-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ بهمن ۷, جمعه

Latest News from Koocheh for 01/27/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

      شاید در جریان باشید که برای سال 2012، رنگ نارنجی (البته متمایل به سرخ) انتخاب شده است. گفته شده که این رنگ بر پایه ایده تحرک و ایجاد انگیزه برگزیده شده و جهان به رنگی نیاز دارد که از آن انگیزه، انرژی و شجاعت برای اقدام برخیزد.

اما کارشناسان سلامتی و طب طول عمر هم نقطه نظرات جالب توجهی در زمینه این رنگ دارند. آن‌ها باور دارند که خوردن خوراکی‌های نارنجی رنگ سبب سلامتی و طول عمر می‌شود.

رنگ نارنجی هم‌چنین گزینه خوبی برای روزهای تاریک، سرد و خسته کننده زمستان است. سلامتی خود را ارتقا ببخشید با خوردن هر چه بیش‌تر خوراکی‌های نارنجی رنگ که به شما آنتی اکسیدان‌های قوی که دشمن رادیکال‌های آزاد و انواع بیماری‌ها هستند، هدیه می‌کنند. رنگ‌دانه‌هایی که خوراکی‌ها را نارنجی می‌کنند از جمله موادی هستند که سبب می‌شوند به مدت بیش‌تری سلامت باقی بمانید!

   این رنگ زنده و پر جنب و جوش نه تنها سلامتی بلکه روحیه شما را نیز بهبود می‌بخشد. در فرهنگ‌های باستانی چین و مصر از رنگ درمانی برای بیماری‌های گوناگون استفاده می‌شده. نارنجی برای تقویت ریه‌ها و افزایش سطح انرژی مورد استفاده قرار می‌گرفته. در واقع غذاهای نارنجی رنگ علاوه بر تقویت روحیه شما را، سرشار از مواد مغذی حیاتی هستند که می‌توانند به مبارزه با بیماری‌ها بپردازند.

 تقویت بدن با بتا کاروتن

فکر می‌کنید خرگوش‌ها فقط هویج را به خاطر صدای خرچ خروچش می‌خورند؟!خیر، آن‌ها باهوش‌تر از این‌ها هستند! یکی از 500 کاروتنوئیدی که در گیاهانی که بتاکاروتن گیاهی دارند وجود دارد، نه تنها بینایی ما را تقویت می‌کند بلکه آغاز پیری را کندتر کرده و از پوست نیز در برابر اشعه مخرب خورشید محافظت می‌کند. بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A هست که بر سلامت پوست، دندان و بافت اسکلتی تاثیرگذار است.

ویتامین A به طور معمول در منابع حیوانی مانند تخم‌مرغ، گوشت، کبد، فرآورده‌های لبنی، و ماهی و بتاکاروتن‌هایی که منبع  گیاهی دارند، وجود دارد.

از جمله خوراکی‌هایی که دارای بالاترین مقدار این آنتی اکسیدان فوق العاده هستند می‌توان هویج، کدو، سیب زمینی شیرین، خربزه و اسفناج را نام برد.

و البته توصیه شده که بهتر است که میزان مورد نیاز بتاکاروتن روزانه خود را از خوراکی‌های طبیعی دریافت کنید تا از مکمل‌ها چرا که مکمل‌ها ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری را افزایش دهند.

پوست بیماری‌ها را با پوست پرتقال بکنید

   اما بهتر است قبل از این که پوست پرتقال را دور بیاندازید کمی تجدید نظر کنید. پوست پرتقال با وجود طعم تلخ آن در واقع شامل ترکیبات قدرت مندی است. در طب سنتی چین از پوست پرتقال به سبب فایده‌هایی که برای دستگاه گوارشی و قلب و عروق دارد استفاد‌ه‌های زیادی می‌شده. مطالعات نشان می‌دهد که مرکبات در عین حال که کلسترول LDL را افزایش می دهد سبب کاهش تری گلیسیرید می‌شود.

از مرکبات تازه بیش‌تر استفاده کنید

   باید گفت که باید به مرکبات بیش‌تر از یک خوراکی نگاه نگریست! یک ترکیب فعال به نام لیمونوئید ( limonoids) در آن‌ها هست که از بدن در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند.

نتایج یک پژوهش در مجله کشاورزی و مطالعات غذا نشان داده است که ساختار شیمیایی ترکیبات آلی مرکبات با فعالیت آنتی اکسیدانی قوی در ارتباط است.

بنابراین بد نیست این بار که با  آب لیموی تازه و روغن زیتون برای ساالاد، سس درست می‌کنید، کمی هم لیمو یا پرتقال به این ترکیب اضافه کنید تا خواص آنتی اکسیدانی آن تقویت شود.

  لذت بردن از ادویه‌های نارنجی

اگر شما از طرفداران از کاری هستید حتمن خوشحال خواهید شد که بدانید آن حاوی ترکیبی قدرت‌مند برای مبارزه با بیماری به نام زردچوبه است؛ ادویه‌ای از خانواده زنجبیل.

در آسیا هزاران سال است که از زردچوبه استفاده می‌شود و گفته می‌شود خواص ضدالتهابی دارد.

امروزه تحقیقات نشان دادند که زردچوبه خواص ضد قارچ و باکتری نیز دارد و ممکن است برای آلزایمر، سرطان و ورم مفاصل نیز مفید باشد. زردچوبه که « زعفران هندی » هم نامیده می‌شود یک رنگ زرد پرتقالی به ماست، پنیر، سس سالاد و کره هم می‌دهد.

تنها دو قاشق چای‌خوری آن حاوی تقریبا 20 درصد از آهن و منگنز مورد نیاز روزانه است و البته منبع خوبی از ویتامین B6 نیز است. برای سرزنده و شاداب‌تر شدن حس چشایی و ظرف غذایتان، کمی زردچوبه  روی حبوبات مورد علاقه‌تان یا خوراک تخم مرغ بریزید تا عطر و  طعم و رنگ جسورانه‌ای به آن‌ها بدهد.

البته زنان باردار و افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا و بیماری‌های معده و روده باید در برابر مصرف زردچوبه احتیاط کنند. هم چنین، از آن‌جا که زردچوبه خون طبیعی را رقیق‌تر می‌کند به افرادی که تحت عمل جراحی قرار دارند یا از رقیق‌کننده‌های خون مصرف می‌کنند توصیه می‌شود که مراقب مصرف بیش از حد آن باشند.


 


خبر / رادیو کوچه

صبح روز جمعه، 27 ژانویه، بر اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در یک محله شیعه‌نشین بغداد، پایتخت عراق، دست‌کم 32 تن کشته و تعدادی نیز زخمی شده‌اند. به گزارش مقام‌های محلی چهار زن نیز میان کشته‌شدگان دیده می‌شود.

به گزارش الجزیره، این بمب در یکی از بازارهای محله زعفرانیه بغداد و در هنگام برگزاری مراسم تشییع جنازه مردی که روز ‌پنج‌شنبه به ضرب گلوله کشته بود، منفجر شده است.

هم‌چنین بر اثر این حمله بیش از 60 نفر نیز زخمی شدند.

یکی از مقام‌های امنیتی اظهار داشت که فرد بمب‌گذار ابتدا تلاش کرده بود که به یک پاس‌گاه پلیس حمله کند.

زمانی که شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع جنازه به سوی گورستان حرکت می‌کردند، راننده یک خودروی حامل مواد منفجره، اتومبیل خود را منفجر کرد.

نیروهای پلیس نیز تشییع‌کنندگان را هم‌راهی می‌کردند.

سالم حسین، مغازه دار ۴۲ ساله به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: “این انفجار بسیار سهمگین بود.”

از زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق در ماه گذشته، بمب گذاری‌ها در این کشور افزایش یافته است.

روز پنج‌شنبه نیز ۱۶ نفر در چند بمب‌گذاری کشته شدند. لازم به اشاره است بیش‌تر این بمب‌گذاری‌های در مناطق شیعه‌نشین روی داده است.

بیشتر بخوانید:

«بیش از سی کشته و زخمی در انفجارهای عراق»


 


خبر / رادیو

هم‌زمان با نشست اعضای اتحادیه عرب در خصوص بحران سوریه و طرح صلح، ارتش سوریه پیش از سحر روز جمعه، 27 ژانویه، به شهرهای حمص و حما‌ که از جمله پای‌گاه‌های اصلی مخالفان دولت بشار اسد هستند، حمله کرده است.

شهر حمص، واقع در ۱۶۰ کیلومتری شمال دمشق، سومین شهر بزرگ سوریه است و یک سازمان حقوق بشری سوری می‌گوید که ۳۳ تن در این حمله کشته شده‌اند.

فعالان مخالف دولت می‌گویند که حدود 30 نفر نیز در اثر حمله به شهر حما‌، در شمال حمص، کشته شده‌اند.

درگیری‌هایی نیز در دوما، در حومه دمشق، گزارش شده است.

برخی دولت‌های غربی و متحدان عرب آن‌ها اکنون خواستار ارایه پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت این حمله هستند.

دفتر نمایندگی سوریه در سازمان ملل متحد گفته است که شورای امنیت پشت درهای بسته در خصوص اوضاع سوریه تشکیل جلسه خواهد داد.

در صورتی که متن پیش‌نویسی که مورد توافق اعضای دایم شورای امنیت باشد، تهیه شود؛ قطع‌نامه هفته آینده به رای عمومی همه اعضای شورا گذاشته خواهد شد.

قرار است که نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب، و شیخ حمد بن‌جاسم آل‌ثانی نخست وزیر قطر، برای گفت‌وگو با اعضای شورای امنیت هفته آینده در مقر سازمان ملل حاضر شوند.

اتحادیه عرب از بشار اسد خواسته است که با انتقال قدرت به معاون خود مقدمات تشکیل یک دولت وحدت ملی را فراهم کند.

بیشتر بخوانید:

«طرح برکناری رییس جمهوری سوریه کلید خورد»


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

از ماه‌ها قبل درگیری‌هاى موضعى بین گروه‌هاى مختلف در دانش‌گاه تهران شروع شده بود. در 10 و 11 بهمن‏ماه این درگیرى‏ها به اوج خود رسید. گروه‌هایى از خارج دانش‌گاه، گاه مستقلن و گاه به‏طرف‌دارى از گروه‌های داخل دانش‌گاه، با حملاتى به دانش‌گاه به درگیرى‏ها دامن مى‏زدند. در پى این درگیرى‏ها دکتر ملکى، رییس شوراى سرپرستى دانش‌گاه تهران، استقرار امنیت در دانش‌گاه را خواستار شد و تهدید کرد چنان‌چه خواسته‏اش مورد توجه قرار نگیرد استعفا خواهد داد. دکتر محمد ملکی در پاسح به این سوال که بعضى مى‏گویند دانش‌جویان «در روز 14 اسفند» اسلحه داشتند.‌ تا چه حد واقعیت دارد؟

پاسخ می‌دهد: اسلحه در دانش‌گاه چکار مى‏کرد؟ این‌ها واقعیت ندارد. این‌ها را بعدن شایع کردند. در خود این کتاب دولتى «غایله 14 اسفند 1359»‌ ننوشته‏اند تیراندازى از طرف گروه‌ها شده است. تمام تیراندازی‌ها از طرف وابستگان به حکومت شده. اگر کسانى مدارکى دارند که آن‌جا اسلحه بوده ارایه بدهند. همین‏جورى گفتن و متکى به شایعه بودن کار درستى نیست. به‏هرحال، تا ساعت 8 صبح صداى تیراندازى به گوش مى‏رسید ولى طبق آخرین گزارش که بعد از ساعت 8 منتشر شد دانش‌گاه تهران کلن در اختیار نیروهاى «حزب» جمهورى در آمده بود.

و در کتاب «غایله 14 اسفند: ظهور و سقوط ضد انقلاب» را که دادگسترى جمهورى اسلامى درباره نقش پاس‌داران چماق‌دار ﺁمده است:

«گفتیم که گروه عظیمی از حزب‌اله از صبح روز چهارده اسفند، در دانش‌گاه فعالانه حضور داشتند. دسته‌ای که از همه فعال‌تر بودند، به سردستگی حاجی ع.ع  حتا تا پاسی از شب نیز در صحن و اطراف دانش‌گاه به فعالیت مشغول بودند. صرف‌نظر از این عده، مامورین کمیته‌ها، به خصوص از کمیته منطقه 11، کمیته ولی‌عصر، کمیته مستقر در خیابان انقلاب، جنب دانش‌گاه و چند کمیته دیگر در سطح دانش‌گاه، ﺁن روز، علیه آقای بنی‌صدر فعالانه در تکاپو بودند. و تعدادی از پاس‌داران نیز که در ﺁن روز در دانش‌گاه کلاس داشتند به، این جمع پیوستند. حتا جهت یاری به پاس‌داران، یک مینی‌بوس پاس‌دار نیز از کمیته قزوین اعزام گردیده بود. علاوه بر این‌ها، گروهی از مامورین سویل شهربانی وابسته به امور اجتماعی و اداره ارشاد و بازرسی، عملن جانب حزب‌اله را داشتند.

و همین پاس‌داران بودند که در قطع سیم‌های بلندگوها شرکت داشتند و در سطح دانش‌گاه، میان ﺁن‌همه جمعیت، نماز جماعت به پاداشتند. آنان شعار می‌دادند: (مرگ بر لیبرال)٬ (بنی‌صدر ننگ‌ات باد)٬ (ابوالحسن پـینوشه، ایـران شـیلی نمی‌شه)… اغلب افراد دستگیرشده از پاس‌داران بودند و یا از نهادهای انقلابی. پس از دستگیری این افراد و پس از دریافت خبر، پاس‌داران کمیته منطقه یک، مسلحانه به دانش‌گاه سرازیر شدند و در صدد ﺁزاد کردن دستگیرشدگان برﺁمدند و تا حد تهدید پلیس و ماموران انتظامی پیش رفتند.»

روایت افراد خط امامی‌ نیز از آن روز خواندنی است. مهدی بهنیا سرپرست مرکز تلفن بین‌المللی اداره مخابرات ، یکی از مضروبان حادثه 14 اسفند، می‌گوید: «در ضلع شرقی مقابل دانش‌کده ادبیات بودم. گروه قلیلی حدود صد نفر که اغلب جوان بودند، شعارهای تحریک‌کننده علیه روحانیت می‌دادند و پلاکاردی در دست داشتند که علنن روحانیت و شخصیت‌های مذهبی را مورد اهانت قرار می‌داد. من آن‌ها را دعوت به آرامش کردم تا بتوانم سخنان رییس‌جمهوری را بشنوم. ناگهان دور من حلقه زدند. می‌گفتند این ریشو است. حتمن حزب‌الهی است. جبیب‌های‌ام را خالی کردند. دفترچه تعاونی اداره را از جیب‌ام بیرون آوردند. می‌گفتند او عضو انجمن اسلامی مخابرات است، او را بزنید. همه آن‌ها به جان من افتادند و سخت مرا کتک زدند. یکی گفت، آخوند است و عمامه‌اش را برداشته. در این میان از یکی از مامورین شهربانی که در این نزدیکی بود کمک خواستم، اما نتوانست کاری بکند ».

خبرنگار کیهان می‌نویسد: «آن دسته از پسرهایی که کنار دیوار ضلع شرقی مستقر بودند، از دیوار بالا رفتند‌. پایینی‌ها کسانی که ریش و اورکت سبز داشتند و به شهادت برخی دیگر دو تن از خواهران را نیز می‌گرفتند در حالی که با مشت و لگد صورت‌شان را نشانه می‌گرفتند، آن‌ها را به دوستان خود در بالای دیوار می‌سپردند». و بهنیا ادامه می‌دهد :«مرا به طرف دیوار کنار چمن هل دادند و در حالی که لباس‌ام از تن‌ام جدا شده بود از یک دیوار دو متری پایین انداختند. در پایین نیز عده‌ای دیگر به سختی مرا کتک زدند. یکی از آن‌ها با مشت محکم به چشم‌ام کوبید که عینک‌ام روی صورتم شکست. از مامورین انتظامی درخواست کمک کردم. گفتند سرت را پایین بگیر. چیزی در گردن‌ام انداخته بودند که داشتم خفه می‌شدم. هنوز هم مرا با مشت و لگد می‌زدند و جیب‌ام پاره شده بود و تمام محتویات آن به سرقت رفته بود. در آن‌جا پنج تن از نمایندگان عضو نهضت آزادی را دیدم و از لاعلاجی به آن‌ها متوسل شدم، ولی آن‌ها گفتند: گذشت کنید به هر حال در یک اجتماع سخن‌رانی این امور پیش می‌آید. شما بفرمایید منزل‌تان ، گفتم: جرم من چه بوده است که چنین مجازات شده‌ام؟ گفتند: بگویید چه کسی این کار را کرده است؟ به آن‌ها گفتم‌: شما که خود شاهد بودید چه کسی گفت چنین بر سر و جان من بی‌پناه بتازید. من چه گناهی جز دعوت به آرامش برای امکان استماع سخنان رییس‌جمهوری داشتم؟ آیا داشتن ریش گناه من است؟ این آقایان که جوابی نداشتند، راه خود را گرفتند و بی‌تفاوت رفتند.

از سویی گروهی که به دستگیری معترضان سخن‌رانی روز 14 اسفند دانش‌گاه تهران اعتراض داشتند، در روز 15 اسفند دست به تحصن در دانش‌گاه زدند و پس از آن در حالی‌که شعار می‌دادند دست به راه‌پیمایی زدند. در روز 16 اسفند ساعت 10 صبح روحانیون و طلاب و جمعی از اهالی قم بعد از پایان درس حوزه‌ علمیه در مسجد اعظم این شهر دست به راه‌پیمایی زدند و ضمن حمایت از متحصنین در دانش‌گاه تهران، حوادث روز پنج‌شنبه را محکوم کردند. و به طرف منزل آیت‌اله گلپایگانی حرکت کردند و سپس کسبه قم در حالی که عکس‌هایی از رییس‌جمهوری و آقای خمینی را در دست داشتند و شعار می‌دادند «بنی‌صدر بنی‌صدر خدانگه‌دار توست» پشت سر روحانیون حرکت می‌کردند و روحانیون که بیش از 4 هزار نفر بودند در مقابل منزل آیت‌اله گلپایگانی متحصن شدند. مردم همه در خیابان‌ها به راه‌پیمایی پرداختند و شعار می‌دادند‌: ما پیرو قرآنی‌ام‌، ما حزب «جمهوری اسلامی» نمی‌خواهیم.

در روز 17 اسفند از صبح بازارهای قم و کاشان به نشانه اعتراض به وقایع دانش‌گاه تعطیل شد‌. به دنبال تحقیقاتی که پس از این واقعه انجام گرفت، دادگستری اعلام کرد، واقعه 14 اسفند دانش‌گاه تهران یک حرکت سازمان‌یافته و از پیش طراحی شده علیه انقلاب اسلامی و خط امام بوده است.

بعد از واقعه 14 اسفند برگزاری مناظره و بحث آزاد احزاب و گروه‌ها به عنوان یک تاکتیک سیاسی از سوی  آقای بنی‌صدر طرح و پی‌گیری شد که هم سازمان مجاهدین و هم نهضت آزادی به رهبری آقای بازرگان٬ به دعوت رییس‌جمهوری پاسخ مثبت داده بودند ولی به دلیل نحوه برنامه‌ریزی دفتر رییس‌جمهوری برای برگزاری این مناظره و تاثـیر آن در افـزایش تشـنج و شرطـ‌گذاری‌های مختلف مجاهدین و آقای بنی‌صدر٬ عملن موضوع منتفی شده بود.


 


دکتر آویده مطمئن‌فر / رادیو کوچه

avideh@koochehmail.com

عفونت دست‌گاه ادراری (UTI) بسیار شایع است و بعد از عفونت‌های دست‌گاه تنفسی در انسان جای‌گاه دوم را دارد. این عفونت‌ها به ویژه در زنان رایج است و تخمین زده شده است که یک زن در پنج تا به حال به نوعی از عفونت‌ دست‌گاه ادراری مبتلا شده و یا خواهد شد. در هر حال پرسش ها و پاسخ‌ها متعدد هستند و در این کوچه سلامتی سعی می‌کنیم که آن‌ها را بررسی کنیم.

ادراری که در کلیه‌ها تشکیل و توسط دست‌گاه ادراری، یعنی کلیه‌ها، میزنای، مثانه، و مجرای خروجی مثانه تخلیه می‌شود به طور معمول استریل است. عامل عفونی، اغلب اوقات باکتری است که در روده قرار دارد و راه دست‌گاه ادراری را به بالا طی می‌کند و تکثیر می‌شود. بررسی ادرار معمولن باکتری «اشریشیا کلی Escherichia coli » و مقدار آن را مشخص می‌کند. ویروس ها و یا قارچ‌ها، فقط در موارد خاصی عامل عفونی هستند.

علایم و نشانه‌های عفونت دست‌گاه ادراری متفاوت هستند و به مکان آن بستگی دارند. عفونت «پایین»، محدود به مثانه و التهاب مثانه است. ممکن است به مجرای ادرار محدود شود و باعث «اورتریتurétrite » شود که اغلب با یک بیماری که از راه جنسی منتقل می‌شود در ارتباط است. در مردان عفونت پروستات به پروستاتیت حاد تبدیل می‌شود که می‌تواند  مزمن و به سختی درمان شود.

عفونت «بالا»، وقتی به وجود می‌آید که این باکتری به داخل حالب وارد شود و به یک یا هر دو کلیه رسد و به «پیلونفریتPyélonéphrite » بی انجامد. در این مورد، خطر آن که باکتری وارد جریان خون شود و به سپتیسمی بی‌انجامد وجود دارد.

درمان سیستیت حاد در اغلب موارد بسیار موثر است، به خصوص اگر درمان به اندازه کافی دراوایل سیستیت آغاز شود. اما تجربه نشان می‌دهد که بسیاری از زنان یک یا دو روز صبر می‌کنند تا با دکتر خود ملاقات کنند و در نتیجه این انتظار فقط اتلاف وقت است

عفونت «ساده »، در فردی که یک دست‌گاه ادراری طبیعی دارد رخ می‌دهد و بدون عارضه است. این امر به ویژه در زنان، که به علت آناتومی خود خطر عفونت بالاتری دارند رایج تر است. در زنان «اورترl’urètre » کوتاه است، و در داخل حفره تناسلی، نزدیک به مقعد و روده‌ها که مخزن طبیعی این باکتری است باز می‌شود. این نوع عفونت، بدون عارضه، توسط یک سیستیت حاد، که هیچ نیازی به بررسی بیش‌تر ندارد شروع و توسط آنتی بیوتیک با درمان کوتاه سه روزه درمان می‌شود. این عفونت بی‌اهمیت می‌تواند در صورت تکرار در اغلب موارد، با تاثیر قوی روحی و روانی بسیار ناتوان کننده شود.

عفونت «پیچیده یا خطرناک» وقتی رخ می‌دهد که دست‌گاه ادراری غیرطبیعی باشد. ممکن است که بیمار یک کودک باشد، از هر دو جنس و حامل یک دست‌گاه ادراری غیرطبیعی مادرزادی با ریفلاکس مثانه ‌(VUR)، و یا یک فرد بزرگ سال از هر دو جنس با دست‌گاه ادراری با یک مانع بر جریان طبیعی ادرار مانند بیماری سنگ کلیه، یا سرطان پروستات. در آن صورت، خطر عفونت «بالا» زیاد می‌شود و می‌تواند به مشکلات شدید کلیوی، مانند پیلونفریت حاد، که می‌تواند مزمن شده و منجر به نارسایی کلیه شود. دو شرایط به ویژه مهم هستند. هنگام بارداری، هر عفونت دست‌گاه ادراری در زنان باردار باید جدی در نظر گرفته شود. هم چنین، در افرادی که وضعیت دیابت را دارند. این‌گونه عفونت‌های دست‌گاه ادراری، نیاز به بررسی بیش‌تر و درمان طولانی‌تر دارد.

تمایز بین این دو نوع ساده بدون عارضه و نوع پیچیده خطرناک عفونت‌های دست‌گاه ادراری برای درمان هر وضعیت متفاوت، مهم خواهد بود.

التهاب مثانه شایع‌ترین شکل از عفونت های دست‌گاه ادراری است. علایم آن شروع سریع، درد و سوزش هنگام ادرار کردن، احساس سنگینی و اسپاسم شدید در انتهای ادرار کردن، احساس احتیاج فوری به ادرار کردن در حالی که مثانه خالی است و یا مقدار کمی ادرار در آن وجود دارد. وجود خون در ادرار یکی از نشانه‌های دیگر عفونت و التهاب مثانه است. عدم وجود تب نیز یکی از نشانه‌های مهم است زیرا تب نشان دهنده یک بیماری شدیدتر و عفونت «پیچیده» به خصوص کلیه است. معمولن درمان التهاب مثانه باعث ناپدید شدن علایم در عرض چند ساعت و بازیابی سریع بیمار می‌شود.

ترشحات واژن، خارش، دیافراگم پیش گیری از بارداری، و رابطه جنسی از عوامل مستعد کننده بروز التهاب مثانه به شمار می‌روند. اختلالات گوارشی، یبوست یا اسهال چند روز قبل از شروع علایم التهاب مثانه می‌تواند وجود داشته باشد.

درمان سیستیت حاد در اغلب موارد بسیار موثر است، به خصوص اگر درمان به اندازه کافی دراوایل سیستیت آغاز  شود. اما تجربه نشان می‌دهد که بسیاری از زنان یک یا دو روز صبر می‌کنند تا با دکتر خود ملاقات کنند و در نتیجه این انتظار فقط اتلاف وقت است. درمان در‌واقع درد را تسکین خواهد داد و آنتی بیوتیک باعث حذف باکتری خواهد بود. نوشیدن آب فراوان و عصاره کرن بری به درمان بسیار کمک خواهد کرد. مدت زمانی که باید آنتی‌بیوتیک مصرف شود

بسیار مورد بحث است ولی به نظرمی رسد که درمان سه روزه عوارض جانبی کم‌تری از نظر تغییر فلور باکتری‌های‌ روده دارد و از عود التهاب مثانه نیز جلوگیری می‌کند.

 


 


جلال ایجادی / استاد دانش‌گاه در فرانسه

در بسیاری از کشورها در چارچوب تعهدات بین‌المللی، قرارداد زیست‌محیطی امضا می‌شود تا در برابر خطرات ناشی از فعالیت مالی و اقتصادی و سوداگرایانه وصنعتی، از طبیعت دفاع شود و منابع طبیعی مورد حفاظت قرارگیرد. کنوانسیون مربوط به پارک ملی یکی ازسیستم‌های حفاظتی محیط زیست می‌باشد. پارک ملی دربرگیرنده منابع طبیعی مانند بیشه‌ها، دشت‌ها، جنگل‌ها، کوهستان‌ها، راه‌ها وبرکه‌های آبی بوده وبا هدف تامین شرایط طبیعی و آرام ووحشی برای افزایش وپرورش پرندگان وجانوران وآبزیان و گسترش رستنی‌ها وگیاهان گوناگون است. این پارک‌ها بنابر تعریف خود از هرگونه گزند باید دور باشند وبنابراین هرگونه طرح صنعتی و ساختمانی وراه سازی و حفاری در درون پارک‌ها، جز خسارت و تجاوزنمی‌تواند باشد.

در ایران 22 پارک ملی وجوددارد. از آن میان ازپارک ملی گلستان در استان گلستان، سرخه‌حصار در شرق تهران، دریاچه ارومیه، پارک ملی کویر سمنان، بختگان فارس، بموشمال شیراز، پارک ملی خبرشهرستان بافت، تندور هقوچان در خراسان رضوى، کلاه قاضی اصفهان، خجیر شرق تهران، تنگ صیاد چهار محال وبختیارى، لاربین تهران و مازندران، نایبند بوشهر، گلاسفراین در خراسان شمالى، سالوکاسفراین در خراسان شمالى، بوجاق شمال شرق رشت، خارتوران سمنان، کیاسر مازندران، پابند مازندران باید یاد کرد. اغلب این پارک‌ها دست‌خوش تعرضات گوناگون بوده واز سیستم نگه‌داری با استاندارد‌های جهانی بهره‌مند نیستند و برخی به‌طرز شدید مورد تجاوز قرارگرفته وبحرانی می‌باشند.

 ایران یک استثا می‌باشد. اغلب منابع طبیعی ایران که در راستای کنواسیون‌های بین‌المللی هستند، یکی پس از دیگری مورد تجاوز قرار گرفته وتخریب می‌شود. بحران حیاتی دریاچه ارومیه و اقدام آگاهانه حکومت اسلامی به تخریب آن آشکارترین مورد بشمار میاید، ولی نمونه‌ها بسیارند. نابودی پارک‌های ملی حفاظت شده یکی دیگراز این گونه خراب‌کاری‌هاست. مبارزه برای محیط زیست یک پیکار اساسی است، مبارزه برای آزادی در عصر ما با مبارزه جهت حفظ زیستبوم معنا پیدا می‌کند. دفاع وحفظ محیط زیست درایران از مبارزه برای برداشتن حکومت اسلامی جدا ناپذیراست، زیرا این دست‌گاه قدرت سیاسی در تمام اقداماتش علیه محیط زیست عمل می‌کند.

زیبائی پارک ملی «نایبند»

جمهوری اسلامی در پی نابودی محیط زیست ایران است. نمونه دیگری از ویران‌گری در ایران تخریب پارک‌های ملی واز جمله پارک ملی دریایی «نایبند» می‌باشد. این منطقه یکی از زیباترین مناطق در کرانه‌های خلیج فارس به شمار می‌رود و یادگار به جا مانده از بندر تاریخی «نایبند» بوشهر بوده و پیشینه تاریخی این منطقه به‌مثابه مرکز بازرگانی و صید مروارید، به عصر آل بویه برمی‌گردد. این منطقه با مساحت 49815 هکتار در دو استان  بوشهر (‌بخش عسلویه شهرستان کنگان ) و هرمزگان (‌شهرستان پارسیان بخش کوشکنار) می‌باشد؛ نزدیک  27 هزار هکتار این پارک ملی، دریایی و بقیه خشکی است. بخش شمال غربی پارک دریایی «نایبند»‌ محدود به  روستای «بیدخون» و تاسیسات شیمیایی وسمی  عسلویه است و بخش شرقی آن با توسعه صنایع  آلومینیوم  ونیز پروژه‌های فولاد و صنایع دیگر، با آلودگی‌های صنعتی مخرب در آب‌، هوا و خاک و لجن‌های قرمز از آلاینده‌های خطرناک روبه‌رو است‌.

خلیج کوچک نایبند در ساحل شمالی منطقه نایبند با وسعت 4130 هکتار یکی از ارزش‌مند‌ترین زیست‌گاه‌های دریایی خلیج فارس است. این منطقه هم‌راه با بخش‌های دیگر از جمله دماغه نایبند و بخشی از آب‌های خلیج فارس  در سال 1383 به عنوان اولین پارک ملی دریایی ایران ثبت و اعلام می‌شود. مشاهدات وگزارشات درباره طبیعت زیبای نایبند بسیار است. ویژگی این پارک در ترکیب زمینی و دریایی آنست. حوزه‌های طبیعی گوناگون، تالاب‌های وحشی، جنگل‌های حرا، درختان درون آب، کوه‌ها وتپه‌ها، سواحل ماسه‌ای روشن ودرخشان در بخش‌های شمالی و شرقی وسواحل صخره ای با حاشیه باریک ماسه ای جنوبی خلیج و بخش غربی منطقه حفاظت شده نایبند ، همسایگی با گستره آبهای خلیج فارس، درختان کهنسال انجیر معابد در دماغه نایبند ، دشت هموار بخش شمالی ، دشتهای سبز و دره های ژرف و صخره ای در بخش جنوبی، بازی نور آفتاب، همه وهمه زیباترین چشم انداز های طبیعی سواحل خلیج فارس را یکجا گرد آورده است. بطور مسلم از نظرآرامش روح مردم و نیز گردشگری وجود این چنین مناظری، وجود تپه های مرجانی جهت گردش شناگران غواص و حتی فرایند تخمگذاری و جوجه آوری لاک پشتان دریایی کمیاب، می تواند به جلب گسترده گردشگران و توسعه پژوهش ونهاد های آموزشی منجرشود. این پارک ملی وحشی از نظر گوناگونی جانوران وحشى یگانه است و داراى بزوحشى، میش، قوچ، کل، آهو، جبیر و پلنگ میباشد. وجود آرامش نسبی و شفافیت آب در این قسمت از آبهای ساحلی باعث گسترش گروه مرجان ها و گیاهان وعلف های دریائی در بستر خلیج و آبهای آن شده است. کله های آبسنگ مرجانی در دهانه خلیج کوچک نایبند از نادر دسته های مرجانی در نزدیکی سواحل سرزمین اصلی در ایران محسوب میگردند . این منطقه یگانه، اهمیت زیستنگاهی فراوانی برای گونه های حمایت شده ای مانند درختان حرا ،لاک پشت سبز، لاک پشت منقار عقابی و پلیکان پا خاکستری است. از پستانداران دریایی که در بخش آبهای آزاد موجود در پارک یافت می شود ، میتوان انواع دلفین و نهنگ را نام برد. ژرفای زیاد آب در این بخش دلفین ها را متوجه خود ساخته و شیرجه زدن ورقص دلفین ها و شنای دسته جمعی کوسه ماهی ها، از صحنه های بسیار زیبای طبیعی این قسمت از پارک می باشد. پرندگان مهاجر در این مناطق بسیارند که از آن میان باید از فلامینگو، چکاوک کاکلی، کبک، تیهو، حواصیل خاکستری، گیلانشاه ، پلیکا ن سفید ، سلیم ، آبچلیک، کاکایی ، پرستوها ی دریایی ، اگرت پا خاکستری وغیره صحبت کرد.

پارک ملی دریایی "نایبند"

موقعیت پارک "نایبند" در کنار بوشهر

خرابکاری دولت در پارک “نایبند”

بنا بگفته دفتر محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با آغاز طرح های صنعتی توسعه پارس جنوبی، با ساخت چندین اسکله وبا پیشروی دردریا و خشک کردن آب های ساحلی به وسیله صدها تن سنگ و خاک، تاکنون ضربات مهلکی بر زیست بوم منطقه وارد شده است. همچنین با ساخت پالایشگاه، پتروشیمی و مجتمع های صنعتی ورهاکردن پساب ها وفاضلاب ها در این منطقه موجب آلودگی و تیرگی آب شده است. این ضایعات و پساب ها که با حجم بسیار زیاد و میزان سم بسیار بالا تولید میشود بدون هیچ گونه پالایش بطور مستقیم وزیر نظر مقامات حکومتی به دریا تخلیه می شود. طبق گزارش نشریات مجتمع پالایش گاز فاز ۶ پارس جنوبی که توسط شرکت آجیپ ایتالیا ساخته شده است ، روزانه ۵ تا ۶ تن محلول شیمیایی کاستیک یا سود سوزآور را به دریا تخلیه می کند. میزان زیاد تخلیه این پساب ها به حدی است که تا شعاع چند صدمتری هرگونه موجود زنده از بین رفته است. همچنین پروژه های جاده کشی وساخت و سازها در اطراف نایبند عامل نابودی بسیاری از مرجان های این منطقه میباشد. علیرغم این همه نابسامانی، دولت بایک طرح جدید، تخریب مستقیم نایبند را در دستور قرارداده است.

در چنین شرایطی دولت اسلامی اقدام حفاری برای چاه نفت و ایجاد جاده اسفالتی در میان پارک نایبند نمود (همشهری 29 اردیبهشت 1388). ساخت موج شکن و اسکله هاله در پارک ملی نایبند در حالی صورت میگیرد که به گفته مسوولان محیط‌زیست دولتی این منطقه به یک تکه گوشت قربانی تبدیل شده، به طوری که تاکنون بیش از 13 هزار هکتار از اراضی آن در تصرف یکی از دستگاه‌های دولتی در آمده است. امید صدیقی، مدیر کل دفتر اکوبیولوژی سازمان محیط زیست همچنین از ساخت 3 جاده در داخل پارک ملی نایبند و ساخت 3 اسکله توسط پارس جنوبی و دیگر دستگاه‌ها در داخل منطقه طی سال‌های گذشته خبر داده و میگوید: این جاده‌ها مانع آبرسانی به جنگل‌های حرا شده و بخش اعظمی از جنگل‌ها را نابود کرده است، اما متاسفانه هنوز هم برخی دستگاه‌ها همچنان درصدد اجرای طرح‌های خود بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی هستند غافل از آن که آنچه ازدست میدهیم نه فقط متعلق به ما بلکه متعلق به همه مردم و نسل‌های آینده است.(منبع جام جم)

جاده سازی واحداث چاه و اسکله سازی  اقدامات مخرب زیست محیط بوده، مخالف کنوانسیون بین‌المللی مناطق حفاظت شده و بیان بارز عدم اجرای اصل 50 قانون اساسی همین دولت اسلامی است. اما چه باک؟ خرابکاران کشور را هدایت میکنند. شورای عالی محیط زیست  حکومتی به وزارت نفت اجازه میدهد تا نسبت به حفاری در میدان گازی مدار واقع در پارک ملی نایبند اقدام کند، پارکی که منطقه حفاظت شده محسوب میشود به حریصان نفت داده میشود. بهروزدهزاد استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست در گفت‌وگویی اعطای مجوز حفاری برای استخراج گاز در پارک ملی نایبند را غیرقانونی دانسته و می‌گوید: این مجوز در حالی تصویب شده که به موجب ماده 8 آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست هر عمل عمرانی که منجر به تخریب اکوسیستم طبیعی شود (حتی در حد بوته کنی) در داخل پارک‌های ملی ممنوع است.

"نایبند" زیبا ولی در خطر

تخریب "نایبند" ورقص مرگ بولدوزر

برای پوشاندن این اقدام شوم وزیانبارسازمان حفاظت محیط زیست اسلامی شرایطی معین کرد تا باصطلاح خرابی بوجود نیاید. ممنوعیت هرگونه عملیات انفجاری، لرزه‌نگاری و احداث راه در پارک مذکور، جمع آوری کلیه سازه‌های مورد استفاده و احیای منطقه به شکل اولیه، انتقال هر گونه پسماند (آب شور و نظایر آن) با تانکر تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست و تعیین محل استقرار و استراحت کارگران در خارج از پارک از جمله شروطی است که سازمان محیط زیست برای وزارت نفت تعین نمود. اقدام به قتل محیط زیست ولی با احتیاط، اینست سیاست سازمان محیط زیست حکومتی. ولی مانند وعده ها ی دیگر دستگاه بوروکراسی حاکم، این شرایط هم دروغی بیش نیست. این روند تخریب با جاده اسفالتی تکمیل تر میگردد. عبور دادن جاده یی به طول ۲۴ کیلومتر در وسط پارک که روستای بنود را به ساحل دریا وصل می کند. این جاده باعث بر هم زدن چرخه زیست بوم منطقه شده است. احداث جاده روی خور هاله در پارک ملی نایبند، خاکریزی تازه روی این جاده و قیرریزی برای آسفالت آن توسط اداره کل راه و ترابری استان بوشهر، اختلاف نظر محیط زیست و راه و ترابری و فرمانداری کنگان را در پی داشت. مجموعه ای از بی کفایتی وفساد اداری وسیاسی سازمانها و وزارتخانه ها و غارت پول بیشتر توسط ماموران ریز ودرشت اسلامی، راه دیگری جز ویرانگری در دستور قرارنمیدهد. این گونه اختلاف نظر ها هیچ تاثیر در روند ویرانگری زیست محیطی نخواهد داشت.

همه پارک های طبیعی ایران در خطراند. احداث چاه نفت و استخراج تنگستن از پهنه زیبای کویر ملی در سمنان که زیستنگاه گونه با ارزش و در خطر انقراض یوزپلنگ ایرانی و دهها گونه دیگر جانوری و گیاهی ویژه کویر به حساب می آید، این پارک را به مرگ تهدید میکند. تا کنون ازمیان پارک های ملی کشور تندوره در خراسان ، کلاه قاضی در اصفهان، بختگان در فارس، پارک های ملی گلستان در استان گلستان، ارومیه در کنار دریاچه ارومیه، پارک ملی کویر ، سرخه حصارو خجیردر تهران بیشترین آسیب را متحمل شده اند. فرهاد دبیری مدرس و کارشناس محیط زیست در این باره می گوید:«در محدوده پارک های ملی تخلفاتی توسط بومیان محلی از جمله ورود غیر قانونی دام و قطع درختان انجام می شود که علاوه بر سازمان محیط زیست، سازمان جنگل ها و مراتع نیز با آن روبه رو هستند. در حال حاضر نیز بیش از 2000 پرونده درباره تجاوزاتی از این قبیل مربوط به جنگل های شمال و زاگرس در سازمان جنگل ها و مراتع در حال پیگیری است که بخشی از روند تخریب در پارک های ملی را نشان می دهد.»(خبرگزاری میراث فرهنگی 15/9/1389)

پارک “نایبند” در سواحل خلیج فارس که نخستین پارک ملی دریایی کشور بشمار آمده و در کمیسیون جهانی مناطق حفاظت شده به ثبت رسیده، به خاطر داشتن 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری که نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را تشکیل میدهد وبخاطرمناظرو چشم اندازهای بی نظیر مانند آبشاری با ارتفاع 70 متر وغیره که با نام “بهشت گمشده ایران” شهرت یافته، امروزبا حضوروهجوم بولدوزر ها وقطع درختان با مرگ تدریجی روبرو گشته است. ماشین ها و آخوندها وماموران حکومتی و مهندسین بوروکرات و موسسات اداری در پی نفت هستند. این همه نفت تولیدی کشور کافی نیست وباید بازهم دل زمین را خالی کرد و منابع زیست محیطی رامنهدم نمود، اشتهای پول فراوان وفساد، بیکران است. این حکومتگران بهشت مردم را نابود میکنند، تابهشت خودرا زینت بخشند و شکم های سیری ناپذیرخود را فربه تر نمایند.

امروزبوی نفت در “پارک ملی نایبند” ‌پیچیده است و جاده سازی واسفالت و اسکله سازی ومواد صنعتی و آلودگی های ناشی از آن محیط زیست پارک را رنج میدهند وویران میکنند. طاعون اقتصاد نفتی در خدمت طبقه حریص وسود طلب و دستگاه حکومت اسلامی، به جان طبیعت و پرنده وجانور و انسان افتاده است. این تبهکاری نسبت به زیستبوم ناشی از یک خط مشی دائمی تخریب اکولوژیکی و اقتصاد آلوده کننده وسود جویانه ای است که فقط به یک قاعده توجه دارد و آنهم اصل ویران نمودن اکوسیستم، طبیعت و زندگی انسانی جهت کسب سود بی پایان  وبازدهی مالی بیشتر ودزدی های کلان. دنیا باید بداند که یکی دیگر از پرونده های سیاه این حکومت دینی، مرگ زیستبوم ایران است.

23/01/2012

 ————————————-

این مطلب به صورت مستقیم و بدوم ویرایش رادیو کوچه منتشر شده است.


 


سایه کوثری/ رادیو کوچه

بازرسان آژانس انرژی اتمی برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران این هفته به این کشور سفر می‌کنند.

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس در بیانیه‌ای در روزهای گذشته با اعلام این‌که بازرسان آژانس اوایل هفته آینده به ایران می‌آیند، تاکید کرده که آن‌ها با روحیه و نگاه مثبت به ایران می‌آیند و امیدواریم ایران نیز با یک چنین روحیه‌ای با ما هم‌کاری کند.

«هرمان ناکارتس» معاون مدیرکل در امور یادمان‌ها و «رافائل گروسی» دست‌یار مدیرکل در امور سیاسی و چند تن از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است طی روزهای 29 تا 31 ژانویه (نهم تا یازدهم بهمن‌) برای مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران به تهران سفر کنند.

آمانو هفته پیش نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که من کاملن متعهد به هم‌کاری سازنده با ایران درباره موضوع هسته‌ای این کشور هستم و ایمان دارم که تهران نیز به همین صورت در یک بستر سازنده به پیش‌رفت مذاکرات آتی ما کمک خواهد کرد.

«علی‌اصغر سلطانیه»، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم پاسخ داده که امیدواریم آژانس، عزم راسخ و روی‌کرد حرفه‌ای خود را برای پایان دادن به روند غیرمنطقی فعلی نشان دهد.

به گفته وی سفر هیت عالی‌رتبه آژانس به تهران، صلح آمیز بودن فعالیت‌های ایران را ثابت می‌کند.

سلطانیه هم‌چنین ابراز امیدواری کرده که دعوت ایران از بازرسان آژانس هرگونه ابهامی را برطرف کند و شفافیت و هم‌کاری با آژانس را نشان دهد.

سلطانیه گفت: «انتظار ما این است که اشتباهات گذشته و رفتارهای غیر دوستانه متوقف شود، ما تعامل فنی مبتنی با هم‌کاری با آژانس خواهیم داشت و امیدواریم که آژانس عزم راسخ و روی‌کرد حرفه‌ای خود را برای پایان دادن به این روند نشان دهد.»

اما خبر سفر هیتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی خبر تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران منتشر شد.

تصمیم روز بیست‌و‌سوم ژانویه وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی برای تحریم نفت و بانک مرکزی ایران واکنش‌های متعددی را به هم‌راه داشته است. از نگرانی و شکاف در اتحادیه اروپا به دلیل وحشت از شرایطی که این تحریم برای اقتصاد اروپا پیش خواهد آورد گرفته تا رایزنی «بریتیش پترولیوم» برای معافیت از تحریم‌ علیه ایران و واکنش تند و شدید روسیه به تحریم‌ها و تاکید بر از سرگیری مذاکرات و البته موافقت ایران برای بازرسی مجدد از تاسیسات هسته‌ای این کشور.

طبق توافق اعضای اتحادیه اروپا، از این پس انعقاد هرگونه قرارداد جدید از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بخش نفتی ایران ممنوع خواهد بود و تمامی قراردادهای جاری میان اروپا و بخش نفت ایران در نهایت تا اول ژوئیه لغو خواهد شد

طبق توافق اعضای اتحادیه اروپا، از این پس انعقاد هرگونه قرارداد جدید از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بخش نفتی ایران ممنوع خواهد بود و تمامی قراردادهای جاری میان اروپا و بخش نفت ایران در نهایت تا اول ژوئیه لغو خواهد شد.

اما رویترز نیز به نقل از یک دیپلمات اروپایی اعلام کرده که سفرای اتحادیه اروپا در روز دوشنبه گذشته بر سر تحریم نفت ایران به توافق رسیدند اما اجرای کامل آن را تا اول ژوئیه به تعویق انداختند.

این توافق آخرین قدم پیش از تصویب نهایی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران در نشست رسمی وزاری خارجه این اتحادیه در بروکسل بود.

رویترز نوشته است: «بر این اساس زمانی که تحریم نفت ایران نهایی شود احتمالن طی هفته جاری، دولت‌های اروپایی از امضای قراردادهای نفتی جدید با ایران خودداری خواهند کرد. البته قراردادهای کنونی این کشورها با ایران به قوت خود باقی می‌ماند.»

اکنون بسیاری از شرکت‌های اروپایی با پیش‌بینی این تحریم‌ها در ابتدای سال ۲۰۱۲ به سرعت قراردادهای خرید نفت خود از ایران برای سال ۲۰۱۲ را تمدید کرده‌اند.

کشورهای اتحادیه اروپا روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کنند که این امر نشان دهنده وابستگی آن‌ها به ذخایر نفتی ایران است. از طرفی اروپا با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و همین امر سبب شده است کشورهای عضو اتحادیه اروپا نگرایی‌هایی در مورد این تصمیم داشته باشند.

اما نفتی که قرار است اروپا از ایران نخرد، چند درصد از فروش و درآمد نفتی ایران است؟

کشورهای آسیایی با خرید 65 درصد از نفت ایران بزرگ‌ترین مشتریان نفت این کشور هستند.

این در حالی است که سه کشور اروپایی یونان، ایتالیا و اسپانیا به ترتیب با میزان 30 ، 13 و 12 درصد  از نیاز نفتی خود از مهم‌ترین خریداران نفت ایران هستند. گفتنی‌ست در حال حاضر کشورهای آسیایی با 65 درصد، بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران هستند. با این حال، چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران طی سال‌های اخیر، سیاست تنوع در خریدار را در پیش گرفته است و در حال حاضر ایران برای چینی‌ها در مقام سوم فروشندگان نفت بعد از عربستان سعودی و آنگولا قرار دارد.

وضعیت فعلی اقتصاد در اروپا باعث شده است کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکنون در مورد تصویب و یا عدم تصویب تحریم‌های جدید علیه نفت ایران دچار شکاف باشند. به ویژه اسپانیا، یونان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی واردکننده نفت ایران با این تحریم‌ها مخالفت هم کرده‌اند.

افزایش قیمت جهانی نفت، اولین واکنش بازارهای جهانی به تحریم نفتی اروپا علیه ایران، چهارمین صادرکنند‌ی نفت جهان بوده است. هرچند که کارشناسان اقتصادی با تزریق خوش‌بینی به بازارهای جهانی در تلاشند تا مانع از شوک دیگر نفتی شوند، اما واقعیت آن‌ست که فارغ از تبعات ناخوشایند این اقدام برای اقتصاد کشورمان، اروپای بحران‌زده نیز دست‌خوش نوسانات جدی خواهد شد که هنوز پیش‌بینی آن با توجه به توان کشورهای صادرکنند‌ه‌ی نفت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. حتا برخی از کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده‌اند که قیمت نفت ممکن است طی ماه‌های آینده به 150 تا 200 دلار نیز برسد.

به همین دلیل شاید اروپا هنوز به دنبال راهی‌ست که بتواند جای‌گزین تحریم نفتی ایران شود.


 


Reza Kahlili

Iran's supreme leader, Ayatollah Ali Khamenei, has held several secret meetings with his economic and military advisers in recent days to prepare for the possibility of war with the United States.

Sources report the preparations are to include the execution of those Iranians who oppose the regime.

Khamenei has been heard to say that the coming of the last Islamic Messiah, the Shiites' 12th Imam Mahdi, is near and that specific actions need to be taken to protect the Islamic regime for upcoming events.

Mahdi, according to Shiite belief, will reappear at the time of Armageddon.

Selected forces within the Revolutionary Guards and Basij reportedly have been trained under a task force called "Soldiers of Imam Mahdi" and they will bear the responsibility of security and protecting the regime against uprisings. Many in the Guards and Basij have been told that the 12th Imam is on earth, facilitated the victory of Hezbollah over Israel in the 2006 war and soon will announce publicly his presence after the needed environment is created.

According to SepahOnline, sources within the Vali'eh Amr, the revolutionary forces in charge of the supreme leader's protection, report that Khamenei held several meetings in recent days at which the leader instructed his advisers to tighten the grip on anyone who opposes or might oppose the regime in case of war.

These actions include investigations of every person or group that was pro-regime but now hold opinions contrary to regime policies. Also being created is a list, to be presented to Khamenei, to decide the fate of any opponents.

It also was decided that those political prisoners who will not repent will be executed, the sources said.

This action also was taken by the founder of the Islamic regime in 1988, Ayatollah Ruhollah Khomeini.

In the book, "A Time to Betray," it is documented when Khomeini announced the campaign, he said, "If the person at any stage or at any time maintains his (or her) support for the opposing groups, the sentence is execution. Annihilate the enemies of Islam immediately."

Click here to view the embedded video.

The fatwa led to the execution of thousands of innocent men and women of all ages in a very short period.

The list of actions by Khamenei includes investigation of private business owners. If records show that at any time in the past they have not supported the Islamic regime, their businesses and belongings could be confiscated.

Journalists, writers and publishers who are deemed to be against the regime would be arrested and punished. Even high religious authorities who do not fully support Khamenei will be put under surveillance and dealt with if they become outspoken about the direction of the country.

Several journalists already have been arrested in the past week. In a recent speech, Khamenei hinted of a warlike environment and warned those clerics who might doubt his direction of the country that their survival is tied to the survival of the Islamic regime. Many Iranians who resent the regime resent the religion it promotes, so even opposition clerics might not fare well should the regime fall.

The plan by the leader calls for total control of Tehran, the capital where the presence of the Basij and Hezbollah militias would be quite visible so that no one would dare to challenge the regime.

This news comes in light of the formation of the "Removal Committee," which secretly would eliminate all deemed as opponents, even within the military and the government.

Khamenei's extraordinary measures are based either on an understanding that war could be imminent or that the regime has decided to announce it has nuclear capability and is getting ready for a possible reaction from Israel or America.

Ayatollah Mesbah Yazdi, an influential cleric and a radical Twelver, previously had stated that Khamenei ascends to the sky every year to take direction from Imam Mahdi, and sources close to the cleric have disclosed that Khamenei has been ordered by Imam Mahdi to continue with the nuclear program despite worldwide objection as it will facilitate his coming.

Last March, a Iranian secret documentary, "The Coming Is Upon Us," was revealed to depict Khamenei as the mythical figure who creates the environment for the reappearance of Mahdi by leading Iran to destroy Israel.


 


خبر / رادیو کوچه

رسانه‌های خارجی روز جمعه، 27 ژانویه، از بازداشت یک استاد ایرانی در آمریکا توسط پلیس این کشور خبر داده‌اند.

به گزارش نیوز‌ویک، مجتبی عطاردی استاد دانش‌گاه صنعتی شریف به اتهام انتقال لوازم آزمایش‌گاهی از آمریکا به ایران دستگیر شده است‌. وی از پروازی به مقصد لس‌آنجلس منع و از هواپیما خارج و از آن زمان در بازداشت پلیس آمریکا است.

بر اساس این گزارش این اتفاق در حدود دو ماه پیش در 7 دسامبر رخ داده است‌. دفتر حفاظت منافع ایران در سفارت پاکستان این خبر را تایید کرده است‌.

لازم به اشاره است که وی در دادگاهی که به همین منظور تشکیل شد، کلیه اتهام‌های خود را رد کرده است.

یکی از معاونان دانش‌گاه شریف اعلام کرد که استادان و محققان ایرانی که به آمریکا سفر می‌کنند به دلیل تنش‌های میان دو کشور قربانیان این تنش‌ها هستند.

این تنش‌ها از زمان اعمال تحریم‌های علیه ایران از سوی آمریکا بیش‌تر نیز شده است.


 


پیمان عابدی/ رادیو کوچه

حاکم بودن شرایط دوگانه‌ای از جمله خصوصیات نظام سیاسی و اقتصادی در جامعه‌ی شهری و روابط خاص آن با جامعه‌ی روستایی با سابقه‌ی طولانی و نیز تداخل و تزاحم شیوه‌ی تولید عشایری با شیوه‌های دیگر تولید و سلطه‌ی عشایر بر اجتماعات شهری و روستایی را می‌توان از موانع داخلی رشد سرمایه‌داری صنعتی دانست.

شیوه‌ی تولید شهری- روستایی در ایران به گونه‌ای بود که سبب توسعه نیافتن و تقسیم کار اجتماعی میان کشاورزی، بازرگانی و صنعت می‌شد و در نتیجه جامعه را از جداکردن تولید شهری و روستایی باز می‌داشت.

پیوند اجتماعات شهری و روستایی از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دینی که مانع تمایز شهر و روستا و رویارویی این دو با هم نمی‌شد، اهمیت شهر را در نظام اجتماعی افزایش داد ولی همین موضوع مانع خودفرمانی اجتماعات شهری می‌شد و از استقلال بازاریان و مشارکت آنان در حکومت شهر جلوگیری می‌کرد، زیرا شهر مرکز و پای‌گاه قدرت سیاسی و روحانی و زیر نظر دولت و حکومت مرکزی بود که فرصت مناسبی برای رشد و توسعه‌ی انجمن‌های مستقل صنفی فراهم نمی‌آورد‌. انجمن‌های صنفی وسیله‌ی مناسبی بود تا سازمان گردآوری مالیات بتواند با پیشه‌وران شهری به طور دسته‌جمعی روبه‌رو شود و به آسانی وظیفه‌اش را انجام دهد.

از موانع اساسی در راه رشد و توسعه‌ی سرمایه‌داری نوین صنعتی از درون بازارها می‌توان گفت که روستاییان با این شیوه به طور دسته‌جمعی مورد استثمار واقع شدند‌، مازاد تولیدشان را گردآوری می‌کردند و در موارد لزوم از آنان بیگاری می‌کشیدند.

هنگامی که با هجوم ترکان از سده پنجم هجری قمری و استقرار آنان جمعیت قبایل و عشایر تورانی و ایرانی در جمع به یک چهارم جمعیت کشور رسید، تفوق نظامی عشایر و سلطه ی سیاسی  و نظامی بر جامعه‌ی ایرانی و اجتماعات شهر و روستا باعث شد عشایر در قدرت سیاسی، محور باشند. این ادغام عشایر پر قدرت در نظام سیاسی منجر به توازن میان نهادهای قدرت مرکزی و نیروهای عشایری شد و موانع مضاعفی در راه رشد سیاسی سرمایه‌داری ملی در شهرها شد، حتا وقتی سلطه و اقتدار حکومت مرکزی بود، آثار منفی کمی داشت و این باعث ناامنی‌های بازاریان شد زیرا هم زیر بار ناامنی ناشی از فشار عمال دیوانی در شهرها و هم ناامنی‌های ناشی از سلطه‌ی عشایر بودند.

مشکلاتی که شیوه تولید عشایری ایجاد می‌کرد به دو صورت بود:

1- فعالیت کشاورزی را محدود می‌کرد و کندی جریان آن را به اجتماعات شهری می‌کشاند.

2- رشد و توسعه‌ی درون‌زای سرمایه‌داری از بطن بازارها را دشوار می‌کرد.

از طرفی تجار نیز با موانعی روبه‌رو بودند که عدم پیدایش طبقه‌ای مقتدر (که فرمان‌روای بازار داخلی و بازار پولی کشور و کارگزار صنایع جدید باشد) را در پی داشت.


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: ایرنا

رامین مهمانپرست، سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایران از ربوده شدن ۱۱ زائر ایرانی که از طریق زمینی عازم دمشق بودند خبر داد و از دولت سوریه خواست که همه امکانات خود را برای تامین سلامت ربوده شدگان و آزادی آن‌ها به کار گیرند.

آقای مهمانپرست روز پنج‌شنبه ۶ بهمن (۲۶ ژانویه) ضمن اعلام این خبر، اقدام ربایندگان را «خلاف اصول انسانی و تعهدات اخلاقی و بین‌المللی» دانست و آن را محکوم کرد.

او از ربایندگان خواست که زائران ایرانی را به سرعت آزاد کنند.

مقامات ایران روز ۳۰ آذرماه هم از ربوده شدن ۵ مهندس و کارمند فنی ایرانی در شهر حمص سوریه خبر داده بودند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش داده که این ۱۱ نفر هم‌راه با کاروانی بودند که «بدون مجوز اعزامی» برای زیارت به سوریه رفته بودند.

بنا به همین گزارش در این کاروان ۴۹ نفر حضور داشتند. اتوبوس آن‌ها از طریق ترکیه وارد خاک سوریه شده است.

آ‌نها از شهر حلب در شمال سوریه عازم دمشق بودند. جایی که شیعیان به خصوص برای زیارت آرام‌گاه خواهر امام حسین می‌روند.

به هنگام خروج اتوبوس آن‌ها از شهر حلب، «۲۰ فرد مسلح هم‌راه با ۹ دستگاه خودرو» در منطقه «خان شیخون» در شمال سوریه راه را بر اتوبوس می‌بندند و آن‌ها را مجبور می‌کنند تا به جاده فرعی بروند.

ربایندگان یازده مرد جوان را به گروگان می‌گیرند که در میان آن‌ها، آشپز، راننده و مداح کاروان هم بوده‌اند.

در آخر این اتوبوس به دمشق می‌رسد و مسوولان حج و زیارت ایران، که مسوولیت رسیدگی به امور ایرانیان در سوریه را دارند، آن‌ها را به یک هتل در نزدیکی زینبیه (آرام‌گاه خواهر امام حسین) می‌برند.

این اتوبوس از مرودشت در استان فارس راهی سوریه بود.

یکی از کسانی که در این کاروان بوده، به ایرنا گفته کسانی که هم‌سفرانش را ربودند، ابتدا با گفتن این‌که مسیر خطرناک است، اتوبوس را به جاده‌های کوهستانی بردند و در آن‌جا علاوه بر گرفتن گذرنامه‌ها و تلفن‌هایشان، یازده نفر از جوانان گروه را با خود بردند.

این فرد گفته که آدم‌ربایان، از شنیدن این جمله که روسای جمهوری ایران و سوریه با هم دوست هستند، به خشم آمده‌اند و آن‌ها را تهدید به قتل کرده‌اند.

در گفت‌وگو با دیگر کسانی که از این حادثه جان سالم به در بردند، گروه دومی هم پیش از رسیدن کاروان به دمشق جلوی آن‌ها را گرفتند پول و طلای زائران را ربودند.

یکی از مصاحبه‌شوندگان گزارش ایرنا، مردی هفتاد ساله است که از یکی از آدم‌ربایان سیلی خورده است.

او از مسوولان سازمان حج و زیارت ایران خواسته تا ترتیبی دهند که او برای زیارت امام حسین، امام سوم شیعیان، به عراق برود.

مصاحبه شوندگان هم‌چنین به ایرنا گفته‌اند که هنگام ثبت‌نام، روسای این کاروان به آن‌ها گفته بودند که مجوز‌های لازم را دارند و همه افراد هم بیمه هستند.

اما آن طور که بعدن برای زائران معلوم شده، این کاروان بی‌مجوز بوده و از بیمه هم خبری نبوده است.

کاروان‌های زیارتی که زائران ایرانی را به عراق و سوریه و سفر حج می‌برند باید از سازمان حج و زیارت مجوزهای لازم را داشته باشند.


 


جمعه 7 بهمن 90/ 27 ژانویه 2012

اجرا: دامون

استودیو: دامون

تقویم تاریخ

گزارش اقتصادی‌ هفته- «سیاست چماق و هویج غرب هم‌چنان ادامه دارد»- سایه کوثری

بخش اول خبرها

مجله جاماندگان- «این‌ها واقعیت ندارد»- شراره سعیدی‌

کوچه سلامتی-«ساده یا پیچیده، شایع»- آویده مطمئن‌فر

بخش دوم خبرها

مهارت‌های زندگی-«راز خوراکی‌های نارنجی رنگ»- سیمین

پانوراما- «موانع رشد سرمایه‌داری در عصر قاجار»- پیمان عابدی

بخش سوم خبرها


 


رادیو کوچه

2010 میلادی: معرفی تبلت «آی‌پد» توسط کمپانی «اپل». آی‌پد یک لوح ‌رایانه ساخت شرکت اپل است. این رایانه که از سیستم عامل IOS بهره می‌برد، تنها دارای یک صفحه نمایش‌گر چند لمسی ۹٫۷ اینچی با دقت بالا است و کاربری آن با انگشتان دست امکان‌پذیر است.

آی‌پد برای نخستین بار در چنین روزی در سال 2010  توسط «استیو جابز» معرفی شد و این دست‌گاه از اواخر ماه مارس همان سال  برای فروش به بازار عرضه شد.

1355 خورشیدی: زادروز «فاطمه حبیبی‌زاد» اولین زن نقال ایرانی. وی از سوی مرشدان، دراویش و استادان نقالی و شاه‌نامه‌خوانی به عنوان «گردآفرید» شناخته می‌شود.

گردآفرید متولد شهر اهواز است و حرفه و هنر نقالی را از سال ۱۳۷۸ در نزد استاد مرشد «ولی‌اله ترابی» آغاز کرده است. فاطمه حبیبی‌زاد در رشته‌ی کارشناسى موزه تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل دانش‌کده میراث فرهنگى است.

1900 میلادی: اولین قرص شیمیایى و دارویى مسکن توسط یک داروساز با تجربه آلمانی به نام «فلیکس هوفمان» در چنین روزی اختراع شد که بعدها با نام «آسپرین» شهرت یافت. فلیکس که تحصیلات خود را در رشته شیمی به پایان رسانده بود یک کارگاه بزرگ داروسازی داشت و این قرص را برای تسکین دردهای کوچک و عوارض ساده درست کرد. مصرف آسپرین در سال‏های بعد به دلیل خواص ضد درد و ضد التهاب آن بسیار فراوان شد و همگان از آن استفاده می‏کردند. اما طی تحقیقات اخیر، اثرات سوء آن نیز مورد توجه قرار گرفته و استفاده از آن توصیه نمی‏شود.

1756 میلادی: زادروز «ولفگانگ آمادئوس موتسارت» آهنگ‌ساز اتریشی، از نوابغ مسلم موسیقی و از بزرگ‌ترین آهنگ‌سازان موسیقی کلاسیک. او در زندگی کوتاه خود بیش از شش‌صد قطعه موسیقی برای اپرا، سمفونی، کنسرتو، مجلسی، سونات، سرناد، و گروه کر از خود باقی گذاشت.

 موتسارت در سه‌سالگی شروع به آهنگ‌سازی کرد و در پنج سالگی لقب کودک نابغه به او داده شد و همه‌جای اروپا شهرت بسیاری یافت. در هفت سالگی اولین سمفونی، و در دوازده سالگی اولین اپرای کامل خود را نوشت. بر خلاف هر آهنگ‌ساز دیگری، او در تمام ژانرهای مرسوم در دوران زندگیش، موسیقی تصنیف کرد و در این زمینه از همه برتر بود. وی سرانجام در سال 1791 و درسن سی‌و‌پنج سالگی درگذشت.

——————————————-

برخی دیگر از روی‌دادهای امروز

1976 میلادی: فضاپیمای «آپولو یک» که قسمتی از پروژه آپولوی ناسا برای آماده‌سازی فرود انسان بر سطح کره ماه بود.در پای‌گاه فضایی کندی منفجر شد و سه فضانورد آمریکایی که در حال تمرین در داخل فضاپیما بودند، در آتش سوختند.

1926 میلادی: زادروز «اینگرید تولین» از ماهرترین بازیگران فیلم‌های سینمایی سوئد. او از بنیاد هنرهای دراماتیک سوئد فارغ‌التحصیل شده بود و چهار دهه در عالم سینما فعالیت داشت. فیلم کلاسیک «توت‌فرنگی‌های وحشی» معروف‌ترین فیلم اوست. تولین هم‌چنین برنده جایزه به‌ترین فیلم سال ۱۹۵۸ در جشن‌واره کان فرانسه شد. وی که سال‌های آخر عمر خود را در رم زندگی می‌کرد، پس از ابتلا به بیماری سرطان به وطن‌اش بازگشت و در سال 2004 در گذشت.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

راسخون

Iranian History


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های عرب‌زبان، ضاحی خلفان، رییس پلیس دبی، از شهرهای امارات متحده عربی، شام‌گاه پنج‌شنبه 26 ژانویه، اعلام کرد وقوع جنگی دیگر در منطقه دور از انتظار نیست و باید خود را برای آن آماده کنیم‌.

به گزارش تلویزیون بحرین، رییس پلیس دبی تصریح کرد: «جهان به ایران اجازه بستن تنگه هرمز را نخواهد داد .»

وی در ادامه افزود‌: «شاید ایران به طور موقت بتواند در نقل و انتقال نفت‌ و عبور کشتی‌ها کارشکنی کند اما در نهایت قادر به بستن تنگه هرمز نخواهد بود.»

ضاحی خلفان گفت‌: «کشورهای خلیج پارس باید به فکر یک جای‌گزین برای تنگه هرمز باشند و اگر این کشورها بندری را در امارت فجیره احداث کنند‌، تنگه هرمز موقعیت و اهمیت خود را از دست خواهد داد.»

وی در مورد روابط ایران و امارات تاکید کرد: «دولت امارات میان ملت و رژیم ایران تفاوت قائل می‌شود به همین دلیل ما مانع آن‌چه به سود شهروندان ایرانی باشد نمی‌شویم» وی حضور ایرانیان در امارات را گوش‌زد کرد و افزود که «آنان به کشور امارات احترام می‌گذارند.»

رییس پلیس دبی پیش‌تر در کنفرانسی در بحرین از سیاست‌های آمریکا در منطقه به شدت انتقاد کرد و در مورد خطر گروه اخوان‌المسلمین و ایران نیز هشدار داده بود.

بیشتر بخوانید:

«اجازه نمی‌دهیم از خاک ترکیه به ایران حمله شود»

«یک ناو هواپیمابر دیگر آمریکا از تنگه هرمز عبور خواهد کرد»


 


خبر / رادیو کوچه

شبکه اجتماعی توییتر زبان‌های فارسی، عربی، عبری و اردو را به مرکز ترجمه خود اضافه کرده است. توییتر چهارشنبه این هفته زبان فارسی را، در کنار زبان‌های راست به چپ دیگر چون عربی، عبری و اردو به کلیک مرکز ترجمه خود اضافه کرده است.

در همین راستا کلیک شناسه رسمی فارسی هم توسط این سایت راه‌ندازی شده تا به زبان فارسی به کاربران اطلاع‌رسانی کند.

مرکز ترجمه توییتر بخشی از این سایت است که کاربران داوطلب پس از نام‌نویسی در آن، با کمک یک‌دیگر واژه‌ها و نوشته‌های سایت را به فارسی برگردان می‌کنند.

حاصل این برگردان پس از تایید، به عنوان واژه‌های معادل در سایت توییتر قرار می‌گیرد.

پس از کامل شدن این ترجمه‌ها، توییتر امکان این را فراهم می‌کند تا کاربران در محیطی کاملن فارسی توییت کنند.

با اضافه شدن این زبان‌ها تعداد زبان‌های در حال ترجمه در این مرکز به ۲۷ زبان رسیده است.

واکنش‌های کاربران به افزوده شدن زبان فارسی به توییتر تا‌کنون مثبت بوده است.

تعدادی از کاربران به علت عادت به رابط کاربری انگلیسی حاضر به تغییر زبان سایت به فارسی نیستند، اما انتظار می‌رود این موضوع، در روند پیوستن کاربران تازه به این سایت موثر باشد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته