-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ بهمن ۶, پنجشنبه

Latest New from Green Correspondents for 01/26/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 


«در ايران که در رتبه ۱۷۵ام قرار دارد، سال‌هاست که تعقيب و تحقير روزنامه نگاران جزئی از فرهنگ رسمی سياسی شده‌ است. رژيم در اين کشور از طريق آزار و اذيت رسانه ها زنده است.»
خبرنگاران سبز/ایران-و-جهان:
سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه دهمين فهرست شاخص سالانه آزادی مطبوعات در جهان را منتشر کرد که در آن رتبه های آزادی مطبوعات در ۱۷۹ کشور جهان ديده می شود. در اين فهرست که مربوط به آزادی مطبوعاتی در سال ۲۰۱۱ و آغاز ۲۰۱۲ است ايران در ميان ۱۷۹ کشور جهان از نظر آزادی مطبوعات در رتبه ۱۷۵ام قرار دارد.

کشورهايی که در اين دوره وضعيت آزادی مطبوعاتی در آنها از ايران بدتر بوده ‌است به ترتيب سوريه، ترکمنستان، کره شمالی و اريتره هستند.

ايران در گزارش سال ۲۰۱۰ شاخص سالانه آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز نيز در ميان ۱۷۸ کشور در رتبه ۱۷۵ام قرار داشت که در رتبه‌بندی جديد، سوريه در وضعيت بدتری نسبت به ايران قرار گرفته ‌است.
در گزارش تازه آمده‌ است: «جای تعجب نيست که همان سه کشور اريتره، ترکمنستان و کره شمالی که ديکتاتورهايی مطلق بر آنها حاکمند که هيچ اجازه‌ای به آزادی‌های مدنی نمی دهند بار ديگر سه جايگاه قعر اين فهرست را اشغال کرده‌اند.»
اين گزارش ادامه می دهد: «امسال در قعر جدول بلافاصله پس از کشورهای نام‌برده، سوريه، ايران و چين ديده می شوند،‌ سه کشوری که به نظر می آيد تماس خود با واقعيت را از دست داده‌اند و به گردابی جنون‌آميز از ترور فرو رفته اند.»
در بخش ديگری از اين گزارش آمده‌ است: «در ايران که در رتبه ۱۷۵ام قرار دارد، سال‌هاست که تعقيب و تحقير روزنامه نگاران جزئی از فرهنگ رسمی سياسی شده‌ است. رژيم در اين کشور از طريق آزار و اذيت رسانه ها زنده است.»
جهان عرب، آذربايجان، ترکيه، شمال اروپا
سالی که گذشت با خيزش‌های اعتراضی در چندين کشور عربی همراه بود و اين روند موسوم به «بهار عربی» در رتبه‌های جديد برخی از اين کشورها در فهرست آزادی مطبوعاتی نيز بازتاب يافته ‌است.
برای نمونه، تونس که در فهرست سال پيش از آن، در جايگاه ۱۶۴ام قرار داشت در جدول جديد به رتبه ۱۳۴ام صعود کرده ‌است که پايان يافتن آزار روزنامه‌نگاران از سوی رژيم زين‌العابدين بن علی، رئيس جمهوری سرنگون‌شده تونس، از دلايل آن ذکر شده‌ است.
مصر که طی سال گذشته شاهد سرکوب‌های رژيم حسنی مبارک، رئيس‌جمهور مخلوع اين کشور، بود در سال گذشته ميلادی ۳۹ جايگاه در رتبه‌بندی آزادی بيان سقوط کرده‌ است.
مملکت پادشاهی بحرين نيز که حکومت آن هم‌اينک در ميان ۱۰ حکومت اصلی سرکوبگر جهان قرار دارد در فهرست جديد آزادی مطبوعات با ۲۹ رتبه سقوط، به جايگاه ۱۷۳ام رسيده ‌است.
ليبی نيز که در سال گذشته شاهد پايان حکومت معمر قذافی بود هم‌اينک از رتبه ۱۶۰ به ۱۵۴ صعود کرده ‌است. عراق در رتبه‌بندی جديد ۲۲ جايگاه سقوط کرده و در رتبه ۱۵۲ام قرار گرفته که گزارشگران بدون مرز اين روند را «نگران‌کننده» توصيف کرده ‌است.
به نوشته سازمان گزارشگران بدون مرز، جمهوری آذربايجان نيز با «سقوطی شديد» در رتبه ۱۶۲ام قرار گرفته ‌است که «در حال نزديک شدن به قعر جدول است.» اين گزارش از الهام عليف، رئيس‌جمهوری آذربايجان، به عنوان «درنده آزادی مطبوعات» نام برده که «تاوان چالش‌هايی که حکومتش در خيابان‌ها با آن روبه‌رو است را از رسانه‌ها می‌گيرد».
در بخش ديگری از اين گزارش در مورد ترکيه آمده ‌است که «اين کشور به عادات گذشته بازگشته و اين بار با ۱۰ رتبه سقوط به جايگاه ۱۴۸ام رسيده‌ است».
در اين گزارش در مورد ترکيه آمده‌ است: «به بهانه مبارزه با تروريسم، ده‌ها نفر پيش از محاکمه زندانی شده‌اند ... و شنود وسيع تلفن‌ها و پايمال کردن حق محرمانه ماندن منابع خبرنگاران همگی کمک کرده تا دوباره فضايی از ارعاب در رسانه‌ها حاکم شود.»
کشورهای صدر جدول شاخص آزادی مطبوعات جهان به ترتيب فنلاند، نروژ و هلند هستند که پژوهش‌ها نشانگر احترام دولت‌های اين کشورها به آزادی بيان و آزادی مطبوعات است.
گزارشگران بدون مرز درباره حضور پيوسته اين کشورها در صدر اين جدول می‌نويسد که «اين امر يادآور آن است که استقلال رسانه‌ای تنها در بستر دموکراسی‌های قوی ماندگار می‌ماند، زيرا دموکراسی نيازمند آزادی رسانه‌ای است.»

 
 


از اينرو از تمامی هموطنان آزاده و آگاه خويش درهرکجای جهان که هستند، می خواهيم در کنار آگاهی بخشی در مورد انتخابات دروغين و مهندسی شده و فرمايشی اسفندماه، از هيچ کوششی برای پيگيری آزادی رهبران محبوس جنبش سبز در بهمن ماه جاری دريغ نکنند.
خبرنگاران سبز:
 سی و نه زندانی سياسی که هم اکنون در زندان های جمهوری اسلامی اسیر نیروهای امنیتی سپاه پاسدارن هستند، در بيانيه ای از همه مردم خواسته اند تا در کنار آگاهی بخشی در مورد انتخابات دروغين و مهندسی شده و فرمايشی اسفندماه، از هيچ کوششی برای پيگيری آزادی رهبران محبوس جنبش سبز در بهمن ماه جاری دريغ نکنند.

در اين بيانيه که به امضای سی و نه زندانی سياسی از طيف های مختلف فکری جنبش سبز رسيده، از تمامی آزادی‌خواهان جهان و نهادهای مستقل مدافع حقوق بشر خواسته شده که برای رهايی رهبران جنبش اعتراضی مردم ايران از حبس نامشروع و ظالمانه، ياری کنند.

اين زندانيان سياسی که خود قربانی سناريوهای ساختگی باند سعيد امامی ها هستند، با انتقاد از حبس خانگی رهبران جنبش سبز آورده اند: بيش از ۱۱ ماه از بازداشت و حبس غيرقانونی آقايان موسوی و کروبی و خانم رهنورد می‌گذرد. اگر حاکميت به فکر پر کردن نمايشی کرسی‌های مجلس زير سايه سرکوب و استبداد است، آزادگان ايران‌زمين مکلف‌اند که در تدبير گسترش و تعميق جنبش اعتراضی خود و به‌ويژه در گام نخست، آزادی رهبران در حصر و حبس خود باشند.

در اين بيانيه با تقدير از اجماع عمومی برای عدم شرکت در انتخابات تاکيد شده است که تحقق حاکميت ملی از مجرای انتخابات آزاد، سالم و منصفانه به‌عنوان خواسته‌ی اصلی جنبش سبز همچنان باقی است. قدم نخست در اين راه چنان که در دو بيانيه‌ی آبان‌ماه و آذرماه خود تاکيد کرديم، آزادی رهبران آزاده‌ و استوار و صادق جنبش سبز است.

متن کامل اين بيانيه که در اختيار کلمه قرار گرفته است به شرح زير است:

به نام خدا

نيروهای امنيتی و نظامی درحالی برگزاری انتخابات نمايشی و فرمايشی مجلس نهم را در دستور کار خود قرار داده‌اند که هم‌زمان سرکوب فعالان سياسی و روزنامه‌نگاران را شدت بخشيده‌اند. جامعه بيشتر از هر زمان شاهد انسداد سياسی است؛ وضعيتی که در هيچ‌يک از انتخابات‌های پيشين شاهد نبوده‌ايم. فضای سنگين امنيتی و نظامی کودتاگران حاکم بر کشور هر روز قربانی جديدی می‌گيرد. اين همه در حالی صورت می‌گيرد که رهبران جنبش اعتراضی، آقايان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد در زندان خانگی تحت فشارهای بيشتر و محدوديت‌های شديدتر و نگران‌کننده قرار گرفته‌اند.

آقايان موسوی و کروبی، نامزدهای انتخابات رياست جمهوری دهم، تنها به جرم پيگيری رأی موکلان خود و پايمردی بر مواضع حق طلبانه‌شان، قريب به يک سال است که در حبس و حصر غيرقانونی و ناجوانمردانه بسر می برند. يک سال پيش، آنان در چنين ماهی برای حمايت از جنبش‌های مردمی رهايی‌بخش و خواسته‌های انسانی آزادگان تونس و مصر و کشورهای منطقه، درخواست راهپيمايی کردند. پاسخ صاحبان قدرت نامشروع، همانند تمامی روزهای پس از ۲۲خرداد ۱۳۸۸، منفی بود. وقتی اقتدار حاکميت، متکی بر آراء حقيقی و روندهای دموکراتيک نباشد، نه تنها مخالفان از امکان بروز و ظهور محروم می‌شوند بلکه به شديدترين شکل مورد سرکوب قرار می‌گيرند. همان مواجهه‌ی خشونت بار و ضدانسانی ای که پس از انتخابات رسوای ۱۳۸۸، جان ده‌ها شهروند مظلوم را فدای جاه‌طلبی اقتدارطلبان کرد و هزاران شهروند مظلوم (از نخبه تا عادی و از شناخته شده تا گمنام) را ظالمانه به حبس افکند و با سرکوب غيرانسانی مورد حمله و هجمه قرار داد.

در پی فراخوان رهبران جنبش سبز، آزادگان ايران در بسياری از شهرهای کشور به خيابان آمدند. تجمع اعتراض آميز سبزها آن هم ۲۰ ماه پس از کودتای انتخاباتی چنان باشکوه بود که حاکمان متکی به زر و زور و تزوير، آزادی رهبران جنبش اعتراضی را برنتافتند. رهبران جنبش سبز نيز همچون بسياری از ‌فعالان سياسی، کنشگران مطبوعاتی، حقوقدانان، استادان، و دانشجويان محبوس شدند.

حال، بيش از ۱۱ ماه از بازداشت و حبس غيرقانونی آقايان موسوی و کروبی و خانم رهنورد می گذرد. اگر حاکميت به فکر پر کردن نمايشی کرسی های مجلس زير سايه سرکوب و استبداد است، آزادگان ايران‌زمين مکلف‌اند که در تدبير گسترش و تعميق جنبش اعتراضی خود و به ويژه در گام نخست، آزادی رهبران در حصر و حبس خود باشند.

اصلاح‌طلبان و آزادی‌خواهان حقيقی به ارزيابی رهبران محبوس خود، ندای ما از درون زندان و خواست اکثريت ايرانيان و جمعيت‌های سياسی وطن‌دوست، پاسخ مثبت دادند و حاضر به گرم کردن تنور انتخابات مهندسی شده و بازتوليد استبداد نشدند. تحقق حاکميت ملی از مجرای انتخابات آزاد، سالم و منصفانه به‌عنوان خواسته‌ی اصلی جنبش سبز همچنان باقی است. قدم نخست در اين راه چنان که در دو بيانيه‌ی آبان‌ماه و آذرماه خود تاکيد کرديم، آزادی رهبران آزاده‌ و استوار و صادق جنبش سبز است.

از اينرو از تمامی هموطنان آزاده و آگاه خويش درهرکجای جهان که هستند، می خواهيم در کنار آگاهی بخشی در مورد انتخابات دروغين و مهندسی شده و فرمايشی اسفندماه، از هيچ کوششی برای پيگيری آزادی رهبران محبوس جنبش سبز در بهمن ماه جاری دريغ نکنند.

همچنين تمامی آزادی‌خواهان جهان و نهادهای مستقل مدافع حقوق بشر را برای رهايی رهبران جنبش اعتراضی مردم ايران از حبس نامشروع و ظالمانه، به ياری می‌طلبيم. سزاوار نيست مدافعان حقوق بشر در جهان چشم بر اين ظلم مستدام فروبندند.

امضاء‌کنندگان اين بيانيه که خود از پرداخت هزينه‌ برای تحقق خواست های قانونی و ايستادن پای سخن حق، ابايی نداشته‌‌اند، بر اين باورند که رسيدن به چشم‌اندازهای مطلوب مستلزم هزينه است. معتقديم که آرمان‌های انقلاب مردمی ۱۳۵۷ و تحقق آزادی و جمهوريت و استقلال و رفاه و پيشرفت، در گرو کوشش پيگير و تلاش مصمم و بی‌یأس است؛ اين راهی است که از مشروطه و نهضت ملی گشوده شده و تداوم‌اش با عزم مستدام ياران صبور و متوکل و اميدوار سبز در پيوند است.  «والعاقبه للمتقين»

يعقوب‌وار وا اسفا همی زنم / ديدار خوب يوسف کنعانم آرزوست
والله که شهر بی تو مرا حبس می‌شود / آوارگی و کوه و بيابانم آرزوست
جانم ملول گشت ز فرعون و ظلم او / آن نور موسی عمرانم آرزوست

اسامی امضاء‌کنندگان به ترتيب حروف الفبا:
۱- بهمن احمدی امويی
۲- حسن اسدی زيد آبادی
۳- جواد امام
۴- محسن امين زاده
۵- مسعود باستانی
۶- عماد بهاور
۷- سيد عليرضا بهشتی شيرازی
۸- سيدمصطفی تاجزاده
۹- سعيد جلالی فر
۱۰- علی جمالی
۱۱- امير خرم
۱۲- بابک داشاب
۱۳- محمد داوری
۱۴- مجيد دری
۱۵- امير خسرو دلير ثانی
۱۶- عليرضا رجايی
۱۷- حسين زرينی
۱۸- عيسی سحر خيز
۱۹- داوود سليمانی
۲۰- محمد سيف زاده
۲۱- قاسم شعله سعدی
۲۲- کيوان صميمی
۲۳- فريدون صيدی راد
۲۴- جليل طاهری
۲۵- محمد فريد طاهری قزوينی
۲۶- فيض الله عرب سرخی
۲۷- سيامک قادری
۲۸- ابوالفضل قديانی
۲۹- فرشاد قربان پور
۳۰- سعيد متين پور
۳۱- محسن محققی
۳۲- مهدی محموديان
۳۳- محمد رضا معتمد نيا
۳۴- علی مليحی
۳۵- عبدالله مومنی
۳۶- محسن ميردامادی
۳۷- بهزاد نبوی
۳۸- ضيا نبوی
۳۹- ابوالفضل عابدينی

 
 


 با تسليت اين مصيبت به خانواده‌ها و همرزمانشان در سال‌های جنگ و پس از آن، اميدوارم در بارگاه احديت با همسنگران شهيد خويش محشور شوند. 
خبرنگاران سبز/سیاست:
چهار فرمانده دوران جنگ هرکدام به دلايلی مشابه تنها در ۴ روز چشم از جهان بستند. در اين بين طبق روال گذشته همگان منتظر انتشار پيام تسليت آيت الله خامنه ای در رابطه با درگذشت فرماندهانی سابق دوران جنگ بودند که تابدين لحظه اين عرف شکسته شد تا گمانه زنی ها برای تشکيک در تسويه حساب درون سازمانی بيشتر خودنمايی کند.

پس از تسليت سردار حسين علايی و سردار غلامعلی رجايی، آيت الله هاشمی رفسنجانی رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تنها شخصيت ای است که درگذشت نابهنگام چهار فرمانده دوران دفاع مقدس را به خانواده و همرزمان آنان تسليت گفت تا برخلاف سرداران فعلی سپاه که در ارکان بالای قدرت نفوذ دارند و شخص رهبری دومين شخصيت کشور باشد که رسمن اين درگذشت را تسليت گفته باشد.

به گزارش خبرنگاران سبز، متن پيام تسليت آیت الله هاشمی رفسنجانی به شرح زير است:

انالله و انااليه راجعون

درگذشت نابهنگام فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، سردار احمد سياف‌زاده و سردار عباس مهری که خاطرات هشت سال دفاع مقدس آنان فراموش شدنی نيست، باعث تالم خاطر گرديد.

با تسليت اين مصيبت به خانواده‌ها و همرزمانشان در سال‌های جنگ و پس از آن، اميدوارم در بارگاه احديت با همسنگران شهيد خويش محشور شوند.

اکبر هاشمی‌رفسنجانی
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام
کد مطلب :

 
 


 شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب عسل اسماعيل‌زاده را به اتهام "تبليغ عليه نظام" و "اجتماع و تبانی" به تحمل چهار ماه حبس تعزيری و هشت ماه حبس تعليقی محکوم کرده است.
خبرنگاران سبز/حقوق بشر:
عسل اسماعيل زاده، فعال اصلاح طلب و از اعضای ستاد تجريش ميرحسين موسوی که ۱۱ ارديبهشت‌ماه در حين بازگشت به منزل توسط نيروهای لباس شخصی بازداشت و مدت ۳۱ روز در سلول انفرادی بند ۲۰۹ به سر برد پس از آزادی اش با حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام "تبليغ عليه نظام" و "اجتماع و تبانی" به تحمل چهار ماه حبس تعزيری، هشت ماه حبس تعليقی و ٧۴ضربه شلاق محکوم شد.

روز دوشنبه سوم بهمن ماه، عسل اسماعيل زاده جهت دريافت حکم صادره خود به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مراجعه کرده بود، که در حکم ابلاغی به نامبرده، تحمل ٧۴ضربه شلاق نيز اضافه شده بود، که اين حکم ، با حکم ابلاغ شده به وکيل نامبرده در تاريخ هفدهم ديماه مغايرت داشت.

وی چندی پيش به جرم فاتحه خوانی بر مزار ندا آقا سلطان، از شهدای حوادث بعد از انتخابات دستگير شده بود که پس از چند روز به قيد التزام آزاد شد.


 
 

 بنابه گفته پزشکان پزشکی قانونی که به زندان آمده بودند اين روزنامه‌نگار بايد در اسرع وقت به بيمارستان برای معاينه و سی.تی.اسکن و درمان اعزام می شد.
خبرنگاران سبز/حقوق بشر:
پس از ماه ها تلاش و پيگيری بالاخره مسعود باستانی از زندان رجايی شهر کرج به بيمارستان سينای تهران منتقل شد.مسعود باستانی که از سردردهای شديد و مداوم در زندان رنج می‌برد و اين وضعيت سبب شده بود که چندين بار دچار لمسی بدن شده، به بهداری زندان منتقل شود.

پزشکان زندان رجايی شهر همه رای به اعزام اين روزنامه نگار زندانی برای درمان و انتقال او به بيمارستانی خارج از زندان داده بودند اما با اين همه مسوولان قضايی به اين موضوع توجی نمی کنند و حاضر نبودند به او مرخصی درمانی بدهند.

همچنين به گزارش کلمه، هفته ی گذشته و در پی وخامت حال اين روزنامه نگار جوان و دربند پدر و مادر او درباره شرايط فرزندشان نامه ای به دادستان کل کشور نوشته بودند.

مسعود باستانی که به ۶ سال حبس تعزيری محکوم شده است روز گذشته پس از دو سال و نيم برای اولين بار از زندان خارج به بيمارستان اعزام شده است.
بنابه گفته پزشکان پزشکی قانونی که به زندان آمده بودند اين روزنامه‌نگار بايد در اسرع وقت به بيمارستان برای معاينه و سی.تی.اسکن و درمان اعزام می شد.

مسعود باستانی روزنامه نگار منتقد در حوادث پس از انتخابات بازداشت شده و پس از فشارهای شديد جسمی و روانی در دادگاه های نمايشی حضور يافت، اما پس از مدت کوتاهی اعلام کرد که تمام اعترافاتش تحت فشار بوده و پس از اين فشارهای متفاوت و جديدی بر وی اعمال شد.



 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به greencorrespondents-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به greencorrespondents@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته