-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۵, پنجشنبه

Latest News from 30Mail for 05/05/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

تفسیر یک دقیقه ای:
1390/2/14

می گویند حرمت امام زاده را باید متولی اش نگه دارد؛ راست هم می گویند اما گویا مجلسی ها باور چندانی به این ضرب المثل ندارند. تعارف نداریم! مجلس هشتم برغم آنکه از ریاست شخص مدیری مانند علی لاریجانی بهره می برد اما بدنه اش در برابر دولت انفعال کامل دارد. گو اینکه مجلس، معاونت پارلمانی دولت است و مطیع محض آن!

دعوت به اختلافات و دعوا نمی کنیم چه آن که هر آتشی که برافروخته شود، دودش به چشم مردم می رود. بحث، بحث اختلاف افزایی و آتش افروزی نیست، سخن بر سر این است که چرا نمایندگان مجلس هشتم - البته نه همه شان- به گونه ای عمل می کنند که جایگاه حقوقی، سیاسی و تاریخی مجلس یا همان "خانه ملت" به پایین ترین درجه ممکن سقوط کند؟!

صحبت مجلس هشتم و دولت دهم نیست؛ سخن از حیثیت مجلسی است که قرار است بعد از پایان دوره نمایندگان کنونی هم باقی بماند و همچنان خانه ملت باشد. مجلسیان مستاجران خانه ملت اند نه صاحبان آن که هر کاری خواستند در این خانه انجام دهند و در پایان، خرابه ای تحویل نمایندگان بعدی بدهند.

متاسفانه مجلس هشتم طوری رفتار کرده است که ابهت و حیثیت و برش مجلس به پایین ترین سطح خود رسیده است به گونه ای که دولت به خود جرأت می دهد هر رفتاری که دلش می خواهد با مجلس انجام دهد.

به گذشته ها برنمی گردیم . در همین دو سه ماهه ببینید که دولت چه رفتاری با مجلس انجام داده است؟!

آن از بی توجهی و بی احترامی دولت به مجلس در جریان استیضاح حمید بهبهانی - وزیر راه و ترابری - که به دستور رییس جمهور برای اولین بار در تاریخ، وزیر مورد استیضاح به مجلس نرفت و تازه بعد از استیضاح هم دولتی ها طلبکار شدند که مجلس کار غیرقانونی کرده است!

حالا هم که مهلت سه ماهه رییس جمهور برای معرفی وزیر جدید به اتمام رسیده، معاون حقوقی و پارلمانی رییس جمهور به صراحت می گویند که وزیر جدید معرفی نمی کنیم! و بدین ترتیب وزارت راه و ترابری همچنان بدون وزیر باقی می ماند و معلوم نیست اگر فردا اتفاقی در این وزارتخانه بیفتد و مجلس بخواهد استیضاحی انجام دهد، چه کسی باید پاسخگو باشد؟! (به غیر از وزیر که نمی توان کس دیگری از وزارتخانه را استیضاح کرد).

قضیه بی احترامی مطلق دولت به مجلس در عدم تشکیل وزارت ورزش و جوانان هم مشابه همین ماجراست. مجلس نشسته و بعد از کلی کار و بحث و گفت و گو در موافق و مخالف و رای گیری، تشکیل وزارت ورزش و جوانان را تصویب و به دولت هم ابلاغ کرده است، زمان مهلت مقرر شده برای تشکیل وزارتخانه جدید هم گذشته است، اما دولت، خونسرد و بی تفاوت و خوشحال و خندان، فقط نگاهی به ماجرا کرده و از کنارش گذشته است. انگار نه انگار که خبری هست!

اصلاً همین مجلس در حال چه کاری است؟ بله! بررسی بودجه سال 90 کل کشور! آن هم در وسط دومین ماه سال! چرا؟ چون رییس جمهور بعد از ماه ها تأخیر در ارائه بودجه به مجلس، چند روز مانده به پایان سال، بودجه را آورده و به نماینده ها گفته تصویبش کنید، عید را با خانواده هایتان بروید استراحت!

اما واکنش مجلس به این همه بی حرمتی چه بوده است؟ فقط چند نماینده با چند رسانه مصاحبه ای کرده و زحمت کشیده اند و از بی قانونی دولت ابراز تاسف نموده اند و همچنین نامه ای هم به ریاست جمهوری نوشته و تذکر داده اند که مثلا وقت گذشت، وزیر معرفی کنید! همین!

مگر عدم معرفی وزیر از سوی رییس جمهور به خاطر این بوده که ایشان تقویم نداشته یا موضوع را فراموش کرده است که پاسخش یادآوری و تذکر و حداکثر اخطار باشد؟

آیا وقتی ادبیات حاکم بر دولت "در راس امور نبودن مجلس" است با این گونه مماشات و بی تفاوتی ها و بی خیالی ها کاری از پیش می رود؟

اگر قرار است مجلس مثلا بودجه مترو را تصویب کند و دولت بایگانی کند، مجلس تشکیل وزارتخانه را مصوب نماید، دولت بی خیال شود، مجلس استیضاح کند، دولت بگوید غیرقانونی است، مجلس لایحه بودجه را بخواهد، دولت هر سال دیرتر از سال قبل بدهد و ... این مجلس به چه دردی می خورد؟

آیا بهتر نیست در کنار این همه نقض آشکار قانون اساسی اصل" غیرقابل انتقال بودن وکالت مجلس به غیر" را هم نادیده بگیرند و با انتقال کلیه اختیارات مجلس به شخص رییس جمهور لااقل در مصرف آب و برق و گار ساختمان بهارستان صرفه جویی نمایند؟!

عماریون


 
 

گزارش خبرگزاری مهر:
1390/2/14

خبرگزاری مهر در گزارشی به وضعیت افزایش اجاره مسکن در تهران پرداخته و در تیتری کنایه آمیز خطاب به وزیر کشور نوشته است: «آقای وزیر! این هم لیست اجاره آپارتمان در تهران؛ باز هم بگویید بالا نرفته است.»

بر اساس این گزارش با گذشت کمتر از دو ماه از آغاز سال جدید و همزمان با افزایش تورم شاهد افزایش 10 تا 20 درصدی اجاره مسکن در تهران بوده‌ایم.

مهر می‌نویسد: «البته اجاره بها در هر منطقه ای قیمت مشخصی دارد و در صورتی که قیمت از مقدار خاصی بالاتر رود مستاجران حاضر به پذیرفتن آن نیستند، اما گاهی مالکان اجاره بها را 20 تا 40 هزار تومان افزایش می دهند و مستاجران هم به دلیل برخی از شرایط حاضر به پذیرفتن این قیمت هستند.»

این گزارش می‌افزاید: «در واقع مستاجران ترجیح می دهند که واحد مسکونی مناسب را حتی بالاتر از قیمت عرف بازار اجاره کنند اما گروه دیگری از مستاجران هم ترجیح می دهند که واحد خود را حتی در صورت بالابردن اجاره از سوی مالک، تغییر ندهند تا هزینه ای را بابت حمل ونقل اثاثیه و یا پیداکردن خانه مناسب صرف نکنند.»

باوجودی که اجاره بها در اوایل سال جدید با افزایش روبرو شد اما مشاوران املاک معتقدند که این افزایش قیمت طبیعی است و هرساله مالکان با شروع سال جدید اجاره بها را متناسب با تورم بالا می برند.

یکی از فعالان بازار مسکن با بیان اینکه با شروع سال جدید و نزدیک شدن به جابجایی ها هرساله قیمتها افزایش می یابد، گفت: کشور ما هر ساله با تورم روبروست بنابراین افزایش قیمت امری طبیعی به نظر می رسد.

لیست برخی قیمت‌ها:
آپارتمان ۷۰ متری در خیابان گیشا: ۴۰ میلیون رهن کامل
آپارتمان ۷۰ متری در شهرک غرب: ۵۰ میلیون رهن کامل
آپارتمان ۴۵ متری در بلوار پروین: ۱۶ میلیون رهن کامل
اشرفی اصفهانی ۴۵ متر: ۲۵ میلیون رهن کامل
جوادیه یک خوابه ۴۵ متر: ۱۶ میلیون رهن کامل
خیابان خواجه نظام ۵۰ متر: ۸ میلیون+ماهانه ۳۲۰ هزار تومان
خیابان کمیل ۵۱ متر: ۱۶ میلیون رهن کامل
خیابان نامجو ۵۸ متر: ۱۰ میلیون+۴۳۰ هزار تومان اجاره
خیابان سعادت آباد ۶۵ متر: ۲۰ میلیون+۳۵۰ هزار تومان اجاره

منبع: مهر


 
 

1390/2/14

بر اساس گزارش وب‌سایت رسمی مجله «گل آقا»، بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب برای این نشریه غرفه‌ای در نظر نگرفته و «گل‌ آقا» تصمیم ‌گرفته کتاب‌‌ها و مجلات خود را در مدت نمایشگاه با ۲۰ درصد تخفیف بفروشد.

در مطلبی که با عنوان «نمايشگاه كتاب بدون كشك و ديشلمه گل‌آقا» در وب‌سایت این مجله منتشر شده آمده است: «از روز اولی که سنگ بنای آبدارخانه بنا گذاشته شد، هرسال اردیبهشت برای اصحاب گل‌آقا حضور در نمایشگاه کتاب یک شادمانی فرهنگی و فرصت دیدار رودرو با خوانندگان پروپاقرص بود. اینک  امسال حتی اختصاص غرفه‌ای ۶ متری به آبدارخانه پس از ۱۹سال حضور مستمر گل‌آقا در این نمایشگاه، مقدور نشده.»

در ادامه این مطلب آمده است: «ما چه می‌کنیم؟ لبخند می‌زنیم و شما خوانندگان گل‌آقایی را به جشن کتاب گل‌آقا در آبدارخانه دعوت می‌کنیم. از امروز تا پایان زمان نمایشگاه کلیه کتابهای گل‌آقا با ۲۰ درصد تخفیف به خریداران عرضه خواهد شد. برای استفاده از این تخفیف هم می‌توانید از فروشگاه اینترنتی گل‌آقا خرید کنید و هم می‌توانید به آبدارخانه بیایید و ضمن خوردن دیشلمه گل‌آقایی سفارشتان را تحویل بگیرید.»

بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 14 تا 24 اردیبهشت ماه در «مصلای امام خمینی» برگزار می‌شود.

منبع: گل آقا


 
 

1390/2/14

دوهفته‌نامه نگاره که مجله‌ای در حوزه گردشگری بود، به دلایل نامعلومی تعطیل شد. دیده‌بان بختیاری دومین وبلاگ پرمخاطب زیست محیطی کشور مسدود شد و خبرگزاری کار ایران (ایلنا) بیش از هفتاد درصد نیروهای خود را اخراج کرد.

نگاره یکی از مجلات نفیس حوزه گردشگری بود که به صورت دو هفته نامه منتشر می‌شد. هنوز دلیل اصلی تعطیلی این نشریه اعلام نشده، اما برخی منابع مشکلات مالی و خاص را از علل تعطیلی عنوان کرده‌اند.

همزمان خبرگزاری کار ایران (ایلنا) که از خبرگزاری‌های تخصصی و غیرانتفاعی کشور و ارگان رسانه‌ای جامعه کارگری به حساب می‌آید، در اقدامی بی‌سابقه بیش از هفتاد درصد نیروهای خود را اخراج کرد.

روز سه شنبه سیزدهم اردیبهشت، در نوبت‌های صبح و عصر با بسیاری از خبرنگاران خبرگزاری ایلنا تماس گرفته شده و به آنان اعلام شده که از کار بیکار شده‌اند.

بیشتر خبرنگاران اخراجیِ ایلنا، در این خصوص به وزارت کار شکایت کرده‌اند. پیش از این از خبرنگاران اخراجی خواسته شده بود که تا اردیبهشت ماه به سر کار نیایند.

یکی از خبرنگاران ایلنا در مصاحبه‌ای به جرس گفته ایلنا می خواهد کارگاهی باشد که با زیر ده نفر کارگر کار کند.

به گفته وی طی روزهای اخیر مدیرعامل خبرگزاری ایلنا فردی به نام یعقوبی شده که پیش از این در وزارت نفت سمت داشته و فردی بنام تقوی نیز، سمت سردبیر را برخوردار شده که طبق تصمیم وی، اکنون تنها شش نفر اخبار خبرگزاری ایلنا را به روز می‌کنند.

و در نهایت خبرگزاری محیط زیست ایران (ایرن) از مسدود شدن وبلاگ پرمخاطب و موثر دیده‌بان طبیعت بختیاری خبر داده است.

گزارش ایرن از تهدید هومان خاکپور نویسنده وبلاگ دیده بان بختیاری توسط «یک مقام دست اندرکار لوله کشی سوخت در منطقه حفاظت شده» حکایت دارد.

پیشتر وبلاگ مهار بیابان‌زایی نوشته محمد درویش که پرمخاطب‌ترین وبلاگ زیست‌محیطی ایران به حساب می‌آمد نیز مسدود شده بود.

منبع: ایرن، جرس
 


 
 

1390/2/14

در تصاویری که از نشست امروز هیات دولت منتشر شده، اثری از حضور حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دیده نمی‌شود.

صبح امروز اعلام شده بود که جلسه هیأت دولت جمهوری اسلامی به ریاست محمود احمدی نژاد و با حضور حیدر مصلحی برگزار شده است.

برخی گزارش های تایید نشده حکایت از آن دارد که حیدر مصلحی به خواست احمدی نژاد جلسه امروز دولت را ترک کرده است. با وجود این، هنوز هیچ منبع رسمی، گزارشی در این زمینه منتشر نکرده است.

سایت فرارو، نزدیک به اصولگرایان به نقل از منابع مطلع در دولت گزارش داده است که پس از حضور حیدر مصلحی در نشست روز چهارشنبه هیات دولت، محمود احمدی نژاد از حیدر مصلحی خواسته است که جلسه را ترک کند.

با این حال این سایت خبر خود را چند ساعت پس از انتشار از وب‌سایت خود حذف کرده است.

صبح روز چهارشنبه و هفده روز بعد از آغاز تنش میان محمود احمدی نژاد و حیدر مصلحی، خبرگزاری های رسمی در ایران خبر داده بودند که سرانجام این دو مقام دولتی همزمان در جلسه هیات دولت حضور یافته اند.

محمود احمدی نژاد در اعتراض به ابقای حیدر مصلحی توسط رهبر جمهوری اسلامی، حدود دو هفته از حضور در دفتر خود و جلسات هیأت دولت خودداری کرده بود. در نخستین جلسه ای که محمود احمدی نژاد به هیأت دولت بازگشت، حیدر مصلحی حضور نداشت.

منبع: فرارو و بی‌بی‌سی
 


 
 

1390/2/14

محمود فرجامی
باران در دهان نیمه باز

در دوران روشنگری گمان می‌شد دانش دوای درد بشر است. کافیست آدمها باسواد شوند و کتاب‌های خوب بخوانند تا دنیا بهتر شود. جنگهای جهانی اول و دوم نشان داد اینطوری‌ها هم نیست. اتفاقا بزرگترین جنایات را باسوادترین ملت‌ها انجام دادند.

علی‌القاعده ما هم باید به همچو نتیجه‌ای رسیده باشیم، هرچند با نیم قرنی تاخیر. خیل عظیم دکتر مهندس عالم استادهای درس‌خوانده‌ای که ما را نه به فلاکت، عن‌قریب است به نابودی بکشانند نشان می‌دهد درس ملاک نیست. اخلاقیون می‌فرمودند ملا شدن چه آسان آدم شدن چه مشکل. صحیح بود و البته در مورد خود آنها هم صدقش آشکار شده است.

در سطح ملی نمی‌توان ماجرا را با رو کردن مدرک‌های تقلبی چند هزار آدم دانه‌درشت رفع و رجوع کرد. ده‌ها برابر این جماعت متقلب و یا آنهایی که با تقلب‌های شبه قانونی (بخوان سهمیه) مدرک ستانده‌اند، آدم‌هایی هستند با ضریب هوشی‌های بالا و مدارک واقعی از دانشگاه‌های معتبر؛ اما با عملکردی مشابه و بلکه بدتر از همپیاله‌های تقلبی‌شان.

سیاست و قدرت تنها قلمرو این ماجرا نیست. از پزشکانی که ده‌تا ده‌تا عمل جراحی می‌کنند و سه‌تاسه‌تا مریض ویزیت می‌کنند بگیر تا اساتید دانشگاهی که انواع حقه‌ها را برای چاپ مقاله‌ی علمی شاگردشان به نام خودشان سوار می‌کنند هیچکدام مشکل سواد ندارند. حتی در سطح جامعه هم با وجود ده‌ها میلیون‌ها دیپلمه و لیسانسه و دارندگان مدارک بالاتر به نظر نمی‌رسد مشکل بی‌سوادی و نادانی علت اصلی وضع ما باشد.

مشکل بیشعوری است. خرمرد رندی و زرنگی بیش از حد. تجاوز آگاهانه به حقوق دیگران. به کار گرفتن دانش و هوش برای شکستن قواعد انسانی به نفع خود. شهوت قدرت. بازیچه کردن علم و هنر و فرهنگ و دین و سیاست به نفع منافع حقیر شخصی.

کتاب «بیشعوری» در این‌باره است.

کتابی طنزآمیز از نویسنده‌ای خارجی که به گمانم برای خواننده‌ی فارسی‌زبانی که در آغاز دهه‌ی ۹۰ ایستاده، بیشتر تکان‌دهنده است تا خنده‌دار. ردیف کردن نمونه‌های فاجعه‌بار بیشعوری برای کسی که حتی اخبار آنجا را دنبال کرده باشد در حکم زیره به کرمان بردن است. چه رسد به تجربه ی زندگی.

خاویر کرمنت (که علی‌الظاهر واقعا هم پزشک است) در این کتاب طنزآمیز مدعی می‌شود که بیشعوری (Assholism) یک بیماری و اعتیاد است و نه نوعی بداخلاقی یا سوءرفتار. بعد در قالب یک پزشک که شناخت و درمان بیشعورها را کار خود قرار داده با نظیره‌نویسی کتاب‌های عامه‌پسند روانشناسی به معرفی بیشعوری از زوایای مختلف می‌پردازد. چند پاراگراف از متن کتاب نشان می دهد نگاه او به مساله چگونه است. در مورد استعداد بیشعوری سیستم بوروکراسی دولتی و نظام دیوان‌سالار می‌نویسد:

این نوع بیشعوری به صورت‌های مختلفی دولت را فلج کرده‌است. بعضی از صورت‌های قابل ذکر این‌ها هستند:

جنون جلسه. دیوان‌سالاران همیشه در جلسه هستند. هر مساله‌ای که پیش بیاید، موضوع باید در کمیته‌های مربوطه مورد بررسی قرار گیرد، مشاوران آن را تحلیل کنند، کمیسیون‌ها درباره‌اش گزارش بدهند، در گروه‌های تجدید نظر رویش بحث شود و کمیته‌های اجرایی آن را تایید کنند. با این روش، مسئولیت تصمیم‌گیری کاملا محو می‌شود؛ هیچ‌کس مسئول و پاسخگوی عواقب نیست و در آینده یقه‌ی ‌کسی را نمی‌توان گرفت.

کاغذبازی. تمام مراحل اداری با دقت فراوان به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که برای هر کاری به سه نسخه نیاز باشد. همین امر، باعث کاغذبازی برای هر کاری می‌شود حتی اگر آن کار نوشتن تقاضانامه و درخواست کاغذِ بیشتر برای کاغذبازی باشد. اگر زمانی در روند تامین کاغذ اشکالی به‌وجود بیاید دولت با خطر جدی مواجه خواهد شد. اتفاقی که باعث دق‌مرگ شدن بیشعورهای دیوان‌سالار و ذوق‌مرگ شدن ما خواهد شد.

مقررات. ‌سازمان های دولتی بدون مقررات سردرگم می‌شوند چرا که آنها هیچ‌کاری که واقعا کار باشد انجام نمی‌دهند و بنابراین هویت‌شان فقط با مقررات تعریف می‌شود. افزون بر این، مقررات سازمان‌های دولتی را در مقابل مردم محافظت می‌کند، به این صورت که مانع از حق مسلم مالیات‌دهندگان برای پرسش درباره‌ی این واقعیت آشکار می‌شود که این سازمان‌ها و اداره‌ها چرا پول مردم را مصرف می‌کنند اما عملا هیچ کار مفیدی برای آنها انجام نمی‌دهند؟ و آخر اینکه مقررات، قدرت کافی برای رؤسا و مدیران تامین می کنند تا با زیردستانشان مستبدانه‌تر رفتار کنند.

از این منظر شاید ارتش بهترین نمونه‌ی تبلور این نوع بیشعوری باشد. هیچ دلیل طبیعی‌ای برای اطاعت یا احترام گذاشتن به کسی که تمام زندگی‌اش را صرف آموزش صف جمع در یک آموزشگاه نظامی کرده وجود ندارد. از این رو باید از مقررات برای توجیه این کار غیرطبیعی کمک گرفته‌شود. این است دلیل آنکه چرا ارتش – و در مقیاس وسیع‌تر: دولت- اینقدر به مقررات اتکا دارد. برای توجیه اشتغال و سرپانگه‌داشتن بیشعورها.

این کتاب با مشقت زیادی ترجمه و از راه‌های مختلفی برای اخذ مجوز چاپش اقدام شد. راستش شرح ماجرا اینقدر برایم دردناک است که دوست ندارم دوباره تکرار کنم و اگر خواستید می‌توانید در مقدمه‌ی کتاب شرح مختصری از آن را بخوانید. مختصر اینکه سال ۸۹ جواب قطعی آمد که مجوز نمی‌دهند و تازه به ناشر اخطار داده‌اند که اگر پس از این چنین آثاری را به اداره کتاب تحویل دهد با مشکل جدی روبرو خواهد شد! چیزی در حد درخواست مجوز نشر برای مجله‌ی پلی‌بوی، با این تفاوت که چنین درخواستی لااقل ارشادچی‌های محترم را عصبانی نمی‌کند.

در ترجمه سعی کردم به متن وفادار باشم هرچند که بعضی جاها نمی‌شد. ترجمه بعضی عبارات دردسر درست می‌کرد. مطالبی هم بود به شدت آمریکایی و محدود به دوره‌ای خاص که البته تا آنجا که شد با نوشتن پانویس‌ها سعی کردم طوری نقل کنمشان که برای خواننده‌ی ایرانی مفهوم باشد. نویسنده لحنی توامان شبه‌علمی-لمپنی برای متن انتخاب کرده بود که تا آنجا که می‌توانستم سعی کردم آن را در ترجمه‌ی فارسی رعایت کنم. بعضی پرگویی‌ها و تکرار مکررات نویسنده را فشرده کردم. اندکی (شاید دو سه درصد) عبارات را هم با تغییراتی ایرانی کردم البته نه با غلظت آقامون شاملو که همچی کلوم پاچناری می‌ذاش تو دهن بچه‌های گیل‌گمش اینا که انگار می‌کردی مال ناف درخونگان.

خواندن عمیق و چندباره‌ی این کتاب بر روی اخلاق و رفتار من تاثیر داشت. درست است که هنوز از این بلا و بیماری پاک نشده‌ام اما باافتخار اعلام می‌کنم که بهتر شده‌ام. مدارکش هم مجددا موجوده.

امیدوارم از خواندن این کتاب لذت ببرید و آن را شایسته ی توصیه به دیگران هم بدانید. چند سال منتظر بودم و نقشه می‌کشیدم که بعد از چاپ کتاب، کارهای گوناگونی در سطح جامعه برای جا انداختن مفهوم نوین “بیشعوری” و روش‌های درمان و مبارزه‌ی با آن انجام بدهم. می‌خواستم به بهانه‌ی معرفی کتاب تورهای مختلفی بگذارم، به شهرهای مختلف بروم و با اجرای چیزی شبیه استندآپ کمدی مردم را هم بخندانم و هم بترسانم! می‌خواستم کارگاه‌های چند روزه‌ی بیشعورشناسی در تهران بگذارم به شیوه‌ای کمیک… بگذریم.

راستش حالا بیش از این کار چندانی از من برنمی‌آید اما منتظر بازخوردها می‌مانم. چه دیدید، شاید هم آنقدر استقبال خوب بود که از همین‌جا کار را پی گرفتم. این دیگر به شما بسته است. اگر این کتاب را همانقدر مفید و ضروری می‌دانید که من می‌دانم هر کاری که صلاح می‌دانید برای انتشار بیشترش انجام بدهید. به جز دست بردن در فایل پی‌دی‌اف کتاب، هر کار دیگری با آن مجاز است و نیازی هم به مجوز من ندارد. لینکش را همخوان کنید، در شبکه‌های اجتماعی معرفی‌اش کنید، برای دوستان‌تان ایمیل کنید، درباره‌اش بنویسید، پرینت بگیرید و به آنهایی که اهل وب و کامپیوتر نیستند بدهید، برایش وبلاگ بزنید و دسترسی‌اش برای کسانی که فیلترشکن ندارند را مهیا کنید، اگر خبرنگارید در رسانه‌تان معرفی و نقدش کنید… . پیشاپیش از همه‌تان سپاسگزارم.

شاید گامی برداریم در زدودن بیشعوری از جامعه‌ای که مبتلایان به این بیماری آن را به تماشا کشیده‌اند. وقتش شده نعره بزنیم.

متن کامل کتاب را از وبلاگ نویسنده بردارید.
------

* با اندک تلخیص


 
 

1390/2/14

وزرای کشور شش عضو شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته اعلام کردند که خلیج فارس «از آن اعراب است.»

به گزارش رادیو فردا وزرای کشور بحرین، عمان، قطر، عربستان سعودی، امارات و کویت، روز سه‌شنبه در آخرین نشست خود در ابوظبی، پایتخت امارات، در واکنش به اظهارات حسن فیروزآبادی که مالکیت خلیج فارس را متعلق به ایران دانسته بود در بیانیه مشترکی تأکید کردند: «خلیج فارس از آن اعراب است و همواره نیز چنین باقی خواهد ماند.»

روز شنبه دهم اردیبهشت که در ایران به عنوان «روز ملی خلیج‌فارس» نامگذاری شده، حسن فیروز‌آبادی، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ایران، با تأکید بر این ‌که خلیج فارس همواره دریای پارسی بوده است، «نام و مالکیت و تعلق خلیج فارس به ایرانیان» را «مسلم» دانسته بود.

در پی این اظهارات روز دوشنبه عبداللطیف الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، گفت: «خلیج فارس متعلق به همه کشورهای حاشیه آن است و ایران حق ندارد ادعایی خلاف آن داشته باشد؛ ایران تنها مالک آب‌های منطقه‌ای خود است.»

همچنین وزرای کشور شش عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس با اشاره به اینکه اظهارات روز شنبه آقای فیروز‌آبادی «تحریک‌کننده و غیرمسئولانه» است اضافه کردند که این اظهارات در تضاد با قواعد همسایگی، احترام متقابل و پرهیز از دخالت در امور داخلی کشورها است.

اظهارات فرمانده کل نیروهای مسلح در مورد خلیج فارس در حالی بیان شد که همزمان، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، در یک نشست خبری در دوحه قطر گفت که «فکر‌ نمی‌کند اخبار منتشر شده از اظهارات آقای فیروزآبادی صحیح باشد.»

منبع: رادیو فردا


 
 

1390/2/14

رییس سازمان بازرسی کل کشور پرونده خیابان فاطمی را «بسیار گسترده» خوانده است.

مصطفی پورمحمدی در پاسخ به این که نفر اول این باند «فرد منتسب به دولت دهم» است یا نه گفته تا اتهام در پرونده ثابت نشود ما مجاز به گفتن نیستیم و قابل بازگو کردن نیست.

وی که در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق سخن می‌گفت افزود: «چنین نیست که تمامی افرادی که در این خصوص دستگیر شده‌اند اعتراف کرده‌اند که یک فرد اصلی وجود داشته به دلیل اینکه افراد بازداشت شده مربوط به این پرونده اصلاً یکدیگر را نمی‌شناسند.»

پورمحمدی با بیان این که «دادستان در خصوص پرونده خیابان فاطمی اشاره‌هایی داشته که فضای رسانه‌ای ایجاد کرده» گفت: «در پرونده فوق موانعی سر راه است و این موانع مربوط به کارشناسی، تحقیق و تفحص است. به راحتی نمی‌توان کسی را متهم کرد و باید به قانون احترام بگذاریم.»

وی تاکید کرد: «طی دو سال گذشته یک فضای سیاسی با فشارهای خارجی ایجاد شد و کار به جایی رسیده بود که باید یک متهم مورد پیگرد قضایی قرار می‌گرفت اما نان این موضوع را خارجی‌ها می‌خوردند.»

غلامحسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، اواخر آذرماه گذشته اعلام کرده بود که محمدرضا رحيمی معاون اول احمدی‌نژاد در پرونده فساد اقتصادی متهم است و بايد به اتهام‌ها پاسخ دهد.

منتقدان نیز رحیمی را به عنوان «سر حلقه باند فاطمی» معرفی می‌کنند که از سوی سخنگوی قوه قضاییه نیز به عنوان متهم اصلی پرونده‌های «فساد اقتصادی در بیمه» متهم شده است.

منبع: کلمه


 


 
 

1390/2/14

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) خواستارحرمت همگان به قانون شده و از قوه قضائیه و مجلس خواسته است در تدوین و تصویب قانون جامع وکالت، استقلال وکلا و کانون‌های آنها را محور اصلی قرار دهند.

در قطعنامه پایان شانزدهمین همایش این اتحادیه در محل کانون وکلای قم، همچنین بر لزوم حضور موثر این اتحادیه در تنظیم و تدوین هر قانونی که به نوعی به وکالت و وکلا مربوط باشد و همچنین مصونیت نسبی وکلای دادگستری در موضع دفاع ازموکلانشان، تاکید شده است.

این اتحادیه همچنین بر مصونیت نسبی وکلای دادگستری در موضع دفاع تاکید کرده و از مراجع قضائی و ضابطان این مراجع رعایت جدی و دقیق این مصونیت را خواستار شده است.

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران آبان ماه گذشته در پانزدهمین همایشش که در شهر ساری برگزارشد نیز «نگرانی جدی» خود را از موارد دخالت قوه مجریه در حیطه اختیارات قوه مقننه و بعضا قوه قضاییه اعلام کرده و رعایت اصل تفکیک قوا را ضامن حفظ و بقای حکومت قانون و مردم سالاری دانسته بود.

منبع: اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران
 


 
 

دادستان تهران:
1390/2/14

دادستان تهران می‌گوید برای فائزه هاشمی پرونده قضایی تشکیل شده اما نمی‌تواند اتهام وی را بگوید.

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت آبادی، امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت پرونده‌ تشکیل شده برای فائزه هاشمی گفت: «اتهام فائزه هاشمی را نمی‌توانم بگویم اما مصاحبه‌ای كه وی با برخی از رسانه‌ها كرده موجب تشكیل این پرونده شده است.»

چندی پیش فائزه هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با روزآنلاین گفته بود که مملکت را اراذل و اوباش اداره می‌کنند.

آقای دولت آبادی همچنین در ارتباط با موضوع بیمارانِ بی پولِ رها شده در بیابان و ادعای وزیر دولت احمدی نژاد مبنی بر دروغ بودن کل ماجرا اضافه کرد: «ما به مسوولان بار دیگر تأكید می‌كنیم كه از اظهار نظرهای بیهوده خودداری كنند.»

مدتی قبل دو نفر از بیماران بیمارستان امام خمینی تهران در کشتزارهای جنوب تهران رها شدند که این مساله انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌ها پیدا کرد. متعاقب آن دادستان تهران از پیگیری این ماجرا خبر داد، اما دو روز پیش وزیر بهداشت و درمان آموزش پزشکی دولت احمدی‌نژاد، بالکل این ماجرا را تکذیب کرد و گفت اساسا چنین چیزی وجود نداشته است.

دادستان تهران درپاسخ به خبرنگاری که ادعای روز گذشتهوزیر بهداشت، مبنی بر «دروغبودن رها سازی بیمارانِ بی پول در بیابان»را مورد پرسش قرار داد، افزود: «یكی از فرض‌های اولیه این بود كه عده‌ای آمده‌اند و بزرگ‌نمایی كرده‌انداما تا این لحظه در این خصوص به سرنخی نرسیدیم. درباره این ادعا تنها یكعكس وجود داشت كه البته فیلم‌بردار و عكاس نیز شناسایی و بازداشتشد ه‌اند و تحقیقات از آنها آغاز شده است.»

جعفری دولت‌آبادی همچنین پیرامون شکایت دفتر رئیس دولت از دو مداح گفت: «بارها گفته‌ام كه ما را با دستگاه‌های دولتی به دعوا نیندازید. ما اگر جایی احساس كنیم جرمی واقع شده ورود پیدا می‌كنیم. درخصوص این مداحان نیز واحدهای دولتی طرح شكایت كرده‌اند كه پرونده ارجاع نیز شده است. اما مدعی‌العموم شكایتی نكرده، اجازه دهید دادستانی در حوزه‌های فكری و عقیده‌ای افراد ورود پیدا نكند مگر اینكه این مورد خیلی بزرگ باشد.»

ادعای دادستان تهران درخصوص ورود پیدا نکردن دادستانی به حوزه‌های فکری و عقیدتی در حالی است که بسیاری از زندانیان حال حاضر جمهوری اسلامی به دلایل فکری و عقیدتی در حبس بسر می‌برند.

منبع: جرس

پیشینه:

دو بیمار به خاطر بی‌پولی در اتوبان رها شدند

وزير بهداشت ادعا کرد: رها کردن بيماران در اطراف تهران واقعيت نداشت

فائزه هاشمی:مملکت توسط رجاله‌ها و اراذل و اوباش اداره می‌شود

تعقیب قضایی جدید برای فائزه هاشمی


 
 

1390/2/14

نیروی انتظامی در ایران روز سه‌شنبه گروهی از افرادی را که در جریان دیدار فوتبال دو تیم پرسپولیس و الاتحاد عربستان سعودی علیه خاندان آل سعود شعار می‌دادند، در نیمه دوم بازی از جایگاه تماشاگران اخراج کرد.

خبرگزاری فارس از درگیری و «بازداشت» شماری از این افراد نیز خبر داده است.

شاهدان عینی به آسوشیتدپرس نیز گفته‌اند که دو تن از شعاردهندگان در درگیری با نیروی انتظامی «به‌شدت زخمی شده‌اند».

فارس از این افراد با عنوان «دانشجویان و جوانان» یاد کرده و پرس‌نیوز، خبرگزاری باشگاه فرهنگی‌ورزشی پرسپولیس، آنها را «عده‌ای سیاه‌پوش بسیجی» توصیف و تعدادشان را حدود ۲۰۰ نفر ذکر کرده است.

پرس‌نیوز نوشته: «این که ۲۰۰ نفر لباس یک‌رنگ پوشیده و در بازی ورزشی شعارهایی سیاسی و غیر ورزشی می‌دهند از قبل هماهنگ شده‌است.»

این خبرگزاری تاکید کرده که این حرکت می‌تواند پرسپولیس را در بازی‌های آینده آسیایی دچار مشکل کند.

به گزارش فارس این افراد شعارهایی همچون «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آل خلیفه»، «مرگ بر آل سعود»، «الموت لآل سعود»،«پرسپولیس زلزله، آل‌سعود قاتله»، «پرسپولیس زلزله، آْل‌سعود خائنه»، «بحرین بحرین» و... سر داده‌اند.

با آغاز ناآرامی‌ها در بحرین، رسانه‌ها و نیروهای دولتی ایران اعتراض خود به حاکمیت سنی‌مذهب بحرین را افزایش داده و کمک عربستان سعودی و چند کشور دیگر عربی به این حکومت در اعزام نیروی نظامی به بحرین را محکوم می‌کنند.

روح‌الله حسینیان، نماینده مجلس، گفته‌ ایران باید در مقابل گسیل نیروهای سعودی به بحرین به گزینه نظامی بیندیشد.

وزیر امور خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه هشدار داده که موضوع بحرین، در صورت ادامه، «نتایج ناگواری» به همراه خواهد داشت.

منبع: رادیو فردا
 


 
 

1390/2/14

نمایندگان مجلس مصوبه‌ای به لایحه بودجه سال ۹۰ افزودند که بر اساس آن دولت باید با افزایش قیمت بلیط پروازهای داخلی و خارجی هزینه‌ای را برای بهسازی و تجهیز فرودگاه‌های کوچک در نظر بگیرد.

بر اساس این مصوبه مالیات بر ارزش افزوده قیمت بلیط پروازهای داخلی از ۲ به ۵ درصد و مالیات بلیط هر مسافر عازم خارج از کشور از ۷ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

این اقدام در پایان جلسه صبح چهارشنبه مجلس در بررسی لایحه بودجه ۹۰ و در ادامه بررسی پیشنهادهای الحاقی کمیسیون تخصصی به لایحه بودجه با تصویب پیشنهاد کمیسیون عمران صورت گرفت.

این مصوبه مقرر کرده درآمد حاصل از این افزایش برای نگهداری، بهسازی و تجهیز فرودگاه‌های کوچک و مناطق محروم، شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور اختصاص یابد.

منبع: مهر
 


 
 

1390/2/14

دولت محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه ادغام وزارتخانه های کار با رفاه اجتماعی و نفت با نیرو را تصویب کرد.

به گفته لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني احمدی‌نژاد، كميته‌اي براي تدوين شرح وظايف وزارتخانه‌هاي جديد تشكيل و قرار شده در اين زمينه دولت لايحه‌اي تنظيم كرده و به مجلس ارائه دهد.

براساس قانون برنامه پنجم توسعه، وزارتخانه‌ها باید از ۲۲ وزارتخانه به ۱۷ وزارتخانه کاهش یابد.

گفتنی است پیش از این هیئت وزیران با ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی و مسکن و راه موافقت کرده بود.

منبع: ایسنا و کلمه

پیشینه:
تصمیم دولت به تشکیل دو وزارتخانه جدید با ادغام چهار وزارتخانه


 
 

1390/2/14

سایت جرس خبر داده که بهزاد نبوی، از فعالان اصلاح‌طلب و عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب به زندان اوین فراخوانده شده است.

این سایت اعلام کرده که نبوی با حدود ۷۰ سال سن و ناراحتی‌های جسمانی ناشی از سال‌ها شکنجه در زندان‌های قبل و بعد از انقلاب، باید به زندان اوین بازگردد.

بهزار نبوی ۲۳ خرداد ماه ۱۳۸۸ یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و روانه زندان اوین شد.

وی در دادگاه بدوی به شش سال زندان محکوم شد و در دادگاه تجدیدنظر حکمش به پنج سال زندان کاهش یافت.

نبوی که از شاکیانِ پروندۀ یکی از سردارانِ مداخله‌گرِ سپاه در انتخابات است، مدتی پیش برای مرخصی استعلاجی از زندان اوین مرخص شده بود.

منبع: جرس


 
 

1390/2/14

جدید‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد بدهی‌های بانکی دولت و شرکت‌های دولتی در ۹ ماه سال ۱۳۸۹ حدود ۳۵ درصد افزایش داشته است.

این گزارش روز سه‌شنبه (۱۳ اردیبهشت) در بخش نماگرهای اقتصادی با شماره ۶۲ تحت عنوان گزارش سه ماهه سوم سال ۱۳۸۹ در سایت بانک مرکزی منتشر شده است.

براساس این گزارش بدهی‌های بخش دولتی به سیستم بانکی در پایان سال ۱۳۸۸ حدود ۳۶۴۶۳۳ میلیارد ریال بوده که در پایان آذر ۸۹ و پس از ۹ ماه با افزایش ۹. ۳۴ درصدی به رقم ۴۹۲۰۰۵ میلیارد ریال رسیده است.

بیشترین افزایش بدهی‌های دولت مربوط به بانک مرکزی است که در این بخش بدهی دولت به بانک مرکزی با افزایش بیش از ۷۶ درصدی از ۹۲۲۲۷ میلیارد ریال در پایان سال ۸۸ به ۱۶۲۶۴۶ میلیارد ریال رسیده است.

بدهی دولت به بانک‌های دیگر با رشد ۴. ۲۸ درصدی از ۱۹۲۶۷۹ به ۲۴۷۳۳۳ میلیارد ریال رسیده است.

منبع: سایت بانک مرکزی و سایت آفتاب


 
 

1348/10/11
جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو به طور غیابی به احمد زیدآبادی، روزنامه نگار ایرانی زندانی، اعطا شد. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، با ارسال یک پیام ویدیویی به این کنفرانس، به احمد زیدآبادی تبریک گفت و از حرفه روزنامه نگاری و روزنامه نگارانی که به گفته وی از آزادی شهروندان دفاع می کنند، تمجید کرد. او گفت: اینکه برنده امسال، اینجا نیست که جایزه اش را دریافت کند به خودی خود گویاست، زیرا او در کشورش زندانی است، اما غیبتش فرصتی است مغتنم برای همه ما که درباره اصولی که او برای آنها ایستاده تامل کنیم.

 
 

مجلس مصوب کرد:
1390/2/14

نمایندگان مجلس به پیشنهاد کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی ۷۵ میلیارد تومان به بودجه سپاه پاسداران در لایحه بودجه ۹۰ اضافه کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه بودجه ۹۰، با الحاق جزئی به ردیف بودجه سپاه، مقرر کردند ۷۵ میلیارد تومان به منظور تامین هزینه‌های ماموریتی به ردیف بودجه این نهاد اضافه شود.

نمایندگان با ۱۳۹ رای موافق، ۹ رای مخالف، ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در مجلس این پیشنهاد را به تصویب رساندند. ۴۹ نماینده نیز در رای گیری شرکت نکردند.

سپاه پاسداران مهمترین بازوی نظامی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود که در دو سال گذشته در سرکوب اعتراض‌های مردمی نقش مهمی داشته و بسیاری از دستگیری‌ها و بازجویی‌ها توسط این نیرو انجام شده است.

فرماندهان سپاه طی این مدت بار‌ها از اقدامات سرکوب گرایانه خود دفاع کرده و آن را جزوء وظابف سازمانی این نیرو اعلام کرده‌اند.

تیر ماه سال ۱۳۸۸ نیز علی خامنه‌ای از حضور نیرو‌های سپاه و بسیج در سرکوب‌ اعتراض‌های مردمی تقدیر کرده بود.

منبع: مهر


 
 

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰:
1390/2/14

خبرآنلاین به نقل از سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ نوشته است که زنی ۲۷ ساله با حمایت رحیم‌مشایی موفق به کسب مجوز ۱۰۰۰ مرکز بین راهی تفریحی و سرویس‌های بهداشتی شده و در دولت دهم امتیازهای بی‌حد و حصری به برخی افراد داده می‌شود.

حسین اسلامی نماینده مردم ساوه و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته است که گزارش این تخلف برای محمود احمدی‌نژاد نیز ارسال شده است.

به گفته آقای اسلامی با حمایت رئیس دفتر احمدی‌نژاد این زن تنها ۱۰ مجوز در شهرستان ساوه دریافت کرده است.

آن‌طور که سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ گفته این فرد فرماندار ساوه را تهدید کرده و گفته است: «هر کسی در مقابلش باشد، به آقای مشایی اطلاع می‌دهم و از طریق ایشان پوستش را می‌کنم.»

نماینده ساوه ادامه داد: «شما بگویید در کشور ما می‌شود به یک فرد ۱۰۰۰ مجوز نه، ۱۰ مجوز داد؟ آیا این توزیع عدالت است؟ در این دولت، امتیازهای بی‌حد و حصری به برخی افراد داده می‌شود.»

پس از قهر ۱۱ روزه محمود احمدی‌نژاد که در واکنش به مخالفت علی خامنه‌ای با برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات صورت گرفت، محافظه‌کاران حملات خود به اطرافیان وی را افزایش داده و به طور غیر رسمی پرونده‌های فساد مالی اطرافیانش را به صورت جسته و گریخته فاش کرده‌اند.

اسفندیار رحیم مشایی که به شدت از سوی احمدی‌نژاد حمایت می‌شود، در این مدت به شدت هدف حملات بوده است.

در روزهای گذشته نیز فیلمی کوتاه از سخنرانی مشایی منتشر شد که وی در آن گفته اهل سکته نیست، اما آینده نشان خواهد داد که عده‌ای از دست او سکته خواهند کرد.

منبع: خبرآنلاین


 
 

1390/2/14

یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است این وزارتخانه در خصوص تحریم تعداد دیگری از بانک‌ها از جمله یک نهاد مالی در ترکیه به اتهام همکاری با ایران به زودی تصمیم خواهد گرفت.

دیوید کوهن، کفیل معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، به یک کمیته سنای آمریکا گفته با جدیت طرح جامع تحریم‌های ایران، قانون اقدام منع سرمایه‌گذاری و پاسخگو کردن را اجرا خواهد کرد.

هدف این قانون مهار فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و نهادهای مالی و بانک‌ها را موظف می‌کند بین همکاری با آمریکا یا ایران یکی را انتخاب کنند.

دیوید کوهن هفته گذشته به ترکیه سفر کرده بود و در این سفر از مقامات ترک خواسته بود تا تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کنند.

ترکیه به‌ رغم مخالفت با تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی، می‌گوید این تحریم ‌ها را اجرا می‌کند، اما درباره تحریم‌های یکجانبه آمریکا و متحدانش علیه ایران تعهدی ندارد.

منبع: رویترز و رادیو فردا


 
 

1390/2/14

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات با اعلام این که در سال‌های گذشته بیش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس در ایران بازداشت و زندانی‌ شده‌اند، یک بار دیگر خواستار اعزام فوری گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران شده است.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز از محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله علی خامنه‌ای به عنوان دشمنان ایرانی آزادی مطبوعات نام برده شده و آمده است، آنها «مسوولان اصلی سرکوب گسترده معترضان و برگزاری دادگاه‌های استالینی علیه مخالفان سیاسی و روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر، پس از اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری هستند.»

سازمان گزارشگران بدون مرز که از حقوق روزنامه‌نگاران در سراسر جهان دفاع می‌کند، با اعلام این که به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ایران بیش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند، اضافه کرده است: «از این تعداد ٤٠ نفر با اتهام‌هایی چون "توهین به مقام رهبری یا رئیس جمهور" و یا "جاسوسی، اقدام علیه امنیت ملی و نشر اکاذیب" همچنان در زندان بسر می‌برند.»

گزارشگران بدون مرز از جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان یاد کرده و اعلام کرده است، این دو کشور همچنان از سوی این سازمان طرفدار حقوق روزنامه‌نگاران تحت نظر قرار دارند.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز همچنین آمده است که در این مدت بیش از ١٠٠ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس مجبور به ترک کشور شده‌ و بیش از سه هزار نفر از دست‌اندرکاران رسانه‌ها در ایران به دلیل توقیف روزنامه‌ها و نشریات و یا ممنوع شده فعالیت آنها از سوی مراجع قضایی و امنیتی، بیکار شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود یک بار دیگر خواستار اعزام فوری گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به ایران شده است.

منبع: گزارشگران بدون مرز و رادیو فردا

 


 
 

1390/2/14

جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو به طور غیابی به احمد زیدآبادی، روزنامه نگار ایرانی زندانی، اعطا شده است.

آخرین نشست از کنفرانس روز جهانی آزادی مطبوعات سه شنبه در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن، پایتخت آمریکا برگزار شد که در پایان آن جایزه "گیلرمو کانو" ۲۰۱۱ به طور غیابی به احمد زیدآبادی اهدا شد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، با ارسال یک پیام ویدیویی به این کنفرانس، به احمد زیدآبادی تبریک گفت و از حرفه روزنامه نگاری و روزنامه نگارانی که به گفته وی از آزادی شهروندان دفاع می کنند، تمجید کرد.

او گفت: اینکه برنده امسال، اینجا نیست که جایزه اش را دریافت کند به خودی خود گویاست، زیرا او در کشورش زندانی است، اما غیبتش فرصتی است مغتنم برای همه ما که درباره اصولی که او برای آنها ایستاده تامل کنیم.

در این مراسم پیام احمد زیدآبادی نیز برای حاضران در کنفرانس واشنگتن قرائت شد. آقای زیدآبادی از غیبت خود عذرخواهی کرد و گفت: دادگاه انقلاب افزون بر ۶ سال زندان ۵ سال تبعید و محرومیت از فعالیت همیشگی سیاسی اجتماعی مطبوعاتی و حزبی مرا برای تمام عمرم از هر گونه گفتن و نوشتن محروم کرده است از این رو هر گونه پیامی صرفا بر دامنه ی درد و رنج خود و خانواده ام می افزاید.

او می نویسد: من در حرفه خود جز قلم و زبان ابزاری در اختیار نداشتم و در بکارگیری این دو نیز از دایره به غایت تنگ و توان فرسای قوانین شان پا فراتر نگذاشتم.

آقای زیدآبادی می گوید: من این جایزه را که در واقع جایزه ایست برای تمام زندانیان عقیدتی در کشور و نیز همه همکاران در زندان و یا در دیار غربت که به نحوی گرفتارند تقدیم می کنم به خانواده ام به خصوص همسر و فرزندانم که علاوه بر آلام روحی این دو سال بیش از ده سال است که در هراس و اضطراب سندروم 'زنگ خانه' به سر می برند و با هر زنگ بی موقع یا به موقعی قلب های کوچک و معصومشان به لرزه در می آید.

وی می افزاید: تقدیم می کنم به مادر سهراب و همه مادران دلشکسته ای که فرزندانشان هرگز به خانه بر نگشتند تقدیم می کنم به همه مادران و خواهران و دختران و فرزندانی که در فراق و هجران عزیزان در بند خود اشک بر گونه هایشان خشکیده نمی شود از آن جا که به یاد ما هستید خداوند مهربان به یادتان باشد و به شما پاداش خیر دهد.

جایزه جهانی آزادی مطبوعات با عنوان گیلرمو کانو را سازمان یونسکو از سال ۱۹۹۷ هر سال به یک فرد یا نهاد اهدا می کند که در هر جای جهان برای بهبود آزادی بیان تلاش کرده باشد، به ویژه اگر جان فرد در اثر این تلاش به خطر افتاده باشد.

منبع: بی‌بی‌سی


 
 

1390/2/14

گروهی از روزنامه نگاران آمریکایی در نامه ای خطاب به مقام های جمهوری اسلامی خواهان آزادی جاشوا فتال و شین باوئر، دو آمریکایی زندانی در ایران شده اند.

این نامه به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات منتشر شده و در آن به فعالیت شین باوئر به عنوان روزنامه نگار آزاد اشاره شده است.

این افراد با اشاره به بازداشت ۲۱ ماهه دو آمریکایی از حکومت ایران خواسته است که آنها را بلافاصله آزاد کند.

در نامه روزنامه نگاران آمریکایی آمده است که شین باوئر هنگام بازداشت برای گردش به عراق سفر کرده بود.

به گفته آنها، وی پیش از آن گزارش هایی را درباره رشوه دادن آمریکا به شیوخ عراقی برای جلب حمایت آنها و نقض حقوق بشر به وسیله نیروهای امنیتی عراق که به وسیله ایالات متحده آموزش دیده بودند، منتشر کرده بود.

به گفته امضا کنندگان نامه، همه آنها آثار شین باور را تحسین کرده اند.

این نامه در آستانه جلسه دوم محاکمه این دو آمریکایی در هفته آینده و پس از حدود شش ماه بی خبری خانواده های آنها از وضعشان منتشر می شود.

قوه قضائیه ایران در بهمن ماه گذشته محاکمه سه شهروند آمریکایی را به اتهام جاسوسی آغاز کرد.

یکی از متهمان که سارا شورد نام دارد و پیشتر در ایران زندانی بود سال گذشته به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد اما محاکمه وی در تهران به طور غیابی ادامه دارد.

منبع: بی‌بی‌سی


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته