-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۹, دوشنبه

Lates News from Iran Christian for 05/09/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



جمهوری اسلامی حمایت خود را از اقدامات رهبری سوریه در برابر تحولات اخیر آن کشور اعلام داشته است.
وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه ای، با ستایش از نقش سوریه در سیاست منطقه طی چند دهه گذشته، ادامه اعتراضات علیه حکومت این کشور را به دسیسه خارجی نسبت داده و بر حمایت خود از واکنش رهبری سوریه در برابر این اعتراضات تاکید نهاده است.
در این بیانیه آمده است که ملت و دولت سوریه طی شصت سال گذشته "نقش بارزی در احیای کرامت عربی و دفاع از حقوق مردم فلسطین و لبنان داشته که نقشی ممتاز به این کشور در ایجاد همکاری های جمعی علیه رژیم صهیونیستی داده است."
وزارت خارجه ایران، تظاهرات اعتراضی مردم شماری از شهرهای سوریه را به "دسیسه های آمریکا و صهیونیسم جهت ضربه زدن به همبستگی مردمی و تمامیت ارضی" آن کشور نسبت داده است.
این بیانیه بار دیگر بر نقش سوریه در مخالفت با روند صلح خاورمیانه تاکید نهاده و گفته است که آگاهی مردم و دولت سوریه "از نقش ممتاز این کشور در محور مقاومت باعث خواهد شد روندی که مردم و دولت سوریه مشترکا برای اصلاحات و پیشرفت آغاز کرده اند، به تقویت جایگاه برجسته این کشور منجر شود."
مقامات جمهوری اسلامی از مخالفت با روند صلح بین اسرائیل و فلسطینیان با عنوان "مقاومت" نام می برند.
وزارت خارجه ایران در ادامه بیانیه خود "تلاش های رهبری و مردم سوریه برای اصلاحات در جهت منافع ملی این کشور" را ستوده و توصیه کرده است که "مدارا هم در بیان مطالبات و هم در پاسخگویی به آنها، موفقیت بزرگی در پی خواهد داشت."
اشاره این بیانیه به دستور رئیس جمهوری سوریه برای برخی تغییرات سیاسی در این کشور از جمله لغو مقررات وضعیت فوق العاده است که حدود نیم قرن پیش در این کشور برقرار شد و از جمله خواست های اولیه تظاهرکنندگان بوده است.
از نظر معترضان، لغو این مقررات می بایست شامل آزادی تجمع و تظاهرات باشد اما حکومت سوریه، با اعلام اینکه اعتراضات کنونی ناشی از توطئه خارجی است، همچنان برگزاری تظاهرات را ممنوع کرده و برای مقابله با تظاهرکنندگان به اعزام نفرات و تانک های ارتش به شماری از شهرها مبادرت ورزیده است.
وزارت خارجه ایران در ادامه این بیانیه اقدامات حکومت سوریه در واکنش به خواست تظاهرکنندگان برای آزادی سیاسی و مبارزه با فساد را مهم دانسته و گفته است: "جمهوری اسلامی امیدوار است در سایه برنامه های اصلاحی رهبری سوریه بر اساس شناختی که از همت و عزم مردم این کشور دارد، بیش از پیش شاهد ایفای نقش تاریخی این کشور در بین ملت های عربی و اسلامی باشد."
روابط دوجانیه و برخورد دوگانه
در بخش دیگری از این بیانیه، روابط جمهوری اسلامی و سوریه مطرح شده و آمده است: "استحکام روابط سی و دو ساله ایران و سوریه پیش و بیش از آنکه ناشی از اراده های سیاسی تهران و دمشق باشد، زائیده قرابت و هم افقی آرمانی دو ملت مسلمان و برادر ایران و سوریه در مقابله با سیاست های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن، آمریکاست."
به گفته وزارت خارجه ایران، انتقاد آمریکا از نحوه برخورد نیروهای امنیتی سوریه با تظاهرکنندگان نشانه فرصت طلبی رهبران ایالات متحده و حمایت آنان از سیاست های اسرائیل و تلاشی برای "سرپوش گذاشتن بر عقب ماندگی و تناقض سیاسی در قبال تحولات منطقه" بوده است.
این بیانیه با انتقاد از ارتباط کشورهای غربی با رهبران برکنار شده مصر و تونس، آمریکا را متهم کرده است که با کشورهایی که "از ابتدایی ترین سازوکارهای دموکراسی برخوردار نیستند" مناسبات راهبردی داشته است.
زین العابدین بن علی و حسنی مبارک، رئیسان جمهوری برکنار شده تونس و مصر، از رهبران طرفدار غرب در منطقه محسوب می شدند هر چند پس از آغاز تظاهرات اعتراضی در مصر، ایالات متحده رهبر آن کشور را برای پاسخگویی به مطالبات مردم و کناره گیری از سمت خود تحت فشار قرار داد.
بیانیه وزارت خارجه ایران همچنین به تحولات بحرین اشاره کرده و با انتقاد مجدد از اعزام نیروهای امنیتی عربستان و امارات عربی متحده به آن کشور و اقدام حکومت بحرین در جلوگیری از ادامه اعتراضات مردم، آمریکا را متهم کرده است که در برابر "قتل و شکنجه فجیع کودکان، زنان و مردم بی گناه بحرین" سکوت کرده و عملا رهبری عملیات سرکوب را برعهده گرفته است.
وزارت خارجه ایران به دولت آمریکا توصیه کرده است تا "با درک صحیح از تحولات منطقه، اشتباهات تاریخی خود را با حمایت از رژیم صهیونیستی و متحدین غیر دموکراتیک و فرافکنی های بیهوده تشدید ننماید."
بیانیه وزارت خارجه ایران در حالی انتشار می یابد که به گزارش نهادهای مدافع حقوق بشر، طی حدود دو ماه تظاهرات اعتراضی در سوریه، حدود ششصد تن کشته و چند هزار نفر بازداشت شده اند.
اگرچه تجمع های اعتراضی در سوریه در ابتدا با درخواست انجام برخی اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد دولتی آغاز شد و تظاهرکنندگان با زمامداری بشار اسد، رئیس جمهوری، ، مخالفتی نداشتند، ظاهرا نحوه برخورد حکومت با معترضان به تدریج باعث شده است تا تغییر حکومت در برخی از تجمع ها مطرح شود.
مخالفان حکومت سوریه گفته اند که روز جمعه، 16 اردیبهشت، معترضان در نظر دارند با نادیده گرفتن حضور گسترده نفرات و تانک های ارتشی در برخی از شهرهای آن کشور، بار دیگر با حضور در تظاهرات خواست های خود را پیگیری کنند.
در خبری دیگر در همین زمینه، تلویزیون دولتی ایران خبر داد که گروهی از مردم سوریه در اعتراض به مواضع فرانسه در قبال تحولات اخیر این کشور در برابر سفارت فرانسه در دمشق تجمع کردند و مقامات فرانسوی را به تحرک در محافل بین المللی یرای "مخدوش کردن وجهه سوریه" متهم ساختند.
مقامات ارشد فرانسه از نحوه برخورد حکومت سوریه با تظاهرات مردم آن کشور به شدت انتقاد کرده و خواستار تحریم رهبران سوریه از سوی اتحادیه اروپا شده اند.

 


ارتش مصر مي گويد كه به دنبال وقوع درگيري هاي مرگبار بين مسلمان ها و مسيحي ها در قاهره، ۱۹۰ نفر در دادگاه نظامي محاكمه خواهند شد.
شوراي عالي نيروهاي مسلح، دستگاه حاكم در مصر، اين اقدام را 'عاملي بازدارنده ' در مقابل خشونت هاي آينده توصيف كرده است.
پيشتر رسانه هاي مصر اعلام كردند كه به دنبال درگيري هاي مرگبار شنبه شب بين مسلمان‌ها و مسيحي‌ها، نخست وزير اين كشور خواهان تشكيل جلسه فوري كابينه شده است.
اسام شرف سفر خود به كشورهاي خليج فارس را به تعويق انداخته است تا در مورد خشونت هايي كه منجر به مرگ ۱۲ نفر و مجروح شدن ۱۸۶ نفر شده است، با اعضا كابينه خود گفتگو كند.
اين درگيري ها پس از آن روي داد كه چند صد مسلمان سنت گرا در مقابل كليسايي در ناحيه امبابه در قاهره گرد آمدند.
آنها ادعا مي كنند كه زني كه به دين اسلام گرويده، به رغم ميل خود در كليسا نگاه داشته شده است.
ماجرا ظاهرا با رد و بدل كردن كلماتي بين تظاهركنندگان، محافظان كليسا و ساكنان محلي آغاز شد. اما جر و بحث ها پس از مدتي به درگيري هاي خونيني تبديل شد كه در آن از اسلحه، بمب هاي آتش زا و سنگ استفاده شد.
دو كليسا و چند خانه در آن حوالي به آتش كشيده شد؛ چند ساعت طول كشيد تا ماموران آتش نشاني و پليس اوضاع را تحت كنترل درآورند.
آنطور كه جاناتان هد، خبرنگار بي بي سي در قاهره مي گويد، بروز چنين خشونت هايي در جامعه مصر، در حالي كه دولت نظامي اين كشور مي كوشد مصر را در مسيري لغزنده به سمت دمكراسي هدايت كند، تحول نگران كننده اي براي مصر محسوب مي شود.
'شروران هميشگي'
سخنگوي كابينه مصر به خبرگزاري رسمي اين كشور گفته است كه اسام شرف، نخست وزير، خواهان برگزاري جلسه اي اضطراري شده است تا در مورد 'واقعه تاسف باري' كه در امبابه روي داد، گفتگو كنند.
تلويزيون دولتي مصر گفت كه آقاي شرف، سفر خود به بحرين و امارات متحد عربي را كه قرار بود روز يكشنبه انجام شود، به تعويق انداخته است.
بنابر گزارشها شمار كشته ها و زخمي شدگان درگيري هاي اخير، همچنان رو به افزايش است. تلويزيون دولتي مصر تعداد كشته شدگان را ۱۰ نفر و زخمي شدگان را ۱۸۶نفر اعلام كرد.
شاهدان مي گويند كه عصر روز شنبه، صدها نفر مسلمان پيرو جنبش سلفي، در بيرون كليساي سن منا، متعلق به مسيحيان قبطي در ناحيه امبابه قاهره، اجتماع كردند.
به گزارش خبرگزاري رسمي مصر، اعتراض آنها به اين ادعا است كه يك زن مسيحي برخلاف ميلش در داخل كليسا نگاه داشته شده است. گفته مي شود كه اين زن با يك مرد مسلمان ازدواج كرده و مايل است كه به دين اسلام بگرود.
اما، محمود كه وبلاگ نويس است و در محل واقعه حضور داشته به بي بي سي گفته مردمي كه شاهد آغاز خشونت ها بودند، معتقدند كه عاملان درگيري ها گروهي از 'شروران هميشگي' بوده اند و نه سلفي ها.
نگراني در مورد انتخابات
خبرنگار بي بي سي مي گويد كه گروه هاي سلفي، كه پس از سرنگوني حسني مبارك اعتماد به نفس بيشتري پيدا كرده و جسورانه تر عمل مي كنند، در گذشته هم ادعاهاي مشابهي در مورد زناني مطرح كرده اند كه به گفته آنها برخلاف ميلشان در محلي نگهداري مي شوند.
دو ماه پيش ۱۳نفر در درگيري هاي مشابهي در يكي ديگر از نواحي قاهره كشته شدند. ماه گذشته هم تظاهركنندگان در شهر قنا در جنوب مصر، در اعتراض به انتصاب يك فرماندار مسيحي، تمام راه هاي ارتباطي اين شهر با قاهره را به مدت يك هفته مسدود كردند.
مسيحيان قبطي حدود ۱۰ درصد جمعيت مصر را تشكيل مي دهند. آنها مدت هاست از تبعيض هائي كه به گفته آنها توسط دولت عليه آنها صورت مي گيرد، شاكي اند.
آنطور كه خبرنگار بي بي سي مي گويد نگراني آنها اكنون اين است كه اگر مسلمانان تندرو در انتخابات عمومي ماه سپتامبر پيروز شوند، امنيت آنها به مخاطره بيفتد.

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به iranchristian-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به iranchristian@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته