-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

Latest News from Koocheh for 04/18/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



آرش و آوا / دفتر آمریکا / رادیو کوچه

نغمه‌های ایرانی به معرفی فرهنگ موسیقی اصیل ایران و هنرمندان این عرصه و پخش آثار آن‌ها اختصاص دارد. نغمه‌های دل‌پذیری که خاطراتی را زنده می‌کند.

قسمت اول این برنامه به «غلام‌حسین بنان» پرداخته است. بنان در اردیبهشت سال ۱۲۹۰ خورشیدی در خیابان زرگنده یا قلهک تهران در خانواده‌ای متمول و صاحب جاه به‌دنیا آمد. پدرش کریم خان بنان الدوله نوری و مادرش دختر شاهزاده رکن‌الدوله (برادرناصرالدین شاه) بود. از شش سالگی به خوانندگی و نوازندگی ارگ و پیانو پرداخت و در این راه از راهنمایی‌های مادرش که پیانو را بسیار خوب می‌نواخت بهره‌ها گرفت، اولین استاد او پدرش بود و دومین استاد، مرحوم «میرزا طاهر ضیاذاکرین رثایی» و سومین استادش مرحوم «ناصر سیف» بوده‌اند.

از سال ۱۳۲۱  خوانندگی را در رادیو آغاز کرد. صدای او به صدای مخملین آواز ایران مشهور است. کوتاه می‌خواند و در همین کوتاهی ذوق و هنر بسیار نهفته است. تحریرهای او مثل رشته‌های مروارید به هم پیوسته و مانند آب روان است. از سال ۱۳۲۱ صدای غلام‌حسین بنان، همراه با هم‌کاری عده‌ای از هنرمندان دیگر از رادیو تهران به گوش مردم ایران رسید و دیری نگذشت که نام بنان زبان‌زد همه شد.  «روح‌اله خالقی» او را در ارکستر انجمن موسیقی شرکت داد و با ارکستر شماره یک نیز هم‌کاری را شروع کرد و از بدو شروع برنامه همیشه جاوید «گل‌های رنگارنگ» بنا به دعوت استاد داود پیرنیا هم‌کاری داشت. بنان در طول فعالیت هنری خود، حدود ۴۵۰آهنگ را اجرا کرد و آن‌چه که امتیاز مسلم صدای او را پدید می‌آورد، زیر و بم‌ها و تحریرهای صدای او است که مخصوص به خودش است. بنان نه تنها در آواز قدیمی و کلاسیک ایران استاد بود، بلکه در نغمه‌های جدید و مدرن ایران نیز تسلط کامل داشت. تصنیف زیبا و روح پرور«الهه ناز» او بهترین معرف این ادعا است.

بنان در ساعت ۷ بعدازظهر روز پنج‌شنبه هشتم اسفند سال ۱۳۶۴ در بیمارستان ایران‌مهر قلهک جهان را بدرود گفت.


 


اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

اعتراض به دست‌گیری فعالان ترک در فرانکفورت روز گذشته (شنبه) با استقبال بسیاری از کسانی مواجه شد که نسبت به برخوردهای شدید با این فعالان اظهار هم‌دردی می‌کردند. این اعتراض بنا به دعوت عفو بین‌الملل یا سازمان دفاع از حقوق زندانیان ترک (آداپ) صورت گرفته است.

تجمع روز گذشته در میدان اصلی شهر فرانکفورت در حمایت از «سعید متین‌پور» انجام گرفته است.  یکی از فعالانی که به ۸ سال زندان محکوم شده است و در حال حاضر در زندان از وضعیت بدی برخوردار است. این در حالی است که سعید متین‌پور علی‌رغم اعلام پزشک زندان و خانواده‌اش از هیچ نوع درمانی برخوردار نیست. در خصوص اعتراض دیروز، اردوان روزبه با یاشار حکاک‌پور سخن‌گوی انجمن دفاع از زندانیان آذربایجان گفت‌وگو کرده است.


 


فرورتیش / رادیو کوچه

lichar@koochehmail.com

در هفته گذشته خبرهایی مبنی بر فاش‌شدن فعالیت یک شبکه فساد زیر نظر معاون اول رییس جمهوری ایران، در سایت‌های خبری منتشر شده که هنوز دولت نسبت به آن واکنشی نشان نداده است. این در حالی است که آقای احمدی‌نژاد در جریان مناظره‌های پیش از انتخابات، از آیت‌اله هاشمی رفسنجانی انتقاد کرده و ضمن وارد کردن اتهام فساد به ایشان و هم‌قطارانش، تاکید کرده که وزرای خودش پاک و منزه هستند و همانا نزد پروردگارشان از اجری عظیم برخوردار خواهند شد و هم در این دنیا و هم در آخرت سربلند هستند.

برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات غیرقانونی این باند، در خانه‌ای در خیابان فاطمی تهران انجام شده است. سامان دادن به همه ماموریت‌های خانه فاطمی بر عهده فردی به نام «جابر الف» بوده است. این فرد اخیرن دست‌گیر شده و به همه موارد اتهامی خود اعتراف کرده است. نیمه شب گذشته، فیلم مونتاژ نشده اعترافات «جابر الف» از سوی منبعی ناشناس، در سایت یوتیوب قرار گرفت اما خیل زود حذف شد. جابر در این فیلم به جزییات اتفاقاتی که در خانه فساد فاطمی رخ داده، اشاره کرده است. در ادامه برنامه به این صدای این فیلم گوش دهید.


 


دیروز (شنبه) در میدان هاپت واخه شهر فرانکفورت آلمان کمپین امضای سازمان عفو بین‌الملل و انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران برگزار شد. تجمع روز گذشته در میدان اصلی شهر فرانکفورت در حمایت از «سعید متین‌پور» انجام گرفته است.


 


رادیو کوچه

منابع آگاه خبر  می‌دهند برخی از افرادی که در ایام نوروز با مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت جمهوری اسلامی ملاقات کردند‌ تلفنی تهدید به بازداشت و احضار شده‌اند.

به گزارش رادیو کوچه طبق رسم چند ساله روز‌ ۱۴ فروردین فعالین سیاسی، روزنامه‌نگاران و فعالین جنبش زنان وحقوق بشر در دیدارهایی جداگانه به دیدار سران اصلاح‌طلب می‌روند اما سال جاری نیروهای امنیتی در واکنش به این دیدارها با فعالین و روزنامه‌نگاران ودانشجویانی که به دیدار مهدی کروبی، محمد خاتمی و میر‌حسین موسوی رفته‌اند، برخورد نمودند.

بنا بر گزارش فعالان سیاسی و دانشجویی طی چند روز گذشته تماس‌های تهدید‌آمیزی با برخی اعضای ملی مذهبی و دانشجویی که با آقای کروبی دیدار داشته‌اند گرفته شده و به آن‌ها اعلام شده که این دیدارها عاقبت خوشی ندارد و ادامه‌اش راهی است که به اوین ختم خواهد شد.

گفته می‌شود این اقدام در راستای اهداف محدودسازی سران اصلاح‌طلب و بایکوت خبری آن‌ها صورت رفته است.


 


تیم فوتبال استقلال ایران در بازی مقابل الاهلی برای بار دوم رکورد تماشاگران آسیا را شکست.

تیم فوتبال استقلال تهران یکی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا چهارشنبه هفته گذشته علاوه بر پیروزی مقابل تیم‌ الاهلی عربستان با نتیجه ۲ بر ۱،  موفق شد صعود خود را به مرحله بعدی این رقابت‌ها قطعی کند.

در این بازی  نزدیک به ۶۵ هزار تماشاگر ‌در ورزشگاه آزادی گردهم آمدند تا رکورد تعداد تماشاگران این فصل را نیز  بشکنند.

استقلالی‌ها که در بازی قبل مقابل الغرافه و با ۶۰ هزار تماشاگر بهترین آمار تماشاگر در یک بازی را بدست آورده بودند توانستند رکورد خودشان را جابجا کنند.

گفتنی است پس از استقلال و در فهرست بیشترین تماشاگران، بازی تیم‌های الاتحاد عربستان با بنیادکار ازبکستان در ورزشگاه پرینس عبداله الفیصل در شهر جده قرار دارد.

الاتحاد با حضور ۱۷ هزار و پانصد تماشاگر در رده دوم ایستاد.


 


یک‌شنبه ۲۹ فروردین ماه – ۱۸ آوریل

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا :  اعظم

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات یک‌شنبه ایران

note3روزنگاشت – «کوروش، آسوده بخواب که ما بیداریم» – به مناسبت درگذشت «شجاع‌الدین شفا» – محبوبه

note3 بخش اول اخبار

note3آقای گجت – دامون

note3رادیو لیچار – «اعترافات جابر . ‌الف درباره خانه فاطمی» -  قسمت بیست و چهارم -  فرورتیش

note3 بخش دوم اخبار

note3گفت‌وگوی روز – «اعتراض به وضعیت متین‌پور در فرانکفورت» – اردوان روزبه

note3نغمه‌های ایرانی – آرش و آوا


 


مریم/ رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 18 آوریل – روز ارتش در ایران، روز جهانی میراث فرهنگی و روز استقلال در زیمبابوه.
  • ۳۳۱ میلادی – «شاپور دوم» معروف به «ذوالاکتاف» شاه ساسانی وقت پس از سرکوب شورشیان عرب در بحرین، که در ایام طفولیت او از صحرای عربستان به این جزیره مهاجرت کرده بودند، دستور داد که هزاران تن از آنان به روستاهای دوردست کرمان و مکران تبعید شوند. شاپور دوم پیش از تولد، شاه ایران اعلام شده بود و اعراب قبل از رسیدن او به سن رشد، از خلا قدرت در تیسفون پایتخت وقت ایران سو‌استفاده کرده و از جمله دست به مهاجرت‌های غیر مجاز به قلمرو ایران زده بودند که وی بعدن آنان را به سخت‌ترین شکلی مجازات کرد. نوشته‌اند که به تصمیم شاپور دوم، کتف عرب‌ها را سوراخ کردند و آنان را به ریسمان کشیدند و به‌همین دلیل عرب‌ها وی را ذوالاکتاف خوانده‌اند. ولی مورخان رومی نوشته‌اند که شاپور به‌خاطر شانه‌های پهن و گردن ستبر به ذوالاکتاف معروف شده است.
  • ۱۵۲۱ میلادی – نشست ورمز «مارتین لوتر» کشیش آلمانی را که دست به‌انجام اصلاحات در مسیحیت زده بود مورد تحقیق قرار داد و در این جلسه پرسش‌های متعدد از او به‌عمل آمد و از او خواسته شد که درستی نظراتش را اثبات کند. لوتر در پایان جلسه که نوعی بازپرسی بود تاکید کرد که به اصلاحات ادامه خواهد داد و به تکفیر پاپ که دستگاه سلطنتی برای خود ایجاد کرده و برای کلیساها و کشیش‌ها قیود زاید از جمله ممنوعیت ازدواج به‌وجود آورده اعتنا نخواهد کرد و به‌این ترتیب یک شاخه از مذهب پروتستان پاگرفت.
  • ۶۸۰ میلادی – (ماه رجب سال ۶۰ در تقویم هجری قمری) «معاویه» موسس سلسله امویان در ۷۸ سالگی درگذشت و پسرش یزید برجایش نشست. معاویه که دمشق را پایتخت قرار داده بود از سال ۶۶۱ تا سال ۶۸۰ میلادی حکومت کرده بود.
  • ۱۹۰۶ میلادی – یک زلزله بسیار شدید سه چهارم شهر «سانفرانسیسکو» را ویران و با خاک یک‌سان ساخت. با این‌که در آن زمان این شهر جمعیت امروز را نداشت، ۷۰۰ تا چهار هزار تن کشته شدند. در میان این مقتولین ۲۷۵ تن از زندانیان شهر بودند که در ساختمان زندان کشته شدند.
  • ۱۹۸۳ میلادی – بر اثر یک انفجار انتحاری قسمتی از ساختمان سفارت آمریکا درشهر بیروت پایتخت لبنان ویران شد و ۶۳ تن کشته و شماری نیز مجروح شدند. تنها هشت تن از مقتولان، از اتباع آمریکا بودند. مواد منفجره در خودرو قرار داده شده بود که در حال حرکت، در مجاورت ساختمان سفارت منفجر شد و خرابی و تلفات به‌بار آورد.
  • ۱۹۰۲ میلادی – «دانمارک» به‌عنوان نخستین کشور، انگشت‌نگاری را به‌منظور تشخیص هویت به‌کار گرفت.
  • ۱۹۵۵ میلادی – امروز «آلبرت اینشتین» بزرگ‌ترین فیزیک‌دان و ریاضی‌دان جهان در قرن بیستم، بعد از ۷۶ سال زندگی چشم از جهان فروبست. این مرد که به او خداوند ارقام لقب داده بودند بیش‌تر به‌خاطر نظریه نسبیت و بویژه برای هم‌ارزی جرم و انرژی شهرت دارد. علاوه بر این او در بسط تئوری کوانتوم و مکانیک آماری سهم عمده‌ای داشت. اینشتین جایزه نوبل فیزیک را در سال ۱۹۲۱ برای خدماتش به فیزیک نظری و به‌خصوص به‌خاطر کشف قانون اثر فوتوالکتریک دریافت کرد. او به دلیل تاثیرات چشم‌گیرش به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیزیک‌دانانی شناخته می‌شود که به‌این جهان پاگذاشته‌اند. در فرهنگ عامه، نام «اینشتین» مترادف هوش زیاد و نابغه شده‌ است.
  • ۱۹۸۶ میلادی – «مارسل داسو» سازنده جت میراژ برای فرانسه در ۹۴ سالگی درگذشت.

 


میرحسین موسوی از رهبران اصلاح‌طلب ایران با تاکید بر «آزادی و عدالت دوکلید واژه مهم حرکت جنبش سبز» است تصریح کرد: «عدالت و آزادی از هم جدایی ناپذیرند و آن کسی که وضعیت معیشتی فلاکت‌بار دارد بیشتر در معرض از دست دادن آزادی های اساسی است».

به گزارش تارنمای امروز، ارگان اینترنتی سازمان مجاهدین انقلاب، آقای موسوی در روز یک‌شنبه در دیدار با کمیته دانشجویی این سازمان ضمن ارایه تحلیلی از وضعیت کشور، با اشاره به نیروی انسانی عظیمی که در دانشگاه‌ها وجود دارد، گفت: «سرکوب‌ها نتوانسته است جلوی پیشرفت جنبش سبز را در دانشگاه‌ها بگیرد بلکه شرایط موجود باعث شده است نفوذ اهداف جنبش سبز در دانشگاه‌ها عمیق‌تر شود و امروز در دانشگاه‌ها فعالیت سیاسی توام با عقلانیت درحال گسترش است».

آقای موسوی تبیین شعارهای درست و منطبق با خواسته‌های به‌حق مردم را یکی از وظایف اصلی جنبش سبز برشمرد و تاکید کرد: «وظیفه ما این است که شعار‌ها را با دقت و درست انتخاب کنیم و بر سر آن‌ها بایستیم».

به گفته‌ی این رهبر مخالف دولت علاقه‌مندان به جنبش سبز باید خود را با شرایط موجود تطبیق بدهند و در همین شرایط سخت، راه‌هایی را برای بسط آگاهی و گسترش رسانه‌ها پیدا کنند و همه  باید در محیط فعالیت و خانه‌ی خود یک رسانه باشند.

آقای موسوی افزود: «راه حل مشکلات اقتصادی مردم و کشور اقتصاد صدقه‌ای نیست. شما حاصل به باد‌دادن ثروت‌های ملی و درآمدهای نفتی را نگاه کنید. هر روز ما بیشتر از دیروز به درآمدهای نفتی وابسته شده‌ایم و بازارهای ما پر از کالاهای خارجی است در حالی که تقریبن همه‌ی صنایع و کشاورزی ما در وضعیت بسیار دشواری قرار دارند. شما در مورد وضعیت نیروی کار کشور دقت کنید. بنده واقعن  وقتی با این سیاست‌ها و فساد و بی‌برنامگی و در کنار آن قول نرخ بی‌کاری پنج درصد را می‌شنوم حیرت می‌کنم. این روندها اگر ادامه یابد، در آینده سند چشم انداز بیست ساله یک شوخی که برای گول زدن مردم تهیه شده است تلقی خواهد شد و نه یک سند معتبر برای نشان دادن راه پیش‌رفت کشور. امروز یک چهارم زمان تعیین شده برای نیل به اهداف گذشته است. بیاییم بدون تعصب بررسی کنیم که آیا به آن اهداف نزدیک‌تر شده‌ایم یا دورتر.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ««عظمت جنبش از ابتکار افراد معدودی نابغه برنمی‌خیزد. عظمت جنبش از فعالیت انسان‌های بی‌شماری ناشی می‌شود که آشکار و پنهان در حدی که می‌توانند در گشوده کردن این راه به آینده سبز کمک می‌کنند.»

به گفته‌ی نخست وزیر سابق جمهوری اسلامی راه‌حل مشکلات موجود، «دست‌کاری آمار تعداد شهدا و پرکردن زندان‌ها نیست، بلکه راه، رسیدگی به خانواده‌های شهدا و باز کردن در زندان‌ها و آزاد کردن رسانه‌ها و انتخابات آزاد رقابتی غیرگزینشی است.»

اگر می‌گویید حکومت نوکر مردم است، نوکر ولی نعمت خود را نمی‌کشد، آزار نمی‌دهد، او را به زندان نمی‌اندازد، او را محدود نمی‌کند و خواسته‌های خود را به نام خواسته‌ی مردم مطرح نمی‌کند.

آقای موسوی در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: «همه بدانند که راه حل مشکلات کشور در منحرف کردن اذهان مردم از مسایل اساسی نیست. حکومت باید همیشه به فکر زلزله‌ی پایتخت باشد، نه آنکه خواب‌نما شود که زلزله‌ای بزرگ در راه است. در حالی که دولت مدیریت و قدرت جابه‌جایی حتا چند هزار نفر در تهران را ندارد، نباید با لفظ آمرانه از خروج پنج ملیون نفر از مردم تهران صحبت کند. شما اول نم‌نم ببارید و سپس غرش رعد و برق را داشته باشید. شما یک رشد معقول را برای رفاه و آموزش و بهداشت مردم داشته باشید و سپس تبلیغ افزایش نرخ جمعیت کشور را بکنید. امروز سیاست‌های بدون حساب و کتاب و خیال پردازی‌ها کشور را در مقابل تهدیدات خارجی قرار داده است. درست است که همه‌ی ملت ما آماده است در مقابل هر نوع تهدید بیگانه متحد بایستد، ولی در عین حال مسببان این شرایط در داخل را فراموش نخواهد کرد. بنده توصیه می‌کنم که به جای آن‌که ناممکن جابه‌جایی پنج ملیون نفر از تهران را بدهیم، ضمن اقدامات درست و سنجیده، برای مواجهه با هر خطر ناشی از بلایای طبیعی تلاش کنیم که خطر بلایای خارجی خودساخته را از سر ملت دور کنیم. فکر نکنیم مردم گفته‌ها و اعمال ما را فراموش می‌کنند. مردم حتا نسبت به سرنوشت کرم‌ها و لاک‌پشتی که به فضا حساسند و می‌خواهند بپرسند نتایج تحقیقات در مورد این حیوانات بی‌گناه به کجا انجامید».

وی در پایان تاکید کرد: «اگر می‌گویید حکومت نوکر مردم است، نوکر ولی نعمت خود را نمی‌کشد، آزار نمی‌دهد، او را به زندان نمی‌اندازد، او را محدود نمی‌کند و خواسته‌های خود را به نام خواسته‌ی مردم مطرح نمی‌کند. شما بگذارید برای آن‌که صدا و سیما رسانه‌ی ملی باشد، ملت بیاید در آن رسانه صحبت کند. نه آن‌که حتا یک مناظره‌ی ساده و کنترل شده را طاقت نیاورید.»


 


منابع آگاه خبر دادند که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی  در حال انجام آزمایشات اتمی در زیر ‌زمین در منطقه لویزان تهران  است. این آزمایشات باعث فعال شدن گسل‌های منطقه شده‌اند و در نتیجه خطر زلزله قریب‌الوقوع است.

گفته می‌شود تمام حرف‌های محمود احمدی‌نژاد و کاظم صدیقی امام جمعه تهران  و دیگران برای پوشاندن این واقعیت است که این زلزله عمدی است.

به‌دلیل این‌که گسل شمال تهران در این زلزله فعال می‌شود، بیشترین آسیب به مناطق شمالی شهر که بیشترین مخالفت را با محمود احمدی‌نژاد دارند وارد می شود و صدها هزار نفر از مردم این منطقه کشته می‌شوند و خانه‌هایشان را از دست می‌دهند. هم‌چنین در اغتشاش ناشی از زلزله، تسویه حساب‌های سیاسی بدون نگرانی از واکنش مردمی انجام خواهد شد.

یک متخصص زلزله‌شناسی با تایید خبر فوق اضافه کرده است که در دو هفته اخیر دسترسی محققین به داده‌های لرزه‌نگاری مسدود شده است و این امر نشانه‌ای از رخدادهای غیر‌طبیعی در منطقه است


 


پلیس افغانستان اعلام کرد که روزشنبه بر اثر انفجار دو حلقه مین کارگذاری شده در ولایات ننگرهار و خوست در شرق کشور، دو مامور پلیس کشته و ۱۱ نفر از جمله سه نیروی پلیس دیگر هم زخمی شدند.

به گزارش ایرنا، «عبدالغفور» سخن‌گوی فرماندهی پلیس ننگرهار گفت که بر اثر انفجار یک حلقه مین کنترل از راه دور در مسیر عبور خودرو نیروهای امنیت ملی در شهر«جلال‌آباد» مرکز این ولایت، هشت نفر کشته شدند.

وی با بیان این‌که مخالفین مسلح دولت، مین را در یک دستگاه سه‌چرخه جاسازی کرده بودند، از تلفات احتمالی نیروهای امنیت ملی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

با وقوع این حادثه، انفجاری در مسیر عبور کاروان تدارکاتی نیروهای خارجی در جنوب غرب شهر جلال‌آباد رخ داد که به گفته عبدالفغور، تلفات و خساراتی نداشته است.

تاکنون فرد یا گروهی مسوولیت این دو انفجار را در جلال‌آباد بر عهده نگرفته است.


 


رادیو کوچه

یک افسر پلیس و دو ورزشکار ایرانی که سعی داشتند مواد مخدر به ارزش یک میلیون رینگیت را به مالزی قاچاق کنند توسط پلیس این کشور دست‌گیر شدند.

به گزارش استار دیلی (یکی از روزنامه‌های مالزی) این سه نفر اندکی پس از نشستن پرواز ایران ایر صبح روز شنبه ساعت ۸:۴۵‌ از سوی مقامات امنیتی فرودگاه بازداشت شدند.

عبد رزاق زین رییس دایره مواد مخدر سلانگور روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی گفت‌: «این گروه مقدار ۴ کیلو مواد‌مخدر موسوم به سیابو را در دست‌گیره فلزی چمدان‌هایشان جاسازی کرده‌ بودند.»

وی افزود: «پلیس ۳۶ ساله ایرانی وابسته به سازمان تربیت بدنی ایران بوده و دو نفر دیگر والیبالیست و رزمی‌کار می‌باشند.»

عبد رزاق گفت: «پلیس نیز گذرنامه‌، گوشی تلفن هم‌راه‌ و ارزهای خارجی حدود ۱۱۰۰ دلار آمریکا و ۷۶۶ هزار ریال ایران را از این سه تن ضبط کرد.»

وی خاطر‌نشان کرد: «این افراد برای هیچ روی‌داد ورزشی به این کشور نیامدند بلکه تنها برای سه روز اقامت برنامه‌ریزی کرده بودند.»

رییس دایره مواد مخدر سلانگور در پایان اضافه کرد: «این پنجمین باری است که قاچاق‌چیان مواد مخدر از ترفند دسته چمدان استفاده می‌کنند.»


 


مهم‌ترین عنوان‌های خبری مطبوعات ایران:

  • روزنامه آفرینش

احمدی نژاد در کنفرانس خلع سلاح تهران مطرح کرد: «۵ پیشنهاد ایران برای خلع سلاح جهانی».
۱+۵ فردا موضوع ایران را بررسی می‌کند.

  • روزنامه ایران

با اجرای طرح کلید به کلید صورت می‌گیرد؛ تعویض خودرو نو با دست دوم.
بازدید سرزده برای کنترل نرخ تاکسی‌ها؛ کرایه‌های بی‌حساب و کتاب روی دوش شهر.

  • روزنامه ابتکار

پیام رهبر جمهوری اسلامی به اجلاس بین‌المللی خلع سلاح: «فقط دولت آمریکا مرتکب جرم اتمی شده است».
آیت‌اله مکارم شیرازی: «نه افزایش نسل واجب است، نه کنترل جمعیت حرام».

  • روزنامه تهران امروز

شهرداران توسط مردم انتخاب شوند.
وزیر علوم: «دانشجویان اغتشاش‌گر نبودند».

  • روزنامه جام جم

رهبر انقلاب: «تنها مجرم اتمی جهان آمریکاست».
نگرانی کارشناسان از احتمال تعلیق ورزش ایران.
آیت‌اله مکارم شیرازی: «کنترل جمعیت خلاف شرع نیست».

  • روزنامه جمهوری اسلامی

نمایش قدرت رزمی و بازدارندگی نیروهای مسلح در مراسم روز ارتش.
افتتاح مجهزترین کارخانه شیشه خاورمیانه در قزوین.

  • روزنامه خراسان

تولید بدون نظارت، کالای ایرانی را به حاشیه رانده است.
اظهارات آیت‌اله مکارم شیرازی درباره کنترل جمعیت.

  • روزنامه دنیای اقتصاد

ایران در کنفرانس تهران ارایه کرد؛ پیشنهاد تاسیس نهاد خلع سلاح هسته‌ای.
انبوه سازان ارایه کردند: «بسته پیشنهادی مسکن پردرآمدها».

  • روزنامه شرق

آتشفشان صنعت هواپیمایی اروپا را فلج کرد؛ احتمال تاخیر ورود دیپلمات‌های کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای به تهران.
آیت‌اله مکارم شیرازی: «باید به جای افزایش کمی جمعیت سراغ افزایش کیفی رفت».

  • روزنامه فرهیختگان

دخالت نیروی انتظامی در دعوای مسوولان ورزش.
مصباحی مقدم: «دولت موظف به اجرای قانون در یک سال است».

  • روزنامه کیهان

طرح ضربتی دولت برای مهار گرد و غبار در ۶ استان کشور.
سخن‌گوی اقتصادی دولت: «اساس‌نامه اجرای قانون یارانه‌ها به شورای نگهبان رفت».

  • روزنامه وطن امروز

سازمان حج و زیارت اعلام کرد: «ثبت‌نام کاروان‌های عمره هفته اول اردیبهشت».
۵ پیشنهاد احمدی‌نژاد برای خلع سلاح جهانی

  • روزنامه همشهری

قالیباف در مراسم بهره‌برداری از ایست‌گاه مترو فرهنگ‌سرا: «شهردار، با رای مستقیم شهروندان انتخاب شود».
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: «پیش دبستانی ۲ ساله می‌شود».


 


محققان دانشگاه استانفورد جریان الکتریسته‌ای را کشف کرده‌اند که از گیاهان منشا می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، این دانشمند‌ان دو شاخه‌ای را به سلول‌های جلبک متصل کرده و توانستند جریان برق اندکی را به دست بیاورند.

آن‌ها این جریان الکتریکی را در منبع مهم تولید انرژی تحت عنوان فرآیند فتوسنتز کشف کردند.

این فرآیند روشی است که گیاه از آن برای تبدیل نور خورشید به انرژی شیمیایی استفاده می‌کند.

محققان می‌گویند: «این کشف می‌تواند نخستین گام در جهت تولید الکتریسته‌زیستی با کارایی فوق‌العاده باشد که محصول پسماند آن دی اکسید کربن نباشد.»

این دانشمندان اعلام کردند که  نتیجه این تحقیق تولید جریان برق به شیوه‌ای است که هیچ کربنی وارد اتمسفر زمین نشود، چون تنها پسماند فرایند فتوسنتز پروتون و اکسیژن است.


 


نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که با شکایت ۱۵۰ نماینده مجلس، محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی ممنوع‌الخروج شده‌اند.

به گزارش فارس حمید رسایی روز شنبه با اشاره به ممنوعیت خروج از کشور محمد خاتمی رییس جمهوری سابق ایران تصریح کرد: «شاهد پی‌گیری جدی دستگاه قضایی در برخورد با سران فتنه هستیم و بر اساس اطلاعات دقیق پس از شکایت بیش از ۱۵۰ نماینده مجلس از میرحسین موسوی، خاتمی و کروبی ممنوع‌الخروج شده‌اند و حق خارج شدن از کشور را ندارند.»

به گفته‌ی آقای رسایی این اقدام «در راستای برخورد با سران فتنه انجام شده است.»

اظهارات این نماینده فراکسیون انقلاب اسلامی در حالی بیان می‌شود که بر اساس گزارش‌های رسیده از ایران روز پنج‌شنبه گذشته ‌از سفر محمد خاتمی رییس جمهوری سابق ایران ممانعت به عمل آوردند. هرچند که به گفته‌ی وکیل آقای خاتمی وی به توصیه برخی نهادها از سفر به ژاپن منصرف شد.

قرار بود محمد خاتمی برای شرکت در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای عازم هیروشیمای ژاپن شود اما نیروهای امنیتی  از این سفر ممانعت به عمل آوردند.


 


یک شهروند مسیحی در اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گزارش هرانا دانیال شهری جوان مسیحی به اتهام نشر اکاذیب و توهین به مقدسات روز ۲۲ فروردین ماه در شهر اصفهان به حکم دادسرای انقلاب اسلامی بازداشت  و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ماموران اطلاعات در تاریخ فوق با مراجعه به منزل مسکونی این جوان ۱۹ ساله مسیحی واقع در نزدیکی کلیسای حضرت لوقا اصفهان، ضمن بازداشت نامبرده اقدام به ضبط وسایل شخصی وی نمودند.

به گفته‌ی نزدیکان آقای شهری وی پس از بازداشت تنها با یک تماس تلفنی از انتقال خود به زندان دست‌گرد اصفهان خبر داده است.

لازم به یاد آوری است که هم‌زمان دو تن دیگر از مسیحیان فارسی زبان در اصفهان نیز به نام‌های «ریحانه و حمید» که در تاریخ ۹ اسفند ۱۳۸۸در منزل مسکونی‌شان توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی بازداشت شدند ، هم‌چنان در زندان دست‌گرد اصفهان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.


 


امجد کردنژاد فعال دانشجویی کرد‌ به دو سال زندان محکوم شد.

به گزارش رهانا این فعال دانشجویی در دادگاه بدوی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و شرکت در اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

هژیر ( امجد ) کردنژاد، اهل سقز و دانشجوی سال آخر جامعه شناسی دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران است که روز ۱۲ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

گفتنی است نامبرده هم اکنون با تودیع وثیقه در بیرون از زندان به سر می‌برد.


 


گزارش های رسیده از تهران حاکی است، برخی از مراجع قم درخواست دفتر آقای خامنه‌ای برای دیدار با احمدی‌نژاد را رد کرده‌اند.

به گزارش خبرنگارجرس، یکی از چهره‌های نزدیک به مراجع در قم خبر داده است:‌ «گلپایگانی، مسوول دفتر مقام رهبری ایران پیش از سفر احمدی‌نژاد با برخی از مراجع تماس گرفته و نظر رهبری مبنی براین‌که در شرایط کنونی به مصلحت نظام است که برخی از مراجع با احمدی‌نژاد به عنوان رییس جمهوری کشور  دیداری را تنظیم کنند، را به آن‌ها ابلاغ کرده است.»

بر اساس این گزارش، آیت‌اله صافی گلپایگانی ضمن رد این درخواست اعلام کرده است دیدار با احمدی‌نژاد به لحاظ شرعی حرام است.  در عین حال آیت‌اله مکارم شیرازی بنا‌به درخواست دفتر مقام رهبری‌، دیداری را با احمدی‌نژاد تنظیم می‌کنند.

هم‌چنین خبر می‌رسد آیت‌اله جوادی آملی هم‌چنان نسبت به مواضع خود مصر است و زیر بارنظر رهبری برای دیدار با احمدی‌نژاد نرفته است.

منبع


 


حسین نقاشی

در پایتخت اشک دو انسان شاد نیست

دل‌های تنگ هم‌وطنانم گشاد نیست

چونان به جنگلی که تبر حکم می‌کند

اینجا رژیم ضد بشر حکم می‌کند

شلوار خیس می‌شود از ترس این رژیم

در کوچه‌های غزه و حیفا و اورشلیم

در دوران کودکی خوب به‌خاطر دارم مجری اخبار تلویزیون را که در هنگامه پخش یک سریال پر‌مخاطب (اگر اشتباه نکنم سریال اوشین بود) بر صفحه ظاهر شد و خبر از پخش تصاویری دل‌خراش از ضرب و شتم جوانان فلسطینی توسط سربازان جنایت کار صهیونیستی داد. آن صحنه‌های کوبیدن سر یک فلسطینی به دیوار و یا آن صحنه‌ای که عده‌ای را دست و چشم بسته بر تپه‌ای سنگی انداخته و با سبعیتی وصف‌ناپذیر بر کتف و زانوانشان با سنگ می‌کوبیدند، هرگز از یاد‌ها رفتنی نیست. بی‌رحمی و شقاوتی که ریشه در یک «ایدئولوژی شیطانی» دارد، ورنه کدام وجدان بیداری می‌تواند در حق هم‌نوع خود چنین روا دارد.

حال اگر این رفتارها یک‌بار و دوبار بود می‌شد ادعا کرد افرادی «خودسر» دست به‌کار شدند و از سر نادانی و نابه‌کاری عملی کردند که نباید می‌کردند و یا با تحلیلی دایی‌جان ناپلئونی بگوییم که عده‌ای نفوذی برای بد‌نام کردن دولت یهود و زیر سوال بردن  تعالیم تورات و تلمود مقدس چنین نابه‌کاری‌ها کردند و قاصد و عامد در بد نامی یگانه دولت- ملت «یهود» بودند، اصلن شاید از دید یک خاخام سخت کیش، این رزمندگان حماس و یا حزب‌اله با هم‌کاری سازمان‌های امنیتی جمهوری اسلامی بودند که چنین کردند و یا اصلن مونتاژ است و علی‌الخصوص چون از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شده باید به آن مشکوک بود و حتمن بدست کارشناسان داد تا بررسی شود و حتمن حتمن باید در شورای خاخامیت و شورای امنیت کشور و شورای تطبیق صوت با صدا و تمامی شوراهای دیگر مورد تدقیق قرار گیرد.

ولی «صبرا و شتیلا» چه؟

جنایت قتل آن پدر و پسر که با تیر اندازی‌های بی‌امان جانیان، در آغوش هم به خون غلتیدند چه؟

جنگ غزه و جنگ ۳۳ روزه در لبنان را باید بر کجای دلمان بگذاریم؟

باری اگر خودسری تبدیل به یک رویه و عادت جاری شد و سرکوب و ارعاب رمز موفقیت، یقین بدانیم که یا دولتی مقتدر و مسلط ولی در سایه، زمام امور را در دست دارد و دولت قانونی و ظاهری،عروسکی کم‌اختیار- اگر نگوییم بی‌اختیار- بیش نیست و یا بن مایه و ساختار آن دولت بر یک «ایدئولوژی شیطانی» استوار است.

حالا بیایید یک «نا کجا آباد»ی را فرض کنیم که درآن:

جماعتی از ملت را بخاطر مطالبه حقوق قانونی و مشروع خود در یک تجمع مسالمت‌آمیز و آرام به فجیع‌ترین شکل ممکن کتک می‌زنند و تا آن جا که جا دارد گاز اشک‌آور و فلفل بخوردشان می‌دهند و آن‌ها را جمعی یاغی و افسار گسیخته می‌خوانند.

جمعی از همان ملت را بازداشت می‌کنند و در یک اردوگاه بی‌نام و نشان به فجیع‌ترین شکل ممکن آزار و اذیت می‌کنند و مثلن در یک کانتینر که حداثر ۵ نفر ظرفیت دارد ۵۰ نفر فرو می‌کنند و آن افراد برای«قضای حاجت» باید تنها به چشم پاکی هم‌راهان خود دل‌بسته باشند.

افرادی در همین تجمعات به ضرب گلوله مستقیم کشته می‌شوند و این کشته‌شدگان را که عالم و آدم نحوه کشته‌شدنشان را دیده اند، «کشته‌سازی» می خوانند.

سر‌کردگان این جماعت معترض که خود جمعی از رجال سیاسی و دینی آن کشور بوده اند را «سران فتنه» و «مزد‌بگیران بیگانه» می‌خوانند.

نام‌دار‌ترین خواننده و موسیقی‌دان آن ملت را تنها به خاطر هم‌راهی با جماعتی از ملت و خواندن ترانه‌ای حماسی در حمایت از آنان و در مذمت کسانی که آنان را سرکوب می‌کنند، «وطن فروش» می‌خوانند.

جمع گسترده‌ای از رجال سیاسی و نمایندگان ادوار پیش‌تر مجلس نمایندگان آن کشور را به جرم «بند‌آوردن ترافیک» و «تبانی برای بر هم زدن امنیت ملی» و «تلاش برای بر‌اندازی نظام»ی که خود در به ثمر نشستنش نقش داشتند، به زندان‌های طویل‌المدت محکوم می‌کنند.

اس‌ام‌اس‌ها و خطوط مخابراتی و مراسلات پستی ملت را بر خلاف قوانین اساسی و عادی موضوعه آن کشور شنود می‌کنند و در مواقع مقتضی وهرگاه که مصلحت ایجاب کند و البته برای حفظ امنیت ملی، سرعت اینترنت را ازهمین لکنده‌ای که هست هم کم‌تر می‌کنند.

شو‌های تلویزیونی برپا می‌کنند و بر آن نام مناظره می‌گذارند و در حالی که هر عقل سلیم و نفس نزیه واقف است که هر مناظره‌ای دو طرف دارد و یک مجری بی‌طرف، این به اصطلاح مناظره‌ها یا طرف ندارد (همه از جمله مجری برنامه در مذمت یک طرف غایب سخن می‌گویند) و یا اصلن شخص بی‌طرف ندارد (یک طرف به علاوه مجری در مقابل طرف دیگر هستند)

به خواب‌گاه دانشجویان (و از قضای روزگار نخبه‌ترین‌های‌شان) می‌ریزند و با چماق و زنجیر و… آن‌چنان می‌زنند و آن‌چنان بر کف سخت زمین می‌کشندشان که تو گویی به واقع «گوساله‌ها و بزغاله‌ها»یی را به قربان‌گاه می‌برند.

و آن‌گاه که در رسانه‌ای هرچند اجنبی، فیلم این قربانیان و قربان‌گاه‌شان لو می‌رود، آنان که در هر مصادفتی عتاب و خطابی می‌کنند و به مشت آهنین یاران دیروز و بدتر از دشمنان امروز را می‌رانند، یا سکوت می‌کنند و یا به ملامتی ملیح بسنده.

روزنامه‌ها و مجلات و سایت‌های یک طرف ماجرا یا در توقیف‌اند ویا  در گزند توقیف و لغو امتیازند ویا برای بقا و نان خوردن آن‌قدر به دامن خود‌سانسوری می‌فتند که دیگر جز صفحه حوادث، مطلب مهیج دیگری ندارند.

در اتاق‌های بازجویی‌شان نصب شده «النجات فی صدق»‌ ولی اگر صادق باشی و آن چرا که برای ملک و دین صلاح و ضروری می‌دانی بر زبان آوری، آن می‌بینی که دیدند.

یک طرف ماجرا در چشم‌بر‌هم‌زدنی دست‌گیر و پس از مدتی حبس در انفرادی با پیجامه و دمپایی در مقابل سیمای ملی به محکمه برده می‌شوند، جمعی‌شان پس از سال‌ها که یک جور دیگر فکر می‌کردند در مدت زمانی، دچار چنان تحولاتی فکری و دماغی می‌شوند که بر نکرده‌ها نیز اعتراف می‌کنند و جمعی دیگر که بر صراط نا‌راست خود می‌مانند، برای تادیب بیشتر برعقوبت‌شان افزوده می‌شود. به‌نا‌گاه مسوول دستگاه قضا‌شان عوض می‌شود و به یادها می‌آید که قانون دادرسی آن «نا کجا آباد» ماده ۱۸۸ دارد که در آن از پخش تصاویر و نام متهمین پیش از اثبات قطعی جرم منع شده است.

در همان راستای بند قبلی، کسانی که ۵۰ نفر را در کانتینری ۵ نفری تپاندند، از بد روزگار فاش می‌شوند و به گفته خودشان دست‌گیر می‌شوند و به خاطر حفظ آب‌روی متهمین و تکمیل پرونده نه پیجامه و دمپایی به پایشان می‌کنند و نه کچل‌شان می‌کنند و نه در رسانه ملی به سمع و نظر ملت می‌رسانندشان تا خدای ناکرده قبل از اثبات جرم آب‌رویی از کسی ریخته نشود و تعدی‌ای به حقوق متهمان صورت نگیرد و تازه کمیته‌های ویژه‌ای از سوی تمام نهاد‌ها برای بررسی دقیق ماجرا و تدقیق در تمام اطراف داستان شکل می‌گیرد و حتا نام برخی از مسوولان دادگستر در پرونده فاش می‌شود ولی بخاطر مصالح عالیه دوباره همه چیز مسکوت می‌شود و احتمالن باز عده‌ای «خودسر» یا…. دست‌اندر‌کار بوده‌اند.

حال از روی صدق دل قضاوت کنید که این فجایع گفته شده جز ناشی از یک «ایولوژی شیطانی»، می‌تواند خواستگاه دیگری داشته باشد.

جز این است که از روی شهوت قدرت و هوی نفس و بدون در نظر گرفتن «قاعده انصاف» و تنها بر اساس «قاعده النصر بالرعب» و با روی‌کردی ماکیاولی، این چنین اعمالی در این «نا‌کجا آباد» روی می‌دهد؟

اگر مسلمانیم و عدالت‌خواه باید اقرار کنیم که «سلطه‌جویی» و «شکنجه و تعدی به حقوق» دیگران و «ریختن خون بی‌گناهان» و پی‌گیری نکردن ضاربین و شکنجه‌گران  در هر کجا که رخ دهد مذموم و قابل توبیخ و اعتراض است. این اعمال در هر کجا عادت شود و حرمت خون و آبروی آدمیان به پشیزی گرفته شود مطمئن باشیم که «ایدولوژی شیطانی» در آن جا حکم‌فرماست.

اندوه بیشتر از آن است که قرائتی شیطانی از مکتبی رحمانی دست افزار عده‌ای کوته‌بین و خدا‌نترس شود که بقا و دوام دوروزه خود را بر هر حقیقتی و آیینی برتری دهند.

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران


 



 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • سفر جدید نجیب به ژاپن روابط دو جانبه را محکم‌تر خواهد کرد.
  • زلزله‌ای قوی جزیره پاپوآ در گینه نو را لرزاند.
  • هواپیمایی مالزی پرواز‌های امروز خود به سمت اروپا را لغو کرد.
  • یک خواننده اهل آچه در یک تصادف کشته شد.
  • یک پلیس ایرانی و دو ورزشکار بخاطر قاچاق مواد مخدر باز‌داشت شدند.
  • مدل جدید اقتصادی عاملی برای ارزشیابی آرای چینی‌ها به حزب پیش‌رو است.
  • حتی یک رای هم برای حزب پیش رو در راستای کسب کرسی خالی شده سلانگور مهم است.
  • بانک مردم نتایج خوبی را برای سه ماهه اول پیش‌بینی می‌کند.
  • سفر موفقیت‌آمیز نجیب به امریکا چهره بین‌المللی کشور را بهتر کرده است.
  • شرکت برق مالزی ۱۲۵ میلیون رینگیت را برای ارتقا سیستم برق‌رسانی پنانگ اختصاص می‌دهد.
  • شرکت نستله نیم میلیون رینگیت را برای جشن‌های کاماتان (فصل برداشت) امسال اختصاص می‌دهد.
  • بازار نودل و ماکارونی آماده در مالزی شاهد ۵ تا ۱۰ درصد رشد خواهد بود.
  • اروپا تاثیر غبار آتشفشانی بر روی موتور‌های هواپیما را اندازه می‌گیرد.
  • کره جنوبی هر‌گونه خراب‌کاری در کشتی متعلق به کره شمالی را رد کرد.
  • هواپیمایی امارات به خاطر هرج و مرج بوجود آمده یک میلیون دلار ضرر کرد.

روزنامه استار

  • رقابت چهار‌جانبه بر سر کرسی خالی شده سلانگور.
  • نجیب: «فروش بنزین پتروناس به ایران بصورت فروش نقدی و فوری بوده است.»
  • ایریشیا و هواپیمایی مالزی بخاطر ابرهای آتشفشانی پرواز‌های بیشتری را لغو کردند.
  • با لغو بسیاری از پرواز‌ها به اروپا وضعیت KLIA بطرز غیر معمولی خلوت شد.
  • سه مالک کافه در جورج تاون از دولت ادعای غرامت کردند.
  • حزب اتحاد مردم سراواک در روز ۲۵ آوریل نامزد نهایی خود را برای انتخابات میان دوره‌ای سیبو اعلام می‌کند.
  • جسد یک زن حامله در نزدیکی دریاچه تاکسیل پندرا پیدا شد.
  • دو کودک در میان ۳۰۰ مهاجر غیر قانونی دست‌گیر شده در جورج تاون هستند.
  • هدف جذب ۸۰،۰۰۰ دانشجوی خارجی تا ماه پیش محقق شد؛ وزارت آموزش عالی قصد دارد این رقم را به ۱۲۰،۰۰۰ دانشجو برساند.
  • آزمایش‌ها نشان می‌دهند که آب جوهور از کیفیت پایینی برخوردار است.
  • لهستان با رییس جمهوری خود وداع کرد.
  • رهبران چین به مناطق زلزله‌زده سر‌کشی کردند؛ آمار قربانیان به ۱،۵۰۰ نفر رسید.
  • گیتس: «امریکا نقشه‌ای برای بازداشتن مقاصد هسته‌ای ایران ندارد.»

روزنامه نیو استریت تایمز

  • بسیاری از شرکت‌ها با قول نتایج عالی و سریع اقدام به برپایی مراکز آموزش عالی می‌کنند.
  • ۵ مورد دیگر H1N1 شناسایی شد.
  • رسماه خواستار شد: «بر روی کودکان سرمایه‌گذاری کنید.»

روزنامه سان

  • در بین ۴ نامزد انتخابات سلانگور، کامالانتان از همه سخن‌وری بهتری دارد.
  • بنظر می‌رسد که نامزد‌های مستقل از جانب جناح راست و انجمن هندی‌تباران تحریم شده‌اند.

 


محبوبه / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

«شجاع‌الدین شفا» یکی از نویسندگان و مترجم‌های ایرانی است، که شب گذشته برابر با هفدهم آوریل در سن ۹۲ سالگی در پاریس درگذشت. شجاع‌الدین شفا مترجم کتاب کمدی الهی اثر دانته آلیگیری نیز هست. وی این سه‌گانه را قبل از انقلاب ایران به فارسی برگردانده‌ و هم‌چنین کتاب‌هایی از گوته (دیوان شرقی و غربی) و آندره ژید را به فارسی ترجمه کرده‌ است.

«شجاع‌الدین شفا» در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی در شهر  قم زاذه شد. او تحصیلات عالی خود را در رشته ادبیات فارسی پس از دانشگاه تهران، در بیروت و پاریس ادامه داد و درجه دکترا دریافت کرد.

شفا در سال ۱۳۲۰ خورشیدی به تهران بازگشت و در سال ۱۳۲۱ در اداره کل تبلیغات و رادیو به ترجمه متن‌های ادبی پرداخت.

در فضای باز سیاسی پس از شهریور ۱۳۲۰ احزاب بسیاری فعال بودند که یکی از این احزاب را شفا به هم‌راه مجید یکتایی، کاظم عمادی و علی جلالی به راه انداخت که حزب میهن‌پرستان نام داشت و روزنامه‌ای به همین نام منتشر می‌کرد. سرمقاله‌های این روزنامه را شفا به رشته تحریر درمی‌آورد.

او هم‌چنین کتابخانه‌ای به نام «کتاب‌خانه پهلوی» تاسیس کرد که خود مدیرعامل آن بود، شفا به واسطه رابطه نزدیک با «حسین علا» وزیر دربار خود را به دربار پهلوی نزدیک کرد و نطق‌های شاه در مجامع بین‌المللی را وی به رشته تحریر در می‌آورد.

در سال ۱۳۳۸ نیز او به معاونت حسین علا منصوب شد و پذیرایی و راهنمایی مخبرین از مراسم عروسی شاه و فرح به عهده وی گذاشته شد. برخی از منتقدین او نقل می‌کنند که او با دریافت مبالغ هنگفت از مخبرین نشریات به آن‌ها اجازه عکس‌برداری از این جشن را می‌داد.

شجاع‌الدین که اندیشه باستان‌گرایی را ترویج می‌‌کرد شاه را به برگزاری جشن‌های دوهزار و پانصد ساله تشویق کرد و خود او نیز به سمت دبیر کمیته مرکزی تدارکات جشن‌های شاهنشاهی منصوب شد. کتاب‌های بسیاری به سفارش وی در مدح تاریخ ایران باستان به نگارش درآمد.

آقای شفا متن سخنرانی شاه در کنار آرامگاه کوروش در پاسارگاد را که با جمله «کوروش شاه شاهان، من شاه ایران زمین‌ام، آسوده بخواب ما بیداریم» آغاز می‌شد را نیز تهیه کرد.

با همین گرایش‌های باستان‌گرایی بود که در سال ۱۳۵۴ پیشنهاد تغییر تقویم خورشیدی را به تقویم شاهنشاهی که سال آن بر مبنای به سلطنت رسیدن کوروش بود ارایه داد و پذیرفته شد.

او پس از انقلاب از ایران به آمریکا رفت. در آمریکا نیز به مخالفان جمهوری اسلامی ایران پیوست. ساواک او را فردی عیاش، خوش‌گذران و بی‌قید و بند معرفی کرده است.

شجاع‌الدین مترجم کتاب کمدی الهی اثر دانته آلیگیری بود. هم‌چنین کتاب‌هایی از گوته (دیوان شرقی و غربی) و آندره ژید را به فارسی ترجمه کرده‌ است.

وی  همچنین دو بار در سال های ۱۳۳۵ و ۱۳۵۰ برنده جایزه سلطنتی بهترین کتاب سال شد.

او پیش از انقلاب ۱۳۵۷  ایران، سمت‌های علمی فرهنگی گوناگونانی از جمله: معاون فرهنگی دربار شاهنشاهی، سفیر بین‌المللی ایران در امور فرهنگی، دبیر کل شورای فرهنگی سلطنتی، دبیر کل انجمن بین‌المللی ایران‌شناسان و ریاست کتاب‌خانه ملی پهلوی، را بر عهده داشت. که بعد از کتاب‌خانه مجلس شورای ملی بزرگ‌ترین کتاب‌خانه کشور به شمار می‌رفت.

او پس از انقلاب به ویژه در عرصه فرهنگ و ادب با نظام اسلامی به مبارزه پرداخت و در جدال با موازین اعتقادی جمهوری اسلامی چند کتاب منتشر کرد.

از آثار نویسندگی او می‌توان به،«تولدی دیگر‌»، «پس از ۱۴۰۰ سال»، «از کلینی تا خمینی»، «انسان‌ خدا را آفرید» و «جنایات و مکافات» اشاره کرد.

و آخرین کتاب وی که به نام «حقوق بشر، قانون بیضه و بمب اتمی» می‌باشد در سال ۲۰۰۷ منتشر شده است.

شجاع‌الدین شفا از دانشگاه‌های رم، مسکو، اسپانیا و اتریش دکترای افتخاری دریافت کرده بود.

و در نهایت شجاع‌الدین شفا نویسنده‌ و مترجم ایرانی در شامگاه ۲۸ فروردین‌ماه سال ۱۳۸۹خورشیدی و برابر با ۱۷ آوریل ۲۰۱۰ میلادی در پاریس درگذشت.

منبع‌ها:

موسسه مطالعات تاریخ معاصرایران

ویکی‌پدیا

چراغ‌های رابطه

صدای آمریکا

بی‌بی سی


 


به نام خداوند جان و خرد

ریاست محترم قوه قضاییه

حضرت آیت‌اله صادق لاریجانی

با سلام و عرض ادب؛

احترامن؛

مشاهده تخلفات عدیده رییس شعبه بیست و هشتم دادگاه انقلاب اسلامی تهران در مدت زمانی که بر حسب وظیفه وکالتی به این شعبه مراجعه می‌نمودم، مرا بر آن داشت که صریحن اعتراض و شکایت خود را به عنوان یک شهروند و دل‌سوز به نظام جمهوری اسلامی ایران و هم‌چنین عضوی از خانواده دادگستری اعلام نمایم.

همان‌طور که مستحضرید مسوولیت دستگاه قضایی کشورمان در احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و رسیدگی به تظلمات، تعدیات و رفع خصومات از چنان اهمیت و حساسیتی برخوردار است که مقام معظم رهبری حضرت آیت‌اله العظمی خامنه‌ای بارها به لزوم عمل به قانون در تامین عدالت اشاره کرده و بر اعمال و اجرای صحیح قانون تاکید فرموده‌اند. حضرت‌عالی نیز بارها در مجامع مختلف و در سخن‌رانی‌های خود، مراجع قضایی را بر اجرای قانون ره‌نمود کرده‌اید.

به خوبی می‌دانیم که عمل‌کرد هر یک از قضات دادگستری در اجرای صحیح قانون ارتباط تنگاتنگ و عمیقی با کل سیستم قضایی کشور دارد. چنان‌چه یک قاضی دادگستری (‌دادیار، بازپرس و یا قاضی دادگاه‌) بر طبق موازین و مقررات جاری کشور عمل کرده و انصاف و عدالت را پیشه و  سرلوحه تصمیم‌گیری‌های خود نماید و از جانب‌داری و اعمال سلیقه شخصی و انتقام‌گیری بر حذر باشد باعث ارتقا جای‌گاه عظیم دستگاه قضایی کشورمان شده و به تبع آن نظام جمهوری اسلامی ایران محفوظ از هر گزند و انتقاد نابجایی خواهد شد. اما اگر خدای ناکرده حتا یک قاضی در هر مقامی که باشد در حالی که جان و مال و آزادی و حیثیت افراد در قدرت و تصمیم‌گیریش است چشم از مقررات قانونی بپوشاند و از قدرتی که به وی داده شده است سو‌استفاده کرده و سلایق شخصی خود را در دستورها و احکامی که صادر می‌کند جاری و ساری نماید و بر این اساس بر حقوق افراد ضایعه‌ای ایجاد گردد چنان به آب‌رو و حیثیت دستگاه قضایی لطمه وارد می‌کند که جبران آن در آینده یا میسر نیست و یا امکانش به حداقل می‌رسد و از طرفی این موضوع دست‌آویزی خواهد شد برای افرادی که قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران را دارند.

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قانون را صرفن برای تزیین در کتب حقوقی و مطالعه دانشجویان حقوق و اجرای آن توسط شهروندان به تصویب نرسانده‌اند. بر همگان به خصوص به صورت خاص و ویژه بر مسوولین دولتی و به صورت اخص بر مسوولین دستگاه قضایی واجب و لازم است که به مفاد قانون عمل کرده و رعایت آن را ملکه ذهن خود کنند. به طریق اولی قضات شریف دادگستری که از استقلال قضایی در تصمیم‌گیری‌های خود برخوردارند از این ضرورت و اصل مستثنا نیستند. قوه قضاییه به تبع وجود قضاتی که وفق مقررات عمل می‌کنند پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسوول تحقق‌بخشیدن به عدالت است.

‌با کمال تاسف، قاضی شعبه بیست و هشتم دادگاه انقلاب اسلامی تهران جناب آقای مقیسه در پرونده‌های متعددی که بعضن وکالت آن‌ها را به عهده داشته‌ام بر خلاف قانون به خصوص قوانین پایه‌ای و امری از جمله قانون آیین دادرسی کیفری و قانون حفظ حقوق شهروندی و آزادی‌های مشروع عمل نموده و حقوق بسیاری از متهمینی که پروندهایشان به وی ارجاع شده است را نقض کرد‌ه‌اند.  به عنوان مثال بازداشت‌های غیر‌قانونی متهمین در صورتی که قانون مقرر نموده است؛ بازداشت متهمین نمی‌بایست بیشتر از حداقل مجازات مقرر در قانون باشد، عدم فک قرار بازداشت موقت در زمان انتضا ‌موضوع قرار، عدم صدور دستور ملاقات وکلا با موکلین خود درزندان و نیز جهت انعقاد وکالت‌نامه، عدم ابلاغ صحیح زمان دادرسی و مهم‌تر از آن ابلاغ اوراق قضایی و دادن رونوشت و فتوکپی دادنامه، سلب حق دفاع منصفانه متهمین از جمله موضوعات مهمی است که ضرورت دارد نسبت به آن‌ها و دیگر موارد احتمالی در  این شعبه توجه و نظارت ویژه به عمل آید.

‌بنا به آن‌چه مرقوم گردید درخواست می‌شود، کمیته‌ای با حضور تعدادی از قضات محترم دادسرای انتظامی قضات و بازرسان ویژه قوه قضاییه، تشکیل فرمایید تا اعضای این کمیته نسبت به تخلفات این شعبه رسیدگی نمایند. بدیهی است ادامه روند اعمال برخلاف قانون شعبه بیست و هشتم دادگاه انقلاب اسلامی تهران نه تنها به نفع برخی از ارباب رجوعان و متهمین نیست، به نفع دستگاه قضایی کشورمان در ارتقا‌ عدالت و شان این نهاد با ارزش نظام جمهوری اسلامی ایران نیز نخواهد بود و باعث می‌گردد تا هم چهره کشور عزیزمان در سطح بین‌الملل مخدوش و هم اعتماد و اطمینان افراد از آن سلب گردد.

این‌جانب بر حسب وظیفه خود و این‌که نظام جمهوری اسلامی ایران را ارزش‌مند می‌دانم نه‌تنها خواهان رسیدگی به این موضوع حساس می‌باشم بلکه خواستار نظارت بیشتر بر عمل‌کرد برخی دیگر از قضات دادگستری که قدرت را فدای منفعت اجتماعی می‌نمایند می‌باشم. آمادگی آن را دارم تا  برخی از پرونده‌هایی که در آن‌ها حق متهمین و موکلینم تضییع شده است را به کمیته‌ای که تشکیل آن ضروری است معرفی نمایم. باشد که با نظارت دقیق بر عمل‌کرد قضات دادگستری اجازه ندهیم، زحمات بسیاری از قضات شریف و دل‌سوز و زحمت‌کشی که به دنبال اجرای عدالت قدم بر می‌دارند پایمال گردد. انشااله

با تقدیم احترام

محمد مصطفایی وکیل پایه یک دادگستری

رونوشت:

۱ – کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی. ۲ – دادسرای انتظامی قضات. ۳- کمیته حفظ حقوق شهروندی و آزادی‌های مشروع. ۴ – کانون وکلای دادگستری مرکز ۵ – کمیسیون حقوق بشر قوه قضاییه‌.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته