-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ بهمن ۷, جمعه

Latest News from Emrooz for 01/26/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه: همسر مهدی کروبی در دیدار با احمد قابل، پژوهشگر دینی از قطع کلیه ارتباطات با مهدی کروبی و بدرفتاری ماموران خبر داد.

به گزارش سحام، در این دیدار فاطمه کروبی ضمن اطلاع از وضعیت جسمی آقای قابل، از مقاومت و پایداری وی برای دفاع از حقوق مردم و نیز پایداری و مجاهدت در راه حق تقدیر نمود.

در ادامه نیز احمد قابل متقابلا نگرانی خود را از وضعیت آقای کروبی اعلام کرد و ابراز امیدواری نمود تا مردم به زودی شاهد آزادی رهبران و سایر زندانیان سیاسی دربند باشند.

در ادامه این دیدار، خانم کروبی در خصوص آخرین وضعیت همسرشان خاطرنشان کرد: " به دنبال اعلام نظر آقای کروبی مبنی بر عدم شرکت در انتخابات، ملاقات من با ایشان کاملا قطع شده است و مقامات امنیتی اجازه رفتن به منزل خودم را نیز از من سلب کرده اند."

فاطمه کروبی با ابراز ناراحتی و نگرانی از ادامه این وضعیت، در پایان در خصوص رفتار ماموران امنیتی گفت: " ماموران طی این مدت متاسفانه برخورد بسیار بی ادبانه و هتاکانه با من داشته اند. "

همسر مهدی کروبی دقیقا یک ماه قبل در گفت و گویی، نظر مهدی کروبی در خصوص انتخابات را به اطلاع مردم رساند. آقای کروبی یک ماه قبل در خصوص انتخابات گفته بود: برای اینکه از این بیشتر آبروی اسلام و روحانیت نرود و مردم و فعالان سیاسی دلسوز نظام، مجددا گرفتار نشوند، بهتر است جمع اندکی که مورد قبول آقایان هستند؛ به عنوان شورای عالی انتخابات منصوب شوند و افرادی را به عنوان نماینده ملت انتخاب (منصوب) کنند و تیر آخر را به پیکره جمهوری اسلامی که در سال ۵۸ با رأی قاطع و بی سابقه مردم تصویب و تاسیس شد؛ بزنند تا انشاله مردم در فرصتی مناسب، ارزش های موجود در قانون اساسی سال ۵۸ را، البته با اصلاحاتی که در گذر زمان ضروری می‌نماید؛ احیا کنند."

مهدی کروبی در آن دیدار به همسرش گفته بود: "موضع‌گیری‌هایی که از دبیر شورای نگهبان و وزیر اطلاعات و برخی دیگر از مسئولان و مخصوصا صدا و سیما شنیده‌ام حاکی از آن است که به اعتقاد "آنان" دشمنان انقلاب و نظام می‌خواهند از فرصت انتخابات استفاده کنند و امنیت کشور را برهم زنند! من از این دیدگاه‌ها استنباط کردم که آقایان از تداوم قهر و نارضایتی مردم به خوبی مطلع‌اند و می‌خواهند انتخاباتی فرمایشی و دستوری ترتیب دهند و با رد صلاحیت و ابطال برخی حوزه‌ها و پرکردن صندوق‌های رای از رای‌های بدون صاحب، و سپس برخورد و دستگیری و به وجود آوردن رعب و وحشت و امنیتی کردن کشور، پروژه تکراری انتخابات ۸۸ را بار دیگر پیاده کنند."


 


کلمه: با گذشته بیش از دو هفته از انتشار یادداشت سردار علایی، هنوز واکنش ها به این یادداشت تاریخی ادامه دارد.

به گزارش کلمه، وحید پوریامین در آخرین مطلب خود با عنوان " تفتیش عقاید حزب الله"، یادداشت سردار علایی را "هتاکانه" خوانده است.

وحید پوریامین مجری سیماست. همان کسی که برنامه "رو به فردا " را بعد از انتخابات برگزاری می کرد. برنامه ای که با انتقادات زیادی رو به رو شد. هر چند صاحبنظران از کم تجربگی او گلایه داشتند اما این مدیر شبکه سوم سیما به سختی از وی حمایت می کرد و گفته بود که برای این برنامه ها جایگزینی بهتر ازاین مجری جوان سراغ ندارد.

وحید یامین پور از دانشجویان دانشگاه امام صادق است که در آن دانشگاه به فراگیری حقوق جزا پرداخته است. سایت های حامی دولت از او با عنوان "دکتر یامین پور" یاد می کنند.

او وبلاگ نویس است خودش را در وبلاگش اینگونه معرفی می کند: " حقوق، جامعه شناسی، فلسفه، سیاست، هنر... انگار به همه چیز علاقه دارم و از آن جمله به نوشتن، می نویسم تا خوانده شوم و رد پای اندیشه دیگران را روی فهمم تجربه کنم."

اما مطلب منتشر شده پوریامین، بار دیگر سردار علایی را ناچار به پاسخگویی کرد. علایی که بدنبال یادداشت نوزده دی مورد تهاجم سازمان یافته اقتدارگرایان قرار گرفت، بارها بر موضع خود در دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی پافشرده است. اما این بار پاسخ کوتاهش متفاوت و بیانگر نکات تازه ای است.

سردار علایی در پاسخ به مطلب پوریامین به ذکر رویدادهایی که پس از انتشار این یادداشت پیش آمد، پرداخته و نوشته است: از دلسوزی شما برای نظام جمهوری اسلامی متشکرم. جهت اطلاع عرض می کنم که ۱- به روزنامه اطلاعات و سایت خبر آن لاین اخطار قضایی داده شد.۲- روزنامه اطلاعات و همة سایت ها را مجبور کردند که مقالة ۱۹ دی را از روی سایت های خود بردارند.۳- روزنامه اطلاعات و خبر آن لاین را مجبور به درج تکذیبیه کردند.۴- در روز اربعین حسینی به منزل من واقع در شهرک سازمانی سپاه حملة سازمان یافته کردند و من به یاد حمله به خیمه های امام حسین علیه السلام افتادم زیرا زن و بچه ها دچار نگرانی و هراس شدند. ۵- تعدادی از فرماندهان سپاه علیرغم مذاکره با من اقدام به انتشار بیانیه کردند. ۶- اقدامات و تماس های دادستانی را توضیح نمی دهم. ۷- تمام سایت های داخلی از جمله فارس و رجانیوز هرچه خواستند علیه من نوشتند ولی من به خاطر دفاع از حزب الله به آنها پاسخ ندادم.۸- جواب روزنامة کیهان که مطلب ضعیفی از نظر منطقی علیه من به چاپ رسانده را دادم که این روزنامه از چاپ آن خودداری ورزید.

پس از انتشار مطلب کیهان، سردار علایی در پاسخی مستدل و متین به مدیرمسئول این موسسه تحت امر رهبری، بار دیگر نگاه انتقادی خود را مطرح کرده و برای امثال شریعتمداری ابراز تاسف نموده و در نکته ظریفی که بیانگر این است که چه کسی با خط گرفتن مطلب می نویسد، نوشته است: این مقاله را من نوشته ام و دشمن و یا کسی آن را به من القا نکرده است. من از افرادی نیستم که دیکته دیگران را به صورت سفارشی بنویسم. متأسفانه بعضی دوست دارند هر مطلبی را که نمی پسندند، کار دشمن و یا ضد انقلاب بدانند.

وی در این یادداشت از مدیرمسئول کیهان خواسته است که به شعور انسانی احترام بگذارد و آورده است: بهتر است به شعور انسانها احترام گذاشته شود و افرادی را که مثل شما نمی اندیشند مهره یا شکار حریف نخوانید.

همرزم باکری ها که از سوی گروه های معلوم الحال تحت فشار شدید قرار گرفته است، بی توجه به این فشارها بر مواضع خود بار دیگر تصریح می کند و می نویسد: من همیشه به پاسداری از انقلاب عظیم اسلامی ملت ایران که با تقدیم هزاران شهید عالی مقام، بساط دیکتاتوری و استبداد را برچید افتخار می کنم و همیشه بر روح امام عظیم الشأن امت درود می فرستم و یاد و راه او را در این ایام قیام بر ضد دیکتاتوری ها در جهان عرب زنده می دارم؛ مقاله ۱۹ دی هم از این قاعده مستثنا نبوده و نباید آن را بیراهه قلمداد کرد.

روزنامه کیهان از درج این پاسخ خودداری کرد و به جای آن به نقل خبرگزاری فارس یادداشتی را منتشر کرد که سردار علایی وفاداریش را به ولایت فقیه اعلام کرده است.

سردار حسین علایی، فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه و از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است.

مجید نداف از پژوهشگران و نویسندگان دفاع مقدس با تقدیر از شخصیت و خدمات سردار علایی وی را فرماندهی از تبار باکری ها خوانده و نوشته است: اگر از سوابق قبل از انقلاب او در دانشگاه تبریز در حشر و نشر با آنها بگذریم که بیانگر وفاداری ریشه دار او به اسلام انقلابی و امام خمینی است.

این سردار هشت سال دفاع مقدس در وصف همرزم خود می افزاید: متأسفانه در مورد امثال علایی ها که زنده اند و یحتمل و مع الاسف معدودند نمی توان قلم به اِطاله راند، حتی اگر خود اجازه دهند نمی توان از سجایای اخلاقی شان که در ذیل افتخارات نظام جمهوری اسلامی است بنا به ملاحظات امنیتی سخنی گفت. اما وقتی در مَنظر میراث داران شهدای جنگ تحمیلی از سر بی تقوایی و مرگ اخلاقی هجمه هایی به سبک "گوبلز" صورت می گیرد چه باید کرد؟

در حالی که مصباح یزدی به سردار علایی انتقاد کرده و یادداشت او را "مقابل رهبری" خواند بود، علی مطهری، نماینده مردم تهران از منتقدان جدی محمود احمدی نژاد در یادداشتی در دفاع از حسین علایی نوشته است: حال این پرسش مطرح می‌شود که قطع نظر از درستی یا نادرستی مطالب آقای علایی در آن مقاله، آیا در کشور ما اگر کسی مثلا معتقد باشد که مدیریت بحران سال ۸۸ و نوع برخورد با معترضان، کارآمد و مناسب نبوده است، حق دارد اظهار نظر کند؟ یا چون نظام ما پسوند «اسلامی» دارد، همه کارهایی که در آن انجام می‌شود درست بوده و خواهد بود و در نتیجه هیچ گاه اصلاح امور صورت نمی‌گیرد و اساسا اصلاح امور درباره این نظام معنی ندارد؟ مطهری از حمله کنندگان خواسته است که " کوردلی" را از خود بزدایند. و بدانند که راه حفظ نظام جمهوری اسلامی احترام به آزادی تفکر و بیان است.

مصطفی تاجزاده، زندانی سیاسی نیز پرسیده بود: چرا دیگر حتی در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نمی شود به رژیم شاه انتقاد کرد و چرا هر سوالی از رژیم گذشته و از شاه برمی گردد به از صدر تا ذیل نظام و اصولگراها ؟ راستی چه اتفاقی افتاده که هرگونه نقدی را توهین به رهبری قلمداد می کنند و خواهان اجرای اشدّ مجازات برای منتقدین رهبری هستند؟


 


دویچه وله:سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی کشاورزی ایران اعلام کرد چند روز پیش عربستان سعودی یک کشتی حاوی محموله میوه صادراتی ایران را برگشت داد. گفته می‌شود این کشتی حامل ۳۰۰ تن میوه بوده که پس از ۵ روز معطلی در بندر "دمام" عربستان سعودی اجازه ورود نیافته و برگشت داده شده است.
به گزارش همشهری آنلاین، رئیس اتحادیه ملی کشاورزی ایران این اقدام عربستان سعودی را ناشی از موضع سیاسی این کشور دانست و گفت اقدام آنها به نوعی همگام شدن با اتحادیه اروپا و آمریکا در برابر ایران است.


 


دویچه وله: چین توقف خرید نفت ایران از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به‌دلیل ادامه برنامه‌هسته‌ای جمهوری اسلامی، «سازنده» نمی‌داند. وزیر امور خارجه چین خواستار اتخاذ سیاستی در جهت صلح و ثبات در منطقه از سوی همه طرف‌های درگیر شد.

خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا، روز پنج‌شنبه (۲۶ ژانویه / ۶ بهمن) از سوی وزارت امور خارجه این کشور نوشت که چین تحت فشار قرار دادن ایران و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه این کشور را «غیر سازنده» ارزیابی می‌کند.

وزارت امور خارجه چین در تفسیر خود درباره تحریم نفتی ایران متذکر شده که «فشارهای کورکورانه بر ایران اقدامی سازنده نیست» و اظهار امیدواری کرده که «طرفین درگیر مواضعی را اتخاذ کنند که در جهت ایجاد صلح و ثبات در منطقه باشد».

چین یکی از خریداران بزرگ نفت ایران است. طی سال‌های گذشته قراردادهای نفتی و گازی ایران با این کشور به چهل میلیارد دلار رسیده ‌است.

در مناقشه هسته‌ای ایران با کشورهای غربی چین با استفاده از تحریم به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران مخالفت کرده است.

در پی جایگزینی برای نفت ایران

همزمان با اعلام تحریم‌های بیش‌تر از سوی غرب علیه ایران رهبری چین در صدد یافتن منابع جایگزین برای نفت برآمده است. در وضعیت حاضر تضمین منابع تأمین انرژی برای اقتصاد چین از اهمیت حیاتی برخوردار است. رهبری چین از عربستان سعودی خواسته تا بازار استخراج نفت و گاز خود را به روی اقتصاد این کشور نیز بگشاید.
نخست وزیر چین روز شنبه (۱۴ ژانویه / ۲۴ دی) در سفر به عربستان سعودی، پس از ملاقاتی که با عضو ارشد هیئت دولت این کشور، شاهزاده نائف، داشت گفت هر دو کشور باید بکوشند همکاری‌ها و مناسبات تجاری خود را به ویژه در زمینه‌ی استخراج نفت و گاز گسترش دهند.

درحالی که ایالات متحده آمریکا، اتحادیه‌ی اروپا و شماری از کشورهای غربی و شرکای اقتصادی آنها به طور یکجانبه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را تشدید کرده‌اند. چین و روسیه همچنان با تشدید تحریم علیه ایران مخالف‌اند.

بان کی مون: کاهش تنش در مناقشه هسته‌ای

دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه (۲۵ ژانویه / ۵ بهمن) از همه طرف‌های درگیر در مناقشه هسته‌ای با ایران خواست که تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران را کاهش دهند.

بان کی مون در نیویورک اظهار داشت: «هیچ راه حل دیگری برای حل صلح‌آمیز این مشکل (مناقشه هسته‌ای ایران) وجود ندارد.» وی از ایالات متحده آمریکا، کشورهای اروپایی و جمهوری اسلامی ایران خواست به مذاکرات خود برای حل این مسئله ادامه دهند. وی هم‌چنین از ایران خواست از تهدید به بستن تنگه هرمز دست بردارد.

دبیر کل سازمان ملل متحد هم‌چنین گفت که تنگه هرمز دارای اهمیت مهمی در تجارت جهانی است و این موضوع اهمیت دارد که «حق عبور برای کشتی‌ها در دریای آزاد مورد احترام همه قرار گیرد و پاس داشته شود». از طریق تنگه هرمز سالانه نزدیک به ۲۰ درصد از کل صادرات نفت از کشورهای تولید کننده به بازار جهانی منتقل می‌شود.

پافشاری غرب برای ادامه تحریم‌ها و فشار اقتصادی بر ایران

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اجلاس روز دوشنبه (۲۳ ژانویه/۳ بهمن) در بروکسل تحریم نفت ایران و بستن حساب‌های بانک مرکزی ایران را به تصویب رساندند. تمام کشورهای اروپایی باید تا اول ژوئیه ۲۰۱۲ قراردادهای نفتی موجود با ایران را فسخ کرده باشند. از سوی دیگر کلیه‌ی حساب‌های بانک مرکزی ایران در سطح اتحادیه اروپا مسدود خواهد شد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، نیز روز سه‌شنبه (۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن) در سخنرانی خود در کنگره این بار دیگر به تصمیم جدی ایالات متحده برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اشاره کرد و گفت: «من هیچ گزینه‌ای را برای دستیابی به این هدف خارج از دستور کار نمی‌دانم.» اوباما در عین حال تأکید کرد، به شرطی که ایران مسیر خود را تغییر دهد و به تعهدات خود پایبند باشد، امکان اتخاذ یک راه حل مسالمت‌آمیز همواره وجود دارد.


 


بی بی سی فارسی: سازمان غیر دولتی دیده بان حقوق بشر روز چهارشنبه (۲۵ ژانویه) با صدور بیانیه ای مقام های ایران را متهم کرد که طی هفته های اخیر"دست کم ۱۰ روزنامه نگار و وبلاگنویس" را بازداشت کرده اند. این سازمان از مقام های ایران خواسته تا یا اتهام این افراد را فورا مشخص کنند یا آنها را آزاد کنند.
بر اساس این بیانیه، "روز یکشنبه ۲۵ دی ماه، ماموران امنیتی ایران پرستو دوکوهکی، روزنامه نگار، وبلاگ نویس و فعال حقوق زن را بازداشت کردند. روز سه شنبه ۲۷ دی ماه نیروهای امنیتی به خانه های مرضیه رسولی و سهام الدین بورقانی، دو روزنامه نگار در تهران هجوم بردند و آنان را بازداشت کردند. روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه، نیروهای امنیتی به خانه شهرام محمودی، روزنامه نگار، هجوم بردند و بعد از جستجو و مصادره اموال وی، او را به مکان نامعلومی منتقل کردند."
علاوه بر این افراد، فاطمه خردمند و احسان هوشمند روز ۱۷ دی، سعید مدنی ۱۸ دی، محمد سلیمانی نیا ۲۰ دی، سیمین نعمت اللهی ۲۱ دی و پیام پاکمهر ۲۷ دی ماه توسط ماموران امنیتی ایران بازداشت شده اند.
در این بیانیه که در سایت سازمان دیده بان حقوق بشر منتشر شده، به نقل از جو استورک، معاون بخش خاور میانه این سازمان آمده است: "این موج بازداشت‏های روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان، تلاش بی شرمانه مقام های (ایرانی) برای اعمال سلطه مطلق بر جریان اطلاعات به شهروندان است. مسئولین باید تمام روزنامه نگاران و وبلاگ نویسانی که در حال حاضر در زندان های ایران بدون صدور اتهامات رسمی، دسترسی به شواهد علیه آنان، و یا به دلیل استفاده از حق آزادی بیان خود گرفتار شده اند را آزاد کنند."
یک منبع نزدیک به خانواده های رسولی و دوکوهکی به سازمان دیده بان حقوق بشر گفت که مقامهای قضایی از ملاقات آن دو با خانواده و ارائه اطلاعات رسمی راجع به دلایل بازداشت آنها خودداری کرده اند. به گفته این منبع، خانم دوکوهکی تا به حال چند بار با خانواده اش تماس تلفنی داشته است، اما خانم رسولی تنها یک بار پس از بازداشت با خانواده اش تماس گرفته است.
روز سه شنبه چهارم بهمن ماه، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، از کشف و نابودی "چندین جریان توطئه آمیز" توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی خبر داد که به گفته او "قصد داشتند مشروعیت انتخابات آینده مجلس را تضعیف کنند."
مشخص نیست که آیا موج بازداشتهای اخیر با اظهارات وزیر اطلاعات ایران مرتبط هست یا خیر.
این بیانیه می افزاید، تا دسامبر سال گذشته میلادی، بر اساس گزارش کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، ۴۲ روزنامه نگار و وبلاگنویس در ایران زندانی بوده اند.
بنا به گزارش های سازمان های مدافع حقوق بشر، تنها در سال ۲۰۱۱ بیش از ۶۰ روزنامه نگار مجبور به ترک کشور شده اند و از ۲۰۰۹ تا کنون دست کم ۴۰ نشریه توسط مقام های حکومتی در ایران توقیف شده اند. در ۱۷ ژانویه، دادگاه عالی ایران حکم اعدام سعید ملکپور، وبلاگنویس مقیم کانادا، که به جرم «توهین و بی حرمتی به اسلام» در اکتبر ۲۰۱۱ محکوم شده بود را تایید کرد. دست کم دو نفر دیگر نیز توسط قوه قضائیه ایران در ارتباط با جرایم اینترنتی به مرگ محکوم شده اند.


 


مهر: احمدی نژاد در خصوص مشکلات موجود در بازار سکه و ارز گفت: برخی از افراد به اسم سرمایه گذاری از بانک مرکزی ارز گرفته اند و بجای سرمایه گذاری الان با چند برابر قیمت در بازار عرضه می کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، محمود احمدی نژاد گفت: تغییرات اخیر در بازار سکه و ارز کاملا کاذب است و عده ای سعی دارند با روندی که به وجود آمده سود ببرند.

وی تصریح کرد: اگر مردم ارز بخواهند بانک مرکزی می تواند به راحتی ارز مورد نیاز مسافرت، تجارت و بقیه امور را در اختیار مردم بگذارد زیرا ذخیره کافی ارزی در کشور وجود دارد.

احمدی نژاد ادامه داد: هم اکنون 90 میلیارد دلار ذخیره ارزی از محل فروش نفت داریم و 32 میلیارد دلار نیز از صادرات غیر نفتی نصیب کشور می شود و در مجموع 135 کیلیارد دلار صادرات داشتیم و در مقابل در 9 ماه گذشته 44 میلیارد دلار واردات داشتیم که احتمالا تاپایان سال به 60 میلیارد دلار می رسد.

احمدی نژاد افزود: این آشفتگیهای اخیر در بازار ارز و سکه کار عده ای دلال است که از خلاء های قانونی استفاده کرده اند و برخی اشتباهاتی که صورت گرفته است در این امر تاثیر گذاشته است از جمله اینکه ارز برای سرمایه گذاری در اختیار برخی افراد قرار گرفته اما آنها بجای سرمایه گذاری و واردات کالا آنها را در جیب گذاشته اند و در بازار اخلال کرده اند.

وی افزود: این امر نتیجه بی اخلاقی است درحالیکه سکه براساس قیمت جهانی قیمتی معادل 500 تا 600 تومان دارد عده ای آماده اند سکه ها را احتکار کرده اند و الان با افزایش قیمت دارند سود می برند اما در این اوضاع ندیدم کسی یا دستگاهی این مسئله را پیگیری کنند و فقط می گویند دولت دلالها را جمع کند.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در اقتصاد کشور وجود ندارد گفت: چه کسی گفته اقتصاد ما وابسته به ارز است ما هم اکنون با تمام این بد اخلاقی ها هیچ مشکلی در اقتصاد نداریم و کار را حتی یک ساعت هم تعطیل نکرده ایم.

احمدی نژاد با اشاره به بد اخلاقی در بازار سکه و ارز گفت: این کارها نه شرط اصولگرایی است نه اصلاح طلبی و نه شرط ایرانی بودن.

وی با اشاره به اینکه مشکل اخیر مقطعی است و به زودی همه چیز به حالت عادی باز خواهد گشت.


 


مهر: بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به صرافان سراسر کشور اعلام کرد در صورتی که از روز شنبه نرخ فروش ارز را بیش از 3 تا 5 درصد بالاتر از نرخ مرجع بانک مرکزی تعیین کنند یا ارز نقدی را بیش از یک درصد گران تر از نرخ تعیین شده این بانک بفروشند، مجوز فعالیت آنها ابطال خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه ای به صرافان سراسر کشور اعلام کرد، در راستای اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز از تاریخ 8/11/90 صرافان سراسر کشور مجازند با در نظر گرفتن هزینه های مربوط به نقل و انتقالات ارزی ، نرخ فروش ارز را حداکثر بین 3 الی 5 درصد بالاتر از نرخ مرجع بانک مرکزی تعیین نمایند.

ضمنا نرخ فروش نقدی ارز به صورت اسکناس نیز با در نظر گرفتن هزینه های تامین اسکناس ، حداکثر به میزان یک درصد بالاتر از نرخ مرجع این بانک خواهد بود.

صرافان سراسر کشور مکلفند، نسبت به ثبت دقیق اطلاعات مربوط به حواله ، اسکناس و هزینه های مربوطه در سامانه سنا اقدام نموده، همچنین نرخ خرید و فروش ارز با شرایط فوق الذکر را بطور روزانه در تابلوی صرافی درج نمایند.

در دستورالعمل یاد شده تاکید شده است صرافانی که بخشنامه ابلاغی این بانک را از تاریخ 8/11/90 رعایت ننمایند، مجوز فعالیت آنها ابطال خواهد شد.

به گزارش مهر، بانک مرکزی امروز نرخ دلار را 1226 تومان برای عرضه از شنبه اعلام کرد.


 


ایلنا: یک فروند هواپیما اف-14 به علت نقص فنی در بوشهر سقوط کرد.

به گزارش ایلنا از بوشهر، این هواپیما به دلیل نقص فنی در حوالی روستای کره‌بند شهرستان بوشهر سقوط کرد.

این هواپیما سه دقیقه پس از پرواز سقوط کرده است.

هنوز از وضعیت خلبان و سرنشینان آن اطلاعی در دست نیست.


 


خبرگزاری فارس: قیمت سکه امروز با 5 هزار تومان کاهش نسبت به بعد از ظهر دیروز به 795 تومان رسید و امکان کاهش باز هم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس قیمت سکه تمام بهار آزادی ظهر امروز با 5 هزار تومان کاهش نسبت به بعد از ظهر روز گذشته به 795 هزار تومان رسید، قیمت نیم سکه بهار آزادی نیز به 398 هزار تومان و قیمت ربع بهار آزادی به ۲۰۰ هزار تومان رسید.
بر اساس این گزارس، قیمت دلار نیز که به ۲۲۰۰ تومان رسیده بود روند کاهشی آن با ابلاغ مصوبه توسط رئیس جمهور از روز گذشته ادامه دارد و امروز ظهر به 1730 تومان رسیده است .
با ابلاغ دیروز مصوبه شورای پول و اعتبار و افزایش نرخ سود از سوی رئیس جمهور قیمت سکه که یک میلیون تومان را رد کرده بود به شدت سقوط کرده و کاهش آن کماکان ادامه دارد.
دلار نیز که توانسته بود تا حدودی مقاومت کرده و از سقف بالای 2 هزار تومان نزول نکند امروز صبح به 1900 و حوالی ظهر به 1730 تومان رسیده است.


 


مهر:رئیس کل بانک مرکزی از آغاز اجرای طرح دلار تک نرخی از روز شنبه آینده خبر داد و گفت: در سیاست جدید هر دلار 1226 تومان خواهد بود.
به گزارش خبرنگار مهر، محمود بهمنی عصر امروز پنجشنبه از آغاز اجرای طرح دلار تک نرخی خبر داد و گفت: از روز شنبه هفته آینده هر دلار به قیمت 1226 تومان و تک نرخی خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در تصمیم‌گیری‌های جدید میزان ارز مسافری را نیز کاهش دادیم، اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است در دور جدید مبلغ ارز مسافری را از متقاضیان دریافت کنیم و پس از کنترل‌های لازم نسبت به واگذاری ارز اقدام شود.

بهمنی با اشاره به اینکه دلار 1226 تومانی و تک نرخی از روز شنبه آینده تحویل خواهد شد، تصریح کرد: حتی برای افرادی که بخواهند مسافرت‌های دور نیز داشته باشند ارز مورد نیاز را فراهم خواهیم کرد و هیچ مشکلی برای هموطنان به جود نخواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: با سیاست جدید بانک مرکزی دیگر نیازی به مراجعه افراد به بازارهای آزاد برای تهیه ارز وجود نخواهد داشت و سیستم‌های بانکی تمام نیازهای آنها را برآورده می‌کند که البته نحوه واگذاری ارز به نسبت نوع مصرف افراد متفاوت خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تحریم‌های اخیر کشورهای اروپایی علیه بانک مرکزی گفت: خوشبختانه در زمینه تحریم‌ها مردم باهوش و فهیم هستند و یا راه را می‌یابند و یا می‌سازند و ما هم اکنون 32 سال است که تحریم شده‌ایم و این اقدامات به تازگی اتفاق نیافتاده است.

بهمنی با بیان اینکه هیچ مشکلی تا کنون وجود نداشته است، تصریح کرد:‌ البته کمی کارها سخت شده ولی امیدواریم که بتوانیم این بحران را نیز به خوبی پشت سر بگذاریم چرا که در دنیای امروز با کشورهای زیادی که وجود دارد راه‌های جدیدی را پیدا خواهیم کرد و کارمان را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما آنچنان رابطه‌ای با اروپا و آمریکا نداشته‌ایم که حال بخواهد در شرایط کاری ما تاثیر بگذارد. البته وضعیت خود آ‌مریکا و کشورهای اروپایی از نظر بحران‌های به وجود آمده به مراتب بیشتر از این است که فکر کنیم کشور ما دچار مشکل خواهد شد.


 


خبرگزاری فارس: یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس ایران از آمادگی کامل مجلس برای بررسی فوری طرح "قطع صادرات نفت به "اروپا" خبر داد.

مؤید حسینی صدر عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی کشورمان گفت: برخی از نمایندگان مجلس خواستار قطع صادرات نفت کشورمان به کشورهای اتحادیه اروپا هستند؛ این تصمیم در شرایط کنونی و فصل سرما در اروپا، قطعاً ضربه زیادی را متوجه دولت‌های اروپایی خواهد کرد.

وی در این زمینه افزود: با توجه به نیاز اروپایی‌ها به نفت کشورمان، اگر این اقدام صورت پذیرد، آنها غافلگیر خواهند شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگر نفت صادراتی کشورمان به اروپا که حدود 18 درصد است، قطع شود، قطعاً اروپایی‌ها ضمن غافلگیری، متوجه قدرت جمهوری اسلامی ایران شده و می‌فهمند که نظام اسلامی در قبال سیاست‌های اروپایی‌ها کوتاه نمی‌آید.

حسینی صدر با بیان اینکه باید در مورد قطع صاردات نفت ایران به اتحادیه اروپا هوشمندانه عمل کرد، اظهار داشت: اروپا در حال حاضر دچار بحران‌های شدید داخلی از جمله گرانی و تورم بالا و همچنین اعتراضات مردمی است و این اقدام مجلس ایران این بحران‌ها را دوچندان خواهد کرد.

" اروپایی‌ها هرگز نمی‌توانند نفت کشور دیگری را جایگزین نفت با کیفیت ایران کنند؛ عربستان هم اگر اعلام کرده که می‌تواند نفت خود را جایگزین نفت ایران کند، اقدام نابخردانه‌ای کرده است چرا که اولاً توان کمک نفتی به اروپا را ندارد و ثانیاً با اعتراضات داخلی موجه خواهد شد."

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر نمایندگان به این نتیجه برسند که نفت صادراتی به اروپا باید قطع شود، مجلس لحظه‌ای در این زمینه تعلل نخواهد کرد و حتی کمیسیون انرژی می‌توان طرح قطع صادرات نفت به اروپا را ظرف دو یا سه روز تصویب و به صحن علنی ارائه کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در پایان تأکید کرد: قطعاً طرح قطع صادرات نفت ایران به اروپا، جزو طرح‌هایی خواهد بود که با رأی بالایی توسط مجلس هشتم تصویب شده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته