-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ بهمن ۱۱, سه‌شنبه

Latest News from Emrooz for 01/30/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مردمک:ازمیان گروه‌های اصلاح طلب حزب مردمسالاری که مصطفی کواکبیان نماینده سمنان چهره مشهور ان است درانتخابات شرکت کرده است.

این حزب امروز دهمین کنگره خود را با شعار «مجلس پرسشگر، دولت پاسخگو در پرتوی انتخابات آزاد و عادلانه» برگزار کرد.

در این کنگره محمد‌جواد حق‌شناس، مدیر‌مسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی، تأکید کرد: در انتخابات مجلس نهم مردم باید به صحنه بیایند و به کسانی که می‌توانند جایگاه مجلس را دوباره زنده کنند رای دهند.

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری نیز خطاب به کسانی که او را متهم به خیانت به اصلاحات می‌کنند، گفت: در شرایطی که دچار تحریم‌های بین‌المللی هستیم نباید به خاطر یک دستمال، قیصریه را به آتش بکشیم. ما به وظیفه شرعی عمل کردیم و تاریخ نشان خواهد داد که حزب مردمسالاری به این مردم خدمت کرد یا کسانی که مردم را از شرکت در انتخابات دلسرد کردند.

کواکبیان تأکید کرد: دولت ناکارآمد برخواسته از مجلس ناکارآمد است و در مجلس هشتم هیئت رئیسه مجلس آنقدر انحصارطلب بود که حتی یک نفر از فراکسیون خط امام را درون خود راه نداد.

بولتن علیه مهدوی کنی «اشتباه نبود»

کامران باقری لنکرانی، سخنگوی جبهه پایداری، انتشار بولتن ۸۰ صفحه‌ای درباره مهدوی کنی را موضع جبهه پایداری و درعین حال ان را اشتباه ندانست و درعین حال اعلام کرد که این بولتن موضع جبهه پایداری نبوده است.

به گزارش ایسنا، لنکرانی گفت: این مطالب به عنوان موضع جبهه پایداری نبود، اما این طور نیست که بگوییم اشتباه بود، بلکه مصداق بیان بدون علم بوده است. کسانی که می‌خواهند این مطالب را محکوم کنند اول این مطالب را بخوانند؛ چرا که برخی افراد که علیه آن مصاحبه کرده بودند، گفته بودند که ما اصلا آن مطالب را نخوانده‌ایم.

او همچنین از قطعی شدن انتخاب ۱۳۰ نفر از افراد این جبهه برای حضور در لیست انتخابات مجلس در تهران و برخی حوزه‌های انتخابیه خبر داد.

رادان: تخلفی گزارش نشده است

احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، درباره برخورد پلیس با متخلفان انتخاباتی گفت: تاکنون هیچ موردی نبوده که تشکیل پرونده داده شود و ما وارد موضوع شویم.

«معترضین وقت دارند»

محسن نایبی، فرماندار تهران، گفت: نباید هیچ‌ بحث سیاسی به تأیید یا رد صلاحیت‌ها نسبت داده شود.

او تأکید کرد: در حال حاضر شکایت‌ها در فرصت ۲۰ روزه شورای نگهبان قرار دارد و به آن‌ها رسیدگی می‌شود، همچنین برای بررسی آخرین شکایت‌ها بعد از ۲۰ روز، ۳ روز دیگر نیز برای پی‌گیری شکایت‌ها فرصت باقی است.

انتشار لیست جبهه پایداری توسط یک سایت

سایت خبری رجا، پوستری از ۲۴ نامزد لیست جبهه پایداری را در گزارشی منتشر کرد. در این پوس‌تر تصویر حداد عادل، روح الله حسینیان، مرتضی آقا تهرانی، محمد سلیمانی، مسعود میرکاظمی، علی اصغر زارعی، محمد هادی زاهدی وفا، زهره طبیب‌زاده، سید مهدی هاشمی، ناصر سقای بی‌ریا، فاطمه آلیا، دختر اسدالله لاجوردی، رسایی، کوچک‌زاده، شیخ الاسلام، روانبخش، نبویان، کوثری، مجتبی رحماندوست، نوباوه و جهاندیده دیده می‌شود.

تبلیغات درمراسم فاتحه‌خوانی

سایت خبرآنلاین اعلام کرد که این روز‌ها مراسم‌های ختم و فاتحه‎خوانی دربرخی شهرستان‌ها به مکانی برای تجمع کاندیدا‌ها تبدیل شده است. این سایت نوشته که درشهری مانند لردگان، که حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و بیش از ۳۶۰ روستا دارد هر روز شاهد مراسم فاتحه‎خوانی و ختم در چندین روستای شهرستان هستیم؛ به طوری‌که بعضی از کاندیدا‌ها مجبورند در هفته بیش از ۲ بار به یک روستا سر بزنند.


 


دویچه وله: مقام‌های کره‌جنوبی اعلام کرده‌اند که قصد دارند به تحریم نفت ایران بپیوندند، ولی برای این کار به زمان بیشتری نیاز دارند. کره‌جنوبی پنجمین واردکننده ‌نفت خام در جهان است و ۱۰ درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند.

وزیر دارایی کره جنوبی روز دوشنبه (۳۰ ژانویه/۱۰ بهمن) گفت که کشورش برای پیوستن به تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران به زمان بیشتری نیازمند است.

واشنگتن از تمام متحدان خود خواسته است، در انطباق با تحریم‌هایی که ماه گذشته باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به تصویب رسانده است، سطح واردات نفتی خود از ایران را "به میزان قابل ملاحظه‌ای" کاهش دهند.

باک یه وان، وزیر دارایی کره‌جنوبی با اشاره به این‌که مذاکره با مقام‌های آمریکا در این زمینه در جریان است، خواستار آن شد که برای به حداقل رساندن آسیب‌های اقتصادی، کاهش واردات نفت از ایران به صورت گام به گام صورت گیرد.

کره‌جنوبی حدود ۱۰ درصد نفت خام مورد نیاز خود را از ایران تأمین می‌کند. ایران نیز به همین میزان ۱۰ درصد از نفت صادراتی خود را راهی کره‌جنوبی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر دارایی کره‌جنوبی به خبرنگاران گفت، هر ملتی شرایط متفاوت خود را دارد. بنابراین باید بسیاری عوامل را در نظر گرفت. به گفته وزیر دارایی کره جنوبی، از جمله باید روشن شود که با قراردادهای جاری چه باید کرد؟

باک یه‌ وان افزود، ما هم‌اکنون در حال گفت‌وگو با دولت آمریکا هستیم که خواست آنها برای کاهش خرید نفت از ایران به "میزان قابل ملاحظه" چه اندازه است. من فکر می‌کنم که این گفت‌وگوها به زمان بیشتری نیاز دارد.

کره‌جنوبی از متحدان بسیار نزدیک ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود. حدود ۲۸ هزار ۵۰۰ سرباز آمریکایی هم‌اکنون در کره‌جنوبی مستقر هستند. اما از سوی دیگر مبادلات اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد. بنابر گزارش‌ها کره جنوبی سالانه به ارزش ۶ میلیارد دلار نفت از ایران می‌خرد و حدود ۴ میلیارد دلار به این کشور کالا صادر می‌کند.

وزیر دارایی کره‌جنوبی گفت که عربستان سعودی پیشنهاد کرده که بر صادرات نفت خود به کره‌جنوبی بیافزاید. وی در عین حال خاطرنشان کرد که تغییر منبع نفتی و هماهنگ کردن سیاست‌ها به زمان نیاز دارد.

هفته‌ی آینده قرار است لی میونگ‌بک، رئیس جمهور کره جنوبی به عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی سفر کند. دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرده که هدف از این سفر «تأمین باثبات منابع انرژی» است.

وزیر دارایی کره جنوبی با اشاره به پیامدهای تحریم نفت ایران تصریح کرد که باید مانع از افزایش شدید بهای نفت در بازار جهانی شد.

دولت سئول در ماه دسامبر گذشته نام بیش از ۱۰۰ شرکت و شخص حقیقی ایرانی را در فهرست سیاه مالی خود قرار داد. این اقدام در چارچوب تلاش‌های بین‌المللی برای فشار به جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد تا مانع از دست‌یابی این کشور سلاح اتمی شود.


 


دویچه وله: علی‌اکبر صالحی از قراردادن صفحه سوخت هسته‌ای در رآکتور تهران تا یک ماه آینده خبر داد. او در نشستی مطبوعاتی بستن تنگه هرمز را یکی از راه‌های پیش‌ روی ایران دانست و همچنین بار دیگر بر حمایت از رژیم اسد تاکید کرد.

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه هجدهمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا در آدیس‌آبابا اعلام کرد صفحه سوخت هسته‌ای ساخت ایران ظرف یک ماه آینده در راکتور تهران قرار خواهد گرفت.

اتحادیه آفریقا شامل ۵۴ کشور قاره آفریقاست و هدف آن حفظ صلح و ثبات در آفریقا و افزایش سهم این قاره در معادلات بین‌المللی‌ست. این سازمان از ۲۰۰۲ آغاز به کار کرد و مقر اصلی این سازمان در آدیس‌بابا پایتخت کشور اتیوپی است.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، صالحی در آدیس‌بابا درباره «صفحه سوخت هسته‌ای ۲۰ درصدی» به خبرنگاران گفت: «بعد از آن‌كه طرف‌های مقابل ما از تعهدات خود برای تامین سوخت راكتور تحقیقاتی تهران سرباز زدند، خودمان طبق حقوقی كه داریم به سمت غنی‌سازی ۲۰ درصد رفتیم.»

او گفت: «اگر چه طرف‌های مقابل تصور نمی‌كردند كه بتوانیم به غنی سازی ۲۰ درصد و تبدیل آن به صفحه سوخت دست یابیم اما آن‌ها خواهند دید كه ظرف یك ماه آینده صفحه‌های سوخت تولید كشورمان را در راكتور تحقیقاتی تهران قرار خواهیم داد.»

صالحی در حالی این سخنان را اظهار کرد که غرب همواره نگران برنامه هسته‌ای ایران بوده و به آن با سوء‌ظن نگریسته است. در یکی از آخرین اقدامات غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران که غرب آن را ماجراجویی نظامی می‌داند، نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد.

مقامات جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده‌اند که در پرونده هسته‌ای خود «شفاف» هستند. صالحی نیز در بدو ورود به آدیس‌بابا در جمع خبرنگاران بر این موضع بار دیگر پای فشرده بود. وی گفته بود که جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌ی برنامه‌ی اتمی‌اش چیزی برای مخفی کردن ندارد. از نظر وی، جمهوری اسلامی همواره همکاری تنگاتنگ و همه‌جانبه‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است.

شب گذشته (یک‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰/ ۳۰ ژانویه ۲۰۱۲) هیات بلندپایه‌ای از کارشناسان آژانس انرژی اتمی وارد تهران شدند. این ملاقات قرار است زمینه‌ساز گفت‌وگوی ایران و گروه ۵+۱ شود. گفته می‌شود این هیات احتمالا درخلال سه روز حضور خود در ایران، از تأسیسات هسته‌ای فردو در نزدیكی قم بازدید خواهد كرد. جمهوری اسلامی ابتدا با ورود دو کارشناس تسلیحات اتمی در میان اعضای گروه مخالفت کرده بود.

صالحی در کنفرانس خبری دیروز در اتیوپی درباره سفر بازرسان آژانس به تهران گفت: «ما در مورد انجام این ملاقات‌ها موافقت‌هایی کلی داشتیم و این اولین باری نیست که بازرسان آژانس به تهران سفر می‌کنند.» با این‌همه وی پذیرش اعطای هرگونه مشوق برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را رد کرد و تاکید کرد: «غنی‌سازی حق قانونی ماست و طبق ان‌پی‌تی ‌آن را انجام می‌دهیم. هیچ‌کس حق ندارد از ما بخواهد که غنی‌سازی را متوقف کنیم.»
مجلس قانون‌گذاری ایران در پاسخ به تحریم نفت از سوی اتحادیه اروپا طرحی دو فوریتی برای قطع صادرات نفت ایران به اروپا پیش از فرا رسیدن موعد تعیین شده در اول ژوییه ۲۰۱۲ را صادر کرد. صالحی در کنفرانس خبری درباره طرح مجلس ایران به خبرنگاران گفت: «مجلس حق دارد تصمیم بگیرد ما هم موظف به اجرای تصمیمات پارلمان هستیم.» وی تأکید کرد: «ما به تعهدات و قراردادهایی که با برخی کشورها در بخش صادرات نفت داریم به طور کامل عمل می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم تحریم‌ها در فعالیت‌های ایران خللی ایجاد کند.»

«تامین امنیت تنگه هرمز دسته‌جمعی است»

ایران اخیراً در پاسخ به چالش‌های رو به افزایش غرب بر سر راه پرونده اتمی آن خصوصاً از طریق ایجاد محدودیت برای صنعت نفت ایران تهدید کرده که تنگه هرمز را می‌بندد. در این‌باره از صالحی در کنفرانس خبری آدیس آبابا سوال شد. وی گفت: «امنیت تنگه هرمز برای ما بسیار مهم است این موضوع نه فقط برای ایران بلکه برای سایر کشورها نیز باید اهمیت داشته باشد.»

صالحی تاکید کرد که ایران در مورد امنیت منطقه تنگه هرمز بسیار حساس است، و گفت: «ما برای تأمین امنیت این منطقه مهم تلاش می‌کنیم.» وی با این همه افزود: «اهمیت تأمین امنیت تنگه هرمز دسته جمعی است و همه کشورها باید نسبت به آن حساس باشند، ولی ما موافق نیستیم که کشورهای خارج از این منطقه بخواهند در امور آن دخالت کنند.»

دیگر مسئولان ایران نیز تا کنون مواضع متفاوتی در قبال بستن تنگه هرمز اتخاذ کرده‌اند. در یکی از آخرین اظهارنظرها محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، با اشاره به تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران از طرف اتحادیه اروپا ادعا کرد «حدود ۶۰ درصد از ذخایر نفت و گاز جهان در کنترل ایران است.» وی گفت: «نه فقط تنگه هرمز، که بیشتر تنگه‌های مهم جهان در کنترل ایران است.»

وزیر نفت ایران نیز روز شنبه در پایان جلسه هیات دولت خبر داد: «صادرات نفت را به زودی به برخی کشورها قطع می‌کنیم.»

تاکید بر حمایت از رژیم سوریه

صالحی در بخشی دیگر از اظهارات خود در جمع خبرنگاران به وضعیت سوریه اشاره کرد. او در این نشست بار دیگر به جانبداری از رژیم بشار اسد پرداخت و به طور شفاف درباره کمک‌های احتمالی خارجی به معترضان داخلی سوریه هشدار داد: «اگر اتفاق غیر منتظره‌ای در سوریه بیفتد هیچ‌کس نمی‌تواند پیامدهای آن را پیش‌بینی کند.» او به وعده بشار اسد برای برگزاری رفراندم درباره قانون اساسی این کشور اشاره کرد و گفت: «چرا برخی کشورها سعی دارند مانع از انجام این اصلاحات شوند؟»

صالحی با محکوم کردن دخالت‌های خارجی در امور داخلی سوریه گفت: «باید به سوریه این فرصت را داد که اصلاحات را در درون خود انجام دهد.»

به گزارش سازمان ملل در سوریه در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۵۴۰۰ نفر کشته شده‌اند. ایران متهم به همکاری و حمایت از رژیم اسد در سرکوب معترضان است. وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به اتیوپی نیز گفته بود: «دولت سوریه به مطالبات و خواسته‌های مردمش لبیک گفته، بنابراین دلیل و توجیه قانع‌کننده‌ای بر فشارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی غربی‌ها و برخی اعراب به سوریه وجود ندارد.»


 


دویچه وله: پراناب موخرجی، وزیر دارایی هند می‌گوید دولت هند مایل نیست واردات نفت از ایران را کاهش دهد. هند ۱۲ درصد از نفت موردنیاز خود را از ایران وارد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی وزیر دارایی هند روز یکشنبه (۱۰ بهمن / ۳۰ ژانویه) در شیکاگو به خبرنگاران گفت، کاهش خرید نفت از ایران غیرممکن است زیرا ایران یکی از کشورهای مهم تامین‌کننده نفت برای کشورهای درحال رشد است.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اجلاس روز دوشنبه (۲۳ ژانویه/۳ بهمن) در بروکسل تحریم نفت ایران و بستن حساب‌های بانک مرکزی ایران را به تصویب رساندند. تمام کشورهای اروپایی باید تا اول ژوئیه ۲۰۱۲ خرید نفت از ایران را متوقف کنند.

اتحادیه اروپا از دیگر کشورهای جهان خواسته ‌است تا به این تحریم ها بپیوندند و به این ترتیب با فشار اقتصادی بر ایران، این کشور را مجبور به پایان دادن به برنامه‌های اتمی‌اش کنند.


 


بی بی سی فارسی:حسن فتحی، روزنامه‌نگار مستقل که از ۲۲ آبان‌ماه بازداشت شده بود، امروز دوشنبه ۱۰ بهمن‌ماه با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.
آقای فتحی توسط مأمورانی که لباس شخصی به تن داشتند بازداشت شده بود.
رسانه های نزدیک به حکومت اعلام کرده بودند که بازداشت او به دلیل مصاحبه او با بی بی سی در مورد انفجار در پادگان سپاه در غرب تهران بوده است.
به گزارش این رسانه ها، اتهام آقای فتحی "نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی" است.
پس از بازداشت حسن فتحی، بی بی سی بیانیه ای صادر کرد و در آن نوشت: "بی‌بی‌سی فارسی خبرنگار یا کارمندی در ایران ندارد و این بخش به عنوان یک تحلیلگر مستقل با آقای حسن فتحی و بسیاری دیگر از روزنامه نگاران، دانشگاهیان و سایر شخصیت های ایران مصاحبه می کند."
بازداشت حسن فتحی با محکومیت گسترده داخلی و خارجی روبرو شد و دهها روزنامه نگار ایرانی با امضای بیانیه ای خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط او شده بودند.


 


بی بی سی فارسی: در سومین روز اجرای طرح تک نرخی کردن ارز در ایران، نرخ دلار افزایش پیدا کرده و در بازار آزاد با قیمت ۱۸۸۰ تومان معامله شده است.
خبرگزاری مهر گزارش داده که هر دلار که روز گذشته ۱۸۳۰ تومان معامله می شد امروز به ۱۸۸۰ تومان افزایش پیدا کرده است.
قیمت سکه طرح قدیم که روز گذشته ۸۶۰ هزار تومان بوده، امروز با پنج هزار تومان کاهش با قیمت ۸۵۵ هزار تومان خرید و فروش شده است.
بعد از بحران یک ماهه در بازار ارز و طلا، بانک مرکزی ایران از روز شنبه هشتم بهمن برنامه تک نرخی ارز را که چند ماه پیش کنار گذاشته بود، دوباره به اجرا گذاشت.
بعد از اعلام این برنامه تازه و افزایش نرخ سود سپرده های بانکی از حدود ۱۲ درصد به ۲۱ درصد، التهاب بازار ارز کاسته شد. پیش از اجرای این برنامه تازه، قیمت هر دلار نزدیک به دو هزار و ۱۰۰ تومان، یورو دو هزار و ۶۰۰ تومان و پوند سه هزار و ۲۰۰ تومان افزایش پید کرده بود.
قیمت هر دلار در اولین روز اجرای این برنامه تا کمتر از ۱۸۰۰ تومان کاهش پیدا کرد اما گزارشها نشان می دهد که در سومین روز اجرای این برنامه، قیمت هر دلار دستکم ۸۰ تومان افزایش پیدا کرده است.


 


کلمه: شورای هماهنگی راه سبز امید در آستانه ی ۲۵ بهمن و سالگرد حضور خیابانی مردم به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همچنین سالگرد آغاز زندان خانگی رهبران جنبش سبز در بیانیه ای از تمامی همراهان و حامیان جنبش سبز دعوت کرده از ساعت ۴ تا ۷ بعد از ظهر روز ۲۵ بهمن ماه در تهران در پیاده‌روهای خیابان‌های انقلاب و آزادی، حدفاصل میدان فردوسی و تقاطع نواب، و در شهرستان‌ها در خیابان اصلی هر شهر، بنابر تصمیم فعالان محلی، اقدام به پیاده‌روی سکوت کنند.

این شورا در بیانیه خود تاکید کرده که حفظ هوشیاری و نیز التزام به خط مشی جنبش در پایبندی به اصل عدم توسل به خشونت، از هرگونه سوء استفاده احتمالی جلوگیری خواهیم کرد.

شورای هماهنگی در بخشی از بیانیه خود آورده است: ایران و ایرانیان در چالش با یکی از سخت‌ترین دوره‌های تاریخ خود بسر می‌برند. بی‌کفایتی دولتمردان، منافع و سرمایه‌های ملی را بر باد داده و می‌دهد. با اینکه درآمد نفتی ایران طی سالیان اخیر بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار (بیش از درآمد همه‌ی دولت‌های پس از انقلاب) بوده و مدعیان عدالت با شعار آوردن پول نفت بر سر سفره‌های مردم و رفع فقر و فساد و تبعیض بر سرکار آمدند نتایج عملکردشان جز کاهش نرخ‌های رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری به پائین‌ترین سطح، و افزایش نرخ‌های بیکاری و تورم به بالاترین رقم در در دو دهه اخیر نبوده، و به شکلی تأسف‌بار بر دامنه‌ی فقر و فساد و تبعیض در کشور افزوده شده است.

متن کامل این فراخوان که نسخه ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

به‌نام خدا

«خداوند سرنوشت هیچ ملتی را تغییر نمی دهد، مگر آن که خودشان آن را تغییر بدهند.» (سوره رعد، آیه ۱۱)

«امروز گفتمانی تازه متولد شده است. گفتمانی که شهدای آن، پیشقراولان، و دربندشدگانش پرچم‌داران آن هستند. گفتمانی که خشونت را طرد می‌کند و راه تغییر را از طرق مسالمت آمیز جستجو می‌کند. گفتمانی که چندصدایی را به رسمیت می‌شناسد و اتحاد ملی را نه در سکوت گورستانی که در تمسک به عقلانیت جمعی می‌جوید. گفتمانی که عدالت را نه در اقتصاد صدقه‌ای، بلکه در ایجاد فرصت‌های برابر و توانمندسازی محرومان می‌داند. گفتمانی که فساد را تحمل نمی‌کند و با وعده‌ی آوردن نفت بر سر سفره مردم، یک‌شبه قیمت نان و سوخت و برق و گاز را چند برابر نمی‌سازد. گفتمانی که به حفظ نیروی کار کشور ایمان دارد و منابع و تولیدملی را با تحویل بازار ملی به واردات خارجی ویران نمی‌سازد. گفتمانی که اعتیاد و دزدی و طلاق را نتیجه سی درصد بیکاری جوانان می‌داند. گفتمانی که از رأی مردم نمی‌ترسد و از رجوع به قانون اساسی نمی‌هراسد.» (بخشی از بیانیه آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی در آستانه ۲۲ بهمن سال ۱۳۸۹)

هموطنان آزاده و آگاه

ایران و ایرانیان در چالش با یکی از سخت‌ترین دوره‌های تاریخ خود بسر می‌برند. بی‌کفایتی دولتمردان، منافع و سرمایه‌های ملی را بر باد داده و می‌دهد. با اینکه درآمد نفتی ایران طی سالیان اخیر بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار (بیش از درآمد همه‌ی دولت‌های پس از انقلاب) بوده و مدعیان عدالت با شعار آوردن پول نفت بر سر سفره‌های مردم و رفع فقر و فساد و تبعیض بر سرکار آمدند نتایج عملکردشان جز کاهش نرخ‌های رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری به پائین‌ترین سطح، و افزایش نرخ‌های بیکاری و تورم به بالاترین رقم در در دو دهه اخیر نبوده، و به شکلی تأسف‌بار بر دامنه‌ی فقر و فساد و تبعیض در کشور افزوده شده است. رجوع به گزارش‌های رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، و همچنین مراجع و نهادهای بین‌المللی به‌خوبی اثباتگر این موضوع است. افشای فساد و اختلاس بانکی بی‌سابقه (سوء استفاده مالی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی) در ماه‌های اخیر تنها یکی از نشانه‌های بارز فساد مالی و اداری دامنگیر کشور است.

تیرماه سال گذشته، مهندس میرحسین موسوی در ارزیابی دور جدید تحریم‌ها علیه ایران و واکنش حاکمیت اقتداگرا، نکات مهم و سخنان ماندگاری بیان داشت، و ازجمله تاکید کرد: «این حق مردم است که ماهیت قطعنامه و تحریم‌های دیگری که در حال افزوده شدن به آن است بشناسند. باید آنها بدانند این تحریم‌ها چه اثری بر سفره آنها و روی نرخ بیکاری و تورم و تولید و پیشرفت کشور و امنیت می گذارد. صرفا گفتن اینکه این قطعنامه یک ورق پاره است مشکل مردم و کشور را حل نمی کند.» وی همچنین از منظر یک صاحب‌نظر و فعال سیاسی «ملی» اعلام کرد: «جنبش سبز باید از تمام توان بین‌المللی خود استفاده کند تا به قدرتهای خارجی نشان دهد به آنها اجازه نمی‌دهد از ضعف وعدم مشروعیت دولت کنونی استفاده و به استقلال، تمامیت ارضی و منافع عالی کشور آسیب رسانند.» اینها ملاحظاتی بس ارزشمند و درخور توجه و پیگیری است.

اما با کمال تأسف، به نصایح دوراندیشانه دلسوزان کشور بی توجهی شد و اینک، در هنگامه‌ی تورم لجام ‌گسیخته و تشدید تحریم‌ها علیه ایران، و نیز تشدید سرکوب و ارعاب و بازداشت منتقدان و شهروندان ناراضی، مردم ایران دشوارترین روزهای زندگی خود را سپری می کنند. بجای روی کردن به مردم و جبران اشتباهات، هنوز هم بر ادامه سیاست سرکوب پافشاری می‌شود و صدها کنشگر مدنی و فعال سیاسی معترض به اوضاع کشور از کودتای انتخاباتی خرداد ۱۳۸۸، هم‌چنان در زندان‌های استبداد و حبس غیرقانونی بسر می‌برند. آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، و خانم زهرا رهنورد، رهبران آزاده‌ و صادق و همراه جنبش سبز از آن جمله‌اند که از ‌سال گذشته، در حبس غیرقانونی و زندان خانگی محصورند.

در چنین شرایطی است که ۳۹ زندانی سیاسی و آزاده‌ی دربند در بیانیه‌ای خواستار پیگیری اعتراض‌‌ها و خواست‌های حقوق بشرطلبانه و دموکراسی‌ خواهانه‌ی مردم ایران، با اولویت نهادن به آزادی رهبران جنبش سبز شده‌اند.

این حق انسانی و قانونی و شرعی ایرانیان است که به وضع کنونی زندگی خود و نیز شرایط کشور خویش اعتراض کنند؛ اعتراض کنند به: حاکمیت دروغ و سرکوب، شرایط سخت زندگی، گرانی روزافزون نیازهای اولیه‌ و تنگناهای معیشتی، سلطه‌ی ناکارآمدی در اداره‌ی کشور، گسترش ناامنی، فروپاشی ارزش‌های اخلاقی، شرایطی که باعث فروپاشی بسیاری از کانون‌های گرم خانواده‌ها شده، گسترش روزافزون اعتیاد و بزهکاری در جامعه، توسعه‌ی ساعت به ساعت فقر، قرار گرفتن در شرایط ذلت‌بار بین‌المللی که نتیجه سیاست‌های ماجراجویانه و غیرواقع بینانه دولت در طی سال‌های اخیر است، مدیریت پادگانی در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی، اعمال سیاست‌های تبعیض آلود در برخورد با زنان، اقوام و صاحبان عقاید و باورمندان به آیین‌های گوناگون و نیز دگراندیشان، حبس غیرقانونی رهبران جنبش سبز و دیگر زندانیان حوادث پس از انتخابات، که همگی برخلاف قانون اساسی است؛ اعتراض به این همه، حق ایرانیان است.

از اینرو، از تمامی همراهان جنبش سبز دعوت می کنیم از ساعت ۴ تا ۷ بعد از ظهر روز ۲۵ بهمن ماه در تهران در پیاده‌روهای خیابان‌های انقلاب و آزادی، حدفاصل میدان فردوسی و تقاطع نواب، و در شهرستان‌ها در خیابان اصلی هر شهر، بنابر تصمیم فعالان محلی، اقدام به پیاده‌روی سکوت کنند. بدیهی است که همه‌ی ما همچون گذشته، با حفظ هوشیاری و نیز التزام به خط مشی جنبش در پایبندی به اصل عدم توسل به خشونت، از هرگونه سوء استفاده احتمالی جلوگیری خواهیم کرد. در مقابل، از نیروهای انتظامی نیز می‌خواهیم به حقوق قانونی هموطنانشان احترام بگذارند و به جهانیان نشان دهند که مانند نیروهای سرکوبگر نظام‌های استبدادی عمل نخواهند کرد.

شورای هماهنگی راه سبز امید

۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۰

فراخوان راهپیمایی اعتراضی 25 بهمن 90


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته