-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ دی ۹, جمعه

Latest News from Emrooz for 12/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



دویچه وله: همزمان با شدت گرفتن تهدیدهای ایران، آمریکا نیز به تسلیح کشورهای عربی خاور میانه شدت بخشیده است. میلیاردها یورو جت جنگی، تانک و دیگر تسلیحات به کشورهایی مانند عربستان سعودی و عراق فروخته خواهد شد.

جت‌‌جنگی، تانک و تسلیحاتی به ارزش ۳۱ میلیارد یورو از سوی آمریکا راهی مهم‌ترین متحدان این کشور در خاور میانه خواهد شد.

به گزارش "اشپیگل آنلاین"، قرار است هواپیماهای جنگی "اف ـ ۱۵" به ارزش ۳۰ میلیارد دلار (۲۳ میلیارد یورو) به عربستان سعودی فروخته شود.

آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه (۸ دی/۲۹ دسامبر) به نقل از محافل دولتی آمریکا نوشته است، عربستان صاحب ۸۴ فروند هواپیمای جدید و ۷۰ فروند جت خواهد شد.

حدود یک سال پیش کنگره آمریکا یک قرارداد تسلیحاتی ۱۰ ساله به ارزش ۶۰ میلیارد دلار با عربستان سعودی را تأیید کرد.

این قرارداد شامل فروش هواپیماهای "اف ـ ۱۵"‌، هلی‌کوپتر، موشک‌های مختلف، بمب، رادارهای هشداردهنده و دستگاه‌های ویژه دید در شب می‌شد.

قرارداد نامبرده به بحث‌های سیاسی در ایالات متحده دامن زد. پاره‌ای از نمایندگان تنها زمانی به این معامله رأی دادند که به آنها اطمینان خاطر داده شده که افزایش توان نظامی عربستان تهدیدی برای برتری تسلیحاتی اسراییل در منطقه نخواهد بود.

تسلیح عراق
حدود ۱۱ میلیارد دلار (تقریبا ۸ میلیارد و ۴۰۰ هزار یورو) تسلیحات نیز روانه عراق خواهد شد.

نیویورک تایمز گزارش می‌دهد که دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا علاوه بر تسلیح عربستان قصد دارد قدرت نظامی عراق را نیز افزایش دهد.

این تصمیم نیز در درون دولت با مقاومت‌هایی روبرو شده است. دیپلمات‌ها بیم آن دارند که نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق از سلاح‌های جدید برای تثبیت قدرت خود استفاده کرده و سنی‌‌ها را از قدرت کنار بزند.

نمایندگان آمریکا نگران آن هستند که مالکی از ارتش خود برای سیادت اکثریت شیعه عراق بر اقلیت سنی ‌استفاده کند.

جیمز جفری، سفیر آمریکا در عراق نیز نگرانی خود را از عقد پیمان‌های نظامی کشور متبوعش با عراق ابراز کرده است.

درگیری ‌میان جناح‌های شیعه و سنی‌ درون دولت عراق پس از خروج سربازان آمریکایی از این کشور شدت یافته است.

نگرانی از نزدیکی عراق به ایران

قرار است عراق از آمریکا جنگند‌ه‌های "اف ـ ۱۶"، تانک، کلاه‌های ایمنی و خودروهای ویژه‌ی جاده‌های صعب‌العبور دریافت کند.

نیویورک تایمز می‌نویسد، همین معامله نیز نگرانی منتقدان را برانگیخته است. منتقدان بیم آن دارند که دولت عراق از این تسلیحات برای مقابله با مردم خود استفاده کند.

نزدیک‌تر شدن دولت بغداد به جمهوری اسلامی ایران نیز برای آمریکا که هدف تبدیل عراق به عاملی برای تعادل در منطقه را دارد نگران‌کننده است.

طی روزهای اخیر تنش‌ بین ایران و غرب افزایش یافته است. در حالی که غرب خود را آماده اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران می‌کند، جمهوری اسلامی تهدید کرده است، در صورت تحریم نفت خود تنگه هرمز را خواهد بست.

همزمان با ابراز این تهدید از سوی محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران، نیروی دریایی این کشور نیز در حال انجام رزمایشی به نام "ولایت ۹۰" در آب‌های خلیج فارس است.

این رزمایش از سوم دی‌ماه آغاز شده و تا سیزدهم همین ماه ادامه خواهد داشت. محافل اصول‌گرا از این مانور به عنوان مانور بستن تنگه هرمز یاد کرد‌‌ه‌اند.

به موازات اجرای این رزمایش که در منطقه‌ای به وسعت حدود ۲ هزار کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز تا خلیج عدن ادامه دارد، در پی تهدید ایران بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته است.

مسلح کردن منطقه توسط آمریکا علیه ایران


 


مردمک: جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران در واکنش به سخنان مقامات آمریکایی درباره بستن تنگه هرمز، گفته است که جمهوری اسلامی برای اعمال استراتژی‌های دفاعی خود از هیچ کشوری اجازه نمی‌گیرد.

حسین سلامی امروز پنج‌شنبه ۸ دی‌ماه گفته است: آمریکا در شان و مقامی نیست که در مورد بستن تنگه هرمز اجازه دهد یا ندهد.

او تاکید کرده که این را تاریخ منازعات ایران و آمریکا نشان داده است زیرا با وجود مخالفت‌های آمریکا، از ابتدای انقلاب تا کنون همه اقدامات جمهوری اسلامی با موفقیت انجام شده است.

به گفته جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اگر منافع حیاتی ایران به هر قیمتی تهدید شود، تهدید تنها راه مقابله با تهدید است و جمهوری اسلامی نیز از این استراتژی‌ها دست بر نمی‌دارد.

مقامات آمریکایی پیش‌تر گفته بودند هیچ گونه اختلالی را در مورد تنگه هرمز تحمل نمی‌کنند و مانع بسته شدن این تنگه می‌شوند.

قبل از آن، مقام‌هایی در جمهوری اسلامی هشدار داده بودند که درصورت تحریم خرید نفت ایران ازسوی غرب و اتحادیه اروپا، ایران نیز تلافی خواهد کرد و تنگه هرمز را به روی عبور نفت می‌بندد.

در این باره حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ایران نیز گفته بود که ایران کنترل همه‌جانبه‌ای بر تنگه هرمز دارد و بستن این آبراه برای نیروی دریایی ایران «کار آسانی» است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، تهدید‌های ایران در این زمینه را بی‌اساس خواند و اعلام کرد که هر کشوری که آزادی تردد در یک آبراه بین‌المللی را تهدید کند به‌طور یقین جایی در جامعه بین‌الملل ندارد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین و شامل ۲۰ فروند ناو جنگی است و ۲۵ هزار نیرو دارد.

ربکا رباریچ، سخنگوی این ناوگان اعلام کرده که نیروی دریایی آمریکا حضور جدی در این منطقه دارد و آماده مقابله با اقدام‌های بدخواهانه است.

ماه نوامبر سال جاری پس از آن که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود جنبه نظامی برنامه هسته‌ای ایران را تائید کرد، اتحادیه اروپا اعلام کرد که تحریم‌های شدیدتری علیه ایران را بررسی می‌کند که تحریم نفت خام ایران یکی از آنهاست.

در واکنش به این تحریم‌ها ایران نیز اعلام کرد که چنانچه خرید نفت ایران تحریم شود، تنگه هرمز را به روی عبور نفت می‌بندد.

در پی تهدید‌های ایران، دولت فرانسه از ایران خواست به حقوق بین‌الملل و آزادی تردد در تنگه هرمز احترام بگذارد.

اما یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که تهدید ایران به بستن تنگه هرمز، تهدید «لفظی» است و سیاستمداران ایران معمولا چنین کلماتی را به کار می‌برند تا توجه جهان را از مشکل واقعی یعنی ماهیت برنامه هسته‌ای این کشور منحرف کنند.

ایران دومین تولیدکننده نفت اوپک است و بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال ۲۰۰۹ حدود یک سوم از نفت صادراتی جهان از تنگه هرمز عبور کرده است.

ایران بارها اعلام کرده که اهداف برنامه هسته‌ای این کشور جنبه صلح‌آمیز دارد.


 


دویچه وله: امیر دریادار دوم محمود موسوی در روز پنج‌شنبه (۲۹ دسامبر/۸ دی) اعلام کرد که «یک ناوهواپیمابر آمریکایی توسط یک فروند هواپیمای گشت شناسایی نیروی دریایی ارتش در عمق منطقه رزمایش مورد شناسایی قرار گرفته است.»

سخنگوی رزمایش "ولایت ۹۰" افزود که از این ناوهواپیمابر «عکس‌برداری و فیلم‌برداری» صورت گرفته است. به گفته وی، نیروی دریایی ایران تمامی تحرکات نظامی در منطقه را زیر نظر دارد.

سخنان مقامات ایرانی مبنی بر بستن تنگه هرمز با واکنش تند آمریکا مواجه شده و کارشناسان درباره وقوع یک جنگ ناخواسته در خلیج‌ فارس هشدار می‌دهند.


 


دویچه وله: وزارت خارجه بریتانیا تهدیدهای ایران در رابطه با بستن تنگه هرمز را ترفندی برای دور شدن از موضوع کوشش این کشور برای دست‌یابی به سلاح‌های هسته‌ای دانست.

یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا روز پنجشنبه (۸ دی / ۲۹ دسامبر) در لندن در این باره گفت: «سیاست‌مداران ایرانی از این نوع ترفندها استفاده زیادی می‌کنند، تا به موضوع اصلی برنامه‌های هسته‌ای نپردازند.»

این سخنگو در ادامه گفت: «ما برای یافتن راه حلی در مورد برنامه هسته‌ای ایران دو روش در پیش گرفته‌ایم: یکی فشار به ایران و دیگری بازگذاشتن مسیر گفت‌و‌گو تا این کشور بتواند در صورت تمایل جهانیان را متقاعد کند که در برنامه‌های اتمی‌اش مقاصد نظامی را دنبال نمی‌کند.»


 


کلمه: بدنبال اعلام موضع منتقدان دلسوز کشور درباره انتخابات فرمایشی مجلس نهم، همسر شهید همت نیز اعلام کرد که در این انتخابات شرکت نمی کند.

به گزارش کلمه، وی که طی رویدادهای بعد از انتخابات بارها با خانواده شهیدان سبز و زندانیان سیاسی دیدار کرده و نسبت به سیاستهای جاری معترض است در خصوص عدم شرکت خود در انتخابات، از طریق فیس بوک اعلام کرده است:"چون در انتخابات سال ۸۸ به شعور من توهین شده و بی بصیرت هستم و غیر خودی بعد از ۳۳ سال در انتخابات شر کت نمی کنم."

شهید محمد ابراهیم همت از فرماندهان سپاه بود که در عملیات خیبر به شهادت رسید. همسر این شهید پیشتر در نامه ای به دادستان خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده بود.

مهدی همت پسر محمد ابراهیم همت گفته بود که در جریان رویدادهای انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری به همراه مادرش و برادر کوچکش در تظاهرات سکوت شرکت کرده بودند که برادر و مادرش مورد اصابت باتوم قرار می گیرند بطوریکه مجبور می شوند همسر ابراهیم همت را به بیمارستان منتقل کنند.

شعار بسیجی واقعی همت بود و باکری، از جمله شعارهایی است که در تجمعات و تظاهرات سبزها عنوان می شود.


 


دویچه وله: عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی، طی روزهای اخیر از زندان به بیمارستان منتقل و با دستبند و پابند بستری شده است. به گزارش "ندای سبز آزادی"، این فعال مطبوعاتی که بیش از ۲۹ ماه است بدون یک روز مرخصی در زندان به‌سر می‌برد، بر اثر اعتصاب غذاهای متعدد و نیز فشارها و محدودیت‌های گوناگون در زندان، به شدت ضعیف شده است.

بر اساس این گزارش، سحرخیز نسبت به ماه‌های گذشته، دچار ضعف و لاغری شدید شده است. او از تغییرات شدید فشار خون رنج می‌برد. همچنین درد در ناحیه‌ی کمر و گردن او را به وضعیتی رسانده است که امکان خم کردن سر و گردن خود را ندارد. همچنین در کبد سحرخیز نیز غده ای مشاهده شده که پزشکان در حال بررسی آن هستند.

عیسی سحرخیز، عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران، مدیر مسئول ماهنامه توقیف شده "آفتاب"، و مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در دوران اصلاحات است. وی نیمه تیرماه ۸۸ و پس از نگارش چند یادداشت انتقادی، حمایت از جنبش سبز، و انتقاد صریح از رهبر جمهوری اسلامی، بازداشت شد. سحرخیز در جریان بازداشت مورد ضرب و شتم شدید ماموران امنیتی قرار گرفت و آنها دنده‌های او را شکستند.


 


دویچه وله: در واکنش به گزارش کمیسیون اصل نود مجلس اسلامی ایران پیرامون حوادث سال ۸۸ که با عنوان "فتنه" نامیده شده، جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس هشتم اعلام کردند که این گزارش به یک تحلیل محفلی از حوادث و مسائل پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ شباهت دارد.

سایت خبرآنلاین در این‌باره نوشت که ۲۰ نماینده مجلس که عضو فراکسیون اقلیت هستند در نامه‌ای به علی لاریجانی، گزارش کمیسیون اصل نود از "فتنه ۸۸" را فاقد هر گونه اعتبار حقوقی و مبانی استدلالی و اساساً ارزش اظهار نظر خواندند و آن را مغایر با قانون اساسی و آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ارزیابی کردند.

در این گزارش ۱۹ صفحه‌ای، میرحسین موسوی دارای "بیشترین نقش در اجرای فتنه" خوانده شده و گروه‌های اصلاح‌طلب مانند جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب هم به "پیشبرد پروژه شبکه‌سازی" و همراهی در "برگزاری دوره‌های متعدد براندازی نرم در خارج از ایران برای گروه‌های برگزیده داخلی" متهم شده‌اند.


 


بی بی سی فارسی: حسن مسلمی نائینی، مدیرکل بورس وزارت علوم ایران از 'برخورد قاطع' با مؤسساتی که بدون مجوز اقدام به اعزام دانشجویان ایرانی به انگلستان می‌کنند خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای مسلمی نائینی گفت: "در جلسه ای که اخیرا با حضور جمعی از مدیران موسسات مجاز اعزام دانشجو به انگلستان تشکیل یافت، قرار شد تا اطلاع ثانوی روند اعزام دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در دانشگاههای انگلیس مسکوت باقی بماند."
به گفته آقای نائینی، هماهنگی در جهت بورس و هر نوع ارتباطی با انگلستان باید "در راستای سیاست های نظام" باشد.
سخنان آقای نائینی در حالی مطرح می شود که روابط دو کشور به پائین ترین سطح خود رسیده است.
روز سه شنبه ۸ آذر شماری از افرادی که دانشجو معرفی شدند، به سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی و باغ قلهک حمله کردند.
یک روز پس از آن تمامی کارکنان سفارتخانه بریتانیا تهران را ترک کردند و ساعاتی بعد، ویلیام هیگ، وزیرخارجه بریتانیا به دیپلماتهای ایرانی ۴۸ ساعت فرصت داد تا خاک بریتانیا را ترک کنند.


 


ايلنا: نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در قانون‌گذاری خوب عمل کرد اما در بعد نظارتی بسیار ضعیف بود زیرا اگر نظارت خوبی داشت اختلاس 3000 میلیارد تومانی نمی شد.

حسن غفوری فرد که برای ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی آینده به وزارت کشور آمده بود، گفت:‌ از تهران و در جبهه 8+7 در انتخابات شرکت خواهم کرد.


 


ايلنا: اگر بخواهیم گزارش کمیسیون اصل 90 را بپذیریم باید گزارش احمد شهید را قبول کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره گزارش قرائت شده کمیسیون اصل 90 با موضوع اتفاقات پس از انتخابات گفت: گزارش یک طرفه‌ای بود و وقتی ما به طرف مقابل اجازه پاسخگویی نمی دهیم منجر ‌می‌شود که این گونه گزارش‌ها تهیه شود اگر بخواهیم این گزارش را بپذیریم باید گزارش احمد شهید را درباره ایران بپذیریم درحالی که ما به آن گزارش نیز انتقاد داریم.

علی مطهری که برای ثبت نام به عنوان نامزد انتخاباتی مجلس هشتم در حوزه وزارت کشور در جمع خبرنگاران سخن ‌می‌گفت، افزود: این گزارش بیشتر از آن که گزارش کمیسیون اصل 90 باشد، گزارش آقای فدایی بود با این کارها مخالفم و تعجب ‌می‌کنم که هیات رییسه اجازه داد این گزارش قرائت شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته