-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ بهمن ۷, جمعه

Latest News from Iran Free for 01/27/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



آزادی بیان- در میان ۱۷۹ کشور جهان، جمهوری اسلامی از نظر شاخص های آزادی بیان در رسانه های خبری همچنان در قعر جدول باقی مانده است، حکومتی که در آن روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای در معرض بازداشت، زندان، سربه نیست شدن و ترور و شکنجه قرار دارند و دهها روزنامه نگار ایرانی در سه سال گذشته ناچار به ترک کشور شده اند.

نقشه کشورهای جهان از نظر رتبه بندی آزادی رسانه های خبری

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار دهمین بیلان آزادی رسانه های خبری به بررسی و رتبه بندی کشورهای مختلف جهان از نظر کارشناسان خود پرداخته است. در این بیلان فنلاند، نروژ، استونی، هلند، اتریش، ایسلند، لوگزامبورگ،سوئیس، کیپ ورد و کانادا به ترتیب رتبه های نخست را به عنوان آزادترین کشورها برای روزنامه نگاران و رسانه ها کسب کردند و کشورهای برمه،سودان، یمن، ویتنام، بحرین، چین، ایران، سوریه،ترکمنستان، کره شمالی و اریتره به عنوان دارندگان بدترین حکومت های ضد آزادی رسانه ها شناخته شده اند.

رتبه ایران در این بیلان مانند سال گذشته ۱۷۵ بوده است که همچنان یکی از بزرگترین زندان های روزنامه نگاران جهان با نزدیک به چهل روزنامه نگار زندانی است. در هفته های گذشته نیز چند روزنامه نگار، نویسنده و فعال سیاسی بازداشت شده اند که گفته می شود دو روزنامه نگار زن بازداشتی در بند ۲۰۹ سپاه و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی تحت بازجویی قرار دارند.

بنا بر این بیلان، رتبه ایران در نخستین سال مورد بررسی یعنی ۲۰۰۲ که مصادف با دومین دوره ریاست جمهوری خاتمی بود از میان ۱۳۹ کشور جهان ۱۲۲ بود و در پایان ریاست جمهوری وی با سقوط به رتبه ۱۶۲ از میان ۱۶۸ کشور جهان در قعر جدول قرار گرفت.

گزارشگران بدون مرز می گوید جنبش انقلابی در کشورهای عربی موسوم به «بهار عربی» در اغلب موارد سبب آزادی بیشتر رسانه های خبری شد از جمله در تونس با سی پله ارتقاء این کشور به رتبه ۱۳۴ رسیده است در عوض در بحرین به دلیل سانسور و سرکوب جنبش اعتراضی رتبه آزادی رسانه های خبری ۲۹ پله سقوط کرده است.

گزارشگران بدون مرز سال گذشته را سال سرکوب بی سابقه رسانه های خبری و روزنامه نگاران در جهان و به ویژه در کشورهای خاورمیانه و ترکیه خوانده است و متذکر شده است که جای تعجب ندارد که کشورهایی چون ایران، کره شمالی، چین و ترکمنستان به عنوان بدترین کشورها برای رسانه های خبری و روزنامه نگاران شناخته شده اند زیرا این کشورها دارای رژیم های دیکتاتوری هستند که استیلای خود را برمبنای گسترش وحشت قرار داده و ارتباط خود را با واقعیت عینی از کف داده اند.

کمیته حمایت از روزنامه نگاران در دسامبر گذشته ایران را بزرگترین زندان روزنامه نگاران جهان و دارای بالاترین میزان روزنامه نگار زندانی در پانزده سال گذشته خواند که شمار روزنامه نگاران زندانی در آن به ۴۲ نفر رسیده است.

بیلان سال ۲۰۱۱ گزارشگران بدون مرز

در همین ارتباط:

آغاز به کار شورای موسس انجمن بین المللی روزنامه نگاران مستقل ایرانی

نگاهی به وضعیت آزادی بیان و روزنامه نگاران در ایران

هدی صابر، روزنامه نگار زندانی جان باخت

انتشار و بازنشر مطالب و محتوای سایت آزادی بیان تنها با ذکر منبع مجاز است


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به iranfree-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به iranfree@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته