-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ بهمن ۶, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 01/26/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌ها، پرونده‌ی زانیار و لقمان مرادی، دو زندانی سیاسی کرد محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج که بنا بر رای قاضی صلواتی، رییس شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بودند، به اجرای احکام فرستاده شده است.

این در حالی است که اتهام محاربه از طریق قتل پسر امام جمعه‌ی شهر مریوان به این زندانی سیاسی وارد، و حکم اعدام پس از تایید حکم در دادگاه تجدید نظر و هم‌چنین دیوان عالی کشور به اجرای احکام فرستاده شده است.

به گزارش هرانا، پدر زانیار مرادی می‌گوید: «مسوولان چندی پیش با امام جمعه‌ی مریوان تماس گرفته و از وی خواسته بودند که در مراسم اجرای حکم اعدام شرکت کند اما خوش‌بختانه وی می‌داند که زانیار یا لقمان را خودشان به عنوان قاتل معرفی کردند و در واقع بی‌گناه‌اند و به همین خاطر از این درخواست سرپیچی کرده و همین امر پرونده را در همان روال قبلی نگه داشته است.»

وی تاکید می‌کند که حکم اعدام فرزندش از سوی دیوان عالی کشور تایید شده و این موضوع از طریق مسوولان زندان و به طور شفاهی به فرزندش ابلاغ شده است.

اقبال مرادی در ادامه می‌گوید: «زانیار ۳۰ ماه است که در زندان به سر می‌برد و در طی این مدت هیچ یک از اعضای خانواده موفق به ملاقات با وی نشدند. آن‌چنان که مسوولان زندان در پی مراجعت دیگر اقوام این زندانی سیاسی برای ملاقات، هم‌راه با رفتاری ناخوشایند، عنوان کرده‌اند؛ دلیل این مهم عدم حضور اقوام درجه یک زانیار مرادی در ایران است.»

آقای مرادی در خصوص مطلع بودن وکیل فرزندش از روند می‌گوید: «وکلا که در ایران نمی‌توانند کاری انجام دهند و وکیلی مثل خانم ستوده هم که بتواند کاری بکند، متاسفانه جایش در زندان است. یک وکیلی هم بر روی پرونده کار می‌کرد، اما به جای این‌که از موکل خودش دفاع کند، از خانواده‌ی امام جمعه دفاع می‌کرد و بیش‌تر به وکیل مقتول می‌ماند.»

وی می‌افزاید که از روند مثبت پرونده‌ی فرزندش قطع امید کرده و در حال حاضر نیز تنها درخواستش از نهادها و سازمان‌های حقوق بشری و افرادی که در حوزه‌ی حقوق زندانیان سیاسی فعالیت می‌کنند این است که، با تلاش‌هایشان جلوی اجرای احکام آن‌چه وی «ناعادلانه» خوانده، را بگیرند.

از سویی دیگر احکام اعدام صادره برای لقمان و زانیار مرادی از سوی دادگاه انقلاب است و دادگاه کیفری‌ این دو زندانی سیاسی، که مقرر شده بود به صورت فوق‌العاده تشکیل شود، تاکنون برگزار نشده است.

لازم به ذکر است که خانواده‌ی لقمان مرادی نیز علارغم این‌که در ایران زندگی می‌کنند، بیش از ۷ ماه است که با وی ملاقاتی نداشته‌اند.

 بیشتر بخوانید:

«بازگشت لقمان مرادی به زندان رجایی‌شهر کرج»


 


خبر ویژه / رادیو کوچه

دبیرکل اتحادیه عرب، روز پنج‌شنبه، 26 ژانویه، از ارایه طرح صلح جهت پایان دادن به خشونت‌های چندماه سوریه به شورای امنیت سازمان ملل متحد خبر داده است.

به گزارش الجزیره، نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب، که در قاهره با خبرنگاران سخن می‌گفت از ارایه این طرح در روز دوشنبه، 30 ژانویه، به شورای امنیت در نیویورک خبر داد.

بر اساس این طرح بشار اسد می‌بایست قدرت را به معاون خود منتقل و از مقام‌ خود کناره‌گیری کند و پس از آن دولت وحدت ملی ظرف مدت دو ماه تشکیل شود.

نبیل العربی و شیخ حمد بن‌جاسم آل‌ثانی امیر قطر و مسوول کمیته رسیدگی به بحران سوریه در اتحادیه عرب، قرار است برای ارایه این طرح روز شنبه، 28 ژانویه، به نیویورک سفر کنند.

این طرح به گفته اتحادیه عرب جهت حمایت از فعالان داخل سوریه و مخالفان بشار اسد، رییس جمهوری این کشور ارایه شده است. این اتحادیه امیدوار است که طرح در شورای امنیت ظرف مدت یک هفته رای بیاورد.

از سویی دیگر این پیشنهاد پیش‌تر به بشار اسد ارایه شده بود اما مقام‌های سوری آن را رد کرده و نشانه دخالت خارجی در کشورشان دانسته بودند.

این در حالی است که روسیه، از حامیان بشار اسد، و از اعضای شورای امنیت، پیش‌تر تاکید کرده بود که از راه مذاکره باید بحران سوریه را حل کرد و صلح را به منطقه آورد. این کشور با ایجاد هرگونه مداخله نظامی و هم‌چنین تصویب قطع‌نامه علیه سوریه به شدت مخالفت کرده است.

بیشتر بخوانید:

«کشته شدن دو امدادگر در سوریه»


 


 خبر / رادیو کوچه

احمد داوود اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز پنج‌شنبه، در مصاحبه با خبرنگاران گفته است که آنکارا اجازه نخواهد داد، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از خاک این کشور برای حمله نظامی به ایران استفاده کند.

این سخنان داوود اغلو در حالی مطرح می‌شود که ترکیه خود عضو پیمان ناتو است.

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی، وزیر امور خارجه ترکیه که در روسیه به سر می‌برد، در خصوص احتمال حمله ناتو به ایران از خاک ترکیه تاکبد کرد: «ترکیه هیچ‌گاه اجازه استفاده از خاک خود را نداده و در تماس با کشورهای خواستار وارد کردن لطمه به کشورهای هم‌جوار خود، کار نکرده است.»

او هم‌چنین افزود: «ما در چارچوب ناتو اخیرن با شدت بسیار زیادی با اتخاذ تدابیر علیه کشورهای همسایه ترکیه مخالفت ورزیده‌ایم و به کار به این شکل ادامه خواهیم داد.»

وی گفت: «مدت‌ها است که مرز ایران و ترکیه مرز دوستی است و چنین باقی خواهد ماند.»

لازم به اشاره است باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه اظهار داشت کشور وی آماده است از هر وسیله‌ای برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای در ایران استفاده کند و به وارد کردن فشار بر دولت این کشور از طریق تشدید تحریم‌ها ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

«بستن شیر نفت به روی کشورهای اروپایی تحریم‌کننده»

«احتمال حمله ناتو به ایران منتفی است»


 


خبر / رادیو کوچه

روز پنج‌شنبه، 26 ژانویه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی از تک‌نرخی شدن ارز خبر داده و نرخ مورد نظر را اعلام کرده است.

به گزارش مهر، محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، اعلام کرد که از روز شنبه هفته آینده، این بانک براساس ارز تک نرخی عمل می‌کند و افزود که براساس محاسبات کارشناسان بانک، نرخی که به کار خواهد رفت، معادل هر دلار دوازده هزار و دویست و شصت هزار ریال (۱۲۶۰ تومان) تعیین شده است.

آقای بهمنی افزوده است که «تمام گشایش اعتبارها، حواله‌ها و واردات کالا با این نرخ انجام می‌گیرد و این نرخ برای دانش‌جویان و مسافران نیز اعمال می‌شود.»

به گفته رییس بانک مرکزی، مسافران عازم خارج ارز متعلق به خود را در برابر ارایه پاسپورت در فرودگاه تحویل می‌گیرند.

آقای بهمنی افزوده است که مسافرانی که سفر طولانی‌تری دارند، از ارز بیش‌تری استفاده خواهند کرد و در نتیجه «نیازی به مراجعه به بازار آزاد ندارند.»

رییس کل بانک مرکزی گفته است که سیاست جدید پولی و اعتباری بانک که توسط شورای پول و اعتبار توصیه و پس از تصویب رییس جمهوری اسلامی، روز گذشته اعلام شد از روز شنبه آینده در نظام بانکی اعمال می‌شود.

در حالی که طی هفته‌های اخیر، بازار ارز و طلا در ایران شاهد افزایش سریع و کم‌سابقه نرخ انواع ارزها بود، روز گذشته سخن‌گوی دولت اعلام کرد که رییس جمهوری اسلامی مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد نرخ سود سپرده بانکی را تایید کرده است.

براساس این مصوبه، به بانک‌ها اجازه داده شده است تا نرخ بهره پرداختی به سپرده‌ها را خود تعیین کنند و در این زمینه، نرخ تورم سالانه را که حدود ۲۰ درصد بوده، در نظر بگیرند.

به نظر می‌رسد شورای پول و اعتبار ماه گذشته پیشنهاد افزایش نرخ بهره را به منظور مقابله با بحران در بازار ارز پیشنهاد کرد اما این پیشنهاد تا روز گذشته به تایید محمود احمدی‌نژاد، نرسیده بود.

در پی اعلام امضای این مصوبه در روز چهارشنبه، گزارش شد که نرخ ارز و طلا که به شدت افزایش یافته بود رو به کاهش گذاشته است.

روز‌ پنج‌شنبه، منابع خبری داخلی از کاهش بهای ارزهای خارجی و هم‌چنین سکه طلا خبر دادند و ارقام مختلفی را در این زمینه گزارش کردند.

نرخ برابری دلار که شام‌گاه چهارشنبه یا صبح پنج‌شنبه 2300 تومان بود، تا ظهر پنج‌شنبه به 1730 تومان تنزل کرد.

این در حالی بود که صبح روز گذشته، بانک مرکزی، نرخ دلار مرجع را ۱۱۲۹ تومان اعلام کرده بود.

 بیشتر بخوانید:

«موافقت رییس جمهوری اسلامی با افزایش نرخ سود بانکی»


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

آن‌گونه که روایت است، به منظور ایجاد هماهنگی‌های لازم برای سال‌گرد مرحوم «مصدق» در 14 اسفند سال 59 جلسات متعددی دردفتر ریاست جمهوری تشکیل شده است. پلیس تهران در بند اول گزارش خود به دادستانی متذکر شده که در جلسه‌ای که طبق دعوت دفتر ریاست‌جمهوری و با شرکت سرهنگ «لاهوتی» معاون شهربانی در مورد برگزاری مراسم سخن‌رانی تشکیل شد پس از طرح و بررسی، اعضا بر این رای بودند که دانش‌گاه تهران به دلیل محصور بودن محل مناسبی نیست و پیشنهاد شده بود سخن‌رانی به محلی مثل امجدیه منتقل شود، ولی نمایندگان دفتر ریاست جمهوری نپذیرفتند.

آقای‌ بنی‌صدر  پیش از ظهر روز پنج شنبه 14 اسفند، سال روز وفات دکتر مصدق با نثار دسته گلی بر آرام‌گاه وی در روستای احمدآباد نسبت به وی ادای احترام می‌کند. علاوه بر رییس‌جمهوری از بامداد پنج‌شنبه طبقات مختلف مردم و مقامات مملکتی از جمله «معین‌فر»، «صباغیان»، «بازرگان»، «سحابی» هم‌چنین دکتر «سنجابی» و «داریوش فروهر» با نظم خاص وارد آرام‌گاه مصدق می‌شوند و با نثار دسته‌های گل بر مزار وی فاتحه می‌خوانند. آقای‌بنی‌صدر پس از دیدار با خانواده دکتر مصدق برای حضور در مراسم سخن‌رانی به تهران باز می‌گردد .

هنگامی که رییس‌جمهوری به دانش‌گاه می‌رسد، ساعت دو و چهل و پنج دقیقه بعدازظهر بوده است. او به اتفاق هم‌راهان‌اش به اتاقی در کتاب‌خانه مرکزی می‌رود. به هنگام ورود رییس‌جمهوری به دانش‌گاه یکی از خانم‌های بی‌حجاب حلقه گلی به گردن رییس‌جمهوری می‌اندازد و دست رییس‌جمهوری را به گرمی می‌فشارد.

در این هنگام حزب‌الهی‌ها که از کف و سوت ممتد حضار به ستوه آمده بودند‌، فریاد می‌زدند  دست نزنید، شب هفت شهداست ، النگوهاتان می‌شکند .

خبرنگار روزنامه انقلاب اسلامی ارگان آقای‌بنی‌صدر، در گزارش خود عده‌ای را توصیف می‌کند که از ساعت 12 ظهر با در دست داشتن عکس و پلاکارد به دادن شعارهای تحریک‌کننده مشغول بوده‌اند و همان‌طور که گرد دانش‌گاه حرکت می‌کردند، رییس‌جمهوری را در کتاب‌خانه دیده همان جا متوقف شده‌اند. آقای‌بنی‌صدر می‌گوید: «آن‌ها در حالی که عکس کسی را در دست داشتند،‌ مقابل پنجره اتاق شعار می‌دادند و ناسزا می‌گفتند. این افراد تا ساعت 5:30 که برای سخن‌رانی رفتم حضور داشتند و به رییس‌جمهوری منتخب مردم می‌گفتند: سپه‌سالار «پینوشه»، «ایرانی شیلی نمی‌شه» بعضی به من گفتند، این‌ها همان القائات حزب (جمهوری اسلامی) است.» مراسم آغاز می‌شود، ابتدا تلاوت آیاتی از قرآن، سپس پخش قسمتی از سخن‌رانی آیت‌اله «طالقانی» که در 14 اسفند 57 بر مزار مصدق ایراد شده بود، و پس از پخش جملات و عباراتی از دکتر مصدق که در زمینه استقلال، آزادی و نفی وابستگی می‌باشد، مراسم آغاز می‌شود.

به گزارش کیهان جمعیت در حالی که شعارهای:  چوب، چماق، شکنجه دیگر اثر ندارد.

حزب چماق به دستان در پیش‌گاه ملت، افشا باید گردد. زندانی سیاسی، آزاد باید گردد. و کف و سوت‌های ممتد به هنگام پخش سخن‌رانی مصدق ابراز احساسات می‌کردند.

گزارش‌گر انقلاب اسلامی به ذکر احوالات یک گروه تقریبن 200 نفری می‌پردازد که نیم ساعت قبل از سخن‌رانی در حالی که پلاکاردی که نشان و شعار حزب‌اله روی آن نقش بسته در دست دارند، به طور سازمان یافته و با دادن شعار وارد محوطه دانش‌گاه می‌شوند .

در دست این عده عکس‌هایی از رهبران حزب جمهوری اسلامی و دست‌نوشته‌هایی چون «اول سپه‌سالاری، بعدن تاج‌گذاری» دیده می‌شود. این گروه پس از ورود به دانش‌گاه به سمت خیابان شرقی زمین چمن حرکت می‌کنند. این گروه مخالف، بنا به گزارش کیهان پلاکاردها و عکس‌های متعددی از دکتر مصدق در حین تعظیم و بوسیدن دست «ثریا» همسر شاه و صباغیان در حین فشردن دست و تعظیم در برابر «هویدا»ی را در دست دارند و شعارهایی با این عنوان می‌دهند: جمهوری اسلامی، راه مصدق نمی‌ره تا مرگ شاه دوم نهضت ادامه داره . این‌ها بودند می‌گفتند، بختیار سنگرت را نگه‌دار.

«عزت‌اله سحابی» این جمعیت را به عمل خلاف قانون حمل پلاکارد متهم می‌کند، چرا که از قبل اعلام شده بود، هیچ‌کس حق آوردن پلاکارد با خود را ندارد. وی این کار مخالفین را نشانه آمادگی و تدارک فراوان ایشان می‌داند .

کیهان می‌نویسد: اکثر شرکت‌کنندگانی که در جلو و شرق زمین نشسته‌اند، دختران و پسران محصل بین سنین 14 تا 18 سال تشکیل می‌دهند و نظمی که در شعارها، نشستن، حرکات و تهاجم از خود نشان می‌دهند، نشان‌گر یک نظم تشکیلاتی است. به نظر می‌آید اینان از اعضای «میلیشیا» سازمان مجاهدین خلق باشند. حدود 40 نفر با روپوش‌های غالبن به رنگ سورمه‌ای به طور منظم نشسته‌اند و در پلاکاردهایی با عناوین زیر در دست دارند: چوب، چماق، شکنجه، دیگر اثر ندارد. مسلمان به‌ پاخیز، حزب شده رستاخیز. علاوه بر این پلاکاردهایی با عنوان درود بر مصدق، سلام بر آزادی و پوستری از «شریعتمداری» به چشم می‌خورد.

ساعت 3:40 سخن‌رانی با قرار گرفتن آقای‌بنی‌‌صدر در جای‌گاه شروع می‌شود، در حالی که در خیابان‌های ضلع جنوبی و شرقی زمین چمن هم‌چنان شعارهایی موافق و مخالف داده می‌شود و عده‌ای هم با بحث با یک‌دیگر مشغول‌اند. به گزارش کیهان، چند دختر چادری که در میان زمین چمن پلاکاردهایی از سخنان آقای‌خمینی بر ضد ملی‌گرایی و عکس‌هایی از او در دست دارند، مورد یورش جوانی قرار می‌گیرند. وی پلاکاردها و عکس آقای‌خمینی را پاره پاره کرده، به هوا پرتاب می‌کند و جمعیت هم با کف زدن او را تشویق می‌کنند. فریاد «بنی‌صدر، بنی‌صدر، بلندگو را قطع کردند» از جانب میلیشیا به گوش می‌رسد. بنی‌صدر از پلیس استمداد می‌جوید تا چماق‌داران را از دانش‌گاه بیرون کند. ولی پلیس نه باتوم دارد و نه تجهیزات. بنی‌صدر می‌گوید کاری از پلیس ساخته نیست و به مخالفان اخطار می‌کند که اگر مامورین انتظامی از عهده دستگیری‌ آن‌ها بر نیایند، این کار را به مردم خواهد سپرد .

رییس‌جمهوری از بالای جای‌گاه به حضار می‌نگرد. دختران و پسران و سپس جمعیت فریاد می‌زنند: مراسم را حزب «حزب جمهوری اسلامی» به هم می‌زند. نصر‌من‌الله و فتح قریب، مرگ بر این حزب مردم فریب. چماق‌دار، چماق‌دار مرگ‌ات فرا رسیده. مرگ بر بهشتی. بنی‌صدر، بنی‌صدر افشا کن، بهشتی را رسوا کن.

یک سرگرد شهربانی نیز نزد رییس‌جمهوری آمده با حالت گریه می‌گوید: «ما هیچ وسیله‌ای نداریم.» رییس‌جمهوری هم از مردم می‌خواهد اطراف این جمعیت چماق‌دار را خالی کنند و با حفظ آرامش و بدون زد و خورد آن‌ها را از دانش‌گاه بیرون کنند. جمعیت با شعارهای: کیش، کیش، چماق‌دار و مرگ بر بهشتی به طرف آن‌ها می‌روند .

چماق‌داران به گفته گزارش‌گر انقلاب اسلامی به سمت در شرقی دانش‌گاه فرار می‌کنند. جمعیت هر تعداد را که می‌توانند دستگیر می‌کنند و به سمت محل استقرار مامورین انتظامی می‌برند. در این میان عده‌ای افراد را کتک می‌زنند. وی وسایل به دست آمده از دست‌گیرشدگان را در یک قبضه سلاح کمری و تعداد زیادی چاقو، دشنه، زنجیر و تیغ، به هم‌راه کارت‌های عکس‌دار از نیروهای ویژه نخست‌وزیری، کمیته، حزب جمهوری‌اسلامی و سپاه عنوان می‌کند. تعدادی از کارت‌ها و برگه‌های شناسایی به تریبون می‌رسد. رییس‌جمهوری آن‌ها را به جمعیت نشان داده و متعلق به کمیته، حزب جمهوری اسلامی و می‌خواند .

جمعیت شعار می‌دهند: مرگ بر بهشتی سردسته چماق‌داران بهشتی در ضلع غربی و جلوی جای‌گاه عده‌ای پا بر زمین می‌کوبند و فریاد می‌زنند: بنی‌صدر، بنی‌صدر حکم جهادم بده


 


بهنام / رادیو کوچه

behnam@koochehmail.com

«پول ندین فیلم سکسی شما روی اینترنت است»

یک خدمت‌کار که در منزل «شکیرا» خواننده پاپ، مشغول به کار بود، از لحظه سکس این خواننده پاپ و دوست پسر سابقش، «جرارد پیکه» به مدت 90 ثانیه فیلم گرفته و تهدید کرده است در صورتی که این دو ستاره مشهور مبلغ درخواستی وی را پرداخت نکنند آن فیلم را بر روی اینترنت پخش خواهد کرد.

این فیلم کوتاه بدون اطلاع شکیرا و پیکه توسط یک خدمت‌کار که مدت‌هاست در منزل شکیرا مشغول به کار بوده گرفته شده است‌.

این خدمت‌کار مبلغ بسیار زیادی را از شکیرا و پیکه در مقابل پخش نکردن فیلم‌، درخواست کرده است‌.

این گزارش بی‌آن‌که اشاره‌ای به عکس‌العمل این دو ستاره سرشناس نسبت به این خبر کرده باشد‌، تاکید دارد که گفت‌و‌گو با خدمت‌کار سابق منزل شکیرا ادامه دارد.

گفتنی است که «باراک اوباما»، رییس جمهوری آمریکا‌، پیش‌تر شکیرا خواننده پاپ این کشور را به عنوان مشاور آموزشی کاخ سفید انتخاب کرده بود و انتشار چنین فیلمی می‌تواند‌، چهره وی را خدشه‌دار کند‌.

………………………………………………

«بعد از چهارده‌سال زندگی مشترک نیاز به فکرکردن هست»

«جانی دپ» و «ونسا پردیس» که به مدت چهارده سال با هم زندگی مشترک داشتند به ناگاه تصمیم به جدایی گرفتند. این در حالی است که این خبر از یک سال پیش که این دو کم‌تر در مجامع عمومی با هم دیده می‌شدند به راه افتاد اما در هفته‌های اخیر قوت گرفت به خصوص وقتی این دو هنرمند به این خبر واکنش نشان نداده و تکذیب نکرده‌اند.

البته ونسا اعلام کرده است که این جدایی برای مدتی کوتاه خواهد بود. وی اشاره کرد: «باید کمی به هم فرصت فکر کردن بدهیم.»

این در حالی است که این دو یک فرزند نه ساله دارند.

………………………………………………

 «رابطه سکسی زیاد باعث مصدومیت بازیکن میلان است»

«ملیسا ساتا»، مدل عکس «اسپورتس ایلاستریتد» و دوست دختر «کوین پرینس بواتنگ»، ستاره تیم فوتبال «میلان» اعتراف کرد دلیل مصدومیت‌های زیاد دوست پسرش، داشتن رابطه سکسی زیاد است: «دلیل این که کوین همیشه مصدوم است این است که ما در هفته 7 تا 10 بار رابطه جنسی داریم.»

بواتنگ در بازی میلان و اینتر که با پیروزی اینتر هم‌راه بود هم مصدوم شد. باش‌گاه میلان مصدومیت او را آسیب‌دیدگی زانو عنوان کرده است.

………………………………………………

«آنجلینا حامله نیست فقط تخت‌خواب می‌خواهد»

برای دومین‌بار در یک ماه اخیر شایعه باردار بودن «آنجلینا جولی» در رسانه‌ها پخش شد و این شاید به این علت باشد که وی نسبت به خبر پیشین هیچ‌گونه عکس‌العملی نشان نداد.

این شایعه زمانی قوت گرفت که «آنجلینا جولی» در شب اهدای جایزه «گلدن گلوب» به خبرنگار «اسوشیتدپرس» گفت تنها کاری که برای آینده دارد این است که با «برد در تخت‌خواب سکس داشته باشد.»

حال یکی از نزدیکان این چهره سرشناس، به صراحت باردار بودن آنجی را رد کرده و گفته که آنجی خود به خطرات این‌کار واقف است.

………………………………………………

«درگذشت ساناز کیهان بازیگر سریال خط قرمز»

«ساناز کیهان» یک‌شنبه ۲۵ دی ماه ساعت ۱۲ شب پس از تصادفی که مقابل «حسیینیه ارشاد» رخ داد، درگذشت.

این اتفاق در اثر برخورد خودروی وی با یک درخت رخ داد. زنده‌یاد کیهان موقع تصادف مرگ‌بار هم‌راه دوستانش در اتومبیل بود.

بازی در فیلم‌های سینمایی «سوگند»، «کلاهی برای باران» و سریال «خط قرمز»… در کارنامه هنری این بازی‌گر فقید متولد سال ۱۳۵۹ به چشم می‌خورد.

………………………………………………

خبرهای خطی

اتهام هم‌کاری با ایران پس از اعمال تحریم‌ها به «جنیفر لوپز».

«کیم کارداشیان» 50هزار دلار به یک موسسه مبارزه با خودکشی هدیه کرد.

«ویکتوریا بهکام» پس از زایمان برای تبلیغات لباس زیر مجدد اقدام کرد.


 


 اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

«کی‌روش» به‌تر از هر کس دیگری می‌داند که برای رساندن تیم‌ملی فوتبال ایران به جام جهانی کار آسانی در پیش رو ندارد و برای انجام این مهم باید از تمام توانایی‌ها خودش و پتانسیل فوتبال ایران بهره ببرد. از این‌‌رو است که او هیچ گزینه‌ای را برای دعوت به تیم‌ملی از دست نمی‌دهد به ویژه اگر بازی‌کن مورد نظرش فردی باشد مانند «اشکان دژاگه».

اما مشکلات بر سر راه پیوستن این بازی‌کن ایرانی باش‌گاه «ولفسبورگ» آلمان به تیم‌ملی کم نیستند، از سنگ‌اندازی‌های باش‌گاه آلمانی گرفته تا خال‌کوبی‌های روی بدنش. مشکل باش‌گاه را قرار است فدراسیون با رایزنی حل کند و برای خال‌کوبی‌ها هم تاکنون راه ‌حل‌های جالبی پیدا شده است، از پیراهن آستین‌بلند گرفته تا چسباندن چسب‌های رنگی بر روی بدن. به هر روی «کی‌روش» با وجود علاقه‌اش به «اشکان» و نیاز تیم‌ملی به بازی کردن او، اعلام کرده است که اگر او تا پیش از خرداد در تهران نباشد قید او را خواهد زد.

————————————————-

مصدومیت شدید «جواد نکونام» سبب نگرانی مربیان و طرف‌داران تیم‌ملی شده بود اما خوش‌بختانه همه چیز به خیر گذشت. او در مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفت: «از پاى مصدومم ام آر آی گرفتم و مشخص شد که خوش‌بختانه نه کشیدگى پیدا کرده و نه پارگى و تنها تاندونش ضربه شدیدى خورده است که البته با دو سه روزی استراحت خوب مى‌شود و مى‌توانم تمرین‌هایم را دوباره از سر بگیرم.» او درباره‌ی تساوى «اوساسونا» مقابل «والنسیا» و باقى ماندن تیمش در کورس مدعیان کسب سهمیه‌ی لیگ اروپا گفت: «فکر مى‌کنم این نتیجه به ضرر ما بود. خیلى راحت مى‌توانستیم این تیم را شکست دهیم. داور با ما رفتارى نامهربانانه داشت. حق ما برد بود.»

————————————————-

انگار نه تنها قرار نیست تا سریال حملات چهره‌های فوتبالی به یک‌دیگر در فوتبال ما تمامی یابد بلکه هر روز مورد تازه‌ای نیز پیدا می‌شود. پس از صحبت‌های هفته‌ی گذشته‌ی «بلاژویچ» علیه «خداد عزیزی» خداداد هم زبان به پاسخ گشوده است. او که سال‌ها قبل با «میروسلاو بلاژویچ» اختلاف پیدا کرده بود هنوز هم دل خوشی از این مربی ندارد. «خداداد» در پاسخ به سخنان او گفته است: «من وقتی از دستش دل‌خور شدم که برداشت پیراهن شماره 11 را به عمد به بازی‌کن دیگری داد، او عمدن این کار را کرد. بعدها فهمیدم که از قبل آمدن به ایران درباره من برایش ذهنیت بدی ساخته بودند. او در همان نشست اولی که به دیدار «صفایی فراهانی» رفته بود به او گفته که شنیدم بازی‌کن شماره یازده‌تان خیلی شاخ است و شر بازی در می‌آورد. آمده‌ام اینجا که شاخش را بشکنم و حالش را بگیرم.» خداداد اضافه کرده است: «من را همه می‌شناسند. من مشکلی با او نداشتم اما خلاصه این‌که «خداداد» آدم رکی است و فیلم بازی نمی‌کند، برای همین هم زیر بار حرف زور نمی‌روم. به نظرم «بلاژویچ» سیاه بازی در می‌آورد.»

————————————————-

پس از نتایج خوب تیم‌ملی والیبال کشورمان و تلاش برای راه‌یابی به المپیک حاشیه‌های فراوانی برای این تیم درست شده است از جمله این‌که گفته می‌شود که قرار است تا «ولاسکو» سرمربی‌گری این تیم را رها کرده و به کشور دیگری برود. «محمدرضا داورزنی» رییس فدراسیون والیبال در این باره می‌گوید: «ولاسکو تا پایان المپیک 2012 «لندن» با ما قرار‌داد دارد و طبق آن حق حضور در هیچ تیم دیگری را ندارد و بحث حضور ایشان در هر تیم دیگری چه باش‌گاهی و چه ملی کاملا منتفی است. به نظرم حتا نباید فکر رفتن او به تیم دیگری را هم کرد.» او با اشاره به این‌که «ولاسکو» در زمان حضورش در «ایتالیا» هم بازی‌های باش‌گاهی ایران زیر نظر دارد ادامه داد: «ما فیلم بازی‌های لیگ‌برتر را برای «ولاسکو» ارسال کرده‌ایم و ایشان کاملن در جریان مسابقات لیگ‌برتر ایران قرار دارد.»

————————————————-

محبوبیت بیش از حد «لیونل مسی» صدای «پله» را هم درآورد. او که گمان نمی‌کرد به این راحتی فوتبال‌دوستان جهان یک جوان را برتر از او بدانند در پاسخ به مقایسه‌ی خودش با «مسی» گفته است: «مسی هر وقت سه بار در جام جهانی به قهرمانی رسید و مردم کشورش دوستش داشتند بیاید تا با هم حرف بزنیم. درخشش در بارسلونا در حد «مسی» برای یک بازی‌کن معمولی هم امکان‌پذیر است اما درخشش «مسی» در تیم ملی «آرژانتین» کاری است که او بلد نیست».

«پله» افزود: «رکوردها برای شکستن هستند و قرار نیست رکورد من برای ابد دست نخورده باقی بماند اما از «مسی» می‌خواهم پیش قدم شود و برای فوتبال کشورش کاری بکند. مردسال فوتبال جهان شدن تنها به خاطر درخشش در یک باش‌گاه و هم‌زمان هو شدن توسط مردم کشورش برای «مسی» هیچ افتخاری نیست.»

————————————————-

گویا اتفاقی که پیش از این در «پورتو»، «چلسی» و «اینتر» برای «مورینیو» رخ داده بود و او با وجود تمام افتخاراتی که به دست آورده و محبوبیت فراوانی که داشت، تصمیم گرفت راهی باش‌گاه دیگری شود این بار قرار است تا در «رئال‌مادرید» برایش تکرار شود. بی‌تردید تنها دلیل ناراحتی «مادریدی‌ها» از «مورینیو»، شکست‌های پیاپی او در دیدار‌های رودر‌رو با «بارسا»ست وگرنه دیگر نتایج او مثال‌زدنی است. از زمان حضور او در «رئال»، دو تیم 11 بار مقابل هم قرار گرفتند که «رئالی»ها تنها یک بار و آن هم در فینال «کوپادل‌ری» موفق به شکست دادن حریف شدند. در مقابل آن‌ها چند شکست تلخ از جمله دو شکست خانگی و شکست پنج بر صفر در «نیوکمپ» را با آقای خاص تجربه کردند و به همین دلیل کاسه صبر آن‌ها بعد از حذف دیشب لبریز شده است، اما پرسش سختی روبروی هواداران «رئال» است آیا با رفتن «مورینیو» از این باش‌گاه، جای‌گزین مناسبی برایش وجود دارد؟


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان / رادیو کوچه

بیش از ۷۰ ساختمان مسجد در منطقه جنوبی تاجیکستان به مکتب، چای‌خانه، بنگاه طبی و اداره‌های فرهنگی تبدیل شده است. هر چند در این چند سال آخر بستن و تخریب بنای مساجد در تاجیکستان وجود داشت، اما این برای نخستین بار است که جای نمازگزاری ساکنان به چای‌خانه تبدیل می شود.

این عمل‌کرد مقامات در جنوب کشور گروهی از روحانیان تاجیک را نیز ناراحت کرده است. آن‌ها چنین مناسبت مقامات را به دوران شوروی شباهت می‌دهند که اکثر مساجد در آن وقت به محل فراغتی ساکنان تبدیل داده شد و یا خود ساکنان از ترس سیاست زمان مسجدها را چای‌خانه نام می‌بردند.

 روحانیان می‌گویند، اما این عمل‌کرد مقامات تاجیکستان خاص یک دولت دموکراسی و حقوق‌بنیاد نیست که اکثر کل ساکنانش از دین اسلام پیروی می‌کنند. دولت تاجیکستان در چند سال آخر فعالیت سازمان‌های دینی از جمله مساجد را تحت نظرات شدید گرفته است.

 در پی تصویب و اجرای قانون نو دین که بر رغم مخالفت‌های دین‌داران قبول شد کلیه اتحادیه‌های دینی از قید دوباره دولتی در کمیته دین تاجیکستان، نهاد ناظر بر فعالیت‌های دینی، در کشور گذشتند. در این میان در ده‌ها مسجد به دلیل موافق نبودن ساختمان‌شان به جای نمازگزاری بسته و ده‌ها مسجد دیگر به دلیل نداشتن اجازه نامه رسمی تخریب شدند.

 این عمل‌کردها در حالی‌ اتفاق می‌افتند که مقام‌های تاجیک بارها نگرانی خود از افزایش توجه مردم به اسلام را بیان کرده از افراط‌گرای دینی میان نوجوانان هشدار داده‌اند. این است که صدها دانش‌آموز تاجیک از مدارس دینی کشورهای اسلامی به تاجیکستان بازپس آورده شد و دولت رفتن افراد تا ۱۸ساله به مساجد را ممنوع کرد.

اما مقامات رسمی می‌گویند در ده سال آخر تعداد مساجد در تاجیکستان افزوده بنیاد مساجد در میان ساکنان دارا به سبقتی تبدیل شده است. یعنی‌ هر شخص دارا تلاش می‌کند هرچه بزرگ‌تر و زیباتر  مسجدی بنیاد کرده و در خدمت مردم قرار بدهد. این در حالی‌ است که هزاران محصل تاجیک از کمبود درس‌خانه‌ها برخی‌ وقت در روی هولی تعلیم می‌گرند.

اما کارشناسان تاجیک می‌گویند تبدیل مسجدها به چای‌خانه و یا تعلیم‌گاه این راه کاهش دادن شماره مساجد نیست. بلکه افزون کردن اندیشه‌های ضد‌حکومتی در تاجیکستان است. به باور آن‌ها مقامات باید به این مسجدها اجازه فعالیت را می‌دادند اما از ساختمان مساجد نو جلوگری کرده با سرمایه مردم مکتب و بنگاه‌های طبی بنیاد می‌کردند.

حالا بنا بر اطلاع رسمی در تاجیکستان ۴۱ مسجد جامع مرکزی، ۳۴۵ مسجد جامع و بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ مسجد پنج‌وقته عمل می‌کنند که برای فعالیت اجازه دریافت کرده‌اند. علاوه بر این در حال حاضر سند تاسیسی چهار مسجد جامع و بیش‌تر از صد مسجد پنج‌وقته نیز به مقامات پیشنهاد شده و در دست بررسی است.


 


سحر بیاتی/ رادیو کوچه

این‌جا آسیاست، روزهایی بی حوصله با انبوهی از اخبار ناخوشایند از اقتصاد ایران، روزهایی که به جای روزنامه‌نگار، شده‌ام کارمند پشت میزنشین و اینترنت گردی ماهر که معلوم نیست در این فضای مجازی به دنبال چه چیزی می‌گردد. اصلن حرفه روزنامه‌نگاری را برای نشستن پشت میز و سرچ کردن از اینترنت و ورق زدن اندک کتاب‌هایی که با خود به یادگار آورده‌ام انتخاب نکرده بودم. من روزنامه‌نگار شدم برای دیدن و شنیدن، نه برای خواندن دیده‌ها و شنیده‌های دیگران.

و این‌گونه شد که طی ایمیلی با جناب سردبیر خداحافظی کردم و کوله بار سفر را باز روی دوشم انداختم این بار به سمت جنوب غربی مالزی، ایالتی تاریخی کنار دریا، این‌جا آسیاست، پیش به سوی شهر تاریخی «ملاکا».

کوله بار سفر استعاره ای بیش نیست برای تنبلی این روزها بشر اتوموبیل را خلق کرد تا در باکش بنزین بریزی و با دوستانی هم‌راه و علاقه‌مند به دیدن و شنیدم راهی شویم به سوی ایالت ملاکا، آن هم بدون جی‌پی‌اس و فقط با مرور نقشه جاده از روی گوگل‌مپ و البته نداشتن پرینتر برای چاپ کردن مسیر توصیه شده.

در دفتر کوچکی مسیر را یادداشت کردم و خط و خطوطی هم برای خودم کشیدم که موجبات خنده رفقا شد و هر کس ایده‌ای داشت از جمله این‌که برم در دفتر یکی از آن‌ها و در نقش پرینتر استخدام شده لقمه نانی به کف آرم و به غفلت بخورم اما همین خط و خطوط کج و معوج من کلی هم در اتوبان‌های پر خروجی و ورودی مالزی به درد خورد.

جاده شلوغ بود و بیش‌تر شبیه تعطیلات چند روزه ایران خودمان در ابتدای اتوبان تهران‌–‌کرج بود، از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان باند کناری جاده را که مخصوص خودروهای پلیس و امداد است بغل کرده و نیمی از راه را با سرعت هرچه تمام‌تر پیمودیم و تعداد کثیری از مالایی‌های منظم و قانون‌مند را نیز به راه کج‌رهنما شدیم.

خروجی اصلی که ترافیک شدید ایجاد کرده بود خروجی «پورت دیکسون» نزدیک‌ترین شهر ساحلی به کوالالامپور بود درست شده بود خروجی چالوس خودمان در روزهای تعطیل، دو ساعت و نیم تا ملاکا راندیم و خواندیم و شادمانی کردیم از دل سپردن به جاده‌هایی که به روی مسافران خسته از روزمرگی زندگی شهری آغوش گشوده‌اند و ما را به نام می‌خواندند.

ورودی ملاکا با پرداخت عوارض 16.5 رینگتی که لحظه به لحظه در ایران ارزشش افزوده می‌شد مجددن با ترافیک عظیمی از بازدیدکنندگان باغ وحش شهر رو به‌رو شدیم و از دیدن آن گذشتیم.

ورود به شهر ملاکا نوستالژیک و جالب بود مثل وارد شدن به بابل و آمل خودمان بود خانه‌های ویلایی پاساژهای بزرگی که تازه تاسیس شده و انواع رستوران‌های فست فودی و‌… و باز این ما بودیم که به جناب مک‌دونالد پناه بردیم و به محض ورودمان به رستوران باران شدیدی در شهر باریدن را آغاز کرد.

همه چیز درست شبیه سفرهای تعطیلات بهمن به شمال بود و این بر جذابیت سفر لذتی نوستالژیک را افزود. دقیقن نمی‌دانستیم به کجای شهر باید برویم و اصلن چه می‌خواهیم از این شهر تاریخی به همین دلیل پرس‌و‌جو هم کمی سخت می‌نمود تا این‌که به فکر پیدا کردن جایی برای اتراق شبانه افتادیم.

تعداد زیادی هتل کوچک و بزرگ در شهر خودنمایی می‌کرد که اکثر آن‌ها نیز هتل‌های چینی بود. اولین هتل را دوستان به خاطر نداشتن پارکینگ نپسندیدند. دومین هتل خیلی گران قیمت بود سومی خیلی زیادی کثیف بود و در نهایت هتل چهارم پسندیده شد.

هتلی با اتاق‌های کوچک که کلن سه طبقه بود نه رو به دریا پنجره داشت نه رو به جنگل اما تمیز بود و قیمت هر اتاق با دو تخت 168 رینگت بود.

پس از خالی کردن بار و بندیل سفر در اتاق‌ها این بار به قصد دیدن شهر راهی شدیم و درست وسط شهر رسیدیم به زاینده رود. ببخشید به رودخانه ملاکا، با پل‌های متعدد که برخی قابلیت عبور خودرو را دارا هستند و برخی هم فقط برای قدم زدن مناسب هستند، حالا دیگر نظرم عوض شده و ملاکا را بیش‌تر از مازندران به اصفهان تشبیه می‌کنم فقط خبری از آوازخوانان سی‌و‌سه پل نبود که ما خودمان از عهده این مهم به خوبی برآمدیم.

تصمیم گرفتیم دور رودخانه قدم بزنیم تا به دریا برسیم اما انگار جهت را اشتباه رفته بودیم که هر چه می‌رفتیم نمی‌رسیدیم، در بخشی از مسیر هم‌چنان ترسی بر ما غلبه کرد که چشم‌تان روز بد نبیند درست مثل رد شدن از تونل وحشت از میان تعداد کثیری از الوات محترم نمی‌دانم هندی یا مالایی گذشتیم که خیلی بد‌نگاه‌مان می‌کردند. چندی پیش یکی از دوستان عزیز ما در همین پایتخت مدرن و زیبایی مالزی خفت شده و مجبور به پرداخت هزار رینگت به اوباش محترم شده بود و ما صدای تالاپ تولوپ قلب‌های‌مان را به وضوح می‌شنیدم هیچ راه در رویی هم از این مسیر نبود. با نذر و نیاز و دعا و ثنا خودمان و دوربین‌های‌مان و حتا پول‌های بی‌زبان‌مان از تونل به سلامت گذر کردیم. و رسیدیم به کلبه‌هایی چوبی و زیبا که یکی از آن‌ها موزه‌ای با اشیا مثلن عتیقه بود راه‌نمای موزه مردی ملاکایی بود که اسامی ما را پرسید انگار به اسم من هم علاقه‌مند شده باشد دقیقه‌ای یک بار ساحر ساحر می‌کرد که خدایی نکرده من حواسم از توضیحاتش پرت نشود بخشی از موزه مربوط به اشیا سنگاپور بود و بخشی از موزه مربوط به اشیا ملاکایی و … نه دیگر و را یادم نیست چون دوربین عزیزم هر چند به سلامت از تونل وحشت اوباش محترم گذر کرد اما انگار از نظر روحی فشار بدی را تحمل کرده بود کلن حالش بد شد و دیگر روی هیچ سوژه ای فوکوس نمی‌کرد. یک صدای عجیبی هم از لنز دوربین شنیده می‌شد. این گونه شد که همه دوستان به جای تماشای موزه که خیلی هم آش‌ دهن‌سوزی نبود و اشیاش را در عتیقه فروشی‌های منوچهری تهران به وفور یافت می‌شود گذشته و به تعمیر لنز دوربین من پرداختند و در نهایت ناکام ماندند.

دوربین من در ملاکا مجروح شد اما سفر هنوز ادامه دارد به تماشای شهری تاریخی در شب و حتا صبحی آفتابی در ساحلی آرام و زیبا که در گزارش بعدی روایتش را ادامه خواهم داد.


 


مهشبتاجیک/ رادیو کوچه

خشونت چیست؟ به چند دسته تقسیم می‌شود؟ آیا خشونت کلامی هم که از مصادیق بارز خشونت است، به همان میزان خشونت‌های جسمی و جنسی افراد را دچار صدمه خواهد کرد؟ مضاف بر این‌که این نوع خشونت، به دلیل صدمات پنهان، از انواع رایج‌تر خشونت است که بر افراد مختلف روا می‌رود، از خردسال تا بزرگ‌سال در معرض خشونت‌های کلامی هستند و گاهی لایه‌های آسیب‌های پنهانی که این نوع خشونت و جاری بودن آن در جامعه موجب می‌شود، جزو آسیب‌های اجتماعی درجه‌ی اول محسوب می‌گردد. مشاهده یک روز از زندگی افراد یک جامعه در هر مقطعی از زندگی، در شهر و یا روستا، در خانه، و محل کار، و حتا خیابان می‌تواند صحنه‌هایی از خشونت و درگیری میان افراد مختلف را آشکار ‏نماید. این خشونت‏ها گاه خود را به صورت کلام یعنی به شکل توهین، تحقیر، تمسخر، و القاب زشت و گاه به صورت خشونت‏های سخت‌تر یعنی فحش دادن نشان می‏دهد.

با این‌که خشونت کلامی در جامعه پدیده جدیدی نیست و همواره وجود داشته است، گزارش‏های رسانه‏ها و نتایج پژوهش‏های مختلف در اکثر کشورهای دنیا نشان می‏دهد که در سال‏های اخیر افزایش یافته و جدی‏تر شده است. اثرات فردی و اجتماعی این نوع از خشونت‌ بر افراد پوشیده است. فردی که خشونت کلامی را آغاز می‌کند و افرادی که مورد این تهاجم واقع می‌شوند و مابقی افرادی که تحت آزار این آسیب قرار می‌گیرند، شاید به درستی درک نکنند که این یک آسیب روحی جدی است که بر پیکره‌ی تعداد زیادی از افراد وارد آمده است. به طور مثال کودکی که هم‌راه با پدر و مادر خود داخل یک ماشین نشسته است، و برای اولین بار می‌بیند که خانواده که تاکنون به هر علت او را از معرض چنین مشکلاتی دور نگه داشته بودند، خود در مشکلات، دچار چنین لغزش‌هایی شده و یا مورد خشونت کلامی و آسیب آن واقع می‌شوند و یا دیگری را با این آسیب مورد تعرض قرار می‌دهند، بدون شک، اگر هم به صورت آشکار نه ولی در لایه‌های زیرین شخصیت خود، اولین لرزه‌های این آسیب را خواهد دید. این کودک می‌آموزد که گاهی می‌توان برای حل کردن مشکلات، دیگران را مورد خطاب این خشونت قرار داد و راه خود را این‌گونه به پیش برد.

کودکانی که به هر دلیل در محیطی تحت خشونت‏های کلامی قرار بگیرند علاوه بر احساس ناامنی و بی‌زاری، عواقب آن را در زندگی آینده‌ی خود، حتا اگر نه یک‌باره به تدریج به صورت پرخاش‌گری، بی‌ادبی، یا نابه‌هنجاری‌های رفتاری نشان خواهند داد. اثرات ناگوار این نوع رفتار را در طول زندگی به هم‌راه  آنان خواهد بود. به نحوی که آن‌ها نیز امکان دارد در آینده به هنگام تشکیل خانواده یا در مسوولیت‏هایی که به عهده خواهند گرفت رابطه‏ای ناسالم با دیگران برقرار کرده و چه بسا خشونت را از نسلی به نسل دیگر انتقال دهد. علاوه بر آن، وجود کلام ناروا در جامعه به مسموم کردن جو یک جامعه بلاشک خواهد انجامید. افرادی که با کوچک‌ترین مشکلی، به دور از هر گونه تفکر و خویشتن‌داری، یک‌دیگر را مورد آزار قرار می‌دهند. بررسی‌های فراوان انجام شده در زمینه خشونت کلامی در سراسر دنیا نشان از این دارد که در دهه‌های اخیر، این مسئله به عنوان یکی از مشکلات فراگیر و وحشت‌ناک رخ نموده است. که پیامدهای آن گاه با آسیب‌های شدید و حتا مرگ هم‌راه بوده است. به طور مثال، این رفتار با یک جرقه از خشونت کلامی، شروع و به خشونت‌های جسمی منتهی شده است. در میان انواع خشونت‌ها، خشونت کلامی در سطح خانوادگی و اجتماعی به شدت وجود دارد. خشونتی است پنهان که به دلیل نامشخص بودن تعریف آن برای بسیاری از افراد یک خانواده به خصوص زنان، به طور معمول چندان علنی نبوده و در سطح خصوصی باقی می‌ماند. به ‌رغم نامشخص بودن تعریف خشونت کلامی برای زنان، نتایج تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که این نوع خشونت بیش از انواع دیگر خشونت‌های خانوادگی رخ می‌دهد.

در حال حاضر، یکی از اشکال رایج خشونت کلامی متوجه زنان است. خشونت کلامی روا شده بر زنان نتیجه روانی‌پریشی موجود در جامعه است. خشونت کلامی به صورت تحقیر یا توهین اعمال می‌شود. این توهین‌ها در رابطه با زن‌ها سمت و سوی دیگری گرفته و دلایل مختلفی را شامل می‌شود. علاوه بر این، خشونت تنها از سوی نزدیکان زنان اعمال نمی‌شود بلکه بخش عمده‌ای از آن مربوط به مردان در کل سطح جامعه است. عقیده مردسالارانه سعی بر ناتوان جلوه دادن زنان دارد و چنان‌که جای‌گاه قدرت را در سیطره‌ی خویش گرفته‌اند به همین منوال هم سعی می‌کنند به شکل تحقیرهای کلامی، زنان را وادار به خانه‌نشینی کرده و یا با از بین بردن اعتماد به نفس آنان ثابت کنند که نوع زیست زنان، یک جامعه مصرف‌گرای وابسته است.

شکل دیگر خشونت کلامی، شوخی‌های جنسی مردان نسبت به زنان است. چنین شوخی‌هایی به طور عمومی در جمع‌های مردان و به صورتی که از  طرف زنان که قابل شنیدن باشد صورت می‌گیرد. آن‌ها با تعریف شوخی‌های جنسی و به کار بردن الفاظ رکیک، سعی بر ایجاد تنش و در نتیجه برانگیختن واکنش زنان دارند. در این میان، زنان، که جامعه در مقابل عیاشی مردان همیشه آن‌ها را تقصیر کار جلوه می‌دهند سعی می‌کنند هر چه سریع‌تر از حیطه‌ی شوخی‌ها زننده خارج ‌شوند. هم‌چنین در صورت اعتراض، اولین پاسخ، متوجه خود زن است که چه رفتاری نشان داده که مردان به خود اجازه چنین رفتار ناشایستی را داده‌اند. در حقیقیت به دلیل تفکر قدیمی و نادرست و بدون پشتوانه که مردها موجوداتی هستند که بر اساس غریزه نمی‌توانند خود را  به سادگی کنترل کنند همیشه زن‌ها باید مراقب باشند و یا کنار بکشند و البته در ظاهر، این کار به صلاح خود زن است در این میان حتا اگر زنی به خود اجازه اعتراض بدهد و شهامت دنبال کردن ماجرا را از مجاری قانونی را داشته باشد برای اثبات گفته‌هایش نیازمند شاهد است. شاهدانی که اگر مرد باشند، مدعای یک زن به سادگی اثبات خواهد شد. در غیر این‌صورت، که باید راه‌های دیگری برای اثبات خشونت روا رفته بر خود پیدا نماید.

جامعه‌ای که خشونت کلامی در آن رایج است، جامعه‌ای است بیمار با تفکرات کهنه و پوسیده. جامعه‌ای که توان یک گفت‌گوی ساده و به دور از هرزه‌گرایی کلامی را در خود ندارد. چنین جامعه‌ای به طور حتم، از دموکراسی فاصله‌ی زیادی دارد.


 


پنج‌شنبه 6 بهمن 90‌/ 26 ژانویه 2012

اجرا:  اعظم

استودیو: مهدی

تقویم ‌تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات پنج‌شنبه ایران

شاد و ‌تندرست- «هراس از فرار یک مربی»- اکبر ترشیزاد

بخش اول خبرها

دایره شکسته- «کلامت گونه­ام را نواخت»- مه‌شب تاجیک

گزارش تاجکستان- «چای‌خانه به جای مسجد»- کیومرث

بخش دوم خبرها

این‌جا آسیا است- «بهارعربی در راه مالزی»- سحر بیاتی

پاپاراتزی- «رابطه سکسی زیاد باعث مصدومیت بازیکن میلان است»- بهنام

مجله جاماندگان- «ایران، شیلی نمی‌شه»‌- شراره سعیدی‌

بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، یک فروند هواپیمای اف- ۱۴ نیروی هوایی ارتش بامداد روز پنج‌شنبه دقایقی پس از پرواز در اطراف بوشهر، در جنوب ایران، سقوط کرده‌ است و در نتیجه این سانحه خلبان و کمک‌خلبان این هواپیما کشته شده‌اند.

به گزارش فارس، جعفر پورکبگانی، فرمان‌دار بوشهر، درباره سقوط این هواپیما گفته است که «دلیل سقوط، نقص فنی بوده و موضوع هم‌چنان در دست بررسی است.»

وی این هواپیما را متعلق به پای‌گاه هوایی بوشهر اعلام کرد و گفت که «با تلاش‌های صورت گرفته هواپیمای سقوط کرده پیدا شده و هر دو خلبان و کمک خلبان این هواپیما» کشته شده‌اند.

محمدحسین جهانبخش، استاندار بوشهر نیز این خبر را تایید کرده و زمان سقوط این هواپیما را ساعت چهار و ۳۰ دقیقه بامداد اعلام کرد.

این هواپیما در اطراف دهستان کره‌بند یا جزیره شیف بوشهر سقوط کرده‌است.

این هواپیمای اف-۱۴ بامداد پنج‌شنبه از پای‌گاه ششم شکاری بوشهر پرواز کرد و سه دقیقه بعد در اطراف روستای کره‌بند شهرستان بوشهر سقوط کرد.

ایران که بیش‌ترین اسکادران هواپیماهای اف-14 را در اختیار دارد، برای حفظ این نوع هواپیماها در ناوگان نظامی خود به شدت دنبال یافتن قطعات نو برای جای‌گزینی آن با قطعات فرسوده ‌است.

از سویی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا در یازده ژوئن سال ۲۰۰۷، فروش قطعات هواپیماهای اف-14 به ایران را ممنوع کرد.


 


اشکان منفرد / رادیو کوچه

گروه اول: پروتئن‌ها

گوشت گوسفند – گوشت گاو و گوساله

قیمت گوشت قرمز، یکی از بی‌نظم‌ترین و بی‌ثبات‌ترین اقلام خوراکی در ایران است که نه دولت و نه اتحادیه بازرگانی هیچ‌گاه نتوانسته است قیمت آن را به یک ثبات نسبی برساند. قیمت نهایی گوشت برای مصرف‌کننده ایرانی دو تا سه برابر قیمت گوشت وارداتی است. آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد طی سه ماهه نخست سال 90 بالغ بر 43 هزار تن انواع گوشت گاو و گوسفند به کشور وارد شده است که متوسط قیمت گوشت وارداتی به کشور حدود 6800 تومان بوده است. بر اساس همین آمارها، گران‌ترین نوع گوشت گوسفندی وارداتی به کشور حدود 9800 تومان قیمت داشته است و این در حالی است که متوسط قیمت گوشت گوساله در شهر تهران در حدود 12 تا 14 هزار تومان است و برای گوشت گوسفندی بین 17 تا 19 هزار تومان قیمتی است مصرف کننده برای مصرف آن می‌بایست پول بپردازد.

گوشت قرمز گوسفند از ابتدای سه ماهه سال 86 تا پایان آذر 1390، نزدیک به 300 درصد افزایش قیمت داشته است که همین امر باعث کاهش 14 کیلویی مصرف سرانه گوشت قرمز در خانوار ایرانی از سال 78 تا ابتدای سال 89 بوده است. هر خانوار ایرانی در سال 78 به طور متوسط 70 کیلو گوشت قرمز مصرف می کردند که در سال 89 این میزان به 56 کیلوگرم کاهش یافته است.

گوشت مرغ

دولت در سال 90 بالغ بر 14.7 هزار تن گوشت مرغ واردات داشته است که به طور متوسط قیمت هر کیلو گوشت مرغ وارداتی معادل 2400 تومان بوده است. گران شدن قیمت دان در کشور، تولید کنندگان مرغ ایرانی را با افزایش هزینه‌های پایه مواجه کرده است که همین امر باعث شده است قیمت تمام‌شده‌ای به مراتب بالاتر از 2400 تومان در داخل کشور تولید شود. اما با این حال، نه مرغ وارداتی و نه مرغ تولید داخل، با قیمت مشابه قیمت تولید و وارد شده به دست مصرف‌کننده نرسیده است. قیمت عرضه این نوع گوشت در کشور بین 3400 تا 3600 تومان است

آمار و اطلاعات بانک مرکزی نشان می‌دهد با گران‌شدن بیش از اندازه قیمت گوشت قرمز در سال 90، باعث شده است تا خانوارهای شهری گوشت مرغ و ماهی را جای‌گزین مصرف گوشت قرمز کنند. بر این اساس مصرف متوسط گوشت مرغ خانوارهای شهری در سال 78 حدود 67 کیلوگرم بوده که در سال 87 به 90 کیلوگرم افزایش یافته است.

گوشت مرغ از سه ماهه سال 1386 تا پایان آذر 1390، بیش از 200 درصد افزایش قیمت داشته است.

Click here to view the embedded video.

گروه دوم: صیفی جات

خیار

شاید افزایش قیمت خیار به دلیل عدم تنوع مصرف در خوراک روزانه، مورد حساسیت و پیگیری بسیاری از خانواده‌ها نباشد. خیار تنها به شکل مصرف درسالاد و نوع مجلسی آن برای پذیرایی و خیار شور مورد مصرف قرار می‌گیرد. اما هر چه باشد این نوع با افزایش قیمت 400 درصدی در سه ماهه سال 86 تا پایان آذر 1390 روبه‌رو بوده است. 400 درصد افزایش قیمت تنها برای یکی از اقلام خوراکی ‌ کم مصرف در سبد خرید خانوار ایرانی!

گوجه فرنگی

سرانه مصرف گوجه فرنگی در ایران چیزی حدود 75 کیلوگرم و تولید آن بالغ بر 5 میلیون و 700 هزار تن است. مقایسه این آمار در تولید سرانه مصرف نشان از آن دارد که در هیچ یک از موارد یاد شده کمبود وجود ندارد و حتا در مواردی تولید، مازاد بر مصرف است و امکان فرآوری و تبدیل و صادرات آن نیز وجود دارد. اما با این حال هر ساله در سه ماهه پایانی سال، کشور با کمبود گوجه فرنگی مواجه می‌شود که این امر باعث گران شدن قیمت آن می‌شود که این نوسان قیمت تا روزهای پایانی نوروز هر سال نیز ادامه می‌یابد.

گوجه فرنگی از سه ماهه سال 86 تا پایان آذر 1390، حدود 250 درصد افزایش قیمت داشته است.

سیب‌زمینی

سیب زمینی غذای دوم مردم جهان است و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه جهان به عنوان غذای اول مصرف می‌شود. در بسیاری از خانواده‌های ایرانی هم سیب زمینی قابلیت جای‌گزینی با برنج را داراست. سطح زیر کشت این محصول از ابتدای سال 57 از 115 هزار هکتار به 176 هزار هکتار در سال 1390 رسیده است که نشان دهنده رشد 15.4 درصدی است.

تولید سیب زمینی در سال جاری 300 درصد رشد است. از تولید 1 میلیون و 700 هزار تن به 5 میلیون و 70 هزار تن رسیده است. محصول قابل برداشت از هر هکتار هم از حدود 14 تن به 28.75 تن در هکتار رسیده است. سیب زمینی به نسبت سایر اقلام خوراکی با نوسان قیمت ‌کم‌تری در بین سال‌های 86 تا 88 روبرو بوده است. اما چرا قیمت آن در مقایسه با سه ماهه سال 1386 تا پایان آذر 1390 حدود 250 درصد رشد داشته است، تنها دولت می‌داند و اتحادیه بازرگانی و وزارت کشاورزی!

سرانه مصرف سیب زمینی در ایران 50 کیلوگرم و در جهان بیش از 100 کیلوگرم گزارش شده است.

پیاز

سرانه مصرف پیاز در کشور 25 – 26 کیلو و تولید پیاز در کشور بیش از یک میلیون و 830 هزار تن در سال است. 14 کیلو کم‌تر از سرانه مصرف آن در جهان. هر ساله نیز با افزایش قیمتی حدود 100 درصدی مواجه است که این افزایش قیمت در مقایسه با سه ماهه نخست سال 1386 تا پایان آذر ماه 1390، بیش از 300 درصد رشد داشته است.

بادمجان – کدو

با شروع سه ماهه پایان سال و فصل برداشت بادمجان و کدو، این دو محصول با مصرف بیش‌تری در سایر ماه های سال روبه‌رو است و به عنوان یکی از غذاهای زمستانی در خانوار ایرانی مورد مصرف قرار میگیرد. بادمجان از سه ماهه نخست سال 1386 تا پایان آذر 1390 بیش از 250 درصد افزایش قیمت داشته است و کدو نیز در مقایسه مشابه حدود صد درصد رشد قیمت داشته است.

مرتبط:

+ سهم هر خانوار ایرانی از تولید ناخالص ملی

+ سهم گروه های مخارج در برداشت از تولید ناخالص ملی

+ نمودار بررسی درصد رشد یا کاهش قیمت اقلام خوراکی/ بخش اول


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

وزیر رشد اقتصاد و تجارت تاجیکستان گفت، اثرات منفی تحریم‌های بین‌المللی از جمله تحریم «بانک تجارت» ایران از سوی آمریکا به تاجکستان قابل احساس است.

«شریف رحیم‌زاده» وزیر تازه تعیین رشد اقتصاد و تجارت تاجیکستان گفت «این تحریم‌ها پیامد ناخوبی در هم‌کاری‌ها میان «دوشنبه» و «تهران» ایجاد خواهند کرد.

در حالی‌ که به گفته او از حالا شرکت‌های تاجیکی و ایرانی که مشترک فعالیت داشتند در دریافت و انتقال مبلغ به مشکل رو‌به‌رو شده‌اند. بانک «تجارت‌» ایران در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان نمایندگی خود را دارد و ایران در برابر چین و روسیه از سرمایه‌گذاران اصلی اقتصاد تاجیکستان محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

«تحریم بانک تجارت ایران از سوی آمریکا»


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

کوروش (ذره خاک وطن)

گروهی از مخالفان در ایران بر این عقیده‌اند که با اجرای قانون اساسی می‌توان به‌سوی اصلاحات و حاکمیت دموکراسی در کشور حرکت کرد. گروهی دیگر اما، بر این باورند که مشکل اصلی در خود قانون اساسی و گنجاندن ماهیتی فراقانونی به‌نام ولایت مطلقه فقیه در آن است که این امر، اتکا به قانون اساسی برای اصلاحات را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

موافقین اصلاحات بر اساس قانون اساسی، فصل سوم قانون اساسی (اصول ۱۹ الی ۴۲) که بر حقوق ملت تاکید دارد را مبنای عقیده خویش قرار می‌دهند و معتقدند که با تکیه بر این اصول و اجرای آن‌ها می‌توان به سوی اصلاحات و حاکمیت دموکراسی پیش‌رفت. اصولی از قبیل اصل 23 (منع تفتیش عقاید)، اصل 24 (آزادی مطبوعات)، اصل 26 (آزادی فعالیت احزاب)، اصل 27 (آزادی تشکیل اجتماعات و راه‌پیمایی‌ها) و اصل 38 (منع شکنجه).

اولین نکته قابل طرح در برابر این گروه اصل چهارم قانون اساسی است. مطابق اصل چهارم قانون اساسی «کلیه قوانین و مقررات مدنی‌، جزایی‌، مالی‌، اقتصادی‌، اداری‌، فرهنگی‌، نظامی‌، سیاسی و غیر این‌ها باید بر اساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر بر عهده فقهای شورای نگهبان است». به همین دلیل اصل چهارم بر فصل حقوق ملت سیطره داشته و تشخیص آن بر عهده فقهای شورای نگهبانی است که به‌صورت مستقیم از سوی ولی مطلقه فقیه انتخاب می‌شوند. بنابراین روشن است که محل نزاع، «ولایت مطلقه فقیه» است. ولایت مطلقه فقیه ماهیتی فراقانونی است که نظارت خاصی بر آن وجود ندارد. حتا مجلس خبرگان رهبری نیز که ظاهرن وظیفه نظارت بر رهبری – ولی مطلقه فقیه – را عهده‌دار است، در عمل نشان داده که هیچ‌گاه به فکر نظارت بر او نبوده و حتا گزارش عمل‌کرد خود را نیز به رهبر ارایه می‌کند!

مطابق اصل پنجم قانون اساسی «در زمان غیبت حضرت ولی‌عصر «عجل‌اله تعالی فرجه» در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت برعهده فقیه‌ عادل و باتقوا، آگاه به زمان‌، شجاع‌، مدیر و مدبر است که طبق اصل ‌یک‌صد و هفتم عهده‌دار آن می‌گردد»

مطابق اصل پنجم قانون اساسی «در زمان غیبت حضرت ولی‌عصر «عجل‌اله تعالی فرجه» در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت برعهده فقیه‌ عادل و باتقوا، آگاه به زمان‌، شجاع‌، مدیر و مدبر است که طبق اصل ‌یک‌صد و هفتم عهده‌دار آن می‌گردد». فقیهی که شاید تمامی مدیریت و شجاعت او را در حفظ نظام به هر قیمتی باید جست و این مورد در طول سی و سه سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذشته است، به روشنی دیده می‌شود. حوادث سال‌های بعد از انقلاب به وضوح نشان داده است که در جمهوری اسلامی ایران «حفظ نظام از اوجب واجبات است» و در این مورد ولی فقیه، ابایی از انجام هیچ عملی ندارد. اعمالی از قبیل تعطیلی روزنامه‌ها و مجلات، قتل‌های زنجیره‌ای، حصر خانگی، زندان، تجاوز و اعدام گوشه‌هایی از آن است. هم‌چنین اصل پنجاه و هفتم قانون اساسی بخش دیگری از دامنه نفوذ ولی مطلقه فقیه را بیان می‌کند تا کسی را یارای مقاومت در برابر احکام حکومتی او نباشد و حتا قهر یازده روزه نیز نتواند خللی در اجرای آن ایجاد کند. طبق این اصل تمامی قوای حاکم در جمهوری اسلامی باید زیر نظر ولایت مطلقه فقیه و امامت امت فعالیت کنند! اما شاید اصل یک‌صد و دهم قانون اساسی و تفسیر آن از سوی شورای نگهبان که مطابق اصل نود و هشتم مسول تفسیر قانون اساسی است، بحث برانگیزتر از هر اصل دیگری باشد. اصلی که تحت عنوان «وظایف و اختیارات رهبر» از آن نام برده می‌شود. ذکر کلمه «وظایف» در آن نیز، بیش‌تر از هر چیزی به یک لطیفه می‌ماند.

 اصل یکصد و دهم ـ وظایف و اختیارات رهبر:

1 ـ تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع‌ ‌تشخیص مصلحت نظام‌.

2 ـ نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام‌.

3 ـ فرمان همه‌پرسی‌.

4 ـ فرماندهی کل نیروهای مسلح‌.

5 ـ اعلان جنگ و صلح و بسیج نیروها.

6 ـ نصب و عزل و قبول استعفا:

الف ـ فقهای شورای نگهبان‌.

ب ـ عالی‌ترین مقام قوه قضاییه‌.

ج ـ رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران‌.

د ـ رییس ستاد مشترک‌.

ه  ـ فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌.

و ـ فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی‌.

7 ـ حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه‌.

8 ـ حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست‌، از طریق‌مجمع تشخیص مصلحت نظام‌.

9 ـ امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم صلاحیت‌داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارابودن شرایطی که در این‌قانون می‌آید، باید قبل از انتخابات به تایید شورای نگهبان و دردوره اول به تایید رهبری برسد.

10 ـ عزل رییس جمهوری با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم‌دیوان‌عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی‌، یا رای مجلس‌شورای اسلامی به عدم کفایت وی براساس اصل هشتاد و نهم‌.

11 ـ عفو یا تخفیف مجازات محکومین در حدود موازین اسلامی‌پس از پیشنهاد رییس قوه قضاییه‌.

رهبر می‌تواند بعضی از وظایف و اختیارات خود را به شخص‌دیگری تفویض کند.

 و نکته جالب‌تر تفسیر شورای نگهبان از این اصل است که اختیارات ذکر شده در این اصل را، کف اختیارات رهبر می‌داند و نه سقف آن! شاید اینک و با توجه به تفسیر شورای نگهبان از اصل یک‌صد و دهم قانون اساسی، قبل از هر چیزی باید به دنبال تعریف جدیدی برای خدا بود تا بتوان بر اساس آن خدا و رهبر را از هم تمیز داد.

علاوه بر همه این موارد، باید مد نظر داشت که مطابق نظریه ولایت مطلقه فقیه آیت‌اله خمینی، ولی فقیه حق دارد کلیه احکام اولیه اسلام (عبادی و غیر عبادی) را تعطیل کرده و قراردادهای دوجانبه خود با مردم (قانون اساسی) را نیز به طور یک جانبه لغو کند.

کاملن روشن است که محل نزاع «حکومت مطلقه» نیست، بلکه «ولایت مطلقه» است و التزام به قانون اساسی، التزام به «ولایت مطلقه فقیه» است. هم‌چنین روشن است که اصلاحات، حداقل در «ولایت مطلقه فقیه» راه ندارد و با توجه به قدرتی که برای او در قانون اساسی تعریف شده، انجام اصلاحات در نهادهایی که به‌صورت مستقیم زیر نظر او اداره می‌شوند نیز بسیار بعید به نظر می‌رسد. نهادهایی که چه از نظر اقتصادی، چه از نظر سیاسی و چه از نظر نظامی و فقط بر حسب اتفاق! قدرت‌مندترین نهادها در ایران امروز هستند. هیچ‌گونه نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد و کسی یا گروهی را نیز، یارای مقاومت در برابر آن‌ها نیست.

با توجه به مطالب فوق و تعارضات آشکار و بنیادین در قانون اساسی ایران، گشودن راهی برای احقاق حقوق مردم  از طریق قانون اساسی و حرکت بسوی اصلاحات و حاکمیت دموکراسی از این راه، بیش‌تر از هر چیزی به یک لطیفه می‌ماند.


 


خبر / رادیو کوچه

روز پنج‌شنبه، 26 ژانویه، یک کشیش مسیحی و یکی از مسوولان منطقه‌ای هلال احمر سوریه در این کشور کشته شده‌اند.

فعالان سوری می‌گویند که کشیش باسیلیوس ناصر در جریان حمله نظامیان به شهر حما‌ در شمال دمشق به ضرب گلوله کشته شده است، اما رسانه‌های دولتی گزارش داده اند که «تروریست‌ها» او را کشته‌اند.

عبدالرزاق جبیرو، از مسوولان هلال احمر شهر ادلب هم در حالی که با اتومبیل از دمشق به سمت محل کار خود در شهر ادلب در حرکت بود، کشته شد.

این در حالی است که سخن‌گوی هلال احمر سوریه اعلام کرده که تاکنون تعدادی از افراد این سازمان در درگیری‌های ماه‌های اخیر سوریه کشته شدند.

تلویزیون دولتی سوریه گروه‌های مسلح را مسوول ترور او معرفی می‌کند، اما مخالفان دولت می‌گویند که قتل آقای جبیرو کار ماموران امنیتی بوده است.

بیشتر بخوانید:

«موافقت سوریه با تمدید ماموریت ناظران اتحادیه عرب»


 


حسن خواجویی / رادیو کوچه

«خرو» – پنج‌شنبه، 29 دی‌ماه، ساعت 16:05 بعد از ظهر؛ صدایی مهیب و لرزش و غرش خیره‌کننده زمین، مردم را سراسیمه و نگران به خیابان آورد. لحظاتی بعد در تماس رادیویی خبرنگار واحد مرکزی خبر از خرو با صدای خراسان، خبر وقوع این زمین‌لرزه شدید در خرو از شبکه استانی صدای خراسان اعلام شد. این در حالی بود که زمین‌لرزه 5.5 ریشتری در مقیاس امواح درونی زمین نه تنها شهر خرو بلکه نیشابور و برخی دیگر از مناطق شهرستان‌های نیشابور و فیروزه را به‌شدت لرزاند و شدت آن به حدی بود که در مشهد، فریمان، چناران، سبزوار، قوچان، جوین، گلبهار و چندین شهر دیگر نیز احساس شد. چند دقیقه‌ای از اعلام رادیویی خبر نگذشته بود که رسانه‌های داخلی و خارجی نیز خبر زلزله را اعلام کردند. در نخستین لحظاتی که نیشابور لرزید و زمین زیر پای مردم لغزید و سقف و دیوارها دهان گشاده به تماشای ساکنان خانه‌ها نشستند، مردم هراسان در خیابان بودند و گرد و غبار شدیدی که ناشی از تکان‌های شدید گهواره تمدن بشری بود همراه با صدای شکستن و سقوط شیشه از ساختمان‌ها بر هراس مردم می‌فزود. اولین نکته‌ای که به ذهن هر فردی می‌رسید خبرگرفتن از حال نزدیکان، بستگان و دوستان بود اما پس از چند ثانیه کلیه تماس‌های همراه و نیز ثابت در بخش وسیعی از نیشابور و شهرستان‌های مجاور قطع شد … !

فرمانداری نیشابور – ساعت 16:20؛ ستاد مدیریت بحران، مهم‌ترین کانون سازمان‌دهی نیروها برای امدادرسانی و دریافت و تحلیل داده‌ها و فرماندهی عملیات امداد و نجات است. عبدالناصر عرب‌پور که دبیر ستاد بحران است نخستین کسی بود که در اتاق بحران حضور یافت و در کنار وی جوانان برنای هلال احمر با مدیریت مدیر کهنه‌کار شهرستان محمد دامنجانی که به‌سرعت در نخستین دقایق خود را آماده اعزام به نقاط زلزله‌زده کردند، بسیجیان غیرتمند که با تدبیر فرمانده خویش احمد عنایت آماده امدادرسانی شدند و ماموران دریادل نیروی انتظامی که به فرماندهی و تدبیر سرهنگ محمدحسن امیری بلافاصله آماده حضور در سطح نقاط حساس شهرستان شده تا مانع وقوع سرقت‌ها و ناامنی‌های احتمالی شوند حاضر آمدند.

ابراهیم جدکاره، معاون سیاسی – اجتماعی فرمانداری که با گرم‌کن ورزشی از پیاده‌روی عصرگاهی، خود را به‌سرعت به فرمانداری رسانده بود تا کنترل اوضاع را در غیبت فرماندار که برای شرکت در سمیناری صبح همان روز به مشهد رفته‌بود به‌دست بگیرد در کنار رابین خواجه‌ای مدیر بنیاد مسکن و محمدکاظم صادقی، شهردار نیز دیگر کسانی بودند که نیروهای تحت امر خود را برای مدیریت بحران آماده می‌کردند. سیدجلال هاشمی فرماندار از طریق شبکه ارتباطات بی‌سیم موفق به تماس با ستاد بحران و پیگیری وضعیت شهرستان پس از 22 دقیقه از وقوع زلزله اصلی شد.  عرب‌پور نیز که در تماس تلفنی با اعضای ستاد بحران به‌علت قطع تمام خطوط ارتباطی شهرستان ناموفق بود با بهره‌گیری از شبکه ارتباطات بی‌سیم کلیه اعضای ستاد بحران را دعوت کرد و پس از یک‌ساعت نخستین جلسه ستاد بحران در اتاق کار ستاد با حضور غالب اعضای آن پشت درهای بسته تشکیل شد. این درحالی بود که زمین‌لرزه مردم را نگران کرده و کماکان در خیابان‌ها وضعیت در حالت غیرعادی قرار داشت. امدادگران هلال احمر به تمامی نقاط کانونی زلزله همچون خرو، بوژان، باغشن‌گچ، فوشنجان و 12 نقطه دیگر اعزام شدند تا مبادرت به نجات زلزله‌زدگان کنند و در کنار ایشان تیم‌های بنیاد مسکن هم با هدف تحقیق و بررسی خسارت‌های بحران عازم مناطق مختلف شدند. سعی کردم خود را به بیمارستان‌های اصلی شهر برسانم؛ اوضاع در بیمارستان 22 بهمن که مدیران علوم پزشکی شهرستان همواره از فرسوده بودن آن سخن می‌گفتند نسبتا عادی بود هرچند که در دقایق نخست ده‌ها نفر به اورژانس مراجعه کرده و اکثرا سرپایی مداوا شدند اما عده‌ای نیز به دستور پزشکان شیفت بستری می‌شدند تا تحت عمل‌های جراحی دست و پا آن هم به صورت اورژانسی قرار گیرند. وضعیت در بیمارستان حکیم نیز تنها با ترافیک مراجعان روبرو بوده و دغدغه خاصی به‌نظر نمی‌رسید اما در بیمارستان قمر بنی هاشم (ع) که به‌صورت خیریه و هیات امنایی اداره می‌شود و نیز درمانگاه فرهنگیان اوضاع نگران‌کننده بود چرا که بخش‌هایی از ساختمان‌ها دچار آسیب شده بود. جدکاره، معاون فرماندار به‌همراه عرب‌پور خود را به آنجا رسانده و بنا بر تصمیم مشترک ستاد بحران و به‌پیشنهاد سازمان آتش‌نشانی، دستور تخلیه بیمارستان و انتقال مجروحان به بیمارستان‌های حکیم و 22 بهمن داده شد. مقامات رسمی اما کماکان از اعلام رسمی آمار زخمیان خودداری می‌کردند و با اعتقاد به لزوم حفظ خونسردی در جامعه خواستار پرهیز از ایجاد تشویش در بین مردم می‌شدند. تیم‌های شهرداری نیشابور در سطح شهر به جمع‌آوری خسارت‌های زلزله مشغول شده و درصدد پاکسازی معابر عمومی از شیشه و نخاله‌های ناشی از فروریختن دیوارها بودند. ساعاتی بعد امدادرسانان هلال احمر و تیم‌های بنیاد مسکن از مرکز استان عازم نیشابور شده و به‌مناطق کانونی زلزله مراجعه کردند تا فعالیت‌ تیم‌های نیشابور را پوشش داده و تکمیل کنند.

*دلهره و نگرانی؛ که شبی نخفته باشی به درازنای سالی!

ساعت 21:12؛ مردم در خیابان‌ها رفت‌و‌آمدی عادی‌تر پیدا کرده و به کار خویش مشغول می‌شدند که پس‌لرزه‌ای نسبتا شدید با قدرت 8/3 ریشتر دوباره هراس را به‌جان مردم افکند. دقایقی بعد خیابان‌ها مملو از اتومبیل‌هایی شد که در حال تردد در سطح شهر و بعضا خروج از آن بودند. این زمین‌لرزه با پس‌لرزه بعدی با شدت 9/3 ریشتر در ساعت 22:47 بر وحشت ساکنان شهر افزود و آنان را به خیابان کشاند. در این میان 4 پس‌لرزه نسبتا بالای دیگر نیز با قدرتی کمتر از سه ریشتر رخ داد. البته تا ساعات پایانی همان شب ده‌ها پس‌لرزه در نیشابور به‌وقوع پیوست که عمده آنها قابل احساس نبود. عده‌ای تا پاسی گذشته از نیم‌شب در خیابان‌ها ماندند و گروهی با برپاکردن آتش در بوستان‌ها و اطراف شهر یا کوی و برزن خویش و به آتش‌کشیدن صدها لاستیک اتومبیل، آسمانی غبارآلود را برای شهر و رفت‌وروبی وسیع را برای شهرداری به‌ارمغان آوردند تا  شب را به بامدادی آرام پیوند زنند. عده‌ای نیز در ورزشگاه انقلاب، توانیر و برخی مساجد و مراکز عمومی شهر اقامت موقت گزیدند تا شب دلهره را به صبح آرامش برسانند.

صبح روز بعد چندین نفر در چادرهایی که خود برپا کرده بودند و در آن با استفاده از وسایل گرمازا درصدد ایجاد گرما و روشنی بودند دچار مسمومیت ناشی از گاز شده و به اورژانس منتقل شدند البته خوشبختانه هیچ کس در این میان آسیب جدی ندید اما خانواده‌ای که برای در امان ماندن از زلزله از این سو به آن سو می‌شد کودکش را در ترددهای اضافی سطح شهر به مخاطره افکند. جان آن طفل به‌خطر افتاد تا بذر دلهره را در بین مردم بخشکاند. تا مردم یاد بگیرند و باور کنند که ترس برادر مرگ است و تنها در شرایطی که بر ترس خود با مدد جستن از قدرت ایمان و توکل به قدرت لایزال هستی چیره شویم می توانیم با حوادث طبیعی مقابله کنیم وگرنه باید خود را برای مرگ مهیا نماییم.

حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به حضور 400 امدادگر در مناطق زلزله زده استان خراسان رضوی به خبرگزاری مهر گفت: در پی این زلزله که شهرهای نیشابور، مشهد، جوین و قوچان را در بر‌می‌گیرد، تعداد 3410 نفر در 13 مکان از جمله سالنهای ورزشی، مساجد و مدارس اسکان داده شده اند و بیش از 3700 بسته غذایی نیز در میان آنان توزیع گردید. وی گفت: از زمان وقوع زلزله  15 تیم عملیاتی و 13 دستگاه آمبولانس و خودروی امدادی نیز برای کمک‌رسانی به این مناطق اعزام شده اند.

سرانجام در روز شنبه یک بهمن اعلام شد که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات زلزله 5.5 ریشتری نیشابور، 32  نفر از مصدومان از بیمارستان ترخیص شدند. رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور  گفت: آخرین آمار مجروحان زلزله‌ در نیشابور به 249 نفر رسید که 32 نفر از مصدومان از بیمارستان ترخیص شدند. دکتر سیدکاظم فرهمند گفت: از تعداد کل مصدومان و مراجعه کنندگان به بیمارستان 22 بهمن و حکیم نیشابور تعداد 38 نفر بستری شده اند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور با بیان اینکه طبق آخرین اخبار رسیده این زمین‌لرزه تاکنون تلفات جانی نداشته است، اظهار داشت: از کل مراجعه کنندگان به بیمارستان ها، تعداد 44 نفر نیز بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن به بیمارستان‌ها منتقل شدند. وی توضیح داد: این افراد به خاطر ترس از زلزله، شب سرد را در چادرها به سر برده بودند که به خاطر استفاده ناصحیح از وسایل گرمازا دچار مسمومیت شدند.

*شایعه، رسانه هراس‌انگیز!

آنچه در کنار مه‌لرزه شدید بیش از همه بر نگرانی‌ها می‌فزود نشر شایعات در بین مردم و همراهی شهروندان بادامن زدن به آن بود که باز هم بر ترس مردم افزایش می‌داد؛ شایعاتی که از وقوع زلزله در ساعات پایانی شب و آغاز بامداد پس از زلزله و نیز وقوع زلزله در ساعات دیگر در روز آدینه خبر می‌داد و منبع اطلاعاتی خود را به پیش‌بینی‌های برادران روس نسبت می‌داد حال آنکه بشر تاکنون به‌رغم تمامی پیشرفت‌ها نتوانسته وقوع آن را پیش‌بینی کند و نیز شایعاتی که از انتشار گازهای آتشفشانی در ارتفاعات باغرود و بوژان خبر می‌داد، در حالی که نیشابور آتشفشان فعال ندارد!

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی نیشابور در پیوند با همین شایعات به خبرنگار ما گفت: با اطلاع مردمی تیمی از کارشناسان برای بررسی این موضوع به این ارتفاعات که در 12 کیلومتری شمال نیشابور واقع است اعزام شدند.

محمود برئی افزود: در بررسی محل مشخص شد باتوجه به نزدیکی این محل به کانون زلزله (باغرود نیشابور ) شکاف‌های متعددی درحوالی غار ابراهیم ادهم در این ارتفاعات ایجاد شده است که طول آنها بین 10 تا 60 متر و عمق آنها بین یک تا 10 سانتی متر است اما هیچ گونه علائمی مبنی بر خروج گاز و یا بخار از این شکاف‌ها مشاهده نشد.

مردم شهر نیشابور که اندک اندک حالتی عادی به خود می‌گرفت تازه به صرافت تعمیر و مرمت خانه‌هاشان افتادند و همگی رهسپار فرمانداری‌ شدند که با اطلاعیه‌ای که مردم را به واحد عمران شهرداری ارجاع می‌داد روبرو گشتند.

*بافت فرسوده؛ دغدغه استاندار: چه زمانی غبار فرسودگی از خرو روبیده خواهد شد؟!

فرماندار نیشابور با اشاره به اینکه زلزله روز پنج شنبه این شهرستان در فاصله 10 تا 15 کیلومتری و در حد فاصل اردوگاه شهید هاشمی‌نژاد و روستای صومعه بوده است، تاکید کرد: روستاهای باغشن گچ، بوژان، بار و شهر خرو در نزدیکی کانون زلزله بوده‌اند. سید جلال هاشمی شامگاه روز پنج‌شنبه 29 دی ماه در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان خراسان رضوی که در محل استانداری  برگزار شد، اظهار کرد: اختلال در شبکه مخابراتی مهمترین مشکل در ساعات اولیه زلزله در شهرستان نیشابور بوده است. فرماندار در ادامه تاکید کرد: زلزله روز گذشته این شهرستان هیچ گونه تلفات جانی نداشته است.

صبح روز آدینه، نماینده عالی دولت در خراسان رضوی شخصا برای سرکشی و بازدید از مناطق زلزله‌زده عازم شهر خرو شد. او که شب پیش در گفت‌وگوی خود با معاون خویش و فرماندار نیشابور در جریان جزییات حادثه قرار گرفته بود برای اطلاع و مشاهده عینی مشکلات شهرستان خود و همکارانش عازم نیشابور شدند. دکتر محمود صلاحی صبح روز آدینه، وارد شهر خرو در 17 کیلومتری شهر نیشابور شد و از محلات خرو علیا و خرو سفلی این شهر بازدید کرد. وی سپس به نماز جمعه شهر خرو رفت که به امامت حجت‌الاسلام دستجردی اقامه شد. مقصد بعدی استاندار نیز درمانگاه فرهنگیان نیشابور بود که دستور داد به هیچ وجه بیماران آنجا پذیرش نشوند و درمانگاه به جای دیگری منتقل شود. آنگاه استاندار به بیمارستان دولتی 22 بهمن نیشابور رفت و از بیماران بستری شده در آنجا عیادت کرد.

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی در این بازدید یادآور شد: نکته مهم این زلزله و سایر حوادث مشابه، درسی برای همگان است که بافت فرسوده اماکن مسکونی و غیره به شدت در هنگام حوادث آسیب‌پذیر و حادثه‌ساز است. صلاحی با اشاره به بازدید خود از محله خرو علیا شهر خرو با جمعیت بیش از 15 هزار نفر گفت: خانه‌های این محله به صورت پلکانی و اغلب از خشت و گل و چوب بنا شده و بسیار فرسوده و کم دوام است و هر لحظه امکان تخریب آن وجود دارد. رئیس شورای مدیریت بحران خراسان رضوی ادامه داد: البته وضعیت این منطقه به گونه‌ای است که برای تخریب احتیاج به زلزله ندارد و با یک بارش تند باران نیز امکان تخریب وجود دارد. وی با تأکید بر لزوم جابجایی مردم منطقه خروعلیا به مناطق دیگر، گفت: زمین‌های خوبی بین محلات خرو سفلی و شهرک امام رضا(ع) شهر خرو وجود دارد که ما حاضریم با تغییر کاربری کشاورزی آنجا به مسکونی و اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی با کارمزد کم چهار درصد این جابجایی صورت گیرد. او خاطرنشان کرد: البته بعضی اظهار تمایل کرده‌اند که در همان جا بمانند که باید پس از انتقال اکثریت جمعیت، معابر خرو علیا و حتی سفلی بازگشایی و منازل متقاضیان ماندگاری، مقاوم‌سازی شود. وی تصریح کرد: مبلغ 300 میلیون تومان اعتبار برای بازگشایی معابر شهر خرو اختصاص یافت و اعتبارات دیگر هم بعد از تعیین نهایی خسارات واردشده مشخص می‌شود. صلاحی افزود: چهار مدرسه نیز خسارت دیده است که به مدیرکل نوسازی مدارس استان دستور داده شد شروع به مقاوم سازی و بازسازی این مدارس کند، ضمن اینکه دانش‌آموزان مدارس مذکور تا زمان بازسازی به نقاط امن منتقل شوند.

فرماندار نیشابور هم با بیان اینکه ساختار شهر خرو همانند ماسوله در استان گیلان است، به کوچه‌های تنگ این شهر اشاره و تصریح کرد: جمعیت شهر خرو بالغ بر 15 هزار نفر است و در صورتی که زاویه زلزله کمی شرقی‌تر می‌شد، به طور قطع و یقین این زلزله بین 2000 تا 3000 کشته ‌داشت.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز به همراه معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی از شهر خرو بازدید و میزان خسارات وارد را برآورد کردند. علیرضا تابش ضمن صدور دستور تشکیل ستاد بازسازی در محل بافت فرسوده شهر خرو، آغاز کار ساخت و ساز منازل جدید مسکونی را به بعد از فصل زمستان موکول کرد.

*تسهیلات دولت برای ترمیم بازسازی 12000 واحد مسکونی خسارت‌دیده

همچنین استاندار خراسان رضوی از اختصاص 12 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 94 میلیارد تومان تسهیلات برای آسیب دیدگان زلزله نیشابور خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، محمود صلاحی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای باحضور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و با تأکید بر ضرورت مقاوم سازی منازل در مناطق روستایی و شهری گفت: از محل این اعتبار به هر واحد آسیب دیده تا مبلغ 1.5 میلیون تومان اختصاص خواهد یافت.

بر مبنای این خبر، دولت به ازای هر واحد مسکونی آسیب دیده مبلغ یک و نیم میلیون تومان اختصاص داده که شامل 8000 واحد مسکونی می‌شود. همچنین برای بالغ بر سه هزار و هفتصد واحد نیز تسهیلات 25 میلیون تومانی ساخت مسکن ضد زلزله اختصاص خواهد یافت که در نوع خود کم‌نظیر است و از عزم جدی استاندار و نیز تلاش بی‌وقفه فرماندار شهرستان برای جذب اعتبارات در راستای مقاوم‌سازی و به‌سازی مسکن روستایی و شهری در ابرشهر تاریخ نیشابور حکایت دارد که جای بسی خرسندی و قدرشناسی را دارد.

*زلزله فیروزه را لرزاند اما کسی آسیب ندید

معاون فرماندار فیروزه هم درباره زلزله اخیر گفت: با وجود نزدیکی شهرستان فیروزه به کانون زمین‌لرزه، هیچ‌یک از ساکنان شهرها و روستاهای شهرستان دچار آسیب نشده است.  هادی یغما اظهار داشت: بلافاصله پس از زلزله شورای هماهنگی مدیریت بحران تشکیل و وضعیت تمام 86 روستا از طریق تماس با دهیاران بررسی شد. وی در ارتباط با میزان خسارت مادی به واحدهای روستایی گفت: به تعداد 130 واحد روستایی، حدود 20 درصد خسارت وارد و میزان این خسارت از سوی کارشناسان دویست و پنجاه میلیون تومان برآورد شده است. معاون فرماندار فیروزه اضافه کرد: حدود یک سوم ساختمان‌های شهرستان فیروزه دچار ترک‌های جزئی و کلی و نیز شکستگی شیشه شده‌اند. فاصله شهرستان فیروزه تا کانون زلزله حدود 30 کیلومتر است.

*14 بنای ثبت‌شده ملی در زلزله آسیب دید!

رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نیشابور هم گفت: براثر زمین لرزه اصلی به بخشی از آجرهای سرتاج ایوان ورودی رباط شاه عباسی و ایوان جنوبی و بالای محراب مسجد جامع این شهر خسارت وارد شد. اسماعیل اعتمادی افزود: ریزش آیینه‌کاری داخل بنای فضل ابن شاذان و ایجاد ترک در آجرهای ستون یادبود خیام از دیگر خسارت‌های زمین لرزه در این شهرستان است.  گفتنی‌است که یک منبع آگاه نیز از وقوع خسارت‌هایی در 14 بنای ثبت شده ملی و از جمله آسیب جدی ایوان‌های شمالی و جنوبی مدرسه علمیه گلشن خبر داد.

*نوسازی بافت فرسوده و تقویت شبکه لرزه‌نگاری؛ راهبرد کاهش خسارات و تلفات

به گزارش پایگاه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، موقعیت مرکز سطحی زمین لرز ه 29 دی در شمال خاوری نیشابور تعیین شده که در شبکه ملی لرزه نگاری باند پهن پژوهشگاه ، موقعیت گسل نیشابور به طول تقریبی 74 کیلومتر واقع در 7 کیلومتری شمال خاوری کانون زمین‌لرزه مشخص شده است.

گفتنی‌‌است که بنا به گزارش همین پایگاه  و نیز پایگاه داده‌های علوم زمین دانشگاه تهران، نیشابور تاکنون از سال 540 هجری قمری که برای نخستین بار زلزله‌ای با ویرانگری محدود را تجربه کرد در طول سال‌های 605 ه.ق، 649، 669، 791 و 808 یعنی به فاصله دو قرن پنج زلزله سهمگین را که شهر را به ویرانه‌ای مبدل کرده پس پشت نهاده و هر بار ققنوس‌وار دوباره در دل تاریخ سربرآورده‌است. همچنین در زمین‌لرزه مهیب 1084 ه.ق مشهد مقدس که دوسوم مشهد و نیمی از نیشابور را به ویرانی و ماتم نشاند برای بار دیگر طعم فناپذیری را چشیده است.

این زلزله‌ها عمدتا با چندین پیش‌لرزه قوی همراه بوده‌اند ازجمله در صفر 791 هجری قمری زمین‌لرزه فاجعه بار به دنبال پیش‌لرزه‌های نیرومندی که به مدت چهار روز روی می‌دادند، به نیشابور آسیب رساند. زمین لرزه اصلی بسیار شدید بود و مایه ویرانی تقریباً آنی گردید. شهر را به تمامی ویران کرد و همه ساکنان شهر، بجز شمار اندکی را کشت. همچنین در یک صد سال اخیر تعداد 23 زمین‌لرزه مخرب بزرگتر از 5 ریشتر در منطقه شمال استان خراسان رضوی رخ داده است و 23 زمین‌لرزه تاریخی که 5 مورد از آنها در منطقه نیشابور می باشد نشان دهنده لرزه‌خیزی بالا در منطقه شمال استان خراسان رضوی می‌باشد.

این همه در حالی‌است که پیش از زمین‌لرزه 29 دی‌ماه نیشابور در همان روز سبزوار با مقیاسی ضعیف‌تر لرزیده بود و همچنین بر مبنای اطلاعات پایگاه داده برخط موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران که مبنای اطلاعات رسمی لرزه‌نگاری در کشور است، 104 لرزه با شدت‌های متغیر بین 9/0 تا 2/4 ریشتر در فاصله زمانی 23 روز پیش از آن یعنی از 5 دی‌ماه ثبت شده است که هشت مورد آن در تاریخ‌های پنجم (چهار مورد)، ششم، یازدهم، بیست‌وپنجم و بیست‌و‌نهم دی‌ماه در مقیاس بیشتر از 3 ریشتر بوده‌است. وقوع این پیش‌لرزه‌های نسبتا بالا قاعدتا باید به اطلاع ستاد بحران استان خراسان رضوی و نیز فرمانداری نیشابور رسانده‌می‌شد زیرا مردم تنها دو مورد آنها را احساس کردند تا تصمیم‌سازان بتوانند آمادگی بیشتری را برای وقوع زلزله کسب کنند چرا که اگر زمین‌لرزه در مقیاسی وسیع‌تر و شدتی بیشتر با زمانی طولانی‌تر اتفاق می‌افتاد می‌توانست تبعاتی جبران‌ناپذیر برای این شهرستان و مردمش داشته باشد و شاید نیاز بود که نیشابور از نو ساخته شود. البته راهبرد پیشگیری از چنین فاجعه‌ای در دستان مدیران و مردم شهر است؛ هم نوسازی و بازسازی بافت فرسوده شهری و روستایی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی، خدماتی و هم تقویت شبکه لرزه‌نگاری استان و حضور کارشناسانی از حوزه علوم زمین در ستادهای بحران شهرستان‌های خراسان رضوی.

فرماندار نیشابور هم در پایان گفت‌وگویش در پیوند با همین تحلیل با اشاره به اینکه باید تحقیقات لرزه‌نگاری در کشور پیشرفته باشد، پیشگیری در زلزله را مهم دانست و خاطرنشان کرد: بحث خدمات‌رسانی هوایی هم در ساعات اولیه زلزله بسیار مهم است.

سیدجلال هاشمی با تاکید بر اینکه باید بحث شهر خرو را جدی گرفت، اظهار کرد: برگزاری مانورهای زلزله خوب است، ولی 65 تا 70 درصد این مانورها تاثیرگذار نیست، چرا که مدیران به کل مطلب اشراف ندارند.

با گذشت شش روز از زمین‌لرزه پنج‌شنبه، پاسخ به پرسش‌هایی کماکان بی‌پاسخ مانده است: برآورد دقیق و یا دست کم تخمینی میزان خسارت‌ها در واحدهای مسکونی شهری و روستایی چقدر می‌باشد؟ برآورد خسارتها در واحدهای اداری – خدماتی – صنعتی – رفاهی – درمانی – دامپروری و … چگونه است؟ ارزیابی هزینه‌های انسانی ناشی از زلزله شامل مداوای بیماران و از کارافتادگی‌های این چند روزه چگونه است؟ شرایط توسعه و ارتقاء شبکه مخابرات همراه و ثابت در شهرستان با توجه با ناکارآمدی شبکه فعلی در شرایط بحران چیست؟ طرح های کلان شهرداری و شورای شهر برای نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهری در نیشابور و خرو، نیز جلوگیری از رشد حاشیه نشینی با منازل غیر استاندارد و جلوگیری از رشد شمالی – جنوبی نیشابور بر روی مناطق زلزله‌خیز برخلاف طرح های پدافند غیرعامل که مخالف توسعه افقی شهر در جبهه شمالی است، مقاوم‌سازی بافت روستایی و طرح‌های توسعه و جایگزینی منازل روستایی در مناطق خطرخیز به کجا خواهد انجامید؟ سرنوشت ساختمان نیمه کاره درمانگاه فرهنگیان که پس از دو سال به حال خود رها شده و نیز بیمارستان چهارم شهر که وعده آغاز عملیات اجرایی آن را در سال جاری داده بودند چه می شود؟ نمره استاندار و فرماندار به دستگاه‌های مختلف در شرایط بحران و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها به خصوص با توجه با درایت و سرعت عمل استاندار و فرماندار و جانشینش چیست، در کنار دستگاه‌هایی همچون هلال احمر، دانشکده علوم پزشکی، بسیج و نیروی انتظامی، معدل سایر دستگاه‌ها چگونه است؟ چه تدابیری با توجه به افزایش توان امدادی شهرستان و نیز شیوه‌های اطلاع‌رسانی عمومی در مقابل شایعاتی که در شرایط بحران، فضای روانی شهر را به هم می‌ریزند اتخاذ کرده‌ایم؟

پاسخ به این سوال‌ها را به آینده وا‌می‌گذاریم و خود شادان و مسرور از اینکه دوباره آفتاب صبح نیشابور را می‌بینیم بر لبان خویش ترنم این چکامه شورانگیز را تکرار می‌کنیم:

ای آرزوی دیر هر چنگیز/ ای غایت آمال هر تیمور/ ای حرز سبزی از حدیث سرخ/ بر بازوانت چون شطی از نور/ تا چند از زیر سم اسبان / برخاستی رقصنده و منصور / ای ایستاده در تو بینالود / سینه به سینه با شب دیجور / می‌بوسمت زیبای شورانگیز / می‌خوانمت، عاشقتر از تنبور / نامت بلند است و غرورآمیز / ای مادر تاریخ، نیشابور (عصمت اسلامی)


 


خبر ویژه / رادیو کوچه

رادیو کوچه هم‌زمان با تغییرات و تحولات صورت گرفته در زمینه رسانه‌های مجازی و آنلاین، و هم‌چنین محدودیت‌های اعمال شده در ایران به جهت دست‌رسی آسان و بدون فیلتر به اینترنت و شبکه‌های خبری و اجتماعی، اقدام به انتشار مجله کوچه کرده است.

«مجله کوچه» که شامل مطالب برگزیده تارنمای رادیو کوچه است هر پانزده روز منتشر می‌شود و قابل دست‌رس‌ به دو طریق فایل پی‌دی‌اف (برای اینترنت سرعت بالا و سرعت پایین) و هم‌چنین کتاب‌خانه الکترونیکی است.

مطالب برگزیده مجله شامل خبر، مقاله‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی و سرگرمی است که می‌توانید از روی فهرست آن به مطالب مورد نظر خود مراجعه کنید.

لازم به اشاره است تاکنون سه شماره از مجله کوچه منتشر شده که از طریق لینک‌های زیر قابل دست‌رس است.

هم‌چنین دو شماره نخست این مجله هر کدام میانگین حدود بیست و پنج‌ هزار بازدید و بیش از ده‌هزار دانلود فایل پی‌دی‌اف داشته است.

شما می‌توانید اشتراک مجله را از طریق ارسال درخواست برای آدرس contact@koochehmail.com داشته باشید.

لینک کتاب‌خانه شماره 3

لینک پی‌دی‌اف شماره سه برای سرعت دانلود بالا

لینک پی دی اف شماره سه برای سرعت دانلود پایین 

لینک شماره‌های پیشین


 


رادیو کوچه

1341 خورشیدی- رفراندم برای تصویب اصول شش‌گانه معروف به «انقلاب سفید» با توصیه «جان اف.کندی» به «محمدرضا پهلوی»، برای کاهش فشار کمونیست‌ها و انجام اصلاحات داخلی در سراسر ایران برگزار شد و برای نخستین بار زنان هم در رای دادن شرکت کردند. «جان اف.کندی» رییس‌جمهوری وقت آمریکا برگزاری رفراندم را تبریک گفت و از آن پس تا انقلاب بهمن ماه 1357، هر سال این رفراندم برگزار می‌شد که بزرگ‌ترین این مراسم در ششم بهمن سال 1356 برگزار و گزارش شده، سه میلیون نفر در آن شرکت کرده بودند.

1500میلادی- در چنین روزی کشور برزیل توسط «پدرو آلوارس کوبرال» (Pedro Alvares Cabral) در مسیر خود به هند کشف شد. برزیل کشوری واقع در آمریکای جنوبی است. نام برزیل به دلیل وجود درخت‌های «برزیل ودد» در این منطقه است. حکومت جمهوری فدرال این کشور به فلسفه آزادی ادیان اعتقاد دارد. برزیل در جهت خلق آثار هنری، ادبی، معماری، مجسمه‌سازی، نقاشی تاریخ درخشانی دارد و همین‌طور  به اعتقاد بسیاری این کشور پرانرژی‌ترین و شادترین‌ موسیقی‌های دنیا را دارا است. این کشور آمریکای لاتین به «سرزمین فوتبال» شهرت دارد.

1837 میلادی- در این روز «میشیگان» به عنوان بیست‌و‌ششمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. نام این ایالت از زبان بومیان منطقه  و از «میشیگامی» (mishigami) به معنای «دریاچه بزرگ» گرفته شده است. این ایالت آمریکا در مرز با کشور کانادا قرار دارد.

1950میلادی- قانون اساسی هند در نوامبر 1949 به تصویب مجلس موسسان  این کشور رسید و یک سال بعد در چنین روزی به اجرا گذاشته شد و «راجندرا پراساد» (Rajendra Prasad) به عنوان نخستین رییس جمهوری سوگند یاد کرد. به همین جهت در سراسر هند هر سال این روز گرامی داشته می‌شود. در این قانون هند یک جمهوری دمکراتیک معرفی شده که برقراری عدالت، برابری و آزادی را برای شهروندانش تضمین می‌کند. لازم به اشاره است که این قانون اساسی طولانی‌ترین قانون اساسی نوشته در بین تمام کشورهای مستقل دنیاست.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1355 خورشیدی- در این روز دولت ایران متهم به نقض مکرر حقوق بشر شد. هواداران رعایت حقوق بشر و جنبش‌های مربوط که از سراسر جهان در «هلند» گرد آمده بودند در این روز اجتماع خود را به اعتراض و تظاهرات بر ضد حکومت ایران تبدیل کردند و دولت وقت ایران را متهم به نقض همه جانبه حقوق بشر در قبال اتباع خود ساختند.

1355 خورشیدی- سال‌روز درگذشت «مجتبی مینوی» محقق، ادیب و استاد دانش‌گاه است. وی در تهران زاده شد و بعد ازفارغ‌التحصیلی از دارالمعلمین عالی تهران کار ادبی و فرهنگی خود را با معلمی آغاز کرد.

1788 میلادی- این روز در استرالیا «روز ملی» است. «آرتور فیلیپ» (Arthur Phillip) ناوسروان انگلیسی، با چند کشتی نظامی و صدها تن محکومان و زندانیان که آنان را با خود آورده بود تا مهاجرنشین بسازد در جنوب غربی استرالیا مستقر شد و شهری را که ساخت به‌نام «لرد سیدنی»  یا همان «سیدنی» گذارد.

1949 میلادی- سال‌روز درگذشت «ویکتور فلمینگ»  (Victor Fleming) کارگردان آمریکایی برنده جایزه اسکار است. وی برنده جایزه اسکار به‌ترین کارگردان، فیلم «بر باد رفته» در سال ۱۹۴۰ و نامزد نخل طلایی جشن‌واره «کن» ‌برای «جادوگر شهر آوز» در سال ۱۹۳۹ بود.

 2004میلادی- هشت کارشناس معروف اتمی پاکستان از جمله دکتر «عبدالقدیر خان» که در مظان اتهام فروش اسرار اتمی به «ایران»، «لیبی» و «کره شمالی» قرار گرفته‌اند، بازداشت شده بودند. «عبدالقدیر خان» به پدر بمب اتمی پاکستان معروف است.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

ریسمون

Iranian History

راسخون


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

آفرینش

1) جمهوری آذربایجان: ایران می‌خواست سفیر اسراییل را ترور کند

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=16608#95309

جمهوری آذربایجان مدعی شد سه نفر با ورود از ایران به این کشور، قصد ترور سفیر اسراییل را داشتند. به گزارش عصر ایران به نقل از واشنگتن تایمز، مقامات جمهوری آذربایجان گفته‌اند که طرح ترور میخاییل لوطیم سفیر اسراییل در باکو و دیگر شخصیت‌های اسراییلی در آذربایجان را کشف و خنثا کرده‌اند.

2) پالایش‌گاه‌های اروپایی تنها با نفت ایران سازگار هستند، نه عربستان

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=16608#95296

سخن‌گوی کمیسیون انرژی مجلس هشتم، با رد ادعای وزیر نفت عربستان درباره باز کردن شیر فلکه‌های نفت این کشور برای جای‌گزینی نفت تحریمی ایران تاکید کرد: «بر اساس قوانین سازمان کشورهای صادرکننده نفت، سقف صادرات نفت هر کشور عضو مشخص است و عربستان با این ادعا، نشان داد که به قوانین این سازمان اعتنایی ندارد.» سید عماد حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: «ادعای وزیر نفت عربستان درباره باز کردن شیر فلکه‌های نفت برای جای‌گزینی نفت ایران مردود است، زیرا بر اساس قوانین سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) سقف صادرات نفت‌خام هر یک از کشورهای عضو مشخص است.»

خراسان

1) سفیر ایران: ۱۶۲۰ نفر از اعضای اردوگاه اشرف خواهان بازگشت به ایران هستند

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=11&day=6&id=1409242

حسن دانایی فر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با اعلام خبری جدید درباره وضعیت منافقین در عراق، به نقل از نماینده سازمان ملل عنوان کرد که هزار و ۶۲۰ نفر از منافقین آمادگی خود را برای بازگشت به ایران اعلام کرده‌اند.

2) موافقت رییس جمهوری با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=11&day=6&id=1409263

سرانجام پس از گذشت دو هفته از مصوبه شورای پول و اعتبار درباره افزایش سود سپرده‌های بانکی دیروز رییس جمهوری با این مصوبه موافقت کرد تا بر اساس مصوبه این شورا سود سپرده‌ها توسط بانک‌ها متناسب با نرخ تورم تعیین شود.

جام جم

1) واگذاری 95 درصد شرکت‌های نفتی به بخش خصوصی

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100802478774

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربنی وزارت نفت از واگذاری 95 درصد از شرکت‌های زیر مجموعه این وزارت‌خانه به بخش‌ خصوصی خبر داد و گفت: «5 درصد باقی‌مانده بر اساس قانون در اختیار وزارت نفت باقی خواهد ماند.»

2) ایران و 1+5 در تدارک دور جدید مذاکرات هسته‌ای

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100802476927

در حالی که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شنبه راهی ایران می‌شوند، تحرکات دیپلماتیک برای از سرگیری گفت‌وگوها با گروه 1+5 ادامه دارد و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وجود مواضع متناقض این اتحادیه درباره ایران اعلام کرده است به محض آ‌ن‌که جدیت ایران را در مذاکرات مشاهده کند، آماده از سرگیری مذاکرات با تهران خواهد بود. از این رو به نظر می‌آید غرب سیاست تحریم و مذاکره خود را با سیاسی‌کاری خاص در دستور کار قرار داده است و در حال آزمودن کارت مذاکره است. از این رو هم ایران و هم غرب در حال طرح دیپلماتیک شروط خود برای ازسرگیری مذاکرات هستند.

دنیای اقتصاد

1) حباب سکه و دلار ترکید

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=287236

اعلام خبر موافقت محمود احمدی‌نژاد با مصوبه شورای پول و اعتبار ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه را به دنبال داشت؛ روز گذشته از قیمت هر قطعه تمام سکه بهار آزادی 200 هزار تومان و از هر دلار آمریکا 200 تومان کاسته شد تا حباب ایجاد شده در چند روز گذشته با فاصله چند ساعت پس از اعلام خبر تخلیه شود.

2) نگرانی از ورود جریان خاص به مجلس

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=287308

یک ماه مانده به انتخابات مجلس نهم، رییس مجلس ‌درباره فعالیت جریان‌های خاصی که سعی می‌کنند طرف‌داران خود را به مجلس وارد کنند، هشدار داد و از افراد و گروه‌هایی که از انتساب خود به مراکز قدرت و ثروت فخر می‌کنند، خواست تا به فرمایش‌های مقام معظم رهبری توجه کنند.

همشهری

1) مجلس فروش نفت به اروپا را ممنوع می‌کند؛ جزییات تصمیم مهم مجلس

http://www.hamshahrionline.ir/news-158330.aspx

به گزارش همشهری آنلاین، 27 کشور عضو اتحادیه اروپا دوشنبه در راستای اعمال فشار بیش‌تر بر ایران به منظور وادار کردن کشورمان به صرف نظر از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود با اعمال تحریم تدریجی بر نفت ایران و بانک مرکزی موافقت کردند این تصمیم اروپا واکنش‌های وزارت خارجه و نفت کشورمان را موجب شد و وزیر اسبق اطلاعات نیز پیشنهاد داد که ایران پیش دستی کند و از هم اکنون اروپا را از نفت خود محروم کند. در همین راستا مجلس مجلس شورای اسلامی طرحی را به صحن علنی خواهد برد که در صورت تصویب بر اساس آن فروش نفت ایران به اروپا متوقف خواهد شد.

2) ارز تا 48 ساعت آینده تک نرخی می‌شود؛ آینده سکه و ارز

http://www.hamshahrionline.ir/news-158316.aspx

رییس کل بانک مرکزی گفت: «تا 48 ساعت آینده ارز تک نرخی می‌شود و به هر میزان برای مصارف مختلف در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.»

به گزارش همشهری‌آنلاین، محمود بهمنی با تاکید بر این‌که ارز برای مسافران، دانش‌جویان و بیماران با یک نرخ مناسب عرضه می‌شود، گفت: «با این تصمیم دیگر نیازی نیست و افراد ارز را با نرخ بالا در بازار ارز تهیه کنند؛ مگر آن‌که بخواهند ارز را ذخیره کنند و دولت برای ذخیره کردن ارز نمی‌دهد.»

مردم‌سالاری

1) برای تقویت حضور نظامی در خلیج فارس آماده‌ایم

http://www.mardomsalari.com/Template1/Article.aspx?AID=19641#125520

وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد که لندن آماده است در صورت لزوم، حضور نظامی خود در خلیج فارس را تقویت کند.  به گزارش ایسنا، روزنامه ایندیپندنت به نقل از فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس نوشت که برنامه‌های احتمالی برای اعزام ناو، هواپیما و سربازان بیش‌تر به منطقه در صورتی که ضرورت پیدا کند، وجود دارد.

2) قیمت تمام شده تولید خودرو به شدت افزایش یافته است

http://www.mardomsalari.com/Template1/Article.aspx?AID=19642#125540

دبیر انجمن خودروسازان اظهار امیدواری کرد که با تحقق وعده بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان به نرخ مرجع، از فشار وارده به خودروسازان در این بخش کاسته شود. احمد نعمت بخش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: «قیمت تمام شده تولید خودرو در ماه‌های اخیر به شدت تحت تاثیر رشد نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و دیگر هزینه‌های تولید قرار داشته است.»


 


خبر / رادیو کوچه

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه، 25 ژانویه، از تلاش نمایندگان مجلس جهت تصویب طرحی برای عدم فروش نفت به کلیه کشورهای اروپایی که ایران را هدف تحریم خود قرار داده‌اند، خبر داد.

به گزارش فارس، ناصر سودانی با بیان این‌که اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا از یک «کینه پنهان دیرینه» نسبت به انقلاب اسلامی ایران حاکی است، تاکید کرد: «اروپا در ادامه بازی که آغاز کرده، در آتش چاه‌های نفت ایران خواهد سوخت و دود طرحی که ریخته‌اند، به چند دلیل به چشم خودشان خواهد رفت.»

این نماینده مجلس گفت: «به اتفاق چند تن از نماینگان در مجلس در حال دنبال کردن تصویب طرحی هستیم که بر اساس آن همه کشورهای اروپایی که ایران را هدف تحریم خود قرار داده‌اند، نتوانند حتا یک قطره نفت از ایران بخرند و شیر نفت به‌سوی آنان بسته شود، تا از این پس با دم شیر بازی نکنند.»

وی تاکید کرد: «دلیل اول آن است که بعضی از کشورهای اروپایی ناگزیر از خرید نفت ایران هستند و ساختار پالایش‌گاه‌های آن‌ها به گونه‌ای است که با ترکیب نفت ایران متناسب است و امکان جای‌گزین کردن نفت ایران برای آن‌ها مشکل است.»

 عضو کمیسیون انرژی اضافه کرد: «دلیل دوم آن است که این تحریم سبب افزایش قیمت نفت خواهد شد و اروپایی‌ها وادار خواهند شد نفت را با قیمت گران تری خریداری کنند.»

وی افزود: «دلیل سوم آن است که اروپایی‌ها به دلیل نیاز به نفت ایران مجبور خواهند شد به‌طور غیر‌مستقیم و از طریق واسطه‌ها نفت ایران را بخرند که این امر باعث ایجاد هزینه برای آن‌ها خواهد شد.»

ناصر سودانی در پایان اشاره کرد: «ما در عرصه اقتصادی شاهد رویارویی قدرت‌ها هستیم، اما هندوستان اعلام کرده است که از نفت ایران مستغنا نیست و چین هم به دلیل منافع متعددی که در حفظ ارتباط با ایران دارد، در صورت ورود به فاز تحریم نفت ایران از همه پروژه‌های خود در ایران محروم خواهد شد که ضرر سنگین و قابل توجهی برای اقتصاد چین به هم‌راه خواهد داشت.»

لازم به اشاره است اعضای اتحادیه اروپا روز دوشنبه بر سر تحریم نفت ایران و هم‌چنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی، به توافق رسیدند که این توافق از ماه ژوئیه اجرایی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

«ایران آماده مذاکرات هسته‌ای براساس احترام است»


 


Reza Kahlili

Pajamas Media

Reports from within Iran indicate that a "Removal Committee" was formed recently by the order of Iran's Supreme Leader Ayatollah Khamenei. According to Digarban, an opposition website, four senior Guard commanders have died due to various causes in the past four days.

Those reported dead are:

Vafa Ghafarian (52), a senior Guard officer, former senior manager of the Guards defense industry and electronic warfare, and the active chairman of Iran's telecommunications. It was announced that he died due to illness, although the exact cause of death was not reported.

Abbas Mehri (52), another senior commander of the Guards, was reported by the Iranian authorities to have died in recent days of a stroke.

Ahmad Siafzadeh (55), former head of the Guards University died in recent days due to heart attack.

Mansour Torkan (50), former Guard commander and general manager of a company affiliated with the municipal office of Tehran. The cause of his death was announced as a stroke.

Former Revolutionary Guard Commander Hossein Alaei expressed his sadness over the deaths of the commanders in a letter and praised their service to the country, specifically during the Iran-Iraq war.

Alaei recently came under intense pressure by Khamenei's supporters when he criticized the leader and the direction of the country. Several other Guard commanders have recently spoken out against the leadership warning of dire consequences for the country.

It was reported that another Guard member from the Guards' Air Force unit in Mashhad was recently secretly hanged in prison.

As reported on January 18th, the Removal Committee's mission is to take out those are deemed to be opposing the leadership. This includes journalists, military and Guard commanders, political activists and even Ahmadinejad and his followers, should Ahmadinejad cause any further problems for the regime.

The regime has long experience with accidental deaths. Reports are that there will be many more who will be killed under suspicious circumstances as Khamenei tries to tighten the grip on all who might challenge his authority in his confrontation with the West.


 


Matthew May

Institute on Religion & Democracy

Columnist and author Mark Steyn always gets a well-deserved laugh when he tells audiences that, to the useful idiots in the U.S. media and citizenry, "Allahu Akbar," the calling card of Islamic terrorists the world over, is Arabic for "Nothing to see here!" But as author and scholar Raymond Ibrahim told a forum on violence against Middle Eastern Christians perpetrated by Islamists, what it really means is "My God is better than your God."

The plight of Christians in the Middle East at the hands of Islamic jihadists – and U.S. media inattention and indifference to such struggles – was the subject of a forum entitled "The Persecuted Church: Christian Believers in Peril in the Middle East," hosted and sponsored by the Committee for Accuracy in Middle East Reporting (CAMERA), held at the Sheraton hotel in Framingham, Massachusetts, on January 21, 2012.

Dr. Walid Phares, who among several other roles advises the U.S. House of Representatives Anti-Terrorism Caucus, delivered the conference's keynote address entitled "The Ongoing Fight for Freedom." Phares said that the battle of ideas is fiercer than combat battles because the same forces who have visited violence upon Christians, Jews, and others in the Middle East have tried to suppress the West's understanding of what is really happening in the Middle East and what is being taught in U.S. academic institutions.

Phares focused on what he termed "an invasion" of "petrol dollars" into American academic institutions, particularly Middle East studies departments.  He alleged this funding is behind the obstruction of the facts on the ground about genocide and violence against Christians throughout the Middle East. It also is erasing within academic curriculums the history of the seventh century invasions of Europe and southwestern Asia by Muslims.

U.S. foreign policy in the Middle East has lately been characterized by a retreat from the support of civil society, Phares regretted. He pointed to U.S. diplomats who have met with Islamist militants who have gained or are gaining power in the Middle East, thereby legitimizing their authority. Meanwhile, Phares said, these same diplomats and envoys have neglected to meet with opposition elements of Islamist militants.

Phares indicated, however, that awareness of what is happening across the Middle East is on the rise thanks to social media, blogging, and the activism of non-governmental agencies (NGOs) such as CAMERA. He cited the influx of what he called "witnesses," individuals such as Egyptian political party founder and human rights activist Cynthia Farahat and native Iranian Juliana Taimoorazy, president of the Iraqi Christian Relief Council. Both of them participated in the forum.  And they both speak and lecture across the U.S., providing first-hand accounts of the terror and violence faced by Christians in the Middle East.

Such awareness, Phares argued, is part of the massive reform that is necessary to turn back the obstructionism of pressure groups such as the Council on American Islamic Relations (CAIR). "CAIR has been trying for 21 years to block awareness," Pharis said, which makes CAIR, in his estimation, "an associate of Middle East genocide."

Prior to Phares's address, several panels featured scholars, authors, and political activists who addressed conceptual frameworks of Islam, current conditions among Christians in Iraq and Egypt, and an examination of why Western culture has failed to respond to violence and genocide in the Middle East while simultaneously enabling and enhancing Islamic jihad.

Activists Farahat and Taimoorazy opened the conference with presentations of their first-hand experience with the suppression and murder of Christians in their native lands. Photographs and images of murdered Christian clergy, such as the Archbishop of Mosul, and a litany of crimes committed against Christian Assyrians accompanied Taimoorazy's historical overview of Assyrians. Those crimes included several church bombings, the boiling of an infant, and the crucifixion of a Christian who would not submit to Islam.

Taimoorazy suggested that concerned individuals and groups demand their political representatives pressure Iraq to enforce Article 125 of its constitution, which guarantees freedom of religion. During a question and answer session, Taimoorazy stated that political correctness in the American media and on college campuses "is destroying this country," and that American students "are so tolerant that they don't see the diabolic essence of the other religion."

Farahat, a Coptic Christian and recent immigrant to the U.S. from Egypt, described the atmosphere surrounding the so-called Arab Spring uprisings of 2011. And she delivered a chilling personal account of the gruesome death of a friend protesting outside the Egyptian state-sponsored television station at the hands of the Egyptian military. She also related having received several telephone calls from state security threatening her by saying they wished to have her head in a freezer.

Taking a historical approach, Farahat pointed out that the prevalence of Shari'a law, which she said relegates Christian women to the lowest class of citizenship, has been nearly unbroken for fourteen centuries. She discussed the rise of the Muslim Brotherhood in Egypt, its ties to the Nazi Party, and the rise to power of Gamel Abdel Nasser and Anwar Sadat. She stated that the media image of Nasser and Sadat as portrayed by Western outlets was false, and that media descriptions of the Muslim Brotherhood as a moderate entity are "absurd."

Boston College professor of Near Eastern Studies Franck Salameh presented a paper urging that the "modern-day saga of dispossession" of Middle East Christians must be told. He compared Middle East Christians with Native Americans, arguing that Arab Muslims are to Middle East Christians what Europeans were to Native Americans.

Salameh said Christians in the Middle East are depicted as alien or simply dismissed as religious minorities by the media. He faulted the influence of Marxist paradigms in Western academia. Salameh also said Middle East scholars do not attach significance to entities that they deem as homogenous, such as Christians. He contended that it is difficult for Westerners to understand that identity in the Middle East is mostly determined by religion. He concluded his talk by delivering an emotional rendition of the short story "70,000 Assyrians" by William Saroyan.

Ibrahim, author of The Al Qaeda Reader discussed his research on Islamic primary sources and the emergence of the same patterns of behavior among Muslims who forcibly have demanded that non-Muslims submit to Islam for the past 1,400 years. He said the same acts, the same accusations, the same flattery, and, eventually, the same violence that modern-day Muslims have carried out against non-Muslims is documented by Muslim clerics throughout history.

Ibrahim pointed out that Muslim attacks against churches all over the world are not an aberration. He cited a Koranic verse that instructs Muslims to "fight the people of the book" [Christians and Jews] until they pay jizya and feel themselves subdued. Ibrahim argued that the word "until" reveals that such a verse is prescriptive and perpetual in meaning. He also cited the eighth century Pact of Umar and its provisions that prohibited Christians from building churches. He introduced the term "Islamicate" to describe a prevailing cultural attitude among Muslims that non-Muslims are beneath Muslims, which has seeped into the collective conscience of devout and non-practicing Muslims alike.

Ibrahim argued that the media are all too willing to undermine the realities of the Islamic faith, utilizing code terms such as "sectarian strife" to describe atrocities committed by Muslims without having to actually identify the religious affiliation of the perpetrators. He also denounced as "stupidity" the U.S. government's prohibition against using qualifiers to describe Muslim violence against non-Muslims, which he argued erases a wealth of knowledge and pattern development.

Boston University history professor Richard Allen Landes drew upon his scholarship on apocalyptic movements to analyze the success of Muslims in utilizing the freedoms of Western countries to slowly gain social power, particularly in Europe. Landes described a "Cognitive War" between Islam and the West in which Islam has had staggering success. He discussed the concept of "Demopaths" and "Dupes," which he described as the "unholy marriage of pre-modern sadism and postmodern masochism."

Landes pointed to several themes that he argued characterize the postmodern West such as "War is not the answer" and "Who are we to judge?" Landes argued that groups such as the Palestinians have been portrayed as underdogs despite "genocide being preached from the pulpit every day in Palestinian territories." He said that so-called human rights groups and media messages regarding the measure of indignant reaction to genocide depends on the color of the oppressor. Really serious human rights violations and atrocities in places such as Nigeria go ignored. He also said that this sort of thinking illustrates a postmodern theme of "Their side right or wrong," which he called "the epistemological priority of the other."

CAMERA Christian Media Analyst Dexter Van Zile detailed how mainline Protestant denominations react – and do not react – to the persecution of Christians in the Middle East. According to Van Zile, the United Methodist Church's website recently featured an article about attacks on Christian Nigerians by what the article called "religious extremists." The article did not mention that Muslims waged attacks.

Van Zile also cited the most recent General Synod of the United Church of Christ, which did not pass any resolutions condemning attacks on Christians in Egypt but warn against Islamophobia in the U.S.  He also cited a recent Christian Century magazine article that claimed the Muslim Brotherhood was committed to pluralism and democracy. Van Zile said this claim was a lie.

One strategy for communicating the struggles of Christians in the Middle East would be to adopt the tactics of the abolitionist movement in the U.S. during the 19th century, Van Zile suggested. Personal testimony from modern-day "escaped slaves" of the Middle East could be utilized in much the same way as the book "Narrative of the Life of Frederick Douglass." He also called for a commitment among Christians to forcefully argue that "acts of violence defame the name of God," in contrast to the oft-repeated Muslim justification of violence in the name of a "compassionate, loving, and merciful God."

Phares concluded the session by urging individuals, organizations such as CAMERA, and activist groups to encourage chroniclers of Christian persecution in the Middle East and to be courageous in the face of intimidation by pressure groups. He believes that once the American public is fully aware of the totality of the difficulties faced by Middle Eastern Christians, public opinion will erode the power and influence of pressure groups and have a clear understanding of Islamic jihad.


 


خبر / رادیو کوچه

بیست و دومین هفته از مسابقات فوتبال لیگ برتر باش‌گاه‌های ایران روز چهارشنبه، 25 ژانویه، با برگزاری 9 دیدار پی‌گیری شد که در مهم‌ترین دیدارها، استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز برابر حریفان پیروز شدند و تیم پرسپولیس تهران متحمل یک شکست پرگل شد.

هفته بیست و دوم مسابقات فوتبال لیگ برتر از ساعت 15 روز چهارشنبه با برگزاری دو بازی آغاز شد که در پایان این دیدارها در دربی شهر تبریز شهرداری برابر تراکتورسازی تبریز یک بر صفر مغلوب شد و فجر سپاسی شیراز در خانه با مین نتیجه مس کرمان را از پیش رو برداشت.

اما در ادامه، شش بازی به‌طور هم‌زمان و از ساعت 15:30 پی‌گیری شد که در پایان این دیدارها نتایج زیر رقم خورد:

ذوب‌آهن اصفهان صفر – ملوان بندرانزلی صفر

صبای قم یک – شاهین بوشهر یک

نفت تهران صفر – سپاهان اصفهان یک

داماش گیلان صفر – سایپای البرز 3

مس سرچشمه کرمان 2 – راه‌آهن شهرری یک

و در مهم‌ترین دیدار صنعت نفت آبادان در یک بازی پرگل چهار بر دو پرسپولیس تهران را مغلوب کرد. در این دیدار دروازه‌بان تیم پرسپولیس ضعیف‌ترین بازیکن میدان لقب گرفت.

اما در آخرین دیدار بیست و دومین هفته از مسابقات فوتبال لیگ برتر باش‌گاه‌های ایران استقلال تهران توانست پس از دو هفته ناکامی برابر حریفان این‌بار در استادیوم آزادی مقابل فولادخوزستان پیروز شد و مجدد موقعیت خود را صدر جدول رده‌بندی تثبیت کند.

تیم‌های فوتبال استقلال و فولادخوزستان از ساعت 18 ‌روز چهارشنبه در حضور کم‌تر از 10 هزار تماشاگر در ورزش‌گاه آزادی به مصاف هم رفتند که در پایان به برتری 2 بر یک آبی‌پوشان تهرانی انجامید.

با پایان یافتن دیدار‌های این هفته، استقلال تهران با 43 امتیاز در صدر باقی ماند و تیم‌های تراکتورسازی تبریز با 42 امتیاز و سپاهان اصفهان با 40 امتیاز در مکان‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

در پایین جدول نیز راه‌آهن شهرری با 22 امتیاز – تفاضل گل 4- و شاهین بوشهر با همین امتیاز و تفاضل گل 7- در رتبه شانزده و هفده قرار گرفتند و مس سرچشمه با 17 امتیاز هم‌چنان در قعر جدول حضور دارد.

بیشتر بخوانید:

«پرسپولیس با پیروزی برابر مس روند رشد را ادامه داد»


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، 24 ژانویه ‌و پس از برگزاری راه‌پیمایی نخستین سال‌گرد ‌انقلاب مصر، هزاران نفر در میدان التحریر قاهره باقی مانده‌اند. به گزارش خبرگزاری‌ها، بسیاری از تجمع‌کنندگان از ادامه تحصن تا روز جمعه، 27 ژانویه، در میدان التحریر خبر داده‌اند.

شمار زیادی از معترضان خواستار انتقال سریع قدرت از مسوولان نظامی انتقالی به غیر‌نظامیان هستند.

برخی از فعالان از این‌که نظامیان تمایلی به رها کردن قدرت نشان نداده‌اند، خشمگین و ناراضی هستند.

هم‌چنین ژ‌نرال طنطاوی، رییس شورای نظامی حاکم بر مصر هم‌چنین به مناسبت نخستین سال‌گرد قیام مصر، نزدیک به دو هزار زندانی را مورد عفو قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

«برگزاری مراسم سال‌گرد انقلاب مصر»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته