-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ دی ۸, پنجشنبه

Latest Posts from Tehran Review for 12/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در پی تهدید ایران به مسدود کردن تنگه هرمز در صورت تحریم صادرات نفت این کشور، بهای این حامل انرژی در بورس نیویورک با دو درصد افزایش، از ۱۰۰ دلار در هر بشکه فراتر رفته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، در پایان معاملات روز سه شنبه در لندن، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه با یک دلار و ۳۱ سنت افزایش به ۱۰۹ دلار و ۲۷ سنت رسید.

در نیویورک هم بهای هر بشکه نفت خام سبک آمریکا با یک دلار و ۶۱ سنت افزایش به ۱۰۱ دلار و ۲۹ سنت رسید.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران پیش تر هشدار داده بود که در صورت تحریم خرید نفت ایران توسط کشورهای غربی، ایران جلوی عبور نفت سایر کشورها را از تنگه هرمز خواهد گرفت.

این تهدید با مانور ده روزه نیروی دریایی ایران در منطقه تنگه هرمز همزمان بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای رحیمی سه شنبه ۶ دی (۲۷ دسامبر) گفت که کشورش قصد دشمنی با دیگران را ندارد، اما “دشمنان زمانی دست از توطئه های خود بر خواهند داشت که با تمام قدرت آنها را سر جای خود بنشانیم”.

اتحادیه اروپا در هفته های اخیر از بررسی توقف خرید نفت از ایران خبر داده بود و دیپلمات های این اتحادیه به همراه دیپلمات های آمریکایی، ژاپنی، کره جنوبی و بعضی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در نشستی در رم به بررسی این موضوع و روش های دیگر تشدید تحریم ها علیه ایران پرداختند.

اتحادیه اروپا روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران می خرد.

نیروی دریایی ارتش ایران در روزهای اخیر مانوری نظامی را در آب های مجاور تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند برگزار می کند.

فرمانده این نیرو در جریان این مانور گفته بود که کشورش توانایی بستن تنگه هرمز را دارد، اما تصمیم گیری در این مورد به عهده “بزرگان” است.

آمار منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۷ درصد کل نفت صادراتی جهان، معادل ۱۵.۵ میلیون بشکه نفت خام، از تنگه هرمز عبور کرده بود.

مقام های نظامی ایران پیش تر چند بار در مورد احتمال بستن تنگه هرمز توسط این کشور سخن گفته بودند، اما مقامات دولتی، از جمله وزیر نفت و وزارت امور خارجه تلاش کردند از این سخنان فاصله بگیرند.

رستم قاسمی، وزیر نفت ایران که از سپاه پاسداران به وزارت نفت آمده است، پیش تر گفته بود که تحریم خرید نفت ایران عملی نخواهد بود.

آقای قاسمی همچنین پس از دیدار با همتای سعودی خود در حاشیه اجلاس اوپک در ماه گذشته میلادی، ابراز اطمینان کرده بود که عربستان سعودی در صورت تحریم نفتی ایران، بر تولیداتش برای جبران کمبود بازار نیافزاید.

اما امروز خبرگزاری رویترز از قول منابع مطلع گزارش داد که عربستان سعودی چنین وعده ای به ایران نداده است.

یک منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود، به رویترز گفته است: “هیچ قولی به ایران داده نشده است. بسیار بعید است که در صورت اعمال تحریمها، عربستان سعودی کمبود عرضه نفت را جبران نکند.”

یک منبع دیگر نیز اعلام کرده است: “اگر تحریم (نفتی ایران) اعمال شود، قیمت نفت در اروپا افزایش می یابد و عربستان و سایر کشورهای عرب خلیج فارس شروع به جبران کمبود و سود بردن از بالا رفتن قیمتها می کنند.”

معاون اول رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود، بدون نام بردن مستقیم، به کشوری “کوچک” اشاره کرد که “کلید اقتصاد” و “بالا و پایین کردن قیمت دلار” در ایران را در دست دارد.

او گفت: “باید این بساط را جمع کنیم. هفته ای ۱۶۰ پرواز به این کشور صورت می گیرد و بعضی ها برای خرید به آنجا می روند، در حالی که همه چیز در ایران هست”.

آقای رحیمی، کشور مذکور را کشوری کوچک توصیف کرد که “اگر همه را جمع کنیم، به اندازه یک استان کوچک ایران نیست”، اما می تواند در اقتصاد ایران اخلال ایجاد کند.

در هفته گذشته، موضوع اختلال یک روزه در روابط تجاری ایران و امارات متحده عربی این بحث را ایجاد کرده بود که این کشور در نوسان نرخ ارز در ایران تأثیر زیادی دارد.

آقای رحیمی هشدار داده است که “اگر بخواهند اخلال ایجاد کنند، همه روابط مسدود خواهد شد”.


 


گزارش های رسیده از عراق حاکی است که اردوگاه اشرف، مقر اعضای سازمان مجاهدین خلق، سه شنبه شب بار دیگر هدف راکت پراکنی قرار گرفت ولی تلفاتی بر جای نگذاشته است.

به گزارش رادیو فردا، خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام های عراقی و سازمان مجاهدین خلق گزارش داده است که این راکت پراکنی در ساعت هشت شب صورت گرفته و دومین مورد از حمله به این اردوگاه ظرف سه روز گذشته است.

یک مقام امنیتی عراق در استان دیاله که محل استقرار اردوگاه اشرف است گفته که «شب گذشته، حداقل یک راکت از یک منبع ناشناس به سوی این اردوگاه شلیک شده است که تلفاتی نداشته است.»

بر اساس این گزارش، به دنبال این حمله آمبولانس ها به اردوگاه اعزام شده اند. اردوگاه اشرف محل استقرار سه هزار و ۴۰۰ نیروی سازمان مجاهدین خلق است.

شهرام کیا، از سخنگویان سازمان مجاهدین خلق نیز در ای میلی گفته است که اردوگاه اشرف هدف «چندین راکت» قرار گرفته است.

وی بار دیگر گروه های شبه نظامی نزدیک به ایران را مسوول حمله به این اردوگاه معرفی کرد. روز ۲۵ دسامبر نیز حمله مشابهی به محل استقرار نیروهای سازمان مجاهدین خلق صورت گرفت.

این حملات پس از آن صورت می گیرد که عراق و سازمان ملل روز یکشنبه اعلام کردند که معاهده ای برای استقرار ساکنان اردوگاه اشرف در محلی دیگر به امضا رسانده اند و عراق متعهد می شود تا زمان تعیین تکلیف این افراد، امنیت آنها را تامین کند.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، گفته است که دوره اقامت ساکنان اردوگاه اشرف در این کشور را برای شش ماه دیگر تمدید کرده است. قرار بود که این اردوگاه در پایان سال جاری میلادی تعطیل شود.

هنوز محل جدید استقرار ساکنان اردوگاه اشرف مشخص نشده است، ولی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که اعضای سفارت آمریکا در بغداد برای حمایت از طرح سازمان ملل، «به طور منظم و مرتب» از اردوگاه جدید اعضای سازمان مجاهدین خلق بازدید خواهند کرد.


 


ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران به اتهام “اقدام علیه امنیت کشور و نشر اکاذیب” به هشت سال حبس و پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد.

به گزارش زمانه، این حکم از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران صادر شده است.

محمدعلی دادخواه، وکیل دبیرکل نهضت آزادی گفته است: “آقای دکتر یزدی طبق اصل ۱۶۸ قانون اساسی به صلاحیت دادگاه اعتراض داشتند، چون باید یک دادگاه عمومی و باحضور هیأت منصفه و علنی دادگاه برگزار می‌شد و چون این موارد رعایت نشده، هیچ دفاعیه‌ای ارائه نکردیم و قاعده این بود که دادگاه به عدم صلاحیت خودش رأی دهد.”

بر اساس اصل ۱۶۸ قانون اساسی رسیدگی به جرائم سیاسی باید به‌طور علنی و با حضور هیأت منصفه باشد اما مقام‌هایی قضایی ایران با استناد به اینکه در قوانین ایران، جرم سیاسی تعریف نشده از اجرای این اصل خودداری می‌کنند.

به گفته وی “دادگاه، مستندی که ارائه داده قانون احزاب است، در حالی که نهضت آزادی ایران سال ۱۳۴۰ تأسیس شده است… ضمن اینکه در این قانون هیچ بندی مبنی بر اخذ مجوز وجود ندارد.”

دادخواه ابراز امیدواری کرد دادگاه تجدیدنظر به “صلاحیت نداشتن” دادگاه بدوی رأی بدهد تا اتهامات در دادگاهی با حضور هیأت منصفه و به طور علنی بررسی شود.

یزدی آبان امسال در دادگاه انقلاب محاکمه شده بود اما وی در دفاعیه خود صلاحیت دادگاه انقلاب را در رسیدگی به پرونده‌اش رد کرد.

دبیرکل نهضت آزادی ایران در دفاعیه خود نوشته بود محاکمه وی در واقع محاکمه نهضت آزادی ایران است و برپایه قانون اساسی جمهوری اسلامی رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی باید علنی و با حضور هیأت منصفه باشد.

ابراهیم یزدی پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ در حالی که در بیمارستان بستری بود، بازداشت شد و پس از ۷۲ ساعت آزاد گردید.

او در دی‌ماه ۱۳۸۸ دوباره بازداشت شد و پس از ۶۰ روز زندان انفرادی به‌دلیل بروز مشکلات قلبی به بیمارستان منتقل و مورد عمل قلب باز قرار گرفت. پس از آن نیز به توصیه پزشکان معالج، با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمد.

وی در روز ۹ مهرماه ۱۳۸۹ به اتهام “شرکت در نماز جمعه غیرقانونی”، در شهر اصفهان برای سومین بار بازداشت و به بند ۲۰۹ در زندان اوین منتقل شد.

این بار او سه ماه را در سلول انفرادی سپری کرد و سپس به یکی از خانه‌های امن وزارت اطلاعات منتقل و مدت سه ماه نیز در این خانه تحت بازداشت قرار گرفت.

اتهام اصلی وی، “اداره تشکیلات غیرقانونی نهضت آزادی ایران” است. وی از سال ۱۳۷۳ به‌عنوان دبیرکل این حزب برگزیده شد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به tehranreview-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به tehranreview@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته