-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۳, سه‌شنبه

Latest News from 30Mail for 05/03/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/2/12

زهرا کشوری در تهران امروز از برخورد بد و تهدیدهای ماموران انتظامی بیمارستان امام نوشته است.

وی در حال گفتگو با بیماران بخش اورژانس درباره عدم رسیدگی مناسب به مشکلاتشان بوده که یک خانم خدماتی با یکی از نیروهای حراستی به او نزدیک می‌شود: «خانم شما اینجا چکار می‌کنید؟»

وی در ابتدا وانمود می‌کند از نزدیکان یکی از بیماران است، اما هنگام خروج یکی دیگر از افراد پلیس مستقر در بیمارستان جلوی او را می‌گیرد. مامور انتظامی وقتی با مقاومت او برای ورود به اتاق پلیس رو به رو می‌شود صدایش را بلند می‌کند. می‌گوید با اجازه چه کسی وارد اورژانس شدی؟ و کشوری می‌گوید خبرنگارم و کارت نشانش می‌دهد.

کشوری در ادامه این گزارش نوشته: «کوله‌ام را روی شانه ام می‌گذارم و به سمت در بیمارستان راه می‌افتم. اما کوله‌ام را می‌کشد و مرا داخل اتاقک شیشه‌ای پلیس پرت می‌کند. می‌گویم: آقا ادب را رعایت کنید. می‌گوید: به پلیس اهانت می‌کنید. با انگشت کشیده به سمت من می‌آید. آنقدر عقب می‌روم تا روی یکی از صندلی‌های پشت سرم می‌نشینم. می‌گویم: رفتار شما را در روزنامه درج می‌کنم. می‌گوید: ما هم می‌دانیم چکار می‌کنید. به یکی از همکارانم زنگ می‌زنم. می گوید: گوشی را بده، من با او صحبت کنم شاید مسئله حل شود. گوشی را به سمت یکی از ماموران بیمارستان می‌گیرم. می‌گوید: ما حرفی با کسی نداریم. همکارم می‌گوید: به آنها بگو خبر بی‌احترامی‌ها را همین الان روی سایت می‌فرستیم. بیشتر عصبانی می‌شود. می‌گوید: بزنید تا پدرتان را در بیاوریم.»

کشوری ادامه داده: «می‌خواهند ضبط خبرنگاری را هم بگیرند. ماموران که مرا به کلانتری می‌برند اجازه نمی‌دهند. می‌گویند طبق قانون نمی‌شود. با آنها به کلانتری می‌روم. می‌گویم: من از برخورد ماموران انتظامی بیمارستان شکایت دارم. یکی از ماموران می‌گوید: نوبت شکایت شما هم می‌رسد. البته نوبت شکایت من هرگز نرسید.»

یکی از ماموران پلیس گفته شما خبرنگاران فقط به دنبال اخبار جنجالی هستید و چرا فقط بیرون انداختن بیمارها را می‌نویسید؟ که کشوری پاسخ داده خبر بیماری که 1000 روز است در بیمارستان رجایی رایگان مداوا می‌شود را نیز نوشته و دو روز پیش گزارشش چاپ شده است.

به گفته کشوری صحبت با رئیس بیمارستان هم بی‌نتیجه بوده و پس از تهیه صورتجلسه‌ای مدارک شناسایی او را می‌گیرند. در نهایت گفت‌وگوهای کوتاه خبرنگار با بیماران اوژانسی از روی ضبطش حذف می‌شود.

رئیس اداره نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت در این باره گفته: «مسئولان هیچ بیمارستانی اجازه فحاشی و توهین به افراد در هر سطحی را ندارند.»

سجاد رضوی گفته سئولان و حراست بیمارستان تنها می‌توانند مانع از ورود افراد به بیمارستان برای تهیه اخبار شوند و قول داده این موضوع از سوی اداره نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گیرد.

کشوری در پایان گزارشش از گفتگو با یکی از بیمارانی که در اتوبان رها شده بوده نوشته است. وی از این پیرمرد نقل کرده: «هیچگاه از افرادی که مرا همانند شاخه درختی در بیابان و اتوبان رها کردند نخواهم گذشت.»

منبع: تهران امروز (صفحه یک و صفحه ده)


 
 

گزارشگران بدون مرز:
1390/2/12

سازمان گزارش‌گران بدون مرز ضمن ابراز تاسف از درگذشت سیامک پورزند، مقامات دولتی را مسئول مرگ وی دانسته و خواستار فرستادن هرچه زودتر گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل به ایران شده است.

سیامک پورزند، روزنامه نگار سرشناس چند روز قبل خودکشی کرد و در بیمارستانی در تهران در گذشت. او همسر مهرانگیز کار، حقوقدان و از فعالان مدافع حقوق زنان در ایران بود.

گزارشگران بدون مرز بیانیه خود اعلام کرده است: «ما مقامات جمهوری اسلامی ایران را مسئول مرگ و اقدام تاسف‌بار سیامک پورزند می‌دانیم.»

این بیانیه می‌افزاید: «علیرغم درخواست‌های مکرر خانواده و سازمان‌های مدافع حقوق بشر و از جمله گزارش‌گران بدون مرز از همه‌ی مقامات جمهوری اسلامی، آنها هیچگونه مساعدتی برای تغییر شرایط و کمک به وضعیت وی انجام ندادند.»

به گفته سازمان گزارشگران  «مرگ سیامک پورزند نشان داد که نظام جمهوری اسلامی ایران از بی‌رحم‌ترین حکومت ها جهان نسبت به روزنامه‌نگاران است.»

در پایان این بیانیه آمده است: «بسیاری از روزنامه‌نگاران ایران که هم‌اکنون در زندان و یا با سپردن وثیقه های سنگین در "آزادی موقت" بسر می‌برند، شدیدا بیمار و از حق درمان محروم شده‌اند گزارش‌گران بدون مرز خواهان اعزام فوری گزارشگر ویِژه سازمان ملل به ایران است.»

منبع: سازمان گزارشگران بدون مرز

پیشینه
سیامک پورزند ناراضی سیاسی دور از خانواده در تهران درگذشت


 
 

1390/2/12

محمد مجتهد شبستری، اندیشمند دینی و استاد سابق دانشگاه تهران به دادسرای انقلاب تهران احضار شد.

به گزارش وبلاگ «قرائت» که آثار آقای مجتهد شبستری را منتشر می‌کند، در تاریخ دوشنبه 5 اردیبهشت ماه آقای شبستری با دعوت نامه کتبی رسماً به شعبه 5 دادسرای انقلاب تهران (اوین) احضار شده است.

بر اساس این گزارش، وی روز دوشنبه 12 اردیبهشت ماه در آن شعبه حضور یافته و بازپرس شعبه در ارتباط با سخنرانی وی در دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 1388 از ایشان کتباً توضیحاتی خواسته است.

بازپرس شعبه به وی اعلام کرده بنا به شکایت دادسرای انقلاب اصفهان و تهران برای آقای شبستری پرونده‌ای در دادسرای انقلاب تهران در ارتباط با آن سخنرانی تشکیل شده و به جریان افتاده است.

آقای شبستری در سخنرانی‌اش در دانشگاه صنعتی اصفهان، سخنانی درباره اموري از قبيل معناي دين و چگونگي تطور تاريخي آن، ملاک صادق بودن دين، دخالت يا عدم دخالت عنصر ماورائي در دين و مباحثي از اين دست مطرح کرده بود.

متن کامل سخنرانی محمد مجتهد شبستری در دانشگاه صنعتی اصفهان را از اینجا بخوانید.

منبع: قرائت


 
 

1390/2/12

آفت سوسکهای چوبخوار و استمرار خشکسالی در استان فارس جنگلهای بلوط این استان به ویژه جنگلهای بلوط کازرون را در حالت بحرانی قرار داده است.

خسارات حاصل از خشکی باغات و تاثیر در عرصه‌های منابع طبیعی در برخی بخشهای استان فارس به حدی است که از آن به عنوان بحران یاد می‌شود.

آفتهایی مثل سوسکهای چوبخوار در کنار استمرار خشکسالی آسیبهای جدی را به عرصه‌های جنگلی منطقه به ویژه درختان بلوط وارد کرده و جنگلهای بلوط کازرون را در بحران قرار داده است.

دامنه این بحران زمانی جدی‌تر می‌شود که ریزگردها نیز به عنوان عامل دیگر، حیات جنگلهای بلوط را در خطر جدی قرار می‌دهند.

ریزگردها در کنار خشکسالی و آفات، روند خشکی درختان را می‌توانند شدت دهند و در استان فارس احتمال حضور ریزگردها بیشتر وجود دارد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با بیان اینکه آفت سوسکهای چوبخوار مشکلاتی را برای جنگلهای بلوط این استان و دیگر مناطق کشور به وجود آورده، گفته در حال حاضر 50 هزار هکتار از جنگلهای بلوط استان در معرض تهدید هستند.

غلامرضا غلامی با اشاره به اینکه جنگلهای بلوط دشت برم هم اکنون به دلیل آفت سوسکهای چوبخوار با مشکل مواجه هستند، گفته استانهای دیگر نیز این معضل را دارند و آفت مذکور فقط مخصوص استان فارس نیست.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس نیز اعلام کرده در صورت ادامه این روند جنگلهای بلوط تا 20 سال دیگر به طور کامل از بین می روند.

علی جواهری با بیان اینکه وضعیت جنگلهای بلوط استان فارس نگران کننده و بحرانی است، گفته: «این امر در مناطق غرب به ویژه ایلام، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری نیز وجود دارد و این خشکسالیها زمینه را برای شیوع و طغیان امراض فراهم کرده است.»

منبع: مهر
 


 
 

بیانیه تشکلهای دانشجویی به مناسبت روز کارگر و روز معلم:
1390/2/12

تعدادی از تشکلهای دانشجویی مقیم خارج از کشور در بیانیه‌ای به مناسبت روز کارگر و معلم، رونق اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایران بدون گشایش وضعیت سیاسی و برچیده شدن بساط استبداد را ناممکن دانسته‌اند.

نویسندگان این بیانیه تاکید کرده‌اند: «با وجود کوتاهی‌های غیرقابل بخشش دولت نباید از این مساله غافل شد که سیاست‌های بی‌فایده و پرهزینه رهبری و نهادهای وابسته به او بیش از هر چیز باعث هدر رفتن منابع انسانی و مادی ایران و لطمات شدید به رفاه عمومی شده است.»

در این بیانیه با اشاره به رشد روزافزون قدرت اقتصادی نهادهای امنیتی همچون سپاه پاسداران آمده: «آینده بهتر برای ایرانیان ممکن نخواهد شد، مگر با رهایی ازاستبداد و دیکتاتوری.»

این تشکلهای دانشجویی در ادامه گفته‌اند: «عدم دسترسی به فن‌آوری‌های روز، عدم ثبات قوانین و نبود شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، رقابت محصولات داخلی با کالاهای خارجی را ناممکن ساخته‌است. در این میان روش مرسوم دولت برای حمایت از صنایع داخلی، اعمال ممنوعیت ‌و یا اخذ تعرفه‌های سنگین از واردات بوده که خانوارها را به مصرف‌کالاهای گران و بی کیفیت مجبور می‌کند و به رفاه عمومی لطمه می‌زند.»

در این بیانیه با اعلام این که «آتش قدرت‌طلبی تمامیت‌خواهان در رقابت با یکدیگر بیش‌ازپیش شعله‌ور گشته» آمده است: «همچون دیگر اقشار مردم ایرانی، کارگران و معلمان نیز با معضلات معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. دیگربار تورم افسارگسیخته بر کشور سایه افکنده و قدرت خرید مایحتاج اولیه را از زحمت‌کشان جامعه سلب کرده است. بیکاری گسترده، به خصوص در میان جوانان و تحصیل‌کردگان، نه تنها فرصت استفاده از سرمایه‌های باارزش انسانی را هدر می‌دهد، بلکه مشکلات اجتماعی نظیر اعتیاد را می‌گستراند.»

نویسندگان این بیانیه بر حق مسلم تمامی اقشار برای برخورداری از حقوق اولیه صنفی‌شان تاکید کرده و افزوده‌اند: «به جاست تا هم فعالان سیاسی با توجه بیشتر به تبعات اقتصادی سیاست‌های حکومت ایران به پشتیبانی از مطالبات اقتصادی اقشار مختلف، از ‌جمله کارگران و معلمان، بپردازند و هم فعالان صنفی برای رفع دلایل اصلی مشکلات معیشتی اقشار کشور تلاش نمایند.»

امضا کنندگان این بیانیه عبارتند از:

پرسا - پویش راه سبز دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی
آستین برای ایران – شاخه دانشجویی
راه سبز اتاوا
سبز هیوستون
دانشجویان سبز دانشگاه تگزاس اِی اَند اِم
سیگما - گروه دانشجویان برای حرکت سبز ایران- دانشگاه ویکتوریا
انجمن دانشجویی دموکراتیک، دانشگاه جورج واشنگتن
راه سبزمجارستان
جمعی از دانشجویان سبز تورنتو، کانادا
کمیته همبستگی با خواستهای دموکراتیک مردم ایران (واشنگتن دی سی)
نسل آزادیخواه ایران - اتریش
همبستگی‌ با جنبش دموکراتیک ایران – ادمونتون (سیدمی)

منبع: جرس
 


 
 

پیام ابوالفضل قدیانی در روز کارگر:
1390/2/12

عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب خواسته‌های جنبش سبز را با خواسته‌های کارگران و البته سایر اقشار مردم ایران یکی دانسته است. 

ابوالفضل قدیانی که در زندان اوین به سر می‌برد، در یادداشتی که به خارج از زندان ارسال کرده نوشته: «روزی که جنبش سبز مردم ایران به پیروزی برسد روزی است که کارگران ایران هم به خواسته‌های به حق و مشروع خود یک گام نزدیک‌تر شده‌اند.»

قدیانی که سال‌ها عضو شورای عالی کار و شورای عالی تأمین اجتماعی هم بوده در این یادداشت تصریح کرده که با ادامه‌ی این سیر نزول اقتصادی، حاکمان فعلی برای حفظ خود مجبورند نهادهای مدنی را بیشتر از پیش سرکوب کنند و خواستاران اجرای بی‌تنازل قانون اساسی را بیشتر به بند و حصر بکشند.

وی در این یادداشت تحلیلی گفته اینکه چرا و چگونه احمدی‌نژاد توانست «با سم پول بادآورده‌ی نفت، روند رو به بهبود اقتصادی را که حاصل دولت اصلاحات بود را به باد دهد محتاج واکاوی است، اما به گمان من مختصراً می‌توان گفت که این ساختار سیاسی موجود و در رأس آن شخص مقام رهبری است که به ایشان این اجازه را داد و بلکه تشویق کرد که آن رویه‌ رو به بهبود را بر هم زند و کشور را به وضع تأسف‌بار امروز بکشاند.»

او همچنین ابراز امیدواری کرده است که حاکمان دست از این رویه بردارند و با گردن نهادن به قانون اساسی و اصلاحات بنیادین، کشور و نظام را از این وضعیت نجات دهند.

منبع: کلمه

 


 
 

1390/2/12

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از اقدام وزارت نفت در واگذاری قرارداد یک میلیارد دلاری طرح توسعه دو میدان گازی هالگان و سفید باغون به قرارگاه سازندگی خاتم‏الانبیاء به‌صورت ترک تشریفات مناقصه انتقاد کرده است.

مصطفی کواکبیان در گفتگو با خانه ملت، خواستار رعایت تشریفات قانونی برای واگذاری مناقصه‏‌های نفتی شده و تصریح کرده: «این برخورد وزارت نفت، بر خلاف سیاست‌های توسعه توانمندی‌های داخلی و حمایت از پیمانکاران ایرانی است. مشخص نیست مسئولان وزارت نفت برای واگذاری یک پروژه گازی بزرگ به صورت ترک تشریفات قانونی، آن هم در شرایطی که شرکت‌های توانمند ایرانی دیگری هم خواهان مشارکت در اجرای پروژه‌های ملی هستند، چه توجیهی دارند.»

نماینده سمنان در مجلس اقدامات دولت را در بسیاری از زمینه‌ها خلاف واقعیات موجود در جامعه دانسته و گفته نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی نیز با واقعیات ملموس و محسوس متفاوت است.

وی با اعلام این که «شاخص‌هایی که برای عرضه و تقاضا در بازار مطرح است با آمارهای ارائه شده تفاوت دارد» تاکید کرده: «باید مسئولان طوری عمل کنند که باعث گسترش رفاه و عدالت در جامعه شوند و مردم نیز به آنان اعتماد کنند، نه این که با ارائه آمارهای نادرست به بی‌اعتمادی در میان مردم به نظام دامن بزنند.»

منبع: خانه ملت
 


 
 

1390/2/12

علی لاریجانی به قوه مجریه تذکر داد که مهلت سه ماهه برای معرفی وزیر راه به پایان رسیده و دولت باید هرچه زودتر فردی را به عنوان وزیر معرفی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز ۱۲ اردیبهشت در پاسخ به اخطار مصطفی کواکبیان در مورد عدم معرفی وزیر راه در مدت قانونی، اعلام کرد که نامه‌ای در این زمینه به دولت ارسال کرده است.

وزارتخانه راه و ترابری از روز ۱۲ بهمن ماه که حمید بهبهانی با استیضاح توسط مجلس برکنار شد، با سرپرست اداره می‌شود و علی نیکزاد، وزیر مسکن با حفظ سمت سرپرستی این وزارتخانه را برعهده دارد.

طبق اصل ۱۳۵ قانون اساسی، رئیس‌جمهوری موظف است حداکثر سه ماه پس از استیضاح یک وزیر، گزینه جدید خود را برای تصدی پست وزارتخانه‌ای که با سرپرست اداره می‌شود، معرفی کند.

 ۱۲ فروردین ماه، جلسه استیضاح حمید بهبهانی بدون حضور او و رئیس دولت برگزار شد که در آن نمایندگان با ۱۴۷  رای موافق، ۷۸ رای مخالف و ۹ رای ممتنع، اعتماد خود را از وزیر برداشتند و او برکنار شد.

محمود احمدی‌نژاد نیز چهار روز بعد اعلام کرد که استیضاح وزیر راه را غیرقانونی می‌داند.

منبع: فارس و مردمک


 
 

1390/2/12

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی اعلام کردند که در اعتراض به بی‌توجهی عباس جعفری دولت‌آبادی نسبت به امور زندانیان، دیگر وی را به عنوان دادستان تهران قبول ندارند و برای هیچ درخواستی به وی مراجعه نمی کنند.

به گزارش کلمه، این خانواده‌ها اعلام کرده اند که دادستان تهران عملکردی را در مدت مسوولیتش ارایه کرده است که به هیچ عنوان با مسوولیتهای یک دادستان همخوانی ندارد.

این گزارش می‌افزاید: «عباس جعفری دولت آبادی مانند قضات دادگاه انقلاب کاملا مطابق خواست بازجویان وزارت اطلاعات عمل می کند و کمترین توجهی به خواسته های قانونی و به حق زندانیان سیاسی و خانواده هایشان ندارد.»

به گفته خانواده‌های زندانیان، «دادستان تهران اکنون زندانیان سیاسی و خانواده هایشان را به ناحق از حق مرخصی و ملاقات محروم می کند و هم صدا با بازجوهای وزارت اطلاعات می گوید که این حقوق تنها در صورتی به زندانیان داده می شود که آنها نادم و پشیمان باشند و یا درخواست عفو و بخشش کنند.»

 خانواده های زندانیان سیاسی معتقدند عباس جعفری دولت آبادی هرگز صدای آنان را به عنوان مظلومانی که تحت ستم قرار گرفته اند به گوش مسوولان قضایی و اطلاعاتی نمی رساند و مراجعه و هر نوع درخواست از او بی فایده است.

نام عباس جعفری دولت آبادی به تازگی در لیست ناقضان حقوق بشر اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

منبع: کلمه


 
 

1390/2/12

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی گفته که «اگر در کشور حکومت کفر حاکم بود دیگر ارزشی نداشت که بخواهیم جانمان را فدای آن کنیم زیرا ایران بدون اسلام اهمیتی برای فداکردن جان ندارد.»

به ‌گزارش خبرگزاری مهر، آقای مصباح یزدی در دیدار تعدادی از فرزندان شاهد استان خوزستان گفته که «ایران از آن جهت برای ما ارزش دارد که قوانین الهی و آموزه‌های اسلامی در آن حاکم است.»

به گفته وی «برقراری و حفظ اسلام اگر به خون نیاز داشته باشد باید آن را اهداء کرد. امروز حفظ نظام اسلامی ادامه دهنده راه شهداست.»

مصباح یزدی، از منتقدان سرسخت بحث «مکتب ایرانی» است که در سال‌های اخیر، از سوی اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد مطرح و پیگیری شده است.

محمدتقی مصباح یزدی که از روحانیون حامی علی خامنه‌ای محسوب می‌شود به اظهارات غیرواقع‌بینانه و اغراق‌آمیز درباره اسلام و شخصیت‌های دینی شیعه و ستیز با ملی‌گرایی مشهور است.

از زمان طرح بحث «مکتب ایرانی» در ایران از سوی اسفندیار رحیم‌مشایی٬ حملات مصباح یزدی نیز به تاریخ پیش از اسلام و انتقاد از طرح مباحث ملی گرایانه افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری مهر


 
 

1390/2/12

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از «منابع بیمارستانی در بیمارستان پارسیان» در تهران گزارش کرد که که عزت‌الله سحابی از شب گذشته به حالت کما رفته است.

این خبرگزاری امروز ۱۲ اردیبهشت (۲ مه) به نقل از یکی از پزشکان معالج عزت‌الله سحابی نوشت که میزان پلاکت‌های خون آقای سحابی به شدت پایین آمده و در این شرایط، انجام هر نوع عملیات جراحی بر روی وی بسیار خطرناک است.

عزت‌الله سحابی، رئیس «شورای فعالان ملی – مذهبی»، از تشکل‌های منتقد حکومت ایران، روز شنبه گذشته سکته مغزی کرد و از آن پس، در بخش آی سی یوی بیمارستان پارسیان بستری است.

خبر امروز ایرنا در مورد به کما رفتن عزت‌الله سحابی در حالی منتشر شده که قبل از آن، سایت جرس خبر داده بود که عمل جراحی انجام شده بر روی مغز آقای سحابی برای خروج لخته خون از مغز با موفقیت انجام شده اما وی هنوز به حالت عادی بازنگشته است.

جرس به نقل از نزدیکان وی نوشته بود: «در حال وی قدری پیشرفت صورت گرفته و اکنون بدون دستگاه تنفس می‌کند و نسبت به روز گذشته تغییر نسبی پیدا کرده اما هنوز به طور کامل هشیاری خود را به دست نیاورده است.»

مهندس سحابی مجموعا ۱۵ سال را در زندان و سلول انفرادی و زیر شکنجه گذرانیده است که یک سوم آن در زندانهای جمهوری اسلامی در زمان رهبری علی خامنه‌ای بوده است.

منبع: ایرنا و بی‌بی‌سی

پیشینه
وضعیت وخیم جسمانی عزت الله سحابی


 
 

1348/10/11
در ششمین برنامه پیشخوان که به معرفی کتاب اختصاص دارد آراز بارسقیان، نویسنده و مترجم مجری برنامه است. پس از معرفی کتاب فرانکنشتاین و دکتر جکیل و مستر هاید، سینا دادخواه نویسنده داستان یوسف آباد، خیابان سی و سوم، میهمان برنامه است و بخشی از کتاب خود را می خواند. همچنین، سارا محمدی اردهالی، شاعر، با معرفی کتابش، شعر «اردی بهشت» را پیش خوانی می کند.

 
 

1348/10/11
در پنجمین برنامه پیشخوان که به معرفی کتاب اختصاص دارد، آراز بارسقیان، نویسنده و مترجم مجری برنامه است. نویسنده رمان «یکشنبه»، به معرفی کتابی از ریچارد براتیگان با عنوان «نامه های عاشقانه از بیمارستان ایالتی» می پردازد و مهدی نوید، مترجم آثار براتیگان، بخشی از این کتاب را می خواند. سپس، هادی حیدری، دبیر سرویس کارتون روزنامه شرق، میهمان «پیش خوان کتاب» است و آثار سامپه را معرفی می کند. سوت زدن در تاریکی، مجموعه شعر این هفته ی «پیش خوان کتاب» است که با حضور شهاب مقربین شاعر این اثر که مدیر انتشارات «آهنگ دیگر» نیز هست معرفی می شود. پیش خوان کتاب، با همکاری سایت پندار و نشر چشمه تولید می شود و هر 5 شنبه از طریق اینترنت در دسترس علاقه مندان کتاب است.

 
 

از سوی بانک مرکزی:
1390/2/12

بانک مرکزی ایران گزارش کرد تورم در فروردین ماه امسال به ۱۳.۲ درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود سه درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم در ایران در اردیبهشت سال ۱۳۸۹ خورشیدی یک رقمی شد و در مرداد همین سال به کمترین میزان خود یعنی ۸.۸ درصد رسید، اما از اواخر تابستان دوباره آهنگ صعودی آن آغاز شد و در پایان اسفند تورم به ۱۲.۴ رسید.

از چهار ماه پیش یعنی از زمان آغاز برنامه حذف یارانه‌ها سرعت رشد تورم بیشتر شده و بنابر این گزارش در چهار ماه اخیر دو درصد به تورم موجود اضافه شده است.

برخی کارشناسان می‌گویند به دلیل افزایش شدید قیمت برخی مواد سوختی، نرخ تورم در ماه‌های آینده با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد.

به دلیل نگرانی نمایندگان مجلس از عواقب آزادسازی قیمت‌ها، مجلس هنگام بررسی لایحه بودجه سال جاری محدودیتی برای دولت در نظر گرفت تا نتواند در اجرای برنامه حذف یارانه‌ها بیشتر از بیست درصد به قیمت‌ها اضافه کند.

این تصمیم در حالی گرفته شد که دولت پیش بینی کرده بود از محل حذف یارانه‌ها و آزاد سازی قیمت‌ها ۶۲ هزار میلیارد تومان (۶۲ میلیارد دلار) درآمد داشته باشد اما با مصوبه مجلس سهم درآمدهای حاصل از افزایش قیمت‌ها تقریبا نصف خواهد شد.

تورم به معنی افزایش سطح عمومی قیمت هاست و نرخ آن در ایران با محاسبه قیمت ۳۵۹ قلم کالا و خدمات مصرفی تعیین می‌شود.

منبع: ایسنا و بی‌بی‌سی


 
 

1390/2/12

سایت جرس به نقل از منابع خود از بازداشت عباس امیری‌فر رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و از نزدیکان  محمود احمدی‌نژاد از سوی نیرو‌های امنیتی خبر داد.

جرس اعلام کرده که آقای امیری‌فر روز گذشته (۱۱ اردیبهشت) بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

امیری‌فر دبیرکل جامعه وعاظ ولایی است که در روز‌های اخیر اظهاراتی صریح در حمایت از احمدی‌نژاد و رحیم‌مشایی مطرح کرده و گفته که حرف‌های مشایی همان حرف‌های آیت‌الله خامنه‌ای است و هر کس «احمدی‌نژاد را قبول دارد بايد مشايی و معتمدين ايشان را هم قبول داشته باشد.»

جامعه وعاظ ولايی چندی پیش از جامعه وعاظ تهران منشعب شد. اين تشكل كه از سوی اصولگرايان تحريم شده، تلاش‌های زيادی برای دريافت مجوز از كميسيون ماده 10 احزاب انجام داد كه با نظر مخالف اعضای اين كميسيون، به نتيجه نرسيد.

جعفر شجونی، دبيركل جامعه وعاظ چندی پیش اعلام کرده بود به خاطر اتهامات و نشر اكاذيب از اميری‌فر به دادگاه ويژه روحانيت شكايت كرده‌ است.

مشخص نیست که بازداشت امیری‌فر در راستای این شکایت است یا اظهارات اخیرش در خصوص رحیم مشایی.

منابع دیگر نیز گزارش کرده‌اند امیری‌فر که بازداشتش همزمان با بازگشت احمدی‌نژاد به نهاد ریاست جمهوری بوده، پیش‌تر از سوی مقام‌های قضایی احضار شده بود که به علت شفاهی بودن این احضار، از معرفی خود به دادسرا امتناع کرد و در نتیجه در منزل خود بازداشت شد.

منبع: جرس
 


 
 

1390/2/12

در ادامه حملات به تیم محمود احمدی‌نژاد، مرتضی نبوی از چهره‌های اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت، می‌گوید به نظر می‌رسد که تیم رئیس دولت با توسل به اجنه به دنبال اجرای طرح‌های خود است.

مرتضی نبوی، مدیر مسئول روزنامه رسالت، روز شنبه در نشست هفتگی انصار حزب‌الله بار دیگر به «جریان انحرافی» در دولت محمود احمدی‌نژاد حمله کرد و گفت این جریان از اعتقاد مردم به مهدویت نیز سوءاستفاده می‌کند.

آقای نبوی در توضیح «جریان انحرافی» خاطرنشان کرد: «این جریان از درون اصولگرایی بیرون آمد، و از همان ابتدا با روحانیت، سپس مرجعیت و در نهایت با ولایت مشکل پیدا کرد.»

مرتضی نبوی در ادامه تصریح کرد که این جریان علاوه بر «انحراف در عقیده، مشی سیاسی و انقلابی، انحراف در گرایش‌های اقتصادی نیز دارد.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت با مستثنی کردن محمود احمدی‌نژاد از «جریان انحرافی»، نزدیکان وی را متهم کرد که با کارهایی از جمله «بذل و بخشش به برخی چهر‌ه‌های هنری» به دنبال «شبکه‌سازی» است.

مرتضی نبوی در ادامه تصریح کرد که به نظر می‌رسد نزدیکان محمود احمدی‌نژاد از «اجنه» و «مسائل شیطانی» برای رسیدن به مقاصد خود بهره‌برداری می‌کنند.

مدیر مسئول روزنامه رسالت گفت: «به نظر می‌رسد این جریان انحرافی با توسل به یک سری مسائل شیطانی که دور از واقعیت هم نیست و طبق آیات قرآنی جزو اعتقادات مسلمانان هم هست، سعی می کنند، افراد را تحت تأثیر قرار دهند.»

مرتضی نبوی افزود: «شاید این جریان انحرافی با توسل به بعضی از افرادی که از طریق راه باطل، فسادانگیز و انحرافی به برخی توانمندی‌های ماورائی رسیدند، سوء استفاده می‌کنند و جاذبه‌های این گروه توانسته تأثیری بر روی برخی افراد بگذارد و حمایت ایشان را جلب کند.»

وی در ادامه تاکید کرد که  بهترین مجازات برای این جریان «منزوی» کردن آن است.

منبع: جهان‌نیوز و رادیو فردا
 


 
 

1390/2/12

گزارش‌ها از ايران حاکی از بازداشت چند تن از فعالان کارگری در سنندج و سقز است. يکی از بازداشت‌شدگان، محمود صالحی، از فعالان سرشناس کارگری ايران، در شهر سقز است.

به گزارش «کميته هماهنگی برای ايجاد تشکل‌های کارگری» آقای صالحی ساعت يک و نيم بعد از ظهر روز يکشنبه توسط پنج مامور امنيتی بازداشت شد.

بازداشت محمود صالحی در شرايطی صورت گرفت که وضعيت جسمی‌اش خوب نيست و او به دليل از دست دادن کليه‌های خود بايد دياليز شود.

در همين حال، پنج فعال کارگری در شهر سنندج نیز در دو روز اخير بازداشت شده‌اند.

يک فعال کارگری در این زمینه به راديو فردا گفت که غالب حسينی، خالد حسينی و يدالله قطبی، اعضای کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری، روز شنبه توسط اداره اطلاعات سنندج برای بازجويی احضار شدند، اما تاکنون به منزل خود مراجعه نکرده اند.

در همين ارتباط، وفا قادری، يکی ديگر از اعضای کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل‌های کارگری، روز يکشنبه به اداره اطلاعات سنندج احضار شد و تاکنون خبری از وی در دست نيست.

در عين حال، گزارش‌های تاييد نشده‌ای در مورد بازداشت نبی مومنی در شهر  سنندج انتشار يافته است.

همچنين گزارش‌ها از سنندج حاکيست که صديق کريمی و شريف ساعد پناه، دو عضو هيئت مديره اتحاديه آزاد کارگران ايران، و خليل کريمی، از اعضای اين تشکل کارگری، پس از اينکه تعهدی در مورد شرکت نکردن در مراسم روز جهانی کارگر ندادند، از سوی ماموران اطلاعات بازداشت شدند.

اتحاديه آزاد کارگران ايران با محکوم کردن بازداشت اين فعالان کارگری که به گفته اين تشکل «با هدف جلوگيری از برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در سنندج انجام شد» خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط تمامی آنان شد.

اين اتحاديه همچنين اعلام کرد که صدها کارگر عصر روز يکشنبه با تجمع در خيابان ناصر خسرو در شهر سنندج، مراسم اول ماه مه را برگزار کردند.

بنا بر اين گزارش، تجمع‌کنندگان پس از آن اقدام به راهپيمايی به سمت ميدان اقبال سنندج کردند که با ممانعت نيروهای امنيتی مواجه شدند.

منبع: اتحادیه آزاد کارگران و رادیو فردا


 
 

1390/2/12

بر اساس گزارش‌ها در سال جاری «۸۰۰ عضو فعال شرکت‌های هرمی» شناسایی، دستگیر و با حکم دادگاه به زندان فرستاده‌ شده‌اند.

به گزارش مهر در سال جاری بیش از ۱۵۰ شرکت هرمی شناسایی و متلاشی شده و شش سرشاخه اصلی شرکت‌های هرمی نیز به زندان اوین فرستاده شده‌اند.

خبرگزاری مهر با ذکر نام سرشاخه‌های اصلی دستگیر شده در ادامه می‌نویسد: «نیروهای اطلاعاتی پس از ماه‌ها تحقیق و بررسی و عملیات تجسس در یک سال گذشته موفق به متلاشی کردن ده‌ها شرکت هرمی شده و بیش از ۱۱۰ سرشاخه و عضو فعال این شرکت‌ها را دستگیر و با حکم دادگاه روانه زندان کردند.»

شرکت‌های هرمی از طریق تبلیغ و فروش یک کالا توسط خریدار به خریداران بعدی گسترش می‌یابند و این نوع بازاریابی در دهه اخیر در ایران رواج زیادی یافته‌است.

در ایران بر پایه قانون، مجازات فعالیت هرمی، علاوه بر برگرداندن مال، شش ماه تا سه سال زندان و جزای نقدی به دو برابر اموالی که از طریق مذکور به دست آورده شده، مقرر شده‌است.

منبع: مهر و رادیو فردا


 
 

1390/2/12

دادگستری استان مرکزی ایران، روز شنبه مجازات اعدام یک تن را در انظار عمومی به اجرا گذاشت تا به این ترتیب، بر اساس آمار عفو بین‌الملل، میزان اعدام در ملأ عام در چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۱۱ با کل موارد مشابه در سال گذشته میلادی برابری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و بر اساس گزارش‌های رسمی جمهوری اسلامی، از ابتدای سال ۲۰۱۱ تا کنون ۱۰۸ تن در ایران اعدام شده‌‌اند.

حکمت‌علی مظفری، رئیس کل دادگستری استان مرکزی روز یکشنبه، فرد اعدام شده را سرکرده یک باند سرقت معرفی کرد و گفت که وی به اتهام «محاربه از طریق سرقت‌های مسلحانه متعدد، مقاومت مسلحانه در برابر نیروی انتظامی، ایجاد رعب و وحشت و بر هم زدن امنیت مردم و خرید، تهیه و حمل سلاح جنگی» بامداد شنبه در ملأ عام اعدام شده است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی همچنین خاطر نشان کرد که احکام صادره درباره دیگر اعضای این «شبکه» نیز در دست اجراست.

این حکم دو روز پس از آن به اجرا در آمد که سازمان عفو بین‌الملل از افزایش شمار موارد اعدام در انظار عمومی در ایران ابراز نگرانی کرد.

به گفته این سازمان، در کل سال ۲۰۱۰ میلادی ۱۴ تن در ایران در ملأ عام اعدام شده‌اند و این رقم تنها با گذشت چهار‌ماه از سال ۲۰۱۱، با موارد مشابه این سال برابری می‌‌کند.

این سازمان همچنین می‌گوید که طبق «گزارش‌های موثق دریافتی» در سال ۲۰۱۰ بیش از ۳۰۰ مورد اعدام دیگر نیز در ایران صورت گرفته است که مقام‌های رسمی آن‌ها را تأیید نکرده‌اند.

منبع: روزنامه کیهان و رادیو فردا

 


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته