-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ دی ۲۷, سه‌شنبه

Latest New from Green Correspondents for 01/17/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 


خبرنگاران سبز/سیاست:
عماد افروغ٬ نماينده سابق مجلس به طور تلويحی نسبت به تبديل جمهوری اسلامی به حکومت امويان هشدار داد و گفت در اين نظام «روز به روز نظام قيمی بر نظام وکالتی» غلبه می کند. وی اين انتقاد را شامگاه يک‌شنبه (۲۵ دی) در برنامه تلويزيونی «پارک ملت» مطرح کرده و گفته است جمهوری اسلامی پس از تشکيل حکومت٬ «قدرت زده» شده است.

وی افزوده در جمهوری اسلامی برخی تفسير‌ها حقی برای «مردم حق» قائل نيستند.مشکل اصلی الان شکاف و فاصله میان دولت و ملت است که مدام بیشتر می‌شود. وقتی می‌گوییم قانونیت نظام در گرو حقانیت حمکران و مقبولیت است، پس نمی‌توان مردم را از آن گرفت. الان تفاسیری در مورد مردم مطرح می‌شود که انگار مردم هیچ حقی ندارند و فقط از سر تکلیف به آنها نگاه می شود.

 افروغ گفته امکان اينکه جمهوری اسلامی به مناسبات پيش از انقلاب سال ۵۷ بازگردد وجود دارد٬ همان‌طور که «از درون نظام نبوی و علوی٬ اموی‌ها زاده شدند.» افروغ علت تولد امويان از دل نظام علوی را «سکوت» و «مصلحت انديشی» اعلام کرده و نسبت به تکرار اين تجربه در جمهوری اسلامی هشدار داده است.

وی گفته است: «بحث تعامل، مشارکت و چرخه ديالکتيک بين عرصه رسمی و نقادی روشنفکران، علما و مردم بايد جدی گرفته شود که اکنون چنين نيست و از اين رو روز به روز نظام قيمی بر نظام وکالتی می چربد.»

اين نماينده سابق مجلس با اعلام اينکه حوزه‌های علميه استقلال خود را از دست داده‌اند٬ اين پرسش را مطرح کرده که چرا تنها «فقها» به عنوان اهالی «خبره» در جمهوری اسلامی معرفی می‌شوند و مجلس خبرگان خالی از اقتصاددان و حقوق‌دانان است.

عماد افروغ پس از حسين علايی دومين فردی است که در يک هفته گذشته انتقاد‌های تندی متوجه وضعيت موجود در جمهوری اسلامی می کند.

اظهارات وی با خشم گروهی از محافظه‌کاران مواجه شده به طوری که سايت «رهاپرس» وابسته به تيم احمدی‌نژاد روز دوشنبه (۲۶ دی) انتقاد‌های تندی متوجه وی کرده است. اين سايت نوشته که «افروغ با جويدن کاغذپاره‌های سروش و تلطيف سخنان علائی و مودبانه کردن فحاشی نوری‌زاده در اين برنامه مستقيم مدعی شکاف بين حاکميت و مردم» شده است.
«رها‌پرس» در يادداشت ديگری اعلام کرده که عماد افروغ در برنامه «پارک ملت» به جمهوری اسلامی و علی خامنه ای اهانت کرده و حوزه‌های علميه را به انتقاد از رهبری تحريک کرده است.

سايت محافظه‌کار «۵۹۸» نيز با انتشار يادداشتی از سخنان آقای افروغ انتقاد کرده و نوشته که «گويی دو پهلو گويی و دو پهلو نويسی در اين روزهای حساس انقلاب، در ميان برخی خواص انقلاب فراگير شده است.»
اين سايت نوشته که «سخنان نيش دار برخی از خواص که اتفاقاً تمامی آنان در بزنگاه‌های خطر يک وجه اشتراک مشخص به نام دو پهلويی دارند فقط و فقط به کام استکبار خوشايند است.»

* وقتی دوره هفتم برای نمايندگی مجلس ثبت نام نکردم عده ای درباره نيامدنم سئوال کردند، گفتم هر روز ديوار مصلحت کوتاه تر شده است.

    * زمانی که در مجلس هفتم شرط ليسانس برای نامزدی مجلس گذاشته شد بنده از مخالفان آن بودم. وقتی فورماليزم را اصالت می دهيم صحيح نيست. مگر مدارک ليسانس و فوق ليسانس ما چه کاری می توانند بکنند و چه ويژگی دارند؟

    * در مورد خبرگان که بحثی کارشناسی است واقعا اين سئوال مفهومی را ميخواهم مطرح کنم که فقط فقها خبره هستند؟ فقط حکم شناسی بايد ورود داشته باشد و موضوع شناسی اهميتی ندارد؟ اقتصاد شناس، فيلسوف، جهان شناس و.. نبايد حضور داشته باشد؟

    * گام اول ارائه تئوری صحيحی از انقلاب است و اينکه بايد انقلاب اسلامی را در منظومه ای فکری ببينيم.

    * اشتباهی که کرده ايم و هنوز مرتکب می شويم اين است که قدرت يعنی قدرت رسمی و از قدرت غيررسمی غافل می شويم.

    * حوزه علميه ما پيش از انقلاب مستقل بود و منبع خوبی برای بسيج توده ها بود ولی بعد از انقلاب نقش نظارت و نظريه پردازی را با تصدی گری فراموش کرد.

    * هرکسی در معرض نظارت و نقد قرار نگيرد از قاعده مندبودن خارج می شود.

    * نقد فعال و مستمر نداريم.

    * سفت و سخت حمايت می کنم که حکومت بايد فقهی باشد چون بايد حکومت الهی باشد. نبايد مقام مظعم رهبری در قم گلايه بکنند که پشتوانه فقه سياسی نداريم.

    * فقهای ما بايد مطمئن باشند که کشور ما دارد فقهی اداره می شود و سئوال کنند تصميمی که گرفتيد منبعش کجاست. بايد اطمينان حاصل شود که کشور فقهی اداره می شود. اين يعنی توجه به نيازهای متحول.

    * داريم مکانيزم فعالی را که حکومتی نباشد از دست می دهيم و اين شکاف دارد ما را به جايی می رساند که ما فراموش کنيم ما وکيليم و قيم نيستيم.

سايت فردا هم در گزارش خود از اين مصاحبه نوشت:

*روشنفکری امری مذموم نيست بلکه اگر خداگرايانه باشد کار انبياست.چراکه انبيا هم از درد مردم می گويند و می کوشند آنها را به تعالی رهنمون کنند و وظيفه روشنفکران خدا گرا نيز چنين است. توجه داشته باشيد که فقط خداگرايان می توانند روشنفکری کنند  چرا که روشنفکری صحيح بدون توجه به غايت و ذات ممکن نيست و اين امور نيز فقط در ساحت خداگرايی تحقق می يابد.

*پس از تشکيل نظام جمهوری اسلامی ما قدرت زده شديم و فراموش کرديم که چرا جمهوری اسلامی تشکيل شد.به گونه ای که الان تفاسيری از مردم [درباره مردم] می بينيم که مردم واجد حقی نيستند و از سر تکليف با آنها مواجه می شوند. اين امر يقينا مطابق با اهداف انقلاب نيست.

* روشنفکر سر سفره آماده نبايد بنشيند. بايد هزينه دهد مانند انبيا.  انبيا دغدغه معيشت و شغل نداشتند و دلمشغول تعالی مردم بودند

*اعوا پيچيده ترين شکل اعمال قدرت است و وظيفه روشنفکر افشای آن است.

*اکنون در کشور ما هر که لابی گرا تر است راحتتر کارش پيش می رود. بالاخص در خصوص مجلس که در فرايند کانديداتوری و تاييد صلاحيت و حضور در مجلس اين امر وجود دارد.

* وقتی دوره هفتم برای نمايندگی مجلس ثبت نام نکردم عده ای درباره نيامدنم سئوال کردند، گفتم هر روز ديوار مصلحت کوتاه تر شده است. و اين امر دارد گردن مرا خرد می کند

*  زمانی که در مجلس هفتم شرط ليسانس برای نامزدی مجلس گذاشته شد بنده از مخالفان آن بودم. وقتی فرماليزم را اصالت می دهيم صحيح نيست. مگر مدارک ليسانس و فوق ليسانس ما چه کاری می توانند بکنند و چه ويژگی دارند؟

 *در مورد خبرگان که بحثی کارشناسی است واقعا اين سئوال مفهومی را ميخواهم مطرح کنم که فقط فقها خبره هستند؟. فقط حکم شناسی بايد ورود داشته باشد و موضوع شناسی اهميتی ندارد؟ اقتصاد شناس، فيلسوف، جهان شناس و.. نبايد حضور داشته باشد؟

*  بحث تعامل، مشارکت و چرخه ديالکتيک بين عرصه رسمی و نقادی روشنفکران، علما و مردم بايد جدی گرفته شده و انجام شود. اکنون چنين نيست و از اين رو  روز به روز نظام قيمی بر نظام وکالتی می چربد.

*    اگر بخواهيم به جايی اميد ببنديم حوزه های علميه است. اما  مستقل بودن حوزه علميه شرط اساسی نقد است. نهادهای روشنفکری دينی ما بايد تقويت شوند. بايد هزينه اش را بدهند مانند همان چيزی که قبل از انقلاب اتفاق افتاد. حوزه علميه ما پيش از انقلاب مستقل بود و منبع خوبی برای بسيج توده ها بود ولی بعد از انقلاب نقش نظارت و نظريه پردازی را با تصدی گری فراموش کرد.

 *شايد اين سئوال مطرح شود که مگر امکان دارد مثل قبل از انقلاب شويم. بايد برای توضيح اين مساله بايد بگويم از درون نظام نبوی و علوی اموی ها زاده شدند. چون سکوت شد و مصلحت انديشی کردند.

*  اگر قرار است جا پای امام علی(ع) بگذاريم بايد مانند ايشان باشيم. ايشان درمورد معاويه می گويند اگر خواسته باشم از او سياستمدارتر هستم اما چه کنم که دستم بسته است. اگر ما هم خواسته باشيم سياستمان مانند حضرت علی(ع) باشد بايد دستمان بسته باشد اما بعضی ها دستشان باز شده است.

*امام می فرمودند تمام تشکيلاتی که از صدر اسلام تاکنون بوده است  و تمام چيزهايی که انبيا از صدر خلقت تا حالا داشته اند ،معنويات اسلام ،عرفان اسلام، معرفت اسلام است و.... تشکيل حکومت برای همين است ،البته اقامه عدل است لکن غايت نهايی معرفی خداست و عرفان اسلام.





 
 

اگرهمه وارد ميدان شوند از سال آينده تحول همه جانبه در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد؛ بايد همه نگاهها را طبق سند تغيير دهيم و در معلم، کلاس، کتاب، نحوه تدريس، چگونگی خواندن و نوشتن و....در همه زمينه ها تغيير ايجاد شود.
خبرنگاران سبز/جامعه:
وزير آموزش و پرورش از متناسب سازی فضاهای آموزشی، آموزش، تربيت و کتابهای درسی براساس جنسيت دانش آموزان خبر داد و گفت: اين موضوع در بند ۲/۱۴ سند تحول بنيادين آمده است.

حميدرضا حاجی بابايی در همايش انديشی "هوشمندسازی مدارس استثنايی" که در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای شفق با حضور مسئولان و کارشناسان آموزش و پرورش استثنايی برگزار شد، افزود: در بند ۲/۱۴ سند تحول بنيادين آموزش و پرورش آمده است که براساس تفاوتهای جنسيتی دختران و پسران فضاهای آموزشی، آموزش و تربيت و کتابهای درسی دانش آموزان بايد متناسب سازی شود.

وی ادامه داد: برهمين اساس بايد مدارسی بسازيم که در آن دختران و پسران احساس آرامش کنند نه اينکه مدارسی بسازيم که بعد از ساخت آن نياز به متناسب سازی داشته باشيم.

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: اين تناسب سازی برای دانش آموزان با نيازهای ويژه ( استثنايی ) نيز انجام می شود.

حاجی بابايی با اشاره به تهيه نقشه راه آموزش و پرورش اظهار کرد: در اين نقشه آموزش و پرورش براساس تمام ظرفيتها و وسعتش در نظر گرفته شده است و همه بخشها در آن وجود دارد. همچنين سند تحولی مبتنی بر آموزه ها و الگوهای قرآنی تبيين شده است.

وی تصريح کرد: اگرهمه وارد ميدان شوند از سال آينده تحول همه جانبه در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد؛ بايد همه نگاهها را طبق سند تغيير دهيم و در معلم، کلاس، کتاب، نحوه تدريس، چگونگی خواندن و نوشتن و....در همه زمينه ها تغيير ايجاد شود.








 
 




My people: they are truly peace loving people







 
 


خبرنگاران سبز/سیاست:
 شورای هماهنگی راه سبز اميد بازه زمانی بزرگداشت اولين سالگرد ۲۵ بهمن تا روز رأی گيری انتخابات مجلس نهم  را فرصتی مناسب برای تبلور و ابراز مجدد جنبش،سبز  و تأکيد دوباره بر مواضع اصولی اعلام کرد.

درچهارمين بيانيه اين شورا به مناسبت انتخابات مجلس آمده است:طيف‌هايی از همراهان جنبش سبز، بازه زمانی بزرگداشت اولين سالگرد ۲۵ بهمن تا روز رأی گيری را فرصتی مناسب برای تبلور و ابراز مجدد جنبش، و تأکيد دوباره بر مواضع اصولی آن و نيز پيگيری چشم‌اندازها می‌دانند. شورای هماهنگی راه سبز اميد تمامی فعالان و حاميان جنبش سبز به ويژه جوانان و دانشجويان را به همياری و همفکری در اين باره، و نيز برای اخذ تصميمات بهينه و کنش مؤثر در مقطع انتخابات مجلس آينده، با هدف گسترش و تعميق و ارتقای جنبش سبز، تعقيب حاکميت ملی، و مهار خودکامگی در کشور فرامی‌خواند.


متن کامل اين بيانيه بشرح زير است:

به نام خدا
راهپيمايی پرشکوه ۲۵ خرداد سال ۸۸ سرآغاز جنبش سبز ملت ايران در ادامه مبارزه مستمر و آگاهانه برای دستيابی به حقوق و آزادی‌های قانونی و دفاع از حق مشارکت در اداره امور و تعيين سرنوشت خويش بود. اين حرکت مدنی و حق طلبانه با سرکوب غيرانسانی و خشونت‌بار (از جمله به گلوله بستن اجتماعات و راهپيمايی‌های مسالمت آميز، بازداشت‌های غيرقانونی گسترده منتقدان و معترضان و شکنجه زندانيان و جناياتی چون کهريزک و به ويژه فاجعه عاشورای خونين سال ۸۸) روبرو شد. با وجود اين همه، حضور پرشور مردم آزاده و حق‌جو در حرکت اعتراضی ۲۵ بهمن سال ۸۹ عزم راسخ ملت ايران را در ادامه اين مبارزه انسانی به نمايش گذاشت. اعتراض ۲۵بهمن نشان داد جنبش سبز با زندگی مردم در آميخته و با آرمان‌های بلند ملت زنده است.

شورای هماهنگی راه سبز اميد ضمن گرامی داشت ياد شهيدان جنبش سبز، ادای احترام به خانواده‌های داغدار ايشان، تجليل از زندانيان و همه کسانی که در ماه‌های گذشته متحمل خشونت و سرکوب و محروميت شده‌اند، انتخابات مجلس نهم را به مثابه سرآغاز مرحله ای نوين از حيات جنبش سبز ارزيابی می کند. مرحله ای که در صورت کنش آگاهانه و سازمان‌يافته ی فعالان سبز می تواند در مسير مبارزه مدنی ملت ايران برای استيفای حقوق ازدست رفته خويش تجربه‌ای‌‌ غنی و پربار به ارمغان آورد و چشم انداز اميدبخشی را برای آينده جنبش رقم بزند. بخش های مختلف جنبش سبز در مرحله ثبت نام نامزدهای انتخاباتی، با اتخاذ موضع هماهنگ و منسجم و اعلام عدم مشارکت فعال در انتخابات نشان دادند با وجود همه فشارها و تهديدها و تطميع‌های پيدا و پنهان از آمادگی و ظرفيت مطلوبی برای تبديل انتخابات مجلس نهم به مبارزه‌ای مدنی و تعيين کننده عليه استبداد برخوردارند.

اين انتخابات اگر در نگاه ما فرصتی برای نمايش عزم و اراده ملت بر ادامه مبارزه تا تحقق مطالبات خويش تلقی می‌شود، اقتدارگرايان حاکم نيز بدان همچون فرصتی برای مشروعيت بخشی به تداوم حضور خويش در قدرت و حل مشکلات خود در سطح بين الملل می‌نگرند. حاکميت اميدوار است بتواند رقابت باندهای درون خود را به عنوان رقابت انتخاباتی واقعی ميان جريان‌ها و گرايش‌های مختلف اجتماعی تبليغ کند و به اين ترتيب نمايشی از انتخابات به ظاهر رقابتی را به اجرا در آورد.

اقتدارگرايان می کوشند با استفاده از تمامی امکانات تبليغاتی، سياسی، امنيتی و پليسی خود مردم را به حضور هرچه بيشتر در انتخابات ناگزير سازند. اين تلاش می‌تواند شامل طيفی از اقدامات از جمله عمليات روانی، شايعه‌پراکنی، ايجاد رعب و ترس از عواقب عدم شرکت در انتخابات، محدوديت بيشتر رسانه‌های مستقل و اعمال فشار بيشتر بر تشکل‌های سياسی و مدنی منتقد و ... باشد. اقتدارگرايان حاکم نشان داده‌اند برای حفظ قدرت و تداوم موقعيت خويش، اعتنايی به منافع و مصالح و امنيت ملی نمی‌کنند؛ بنابراين تعجب‌آور نخواهد بود اگر طی مدت باقی‌مانده تا انتخابات شاهد اجرای سناريوهايی همچون تشديد بحران و تهديدهای خارجی و استفاده تبليغاتی از آن به منظور تحريک احساسات وطن پرستانه ملت در هنگامه‌ی انتخابات باشيم. شواهد و قراين اين سناريوهای نابخردانه که آثار زيانبار آن بر منافع و مصالح کشور قابل انکار نيست، از هم اکنون قابل مشاهده است. در همين حال و با وجود تبليغات جاری که عمدتاً مصرف داخلی دارد، تلاش برای رسيدن به توافق و تفاهم با طرف‌های آمريکايی و اروپايی، با اعطای امتيازات چشمگير در ازای کاهش فشارها و تحريم‌ها، در جريان است.

رويکرد ضدملی و ضدمردمی حاکمان اقتدارگرا، مسئوليت همراهان جنبش سبز را در آگاهی بخشی به جامعه در قبال انتخابات آينده چند برابر می‌کند. همگامان جنبش سبز می‌توانند نقش مهمی در رسواسازی انتخابات نمايشی و فرمايشی اسفندماه و سناريوهای عوام‌فريبانه‌ی حاکميت، و نيز تبيين ويژگی‌ها و لوازم و استانداردهای انتخابات آزاد، سالم و عادلانه به عهده گيرند.

طيف هايی از همراهان جنبش سبز، بازه زمانی بزرگداشت اولين سالگرد ۲۵ بهمن تا روز رأی گيری را فرصتی مناسب برای تبلور و ابراز مجدد جنبش، و تأکيد دوباره بر مواضع اصولی آن و نيز پيگيری چشم‌اندازها می دانند. شورای هماهنگی راه سبز اميد تمامی فعالان و حاميان جنبش سبز به ويژه جوانان و دانشجويان را به همياری و همفکری در اين باره، و نيز برای اخذ تصميمات بهينه و کنش مؤثر در مقطع انتخابات مجلس آينده، با هدف گسترش و تعميق و ارتقای جنبش سبز، تعقيب حاکميت ملی، و مهار خودکامگی در کشور فرامی‌خواند.

شورای هماهنگی راه سبز اميد

۲۰/۱۰/۱۳۹۰


 
 

 فيلم سينمايی «جدايی نادر از سيمين» به کارگردانی اصغر فرهادی در شصت و نهمين دوره جوايز سالانه گلدن گلوب جايزه بهترين فيلم خارجی‌زبان را دريافت کرد.

خبرنگاران سبز/فرهنگ-هنر-ادبیات:
لحظه تاريخی سينمای ايران سرانجام از راه رسيد و نام سينمای ايران بربام رفيع ترين صحنه سينمايی جهان « گلدن گلوب » همچون نگين درخشيد. سينمايی که بعداز به سرکار آمدن نظام اسلامی گرفتار شديدترين سانسورهای مديران بی فرهنگ متصديان حوزه هنر قرارگرفت و به فاحشه خانه متهم شد.

امروز بيشتر از من و تو جعفرپناهی خوشحال است و کدام ايرانی می تواند امروز به خود نبالد و به ايرانی بودنش افتخار نکند مگر اینکه به فکر ویرانی فرهنگ و هنر و ادب این مرز و بوم و از دیار تبار دیگری باشد.

«جدايی نادر از سيمين» که به نمايندگی از ايران در اسکار ۸۴ حضور داشت در بخش گلدن گلوب فيلم خارجی زبان به عنوان بهترین فیلم از نگاه منتقدین و داوران برگزیده شد. برای اولين بار است فيلمی از سينمای ايران اين جايزه را دريافت می کند.فیلمی از ایران که تقریبا در تمامی کشورهای جهان از آسیا گرفته تا اروپا و قاره آمریکا به نمایش درآمد تا پیام رسان سینما و سینماگران ایران باشد.

اصغر فرهادی به نمايندگی از سينمای ايران به همراه پيمان معادی روی سن حاضر شد و پس از دريافت جايزه گفت: «وقتی به اينجا می آمدم داشتم فکر می کردم چه بايد بگويم. از پدر و مادرم تشکر کنم، از همسر مهربانم، از فرزندانم، از گروهم، اما اينجا می خواهم از مردمم حرف بزنم. آن‌ها واقعا مردمی صلح دوست هستند.»  از نظر من مردم دو کشور با هم مشکلی ندارند، همانطور که پيشتر گفتم مردم ايران مردم صلح دوستی هستند، اميدوارم مردم نه تنها در ايران نه در هيچ جای دنيا جنگ را تجربه نکنند، و جنگ مساله ای باشد در ارتباط با گذشته

اصغرفرهادی به جهانیان پیغام داد مردم ایران صلح دوست هستند و طالب جنگ و ستیزی با هیچ کشوری ندارند و اگر رژیم حاکم بر ایران در تریبون هایش خواستار نابودی آمریکا و اسراییل هستند مردم ایران با هیچ کشوری دشمنی ندارد و اگر روزی که شاید زیاد هم دور نباشد رژیم حاکم برای حفظ قدرت خود دست به ماجراجویی دیگری زد و جنگ دیگری برپا کرد مردم ایران هیچگاه به دنبال سوختن در جنگ دیگری نیستند.






 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به greencorrespondents-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به greencorrespondents@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته