-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 04/22/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



فرورتیش / رادیو کوچه

lichar@koochehmail.com

روز ۳۱ فروردین بمبی در یک تاکسی پیکان در ایلام منفجر شد که انتشار خبر آن بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.

امروز مکالمات موبایل راننده این خودرو با یک متخصص خنثی‌سازی بمب در اینترنت منتشر شده که دقایقی پیش از انفجار ضبط شده است. در این فایل صوتی تکنسین تلاش می‌کند برای خنثی کردن بمب، راننده را راهنمایی کند اما در نهایت، چاشنی در اثر یک اتفاق فعال می‌شود.


 


شکوفه / دفتر ترکیه / رادیو کوچه

هر یک‌شنبه شب در ایستگاه قطار، یا به قول خود ترک‌ها «استاسیون»، قطار ایران به مقصد «کایسری» توقف می‌کند. اگر شما جز آن دسته از مسافرانی هستید که در آن ایستگاه پیاده می‌شوید، حتمن گروه‌هایی را می‌بینید که کاورهای مخصوص پوشیدند و از شما می‌خواهند بارنامه‌هایتان را به آن‌ها تحویل دهید.

شب یکشنبه حدود ساعت دو تا پنج من به ایستگاه رفتم تا از نزدیک با اعضای این تیم گفت‌وگویی داشته باشم.

فلسفه‌ی به‌وجود آمدن این گروه چه بوده، از چه زمانی مشغول به فعالیت شده است؟

بنده سال ۸۰ که از ایران به ترکیه می‌‌آمدم‌، وقتی از قطار پیاده شدم، یکی از جوان‌های آشنا را  در راه‌آهن دیدم و بعد از احول‌پرسی، گفتم: «این‌جا چه‌کار می‌کنید؟» و او گفت: « من از اعضای هیات استقبال هستم.» از آن موقع یعنی تا آن‌جایی که من فهمیدم این گروه وجود داشته است. فلسفه‌ی به‌وجود آمدنش هم به خاطر این بوده که پناهنده‌ها یا مسافرایی که این‌جا پیاده می‌شدند، سرگشته و حیران می‌ماندن و چون زبان هم نمی‌دانستند، خیلی برایشان مشکل بود که به جایی که می‌خواهند بروند یا بار‌هایشان را تحویل بگیرند.

این گروه تشکیل شد که ضمن این‌که بارها  و چمدان‌های مسافرها را خالی می‌کنند و به ترتیب می‌چینند و اسامی را می‌خوانند و به مسافران تحویل می‌دهند، هرگونه راهنمایی و کمکی هم از دستشان بر بیاد انجام می‌دهند.

نحوه ی عضو گیری این گروه به چه شکل هست؟

کسانی که مایل هستند، می‌توانند وارد این گروه بشوند. مثلن خود من به شخصه وقتی زحمت‌های این عزیزان را دیدم تصمیم گرفتم که وقتی در این شهر پا گرفتم این خدمات را به هم‌وطنانم ارایه بدهم. پی‌گیر شدم با مسوولان هماهنگ کردم. کم کم وارد کار و این گروه شدم. و الان هم حدود دو سال و نیم هست که با این گروه هم‌کاری می‌کنم.

آیا گروه شما عضو خانم هم دارد؟

متاسفانه نه خیر. چون به هر حال ساعت آمدن قطار معلوم نیست. یک موقع نصف شب می‌آید یک موقع صبح  یا حتا ۱۰ صبح می‌رسد. بارها هم که سنگین‌ است و تحویل گرفتن و خالی کردن آن‌ها برای خانم‌ها یک مقدار مشکل است.

می‌شود تا ۱۰ هم طول بکشد؟

بله..مثلن ما پارسال یک نمونه داشتیم که زنگ زدیم به استاسیون، گفت قطار ۷ صبح می‌آید. رفتیم آن‌جا  که گفتند نه ۱۰ می‌آید، بعد گفتند نه ۱۲ می‌آید. به هر حال ما هم ماندیم و ۴ بعد‌از‌ظهر رسید!  دلیل این دیر آمدن هم این است که راه‌ها نا‌امن هستند و یا بارها زیاد است و چک کردنشان در پلیس راه‌ها طول می‌کشد.

شنیدم که اعضای این گروه بهایی هستند؟ آیا جامعه‌ی بهایی در جریان فعالیت شما است؟

بله کاملن در جریان هستند. اما این حرکت، یک اقدام خودجوش است و جامعه‌ی بهایی هیچ دخالتی در مورد عضوگیری ندارد. اما می‌داند که این گروه وجود دارد.

اگه کسی مایل باشد بار خود را خودش از صندوق بیرون بیاورد، آیا می‌تواند شخصن وارد عمل بشود؟

بله. اما ما با مهربانی به آن‌ها می‌گوییم که همه دوست دارند این کار را بکنند، فقط آن‌ها نیستند که می‌خواهند زودتر به بار‌شان برسند و برای این‌که بارها محفوظ بماند و اشتباه نشود، تقاضا می‌کنیم که نزدیک بار‌ها نشوند.

پلیس در جریان کار شما است؟

بله. و واقعن هم را با گروه «استقبال» هم‌کاری‌ می‌کند و از ما خواسته که اگر مشکلی پیش آمد حتمن خبرشان کنیم.

تا حالا شده بار گم شود یا اضافه بیاید؟

گم که نه. اما یکی دو بار شده که بار‌ها بارکد نداشته یا مثلن تیکت کایسری نداشته، یا تیکت داشته و اسم فرد روی آن است. از روی اسم تماس می‌گیریم و اعلام می‌کنیم که بار را تحویل بگیرند. به هر حال  اگر باری اضافه بیاید به مسوولای راه‌آهن تحویل می‌دهیم. آن‌ها خودشان اقدام‌های لازم را انجام می‌دهند.

بعضی وقت‌ها هست که مسافرها در کایسری پیاده می‌شوند و بعد می‌خواهند  برای رفتن به شهرهایی که مسیر قطار نیست مثل «نیده» یا «نفت شهیر» اقدام کنند . آن‌ها را می‌توانیند راهنمایی کنید؟

بله. برای این افراد هم می‌توانیم با تاکسی‌ها صحبت کنیم. چون ممکن است مسافرهای عزیز  زبان ترکی ندانند. ما با تاکسی‌های همان‌جا که مطمئن هم هستند صحبت می‌کنیم، قیمت را مشخص می‌کنیم و با یک قیمت مناسب آن‌ها را سوار ماشین می‌کنیم تا به شهر مد نظر بروند.

اگر کسی محل سکونت نداشته باشد چه‌طور؟

بارها اتفاق افتاده،  اگر این عزیزان جایی را ندانند و یا فردی دنبالشان نیاید، آن‌ها را برای مدت موقت به خانه‌ی کسانی که تنها زندگی میکنند میفرستیم تا زمانی که مکانی را پیدا کنند. یا اگر هم ‌بخواهند برای هتل یا مسافرخانه هماهنگ می‌کنیم. مسافرها از شرایط کرایه و وضعیت شهر بی‌اطلاع هستند. برای این‌که مشکلی برایشان پیش نیاد و سرشان را به اصطلاح کلاه نگذارند، این کارها را برای آن‌ها انجام می‌دهیم.


 


سام شریف / رادیو کوچه

sam@koochehmail.com

زمانی که در ایران بودم صحبت‌هایی در مورد ختنه زنان هر از گاهی به گوشم می‌خورد. حتا این موضوع آن‌قدر مرا کنجکاو کرد که برای آشنا شدن با این مسئله راهی کردستان که ختنه زنان در آن‌جا مرسوم بود، شدم تا از نزدیک مسئله را بررسی کنم. اما به دلیل تعصبات خاص در این منطقه تنها مقدار ناچیزی اطلاعات میدانی دستم را گرفت. به هر روی دست خالی برگشتم و حسرت نوشتن یک گزارش در مورد این رسم منسوخ و خشن به دلم ماند تا به‌صورت اتفاقی با مقاله «روناک فرج رحیم» آشنا شدم که هم مختصر بود و هم اطلاعات میدانی مناسبی داشت. به همین واسطه در گزارش روز امروز بخش‌هایی از ترجمه مقاله را آورده‌ام. هر چند برای من ادای دین نشد، اما امیدوارم تنها معرفی این جنایت برای شما کمکی در کاهش آن باشد.

یادداشت مترجم: «سال‌ها پیش با مطالعه کتاب «چهره عریان زن عرب» اثر ارزند‌ی نویسنده و فمینیست شهیر مصری «نوال سعداوی»، با پدیده شنیع و غیرانسانی ختنه دختران در جوامع زیر نفوذ اسلام آشنا شدم.

نوال سعداوی دراین کتاب به سرنوشت دردناک و تلخ دخترکان معصومی اشاره می‌کند که همه روزه در جوامع مسلمان، قربانی آداب و سنن کهنه و منسوخ می‌شوند، دخترکان بی‌پناهی که تنها به دلیل نوع جنسیت‌شان، ناگزیر از تحمل همه نوع شکنجه جسمی و آزار جنسی، ضمن فرو خوردن حس حقارت روانی و اجتماعی به اشکال گوناگون، درعرصه‌های متعدد زندگی در این نوع جوامع هستند.

رواج پدید‌ی شنیع ختنه زنان در جوامع اسلامی با هدف مهار احساسات و کنترل رفتارهای جنسی آنان در چهارچوب حفظ  و تحکیم اصل مالکیت خصوصی و قوانین مقدس مربوط به آن، قابل درک و تبیین است.

مطلبی که در ادامه خواهد آمد، خلاصه‌ای از نتایج یک پژوهش میدانی درحوز‌ی جامعه‌شناسی خرد است که با استفاده از تکنیک مصاحبه و پرسش نامه، توسط خانم روناک فرج رحیم، درباره «پدید‌ی ختنه دختران در کردستان عراق» صورت پذیرفته است.

مطابق با اسناد تاریخی، ختنه دختران به عنوان یک عادت فرهنگی و سنت اجتماعی، متعلق به عصر فراعنه مصر و مصادف با حکومت عبرانیان در آن سرزمین، به منزله‌ی نمودی از مذهب یهود ظاهر شده است. به موازات توالی تاریخ، این رویه توسط یهودیان به شبه جزیره عربستان راه یافت و سپس از آن‌جا از طریق اسلام به سرزمین‌هایی که مردمان ساکن در آن‌ها اسلام را به عنوان دین خود پذیرفتند ازجمله منطقه کردستان، انتقال پیدا کرد.

طبق سنن متداول در کردستان، مسوولیت حفاظت از شرافت خانوادگی وظیفه‌ای است که تنها از زنان انتظار می‌رود تا در پاس‌داری از آن کوشا باشند. به رغم آن‌که با زنان هم‌چون بخشی از مایملک مرد رفتار شده و از این روی در سلسل مراتب اجتماعی ازجای‌گاهی پراحترام و درخور توجه برخوردار نبوده‌اند، با این حال رسم ختنه دختران در سنت‌های فرهنگی این منطقه ریشه ندارد. حتا با بررسی متون زرتشتی متعلق به دوره قبل از اسلام، آن‌گاه که دین زرتشت در میان کردها رواج داشت، هیچ اشاره و نشانه‌ای دال بر وجود پدید‌ه‌ی ختنه دختران در آن دوران مشاهده و یافت نمی‌شود.

اغلب منابع تاریخی و پژوهش‌های جامعه شناختی با استناد به فاکتورهای ذیل، برعدم وجود سنت ختنه دختران درمیان جوامع اولیه‌ی کرد دلالت دارند.

۱_با توجه به آب و هوای سرد کردستان، مردم سفید پوست ساکن در آن از درجه‌‌ی میل جنسی پایینی برخوردارند. طبق تحقیقات به عمل آمده، میل جنسی در میان جمعیت‌هایی که پوست تیره دارند بیش از میزان آن در بین سفید پوستان است.

۲_مطابق با سنن رایج در جامعه کردستان، ازدواج‌ها و پیوندهای زناشویی عمدتن در دایره‌ای بسته از مناسبات درون قبیله ‌ی شکل می‌پذیرفتند که متضمن اعتماد مستحکم و متقابل طرفین به یکدیگر بود. بنابراین نیازی به انجام ختنه دختران با هدف کنترل احساسات و کنش‌های جنسی آنان نبود، زیرا ختنه دختران در اساس، به قصد کنترل رفتارهای جنسی آنان صورت می‌پذیرد.

در طول تاریخ، فرهنگ و شیوه زندگی اقوام کرد تحت تاثیر سنن و آداب و رسوم اقوام مهاجم، از جمله اعراب که موجبات گسترش اسلام در مناطق کردنشین را فراهم ساختند، دست‌خوش تحول شده است. اعراب ضمن لشکرکشی و تسخیر مناطق کردنشین، مجموعه‌ای از سنن و عادات فرهنگی خود، از جمله سنت ختنه دختران را برای مردم مناطق مذکور، با خویش به همراه آوردند.

هم‌پای گسترش اسلام در این مناطق، آداب و رسوم جدید از جمله ختنه دختران درمیان کردها نیز رواج یافت، با این حال این پدیده از سوی مردم ساکن در بعضی از نواحی کردستان نظیر «دهوک» مورد پذیرش واقع نشد، به‌طوری که آنان در حال حاضر نیز نسبت به کسانی که ختنه دختران را یک سنت کردی می‌دانند، واکنش منفی نشان می‌دهند. اهالی این نواحی ضمن اشاره به این موضوع که هیچ یک از مادران و نیز مادر بزرگ‌های آنان هرگز ختنه نشده‌اند، این ادعا که ختنه دختران، سنتی برآمده از فرهنگ و آداب و رسوم دیرینه‌ی مردم ساکن در مناطق کردستان است را رد می‌کنند. گروهی از زنان کرد ساکن نواحی مزبور که درضمن فاقد توانایی خواندن و نوشتن نیز هستند، می‌گویند: «ختنه دختران سنت ما نیست. چگونه ممکن است دختری را ختنه نمود، در حالی که با این عمل، نگون بخت و در بزرگ‌سالی قادر به برپایی پیوند زناشویی نخواهد بود.» با این حال در منطقه «اربیل» جایی که طوایف «بادینی» و «سورانی» در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و مواردی از پیوند زناشویی نیز میان آن دو به چشم می‌خورد، سنت ختنه دختران درمیان قبایل سورانی رایج است.

به رغم آن که پدیده ختنه دختران در اصل سنتی متعلق به اقوام کرد نیست، لیکن با گذشت ایام و به مرور زمان به جزیی از فرهنگ این مردمان بدل شده است، به‌طوری که اکنون در پیوندی تنگاتنک با عنصر شرافت، یکی از ارکان فرهنگ کردی، تعریف می‌شود. براساس این فرهنگ، شرافت به‌طور مستقیم به ارگان‌های جنسی زنان بستگی دارد تا جایی که حتا گفت‌و‌گو راجع به آن شرم‌آور و نکوهیده است، به همین دلیل تلاش می‌شود تا سنت ختنه دختران پوشیده بماند و اشاره‌ای به آن نگردد. خیلی از دختران کرد از بابت اذعان به این‌که ختنه شده‌اند، به شدت شرم دارند. از هنگامی که مذهب موجبات گسترش ختنه دختران را مهیا نمود، این سنت رنگ و خصلت مذهبی یافته است، به‌طوری که بسیاری از مسلمانان در این منطقه، به دلیل ترس از عقوبت و مجازات خداوند، اقدام به ختنه دختران خود می‌نمایند.
ختنه دختران آثار زیان‌باری برای آنان به همراه دارد. عمل ختنه با بریدن قطعه‌ای کوچک سه گوش از بالای دستگاه تناسلی انجام می‌گیرد. این بخش از حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است زیرا تمام هورمون‌های لازم در حین پروسه عمل جنسی در آن‌جا جمع می‌شوند. از این روی با جدا کردن این بخش، هورمون‌های جنسی قادر به تجمع نبوده، بنابراین پروسه عمل جنسی کامل نمی‌شود. بدین‌سان زنی که در روزهای کودکی ختنه شده، قادر به تجربه احساس اقناع در پایان پروسه عمل جنسی نخواهد بود. در واقع این یکی از فاکتورهایی محسوب می‌شود که در پس پدیده‌ی سرد مزاجی زنان در روابط زناشویی نهفته است.
درمناطق مختلف کردستان، سن ختنه دختران متفاوت است، لیکن به‌طور معمول بین سنین ۳ تا ۴ سالگی این عمل صورت می‌پذیرد. البته طبق گزارشاتی که موجود است در برخی مناطق نیز نوزادان دختر درسنین یک ماهگی و بیشتر ختنه می‌شوند که بی‌تردید آثار فوق‌العاده زیان‌باری برای آنان به هنگام ازداوج و در روابط زناشویی ببار می‌آورد.

عمل ختنه به‌طور معمول در فصل بهار انجام می‌شود، زیرا اعتقاد بر این است که آثار جراحات ناشی از  قطع عضو، در این فصل از سال زودتر بهبود می‌یابد. اجرای عمل ختنه با هیچ نوع مراسم و تشریفات خاصی همراه نیست، بلکه سعی می‌شود به صورت مخفی و حتا در بسیاری مواقع بدون اطلاع پدر دختر انجام گیرد.

بنا به دو دلیل ذیل عمل ختنه به شکل پوشیده و نهانی صورت می‌پذیرد:

۱_در فرهنگ مردم این منطقه اشاره به عمل بریدن قطعه‌ای از دستگاه تناسلی زنان و گفت‌و‌گو درباره آن شرم آور محسوب می‌شود.

۲_با توجه به این‌که پزشکان از انجام عمل ختنه خودداری می‌ورزند، این کار توسط زنان میان سال و بی‌سواد محلی، به‌صورت غیرقانونی و پنهانی انجام می‌گیرد.

درگذشته عمل ختنه دختران درکردستان به وسیله چاقو انجام می‌شد، اما اکنون و دراغلب موارد از تیغ استفاده می‌شود. زنانی که عمل ختنه را انجام می‌دهند به دلیل این‌که بی‌سواد و از اصول بهداشتی بی‌اطلاع هستند، نکات بهداشتی را درحین عمل رعایت نمی‌کنند، به‌طوری که ممکن است با یک تیغ، ۱۰ دختر به دست آنان ختنه شوند. به دنبال قطع عضو معمولن برای بهبود آثار جراحت از خاکستر چوب و یا فرو بردن عضو مجروح در آب استفاده می‌شود که اغلب عفونت‌های خطرناک و نیز خونریزی‌های جدی را به دنبال دارد. به علاوه از نقطه نظر بهداشت روانی، دخترانی که ختنه می‌شوند، در پی آن به نوعی ترس غیرعادی که حتا درسنین بزرگ‌سالی بسیاری از آنان را رها نمی‌کند، مبتلا می‌شوند.

مطابق با مطالعه‌ای که بر روی ۴۰۴۸۰ زن در کردستان عراق به عمل آمد، تعداد ۳۰۳۲۴ نفر از آنان ختنه شده بودند که از میان آن‌ها ۱۰۳۵۲ نفر را دختران بین سنین یک تا شانزده سال تشکیل می‌دادند.

در این میان ۲۴۴۳۵ نفر از این زنان اذعان می‌کردند که بنا به دلایل مذهبی و به عنوان یک سنت، ختنه شده‌اند که در صورت سرپیچی از آن، از سوی خداوند به‌خاطر این قصور بخشوده نمی‌شدند. آنان هم چنین اشاره می‌کردند در صورتی که یک فرد روحانی آنان را از انجام ختنه نهی مذهبی نماید، ایشان نیز از انجام آن پرهیز خواهد نمود.

یک پزشک متخصص زنان می‌گوید: «رانیه یکی از مناطقی است که در آن‌جا عمل ختنه دختران در مقیاس وسیع انجام می‌پذیرد. بارها دخترانی به این‌جا آورده شده‌اند که به دلیل ختنه و جدا کردن قطعه‌ای بزرگ از دستگاه تناسلی‌شان دچار خون‌ریزی شدید بودند. بی‌شک این مسئله برای سلامتی جسم و نیز بهداشت روانی آنان، آثار مخربی به دنبال دارد، به‌طوری که آنان تا سنین بزرگ‌سالی نیز از خون می‌ترسند.»

اما وخیم‌ترین نتایج پدیده ختنه دختران به‌طور خاص بعد از ازداوج و تشکیل زندگی زناشویی پدیدار می‌شود، به‌طوری که ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکلات زندگی زناشویی در جامعه کردستان از سرد مزاجی زنان سرچشمه می‌گیرد که در بعضی موارد نیز به جدایی و طلاق منجر می‌شود. یک پژوهش‌گر در دادگستری شهر سلیمانیه می‌گوید: «۷۰ درصد مشکلات خانوادگی متاثر از مسئله نارسایی‌های جنسی در روابط زناشویی شکل می‌گیرند که خود محصول پدیده ختنه زنان، تربیت سنتی کودکان و نیز کمبود آموزش درعرصه‌ی تربیت جنسی است.

بسیاری از زنان علی‌رغم آن‌که خود ختنه شده‌اند، حرف زدن درباره این پدیده را شرم‌آور می‌دانند، زیرا مطابق با فرهنگ موجود دراین منطقه، ارگان‌های جنسی زنان یکی از موضوعات تابو و گفت‌وگو درباره آن امری شرم‌آور است، بنابراین هرگاه درباره این پدیده با زنان و دختران گفت‌و‌گو شود، ضمن آن‌که سرخ می‌شوند صدای خود را آرام کرده، به آهستگی صحبت می‌کنند، تنها زنانی که خود مجری عمل ختنه هستند بی‌محابا درباره آن حرف می‌زنند، زیرا بنابر باورهای‌شان، آنان با انجام این عمل به جامعه خدمت می‌کنند.

همه دختران و زنانی که ختنه شده‌اند، برتجربه تلخ، همراه با احساس ترس و شرم لحظه‌ی انجام عمل ختنه تاکید دارند، آنان اذعان می‌کنند هرگز آن لحظه دردناک در زندگی خود را فراموش نخواهند کرد. در میان این زنان، آنانی که ازدواج کرده‌اند به اتفاق می‌گویند، هیچ‌گاه در پایان روابط زناشویی به نقطه اقناع جنسی دست نمی‌یابند. قابل توجه این‌که شوهران زنانی که در دوران کودکی ختنه شده‌اند نیز اذعان می‌کنند، در برقراری روابط زناشویی با همسران خود با مشکلات جدی روبه‌رو هستند.

متاسفانه در بسیاری مواقع، مادران دختران خود را تحت فشار مادران و یا خواهران خویش که عمدتن بی‌سواد و مذهبی هستند، ختنه می‌کنند. به‌طور نمونه معلم یک دبیرستان در شهر رانیه می‌گوید، زیر فشار مادر خود که زنی بی‌سواد و مذهبی است، مجبور به ختنه دختر خویش شد. وجود زنانی که عمل ختنه را انجام می‌دهند نیز بر تداوم و بقای پدیده ختنه دختران موثر است. به‌طور نمونه در ۱۵ روستای منطقه گرمیان هیچ دختری در پانزده سال گذشته ختنه نشده، زیرا زنی که این عمل را انجام می‌داد سالیان پیش فوت کرده است. نمونه تکان دهنده‌ای که نشان از عمق و گستردگی نفوذ سنت ختنه دختران در فرهنگ و زندگی مردمان این منطقه دارد، واقعه‌ی ختنه پنج دختر ساکن روستاهای اربیل و سلیمانیه است که البته توسط مادران خود ختنه نشده بودند. این دختران وقتی اطلاع یافتند که همه دوستان‌شان ختنه شده‌اند، در خفا و پنهانی اقدام به ختنه خود کردند.


 


تحقیقات آمریکا از مرد شماره دو طالبان آغاز و معلومات ارزنده‌ای در مورد عملیات این گروه در امتداد سرحدات پاکستان بدست آمده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، تحقیقات از ملا عبدالغنی برادر، شخص شماره دوم طالبان توسط امریکایی‌ها شروع شده و مقامات امریکایی می‌گویند که معلومات ارزنده‌ای را در مورد عملیات طالبان در امتداد سرحدات پاکستان از او بدست آورده‌اند.

سه مقام اطلاعاتی امریکا که اخیرن تحقیقات از ملا عبدالغنی برادر را آغاز کرده‌اند اعلام کردند که بخش‌هایی از معلوماتی را که از شخص شماره دوم طالبان به دست آورده‌اند، موثق ثابت شده و این معلومات برای فرماندهان امریکا، ماموران اطلاعاتی و تحلیل‌گران آن در افغانستان و واشنگتن مهم می‌باشند.

ملا برادر در یک عملیات مشترک مامورین اداره اطلاعات امریکا و پاکستان در اواخر ماه ژانویه در شهر کراچی دست‌گیر شد. گفتنی است که در آغاز حکومت پاکستان تمایل نداشت که مقامات امریکایی از ملا برادر تحقیق کنند، اما بعدن شرایط را آسان‌تر ساخته، اکنون مقامات اطلاعاتی امریکا هم از او تحقیق می‌کنند.

یک مقام امریکایی، با اشاره به تحقیقات از ملا برادر، به خبرگزاری رویترز گفته است که معلومات ارزنده‌ای را در مورد عملیات طالبان در امتداد سرحدات پاکستان از او بدست آورده‌اند. به گفته وی به دست آوردن معلومات و تفتیش موثق بودن آن به زمان بیشتری نیازدارد.

هرچند بازداشت ملا برادر، مورد استقبال فرماندهان عمومی نیرو‌های امریکایی و ناتو قرار گرفت؛ اما تعدادی از مقامات امریکایی، اهمیت معلوماتی را که تحقیق‌کنندگان پاکستانی از ملا برادر بدست آورده‌اند، برازنده نمی‌شمارند.

مقامات امریکایی می گویند که از زمان بازداشت ملا برادر در صفوف طالبان یک نوع پراکندگی ایجاد شده است که می‌تواند طالبان را تضعیف کند. ملا برادر تمام عملیات‌های روزمره طالبان را در افغانستان تحت نظر داشت که در اواخر این عملیات برای نیروهای امریکا و ناتو خونین‌تر شده بود.


 


‌پنج شنبه ۲ اردیبهشت ماه – ۲۲  آوریل

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا :  اعظم

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3روزنگاشت – «بقای ما در گرو بقای زمین» – به مناسبت روز زمین – محبوبه

note3 بخش اول اخبار

note3گزارش روز – «ختنه دختران، جنایتی علیه بشریت» – سام

note3رادیو لیچار – «انتشار صدای متخصص خنثی‌سازی بمب پیش از انفجار ایلام» – قسمت بیست و ششم -  فرورتیش

note3گزارش اجتماعی – «بارنامه‌های خود را تحویل دهید، این‌جا استاسیون است» – شکوفه

note3آقای گجت – دامون

note3 بخش دوم اخبار


 


در پی بازداشت بهنام ایرانی از رهبران کلیسای ایران ‌روز چهارشنبه یکی از کشیشان پروتستان ایرانی اظهار داشت که در هشت ماه اخیر هر هفته یک مسیحی در ایران از سوی نیروهای امنیتی دست‌گیر شده است.

به گزارش شبکه خبر مسیحیان روز چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه کشیش بهنام ایرانی در حالی که با ده نفر از جوانان مسیحی ساکن کرج جلسه‌ای عبادی در کلیسایی خانگی داشته است از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بر اساس این گزارش هم‌چنین این ماموران  به منزل مسکونی آقای ایرانی در کرج رفته و پس از  تفتیش و بازرسی برخی  لوازم شخصی این کشیش را با خود برده‌اند.

به گفته ی خانواده آقای ایرانی با وجود مراجعه مکرر به اداره اطلاعات کرج، ‌خبری در مورد محل حبس و اتهام این کشیش مسیحی به دست نیامده است.

گفتنی است بهنام ایرانی در سال ۱۳۸۴ به خاطر فعالیت خود به عنوان کشیش مسیحی از سوی نیروهای امنیتی دست‌گیرشد و به مدت یک ماه در بازداشت به سر برد و سپس با ۵ سال حکم تعزیری از سوی دادگاه انقلاب از زندان آزاد شد.


 


پس از غرق شدن ناو کره جنوبی و کشته شدن ده‌ها سرباز، دولت کره جنوبی ساخت روبات‌های شش‌پایی را به دانشمندان این کشور سفارش داده تا با قابلیت حرکت سریع در اعماق دریا،‌ عملیات جستجو و نجات را سرعت بخشند.

کره جنوبی می‌خواهد تا سال ۲۰۱۶ روبات‌های آبی بسازد که بتوانند شنا کنند، مایل‌ها روی بستر دریاها راه بروند و عملیات جست‌وجو و یا نجات را انجام بدهند.

با این که استادان علوم روباتیک این کشور چندان راضی به نظر نمی‌رسند، ‌اما کره جنوبی اصرار دارد که تا زمان مقرر این روبات‌ها را در اختیار داشته باشد.

دولت کره جنوبی اعلام کرده طی پنج سال آینده ۱۸ میلیون دلار برای ساخت این روبات‌ها هزینه خواهد کرد. به نظر می‌رسد که بعد از حادثه غرق شدن ناو چئونان کره جنوبی در ماه پیش که منجر به کشته شدن ده‌ها سرباز شد، دولت این کشور بودجه پروژه روبات‌های ناجی را دو برابر کرده است.

این روبات‌ها قرار است که شش پا داشته باشند و بتوانند با سرعت ۳۰ متر در ثانیه روی بستر دریا حرکت کنند و با سرعت ۱۷ متر در ثانیه ‌در آب شنا کنند.

ویژگی متفاوت این روبات، قابلیت حرکت روی بستر دریا در عمق ۶ کیلومتری خواهد بود. به علاوه این روبات، دستگاه کاشف زیر دریایی بوسیله امواج صوتی را نیز با خود حمل خواهد کرد.

نسخه‌ای از آن که توانایی حرکت در آب کم‌عمق را دارد،‌ تا سال ۲۰۱۲ عرضه خواهد شد و نمونه آب‌های عمیق هم برای قبل از ۲۰۱۶ وعده داده شده است.‌

دولت کره جنوبی بر این عقیده است که داشتن چنین تجهیزاتی باعث سرعت گرفتن عملیات جستجو و نجات در حوادثی مانند غرق شدن چئونان می‌شود،‌ حوادثی که در دریای غربی با دید کم و جریان‌های جزر و مدی قوی زیاد اتفاق می‌افتد.


 


به دنبال تهاجمات اخیر تبلیغی علیه مهدی هاشمی- فرزند آیت‌اله هاشمی رفسنجانی- وی با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص واکنش نشان داده است.

روز چهارشنبه مهدی هاشمی در واکنش به سخنان وزیر اطلاعات که اعلام کرده بود حکم جلبی برای آقای هاشمی صادر شده است اظهار داشت:  «‌این مسایل در شرایطی بیان می‌شود که نه حکمی از طرف دادگاهی صادر شد و نه توضیحی از طرف من ارایه و این همه نشان از تلاش خطرناک همان جریان خاص برای فشار بر قوه‌ قضاییه است که می‌خواهند از دستگاه عدالت‌محور و مجری عدالت، در جهت مطامع و اغراض ناعادلانه سیاسی خویش استفاده نمایند و جالب‌تر اینکه همه این اقدامات را در راستای تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی و جایگاه مقام والای ولایت فقیه می‌دانند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «‌انتظار به حق این‌جانب از دستگاه قضایی این است که اجازه ندهد غوغاسالاری‌ها اعتبار قضاوت را مخدوش کند و نیز به فکر روزی هم باشند که صبر این‌جانب به سرآید و مطالبی را که از عقبه این سناریوسازی‌ها می‌دانم و مایل نیستم برملا شود، برملا گردد‌‌».

آقای هاشمی در پایان  تصریح کرد: «این‌جانب برای چندمین بار اعلام می‌نمایم که حاضر به رسیدگی به اتهامات در دادگاه صالحه هستم و انتظار دارم به شکایات من از جمله از کسانی که در این مدت از همه ابزار برای ترور شخصیت من و خانواده‌ام استفاده کرده‌اند، رسیدگی شود تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد.»


 


به نام خالق آزادی

سلام به رهبر گرامی جمهوری اسلامی ایران

این روزها، نزدیک به چهار ماه است که به خاطر نگارش نامه به حضرت‌عالی در زندانم. شصت و هشت روز از این مدت را در زندان انفرادی به سربرده‌ام. توسط بازجوهای خود مورد اهانت و ضرب و شتم قرار گرفته‌ام. درهمه‌ی این احوال، از جناب‌عالی به عنوان رهبری فهیم و آگاه اسم برده‌ام. که اگر قرار باشد تغییری در اوضاع کشور رخ دهد، این تغییر از ناحیه‌ی شما بسیار شدنی‌تر و پایدارتر خواهد بود. من شخصن امیدی به نقش‌آفرینی سایر افراد و دستگاه‌های کشور ندارم. شما را از نزدیک می‌شناسم. به روح بلند شما واقفم. شما نیز نیک و از نزدیک مرا می‌شناسید.

در این ماه‌های زندان از آن‌چه در بیرون گذشت بی‌خبر بودم، اما در دیدار کوتاهی که فقط یک‌بار، گذرا، با خانواده‌ی خویش داشته‌ام، دانستم که در غیاب من آقای مهندس موسوی و حجت‌الاسلام خاتمی و کروبی با خانواده‌ی من دیدار کرده‌اند. نمی‌دانم چرا، اما بسیار دوست می‌داشتم خود شما نیز با آن بزرگواری که از شما سراغ دارم، به دیدار خانواده‌ام قدم رنجه می‌فرمودید، به آن‌ها دل‌داری می‌دادید و به آنان می‌فرمودید که: «فلانی –نوری‌زاد- درست در روزهای بحرانی، با برنامه‌های تلویزیونی‌اش، با نوشته‌هایش، برای من رهبر که در معرض تهاجمات طوفانی این و آن قرار گرفته بودم، به میان آمد و از من سخت جانب‌داری کرد. امروز او در زندان است، به خاطر انتقاد از من، او باید در زندان ادب شود. همسر و فرزندانش توسط بازجوهای بی‌سواد و بی‌ادب و تندخو به ناسزا گرفته شوند و خود او به تلخ‌ترین شکل ممکن به ورطه‌ی تهدید و تحقیر و ضرب و شتم درافتد. اما این دلیل نمی‌شود که من رهبر قدر زحمت‌های پیشین او را ندانم و به خانواده‌اش سر نزنم یا اگر خود به دیدار آنان نروم، نماینده‌ام را نیز به این منظور به سراغشان نفرستم.

رهبر گرامی، چشم انتظاری خانواده‌ی من، برای تماشای جمال مبارک شما و رویت نماینده‌ی شما به جایی نرسید. لابد، در این گردونه، آدم‌ها، تاریخ مصرف دارند، که اگر به سر رسیدند، مثل دستمال آلوده، باید به دور انداخته شوند. اما گرایش من و امثال من به شما، گرایش به شخص خامنه‌ای نبوده و نیست. ما، در جمال اندیشه‌های شما، افق‌های گمشده‌ی آرزوهای شریف مردم خویش و مردم جهان را می‌دیدیم. یادم هست این اواخر، وقتی تلاش کردم به دیدار شما بیایم و آقای حسین محمدی -از دفتر شما- ماه‌ها مرا به امروز و فردا وعده می‌داد، در نامه‌ای به او نوشتم: «من از خود خامنه‌ای، به خدای خامنه‌ای پناه می‌برم، و دیگر سراغی از شما نگرفتم. و شما نیز، چرا که دانستم شما از محاصره‌ی آدم‌های جاهل، از تماشای افق آرزوهای مردم باز مانده‌اید. من می‌خواستم در آن ملاقات‌های احتمالی، همین نگرانی‌ها را با شما بگویم. اما گویا محاصره‌کنندگان شما از صراحت سخن من و از اندیشه‌ی من آگاه بودند. همین آقای حسین محمدی، بعد از دیدار اعضای انجمن قلم با حضرت‌عالی، که حقیر نیز یکی از آنان بود»، به من گفت: «آقای نوری‌زاد، من، قربه‌الی‌اله از شما می‌ترسم. ترس او، از همان نشست پا گرفته بود که من، بی‌ملاحظه راجع به اعتیاد گسترده مردم و جوانان به مواد مخدر و آشوبی که در ساختار اجتماعی شهرهای کوچک و بزرگ‌مان درافتاده به آشنا سخن گفتم.»

اکنون اما چرا از زندان برای شما نامه می‌نویسم؟ برای این‌که هنوز ناباورانه، به شما، آری به شخص شما، امید بسته‌ام. باورم بر این است که: «شما مگر برای این انشقاق بزرگ مردمان چاره‌ای بیندیشید. شما، امروز رهبر کدام مردمید؟ من مردم فراوانی برای شما نمی‌بینم. رهبری، آن هم بر حداقل مردم، که غرورآفرین نیست. مبادا من و شما را ازدحام مردمی که به استقبال یک مسوول و یا خود جنابعالی می‌آیند، بفریبد. شما اگر به دیگر افراد مشهور هم اجازه‌ی سخنرانی و حضور در کشورتان بدهید، غوغای مردمان ما فزونی خواهد گرفت. اجتماع فراوان این مردم، هیچ‌گاه قابل استناد نبوده و نیست. امروز شما بر کشوری رهبری می‌کنید که مردمش از دست رفته است.

کشوری که در گردونه‌ی چه‌کنم‌های بسیاری گرفتار است. کشوری که اتحاد و یک‌پارچگی‌اش، به دست خود شما و اطرافیان شما، به حاشیه رفته است و نگرشی قلیل و تنگ به میدان آمده. نمی‌دانم امسال را سال چه نامیده‌اید. شنیده‌ام که به کوشش و تلاش در آن اشاره شده است. این نام‌گذاری، نشان می‌دهد که بعضن مشاوران شما، افراد صادق و کارآمدی نیستند. من و همه، آن‌جا به شما آفرین می‌گفتیم که امسال را سال آشتی ملی می‌نامیدید و خود برای این پیوند مبارک اما دشوار و سخت، پیش‌قدم می‌شدید.

اگر کوشش و تلاش برای شما مهم است، از انرژی آن در آشتی ملی باید بهره ببرید.

رهبر گرامی، می‌دانم سخنان ناگوار من چه بسا تلخ و آشوبنده باشد. اما بیایید سخن تلخ و صادقانه مرا، بر شیرینی سخن چاپلوسانه‌ی کسانی‌که شما را احاطه کرده‌اند، ترجیح دهید. جامعه ی ما، در جوار یک انفجار بزرگ است. دیگ جوشانیست که ما به خاطر آزار از خروج پرسروصدای بخار آن، چوب کبریتی در سوپاپ آن فرو کرده‌ایم. من با همه‌ی اطمینانی که سابقن در جانب‌داری از شما مین‌وشتم، اکنون نیز در جانب‌داری از شما می‌نویسم: «ما، به روزهای پایانی فرصت آزمون خویش رسیده‌ایم. روزهایی که دست تقدیر، سنت‌های ناب و حتمی خدای متعال، ما را از گردونه ی امتحان به در می‌برد. امتحانی که در این سی سال فرصت، جز خراش و خرابی با ما نبوده است.

ما و شما، مردم خویش را از دست داده‌ایم. اگر سکوت و آرامشی در آنان می‌بینید به ضرب زور و اسلحه است. اگر باور ندارید به یک آزمون خیالی تن در دهید. به دو کشور ایران و مثلن سوئد یا کانادا یا حتا مالزی اعلام می‌کنیم که مردم این دو کشور، یک روز، فقط یک روز پلیس و بسیج و اسلحه‌ای بر سر نخواهند داشت و آزادند که هرچه می‌خواهند انجام دهند. فقط طی یک روز. تصور می‌کنید در پایان این یک روز، کشور ما و شما چگونه خواهد بود؟ و کشورهای دیگر چطور؟ قصد من از این مقایسه، مجیزگویی از غرب یا سایر کشورها نیست. بلکه می‌خواهم به شکنندگی آرامش و سکوت دروغین جامعه‌ی خویش اشاره کنم.

رهبر عزیز! من و بسیاری، هنوز دوست‌دار شما و سرنوشت کشور خویشیم. به رهبری شما بر مقدرات کشور ایمان داریم. ما دوست داریم با رهبری شما به افق‌های مبارک دست ببریم. اما شما ظاهرن این اشتیاق را طالب نیستید. بعضن مشاوران و دوستان ناآگاهی شما را در محاصره‌ی خود گرفته‌اند، به شما اطلاعات و آمار نادرست می‌دهند. و از زبان شما سخن غیرواقع برمی‌آورند. دوستانی هم‌چون آقای شریعت‌مداری کیهان، که اطمینان دارم آن‌گاه که همه از اطراف شما پراکنده شدند و شما و او در یک جزیره تنهایی تنها ماندید، او درجانب‌داری غلیظ از شما، به مخالفت با خود شما برخواهد خواست.

برخلاف ظاهر تلخ نوشته‌ام، با صدای بلند و آوازی که همه‌ی هستی را درنوردد اعلام میدارم که: «ما، شما را دوست داریم و به پایان خوب سرنوشت شما سخت علاقه‌مندیم. مرا و ما را باور کنید. حتا در خیال احتمال دهید که ما درست می‌گوییم. این احتمال هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد. در خیال خود باور کنید که دوستان خوب شما، فراتر از شما، و در صنفی که انگ دشمن بر پیشانی آحادش خورده است، غم شما را می‌خورند و مضطربانه علاقه‌مند درخشش ناب شما در این روزهای پایانی آزمون الهی‌اند و با شجاعت تمام، شجاعتی که من شخصن در شما باور دارم، امسال را سال آشتی ملی اعلام کنید و از ملامت هر ملامت‌گری نهراسید. که خدا شما و ما را کفایت می‌کند. خدایی که دست خود و دست مردم را در دست شما می‌نهد. یاعلی.

فرزند شما: محمد نوری زاد.

اوین بند۲۴۰- سلول۵۷

منبع


 


مریم/ رادیو کوچه

maryam.m@koochemail.com

  • 1305 خورشیدی – میان ایران، ترکیه و افغانستان یک پیمان امنیت مشترک به‌امضا رسید که مورخان نوشته‌اند سیاست انگلستان پشت سر آن بود که در آن زمان یک قدرت بزرگ جهانی به‌شمار می‌رفت. این پیمان در تهران و در خانه «محمدعلی فروغی» نخست‌وزیر وقت توسط نمایندگان سه کشور امضا شد. فروغی ماه بعد از نخست‌وزیری برکنار شد ولی در کابینه بعدی او را وزیر جنگ کردند. در این فاصله رضاشاه سرگرم برگزاری مراسم تاج‌گذاری خود بود.
  • ۱۳۲۹ خورشیدی – شعبه یکم دادگاه جنایی تهران که به دادخوست ارتش، دکتر «مظفر بقایی‌کرمانی» را محاکمه می‌کرد دراین‌روز با صدور حکمی جالب، وی را از اتهام منتسبه تبرئه کرد. سه قاضی این دادگاه در حکم خود نوشته بودند: «مقاله مظفر بقایی در روزنامه شاهد که در آن به ارتش اشاره رفته بود، اهانت به نیروهای مسلح نبود بلکه یک انتقاد بود و چون راه‌حل نشان داده بود پس، این مقاله یک انتقاد سازنده بوده و کار روزنامه‌نگار گفتن مسایل و ارایه راه‌حل است». این نوشته، مقاله بود و نه خبر که حتا بشود ناشر را به تکذیب آن و یا دادن توضیح وادار کرد.
  • ۱۹۱۵ میلادی – ارتش آلمان در دومین سال جنگ جهانی اول، در جبهه ایپر واقع در بلژیک برضد دو لشکر فرانسوی، دو لشکر انگلیسی و یک لشکر کانادایی سلاح شیمیایی (گاز کلر) به‌کار برد که براثر آن، ظرف یکی ـ دو ساعت شش هزار نفر درگذشتند. در این عملیات که در یک جبهه شش کیلومتری انجام شد ۱۶۸ تن گاز کلر رها شده بود و این گاز ریه نظامیان را از کار انداخته بود.
  • ۱۹۷۰ میلادی – با اینکه سازمان ملل روز ۲۰ مارس برابر با نوروز ایرانیان را که آغاز بهار است و خورشید نسبت به استوای زمین در وضعیت ویژه قرار می‌گیرد «روز زمین» پیشنهاد کرده بود که بر حسب تصادف ایرانیان از هزاران سال پیش در این‌روز به تمیزکاری و نوکردن می‌پرداخته‌اند، به پیشنهاد یک سناتور آمریکایی در یک نشست محیط‌زیست تصمیم گرفته شد که ۲۲ آوریل «روز زمین» (Earth Day) تعیین شود. هدف از برگزاری روز زمین تشویق مردم به حفظ کره زمین ازآلودگی‌ها و لزوم و اهمیت این کار است.
  • ۱۹۹۴ میلادی – «ریچارد نیکسون» سی و هفتمین رییس‌جمهوری آمریکا در ۸۱ سالگی بر اثر سکته مغزی در نیویورک درگذشت.
  • ۱۸۷۰ میلادی – امروز زادروز «لنین» صاحب فرضیه لنینیسم، رهبر انقلاب بلشویکی سال ۱۹۱۷ و بنیادگذار روسیه شوروی است که نظام، ۷۴ سال در امپراتوری سابق روسیه دوام آورد.
  • ۱۹۹۳ میلادی -  موزه یادبود «هولوکاست» در شهر واشنگتن‌دی‌سی، با حضور ۸۵ نفر از سران کشورهای جهان، گشایش یافت.
  • ۱۷۲۴ میلادی – «امانوئل کانت» فیلسوف آلمانی متولد شد. وی دراکثر رشته‌های علمی به تحقیق و مطالعه پرداخته بود. کانت در علوم ریاضی، طبیعی، زمین‌شناسی و جغرافیای طبیعی، منطق و مسایل دینی کتاب‌ها و رساله‌های متعدد دارد. کانت معتقد بود که عقل نظری از درک حقیقت اشیا عاجز است.

 


آیت‌اله صانعی در دیدار اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران اظهار داشت: «متاسفانه امروز عده‌ای اسلام را برای زندگی شخصی خودشان، برای پست و ریاستشان و برای مقاصدشان می‌خواهند و دین را در خدمت خودشان گرفته‌اند به جای این که به دین خدمت کنند.»

وی افزود: «من چند سال قبل هم هشدار دادم که خطر دروغ‌گویی جدی است. اما امروز این معضل به آن‌جا رسیده که برخی افراد آن چنان در دروغ‌گویی بی‌پروا و بی‌تقوا شده‌اند که دروغ و خیانت بودن آن را همگان می‌دانند و می‌فهمند، و تا امکان دروغ‌گویی باشد اصلن راست نمی‌گویند. این مسایل جای تاسف دارد، برای ما و شما جای تاسف دارد برای کسی که شهید داده و برای حفظ نظام و انقلاب فداکاری کرده، جای تاسف دارد و البته برای کسانی که اسلام و دین و سعادت مردم برایشان مطرح نیست قضیه روشن است.»

وی در ادامه گفت: «‌متاسفانه امروز در این مملکت کار به جایی رسیده است که خیلی راحت به بزرگان انقلاب و حتی بیت امام اهانت می‌شود و کسی هم مانع نمی‌شود.»

این مرجع تقلید اضافه کرد: «تا می‌توانید تبلیغ کنید که اسلام عالی‌ترین دین است، فرهنگی را که به آن معتقدید، یعنی فرهنگ اسلام، جمهوری اسلامی و قانون اساسی‌ای که مردم به آن رای دادند ترویج و تبلیغ کنید و از آن دفاع کنید، نه قانون اساسی‌ای که بعضی از آقایان تفسیر کرده‌اند اما در این راه باید توجه داشت که هزینه‌ها را کم کنید و نباید فضا و شرایط به‌گونه‌ای شود که ظالمان تصور کنند ظلم یک امر شایسته شده است و آن‌ها توانسته اند مظلوم را سر جای خود بنشانند.»

آیت‌اله صانعی در ادامه با بیان این‌که عده‌ای با طرح برخی مسایل در سطح جامعه درصددند که برای سلب مسوولیتشان در رابطه با انجام وظایف قانونی بگویند با دعا خواندن مشکلات حل می‌شود، گفت: «دعا یعنی خواستن از خداوند، و خواستن منحصر به لفظ نمی‌باشد بلکه دعا یعنی خواستن با علم و عمل و سعی و تلاش، پس در حقیقت دعا سبب علم و تلاش و عمل است و باید علاوه بر خواندن ادعیه در حل مشکلات سعی و کوشش نمود.»

وی در پایان در مورد صدور برخی احکام قضایی برای متهمان حوادث پس از انتخابات خاطرنشان کرد: «درکنار پیش‌رفت‌های حیرت‌آور دنیا، ما امروز می‌خواهیم مسایل را با زندانی‌کردن دانشگاهیان، فرهیختگان، ارباب جراید، افراد عادی و…، اخراج اساتید ودانشجویان، بستن روزنامه‌ها، ممنوع‌الخروج نمودن افراد و بی‌مهری به فرزندان امام و انقلاب حل نماییم، اگر این‌ها ضد‌انقلابند و زندان‌ها از این‌ها پر شده، پس انقلابی کیست؟ رجال این مملکت را ضد‌انقلاب معرفی کردن و آن‌ها را زندانی نمودن قطعن کارها را درست نمی‌کند و مشکلات را رفع نمی‌نماید، بلکه مسایل و مشکلات را پیچیده‌تر می‌کند.»


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • پلیس و سربازان، خود را برای انتخابات سلانگور آماده می‌کنند.
  • مالزی کمپینی برای کاشت ۲۶ میلیون درخت به راه می‌اندازد.
  • نخست وزیر کره جنوبی گفت که خبر گزاری آسیا – اقیانوسیه می‌تواند به پر کردن خلا‌های اطلاعاتی کمک نماید.
  • نجیب از رای‌دهندگان خواست که به نامزد حزب مردم رای ندهند.
  • محی‌الدین حزب مردم را برای ابراز سیاست خود در مورد انجمن هندی‌تباران تحت فشار گذاشت.
  • ۳۰۰ عضو حزب مردم در کلانگ از آن حزب خارج و به اتحادیه هندی‌تباران پیوستند.
  • نخست وزیر: «انتخابات میان دوره‌ای سلانگور یک رفراندوم است.»
  • نذری ریاست هیت اقتصادی مالزی در امارات و عربستان به عهده خواهد داشت.
  • با وجود خاکستر‌های آتشفشانی، ایرباس پرواز‌هایش را انجام می‌دهد.
  • یک کاردینال مکزیکی مورد اتهام تجاوز قرار گرفت.
  • پنتاگون: «گزینه برخورد نظامی با ایران هیچ‌گاه از روی میز کنار نمی‌رود.»

روزنامه استار

  • حرکت‌هایی برای کشیدن پرونده انوار به یک کمیته پارلمانی شکل گرفت.
  • یک مرد که رقیب عشقی خود را از پای در آورده بود به دادگاه عالی کشانده شد.
  • در حین سفر به ژاپن، نجیب مورد تقدیر قرار گرفت.
  • اقدامی مشترک بین شرکت‌ها و مراکز مشاوره‌ای برای کاستن جرم و جنایت شکل می‌گیرد.
  • با صاف شدن آسمان اروپا، همه پرواز‌ها از سر گرفته شد.
  • طرح i-City باعث بیشتر‌شدن صنعت توریسم سلانگور می‌شود.
  • هنرمند بین‌المللی، میشل یهو، کتاب هایش را به کتابخانه اهدا می‌کند.
  • وزارت سلامت مالزی خواستار برآورده شدن انتظارات اداره غذا و داروی امریکا در مورد شیلات صادراتی شد.
  • آتش‌سوزی در یک کارخانه تولید مواد تبلیغی ۴ میلیون رینگیت خسارت بر جای گذاشت.
  • درگیری‌ها  در بانکوک بالا گرفت.
  • رییس جمهوری ایران در مورد حمله آمریکا به مردمش هشدار داد.
  • به‌زودی نماینده امریکا با فلسطینیان دیدار می‌کند.
  • انتخابات قرقیزستان برای ۱۰ اکتبر تعیین شد.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • هیت مبارزه با فساد مالزی خواستار این شد که تمامی قرارداد‌ها ثبت شوند.
  • کلینیک‌های روستایی تحت پوشش طرح یک مالزی واحد قرار خواهند گرفت.

 


تیم فوتبال بایرن مونیخ آلمان چهارشنبه شب در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه «آلیانز آرنا» میزبان المپیک لیون فرانسه بود که این دیدار در پایان با یک گل به سود بایرن مونیخ به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال بایرن مونیخ که در مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها موفق به حذف تیم قدرت‌مند منچستریونایتد شده بود و در رقابت‌های بوندس لیگا هم با هفت گل تیم هانوفر را درهم کوبیده بود در بهترین شرایط به مصاف لیون فرانسه رفت.

تیم فوتبال بایرن مونیخ در حالی که به شدت بر روی دروازه لیون حمله می‌کرد با اخراج فرانک ریبری در دقیقه ۳۷‌، شرایط دشواری را مقابل تیم سخت کوش لیون تجربه کرد.

تیم فوتبال بایرن مونیخ که در نیمه اول با تساوی بدون گل زمین مقابل لیون متوقف شده بود و مجبور بود با یک بازیکن کمتر نیمه دوم مسابقه را آغاز کند با یک تغییر پا به نیمه دوم این رقابت گذاشت.

۱۰ دقیقه از نیمه دوم نگذشته بود که جرمی تولالان بازیکن ملی پوش لیون نیز با دومین خطای پیاپی از سوی داور با کارت زرد دوم و قرمز جریمه شد (دقیقه ۵۴) تا همه چیز برای دو تیم برابر باشد.

در حالی که دو تیم با ۱۰ بازیکن به رقابت حساس خود ادامه می‌دادند آرین روبن در دقیقه ۶۹ باز هم با یک شوت دروازه لیون را گشود تا بایرن مونیخ با حفظ این نتیجه امیدوار به دیدار برگشت برود.


 


یک آسیب‌شناس اجتماعی با اعلام هشدار نسبت افزایش مصرف‌کنندگان مواد مخدر شیشه و کراک در جامعه گفت: «تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد ۸۰ درصد معتادان به هرویین تغییر الگوی مصرف داده و به کراک اعتیاد پیدا کرده‌اند.»

دکتر مجید ابهری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: «تحقیقاتی که توسط گروه آسیب‌شناسی اجتماعی مرکز مطالعات استراتژیک آریا انجام شده نشان می‌دهد در حال حاضر در جامعه شاهد تغییر الگوی مصرف اعتیاد هستیم.»

این محقق و استاد دانشگاه تاکید کرد: «با توجه به تغییر اساسی ترکیب کراک در ایران و قدرت تخریبی ۱۵۰ برابری آن نسبت به هرویین و تلاش گسترده مافیای مواد مخدر برای تغییر الگوی مصرف در کشور به عنوان بخشی از برنامه‌های ناتوی فرهنگی برای آلوده‌سازی جوانان، شیشه و کراک به عنوان دو ماده مخدر با فرمول‌های کشنده در حال گسترش صعودی هستند.»

ابهری افزود: «به دلیل این‌که ساخت شیشه و کراک در یک آشپزخانه ۶ متری نیز مقدور است و در مرزها  نیز کنترل شدیدی برای جلوگیری از ورود تریاک انجام می‌شود گرایش به این مواد مخدر بیش از گذشته شده است.»

این آسیب شناس اجتماعی اظهار داشت: «در مورد شیشه تبلیغات کاذبی مانند لاغر شدن و جوان‌سازی پوست و در مورد کراک نیز تبلیغاتی مانند ترک اعتیاد سایر مواد مخدر به وسیله آن، باعث شده معتادان به‌ویژه جوانان به شیشه و کراک روی آورند در حالی که بیماری‌های عصبی، روحی و روانی و عواقب مرگ‌آور جسمی در انتظار مصرف‌کنندگان کراک است.


 


مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات ایران:

روزنامه همشهری

  • آیت‌اله خامنه‌ای: «تهدید اتمی‌، مایه‌ی ننگی در تاریخ سیاست آمریکا خواهد بود».
  • هم‌زمان با روز زمین اعلام شد‌: «فرسایش خاک‌، بزرگ‌ترین تخریب زیست محیطی در ایران».‌

روزنامه جام‌جم

  • رهبر جمهوری اسلامی: «ملت ایران تهدید‌کنندگان را به زانو در می‌آورد».
  • قرار‌داد کارکنان شرکتی هم‌چنان در بلاتکلیفی.

روزنامه ایران

  • رزمایش سپاه پاسداران با پیش‌رفته‌ترین تجهیزات «‌قدرت‌نمایی ایران در گلوگاه خلیج فارس».
  • رییس شورای عالی هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی‌: «بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات  خود به مردم شدند».

روزنامه جمهوری اسلامی

  • آیت‌اله خامنه‌ای: «ملت ایران تهدید‌کنندگان را به زانو درمی‌آورد».
  • مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان را  افزایش می‌دهد.

روزنامه دنیای اقتصاد

  • مقامات دولت و مجلس پاسخ می‌دهند‌: «زمان اجرای قانون یارانه‌ها؟»
  • فروردین استثنایی بازار سهام.

روزنامه وطن امروز

  • رهبر ایران: «جهان نباید از تهدید ضد اتمی آمریکا علیه ایران بگذرد».
  • آیت‌اله مکارم شیرازی‌: «قهرهای سیاسی با هدف مخالفت با نظام سیاسی قابل آشتی نیست».

روزنامه شرق

  • وزارت اطلاعات‌: «تکذیب ممنوع‌الخروجی خاتمی تاکید حکم جلب مهدی هاشمی».
  • رزمایش بزرگ پیامبر اعظم در تنگه هرمز.

روزنامه کیهان

  • آیت‌اله خامنه‌ای: «حضرت زینب اگر نبود خون بر شمشیر پیروز نمی‌شد».
  • اصلاح اقتصاد نا سالم یارانه‌ای در گفت‌وگوی کیهان با صاحب‌نظران.

 


یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا طی گزارشی به کنگره این کشور گفت: «احتمال دارد که خاک آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۵ در تیر‌رس موشک‌های بالستیک ایران قرار گیرد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه جیمز میلر، معاون بخش راه‌بردی وزارت دفاع آمریکا با اعلام این خبر افزود: «برآوردهای حاضر نشان می‌دهند که پتانسیل انجام این کار تا سال ۲۰۱۵ وجود دارد و ایران تا آن زمان قادر خواهد بود که یک موشک قاره پیما با توانایی رسیدن به خاک امریکا را تولید و آزمایش کند».

به گفته ی آقای میلر این برآورد با فرض کمک خارجی به ایران برای کمک به این کشور به بهبود فناوری موشکی خود انجام گرفته است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «برنامه هسته‌ای ایران و تمایل این کشور برای باز نگه داشتن امکان توسعه سلاح اتمی، محور اصلی استراتژی بازدارندگی این کشور است».

سال گذشته گزارشی از سوی مرکز اطلاعات هوایی و نیروی هوایی ایالات متحده انتشار یافت که نشان می‌داد در صورت دریافت کمک خارجی، ایران در فاصله زمانی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ قادر به ساخت نوعی موشک بالیستیک بین‌المللی خواهد بود که قادر است خاک ایالات متحده را مورد هدف قرار دهد.

تحلیل‌گران می‌گویند موشک ماهواره‌بر «سفیر» که تهران در فوریه ۲۰۰۹ آن‌را در مدار قرار داد، پتانسیل تبدیل به موشک دوربرد را دارد.


 


محبوبه / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

هر ساله در بیست و دوم آوریل مصادف با دوم اردیبهشت در تمام دنیا روز جهانی «زمین پاک» برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود، که نباید سیاره خود «زمین» ‌را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند. روز زمین پاک مناسبت سالانه‌ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نام‌گذاری شده است.

خدایا به ما بینشی عطا فرما تا عظمت زنجیره پرشکوه حیات را در زمین بشناسیم و ما را توفیقی عنایت فرما تا در پاسداری از آن‌چه در طبیعت به ما ارزانی فرموده‌ای تلاش کنیم. زیبایی‌ها و پاکی‌های زمینت را بستاییم و در جهت آلودگی‌ها و تخریب زمین گام برنداریم، که بخوبی می‌دانیم بقای ما در گرو بقای زمین پاک است.

در سال ۱۹۶۹ «جان مک مونل» فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقه‌مند به عرصه دین، علم و صلح، ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد.

«یوتانت» دبیر کل سازمان ملل (۱۹۶۲- ۱۹۷۱) از ایده مک مونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم‌های سراسر دنیا تبدیل شد. در ایران نیز هم‌زمان با دیگر کشور‌های جهان هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت ماه به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می‌شود و نخستین روز این هفته ( دوم اردیبهشت ماه ) به نام روز زمین پاک نام‌گذاری شده‌ است.

مسئلـه آلودگـی زمیـن یکـی از مسایل عمده محیط زیست و دغدغه عمده‌ای برای دست اندرکاران محیط زیست در سراسر جهان است. میزان تولید زباله در سراسر جهان و یافتن محل دفن صحیح و بهداشتی آن از مسایل مهم به‌خصوص در کشورهای کوچک و در حال توسعه است.

یکـی از مراکـز دست‌اندرکار این روز، دفتر بررسی آلودگی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست است. از برنامه‌های مهم سازمان حفاظت محیط زیست در این روز اقدامات مردمی و دولتی در جهت معرفی افراد و سازمان‌های موفق در این زمینه و اجرای برنامه‌های عمومی نظیر پاک‌سازی محیط به‌خصوص کوهستان‌ها و پارک‌ها و اماکن عمومی توسط داوطلبان است.

رییس سازمان جوانان هلال‌احمر ایران گفته است: «سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر به‌منظور فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و تلاش در جهت احیای سه عنصر اصلی طبیعت «آب، خاک و هوا» در روز دوم اردیبهشت به مناسبت گرامی‌داشت روز «زمین پاک» اعضای فعال این سازمان را در شاخه‌های مختلف در سراسر کشور برای پاک‌سازی محیط زیست و فضاهای سبز بسیج می‌کند.»

وی افزود: «به‌مناسبت این روز و پاس داشتن آن به‌منظور در اختیار گذاشتن محیط زیستی سالم برای نسل‌های بعدی هر ساله در دوم اردیبهشت، سازمان جوانان هلال‌احمر، اعضای دانش‌آموزی، دانشجویان و جوانان خود را در سراسر کشور جهت فعالیت‌های متنوع از جمله پاک‌سازی محیط زیست و دفع زباله‌های مازاد فراخوان و گرد هم می‌آورد.»

وی خاطر نشان کرد: «فعالیت‌های دیگری از جمله تهیه بروشور، کتاب‌چه، تراکت و برپایی نمایش‌گاه به مناسبت روز زمین پاک در سراسر کشور برگزار می‌شود.»

در این‌جا لازم است به چند نکته برای داشتن زمین پاک از نگاه نشنال‌ جئوگرافیک اشاره کنیم:

۱٫ در استفاده از کاغذ صرفه‌جویی کنید و سعی کنید کارهایتان را بدون استفاده از کاغذ انجام دهید. به طور مثال تا حد امکان قبض‌هایتان را از طریق اینترنت پرداخت کنید. صرفه‌جویی در کاغذ در واقع به‌معنای کمتر بریده شدن درختان اطراف شماست که هر ساله هزاران هزار از آن‌ها برای تولید انواع کاغذهایی که در طول روز در اختیار شما قرار می‌گیرد تلف می‌شوند و در عین حال با این کار زباله کمتری تولید شده و دی اکسید کربن کمتری تولید می‌گردد و خلاصه کلام این‌که درخت ضامن سلامت زمین است.

۲٫ در ساخت و انبوه شدن جنگل‌ها شما هم کمک کنید. کاشت هر نهال می‌تواند سال‌های سال هم خاطره خوشی برای شما و هم کمکی به محیط زیست‌تان باشد.

۳٫ به انجمن‌های حمایت از محیط زیست کمک کنید. آن‌ها با تلاش بی‌وقفه خود سعی در نجات زمین دارند.

۴٫ در محل کارتان هم به سبز بودن زمین فکر کنید. از مدیر بخش خود بخواهید که برنامه‌ای ترتیب دهد که کاغذ کمتری مصرف شده و اسراف نشود. برای نوشتن از هر دو روی کاغذ استفاده کنید.

۵٫ اگر به سفر رفتن فکر می‌کنید حتمن سفر با قطار را در اولویت قرار دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که دی اکسید کربنی که قطارها برای زمین تولید می‌کنند ۴ تا ۱۵ درصد کمتر از هواپیماهاست.

۶٫ در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. اسراف در آب می‌تواند به ضرر زمین تمام شود. هنگام دوش گرفتن زمان مشخصی را در نظر بگیرید و دقایق طولانی بی‌دلیل زیر دوش نمانید و آب را بی علت باز نگذارید.

۷٫ در محله خود جست‌وجو کنید و مسئله چگونگی تولید و انباشت زباله‌ها را مهم تلقی کنید. می‌توانید از همین هفته به محله خود بروید و کمی کنکاش کرده و ببینید که سوپرمارکت‌ها و دیگر مغازه‌ها چطور زباله تولید می‌کنند و چقدر می‌توان به آن‌ها نکات مفیدی را گوش‌زد کرد و اگر رودخانه‌ای نزدیک محل سکونت شماست آن را زیر نظر بگیرید و راه‌هایی برای تمیز نگه‌داشتن آن به همسایه‌ها پیشنهاد کنید.

روز زمین پاک، مجالى است براى اندیشیدن به آن‌چه هزاران سال، بشر را میزبانى کرده است چراکه زمین، نخستین کاشانه بشر بوده و همواره نیز خواهد بود.

دانشمندان جهان معضلات امروز کره زمین را به چند بخش تقسیم کرده‌‌اند که مهم‌ترین آن، بحران انفجار جمعیت است. بحران آب، بحران انرژی، بحران پس‌ماندها، بحران گرم‌شدن زمین و تغییرات اقلیمی از معضلاتی هستند که پس از انقلاب صنعتی، کره زمین با آن دست به گریبان است.

دانشمندان می‌گویند کره زمین قادر است با بالا گرفتن این بحران‌ها، به حیات خود ادامه دهد اما آن‌چه توانایی رویارویی با چنین بحران‌هایی را ندارد، انسان و قریب به اتفاق موجودات زنده ساکن زمین هستند.

بیایید زمین را دوست بداریم و همه نسبت به حفظ زمین مسوول باشیم.


 


وزیر اطلاعات ایران ضمن تکذیب خبر ممنوع‌الخروج بودن محمد خاتمی رییس‌جمهوری سابق ایران اظهار داشت: «ممنوع‌الخروج شدن اشخاص دست قوه قضاییه است و هرگاه که این دستگاه حکمی صادر کند این کار صورت خواهد گرفت.»

حیدر مصلحی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیت دولت به خبرنگاران گفت: «محمد خاتمی ممنوع‌الخروج نیست و تاکنون چنین دستوری از سوی قوه قضاییه صادر نشده است».

بر اساس گزارش‌های داخلی محمد خاتمی رییس جمهوری سابق ایران روز پنج‌شنبه گذشته در حالی که قصد داشت برای شرکت در همایش خلع سلاح هسته‌ای به هیروشیمای ژاپن سفر کند با ممانعت ماموران امنیتی مواجه شد.

هر چند که برخی منابع خبر از ممنوع‌الخروج بودن آقای خاتمی را اعلام کردند اما به گفته ی آقای علی‌زاده طباطبایی وکیل آقای خاتمی وی تنها به سفارش برخی نهادها از سفر به ژاپن منصرف شده است.

وزیر اطلاعات ایران هم چنین در خصوص وضعیت مهدی هاشمی فرزند آیت‌اله هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان گفت: «حکم جلب مهدی هاشمی در دست داریم، اما وقت آن برسد نسبت به دست‌گیری وی اقدام خواهیم کرد.»

گفتنی است مهدی هاشمی شهریور ماه سال گذشته در پی حوادث پس از انتخابات ایران به لندن سفر کرد. به گفته‌ی نزدیکان وی قرار بود آقای هاشمی برای بازدید از برخی شعب دانشگاه آزاد اسلامی به چند کشور سفر کند و نیز در زمینه ادامه تحصیل رای‌زنی کند. پیش از این برخی از رسانه‌های حامی دولت و نیز در جریان پروژه اعتراف‌گیری از متهمان حوادث انتخابات به فعالیت مهدی هاشمی در جریانات پس از انتخابات اشاره کردند.


 


مدتیست که گزارش‌ها و صحبت‌های مختلفی‌ از مقامات و خبرگزاری‌ها و روزنامه‌‌های خارجی‌ بر اوج‌گیری احتمال حمله به ایران مطرح شده است.

دریاسالار مایک مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز یک‌شنبه گفت: «‌حمله این کشور به ایران تاثیر بزرگی بر به تاخیر‌انداختن برنامه هسته‌ای‌اش خواهد داشت وی افزود اما در حال حاضر، این به عنوان آخرین گزینه به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری «‌رویترز»، وی این موضوع را پس از سخن‌رانی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک اعلام کرد. دریاسالار مولن تاکید کرد: «تصمیم گیرنده اصلی در این مورد، شخص رییس جمهوری آمریکا است. وی گفت: «‌به نظر من، در حال حاضر، حمله نظامی، آخرین گزینه است». وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هشدار داده این امکان وجود دارد که ایالات متحده تا پنج سال دیگر در تیررس موشک‌های بالستیک ایران قرار بگیرد. یکی از دستیاران دفاعی سابق آمریکا، اخطار داد ممکن است برای متوقف کردن ایران از دست‌یابی به بمب اتمی، اکنون دیر باشد.

او یک سناریو وحشتناکی را مطرح می‌کند: «ممکن است ایران به بمب اتمی دست یابد و بمب اتمی به حزب‌اله بدهد.

مقامات نظامی آمریکا مجددن بر وجود گزینه نظامی برای حل بحران اتمی ایران تاکید کرده‌اند. وال استریت جورنال در مطلبی از قول برخی مقامات ارشد اسراییلی مدعی شد در صورتی‌که خطر هسته‌ای‌شدن جمهوری اسلامی ایران جدی‌تر شود‌، اسراییل بدون هماهنگی با واشنگتون و جامعه جهانی به ایران حمله می‌کند‌.

وزارت دفاع آمریکا ادعا کرده که ایران برای تجدید قوای حزب‌اله لبنان، به این گروه کمک مالی و نظامی می‌کند. سایت خبری بلومبرگ روز سه‌شنبه در گزارشی درباره ایران از قول وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نوشت که جمهوری اسلامی برای تجدید قوای حزب‌اله لبنان، پول و اسلحه برای آن‌ها فراهم می‌کند. میشله فلارنوی یکی از مقامات ارشد کاخ سفید، با ابراز امیدواری نسبت به موثر بودن مذاکرات و تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران‌، اعلام نمود که گزینه حمله به تاسیسات اتمی ایران فعلن از سایر گزینه‌های موجود در روی میز‌، کنار گذاشته شده است.

برنامه حمله به ایران دیگر یک سناریو و بلوف خشک نیست و به نظر می‌رسد که برنامه حمله آماده شده و فقط به یک امضا نیاز دارد. این حرف را دریاسالار مولن نیز اعلام کرده است. آن هم تنها چند روز پس از تهدیدات اوباما و به دنبال آن هشدار‌های آیت‌اله خامنه‌ای و صحبت‌های فرماندهان سپاه. البته پنتاگون وانمود می‌کند که میل چندانی به دست بردن بر روی ماشه تا قبل از پایان دیپلماسی ندارد.


 


عطا جنکوک نوازنده تار و سه‌تار مدرس با سابقه موسیقی ایرانی عصر دیروز (چهارشنبه) در سن ۶۲ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار مهر، عطا جنکوک مدرس با سابقه تار و سه‌تار که از چند روز گذشته به علت سکته مغزی در بیمارستان شهدا بستری شده بود عصر دیروز چهارشنبه بر اثر سکته قلبی در گذشت.

پیکر این هنرمند روز شنبه ۴ اردیبهشت ساعت ۹ صبح از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان تشییع می‌شود.

عطا جنکوک نوازنده تار و سه‌تار متولد سال۱۳۲۷ در شهر لار است و آثاری چون «پرستاره»، «سر و ماه»، «چشم به راه» و آثار مکتوبى چون سوز و ساز و گشایش و بازنویسى کتاب‌هاى موسیقى تار و سه‌تار هنرستان را منتشر کرده است.


 


آیت‌اله صانعی می‌گوید: «‌در ایران کار به‌جایی رسیده است که خیلی راحت به بزرگان انقلاب و حتا بیت امام اهانت می‌شود و کسی هم مانع نمی‌شود.»

به گزارش تارنمای امروز آیت‌اله یوسف صانعی  روز چهارشنبه در دیدار با اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه تهران اظهار داشت: «متاسفانه امروز عده‌ای اسلام را برای زندگی شخصی خودشان، برای پست و ریاستشان و برای مقاصدشان می‌خواهند و دین را در خدمت خودشان گرفته‌اند به جای این که به دین خدمت کنند».

این مرجع تقلید در ادامه می‌افزاید: «رجال این مملکت را ضد‌انقلاب معرفی کردن و آن‌ها را زندانی نمودن قطعن کارها را درست نمی‌کند و مشکلات را رفع نمی‌نماید، بلکه مسایل و مشکلات را پیچیده‌تر می‌کند.»

وی هم‌چنین با هشدار به فضای دروغ در جامعه تصریح کرد: «امروز معضل دروغ گویی به آن جا رسیده که برخی افراد آن چنان در دروغ‌گویی بی‌پروا و بی‌تقوا شده‌اند که دروغ و خیانت بودن آن را همگان می‌دانند و می‌فهمند، و تا امکان دروغ‌گویی باشد اصلن راست نمی‌گویند.»

به گفته آیت‌اله صانعی: «نباید فضا و شرایط به گونه‌ای شود که ظالمان تصور کنند ظلم یک امر شایسته شده است و آن‌ها توانسته‌اند مظلوم را سر جای خود بنشانند.»


 


وزیر کشور ایران  از دست‌گیری گروهی در سنندج از سوی ماموران وزارت اطلاعات خبر داده است.

به گزارش ایرنا، مصطفا محمدنجارگفته است که «این گروه، قصد عملیات خراب‌کارانه در کردستان و خارج از این استان را داشتند که پیش از هرگونه اقدامی، دست‌گیر شدند.»

به گفته وزیر کشور این افراد از گروه‌های «افراطی وابسته به جریان‌های سلفی و وهابی» هستند.

وی افزود: «از این گروه، علاوه بر اسناد و مدارک وابستگی به گروه‌های مذهبی افراطی، مقدار قابل توجهی مهمات و سلاح نیز کشف شده است.»

محمدنجار اظهار داشت: «طی هفت ماه گذشته در استان کردستان، ۳۰ نفر در قالب هفت گروه جداگانه، شناسایی و دست‌گیر شده‌اند که در میان آن‌ها تنوع وابستگی به گروه‌های سلفی، وهابی، کومله و پژاک دیده می‌شود.


 



 


بیانیه NIAC

واشنگتن تایمز در ستون سردبیری خود در روز چهارشنبه صبح سرویس بخش فارسی صدای امریکا را مورد تهمت قرار داد. شبکه‌ای که توسط مسوولان ایرانی مورد بی‌مهری قرار گرفته چون که گزارش‌هایش را به‌نفع دولت کنونی تغییر داده است. به عنوان بخشی از اقدامات بر ضد صدای امریکا، واشنگتن پست  تهمتی هم به NIAC زد.

صدای امریکا با اشاره به NIAC به عنوان یک گروه برجسته ایرانی – امریکایی، به سردبیری واشنگتن تایمز جواب می‌دهد.

جوابیه NIAC به سردبیری واشنگتن تامیز در زیر آمده است:

جوابیه NIAC به ستون سردبیری واشنگتن تایمز در ۱۴ آوریل ۲۰۱۰٫

از آن‌جا که به‌طور غیر‌منصفانه توسط تیم سردبیری واشنگتن پست مورد بد‌خواهی قرار گرفته باشیم چیز جدیدی برای NIAC نیست. در بخش سردبیری، در ۱۴ آوریل با عنوان «صدای ملایان»، کارمند آن بخش در واشنگتن تایمز گزارش قبلی خود را با چاپ‌کردن اطلاعاتی نادرست درباره انجمن ملی ایرانیان مقیم امریکا  (NIAC) رد می‌کند. واشنگتن تایمز به‌نظر می‌رسد که با ارتباط دادن هر رفتار NIAC و پای‌مال کردن یکی از اصول بنیادین خود در دموکراسی امریکا و صداقت در خبر‌نگاری یک پس‌رفت جدیدی را متحمل شده است.

در اواخر سال ۲۰۰۹ الی لیک (Eli Lake) از واشنگتن تایمز، با استفاده از مدارکی که در جریان دادگاهی به‌دست آورده بود داستانی در مورد NIAC ساخت و از طریق منبع دیگری در دست‌رس واشنگتن تامیز قرار داد نه  از طریق NIAC. با استفاده از این مدارک دادگاهی، واشنگتن تایمز قضیه‌ای اختصاصی را در صفحه نخست خود آورد.

هنگامی‌که اشتباهات بیشتری در حال پخش‌شدن بود، مقاله لیک حداقل این یک گزارش را با دقت داد که نوشت: «در بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷، NIAC مبلغی کمتر از ۲۰۰،۰۰۰ دلار از کمک‌های دولتی برای کمک به دموکراسی دریافت کرده است تا امکان وجود داشتن سازمان‌های غیر‌دولتی ایرانی را پایه‌ریزی کند.» NIAC این مبلغ را دریافت کرد تا سازمان‌های مربوط به افراد ایرانی‌الاصل را بوجود بیاورد- هیچ‌یک از آن‌ها با رژیم ایران روبه‌رو نشدند و NED  (بنیاد ملی اشاعه دموکراسی) هم کاملن از فعالیت‌های ما با خبر است.

در تناقض با گزارش شخصی منتشر شده در واشنگتن تایمز، کارمند سردبیری مبلغ دریافتی NIAC از NED  که ۲۰۰،۰۰۰ دلار بود را تا میلیون‌ها دلار از بودجه فدرال بالا برد. مخصوصن که کارمند سردبیری واشنگتن تایمز نوشت : «ترییتا پارسی (Trita Parsi) رییس انجمن ملی ایرانیان امریکا (NIAC) که میلیون‌ها دلار را از بودجه فدرال برای اشاعه دموکراسی ایران دریافت کرده بود …»

بسیار واضح است که تایمز بر پایه مدارک مالی NIAC در ۲۰۰۲ و بعد از آن که واشنگتن تایمز آن‌ها را در اختیار داشته  و به عنوان بخشی از گزارش تحقیق خود مورد بازدید قرار داده و باوجود‌ی‌که از وضعیت مالی NIAC اطلاع داشته در سردبیری اخیر خود در مورد NIAC اطلاعات اشتباه را به چاپ رسانده است. با جود تعصب نسبت به پخش عقیده اثبات نشده، واشنگتن پست بطور خود‌سر حقایقی را غلط جلوه داده است.

جای تعجب نیست که مقاله‌نویس و کارمند سابق تامیز، دیوید بروک (David Brock)، یک بار در مورد واشنگتن‌تایمز گفته بود که‌: «واشنگتن تایمز توسط سیاست‌مدارانی غیر‌منصف اداره می‌شود که اخلاقیات روزنامه‌نویسی را به پوچی می‌برند.»

هیت سر دبیری واشنگتن تایمز به‌طور واضح با معیار‌های ما برای اجتناب از برخورد نظامی با ایران مخالفت می‌کند و باعث می‌شود که این سوال به‌وجود بیاید که: «آیا کارکنان سردبیری تایمز از روی عمد می‌خواهند اطلاعات غلط در مورد NIAC بدهند؟ اگر این‌طور است آن‌ها در تعقیب چه سیاستی هستند؟

پنج‌شنبه ۱۵ آوریل ۲۰۱۰

منبع

«صدای آمریکا همان صدای جمهوری اسلامی ایران»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته