-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ بهمن ۱۰, دوشنبه

Latest News from Emrooz for 01/29/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در پاسخ به ندای زندانیان سیاسی

برای اعتراض به حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد بپا خیزیم

هموطنان عزیز

نزدیک به یکسال از حصر غیرقانونی رهبران نمادین جنبش سبز که مصداق بارز آدم ربایی در حقوق بین المللی است، میگذرد. اعتراض و استقامت آنها در برابر پایمال شدن حقوق مردم یکی از عوامل اساسی پیدایش و تداوم جنبش مردم ایران برای گر فتن حق خود از حکومت بوده است. آخرین پیام های آنان برای عدم شرکت در انتخابات موجب اتحاد نظر گسترده ای میان منتقدان و مخالفان نظام حاکم در ایران شده است.

ما از سرنوشت آنان در دست ماموران امنیتی و خطری که سلامت و امنیت آنان را تهدید می کند نگرانیم و باید متحدا بهر صورت ممکن خواست آزادی آنان را به گوش حکومتگران و جهانیان برسانیم. ما در خارج از کشور می کوشیم با برگزاری تظاهرات، نامه های سرگشاده، برانگیختن حساسیت مطبوعات و رسانه ها...و هر نوع اقدام تبلیغی دیگری، به فراخوان یاران دربندمان پاسخ گوییم و از همه همفکران و هموطنان خود انتظار داریم با هر ابتکار ممکن، در این میدان گام بگذارند.

بیایید دست در دست هم برای رهایی این سه تن و همه پیکارگران از زندان، شکنجه و اعدام مبارزه کنیم.


هفتم بهمن 1390 - 27 ژانویه 2012
سازمان جمهوریخواهان ایران


 


بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

محضر شریف حضرت آیت الله العظمی آقای حاج سیّد علی محمّد دستغیب دامت برکاته

و جناب حجة الاسلام آقای حاج سیّد علی نقی دستغیب دامت افاضاته

و جناب حجة الاسلام آقای حاج سیّد ابراهیم دستغیب دامت افاضاته

خبردرگذشت حضرت آیت الله آقای حاج سیّد هاشم دستغیب، فرزند شهید محراب آیت الله دستغیب ( رضوان الله تعالی علیهما) موجب تأثر شد.

آن مرحوم با تربیت شاگردان فاضل، راه پدر بزرگوارشان را ادامه دادند و دین خود را به اسلام و مسلمین و حوزه های علمیه ادا نمودند.

امیدوارم خداوند متعال آن مرحوم را با پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمۀ اطهار(ع) محشور نماید؛ و به آن مرجع مجاهد و فرزندان و همۀ بستگان و دوستان و شاگردان آن مرحوم، صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.

والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

بیت آیت الله العظمی منتظری

احمد منتظری - 9/11/1390


 


کلمه- زهرا صدر:

سومین پرونده ی ابوالفضل قدیانی در حالی تشکیل و این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تفهیم اتهام شد که اخبار نگران کننده ای از درون زندان درباره ی وی منتشر می شود.

زهرا رحیمی همسر این مبارز دوران ستمشاهی در گفتگو با کلمه می گوید که همبندی های آقای قدیانی از وی خواسته اند اقدامی کند اما او می پرسد من چه می توانم بکنم؟

زهرا رحیمی که خود نیز از زندانیان سیاسی دوره ی پهلوی است با اشاره به نامه هایی که این روزها خطاب به مسئولین منتشر می شود و همین نامه ها بهانه ای است برای آزاد نکردن زندانیان سیاسی تاکید می کند که احساس مسئولیت نویسندگان نامه ها ارتباطی با نتیجه ی عملشان ندارد. نامه ها از سر دلسوزی برای کشور نگاشته می شود.

همسر ابوالفضل قدیانی با تشریح مشکلات فراوانی که خانواده های زندانیان سیاسی درگیر آن هستند خاطر نشان می کند که آینده روشن است و ما نا امید نشده در مقابل ظلم سکوت نخواهیم کرد.

همچنین بر اساس اخبار رسیده از بند ۳۵۰ اوین، یکی از رگ های قلب محسن امین زاده، معاون وزیر امورخارجه دولت سید محمد خاتمی گرفته و وی در شرایط خطرناکی به سر می برد.

زهرا رحیمی در این باره می گوید: آقای امین زاده ضربان قلبشان مرتب بالا می رود و اصلا شرایط جسمی شان مناسب نیست. افرادی که مشکل قلبی دارند همیشه در معرض خطر جدی هستند اگر در صورت ایجاد مشکل آنها را سریع به بیمارستان نرسانند و تعللی کنند ممکن است که فاجعه به بار بیاید.

نگرانی خانواده ها از خرداد ماه امسال که هدی صابر در پی اعتصاب غذا و بی توجهی مسئولان زندان از علائم خطرناک جسمی، جان خود را از دست داد، بیشتر شده و به گفته ی آن ها مصداق بارز بی توجهی به جان زندانیان سیاسی رخ داده است.

هفته گذشته ابوالفضل قدیانی برای چندمین بار به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای اوین احضار شد تا در مورد نامه اخیرش مبنی بر تحریم انتخابات غیرقانونی مجلس و مسئولیت رهبری در وضعیت موجود کشور پاسخگو باشد.

این سومین پرونده ابوالفضل قدیانی است و به رغم اتمام محکومیت یکساله دادگاه اول او که آذرماه ۹۰ به اتمام رسید همچنان در زندان به سر میبرد.

کمی قبل از پایان محکومیت یکساله این زندانی سیاسی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شد تا به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام تحت محاکمه قرار گیرد. دادگاهی که قدیانی در آن حاضر نشد، چراکه به گفته وی دادگاه های انقلاب بدون هیت منصفه و بصورت غیر علنی برگزار میشود و فاقد وجاهت قانونی و مشروعیت است.

ابوالفضل قدیانی، یکی از مسن ترین زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ اوین در اخرین نامه تحلیلی خود، انتخابات مجلس نهم را نامشروع خوانده و آنرا تحریم کرده بود.

پس از انتشار نامه فشارها بر این زندانی سیاسی قبل و بعد از انقلاب شدت گرفت. قدیانی ۶۳ ساله در حال حاضر با ناراحتی قلبی، بیماری حاد پرکاری تیروید، پروستات و چندین بیماری دیگر دست و پنجه نرم می کند و بتدریج وزن خود را از دست می دهد، بااینحال یکی از پرروحیه ترین و مقاومترین زندانیان بند ۳۵۰ است که نام وی در تمام بیانیه های اعتراضی زندانیان بچشم میخورد.

متن کامل گفتگوی کلمه با زهرا رحیمی را با هم می خوانیم:

در ابتدا در باره ی وضعیت جسمی آقای قدیانی بفرمایید.

دوشنبه ها که روز ملاقات بود ایشان را دیدیم، برای ما کاملا مشهود بود که خیلی لاغر تر از هفته قبل شده بودند. اما هر چه سوال کردیم که مشکل چیست بگید چیزی به ما نگفتند. و به همین که پادرد دارند و تیروییدشان فعال شده اکتفا کردند. و نکته ی نگران کننده برای ما این است که در رگ های آقای قدیانی ۵ فنر جا گذاری شده و داروهای زیادی مصرف میکنند.

پس در حال حاضر در بند ۳۵۰ تحت مراقبت هستند؟

با توجه به شرایط جسمی ایشان و عملی که انجام دادند باید تحت مراقبت باشند اما آنجا امکاناتی نیست. آنجا داروهایشان را بهشان می دهند.

دوستان و همبندی های آقای قدیانی در رابطه با وضعیت ایشان چه می گویند؟

آنها هم نگران هستند و مرتب به ما می گویند وضعیت همسرم به گونه ای است که ممکن است که در شرایط خطرناکی قرار بگیرد و نشود برایش کاری کرد. می گویند شما از بیرون برای مرخصی و اعزام به بیمارستان اقدام کنید. اما ما چه کار می توانیم بکنیم؟

با توجه به اینکه یک سال حبس آقای قدیانی تمام شده است در حال حاضر به لحاظ قانونی در چه وضعیتی هستند؟

همسر من به طور غیر قانونی در زندان نگهداری می شود. دوره ی یک ساله ی محکومیتشان نهم آذر ماه تمام شده بود و محکومیت جدیدشان هم هنوز در دادگاه تجدید نظر تایید نشده است و با قرار وثیقه باید بیرون باشند که قاضی هم گفته که اینها عجز در وثیقه دارند در حالی که برادرشان رفتند و اعلام کردند که وثیقه میتواند بگذارد اما قاضی نپذیرفته و در نهایت در حکمی گفته اند "عجز در وثیقه".

ماجرای بازپرسی هفته ی گذشته چیست؟ آیا پرونده ی جدیدی برای ایشان تشکیل شده است؟

بله پرونده سوم هم تشکیل شد.

به چه اتهامی؟

درباره ی نامه ای که از زندان خطاب به رهبری منتشر شده تفهیم اتهام شدند البته در بازپرسی شعبه ۴ اوین. برای نامه ی قبلی که ایشان اصلا دادگاه نرفتند چون دادگاه را غیر قانونی می دانستند.

آقای قدیانی و دیگر دوستان دربند و بیرون از زندان بارها در این دو سال و نیم نامه هایی به رهبری و دیگر مسئولان نظام نوشته شده است به نظر شما در شرایطی هیچ گاه هیچ کدام از نامه ها کوچکترین جوابی دریافت نکرده است فلسفه ی این نامه ها که هر روز فشار را در نویسنده ها و خانواده هایشان اضافه میکند چیست؟

به نظر من آنها احساس مسوولیت میکنند. و احساس مسئولیت آن ها ارتباطی با نتیجه ی کارشان ندارد. بالاخره این ها محکوم شدند بدون اینکه حقشان باشد. ان ها تنها انتقاد کرده بودند و تمام این نامه ها تنها و تنها از سر دلسوزی بوده است.

نامه جسورانه ایشان واکنش های زیادی داشته است. شما سال هاست که با آقای قدیانی زندگی می کنید. شخصیت خود ایشان هم در زندگی از همین جنس است و شجاعت و جسارتشان در حوزه های دیگر هم قابل رویت است؟

از همان اولی که ازدواج کردیم همین طور بوده اند. دوستانشان هم همیشه درباره ی این روحیه می گفتند. حتی زمانی که من برای تحقیق از دوستانشان سوال کردم می گفتند خیلی صریح و هستند. و ملاحظه و دروغ برای مخفی کردن مسئله ای در حرف هایشان پیدا نمی شود. در تمام مدت زندگی همینطور بودند.

حساسیت روی ایشان خیلی بالا رفته و ظاهرا کوچترین حرکت منجر به باز شدن پرونده جدید می شود. آیا آقای قدیانی تصمیم ندارند که سکوت کنند تا بتوانند برای ادامه و پیگیری مداوا به مرخصی بیایند؟

من نمی دانم در این مورد. خودشان از ما خواستند که به هیچ عنوان نروید و درخواستی ندهید. یعنی برای ملاقات حضوری هم ایشان اجازه ندادند که ما برویم و درخواستی داشته باشیم. به همین خاطر ما نه ملاقات حضوری داریم نه هیچ در خواستی برای مرخصی. چون می گویند این حق ماست. طبق قانون حق ماست که ماهی ۵ روز مرخصی داریم و ماهی یکبار ملاقات حضوری پس اصلا درخواست معنی ندارد.

خب در حال حاضر حق شما و باقی خانواده ها سلب شده. در این شرایط نباید برای احقاق حق جلو رفت؟

این هم یک روش است. آقای قدیانی حق قانونیشان را می خواهند و حرفی هم که می زنند دقیقا طبق قانون است. حق قانونیشان هست که اعتراض کنند. حق قانونیشان هست که تذکر بدهند. اینها حق قانونی و حقوق شهروندی هستند و فرد باید احساس کند که آزاد است در اجرای آن ها. نباید به خاطر اینکه صحبتی کرده نظری داده انتقادی کرده و نصیحتی کرده غیر قانونی در زندان نگه دارند. نه تنها ایشان بقیه هم همینطور. تنها مورد ایشان را نمی گویم بقیه هم همینطور هستند.

در خبرها از وضعیت جسمی آقای امین زاده هم گزارش های نگران کننده ای آمده است شما از ایشان خبری دارید؟

آقای امین زاده ضربان قلبشان مرتب بالا می رود و اصلا شرایط جسمی شان مناسب نیست. افرادی که مشکل قلبی دارند همیشه در معرض خطر جدی هستند اگر در صورت ایجاد مشکل آنها را سریع به بیمارستان نرسانند و تعللی کنند ممکن است که فاجعه به بار بیاید.

شما در جمع خانواده های زندانیان سیاسی هستید اگر امکان دارد کمی از مشکلاتی که خانواده ها با آن دست و پنجه نرم می کنند و به خاطر آن تحت فشار قرار می گیرند برای خوانندگان کلمه بفرمایید.

مشکلاتشان که حقیقتا زیاد است. مثلا یک سری هستند که همسرانشان را اخراج کرده و شغلشان را گرفته اند حتی خانم هایی هستند که کار می کردند و از کار بی کار شدند به خاطر همسرانشان. برخی از آن ها بچه ی کوچک دارند و بچه ها که به ملاقات می آیند خیلی اذیت می شوند. آن هایی هم که نوجوان دارند به خصوص نوجوان پسر مشکلات حاد خود را دارند. یک نوجوان نیاز دارد که پدر بالای سرش باشد. مشکلات دیگری هم هست که بالاخره وضعیت ملاقات ها نامشخص است. گاهی وقتی میرویم ملاقات ۵-۶ نفر هستیم که ۲۰ دقیقه ملاقات داریم یا حداکثر نیم ساعت وقت داریم و بعضی وقتها غیر از اینکه بایستیم و تماشا کنیم از پشت شیشیه و چیزی غیر از سلام و علیک چیز دیگری نمی توانیم بگوییم.

طبق قانون ماهی یکبار ملاقات حضوری و ماهی ۵ الی ۷ روز مرخصی باید داشته باشند. که اینها را ندارند و من هم چون آقای قدیانی گفته اند نباید تقاضای هیچ چیز از اینها داشته باشید تا به حال درخواست نداده ام. اما بالاخره خانواه ها نیاز دارند که بروند. همین که پدر دستی به سر بچه ی ۵ ساله و ۲ ساله اش بکشد برای او آرام بخش است.

تازگی ها هم که یکسری مشکل جدید بوجود آمده. در ملاقات های کابینی به دست افراد مهر می زنند. خب خیلی زشته که برای زندانیان سیاسی و عقیدتی. این رفتار به نظر من رفتار غیر انسانیست.

برای ملاقات های حضوری هم خیلی سخت گیری می کنند. چند مدل عکس می اندازند از صورت، لباس مخصوص تن می کنند و انگشت نگاری می کنند.

دادستانی که ما می رویم دادستانی نه جواب می دهد و نه وقت ملاقات.

چند هفته قبل تعدادی از خانواده ها آقای دادستان را در پارکینگ دیده اند و به ایشان گله کرده اند ایشان هم گفته خب این ملاقات حضوریه با من. که خانواده ها هم ناراحت شده اند و گفته اند پس این کاخ دادگستری برای چیست، درش را ببندید دیگر. حقیقتا پاسخگو به مشکلات خانواده ها نیستند.

در دو سال گذشته که شما در گیر سیستم قضایی کشور بودید آیا شما هیچ نشانه ای دیده اید مبنی بر اینکه شاید بتوان با پیگیری، نصیحت و صبوری کردن به نتیجه رسید؟

من تا آنجا که مراجعه داشتم اراده ای ندیدم. بقیه هم همینطور. همه ناچارند نامه های سرگشاده منتشر کنند و مصاحبه کنند که وضعیت اینها در خطر است تا فرجی حاصل شود و فرد را به پزشک برسانند. ما می بینیم افرادی که می آورند بیمارستان وضعشان چقدر حاد است و بحرانی شده که می‌آوردندشان بیمارستان. خود آقای قدیانی رگشان ۹۹ درصد گرفته بود یعنی حالتی که بعد از آن خدای نکرده مرگ بود. من خودم شخصا ندیدم در قوه قضاییه که اراده ای باشد و بخواهد که قانون را اجرا کند. ما توقعی نداریم که بالاتر از قانون عمل کنند. الان تلفن ها قطع هست یعنی ما باید یک هفته صبر کنیم تا برویم ملاقات و خبر سلامتی آنها را بگیریم یا آنها از حال ما خبردار شوند.

آینده را چطور می بینید؟

به نظر من آینده روشن است. اگر ما اعتقاد داشته باشیم به خدا و مطالبی که در قرآن است هیچ وقت نا امید نمی شویم. ما در نهایت ما باید اینطور فکر کنیم که ما یک وظیفه ای داریم در مقابل اینکه ظلمی به خودمان یا به دیگران می شود سکوت نکنیم. حالا نباید انتظار داشته باشیم که نتیجه آنی بدهد. به عنوان یک انسان و به عنوان یک مسلمان که گفته می شود اگر صدای یک مسلمان را بشنوی و کمکش نکنی مسلمان نیستی نباید سکوت کنیم. این احادیث را بارها شنیده و در کتابها خوانده ایم. حالا ممکن است که این ظلم مدت زیادی ادامه داشته باشد ولی وظیفه ما به عنوان یک انسان این هست که سکوت نکنیم.

سخنی با مردم دارید؟

از همه التماس دعا داریم.


 


تابناک: فرزند شهید مطهری تاکید کرد آنها که برای انقلاب زحمتی نکشیده​اند، توان حذف هاشمی را ندارند.

علی مطهری که می​گفت این جریان در تلاش است تا آیت‌الله هاشمی​رفسنجانی را از فضای سیاسی ایران حذف کند و برای رسیدن به این خواسته خود نشان داده که حاضر است دست به هر اقدامی بزند، افزود: اینها قادر به حذف آقای هاشمی از انقلاب نیستند. ایشان پایگاه اجتماعی خوبی دارد و مردم قدردان خدمتگزاران خود هستند. علت هجوم روانی و تبلیغاتی به ایشان ترس از اوست.

شاید نخستین کسی که آقای احمد‌ی‌نژاد را شناخت و احساس خطر کررد و نحوه مدیریت وی بر کشور را خطرناک توصیف کرد آقای هاشمی بود.


به گفته وی، تا زمانی که آیت​الله هاشمی​رفسنجانی به صحنه سیاسی برنگردد و مثلاً اقامه جمعه نکند بحران سیاسی اخیر تمام نمی‌شود، چون نقطه نظرات ایشان عادلانه و واقع بینانه است.


گزیده سخنان مطهری در گفت​وگو با ملت ​ما را در ادامه بخوانید:

· آنچه درباره جریان موسوم به «انحرافی» مسلم است این است که آقایان مشایی و احمدی‌نژاد عقاید درباره مسائل فرهنگی دارند که با مبانی اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی سازگار نیست. البته پرداختن به تمدن ایران قبل از اسلام با همه نقاط مثبت و منفی آن به عنوان یک واقعیت تاریخی اشکالی ندارد، اما اینها از این کار‌ها هدف سیاسی دارند. به تعبیر رهبر انقلاب چرا به افتخارات ایران و تمدن بزرگ بعد از اسلام نمی‌پردازید.


· بخشی از وضع ناهنجار فرهنگی ما ناشی از این عقیده آقایان مشایی و احمدی‌نژاد است که متأسفانه سکان اجرایی کشور در دست آنهاست. این تفکر آنها شبیه تفکر دولت‌های سکولار است که می‌گویند ما در قبال اخلاق و رفتار و عقاید مردم مسئولیتی نداریم.


· آقایان مشایی و احمدی​نژاد از یکدیگر جدایی‌ناپذیرند و عقایدشان عین هم است و این که افراد و گروه‌هایی مانند جبهه پایداری می‌گویند انحرافات، ناشی از مشایی است و ما احمدی‌نژاد را قبول داریم اما مشایی را نه، یه طنز بیشتر نیست. مشکل اینها این است که احساس خود‌کفایی در شناخت اسلام دارند و در نتیجه احساس بی‌نیازی از روحانیت به عنوان کارشناس دین و مرجع اسلام شناسی دارند. در نتیجه اهمیتی برای مراجع تقلید و به طور کلی روحانیت قائل نیستند و خودشان براساس شرایط روز و مصالحی که تشخیص می‌دهند تصمیم می‌گیرند و از این جهت شباهتی به گروه‌های منحرف قبل از انقلاب همچون حجتیه دارند.


· معاند‌سازی برای نظام یک آفت است که متأسفانه اکنون به وسیله افراد فرصت‌طلب در حال اجرا است.

· امروز عده‌ای که برای انقلاب اسلامی زحمتی نکشیده‌اند و قدر این انقلاب را نمی‌دانند و بسیاری از آنها سنشان اقتضا نمی‌کند که تاریخ این انقلاب را درست درک کرده باشند مدعی هستند که ما انقلابیون راستین هستیم و بقیه یا از مرد و دین‌اند یا از خواص بی‌بصیرت یا فتنه‌گر، در نتیجه بسیاری از انقلابیون، راستین و اولیه را به حاشیه رانده‌اند و همچنان به کار خود ادامه می‌دهند تا سرشان به سنگ بخورد. برای توجیه کارشان هم به شبیه‌سازی با تاریخ صدر اسلام می‌پردازند که فلانی مانند طلحه است و فلانی مانند زبیر و دیگری مانند عایشه و از این قبیل . اینها در واقع فرصت طلبانی هستند که صرفاً دنبال قدرتند. سوابق آنها هم نشان می‌دهد که از تقوای درستی برخوردار نیستند و صرفاً دنبال هوای نفسشان هستند. با اینها باید مبارزه کرد و چهره واقعی‌شان نفسشان هستند. با اینها باید مبارزه کرد و چهره واقعی‌شان را برای مردم اشکار کرد. متأسفانه چون اینها در پشت نقاب دفاع از ولایت فقیه پنهان می‌شوند بخشی از مردم عوام، فریب اینها را می‌خورند. باید به جامعه آگاهی بخشی کرد.


· به برکت اصل ولایت فقیه بعید است که به راحتی بتوانند روحانیت را از سیاست و حکومت حذف کنند. روحانیت باید اصلاً از درون را انجام دهد و نقص‌های خود را برطرف کند. اینکه برخی از مراجع تقلید و علمای بزرگ درباره بسیاری از انحرافات و بد رفتار‌ی‌ها سکوت می‌کنند. به ضرر روحانیت است به تعبیر شهید آیت‌الله مطهری پرچم اصلاحات باید در دست روحانیت باشد تا روشنفکران غریزده پرچمدار اصلاحات اجتماعی نشوند در پاسخ به سؤال شما فرضا روحانیت از سیاست و حکومت حذف شود، انقلاب در مدت کوتاهی مسیر خود را عوض خواهد کرد و در دامان غرب خواهد افتاد.


· روشن است که سپاه باید کار خود را که ماهیت نظامی دارد انجام دهد. البته سپاه وظیفه حفظ انقلاب اسلامی و دفاع از آرمان‌های آن را نی زدارد ولی این به این معنا نیست که پست‌های اقتصادی و سیاسی را نیز در اختیار بگیرد و مثلاً در هر انتخاباتی نظر بدهد که ما با فلان کاندیدا موافق هستیم یا نیستیم، اینها باعث انحراف و فساد و تفرقه سپاه می‌شود و با فلسفه وجودی سپاه منافات دارد.


· بیماری امروز مجلس ایران نداشتن استقلال است که بخشی از آن ناشی از برداشت غلط از اصل ولایت فقیه است و بخش دیگر ناشی از ترس از رد صلاحیت‌ها به خاطر عقیده و اظهار‌نظر‌ است. نماینده نباید ترسی از اظهار‌نظر داشته باشد و باد بتواند مطابق قانون اساسی درباره همه امور کشور نظر بدهد و انتقاد کند.


· اوایل که فضا خیلی سنگین بود، برخی از نمایندگان می‌گفتند اگر ما طرح سؤال از رئیس جمهور را امضا کنیم دفتر ما را در شهرستان به هم می‌ریزند یا در نماز جمعه علیه ما شعار می‌دهند یا شیشه‌های دفتر را می‌شکنند یعنی یک رعبی میان نمایندگان وجود داشت اما به تدریج و با افزایش تخلفات و خصوصاً بعد از خانه‌نشینی رئیس‌جمهور فضا باز‌تر شد و خیلی از نمایندگان هم به حرف من رسیدند، تا جایی که پیش من می‌آمدند و می‌گفتند شما چطور از قبل توانستی اینها را بشناسی؟!


· ولایت فقیه ولایت مکتب و ایدئولوژی است، ولایت اسلام و فقه است نه ولایت شخص. طبیعی است که عده‌‌ای از این اصل مانند بسیاری زا مقولات دیگر مثل آزادی سو‌استفاده کنند و به بهانه دفاع از ولایت فقیه اهداف خود را دنبال کنند. مردم باید اولا برداشت درستی از ولایت فقیه داشته باشند تا مصلحان را به جای معاندان دفع نکنند و ثانیاً فریب فرصت‌طلبان را که پشت این اصل پنهان می‌شوند و اهداف شخصی را دنبال می‌کنند نخورند.


· اصل نامه‌نگاری رهبری را درست می‌دانم و حق هر شهروندی است که از مقام رهبری حضورا یا به وسیله نامه سؤال کند، اما ادبیات نامه‌ها باید مودبانه و محترمانه باشد و باید به گونه‌ای عمل شود که ابهت و اقتدار رهبری شکسته نشود، چون این مطلب که از رهبر فرمان و از مردم اجرا و به سر دویدن، نعمت بزرگی است که در سایه اصل امامت و ولایت فقیه به دست آمده و غربی‌ها از آن وحشت دارند رهبر انقلاب هم نشان داده‌اند که به سئوالات و انتقاد با روی باز پاسخ می‌دهند و بارها اعلام کرده‌اند که رهبری هم انتقاد‌پذیر و پاسخگوست. منتها گاهی مرید‌ها و اطرافیان یک شخصیت کار را خراب می‌کنند چون تمایل به بت‌سازی و عدم پاسخگویی آن شخصیت دارند. ضمنا ما باید مسائل را با هم مخلوط نکنیم. ممکن است کسی سئوالی و حتی انتقادی از رهبری داشته باشد و در عین حال مطیع ایشان باشد.


· اگر در داخل همه با هم متحد باشیم غربی‌ها هیچ کاری نمی‌توانند بکنند، اما اگر روند دو سال گذشته ادامه داشته باشد و بخواهیم همه منتقدان را از قطار انقلاب پیاده کنیم و با معترضان برخورد خشن داشته باشیم متأسفانه باید کمی نگران بود.


 


دویچه وله: روز شنبه جلسه ویژه مجلس و دولت در رابطه با بررسی بازار سکه و ارز به علت عدم شرکت نمایندگان دولت برای بار دوم تشکیل نشد. در پی آن رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار نامه‌ای سرگشاده دولت را متهم به بی‌کفایتی کرد.

احمد توکلی٬ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران٬ در نامه‌ای سرگشاده به نمایندگان با برشمردن دلایل نوسانات اخیر در بازار سکه و ارز٬ از نقش انگیزه‌های سیاسی دولت در این میان سخن گفت.

وی از «بی‌کفایتی مقامات پولی و مالی دولت» به عنوان اصلی‌ترین عامل پیدایش وضع بحرانی بازار سکه و ارز نام برد. او در نامه خود نوشت: «سکان در دست کسانی قرار گرفته که مهم‌ترین وظیفه خود را اطاعت از رئیس‌جمهور می‌دانند ولو خواسته وی غیرعلمی و غیرکارشناسی باشد.»

احمد توکلی در نامه‌ای که در خبرگزاری مهر منتشر شد به عوامل ایجاد بحران در بازار ارز و سکه و راه‌حل‌های پیشنهادی خود پرداخت. وی بیان کرد: «بازار ارز کشور، یک بازار رقابتی نیست. دولت (بانک مرکزی) عرضه کننده اصلی ارز است و سهم بیشتر تقاضای عادی در این بازار را بنگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی دارند. بنابراین نقش دولت تعیین‌کننده است.»

«احمدی‌نژاد ترجیح می‌دهد به آمریکای لاتین سفر کند تا بحران پولی بپردازد»

انتشار نامه توکلی در حالی صورت می‌گیرد که قرار بود روز گذشته (شنبه ۸ بهمن/۲۸ ژانویه) جلسه اقتصادی دولت و مجلس به منظور بررسی بازار سکه و ارز تشکیل شود اما به دلیل عدم حضور نمایندگان اقتصادی دولت از جمله شمس‌الدین حسینی٬ وزیر اقتصاد و محمود بهمنی٬ رئیس کل بانک مرکزی لغو شد. این دومین ‌بار است که نمایندگان دولت برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در مجلس حاضر نمی‌شوند.

توکلی در نامه خود نوشت: «وقتی بحران در اوج است و مجلس با نگرانی موضوع را از طرف ملت تعقیب می‌کند، آقای رئیس‌جمهور همراه با وزرای اقتصادی به آمریکای لاتین می‌روند و شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور اکوادور را بر مهار بحران بی‌اعتباری پول ملی ترجیح می‌دهند یا آقای رئیس جمهور رونمایی از ثبت ملی تعزیه‌خوانی یا شرکت در معارفه رئیس سازمان میراث فرهنگی و فرصت‌جویی برای تقدیر از اطرافیان مساله‌دارش را بر حل مشکلی به این مخربی مقدم می‌شمارد. در این بین جلسه مجلس برای بررسی بحران به دلیل عدم حضور وزرای اقتصادی و غیبت رئیس کل بانک مرکزی که با احتمال بسیار زیاد به دستور رئیس جمهور صورت گرفته بود، تشکیل نمی‌شود.»

در هفته‌های گذشته بهای ارز و سکه در بازار آزاد تهران به رکوردی بی‌سابقه دست یافت٬ سکه به بیش از یک میلیون، و دلار آزاد به بیش از ۲ هزار تومان رسید. محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران روز پنجشنبه (۶ بهمن/۲۶ ژانویه) نرخ دلار تک نرخی را ۱۲۲۶ تومان اعلام کرد که گفته شد از دیروز (شنبه ۸ بهمن) در تمام نظام بانکی قابل عمل خواهد بود.

«انگیزه‌های ناصواب سیاسی» از عوامل بحران اقتصادی

احمد توکلی٬ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران٬ در آستانه دهمین دور انتخابات پارلمانی در نامه‌ای سرگشاده درباره وضعیت وخیم بازار ارز و سکه نوک پیکان انتقادات را به سمت دولت و در راس آن شخص رئیس‌جمهور نشانه رفت. توکلی با برشمردن اثرات زیان‌بار تحریم‌ها٬ نقدینگی حاصل از اقداماتی نظیر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و ... به بحث تعلل دولت در مهار وضعیت وخیم می‌رسد.

وی در نامه خود نوشت: « حادثه سهمگینی که در ابعاد و ماهیت بی‌سابقه بوده است در سال های ۱۳۷۳-۱۳۷۴ که با وضعی شبیه این روبرو شدیم اولاً ابعاد ماجرا چنین نبود، ثانیاً عواملش تا اندازه قابل توجهی متفاوت بوده، مثلاً ارز نداشتیم و بدهی سنگین خارجی هم داشتیم. دولت وقت، با تغییر روشن سیاست‌ها و تدبیر اقتصاددانان آشنا به بازار، سریعا مهار صحنه را به دست گرفت. در بحران اخیر نگاهی به رفتار، مواضع و تخصیص وقت رئیس جمهور و وزرای ذیربط نشان می‌دهد که تقسیم کار و وقت و توان کاملاً نادرست صورت گرفته است.»
او سپس نوشت: «شاهد دیگر این تعلل، همان تاخیر در ابلاغ تصمیمات اخیر است. اگر شما این تصمیمات را چاره کار می‌دانستید، چرا صبر کردید آن همه ثروت از حبیب‌های کوچک به کیف‌های بزرگ منتقل شود، پول ملی بی‌اعتبار گردد، حیثیت دولت و حکومت آسیب ببینند، ریسک و نااطمینانی اقتصادی حاکم گردد، حرمان و افسوس گریبان مردم را بگیرد و خرابی‌های دیگری پیدا شود؟»

توکلی در نامه خود گفت که با تحلیل وقایع می‌توان به «انگیزه‌های ناصواب سیاسی» پی برد٬ اما توضیح داد که «من ترجیح می‌دهم در این‌جا از آن بپرهیزم.»

نامه توکلی که در آن دولت را مسئول نابسامانی اخیر اقتصاد ایران می‌داند در حالی منتشر شد که روز گذشته هم‌زمان با لغو دوباره جلسه بررسی نوسانات ارز، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از شناسایی «عوامل پشت صحنه» آشفتگی بازار ارز و طلا خبر داد.

توکلی در نامه خود درباره اثرات تحریم‌ها نوشت: «ارز حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی در طول نه ماهه اول سال ۱۳۹۰ ، حدود ۶۸ میلیارد دلار است. اضافه بر آن حدود ۳۲ میلیارد دلار طی نه ماهه ۱۳۹۰ صادرات غیرنفتی داشته‌ایم. یعنی جمعاً ۱۰۰ میلیارد دلار که دارایی هنگفتی است که تا پایان سال بیش‌تر می‌شود. ولی نکته اینجاست که به دلیل تحریم‌ها امکان جابجایی این دارایی به طور معمول بسیار محدود است.»

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران ادامه می‌گوید: «علاوه بر این پیش از تحریم حدود ۷۵ درصد معاملات ارزی در بازار اصلی به دست بانکها صورت می‌گرفت و بقیه در بازار فرعی، مانند صرافی‌ها. حالا برعکس شده و تقریباً ۸۰ درصد معاملات در بازارهای فرعی با ریسک و هزینه ‌بالا صورت می‌گیرد و بانک مرکزی به جای انتقال پول به شکل ال سی یا حواله‌ای، به اسکناس احتیاج دارد تا از معاملات صرافی‌ها پشتیبانی کند که خود محدودیت تازه‌ای است.»

مسئولیت‌ها به «دست اهلش» سپرده شود

توکلی در بخش راهکارها در نامه خود بیش‌ترین تاکید را بر تغییر مسئولان ذی‌ربط دارد. او نوشت: «بخش فنی مشکل که ناشی از تحریم‌هاست که تلاش‌هایی تاکنون صورت گرفته است. ولی مدیریت این کار در دولت به دست کسی است که از دانش لازم برخوردار نیست و مسائل دیگر هم دارد. این مسئولیت باید به دست اهلش سپرده شود. راه‌کارهای فرعی بیش از آنی است که تاکنون استفاده شده که جای بحث علنی ندارد.»

او تاکید کرد که عزل و نصب‌ها باید «شوک‌آور و اطمینان‌بخش» باشد: «وقتی به دلیل بی‌اعتمادی به مسئولان، انتظارات تورمی مخرب شکل می‌گیرد، اولین ومهم‌ترین اقدام سپردن کار به شخصیت‌هایی است که تلقی مردم را عوض کنند. این عزل و نصب باید شوک‌آور و اطمینان‌بخش باشد. یعنی دانش و توانایی و سلامت کسانی که جایگزین می‌شوند برای فعالان اقتصادی آشکار باشد.»

وی در نهایت با برشمردن راهکارهایی نظیر خودداری از «تحریک تقاضا» در روزهای آخر سال٬ عدم افزایش یارانه‌های نقدی٬ دولت را به سر تسلیم فرود آوردن در برابر قانون دعوت کرد: «برای انصراف نقدینگی از بازار ارز و سکه به طرف تولید، گرچه زود جواب نمی‌دهد ولی اگر دولت تسلیم قانون شود و کمک به تولید را به طور موثر و آشکار آغاز کند، انتظارات شروع به تغییر خواهد کرد. امید می‌تواند سرمایه‌گذاری را نیز از توقف خارج کند.»

وی از مجلس خواست برای روی کار آمدن «عناصر توانا و اعتمادبرانگیز» رایزنی و بر اقدامات دولت نظارت کند. او مجلس را موظف دانست تا از «قانون‌شکنی‌های دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌های انرژی» جلوگیری کند.


 


دویچه وله: مدیر بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی ایران با بیان اینکه حدود ۲۵ درصد مردم ایران دچار بیماری‌هایی با ریشه روانی‌اند گفت، در ایران برای درمان بیماران روانی مجرم مرکزی وجود ندارد.

دکتر مهری صابری در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا گفت، پزشکی قانونی تنها آمار افرادی را در دست دارد که با ریشه روانی مرتکب جرایم متفاوتی می‌شوند و مشکلاتی را برای دیگر افراد در جامعه ایجاد می کنند.

مدیر گروه بخش روانپزشکی پزشکی قانونی با اشاره به اینکه در حال حاضر مرکزی برای درمان بیماران روانی که مرتکب جرم می شود در جامعه وجود ندارد بر لزوم وجود مراکزی برای درمان این افراد تأکید کرد و افزود، این مرکز می‌تواند محلی برای تحقیقات بیشتر پزشکان و روانپزشکان در این زمینه باشد و راهکارهای اساسی در درمان اینگونه بیماران را ارائه دهد.

وی گفت، این مراکز باید با همکاری قوه قضاییه ، نیروی انتظامی و وزارت بهداشت دایر شود.


 


دویچه وله:شورای ملی سوریه که متشکل از بزرگ‌ترین گروه‌های مخالف دولت این کشور است روز شنبه (۸ بهمن/ ۲۸ ژانویه) ایران را به دست داشتن در کشتار معترضان متهم کرد و از این کشور خواست، از حمایت رژیم دمشق دست بردارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سمیر نشار، از اعضای عالی‌رتبه شورای ملی سوریه در کنفرانسی خبری در استانبول گفته است: «شورا مشارکت رژیم ایران در کشتن آزادی‌خواهان سوریه را محکوم کرده و از این کشور می‌خواهد، برای پایداری روابط مردم دو کشور از سرکوب انقلاب سوریه دست بردارد.»

سازمان ملل شمار کشته‌شدگان اعتراضات ماه‌های گذشته سوریه را بیش از ۵۶۰۰ نفر عنوان کرده است.


 


مهر: قیمت سکه تمام طرح جدید امروز یکشنبه با 40 هزار تومان افزایش نسبت به روز شنبه به 845 هزار تومان افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار مهر، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید امروز یکشنبه به ترتیب به 860 هزار تومان و 845 هزار تومان رسیده، ضمن اینکه قیمت هر قطعه نیم سکه بهار آزادی امروز 415 هزار تومان، ربع سکه 215 هزار تومان و سکه گرمی نیز 110 هزار تومان بوده است.

این در حالی است که بعدازظهر شنبه نرخ هر قطعه سکه طرح قدیم 815 هزار تومان، طرح جدید 805 هزار تومان، نیم سکه 390 هزار تومان، ربع سکه 200 هزار تومان و سکه گرمی 110 هزار تومان بود.

قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز از 74 هزار تومان روز شنبه به 75 هزار و 720 تومان در روز جاری افزایش یافته، البته هر اونس طلا در بازارهای جهانی به 1738 دلاررسیده است.


 


مهر:رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: 100 تن طلا به صورت انباری و در منازل وجود دارد که تولید را مختل کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد کشتی‌آرای در نشست مشترک روسای اتحادیه‌ها و اصناف کشور با ریس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: افرادی که سال 89 اقدام به خرید سکه و طلا کردند، با شرایط افزایش قیمت طی سال جاری 43 درصد سود عایدشان شد.

وی اظهار داشت: کاهش سود سپرده‌ها انگیزه شد تا سرمایه‌ها به سمت سکه برود و باعث شد تا طی سال جاری افرادی که سکه خریده بودند، سود کلانی ببرند.

کشتی آرای با بیان اینکه از ابتدای امسال و با توجه به اتفاقات روی داده، صنعت طلا و جواهر مختل شده است، اظهار داشت: 100 تن طلا به صورت انباری و در منازل وجود دارد که تولید را مختل کرده است.

کشتی آرای پیش‌بینی کرد: طی روزهای آینده قیمت‌ها به تعادل رسیده و حبابی وجود نخواهد داشت، در حال حاضر قیمت طلا و سکه 300 هزار تومان کاهش داشته است.


 


مهر: وزیر پیشین امور خارجه در گفتگویی مشروح با برشمردن خط قرمزهای فهرست اصولگرایان مانند ساکتین و مردودین فتنه و انحراف و یا ساکتین و همراهی کنندگان با جریان فساد، به تبیین ملاک ها و معیارهای جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات آتی پرداخت.
به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایان در گفتگوی مشروحی با پایگاه اطلاع رسانی جبهه متحد اصولگرایان به تشریح زوایای تازه ای از ترور شهید احمدی روشن، مباحث انتخابات و شاخص های فهرست جبهه متحد و سه مبحث وقف دانشگاه آزاد اسلامی، طرح نظارت بر نمایندگان و کشته سازی در جریان فتنه 88 پرداخته است.

* بحث را از حادثه دلخراش ترور شهید مصطفی احمدی روشن شروع کنیم. تحلیل جنابعالی از اهداف دشمنان انقلاب در انجام چنین عملیات هایی چیست؟

اقدام دشمنان ایران و انقلاب در ترور ناجوانمردانه شهید احمد روشن را از چند منظر باید نگاه کرد. اول اینکه در ادامه ترورهای برنامه ریزی شده با هدف توقف موتور شتابنده بالندگی تولید علم و تولید فناوری در کشور ما صورت پذیرفت. برای آنها قابل تصور نبود که یک کشوری که در تقسیم بندی های آنها جهان سومی محسوب می شود، بتواند از ظرفیت های ملی خودش و استعدادهای درخشان بومی استفاده کرده و در طراز نخست کشورهای تولیدگر علم و تکنولوژی عرض اندام کند و برای خود جایگاهی دست و پا کند. ادامه این روند برای آنان مطلوب نیست زیرا چرخه ی تولید علم و فناوری را به گونه‌ای تعریف کرده اند که بایستی حوزه‌های مختلف و سرعت لازمه‌اش را کشورهای عمدتاً سلطه جوی جهان در اختیار داشته باشند.

هدف مشخص دیگرشان در حوزه هسته ای است. غربی ها هنگامی که در منطق کم می آورند؛ مثل همین مذاکرات هسته ای و ماجرای رسوایی های بزرگ آنها در یک سال و نیم پیش با برخوردی که با بیانیه تهران داشتند، دست به این اقدامات می زنند. آنها خودشان از برزیل و ترکیه تقاضا کرده بودند که بیایند با ما روی بحث تبادل سوخت به توافق برسند و شخص اوباما هم نامه نوشته بود. حتی در جایی از نامه نوشته بود: «ایرانی ها ممکن است اعتماد نکنند و من به عنوان رئیس جمهور آمریکا تضمین می‏ کنم که سوخت 20 درصد توسط ترکیه تحویل شان بشود.» وقتی بیانیه تهران تنظیم شد آنها متاسفانه جرزنی سیاسی کردند و به سمت صدور قطع نامه رفتند که ما اقدام متقابل لازم را انجام دادیم. وقتی روند منطقی مذاکرات هسته ای را نمی توانند بربتابند دست به کارهای تروریستی از این دست می زنند.

روی دیگر این ترور، شرایطی است که ما در آن قرار داریم. دشمن و در راس آن، آمریکا و غرب با هدف ناامن نشان دادن فضای اجتماعی، این استراتژی را در پیش گرفته اند که بالاخره یک جایی، جمهوری اسلامی ایران، مشارکت پرشوری را از سوی مردم نداشته باشد. در طول 32 سال گذشته در صحنه های مختلف انقلاب در تصمیم سازی های سیاسی یا در جاهایی که نقش مردم برجسته و کلیدی بود -درست است که به زبان نمی آوردند- اما می ترسیدند از این که مردم اینگونه محکم پای نظامشان ایستاده اند. مردم ما نشان دادند در جایی که دشمن؛ چه با تطمیع و چه با تهدید؛ بخواهد بر اراده مردم اثرگذاری داشته باشد، استوار ایستاده است. نمونه تطمیع را در پیام‌هایی که رئیس جمهوران آمریکا برای مردم دادند دیدیم و تهدیداتی که برعلیه ملت ایران کردند خیلی روشن است اما همیشه نتیجه ای کاملا معکوس انچه که فکر کردند شد. این دوره هم انشالله همین اتفاق می افتد و حضور مردمی را خواهیم دید همانطورکه در بیانات مقام معظم رهبری هم بود، انتخابات این دوره دشمن شکن خواهد بود.

* به بحث پرونده هسته ای اشاره داشتید. طرف های غربی در مواجهه با این مسئله رویکردهای متناقضی داشته اند. از طرفی بحث تعلیق بی قید و شرط را دنبال می کردند، از طرفی هم قضیه ای مثل همین بحث ترکیه و برزیل پیش آمد و اکنون هم که سیاست ترور دانشمندان هسته ای را در پیش گرفته اند. آیا ما در این قضیه خاص، برنامه ای که دارای اصول کلی باشد تنظیم کرده ایم؟ به عبارت دیگر آیا در عرصه سیاست خارجی ما در جبهه متحد اصولگرایان در مورد خطوط کلی سیاست خارجی به اجماعی رسیده ایم و برنامه ای برای مجلس نهم تنظیم شده است؟

در کمیته سیاسی، نظر سنجی و برنامه های خارجی مجلس نهم که آقای سید مرتضی نبوی مسئولیت آن را بر عهده دارد؛ ما پیرامون سیاست های، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و بین المللی، طرح های مربوطه را در دست مطالعه و تدوین داریم. در آن کمیته این مباحث در دست بررسی است که به زودی شاخص ها و چهارچوب های لازم مشخص خواهد شد.

اما آن چیزی که واضح است این است که به طور کلی در حوزه سیاست خارجی رویکردهای کلان ما برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری است و اساس سیاست های ما را منویات ایشان تشکیل می دهد؛ رویکردهایی که رهبری با هدف حفظ حقوق ملت ایران و رعایت حفظ چهارچوب نظری آن ترسیم کرده اند. اما جنس سیاست خارجی سیال است و باید مدیریت در صحنه داشته باشیم، یعنی به مبانی و اصول اصلی تسلط داشته باشیم و براساس آن بر حسب شرایط، مدیریت میدانی کنیم. مثلا ما بحث تبادل سوخت را در مقطعی در دستور کار داشتیم. آنها پیشنهاداتی را مطرح کردند و ما جوانب کار را در نظر گرفتیم. لذا نظام به این تصمیم رسید که مشکلی نیست. ممکن است موضوعات دیگری در ادامه مسیر به وجود بیاید. در بحث هسته ای ما یک چیز را به طرف مقابل فهماندیم و آن این بود که ما تحت هیچ شرایطی از حقوق ملت خود عقب نشینی نخواهیم کرد. چون در اساسنامه آژانس آمده، در منشور ان.پی.تی هم آمده و دقیق ذکر شده و هیچ تبعیضی برای اعضا به منظور دستیابی به انرزی صلح آمیز هسته ای ذکر نشده و همه می تواند این حق را داشته باشند. طرف های خارجی می گویند ما حق شما را به رسمیت می شناسیم، اما فلان کار را باید انجام بدهید. ما در مواجهه با این رفتارهای متناقض، شرایط را بررسی می کردیم و مواردی که زمینه همکاری داشت را انتخاب می کردیم به دلیل آنکه اقدام متقابلی که انجام می دهیم، ما را از اصل حقمان دور نکند. آنچه که جای خوشحالی است این است که ما در بحث هسته ای به آنچه که تضمین کنده حقوق ایران برای دست یابی به انرژی صلح آمیز هسته ای باشد، رسیدیم. یعنی غنی سازی را انجام دادیم و نیازمندی های خود را در یک رویکرد بومی تامین کردیم و اکنون هم که سوخت مورد نیازمان را خودمان تامین کنیم - البته از لحاظ کمی هنوز باید کار کرد.- حالا ما ممکن است در مقاطعی دیپلماسی جدیدی را پیش بگیریم، برای اینکه طرف های خارجی را متقاعد کنیم در مسیری که ما تعریف کنیم قدم بر دارد و یک همکاری متقابل بین ما و آنها شکل بگیرد. البته این را هم بگویم که ما در بحث هسته ای دیگر ما از بحث حق بودن استفاده از این انرژی برای ملت ایران، عبور کرده ایم و امروز از این جایگاه با آنها وارد تعامل می شویم.

* این چند تروری که در این دو سال اخیر اتفاق افتاده را اگر در کنار حوادث اجتماعی مثل کشتهشدن قتل قویترین مرد ایران، حادثه سعادت آباد و ... قرار بدهیم، این طور استنباط می شود که بر جامعه فضای ناامنی حاکم شده است. برنامه جبهه متحد اصولگرایان برای بازگرداندن حس امنیت اجتماعی به مردم چیست؟

آن بخشی که ریشه های خارجی و سلطه جویانه دارد از اول انقلاب بوده و در جهت مبارزه با جمهوری اسلامی دنبال می شود و مقوله اش جداست. اما در بحث ناامنی در حوزه مسائل اجتماعی در فضای جامعه اقدامات مختلفی صورت می گیرد از مواد مخدر گرفته تا سرقت های برنامه ریزی شده و جنایات مختلف که زیرمجموعه مفاسد اجتماعی می گنجند و عده ای سودجو و اخلال گر در جامعه به وجود می آورند و آسایش جامعه را سلب می کنند که در چهارچوب یک جامعه مدنی این امور هیچ وقت پذیرفته شده نیست.

ما فکر می کنیم که امروز مسئولین ذیربط خصوصا در حوزه نیروی انتظامی، شناخت و اشراف بیشتری نسبت به گذشته پیرامون این گونه ناامنی ها و اخلالها در امنیت اجتماعی دارند و باید با برنامه ریزی بیشتر و استفاده از اطلاعات جامع تری به سراغ حل آن بروند.

مقابله با اخلال در یک جامعه مدنی، چهارچوب های مختص به خود دارد. فرهنگ نقش بالایی را در این امر دارد. یک زمانی در همین خیابان های تهران افراد احساس می کردند که هر چیزی را که می خورند، می توانند پلاستیک آن را در خیابان بیاندازند. صدا و سیما توانست با چندین برنامه و کلیپ تبلیغاتی، نوع دیدگاه مردم نسبت به کسی که این کار را انجام می دهد تغییر بدهد و با فرهنگ سازی به جنگ این معضل رفت به طوریکه امروزه ما در سطح تهران به ندرت یبینیم که فردی زباله ای در خیابان بیاندازد. همین حالت در مسائل دیگر هم وجود دارد.

بنابراین ما معتقدیم آموزه های فرهنگی نقش بسیار مهم ایفا می کنند. اینکه میفرماید «فذکر فإن الذکرى تنفع المؤمنین» یعنی در تذکر دادن و یادآوری کردن، منفعت برای جامعه وجود دارد. بنابرین بعضی از مشکلات جامعه نیازمند کار فرهنگی است. البته برخی هم طبیعی است. چرا که بعضی ها علیرغم همه هشدارها توجهی به قوانین نمی کنند و آرامش را بر هم می زنند. بعضا سازمان دهی شده هستند و باید با آنان برخورد جدی گردد. به قول معروف: «صدها چراغ دارد و بی راهه می رود؛ بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش»

* گویا در شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان بر روی شاخص ها به جمع بندی رسیده اید. لطفا آن بخش خط قرمزها را برای ما تبیین کنید.

بله ملاک ها روشن و تبیین شده است. ساکتین و مردودین فتنه و انحراف و یا ساکتین و همراهی کنندگان با جریان فساد، از خط قرمزهای جبهه متحد اصولگرایان است. ما در دو سال گذشته در کشور با مشکلاتی مواجه بودیم یکی از آنها فتنه 88 بود که هدف آن قلب نظام، مردمسالاری دینی و دموکراسی حاکم را نشانه گرفته بود. حاصل این جرزنی سیاسی به تعبیر مقام معظم هبری، این بود که مشارکت 40 میلیونی مردم را به حراج بگذارند. این بزرگترین ظلمی بود که به مردم و انقلاب ما شد و این مسئله با چنین هدف و ابعادی، بزرگترین فتنه برای کل کشور بود. بنابراین نسبت به این فتنه، موضع داشتن و نسبت به رفع آن تدبیر کردن، جز محورهای اساسی ما در کشور است.

در بحث انحراف هم موقعی که این کلام مقام معظم رهبری مطرح شد که من تا زنده هستم اجازه نخواهم داد که انحراف در این نظام رسوخ پیدا کند؛ و بعضی از بزرگان دیگر نیز نظرشان را مطرح کردند بسیار واضح و مبرهن است که یک مسیر بدلی در حال مطرح شدن یا نهادینه شدن است، که این مسیر بدلی، انحراف است. بدترین انحرافها در انقلاب، انحراف در مبانی و اهداف آن انقلاب است. در نظام ما اسلامیت نظام، اصل اساسی است. بر طبق قانون اساسی در رفراندوم ها، همه اصول می تواند عوض شود اما اصل چهارم که مربوط به اسلامیت نظام است تغییرپذیر نیست. حال عده ای آمده اند و انحراف در مبانی اسلام را هدف قرار داده است همانطور که توطئه های بیرونی، مردم و جمهوریت ما را مورد هدف قرار داده اند.

لذا این موضع گیری در جبهه متحد اصولگرایان مبنی بر اینکه ساکتین و مردودین فتنه و انحراف و یا ساکتین و همراهی کنندگان با جریان فساد، در لیست جبهه متحد اصولگرایان جایی ندارند، حرفی منطقی و برآمده از دل انقلاب و خواست ملت و خواست رهبری است.

* همین مسائلی را که گفتید می خواهیم مصداقی تر بررسی کنیم. در مجلس هشتم بحث وقف دانشگاه آزاد مطرح شد. برای طرح نظارت بر نمایندگان اتفاقاتی افتاد و عده ای از نمایندگان علیرغم تاکیدات رهبری با توجیه های مختلف در تصویب این طرح کارشکنی کردند. یا عده ای بودند در بحث کشته سازی که فتنه سبز طراحی کرده بود، همراهی کردند. نسبت کسانی که در امثال این ماجراها دخیل بودند با اصولگرایی و لیست جبهه متحد چیست؟

در تصمیم گیری هایی که در مجلس بر روی لوایح و طرح ها انجام می شود، نمایندگان مجلس می توانند آزادانه بحث کنند. ممکن اظهارنظر نماینده ای با دقت در اصل مبانی اسلامی در یک موضوعی نباشد. یعنی دقیقا نسبت به مرّ اسلام در یک موضوعی توجیه نباشد و یا نظر صریح رهبری را در مورد مسئله ای نداند. مثل موردی که در طرح نظارت بر نمایندگان ایشان فرمودند یا موارد دیگر؛ اگر کسانی وقوف نداشته باشند و براساس استدلالی بیایند و نظر دیگری مطرح کنند تنها برای خودشان حجت دارند. اما زمانی که برایشان روشن شد باید از نظر خود برگردند و حکم برخواسته از مبانی اسلام و نظر صریح رهبری را اجرایی کند.

اما ممکن است بگویید که از همان اول باید دقت بیشتری می شد که این صحیح است؛ اگر فردی غیرعمدی، دقت لازم را نداشت و نظری داد؛ بعد هم متوجه شد که در فقه اسلامی نظر این گونه است یا نظر رهبری چیز دیگری است و از نظرش برگردد؛ کما اینکه عده ای از نمایندگان در بحث وقف دانشگاه آزاد اسلامی همین کار را کردند، به نظر من تعبد و ولایتمداری آنها را می رساند. اما کسانی که از ابتدا موضع روشن و محکمی داشتند و بنا بر اطلاعاتی که داشتند نظر درست را از همان ابتدا دادند، طبیعی است که مصداق «السابقون السابقون. اولئک المقربون» هستند. آن دسته ای هم که بعد از اینکه اصل ماجرا را فهمیدند و نظر رهبری را دریافتند اما کماکان بر همان نگاه قبلی اصرار داشته باشند، از کاروان عقب هستند و ولایتمداری آنها محل تامل است. در اصولگرایی دایره های متعدد داریم و بر اساس همین رفتارها باید دید هر کس در چه شعاعی از این دایره که در مرکزش ولایت قرار دارد، جای می گیرند. تداوم موضع غلط، آنها را از این دایره بیرون می کند؛ یعنی اگر فکر کنند که بنا بر تشخیص خود می توانند هر عملی بکنند با نگاه اسلامی نمی خواند.

امام صادق (ع) فرمودند، که مثل امام به چراغی می ماند که در تاریکی بر بلندایی قرار دارد. یعنی راه را نشان می دهد. انسان که در روشنی، چراغ لازم ندارد در همین ابهام هاست که نیاز به چراغ پیدا می کنیم. اگر در جایی من نوعی، شبهه ای دارم باید ببینم نظر رهبری چیست تا بر اساس آن عمل کنم.

بحث سومی هم که مطرح کردید سیاست کشته سازی است که واقعا یک برنامه طراحی شده بود تا نشان بدهند که در بحث فتنه 88 اولا بحران امنیت در کشور عمیق شده و ثانیا رژیم دارد تظاهرکنندگان را می کشد. این هدف تبلیغاتی دشمن بود.

مثلا اتفاقی رخ داد که از همه زوایا جای ابهام و تردید دارد. فردی کشته شد که اصلا در تظاهرات نبود و از یک کلاسی داشت به منزل می رفت. کسی که اقدام به کشتن او کرد، تک تیراندازی بود که معلوم نیست از کجا این اقدام را انجام داده بود. دوربین هایی که از زوایای مختلف واقعه فیلم گرفتند، معلوم نیست از کجا آمده اند. تنها کسی هم که خود را تنها شاهد ماجرا معرفی می کند به فاصله 24 ساعت می رود به bbc در لندن و از آنجا اظهار نظر می کند. اینها همه نشان می دهد، موردی که در این حوادث به قتل رسید یک قتل مشکوک بود.

یا مثلا ناگهان مطرح شد که فلان دختر مفقود شده است. انیها شایعاتی بود با هدف اینکه بگویند اینها توسط حاکمیت بازداشت و کشته شده اند.

جالب است بدانید که ما آن موقع در دبیرخانه شورای امنیت این مسائل و شایعات را بررسی می کردیم. مسئولین ذیربط گزارش ها و مدارک را می آوردند؛ بعد از بررسی معلوم می شد این دختر خانمی که مثلا می گویند مفقود شده و یا کشته شده در خارج از کشور حضور دارد یا اصلا همچنین کسی وجود خارجی ندارد.

به اعتقاد من در فتنه 88، جمهوری اسلامی ایران، هنر مدیریت بحران خود را نشان داد. شما الان حوادثی را که در سایر کشورها روی می دهد ببیند؛ بلافاصله همه چیز به هم می ریزد اما جمهوری اسلامی بسیار هوشمندانه این فتنه را مدیریت کرد و توانست موفق از آن بیرون برود؛ ضمن اینکه اکثریت افرادی که با نیت های مختلف به سران فتنه رای داده بودند، به دلیل آشکارسازی های که نسبت به حوادث شد، از آنان کنده شدند.

* بعد از حوادثی که رخ داد، چهره های شاخص اصولگرایی داریم که روی مرزهای اصولگرایی حرکت کردند و مواضع متناقضی گرفتند. آیا جبهه متحد برای جذب این افراد به دایره اصولگرایی رویکرد خاصی دارد؟

ما باید در نظر داشته باشیم، اگر کسی صرف نظر از جایگاهش یک موضع نادرست می گیرد و بر آن پافشاری می کند، قابل دفاع نیست و در اصولگرایی کم می آورد. اما اگر نحوه تدبیر بعضی افراد را ندانیم، قضیه فرق می کند. مثلا در همین بحث کشته سازی و یا مسائلی که در رابطه با زندان ها و ماجرای کهریزک مطرح می کردند، مجلس تدبیر کرد و تیمی را برای بررسی فرستاد و آنها هم بعد از بررسی ها گزارشاتی تهیه کردند که براساس آن گزارشات مدیریت این بحران سهل تر شد، اینجا ما نمی توانیم به کسانی که برای تسهیل امر مدیریت بحران وارد شدند بگوییم که این افراد توجه نداشتند. چرا که کمیته های بررسی و حقیقت یابی تشکیل شده بود و اتفاقا خیلی چهره های اصولگرای ما هم عضو آن کمیته ها بودند و وظیفه آنها پیگیری مسائل بود.

بنابراین داستان کسانی که در تدبیر و مدیریت بحران به گونه ای عمل کردند که ما بتوانیم با کمترین هزینه مدیریت بحران کنیم، متفاوت است با کسی که سمت و سوی بحران را گرفته یا علیه جمهوری اسلامی موضع گرفته یا همین کشته سازی های ادعایی را القا کرده است. اینها مرزبندی های بعضا خیلی ظریف دارند که باید به آنها توجه کنیم.

* براورد شما از برخورد اصلاح طلبان با انتخابات چیست و آیا شرایط برای رقابت درونی فراهم است؟

نکته اول اینکه اصلاح طلبان با چراغ خاموش و مهره های سفید وارد رقابت شده اند. نکته دوم این است که از حدود یکسال پیش این نگرش ناصواب در بخشی از بدنه اصولگرایان القا شده است. البته در مواردی وحدت گریزان علیرغم شعارها و ادعاهایی که مطرح می کنند باورشان آنست که آیینه تمام نمای اصولگرایی هستند و تقریبا تمام اقبال اجتماعی اصولگرایان با گروه، فراکسیون و مجموعه آنهاست و همه دیگران یا اصولگرا نیستند و یا درصد ناچیزی از جامعه هستند و لذا ضرورتی برای همگرایی واقدام مشترک با مجموعه اصولگرایان نمی بینند.

من تصور می کنم ما نه وحدت ساختگی می توانیم ایجاد کنیم، نه افتراق ساختگی. وحدت ضرورتی برای هم‌افزایی است و کسانی به این مجموعه - اصولگرایی - می پیوند که احساس نیاز بکنند. کسانی که به ضرورت وحدت نرسند، نیازش را درک نمی کنند و به آن نمی پیوندند.

وحدت یک تاکتیک سیاسی نیست، یک استراتژی همیشگی برای امروز و فردای اصولگرایان و همه کسانی است که به آرمانهای انقلاب اسلامی پایبند هستند. مبانی وحدت در آموزه های اسلامی ماست. اینکه گفته شود اصلاح طلبان نمی آیند پس خوب است به یک وزن کشی و زورآزمایی و رقابت بین اصولگرایان روی آوریم تلقی درست و واقعی نیست. دوستان ما می توانند ده سال به عقب برگردند و یکی از دلایل شکست اصلاح طلبان را در همین نکته جستجو کنند. خداوند با هیچ قومی عقد اخوت خاص نبسته است و تاریخ همیشه ظرفیت تکرار را دارد. اصلاح طلبان اگر چه مشکل ناکارآمدی گفتمانشان را دارند ولی در انتخابات مجلس نهم شرکت کرده اند.

* آقای متکی؛ چرا به عنوان کسی که در صحنه سیاسی کشور فعال است و هم اکنون در جبهه متحد اصولگرایان، مسئولیتی رابر عهده دارد، نامزد انتخابات نشدید؟

من در دو دوره مجلس اول و هفتم حاضر بودم و تازه هم ماموریت هایم تمام شده است. لذا بعد از منفک شدن از بحث وزارت خارجه برای انتخابات وقت گذاشتم. تصور من این است که تغییر در ویترین کاندیداهای اصولگرا و فهرست انتخاباتی تدبیر خوب و درستی است. ما باید برای افراد جدید این فرصت را ایجاد بکنیم تا بتوانند در این میدان نقش آفرین باشند. از طرفی هم یک فعالیت انتخاباتی هم کار ستادی دارد و هم کار در صف. من ترجیح دادم که در حوزه ستاد فعالیت کنم و دوستانمان را در صف به مجلس بفرستیم

* پس برای مجلس نهم، اصولگرایان به دنبال چهره های جوانتر هستید؟

بله. با انتخابات مجلس هفتم که به فاصله یک سال و اندی بعد از پیروزی اصولگرایان در انتخابات شورای های دوم برگزار شد؛ اصولگرایان مجددا در مدیریت کشور قرار گرفتند. این دوره حتما می بایست با نقد دوران گذشته و در عین حال بهره گیری از تجارب مثبت گذشته توام شود و تا حدودی چنین شد.

بهمین دلیل رویکرد استفاده از چهره های متفاوت و یا جدید و جوانتر در دستور کار قرار گرفت. البته فقط بحث تغییر چهره ها نبود، بلکه تغییر گفتمان، لحاظ شرایط جدید، سیاست گذاری با در نظر گرفتن نیازها و مطالبات جامعه از محورهایی بود که در مجلس هفتم لحاظ شد و مجلس هفتم تا حدودی متفاوت از مجلس چهارم و پنجم شد.

برای مجلس هشتم یک سازوکار ترکیبی تعریف شد که ما این وضعیت را در مجلس هفتم نداشتیم. مجلس هفتم مجموعه اصولگرایی همه کنار هم بودند و خیلی تعریف ضلع و زاویه از آن نشده بود، اما در مجلس هشتم سه ضلع تشکیل شد و قاعدتا عدم تجانس هایی در آن قابل تصور بود که با کمی مداقه در شرایط کنونی قبل از انتخابات میتوان تبعات آن را مشاهده کرد.

* لطفا در مقابل کلمات ذیل، پاسخ های تک کلمه ای بدهید:

شهید احمدی روشن: شهید راه علم و فضیلت
سنگال: کشوری در جنوب غربی ترین حوزه آفریقا
خانم نظری: همسر وزیر خارجه سابق
بندرگز: محل بالندگی آموزش و رشد بنده در دوران طفولیت نوجوانی و بخشی از جوانی. از بنادر قدیمی کشور که نیاز به احیا و بازسازی دارد
مجلس ششم: رای از طریق قانون اساسی ، اقدام علیه قانون اساسی
مجلس هفتم: گام بلند اصولگرایان برای بازگرداندن مدیریت کشور در مسیر درست
مجلس هشتم: مواجه با امتحانات متعدد و علیرغم فراز و نشیب ها نسبتا موفق
هندوستان: دومین کشور پرجمعت دنیا و محل تحصیل بنده
بیکاری: معضلی جدی که شوخی بردار نیست
بهار عربی: ترجمه غربی بیداری اسلامی
بازار سکه و ارز: متاسفانه کاملا مغشوش


 


یارانمان در بند هستند، گفتیم در انتخابات این دوره مجلس شرکت نمی کنیم، برخلاف همیشه که در انتخابات شرکت می کردیم، ستاد تشکیل می دادیم، پرشور در خیابان ها حضور به هم می رساندیم و مردم را ترغیب می کردیم به مشارکت در تعیین سرنوشت خود اما این بار سکوت می کنیم. ۲۲ خرداد به پای صندوق های رای رفتیم، پر از شور و شعور خواستیم که سرنوشت خود را رقم بزنیم و چه باشکوه بود آن روزها که اوج شکوفایی یک ملت بود و چه باشکوه بود آن گام های آرام به سوی دموکراسی. اما متاسفانه این گام ها، این شعف و شعور تبدیل شد به سرکوب و خشم و خون و باتوم و میله های زندان.

election-2.jpg

جوانان ستادهای انتخاباتی راهی زندان ها شدند و فعالین سیاسی که سال ها در راه انقلاب و نظام زحمت کشیده بودند فردای انتخابات یک به یک بازداشت شدند. اینک چطور می توان در انتخابات شرکت کرد وقتی که:

بهاره هدایت متولد سال ۱۳۶۰ فعال دانشجویی و جنبش زنان، عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت است

وی همچنین از فعالان کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین زن‌ستیز است و تاکنون چندین‌بار بازداشت شده است. وی در ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵، ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۶، ۲۳ تیر ماه ۱۳۸۷ و ۱ فروردین ماه ۱۳۸۸ به خاطر فعالیت‌هایشی بازداشت و مدتی را در زندان سپری کرده است. وی دارای لیسانس بازرگانی از دانشگاه علوم اقتصادی تهران است.

بهاره هدایت در دی ماه ۱۳۸۸به دلیل اتفاقات پس از انتخابات بازداشت شد و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و به نه سال نیم زندان محکوم شد وی هم اکنون محروم از مرخصی و در بند زنان زندان اوین به سر می برد.

جواد امام مسئول ستاد ماطق تهران مهندس موسوی، عضو سازمان مجاهدین انقلااب اسلامی معاون وزیر نیرو و از رزمندگان جنگ تحمیلی است

در خرداد ماه سال ۱۳۸۸ بازداشت شد و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و در دادگاه به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.

جواد امام هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد . و محکومیت وی در اواسط بهمن ماه به اتمام می رسد اما گویا نیروهای امنیتی در تدارک محکومیتی جدید برای وی هستند، قبل از او ابوالفضل قدیانی از دیگر اعضای سازمان مجاهدین انقلاب هم پس از پایان دوره محکومیت به سه سال دیگر حبس محکوم گردید.

مصطفی نیلی فعال سابق دانشجویی دانشگاه بین المللی قزوین است

وی در تاریخ پنجم دی ماه ۱۳۸۸ (در حوادث تاسوعا و عاشورای سال ۸۸) بازداشت و به سلول‌های انفرادی زندان اوین منتقل شد. وی مدت ۴۰ روز را در بازداشت به سر برد و سپس با قید وثیقه از زندان آزاد شد.

وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به سه سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. او در حال حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوین بدون مرخصی دوران محکومیت خود را سپری می‌کند.

محمد جواد مظفر، نایب رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و رئیس هیأت مدیره انتشارات کویر است

مظفر نویسندۀ کتاب‌های اولین رئیس جمهور، لبخندستیزان و طنز ماجراهای محلۀ ما است و در سال ۸۸ جایزه نفر اول جشنواره طنز را به خود اختصاص داده است.

محمدجواد مظفر پس از حوادث عاشورای سال ۸۸ بازداشت و به سلول های انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شدو در دادگاه به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.

وی هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین در حال سپری کردن دوران محکومیت خود می باشد.




 


ایلنا: محمدرضا باهنر، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با بیان این‌که انتخابات مجلس نهم اولین انتخاباتی است که بعد از جریان وقایع ۸۸ برگزار می‌شود، اظهار کرد: خود انتخابات، نتیجه آن و حضور مردم در این انتخابات برای ما مهم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، باهنر با اشاره به صحبت‌هایی که دشمنان داخلی و بیرونی نظام در ارتباط با انتخابات و بحث تحریم آن مطرح می‌کنند، گفت: دشمنان از جمله آمریکا و انگلیس به صورت جدی فعال هستند و خود نیز می‌گویند که می‌خواهند فشار‌ها را سنگین کرده و به مردم فشار بیشتری وارد کنند و با استفاده از این فشار‌ها بتوانند بر روی انتخابات تاثیر بگذارند.

وی ادامه داد: بازماندگان فتنه و کسانی که تحریم ‌آشکار و پنهان انتخابات را نیز مطرح می‌کنند بعضا با خودشان نیز دعوا دارند و برخی از آن‌ها می‌گویند تحریم کنید و برخی دیگر نظر متفاوت دارند. این‌ها جنگ زرگری با هم دارند ولی سیاست راهبردیشان تحریم انتخابات است.

باهنر با اشاره به نوسانات بازار ارز و طلا و همچنین دیگر کالا‌ها و فشار‌های خارجی و تحریم‌ها گفت: ما نگران هستیم که فشار‌ها سنگین باشد و در اصل انتخابات اثر بگذارد و باید به این موضوع توجه کرد.

وی با بیان این‌که «نوسانات قیمت از جمله نوسانات قیمت طلا فقط مخصوص ایران نیست و در خارج از کشور نیز اتفاقاتی در حال رخ دادن است» گفت: این اتفاقات یک حرکت طبیعی نیست و غیرعادی است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه به بازار داخل کشور اشاره کرد و گفت: حساسیت در مورد این موضوع آن‌قدر بالا رفته بود که برخی از کاربران اینترنت روزی یکی دو بار به سایت‌هایی که قیمت سکه و دلار را اعلام می‌کردند مراجعه و قیمت‌ها را چک می‌کردند.

وی با بیان این‌که «ما در بودجه قیمت ارز را براساس مدیریت شناور تبیین کرده بودیم» گفت: قیمت ارز را در بودجه ۹۰، ۱۰۵۰ تومان حساب کرده بودیم، اما به دولت اجازه داده بودیم که مدیریت شناور در این زمینه داشته باشد ولی به صورت طبیعی‌گاه ارز گران و گاهی ارزان می‌شد، ولی در دو هفته اخیر قیمت دلار از ۱۳۵۰ تومان به ۲۰۰۰ یا ۲۰۵۰ تومان رسید که این یک عدد غیر عادی و بحرانی بود، در مورد قیمت سکه نیز همین گونه است.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین افزود: قیمت سکه در ابتدای سال کمتر از ۵۰۰ هزار تومان بود، ولی در ظرف یک سال و یا کمتر از آن قیمت دو برابر شد و معلوم است که عادی نیست و می‌تواند پشت‌ پرده آن توطئه‌ای باشد و یا وقتی که یک سری از پارامتر‌های اصلی اقتصاد ملتهب شده باشد اثر خود را این‌گونه نشان دهد.

وی با بیان این‌که «در مورد مسائل اقتصادی و تحولات آن نمی‌توان یک علت عامه را پیدا کرد و هر علتی درصدی تاثیر می‌گذارد» تصریح کرد: در این دو هفته شاهد سکوت دولت بودیم و قیمت سکه حتی به بیش از یک میلیون تومان رسید. البته حجم مبادلات نیز کم بود و شاید بشود گفت در تهران هزار معامله نیز با این قیمت انجام نشد و کسی جرأت معامله نداشت و دیدیم که این التهاب بعضا به فروشگاه‌ها سرایت کرد و بعضا در فروشگاه‌هایی که موظف هستند کالا‌ها را به قیمت رسمی بفروشند گفته شد که خرید‌ها در آن عادی نیست، ‌ آن‌ها گفتند ما اگر هفته‌ای دوبار قفسه‌های خود را از کالا پر می‌کردیم روند به نحوی شده که باید بعضا روزی یکبار قفسه‌ها را پر کنیم.

باهنر با اشاره به تحریم‌های اتحادیه اروپا گفت: اگر ما آثار این تحریم‌ها را پنج، شش ماه دیگر در کشور مشاهده کنیم خود تحریم‌کنندگان از هم‌اکنون هزینه آن را می‌دهند و روی قیمت سوخت و نفت تاثیر می‌گذارد. البته عمده خریداران نفت ایران در آسیا هستند و آن‌ها اعلام کردند که کاری به تحریم‌های اروپا ندارند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه برخی از اقتصاد‌دانان در اظهارنظر خود برخی از مسائل را رعایت و دقت نکردند، از جمله این‌که گفته شد سه ماه دیگر در کشور قحطی می‌شود و این عوامل دست به دست هم داد و ما وضعیت خوبی نداشتیم، سکوت دولت نیز در این دو هفته علامت سوال بود، آقای بهمنی نیز که قبلا حرف می‌زدند سکوت کردند و سخنگوی اقتصادی دولت نیز در این دو هفته سکوت کرده بود.

وی با بیان این‌که «چند شب پیش جلسه شورای امنیت ملی با حضور مسوولان عالی‌رتبه برگزار و در مورد سپرده‌های بانکی صحبت و بحث شد» گفت: در پی آن حرکتی انجام و باعث شد حباب قیمت‌ها شکسته شود، البته باید در مورد این موضوع راه‌حل اساسی که دارای پشتوانه جدی باشد اندیشیده شود.

باهنر در بخش دیگر صحبت‌های خود به بحث انتخابات و عملکرد جبهه متحد اصولگرایان و حرکت آن در استان‌ها اشاره کرد و گفت: تقریبا در تمام استان‌ها این جبهه تشکیل شده، البته هماهنگی و جامعیت بین دفا‌تر استانی جبهه متحد اصولگرایان یک جامعیت کامل نیست و ما به استان‌ها دستورالعملی را فرستادیم و در واقع نحوه رسیدن به کاندیدای مورد حمایت و فرآیندی که باید این موضوع طی کند را توضیح دادیم، ولی برخی جا‌ها متاسفانه این فرآیند تعریف شده، رعایت نشده است.

وی با بیان این‌که «جبهه پایداری در شهرستان‌ها فعال است» گفت: در ارتباط با جبهه پایداری تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد و برخی با سوء‌ظن بالا می‌گویند که این‌ها انحرافیون هستند. برخی نیز می‌گویند این‌ها طرفداران دولت هستند، برخی نیز می‌گویند این‌ها کسانی هستند که در انتخابات ۸۸ و سوم تیر ۸۴ در حمایت از رییس‌جمهور فعالیت کردند و بعضا مسائلی پیش آمد و اکنون وصل به احمدی‌نژاد نیستند و کارهای خوب آقای احمدی‌نژاد را مثبت می‌دانند و نسبت به برخی از کارهای آن انتقاد دارند.

باهنر افزود: ما به آن‌ها به هر زبانی که گفتیم بیایید کار کنیم نیامدند، سه چهار روز قبل آقای رسایی با آیت‌الله مهدوی‌کنی و آقای حسینیان نیز جداگانه با آقای عسگراولادی دیدار داشتند و ما به آن‌ها گفته‌ایم که دو صندلی شما همچنان در جبهه متحد خالی است.

وی با اشاره به این‌که جبهه پایداری انتقاداتی را به جبهه متحد اصولگرایان وارد کرده است، گفت: آن‌ها می‌گفتند که ما ۸+۷ را قبول نداریم و مثلا باید ۱۰+۸ بشود و سهمیه ما اضافه شود از طرف دیگر می‌گفتند توجیهی ندارد که آقایان قالیباف و لاریجانی در این گروه هشت نفره نماینده‌ای داشته باشند و از طرف دیگر می‌گفتند که چرا برخی از افراد در ترکیب حضور دارند، مثلا چرا باهنر به عنوان نماینده جبهه پیروان خط امام و رهبری در این جبهه است، در واقع آن‌ها هم روی آدم‌ها و هم روی ساختار حرف داشتند.

این عضو جبهه متحد اصولگرایی در ادامه تصریح کرد: البته در برخی از جاه‌ها نیز تند‌تر رفتند، مثلا در هفته‌نامه ۹ دی که متعلق به آقای رسایی است مقاله‌ای نگارش شد با این عنوان که «مات شدن هاشمی در برابر آیت‌الله مصباح‌یزدی» و یا به این عنوان که «پروژه هاشمی شکست خورد». در واقع در آن مقاله گفته می‌شد که ۸+۷ ساخته آقای هاشمی است و جبهه پایداری با کمک آیت‌الله مصباح آن را به بن‌بست رسانده است، در واقع آن‌ها ساختار، آدم‌ها و هم مسوولان ۸+۷ را زیر سوال بردند و به نحوی سخن گفتند که گویی جامعه روحانیت و جامعه مدرسین هم بازی خورده‌اند و ۸+۷ پروژه هاشمی است.

وی گفت: ‌برخی از آقایان گویی به دنبال این هستند که در انتخابات مجلس نهم دعوای هاشمی و احمدی‌نژاد را احیا کنند و فکر می‌کنند بر اساس این موضوع می‌توانند پیروز انتخابات شود، و شاید این صحبت‌ها نیز بر اساس این تحلیل مطرح شده باشد.

باهنر ادامه داد: جبهه پایداری پس از ثبت‌نام‌ها گفتند چون اصلاح‌طلبان نیامدند اشکالی ندارد، ما با هم رقابت کنیم، ولی ما تحلیل آن‌ها را قبول نداریم و اگر چه اصلاح‌طلبان به صورت رسمی نیامدند، ولی مهره‌های سفید و کم‌رنگ خود را فرستادند و خودشان اعلام کردند که حدود ۷۰۰ نفرشان ثبت‌نام کردند و تایید اصلاح‌طلبان نسبت به آنچه که ثبت‌نام کردند کمتر از اصول‌گرایان نیست، در واقع خیلی از این اصلاح‌طلبان که ثبت‌نام کرده‌اند تایید شده‌اند.

وی در ادامه با بیان این‌که «در جبهه متحد بحث در مورد لیست تهران آغاز شده ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم» اظهار کرد: بار‌ها ما از جبهه پایداری برای حضور در جبهه متحد و ارائه یک لیست دعوت کرده‌ایم، بار‌ها آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله یزدی بر این موضوع تاکید کرده‌اند، ولی عده‌ای معتقدند که اگر با جبهه پایداری به وحدت نرسیدیم یک لیست ۱۰۰ درصد مجزا بدهیم و این‌که افراد بین دو لیست مشترک نباشند، مثلا اگر باهنر در لیست جبهه متحد است دیگر در لیست جبهه پایداری نباشد.

باهنر ادامه داد: استدلال افرادی که چنین موضوعی را مطرح می‌کنند این است که ممکن است جبهه پایداری از اسامی پر رای و معروف آن استفاده کند و در لوای آن افراد خود را به داخل مجلس بفرستد و ممکن است توده مردم نیز نتوانند به راحتی اعضای این دو لیست را تفکیک کنند و تشخیص بدهند.

این نماینده مجلس افزود: برخی از دوستان نیز می‌گویند که وجود مشترکات در لیست‌ها اشکالی ندارد و اگر به اشتراکات ۷۰ الی ۸۰ درصد رسیدیم خوب است. این افراد می‌گویند ما بحث وحدت را مطرح می‌کنیم و طرفدار آن هستیم، ولی این به معنای رفتار صفر یا صدی نیست، اگر اشتراکات ۳۰ تا باشد خیلی خوب است، ولی اگر به ۲۵، ۲۲ و حتی ۲۰ هم برسد بد نیست و این دوستان می‌گویند صفر و صدی عمل نکنیم. البته در این زمینه و مسائلی که مطرح شد هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

وی در ادامه گفت: جبهه متحد طی نامه‌ای‌ رسمی از جبهه پایداری، ایستادگی، مستقل‌ها و دانشگاهیان خواست که اگر فرآیند تصمیم‌گیری در جبهه را قبول دارند و ارائه لیست مشترک را نیز قبول دارند اسامی کاندیدا‌های مورد نظرشان را ارائه دهند، وقتی این لیست‌ها به دست ما رسید حدود ۷۰ الی ۸۰ اسم از اسامی بود که بین لیست‌های مختلف هم‌پوشانی داشت و در واقع مشترک بود.

وی گفت: در جبهه متحد اصولگرایان تصمیم گرفته شده که شش روحانی در لیست تهران جبهه متحد اصولگرایان حضور داشته باشند و تاکید شده بود که خود جامعه روحانیت مبارز در مورد این شش نفر تصمیم‌گیری کند و خود آن‌ها این شش نفر را به شورای مرکزی جبهه متحد معرفی کنند. البته تصمیم گرفته شده که اگر شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان در مورد این افراد معرفی شده حرفی داشت به جامعه روحانیت اطلاع دهد، ولی همانطور که گفتم جامعه روحانیت قرار است این شش نفر را به شورای مرکزی جبهه متحد معرفی کند.

باهنر خاطرنشان کرد: هم‌چنین تصمیم گرفته شد که حداقل شش خانم در لیست جبهه متحد اصولگرایان حضور داشته باشند، در واقع ما ۵۵ اسم داریم که شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان در مورد ‌آن‌ها بحث و گفت‌وگو می‌کند و همانطور که گفتم از لیست ۳۰ نفره تهران قرار است شش نفر روحانی و حداقل شش نفر خانم باشند و در مورد ۱۸ نفر باقی‌مانده نیز در حال بحث و گفت‌وگو هستیم و از بین اسامی که داریم باید این افراد انتخاب شود.

وی با اشاره به نظرسنجی‌هایی که در جامعه در ارتباط با مشارکت مردم در انتخابات صورت گرفته است، عنوان کرد: این نظرسنجی‌ها بیانگر این است که حدود ۵۲ درصد از مردم در انتخابات شرکت می‌کنند، البته هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم این آمار افزایش پیدا می‌کند و احتمال می‌دهیم از مرز ۶۰ درصد بگذرد.

وی ادامه داد: در تهران این نظرسنجی‌ها نزدیک به ۲۰ درصد است و بازار متشنج و مسائل مرتبط با آن مثل قیمت‌ها و دلهره‌های بی‌جا که در این زمینه وجود دارد روی روان مردم بعضا تاثیر گذاشته و باید روی این موضوع کار شود و امیدواریم که این کار صورت بگیرد.

وی با بیان این‌که «کمترین میزان مشارکت مردم تهران در انتخابات ۳۰ درصد بوده و بالا‌ترین رکورد آن ۷۵ درصد در انتخابات سال ۸۸ بود» گفت: در انتخابات مجلس رکورد مشارکت مردم تهران زیر ۵۰ درصد و بالای ۴۵ درصد بوده است.

نایب رییس مجلس افزود: خود آقایان اصلاح‌طلب می‌گویند که اگر میزان مشارکت مردم در انتخابات در کشور از ۳۰ درصد عبور کند ما شکست خورده‌ایم و اگر زیر ۳۰ درصد باشد ما برنده‌ شده‌ایم و ان‌شاءالله حضور مردم دو برابر این امر خواهد بود و انقلاب و رهبری و نظام جمهوری اسلامی در این عرصه پیروز می‌شود. اکنون نیز در مورد مردم تهران رقم ۲۰ درصد خوب است و امیدواریم هرچه به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم این روند افزایش پیدا کند و از ۳۰ و ۴۰ درصد بگذرد و به ۵۰ درصد نزدیک شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که جبهه متحد برای انتخابات مجلس نهم یک ائتلاف است.

این عضو جبهه متحد اصولگرایی موضوع سهمیه‌بندی در انتخاب کاندیدا‌ها را خلاف اصولگرایی عنوان کرد و گفت: ‌ جامعه اسلامی مهندسین در هیچ جای کشور مستقل از جبهه متحد اصولگرایان کاندیدا ندارد، جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز این‌گونه است و در چارچوب جبهه متحد اصولگرایان عمل می‌کند.

این نماینده مجلس و فعال سیاسی اصولگرا در مورد تشکیل جبهه مردم‌سالاری نیز گفت: گفته شده که این جبهه از ۱۸ گروه سیاسی اصلاح‌طلب تشکیل شده و اصل حضور آن‌ها خوب است و این خود شکستن تحریم است، البته آقای خاتمی گفته‌ بودند که ما رسما تحریم نمی‌کنیم و اعضای ما آزاد هستند که در این عرصه حضور پیدا کنند و این‌که ۱۸ گروه سیاسی اصلاح‌طلب بیایند در انتخابات لیست بدهند و شرکت کنند، امر خوبی است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسی تصریح کرد: فکر می‌کنم که تعداد اصلاح‌طلبان در مجلس نهم به اندازه مجلس هشتم باشد و یا نزدیک به آن باشد.

باهنر همچنین با اشاره به ردصلاحیت تعدادی از نمایندگان کنونی مجلس و صحبت‌هایی که برای حل این موضوع در حال صورت گرفتن است، گفت: در بیرون از مجلس نیز حدود ۷۰، ۸۰ نفری که ما فکر می‌کردیم انسان‌های صالحی هستند و احتمال رای بالایی داشتند و بعضا آن‌ها را جز دو نفر اول می‌دانستیم رد شدند و دنبال حل این مشکل هستیم. البته در این زمینه شورای نگهبان در حال رسیدگی شکایت‌ها و اعتراض‌ها است.

باهنر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که «در تصمیم‌گیری‌ها باید حب و بغض‌های شخصی را کنار گذاریم» گفت: مثلا اگر ما در مجلس به یک تصمیم جمعی رسیدیم همه باید بر اساس آن عمل کنیم و از کسانی که از جبهه اصولگرایی کاندیدا می‌شوند، توقع است که از تصمیمات جمعی که مثلا در مجلس گرفته می‌شود حمایت کنند.
این نماینده مجلس گفت: در بحث‌های کار‌شناسی ما تصمیم جمعی و موضع سیاسی نمی‌گیریم، بلکه در مباحثی مانند رای اعتماد به وزرا و انتخابات هیأت رییسه و مسائل این‌چنینی است که تصمیم جمعی گرفته می‌شود و انتظار این است که همگان از این تصمیم جمعی حمایت کنند.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با هاشمی رفسنجانی گفت: آقای هاشمی در مقاطع مختلف خدمات بزرگی را انجام داده‌اند، ولی آدم‌های بزرگ وقتی خطا می‌کنند خطا‌های آن‌ها نیز بزرگ است.

باهنر گفت: جبهه متحد اصولگرایان در حال رایزنی با جبهه ایستادگی است و افرادی از این جبهه نیز در لیست ۵۵ نفره‌ای که جبهه متحد قرار است از بین آن‌ها کاندیدا‌ها را مشخص کند، قرار دارد.

همچنین وی اظهار داشت که احتمالا دولت لایحه بودجه ۹۱ را چهارشنبه تقدیم مجلس می‌کند


 


انتخابات ۸۸ سرآغاز فصل جدیدی از تاریخ سیاسی کشور بود. انتخاباتی که میرفت به یکی از پرشورترین صحنه های سیاسی کشور تبدیل شود به تشکیل جریان و اجرای تقلبی تبدیل شد که تاریخی سیاه از استبداد و دیکتاتوری را در کشور رقم زد.

فعالان انتخاباتی از پیر و جوان، دانشجو و کارگر، عضو احزاب سیاسی و ...یک به یک راهی زندان شدند و نتیحه تمامی فداکاری ها و تلاش ها برای حاکم شدن دموکراسی و تحقق شعارهای انقلاب حکم های ۵ ساله و ده ساله و...شد و جوانانی که چشم به آسمان دوختند و دیگر به خانه بازنگشتند و مردمی که پاسخ به شعار "رای من کجاست" شان شد گلوله و باتوم و بازداشت و تحقیر و توهین.

اینک در حالیکه هنوز پرونده انتخابات ۸۸ باز است و هنوز به هیچ یک از سوالات مردم پاسخ داده نشده و فعالین انتخاباتی، مطبوعاتی و سیاسی زندان هستند و دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری مهندس میر حسین موسوی و شیخ مهدی کروبی در زندان خانگی به سر می برند، انتخابات دیگر می خواهد برگزار شود و جالب آنکه این انتخابات را نیز متخلفین و متقلبینی می خواهند برگزار کنند که انتخابات پیشین را به خاک و خون کشیدند و خود عامل تقلب و تخلف بودند.

election-1.jpg


اما ما فراموش نمی کنیم که دوستان و همراهانمان برای چه بیش از دو سال است در زندان به سر می برند و چرا خانواده های بسیاری سیاه پوش شده اند:

افشین اسانلو، فعال کارگری از یک سال پیش و به دنبال بازداشت در ترمینال اتوبوس رانی جنوب، در زندان اوین به سر می برد

اسانلو، ۴ ماه را دربند ٢٠٩ زندان اوین و یک ماه را نیز دربازداشتگاه اطلاعات کرج بوده است و فشارهای وارده در زندان موجب بروز مشکلات جسمی برای وی شده است.

ضربات متعدد کابل بر بدن اسانلو باعث پارگی درکف پا و ایجاد غده درکتف او شده است. این فعال کارگری ازسوی قاضی صلواتی به ۵سال حبس تعزیری به اتهام اجتماع و تبانی محکوم شد و دادگاه تجدید نظر استان تهران نیز این حکم را تایید کرد. وی برادر منصور اسانلو از که وی نیز به خاطر فعالیت صنفی اتوبوسرانی مدتها در زندان بوده است.

افشین اسانلو در حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می کند.

حمیدرضا ایزدیار اولین‌بار در روز ۲۲بهمن ماه سال ۸۹ بازداشت شد و بعد از یک ماه با قید وثیقه تا برگزاری دادگاه آزاد شد

ایزدیار در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۰ به پنج سال حبس تعزیری به اتهام اجتماع و تبانی و توهین به رهبری از سوی دادگاه انقلاب محکوم شد. این حکم با بخششی که در عید فطر صورت گرفته به دو سال و نیم زندان کاهش پیدا کرد.

ایزدیار هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می کند.

علی پور‌سلیمان عضو شورای مرکزی سازمان معلمان و دارای فوق لیسانس مدیریت آموزشی است

این معلم زندانی ۲۳ اسفند سال ۸۵ نیز به همراه اعضای تشکل‌های صنفی معلمان و پس از شرکت در تجمعات اعتراضی معلمان در مقابل مجلس بازداشت و به این خاطر به یک سال حبس تعلیقی و تبعید از محل خدمت اصلی‌اش محکوم شد.

علی پور‌سلیمان در تاریخ ۱۲ خرداد ماه سال ۱۳۹۰ بازداشت و به بند ۲ الف زندان اوین و سلول انفرادی منتقل شد. پورسلیمان صبح روز ۱۲ خرداد در حالی که از کوه پیمایی در کوه‌های کلک‌چال تهران به منزلش بر می‌گشت، توسط نیروهای لباس شخصی محاصره و پس از ضرب و شتم، بازداشت شد؛ به طوری که هنوز آثار ضرب و شتم بر بدن این زندانی مشهود است. این معلم زندانی بعد از دو هفته بازجویی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

و در دادگاه به یک سال حبس تعزیری محوم گردید و در حال حاضر دوران محکومیت خود را سپری می کند.

محمد حسین خوربک عضو کمیته دانشجویی جبهه مشارکت ایران و دبیر کمیته اطلاع‌ رسانی جبهه مشارکت است

وی به شرکت در مراسم دعای کمیل که در به منظور آزادی شهاب طباطبایی در منزل وی برگزار شده بود بازداشت شد و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

او در دادگاه به یکسال حبس تعزیری محکوم گردید و هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین در حال سپری کردن دوران محکومیت خود می باشد.

محمدحسین خوربک به تازگی پدر شده است و تنها توانست ده روز در کنار فرزندش طعم پدر شدن را بچشد.


 


ايلنا: درپی تصمیم وزارت ارشاد مبنی بر انحلال خانه سینما، دوهزار نفر از سینماگران عضو خانه سینما(جامعه اصناف سینمای ایران) با امضای بیانیه‌ای خطاب به نخبگان، مسئولان و مردم شریف ایران، مخالفت خود را با این دستور اعلام کردند.

این بیانیه درحالی منتشر می‌شود که معاون امورسینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجم بهمن ماه، طی حکمی ده نفر از سینماگران را به عنوان اعضاء «هیئت ساماندهی امور صنوف سینمایی» منصوب کرد.

چهره‌های امضا کننده این بیانیه متشکل از طیف‌های مختلف هنری و اعضای صنوف خانه سینما هستند که در برگیرنده نسل‌های متنوع سینمای ایران است.
متن کامل این بیانیه به همراه اسامی امضا کنندگان(فهرست اولیه) منتشر شده است.
بنام خدا
"خانه سینمای ایران (جامعه اصناف سینمایی کشور) دستاورد بزرگ سینمای برآمده از انقلاب اسلامی است.
ما سینماگران ایران با صدور دستور انحلال خانه سینما مخالفیم و دلسوزانه خواهان ماندگاری این خانه هستیم."

گفتنی است نام و فهرست بقیه هنرمندانی که این بیانیه را امضا کرده‌اند؛ به صورت جداگانه منتشر شده است.

خاطر نشان می‌شود اعلام شتابزده انحلال خانه سینما از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، موجی از اعتراضات و عکس‌العمل‌های گسترده ازسوی سینماگران، اصناف سینمایی، شخصیت‌های فرهنگی و هنری، حقوقدانان، نهادهای مدنی و صنفی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان نظام را در پی داشت.

بعداز اعلام انحلال خانه سینما، فعالیت این صنف سینمایی، بطور داوطلبانه تعلیق و موضوع به مراجع قانونی ارجاع گردید. اما معاون امورسینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه گذشته با حکمی برای ده نفر از سینماگران، هیاتی موازی با ساختارهای صنفی را منصوب کرد.

اسامي امضاكنندگان اين نامه بنا به حجم مطلب قابل درج در خبرگزاري؛ به شرح زير است:
1 صابر ابر انجمن بازیگران
2 هادی ابراهیم انجمن مستندسازان
3 سیروس ابراهیم زاده انجمن بازیگران
4 عبداله ابراهیم زاده انجمن چهره پردازان
5 مهدی ابراهیم زاده انجمن صدای سینمای ایران
6 محمود ابراهیم زاده نیشابوری کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
7 افشین ابراهیمی انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
8 رویا ابراهیمی سرخ آبادی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
9 سعید ابراهیمی فر مجمع فیلمسازان
10 محمد ابراهیمیان کانون مدرسان ایرانی سینما
11 سپیده ابرآویز انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
12 شهاب ابروشن انجمن مستندسازان
13 سپیده ابطحی انجمن مستندسازان
14 سعید ابطحی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
15 فاطمه ابوالقاسمی شورای عالی تهیه کنندگان انجمن مدیران تولید
16 محمد ابهری انجمن بازیگران
17 امیر اثباتی انجمن طراجان فیلم
18 محمدرضا اجاقی انجمن مستندسازان
19 جمال اجلالی انجمن بازیگران
20 محمد احسانی انجمن مستندسازان
21 سیامک احصایی انجمن طراجان فیلم
22 علی احمد زاده انجمن فیلم کوتاه ایران
23 حافظ احمدی انجمن عکاسان
24 خسرو احمدی انجمن بازیگران
25 محمد احمدی مجمع فیلمسازان کارگردان و فیلمبردار و مدیر تولید و عکاسان
26 محمد حسن احمدی کانون مدرسان ایرانی سینما
27 مصطفی احمدی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
28 مهران احمدی انجمن بازیگران
29 علی احمدی انجمن مستندسازان
30 اشکان احمدی انجمن فیلم کوتاه ایران
31 علی احمدی انجمن فیلم کوتاه ایران
32 عباس احمدی مطلق کانون کارگردانان
33 رضا اختری تهرانی انجمن صدای سینمای ایران
34 فرشید اخلاقی پور انجمن فیلم کوتاه ایران
35 مجید اخوان انجمن طراجان فیلم
36 علی اصغر اخوان مقدم انجمن مدیران تولید
37 داوود اخویان انجمن مستندسازان
38 امیر ادیب پرور کانون تدوینگران
39 فرشاد ارج کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
40 انوشیروان ارجمند انجمن بازیگران
41 برزو ارجمند انجمن بازیگران
42 پیروز ارجمند کانون آهنگسازان
43 اسماعیل ارحام صدر انجمن طراجان فیلم
44 مرتضی اردستانی انجمن بازیگران
45 علی اردستانی انجمن تهیه کنندگان مستند
46 احمد اردلان انجمن صدای سینمای ایران
47 بابک اردلان انجمن صدای سینمای ایران
48 بهمن اردلان انجمن صدای سینمای ایران
49 محمد ارژتگ انجمن فیلم کوتاه ایران انجمن مستندسازان
50 محمود ارژمند کانون مدرسان ایرانی سینما
51 حسین ارسلانی انجمن تهیه کنندگان مستند
52 زهره ارسنجون انجمن مستندسازان
53 جواد ارشاد کانون کارگردانان
54 همایون ارشادی انجمن بازیگران
55 علی ارکیان انجمن مستندسازان
56 میرمصطفی اسبقیان نمین انجمن مستندسازان
57 محسن استادعلی مخملباف انجمن مستندسازان
58 ایما استمراری کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
59 محمد اسداله پور کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
60 داریوش اسدزاده انجمن بازیگران
61 اصغر اسدی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
62 الهام اسدی انجمن مستندسازان
63 خاطره اسدی انجمن بازیگران
64 زهره اسدی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
65 سعید اسدی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
66 سعید اسدی کانون مدرسان ایرانی سینما
67 سعید اسدی مجمع فیلمسازان
68 شهریار اسدی انجمن فیلمبرداران
69 مهدی اسدی انجمن مستندسازان
70 محمد اسدی انجمن مستندسازان
71 کیارش اسدی زاده انجمن فیلم کوتاه ایران
72 سیاوش اسعدی کانون کارگردانان
73 همایون اسعدیان کانون کارگردانان انجمن مستندسازان
74 عبداله اسفندیاری شورای عالی تهیه کنندگان مجمع فیلمسازان
75 داریوش اسقائی منشیان صحنه
76 لاله اسکندری انجمن بازیگران
77 ستاره اسکندری انجمن بازیگران
78 رابعه اسکویی انجمن بازیگران
79 جمال اسکویی انجمن فیلم کوتاه ایران
80 مهرداد اسکویی انجمن فیلم کوتاه ایران انجمن مستند سازان
81 حمید اسلامی نژاد انجمن صدای سینمای ایران
82 حبیب اسماعیلی انجمن بازیگران
83 حمید اسماعیلی انجمن مستندسازان
84 رضا اسماعیلی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
85 مانفرد اسماعیلی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
86 متانت اسماعیلی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
87 مجید اسماعیلی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
88 ملودی اسماعیلی انجمن طراجان فیلم
89 علی اسماعیلی مسلم انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
90 مهیار اسمعیلی پور انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
91 علی اسیوند انجمن بازیگران
92 ارغوان اشتری انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
93 مسعود اشتری انجمن عکاسان
94 کوروش اشرف احمدی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
95 داوود اشرفی انجمن مستندسازان
96 مرجان اشرفی زاده انجمن فیلم کوتاه ایران
97 محمد اشرفی یکتا انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
98 ژیلا اشکان انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
99 اشکان اشکانی انجمن فیلم کوتاه ایران
100 علی محمد اشکبوس انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
101 فریبا اشویی انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
102 علی اصانلو انجمن بازیگران
103 محمدرضا اصغری انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
104 حمید اصغری آریاتپه انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
105 زهرا اصغری سندی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
106 اکبر اصفهانی انجمن عکاسان
107 تورج اصلانی انجمن فیلمبرداران
108 محمد اطبایی انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
109 جمشید اطلی خان انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
110 آرزو اعتماد انجمن عکاسان
111 مژده اعتمادی انجمن عکاسان
112 حسین اعرابی کانون مدرسان ایرانی سینما
113 بابک اعطا کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
114 کتایون اعظمی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
115 امیر علی اعلایی انجمن فیلم کوتاه ایران انجمن مستند سازان
116 مژده اعلم انجمن مستندسازان
117 شهرزاد افتخاری کانون تدوینگران
118 علی افتخاری انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
119 سورونا افخم الشعرا انجمن مستندسازان
120 محمد افراوی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
121 کاظم افرندنیا انجمن بازیگران
122 آرش افشار انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
123 حمیدرضا افشار انجمن بازیگران
124 هادی افشار انجمن صدای سینمای ایران
125 ایرج افشار کانون فیلمنامه نویسان
126 مهوش افشارپناه انجمن بازیگران
127 مهوش افشاری انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
128 علی افشین راد کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
129 مهناز افضلی انجمن مستندسازان
130 دانش اقباشاوی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
131 طارق اقناشادی انجمن مستندسازان
132 علی اکبری انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
133 مرتضی اکبری انجمن جلوه های ویژه
134 مهدی اکبری انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
135 پدرام اکبری انجمن مستندسازان
136 محمدحسین اکبری انجمن مستندسازان
137 کریم اکبری مبارکه انجمن بازیگران
138 سعید اکبریان انجمن مستندسازان
139 مهرنوش الفتی منشیان صحنه
140 سیروس الوند کانون کارگردانان مجمع فیلمسازان انجمن فیلمنامه نویس
141 بهمن الوندی انجمن صدای سینمای ایران
142 جمشید الوندی انجمن فیلمبرداران
143 پژمان اله مرادی انجمن مستندسازان
144 محمد امامی انجمن صدای سینمای ایران
145 اسماعیل امامی انجمن مستندسازان
146 جواد امامی انجمن فیلم کوتاه ایران
147 مصطفی امامی انجمن فیلم کوتاه ایران
148 همایون امامی انجمن مستندسازان
149 هرمز امامی خلخالی انجمن مستندسازان
150 محمداسماعیل امامی لنگرودی انجمن مستندسازان
151 بیژن امکانیان انجمن بازیگران
152 مسیب امیر صلانی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
153 امیر امیرانی انجمن مستندسازان
154 مریم امیرجلالی انجمن بازیگران
155 جلال امیری انجمن چهره پردازان
156 داوود امیری انجمن فیلمبرداران
157 ارسلان امیری انجمن مستندسازان
158 فتح اله امیری انجمن تهیه کنندگان مستند
159 فتح اله امیری انجمن مستندسازان
160 مهدی امیری مطلق انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
161 ناهید امیریان انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
162 محسن امیریوسفی مجمع فیلمسازان
163 شاهین امین انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
164 جلیل امین زاده انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
165 هیوا امین نژاد انجمن مستندسازان
166 احمد امینی کانون کارگردانان
167 الیزابت امینی انجمن بازیگران
168 عباس امینی انجمن مستندسازان
169 مسعود امینی انجمن فیلم کوتاه ایران
170 مهدی امینی خواه انجمن بازیگران
171 محمد امینی سماک انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
172 کامیاب امینی عشایری انجمن طراجان فیلم
173 علی اناری انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
174 مجید انتظام زاده انجمن مستندسازان
175 بنی قاسم انصاری انجمن فیلم کوتاه ایران
176 رضا انصاریان شورای عالی تهیه کنندگان
177 حمید انگجی انجمن فیلمبرداران
178 ستار اورکی کانون آهنگسازان
179 محسن اورنگ کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
180 مریم اورنگ انجمن فیلم کوتاه ایران
181 کیان اولاد وطن انجمن چهره پردازان
182 منوچهر اولیایی کانون تدوینگران
183 زهرا اویسی انجمن بازیگران
184 ژیلا ایپکچی کانون تدوینگران
185 ابراهیم ایرج زاد انجمن فیلم کوتاه ایران انجمن صدابرداران
186 انه محمد ایری انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
187 هدی ایزدی انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
188 یحیی ایل بیگی انجمن تهیه کنندگان مستند
189 مژگان ایلانلو انجمن مستندسازان
190 کاوه ایمانی کانون تدوینگران
191 ابراهیم آبادی انجمن بازیگران
192 آناهید آبادی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
193 بکتاش آبتین انجمن مستندسازان
194 اصغر آبگون انجمن صدای سینمای ایران
195 پرویز آبنار انجمن صدای سینمای ایران
196 انوشیروان آتشی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
197 فرهنگ آدمیت انجمن فیلم کوتاه ایران انجمن مستند سازان+E187
198 بهزاد آدینه زاده انجمن طراجان فیلم
199 پوریا آذربایجانی کانون کارگردانان
200 مصطفی آذرنوش انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
201 جهان آذری انجمن فیلم کوتاه ایران
202 فرشید آذری انجمن فیلم کوتاه ایران
203 سهیلا آذیش انجمن تهیه کنندگان مستند
204 محمد صادق آذین انجمن مدیران تولید
205 علی رضا آرایش انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
206 امیر حسین آرمان انجمن بازیگران
207 حشمت آرمیده انجمن بازیگران
208 شمس الدین آروند انجمن فیلم کوتاه ایران
209 آزاده آریا منش انجمن مستندسازان
210 افسانه آریابقا انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
211 سیمین آزادی منشیان صحنه
212 غلامرضا آزادی شورای عالی تهیه کنندگان انجمن فیلمبرداران
213 رعنا آزادی ور انجمن بازیگران
214 هوشنگ آزادی ور انجمن مستندسازان
215 فریدون آزما انجمن مدیران تولید
216 ویشکا آسایش انجمن بازیگران انجمن طراحان فیلم
217 سید مهبد آستان انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
218 مرضیه آشتیانی انجمن چهره پردازان
219 حمید رضا آشتیانی پور انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
220 علی آشتیانی پور شورای عالی تهیه کنندگان
221 مهدی آشناور انجمن چهره پردازان
222 امید آشوری انجمن صدای سینمای ایران
223 ندا آصف منشیان صحنه
224 رضا آفتابی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
225 کیان آقابابائیان کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
226 مسعود آقابابائیان انجمن مستندسازان
227 صفا آقاجانی انجمن بازیگران
228 معصومه آقاجانی انجمن بازیگران انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
229 حسن آقاکریمی شورای عالی تهیه کنندگان
230 مجید آقایی انجمن مستندسازان
231 مهدی آقایی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
232 سید مصطفی آل احمد انجمن فیلم کوتاه ایران
233 حمید آل محمودی انجمن مستندسازان
234 محمد آلادپوش انجمن فیلمبرداران
235 ژاله آنت انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
236 سید محمد آوینی انجمن تهیه کنندگان مستند
237 سیده کوثر آویینی انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
238 سید محسن آهنگرانی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
239 سید محمد آهنگرانی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
240 فرهاد آئیش انجمن بازیگران
241 شهرام باباپور کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
242 سودابه باباگپ انجمن مستندسازان
243 حسن بابایی انجمن مستندسازان
244 امیر حسین بابائی انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
245 امیر حسین بابائیان انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
246 رضا بابک انجمن بازیگران
247 مریم باجریک منشیان صحنه
248 کامران باختر انجمن بازیگران
249 آرش بادپا کانون آهنگسازان
250 فرامرز بادرامپور انجمن طراجان فیلم
251 محمد رضا بادکوبه انجمن تهیه کنندگان مستند
252 نزهت بادی انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
253 علیرضا باذل انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
254 امیر حسین بارانلوئی انجمن بازیگران
255 آراز بارسقیان انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
256 شهناز بارفروشی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
257 پژمان بازغی انجمن بازیگران
258 فاطمه بازیار انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
259 جواد بازیاران انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
260 مرضیه باسمه چی منشیان صحنه
261 علیرضا باشکندی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
262 داود باقر ی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
263 وحید باقرزاده انجمن مستندسازان
264 حسین باقری انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
265 علی باقری انجمن مستندسازان
266 محمد رضا باقری انجمن تهیه کنندگان مستند
267 مهدی باقری انجمن مستندسازان
268 محمدجعفر باقری نیا انجمن مستندسازان
269 رحمان باقریان انجمن بازیگران
270 همایون باقی زاده کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
271 رضا بانکی انجمن فیلمبرداران
272 شهراد بانکی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
273 افشین باوند پور انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
274 حبیب باوی ساجد انجمن مستندسازان
275 افسانه بایگان انجمن بازیگران
276 سعید بجنوردی انجمن صدای سینمای ایران
277 مریم بحرالعلومی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
278 بهنوش بختیاری انجمن بازیگران
279 رضا بختیاری نیک کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
280 علیرضا بختیان انجمن فیلم کوتاه ایران
281 بهرام بدخشانی انجمن فیلمبرداران
282 رضا بدخشانی انجمن فیلمبرداران
283 عسل بدیعی انجمن بازیگران
284 محسن براتی انجمن مستندسازان
285 احمد براتیان شورای عالی تهیه کنندگان
286 سمیرا برادری منشیان صحنه
287 اسماعیل براری کانون کارگردانان
288 مجید برزگر انجمن فیلم کوتاه ایران
289 بابک برزویه انجمن عکاسان
290 فاطمه برزوئی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
291 حسن برزیده کانون کارگردانان
292 محمد برسوزیان انجمن بازیگران
293 شیرین برق نورد انجمن فیلم کوتاه ایران انجمن مستندسازان
294 مهدی برقعی کانون کارگردانان کانون فیلمنامه نویسان
295 زیبا بروفه انجمن بازیگران
296 راضیه برومند انجمن بازیگران
297 علی برومند انجمن مستندسازان
298 علیرضا برومند انجمن صدای سینمای ایران
299 غلامعلی برومند انجمن مستندسازان
300 مرضیه برومند کانون کارگردانان کانون فیلمنامه نویسان
301 مهران برومند کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
302 پدیده برومند تهرانی انجمن مستندسازان
303 ناصر برهان آزاد انجمن مدیران تولید
304 علی بریانی کانون آهنگسازان
305 نعیم بزاز عطایی انجمن طراجان فیلم
306 علیرضا بزدوده کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
307 محمد بزرگ نیا کانون کارگردانان
308 مهدی بزرگمهر کانون آهنگسازان
309 حسین بساطی انجمن مستندسازان
310 منصوره بسمل انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
311 فرهاد بشارتی انجمن بازیگران
312 حسن بشکوفه شورای عالی تهیه کنندگان
313 حسن بشکوفه عارف انجمن مدیران تولید
314 فرشاد بشیرزاده انجمن فیلمبرداران
315 شهاب بشیری انجمن فیلم کوتاه ایران
316 محمد بصیر تیان انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
317 کاظم بلوچی انجمن بازیگران
318 آیدا بندری انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
319 پژمان بنفشه خواه انجمن چهره پردازان
320 رضا بنفشه خواه انجمن بازیگران
321 رخشان بنی اعتماد کانون کارگردانان
322 مریم بوبانی انجمن بازیگران
323 افروز بوجاریا انجمن چهره پردازان
324 شیرین بوریایی دوست انجمن طراجان فیلم
325 مهدی بوستانی انجمن فیلم کوتاه ایران
326 بهنام بهادری انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
327 میلاد بهار انجمن مستندسازان
328 رضا بهار انگیز کانون تدوینگران
329 حمید بهاری انجمن مستندسازان
330 نگار بهبهانی انجمن فیلم کوتاه ایران
331 بابک بهداد انجمن مستندسازان
332 حامد بهداد انجمن بازیگران
333 پانتا بهرام انجمن بازیگران
334 حسن بهرام زاده انجمن مستندسازان
335 زهرا بهرامی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
336 منصور بهرامی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
337 علی بهرامی فر انجمن چهره پردازان
338 کاوه بهرامی مقدم انجمن مستندسازان انجمن فیلم کوتاه ایران
339 رضا بهرامی نژاد انجمن مستندسازان
340 هادی بهروز انجمن فیلم کوتاه ایران
341 احمد بهروزی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
342 فریال بهزاد شورای عالی تهیه کنندگان
343 بیتا بهشتیان کانون آهنگسازان
344 پرویز بهمن آبادی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
345 سعید بهمن آبادی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
346 هومن بهمنش انجمن فیلمبرداران انجمن فیلم کوتاه ایران
347 علیرضا بهنام انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
348 مسعود بهنام انجمن صدای سینمای ایران
349 باربد بیات کانون آهنگسازان
350 بامداد بیات کانون آهنگسازان
351 حمید رضا بیات انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
352 ساره بیات انجمن بازیگران
353 سعید بیات کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
354 علیرضا بیات کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
355 محبوبه بیات انجمن بازیگران
356 محمود بیاتی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
357 سوسن بیانی انجمن مستندسازان
358 امیر حسین بیرجندی انجمن فیلم کوتاه ایران انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
359 آزاده بیزار گیتی انجمن مستندسازان
360 احسان بیگدلی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
361 شهرزاد بیگلری قا جار انجمن چهره پردازان
362 پیام پارسا فر انجمن مستندسازان
363 پیام پارسافر انجمن مستندسازان
364 مژگان پازوکی انجمن مستندسازان
365 فرزاد پاک انجمن تهیه کنندگان مستند
366 سارا پاک ضمیر انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
367 سام پاک ضمیر انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
368 مهدی پاکدل انجمن بازیگران
369 همایون پایور انجمن فیلمبرداران
370 مرتضی پایه شناس انجمن مستندسازان
371 مرتضی پایه شناس انجمن مستندسازان
372 موسی پایین محله انجمن مستندسازان
373 مانی پتگر انجمن مستندسازان
374 جعفر پدیدار انجمن تهیه کنندگان مستند
375 نازی پر تو زاده انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
376 پروانه پرتو شورای عالی تهیه کنندگان
377 کامپوزیا پرتوی کانون کارگردانان
378 پرویز پرستویی انجمن بازیگران
379 منیژه پرویزی تکلدانی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
380 راضیه پروین نیا انجمن فیلم کوتاه ایران
381 مهدی پریزاد انجمن فیلم کوتاه ایران انجمن مستندسازان
382 جواد پزشکیان انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
383 احمد پژمان کانون آهنگسازان
384 آتیلا پسیانی انجمن بازیگران
385 ژرژ پطرسی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
386 ماهایا پطروسیان انجمن بازیگران
387 حمیدرضا پگاه انجمن بازیگران
388 آیدا پناهنده انجمن مستندسازان انجمن فیلم کوتاه ایران
389 بابک پناهی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
390 صالح پناهی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
391 کیومرث پور احمد کانون فیلمنامه نویسان
392 سعید پور اسماعیلی انجمن فیلم کوتاه ایران
393 شاپور پور امین انجمن فیلمبرداران
394 مهسا پور بختیار انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
395 محمد رضا پور ثابت انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
396 کریم (عرش ) پور زارعی کانون فیلمنامه نویسان
397 محمد ناصر پور صالحی انجمن مستندسازان
398 طالب پور مسلمی انجمن مستندسازان
399 علیرضا پور یوسف انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
400 کیومرث پوراحمد کانون کارگردانان مجمع فیلمسازان وفیلمنامه نویسان
401 شهرام پوراسد انجمن بازیگران
402 مهیار پورحسابی انجمن بازیگران
403 پرویز پورحسینی انجمن بازیگران
404 شاهین پورداداشی انجمن فیلم کوتاه ایران
405 اسماعیل پوررضا انجمن بازیگران
406 پوریا پورسرخ انجمن بازیگران
407 حسن پورشیرازی انجمن بازیگران
408 مرتضی پورصمدی انجمن فیلمبرداران
409 نصراله پورعلی اکبر انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
410 ایمان پورقلی زاده کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
411 فریدا پوروالی کانون تدوینگران
412 اصغر پورهاجریان انجمن جلوه های ویژه
413 محسن پورهاجریان انجمن جلوه های ویژه
414 احمد پوری بابائی انجمن صدای سینمای ایران
415 حسن پویا انجمن فیلمبرداران
416 شهرزاد پویا کانون تدوینگران
417 هادی پویان انجمن عکاسان
418 جعفر پهلوان نژاد انجمن صدای سینمای ایران
419 رفیع پیتز کانون کارگردانان
420 نریمان پیرام انجمن فیلمبرداران
421 سعید پیردوست انجمن بازیگران
422 داریوش پیرو انجمن طراجان فیلم
423 پارسا پیروزفر انجمن بازیگران
424 میترا پیشنماز کانون تدوینگران
425 ناهید پیشور انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
426 مجید پیل افکن انجمن فیلم کوتاه ایران
427 محمد پیمان کانون مدرسان ایرانی سینما
428 آیدا تاتاری انجمن فیلم کوتاه ایران
429 مینا تاج الدین پور کانون تدوینگران
430 امیر حسین تاج بخش انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
431 شایسته تاج بخش انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
432 علیرضا تاجفر انجمن تهیه کنندگان مستند
433 علی تاجیک انجمن فیلم کوتاه ایران
434 سعید تارازی انجمن مستندسازان
435 امین تارخ شورای عالی تهیه کنندگان
436 عادل تبریزی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
437 کمال تبریزی کانون کارگردانان
438 زینب تبریزی انجمن مستندسازان
439 احمد تجریزی انجمن مستندسازان
440 آذر تجلی جو منشیان صحنه
441 زهرا تحقیقی منشیان صحنه
442 مریم تخکشیان انجمن عکاسان
443 احمد ترابی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
444 امیرحسین ترابی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
445 جلال الدین ترابی انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
446 سهند ترابی انجمن چهره پردازان
447 محمد ترابی کانون فیلمنامه نویسان
448 علی قربان ترابی انجمن مدیران تولید
449 محمد ترابی انجمن بازیگران
450 محمد ترابی انجمن فیلم کوتاه ایران
451 غلامحسین تسعیری انجمن بازیگران
452 علیرضا تفرشی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
453 محمود تقوایی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
454 سید محمد تقوی پویا انجمن تهیه کنندگان مستند
455 ایرج تقی پور شورای عالی تهیه کنندگان
456 آتش تقی پور انجمن بازیگران
457 حسین تقی پور انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
458 محسن تنابنده انجمن بازیگران
459 جابر تواضعی انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
460 جواد توانا انجمن مستندسازان
461 علیرضا توانا انجمن فیلم کوتاه ایران
462 علی توحیدپرست کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
463 امیر توده روستا انجمن فیلم کوتاه ایران
464 یاور تورنگ کانون تدوینگران
465 اصغر توسلی شورای عالی تهیه کنندگان
466 نازنین توسلی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
467 بهرنگ توفیقی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
468 شهروز توکل انجمن فیلم کوتاه ایران
469 شهروز توکل انجمن مستندسازان
470 بهناز توکلی انجمن بازیگران
471 رسول توکلی انجمن بازیگران
472 مهدی توکلی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
473 وحید توکلی انجمن مستندسازان
474 ساسان توکلی فارسانی انجمن تهیه کنندگان مستند
475 رقیه توکلی گرد فرامرزی انجمن فیلم کوتاه ایران
476 کوروش تهامی انجمن بازیگران
477 محمد تهامی نژاد انجمن مستندسازان
478 رضا تهی دست کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
479 سیما تیرانداز انجمن بازیگران
480 رضا تیموری انجمن مستندسازان
481 محمد رضا تیموری انجمن مستندسازان
482 یوسف تیموری انجمن بازیگران
483 محمد رضا تیموری انجمن فیلم کوتاه ایران
484 رویا تیموریان انجمن بازیگران
485 شهرزاد ثابتی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
486 محمودرضا ثانی انجمن مستندسازان
487 علی رضا ثانی فر انجمن بازیگران
488 امیر حسین ثنایی انجمن مستندسازان
489 محمد رضا جامعی انجمن تهیه کنندگان مستند
490 حدیث جان بزرگش انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
491 محمد علی جان پناه انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
492 نیما جاویدی انجمن فیلم کوتاه ایران
493 سیدمحسن جاهد شورای عالی تهیه کنندگان
494 یلدا جبلی انجمن فیلم کوتاه ایران
495 محمدحسین جبلی جوان انجمن مستندسازان
496 ابوالحسن جدی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
497 مرتضی جذاب انجمن فیلم کوتاه ایران انجمن مستندسازان
498 روح اله جعفر بیگلو انجمن صدای سینمای ایران
499 سمیه جعفربگلو انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه انجمن طراحان فیلم
500 مانی جعفرزاده کانون آهنگسازان
501 مینا جعفرزاده انجمن بازیگران
502 احسان جعفری کانون تدوینگران
503 امیر جعفری انجمن بازیگران
504 بهناز جعفری انجمن بازیگران
505 روح اله جعفری انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
506 زهرا جعفری منشیان صحنه
507 سعید جعفری انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
508 عالیه السادات جعفری انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
509 فرزاد جعفری انجمن مستندسازان
510 قاسم جعفری مجمع فیلمسازان
511 محمود جعفری انجمن بازیگران
512 مسعود جعفری انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
513 امین جعفری انجمن فیلم کوتاه ایران
514 باران جعفری انجمن مستندسازان
515 حمید جعفری انجمن مستندسازان
516 محمدحسین جعفری انجمن مستندسازان انجمن تهیه کنندگان مستند
517 محمدصادق جعفری انجمن مستندسازان
518 محمد حسین جعفری انجمن فیلم کوتاه ایران انجمن مستندسازان
519 مهدی جعفری انجمن فیلم کوتاه ایران
520 بهنام جعفری طادی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
521 مسعود جعفری منجیلی انجمن مستندسازان
522 حسین جعفریان انجمن فیلمبرداران
523 صادق جلالی کانون مدرسان ایرانی سینما
524 بهرام جلالی انجمن مدیران تولید
525 جواد جلالی انجمن عکاسان
526 رضا جلالی انجمن فیلمبرداران
527 فروزان جلالی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
528 سعید جلیلی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
529 علی جلیلی باله انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
530 فروزان جلیلی فر انجمن طراجان فیلم
531 رضا جمالی انجمن فیلم کوتاه ایران
532 فرناز جمشیدی مقدم انجمن مستندسازان
533 محمدعلی جناب کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
534 آوید جناب زاده انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
535 سعید جندقی انجمن مستندسازان
536 فلامک جنیدی انجمن بازیگران
537 علیرضا جواد پور انجمن چهره پردازان
538 رامبد جوان انجمن بازیگران کانون کارگردانان
539 مجید جوانمرد کانون کارگردانان مجمع فیلمسازان
540 نگار جواهریان انجمن بازیگران
541 فرهاد جودت انجمن فیلمبرداران
542 علی جودی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
543 امیر جوزدانی انجمن فیلم کوتاه ایران
544 محمد رضا جهان پناه انجمن فیلم کوتاه ایران انجمن مستندسازان
545 جمشید جهان زاده انجمن بازیگران
546 پوریا جهان شاد انجمن مستندسازان
547 کتایون جهانگیری انجمن مستندسازان
548 داریوش جهانگیری مقدم کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
549 عباس جهانگیریان انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
550 علیرضا جهانی فر انجمن مستندسازان
551 الهام چارانی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
552 حمیدرضا چارکچیان انجمن مستندسازان
553 فؤاد چاو مه کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
554 حمید چاوش انجمن مستندسازان
555 امید چزایی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
556 ناصر چشم آذر کانون آهنگسازان
557 مهدی چعفری انجمن فیلمبرداران
558 سید ستار چمن گل انجمن تهیه کنندگان مستند
559 مینو چوپان انجمن تهیه کنندگان مستند
560 محمد چوپان انجمن تهیه کنندگان مستند
561 وحید چهاردولی انجمن فیلم کوتاه ایران
562 افسانه چهره آزاد انجمن بازیگران
563 خاطره حاتمی انجمن بازیگران
564 لیلا حاتمی انجمن بازیگران
565 ابراهیم حاتمی کیا کانون کارگردانان
566 یوسف حاتمی کیا انجمن مستندسازان
567 رضا حاج درویشی انجمن طراجان فیلم
568 ابوالفضل حاج سعید انجمن مستندسازان
569 زهرا حاج محمدی انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
570 زهره حاجی حیدری انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
571 عباس حاجی درویش انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
572 مهدی حاجی درویش انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
573 عزیزا. حاجی مشهدی کانون مدرسان ایرانی سینما
574 عزیزاله حاجی مشهدی انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
575 وحید حاجیلویی انجمن فیلم کوتاه ایران
576 حمید رضا حافظی کانون فیلمنامه نویسان
577 رضا حائری انجمن مستندسازان
578 ایرج حبشی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
579 سعید حبیبی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
580 فرشته حبیبی انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
581 امیرپژمان حبیبیان کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
582 مینا حبیلی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
583 بیژن حجازی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
584 روح اله حجازی کانون کارگردانان
585 امیرحسین حجت انجمن مستندسازان
586 شوکت حجت انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
587 امیر حسین حدادی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
588 فاطمه حدادی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
589 محمد حدادی انجمن فیلم کوتاه ایران
590 الهام حسامی انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
591 حسن حسن انجمن عکاسان
592 سیروس حسن پور کانون کارگردانان مجمع فیلمسازان کانون فیلمنامه نویسان
593 فریدون حسن پور کانون کارگردانان
594 آراد حسن زاده انجمن تهیه کنندگان مستند
595 حسن حسندوست کانون تدوینگران
596 نیما حسندوست کانون تدوینگران
597 محمد حسین پور کانون کارگردانان
598 محمدعلی حسین نژاد شورای عالی تهیه کنندگان
599 آتبین حسینی انجمن فیلم کوتاه ایران
600 پانته آ حسینی منشیان صحنه
601 سیدروح اله حسینی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
602 شبنم السادات حسینی کانون تدوینگران
603 شهاب حسینی بازیگر
604 علیرضا حسینی انجمن صدای سینمای ایران
605 میرصلاح حسینی انجمن بازیگران
606 رضا حسینی انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
607 عماد حسینی انجمن تهیه کنندگان مستند
608 مهدی حسینی انجمن مستندسازان
609 محمد حسینی جعفری انجمن تهیه کنندگان مستند
610 حسین حسینی فشمی انجمن صدای سینمای ایران
611 سید محسن حسینی کلکو انجمن فیلم کوتاه ایران
612 مهدی حسینی وند کانون تدوینگران
613 غلامرضا حسینیان راد انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی
614 حسین حشمت نیا کانون تدوینگران
615 سیروس حصاری انجمن مستندسازان
616 شراره حضرتی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
617 سیدحسین حق گو انجمن تهیه کنندگان مستند
618 پیمان حقانی انجمن فیلم کوتاه ایران
619 محمدرضا حقگو انجمن بازیگران
620 شهرام حقیقت دوست انجمن بازیگران
621 محمد حقیقت طلب انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
622 محمد حقیقی انجمن صدای سینمای ایران
623 حسین حقیقی کانون کارگردانان
624 مانی حقیقی کانون کارگردانان
625 مانیا حقیقی کانون فیلمنامه نویسان
626 محمد حسین حقیقی مجمع فیلمسازان
627 مهران حقیقی انجمن تهیه کنندگان مستند
628 ایرج حقیقی پور انجمن تهیه کنندگان مستند
629 معین حکمی کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
630 دانیال حکیمی انجمن بازیگران
631 شاپور حکیمی انجمن صدای سینمای ایران
632 شهرام حلاج مبینی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
633 علیرضا حلاج مبینی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
634 فریور حمزه ای انجمن مستندسازان
635 ساسان حمزه پور انجمن مستندسازان
636 تورج حمشاسب شورای عالی تهیه کنندگان
637 عزیزاله حمیدنژاد مجمع فیلمسازان
638 جلال حمیدی انجمن عکاسان
639 الهام حمیدی انجمن بازیگران
640 بابک حمیدیان انجمن بازیگران
641 خاطره حناچی انجمن مستندسازان
642 علی حیاتی انجمن فیلم کوتاه ایران
643 محمد حسن حیاتی پور منشیان صحنه
644 رضا حیدر نژاد کانون کارگردانان مجمع فیلمسازان
645 غلامرضا حیدر نژاد کانون فیلمنامه نویسان
646 بهمن حیدری انجمن صدای سینمای ایران
647 فرج حیدری انجمن فیلمبرداران
648 مهدی حیدری انجمن عکاسان
649 وحیده حیدری انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه
650 غلامرضا حیدری انجمن فیلم کوتاه ایران
651 منصور حیدر


 


ایلنا: مدیر عامل سابق بانک صادرات در دوران اصلاحات اعلام کرد:در حال حاضر مردم اطمینانی به بانک مرکزی ندارند و با این تفکر که بانک مرکزی به علت اینکه سکه ندارد اقدام به پیش فروش می‌کنداز این رو پیش فروش سکه توسط این بانک به التهاب بازار دامن می‌زند.

حسین هاشمی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه وظیفه بانک مرکزی پیش فروش سکه نیست تصریح کرد: وظیفه اصلی این بانک تعیین و سیاست گذاری مولفه‌های اقتصادی است و پیش فروش سکه باید توسط سایر نهادهای مالی انجام شود.

این کار‌شناس بانکی افزایش حجم تقاضا را برای خرید سکه و ارز به دلیل عدم اجرای صحیح مولفه‌های مالی در کشور اعلام کرد و افزود: به منظور تعادل در بازار سکه و ارز باید بازار بورس کالا به صورت مستقیم نسبت به عرضه سکه اقدام کند.

مدیر عامل سابق بانک صادرات با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید اعتماد سازی کند تصریح کرد: به دلیل عدم اجرای تعهدات از سوی این بانک مردم نسبت به سیاست‌های آن اعتمادی ندارند.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد نقدینگی بانک‌های کشور حساب‌های جاری است افزود: در حال حاضر حدود ۳۵ درصد منابع بانکی را سپرده‌های بلند مدت و ۳۰ درصد را سپرده‌های کوتاه مدت تشکیل می‌دهد. از این رو در صورتی که نرخ سپرده‌های کوتاه مدت که بیشترین تاثیر را در بازار دارد کمتر از ۱۵ درصد تعیین شود التهاب در بازار سکه و ارز تداوم خواهد یافت.


 


ایلنا: رئيس کل بانک مرکزي با تاكيد به اينكه افزايش قيمت سکه و ارز تنها يك حباب است، گفت: دولت هيچ منفعت سياسي در افزايش قيمت ارز و سکه ندارد و اين افزايش قيمت با اراده دولت انجام نشده است.

به گزارش ایلنا، محمود بهمني در حاشيه جلسه غيرعلني امروز-يكشنبه- مجلس در مورد برخي اظهارنظرها درباره سکوت دو هفته‌اي دستگاه‌هاي اجرايي در قبال نوسانات بازار سکه و ارز گفت: دولت نه تنها در اين رابطه هيچ سکوتي نكرد بلكه بعد از اتخاذ تصميم لازم، بانك مركزي آن را اعلام کرد.

وي گفت: در حالي كه قيمت‌هاي واقعي، ارقام ديگري بودند، عده‌اي از آقايان حبابي را در بازار ايجاد کردند و مرتب به آن دامن مي‌زدند درحاليكه وقتي اين افراد مي‌ديدند كه بانک مرکزي سکه را به قيمت 546 هزار تومان مي‌فروشد، بايد دست از اقدامات نادرست خود برمي‌داشتند اما اين‌کار را نكردند.

بهمني، همچنين در واكنش به اظهارنظرهاي ديگري مبني بر تاخير احمدی نژاد در امضاي مصوبه افزايش نرخ سود بانکي، تصريح کرد: بالاخره اين مصوبه اعلام شد که به واسطه آن، بانک‌ها مي‌توانند نقدينگي موجود در جامعه را جمع آوري کنند؛ اين مسئله موجب کاهش شديد قيمت سکه و ارز در بازار مي‌شود.

وي با بيان اينکه بانک مرکزي براي افزايش نرخ سود بانکي به مصوبه شوراي عالي پول و اعتبار احتياج داشت، ادامه داد: بعد از تصويب اين مصوبه، بايد پروسه‌اي طي مي‌شد تا در نهايت به امضاي احمدی نژاد مي‌رسيد و هيچ تعمدي در تاخير امضا و ابلاغ آن وجود نداشت.

رئيس کل بانک مرکزي در مورد تعيين مبلغ 695 هزار تومان براي پيش فروش سکه گفت: نرخ سکه بر مبناي قيمت بازار جهاني تعيين مي شود که اين مبلغ دائم در نوسان است، از اين رو در صورت كاهش قيمت جهاني طلا، بانک مرکزي نيز قيمت پيش فروش سکه را کاهش خواهد داد.

وي با بيان اينکه تصميم گيري درباره قيمت پيش فروش سکه هر هفته انجام مي‌شود، گفت: دولت هيج منفعت سياسي در افزايش قيمت ارز و سکه ندارد و به هيج عنوان افزايش قيمت سکه و ارز با اراده دولت انجام نشده و نخواهد شد چرا كه پول آن به جيب دولت نمي‌رود.

بهمني اظهار كرد: تعيين قيمت سکه و ارز به صورت دستوري نخواهد بود، بلکه بانک مرکزي سکه و ارز را با قيمت جهاني مي‌فروشد و بازار نيز مجبور است خود را با اين مسئله تطبيق دهد، از اين رو کساني که در بازار آزاد اقدام به خريد خارج از چارچوب تعيين شده مي‌کنند، قطعاً ضرر خواهند کرد.


 


خبرگزاری فارس: مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی شب گذشته نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را تعیین کرده که از امروز در این بانک‌ها اجرا خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، شب گذشته مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی یا به عبارتی کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی با برگزاری جلسه‌ای در خصوص نرخ‌های سود سپرده‌ها به توافق رسیدند.

بر همین اساس بانکداران دولتی و خصوصی تصمیم گرفتند نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت ویژه (روزشمار) را 7 درصد و نرخ سپرده کوتاه‌مدت 3 ماهه را 10 درصد تعیین کنند.

طبق تصمیم کانون بانک‌های خصوصی شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی نرخ سود سپرده‌ مدت‌دار 6 ماهه از این پس 12 درصد و همچنین نرخ سود مدت‌دار 9 ماهه 15 درصد تعیین شده است.

سپرده‌گذاران سیستم بانکی می‌توانند با سپرده‌گذاری یک ساله 17 درصد و سپرده‌گذاری 5 ساله 20 درصد سود از بانک‌های دولتی و خصوصی دریافت کنند.

براساس تصمیم شب گذشته بانکی‌ها، بانک‌های دولتی و خصوصی مجازند نرخ سود سپرده‌های بین یک تا 5 ساله را از 17 تا 20 درصد تعیین کنند.

تعیین نرخ سود در این فاصله یک تا 5 سال در اختیار بانک‌های دولتی و خصوصی گذاشته شده است؛ این نرخ‌ها از امروز در سیستم بانکی اجرایی خواهد شد.

آنطور که خبرنگار فارس در این خصوص کسب اطلاع کرده بانک مرکزی نظر مساعدی درباره نرخ‌های مصوب در جلسه مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی داشته است.


 


خبرگزاری فارس: حکم اعدام سعید ملک‌پور مسئول یکی از سایت‌های مستهجن پس از رفع نواقص پرونده در دیوان عالی کشور تأیید شد.

به گزارش خبرنگار قضایی فارس حکم اعدام سعید ملک‌پور پس از رفع نواقص مجددا در دیوان عالی کشور رسیدگی و منجر به تایید و ابرام دادنامه اصداری از ناحیه دادگاه انقلاب اسلامی شد.

سعید ملک پور مسئول و گرداننده یکی از سایت‌‌های مستهجن فارسی زبان بود.


 


خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه انداختن گرانی سکه و ارز به گردن خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها به جوک شبیه است،گفت:منتخبین نمایندگان مجلس امروز حرف‌ها و ادعاهایی را در مورد مسائل اخیر بازار سکه و ارز مطرح کردند که اگر درست باشد برای دولت بسیار سنگین تمام می‌شود.

عباسعلی نورا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس؛ در مورد جلسه غیرعلنی امروز نمایندگان با وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در این جلسه دلایل نوسان بازار سکه و ارز و مداخله دیرهنگام دولت در این بازار مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: مسئولان دولتی در این جلسه هیچ چیزی بیش از آنچه در رسانه‌ها وتلویزیون گفته بودند، مطرح نکردند.

وی افزود: منتخبین نمایندگان مجلس و رؤسای کمیسیون‌های مجلس حرف‌ها و ادعاهایی را در مورد مسائل اخیر بازار سکه و ارز مطرح کردند که اگر درست باشد برای دولت بسیار سنگین تمام می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در این جلسه مسئولان دولتی صورت این مسئله را بسیار ساده مطرح کردند که این موضوع با واکنش یکی از نمایندگان روبه‌رو شد.

به گفته نورا، این نماینده مجلس گفت: وقتی شما برداشتتان از صورت مسئله اشتباه باشد، راه حل اشتباه خواهید داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ برخی مطالب توسط آقایان مصباحی‌مقدم و توکلی مطرح شد که فکر می‌کنم در این باره این آقایان باید با رسانه‌ها صحبت کنند و نظراتشان را مطرح کنند.

وی اضافه کرد: اگر این نقطه نظرها در رسانه‌ها مطرح شود چه بسا افرادی از دولت که در بحث‌های اقتصادی هستند سقوط کنند.

نورا گفت: جمع‌بندی این بود که بهتر است خیلی از افرادی که در بحث اقتصادی کشور هستند برای جلب اعتماد عمومی از مسئولیت کنار روند.

وی خاطرنشان کرد: مسائل پیچیده‌ای در این جلسه مطرح شد که از گفتن آنها معذورم.

*پای رسانه‌ها را وسط کشیدن به جوک شبیه است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که آیا گفته وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه گرانی سکه به خاطر خبر یک خبرگزاری است، گفت: این ادعا به یک جوک می‌ماند که به گردن خبرگزاری‌ها انداخته که این رافع مسئولیت بانک مرکزی در انجام وظیفه کنترل بازار سکه و ارز نیست.

نورا گفت: اتفاقا این مسئله امروز در مجلس مطرح بود که دولت نباید رسانه‌ها را محکوم کند که این که گفته می‌شد، بانک مرکزی و سیاسیون و رسانه ها مقصر هستند اگر مسئله به این سادگی بود که با یک فرمان دادن به آنها می‌گفتیم صحبت نکنید، اما این به معنای دادن کد انحرافی است و ذهن ها را از علت اصلی دور کردن است.

نماینده زابل و زهک یادآور شد: اگر رسانه‌ها به موقع اطلاع‌رسانی نمی‌کردند بیچاره می‌شدیم و وظیفه رسانه‌ها این است که وقتی بحرانی در بازار اتفاق می‌افتد به موقع اطلاع‌رسانی کند و این جفا به رسانه‌ها بود که رئیس‌جمهور مطرح کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه وزیر اقتصاد بی پروا این ادعا را مطرح کرده و به حق رسانه‌ها جفا کرد و این قابل پذیرش نیست.

نورا که به عنوان استاد اقتصاد و نماینده مجلس معروف است، گفت: معتقدم برداشت دولت از نوسان ارز و سکه غلط است، بر این اساس تصمیم‌گیری غلط نیز گرفته شده است که این مسئله به بحران دامن می‌زند و کد‌های انحرافی به جامعه داده‌اند.

نماینده زابل و زهک در مورد حجم نقدینگی و اثر آن بر افزایش قیمت سکه و دلار گفت: نقدینگی سرگردان یکی از عوامل بحران اخیر بازار است و همه عوامل نیست چون نقدینگی دو سه ماه قبل نیز وجود داشته اما این پدیده ۵ الی ۶ عامل دارد که از جمله آن عدم ابلاغ به موقع مصوبه شورای پول و اعتبار و تعلل دولت در این زمینه است.

وی یادآور شد: همچنین عدم توجه دولت به هشدار‌های تحریم که مرتب کارشناسان هشدار می‌دادند و دولت ادعا می‌کرد تمهیدات لازم برای مقابله با تحریم اندیشیده اما وقتی تحریم شد معلوم شد تمهیداتی انجام نداده است.

نورا گفت: برخی از مسئولان دولتی با مصاحبه های سطحی اعتماد مردم به تصمیم‌سازی دولت را از بین برده‌اند و اساسا عدم کفایت برخی مدیران تصمیم گیر در اقتصاد باعث مشکلاتی شده است.

وی تأکید کرد: خود تحریم یک مسئله است و اینکه برای آن تمهیدی ندیده‌اند در این مسئله موثر بوده، در بحران های قبلی مسئله انتقال پول یکی از مشکلات بود اما در این دوره از تحریم انتقال پول از خارج به داخل کشور وجود نداشته و خوشبختانه امروز مسئله انتقال پول حل شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد: عامل دیگر این است که دلالی و واسطه‌‌گری که قبلا معلول بحران‌ها بود امروز به یکی از دلایل بحران‌ها تبدیل شده است، چون عده‌ای می‌گویند با دلار 1700 یا 1800 کالا خریدند و منتظرند دوباره دلار به آن قیمت برسد.

نورا گفت: متأسفانه امروز در مجلس برخی از آقایان دولتی ادعا کردند در بدنه بانک مرکزی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که اگر ارگان‌های امنیتی رصد نکنند دچار آسیب هایی خواهیم شد.

نورا افزود: معتقدم نقدینگی سرگردان در جامعه بیش از 350 هزار میلیارد تومان است، گرچه نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی در برخی از کشورها باید 12 درصد باشد اما در ایران چون در حال توسعه است و معاملات با اسکنانس و پول نقد انجام می‌شود 12 درصد کافی نیست و به نظر من باید 250 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای معامله کردن تولید ناخالص داخلی کشور که با تولید رسمی و غیررسمی و واردات رسمی و قاچاق به یک تریلیون تومان می‌رسد.


 


خبرگزاری فارس: یک پژوهشگر و جامعه‌شناس با اشاره به فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» گفت: کارگردان به لحاظ زیرساختی جامعه ایرانی را آنچنان فاسد معرفی می‌کند که موجه‌ترین طبقات اجتماعی هم در آن نمی‌توانند اخلاقی زندگی کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی از جمله فیلم هایی است که به دلیل متن و حاشیه آن، قابلیت گفتگوهای جدی دارد. لذا بر آن شدیم تا با پرویز امینی فعال فرهنگی که تعلقات و دغدغه‌های جامعه شناختی و معرفتی در حوزه فرهنگ دارد، گفت‌و‌گویی ترتیب دهیم و از همین منظر، نگاه متفاوت وی درباره فیلم را بشنویم. پرویز امینی که نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی 22 خرداد» و «مهار قدرت در مردمسالاری دینی» است، برخی نکات را به عنوان مقدمه مطرح کرد:

* تحلیل فیلم به جای نقد فیلم

امینی اظهار داشت: نکته اول این است که بحث‌های بنده بیشتر متمرکز بر روی تحلیل فیلم است تا نقد فیلم، در واقع تلاش بنده این است که بگویم فیلم چه می‌گوید؟ نه اینکه چرا چنین می‌گوید و چرا چنین نمی‌گوید که تفاوت ظریف بین تحلیل و نقد فیلم است. فرق بین نقد و تحلیل فیلم این است که در تحلیل فیلم تلاش برای فهمیدن پیام اصلی یا در واقع خود فیلم است و هنوز وارد نقد، ارزیابی و داوری نشدیم، اینکه تلاش کنیم تا حرف اصلی فیلم را متوجه شویم،نکته دوم بنابراین در تحلیل فیلم تنها به گزاره‌های متنی و درون فیلم بحث‌ها را مستند می‌کنم و از طرح مباحث فرامتنی و بیرون فیلم مثل دیدگاه‌ها، سوابق کارگردان و حواشی فیلم برای فهم فیلم دوری می‌جویم.

وی افزود: نکته سوم این که فیلم سینمایی پدیده‌ای است که چیزی از تصویر، صدا، افکت و غیره در آن بی‌دلیل و اتفاقی نیست و همه جزئیات در خدمت اندیشه و خواست کارگردان قرار می‌گیرد که این به دلیل فرایند خاص تولید فیلم سینمایی است که در چند مرحله اصلی مانند نوشتن و بازنویسی‌های مکرر فیلم نامه که معمولاً با ذکر بسیاری از جزییات است و همچنین کارگردانی و نیز در نهایت تدوین است، موضوع کنترل و مدیریت می‌شود.

* سکانس نخست فیلم، طرح‌کننده فرضیه اصلی فیلم است

این فعال فرهنگی بیان داشت: در سکانس نخست که فوق العاده در فهم فیلم مهم است، کارگردان فرضیه اصلی خود را با مخاطب در میان می گذارد، سیمین در پاسخ به چرایی درخواست طلاق از نادر، نیامدن وی به خارج از کشور را بیان می کند و در پاسخ به این که چرا قصد رفتن به خارج از کشور را دارد، مسئله نگرانی خود درباره آینده فرزندش «ترمه» را مطرح می‌کند، «من ترجیح می‌دهم که (ترمه) تو این شرایط (ایران) بزرگ نشود»، در واقع فرضیه اصلی فیلم که «سیمین» بیان کننده آن است که فضای داخل برای تربیت و یا به تعبیری که در ادامه در فیلم خواهیم دید، برای زندگی اخلاقی وی در ایران مناسب نیست و راه حل نیز تنها خروج از ایران است.

* آزمون فرضیه در کشاکش چالش بین کاراکتر نادر و راضیه

وی ادامه داد: کارگردان این فرضیه را در داستانی که در فیلم تعریف می‌کند، به آزمون می‌گذارد. شخصیت‌های اصلی فیلم غیر از سیمین که به طور مجزا به آن می‌پردازیم، عبارتند از:

«نادر» که یک شخصیت مدرن از طبقه متوسط شهری است و «راضیه» که یک فرد سنتی مذهبی و از طبقه ضعیف اقتصادی است، هر دو علی رغم تفاوت طبقاتی، منزلتی و فرهنگی، به شدت اخلاقی و چهره‌هایی موجه هستند که در چند جای فیلم مانند تعلق خاطر نادر به پدرش که آلزایمر دارد و معیارهای اخلاقی که در گفتگو با دخترش «ترمه» به آنها تاکید می‌کند و نیز متشرع بودن «راضیه» تا حد سئوال از دفتر مرجع یا مراجع تقلید برای فهم درستی و نادرستی کارها و عمل به آنها بر اساس راهنمایی که کسب می‌کند، نشان داده می‌شود. اما با این تفاوت که مرجع رفتار اخلاقی راضیه، شریعت و مرجع اخلاقی نادر، اخلاقیلات مدرن که ریشه در خود بنیادی بشر و نوعی اخلاق کانتی دارد، می‌باشد.

امینی ابراز داشت: پس از آن که سیمین در دادگاه نمی‌تواند از نادر طلاق بگیرد، از او جدا می‌شود و به خانه مادرش می‌رود. نادر برای نگهداری پدرش که مبتلا به آلزایمر است، مجبور می شود در ساعاتی که در خانه نیست و سر کار است، برای پدرش پرستار استخدام کند. این پرستار که به واسطه «سیمین» به «نادر» معرفی می‌شود، «راضیه» است که در ضمن باردار نیز است اما به دلیل ورشکستگی و بیکاری شوهر، مجبور است برای تامین معاش کار کند.

وی افزود: بعد از چند روز از شروع کار «راضیه» در خانه «نادر»، اتفاقی می‌افتد که مسیر اصلی روایت داستان فیلم است. نادر و دخترش پس از مراجعه به منزل با بسته بودن در مواجه می‌شوند و پس از باز کردن در می‌بینند که راضیه در خانه نیست و پدرش در حالی که به تخت بسته شده است، از تخت بر روی زمین افتاده است و دچار مشکل تنفسی شده است که این وضعیت موجب تاثر «نادر» و دخترش می‌شود که زمینه برخورد و رویارویی «نادر» با «راضیه» را علاوه بر ظنی که نادر به راضیه در مورد برداشتن پول از کشوی میز خانه دارد، بوجود می‌آورد.

این تحیلی‌گر سینمایی اذعان داشت: با آمدن راضیه و دخترش به خانه نوعی مجادله و درگیری بین «نادر» و «راضیه» صورت می‌گیرد که منجر به هل دادن «راضیه» و زمین خوردن او از سوی «نادر» برای بیرون انداختن آن از خانه می‌شود، شب «سیمین» به «نادر» اطلاع می‌دهد که «راضیه» در بیمارستان است، «سیمین» و «نادر» به بیمارستان مراجعه می‌کنند و می‌فهمند که «راضیه» سقط جنین کرده است، حضور آنها در بیمارستان منجر به درگیری بین «نادر» و «شوهر راضیه» می‌شود و در روزهای بعد منجر به شکایت «راضیه» از «نادر» به جرم سقط جنین می‌شود.

وی گفت: در دادگاه سئوال محوری از نادر این است که آیا شما اطلاع داشتید که راضیه باردار است یا نه؟ چرا که در صورت آگاهی قتل عمد محسوب می‌شود و بین 1 تا 3 سال زندان دارد، نادر در پاسخ می‌گوید که نه من اطلاعی از بارداری راضیه نداشتم، راضیه و شوهرش دائماً تاکید می‌کنند که نادر از بارداری او مطلع بوده است،استناد راضیه برای اطلاع نادر از بارداری به این مسئله است که زمانی که او می‌خواست شماره تلفن دکتر زنان را از معلم ترمه برای مراجعه به او بگیرد، نادر صحبت های وی و معلم ترمه را شنیده است و از بارداری او باخبر شده است که نادر چنین مسئله ای را رد می‌کند و بیان می‌کند که از بارداری راضیه بی‌اطلاع بوده است، این مسئله بارها از سوی راضیه و شوهرش ادعا و از سوی نادر نیز انکار می‌شود.

امینی خاطرنشان کرد: در ادامه سکانس‌هایی در فیلم است که نشان می‌دهد، ترمه نسبت به اظهارات پدر خود مردد است و از وی سئوال می‌کند که واقعاً او نمی‌دانسته که راضیه باردار است که نادر بعد از چند بار انکار و طفره رفتن در نهایت به این که از بارداری راضیه باخبر بوده است، اذعان می‌کند و دلیل می‌آورد که اگر این مسئله را صادقانه بیان می‌کرد، باید بین 1 تا 3 سال زندان می‌کشیده است و به همین منظور اصل واقعیت را انکار کرده است و دروغ گفته است.

وی ادامه داد: در یکی از سکانس های پایانی فیلم، وقتی قرار می شود که نادر با توافق همسرش 15 میلیون تومان به راضیه و شوهرش بدهد و آنها نیز در عوض از شکایت خود صرفنظر کنند، راضیه را نشان می دهد که به محل کار سیمین رفته و پیش او اعتراف بزرگی می کند و این اعتراف این است که راضیه خانه نادر را به این دلیل رها کرده بود که پدر نادر به دلیل آلزایمر از خانه بیرون رفته بود و در هنگام عبور از عرض خیابان در حال برخورد و تصادف با ماشین بوده است که راضیه برای جلوگیری از این امر خود با ماشین تصادف می کند و به همین دلیل به ناگاه، خانه را برای رفتن به پیش دکتر زنانی که معلم ترمه آدرس و شماره آن را داده بود، ترک می کند و به جهت اضطرار مجبور می شود، پدر نادر را به تخت می‌بندد. اینجا نیز راضیه با لاپوشانی این مسئله و یا به تعبیر صریح‌تر دروغی که گفته است و برخورد نادر با خود را که فردای آن روز رخ داده است، به عنوان تنها عامل سقط جنین و فرزند خود تلقی می کند در حالی که او تصادف خود با ماشین در روز گذشته را کتمان کرده است.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: در سکانسی ترمه که همراه پدر در دادگستری است و نادر برای شکایت از آزار و اذیت شوهر راضیه به قاضی مراجعه کرده است، قاضی از نادر می‌خواهد که دخترش را برای صحبت کردن پیش او بفرستد. ترمه از پدرش سئوال می‌کند که قاضی چه می‌خواهد بپرسد که نادر به لحاظ اخلاقی ترمه را در جریان موضوع سئوال قاضی قرار نمی‌دهد. قاضی از ترمه می‌پرسد که آیا پدر تو از بارداری راضیه اطلاع داشت و ترمه با این که از پدر خود شنیده بود که پدرش اطلاع داشته است، اما او نیز انکار می‌کند که پدرش اطلاع داشته است و مرتکب فعل دروغی می‌شود که بارها پدرش را بخاطر آن مورد سئوال و جواب قرار داده بود و از آن ابراز ناراحتی کرده بود.

وی افزود: در واقع از یک سو فیلم جدایی نادر از سیمین می‌گوید که جامعه ایران در وضعیت و شرایطی است که موجه‌ترین طبقات اجتماعی که می‌خواهند اخلاقی زندگی کنند، نمی‌توانند و علی رغم خواست قلبی خود مجبور به دروغ گفتن هستند که دروغ در اینجا تنها یک عمل و فعل غیر اخلاقی نیست، بلکه مهمترین نماد بی اخلاقی جامعه است. یعنی جامعه ایران شرایطی دارد که نه تنها آدم‌های معمول بلکه موجه‌ترین آدم‌های جامعه که می‌خواهند زندگی اخلاقی داشته باشند، نمی‌توانند اخلاقی زندگی کنند. امینی اظهار داشت: بعد انعکاس این ناتوانی در زیستن اخلاقی به نسل بعد نیز منتقل می‌شود و نماد آن نیز «ترمه» است که علی رغم میل باطنی و تربیت اخلاقی که شده است و خود جزء منتقدین به دروغ پدر است، اما مجبور به دروغ گویی می‌شود و تأثری که از نظر اخلاقی احساس می‌کند، باعث می‌شود که او با حالت گریه به آغوش مادر پناه ببرد، در واقع فرضیه فیلم که در سکانس نخست بیان شده بود، در یک کش و قوس داستانی اثبات می‌شود؛ یعنی شرایط جامعه ایران برای زندگی اخلاقی مساعد نیست و آدم‌ها هر چند موجه و با انگیزه برای زندگی اخلاقی، نمی‌توانند اخلاقی زندگی کنند که این امر دامن گیر نسل بعدی (فرزندان آنها) نیز می‌شود. بنابراین برای زندگی اخلاقی راهی جزء خروج از ایران نیست.

*پیش بردن فرضیه فیلم از طریق کاراکتر مثبت سیمین

وی گفت: «سیمین» در واقع قهرمان داستان است که کارگردان فرضیه اصلی را از زبان او بیان می‌کند و پیش می‌برد که تقریباً نقطه منفی در فیلم ندارد، در چند جای فیلم نشان می‌دهد که «سیمین» یعنی صاحب فرضیه خروج از ایران دارای شخصیت اخلاقی است و علی رغم فضای نامساعد جامعه ایران توانسته اخلاقی بماند، در واقع به کمک هم ذات پنداری که مخاطب با برخورد مثبت با قهرمان فیلم پیدا می‌کند، راه نفوذی برای القاء پیام به مخاطب می‌یابد، به طور مثال در سکانس بعد از زد و خورد «نادر» با «شوهر راضیه»، به جای این که «نادر» آسیب دیده باشد، این صورت «سیمین» است که آسیب دیده است، اوست وقتی «نادر» به ضمانت نیاز دارد، سند منزل را برای رهایی او از زندان در گرو می‌گذارد و نادر را نجات می‌دهد، اوست با این که «راضیه» آن اعتراف بزرگ را پیش او کرده است، همچنان حاضر است 15 میلیون پول را به «شوهر راضیه» با فروختن ماشین و خودروی خود بدهد، اوست که وقتی معلم «ترمه» برای به دادگاه شهادت می‌آید و از او می‌پرسد که چی چیزی به دادگاه بگوید که برای «نادر» بد نشود، اما «سیمین» می‌گوید، به نظر من واقعیت را بگویید.

*وجه تسمیه فیلم جدایی نادر از سیمین

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: در حالی که در فیلم نشان داده می‌شود که این «سیمین» است که می‌خواهد از «نادر» جدا شود، اما نام فیلم «جدایی نادر از سیمین» است که این نامگذاری امری تناقض آمیز نیست، بلکه کاملاً در خدمت خط اصلی داستان یعنی نامساعد بودن شرایط جامعه ایران برای زندگی اخلاقی و ضرورت خروج از ایران است که مدعای «سیمین» است که در کش و قوس‌های داستانی فیلم نیز ظاهراً اثبات می‌شود. بنابراین آن کسی که برخلاف ظاهر فیلم و در واقع در حال جدا شدن است، «سیمین» نیست، بلکه نادر است که از راه منطقی و درستی که «سیمین» نشان می‌دهد، جدا می‌شود و می‌خواهد در ایران بماند.

* «جدایی نادر از سیمین» بدون دخترم هرگز ایرانی که گل درشت نیست

وی ادامه داد: در واقع مضمون اصلی فیلم «جدایی نادر از سیمین» با مضمون فیلم ضد ایرانی «بدون دخترم هرگز» یکی است؛ یعنی هر دو می‌گویند، ایران جای زندگی نیست و هر دو به دنبال خروج از ایران هستند، با این تفاوت که آن فیلم پیامش گل درشت است و موجب مقاومت مخاطب ایرانی می‌شود، اما «جدایی نادر از سیمین» در بافتی دراماتیک و با ظرافت هنری چنین پیامی را به مخاطب القاء می‌کند، تفاوت دیگر این است که در فیلم «بدون دخترم هرگز» تمرکز اصلی در نامناسب بودن ایران برای زندگی بر روی حکومت بر سر کار آمده بعد از انقلاب است، اما در «جدایی نادر از سیمین» تمرکز بر وضعیت جامعه ایران است و چندان حکومت ایران مورد نظر نیست.

* لایه فکری و معرفتی فیلم؛ ترجیح شکاکیت بر یقین

امینی ابراز داشت: غیر از لایه اجتماعی، فیلم دارای لایه فکری و معرفتی نیز می‌باشد که به نوعی در پیوند با لایه اجتماعی نیز می‌باشد، فیلم «جدایی نادر از سیمین» در مناسبات معرفتی بر ترجیح شکاکیت بر یقین متمرکز است، در واقع می‌خواهد بگوید، مشکلات اجتماعی جامعه ایران، ریشه معرفت شناسانه دارد، تنازع، درگیری و ستیزش در فیلم در جایی شکل می‌گیرد که «راضیه» مطمئن و یقین دارد که عامل سقط جنین او «نادر» است، اما زمانی که به این مسئله تردید می‌کند و شک می‌کند، چالش‌ها فرو می نشیند، نادر نیز زمانی که مطمئن است که مشکلات پیش آمده برای پدرش در اثر سهل انگاری «راضیه» در نگه‌داری اوست، از او شکایت می‌کند و دور تازه‌ای از تنش‌ها و ستیزش‌ها با شکایت وی آغاز می‌شود، اما زمانی که پزشک از او می‌خواهد تا آثار ضرب و کبودی بدن پدرش را نشان دهد، نادر که در حال بالا زدن لباس پدر است، با شک کردن در این مسئله که شاید آثار کبودی مربوط به سهل‌انگاری «راضیه» نباشد و مربوط به اتفاقات پیش از آن باشد، از شکایت خود صرفنظر می‌کند و با این شکاکیت منازعه خاتمه می‌یابد.

وی افزود: کارگردان برای پیش بردن پیام ترجیح شکاکیت بر یقین، موقعیت‌های یقین ساز در داستان را مکتوم نگه می‌دارد، «راضیه» بعد از تصادف و حادثه اول سراغ دکتری رفته بود که معلم ترمه به او معرفی کرده بود و حادثه دوم یعنی برخورد «نادر» با او بعد از مراجعه وی از پزشک انجام شده بود، بنابراین «راضیه» نیاز به شک کردن و تردید نداشت، زیرا با مراجعه به پزشکی پیش از حادثه دوم به آن مراجعه کرده بود، می‌توانست یقین کند که عامل سقط جنین حادثه اول یعنی تصادف یا حادثه دوم یعنی خشونت «نادر» بوده است، اما کارگردان این مسئله را در داستان خود مکتوم می‌گذارد تا پیام ترجیح شکاکیت بر یقین را پیش ببرد.

این فعال فرهنگی اظهار داشت: این لایه معرفتی مقوم لایه اجتماعی است، چرا که این نوع معرفت شناسی نسبی‌گرا و یقین گریز معرفتی تئوریزه شده در مغرب زمین است که عامل تساهل و مدارا و عدم خشونت معرفی می‌شود و بر عکس معرفت شناسی متکی بر یقین که معرفت شناسی ایدئولوژیک تلقی می‌شود، به دلیل ادعای در اختیار داشتن حقیقت و نفی دیگران به عنوان باطل، همواره منازعه برانگیز و خشونت آفرین است.

* جامعه شناسی و روانشناسی برخی مخاطبان فیلم

وی افزود: عدم مقاومت در برابر پیام فیلم در دو دسته مخاطب، شامل «مخاطب عام» که هر شهروند ایرانی را در بر می‌گیرد و نیز «مخاطب مذهبی» در دسته دوم نیازمند تحلیل جامعه شناختی و روانشناسی است، «مخاطب عام» به سبب خصلت جادویی سینما که موجب برخورد غیر فعال مخاطب می‌شود و ارائه تصاویر پی در پی و طرح موضوعات گوناگون و پشت سر هم نمی‌تواند بر کلیت فیلم در هنگام تماشای فیلم احاطه پیدا کند، در فیلم «جدایی نادر از سیمین» نیز به همین دلیل، سکانس نخستین فیلم که فرضیه اصلی فیلم در آن بازگو می‌شود در پس حوادث پی در پی نشان داده شده در فیلم از ذهن مخاطب جدا می‌شود و مخاطب منفصل از آن به فیلم توجه می‌کند و فیلم «جدایی نادر از سیمین» را فیلمی صرفاً ضد دروغ می‌پندارد.

امینی تصریح کرد: در حالی که این مسئله دروغ در فیلم به عنوان نماد بی اخلاقی در خدمت فرضیه اصلی داستان است که وضعیت جامعه ایران به شکلی است که موجه‌ترین گروه‌ها و طبقات اجتماعی که می‌خواهند اخلاقی زندگی کنند، نمی‌توانند و این وضعیت بد که بوجود آورنده آن تک تک ما شهروندان ایرانی هستیم، اصلاح پذیر نیست و تنها راه خروج از ایران است که می‌بینیم بعد از این حوادث در سکانس پایانی که باز صحنه دادگاه برای طلاق است، در باور «سیمین» نه تنها خللی پیش نیامده است بلکه او را مصمم‌تر کرده است و فرزندش «ترمه» را نیز با وی و با عقیده وی همراه کرده است.

وی گفت: اما «مخاطب مذهبی» چرا در برابر فیلم مقاومت نمی‌کند، دلیل مضاعف دیگری نیز دارد، «مخاطب مذهبی» نیز فیلم را قطع نظر از فرضیه اصلی و روح کلی فیلم که در سکانس نخست بیان شده است، می‌بیند و تحلیل می‌کند، مخاطب مذهبی چالشی را که متوجه کلیت جامعه ایران است، را در مناقشه و تضاد بین دو طبقه اجتماعی متفاوت یعنی طبقه سنتی مذهبی و نیز طبقه مدرن محدود می‌کند و از این زوایه به آن می‌نگرد، در واقع حجم بالای سکانس و پلان‌ها که روایتگر نزاع بین «نادر» و «راضیه» و شوهر اوست، این تصور در مخاطب مذهبی پدید می‌آورد که نزاع اصلی در فیلم بین دو طبقه مذهبی و مدرن است و این استرس و اضطراب را دارد که نکند در نهایت فیلم با غلبه طبقه مدرن بر طبقه سنتی پایان یاید و چون چنین نمی‌شود و «راضیه» در نهایت از خوردن قسم دروغ به دلایل شرعی اجتناب می‌کند، مخاطب مذهبی نفس راحتی می‌کشد و خیالش به نوعی آسوده می‌شود.

این منتقد فیلم «جدایی نادر از سیمین» بیان دشات: در حالی که مسئله اصلی فیلم تنازع دو طبقه اجتماعی نیست، بلکه کارگردان برای پیش بردن پیام اصلی فیلم خود، موجه‌ترین طبقات اجتماعی در درگیری داستان می‌کند تا در نهایت این جمع بندی را بکند که مشکل جامعه ایران، این گروه اجتماعی یا آن گروه اجتماعی نیست، بلکه مشکل کلیت جامعه ایرانی است که آن چنان از بنیان آسیب دیده و آلوده است که موجه‌ترین طبقات اجتماعی که می‌خواهند اخلاقی زندگی کنند، نیز نمی‌توانند و راهی جز رفتن از ایران برای زندگی اخلاقی ندارند.

*«جدایی نادر از سیمین» دولتی‌ترین فیلم ضد ایرانی

وی ادامه داد: نوع مواجهه‌ای که مدیریت فرهنگی کشور با این فیلم داشته است، شاخص روشنی برای وضعیت مدیریت فرهنگی کشور است، فیلم «جدایی نادر از سمین» جز معدود فیلم‌هایی است که بعد از انقلاب، این میزان مورد حمایت ساختار رسمی کشور بوده است، در جشنواره فیلم فجر بیست و نهم که برگزارکننده آن معاونت سینمایی وزارت ارشاد و آقای شمقدری است، با وجود برخی از افراد در هیأت داوران جشنواره مانند آقایان «حسن عباسی» و «ابولقاسم طالبی» این فیلم در بسیاری از رشته‌ها نامزد سیمرغ و در حوزه‌های فیلمبرداری، صدابرداری و خصوصاً بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه صاحب سیمرغ بلورین شد.

امینی اذعان داشت: این فیلم همچنین در مراسم تجلی اراده ملی از وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز ستاد دیه کشور تقدیر می‌شود و جایزه دریافت می‌کند، آقای شمقدری حضور این فیلم در «جشنواره برلین» را نتیجه رایزنی خود با مسئولان جشنواره برلین و موافقت خود با حضور این فیلم در جشنواره برلین بیان می‌کند که این فیلم در جشنواره برلین خرس طلایی بهترین فیلم و خرس نقره‌ای بازیگری را دریافت می‌کند، معرفی این فیلم به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به جایزه آکادمی اسکار از طرف معاونت سینمایی ارشاد از دیگر حمایت‌های دولتی از این فیلم است، چرا که معرفی فیلم‌ها در جایزه اسکار تنها از طریق دولت‌ها امکان پذیر است و بر خلاف دیگر جشنواره‌ها فیلمساز مستقیماً نمی‌تواند فیلم خود را در مسابقه شرکت دهد.

وی افزود: این حمایت‌ها در بخش معرفی و تبلیغ و فروش فیلم نیز انجام شد، صدا و سیما 100 تیزر تبلیغاتی رایگان برای فیلم در زمان اکران آن پخش کرد که غیر از تبلیغات زیادی است که درباره این فیلم در برنامه سینمایی هفت انجام شد و اکنون نیز ادامه دارد، برنامه زنده «پارک ملت» که سئوال بهترین فیلم بعد از انقلاب اسلامی را به مسابقه پیامکی گذاشته بود، تلاش کرد تا از طریق منتقدی که به برنامه دعوت کرده بود، القاء کند که فیلم «جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلم بعد از انقلاب اسلامی بوده است، «سازمان فرهنگی هنری شهر داری تهران» مراسم تجلیل از فیلم و کارگردان آن را با حضور رییس سازمان برگزار کرد.


 


خبرگزاری فارس: یک پژوهشگر و جامعه‌شناس با اشاره به فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» گفت: کارگردان به لحاظ زیرساختی جامعه ایرانی را آنچنان فاسد معرفی می‌کند که موجه‌ترین طبقات اجتماعی هم در آن نمی‌توانند اخلاقی زندگی کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی از جمله فیلم هایی است که به دلیل متن و حاشیه آن، قابلیت گفتگوهای جدی دارد. لذا بر آن شدیم تا با پرویز امینی فعال فرهنگی که تعلقات و دغدغه‌های جامعه شناختی و معرفتی در حوزه فرهنگ دارد، گفت‌و‌گویی ترتیب دهیم و از همین منظر، نگاه متفاوت وی درباره فیلم را بشنویم. پرویز امینی که نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی 22 خرداد» و «مهار قدرت در مردمسالاری دینی» است، برخی نکات را به عنوان مقدمه مطرح کرد:

* تحلیل فیلم به جای نقد فیلم

امینی اظهار داشت: نکته اول این است که بحث‌های بنده بیشتر متمرکز بر روی تحلیل فیلم است تا نقد فیلم، در واقع تلاش بنده این است که بگویم فیلم چه می‌گوید؟ نه اینکه چرا چنین می‌گوید و چرا چنین نمی‌گوید که تفاوت ظریف بین تحلیل و نقد فیلم است. فرق بین نقد و تحلیل فیلم این است که در تحلیل فیلم تلاش برای فهمیدن پیام اصلی یا در واقع خود فیلم است و هنوز وارد نقد، ارزیابی و داوری نشدیم، اینکه تلاش کنیم تا حرف اصلی فیلم را متوجه شویم،نکته دوم بنابراین در تحلیل فیلم تنها به گزاره‌های متنی و درون فیلم بحث‌ها را مستند می‌کنم و از طرح مباحث فرامتنی و بیرون فیلم مثل دیدگاه‌ها، سوابق کارگردان و حواشی فیلم برای فهم فیلم دوری می‌جویم.

وی افزود: نکته سوم این که فیلم سینمایی پدیده‌ای است که چیزی از تصویر، صدا، افکت و غیره در آن بی‌دلیل و اتفاقی نیست و همه جزئیات در خدمت اندیشه و خواست کارگردان قرار می‌گیرد که این به دلیل فرایند خاص تولید فیلم سینمایی است که در چند مرحله اصلی مانند نوشتن و بازنویسی‌های مکرر فیلم نامه که معمولاً با ذکر بسیاری از جزییات است و همچنین کارگردانی و نیز در نهایت تدوین است، موضوع کنترل و مدیریت می‌شود.

* سکانس نخست فیلم، طرح‌کننده فرضیه اصلی فیلم است

این فعال فرهنگی بیان داشت: در سکانس نخست که فوق العاده در فهم فیلم مهم است، کارگردان فرضیه اصلی خود را با مخاطب در میان می گذارد، سیمین در پاسخ به چرایی درخواست طلاق از نادر، نیامدن وی به خارج از کشور را بیان می کند و در پاسخ به این که چرا قصد رفتن به خارج از کشور را دارد، مسئله نگرانی خود درباره آینده فرزندش «ترمه» را مطرح می‌کند، «من ترجیح می‌دهم که (ترمه) تو این شرایط (ایران) بزرگ نشود»، در واقع فرضیه اصلی فیلم که «سیمین» بیان کننده آن است که فضای داخل برای تربیت و یا به تعبیری که در ادامه در فیلم خواهیم دید، برای زندگی اخلاقی وی در ایران مناسب نیست و راه حل نیز تنها خروج از ایران است.

* آزمون فرضیه در کشاکش چالش بین کاراکتر نادر و راضیه

وی ادامه داد: کارگردان این فرضیه را در داستانی که در فیلم تعریف می‌کند، به آزمون می‌گذارد. شخصیت‌های اصلی فیلم غیر از سیمین که به طور مجزا به آن می‌پردازیم، عبارتند از:

«نادر» که یک شخصیت مدرن از طبقه متوسط شهری است و «راضیه» که یک فرد سنتی مذهبی و از طبقه ضعیف اقتصادی است، هر دو علی رغم تفاوت طبقاتی، منزلتی و فرهنگی، به شدت اخلاقی و چهره‌هایی موجه هستند که در چند جای فیلم مانند تعلق خاطر نادر به پدرش که آلزایمر دارد و معیارهای اخلاقی که در گفتگو با دخترش «ترمه» به آنها تاکید می‌کند و نیز متشرع بودن «راضیه» تا حد سئوال از دفتر مرجع یا مراجع تقلید برای فهم درستی و نادرستی کارها و عمل به آنها بر اساس راهنمایی که کسب می‌کند، نشان داده می‌شود. اما با این تفاوت که مرجع رفتار اخلاقی راضیه، شریعت و مرجع اخلاقی نادر، اخلاقیلات مدرن که ریشه در خود بنیادی بشر و نوعی اخلاق کانتی دارد، می‌باشد.

امینی ابراز داشت: پس از آن که سیمین در دادگاه نمی‌تواند از نادر طلاق بگیرد، از او جدا می‌شود و به خانه مادرش می‌رود. نادر برای نگهداری پدرش که مبتلا به آلزایمر است، مجبور می شود در ساعاتی که در خانه نیست و سر کار است، برای پدرش پرستار استخدام کند. این پرستار که به واسطه «سیمین» به «نادر» معرفی می‌شود، «راضیه» است که در ضمن باردار نیز است اما به دلیل ورشکستگی و بیکاری شوهر، مجبور است برای تامین معاش کار کند.

وی افزود: بعد از چند روز از شروع کار «راضیه» در خانه «نادر»، اتفاقی می‌افتد که مسیر اصلی روایت داستان فیلم است. نادر و دخترش پس از مراجعه به منزل با بسته بودن در مواجه می‌شوند و پس از باز کردن در می‌بینند که راضیه در خانه نیست و پدرش در حالی که به تخت بسته شده است، از تخت بر روی زمین افتاده است و دچار مشکل تنفسی شده است که این وضعیت موجب تاثر «نادر» و دخترش می‌شود که زمینه برخورد و رویارویی «نادر» با «راضیه» را علاوه بر ظنی که نادر به راضیه در مورد برداشتن پول از کشوی میز خانه دارد، بوجود می‌آورد.

این تحیلی‌گر سینمایی اذعان داشت: با آمدن راضیه و دخترش به خانه نوعی مجادله و درگیری بین «نادر» و «راضیه» صورت می‌گیرد که منجر به هل دادن «راضیه» و زمین خوردن او از سوی «نادر» برای بیرون انداختن آن از خانه می‌شود، شب «سیمین» به «نادر» اطلاع می‌دهد که «راضیه» در بیمارستان است، «سیمین» و «نادر» به بیمارستان مراجعه می‌کنند و می‌فهمند که «راضیه» سقط جنین کرده است، حضور آنها در بیمارستان منجر به درگیری بین «نادر» و «شوهر راضیه» می‌شود و در روزهای بعد منجر به شکایت «راضیه» از «نادر» به جرم سقط جنین می‌شود.

وی گفت: در دادگاه سئوال محوری از نادر این است که آیا شما اطلاع داشتید که راضیه باردار است یا نه؟ چرا که در صورت آگاهی قتل عمد محسوب می‌شود و بین 1 تا 3 سال زندان دارد، نادر در پاسخ می‌گوید که نه من اطلاعی از بارداری راضیه نداشتم، راضیه و شوهرش دائماً تاکید می‌کنند که نادر از بارداری او مطلع بوده است،استناد راضیه برای اطلاع نادر از بارداری به این مسئله است که زمانی که او می‌خواست شماره تلفن دکتر زنان را از معلم ترمه برای مراجعه به او بگیرد، نادر صحبت های وی و معلم ترمه را شنیده است و از بارداری او باخبر شده است که نادر چنین مسئله ای را رد می‌کند و بیان می‌کند که از بارداری راضیه بی‌اطلاع بوده است، این مسئله بارها از سوی راضیه و شوهرش ادعا و از سوی نادر نیز انکار می‌شود.

امینی خاطرنشان کرد: در ادامه سکانس‌هایی در فیلم است که نشان می‌دهد، ترمه نسبت به اظهارات پدر خود مردد است و از وی سئوال می‌کند که واقعاً او نمی‌دانسته که راضیه باردار است که نادر بعد از چند بار انکار و طفره رفتن در نهایت به این که از بارداری راضیه باخبر بوده است، اذعان می‌کند و دلیل می‌آورد که اگر این مسئله را صادقانه بیان می‌کرد، باید بین 1 تا 3 سال زندان می‌کشیده است و به همین منظور اصل واقعیت را انکار کرده است و دروغ گفته است.

وی ادامه داد: در یکی از سکانس های پایانی فیلم، وقتی قرار می شود که نادر با توافق همسرش 15 میلیون تومان به راضیه و شوهرش بدهد و آنها نیز در عوض از شکایت خود صرفنظر کنند، راضیه را نشان می دهد که به محل کار سیمین رفته و پیش او اعتراف بزرگی می کند و این اعتراف این است که راضیه خانه نادر را به این دلیل رها کرده بود که پدر نادر به دلیل آلزایمر از خانه بیرون رفته بود و در هنگام عبور از عرض خیابان در حال برخورد و تصادف با ماشین بوده است که راضیه برای جلوگیری از این امر خود با ماشین تصادف می کند و به همین دلیل به ناگاه، خانه را برای رفتن به پیش دکتر زنانی که معلم ترمه آدرس و شماره آن را داده بود، ترک می کند و به جهت اضطرار مجبور می شود، پدر نادر را به تخت می‌بندد. اینجا نیز راضیه با لاپوشانی این مسئله و یا به تعبیر صریح‌تر دروغی که گفته است و برخورد نادر با خود را که فردای آن روز رخ داده است، به عنوان تنها عامل سقط جنین و فرزند خود تلقی می کند در حالی که او تصادف خود با ماشین در روز گذشته را کتمان کرده است.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: در سکانسی ترمه که همراه پدر در دادگستری است و نادر برای شکایت از آزار و اذیت شوهر راضیه به قاضی مراجعه کرده است، قاضی از نادر می‌خواهد که دخترش را برای صحبت کردن پیش او بفرستد. ترمه از پدرش سئوال می‌کند که قاضی چه می‌خواهد بپرسد که نادر به لحاظ اخلاقی ترمه را در جریان موضوع سئوال قاضی قرار نمی‌دهد. قاضی از ترمه می‌پرسد که آیا پدر تو از بارداری راضیه اطلاع داشت و ترمه با این که از پدر خود شنیده بود که پدرش اطلاع داشته است، اما او نیز انکار می‌کند که پدرش اطلاع داشته است و مرتکب فعل دروغی می‌شود که بارها پدرش را بخاطر آن مورد سئوال و جواب قرار داده بود و از آن ابراز ناراحتی کرده بود.

وی افزود: در واقع از یک سو فیلم جدایی نادر از سیمین می‌گوید که جامعه ایران در وضعیت و شرایطی است که موجه‌ترین طبقات اجتماعی که می‌خواهند اخلاقی زندگی کنند، نمی‌توانند و علی رغم خواست قلبی خود مجبور به دروغ گفتن هستند که دروغ در اینجا تنها یک عمل و فعل غیر اخلاقی نیست، بلکه مهمترین نماد بی اخلاقی جامعه است. یعنی جامعه ایران شرایطی دارد که نه تنها آدم‌های معمول بلکه موجه‌ترین آدم‌های جامعه که می‌خواهند زندگی اخلاقی داشته باشند، نمی‌توانند اخلاقی زندگی کنند. امینی اظهار داشت: بعد انعکاس این ناتوانی در زیستن اخلاقی به نسل بعد نیز منتقل می‌شود و نماد آن نیز «ترمه» است که علی رغم میل باطنی و تربیت اخلاقی که شده است و خود جزء منتقدین به دروغ پدر است، اما مجبور به دروغ گویی می‌شود و تأثری که از نظر اخلاقی احساس می‌کند، باعث می‌شود که او با حالت گریه به آغوش مادر پناه ببرد، در واقع فرضیه فیلم که در سکانس نخست بیان شده بود، در یک کش و قوس داستانی اثبات می‌شود؛ یعنی شرایط جامعه ایران برای زندگی اخلاقی مساعد نیست و آدم‌ها هر چند موجه و با انگیزه برای زندگی اخلاقی، نمی‌توانند اخلاقی زندگی کنند که این امر دامن گیر نسل بعدی (فرزندان آنها) نیز می‌شود. بنابراین برای زندگی اخلاقی راهی جزء خروج از ایران نیست.

*پیش بردن فرضیه فیلم از طریق کاراکتر مثبت سیمین

وی گفت: «سیمین» در واقع قهرمان داستان است که کارگردان فرضیه اصلی را از زبان او بیان می‌کند و پیش می‌برد که تقریباً نقطه منفی در فیلم ندارد، در چند جای فیلم نشان می‌دهد که «سیمین» یعنی صاحب فرضیه خروج از ایران دارای شخصیت اخلاقی است و علی رغم فضای نامساعد جامعه ایران توانسته اخلاقی بماند، در واقع به کمک هم ذات پنداری که مخاطب با برخورد مثبت با قهرمان فیلم پیدا می‌کند، راه نفوذی برای القاء پیام به مخاطب می‌یابد، به طور مثال در سکانس بعد از زد و خورد «نادر» با «شوهر راضیه»، به جای این که «نادر» آسیب دیده باشد، این صورت «سیمین» است که آسیب دیده است، اوست وقتی «نادر» به ضمانت نیاز دارد، سند منزل را برای رهایی او از زندان در گرو می‌گذارد و نادر را نجات می‌دهد، اوست با این که «راضیه» آن اعتراف بزرگ را پیش او کرده است، همچنان حاضر است 15 میلیون پول را به «شوهر راضیه» با فروختن ماشین و خودروی خود بدهد، اوست که وقتی معلم «ترمه» برای به دادگاه شهادت می‌آید و از او می‌پرسد که چی چیزی به دادگاه بگوید که برای «نادر» بد نشود، اما «سیمین» می‌گوید، به نظر من واقعیت را بگویید.

*وجه تسمیه فیلم جدایی نادر از سیمین

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: در حالی که در فیلم نشان داده می‌شود که این «سیمین» است که می‌خواهد از «نادر» جدا شود، اما نام فیلم «جدایی نادر از سیمین» است که این نامگذاری امری تناقض آمیز نیست، بلکه کاملاً در خدمت خط اصلی داستان یعنی نامساعد بودن شرایط جامعه ایران برای زندگی اخلاقی و ضرورت خروج از ایران است که مدعای «سیمین» است که در کش و قوس‌های داستانی فیلم نیز ظاهراً اثبات می‌شود. بنابراین آن کسی که برخلاف ظاهر فیلم و در واقع در حال جدا شدن است، «سیمین» نیست، بلکه نادر است که از راه منطقی و درستی که «سیمین» نشان می‌دهد، جدا می‌شود و می‌خواهد در ایران بماند.

* «جدایی نادر از سیمین» بدون دخترم هرگز ایرانی که گل درشت نیست

وی ادامه داد: در واقع مضمون اصلی فیلم «جدایی نادر از سیمین» با مضمون فیلم ضد ایرانی «بدون دخترم هرگز» یکی است؛ یعنی هر دو می‌گویند، ایران جای زندگی نیست و هر دو به دنبال خروج از ایران هستند، با این تفاوت که آن فیلم پیامش گل درشت است و موجب مقاومت مخاطب ایرانی می‌شود، اما «جدایی نادر از سیمین» در بافتی دراماتیک و با ظرافت هنری چنین پیامی را به مخاطب القاء می‌کند، تفاوت دیگر این است که در فیلم «بدون دخترم هرگز» تمرکز اصلی در نامناسب بودن ایران برای زندگی بر روی حکومت بر سر کار آمده بعد از انقلاب است، اما در «جدایی نادر از سیمین» تمرکز بر وضعیت جامعه ایران است و چندان حکومت ایران مورد نظر نیست.

* لایه فکری و معرفتی فیلم؛ ترجیح شکاکیت بر یقین

امینی ابراز داشت: غیر از لایه اجتماعی، فیلم دارای لایه فکری و معرفتی نیز می‌باشد که به نوعی در پیوند با لایه اجتماعی نیز می‌باشد، فیلم «جدایی نادر از سیمین» در مناسبات معرفتی بر ترجیح شکاکیت بر یقین متمرکز است، در واقع می‌خواهد بگوید، مشکلات اجتماعی جامعه ایران، ریشه معرفت شناسانه دارد، تنازع، درگیری و ستیزش در فیلم در جایی شکل می‌گیرد که «راضیه» مطمئن و یقین دارد که عامل سقط جنین او «نادر» است، اما زمانی که به این مسئله تردید می‌کند و شک می‌کند، چالش‌ها فرو می نشیند، نادر نیز زمانی که مطمئن است که مشکلات پیش آمده برای پدرش در اثر سهل انگاری «راضیه» در نگه‌داری اوست، از او شکایت می‌کند و دور تازه‌ای از تنش‌ها و ستیزش‌ها با شکایت وی آغاز می‌شود، اما زمانی که پزشک از او می‌خواهد تا آثار ضرب و کبودی بدن پدرش را نشان دهد، نادر که در حال بالا زدن لباس پدر است، با شک کردن در این مسئله که شاید آثار کبودی مربوط به سهل‌انگاری «راضیه» نباشد و مربوط به اتفاقات پیش از آن باشد، از شکایت خود صرفنظر می‌کند و با این شکاکیت منازعه خاتمه می‌یابد.

وی افزود: کارگردان برای پیش بردن پیام ترجیح شکاکیت بر یقین، موقعیت‌های یقین ساز در داستان را مکتوم نگه می‌دارد، «راضیه» بعد از تصادف و حادثه اول سراغ دکتری رفته بود که معلم ترمه به او معرفی کرده بود و حادثه دوم یعنی برخورد «نادر» با او بعد از مراجعه وی از پزشک انجام شده بود، بنابراین «راضیه» نیاز به


 


خبرگزاری فارس: نماینده بجنورد در مجلس تصریح کرد: نمایندگان دولت در جلسه غیر‌علنی غیر‌رسمی امروز در پاسخ به انتقادات و دغدغه‌های نمایندگان مبنی بر ورود با تاخیر دولت برای ساماندهی بازار ارز و سکه گفتند‌ "مشغول برنامه ریزی بودیم".

موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی که با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس گفت‌و‌گو می‌کرد، به ارائه گزارشی از جلسه غیر‌علنی صبح امروز (یکشنبه) نمایندگان با وزرای اقتصاد و صنعت و رئیس کل بانک مرکزی که برای بررسی نوسانات بازار ارز و طلا تشکیل شده بود، پرداخت و اظهار داشت: سید‌شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این جلسه در پاسخ به انتقادات و سؤالات نمایندگان در زمینه علت ورود با تاخیر دولت برای سامان‌دهی بازار ارز و سکه، گفته است که دولت مشغول برنامه ریزی بود.

وی افزود: نمایندگان مجلس نسبت به وارد شدن دیرهنگام دولت به موضوع نابسامانی‌های بازار ارز و سکه انتقاد کردند و گفتند که حدود 20 روز دولت دیرتر وارد عمل شد اما دولتی‌ها در پاسخ به این موضوع از مشغول بودن‌شان به برنامه‌ریزی برای حل این نابسامانی‌ها سخن می‌گفتند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تاکید کرد: طبق گفته دولتی‌ها قوه مجریه می‌خواهد تا حدودی بازار غیر‌فرعی را کنترل و مدیریت کند و ارز را به نیازمندان واقعی بفروشد، اما مجلسی‌ها نسبت به مشکلات تولید‌کنندگان در این زمینه انتقاداتی داشتند.

ثروتی در خاتمه یادآور شد: طبق گفته دولتی‌ها در این جلسه غیر‌علنی ‌‌رئیس جمهور معتقد است سیاسیون، بانک مرکزی و روزنامه‌ها و سایت‌ها باعث این التهاب شدند.


 


خبرگزاری فارس: رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: حدود 60 درصد از ذخایر نفت و گاز جهان در سیطره سربازان امام خامنه‌ای و هواداران انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار محمدرضا نقدی در یادواره شهدای عشایر عرب در خوزستان ضمن اشاره به تلاش‌های اروپا برای تحریم نفتی جمهوری اسلامی با بیان اینکه حدود 60 درصد از ذخایر نفت و گاز جهان در سیطره سربازان امام خامنه‌ای و هواداران انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: نفت و گازبرگی نیست که غرب بتواند با آن بازی کند و بیشتر ذخایر انرژی جهان زیر پای هواداران انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: امروز نه فقط تنگه هرمز که بیشتر تنگه های مهم جهان در کنترل مسلمین و سربازان امام خامنه‌ای است.

نقدی با تاکید بر لزوم برگزاری پرشور انتخابات مجلس افزود: حماسه ملت ایران در دوازدهم اسفند ماه موجب خواهد شد که اروپا دستها را به نشانه تسلیم بالا ببرد.

وی با ذلت بار توصیف کردن عقب نشینی آمریکا از عراق، خاطرنشان کرد: امروز پس از خروج آمریکا از عراق، از شرق شبه قاره هند گرفته تا مرز فلسطین، هیچ مانعی بر سر حرکت ملت ها به سوی قدس وجود ندارد و غربی ها به خوبی می دانند که در صورت بی ثبات کردن مرزهای منطقه، ملت های مسلمان حرکت به سوی مرزهای فلسطین را آغاز خواهند کرد.

نقدی درخصوص برنامه آینده آمریکایی ها برای سوریه اظهار داشت: آمریکایی ها با دستپاچگی به دنبال این هستند که خط فروپاشیده خود را در عراق که مانعی بر سر حرکت ملت های مسلمان به سوی فلسطین محسوب می شد؛ در سوریه برپا کنند تا سر و سامانی به شرایط وخیم امنیتی رژیم صهیونیستی داده باشند.

وی افزود: آنها قبلا در عراق صدام را داشتند و سپس خودشان جای دیکتاتور عراق را گرفتند تا سدی در برابر ملت ها باشند اما امروز هیچ سدی در برابر ملت های ساکن در شرق مرزهای فلسطین وجود ندارد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تجلیل از رشادت های اعراب خوزستان در دوران دفاع مقدس، خطاب به آمریکایی ها اظهار داشت: زمانی با قایق های شکسته در مقابلتان ایستادیم و شکست تان دادیم و امروز پیچیده ترین تجهیزات نظامی را در اختیار داریم. اگر دست از پا خطا کنید آن روزی را خواهید دید که اعراب غیور خوزستان روی عرشه ناوهایتان شعار های انقلابی را به زبان عربی سر می دهند.


 


خبرگزاری فارس: معاون وزیر نفت گفت: در صورت اعمال تحریم نفتی علیه ایران، کشورهای اروپایی متضرر می‌شوند و ما از هم اکنون آماده قطع فروش نفت به اروپا هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز احمد قلعه‌بانی ظهر امروز در آیین گشایش سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خوزستان با اشاره به تحریم خرید نفت ایران از سوی کشورهای اروپایی اظهار کرد: 18 درصد نفت خام ایران به اروپا صادر می‌شود که در صورت قطع آن، کشورهای اروپایی به ویژه پالایشگاه‌های بخش خصوصی آنها متضرر خواهند شد.

وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران از مدت‌ها قبل بازاریابی برای فروش نفت خود به کشورهای غیراروپایی را آغاز کرده است، تصریح کرد: کیفیت نفت خام ایران و ارتباط با دیگر کشورهای جهان، باعث شده مشکلی در زمینه فروش نفت نباشد و نفت ایران مشتریان زیادی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به مطالبات 8 میلیارد دلاری ایران از هند، خاطرنشان کرد: اخیرا مذاکراتی با کشور هند درباره پرداخت مبالغ فروش نفت انجام شده و این کشور همچنان یکی از خریداران مطمئن نفت ایران خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نفت 2 میلیارد دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته، گفت: تا پایان سال جاری حجم سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت به 20 میلیارد دلار می‌رسد.

قلعه‌بانی تاکید کرد: ایران با داشتن بیشترین مجموع ذخایر نفت و گاز در جهان، جایگاهی ویژه در تامین انرژی کشورها دارد و نمی‌توان نقش آن را نادیده گرفت.

وی گفت: تحریم‌های استکبار جهانی تا کنون بر صنعت نفت ایران اثر نداشته و با همت متخصصان متعهد و توانمند کشور، این صنعت رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است.

معاون وزیر نفت با اشاره به گام‌های بلندی که برای خودکفایی در صنعت نفت برداشته شده، اظهار امیدواری کرد:‌ به زودی شاهد صدور تجهیزات صنعت نفت به خارج کشور باشیم.

قلعه‌بانی اظهار کرد: امروز به همت مدیران و متخصصان و کارکنان توانمند به ویژه در خطه جنوب، صنعت نفت کشور به خوبی اداره می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت حفاری کشور که دی ماه گذشته در اهواز برگزار شد، پیشنهاد کرد‌ سال آینده نمایشگاه صنعت حفاری و صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به صورت همزمان برگزار شوند.

سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خوزستان امروز در محل نمایشگاه بین‌المللی خوزستان در اهواز آغاز به کار کرد. این نمایشگاه تا 12 بهمن ماه دایر است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته