-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ بهمن ۱, شنبه

Latest News from AzadCyber for 01/21/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در آستانه انتخابات پارلمانی در ایران٬ موج جدیدی از بازداشت‌ روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران ایرانی آغاز شده است. در فاصله سه روز٬ ۲۵ دی تا ۲۸ دی ماه٬ دست‌کم سه روزنامه‌نگار ایرانی٬ پرستو دوکوهکی٬ مرضیه رسولی و سهام‌الدین بورقانی٬ دستگیر شدند. بنا بر شنیده‌ها این تعداد می‌تواند بیش از این باشد که تنها با فشار ماموران امنیتی بر خانواده‌ها هنوز خبر دستگیری تعدادی از فعالان رسانه‌ای منتشر نشده است.

بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز٬ هم‌اکنون در ایران ۳۰ روزنامه‌نگار و ۲۴ وب‌نگار در زندان به سر می‌برند. این در حالی‌ست که در سال‌های اخیر به‌خصوص پس از کودتای انتخاباتی در سال ۱۳۸۸ تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران از کشور گریخته یا مهاجرت کرده‌اند.

عصر یک‌شنبه ۲۵ دی‌ماه٬ پرستو دوکوهکی٬ وبلاگ‌نویس و از همکاران فعلی «بنیاد شریعتی» در محل سکونت خود دستگیر شد. او دانش‌آموخته دانشکده خبر تهران و دانشگاه SOAS لندن است. پرستو در سال‌های اخیر با فاصله گرفتن از فعالیت‌های مطبوعاتی وقت خود را بیش‌تر صرف پژوهش می‌کرد.

پرستو دوکوهکی از زمان فوت پدرش تحت درمان است و دستگیری او نگرانی‌هایی درباره وضعیت سلامت‌اش برانگیخته است. او سال‌هاست که در وبلاگ خود «زن‌نوشت» می‌نویسد و کار حرفه‌‌ای خود به عنوان روزنامه‌نگار را با گزارش‌نویسی برای مجله زنان در اواخر دهه ۷۰ شروع کرد. پرستو در گذشته از همکاران تعدادی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب بود.

خانواده دوکوهکی به رسانه‌ها گفته‌اند که او در سال‌های اخیر هیچ‌گونه فعالیت «سیاسی و رسانه‌ای» نداشته. ماموران امنیتی در زمان بازداشت او وسایل شخصی و کامپیوترش را هم ضبط کرده و با خود برده‌اند. او در دو تماسی که با خوانده‌اش داشته اعلام کرده که بازجویی‌اش شروع شده و اتهام «تبلیغ علیه نظام» به او تفهیم شده است. پرستو دوکوهکی پیش از این در اسفند ۸۵ در تجمعی در مقابل دادگاه انقلاب تهران دستگیر شده و همراه با ۳۲ زن فعال در حوزه زنان که عموماً روزنامه‌نگار بودند به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او در جریان دادرسی‌های قضایی در آن زمان از اتهاماتی نظیر «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» تبرئه شد. گفته می‌شود که او اکنون در بند ۲ الف زندان اوین است.

مرضیه رسولی٬ وبلاگ‌نویس و روزنامه‌نگار حوزه ادب و هنر هم سه‌شنبه شب در تهران و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت شد. گفته می‌شود ماموران وسایل شخصی او را نیز ضبط کرده‌اند. مرضیه رسولی نویسنده وبلاگ «سه روز پیش» است و تا کنون با بسیاری از روزنامه‌های مستقل و اصلاح‌طلب همکاری کرده است.

روز چهارشنبه هم سهام‌الدین بورقانی٬ روزنامه‌نگار و از همکاران وب‌سایت دموکراسی ایرانی٬ در خانه‌اش در تهران دستگیر و به مکانی نامعلوم منتقل شد. خانواده او در گفت‌وگو با رسانه‌ها از دلیل بازداشت و محل نگهداری او اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. سهام‌الدین بورقانی فرزند روزنامه‌نگار فقید٬ احمد بورقانی است که معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت اصلاحات و از نمایندگان مجلس ششم بود.

پیش از این نیز در ۲۰ دی ماه٬ محمد سلیمانی‌نیا٬ مترجم رمان پرفروش عطر سنبل، عطر کاج و مدیر سایت یو ۲۴ (شبکه اجتماعی متخصصان ایران) پس از احضار به دادگاه انقلاب کرج بازداشت شد. در ۲۱ دی ماه نیز یکی دیگر از همکاران وب‌سایت مجذوبان نور٬ سیمین نعمت‌اللهی٬ در خانه خود در تهران با اتهام «تبلیغ علیه نظام» دستگیر شد.

فاطمه خردمند٬ احسان هوشمند و سعید مدنی و مهدی خزعلی از دیگر روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران ایرانی هستند که اخیراً بازداشت شده‌اند. وبلاگ مهدی خزعلی پس از بازداشت او هک و از دسترس خارج شده است.

گزارشگران بدون مرز پیش از این نگرانی خود را نسبت به موج جدید بازداشت و سرکوب فعالان رسانه‌ای و وب در ایران ابراز کرده است. این سازمان همچنین در نامه‌ای به ناوی پیلای٬ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره «وضعیت نگران‌کننده آزادی اطلاع‌رسانی٬ روزنامه‌‌نگاران و شهروند و‌ب‌نگاران زندانی در ایران» نوشت.

در این نامه که در ۲۰ دی منتشر شد٬ آمده است: «گزارش‌گران بدون مرز٬ سازمان مدافع آزادی اطلاع‌رسانی٬ خواهان جلب توجه شما به تشدید سرکوب علیه روزنامه‌نگاران، شهروند وب‌نگاران، جامعه مدنی و گسترش سانسور رسانه‌ها و سانسور اینترنت در ایران است. وضعیتی فاجعه‌بار که نیازمند پاسخی درخور و فوری از سوی کمیساریای عالی حقوق بشر است.»

اکنون همچنین یک وبلاگ‌نویس ایرانی به خاطر نوشته‌هایش در وبلاگ «گزارش به خاک ایران» با اتهام «توهین به مقدسات و پیامبر اسلام – سب‌النبی» در زندان است که حکم چنین اتهامی بر اساس قوانین ایران می‌تواند اعدام باشد. گزارشگران در بیانیه‌ای نوشت: «این اتهام سلاحی است در دست مقامات مسئول رژیم، تا از آن برای برای ایجاد ترس و خاموش کردن صداهای اعتراض و انتقاد علیه خود استفاده‌ کنند.»

بسیاری از ناظران موج جدید دستگیری‌ها را به انتخابات قریب‌الوقوع مجلس شورای اسلامی در ایران مرتبط می‌دانند. وزیر اطلاعات ایران چندی پیش خبر از دستگیری تعدادی از افراد داده بود که به ادعای وی «به دنبال اجرای طرح‌ها و برنامه‌های آمریکا در روند انتخابات مجلس نهم از طریق شبکه‌های مجازی بوده‌اند.» این نخستین انتخاباتی است که پس از کودتای انتخاباتی خرداد ۸۸ که اعلام نتیجه‌‌اش چندین ماه اعتراض خیابانی را در پی داشت برگزار می‌شود.

اکنون نزدیک به یک سال است که چهره‌های برجسته جنبش اعتراضی ایرانیان که به «جنبش سبز» ملقب شد در حصر به سر می‌برند. بسیاری از گروه‌های سیاسی انتخابات پیش‌رو را تحریم کرده و انجام انتخابات در سیستم حکومتی ایران را نمایشی و فاقد وجاهت قانونی می‌دانند.


 


احسان نوروزی

وزارت دادگستری آمریکا در اقدامی بی‌سابقه و غیرمنتظره٬ روز پنج‌شنبه ۱۹ ژانویه دستور توقف فعالیت Mega Upload که از مهم‌ترین و محبوب‌ترین سرویس‌های File Sharing در دنیاست را صادر و اعلام کرد که چهار نفر از گردانندگان آن دست‌گیر شده‌اند. اتهام گردانندگان این وب‌سایت «تسهیل دانلود غیرقانونی» است.

ماجرا حالا در بحبوحه کشمکش بر سر طرح بحث‌برانگیز سوپا و یک روز پس از اعتراض سایبری غول‌های جهان مجازی نظیر ویکی‌پدیا و موزیلا و هزاران وب‌سایت مهم دیگر به این طرح٬ همچون بمبی در فضای مجازی منفجر شده است. متن کامل حکم صادرشده بر ضد مگا آپلود را می‌توانید در وب‌سایت روزنامه وال‌استریت‌ژورنال ببینید.

کیم اشمیتس٬ بنیان‌گذار مگا آپلود که از مشهورترین و جنجالی‌ترین هکرهای دنیاست٬ حالا پشت میله‌های زندان و در انتظار برگزاری دادگاهی است که احتمالا از تاریخ‌سازترین دادگاه‌های عصر دیجیتال خواهد بود. کیم اشمیتس ۳۷ ساله که آلمانی‌تبار و ساکن هنگ‌کنگ و نیوزیلند است و با اسم مستعار «دات‌کام» در جهان مجازی شناخته می‌شود٬ در سال ۲۰۱۰ بیش از ۴۲ میلیون دلار درآمد از این راه به دست آورده است. او و سه همکار دیگرش٬ به دستور پلیس فدرال آمریکا٬ در نیوزلند بازداشت شده‌اند.

این اقدام رسمی دولت آمریکا٬ نخستین گام در سرکوب گسترده پایرتها (Pirates) یا همان دزدان دریایی جهان مجازی و ناقضان کپی‌رایت است که البته در دنیا هواداران بسیاری دارند و میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان نیاز خود به فیلم٬ سریال٬ موزیک٬ گیم‌های کامپیوتری٬ نرم‌افزارها و کتاب‌های الکترونیک را از این طریق تامین می‌کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید «مگا آپلود از بزرگ‌ترین مجرمان سایبری و از مهم‌ترین ناقضان کپی‌رایت و حقوق مولفان بوده» و مدعی است که مگا آپلود با قرار دادن دنیایی از فایل‌ها در فرمت‌های گوناگون٬ به صنعت رسانه و سرگرمی در جهان ضرری ۵۰۰ میلیون دلاری وارد کرده است.

اسوشیتد پرس گزارش داده که پیش از توقیف و حذف مگا آپلود٬ گردانندگان این وب‌سایت با انتشار بیانیه‌ای در صفحه اصلی اعلام کرده بودند «واقعیت این است که بخش عمده‌ای از ترافیک موجود روی مگا آپلود کاملا قانونی است و ما به فعالیت خود ادامه خواهیم داد. اگر صنعت تولید محتوا می‌خواهد از محبوبیت ما استفاده کند٬ ما از گفت‌وگو و مذاکره با آنها استقبال می‌کنیم. ما ایده‌های خوبی داریم. با ما در تماس باشید.»

مگا آپلود که بیشتر سرورهایش در هنگ‌کنگ مستقر است٬ بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر ثبت‌شده و فعال دارد و بیش از ۵۰ میلیون نفر هر روز از امکانات آن استفاده می‌کنند. مگا آپلود سیزدهمین وب‌سایت پربیننده جهان است و گفته می‌شود ۴ درصد از ترافیک کلی اینترنت در سراسر جهان٬ مربوط به این سرویس محبوب به‌اشتراک‌گذاری فایل است. بخشی از سرورهای این کمپانی در ویرجینیای آمریکا قرار دارد و مقامات آمریکایی از همین طریق برای توقیف آن اقدام کرده‌اند. میزان درآمد گردانندگان مگا آپلود از طریق تبلیغات ۱۷۵ میلیون دلار اعلام شده است.

هکرهای انانیمس علیه دولت آمریکا

هکرهای ناشناس حالا در دفاع از مگا آپلود و در اعتراض به این اقدام دولت آمریکا به میدان آمده‌اند و اگرچه با حملات گسترده تکذیب سرویس (DDoS) وب‌سایت رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا و مرکز کپی‌رایت ایالات متحده را از کار انداخته‌اند٬ گفته‌اند که انتقام‌گیری‌های بزرگ‌تری در راه است.

ناشناس‌ها در آخرین حملات خود وب‌سایت‌های مهم دیگری را هم از دست‌رس خارج کرده‌اند؛ از جمله Motion Picture و Recording Industry و Universal Music که همگی از حامیان اقدام دولت آمریکا بر ضد ناقضان کپی‌رایت بوده‌اند. برای پی‌گیری خبرهای مرتبط با حملات هکرهای ناشناس می‌توانید توییتر انانیمس را از اینجا دنبال کنید.

گفته می‌شود حملات انانیمس در واکنش به این اقدام٬ از عظیم‌ترین حملات این گروه از هکرهای غیرمتمرکز اما سازمان‌یافته است و بیش از ۵۶۰۰ نفر از سراسر جهان در آن مشارکت کرده‌اند.

توقف فعالیت مگا آپلود ربطی به طرح جنجالی سوپا یا پیپا ندارد. بررسی این دو طرح هنوز در کنگره آمریکا شروع نشده و به تصویب نهایی نرسیده و با گسترش چشمگیر اعتراضات متخصصان و غول‌های سایبری در یکی از بزرگ‌ترین و موثرترین کمپین‌های مجازی تاریخ و عقب‌نشینی حامیان این دو طرح در کنگره و سنا٬ بعید است به زودی و پیش از اعمال تغییرات اساسی٬ به تصویب برسد.

پروپابلیکا گزارش داده که پیش از آغاز این کمپین مجازی در روز ۱۸ ژانویه٬ طرح سوپا در کنگره آمریکا ۸۰ حامی و ۳۱ مخالف داشته٬ اما با گذشت ۲۴ ساعت تعداد حامیان به ۶۵ و تعداد مخالفان به ۱۰۱ نفر رسیده است. با این حال٬ تحلیل‌گران فن‌آوری اطلاعات می‌گویند حملات دولت آمریکا علیه سرویس‌هایی نظیر مگا آپلود٬ دامنه گسترده‌تری خواهد یافت و ادامه‌دار خواهد بود. باید منتظر قربانی‌های بعدی و البته واکنش‌های انتقام‌جویانه از سوی انانیمس بود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به azadcyber-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به azadcyber@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته