-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ بهمن ۴, سه‌شنبه

Latest News from Kaleme for 01/24/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بر کسی از اهل فرهنگ و اندیشه پوشیده نیست که فضای فرهنگی ایران امروز تناسبی با استحقاق و ظرفیتهای موجود این سرزمین گرانـقـدر و سرگذشت و سرنوشت پـرمایه آن ندارد. وظیفه خطیر همه فرهنگدوستان است که راههای غنی‌تر ساختن فضا را بیابند و بازنمایند. کاوشـهـای ما باید از سر آگاهی به اکنون، معرفت به گذشته و بصیرت به آینده باشد.

در دهه ۸۰ جامعه بین المللی به این مساله توجه کرد که در قرن بیستم، بشر چنان اولویت را به اقتصاد داد که از فرهنگ غافل شد و نتایج این غفلت خودش را در صحنه مشکلات نشان می‌داد. سازمان ملل در مصوبه‌ای در ۱۹۸۸ به خاویر پرز دوکوییار ماموریت داد تا کمیسیونی تشکیل بدهد تا نقش فرهنگ را در توسعه مورد مطالعه قرار دهد. ده سال برای این کار مهلت گذاشتند. حاصل کار در ۱۹۹۸ در کنفرانس جهانی فرهنگ و توسعه در استکهلم که از طرف یونسکو برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت و گزارشی که حاصل ۱۰سال مطالعه بود نشان داد که «توسعه»منهای «فرهنگ» عقیم است و پایدار نیست.

مهم‌ترین اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی را اقتصاد فرهنگی یعنی اقتصاد توریسم و اقتصاد فرهنگ وهنر و توسعه وسیع و همه جانبه موزه‌ها وکتابخانه‌ها به‌صورت عینی و مجازی خواهد بود. این اقتصاد از اقتصاد انرژی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقتصادهای جهان و کشورها، فراتر و بالاتر است. امروز این دو حوزه در حال رقابت با یکدیگر هستند، توان عظیم گردشگری و میراث فرهنگی و ظرفیت‌سازی ما در آینده زندگی انسان و جهان باید در این حوزه مورد توجه واقعی قرار گیرد .

آنچه اکنون در بسیاری از نهاد‌های مالی و پولی مثل بانک جهانی صندوق بین المللی پول بانک توسعه اسلامی و نهادهای فرهنگی سازمان توریسم جهانی آیسسکو و یونسکو دنبال می‌شود، تحول عمیق و ژرف نسبت به برنامه‌ریزی برای زیربناهای میراث فرهنگی و تأثیر آن تحولات در بستر میراث فرهنگی است که در نهایت متجلی در فرآورده‌ای به نام اقتصاد یا صنعت توریسم و تولیدات عظیم فرهنگی خواهد بود.

بسیاری از مفاهیمی که تحت عنوان پیشرفت از قرن نوزدهم جا افتاد و در قرن بیستم شتاب گرفت، عنصر فرهنگ را مورد غفلت قرار داد. وقتی در پایان قرن بیستم مشکلات جوامع بشری حاد شد تازه متفکران متوجه آثار این غفلتها شدند. در سالهای آغازین قرن بیست و یکم می‌بینیم که جامعه بین‌المللی دارد نسبت به این غفلت تاریخی خودش در دوران مدرن عکس العمل نشان می‌دهد و تلاش می‌کند بجنبد و جبران کند. سازمان ملل سال ۲۰۰۰ را سال «فرهنگ صلح» نامید. سال ۲۰۰۱ را سال جهانی گفتگوی تمدنها نامید. چند کنوانسیون و اعلامیه جهانی مورد بحث و اجماع بین المللی قرار گرفت که همه نشان دهنده یک آگاهی عمومی و احساس ضرورت از طرف وجدان عمومی بشر است.

یکی از نارساییهای فرهنگی این زمانه، هم در میان ما و هم خارج از کشور، غلبه تبلیغات است بر تحقیقات. این بیماری دامنگیـر و ویرانگـر اسباب بسیاری دارد و البته با شتـابزدگی و سطحی نگری که اغلب تحت لوای جهانی شدن مطرح می‌گردد همگام و همپایه است. اینکه «شهرت» (celebrity) جای «شرف» (honor) را بگیرد و آوازه برخی معروفین آوای اندیشه ورزان و دانش پیشگان را تحت الشعاع قرار دهد، مصیبت فرهنگی بزرگی است و مانع ژرفا یافتن و غنی شدن کار فرهنگی به شمار می‌رود.

در همه مجامع فرهنگی این اعتقاد به وجود آمده بود که گرچه مقوله جهانی شدن یک واقعیت است، اما با فرهنگ می‌توانیم آن‌را مدیریت و مهار کنیم. فرهنگ ذاتا موجودی تاریخی است و ارزش تاثیر ملتهای تاریخی و نقش آنها از بقیه متمایز است. یک بحث عمده دیگر بحث کلی «حل منازعات» است (RESOLUTION CONFLICT) .حدود یک قرن قدرتها فکر می‌کردند که از راه اقتصاد یا مهارت‌ها و معاهدات سیاسی می‌توانند بحرانها را مهار کنند، ولی تجربه نشان داد که بدون توجه به فرهنگ نمی‌توان بر آنها غلبه کرد. دین سازنده بخش مهمی یا مهمترین و نیرومندترین بخش فرهنگ در جوامع بوده است. اکنون در بسیاری از مراکز دانشگاهی موضوعاتی از قبیل «نقش فرهنگ دینی در حل منازعات» دارد حالت مطالعه آکادمیک به خود می‌گیرد. دوره‌های فوق لیسانس برای آن تدوین می‌شود. امثال خانم آلبرایت هم در این موضوع کتاب می‌نویسند و مقالات فراوان دیگر. صحبت از درستی یا نادرستی راهبرد آنها نمی‌کنم،بلکه صحبت از پدید آمدن شان نزول این مباحث است.

در همین سالهای اول قرن بیست و یکم بود که تلاش شد موضوع اخلاق و مبانی فرهنگی آن در نهادهای مهم فرهنگی بین المللی تقویت شود. روز جهانی فلسفه تاسیس شد. هر سال حدود یک هفته در ماه نوامبر این بحث در یونسکو مطرح می‌شود. جایزه جهانی اخلاق در علم به‌نام ابن سینا به پیشنهاد ایران تاسیس می‌شود.

اگر خوب نگاه کنیم می‌فهمیم که بحران‌های بزرگ آینده بشر، مثل بحران محیط زیست، بحران آب و امثال آن، همگی ما را به یک دوره حد اقل صد ساله از کنار نهادن مقوله فرهنگ از روند توسعه و قربانی کردن آن در پای اقتصاد و تکنولوژی یاد آوری می‌کنند. نگاه کنیم به اسناد و مقالات و حرکتی که منجر به پیمان کیوتو در ۱۹۹۷ در مورد گازهای گلخانه‌ای شد. چقدر خلاء توجه به فرهنگ را به ما گوشزد می‌کنند.

اگر این مقدمات را بپذیریم، می‌توانیم درک کنیم ارزش و قدرت استراتژیک ملتهایی را که تاریخ و فرهنگ آنها شناسنامه و مشروعیت تاریخی دارند. این فقط یک فانتزی یا عطش نوستالژیک نیست که ما را به ارزش تاریخ فرهنگ خودمان یادآوری می‌کند. نه. برای زندگی امروز و ورود در سطح جهانی در حل بحرانهای خودمان و همه جهان، این پیشینه یک سرمایه است. بحران هویت که بر اساس نظر مطرح در مجامع فرهنگی مشکل ساز شده است وقتی پدید می‌آید که تجربه‌ای از تاریخ چگونگی و عدم توجه به آن مسئله آفرین می‌شود.

تعدّد شگفت انگیز وبلاگها و بسط معتنابه سایتهای اینترنتی به زبان فارسی بی شک تحول مهمی بوده که در دهه اخیر وقوع یافته است. بالا رفتن عناوین کتابها و نشریات ادواری نیز از شاخصهای مثبت و معنی دار رشد باسوادی در کشور ماست. اما دریغ که محتوای عرضه شده، خواه در عرصه اینترنت و خواه در حوزه نشر از کیفیت مطلوب عاری است. تولیدات فرهنگی آیینه دار جنبه‌هایی از حیات معنوی جامعه است و ضعف محتوا – به‌ویژه در عرصه کتاب و نشریات که تحت نظارت دولت است- علامت فـتــور فرهنگی در لایه‌های گوناگون جامعه است. ترجمه‌های ضعیف، و بدتــر از آن غلبه فکر ترجمه ای، نارسایی مهلکی است که ریشه‌های فرهنگ را می‌خشکاند. کمبود پژوهشهای جدّی و آثار نوآورانه در عرصه تاریخ، دین، ادبیات، و فلسفه و… که به‌ویژه از لحاظ زیبایی شناسانه عمق و مایه داشته باشد، نشانه هشدار دهنده‌ای از اوضاع فرهنگی است. اینکه گاه دیده می‌شود تحجـّـر، سلفیگری و قشریگری از یک سو و از آن سو هـُرهـُری مذهبی و تسلیم در جریان اغواگر جهانی شدن رو در روی هم صف می‌آرایند، رجز می‌خوانند وخبر از پدید آمدن دو قطبی نامطلوب و نامبارکی می‌دهـد که ‌باید عرصه فرهنگ را از سیطره آن رهانید. بی شک سلفی گری اصیلترین بیان دینداری و بهترین شیوه دین پژوهی نیست و بی گمان جریان‌زدگی، انفعال و مفتون تبلیغات غالب شدن، با آنچه اندیشمندان حقیقی ارج می‌نهند فاصله بسیار دارد.

راهی تازه باید گشود و مسیر را برای پا گرفتن سخنهای نو آماده ساخت و به سوی غنای هر چه بیشتر فرهنگ عزم کرد. برای این کار ‌باید برنامه داشت، از سطح کلان بین المللی و کشوری گرفته تا سطح شهر و روستا و محلات.

در قرن ۱۶ و ۱۷ تقریبا تمام آثار سعدی به زبانهای اروپایی ترجمه شده بود و او شناخته شده‌ترین شاعر ایرانی در اروپا بود، چرا چون از حکمت عملی و حقوق شهروندی صحبت کرده بود. همین بود وجه ارادت ولتر به او. حافظ در قرن ۱۸ در نوع نگاه لطیف شاعرانه اش به انسان و جهان در اروپا مورد توجه قرار گرفت البته نه در حد گسترده‌ای که سعدی بود. اما مولانا چندان شناخته شده نبود. لیکن درست همان زمان که خلاء عدم توجه به فرهنگ بحرانهای هویت و تنهایی‌های کشنده برای جوامع بشری پدید آورد و عکس العمل آن در قالب توجه تعصب آلود به موضوع هویت، کشمکشها را دامن می‌زد، یکباره یک توجه عظیم جهانی به مولانا پدید آمد.

پس تمدنی که زمانی سعدی را پیش می‌آورد و زمانی مولانا را یک تاریخ چند وجهی و درخشان از مواجهه با چالشها را داشته است. درست است که این مثال‌ها به وادی ادبیات مربوط است، اما می‌دانیم که ادبیات و توان و گستره نگاه آن آئینه تاریخ نگاه یک ملت به جهان و زندگی است.

مهم این است که ما که صاحب این تجربه تاریخی هستیم خودمان تسری و فصل بندی آن را مدیریت کنیم وگرنه دیگران می‌کنند و با اهداف و ابزار خود می‌کنند. دستگاه سیاست خارجی کشور در پیگیری این امـر فرهنگی ‌باید مشارکت مؤثر داشته باشد.

دیپلماسی فرهنگی، به معنای تأکید بر رکن فرهنگ در تعامل دیپلماتیک، باید به تأثیر دانشگاهها و نهادهای فرهنگی خارجی توجه کرد. با برنامه ریزی کلان در دیپلماسی فرهنگی، زمینه را برای حضور کارساز ایران در جهان بهتر می‌توان فراهم ساخت. نه تنها در حوزه کشورهای عربی، ترکیه، جمهوریهای تازه استقلال یافته قفقاز و آسیای میانه، بلکه در سرتاسر جهان، فرهنگ غنی ایران اسلامی سرمایه‌ای بی نظیر برای پیشبرد و تأمین منافع ملی است، و شایسته است که دیپلماسی فرهنگی را جدّیتر از پیش بگیریم.

توجه به ریشه‌ها وپیوند و امتزاج اقتصاد و فرهنگ به‌ویژه و آنگاه که فرهنگ رنگ خدمت به ملک و ملت و تکریم هویت و باور‌ها واعتقادات دینی وملی را به‌همراه داشته باشد، عین منافع ملی و دغدغه پاسداری از هویت‌های ملی و دینی است.

امروز هم بایست دغدغه معاش مردم داشت و هم بیم بحران فکری و فرهنگی و اعتقادی نسل‌های پرسشگر جوان که با جهان انفورماتیک والکترونیک تنیده و آمیخته شده‌اند بایست نظام وحاکمیت ودولت گامی و با تحولی بزرگ و اقدامی سترگ نه تنها در بستر توسعه صنعتی و اقتصادی صرف، بلکه با پشتوانه تاریخی – تمدنی و دینی در مسیر پیوند با تحول انسان وجهان، در تجلی پیوند اقتصاد وسرمایه صنعت و سازندگی در بستر خدمت به فرهنگ و هویت دینی اهل بیت علیه السلام فکر وتلاش را به هم پیوند دهدو چه افتخاری عظیم‌تر و با شکوه‌تر وفرخنده‌تر از این که مطلع و آغاز این پدیده مبارک با تلاش و در پیوند و ترویج و تبشیر فرهنگ واقتصاد وکار آفرینی علمی وفرهنگی باشد.

در آخر لازم است تاکید کنم که شأن فرهنگ بالاتر از آن است که توجیه گر قدرت دولت‌ها باشد. برعکس فرهنگ باید قدرت سیاسی و امنیتی را مهار کند. این قدرت است که باید در برابر فرهنگ پاسخگو باشد. فرهنگ کالایی برای سود آوری نیست بلکه فرهنگ جهت گیری‌های اقتصادی جامعه را معین می‌کند، آن‌را از مصرف گرایی و اسراف به تولید و کار می‌کشاند و بر ارزشهای اصیل انسانی در فعالیت‌های اقتصادی تکیه می‌ورزد. می‌گذارند. احترام به فرهنگ از عمق جان انسانهای فرهیخته می‌جوشدوبه عنوان عنصری استراتژیک در قوام و استحکام بخشیدن باور‌های دینی و فرهنگی و همچنین ارتقای سطح آگاهی و بینش ودانش موثر خواهد افتاد.

فراموشی یا فراموشکاری در عرصه پیوند اقصاد و کار آفرینی و فرهنگ و میراث، عقب ماندگی و اسارت فکری در برابر فرهنگ غالب جهانی را به همراه خواهد داشت وبسیاری از فضیلت‌های ملی و هویت‌های دینی را به رذیلت‌های وارداتی تبدیل خواهد ساخت.

منبع: جماران


 



میرحسین موسوی: ما می گوییم و حاضریم در مباحثات نشان دهیم که امروز منافع و حقوق مستضعفان و کارگران و کارمندان و سایر اقشار ملت در یک فساد بزرگ در حال غرق شدن است.


 


وزیر اطلاعات با ادعای اینکه بصیرت بخشی، شناخت حق از باطل در دوران ظلمت است که به انسان های متقی اعطا می شود، گفت: بصیرت بخشی وظیفه ولی و بصیرت پذیری وظیفه امت است.

وی مدعی است برغم اینکه دشمن در تلاش است انقلاب و مدیران انقلاب را به سمت بحران داخلی بکشاند، رهبری به بهترین وجه جهان اسلام را راهنمایی می کنند.

وزیر اطلاعات نگفت این دشمنان چه کسانی هستند و آیا اعتراض به سیاست های موجود همراهی با دشمن تلقی می شود یا نه؟

مصلحی با اشاره به اینکه رهبری در ۱۲ سال پیش بحث خواص و عوام را مطرح کرده، معتقد است که ریزش ها و رویش ها در تاریخ وجود داشته و دارد و نباید از این مساله هراس داشت.

وی در همین حال نگفت که ریزش انقلابیون و کسانی که از پیش از انقلاب اسلامی در برپایی جمهوری اسلامی نقش کلیدی داشته اند، با کدام تحلیل قابل قبول است.

مصلحی با شبیه سازی تاریخ، رهبران جنبش سبز و طیف گسترده ای از علما و سیاسیون را جز ریزش های انقلاب دانست و گفت: در جایی که خواص اصحاب جبهه حق همچون زبیر که پیرو حضرت علی (ع) بود، به واسطه تحرکات فرزندش و زمینه سازی برای انحراف خواص به ورطه مقابله با ولی خود کشیده شد، وجود دارد، جایی برای این پرسش نیست که چرا فردی که تا چندی پیش داعیه انقلابی داشت امروز ریزش پیدا کرده است.

وزیر اطلاعات گفت: در برابر جبهه حاکمیت صالحان مجموعه ای مانع تراش وجود دارند که مانع از ایجاد حکومت صالحان می شوند و در کنار آنها زمینه سازانی هستند که عمدتا از جبهه خواص اهل حق بوجود می آیند و یاران آنها می شوند.

وزیر اطلاعات بدون اشاره به تاثیرات تحریم های اقتصادی بر معیشت مردم گفت: وضعیت اقتصاد جهانی به گونه ای نیست که بتوان با مصوبه ای کشوری را از هستی ساقط کرد.

حیدر مصلحی دوشنبه شب در مسجد ‘سید’ اصفهان با اشاره به تلاش استکبار برای ترویج یاس و ایجاد جنگ روانی علیه ایران اسلامی، افزود: همانگونه که رهبری وضعیت فعلی ما قرار گرفتن در شعب ابی طالب نیست بلکه وضعیت ما بدر و خیبر است.

وی مدعی شد: تحریم های بی اثر غرب علیه نظام اسلامی برای ما تهدید نیست بلکه فرصت است و تاکنون برکات فراوانی داشته است.

مصلحی ادعا کرد: امروز تمام قارون های منطقه با حمایت استکبار دست به دست هم داده اند تا در مقابل نظام اسلامی بایستند و همانند جنگ خندق و خیبر نظام اسلامی را از پای درآورند ولی پیروزی قطعی با اسلام و مسلمین است.

مصلحی با اشاره به اینکه دشمن ۱۵ طرح برای مقابله با نظام اسلامی در آستانه انتخابات مجلس در دست اقدام دارد، مدعی شد: مدیریت ولایی به بهترین وجه مدیریت می کند، هشدار می دهد، مراقب است و راه را می نمایاند.

وزیر اطلاعات، دامن زدن به اختلافات داخلی بویژه اختلاف در جریان های ارزشمدار، ملتهب ساختن فضای سیاسی کشورو زیر سوال بردن سلامت انتخابات، ایجاد جنگ نیمه سخت سیاسی و اطلاعاتی، دامن زدن به اغتشاشات اجتماعی در قالب نارضایتی ها را ازجمله طرح های دشمن در آستانه انتخابات مجلس نهم بیان کرد.

وی همچنین، ترویج روحیه بی اعتمادی به نظام و تعمیم برخی ضعف ها به کل نظام، کشاندن موج بی ثباتی منطقه به داخل کشور، راه اندازی جنگ روانی برای کاهش مشارکت عمومی مردم در انتخابات مجلس، سوء استفاده از اختلافات قومی و قبیله ای، تشدید تحریم های اقتصادی و فضا سازی جنگ رسانه ای برای ایجاد رعب و وحشت در ملت را از مهمترین برنامه های دشمن تا زمان برگزاری انتخابات آتی مجلس عنوان کرد.

مصلحی با اشاره به اشرافیت وزارت اطلاعات بر تحرکات دشمن در داخل و خارج، مدعی شد که اگر در گوشه ای اتفاقی می افتد به خاطر هجمه سنگینی است که دشمن تدارک دیده است.

وی نگفت در صورت چنین اشرافی ترورهای اخیر چگونه صورت گرفته است و چرا سیستم امنیتی کشور که بر همه اشراف دارد قادر به کنترل و پیشگیری از چنین اقداماتی نیست.

.


 


آیت الله صانعی در سخنانی به مناسبت رحلت پیامبر اکرم تاکید کرد که وی با موعظه حسنه و با حکمت و اعمال خوبشان جامعه را به اسلام هدایت می کردند.

وی با مروری به سیره نبوی ادامه داد: آیا شکنجه انسان بهشت می آورد؟ شکنجه گربه جهنم می آورد شکنجه انسان فاضل بهشت می آورد؟ شکنجه گربه جهنم می آورد، شکنجه انسان های وارسته بهشت می آورد! کشتن گربه را مرحوم میرزا محمدتقی شیرازی می فرماید حرام است -ظاهرا علی الاحوط می گوید یا فتوی می دهد- گربه را نمی شود کشت گربه یک خصوصیتی دارد که نمی شود او را کشت، اصلا کشتن حیوانات بی جهت، حرام است ظلم به آن هاست بی دلیل یک حیوان را بزنم و بکشمش، بله یک وقت اذیت می کند که رفع آن هم راه دارد. ولی یک وقت نیز کاری به من ندارد، من چه کارش دارم!

این مرجع افزود: اسلام را معرفی کنید به احترام به حقوق تمام انسان ها، اسلام را معرفی کنید به رعایت حقوق بشر، پیغمبری که طرفدار حقوق حیوانات بوده، آیا طرفدار حقوق انسان نیست؟! در کتاب های ابتدایی حوزه خواندیم زنی گربه ای را حبس کرد تا از گرسنگی و تشنگی مرد! از پیغمبر نقل شده است که فرمود: این زن داخل آتش شد، چون یک گربه را شکنجه کرده بود.

آیت الله صانعی خاطر نشان کرد:  در زیارت جامعه ائمه معصومین(سلام الله علیهم اجمعین) بسیاری از صفات پسندیده نقل شده اما در آنجا ندارد که شما بودید که می نشستید و گردن می زدید و نفس کش می خواستید، خشونت کردن، مال کسانی است که اهل منطق و گفتگو نیستند، ائمه معصومین(سلام الله علیهم اجمعین) و همین طور پیغمبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) با موعظه حسنه و با حکمت و اعمال خوبشان جامعه را به اسلام هدایت می کردند. نروید بگویید: پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) دستور داد امیرالمومنین(سلام الله علیه) هفتصد نفر را یک جا بکشد! آن روایت ضعف سند دارد، با این روایات که به ائمه معصومین(سلام الله علیهم اجمعین) نسبت داده شده، نمی توان اسلام را -که دین رحمت و عطوفت است- به مردم معرفی کرد. .

وی افزود: یا آن روایتی که خلاف قانون می گوید پیغمبر یک شتری را گرفته بود و پولش را هم داده بود. مرد فروشنده آمد و گفت: پول مرا بده! پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: پولت را داده ام. مردی از قریش آمد و گفت: راست می گوید، شما بدهکارید و باید ثابت کنید که پولش را داده اید. امیرالمومنین(سلام الله علیه) رسید، قصه را برای ایشان گفتند، حضرت به آن شخص فرمود: چه می گویی؟ گفت: پیامبر پول شتر را به من نداده. به پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) عرض کرد: شما چه می گویید؟ فرمود: من پول را به او داده ام. ناگهان علی(سلام الله علیه) با شمشیر سر از بدن مدعی جدا نمود![۱] بروید ببینید این روایت چند سند صحیح دارد؟! از نظر محتوا این عمل برخلاف تمام مقررات و موازین حقوقی و اسلامی است. یکی مُنکِر است و دیگری مدعی، درست است که فروشنده پیغمبری اش را قبول دارد، اما مدعی است و در حقوق مردم که برخلاف موازین نمی شود حکم کرد، بعد هم گردنش را بزنی؟ شاید این مرد اشتباه کرده باشد، شاید نمی دانسته تکذیب کردن پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) حکم شرعی دارد، اصلا او نگفت: ای پیامبر –نعوذ بالله- تو دروغگو هستی، مرد یادش رفته که پول را گرفته، شاید گرفتار مرض آلزایمر بوده، شاید پولش را در جیب دیگرش گذاشته، آیا با این احتمالات، درست است که فوری گردنش را زده سرش را بیندازیم؟ این روایت ها را نگاه کنید این ها همه اش ضعف سند دارند. اسلام را معرفی کنید به احترام به حقوق تمام انسان ها، اسلام را معرفی کنید به رعایت حقوق بشر، پیغمبری که طرفدار حقوق حیوانات بوده، آیا طرفدار حقوق انسان نیست؟! در کتاب های ابتدایی حوزه خواندیم زنی گربه ای را حبس کرد تا از گرسنگی و تشنگی مرد! از پیغمبر نقل شده است که فرمود: این زن داخل آتش شد، چون یک گربه را شکنجه کرده بود.

این مرجع در ادامه گفت: در حالات مرحوم حاج شیخ -موسس حوزه علمیه- نقل شده که یک وقت با تعدادی به جایی در اطراف قم رفت. صاحب خانه یک خربزه برای حاج شیخ آورد تا با همراهیانش بخورند، ولی حاج شیخ کل خربزه ها را خورد و به اطرافیان هیچ تعارف هم نکرد! ته پوستش را هم تراشید! این هایی که آن جا نشسته بودند، گفتند: عجیب است حاج شیخ با آن زهد و تقوا که حوزه را زنده کرده، ته پوستش را هم تراشید! حاج شیخ فهمید که این ها ناراحت شده اند، ولی چیزی نگفت تا آن که بیرون آمدند، گفت: فهمیدید چرا تعارف نکردم و ته پوسته را هم تراشیدم؟ گفتند: نه! گفت: این خربزه تلخ بود و من با سختی می خوردم، ولی به روی صاحب خانه نمی آوردم، اما اگر به شما می دادم به روی صاحب خانه می آوردید، و او خجالت می کشید، برای این که مبادا صاحب خانه ناراحت نشود من کل خربزه تلخ را با صدمه و با فشار خوردم که مبادا شما ظرفیتش را نداشته باشید و صاحب خانه خجالت بکشد!

وی در خاتمه گفت: خدایا ما را با ائمه معصومین(سلام الله علیهم اجمعین) با رسول الله با زهرای اطهر(سلام الله علیها) با علمای بزرگی هم چون شیخ انصاری ها و صاحب جواهرها حائری ها و امام امت ها و دیگرانی که در سراسر بلاد بودند و فقه شیعه را به این عظمت تا امروز نگه داشته اند و امروز به عنوان امانت در دست ما هست، ما را با همه آن ها محشور گردان.

گفتنی است پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صانعی که پیش از این مسدود شده بود، روز گذشته بار دیگر از دسترس خارج شد.

این در حالی بود که وی به مناسبت درگذشت میرعباس موسوی، پیام تسلیتی برای میرحسین موسوی داده بود. در این پیام وی میرحسین را “سید متعهد” خطاب کرده بود.


 


یاسر یوسف زاده رئیس ستاد جوانان مهندس میر حسین موسوی در بابلسرساعاتی پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش منابع خبری کلمه بازداشت یوسف زاده در حوالی خانه پدریش در بابلسر صورت گرفت و هنگام بازداشت مامورین اطلاعاتی و امنیتی اقدام به ضرب و شتم و استفاده از اسپری فلفل برای بازداشت این فعال سیاسی نموده اند. نیروهای امنیتی و اطلاعاتی استان مازندران پس از بازداشت یاسر یوسف زاده، به منزل شخصی وی مراجعه کرده و خانه را مورد بازرسی قرار داده و تعدای از وسایل شخصی اش را از جمله کتاب ها،سی دی ها، جزوه ها، کیس کامپیوتر و دست نوشته هایش را با خود بردند.

هنوز از علت بازداشت یاسر یوسف زاده خبری در دست نمی باشد.

یاسر یوسف زاده در ۲۳ بهمن ۱۳۸۸  به اتهام نشر اکاذیب توسط اداره اطلاعات استان مازندران بازداشت شده بود و مدت ۵۴ روز در بند انفرادی بازداشتگاه شهید کچوئی ساری و بند انفرادی زندان متی کلا بابل تحت فشار و بازجوئی قرار گرفت.


 


دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان شهر تهران از تاثیر نوسانات قیمت ارز بر قیمت کاغذ و در نتیجه بازار نشر کشور و همچنین تدوین طرحی برای ارائه به وزارت ارشاد در زمینه شناورسازی قیمت پشت جلد کتاب‌ها برای عبور از این بحران خبر داد.

محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان شهر تهران  درباره تاثیر شرایط اقتصادی جدید متاثر از نوسانات قیمت ارز و اثر آن بر وضعیت چاپ و نشر گفت: کتاب کالایی است که با کالاهای دیگر تفاوت اساسی دارد و جزو آخرین اقلامی است که در سبد خانواده می‌آید؛ البته اگر بیاید.

به گزارش مهر، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران این تاثیر را روی قیمت تمام شده کتاب دانسته و تصریح کرد: معمولا در کشور ما کتاب‌ها در یک فرآیند طولانی به فروش می‌رسند؛ بدین معنا که زمان زیادی طول می‌کشد تا یک کتاب فروخته شود، حال طبیعی است که تورم و نوسان نرخ ارز همه منفعت فروش یک کتاب موفق را پوشش دهد و موجبات ضرر و زیان ناشر و کتابفروش را فراهم آورد.

آموزگار در پاسخ به اینکه آیا شرایط فعلی به گونه‌ای بوده که اعتراض‌هایی را از سوی اعضای اتحادیه موجب شود، بیان کرد: ما جلسات و بحث‌های جدی‌ای داشته‌ایم و درصدد هستیم با وزارت ارشاد رایزنی کنیم تا به ویژه در بحث قیمت‌گذاری اتفاقی بیفتد تا این بحران پشت سر گذاشته شود.

وی افزود: پیشنهادی که به اتحادیه شده این است که قیمت کتاب به طور موقتی و تا رفع این بحران، شناور شود و ما هم روی این پیشنهاد کار می‌کنیم که در صورت نهایی شدن آن را به وزارت ارشاد ارائه خواهیم کرد تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود.

این فعال عرصه چاپ و نشر با اشاره به اینکه در حال حاضر هم شناور شدن قیمت کتاب را در مواردی داریم، توضیح داد: در حال حاضر هم در بخشی از نقل و انتقال‌ها و فروش کتاب این اتفاق می‌افتد، ولی از سوی پخش‌کنندگان و موزعان است و در این میان ناشر به عنوان حلقه اول و کتابفروش به عنوان حلقه پایانی این چرخه از آن نفعی نمی‌برد. برخی از پخش‌کننده‌ها قیمت‌های جدیدی را برچسب می‌زنند که درست نیست.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان در پاسخ به اینکه گرانی ارز چه تاثیری بر حضورهای بین‌المللی ایران در نمایشگاه‌های کتاب پیش رو دارد، توضیح داد: قطعاً روی هزینه‌های ابتدایی این حضورها تاثیر دارد و امکان گرفتن غرفه و بازدیدهای حرفه‌ای را کمتر می‌کند، ولی از سوی دیگر امکان انتقال رایت کتاب‌های ایرانی در بازارهای جهانی و سود آن را افزایش می‌دهد.

 


 


در حالی که قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش می یابد، ارزش برابر دلار در بازارهای ایران سیرصعودی داشته و هر ساعت بر قیمت سکه افزوده می شود.

بر اساس آخرین قیمت اعلام شده از سوی سایت مثقال قیمت یک سکه در حال حاضر ۱۰۲۰۰۰۰ است که از روز گذشته دویست هزار تومان رشد داشته است.

این در حالی است که قیمت طلا در بازارهای جهانی ۱۶۷۶ دلار است که حتی با محاسبه دلار در بازار آزاد، قیمت سکه حدود هشتصد هزار تومان تخمین زده می شود.

تعطیلی چند روزه، سکوت مسئولان و سیاست های غلط اقتصادی نگرانی مردم را موجب شده است.

طی روزهای گذشته هیچ مقام اقتصادی در خصوص نوسانات قیمت سکه و ارز اظهار نظر نکرده است.

جدول زیر قیمت سکه طی ۳۴ سال گذشته است که خبرگزاری مهر تهیه کرده است.

 
سال قیمت/تومان
۵۷ ۴۲۰
۵۸  ۱۳۰۰
 ۵۹ ۲۴۰۰
 ۶۰ ۳۵۰۰
 ۶۱ ۳۵۰۰
 ۶۲ ۳۵۰۰
 ۶۳ ۳۹۰۰
 ۶۴ ۴۴۱۸
 ۶۵ ۶۵۰۰
 ۶۶ ۱۱۲۵۷
 ۶۷  ۹۹۳۹
 ۶۸ ۱۰۹۲۲
 ۶۹ ۱۲۷۰۷
 ۷۰ ۱۲۴۴۷
 ۷۱ ۱۲۴۰۹
 ۷۲ ۱۶۴۸۸
 ۷۳ ۳۰۳۵۲
 ۷۴ ۴۴۱۶۹
 ۷۵ ۴۱۲۷۳
 ۷۶ ۳۸۸۳۳
 ۷۷ ۴۵۰۹۲
 ۷۸ ۵۸۷۴۱
 ۷۹ ۶۰۵۱۲
 ۸۰ ۶۰۸۲۰
 ۸۱ ۶۹۹۶۰
 ۸۲ ۸۶۱۵۰
 ۸۳ ۱۰۴۵۳۷
 ۸۴ ۱۲۲۸۹۰
 ۸۵ ۱۶۷۹۶۷
 ۸۶ ۱۹۰۶۷۸
 ۸۷ ۲۳۱۶۴۹
 ۸۸ ۲۸۸۰۰۰
 ۸۹ ۴۳۵۰۰۰
۹۰ ( ابتدای بهمن) ۹۰۰۰۰۰

 


شرکت شیر «د» قیمت یک لیتر شیر خمره‌ای با ۳ درصد چربی را که تا شب گذشته ۱۰۵۰تومان عرضه می‌کرد، قیمت همین محصول را امشب ۳ بهمن ۹۰ به ۱۲۰۰ تومان (۱۴.۲درصد افزایش) رسانده است.

این در حالی است که عضو انجمن صنفی لبنی ایران ماه گذشته گفته بود: با توجه به احتمال افزایش مجدد قیمت شیر از ۶۳۰ به ۷۰۰ تومان تا یک ماه آینده، به طور قطع قیمت سایر فرآورده‌های لبنی هم افزایش می‌یابد.

وی پیش بینی کرده بود که  به طور قطع افزایش قیمت شیر و رسیدن آن به ۷۰۰ تومان منجر به افزایش قیمت فرآورده های لبنی می شود.

وی  گفته بود که افزایش قیمت شیر از ۴۱۰ به ۶۳۰ تومان در سالجاری منجر به کاهش تولید شده است. از سوی دیگر، دامداران از فروش شیر خام با این قیمت راضی نیستند، زیرا آنان مجبور هستند علوفه را کیلویی ۵۵۰ تومان خریداری کنند و با فروش شیر با این قیمت تنها باید ضرر بدهند.

این در حالی است که طی روزهای گذشته نوسانات قیمت ارز، دلار را به ۲۰۵۰ تومان رسانده است.


 


 

بدنبال درگذشت عموی میرحسین موسوی، آیت الله صانعی در پیامی درگذشت وی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: درگذشت مؤمن بالله، سالک الی الله بزرگ خاندان موسوی مرحوم حاج میرعباس موسوی (رحمة الله علیه) در ایّام رحلت پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله) و شهادت سبط اکبرش امام حسن (علیه السلام) موجب تأثر و تأسف گردید اینجانب این مصیب را به سید متعهد و بزرگوار جناب آقای مهندس میرحسین موسوی(دام عزّه) و کلیه وابستگان نسبی و سببی آن مرحوم تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم مغفور علوّ درجات و حشر با اجداد طاهرینش و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را خواستارم.

پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید از دسترس خارج است.

 


 


روز شنبه  ۱۵ معلم مشهدی در حادثه غرق شدن یک قایق (اتوبوس دریایی) در آبهای استان هرمزگان و در بین جزیره هرمز و بندرعباس کشته شدند و از سرنوشت یک تن دیگر هنوز اطلاعی در دست نیست.‏

به گزارش کلمه، تنها ۵ تن از سرنشینان این قایق که جلیقه نجات بر تن داشتند، نجات یافته اند.‏

به گفته شاهدان و خانواده کشته شدگان تمام شدن سوخت قایق در هوای طوفانی، اعزام دیر گروههای امداد و نجات و نبودن جلیقه نجات به اندازه کافی، علت مرگ این معلمان مشهدی میباشد.‏

به گفته شاهدان و نشریات محلی ناخدای این قایق در ساعت ۱۶:۱۵ عصر روز شنبه به اسکله حقانی جزیره هرمز اعلام حادثه و درخواست کمک کرده است. با این حال در شرایطی که اتوبوس دریایی تنها یک مایل از اسکله جزیره هرمز دور شده است، تیم امداد و نجات تا ساعت ۱۸ عصر اقدام مناسبی انجام نمی دهد تا زمانی که اکثر مسافران غرق شوند.‏

درحالی که در صورت اقدام سریع تیمهای امداد و نجات همه قربانیان نجات میافتند، مسئولان محلی از پذیرفتن مسئولیت شانه خالی کرده اند و علت حادثه را اصرار مسافران و بی توجهی ناخدا اعلام کرده اند.‏

به گزارش روزنامه خراسان ، مرکز تجسس و نجات اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در این زمینه اعلام کرده است ساعت ۱۶ و ۱۵ دقیقه بعدازظهر شنبه ناخدای شناور در تماس با مرکز کنترل اعلام کرد که موتور شناور از کار افتاده است و نیاز به کمک دارد. این مرکز علت حادثه را بی توجهی ناخدا و همچنین اصرار مسافران به سفر ذکر کرد.‏

همچنین علی اکبر صفایی مدیرکل بنادر استان هرمزگان نیز به نقل از ناخدای شناور گفت است که در زمان حادثه ارتفاع موج دریا دو متر بود و موتور این شناور خاموش شده و کنترل اتوبوس دریایی از دست وی خارج و به دست امواج سپرده شده است. ‏

این اظهارات درحالی صورت گرفته است که ناخدای کشتی و ۴ تن دیگر که نجات یافته اند جلیقه نجات بر تن داشته اند، ولی جلیقه نجات به اندازه کافی برای دیگر سرنشینان کشتی وجود نداشته اشت ، امری که باعث غرق شد همه آنها شده است.‏

تا کنون هیچ مقام دولتی یا محلی مسئولیت این حادثه را نپذیرفته و هیچ عذرخواهی یا پیام تسلیت به بازماندگان نیز انجام نشده است.‏

مدیرکل اداره بنادر کشتیرانی بدون اشاره به علت تاخیر در عملیات نجات حادثه دیده گان که علت اصلی مرگ دلخراش سرنشینان بوده ، از بازداشت ناخدای کشتی خبر داده و گفته است:‏ ‏” صبح شنبه زمانی که تردد شناور مجاز بود، اتوبوس دریایی حادثه دیده از اسکله شهید حقانی بندرعباس به سمت جزیره قشم حرکت می کند و ناخدای این شناور در حدود ساعت ۵ بعدازظهر با وجود نامساعدبودن وضعیت جوی و خلاف مقررات از جزیره هرمز به سمت بندرعباس حرکت می کند که پس از طی یک مایل از جزیره هرمز ناخدا به برج کنترل اسکله حقانی اعلام حادثه می کند.”‏

وی همچنین از اعزام دیرهنگام و نوشداری پس از مرگ سهراب تیم های امداد و نجات خبر داده و افزوده است: “پس از اعلام حادثه برای شناور گروه هایی از هلال احمر، سپاه پاسداران ، نیروی دریایی و آتش نشانی به سمت محل حادثه اعزام شدند و دیروز غواصان اجساد جان باختگان را از محل غرق شدن کشتی کشف کردند.”‏

در حالیکه اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی برگزار کننده این تور تفریحی بوده است ، مسئولان این اداره تاکنون هیچ اقدام و پیگیری ای انجام نداده اند و حتی دو روز بعد از حادثه و انتشار خبر در همه رسانه های داخلی و بین المللی، از این وقوع این حادثه دلخراش اظهار بی اطلاعی کرده اند و مسئولیت این تور تفریحی را نپذیرفته اند.‏

اداره کل بنادر و کشتیرانی استان هرمزگان اسامی کشته شدگان این حادثه دلخراش را که همگی معلمان گردشگر مشهدی می باشند ،اعلام کرده است:‏ ۱٫حسین پرتویی ۲٫ شهلا صالحی زاده ۳٫ بهمن پیرعطاء ۴٫ فریبا جنتی ۵٫ ابوطالب فرخی ۶٫ نیلوفر فرخی ۷٫ محمد رضا نوفرستی ۸٫ آذر کمیلی ۹٫ حسین پیرعطاء ۱۰٫ طوبی کمیلی ۱۱٫ نیره الفتی ۱۲٫ شهناز الفتی ۱۳٫ حسن عالمی ۱۴٫ فرخ السادات طباطبایی ۱۵٫ بهجت تعالی مقدم ۱۶٫ آقای تاج بخش

محمد نظم آرا، مهدی نوفرستی، حسن مرادیان و تاج اعظم بهادری در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس تحت مراقبت و مداوا قرار دارند و جستجو برای یافتن یک مفقود این حادثه همچنان ادامه دارد.‏


 


وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه، سوم بهمن (۲۳ ژانویه)، در نشستی در بروکسل، رسما بر سر توقف خرید و واردات نفت از ایران به توافق رسیدند.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا به منظور افزایش فشارها برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال می‌شود.

در همین حال، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه گفته است که اعمال تحریم‌های اقتصادی به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، “اقدامی غیرمنطقی و ناعادلانه” است، و “تاثیری در روند حرکت ملت ما برای دستیابی به حقوق اساسی خود ندارد.”

این تحریم‌ها که به تصویب نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا رسیده است، شامل توقف فوری امضای قراردادهای جدید با ایران برای خرید و فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پایان قراردادهای جاری تا یازدهم تیر ۱۳۹۱ می شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که انتظار می رود دولت های اتحادیه اروپا انعقاد قراردادهای جدید نفتی با ایران را از لحظه اجرایی شدن این ممنوعیت جدید که می تواند از همین هفته باشد، متوقف کنند.

در عین حال، در این مصوبه اجازه داده شده است تا قراردادهای کنونی نفتی با ایران تا اول ماه ژوئیه (یازده تیر ۱۳۹۱) همچنان اجرایی باشند.

آسوشیتدپرس به نقل از ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، این تصمیم اتحادیه اروپا را بخشی از “یک مجموعه تحریم‌های بی‌سابقه” خواند. آقای هیگ گفت که بریتانیا به دنبال اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران است چون فعالیت های هسته ای ایران برای بریتانیا توجیه پذیر نیست.

بر اساس گزارش‌ها، اتحادیه اروپا دارایی‌های بانک مرکزی ایران را هم مسدود خواهد کرد.

در قطعنامه های سازمان ملل از ایران خواسته شده تا زمانی که جامعه بین المللی از غیرنظامی بودن فعالیت های اتمی این کشور اطمینان حاصل نکرده است، بخشی از فعالیت های اتمی خود، به خصوص غنی سازی اورانیوم، را متوقف سازد و ضمن همکاری نزدیکتر با آژانس بین المللی انرژی اتمی، اطلاعات کامل و شفافی را در مورد فعالیت های هسته ای خود در اختیار این نهاد قرار دهد.

به گزارش بی بی سی، احتمال دارد که در صورت افزایش بهای نفت در پی تحریم نفت ایران، اتحادیه اروپا در ماه های آینده در خصوص این تحریم‌ها تجدیدنظر کند.

در پی اعلام تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته است. در معاملات روز دوشنبه، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مارس به ۱۱۰ دلار و ۶۳ سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت هم ۹۹ دلار و ۲۱ سنت اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا گفته است که اقدامات یکجانبه علیه ایران راهکار مناسبی برای حل احتلافات ایران با غرب نیست و روسیه همچنان از ادامه مذاکرات حمایت می کند. روسیه ابراز امیدواری کرده که گفت‌وگوها میان ایران و کشورهای غربی ادامه پیدا کند.

علی فلاحیان، وزیر پیشین اطلاعات ایران به خبرگزاری فارس گفت: “بهترین راه این است که ما قبل از پایان ۶ماه و اجرایی شدن طرح تحریم نفتی، خودمان صادرات نفت را متوقف کنیم تا قیمت نفت بالا برود و برنامه‌های اروپایی‌ها که با توافق آمریکا تصمیم به تحریم نفتی کشورمان گرفتند، به هم بریزد.”

اتحادیه اروپا نزدیک به ۲۰ درصد نفت خام صادراتی ایران را وارد می کند.

نفت صادراتی ایران بخش قابل توجهی از واردات نفتی ایتالیا و یونان را تشکیل می دهد و گفته می شود که در حال حاضر، ایران برای خریداران نفتی، امتیازات و تسهیلاتی بهتری را نسبت به سایر صادرکنندگان نفت خام منظور می دارد.

حسین ابن یوسف، تحلیلگر مسایل نفتی گفته است در صورت تحریم نفت ایران، احتمال دارد که روسیه نفت مورد نیاز اتحادیه اروپا را تامین کند که در این صورت وابستگی نفتی اروپا به روسیه بیشتر می شود. چیزی که آمریکا چندان از آن خشنود نخواهد شد.

در عین حال، با انتشار خبرهای مربوط به تحریم احتمالی خرید نفت خام ایران، مقامات رسمی عربستان سعودی و لیبی اعلام کردند که در صورت کمبود ناشی از قطع صادرات نفت خام ایران، حاضرند تولید و عرضه نفت خام خود را افزایش دهند.

بر اساس گزارش ها، یونان که برای تامین نیازهای خود به خرید نفت خام ازایران وابسته است، پیش از این خواسته بود تا مصوبه اتحادیه اروپا در قطع نفت وارداتی از ایران را ظرف یک سال به اجرا بگذارد، ولی سرانجام موافقت کرده است تا در پنج ماه آینده، یعنی تا اول ماه ژوئیه، واردات نفت از جمهوری اسلامی را کاملا قطع کند.

همچنین گزارش شده است که چون قطع ارتباط بانکی با ایران دشواری هایی را برای بازپرداخت مطالبات ایران به ایتالیا به دنبال دارد، به ایتالیا اجازه داشته می شود تا همچنان در قبال مطالبات مالی خود از ایران، نفت خام دریافت کند که بدون افزودن به عواید مالی جمهوری اسلامی، میزان نفت قابل صدور آن کشور را نیز کاهش می دهد.

در عین حال، دولت آلمان گفته است که در صورت قطع مراودات بانکی با ایران، نسبت به دریافت مطالبات مالی خود از این کشور نگران است.

با تصویب تحریم های جدید، ارتباط تجاری شرکت ها و شهروندان عضو اتحادیه اروپا با ایران به دلیل تحریم مبادلات با بانک مرکزی این کشور دشوارتر می شود و تحریم صادرات طلا، فلزات و سنگ های قیمتی به ایران احتمالا بر بازار طلای این کشور تاثیر می گذارد.

تحریم های اتحادیه اروپا در شرایطی علیه ایران اعمال می شود که آمریکا کمتر از دو ماه پیش تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران به اجرا گذاشت.

در چارچوب محدودیت های جدید دولت آمریکا، ارتباط بانکی شهروندان و موسسات تجاری آمریکایی با بانک مرکزی ایران ممنوع شده است و موسسات خارجی هم اگر با این بانک ارتباط برقرار کنند، هدف محدودیت هایی در زمینه دسترسی به بازارهای صادراتی و تسهیلات مالی آمریکا قرار می گیرند.


 


دوتن دیگر از فعالان مدنی در بابلسر، توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شدند.

به گزارش «چمران نیوز»، در پی تداوم فشارها و تهدیدها بر فعالان استان مازندران، دو تن دیگر به نام های مبین جعفری و عیسی برار خانی توسط نیروهای امنیتی بابلسر دستگیر شده اند.

بنابر گزارش رسیده این دونفر به اتهام فعالیت در فضای مجازی (اینترنت) بازداشت شده اند.

از زمان بازداشت این دو فعال مدنی، هیچ اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری آنها در دست نیست و تاکنون نیز تماسی با خانواده های خود نداشته اند.

طی چند ماه گذشته با تشدید فشارها بر فعالان مازندران، تعداد زیادی از فعالان با به اجرا درآمدن حکم شان و یا بازداشتهای مجدد روانه زندان متی کلای بابل شده اند.

عیسی برار خانی با داشتن تنها ۱۹ سال از جمله زندانیان سیاسی استان مازندران به شمار می رود.


 


سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به ورشکستگی برخی از بیمارستان های دولتی و خصوصی هشدار داد و گفت: برخی از بیمارستان ها در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند.

دکتر تامینی با بیان این مطلب به خراسان گفت: براساس گزارش های ارائه شده به کمیسیون بهداشت برخی از بیمارستان ها اعم از دولتی و خصوصی به ویژه در شهرهای کوچک در معرض ورشکستگی قرار دارند.

وی با بیان دلایل بروز بحران مالی در برخی از بیمارستان ها افزود: با توجه به افزایش حامل های انرژی، قیمت مواد اولیه، دارو و اقلام پزشکی و واقعی نبودن تعرفه های پزشکی، درآمد برخی از بیمارستان ها پاسخگوی هزینه ها نیست و در گزارشی اعلام کرده اند که در صورت حمایت نشدن از سوی دولت در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار می گیرند.

وی افزود: برخی از بیمارستان های خصوصی نیز به ویژه در شهرهای کوچک ضریب اشغال تخت پایینی دارند که ادامه فعالیت برای آنها میسر نیست.

به گزارش سلامت نیوز،تامینی گفت: در حال حاضر قرار بر این شد که کمیسیون بهداشت از این بیمارستان ها بازدید کند و با رایزنی با دولت مشکل آنها برطرف شود.


 


آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مراسم سوگواری حضرت رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) و نیز شهادت جانگداز امام هشتم، امام رضا(ع) در جمع علما، روحانیون، مدیران و کارکنان مجمع مجمع تشخیص مصلحت نظام، روزهای پایانی ماه صفر را ایام مصائب بزرگ مسلمین جهان به خصوص جهان تشیّع خواند و با اشاره به رسالت بزرگ انبیای الهی و ائمه معصومین(ع) گفت: آگاهی و روشنی‌بخشی نسبت به جهل و خرافات و نیز تأسیس مدینه‌النبی اولین رسالت رسول اکرم(ص) بود.

به گزارش آفتاب، هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه اگرچه انبیای الهی و ائمه معصوم موظف به ابلاغ وحی و هدایت جامعه از ظلمت، خرافات و ناآگاهی بودند، تصریح کرد: موفقیت و به نتیجه‌رسیدن رسالت بزرگان دین در پرتو پذیرش و اقبالی بود که مردم به این بزرگواران داشتند و اگر این اقبال و درخواست از سوی مردم نبود، اسلام، اعتقادات و اخلاقیات نیز رشد و توسعه نمی‌یافت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مناقب و فضائل اهل بیت(ع) به خصوص حضرت عل(ع) و فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبی(ع)، به روزهای پایانی عمر پربرکت حضرت رسول(ص) و نگرانی‌های ایشان نسبت به آینده امتش اشاره کرد و با تأکید بر آیات قرآن کریم و روایات معصومی(ع) اتکاء به مردم را مبنای اسلام و گسترش آن خواند و تأکید کرد: ترویج و تبلیغ اسلام مبتنی به زور نبود و پیامبر گرامی اسلام آن‌قدر نزد مردم محبوبیت داشتند و عزیز بودند که مؤمنین نمی‌گذاشتند آب وضوی ایشان به زمین بریزد و واضح است در این فضا برای پذیرش و گسترش اسلام و قرآن نیازی به توسل به زور نبود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مصائب و مظلومیت‌های امام دوم شیعیان، بی‌وفایی اهالی کوفه و عدم همراهی آنان با امام مجتبی(ع) را یکی از دلایل مهم صلح آن حضرت خواند و گفت: امام حسن(ع) حتی برای نبرد با معاویه سپاه هم آماده و راهی کرده بود، اما وقتی دید مردم همراهی نمی‌کنند، مصلحت را به حفظ کیان اسلام دید و مجبور به پذیرش صلح شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به گسترش روزافزون اسلام و مسلمانان در جهان، وظیفه آگاهی‌بخشی بزرگان دین و ابلاغ رسالت توسط آنان را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای برپایی حکومت اسلامی، اگر مردم پا به میدان گذاشتند و بر پیمان خود استوار ماندند، کار به سامان می‌رسد، ولی اگر مردم همراهی نکردند چنین وظیفه‌ای از دوش ائمه علیهم‌السلام نیز برداشته می‌شود.


 


محمدرضا کربلایی آقا ملکی دانشجوی در بند بابلی که از دهم دی ماه در حال گذراندن حکم خود بوده، از چهار روز گذشته به بند انفرادی زندان متی کلای بابل منتقل شده است.

الهام کربلایی آقا ملکی خواهر محمدرضا در خصوص انتقال برادرش به انفرادی به جرس می گوید: ” چهار پنج روز است که برادرم را به انفرادی منتقل کردند که متاسفانه ما این برخوردها را شنیدیم و از بعد از انتقال برادرم به انفرادی هیچ دسترسی به او نداریم و نمی دانیم در چه وضعیتی است. متاسفانه تماس تلفنی هم قطع است. موفق نشده ایم تا شرح ماجرا را بشنویم و فقط از خبرها شنیدیم و هیچ خبری از او بعد از انتقال به انفرادی نداریم. از طریق چند نفر پیگیری کردیم گفتند جایش خوب است اما نمی شود برایش کاری کرد باز پدرم در حال پیگیری است.”

بر اساس گزارش های رسیده، محمدرضا ملکی در مراجعه به بهداری زندان متی کلا با یکی از بهیاران زندان که برخورد توهین آمیزی با او داشته است، درگیر می شود و آن فرد خطاب به این دانشجوی دربند می گوید: “تو و دوستانت در زندان متی کلا حامی جنبش سبز هستید و نظام جمهوری اسلامی باید شما را اعدام کند. پس از این درگیری بابازاده رئیس زندان محمدرضا را به سلول انفرادی منتقل می کند.

یکی از دوستان محمدرضا با تایید خبر درگیری بین او و فرد جوانی از کارکنان بهداری به جرس می گوید: “بابازاده رئیس زندان بخاطر نوشته ای که محمدرضا زمانیکه بیرون از زندان بود و نوشته بود، کینه او را به دل گرفت. بعد از اینکه در بهداری آن فرد جوان برخورد بدی با محمدرضا می کند و درگیری پیش می آید رئیس زندان هم اول می خواست که محمدرضا را تبعید کند اما با پادرمیانی، او را به سلول انفرادی منتقل می کنند و الان هیچکس از او خبری ندارد و این وضعیت واقعا نگران کننده است.”

محمدرضا کربلایی آقا ملکی در شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان بابل به ریاست قاضی باقریان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی کشور و تبانی در جهت اقدام علیه امنیت کشور ابتدا به ده ماه حبس تعزیری و پس از آن در شعبه سه دادگاه تجدید نظر مازندران حکم دادگاه بدوی به شش ماه کاهش می یابد.

خواهر محمدرضا در این خصوص ادامه می دهد: “در دادگاه تجدید نظر شش ماه حبس برای او صادر شد و ما امیدواریم بیست و دوم بهمن ماه اتفاقی بیافتد و آزادی مشروط شاملش شود و آزاد شود.”

وی می افزاید: “از اوایل دی ماه برای اجرای حکمش به زندان منتقل شد و الان نزدیک به چهارمین هفته است که او در زندان به سر می برد. در زندان هم با بقیه زندانیان سیاسی بابل است و تا قبل از انتقال به انفرادی مشکلی نداشت و وسائلی هم که می خواست داشت. هر هفته با او ملاقات داشتیم اما الان نزدیک به یک هفته است که هیچ خبری از او نداریم. خوب این بی خبری خیلی ناراحت کننده است و حتی خبر انتقال او به انفرادی را به مادرم نگفتیم چون خیلی نگران می شود.”

هم اکنون علیرضا شهیری طبرستانی (رییس ستاد مهندس موسوی در بابل)، علی اکبر سروش (رییس سابق اداره آموزش و پرورش شهرستان بابل)، سید احمد میری (فرماندار سابق شهرستان های رامسر و بابلسر)، آریا آرام نژاد (خواننده و آهنگساز)، علیرضا فلاحتی (دبیر شاخه جوانان جبهه مشارکت مازندران و رییس ستاد ۸۸ در بابل)، محمد معصومیان و مصطفی ابراهیم تبار (از فعالین ستاد مهندس موسوی در بابل) در زندان متی کلای بابل در کنار مجرمین نگهداری می شوند.

پیش از این علی تاری رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی و از فرماندهان سپاه پاسداران دوران جنگ که از سوی دادگاه انقلاب بابل به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود در مصاحبه ای با جرس در تشریح وضعیت اسف بار سلول انفرادی گفته بود: “من به مدت ۷۲ روز درسلول انفرادی زندان متی کلای بابل و در یک سلول یک و نیم در ۲ بودم که داخلش هیچگونه امکاناتی وجود نداشت و به تعداد ۲۰ تا از آن سلول ها وجود دارد که گاهی تا ۲۵ نفر هم در آنجا نگه داری می شوند و برای کلیه این سلولها تنها یک سرویس بهداشتی ۷۰*۷۰ سانتی وجود دارد و اساسا برای تنبیه مجرمین خطرناک ساخته شده است. یعنی مجرمین خطرناک در صورت ارتکاب خلاف در زندان به آنجا منتقل می شوند. بیشتر افرادی که در انفرادی می آمدند تکراری بودند و از شرورترین افراد داخل زندان به شمار می آمدند. چند بار هم به من گفتند افرادی که در بند کنار من هستند را به علت تجاوز جنسی به این بند آورده اند. و حتی افرادی که مرتکب قتل می شدند یک یا دو هفته داخل انفرادی بودند. زندانیان سیاسی برای نگهداری در انفرادی به زندان ساری برده می شدند که از امکانات اولیه برخوردار است و حتی این راهم از من دریغ کرده و مرا به بدترین انفرادی ممکن منتقل کردند…”


 


کلمه-مرتضی گلچهره:*

بسمه تعالی

درک عظمت دفاع مقدس در تاریخ ملت ما، در زمانه‌ای که «اسم» دفاع مقدس پر رونق‌تر از «رسم» آنست، کاری بس دشوار است. اگر تا کنون بدلیل رسا نبودن بیان حقیقت دفاع مقدس، شناخت صحیح و کاملی از جنگ تحمیلی هشت ساله بوجود نیامده، ولی تعصب و جزمیت همچنان مانع اصلی بیان حقایق و واقعیتهای حوزه دفاع مقدس می‌باشد. امروز درباره پدیده‌ای که بر سرنوشت ملت ایران تاثیر شگرف گذاشته و نه شما نسل حاضر که نسلهای آتی را دچار مخاطرات عدیده ساخته است، باید بگونه ایی سخن گفت که بتواند به طور توامان پاسخگوی عقل سرکش و پرسشگر و اقناع گر دل محروم و پر نیاز نسل امروز باشد.

در این وانفسای هجوم انبود افکار و ابزار، و ناتوانی ارزش‌ها و اعتقادات قدیم از توجیه و تطبیق خود با شرایط جدید، داشتن گنجینه‌ای از ارزش‌ها و رفتارهایی ملهم از اندیشه‌های امام خمینی (ره) ضرورتی گریز ناپذیر است.

بی‌تردید نوشته‌ها و سخنان حسین علایی یکی از صفحات درخشان تاریخ جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران است، که می‌تواند این نیاز را برآورده سازد. اما چه سود که امروزه به دلیل رفتارهای خلاف ارزشهای دفاع مقدس انبوه مدعیان بی‌عمل، بی‌وقفه با پرسش‌هایی از واقعیت‌های موجود و چشم اندازهای موعود مواجه می‌شویم که واقعیت منتسب به دفاع مقدس را در وهله نخست تحت الشعاع قرار می‌دهند.

بیان حقایق جنگ از سوی علایی به گونه ایست که به حافظه تاریخی فراموشکار ما یادآور می‌شود که مسئله و مشکلات دو نسل تا چه حد به همدیگر شبیه است. چقدر غم بار، اما واقعی است که ما انقلابی به عظمت تاریخ خود داشته و جنگ هشت ساله را در پرتو آن اداره کرده‌ایم لیکن جاهلان و جزم گرایان که هنری جز بهره گیری فرصت طلبانه از سعی و تلاش دیگران ندارند، در برابر هر نواندیشی و حقیقت گرایی، سد و مانعی جدی بوده و هستند.

نزدیک سی سال است که حسین علایی را از نزدیک می‌شناسم، دانشجوی جوان دانشگاه تبریز که به دیلیل مبارزه با رژیم شاه دستگیر و به زندان افتاد. او که فرزند عالمی وارسته از تبار روحانیت مدافع امام خمینی (ره) بود، علاوه بر آنکه تحصیلات دانشگاهی را تا مقطع دکتری از طریق کنکور سراسری طی کرد، همزمان با عضویت در سپاه پاسداران و حضور در مناطق جنگی مناصبی چون فرماندهی قرارگاه نوح، فرماندهی نیروی دریایی سپاه، رئیس ستاد مشترک سپاه، قائم مقام وزیر دفاع و ریاست سازمان صنایع هوایی را بر عهده داشت.

رفتار متواضعانه او باعث گردید تا به فرمانده مردمی شهرت یابد و دوری‌اش از زرق و برق دنیای فانی بویژه بعد از دفاع مقدس سبب شد که او را پاسدار پنجاه و هفتی بخوانند. مدیریت او در ساخت مصلی امام خمینی (ره) به مدت پانزده سال بدون آنکه ریالی حقوق دریافت نماید به طور همزمان با کارش در سپاه همراه بود. خودش به یکی از افرادی که اصرار می‌ورزید حقوق از بابت مدیرعالمی مصلی دریافت کند گفته بود که این ذخیره قبر و قیامت من است. فرماندهی که خودروی شخصی ندارد و در منزل سازمانی سپاه سکونت دارد و علاوه بر مشاورت ستاد کل در ده‌ها مراکز سپاه، دفاع و ارتش به کار و تلاش اشتغال دارد. سال‌ها قبل درخواست بازنشستگ یکرد لیکن موافقت نشد.

او معتقد است که آوای پر طنین انقلاب اسلامی و شخصیت عظیم امام خمینی (ره) تا به آنجاست که همه حق پرستان و آزادی خواهان در برابرش زانو می‌زنند و بر این باور است که در ورای گرد و غبار تعصبات و نادانی‌های و دشمن‌ها و اغراق‌ها، بایست روح پاک و جان بی‌قرار امام خمینی (ره) که به زیور اسلام خواهی، عدالت طلبی و ضدیت با استبداد و دیکتاتوری آراسته است، به نمایش گذاشت.

دور از ذهن نیست که امروزه بسیاری از افرادی که مسلک و مشرب خمینی کبیر را به لاف‌های گزاف و عملکرد ناپسند خود آلوده‌اند و ابعاد عظیم شخصیت ایشان را در فهم علیل خود محو کرده‌اند، با چنین رویکردی مخالف باشند و «زبان رسای دفاع مقدس» را با بهانه جویی‌های کودکانه از صحنه دور و تاثیر گذاری وی را در جامعه خنثی نمایند.

* از رزمنده‌های دفاع مقدس


 


امیر اسفندیاری معتقد است،‌ بعداز ظهر روز سه‌شنبه چهارم بهمن‌ماه که اسامی نامزدهای نهایی اسکار معرفی می‌شوند، قطعا «جدایی نادر از سیمین» در میان آثار بخش غیرانگلیسی‌زبان حاضر خواهد بود. او همچنین بر این اعتقاد است که اگر فیلم «بچه‌های آسمان» نیز یک‌سال زودتر به اسکار معرفی می‌شد، این جایزه اکنون در ویترین افتخارات سینمای ایران وجود داشت.

مدیر بخش بین الملل بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پروسه انتخاب ۹ فیلم نهایی برای جایزه اسکار اظهار کرد:‌ از میان ۶۳ فیلم قابل بررسی، کمیته انتخاب حدود شش فیلم برتر را به کمیته برگزاری اعلام می‌کند و خود کمیته برگزاری و اجرایی اسکار هم سه فیلم را انتخاب می‌کنند که در مجموع ۹ فیلم برای بخش فیلم‌های غیر انگلیسی‌زبان معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: در مرحله بعد که قرار است پنج فیلم انتخاب شود چند کمیته دیگر در نیویورک و لس‌آنجلس تشکیل می‌شوند که از روز جمعه ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) تا یکشنبه ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) هر روز سه فیلم می‌بینند و پنج کاندیدای نهایی را در روز ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) در ساعت ۵:۳۰ صبح به وقت لس‌آنجلس اعلام می‌کنند.

این کارشناس امور بین‌الملل با پیش‌بینی اینکه «جدایی نادر از سیمین» قطعا جزو این پنج فیلم خواهد بود خاطرنشان کرد: این فیلم طی این مدت در همه انتخاب‌ها جزو اولین‌ها بوده و روند خوبی را طی کرده است و با توجه به شواهدی که تا الان دیده‌ام و تمام مطالب و نقدهایی که نوشته شده است، اظهار نظرها نشان می‌دهد اولین انتخاب، فیلم اصغر فرهادی خواهد بود.

وی افزود: حتی شواهد نشان می‌دهد جایزه اسکار را هم قطعا «جدایی نادر از سیمین» خواهد گرفت.

مدیر بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به زمان برپایی مراسم اسکار گفت: این مراسم روز یکشنبه ۲۶ فوریه (۷ اسفند) در سالن کداک تیاتر هالیوود برگزار می‌شود و به‌صورت زنده برای بیش از ۲۲۵ کشور پخش می‌شود.

اسفندیاری که در تنها حضور ایران در اسکار (سال ۱۹۹۹) به همراه فیلم «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی در این مراسم حاضر بوده است اظهار کرد: اگر در آن دوره نماینده ایران در سال قبلش در اسکار حاضر بود، قطعا جایزه را دریافت می‌کرد چرا که کمپانی میراماکس به عنوان پخش‌کننده این فیلم اصرار زیادی داشت تا در سال قبلش «بچه‌های آسمان» در اسکار حاضر باشد و در آن سالی که ما حضور داشتیم این کمپانی فیلم «زندگی زیباست» فلینی را داشت که جایزه نهایی را دریافت کرد.

وی افزود: اما «جدایی نادر از سیمین» شانس زیادی دارد و پیش از این نگرانی‌هایی برای حضور نام‌های مطرحی در کنار این فیلم و تحت تاثیر قرار گرفتن انتخاب‌کنندگان وجود داشت که خوشبختانه در گلدن گلوب این اتفاق نیفتاد و در بین این ۹ فیلم هم رقبایی که حس می‌شد حضور داشته باشند، نیستند و این شانس فیلم فرهادی را بسیار بالا برده است.


 


رسانه های عربی لحظاتی پیش از کشته و زخمی شدن ۲۴ نفر در حملات طرفداران دیکتاتور مقتول لیبی به انقلابیون در شهر بنی ولید خبر دادند.

به گزارش مهر، شبکه العربیه لحظاتی پیش گزارش داد: در اثر حمله طرفداران معمر قذافی به انقلابیون در شهر بنی ولید چهار نفر کشته شده اند.

شبکه الجزیره هم با اعلام درگیری مسلحانه در شهر بنی ولید، از زخمی شدن ۲۴ نفر دیگر خبر داد.


 


هفته گذشته ابوالفضل قدیانی برای چندمین بار به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای اوین احضار شد تا در مورد نامه اخیرش مبنی بر تحریم انتخابات غیرقانونی مجلس و مسئولیت رهبری در وضعیت موجود کشور پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار کلمه، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب چهارشنبه هفته گذشته به شعبه چهارم بازپرسی احضار شد و به وی تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار نامه تحلیلی مبنی بر تحریم انتخابات و مسولیت رهبری در وقایع امروز کشور تفهیم اتهام شد.

این سومین پرونده ابوالفضل قدیانی است و به رغم اتمام محکومیت یکساله دادگاه اول او که آذرماه ۹۰ به اتمام رسید همچنان در زندان به سر میبرد.

کمی قبل از پایان محکومیت یکساله این زندانی سیاسی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شد تا به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام تحت محاکمه قرار گیرد. دادگاهی که قدیانی در آن حاضر نشد، چراکه به گفته وی دادگاه های انقلاب بدون هیت منصفه و بصورت غیر علنی برگزار میشود و فاقد وجاهت قانونی و مشروعیت است.

انتقال قدیانی از زندان به شعبه چهارم بازپرسی موجب حیرت بازپرس شعبه چهار شد چرا که معتقد بود به لحاظ قانونی اکنون نباید وی در زندان باشد و حکم شعبه ۱۵ مبنی بر ۳ سال حبس هنوز توسط دادگاه تجدید نظر تایید نشده است.

ابوالفضل قدیانی، یکی از مسن ترین زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ اوین در اخرین نامه تحلیلی خود، انتخابات مجلس نهم را نامشروع خوانده و آنرا تحریم کرده بود.

نامه مذکور در نهم دیماه در سالروز لشکرکشی خیابانی که پس از وقایع عاشورا با تبلیغات فراوان سازماندهی شده بود منتشر شد و موج تبلیغاتی و رسانه ای مدعیان اصولگرایی را تحت تاثیر خود قرار داد.

پس از انتشار نامه فشارها بر این زندانی سیاسی قبل و بعد از انقلاب شدت گرفت. قدیانی ۶۳ ساله در حال حاضر با ناراحتی قلبی، بیماری حاد پرکاری تیروید، پروستات و چندین بیماری دیگر دست و پنجه نرم می کند و بتدریج وزن خود را از دست می دهد =، بااینحال یکی از پرروحیه ترین و مقاومترین زندانیان بند ۳۵۰ است که نام وی در تمام بیانیه های اعتراضی زندانیان بچشم میخورد.


 


مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: یخبندان و هوای سرد هفته جاری ۳ هزار کنتور آب در ایلام را شکست.

به گزارش فارس، داراب بیرنوندی اظهار داشت: با وجود توصیه‌های این شرکت در خصوص عایق‌بندی و پوشش لوله‌ها، کنتور و اتصالات منازل شهروندان، اما با بی‌توجهی به این موضوع سبب شکسته شدن و خسارت به کنتورهای آب شد.

وی ادامه داد: تاکنون نیز ۳ هزار مورد شکستگی و تعویض کنتور در منازل استان ایلام روی داده است.

این مسئول ابراز داشت: افزون بر این، ۱۵۷ خطوط انتقال آب در سطح استان ایلام بر اثر سرما و یخبندان شکسته شده است.

بیرنوندی اضافه کرد: این موضوع به واسطه سرما و یخبندان در استان ایلام روی داده و خسارت‌هایی به کنتورهای آب وارد کرده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام تصریح کرد: توصیه می‌شود در روزهای آتی که هوا نیز سرد می‌شود با پوشاندن کنتورها از وارد شدن هرگونه خسارت به این کنتورها جلوگیری کنند.

این مسئول در پایان اذعان داشت: در اواخر هفته جاری نیز بر اساس اعلام مسئولان و کارشناسان هواشناسی امکان بارش برف و کاهش دما نیز وجود دارد.


 


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با تاکید بر این که جلوی اظهارعقیده افراد را نباید گرفت، افزود: همه در جامعه از حق اظهارنظر برخوردارند و افراد جامعه متعلق به هر جریان سیاسی که باشند، حق دارند از رسانه ملی نظرات خود را بیان کنند.

به گزارش عصر ایران، مطهری ضمن ابراز مخالفت با برخورد فیزیکی با اظهار نظرهای سیاسی تاکید کرد: منتقدان به حکومت و نظام این حق را دارند که انتقاد خود را مطرح کنند و از جانب دیگر نیز باز مخالفان اظهار نظر آنها نیز هم حق حضور و دفاع از اعتقادات و جریان‌های مورد پسند خود را دارند.

وی ادامه داد: نباید با مخالفان نظرات و تفکراتمان برخوردهای فیزیکی کنیم و تجمع بر درب منازل مخالفان و شعار دادن، دور از اخلاق و عمل نادرستی است.

مطهری تاکید کرد: مبانی اعتقادی ما بسیار مستدل و مستحکم است و اگر برخی افراد نکاتی را مطرح می‌کنند، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.


 


هیئت رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش نامه تفهیم اتهام علی پور سلیمان، زندانی سیاسی را به بند ۳۵۰ اوین ارسال کرد.

به گزارش جرس، این نامه در تاریخ هشتم دی ماه امسال تدوین شده و پس از گذشت چهار ماه از سال تحصیلی و نیز هشت ماه از زمان دستگیری برای این دبیر منطقه ۹ آموزش و پرورش تهران ارسال شده است. در این ابلاغیه به پورسلیمان ده روز فرصت داده شده تا دفاعیه خود را تسلیم این هیئت کند.

اتهام این عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران، تبلیغ علیه نظام و اهانت به مسوولین نظام عنوان شده است.

این در حالی است که پیش از این، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، این فعال صنفی آموزش و پرورش را دقیقا با همین اتهام به یک سال حبس محکوم کرده است.در واقع این معلم به خاطر یک اتهام دو بار محاکمه و مجازات می شود.

پورسلیمان، عضو اجرایی سازمان معلمان ایران در دوازدهم اردیبهشت سال ۸۶ و در روز معلم به دستور فرشیدی، وزیر وقت آموزش و پرورش، به انفصال موقت از آموزش و پرورش محکوم شد.

به گفته خانواده این زندانی، هم زمان با سال تحصیلی جدید، حکم مرخصی بدون حقوق این معلم از سوی اداره آوزش و پرورش در اختیار خانواده اش قرار گرفت اما در هفته های اخیر مسوولان امنیتی و حراست آموزش و پرورش، با تهدید و ارعاب این حکم را از خانواده پس گرفته اند.


 


وبلاگ مجمع دیوانگان:

۱- در سال ۱۳۴۸ دولت بعثی «حسن البکر» با ادعای مالکیت تمام بر «اروندرود*» از ایران خواست کشتی‌های عازم آبادان و خرمشهر در مسیر اروندرود از افراشتن پرچم ایران خودداری کنند در غیر اینصورت، اجازه نخواهد داد کشتی‌هایی که مقصد آن‌ها عازم بنادر ایران است وارد اروندرود شوند. در پاسخ به این تهدید ایران عهدنامه مرزی ۱۳۱۶ (۱۹۳۷ میلادی) بین ایران و عراق را کان لم یکن دانست و به اصل شناخته شده «خط تالوگ» (خط فرضی که از به هم پیوستن ژرفترین نقاط بستر یک رودخانه به دست می‌آید) تاکید ورزید. تنش بالا گرفت. در این شرایط ایران تصمیم گرفت تا به صورت عملی حاکمیت خود را بر اروندرود به نمایش بگذارد، پس نیروهای ارتش با اسکورت دریایی و هوایی یک کشتی تجاری با نام «ابن‌سینا» را همراهی کردند تا با پرچم افراشته ایران از اروندرود عبور کند. تهدید پوشالی عراقی‌ها به تحقیرشان ختم شد و در نهایت با امضای قرارداد ۱۳۵۳ «الجزیره» عراق سهم حاکمیت ایران بر اروندرود را به رسمیت شناخت.

۲- در کوران جنگ هشت‌ساله، بازداشتن حریف از درآمدهای سرشار نفتی یکی از مهم‌ترین اهداف متقابل ایران و عراق بود که به «جنگ نفت‌کش‌ها» انجامید. با بالا گرفتن حملات متقابل ایران و عراق، کشورهای کویت و عربستان کمک‌هایشان به عراق را افزایش دادند تا علاوه بر حملات نظامی به کشتی‌های ایرانی، نفت خود را از طریق این کشورها صادر کند. ایران در پاسخ هشدار داد: «اگر ما از صادرات نفت محروم شویم تمامی خلیج فارس محروم خواهند شد». کویت دست به دامان آمریکا شد. شش ناو آمریکایی نفت‌کش کویتی (بریشتون) را اسکورت می‌کنند تا به سلامت عبور کند و تهدید ایران نقش بر آب شود. حساسیت به اوج خود رسیده است. گروهی خبرنگار از نزدیک شاهد ماجرا هستند و شبکه CNN به صورت لحظه به لحظه از عبور این ناو گزارش می‌دهد، ناگهان انفجار مهیبی روی می‌دهد. مین‌های ایرانی نفت‌کش عظیم را در پناه ناو‌های آمریکایی نابود می‌کنند. تهدید جدی بود!

۳- معاون اول رییس دولت ایران اعلام می‌کند «اگر نفت خام ما را تحریم کنند تنگه هرمز را می‌بندیم». تکذیب‌های پراکنده این تحریم بی‌فایده است. مانور ارتش در دریای عمان تهدید را جدی‌تر می‌کند. انگلستان و آمریکا واکنش نشان می‌دهند. در یک نمایش قدرت تمام عیار ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» با اسکورت کشتی‌های فرانسوی و بریتانیایی از تنگه هرمز عبور می‌کنند. آب از آب تکان نمی‌خورد. کوس رسوایی این «طبل تهی» که به زمین می‌افتد، به فاصله یک روز اتحادیه اروپا واردات نفت خام و ارتباط بانکی با ایران را ممنوع می‌کند.

پانویس:

* به عربی «شط العرب»


 


این نوع مدیریت شعار گونه تاکنون دستاوردی جز تضعیف اقتصاد ملی نداشته است و در کمتر از ۳۰ روز بیش از ۳۰ درصد از ارزش پول ملی ایران کاسته شده است. به طور مشخص دلیل این امر حتی برای کسانی که از علم اقتصاد سررشته‌ای ندارند واضح است و عجیب آن است که برای مدیران اقتصادی ما هنور مکشوف نشده است!

به گزارش آفتاب در شرایطی که کشور در مواجهه با توطئه‌های فراوانی برای زمینگر شدن اقتصادی است. بی‌برنامه بودن و مدیریت شعاری برخی دولتمردان تحول تازه‌ای را در بازار سکه و ارز رقم زد که بی‌شک بیش از آنکه دلیل اقتصادی داشته باشد دلیل مدیریتی و راه حل‌های شعارگونه را می‌توان دلیل رخ عیان کردن آن دانست.

وضعیت آشفته و ملتهبی را که اکنون در بازار ارز و سکه پدید آمده است را باید در نوع مدیریتی جستجو کرد که می‌کوشد همه چیز را با ارائه چند جمله شعاری و راه حل‌های مقطعی توجیه یا چاره کند و آخر الامر هم مصائب را به گردن رقبای سیاسی یا توطئه چینی بیفکند.

اکنون بازار ارز در شرایط به سر می‌برد که اختلاف میان نرخ ارز رسمی و بازار که تا سال گذشته رقم چندان چشمگیری نبود اکنون به بیش از ۵۰۰ تومان رسیده است و با کاهش ارزش پول ملی رقم بی‌سابقه ۲۰۰۰ تومانی را برای مبادله هر دلار در بازار شاهد باشیم.

بی‌شک این امر را نه می‌توان به گردن تحریم‌ها انداخت و نه با طرح ادعاهایی موهوم و دشمن پسند از شعب ابی طالب سخن گفت تا شرایط برای توجیه سوء مدیریت فراهم شود. به طور مشخص پس از اظهارات معاون اقتصادی معاون اول رییس جمهور که اساسا مشخص نیست با چه نهاد بالادستی‌ای درباره آن مشورت شده بود و فرا‌تر از آن از چه جایگاهی در زمینه سیاست‌های پولی و مالی کشور این اظهارنظر صورت گرفت، نرخ سکه و دلار افزایش بی‌سابقه‌ای یافت و در کمتر از یک هفته قیمت سکه ۲۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۳۰۰ تومان افزایش یافت.

این نوع مدیریت شعار گونه تاکنون دستاوردی جز تضعیف اقتصاد ملی نداشته است و در کمتر از ۳۰ روز بیش از ۳۰ درصد از ارزش پول ملی ایران کاسته شده است. به طور مشخص دلیل این امر حتی برای کسانی که از علم اقتصاد سررشته‌ای ندارند واضح است و عجیب آن است که برای مدیران اقتصادی ما هنور مکشوف نشده است. واضح است که یرمایه‌های سرگردان در جامعه به علت رکود تولید وار د بخش دلالی و بازار سکه و ارز شده‌اند و تنها عاملی که می‌تواند از این امر جلوگیری کند در ۲ امر نهفته است؛

۱- رونق تولید

۲- بالا بردن نرخ سود بانکی و انتشار اوراق مشارکت

دولت به طور مشخص در این زمینه هیچ تحرک قابل ذکری را از خود نشان نمی‌دهد و سیاست غلط در طرح هدفمندسازی یارانه‌ها که تمام درآمد حاصل از این طرح را به یارانه نقدی اختصاص داد و سهم تولید و پروژه‌های عمرانی را هیچ انگاشت را ادامه می‌دهد و در کنار این امر روزبه روز شاهد اتخاذ سیاست‌های مقطعی و شعار گونه و لفاظی‌های پرطمطراق در خصوص سر وسامان دادن به بازار هستیم. این امر باعث شده است که برخی از تحلیلگران به این نتیجه برسند که دولت با اتخاذ سیاست‌هایی عامدانه می‌کوشد بازار دلالی و سفته بازی را رونق دهد تا درآمد بیشتری برای رفع کسری‌های خود در مقولات دیگر را فراهم کند.

به گزارش فردا،فارغ از این گمانه زنی‌ها درست یا نادرست اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که تنها دلیل آن سوءمدیریت و عدم شناخت بازار و عوامل موثر بر ان است. با این وصف راهکار ساده‌ای که پیش مدیرانی که توان تشخیص بدیهیات اقتصادی را ندارند و در عوض با طرح مسائلی مانند «شعب ابی طالب» اذهان عمومی را ملتهب می‌کنند و با ارائه اخبار غلط بازار را مشوش می‌کنند «استعفا» و سپردن میدان به افراد کاردان و اقتصاد‌شناس است. آیا جز این امر می‌توان راه دیگری را متصور شد؟


 


یک روزنامه غربی از افزایش ۳۰ درصدی واردات نفت چین از ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۰ خبر داد.

در حالی که کشورهای غربی برای افزایش فشار روانی تحریم ها بر ایران بطور مرتب از کاهش صادارت نفت ایران به چین گزارش می دهند امروز روزنامه وال استریت ژورنال از افزایش ۳۰ درصدی واردات نفت پکن از تهران خبر داد.

این خبر را اداره کل مصرف کنندگان چین مخابره و اعلام کرده که در سال گذشته ۲۷ میلیون و ۷۶۰ تن یعنی بطور میانگین روزانه ۵۵۷ هزار بشکه نفت از ایران وارد چین شده است.

بر اساس این گزارش، در حالیکه واردات نفت چین از ایران ۳۰ درصد افزایش داشته، واردات کلی نفت این کشور در سال ۲۰۱۱ رشد ۶٫۱ درصدی را نشان می دهد.

برای مثال فقط در ماه دسامبر ۲۰۱۱، ۲۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تن نفت وارد چین شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۱۰ رشد ۵٫۱ درصدی را نشان می دهد این یعنی آنکه در ماه دسامبر روزانه پنج میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه نفت وارد چین شده و این درحالی بود که کارشناسان برای این ماه واردات روزانه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تا شش میلیون بشکه در روز را پیش بینی کرده بودند.

البته در سال گذشته واردات محصولات پالایش شده نفتی نیز به چین افزایش یافت بطوری که در ماه دسامبر ۲۰۱۱ در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۱۰ واردات اینگونه محصولات با رشد ۳۰ درصدی به دو میلیون و ۶۴۰ هزار تن رسید.

وال استریت ژورنال در این رابطه می نویسد : در حالیکه آمریکا و اتحادیه اروپا بر چین فشار می آورند تا این کشور روابط اقتصادی خود با ایران را کاهش دهد اما با این وجود تهران سومین تامین کننده نفت این کشور محسوب می شود.

با این وجود فشارهای وارده بر چین همچنان ادامه دارد و ممکن است به دلیل مشکلات بوجود آمده برای “اتحادیه بین المللی نفت و مواد شیمیایی چین” که با نام یونی پک ( Unipec ) شناخته می شود واردات نفت چین از ایران در ماه فوریه کاهش یافته و بر اساس قراردادها و سفارش های قبلی صورت نگیرد.

به گزارش مهر،بر همین اساس و به دلیل مشکلات پیش آمده و فشارهای وارده بر چین، پکن در ماه ژانویه ( ماه فعلی میلادی ) فقط روزانه ۲۲۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده و ادامه کاهش واردات نفت برای اقتصاد چین خطرناک خواهد بود.

 


 


شورای هماهنگی راه سبز امید با محکومیت ترورهای اخیر اظهار امیدواری کرده است که با پیگیری و مشخص شدن ریشه‌های این ترورها توسط حاکمیت و مراجع بین‌المللی، گام شایسته‌ای برای مهار خشونت و رسوایی خشونت‌طلبان در هر کجای جهان، برداشته شود.

در بخشی از بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید آمده است: تأمین امنیت شهروندان  از وظائف ذاتی حکومت‌هاست؛ و حاکمیت سیاسی در ایران باید در قبال انجام چنین تروزهایی مسئول و پاسخگو باشد. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی که مدعی احاطه بر امور و متولی حفظ امنیت شهروندان هستند، باید توضیح مستدل و مستندی در خصوص این ترورها و اقدامات ضدانسانی مشابه به افکار عمومی نگران ارائه کنند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

متاسفانه زمان چندانی از انجام عملیات تروریستی در تهران، که جان مصطفی احمدی روشن از مدیران تأسیسات هسته‌ای نطنز را گرفت نمی‌گذرد که سوگمندانه شاهد دو عملیات تروریستی دیگر، یکی در خرم‌آباد (با هدف قرار دادن افرادی از ارتش)، و دیگری در استان سیستان و بلوچستان (ترور یک روحانی اهل سنت) بودیم . این ترورها  در سالروز ترور دکترمسعود علی محمدی و دکتر مجید شهریاری، نشان‌دهنده‌ی تداوم ناامنی برای پژوهشگران و نخبگان هسته‌ای و دیگر شهروندان کشور است.

انجام این جنایات ضدانسانی و تمسک به ترور، از سوی هر شخص حقوقی و حقیقی که انجام شده باشد، اقدامی خلاف موازین اخلاقی، حقوق بشر، و غیرقابل توجیه است. ترور، مستقل از آن‌که با چه انگیزه و هدفی صورت می‌گیرد یا توسط کدام فرد یا گروه و کشوری مدیریت می‌شود، بازتولیدکننده‌ی چرخه‌ی غیرقابل دفاع خشونت و ناامنی در جامعه و عرصه‌ی بین‌المللی؛ و نیز مخدوش کننده‌ی روندهای مبتنی بر گفت‌وگو و تعقیب‌کننده‌ی صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز است.

شورای هماهنگی راه سبز امید با ابراز تأسف عمیق از وقوع اینگونه ترورها و جان باختن نخبگان و شهروندان ایران، و ضمن تسلیت به خانواده بازماندگان و هموطنان، امیدوار است با پیگیری و مشخص شدن ریشه‌های این ترورها توسط حاکمیت و مراجع بین‌المللی، گام شایسته‌ای برای مهار خشونت و رسوایی خشونت‌طلبان در هر کجای جهان، برداشته شود.

تأمین امنیت شهروندان  از وظائف ذاتی حکومت‌هاست؛ و حاکمیت سیاسی در ایران باید در قبال انجام چنین تروزهایی مسئول و پاسخگو باشد. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی که مدعی احاطه بر امور و متولی حفظ امنیت شهروندان هستند، باید توضیح مستدل و مستندی در خصوص این ترورها و اقدامات ضدانسانی مشابه به افکار عمومی نگران ارائه کنند. این نهادها بجای تلاش برای سرکوب منتقدان و معترضان وضع موجود و ارعاب مخالفان، موظف و مکلف به تأمین امنیت شهروندان (صرف‌نظر از عقیده، جنس، دین، نژاد، زبان و فرهنگ) هستند. افسوس که تلاش برای تداوم اقتدار نامشروع، جایی و مجالی برای توجه به جان انسان‌ها و توجه به امنیت و منافع و سرمایه‌های ملی، نگذاشته است.

شورای هماهنگی راه سبز امید

۲ بهمن ۱۳۹۰


 


با اعلام نتیجه نخستین انتخابات پارلمانی مصر از زمان سقوط حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق این کشور، اعضای پارلمان جدید اولین جلسه خود را برگزار کرده اند.

در پارلمان جدید، حزب اسلامگرای میانه رو اخوان المسلمین بیشترین کرسی ها را در اختیار دارد و سلفی ها، که اسلامگرایان تندروتر محسوب می شوند، در رده دوم قرار گرفته اند در حالیکه احزاب لیبرال توفیق چندانی کسب نکرده اند.

به گفته خبرنگار بی بی سی در قاهره، این نگرانی مطرح شده که ممکن است اخوان المسلمین و شورای نظامی حاکم بر مصر بکوشند با توافق با یکدیگر، امتیازات ویژه ای را برای خود در ساختار جدید قدرت سیاسی مصر منظور دارند.


 


سردار احمد سیاف ، یکی از سرداران بی ادعای هشت سال دفاع مقدس درگذشت.

سردار احمد سیاف فرمانده عملیات قرارگاه مرکزی کربلا در دوران دفاع مقدس و رئیس سابق دانشگاه عالی سپاه پاسداران( دافوس)  پس از سالها مجاهدت در اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.

پیکر این سردار رشید روز سه شنبه مورخه ۴ /۱۰ / ۹۰ ساعت ۸٫۳۰ صبح از مقابل مسجد ولی عصر در خیابان خالد اسلامبولی به سمت بهشت زهرا تشییع خواهد شد.

در پی درگذشت وی، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت همرزم سابق خود را تسلیت گفت.

مجالس یادبود مرحوم “سردار حاج احمد سیاف زاده” در تهران  روز پنجشنبه  ۹۰/۱۱/۶ از ساعت ۱۴ الی ۱۶ در مسجد حضرت ولی عصر (عج)” خوزستانیها” خیابان وزرا برگزار و در اهواز نیز مراسم ختم آن مرحوم در مورخ جمعه ۹۰/۱۱/۷ از ساعت ۱۴ الی  ۱۶ در حسینیه عاشقان ثارلله برگزار میگردد

تصاویر سردار صیاف زاده در کنار شهید علی هاشمی

تصاویر سردار صیاف زاده در کنار شهید علی هاشمی

تصاویر سردار صیاف زاده در کنار شهید علی هاشمی

تصاویر سردار صیاف زاده

تصاویر سردار صیاف زاده

تصاویر سردار صیاف زاده

 

 


 


حسین علایی

انا لله و انا الیه راجعون

سردار احمد سیاف زاده از جمله پاسداران حماسه آفرینی بود که همة جوانی خود را در جبهه ها گذراند.  او پس از پایان جنگ هم تا روز رحلت غم انگیزش در پی روایت و بازخوانی وقایع دفاع مقدس و بیان ایثارگری های هم رزمانش بود. با احمد از همان روزهای آغاز جنگ که فرماندة عملیات سپاه اهواز بود آشنا شدم و او را همواره در کنار سردارانی چون احمد غلامپور و غلامرضا محرابی می دیدم و می شناختم .
پس از خاتمة جنگ مدتی با هم در بلوک ۱۴ شهرک شهید کلاهدوز همسایه بودیم و این فرصتی شد تا دوستی ما به دوستی خانوادگی تبدیل شود و ارادت ما به او و خانواده و فرزندانش که انسان های والایی هستند افزایش یابد. در این چند سالة اخیر هم که پژوهشگاه دفاع مقدس کلاس هایی را برای بازخوانی عملیات ها و حماسه های دوران جنگ تحمیلی برگزار می کرد در بسیاری از اوقات او را هم که برای تدریس می آمد می دیدم و یاد دوران پر از خاطرة دفاع مقدس زنده می شد.

فداکاری های او را در دوران جنگ فراموش نمی کنم . شاید هیچ عملیاتی علیه رژیم دیکتاتوری صدام حسین را نتوانیم به یاد بیاوریم مگر آن که او در آنها حضوری فعال و موثر داشت. در عملیات خیبر شاهد تلاش های بی وقفة او در قرارگاه کربلا بودم که خودش به جزیرة مجنون شمالی رفت و چراغ هایی را نصب کرد تا بالگردهای هوانیروز بتوانند در شب پرواز کنند و در جزیره فرود آیند و به پشتیبانی از رزمندگان اسلام بپردازند.

در دورانی هم که او در دانشکدة فرماندهی و ستاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعال بود فضایی پر از مهر و محبت را در این فضای علمی بوجود آورده بود. روز ۲۸ سفر امسال برای رزمندگانی که او را می شناختند روزی تلخ  و غم انگیز بود زیرا با طلوع فجر این روز که عازم شرکت در مراسم عزاداری رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام و امام حسن مجتبی (ع) در منزل شهید آیت الله مرتضی مطهری بودم خبر ناگوار رفتن او دریافت کردم. این خبر دردی جانکاه را بر تمام وجودم ایجاد کرد که غم درگذشت دوستان دیگری چون سرداران وفا غفاریان ، عباس مهری و جهادگر عزیز منصور ترکان را دو چندان کرد.

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا.


 


وزرای خارجه اتحادیه عرب، در پایان نشست خود در قاهره، پایتخت مصر، از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خواستند ظرف دو هفته قدرت را به معاون خود واگذار کند تا او دولت وحدت ملی تشکیل دهد. اما بشار اسد این طرح را رد کرد.

تلویزیون دولتی سوریه امروز دوشنبه،  به نقل از یک مقام دولتی گفت که طرح پیشنهادی اتحادیه عرب برای خاتمه دادن به بحران سیاسی این کشور “به منزله دخالت آشکار در امور داخلی سوریه و غیرقابل قبول است.”

اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران ناشی از اعتراضات ده ماهه در سوریه، که تا کنون بیش از پنجهزار کشته برجای گذاشته، طرحی را پیشنهاد کرده است که براساس آن، ظرف دو ماه آینده، بشار اسد قدرت را به معاون خود واگذار می کند و دولت وحدت ملی با شرکت تمامی گروه های سیاسی تشکیل می شود و سپس دولت وحدت ملی انتخابات آزاد ریاست جمهوری و پارلمانی را زیر نظر ناظران اتحادیه عرب برگزار می کند.

تلویزیون دولتی سوریه گفته است که طرح پیشنهادی منعکس کننده خواست مردم سوریه و تامین کننده “منافع ملی” این کشور نیست.
در پیشنهاد اتحادیه عرب همچنین آمده که این دولت وحدت ملی باید بر کار نگارش قانون اساسی جدید نظارت داشته باشد و سپس انتخابات ریاست جمهوری و مجلس را برگزار کند. این بخش باید ظرف مدت دو ماه انجام شود.

اتحادیه عرب‌ از طرف‌های درگیر در سوریه خواسته که حمام خون را در کشور متوقف کنند.

به گزارش بی بی سی، اتحادیه عرب امیدوار است که با این روش به تدریج، حکومت در سوریه عوض شود.

شیخ حمد آل ثانی، نخست وزیر قطر، در حاشیه این اجلاس به خبرنگاران گفت که اتحادیه عرب، از شورای امنیت سازمان ملل متحد هم برای این تغییرات در سوریه یاری می‌خواهد.

او در عین حال گفت: “ما مداخله نظامی در سوریه را در نظر نداریم.”

ناظران می‌گویند که این پیشنهاد اتحادیه عرب به احتمال زیاد از سوی سوریه رد خواهد شد.برای اینکه او راه و روش خود را برای “اصلاح” ساختار سیاسی سوریه دارد.

پیش از این عربستان سعودی اعلام کرده بود که ناظران خود را “به دلیل ناموفق بودن ماموریت گروه ناظران اتحادیه عرب”، از سوریه فرا می‌خواند.

وزیر امور خارجه عربستان با اعلام خروج ناظران این کشور از سوریه، از جامعه بین‌المللی خواسته است تا برای وادار کردن سوریه به پایان دادن به خشونت‌ها، از اعمال هیچگونه فشاری بر این کشور خودداری نکنند.

عربستان سعودی می‌گوید که سوریه هیچ‌کدام از بندهای طرح اتحادیه عرب را “اجرا نکرده است.”

هرچند عربستان ناظران خود را از سوریه خارج می‌کند، اما اتحادیه عرب تصمیم گرفت تا یک ماه دیگر ناظرانش را در سوریه نگه دارد.

مخالفان بشار اسد می‌گویند که از زمان حضور ناظران اتحادیه عرب در سوریه از اواخر سال گذشته میلادی، حدود ۱۰۰۰ نفر از معترضان را دولتی‌ها کشته‌اند.

سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود که از زمان آغاز اعتراضات علیه حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی، بیش از ۵۰۰۰ نفر در این کشور کشته شده‌اند.

این در حالی است که دولت سوریه هم اعلام کرده که در جریان نا آرامی‌ها، حدود ۲۰۰۰ نفر از نیروهای امنیتی این کشور جان خود را هنگام مبارزه با “باندهای تبهکار مسلح و تروریست‌ها” از دست داده‌اند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته