-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 04/21/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

بوی هجرت می‌آید

بالش من پر آواز پر چلچله‌هاست

صبح خواهد شد و به این کاسه آب آسمان هجرت خواهد کرد

باید امشب بروم

باید امشب چمدانی را که به اندازه پیراهن تنهایی من جا دارد، بردارم

و به سمتی بروم که درختان حماسی پیداست،

رو به آن وسعت بی‌واژه که همواره مرا می‌خواند

کفش‌هایم کو؟


در برنامه پیشین پرسه به بهانه مرگ ربابه، دختر جوان ایرانی در کوالالامپور، نگاهی داشتم به عواملی که ممکن است در پدیده مهاجرت موجب ناخوشایندی‌ها و ناکامی‌هایی شود.

مهاجرتی که به خودی خود نه تنها پدیده منفی نیست بلکه می‌تواند سبب تغییرات مثبتی در هر فرد باشد البته اگر به آن دقیق و کالبد شکافانه نگاه شود و پیش از آن که فرد دست به مهاجرت بزند اهداف واقعی از این عمل را برای خویش مشخص کند. به دور از هرگونه توجیه و استناد مثبت و غیر واقعی.

پس از آن نیز به ارزیابی منطقی خود پرداخته و واقع گرایانه  توانمندی‌ها و ناتوانی‌هایش را به عینیت برساند چراکه این‌ها بازوهای اجرایی او در رسیدن به یک مهاجرت موفق هستند و در نهایت این واقعیت را در خویشتن جست‌و جو کند که آیا  توانایی سازگاری با یک موقعیت جدید را دارد یا خیر.

بنا بر عقیده بسیاری از کارشناسان بیشترین ناکامی‌ها و حوادث در شش ماهه نخست مهاجرت به وقوع می‌پیوندد آن زمان که فردی که بدون برنامه اقدام به کوچیدن از دیاری به دیار دیگر کرده‌است با روبرو شدن یا مشکلات طبیعی که در این حین پیش می‌آید به دلیل همان عدم برنامه‌ریزی و آماده نبودن دست به تصمیم‌ها و اقدام‌های ناعاقلانه‌ای می‌زند که می‌تواند تاثیر نامطلوب خود را تا سال‌ها بر زندگی او داشته باشد البته این در صورتی است که این فرد در اثر این تصمیم‌گیری‌های آنی و به دور از منطق هنوز زنده باشد.

در این برنامه از پرسه در ادامه گفت‌و گو با «ندادیلمی» روانشناس و کارشناس مشاوره، به موضوع «عوامل موثر برای سازگاری موفق در مهاجرت» می‌پردازم  و بررسی این که چه ویژگی‌های شخصیتی لازمه یک مهاجرت موفق است.

با هم این گفت‌و گو را می‌شنویم:


 


آرش و آوا / دفتر آمریکا / رادیو کوچه

روزی کـــه گـــذشت هیچ ازو یــاد مکـــن                 فردا کـــــه نیامـــده ست فریاد مکـــــــــن
بر نامـــده و گـــذشته بنیــــــــــاد مکـــــن                 حالـــی خوش بـــاش و عمر بر باد مکــن

«‌حکیم غیاث‌الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری»، زاده ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ خورشیدی است.   او خیامی و خیام نیشابوری و خیامی النیسابوری هم نامیده شده‌است. وی از ریاضی‌دانان، ستاره‌شناسان و شعرای به‌نام ایران در دوره سلجوقی است. گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جای‌گاه ادبی او است و دارای لقب «حجةالحق» بوده‌است، ولی آوازه وی بیشتر به واسطه نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. افزون بر آن‌که رباعیات خیام را به اغلب زبان‌های زنده ترجمه نموده‌اند، ادوارد فیتزجرالد رباعیات او را به زبان انگلیسی ترجمه کرده‌ است که مایه شهرت بیشتر وی در مغرب‌زمین شده ‌است.

خیام در ریاضیات،  اختر شناسی، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود. نقش خیام در حل معادلات درجه سوم و مطالعاتش درباره اصل پنجم اقلیدس نام او را به عنوان ریاضی‌دانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده‌است.

شماری از تذکره نویسان، خیام را شاگرد ابن‌سینا و شماری نیز وی را شاگرد امام موفق نیشابوری خوانده‌اند. هر چند قول مبنی بر این که خیام شاگرد ابن‌سینا بوده‌است، بسیار بعید به نظر می‌رسد. چون از لحاظ زمانی با هم تفاوت زیادی داشته‌اند. خیام در جایی ابن‌سینا را استاد خود می‌داند اما این استادی ابن سینا، جنبه معنوی دارد.

بیش از صد رباعی از خیام به جا مانده که تعداد معدودی از آن‌ها را متعلق به خود او می‌دانند.  فقه را در میان‌سالی در محضر امام موفق نیشابوری آموخت. حدیث، تفسیر، فلسفه، حکمت و اخترشناسی را فراگرفت. برخی نوشته‌اند که او فلسفه را مستقیمن از زبان یونانی فرا گرفته بود.

امسال صده و پنجاهمین  سال‌گرد  ترجمه‌ی رباعیات خیام توسط «ادوارد فیتس جرالد» به زبان انگلیسی است که در دانشگاه «کمبریج» به مدت دو روز برگزار شد. از شبکه‌ی چهار «بی‌بی‌سی» هم فیلم مستندی از زندگی عمر خیام در سی‌ام مارس ساعت ۹ شب پخش شد که ابعاد متفاوتی از زندگی عمر خیام، شاعر، منجم و ریاضی‌دان ایرانی را به تصویر کشید.

خیام در حدود ۴۴۹ تحت حمایت و سرپرستی ابوطاهر، قاضی‌القضات سمرقند، کتابی درباره معادله‌های درجه‌ی سوم به زبان عربی نوشت. این کتاب را پس از نگارش به خواجه  «نظام‌الملک طوسی» تقدیم کرد. پس از این دوران خیام به دعوت «سلطان جلال‌الدین ملک‌شاه سلجوقی» و وزیرش نظام الملک به اصفهان می‌رود تا سرپرستی رصدخانه‌ی اصفهان را به‌عهده گیرد. او هجده سال در آن‌جا مقیم می‌شود. به مدیریت او «زیج ملک‌شاهی» تهیه می‌شود و در همین سال‌ها (حدود ۴۵۸) طرح اصلاح تقویم را تنظیم می‌کند. تقویم جلالی را تدوین کرد که به نام جلال‌الدین ملک‌شاه شهره‌ است، در این دوران خیام به‌عنوان اختربین در دربار خدمت می‌کرد هرچند به اختربینی اعتقادی نداشت.

پس از درگذشت ملک‌شاه و کشته شدن نظام‌الملک، خیام مورد بی‌مهری قرار گرفت و کمک مالی به رصدخانه قطع شد بعد از سال ۴۷۹ اصفهان را به قصد اقامت در مرو که به عنوان پایتخت جدید سلجوقیان انتخاب شده بود، ترک کرد. احتمالن در آن‌جا «میزان الحکم» و «قسطاس المستقیم» را نوشت. رساله‌ی مشکلات الحساب (مسایلی در حساب) احتمالن در همین سال‌ها نوشته شده‌است. غلام‌حسین مراقبی گفته‌است که خیام در زندگی زن نگرفت و همسر بر نگزید.

در زمان خیام فرقه‌های مختلف سنی و شیعه، اشعری و معتزلی سرگرم بحث‌ها و مجادلات اصولی و کلامی بودند. فیلسوفان پیوسته توسط قشرهای مختلف به کفر متهم می‌شدند. تعصب، بر فضای جامعه چنگ انداخته بود و کسی جرات ابراز نظریات خود را نداشت – حتا امام محمد غزالی نیز از اتهام کفر در امان نماند. اگر به سیاست نامه‌ی خواجه نظام الملک بنگریم، این اوضاع کاملن بر ما روشن خواهد بود. در آن جا، خواجه نظام همه‌ی معتقدان به مذهبی خلاف مذهب خود را به شدت می‌کوبد و همه را منحرف از راه حق و ملعون می‌داند. از نظر سیاست نیز وقایع مهمی در عصر خیام رخ داد: ۱ـ سقوط دولت آل بویه ۲ـ قیام دولت سلجوقی ۳ـ جنگ‌های صلیبی ۴ـ ظهور باطینان و … در اوایل دوران زندگی خیام، ابن‌سینا و ابوریحان بیرونی به اواخر عمر خود رسیده بودند.‌ نظامی عروضی سمرقندی او را «حجه‌الحق» و ابوالفضل بیهقی«امام عصر خود» لقب داده‌اند. از خیام به عنوان جانشین ابن‌سینا و استاد بی‌بدیل فلسفه طبیعی (مادی) ریاضیات، منطق و مابعدالطبیعه یاد می‌کنند. خیام در سال ۴۸۰ هجری قمری از سوی سلطان ملک‌شاه سلجوقی ماموریت گرفت تا تقویم زمان خود را اصلاح کند.

خیام زندگی‌اش را به عنوان ریاضی‌دان و فیلسوفی شهیر سپری کرد، در حالی‌که معاصرانش از رباعیاتی که امروز مایه شهرت و افتخار او هستند بی‌خبر بودند. معاصران خیام نظیر نظامی عروضی یا ابوالحسن بیهقی از شاعری خیام یادی نکرده‌اند. صادق هدایت در این باره می‌گوید:

«گویا ترانه‌های خیام در زمان حیاتش به واسطه‌ی تعصب مردم مخفی بوده و تدوین نشده و تنها بین یک‌دسته از دوستان هم‌رنگ و صمیمی او شهرت داشته یا در حاشیه‌ی جنگ‌ها و کتب اشخاص باذوق به‌طور قلم‌انداز چند رباعی از او ضبط شده، و پس از مرگش منتشر شده است.»

نخستین تصحیح معتبر رباعیات خیام به دست صادق هدایت انجام گرفت. وی از نوجوانی دل‌بسته‌ی خیام بود تدوینی از رباعیات خیام صورت داده بود. بعدها در ۱۳۱۳ آن را مفصل‌تر و علمی‌تر و با مقدمه‌ای طولانی با نام ترانه‌های خیام به چاپ رسانید. تصحیح معتبر بعدی به دست محمد علی فروغی در ۱۳۲۰ به انجام رسید. لازم به ذکر است که اروپاییان نظیر ژوکوفسکی، روزن و کریستن‌سن دست به تصحیح رباعیات زده بودند اما منتقدان بعدی شیوه‌ی تصحیح و حاصل کار ایشان را چندان معتبر ندانسته‌اند.

با کنار گذاشتن رباعایت تکراری ۵۷ رباعی به دست می‌آید.[۲۴] این ۵۷ رباعی که تقریبن صحت انتساب آن‌ها به خیام مسلم است کلیدی برای تصحیح و شناختن سره از ناسره به دست مصححان می‌دهد. با کمک این رباعی‌ها زبان شاعر و مشرب فلسفی وی تا حد زیادی آشکار می‌شود. زبان خیام در شعر طبیعی و ساده و از تکلف به دور است و در شعر پیرو کسی نیست. [۲۵] وانگهی هدف خیام از سرودن رباعی شاعری به معنی متعارف نبوده ‌است بلکه به واسطه‌ی داشتن ذوق شاعری نکته‌بینی‌های فلسفی خود را در قالب شعر بیان کرده‌ است[

چهره‌ی جهانی خیام

در جهان خیام به عنوان یک شاعر، ریاضی‌دان و اخترشناس شناخته شده‌ است. هرچند که اوج شناخت جهان از خیام را می‌توان پس از ترجمه شعرهای وی به وسیله ادوارد فیتزجرالد دانست. این در حالی است که بسیاری از پژوهش‌گران شماری از شعرهای ترجمه‌شده به وسیله فیتزجرالد را سروده خیام نمی‌دانند و این خود سبب تفاوت‌هایی در شناخت خیام در نگاه ایرانی‌ها و غربی‌ها شده‌است. تاثیرات خیام بر ادبیات غرب از مارک تواین تا تی.اس الیوت او را به نماد فلسفه شرق و شاعر محبوب روشن‌فکران جهان تبدیل کرده‌ است. ولادیمیر پوتین، مارتین لوتر کینگ و آبراهام لینکن همیشه قبل از خواب رباعیات خیام می‌خواندند‌.

در تونس هتلی به نام خیام ساخته شده‌است‌.

در فرانسه و مصر شراب‌هایی به نام خیام تولید می‌شود.‌

گفته می‌شود که خیام هنگامی که سلطان سنجر در کودکی به آبله گرفتار بوده وی را درمان‌ نموده ‌است.

در سال ۱۸۹۲ م. در لندن انجمنی تاسیس شد به‌نام «عمرخیام کلوب»

(سیارکی در سال ۱۹۸۰ به نام خیام نام‌گذاری شد.)

مارتین لوتر کینگ در سخن‌رانی خود از خیام گفته‌ای را می‌آورد.

مرگ خیام را میان سال‌های ۵۱۷-۵۲۰ هجری می‌دانند که در نیشابور اتفاق افتاد. گروهی از تذکره نویسان نیز وفات او را‌  ۵۱۷ نوشته‌اند. مقبره‌ی وی هم اکنون در شهر نیشابور، در باغی که آرام‌گاه امام‌زاده محروق در آن واقع می‌باشد، قرار گرفته‌است.

منبع: برگرفته از ویکی‌پدیا


 


سپهر / دفتر ترکیه / رادیو کوچه

در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری که به اعتراضات گسترده‌ی خیابانی در شهرهای مختلف منجر شد، تعداد زیادی از معترضین زندانی شدند. در این میان افرادی زیادی هستند که به دلیل شهروند عادی بودن و عدم داشتن شهرت، مورد توجه رسانه‌ها قرار نمی‌گیرند. این مسئله باعث آسیب‌پذیر شدن این زندانیان می‌شود. به‌طوری که در مقایسه با زندانیانی که نام‌شان در رسانه‌ها می‌آید میزان شکنجه‌ی بیشتری را تحمل می‌کنند. معمولن قربانیان تجاوز و اعدام بیشتر از میان این زندانیان انتخاب می‌شوند و خانواده‌های آنان در بی‌خبری مطلق از وضعیت آن‌ها به سر می‌برند.

تعدادی از فعالان حقوق‌بشر و وبلاگ‌نویسان در حرکتی جمعی اقدام به نوشتن از زندانیان گم‌نام و دعوت از دیگران برای شناساندن این زندانیان نموده‌اند. «مجتبی سمیع‌نژاد» یکی از این افراد است که در فراخوانی در وبلاگ خود نوشته است:

«زندانیان گم‌نام را از تنهایی سلول‌های سرد و تلخ زندان‌ها بیرون بیاوریم. همراه‌شان باشیم و تحمل سوزترین روزهای زنده‌گی‌شان را همراه باشیم. معرفی و حمایت از زندانیان گم‌نام کم‌ترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. این کم‌ترین کاری است که هر وبلاگنویس می‌تواند به هر نحوی انجام دهد.»

با او به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم و از او در مورد زندانیان گم‌نام پرسیده‌ایم.

آقای سمیع‌نژاد به نظرتان آیا اصحاب رسانه توانسته‌اند در مورد پوشش اخبار تمام زندانیان رسالت خودشان را به نحو احسنت انجام دهند؟

در هر صورت رسانه‌ها و به ویژه گروه‌های فعال حقوق‌بشر تا آن‌جایی که توانسته‌اند در مورد اطلاع‌رسانی از زندانیان کوشش کرده‌اند. اما طبیعی است که به دلیل فضای بسته‌ی اطلاع‌رسانی و ایجاد محدودیت‌های زیادی که در این زمینه از طرف حکومت به وجود آمده است، این مسئله با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است. خانواده‌ی بسیاری از زندانیان به دلیل عدم آشنایی یا داشتن ارتباط با زندانیان و نداشتن تجربه، حاضر به اطلاع‌ رسانی در مورد عزیز زندانی‌شان نیستند. بسیاری از آن‌ها فکر می‌کنند شاید اطلاع‌رسانی، باعث بدتر شدن وضعیت آن‌ها شود.

ضمن این‌که باید بگویم بسیاری از خانواده‌ها در این زمینه تحت فشار قرار می‌گیرند و از این نظر هم با مشکلاتی مواجه هستند. مورد دیگری که می‌توانم بگویم، فعالیت فعالان و گروه‌های حقوق‌بشر از نظر حکومت غیر‌قانونی است و به همین دلیل نیز آن‌ها نمی‌توانند وظیفه‌ی دیده‌بانی خودشان را در جامعه به خوبی انجام دهند. این مسایل و مشکلات که جملگی از طرف نهاد‌های امنیتی به‌وجود می‌آید، اطلاع‌رسانی از وضعیت زندانیان را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند، ولی با این‌ حال می‌توانیم بگوییم آن‌ها تمام تلاششان را کرده‌اند.

شما اشاره کردید خانواده و نزدیکان خیلی از این افراد به دلیل تهدید‌ها و ترس از بدتر شدن اوضاع در مورد وضعیت آن‌ها سکوت می‌کنند. سکوت خبری در مورد وضعیت زندانیان گمنام، آن‌ها  را در چه وضعیتی قرار می‌دهد؟

می‌توانم به ضرس قاطع بگویم که سکوت خانواده‌ها در این موارد به ضرر زندانی است. اگر نگاهی به دادگاه‌های نمایشی که سال قبل برگزار شد داشته باشیم، می‌بینیم که بسیاری از کسانی که به دادگاه آورده شدند و اعتراف کردند، کسانی بودند که اطلاع‌رسانی در موردشان انجام نشده بود. به‌طور معمول این افراد قربانی سناریوی نهاد‌های امنیتی می‌شوند. نهاد‌های امنیتی سعی می‌کنند خانواده‌ها را با تهدید و ارعاب یا به هر طریق ممکن در دام اطلاعاتی خودشان گرفتار کنند تا در سکوت از این زندانیان به صورت قربانی استفاده کنند. این مسئله به کررات در ماه‌های اخیر تکرار شد. به‌طوری که هم‌اکنون نیز شاهد زندانی بودن بسیاری از افراد به دلیل همین عدم اطلاع‌رسانی هستیم.

«آرش رحمانی‌پور» که اعدام شد یا «سینا گلچین» از ادامه‌ی همین سناریوها هستند که عدم اطلاع‌رسانی از آن‌ها باعث بدتر شدن وضعیت‌شان شد. در کل سکوت خبری باعث می‌شود که پرونده‌ی زندانیان به دل‌خواه مامورین امنیتی جلو برود و نه بر طبق قانون. قوه‌ی قضاییه و نهاد‌های امنیتی به‌طور آشکار و در روز روشن به نقض قانون مشغولند. چه برسد که بخواهند پرونده‌ی یک زندانی را در خفا دنبال کنند.

آیا آماری از بازداشتی‌های پس از انتخابات دارید؟

خیر. بنا به همان دلایلی که در بالا شرح داده شد، امکان دادن آمار دقیق از بازداشتی‌ها و زندانیان وجود ندارد. هویت و اسامی بسیاری از زندانیان بر ما پوشیده است. می‌شود تخمین زد که در سال گذشته، تنها در ماه‌های پس از انتخابات تا پایان سال چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر در سراسر ایران بازداشت شدند.

کهریزک

ضمن این‌که مسئله‌ی آمارگیری هر چه از تهران و مرکز دور می‌شویم سخت‌تر می‌شود. مسئله‌ی خبرنداشتن از زندانیان در شهرستان‌ها معضل بزرگ‌تری است. به ویژه در مناطق کردستان و سیستان و بلوچستان که نقض حقوق‌بشر بیشتر از هر جایی در کشور وجود دارد. در کل و با توجه به این فضای بسته‌ی اطلاع‌رسانی و محدودیت‌هایی که وجود دارد، نمی‌شود آمار دقیقی داشت.

شما در وبلاگ خودتان فراخوانی برای نوشتن از زندانیان گم‌نام داده بودید، میزان استقبال از فراخوان نوشتن برای زندانیان گم‌نام در چه حدی بوده است، آیا می‌توان امیدوار بود که به سکوت خبری در مورد وضعیت آنان پایان داده شود؟

ببینید، کلید‌واژه‌ی زندانیان گم‌نام، این روزها بیشتر مورد توجه رسانه‌ها و فعالان حقوق‌بشر قرار گرفته است. وضعیت دشوار آن‌ها، صدور حکم‌های سنگین و غیرقانونی برای بسیاری از آن‌ها مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است و مسئله‌ی حساسیت برانگیزی شده است. طرح نوشتن و حمایت از زندانیان گم‌نام تازه شروع شده است. خیلی از رسانه‌ها از آن استقبال کرده‌اند و مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است.

اما مسئله‌ی مهم در این طرح این است که مسئله‌ی حمایت از زندانیان گم‌نام به مسئله‌ای فراگیر و پی‌گیرانه تبدیل شود. اگر مقطعی روی این مسئله کار شود، به هدفی که می‌خواهیم نمی‌رسیم. حضور زندانیان در زندان، تداوم دارد و مستمر است. پس کار ما نیز باید مستمر و پی‌گیرانه صورت بگیرد. با این حال باز هم می‌گویم در شروع این کار هستیم و بسیاری به این موضوع پرداخته‌اند. برای دیدن نتیجه‌ی کار باید کمی صبر کنیم.


 


محمدرضا / رادیوکوچه

mohamadreza@koochehmail.com

تصمیمات عجیب در باشگاه پرحاشیه استیل‌آذین بالاخره منجر به‌انتخاب افشین پیروانی به‌جای حمید استیلی شد.

رشته باریکی که حمید استیلی را به استیل‌آذین پیوند می‌داد با تساوی بدون گل مقابل تیم قعرجدولی ابومسلم کاملن ازهم گسیخت تا باشگاه در فاصله ۳ بازی تا پایان فصل، تصمیم به برکناری سرمربی بگیرد. یک هفته پیش از این هم استیل‌آذین در یک‌چهارم نهایی جام حذفی مغلوب ذوب‌آهن شده بود. تورنمنتی که برای باشگاه اهمیت ویژه‌ای داشت. استیل‌آذین پس از صعود به لیگ‌برتر، با هزینه زیاد و خرید ستارگانی مثل علی کریمی، حسین کعبی و درنهایت مهدی مهدوی‌کیا کسب یکی از سهمیه‌های آسیا را هدف قرار داد، ولی تساوی روز جمعه در ورزش‌گاه اکباتان مقابل ناامید‌ترین تیم لیگ، شانس این تیم برای کسب رتبه سوم و حتا چهارم که در حالتی خاص منجر به صعود به لیگ قهرمانان آسیا می‌شد را به‌حداقل رساند.

استیلی پیش از این بازی هم جای‌گاه مطمئنی روی نیمکت استیل‌آذین نداشت و نتایج پرنوسان این تیم در لیگ برتر، باشگاه را درباره حفظ این سرمربی جوان دچار تردید کرده بود و شاید نبودن یک مربی مناسب جای‌گزین بود که به ادامه این همکاری انجامید.

حتا یک‌بار استیلی که می‌دانست فصل آینده به طور قطع جایی در تیم نخواهد داشت، تصمیم به استعفا گرفت ولی مدیریت باشگاه ترجیح داد با توجه به نزدیک بودن پایان فصل، او را بازگرداند.

خبر برکناری استیلی و انتخاب افشین پیروانی به‌عنوان سرمربی جدید، با واکنش برخی بازیکنان از جمله علی کریمی و مهدوی‌کیا  روبه‌رو شد که عقیده داشتند این تغییرات می‌توانست در نیم‌فصل یا پایان فصل انجام شود.

مدیرعامل باشگاه استیل آذین گفت: «انتخاب افشین پیروانی کاملن حرفه‌ای و با نظر تمامی اعضای هیت مدیره باشگاه استیل آذین بوده است.»

مصطفا آجرلو پیرامون تغییر سرمربی تیم استیل‌آذین در فاصله یک هفته مانده به پایان مسابقات لیگ اظهار کرد: «این حق کنونی هر باشگاه است که درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرد. ما ضمن تشکر از تلاش‌ها و زحماتی که حمید استیلی سرمربی سابق تیم برای استیل‌آذین کشید با توجه به حذف از مسابقات جام حذفی و انجام بازی ضعیف که برابر ابومسلم داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که در یک اقدام کاملن حرفه‌ای می‌توانیم با دادن شوک مثبتی به تیم استیل‌آذین از بازی‌‌های آتی امتیازات خوبی گرفته و در نهایت سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را در فصل آینده به‌دست آوریم.»

اما مصطفا آجورلو، مدیرعامل استیل‌آذین می‌گوید که باشگاه برای رسیدن به اهدافش، چاره‌ای جز این تغییر نداشته: «دوست داشتم همکاری با استیلی را ادامه می‌دادیم اما به‌خاطر باشگاه و رسیدن به اهداف‌مان تصمیم دیگری گرفتیم. فوتبال شبیه زندگی است، چه مدیر، چه مربی و چه بازیکن، این شرایط برای همه وجود دارد.»

حقیقت این است که مایل بودم با استیلی کار را ادامه بدهم و اگر فرصت‎های ما در بازی با ابومسلم گل می‌شد، شاید این اتفاق نمی‌افتاد. به‌هر حال باید به مسوولان باشگاه و اعضای هیات‌مدیره حق داد که درخصوص تیم تصمیم‌گیری کنند. تصمیم بسیار مهمی بود. این مهم بود که ببینیم چه تصمیمی به نفع باشگاه است. جلسات سختی داشتیم و در نهایت به نتیجه رسیدیم.» آجورلو اضافه کرد: «۳ بازی در پیش داریم و در این بازی‌ها باید به درک مشترکی برسیم. ما باید امسال تیم را به آسیا ببریم. امروز در فوتبال ما نتیجه مهم است.»

هم‌چنین حشمت مهاجرانی، مدیر فنی استیل‌آذین عنوان کرد: «استیلی با صداقت کار کرد اما صلاح مدیریت مجموعه بر این بود که تغییراتی در کادر فنی ایجاد کنند. در آستانه بازی با پرسپولیس مطمئن باشید همه قلب او با تیم ماست.» او اضافه کرد: «در روزهای اخیر جلسات زیادی با آقای آجورلو و همین‌طور چراغ‌پور داشتیم. من حمید را خیلی دوست دارم اما باید این چیزها را در فوتبال پذیرفت.‌»

مهاجرانی خطاب به بازی‌کنان هم گفت: «باید با تمام قدرت برای بازی بعدی آماده شویم و تکلیف خودمان را خودمان روشن کنیم. همه چیز در بازی ما مقابل پرسپولیس رقم می‎خورد. هر بازی‌کنی اگر در بازی با ابومسلم اشتباهی داشت، برای جبران اشتباهات خودش تلاش کند.» انتخاب پیروانی‌ شوکی است که باشگاه به‌عنوان آخرین راه‌حل برای کسب سهمیه آسیا به کار برد.

بالاخره مراسم معارفه سرمربی جدید تیم فوتبال استیل‌آذین در حضور بازی‌کنان و مدیران این تیم انجام شد. پیروانی به‌همراه آجرلو وارد این مجموعه ورزشی شدند و به سرعت به سالنی که در آن تمامی بازیکنان تیم استیل‌آذین حضور داشتند رفته تا پیروانی به‌عنوان سرمربی جدید معرفی شود.

پیروانی هنگام ورود به سالن در صحبت‌های کوتاهی در پاسخ به این سوال که درست است که توافق شما برای حضور در کادر فنی تیم استیل‌آذین منوط به پذیرش دستیاری مربیانی چون فاتح ‌تریم یا مصطفا دنیزلی بوده است، تصریح کرد: «ما در حال حاضر به فکر بازی حساس و پراهمیت آتی استیل‌آذین در لیگ برتر هستیم. فعلن تمام تمرکزمان معطوف به این مسابقه است و پس از آن مفصل در این‌باره فکر کرده و صحبت خواهیم کرد.

وی درباره جدایی حمید استیلی از این تیم صحبتی نکرد و تنها گفت این موضوع به من ارتباطی ندارد.

این مربی جدید اما هیچ قولی نداد. او جریان انتخابش را این‌گونه شرح داد: «۴۸ ساعت پیش، این پیشنهاد را دریافت کردم. تنها با هدف کمک به مجموعه استیل‌آذین وارد این باشگاه شدم و امیدوارم به اهدافمان دست پیدا کنیم.»

سرمربی جدید استیل‌آذین اضافه کرد: «من نیامده‎ام که در این ۳ بازی شق‌القمر کنم. آمده‎ام تا صمیمیت و رفاقت را در تیم بیشتر کنم. این تیم برای من بوی پرسپولیس را می‎دهد و همه ما پرسپولیسی هستیم، اما الان با خود پرسپولیس رقابت داریم و باید با قدرت رقابت کنیم.»


 


فواد شمس روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

به گزارش هرانا دادگاه بدوی حکم محکومیت  فواد شمس  دانشجوی جغرافیای دانشگاه تهران را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» صادر و اعلام کرد.

آقای شمس که در روز ۱۱ آذر سال ۸۸ توسط وزارت اطلاعات در مقابل دانشگاه بازداشت شده بود به مدت ۹۷ روز در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت به‌سر برد.

گفتنی است حکم صادر شده از سوی دادگاه بدوی به مدت ۲۰ روز از زمان ابلاغ فرصت اعتراض دارد.


 


چهار‌شنبه ۱  اردیبهشت ماه – ۲۱  آوریل

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا :  اعظم

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3روزنگاشت – «خوابی ابدی برای مادر سینمای ایران» – به مناسبت درگذشت «حمیده خیرآبادی» -  محبوبه

note3 بخش اول اخبار

note3سوت – «افشین پیروانی جانشین حمید استیلی» – محمدرضا

note3گزارش  اجتماعی – «زندانیان گم‌نام، قربانی سناریوی نهادهای امنیتی» – سپهر

note3مشاهیر ایرانی – «خیام، استاد بی‌بدیل فلسفه‌ی طبیعی» – بخش اول – آرش و آوا

note3 بخش دوم اخبار

note3پرسه اجتماعی – «سازگاری موفق در مهاجرت» – سیمین

note3مشاهیر ایرانی – «خیام، استاد بی‌بدیل فلسفه‌ی طبیعی» – بخش دوم – آرش و آوا

note3طنز در پزشکی – «سه‌شنبه‌ها با حوری» – قسمت چهارم – علی انجیدنی

note3گفت‌وگوی روز – اردوان روزبه




 


روز اول اردیبهشت‌ماه در تقویم رسمی ایران به عنوان روز بزرگ‌داشت  سعدی نام‌گذاری شده است.


 


دو نفر از محکوم شدگان به قصاص از افسران نیروی انتظامی و یک نفر دیگر از اراذل و اوباشی است که از قبل در کهریزک بازداشت بوده است.

دادگاه متهمان کهریزک در آستانه صدور حکم قرار دارد و حکم قصاص سه نفر از متهمان این پرونده قطعی شده است.

بر اساس شنیده‌های «فردا» دادگاه متهمان بازداشت‌گاه کهریزک به مرحله صدور حکم رسیده و ظاهرن برای سه نفر از آن‌ها حکم قصاص صادر شده است‌.

بر این اساس، دو نفر از محکوم‌شدگان به قصاص از افسران نیروی انتظامی و یک نفر دیگر از اراذل و اوباشی است که از قبل در کهریزک بازداشت بوده است.

بازداشتگاه کهریزک به دستور رهبر انقلاب در اولین روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری تعطیل شد و با شکایت بازداشت‌شدگان آسیب دیده و خانواده‌های کشته‌شدگان در آن محل، تعدادی از پرسنل اعم از درجه‌دار و افسر به عنوان متهم بازداشت شدند.

آیت‌اله‌ خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در مورد پی‌گیری پرونده جنایات کهریزک و کوی‌دانشگاه تاکید کرده‌ است.

منبع


 


در جهان علم و ادب ۲ سعدی وجود دارد، یکی سعدی شاعر و دیگری سعدی نصیحت‌گر.

رهنورد زریاب شاعر افغانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس سعدی را شاعری دانست که نه تنها بر شاعران بعد از خود اثر گذاشت بلکه آثار او از جمله کتاب‌های تدریسی محسوب می‌شود.

به گفته وی، سعدی نصیحت‌گر وقتی نصیحت می‌کند، شاعرانه نصیحت می‌کند و با شعرهای روح‌نوازش به قلب مردم داخل می‌شود که شیفتگان علم و ادب می‌توانند سعدی نصیحت‌گر را در گلستان و بوستان جست‌وجو کنند و سعدی شاعر را در غزلیات سعدی‌.

زریاب تاکید کرد: «سعدی نه تنها در حوزه فرهنگی از شهرت فراوانی برخوردار است بلکه اروپاییان از طریق سعدی با ادبیات فارسی آشنا شدند و شهرت سعدی در اروپا به جایی رسید که یکی از سیاست‌مداران بزرگ فرانسه در اواخر سده هجدهم اسم پسر خود را سعدی گذاشت.»

این پژوهش‌گر افغان گفت: «عبدالحی حبیبی  شاعر، ادیب و نوسنده مشهور افغان بارها این جمله را می‌گفت که «من زبان فارسی را از سعدی، بیهقی، خواجه عبداله انصاری و جامی آموختم».

رهنورد زریاب در پایان سعدی را با کلام خود او توصیف کرد: «من آن مرغ سخن‌گویم که در خاکم رود صورت، هنوز آواز می‌آید که سعدی در گلستانم.»

گفتنی است روز اول اردیبهشت ماه در تقویم رسمی ایران به عنوان روز بزرگ‌داشت سعدی نام‌گذاری شده است.


 


گروهی از زندانیان سیاسی زندان اوین با انتشار نامه‌ای خطاب به مراجع تقلید خواستار موضع‌گیری در خصوص «شکنجه‌های جسمی‌، جنسی و روحی» در زندان شدند.

به گزارش جرس امضا‌کنندگان این نامه با انتقاد از شرایط بد زندان و هم‌چنین بازداشتگاه سپاه موسوم به (بند ۲ الف) اظهار کردند که زندانیان و خانواده‌هایشان تحت فشارند تا درباره وضعیت آن‌ها در زندان سخنی نگویند.

در بخشی از این نامه آمده است: «در تاریخ تشیع همواره امید آنان که مورد ستم واقع شده‌اند به روحانیت بوده است تا با حضور موثر خود و مقابله با ظلم، حقانیت و ظلم‌ستیزی اسلام را برای جهانیان به نمایش بگذارد. اگر اکنون شما بزرگواران به احقاق حق مظلوم نشتابید بیم داریم که چهره مبارک دین عزیز اسلام برای نسل امروز که جویای حق و حقیقت است و بخصوص نسل‌های بعد، خدشه‌دار شود.»

در این نامه هم‌چنین  آمده است که این زندانیان را مجبور می‌کنند تا وکیل خود را عزل و به وکیل تسخیری تن دهند.

به نوشته‌ی این زندانیان ‌عموم محبوسین بند ۲ زندان اوین که زیر نظر سپاه پاسداران است در موقع بازجویی به‌شدت کتک خورده و به آن‌ها و خانواده‌هایشان با کلماتی رکیک، توهین می‌شود.

در پایان این نامه زندانیان خطاب به مراجع نوشتند: «علی‌رغم فشارهای امنیتی، اگر این امکان را یافتید که درب بیوت محترم خود را به روی این متهمان و خاتواده‌هایشان باز بگذارید تا با بیان دردهایشان ضمن تسلی یافتن، شما را نیز از بی‌عدالتی حاکم در فضای زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها مطلع سازند.»


 


ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات پارلمانی افغانستان، از روز گذشته (سه‌شنبه) به طور رسمی  در این کشور آغاز شد.

به گزارش آوا  روز سه شنبه سرپرست کمسیون مستقل انتخابات افغانستان در یک نشست خبری با اعلام این خبر افزود: «ثبت‌نام از نامزدها تا روز  ۱۴ اردیبهشت سال جاری ادامه خواهد داشت و پس از آن به شکایاتی که مطرح می‌شود، رسیدگی خواهد شد.»

زکریا بارکزی تاکید کرد: «مطابق قانون انتخابات کشور، طی هفته گذشته دو هزار و ‪ ۱۵۹داوطلب به دفاتر این نهاد در ‪ ۳۴ ولایت مراجعه و فرم ثبت نام را دریافت کرده‌اند.»

وی افزود: «از این تعداد‌ ۳۰ نفر زن و بقیه مرد هستند و تاکنون ۲۶ نفر از عشایر آمادگی خود را برای رقابت‌های انتخابات پارلمانی اعلام کرده‌اند».

به گفته وی با توجه به مهلت قانونی دو هفته‌ای برای ثبت نام نامزدها، احتمال افزایش تعداد داوطلبان به ویژه زنان وجود دارد. این مقام مسوول تاکید کرد: «افرادی که عضو گروه‌های مسلح غیرقانونی باشند و یا با شبه نظامیان مخالف حکومت همکاری دارند، نمی‌توانند خود را در انتخابات پارلمانی نامزد کنند.»

زکریا بارکزی هم چنین ‌با بیان این‌که به تازگی چهار تن از کارمندان کمسیون انتخابات به دادستانی کل معرفی شده‌اند، تصریح کرد: «این افراد در ولایات قندهار، ننگرهار، غزنی و پکتیا مسوول وقت کمیسیون انتخابات بودند و شواهدی مبنی بر اثبات تخلف آنان به دست آمده است.»

وی تاکید کرد که در آینده و در صورت وجود شواهد تخلف انتخاباتی در دیگر مناطق، افراد بیشتری به مراجع ذیربط معرفی خواهند شد.

ثبت‌نام رسمی کاندیداهای انتخابات پارلمانی افغانستان در حالی آغاز می‌شود که تاکنون اختلافات میان دولت و مجلس در مورد قانون انتخابات سال‌های ‪ ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ میلادی حل نشده  و نیز شایعه تعویق انتخابات پارلمانی بر سر زبان‌ها هست.


 


دور رفت از مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، با پیروزی تیم فوتبال اینترمیلان ایتالیا برابر بارسلونای اسپانیا آغاز شد.

در چارچوب مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا شام‌گاه سه‌شنبه یک دیدار در ورزشگاه سن‌سیرو میلان برگزار شد و تیم‌های اینترمیلان ایتالیا و بارسلونای اسپانیا به مصاف هم رفتند که در پایان تیم فوتبال اینترمیلان موفق شد با نتیجه ۳-۱ از سد حریف اسپانیای بگذرد و شانس خود را برای صعود به فینال این دوره از رقابت‌ها  افزایش دهد.

گل‌های این بازی را پدرو در دقیقه ۱۹ برای بارسلونا و اشنایدر و مایکون و میلیتو به ترتیب در دقایق ۳۰ و ۳۸ و ۶۱ برای اینترمیلان به ثمر رساندند.

دیدار برگشت این دو تیم روز سه شنبه ۲۷ آوریل در شهر بارسلونای اسپانیا برگزار خواهد شد.


 


رییس قوه قضاییه  طی حکمی محمدباقر ذوالقدر را به سمت معاون حفاظت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم قوه قضاییه منصوب کرد.

به گزارش ایلنا آیت اله صادق لاریجانی روز گذشته (سه شنبه) با صدور حکمی محمدباقر ذوالقدر، معاون پیشین فرمانده سپاه پاسداران و نیز معاون امنیتی-انتظامی وزیر کشور در دولت نهم را به عنوان  معاون حفاظت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم قوه قضاییه انتصاب کرد.

در متن این حکم آمده است: «نظر به سوابق درخشان و تجربیات ارزنده جناب‌عالی به موجب این حکم به عنوان معاون حفاظت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم قوه قضاییه منصوب می‌شوید، توفیقات روزافزون شما را در راه خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی از خداوند متعال مسئلت دارم.»

گفتنی است محمدباقر ذوالقدر  در آذر سال ۱۳۸۶ از معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور برکنار شد و به ستاد کل نیروهای مسلح انتقال یافت و هم‌زمان از سوی آیت‌اله خامنه‌ای به عنوان «معاون ستاد کل نیروهای مسلح در امور بسیج» منصوب شد.


 


محققان ژاپنی موفق به ساخت روبات جدیدی شده‌اند که به گفته آن‌ها نخستین روبات روزنامه‌نگار محسوب می‌شود و می‌تواند ضمن عکس‌برداری از افراد، از آن‌ها مصاحبه هم بگیرد.

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، این روبات هوشمند که The Machine نام دارد، به گونه‌ای ساخته شده است که از تمام اتفاقات پیرامون خود عکاسی و فیلم‌برداری می‌کند. برای این روبات قابلیت تشخیص صورت افراد از روی عکس در نظر گرفته شده است و بر این اساس می‌تواند پس از شناسایی افراد مورد نظر از روی تصویری که از قبل به حافظه سپرده، سوالات مورد نظر را از او بپرسد.

روبات هوش‌مند قادر است پس از تهیه خبر، ارزش و اهمیت آن را نیز تعیین و به صورت مستقیم مصاحبه‌های تهیه شده را در اختیار مراکز مربوطه قرار دهد.

این روبات به صورت بی‌سیم به اینترنت متصل می‌شود و آخرین اخبار و اطلاعات منتشر شده در پایگاه‌های خبری را به صورت مرتب بررسی می‌کند. روبات The Machine اخبار خود را به بدون غلط املایی تایپ کرده و در انتهای خبر آن را امضا می‌کند.


 


محمود احمدی‌نژاد در خصوص کشته شدن ندا آقا‌سلطان در جریان حوادث پس از انتخابات می‌گوید: «کشته شدن وی یک طراحی از قبل بود. خانم ندا آقاسلطان، قربانی توطئه علیه ملت ایران شد.»

آقای احمدی‌نژاد که در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «آر‌تی‌ال» آلمان با بیان این‌که این قتل سناریویی از سوی عوامل بیگانه بود تصریح کرد: «‌آن خانم اصلن در هیچ تظاهراتی حضور نداشت. در یک محله فرعی در حال حرکت بود که در شرایط مشکوکی به قتل رسید. کشته شدن وی یک سناریو بود که عینن در ونزوئلا هم تکرار شده است. البته پرونده باز است».

رییس دولت ایران  در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود تشنج میان غرب و جمهوری اسلامی ایران در مورد مساله هسته‌ای گفت: «ایران مسئله‌‌ای به نام تشنج هسته‌ای ندارد. البته بعضی از دولت‌های غربی ۳۰ سال است که به طور مستقیم علیه ملت ایران هستند و رفتار آن‌ها برای ما تکراری شده است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در حالی‌که در ایران انتخابات، دمکراسی و آزادی نبود و یک حکومت کاملن دیکتاتوری حاکم بود، همین دولت‌‌های غربی که امروز در برابر ما هستند از آن دیکتاتوری به طور مطلق حمایت می‌کردند.»

آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود جمهوری اسلامی را «آزاد‌ترین» جمهوری دنیا معرفی کرد و نشانه آن را انتخاب خود به عنوان «رییس جمهوری دهم ایران» دانست.

وی افزود: «در ایران هیچ‌کس به دلیل مخالفت در زندان نیست. البته هر کشوری قوانینی دارد اگر کسی در خیابان از چراغ قرمز عبور کند طبیعی است که جریمه می‌شود. اگر کسی به امکانات عمومی آسیب برساند حتا در آلمان هم با او برخورد می‌شود. چرا که هر کشوری نیازمند نظم و انضباط است. امروز تمام رقبای من آزاد هستند و تندترین حرف‌ها را هم علیه من می‌زنند و کسی با آن‌ها کاری ندارد. رسانه‌ها در ایران آزادند و انتقادات خود را آزادانه مطرح می‌کنند.»

اظهارات آقای احمدی‌نژاد در حالی بیان می‌شود که در جریان وقایع پس از انتخابات خرداد سال گذشته بیش از هزاران نفر از مخالفان دولت بازداشت و روانه زندان شدند.


 


مریم/ رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 1782 میلادی – «فردریک فروبل» آموزش‌گر بلندآوازه آلمانی و موسس کودکستان‌های تازه در جهان به‌دنیا آمد و در تالیف خود «تاریخ عمومی آموزش و پرورش» نوشت که ایرانیان در قرن ششم پیش از میلاد مبتکر ایجاد کودکستان و دبستان برای کودکان و نوجوانان پسر بودند. به نوشته فروبل، در مدارس ایران باستان به کار «پرورش» توجهی بیشتر می‌شد و از جمله راست‌گویی، نیت خوب داشتن و کار خوب انجام‌دادن، احترام به سال‌خوردگان، دفاع از وطن، تیراندازی، سوارکاری، شنا و کوه‌نوردی. در کودکستان‌ها و دبستان‌های ایران باستان به نوباوگان تاکید می‌شد خدا انسان را نیافریده که نسبت به انسان دیگر ظلم و تعدی و بدگویی کند. شادی جاویدان نتیجه نیکوکاری، خدمت و درست‌کاری است.
  • ۱۹۴۶ میلادی – «جان ام کینز» اقتصاددان بزرگ و پدر مکرواکونومیکس (ماکرو) پس از ۶۳ سال زندگی درگذشت. دکتر کینز در سال ۱۹۳۶ فرضیه عمومی اشتغال، بهره و پول را نوشت و آن‌را در کتابی تحت همین عنوان منتشر ساخت و اصل «بیزنس سایکل» را به‌دست داد. وی بود که مداخله دولت برای رساندن کشور به‌مرحله اشتغال کامل و جلوگیری از رکود را امری لازم و ضروری اعلام کرد.
  • ۱۹۳۸ میلادی – امروز سال‌روز درگذشت «محمد اقبال» فیلسوف، اندیش‌مند و شاعر فارسی سرای شبه قاره هندوستان است. علامه اقبال که نهم نوامبر سال ۱۸۷۷ در سیالکوت به‌دنیا آمده بود در کشورهای پارسی زبان مانند ایران، افغانستان و تاجیکستان به «اقبال لاهوری» معروف است. اقبال و محمدعلی جناح از پدران موسس پاکستان به‌شمار می‌آیند. اقبال در دانشگاه لاهور و دانشگاه‌های انگلستان تحصیل کرده و از دانشگاه مونیخ آلمان دکترا گرفته و تز دکترای خود را درباره «متافیزیک از دیدگاه اندیشمندان و فلاسفه ایران» نوشته بود.
  • ۱۹۱۰ میلادی – «ساموعل لانگهورن کلمنس»(Samuel Longhorn Clemens) داستان‌نگار و طنزپرداز معروف آمریکایی در ۷۵ سالگی از این جهان دیده بربست. وی سفرهای متعدد کرد ازجمله دیدار از اروپا و خاورمیانه. او که نام مستعار «مارک توین»(Mark Twain) را برخود نهاد مشاغل گوناگونی ازجمله کار در چاپ‌خانه، معادن و ناخدایی کشتی رودخانه «می‌سی‌سی‌پی» را پشت‌سر گذارده بود. داستان‌های او و طنزهایش پر از نکته‌های ظریف و جالب است که ضرب‌المثل انگلیسی زبان‌ها شده‌ است. برخی از نقدنگاران ادبی، وی را بزرگ‌ترین نویسنده داستان‌های طنزآمیز قرن نوزدهم خوانده‌اند.
  • ۷۵۳ پیش از میلاد – ۲۱ آوریل زادروز شهر «رم» پایتخت ایتالیاست. «پلوتارک» و «لیوی» داستان ایجاد شهر رم را در تالیفات خود برپایه «شنیده‌ها» تایید کرده‌اند. طبق افسانه‌ها، شهر رم توسط دو برادر دوقلو به نام‌های «رموس»(Remus) و «رمولوس»(Romulus) ساخته شده و بنای آن در این‌روز به‌ اتمام رسیده بود. همین افسانه‌ها حکایت دارد که رمولوس در همان‌ روز اتمام کار ساختن رم برادرش رموس را کشت تا رقیب نداشته باشد و دو روز بعد خود را حکم‌ران شهر اعلام داشت.
  • ۱۷۹۲ میلادی – سالروز اعدام «تیرادنتس» (Tiradetes) قهرمان ملی برزیل و روز ملی این کشور است. وی که برضد سلطه پرتغال بر برزیل قیام مسلحانه کرده بود پس از دستگیر شدن، در این‌روز اعدام شد.
  • ۱۳۵۹ خورشیدی – «سهراب سپهری» شاعر و نقاش ایرانی درگذشت. او از مهم‌ترین شاعران معاصر ایران است و شعرهایش به زبان‌های بسیاری از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده است. وی پس از ابتلا به بیماری سرطان خون در بیمارستان پارس تهران درگذشت.
  • ۱۹۱۵ میلادی – امروز زادروز «آنتونی کویین» بازی‌گر آمریکایی مکزیکی‌الاصل است. وی با نام آنتونیو رودولفو اوکزاکا کویین در مکزیک از پدری ایرلندی و مادری مکزیکی به‌دنیا آمد. در یکی از مناطق نزدیک لوس‌آنجلس بزرگ شد و مدرسه را زودتر از وقت موعد ترک کرد. وی قبل از این‌که هنرپیشه شود، بوکسر و نقاش بود.
  • ۱۳۳۰ خورشیدی – «محمدتقی بهار» ملقب به «ملک‌الشعرا» شاعر، روزنامه‌نگار، ادیب، تاریخ‌نویس و سیاست‌مدار ایرانی درگذشت. آرام‌گاه بهار در گورستان ظهیرالدوله شمیران تهران است.

 


سخن‌گوی فراکسیون اقلیت مجلس، با انتقاد از توقیف روزنامه بهار، اظهار کرد:«‌اگر دستگاه قضایی به درستی به وظیفه خود عمل می‌کرد، وزارت ارشاد این‌گونه برای برخورد با رسانه‌ها گستاخ نمی‌شد.»

به گزارش پارلمان نیوز، رسانه فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی، داریوش قنبری روز سه‌شنبه با انتقاد از عمل‌کرد معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تاکید کرد: «این توقیف‌ها برخلاف وعده‌ای است که وزیر ارشاد به اعضای فراکسیون خط امام مجلس برای رفع توقیف مطبوعات داد.»

وی افزود: «به نظر می‌رسد مجلس در راستای اصلاح قانون مطبوعات باید قدم جدی بردارد و  باید اعمال سلیقه‌ها در برخورد با رسانه‌ها کم شود.»

به گفته‌ی آقای قنبری مجلس باید ابزار نظارتی خود را در این زمینه به کار بگیرد و مانع از حذف یک جریان رسانه‌ای و حاکمیت تک‌صدایی شود.

این نماینده اصلاح‌طلب در پایان خاطر نشان کرد: «مطبوعات و رسانه‌ها متعلق به یک جناح خاص سیاسی در کشور نیست، ممکن است رسانه‌هایی که بسته شدند در حوزه یک جناح باشند اما حاکمیت و مسوولان باید حق فعالیت سیاسی برای رقبای خود را به رسمیت بشناسند».

اظهارات آقای قنبری دو روز پس از توقیف روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» بیان می‌شود.

گفتنی است در ماه‌های اخیر بیش از ده نشریه منتقد دولت توقیف یا سلب امتیاز شده‌اند.


 


شیرین عبادی فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح با ارسال نامه‌ای به  دبیر کل سازمان ملل با اشاره به تخلفات دولت ایران در زمینه حقوق بشر خواستار عدم پذیرش درخواست عضویت جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر شده است.

شیرین عبادی روز سه‌شنبه در نامه‌ی خود خطاب به بان‌کی‌مون گفت: «اگر چه دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون حقوق مدنی‌، سیاسی و کنوانسیون حقوق اقتصادی، اجتماعی و حقوق کودک، ملحق شده است، ولی به تعهدات خود نه در قانون و نه در اجرا عمل نمی‌کند.»

خانم عبادی در ادامه با اشاره به «تخلفات قانونی» تصریح کرد: «موارد متعددی از تبعیض جنسیت و تبعیض مذهب در سال‌های گذشته در ایران دیده می‌شود. متاسفانه برای چنین گروه‌ها و مذاهبی هیچ حقی‌ در قانون منظور نشده و آن‌ها ازکلیه حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی  و فرهنگی‌ خود محروم هستند، حتا از ابتدای انقلاب تا کنون به بهاییان اجازه تحصیل در دانشگاه را نداده‌اند.»

به گفته‌ی این فعال حقوق بشر «پایین بودن سن مسوولیت کیفری و رد گسترده صلاحیت‌ها در انتخابات» یکی دیگر از تخلفات قانونی ایران است.

شیرین عبادی در بخش دیگری از نامه‌ی خود با اشاره به روند سرکوب مخالفان اظهار داشت: «نه تنها روزنامه‌های کثیری را تعطیل کرده‌اند، بلکه تعدادی از سایت‌های خبری اینترنتی را هم فیلتر کرده‌اند. با ارسال پارازیت‌های قوی مانع از پخش تلویزیون‌هایی می‌شوند که به زبان فارسی ‌برنامه اجرا می‌‌کنند از طریق کنترل ایمیل‌ها و تلفن‌ها تعدادی دست‌گیر شده‌اند. دانشجویان ایرانی با کوچکترین انتقاد روانه زندان شده و یا از تحصیل محروم می‌‌گردند. زنان ایران که خواهان تساوی حقوق هستند متهم به براندازی نظام جمهوری اسلامی شده و برای بیش از یک‌صد نفر از آنان پرونده کیفری ایجاد شده است.»

وی در ادامه نوشته است: «کارگران و معلمین به علت شرکت در اتحادیه‌های صنفی و اعتراض به کمبود دست‌مزد متهم به ماجراجویی و اغتشاش شده و تعدادی از آنان در زندان بسر می‌برند و تعداد کثیری نیز شغل خود را از دست داده‌اند.»

نامه شیرین عبادی خطاب به دبیر کل سازمان ملل در حالی منتشر می‌شود که پیش از این جمهوری اسلامی ایران از دبیر کل سازمان ملل متحد دعوت کرده بود برای رای‌زنی پیرامون پرونده هسته‌ای ایران به این کشور سفر کند.

به گفته‌ی کارشناسان سیاسی این دعوت در راستای درخواست عضویت ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل انجام شده است.


 


رادیو کوچه

در پی تصمیماتی که دولت مالزی پس از اجلاس واشنگتن گرفت یک خبرگزاری مالزی‌، نجیب تون رزاق را بازی‌چه دست امریکا قلم‌داد کرد.

سایت خبری Malaysiakini   نوشت: «نخست وزیر نجیب به‌خاطر حمایتش از طرح ایالات متحده آمریکا و اسراییل علیه ایران چیزی جز شرمندگی و خجالت برای ‌مالزی و مالایی‌ها به بار نیاورد.»

این سایت خبری در ادامه افزود: «نجیب حتا ترغیب شد طرح‌هایش را به کناری نهد تا در منزوی کردن و حمله به ایران نقش داشته باشد که این منجر به تغییر رژیم در ایران می‌گردد.»

گفتنی است اجلاس امنیت هسته‌ای با حضور سران چهل و هفت کشور جهان از جمله مالزی از روز دوشنبه دوازدهم آوریل با شعار پیش به سوی جهانی عاری از سلاح هسته‌ای در واشنگتن دی سی آغاز شده بود و دو روز ادامه یافت.

بسیاری از کارشناسان مسایل سیاسی منطقه سووالی در ذهن داشتند که آیا نجیب تون رزاق نخست وزیر ما‌لزی از ایران دفاع می‌کند‌؟ چرا که قرار بود در این اجلاس برای اعمال فشار بیشتر به تهران تصمیم‌گیری شود اما با انتشار اخباری مبنی بر متوقف کردن فروش بنزین به ایران از سوی شرکت پتروناس مالزی که تامین کننده روزانه‌ ۱۶۰۰۰ بشکه بنزین به ایران بود و هم‌چنین جلوگیری از ارسال فناوری حساس از مالزی به ایران معلوم شد که نجیب کدام راه را برگزید.


 


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که صدورحکم اعدام سه نفر از اعضای یک خانواده و دو تن از وابستگان آن‌ها پس از یک دادگاه سیاسی و ناعادلانه که در آن شواهد کافی ارایه نشده بود، حکایت از ادامه برنامه مجازات معترضین پس از انتخابات و تهدید مردم ایران دارد.‌

صدورحکم اعدام این پنج نفر و علی‌رضا قنبری که حکم اعدام او پیش‌تر اعلام شده بود، بر اساس ادعایی است که طبق آن متهمین تصاویر و فیلم‌های ویدئویی به سازمان مجاهدین خلق بعنوان گروه مخالف دولت ایران در خارج از کشور، ارسال کرده‌اند.

ارون رودز، سخن‌گوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در مورد این احکام گفت: «حتا اگر شواهدی دال بر ارتباط این متهمین با اتهامات وارده بر آن‌ها وجود داشته باشد، این احکام با اتهامات آن‌ها اصلن تناسب ندارد، و این احکام حکایت از بی‌توجهی عامدانه و لجوجانه نسبت به عدالت و آیین دادرسی  برای فرستادن مردم بی‌گناه به پای چوبه دار دارد.» ارون تاکید کرد که «هدف از صدور این احکام اعدام، تهدید جنبش اعتراضی و به سخره‌گرفتن عدالت است.»

چند تن از وکلای آشنا با پرونده‌های معترضینی که به اعدام محکوم شده‌اند، به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفتند که این محاکمات از یک الگویی پیروی می‌کنند که در آن‌ها متهمین شهروندان عادی هستند بدون سابق فعالیت سیاسی ویا بدون این‌که به وکیل دست‌رسی داشته باشند. در بیشتر این موارد، خانواده‌های متهمین تهدید می‌شوند که دنبال وکیل مستقل نباشند و با رسانه‌ها گفت‌وگو نکنند.

پنج متهم اخیر، مطهره بهرامی و محسن دانش‌پور‌مقدم (زن و شوهر) و پسرشان احمد دانش‌پور به هم‌راه دو نفر از دوستان نزدیکشان، ریحانه حاج‌ابراهیمی و هادی قائمی (که هیچ نسبتی با مدیر کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران ندارد) به اعدام محکوم شدند.

میثم دانش‌پور، پسر دیگر مطهره بهرامی و محسن دانش‌پور، به وب‌سایت روزآنلاین گفته بود که اعضای خانواده آن‌ها بعد از تظاهرات روز عاشورا در منزل بازداشت شدند. میثم در گفت‌وگویی با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، احکام اعدام اعضای خانواده خود را تایید کرد و گفت که خانواده آن‌ها در جریان دادرسی بدوی سراغ وکیل مستقل نرفته بودند و به افراد بازداشت شده نیز در جریان این دادرسی هیچ دست‌رسی نداشتند. میثم به کمپین گفت: «ما به مدت دو ماه هیچ دست‌رسی به آن‌ها نداشتیم، اما الان ما آن‌ها را هر هفته ملاقات می‌کنیم.»

در دادرسی بدوی برای همه این پنج نفر وکیل تسخیری تعیین شده بود، وکیلی که حتا خانواده را از حکم اعدام مطلع نکرده بود. میثم دانش‌پور به کمپین بین‌المللی حقوق بشردر ایران گفت که او نه رسمن از دادگاه خبر داشت نه از حکم اعدام.

در جریان تجدید‌نظر‌خواهی حکم بدوی این پنج محکوم به اعدام، وکالت دکتر‌محمد شریف، وکیل سرشناس حقوق بشری برای سه نفر از این متهمین، مطهره بهرامی، ریحانه حاج‌ابراهیمی و هادی قائمی پذیرفته شد و دکتر شریف موفق شد که لایحه اعتراص به احکام این سه نفر را در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید‌نظر ثبت کند. اما شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر احکام اعدام دو نفر دیگر، محسن و احمد دانش‌پور را قبل از این‌که دکتر شریف بتواند وکالت آن‌ها را برعهده بگیرد، تایید کرده بود.

به گفته میثم دانش‌پور نیروهای امنیتی اعضای خانواده و دوست آن‌ها، حاج‌ابراهیمی را پس از اعتراض عاشورا در روز ششم دی‌ماه در منزل بازداشت کردند نه در جریان تظاهرات در خیابان. دکتر‌محمد شریف به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که این متهمین با سه اتهام روبه‌رو هستند: «هواداری و هم‌کاری عامدانه و مصممانه با سازمان مجاهدین خلق»، «تجمع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام به نفع معاندین.» اقداماتی که بر اساس آن‌ها این اتهامات وارد شده‌اند، سفر مطهره و محسن به عراق برای دیدار پسرشان در کمپ اشرف، ارسال عکس‌ها و تصاویر ویدئویی به این سازمان و شرکت در تظاهرات است.

دکتر‌محمد شریف تاکید کردند که حتا در صورت تایید این اقدامات با شواهد، حکم اعدام برای این افراد قابل توجیه نیست. برخی از موکلین دکتر که وضعیت مشابه این افراد داشتند، به زندان محکوم شدند نه اعدام.

در پرونده مشابه دیگری که به جریانات بعد از عاشورا مربوط می‌شود، عبدالرضا قنبری، معلم ۴۷ ساله بخاطر ایمیل‌ها و تلفن‌هایی که ادعا می‌شود وی با تلویزیون مجاهدین در خارج از کشور داشته، با اتهام محاربه و دریافت حکم اعدام روبه‌رو شده است.

منابع مختلفی از تهران به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفتند که آن‌ها به این تلفن‌ها و ایمیل‌هایی که به این متهمین فرستاده شده، مشکوک هستند که ممکن است ماموران امنیتی خودشان این تلفن‌ها و ایمیل‌ها را زده باشند و این متهمین قربانیان این دام باشند. کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، بدون توجه به منشا این تلفن‌ها و ایمیل‌ها که بعنوان شواهد علیه متهمین از آن‌ها استفاده شده است، استفاده از چنین ارتباطات پیش پا افتاده‌ای را بعنوان مبنا صدور احکام اعدام بشدت محکوم می‌کند.

وکیل دیگری که وکالت تعدادی از زندانیان سیاسی را برعهده دارد به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفت زمانی که مسوولین، زندانیان سیاسی را به گروه‌های مخالفی هم‌چون سازمان مجاهدین خلق منتسب می‌کنند، برای رسانه‌های داخلی، وکلای حقوق بشر و خانواده‌های متهمین اطلاع‌رسانی غیر‌ممکن می‌شود. وی به کمپین گفت: «رسانه‌های داخلی نمی‌توانند در مورد این پرونده‌ها بنویسند، و وکلایی مثل من اگر از این متهمین دفاع کنیم به‌خاطر ماهیت این انتساب، در پی‌گیری کارها با مشکلات عدید‌ه‌ای مواجه می‌شویم. این محدودیت به مسوولین آزادی عمل می‌دهد که چنین مجازاتی را برای ترساندن مخالفین دولت و دگر‌اندیشان تعیین و تصویب کند.»

ارون رودز تاکید کرد که کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران «صدور احکام نامتناسب با اتهامات وارده را که منجر به اعدام‌هایی برای سرکوب مخالفین می‌شود،  محکوم می‌کند. این کمپین از عمل‌کرد قوه قضاییه که دایمن نشان داده که شفاف و پاسخ‌گو نیست، و در اثر نفوذ وزارت اطلاعات و واحد اطلاعات سپاه پاسداران به حد بی‌سابقه‌ای در دو دهه گذشته ناتوان شده است، ابراز نگرانی عمیق کرد.»

۳۱ فروردین ۱۳۸۹

منبع


 


رادیو کوچه

در پی فوران آتشفشان در ایسلند آسمان اروپا پر از خاکستر گشت و باعث لغو بیش از هفتاد هزار پرواز شد با فروکش کردن مقداری از این ابر خاکستر از امروز پرواز به رم از مالزی آغاز شد اما سایر پروازها هم‌چنان لغو است.

هواپیمایی مالزی در اطلاعیه‌ایی اعلام کرد: «هواپیمای بویینگ ۷۴۷ با ظرفیت ۳۵۲ صندلی برای اتصال بیشتر به اروپا ساعت ۱۱٫۴۵ امشب به رم پرواز می‌کند.»

به گزارش برناما هواپیمایی مالزی برای رضایت بیشتر مسافران این پرواز هواپیمای بویینگ ۷۴۷ را انتخاب کرد چرا که نسبت به بویینگ ۷۷۷ شصت و هشت صندلی بیشتر دارد.

در اطلاعیه سازمان هواپیمایی مالزی آمده است‌: «بنا داریم در صورت مساعد بودن  شرایط آب و هوا یک سوتی پرواز اضافی به رم نیز بوسیله هواپیمای بویینگ ۷۷۷ در تاریخ چهارشنبه برنامه‌ریزی کنیم.»

این سازمان پروازها  به رم را سه بار در هفته در روزهای دوشنبه‌، پنج‌شنبه و شنبه اعلام کرد.

پرواز به رم‌، طبق برنامه در ساعت  ۲۳:۴۵  با ۲۴۶ مسافر انجام شد و این تنها پرواز به اروپا از فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور بوده است.

هواپیمایی مالزی گفت:  «پروازهای ۲۰ آوریل به لندن‌، آمستردام‌، پاریس و فرانکفورت تاریخ لغو شد.»


 


رادیو کوچه

ازدواج مجدد در مالزی مانند بعضی از کشورهای مسلمان‌نشین نیازمند به اجازه همسر اول و اجازه دادگاه دارد و در صورت نداشتن مجوز جرم محسوب می‌شود.

به نقل از روزنامه انگلیسی زبان استار چاپ مالزی «بونگ مختار رادین» سه‌شنبه در دادگاه گمبک به ارتکاب گناه چند همسری بدون اجازه دادگاه اعتراف کرد.

زی زی عزت صمد همسر دوم‌ مختار نیز به جرم  ثبت ازدواج مجدد بدون رضایت اعتراف کرد.

در حال حاضر هر دوی آن‌ها با قرار وثیقه ۵۰۰ رینگیتی که هر کدام برای یک‌دیگر گذاشتند آزاد شده‌اند.

پنج نفر دیگر از جمله سه برادر زی زی نیز در دادگاه به علت سرپوش گذاشتن ماجرا به عنوان معاونت در جرم متهم شدند.

زی زی و مختار در ۱۶ دسامبر سال گذشته در تامان ملاتی ازدواج کرده بودند.


 


مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

روزنامه اطلاعات

  • آیت‌اله خامنه‌ای سیاست‌های کلی نظام اداری را ابلاغ کرد.
  • کاهش روابط ۴ وزارت‌خانه با انگلیس.

روزنامه کیهان

  • نامه مجلس به ۴ وزارتخانه‌: «رابطه با انگلیس را کاهش دهید».
  • قوه قضاییه به پرونده‌ی شیرین عبادی رسیدگی کند.

روزنامه جمهوری اسلامی

  • هاشمی‌: «باید اتکا مردم را به تمام مراحل انقلاب ونظام حفظ کرد».
  • هشدار خالد  مشعل درباره‌ی احتمال ‌جنگ در کل منطقه خاورمیانه.

روزنامه آفرینش

  • سخن‌گوی وزارت خارجه: «ملزم به اجرای قطع‌نامه نیستیم».
  • رییس قوه قضاییه در دیدار با اعضای بسیج دانشجویی: «سطح توقعات در چارچوب قوانین باشد».

روزنامه شرق

  • ادامه‌ی کشمکش‌های دولتی، احمدی‌نژاد با استعفای علی آبادی موافق است.
  • حمیده خیر‌آبادی در ۸۶ سالگی در‌گذشت.

روزنامه همشهری

  • هشدار رییس شورای عالی استان‌ها نسبت به آسیب شدید شهرداری‌ها از قانون یارانه‌ها.
  • دولت از رفع ابهامات رضایت دارد؛ پیشنهاد میانجی‌گری ترکیه این‌بار در تهران.

روزنامه دنیای اقتصاد

  • سخن‌گوی کار گروه تحول اقتصادی دولت خبر داد؛ رضایت دولت از تعدیل یارانه‌ای.
  • وزیر راه در مجلس؛ طرح خروج تدریجی توپولوف‌ها.

روزنامه ایران

  • سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد  دلاری جهت جهش صنعت نفت.
  • شرکت ارتباطات زیرساخت: «مشکل کندی اینترنت از فردا برطرف می‌شود».

روزنامه جام جم

  • پرونده‌ی مبادله‌ی سوخت دوباره باز شد.
  • سخن‌گوی وزارت خارجه برای پی‌گیری مبادله‌ی سوخت با ایران ابراز رضایت کرد.

روزنامه وطن امروز

  • درخواست تشکل‌های دانشجویی و فعالان سیاسی از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام‌: «هاشمی فرزندش را تحویل دهد».
  • وزیر نیرو : «امسال خاموشی نداریم».

 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • نجیب: «دانشجویان مالایی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند باید بتوانند عامل ترقی کشور باشند.»
  • خدمات قایق‌رانی جدیدی برای جزایر اطراف صباح و لوبان انجام خواهد شد.
  • یک قایق سنگاپوری و ۹ خدمه آن در آب‌های کوآنتان مورد سرقت قرار گرفتند.
  • همه دارند بر روی جذب آرای چینی‌تباران برای انتخابات جولان می‌دهند.
  • شهریزت: «حزب پیش‌رو در پس پرده استعفای نامزد مستقل انتخابات پارلمانی نبوده است.»
  • توک پا می‌گوید که زید دیگر تبدیل به چیز بی‌مصرفی شده است.
  • سنگاپور دوباره پرواز‌هایش به لندن را از سر گرفت.
  • هواپیمایی مالزی پرواز‌های بیشتری را برای رساندن به سطح استاندارد‌های اروپا به پرواز در می‌آورد.
  • شرکت برق مالزی در نیمه نخست امسال به سودی برابر ۱٫۶ میلیارد رینگیت دست میابد.
  • سرخ‌پوشان تایلند خود را مستحکم‌تر می‌کنند.
  • از فوران آتشفشان ایسلند کاسته شد ولی هم‌چنان سرعت باد زیاد است.
  • کره شمالی برای سومین آزمایش هسته‌ای خود آماده می‌شود.

روزنامه استار

  • با باز‌گشایی فرودگاه‌ها، هواپیمایی‌ها پرواز‌های خود را اعلام کردند.
  • نخست‌وزیر به همراه همسرش از ژاپن باز گشتند.
  • هواپیمایی مالزی با ۳۳۸ سرنشین به فرانکفورت رفت.
  • فروش آب به سلانگور هیچ تاثیری بر روی منابع پهانگ نخواهد داشت.
  • سریال «ندای صلح» که برنده جایزه‌های تلویزیونی هم شده بود به‌زودی از شبکه برناما  پخش می‌شود.
  • برنامه‌های کار در منازل باعث صرفه‌جویی ماهانه ۵۰۰ رینگیت می‌شود.
  • حشام‌الدین پیشنهاد حمایت‌های پلیسی برای دکتر پرونتیپ را داد.
  • اتحادیه خودرو‌داران تجاری به افزایش میزان جریمه تا مبلغ ۱،۰۰۰ رینگیت اعتراض کرد.
  • پروژه‌های بالای ۵۰ میلیون رینگیتی برای سود آوری مورد مطالعه قرار می‌گیرند.
  • نجیب از ژاپنی‌ها خواست که در مالزی سرمایه‌گذاری کنند.
  • یک پسر ۱۳ ساله پس از مورد توهین قرار گرفتن از سوی پدرش، خود را حلق‌آویز کرد.
  • برای مسافرانی که قصد بازگشت به اروپا را داشتند یک ویزای یک ماهه دیگر صادر می‌شود.
  • میزان نمک مصرفی مالایی‌ها ۲۵ درصد بیشتر از حد مجاز اعلام شده از سوی سازمان سلامت بین‌الملل اعلام شد.
  • در بازجویی‌ها از مرد شماره ۲ طالبان اطلاعات مفیدی بدست آمد.
  • کلیسای کاتولیک شیلی در مورد آزار کودکان عذر‌خواهی کرد.
  • رییس جمهور اکوادور، رییس اپک را از سمت وزارت انرژی آن کشور بر کنار کرد.
  • شاتل دیسکاوری بعد از ماموریت ۱۵ روزه به زمین بازگشت.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • برای انتخابات سلانگور، نجیب حزب پیش‌رو و نیک عزیز حزب مردم را به جلو می‌رانند.
  • هم‌چنان ۱۰،۰۰۰ مسافر اروپا روی زمین مانده‌اند.
  • در یک سرقت از طلا‌فروشی در گوپنگ، ۱۰۰،۰۰۰ رینگیت انواع جواهرات به سرقت رفت.

روزنامه سان

  • هیت مبارزه با فساد مالزی در مورد کنار کشیدن نامزد‌های مستقل انتخابات سلانگور تحقیق می‌کنند.
  • بانک مرکزی مالزی بدنبال گرفتن بازخورد در مورد بیمه شخص ثالث می‌باشد.

روزنامه مالایی میل

  • بونگ مختار رادین از اعضای پارلمان در مورد ازدواج مجدد غیر‌قانونی ابراز بی‌گناهی کرد.
  • ارزش مواد مخدر کشف شده از ۶ ایرانی به ۲ میلیون رینگیت می‌رسد.

 


محبوبه / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

روز گذشته یعنی در بامداد سی ویکم فروردین حمیده خیرآبادی ملقب به مادر سینمای ایران در سن ۸۶ سالگی درگذشت. این هنرمند با سابقه سینمای ایران در سال‌های پیش از انقلاب با نام هنری «نادره» ایفای نقش می‌کرد، او در بیش از ۱۵۰ فیلم سینمایی بازی کرده است، هم‌چنین در مجموعه تلویزیونی‌های بسیاری بازی کرده که معروف‌ترین آن‌ها «پدر سالار» و «تلخ و شیرین» بوده است.

حمیده خیر‌آبادی معروف به «نادره» در سی‌ام آذر‌ماه سال ۱۳۰۳ در شهر رشت زاده شد. او در سیزده سالگی ازدواج کرد و ثمره ازدواجش دختری به نام ثریا است. «ثریا قاسمی» بازیگر سینمای ایران است.

حمیده در مصاحبه‌ای که در  سال‌ ۱۳۵۶ با مجله اطلاعات هفتگی داشته در جواب این سوال که از چه وقت بازیگری را شروع کردی گفته: «دقیقن خاطرم نیست چه موقع، ولی سال‌ها پیش یک کارگردان که از اقوام من بود از من خواهش کرد در فیلمش نقش یک مادر را بازی کنم و من هم قبول کردم و از آن پس این‌کار شد حرفه من و جالب این‌که از سال‌ها پیش که خیلی جوان بودم تا حالا من در اکثر فیلم‌هایم نقش مادر را بازی می‌کردم و هنوز هم این وضع ادامه دارد من بدون استثنا در فیلم‌های مختلف مادر همه هنرپیشه‌های معروف و مشهوری که مردم می‌شناسند،‌ بوده‌ام‌.»

حمیده خیر‌آبادی در سال ۱۳۲۶ وارد تاتر و در سال ۱۳۳۲ با فیلم « میهن پرست» وارد سینما شد. با آن‌که سن زیادی نداشت در همه فیلم‌ها شاید به دلیل داشتن چهره مادرانه نقش مادر را داشته است و شاید به این سبب به او لقب «مادر سینمای ایران» را داده بودند.

این هنرمند، با سابقه‌ی سینمای ایران در سال‌های پیش از انقلاب با نام هنری «نادره» هنرنمایی می‌کرد. خیرآبادی در بیش از ۱۵۰ فیلم سینمایی بازی کرده است که ‌از جمله می‌توان به «مادر»، «شب بیست و نهم»، «هم‌سفر»، «اجاره‌نشین‌ها»، «مریم و می‌تیل»، «بانو» و «روز  واقعه» اشاره کرد. و آخرین فیلم او «سرود تولد» تولید سال ۱۳۸۳ بوده است.

او در  مجموعه‌های تلویزیونی بسیاری نیز ایفای نقش داشته است که می‌توان از معروف‌ترین آن‌ها «پدرسالار»، «تلخ‌ و شیرین»، «خانه سبز»، «همه فرزندان من» و «پدر خوانده» را نام برد.

حمیده خیر آبادی در ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ ودر سن ۸۶ سالگی به علت کهولت سن در خانه‌اش درگذشت. و مراسم خاک‌سپاری او در سکوت خبری برگزار شد.

به نقل از شبکه خبر صدا و سیما ایران: «با توجه به این که زنده‌یاد «حمیده خیرآبادی» وصیت کرده بود پیکرش در قطعه هنرمندان به خاک سپرده نشود، این بانوی هنرمند در مقبره خانوادگی‌شان در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.»

به گزارش ایسنا، در مراسم خاک‌سپاری این هنرمند که بدون‌ اطلاع‌رسانی و ساعاتی بعد از درگذشت او انجام شد، دخترش ثریا قاسمی و هنرمندانی چون علی نصیریان، ابوالحسن داودی، سینا رازانی، عسل بدیعی، امیرمحمد زند، قاضی‌ مرادی، مهوش وقاری، مائده طهماسبی، صدرالدین شجره، عسل بدیعی، بیتا منصوری، مهری شیرازی و چندی دیگر از هنرمندان حضور داشتند.

حمیده خیرآبادی قرار بود روز جمعه در نقش خودش پس از شش سال مقابل دوربین «ابوالحسن ‌داودی» در سریال «زمین انسان‌ها» برود.

«بیتا منصوری» مجری طرح این سریال که در مراسم تشییع حاضر بود به ایسنا گفت: «خانم حمیده خیرآبادی طی‌ مذاکراتی که چند روز پیش با ایشان داشتیم قرار بود در سریال ما بعد از شش سال مقابل دوربین برود.»

به گفته‌ی او این سریال که «زمین انسان‌ها» نام دارد با محوریت پزشکان درحال ساخت است و قرار بود این هنرمند در نقش خودش حمیده خیرآبادی به عنوان یک بیمار به بیمارستان مراجعه کنند. اما متاسفانه این فرصت فراهم نشد.

ویکی‌پدیا

جرس

شبکه

حمیده خیر آبادی در ۱۵۳ فیلم زیر بازیگری داشته است.

(۱۳۸۰)(۱۳۷۰)(۱۳۶۰)(۱۳۵۰)(۱۳۴۰)(۱۳۳۰)

۱ -  سرود تولد (۱۳۸۳)

۲ -  توکیو بدون توقف (۱۳۸۱)

۳ -  بازیگر (۱۳۷۸)

۴ -  روزی که خواستگار آمد (۱۳۷۵)

۵ -  پاکباخته (۱۳۷۴)

۶ -  سلام به انتظار (۱۳۷۴)

۷ -  ماه مهربان (۱۳۷۴)

۸ -  تحفه هند (۱۳۷۳)

۹ -  روز واقعه (۱۳۷۳)

۱۰ -  سفر بخیر (۱۳۷۳)

۱۱ -  کلاه قرمزی و پسرخاله (۱۳۷۳)

۱۲ -  تماس شیطانی (۱۳۷۱)

۱۳ -  راز گل سرخ (۱۳۷۱)

۱۴ -  عیالوار (۱۳۷۱)

۱۵ -  مریم و می تیل (۱۳۷۱)

۱۶ -  هنرپیشه (۱۳۷۱)

۱۷ -  یک مرد یک خرس (۱۳۷۱)

۱۸ -  بانو (۱۳۷۰)

۱۹ -  جیب برها به بهشت نمی روند (۱۳۷۰)

۲۰ -  راز چشمه سرخ (۱۳۷۰)

۲۱ -  گرگهای گرسنه (۱۳۷۰)

۲۲ -  جستجو در جزیره (۱۳۶۹)

۲۳ -  در آرزوی ازدواج (۱۳۶۹)

۲۴ -  سایه خیال (۱۳۶۹)

۲۵ -  علی و غول جنگل (۱۳۶۹)

۲۶ -  بچه های طلاق (۱۳۶۸)

۲۷ -  ریحانه (۱۳۶۸)

۲۸ -  شب بیست و نهم (۱۳۶۸)

۲۹ -  مادر (۱۳۶۸)

۳۰ -  زرد قناری (۱۳۶۷)

۳۱ -  هی جو (۱۳۶۷)

۳۲ -  سایه های غم (۱۳۶۶)

۳۳ -  اجاره نشین ها (۱۳۶۵)

۳۴ -  خانه ابری (۱۳۶۵)

۳۵ -  مدرک جرم (۱۳۶۴)

۳۶ -  پیراک (۱۳۶۳)

۳۷ -  شب شکن (۱۳۶۳)

۳۸ -  مفسدین (۱۳۵۹)

۳۹ -  با عشق مردن (۱۳۵۷)

۴۰ -  پرستش (۱۳۵۷)

۴۱ -  تشنه باران (۱۳۵۷)

۴۲ -  خیابانی ها (۱۳۵۷)

۴۳ -  تازه عروس (۱۳۵۶)

۴۴ -  خاتون (۱۳۵۶)

۴۵ -  خدا قوت (۱۳۵۶)

۴۶ -  زن (۱۳۵۶)

۴۷ -  شب آفتابی (۱۳۵۶)

۴۸ -  مشکل آقای اعتماد (۱۳۵۶)

۴۹ -  همکلاس (۱۳۵۶)

۵۰ -  پیش کسوت (۱۳۵۵)

۵۱ -  رابطه جوانی (۱۳۵۵)

۵۲ -  شادیهای زندگی (۱۳۵۵)

۵۳ -  کلک نزن خوشگله (۱۳۵۵)

۵۴ -  مادر جونم عاشق شده (۱۳۵۵)

۵۵ -  ماه عسل (۱۳۵۵)

۵۶ -  میهمان (۱۳۵۵)

۵۷ -  پاشنه طلا (۱۳۵۴)

۵۸ -  پلنگ در شب (۱۳۵۴)

۵۹ -  تعصب (۱۳۵۴)

۶۰ -  دو آقای با شخصیت (۱۳۵۴)

۶۱ -  شاهرگ (۱۳۵۴)

۶۲ -  ممل آمریکایی (۱۳۵۴)

۶۳ -  همسفر (۱۳۵۴)

۶۴ -  آب توبه (۱۳۵۳)

۶۵ -  اوستا کریم نوکرتیم (۱۳۵۳)

۶۶ -  بزن بریم دزدی (۱۳۵۳)

۶۷ -  تهمت (۱۳۵۳)

۶۸ -  صلات ظهر (۱۳۵۳)

۶۹ -  عروس پابرهنه (۱۳۵۳)

۷۰ -  فرار از بهشت (۱۳۵۳)

۷۱ -  ماجراجویان خشن (۱۳۵۳)

۷۲ -  مهدی فرنگی (۱۳۵۳)

۷۳ -  باجناق (۱۳۵۲)

۷۴ -  تیغ آفتاب (۱۳۵۲)

۷۵ -  در آخرین لحظه (۱۳۵۲)

۷۶ -  قصه شب (۱۳۵۲)

۷۷ -  محبوب بچه ها (۱۳۵۲)

۷۸ -  شهر آفتاب (۱۳۵۱)

۷۹ -  شیر توشیر (۱۳۵۱)

۸۰ -  کافر (۱۳۵۱)

۸۱ -  مهدی مشکی و شلوارک داغ (۱۳۵۱)

۸۲ -  بابا شمل (۱۳۵۰)

۸۳ -  دلقک ها (۱۳۵۰)

۸۴ -  رسوای عشق (۱۳۵۰)

۸۵ -  زن یکشنبه (۱۳۵۰)

۸۶ -  شب عروسی (۱۳۵۰)

۸۷ -  کاکو (۱۳۵۰)

۸۸ -  یک خوشگل و هزار مشکل (۱۳۵۰)

۸۹ -  ارادتمند شما عزرائیل (۱۳۴۹)

۹۰ -  حسن کچل (۱۳۴۹)

۹۱ -  دزد و پاسبان (۱۳۴۹)

۹۲ -  طوقی (۱۳۴۹)

۹۳ -  علی بی غم (۱۳۴۹)

۹۴ -  قصه شب یلدا (۱۳۴۹)

۹۵ -  میوه گناه (۱۳۴۹)

۹۶ -  قصر زرین (۱۳۴۸)

۹۷ -  گربه را دم حجله می کشند (۱۳۴۸)

۹۸ -  گرفتار (۱۳۴۸)

۹۹ -  تحفه هند (۱۳۴۷)

۱۰۰ -  دختر شاه پریون (۱۳۴۷)

۱۰۱ -  سالار مردان (۱۳۴۷)

۱۰۲ -  شب فرشتگان (۱۳۴۷)

۱۰۳ -  مرد روز (۱۳۴۷)

۱۰۴ -  الماس ۳۳ (۱۳۴۶)

۱۰۵ -  دنیای قهرمانان (۱۳۴۶)

۱۰۶ -  علی بابا و چهل دزد (۱۳۴۶)

۱۰۷ -  عمو سبزی فروش (۱۳۴۶)

۱۰۸ -  کوه زاد (۱۳۴۶)

۱۰۹ -  معجزه (۱۳۴۶)

۱۱۰ -  هارون و قارون (۱۳۴۶)

۱۱۱ -  هفت شهر عشق (۱۳۴۶)

۱۱۲ -  ولگردها (۱۳۴۶)

۱۱۳ -  آقا موچول (۱۳۴۵)

۱۱۴ -  حسین کرد (۱۳۴۵)

۱۱۵ -  دختر کدخدا (۱۳۴۵)

۱۱۶ -  شوخی نکن دلخور می شم (۱۳۴۵)

۱۱۷ -  افق روشن (۱۳۴۴)

۱۱۸ -  خوشگل خوشگلا (۱۳۴۴)

۱۱۹ -  در دنیا بیگانه بودم (۱۳۴۴)

۱۲۰ -  دزد بانک (۱۳۴۴)

۱۲۱ -  دنیای پول (۱۳۴۴)

۱۲۲ -  ده سایه خطرناک (۱۳۴۴)

۱۲۳ -  سه کارآگاه خصوصی (۱۳۴۴)

۱۲۴ -  مرخصی اجباری (۱۳۴۴)

۱۲۵ -  همه سر حریف (۱۳۴۴)

۱۲۶ -  ولگرد قهرمان (۱۳۴۴)

۱۲۷ -  یک پارچه آقا (۱۳۴۴)

۱۲۸ -  ترانه های روستائی (۱۳۴۳)

۱۲۹ -  چهار تا شیطون (۱۳۴۳)

۱۳۰ -  زندگی دوزخی (۱۳۴۳)

۱۳۱ -  شکوفه های امید (۱۳۴۳)

۱۳۲ -  عروس فرنگی (۱۳۴۳)

۱۳۳ -  لذت گناه (۱۳۴۳)

۱۳۴ -  نیرنگ دختران (۱۳۴۳)

۱۳۵ -  آقای هفت رنگ (۱۳۴۲)

۱۳۶ -  اشک ها و خنده ها (۱۳۴۲)

۱۳۷ -  فرشته ای در خانه من (۱۳۴۲)

۱۳۸ -  مسافری از بهشت (۱۳۴۲)

۱۳۹ -  چادرنشین ها (۱۳۴۱)

۱۴۰ -  عروس دهکده (۱۳۴۱)

۱۴۱ -  قربون خودم (۱۳۴۱)

۱۴۲ -  تازه به دوران رسیده (۱۳۴۰)

۱۴۳ -  خروس بی محل (۱۳۴۰)

۱۴۴ -  دختران حوا (۱۳۴۰)

۱۴۵ -  آتش و خاکستر (۱۳۳۹)

۱۴۶ -  آخرین هوس (۱۳۳۹)

۱۴۷ -  بچه ننه (۱۳۳۹)

۱۴۸ -  بچه های محل (۱۳۳۹)

۱۴۹ -  در جستجوی داماد (۱۳۳۹)

۱۵۰ -  شیر فروش (۱۳۳۹)

۱۵۱ -  دست تقدیر (۱۳۳۸)

۱۵۲ -  هالو (۱۳۳۸)

۱۵۳ -  میهن پرست (۱۳۳۲)


 



 


رادیو کوچه

نخست وزیر مالزی برای تحکیم روابط با ژاپن سفری چهار روزه به این کشور ترتیب داد. وی در سومین روز از سفر خود‌، از سوی دانشگاهی در این کشور به دریافت مدرک افتخاری دکترا نایل آمد.

دیروز از سوی دانشگاه میجی ژاپن به نخست وزیر مالزی داتوک سری نجیب تون رزاق‌، دکترای افتخاری اعطا شد.

به نقل از خبرگزاری برناما هیرومی نایا رییس دانشگاه میجی مدرک دکترای افتخاری را در مراسم ویژه‌ای در دانشگاه به نجیب اعطا کرد.

داتین سری روسمه منصور همسر نجیب‌، داتوک سری رایس یاتین وزیر ارتباطات و اطلاعات فرهنگ مالزی و داتوک شهرالدین سام سفیر مالزی در ژاپن از مهمانان حاضر در جلسه بودند.

نجیب در این مراسم در سخنانی گفت: «به دکترای افتخاری دانشگاه میجی احساس فخر می‌کند‌، چرا که میجی دانشگاهی است که نقش به‌سزایی در بالا بردن پول و اقتصاد ژاپن دارد.»

وی معتقد است که مالزی و ژاپن می‌توانند در طرح‌های زیادی‌ در سطوح مختلف برای رسیدن به اهداف مشترک شریک شوند.

نخست وزیر مالزی افزود: «دولت ژاپن از مدت‌ها پیش تحسین دانشگاهیان مالزی را برانگیخته بود و همین امر منجر به همکاری‌های علمی و تحقیقاتی مشترک بسیاری شد.»

نجیب ادامه داد‌: «مالزی و ژاپن دو دوست قدیمی هستند که دوستی آن‌ها بر اساس رابطه پایدار منتج بر جهان‌بینی مشترک و متقابل است.»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته