-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۷, سه‌شنبه

Latest News from 30Mail for 05/17/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/2/26

مجلس ایران در حال بررسی نهایی طرحی است که در صورت تصویب، فقط کسانی که صلاحیتشان از سوی «هیات صدور پروانه رسانه‌نگاری» تایید شده باشد، می‌توانند در رسانه‌ها فعالیت کنند.

مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس از تدوین طرح قانون جامع رسانه‌ها از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داده است.

جلال فیاضی گفته پس از تصویب این قانون هیات صدور پروانه رسانه‌نگاری تشکیل می‌شود که صلاحیت افراد متقاضی را بررسی خواهد کرد و پروانه رسانه‌نگاری و اجازه فعالیت در عرصه رسانه‌ها به افراد تاییدشده داده خواهد شد.

مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس گفته سازمان نظام رسانه‌ای «بناست سازمانی شبیه به سازمان نظام پزشکی یا نظام مهندسی باشد که فعالیتهای مربوط به صدور مجوز، نظارت و رسیدگی به تخلفات صنفی رسانه‌ها را تحت پوشش قرار خواهد داد.»

به گفته وی «جمعی از نمایندگان قوای سه‌گانه، ارکان موثر در عرصه مطبوعات کشور و نیز نمایندگان منتخب رسانه‌ها از مدیران و روزنامه‌نگاران» در این سازمان حضور خواهند داشت.

مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر ضرورت «جرم‌زدایی» از عرصه فعالیت رسانه‌ای گفته: «طبق قانون جامع رسانه‌ها تخلف رسانه‌ای از جرم رسانه‌ای متفاوت و جدا خواهد شد و رسانه یا رسانه‌نگاری که از قوانین عادی و جاری کشور تخلف کند، مجرم رسانه‌ای شناخته خواهد شد.»

به گفته وی برای جرائم رسانه‌ای پرونده قضایی تشکیل می‌شود و این پرونده‌ها به دادگاه‌ها ارجاع داده می‌شوند.»

قانون جامع رسانه‌ها علاوه بر مطبوعات به گونه‌ای طراحی خواهد شد که رسانه‌های جدید الکترونیکی و مجازی را نیز تحت پوشش قرار دهد.

کامبیز نوروزی، وکیل دادگستری در این باره گفته این مساله «به طور کلی با آزادی بیان مغایرت دارد.»

وی توضیح داده: «ما نمیتوانیم اجرای حق آزادی بیان توسط شهروندان را موکول به اخذ پروانه یا چیزی شبیه به آن کنیم. اگر کسی قصد دارد در مطبوعات، سایت‌ها و روزنامه‌ها چیزی بنویسد، طبیعی است که نمی‌توانیم حق مسلم او را موکول به کسب پروانه کنیم.»

نوروزی تاکید کرده: «روزنامه‌نگاری شغلی است که از حق آزادی بیان شاخه می‌گیرد و حق آزادی بیان نیز با هیچ بند، تبصره و صدور پروانه‌ای خدشه‌پذیر نیست.»

وی با اعلام این که «مشروط کردن کار روزنامه‌نگاری به صدور پروانه برای روزنامه‌نگار با استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاری مغایرت دارد» تصریح کرده: «اگر صدور پروانه بخواهد از مصدر دولتی یا شبه‌دولتی باشد بدون شک نمایشی از اعمال قدرت دولت بر روزنامه‌نگار خواهد بود و استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگار را به طور جدی به مخاطره خواهد انداخت. همچنین اگر این پروانه بخواهد از سوی نهاد صنفی صادر شود، به هر شکل استقلال روزنامه‌نگار را در مقابل نهاد صنفی خدشه‌دار می‌کند.»

تدوین این طرح در حالی صورت گرفته که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد هم در حال تهیه لایحه مشابهی است.

منبع: روزگار


 
 

1390/2/26

مدیر شبکه جهانی جام‌جم صدا و سیما گفت نفوذ شبکه‌های فارسی زبان در کشور زیاد بوده است و این شبکه‌ها آثار زیادی داشته‌اند که نمی‌توان آنها را کتمان کرد.

به گزارش «همشهری جوان»، مجید رجبی معمار، مدیر شبکه جهانی جام‌جم صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مصاحبه ای با این نشریه، در تحلیل شبکه های تلویزیونی فارسی زبان می‌گوید در شرایط حاضر از نظر سیاسی «شبکه‌ای خطرناک‌تر است که با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر می‌داند در کجاها باید روی جامعه ایرانی سرمایه‌گذاری کند.»

وی با اشاره به اینکه بی‌بی‌سی فارسی و شبکه «من و تو» در این زمینه نمونه‌ی شبکه‌های موفق هستند اضافه می‌کند: «مخصوصاً شبکه "من و تو" که از تجربیات همه شبکه‌ها استفاده می‌کند و به عنوان یک شبکه عمومی، سعی می‌کند رنگ و لعاب بهتر و جذاب‌تری به برنامه‌هایش بدهد. این شبکه کاملاً‌ هدفمند حرکت کرده و سعی می‌کند در کنداکتور برنامه‌هایش همه جذابیت‌ها را در نظر بگیرد. البته این را هم بگویم که از نظر این شبکه باید جامعه ایرانی به سمت دیدگاه سکولاریسم پیش برود.»

رجبی معمار  با بیان اینکه نفوذ این شبکه ها در کشور زیاد بوده و آثار زیادی داشته‌اند که نمی‌توان آنها را کتمان کرد خاطرنشان می‌کند که اگر به «تیپ و نوع لباس و آرایش جوان‌ها دقت کنید، روشن می‌شود که این شبکه‌ها خیلی سریع نفود کرده‌اند.»

مدیر شبکه جهانی جام‌جم در پایان هم با اشاره به بودجه 1120 میلیارد تومانی این سازمان گفت: «رادیو و تلویزیونی‌ای که ما داریم در هیج کجای دنیا نیست. ما 110 شبکه رادیو و تلویزیون داریم برای استان‌ها و سراسر دنیا. ما به 37 زبان برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی داریم. با پرسنل زیاد، خب این بودجه برای ما خیلی اندک است.»

در سال‌های اخیر موضوع نفوذ وگسترش تاثیرگذاری شبکه‌های فارسی زبان در خانواده های ایرانی به یک دغدغه جدی درمیان مسئولان ایرانی تبدیل شده است. عزت الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما هم چندی پیش گفته بود که 30 درصد مردم در کشور ماهواره دارند.

منبع: جرس و آفتاب (متن کامل مصاحبه)

پیشینه:

صدا و سیما «مغز» ندارد
شکایت مدیران ماهواره‌های فارسی‌زبان از ایران


 
 

1390/2/26

سایت الف در گزارشی از تلاش حمید بقایی برای واگذاری یک پروژه 450 میلیارد تومانی به یک شرکت خصوصی پرده برداشته است.

الف با انتشار نامه‌های مرتبط با واگذاری پروژه «تالارهای بین المللی ایران» در کیش، از دستور بقایی برای پرداخت مبلغ 5 میلیارد تومان در وجه شرکت فیاک کیش نوشته است.

بنابراسناد منتشره الف (+)، شرکت فیاک کیش با مدیریت خانواده فیضوی یوسفی در تاریخ اول تیر 1389 به ثبت می‌رسد و تنها دو روز بعد از ثبت شرکت قرار داد 450 میلیارد تومانی به این شرکت واگذار می‌شود و دو روز بعد از آن نیز مبلغ 5 میلیارتومان به حساب این شرکت واریز می‌شود.

در نامه یکی از مدیران سازمان منطقه آزاد کیش به بقایی، آمده که «هنوز این پروژه مراحل قانونی از طریق ترک تشریفات را طی نکرده است» اما با توجه به «دستور بقایی» مبلغ 5 میلیارد تومان در وجه شرکت فیاک کیش واریز شده است. 

بر اساس یکی از نامه‌هایی که بقایی امضا کرده، رییس دولت با تقاضای بقایی برای ترک تشریفات مناقصه پروژه مذکور موافقت کرده، اما به دلیل مخالفت یکی دیگر از معاونان رییس دولت، ترک تشریفات تاکنون به سرانجام نرسیده است. 

جعفر آهنگران، به عنوان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری – صنعتی که بقایی دبیر آن است، طی نامه‌ای به مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، خواستار تسریع در ترک تشریفات مناقصه پروژه می‌شود. (+)

بقایی در نامه‌ای دیگر به حسینی وزیر اقتصاد نوشته: «با عنایت به موافقت مقام محترم ریاست جمهوری با احداث مجمتع تالارهای بین المللی ایران – کیش خواهشمند است ضمن موافقت دستور فرمایید تامین مالی پروژه تا سقف 450 میلیون یورو در فهرست فاینانس قرار گیرد.» (+)

الف از سند دیگری نیز نوشته که مواررد جالبی از نقص در قرارداد را نشان می‌دهد اما به دلیل مهر «خیلی محرمانه» صادر کننده سند خطاب به شرکت خصوصی، تصویر آن را مخدوش منتشر کرده و نوشته در انتظار پاسخ مقام صادرکننده برای خیلی محرمانه دانستن این نامه می‌ماند. الف همچنین تاکید کرده در صورت قانع کننده نبودن پاسخ، آن را منتشر خواهد کرد.(+)

بنابر بند «و» ماده 28 قانون برگزاری مناقصات، احمدی‌نژاد به تنهایی حق صدور دستور ترک تشریفات مناقصه را ندارد و ترک تشریفات مناقصه «منوط به به تاييد شوراي اقتصاد» خواهد بود.

همچنین بنابر نامه شماره 167/128589 دبیر هیات دولت به اعضای هیات دولت، رییس دولت دستور داده دستگاه‌های اجرایی در انعقاد قراردادها و انجام معاملات و واگذاری و پروژه‌ها از انجام ترک تشریفات مناقصه خودداری کنند.

به این ترتیب، گذشته از آنکه رییس دولت به تنهایی نمی‌تواند دستور ترک تشریفات مناقصه را بدهد، خود وی نیز پیشتر به شکل مکتوب بر رعایت تشریفات قانون کرده داشته است.

منبع: الف


 
 

1390/2/26

پرواز مستقیم تهران - رم و رم- تهران شرکت هواپیمایی ایران ایر پس از ۴۵ سال از ماه گذشته لغو شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر علت لغو این پروازها که به‌طور روزانه انجام می‌شده؛ ممانعت از سوخت‌گیری هواپیماهای ایران‌ایر در فرودگاه‌های رم عنوان شده است.

مهرماه سال گذشته، چند شرکت بزرگ نفتی در اروپا و ایالت متحده آمریکا، بر اساس یک قرارداد هم‌پیمان شدند تا در ادامه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، از تحویل سوخت به هواپیماهای دولتی ایران ایر در اروپا خودداری کنند.

براساس این قرارداد هواپیماهای ایران نمی‌توانند در فرودگاه‌هایی چون آمستردام، لندن و استکهلم سوخت‌گیری کامل کنند، و باید از فرودگاه‌های آلمان و اتریش، که طرف قرارداد شزکت نفتی توتال فرانسوی و شرکت نفتی او.ام. و اتریشی هستند، سوخت بگیرند.

پس از آن و در ادامه تحریم‌ها، نهم فروردین ماه امسال نیز گروه اتریشی نفت و گاز «او.ام.وی» هم اعلام کرد که هواپیماهای ایرانی خط هوایی دولتی «ایران ایر» نمی‌توانند از این پس در فرودگاه وین سوخت‌گیری کنند.

پس از آن ۲۴ فروردین ماه امسال  نیز معاون اول احمدی نژاد اعلام کرد که تامین سوخت هواپیماهای غربی در ایران ممنوع است.

همچنین مدیران شرکت هواپیمایی ایران ایر در حالی عدم امکان سوخت‌گیری هواپیماهای ایرانی در رم را علت لغو این پروازها اعلام کرده‌اند که علی‌رغم وجود مشکل مشابه در دیگر شهرهای اروپایی نظیر ژنو و وین، پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از طریق فرودگاه‌های این شهرها انجام می‌شود.

در حال حاضر ایران ایر یک پرواز هفتگی از مقصد میلان به تهران و برعکس نیز دارد.

فشارها بر بخش انرژی ایران پس از آن شدت گرفت که خردادماه گذشته، چهارمین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب شد.

منبع: مردمک

پیشینه:

«توقف سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران‌ایر در لندن»
شرکت اتریشی فروش سوخت به ایران ایر را متوقف کرد


 
 

1390/2/26

علی مطهری درباره مماشات مجلس با دولت از نگاهی در میان نمایندگان خبرداد که بر اساس آن ابتدا باید دستور رهبر باشد تا نمایندگان وارد عمل شوند.

وی در دومین روز همایش «جوان ایرانی، پرسش‌های امروزی» در دانشگاه تهران درباره استیضاح رییس دولت گفت: «من با ۹۰ درصد نمایندگان صحبت کردم همه آن‌ها موافقند و می‌گویند شما جلو برو، ما پشت سر شما هستیم اما امضا نمی‌کنیم، چون وضعیت شهرستان ما به هم می‌ریزد، طرح‌های عمرانی قطع می‌شود، به من می‌گویند تو جلو برو، چون پسر شهید مطهری هستی، اما پدر ما را در می‌آورند، اما اگر رهبری بگوید، برای استیضاح امضا جمع می‌کنیم.»

این نماینده مجلس افزود: «مجلس حق سوال و استیضاح معاون و یا مسئول دفتر ریس جمهور را ندارد. مجلس وظیفه تذکر و استیضاح وزرا و یا رییس جمهور را دارد. این وظیفه رییس جمهور است.»

وی تصریح کرد: «فکر می‌کنند ولایت فقیه یعنی هر روز صبح به درب بیت رهبری مراجعه کنند و حرف‌ها را تکرار کنند، این طور نیست ما باید کار خودمان را انجام دهیم، اما به نظرات رهبری ارج نهیم.»

مطهری در پاسخ به سوالی درباره «جریان انحرافی» در دولت نیز گفت: «کسی فکر نمی‌کرد شخص احمدی نژاد چنین افکاری داشته باشد و به کسی ارادت داشته باشد. اصطکاکی بین ولایت فقیه جامع‌الشرایط و مرشد ایشان به وجود بیاید و او نداند به کدام طرف گوش کند. این یک بحث مرشد و ارادت است اگر او بگوید بمیر، می‌میرد. ما واقعاً باید احمدی نژاد را نجات دهیم.»

وی تصریح کرد: «من فکر می‌کنم احمدی‌نژاد صداقت نداشت و باید در سال 88 این طرز تفکر خود را مطرح می‌کرد. اما او صداقت به خرج نداد.»

مطهری «پیش‌روی»های احمدی نژاد را نتیجه «غفلت مجلس» خواند و تاکید کرد: «مجلس باید در گذشته جلوی او می‌ایستاد تا این مسائل پیش نیاید.»

منبع: آینده
 


 
 

1390/2/26

یک کارمند ایلامی برای مبارزه با گرد و غبارها در 2 سال گذشته موفق به کاشت 20 هزار درخت شده است. وی برای این کار یک دستگاه موتور سیکلت برای نگهبانی خریده و یک دستگاه تراکتور برای آبیاری اجاره کرده است.

مهدی نظری، کارمند بانک است و در این باره می‌گوید: «با شدت یافتن گرد و غبار در استان، ابتدا فکر می‌کردم دولت به تنهایی باید این مشکل را حل کند اما بعدها متوجه شدم که رفع این فاجعه زیست محیطی تنها به دست دولت نیست و تک تک افراد جامعه در این زمینه وظیفه دارند.»

وی با بیان این که «علت اصلی گرد و غبار را نبود پوشش گیاهی و جنگلی و بیابان زایی می‌بینم» توضیح می‌دهد: «بنده بی‌هیچ امکاناتی شروع به تهیه، کاشت و نگهداری درختان در مناطق بیابانی دهلران کردم؛ پس از پایان وقت اداری از محل کار در مرکز استان پس از طی100 کیلومتر به نهالستان مهران رفته و در آنجا تک تک درختان را در صندوق عقب و روی صندلی‌های خودروی خود می‌گذارم و سپس با طی 100 کیلومتر دیگر به منطقه بیشه دراز در شهرستان دهلران می‌روم و با کاشت تک تک آن‌ها، به آبیاری مشغول می‌شوم.»

نظری با اعلام این‌ که این کار در فصل کاشت، هر روز انجام می‌شود، درختان کاشته شده را از گونه‌های گرمسیری کنار و کهور دانسته که برای بیابان زدایی کاربرد دارند و ابراز امیدواری می‌کند که مردم نیز در این طرح بزرگ مشارکت کنند.

منبع: ایسنا
 


 
 

1390/2/26

محمد نوری‌زاد در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به سختی‌های زندان انفرادی، بار دیگر خواستار آزادی زندانیان پس از انتخابات شده است.

نوری زاد از رهبر جمهوری اسلامی «آزادی همه‌ی زندانیان بعد از انتخابات» را درخواست کرده و افروده: «اگر این درخواست ناشدنی است، ناگزیر دست به دامان ترمیم همان حقوق نادیده گرفته شده می‌برم. این که حضرت ایشان در فرمانی جامع الاطراف، دستور فرمایند تا تحمل یک روز زندان انفرادی، حداقل معادل ده روز محاسبه شود که اگر این مهم رخ بدهد، بسیاری از جوانان و زندانیان این روزهای عرصه‌ی سیاست، به آغوش خانواده‌های خود باز خواهند گشت.»

در این نامه که در وبسایت این نویسنده منتشر شده، آمده: «سلول انفرادی به خودی خود شکنجه است. یکی از حقوقی که از زندانیان سیاسی، به ناجوانمردانه‌ترین شکل زیر پا نهاده می‌شود، محاسبه‌ی یکسان سلول انفرادی با بند عمومی است.»

نوری‌زاد در توصیف سلول انفرادی نوشته: «یک فضای تنگ، و ارعابی هایل، و بلاتکلیفی عذاب آور، و اضطرابی گسترده، و نگرانی وسیع، و آشوبی درهم پیچیده، و تلخکامی آشوبنده، و ترسی فراگیر، و امیدی که به سستی تار مو گراییده، و بی‌خبری و بی‌کسی و بی‌پناهی روح خراش، و حالت‌ها و وضعیت‌های آمیخته به نفرت و ترس، و آینده‌ای که به دره‌ای از بیچارگی درافتاده است.»

وی با اعلام این که درآخرین دیدار با دادستان تهران – حدودا دوهفته‌ی پیش – به این موضوع اشاره کرده، نوشته: «مرا چاره‌ای نیست که به نمایندگی از همه‌ی زندانیانی که حقوقشان به هیچ گرفته می‌شود، به این ظلم آشکار اشاره کنم. شخصا به دادستان تهران گفتم اگر خود شما یا یکی از قضات صاحب رای شما، تنها یک روز از هول و هراس زندان انفرادی را درک می‌کردید، به محض بیرون آمدن، همان یک روز را معادل صد روز محاسبه می‌کردید.»

منبع: وبسایت محمد نوری‌زاد
 


 
 

گزارشگران بدون مرز:
1390/2/26

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای اعلام کرده که گفته‌های وزیر خارجه ایران درباره سرنوشت هما دورتی پروز، روزنامه‌نگار کانادیی- آمریکایی ایرانی‌تبار به این معناست که وی «ناپدید» شده است.

این سازمان با اشاره به اینکه دو هفته از بی‌خبری مطلق از وضعیت هما دورتی پروز می‌گذرد، اعلام کرده که عمیقا نگران سرنوشت این روزنامه‌نگار شبکه‌ی الجزیره است.

 چند روز قبل شبکه الجزيره اعلام کرد مقام‌های سوريه گفته‌اند هما دورتی پروز خبرنگار اين شبکه را پس از بازداشت در دمشق به ايران تحويل داده‌اند.

هما دوروتی پروز آخرين بار در ۲۹ آوريل به هنگام مسافرت به سوريه برای تهيه گزارش از اعتراضات در اين کشور در دوحه ديده شده بود.

شبکه الجزيره اعلام کرده که چهارم ماه مه مقامات سوريه تاييد کردند خانم پروز را بازداشت کرده‌اند. اما يک هفته پس از آن مقام‌های این کشور اعلام کردند که وی از اول ماه مه در اين کشور نيست، بدون اين که توضيح دهند، اين خبرنگار شبکه الجزيره در کجا به سر می برد.

برادر این خبرنگار به گزارش‌گران بدون مرز اعلام کرده است که مقامات رژیم تهران هیچ اطلاعی از وضعیت او به خانواده نداده‌اند: «آنها باید دست کم به ما بگوبند چرا او را نگاه داشته‌اند، او به میل خود به ایران نرفته است.»

منبع: گزارشگران بدون مرز

پیشینه:
«سوريه خبرنگار الجزیره را به ايران تحويل داده است»


 
 

1390/2/26

محمد خاتمی می‌گوید اکنون در کشور تندروهایی وجود دارند که فقط به انحصار می‌اندیشند و نه تنها اصلاح طلبان را بلکه حتی اصولگرایان را هم از دایره خارج می‌دانند.

آقای خاتمی که در دیدار با جمعی از رزمندگان دوران جنگ سخن می‌گفت، با طرح این پرسش که چرا باید عده ای به جرم مشارکت فعال در انتخابات مورد فشار و تنگنا قرار گیرند؟ تاکید کرد: همه مردم این کشور از اندیشمندان و روشنفکران گرفته تا رزمندگان، بانوان و تمام لایه ها و طبقات اجتماعی در انتخاباتی که گذشت مشارکت فعال داشتند. چه کسی سبب شد که آن همه شور و شکوفایی در انتخابات پدید آید؟

رییس جمهور اصلاحات در ادامه با انتقاد از تندروی ها و انحصار طلبی هایی که نه تنها اصلاح طلبان بلکه حتی اصولگرایان را هم از دایره خارج می دانند گفت: اگر از آغاز یک هیأت بی طرف رسیدگی به اعتراض و دغدغه بخش مهمی از جامعه را به عهده می گرفت بدون تردید مشکل حل می شد و اصلا شاهد بحران نبودیم. چنانچه می بینید امروز دیگر فقط بحث اصلاح طلبان نیست و حتی می گویند مسائل انحرافی در جاهای دیگری است.

وی افزود: ما می گوییم این جو مسموم درمان شود. هر منتقدی برانداز و عامل دشمن به حساب نیاید و اگر فضا تلطیف و تعدیل شود بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

خاتمی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به محدودیت های اطلاع رسانی تصریح کرد: گرچه بخش قابل توجهی از مردم دسترسی به اینترنت ندارند اما همه آنهایی که اینترنت دارند و روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می شود از این محدودیت ها عبور می کنند و به مطالب خوب یا بد دسترسی دارند.

آقای خاتمی ادامه داد: در این عرصه تنها افرادی مثل ما که دلشان برای انقلاب می سوزد محدود می شویم ولی مردم و جوانان به آسانی به جهان اطلاعات دسترسی پیدا می کنند. طبیعی است در این میان وقتی خیرخواهان محدود می شوند میدان بدست کسانی می افتد که هر دو طرف را قبول ندارد. متاسفانه امروز میدان دار کسانی هستند که دلسوز انقلاب و مردم و کشور نیستند و دلسوزان انقلاب در محدودیت و ممنوعیت های مختلف قرار دارند.

رییس بنیاد باران، با اشاره به واقعیت های جامعه و بیان این خاطره که اخیراً یکی از دوستان به روستایی ۹۰ خانواری رفته و از پشت بام خانه ای بیش از ۸۰ دیش ماهواره را شمرده است، اظهار داشت: ارتباطات در دنیای امروز وجود دارد و طبیعی است وقتی عرصه های مختلف وجود دارد در صورتی ما موفق خواهیم بود که عرصه ما جذاب تر، پاسخگوتر و دلپذیرتر باشد.

منبع: جرس


 
 

1390/2/26

مهدی محمودیان پس از سه روز اعتصاب غذای خشک و وخامت وضعیت جسمی به بند عمومی منتقل شد.

به گزارش کلمه، آقای محمودیان پس از سه روز اعتصاب غذا دچار ضعف شدید شده بود که نگهبانان او را به بهداری زندان منتقل کردند.

از آنجا که محمودیان به مسئولان بهداری اجازه نداد به او سرم تزریق کنند، بدنبال درخواست پزشکان از رئیس زندان، این زندانی سیاسی را به بخش عمومی منتقل کردند.

وی در حال حاضر اعتصاب خشک خود را به اعتصاب‌‌ تر تبدیل کرده است.

مهدی محمودیان روزنامه‌نگار زندانی در زندان رجایی شهر کرج پس از انتشار نامه افشاگرانه‌اش درباره فجایع انسانی جاری در این زندان خطاب به علی خامنه‌ای، به سلول انفرادی منتقل شد.

او در این نامه آورده بود که عده ای در زندان رجایی شهر از لواط و تجاوز کسب درآمد می کنند. محمودیان پیش‌بینی کرده بود که در صورت انتشار این نامه دچار رنج مضاعف شود.

جبهه مشارکت، خانواده‌های زندانیان سیاسی و فعالان سیاسی در بیانیه‌ها و پیام‌های خود از وی خواسته بودند اعتصاب خود را بشکند.

منبع: کلمه

پیشینه:
افشاگر فجایع زندان رجایی شهر دست به اعتصاب غذای خشک زد


 
 

مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت اعلام کرد:
1390/2/26

مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت اعلام کرد افراد سیگاری در وزارت بهداشت استخدام نمی‌شوند و دانشجویان پزشکی که سیگار مصرف می‌کنند از ادامه تحصیل محروم خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خانم وحید دستجردی این مطالب را در حاشیه مراسم چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی که روز دوشنبه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، بیان کرده است.

وزیر بهداشت گفته که «در گزینش‌های وزارت بهداشت افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، رد می‌شوند و دانشجویان رشته‌های پزشکی که استعمال دخانیات داشته باشند از تحصیل محروم خواهند شد.»

این برای نخستین بار است که یک وزیر بهداشت از اعمال محدودیت‌های تحصیلی و کاری برای دانشجویانی خبر می‌دهد که سیگار می‌کشند.

وزیر بهداشت سال گذشته نیز در آستانه هفته مبارزه با دخانیات نسبت به افزایش تعداد دانشجویان دختر که به استعمال سیگار روی آورده‌اند، هشدار داده بود.

بر اساس یکی از آخرین تحقیقات انجام شده از سوی مرکز تحقیقات و کنترل دخانیات در سال ۸۹، میزان مصرف سیگار در بین دانشجویان کشور ۱۶ درصد است.

بر اساس این تحقیق میزان مصرف سیگار در دانشجویان پسر ۲۵ درصد و در دانشجویان دختر شش درصد است و میزان مصرف سیگار در بین دانشجویان پزشکی نسبت به سایر رشته‌ها بیشتر است.

منبع: خبرگزاری مهر


 
 

1390/2/26

تقی رحمانی از فعالان سیاسی ملی مذهبی که در اواخر بهمن ماه سال گذشته بازداشت شده بود با سپردن وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده است.

خبر آزادی تقی رحمانی را روز گذشته سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی اعلام کرده است.

تقی رحمانی در دوران جمهوری اسلامی بارها زندان را تجربه کرده که طولانی‌ترین آنها در دهه شصت بوده است.

وی ابتدا در سال ۱۳۶۰ به سه سال زندان محکوم شد و سپس در سال ۱۳۶۵ به اتهام همکاری با نشریه موحدین که متاثر از اندیشه‌های علی شریعتی بود، بازداشت و مدت ۱۱ سال در زندان به سر برد.

رحمانی ۲۰ اسفند سال ۱۳۷۹ نیز به همراه شمار دیگری از فعالان ملی- مذهبی بازداشت و در ۲۷ فروردین ماه ۱۳۸۱ با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.

وی یک بار دیگر در روز ۲۵ خرداد ماه سال ۱۳۸۲ به همراه هدی صابر و رضا علیجانی، با حکم سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران بازداشت شد و ۲۲ ماه دیگر را در زندان گذراند.

آقای رحمانی در سال ۱۳۸۸ و اندکی پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز بازداشت و پس از مدت کوتاهی آزاد شده بود.

منبع: کلمه و رادیو فردا


 
 

حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات:
1390/2/26

حیدر مصلحی وزیر اطلاعات اعلام کرد جمهوری اسلامی منعی برای پذیرش ساکنان اردوگاه اشرف ندارد و دستگاه قضایی با آن دسته از اعضای مجاهدین که توبه کنند، «طبق قوانین» برخورد می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای مصلحی روز یکشنبه اعلام کرده است، «جمهوری اسلامی آمادگی دارد آنان {ساکنان اردوگاه اشرف} براساس ضوابط به آغوش کشور بازگردند.»

حدود دو هفته پیش نیز حسن دانایی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی در عراق اعلام کرده بود، از نظر ایران تمام ساکنان اردوگاه اشرف به جز کمتر از ۱۰۰ نفر از آنها عفو هستند و می‌توانند به ایران بازگشته و به هر جایی که می‌خواهند سفر کنند.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که در سال‌های اخیر قوه قضاییه چند نفر را به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین،‌ ارتباط با مجاهدین، هواداری از آنها یا دیدار از اردوگاه اشرف به اعدام یا مجازات‌های سنگین محکوم کرده است.

مقام‌های عراقی در هفته‌های گذشته و پس از درگیری میان نیروهای ارتش این کشور و ساکنان اردوگاه اشرف، از آنها خواسته‌اند تا پایان سال جاری میلادی این کشور را ترک کنند.

اردوگاه اشرف که در شمال استان دیاله عراق قرار گرفته است، همچنان محل سکونت بیش از سه هزار تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران است.

منبع: واحد مرکزی خبر و رادیو فردا


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته