-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ دی ۲, جمعه

Latest News from Koocheh for 12/23/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

حدود ساعت ۱۲ ظهر روز جمعه، 23 دسامبر، در اثر سقوط یک فروند هلی‌کوپتر متعلق به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در شهر خاش، واقع در شرق استان سیستان و بلوچستان، خلبان و کمک خلبان این هلی‌کوپتر کشته شده‌اند.

به گزارش فارس، فرمان‌دار خاش اظهار داشت که این حادثه ‌هنگامی روی داد که هلی‌کوپتر که برای انجام ماموریت به منطقه اعزام شده بود در حال کم‌کردن ارتفاع، با دکل بی‌سیم محوطه سپاه پاسداران برخورد کرد و متلاشی شد.

این در حالی است که وی تاکنون از جزییات خسارت‌های وارده دیگر اطلاعاتی را بیان نکرده است.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اثر دو انفجار هم‌زمان در دمشق، پایتخت سوریه، روز جمعه، 23 دسامبر، دست‌کم 40 تن کشته و 100 نفر نیز زخمی شده‌اند.

تلویزیون دولتی سوریه محل این دو انفجار انتحاری در دو خودروی بمب‌گذاری شده را در اطراف دفاتر نهادهای امنیتی در دمشق، عنوان کرد.

تلویزیون سوریه، شبه نظامیان القاعده را مسوول حمله انتحاری به ساختمان‌های اداره کل امنیت سوریه و یک نهاد امنیتی دیگر دانسته است.

در مقابل، مخالفان حکومت سوریه می‌گویند این انفجارها توسط دولت سوریه و با هدف تحت تاثیر قرار دادن سفر ناظران اتحادیه عرب و اثبات دست داشتن «گروه های تروریستی» در اعتراضات ضد‌دولتی طراحی شده است.

Click here to view the embedded video.

ناظران اتحادیه عرب برای نظارت بر اجرای مفاد توافق‌نامه بین این اتحادیه و دولت سوریه، شامل توقف عملیات خشونت‌آمیز علیه معترضان و خروج واحدهای نظامی از مناطق مسکونی شهری، آزادی زندانیان سیاسی و گفت‌وگوی دولت با مخالفان روز پنج شنبه وارد سوریه شدند.

به گفته شاهدان یکی از انفجارها در غرب دمشق و در نزدیکی میدان عباسیان و دیگری در منطقه جمارک در شرق دمشق رخ داده است.

گزارش‌هایی هم از صدای تیراندازی در یکی از مناطق مرکزی شهر دمشق منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

«هیت ناظران اتحادیه عرب به سوریه رسید»


 


خبر / رادیو کوچه

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، روز جمعه، 23 دسامبر، در واکنش به تصمیم اخیر پارلمان فرانسه در خصوص اتهام نسل‌کشی ارامنه به ترکیه، دولت فرانسه را به اتهامی مشابه در الجزایر در زمان استعمار این کشور متهم کرده است.

به گزارش رسانه‌‌های ترکیه، این اتهام یک روز بعد از آن مطرح شد که مجلس فرانسه لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، انکار نسل‌کشی بودن کشتار ارامنه در دوره امپراتوری عثمانی در ترکیه در سال ۱۹۱۵ میلادی، جرم تلقی می‌شود.

دولت ترکیه استفاده از اصطلاح «نسل‌کشی» را برای آن‌چه در دوره عثمانی برای ارامنه رخ داده، رد می‌کند. این کشور در واکنش به مصوبه مجلس فرانسه اعلام کرد که دیدارهای دیپلماتیک با فرانسه و همین‌طور فعالیت‌های نظامی مشترک میان دو کشور را لغو می‌کند و سفیر خود را نیز از پاریس فراخواند.

آقای اردوغان روز جمعه در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی گفت: «از سال ۱۹۴۵ حدود ۱۵ درصد از کل جمعیت الجزایر توسط فرانسوی‌ها قتل عام شدند. این نسل‌کشی است.»

نخست‌وزیر ترکیه به نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه پیشنهاد کرد که اگر درباره این نسل‌کشی در الجزایر چیزی نمی‌داند، «می‌تواند از پدرش سوال کند.»

آقای اردوغان گفت: «پدر او (نیکلا سارکوزی) در دهه ۱۹۴۰ در لژیون فرانسوی‌ها در الجزایر خدمت می‌کرده است. من مطمئنم که او خاطرات زیادی درباره قتل عام الجزایری‌ها دارد که برای پسرش تعریف کند.»

مصوبه اخیر مجلس فرانسه، اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی در مجلس سنا بررسی خواهد شد و در صورت تصویب سنا به قانون تبدیل می‌شود.

 بیشتر بخوانید:

«متوقف شدن دیدارهای دیپلماتیک ترکیه با فرانسه»


 


خبر / رادیو کوچه

دولت سوییس روز جمعه، 23 دسامبر، با افزایش درگیری‌ها و کشتار در سوریه، اعلام کرد که میلیون‌ها دلار از دارایی‌های مرتبط با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه و دیگر مقام‌های ارشد این کشور را مسدود کرده است.

دبیرخانه امور اقتصادی دولت سوییس، ارزش این دارایی‌ها را ۵۳ میلیون دلار اعلام کرد و گفت که این اموال متعلق به ۱۲ شرکت و بیش از ۵۰ شخص، از جمله ماهر اسد، برادر رییس جمهوری سوریه بوده است.

هدف از این اقدام افزایش فشارها به حکومت سوریه برای متوقف کردن سرکوب معترضان در این کشور است.

از زمان آغاز اعتراض‌ها در جهان عرب، دولت سوییس دارایی‌های رهبران مخلوع تونس، مصر و لیبی را مسدود کرده است.

هم‌چنین دولت سوییس روز پنج‌شنبه، دامنه تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی را به تحریم 180 شخص حقوقی و حقیقی ایرانی، گسترش داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شماری از افراد و موسسه‌های تحریم شده در بخش حمل و نقل دریایی جمهوری اسلامی فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید:

«بیش از یک‌صد و چهل کشته و زخمی در انفجارهای دمشق»


 


خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، 23 دسامبر، نیروهای ناتو اعلام کرده‌اند که بر اساس تصمیم باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، ده هزار سرباز آمریکایی افغانستان را تا چند روز دیگر ترک می‌کنند.

آقای اوباما در ماه ژوئیه، سال جاری میلادی اعلام کرد که تا تابستان سال آینده ۳۳ هزار سرباز آمریکایی از افغانستان بیرون خواهند شد.

کارستن یاکوبسن، سخن‌گوی نظامی ناتو در افغانستان پ گفت که ده هزار سرباز آمریکایی تا هفت روز دیگر افغانستان را به قصد کشور خود ترک خواهند کرد.

او افزود که خروج این تعداد سرباز از افغانستان برای قابلیت رزمی نیروهای اعزامی به این کشور اثر منفی نخواهد داشت.

وزارت دفاع افغانستان هم اظهارات سخنگوی ناتو را مورد تایید قرار داده است.

ژنرال دولت وزیری، یکی از سخنگویان وزارت دفاع افغانستان گفت که نیروهای افغان حالا توانایی آن را دارند که ۷۵ درصد عملیات‌ها علیه شورشیان را به صورت مستقلانه اجرا کنند.

براساس برنامه اعلام شده، قرار است تمامی مسوولیت‌های امنیتی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی به نیروهای ملی افغانستان سپرده شود.

ولی ناتو بارها تاکیده کرده است که خروج سربازان خارجی از افغانستان بستگی به اوضاع امنیتی این کشور خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

«آغاز خروج نظامیان از افغانستان با ۲۳ هزار نیرو درسال ۲۰۱۱»


 


خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، 23 دسامبر، ارتش پاکستان گفته است که نتیجه تحقیقات دولت آمریکا پیرامون حادثه حمله هوایی به یک پاس‌گاه مرزی پاکستان و افغانستان و کشته شدن بیست و چهار نظامی پاکستانی در این حمله را قابل قبول نمی‌داند.

روز گذشته، مقامات آمریکایی با اعلام پایان تحقیقات در مورد این حادثه، مسوولیت این حمله را برعهده گرفتند و گفتند که بکی ار دلایل آن، فقدان هماهنگی لازم بین نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان و ارتش پاکستان بوده است.

ارتش پاکستان گفته است که گزارش آمریکایی واقعیات را به طور کامل و کافی منعکس نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

«در کشته شدن نظامیان پاکستانی مسوولیت داریم»


 


شراره سعیدی / رادیو کوچه

اخبار مربوط به چگونگی کشف کودتای منتسب به قطب‌زاده بسیار مبهم و غیرمستدل است. منابع محدودی از دوست‌داران نظام اسلامی حکایت‌هایی از این اتفاق نقل کرده‌اند که یکی از این روایات مربوط به عبدالزهرا برهانی است. از آن‌جا که منبع موثقی از این جریان دراختیار نیست. به داستان این دوست‌دار نظام اسلامی بسنده می‌کنیم و اگر حکایت دیگری نیز در این خصوص به دست آمد، آن‌را نیز در اختیار شما قرار می‌دهیم:

«حدود یک‌سال و نیم پیش از کشف کودتا که آقای قطب‌زاده پس از چند روز دست‌گیری آزاد شد، اخباری مستند و گاه غیرمستند که حکایت از فعالیت ایشان علیه جمهوری اسلامی ایران می‌نمود به دست می‌رسید. پس از دست‌گیری اعضای گروه پارس «پاسداران رژیم سلطنت» یکی از کسانی که با این گروه هم‌کاری می‌کرد و در همین رابطه اعدام شد به نام عسگر مهاجر، در بازجویی‌هایی که در تاریخ 27/3/1360 از وی انجام شد، اعلام کرده بود که با آقای قطب‌زاده ارتباط داشته و آقای قطب‌زاده مشغول جذب افراد ناراضی مانند اوست. پس از دست‌گیری گروه سلطنت-طلب رضازاده یکی از افراد این گروه به نام سرهنگ صیرفی که در همین رابطه اعدام شد، در بازجویی در تاریخ 5/7/1360 ضمن اعترافاتی، از یکی از هم‌کاران قطب‌زاده نقل می‌کند که قطب‌زاده به هم‌راهی تعدادی نظامی می‌خواهند حکومتی تشکیل بدهند که او نخست‌وزیر باشد. نقل‌کننده-ی این سخن یکی از محافظین قطب‌زاده بوده که در رژیم سابق هفده سال از شاه محافظت نموده و اکنون به جرم هم‌کاری با گروه رضازاده، به حبس دایم محکوم شده است. به تدریج با پی‌گیری‌هایی که انجام می‌شد، فعالیت‌های قطب‌زاده علیه جمهوری اسلامی ایران قطعی‌تر می‌گردید تا این که تعدادی از عناصر نظامی و غیرنظامی که قطب‌زاده می‌خواست با آن‌ها هم‌کاری کند و در این رابطه مبالغ زیادی پول جهت هم‌کاری به آن‌ها داده بود، مسوولین را در جریان فعالیت گسترده‌ی وی در رابطه با براندازی جمهوری اسلامی ایران قرار دادند. اطلاعاتی که از این طریق می‌رسید حاکی از این بود که جریان آقای قطب‌زاده یک مساله ساده نیست، زیرا از نظر خارجی به بعضی از رژیم‌های مرتجع منطقه و بعضی از کشورهای غربی و در راس همه‌ی آن‌ها آمریکا متصل می‌شود و در داخل نیز به تعدادی روحانی‌نما و در راس آن‌ها آقای شریعت‌مداری ربط پیدا می‌کند و روابطی با بعضی از خان‌های ایلات دارد و با بعضی در حال ارتباط است. تا این‌جا جریان اهمیت فوق‌العاده‌ای نداشت زیرا از مرحله‌ی طرح و فرض و تصمیم کلی تجاوز نمی‌کرد و نیرویی هم که بخواهد با آن‌ها هم‌کاری انجام دهند، هر چند بسیار محدود و کوچک، در اختیار آقای قطب‌زاده نبود. قابل ذکر است که تا این مرحله تعدادی از مسوولین جمهوری اسلامی تصمیم داشتند وی را احضار نمایند و با اخذ اطلاعات وی در رابطه با هم‌کاری داخلی و خارجی‌اش، او را از منجلاب نجات دهند.

این جریان از جایی اهمیت یافت که هم‌زمان با شروع عملیات گسترده‌ی رزمندگان اسلام علیه رژیم صدام، آقای قطب‌زاده پیش‌نهادهای تندی از قبیل ترور فرمانده نیروی زمینی و اعضای شورای عالی دفاع را مطرح نمود و از هم‌کاران خود به طور جدی می‌خواست که ترورها را به مرحله اجرا درآورند. مهم‌تر از موارد یاد شده، پیش‌نهاد ترور حضرت امام‌خمینی از سوی قطب‌زاده است. طبق نوارهایی که از جلسات آقای قطب‌زاده به دست آمد، مقارن با پیروزی‌های غرورآفرین رزمنده‌گان اسلام نام‌برده پیش‌نهاد ترور امام را مطرح و روی این مسئله سخت پافشاری می‌کند و امکاناتی از قبیل منزل و مبلغ 750 هزار تومان پول در این رابطه قرار می‌دهد. حجت‌الاسلام ری‌شهری در این‌باره می‌گوید: (… تعدادی از مسوولین کشور که در جریان این توطیه بودند، نظرشان این بود که قطب زاده را از این جهنم و از این آلودگی نجات بدهیم. نظر این بود که یک روز بخواهیم‌اش و بگویم این جریان را می‌دانیم و افرادی با تو هستند و می‌دانیم افرادی که از خارج و داخل در ارتباط با تو هستند مشخص کن و بعد از این که همه‌ی مسایل را گفت، آزادش کنیم تا این که این جریان پیش آمد. مقارن عملیات فتح‌الفتوح قرار شد خانه شاه‌ویسی را با کمک مهندس فرزان در اختیار این گروه قرار بدهند تا از آن‌جا کار را انجام دهند. این مساله که مشخص شد و وقتی فهمیدیم این مرد این‌قدر کثیف است و می‌خواهد یک چنین خیانتی به امت بکند – خیانتی که شاه حاضر نشد انجام دهد – وقتی مساله به این شکل شد، تصمیم گرفتیم ایشان را بازداشت کنیم…) پس از دست‌گیری آقای قطب‌زاده تمامی اتهامات را مردود دانست ولی پس از اطلاع از این که مسوولین کشور در جریان بوده‌اند، به جرم خود اعتراف کرد و کودتای او و هم‌دستان‌اش علیه نظام جمهوری اسلامی با شکست مواجه شد.

با توجه به اطلاعاتی که از فعالیت‌های آقای قطب‌زاده پیش از دست‌گیری وی وجود داشت و اعترافات او پس از دست‌گیری، پرونده اتهامی او به سرعت تکمیل و به دادگاه ارسال شد. در تاریخ 23 مرداد 1361 دادگاه انقلاب اسلامی ارتش برای رسیدگی به اتهامات وی تشکیل جلسه داد و اتهامات قطب‌زاده به شرح زیر اعلام شد:

1ـ رهبری کردن عده‌ای جهت براندزی نظام جمهوری اسلامی در زیر پوشش پیاده کردن جمهوری اسلامی واقعی. 2- هم‌کاری با چند گروه نظامی به منظور تحقق بخشیدن به اهداف شوم خود. 3- تغذیه مالی گروه‌های نظامی هم‌کار. ‌4ـ برقراری ارتباط و حتی هم‌کاری و تهیه پوشاک جهت مفسدین جریانات شمال کشور. 5ـ اعزام رابط جهت تماس با قشقایی‌ها و درخواست کمک از آن-ها.  6- اعزام نمایندگانی به خارج از کشور جهت گرفتن پول و اطلاعات برای براندازی. 7ـ گرفتن مبلغ شصت هزار دلار از خارج از طریق (ویل آلون) 8ـ فرستادن سید مهدی مهدوی به عنوان نماینده به عربستان برای گرفتن پول. 9ـ برقراری ارتباط با جامعه سوسیالیست‌ها جهت براندازی و اعزام نمایندگانی نزد آنان. 10ـ اعزام نمایندگانی نزد شریعت‌مداری برای جلب هم‌کاری و تایید وی.  11ـ درخواست اسلحه از خارج با فرستادن لیستی مرکب از اقلام مورد نیاز. 12ـ تهیه طرح و به عهده گرفتن رهبری عملیات تسخیر مراکز سپاه و کمیته‌ها و رادیو و تلویزیون.  13-  تهیه نقشه چگونگی انهدام بیت امام و شروع به اقدام. 14ـ قرار دادن دو منزل در اختیار بعضی از افرادگروه، یکی نزدیک بیت امام و دیگری خارج از جماران جهت دیده‌بانی و تخریب.  15- اقدام جهت آزادی اصغر مهاجر یکی از بمب‌گذاران گروه پارس با دادن مبلغ 500 هزار ریال به عنوان رشوه.  16- اقدام به آزادی و تلاش برای تهیه‌ی گذرنامه و خروج یک زندانی از اتحادیه کمونیست‌ها از کشور. (شش نفر از اعضای «اتحادیه کمونیست ها» در تاریخ 18/8/1360 با انگیزه اعلام حضور در جنگل و معرفی بیش‌تر اتحادیه به مدت یک ساعت جاده‌ی آمل – تهران، هراز را مسدود کرده پس از پخش اعلامیه و درگیری با نیروهای کمیته انقلاب اسلامی و کشته شدن یکی از این نیروها به جنگل پناه بردند. از آن تاریخ تا 15/11/1360 مکرر میان آن‌ها و نیروهای کمیته درگیری‌های پراکنده وجود داشت. 5 بهمن1360 نیروهای اتحادیه با استعداد حدود یک صد نفر به شهر آمل حمله کردند. در ساعت 23 و 45 دقیقه، عملیات موسوم به 6 بهمن 1360 با حمله به بیمارستان 17 شهریور و فرمان‌داری آمل آغاز کردند. این عملیات با استمرار حمله به دادگاه انقلاب و سپاه و بسیج و دیگر اماکن اداری تا صبح ادامه یافت. صبح روز ششم بهمن ستاد عملیاتی مرکب از سپاه ،اطلاعات و ژاندارمری تشکیل شد و در طی چند ساعت تمامی اماکن تحت تصرف اتحادیه باز پس گرفته شد و تعداد تقریبن بیست تن از اتحادیه کمونیست‌ها با به جای گذاشتن 61 کشته مجددن به جنگل بازگشتند. عملیات‌های تعقیب مهاجمین ادامه یافت تا این که در تاریخ 12/12/61 جنگل به طور کامل تخلیه شد)»


 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

زمانی که صحبت از جشن و سال نو می‌شود، پای خوراکی‌های خوش مزه و البته اغلب چرب و شیرین و سنگین هم  به میان می‌آید. جشن‌ها اغلب ما را تشویق به زیاده‌روی و پرخوری می‌کنند که البته این کار می‌تواند سبب سوء هاضمه، نفخ، دل‌پیچه یا سوزش سر دل بشود که تمامی این‌ها نشان از آن دارد که سیستم گوارش ضعیف عمل کرده است.

این بار هم دکتر مائو توصیه‌های ساده‌ای دارد که با آن‌ها می‌توان از خوراکی‌ها در جشن‌ها به خوبی لذت برد و تعطیلات خوبی را سپری کرد.

اول خوب بجوید بعد صحبت کنید

حضور در میهمانی‌ها و جشن‌ها اغلب فرصت خوبی را برای مصاحبت با دیگران به وجود می‌آورد اما بهتر است اگر در حال خوردن چیزی هستید ابتدا آن را خوب بجوید تا بدن زمان کافی را برای جذب مواد مغذی آن داشته باشد پس از آن شروع کنید به صحبت کردن با فردی که کنار شما نشسته پیش از آن که بخواهید باز دهانتان را پر کنید.

این توصیه تنها در مورد غذا خوردن نیست بلکه هنگام خوردن تنقلات، میوه یا شیرینی نیز باید رعایت شود.

از آن جا که مغز بیست دقیقه‌ای طول می کشد تا سیر شدن را اعلام کند این روش خوبی است برای جلوگیری از زیاده‌روی در خوردن.

خوراکی‌های اشتهاآور

هر چقدر هم که شیرینی‌های خانگی دست پخت مادر یا مادر بزرگتان را دوست داشته باشید اما باید به خاطر داشته باشید که این خوراکی‌های خوشمزه اما چرب و سنگین اغلب سبب می‌شوند تا تعادل اسید در سیستم گوارش به هم بخورد و در هضم اختلال بوجود بیاید.

به طور معمول از خوراکی‌های وسوسه‌کننده‌ای هم‌چون شکلات، کافئین فراوان، غذاهای سرخ شده، الکل و شیرینی‌ها در جشن‌ها استفاده می‌شود که اگر بخواهیم خللی در شادی حضور در جشن ایجاد نکنند باید به میزان کم و مناسب از آن‌ها استفاده کنیم.

به جنگ با نفخ بروید

   اما اغلب پس از خوردن کلی خوراکی جوراجور شکم دچار نفخ می‌شود و بهترین راه مبارزه با آن این است که با نوشیدن یک چای گیاهی به جای هر نوشیدنی دیگر به مقابله با آن بپردازیم.

چای نعنا، بابونه یا زنجبیل جایگزین‌های خوبی هستند گاهی هم می‌توان از نوشیدنی که از ریختن یک قاشق چای‌خوری رازیانه در یک فنجان آب داغ و مصرف آن بعد از پنج دقیقه به عمل می‌آید، بهره برد.

عادت خوب پیاده‌روی بعد از غذا

یکی از رازهای داشتن یک سیستم گوارش سلامت این است که پس از هر وعده غذا 10 تا 15 دقیقه پیاده‌روی انجام دهید. این کار کمک می‌کند که غذا در چرخه گوارش به جریان بیافته و هضم بهتری صورت بگیرد.

از سوی دیگر توصیه می‌شود که هم‌چنان که قدم می‌زنید شکمتان را هم در جهت حرکت عقربه‌های ساعت ماساژ بدهید که این ماساژ نیز تاثیر این پیاده‌روی را دو چندان می‌کند.

همه چیز در حد متعادل!

اما این توصیه‌ها معنایش این نیست که خودتان را از لذت این همه خوراکی خوش مزه محروم کنید. فقط کافی است وقتی دارید یک تکه کیک شکلاتی یا مقداری پوره سیب زمینی پرخامه را انتخاب می‌کنید به چشمتان بیاموزید که به مقدار مناسب از این خوراکی‌ها انتخاب کند. برای مثال وقتی بدانید که یک قطعه گوشت به اندازه یک کف دست در حدود 90 گرم هست یا یک برش کیک یا نیم فنجان برنج با حجمی به اندازه یک لامپ چیزی در حدود سی گرم است آن وقت می‌توانید در انتخاب حجم خوردنی‌ها دقت بیش‌تری داشته باشید، آن‌ها به اندازه مصرف کنید و از تمامی خوراکی‌های مورد علاقه‌تان بدون نیاز به باز کردن کمربند لذت ببرید!

نکته:

و باز یادآوری می‌کنم که خوردن آجیل و دانه‌های بی نمک به عنوان میان وعده می‌واند کمک خوبی باشد برای حفظ انرژی مورد نیاز روزانه و بر طرف کردن حس گرسنگی و جلوگیری از ولع زیاد برای خوردن بدون فکر در هنگام گرسنگی.


 


پیمان عابدی/ رادیو کوچه

پس از توصیف شگفتی‌های ناشی از مشاهده علوم، صنایع، مطبوعات و قانون، نوبت به ساختار سیاسی و حکومت می‌رسد. مهم‌ترین جنبه‌ای که بدون استثنا در سفرنامه‌ها و سیاحت‌نامه‌ها ذکر شده، عبارت است از محدودیت قدرت پادشاه و در مقابل حق انتخاب حکومت یا پارلمان(مجلس) از ناحیه ی مردم.

ارتباط ایران با اروپا و آشنا شدن برخی از نخبگان ایرانی با مظاهر تمدن علمی اروپا به توسعه اندیشه ترقی در ایران کمک کرد. در میان شاهزادگان درس خوانده و با ذوق قاجاریه کسانی مانند «عباس میرزا» ولیعهد فتحعلیشاه و برادرش «محمد علی میرزا دولتشاه» و امثال آنان به کسب و اقتباس مظاهر فرهنگ و تمدن جدید اروپا همت گماشتند و اقدامات آنان به وسیله‌ی «قائم‌مقام فراهانی» و «امیرکبیر» دنبال شد و با تاسیس دارالفنون علارغم مخالفت متعصبین‌، طبقه‌ی جوان و باسواد ایران با علوم عقلی آشنا گردیدند.

نخستین گروه دانش‌جویی در حدود سال 1190هجری شمسی(1228قمری) در زمان سلطنت فتحعلیشاه قاجار، به همت عباس میرزا ولیعهد به لندن اعزام شدند. این گروه متشکل از دو نفر از پسران اشراف آذربایجان با نام‌های «محمد کاظم» – پسر نقاشباشی عباس میرزا- و «میرزا حاجی بابا افشار» بودند. این دو نفر را عباس میرزا به هم‌راه «سر هارفورد جونز»- که پس از سه سال اقامت در ایران به انگلستان باز می‌گشت، برای تحصیل طب و نقاشی روانه انگلستان کرده بود و به خاطر تنگ‌دستی عمومی ایران، به خصوص آذربایجان، هزینه‌ی مخارج این‌ها را نیز خود تقبل کرده بود.

دسته‌ای دیگر از محصلین اعزامی به انگلستان یک گروه پنج نفری بودند، از این قرار: 1- «‌میرزا جعفر» (‌که بعدها به «مشیرالدوله» ملقب شد)، 2- «‌میرزا صالح شیرازی» ( که بعدها نخستین چاپ خانه و نخستین روزنامه را در ایران تاسیس کرد)، 3- «‌میرزا رضا صوبه دار» ( که برای تحصیل فنون توپ‌‌خانه اعزام شده بود)، 4- « میرزا جعفر» ( که درس طب و شیمی خواند)، 5- «‌علی چخماق ساز»( که ساختن قفل و کلید را آموخت). عباس میرزا برای جلوگیری از هرگونه کارشکنی انگلیسی‌ها در امر تحصیل دانش‌جویان و آسودگی خاطر اینان حتا هزینه تحصیل یک‌سال‌شان را پیشاپیش پرداخت.

 اما بازسازی و اصلاحات در ایران دوره قاجار به سبب عامل قدرت‌مند استعمار به راحتی امکان‌پذیر نشد. بریتانیا و روسیه از جنوب و شمال به گسترش نفوذ روز افزون خود برای مطیع کردن دولت مرکزی و حفظ سلطه بر ایران پرداختند. ایران این‌گونه و از جای‌گاهی فرودست (‌لااقل از دیدگاه سیاسی) با غرب آشنا شد و به آن اندیشید.

برای رفع این فاصله‌ی عظیم، هسته‌ی اولیه اصلاحات در آذربایجان شکل گرفت و عباس میرزا و مشاورانش که در صدر آن‌ها قائم‌مقام فراهانی (1193- 1251هجری قمری) نیز قرار داشت، در دارالسلطنه تبریز در صدد اصلاح امور داخل و کسب معارف، علوم و صنایع پیش‌رفته از خارج برآمدند. اما با عقیم ماندن اصلاحات عباس میرزا- به سبب مرگ زود هنگامش- و قتل قائم مقام به دستور محمدشاه گسستی در روند اصلاحات ایجاد شد. در این سال های پر مشقت، شکست‌های ایران نه تنها تعادل قدیم را نابود کرد و سبب ناامیدی مردم شد، بلکه موجب بی‌کاری، کم شدن محصولات کشاورزی و فقر عمومی نیز گردید که مسافرت‌های گروهی بسیاری به کشورهای همسایه چون روسیه، هند و عثمانی نتیجه چنین اوضاع نابه‌سامان اقتصادی بود.


 


دکتر آویده مطمئن‌فر / رادیو کوچه

avideh@koochehmail.com

 چاقی یکی از علل منجر به بیماری‌های قابل پیش‌گیری و مرگ در قاره آمریکای شمالی است. نسبت افراد چاق در ۳۰  سال گذشته، به طور متوسط، در تمام گروه‌های سنی، و اجتماعی رو به افزایش است. به گزارش سازمان بهداشت جهانی‌(WHO)، در سال‌های اخیر، در سراسر جهان، شیوع چاقی به مرحله اپیدمی رسیده است. در کشورهای صنعتی تعداد افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در ایالات متحده، بیش از ۶۵ درصد از جمعیت بزرگ‌سالان اضافه وزن دارند و در کانادا، حدودن، ۴۰ درصد. در سراسر جهان، یک و نیم میلیارد از بزرگ سالان بالاتر از ۲۰ سال اضافه وزن دارند و حداقل پانصد میلیون از آن‌ها از بیماری چاقی رنج می‌برند. سازمان بهداشت جهانی، چاقی را به عنوان وضعیتی که در آن، تجمع بیش از حد و یا غیر طبیعی چربی بدن می‌تواند بر سلامت تاثیر بگذارد، تعریف می‌کند.‌

اساسن، چاقی از مصرف بیش از حد کالری نسبت به مصرف انرژی لازم برای بدن، در چندین سال به وجود می‌آید‌.

باید بین داشتن اضافه وزن و چاقی، به عنوان بیماری پیش‌رفته‌ای که می‌تواند سلامت را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و ۸ تا ۱۰ سال از عمر فرد را کم کند، تفاوت قائل شد. افرادی که چاق هستند در معرض خطر بسیار بالاتری برای شرایط جدی پزشکی مانند فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی، دیابت، بیماری‌های کیسه صفرا، و سرطان‌های مختلف نسبت به افرادی که دارای وزن سالم هستند می‌باشند.

چاقی زمانی رخ می‌دهد که مصرف کالری بدن بیش تر از سوخت و ساز متابولیک بدن باشد. در گذشته، بسیاری از مردم فکر می‌کردند که چاقی به سادگی از پرخوری و ورزش کم، کمبود قدرت اراده و کنترل خود ناشی می‌شود. اگرچه این عوامل قابل توجهی هستند، چاقی یک مشکل پیچیده پزشکی است که عوامل ژنتیک، محیط زیست، رفتاری و اجتماعی را شامل می‌شود و همه این عوامل در تعیین وزن یک فرد نقش دارند.

اگر چه ساختار ژنتیکی یک فرد ممکن است در چاقی او نقش داشته باشد ولی علت اصلی آن نیست

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که در برخی موارد، تغییر برخی عوامل ژنتیکی ممکن است در اشتها و سوخت و ساز چربی که منجر به چاقی می‌شود اثر داشته باشد. برای فردی که از نظر ژنتیکی مستعد به اضافه وزن است یعنی به عنوان مثال، دارای سوخت و ساز پایین‌تر است، یک سبک زندگی غیر فعال و ناسالم خطر چاقی را در این افراد افزایش می‌دهد..

اگر چه ساختار ژنتیکی یک فرد ممکن است در چاقی او نقش داشته باشد ولی علت اصلی آن نیست. عوامل زیست  محیطی و رفتاری تاثیر بیش‌تری دارند. مصرف کالری بیش از حد از غذاهای پرچربی و انجام کمی و یا حتا بدون فعالیت بدنی روزانه در دراز مدت منجر به افزایش وزن می‌شود. عوامل روانی نیز ممکن است چاقی را پرورش دهند.‌ عزت نفس پایین، احساس گناه، استرس عاطفی، یا ضربه روحی می‌تواند به پرخوری به عنوان «ابزاری» برای کنار آمدن با این مشکل منجر شود.

اختلالات تنفسی مانند آپنه خواب، بیماری ریوی انسدادی مزمن، انواع خاصی از سرطان ها که به هورمون‌ها ارتباط دارند مانند سرطان پستان و رحم در زنان، سرطان پستان و پروستات در مردان، سرطان روده، بیماری قلبی عروق کرونر، افسردگی، دیابت، بیماری‌های کبد یا کیسه صفرا، ریفلکس معده به مری، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سکته مغزی، نقرس، نفس تنگی هنگام فعالیت فیزیکی و انواع بیماری‌های آرتروزیک، کاهش باروری در هر دو جنس، زوال عقل، کمر درد، و فلبیت، خطرات بهداشتی هستند که چاقی را هم‌راهی می‌کنند. هر چه یک فرد چاق‌تر است، احتمال داشتن مشکلات پزشکی مربوط به چاقی او نیز بیش‌تر است. گذشته از عوارض پزشکی، چاقی به مشکلات روانی مانند اعتمادبه نفس پایین، تبعیض، مشکل در پیداکردن کار و اشتغال و کاهش کیفیت زندگی مرتبط است.

ما نمی‌توانیم تنها بر وزن شخص برای تعیین چاقی و یا اضافه وزن تکیه کنیم. اقدامات مختلفی برای ارایه اطلاعات بیش تر و پیش‌بینی تاثیر چاقی بر سلامت استفاده می‌شود. بنا به گفته WHO سازمان جهانی بهداشت، شاخص توده بدن (IMC)، مفیدترین ابزار است. هرچند تقریبی، این شاخص از تقسیم وزن (کیلوگرم) بر قد در متر مربع (m2) محاسبه شده است. بین ۲۵ و 29.9، اضافه وزن و بیش از ۳۰ چاقی در نظر گرفته می‌شود. بیش از ۴۰‌، صحبت از بیماری چاقی ناخوش است. وزن سالم (IMC) بین 18.5 تا ۲۵ است. عیب اصلی این ابزار این است که هیچ اطلاعاتی درمورد چگونگی توزیع ذخیره چربی نمی‌دهد. اما وقتی چربی عمدتن در منطقه شکم متمرکز شده است، خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی عروقی بالاتر است. و چربی که در باسن و ران به عنوان مثال، متمرکز شده، کمتر خطرناک است. اندازه دور کمر می‌تواند تجمع چربی در شکم را مشخص کند. وقتی که اندازه دور کمر بیش از ۸۰ و هشت سانتی متر برای زنان، و ۱۰۰ و دو سانتی متربرای مردان است، صحبت از چاقی شکمی است. در این مورد، خطر دیابت، فشار خون، دیس لیپیدمی، بیماری‌های قلبی عروقی، و غیره افزایش می‌یابد. نسبت دور کمر به دور باسن، حتا، ایده دقیق‌تری از چگونگی توزیع چربی در بدن نشان می‌دهد. وقتی نتیجه بزرگ‌تر از یک در مردان و بیش از ۸۵ صدم در زنان است، این نسبت برای سلامتی خطرناک است.

چگونگی توزیع چربی در بدن، نقش کلیدی در شروع بیماری‌ها دارد. تجمع چربی در شکم، که شاخص چاقی آندروید است، بسیار خطرناک تر از توزیع یکنواخت چربی که شاخص چاقی ژنوید است می‌باشد. مردان به طور متوسط دو برابر بیش‌تر چربی شکمی نسبت به زنان قبل از یائسگی دارند.

در نهایت، چاقی می‌تواند یک بار روانی داشته باشد. بعضی از مردم احساس می‌کنند که در جامعه به دلیل استانداردهای زیبایی ارایه شده توسط صنعت مد و رسانه‌ها، مورد قبول نیستند و با توجه به مشکل بودن از دست دادن وزن اضافی، ناراحتی و اضطراب‌های بزرگ ممکن است به افسردگی منجر شود.

وقتی چربی عمدتن در منطقه شکم متمرکز شده است، خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی عروقی بالاتر است

پیش‌گیری از چاقی می‌تواند با غذا خوردن آغاز شود. بر اساس مطالعات، رفتار تعذیه در دوران کودکی با چاقی رابطه مستقیم دارد. به گریه کودکان شیرخوار همیشه با تغذیه کردن آن‌ها جواب ندهید. آن‌ها ممکن است فقط به توجه عاطفی نیاز داشته باشند. خیلی از افراد، کمبود عاطفی را با غذا خوردن جبران می‌کنند. این‌گونه رفتارها می‌تواند در دوران نوزادی شکل گرفته باشد. فرزندانتان را پس از اتمام بطری شیر و یا بشقاب غذا ستایش نکنید. تغذیه سالم امری طبیعی است و از آن نباید برای لطف کردن به پدر و مادر استفاده شود. از استفاده از مواد غذایی به عنوان پاداش یا مجازات اجتناب کنید. اجازه دهید که کودک خود در اندازه غذا با توجه به اشتهای خود تصمیم‌گیری کند. او را به تمام کردن غذا مجبور نکنید، اجازه دهید که کودک بتواند سیگنال‌های گرسنگی و سیری را شناسایی کند. اگر شما درست غذا بخورید، راحت‌تر می‌توانید به فرزندانتان بقبولانید که درست غذا بخورند. کمبود خواب می‌تواند منجر به غذا خوردن بیش‌تر برای جبران انرژی از دست رفته بدن از خستگی زیاد شود. علاوه بر این، کمبود خواب می‌تواند ترشح هورمون‌هایی که اشتها را تحریک می‌کند را آغاز کند. مصرف محصولات که برای وزن کم کردن در بازار وجود دارد و رژیم‌های غذایی سخت بدون تغییرعادات غذایی، قطعن راه حل خوبی نیست. یک رژیم غذایی سالم باید متنوع و شامل میوه‌ها و سبزیجات مختلف باشد. فعالیت بدنی منظم، بخش مهمی از مدیریت وزن است. فعالیت بدنی منظم به این معنی نیست که شما باید حتمن به نزدیک‌ترین سالن ورزش بپیوندید. فعالیت بدنی منظم می‌تواند به سادگی بالا رفتن از پله ها به جای استفاده از آسانسور، پیاده روی یا دوچرخه سواری برای رفتن به محل کار و یا پیاده روی در موقع رفتن به ناهار با هم‌کاران باشد. کاهش منابع استرس و یا پیدا کردن ابزاری برای مدیریت بهتر استرس می‌تواند باعث شود که کم‌تر استرس را با مواد غذایی حل و فصل کنید.  و در پایان با کمک یک متخصص تغذیه، یک روش غذایی که مناسب با سلیقه و شیوه زندگی شما است پیدا کنید و عادات خوب یا بد غذاخوردن را کشف کنید.‌


 


خبر / رادیو کوچه

هیتی عالی‌رتبه از ناظران اتحادیه عرب، بعدازظهر روز پنج‌شنبه، 22 دسامبر، در میان ناآرامی‌ها و اعتراض‌های مردمی وارد دمشق شد تا در مورد اجرای طرح صلح در سوریه که  در ماه گذشته در مورد آن تصمیم‌گیری شده بود، قضاوت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این هیت متشکل از 150 ناظر است که به تدریج تا پایان دسامبر به سوریه می‌رسند.

در طرح صلح از دولت خواسته شده است که نیرو‌های نظامی را از خیابان‌ها جمع‌آوری کند و ضمن آزاد کردن زندانیان سیاسی، با گروه‌های مخالف وارد مذاکره شود. این در حالی است که در جریان ناآرامی‌های چندماهه در سوریه که در مخالفت با رژیم بشار اسد صورت گرفته، هزاران نفر کشته شدند.

بیش تر بخوانید:

درخواست از سازمان ملل برای اقدام در مورد در سوریه


 


جمعه 2 دی 90 / 23 دسامبر 2011

اجرا: دامون

استودیو: دامون

تقویم تاریخ

گزارش اقتصادی‌ هفته- «حذف سه میلیون خانوار ایرانی از دریافت یارانه»- سایه کوثری

مجله خبری کابل- آرین

پانوراما- «ملاقات نزدیک با غرب» (قسمت سوم)- پیمان عابدی

بخش اول خبرها

مجله جاماندگان- «اخباری غیرمستند و گاه مستند»- شراره سعیدی

خبرترین مهم‌های هفته- «احمدی‌نژاد گفت هر ایرانی یک اتومبیل بخرد اما نگفت کجا پارک‌اش کنیم»- فرورتیش رضوانیه

کوچه سلامتی- «چاقی، بیماری قابل پیش‌گیری»- آویده مطمئن‌فر

بخش دوم خبرها

مهارت‌های زندگی- «جشنی سلامت … »- سیمین

بخش سوم خبرها


 


سایه کوثری/ رادیو کوچه

«حذف سه میلیون خانوار ایرانی از دریافت یارانه»

دولت خبر داد که در مرحله دوم اجرای هدف‌مندی یارانه‌ها سه میلیون خانوار ایرانی از دریافت یارانه حذف خواهند شد. این سه میلیون شامل اقشار پردرآمد جامعه خواهد بود.

از سویی وزیر اقتصاد هفته گذشته اعلام کرد که قرار است جوری برنامه‌ریزی شود که اقشار پردرآمد جامعه خودشان از دریافت یارانه انصراف بدهند.

شمس‌الدین حسینی به ایلنا گفت: «اقشار پردرآمد از دریافت یارانه حذف نمی‌شوند بلکه قرار است در فاز دوم هدف‌مندی یارانه‌ها خودشان انصراف بدهند.»

به گفته حسینی بعد از گذشت یک سال از هدف‌مند سازی یارانه‌ها، فاصله طبقاتی کاهش یافته و توزیع درآمد هم بهبود یافته است، لذا این امکان در مرحله دوم فراهم شده که این طرح هدف‌مند‌تر اجرا شود و به همین دلیل هم در این مرحله شاهد ریزش افرادی خواهیم بود که خود از دریافت یارانه نقدی انصراف می‌دهند.

«بازار پرتلاطم ارز»

بازار ارز در هفته گذشته و به ویژه در سه روز پایانی آن تلاطم بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد.

نوسان قیمت دلار که از روز سه‌شنبه آغاز شده بود در روز چهارشنبه هم ادامه یافت و در پنجمین روز هفته گذشته نرخ دلار در طی چند ساعت 35 تومان تغییر داشت.

روز چهارشنبه نرخ دلار در بازار آزاد طی دو ساعت از‌ ۱۵۷۰ تومان  به ۱۵۳۵ تومان رسید.

این درحالی بود که قیمت دلار در نخستین معاملات همان روز ۱۵۷۰ تومان را نشان می‌داد و پیش بینی می شد که نرخ دلار تا پایان روز هم‌چنان افزایش داشته باشد، اما تا پایان ساعت کاری روز چهارشنبه قیمت به ۱۵۳۵ تومان کاهش یافت.

به همین دلیل نیز صرافان از خرید و فروش دلار خودداری کردند و بازار ارز در روزهای پایانی هفته راکد بود.

«افزایش شاغلین فقیر با اجرای هدف‌مندی یارانه‌ها»

یک اقتصاددان گفته است که با اجرای طرح هدف‌مندی یارانه‌ها، تعداد شاغلین فقیر گسترش یافته است.

محمد خوش‌چهره با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی قیمت دلار در کشور تصریح کرد: «افزایش هزینه‌های ناشی از قیمت حامل‌های انرژی منجر به کاهش قدرت خرید خانوارهای کم‌درآمد و میانی جامعه شد.»

محمد خوش‌چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا اجرای قانون هدف‌مندی یارانه‌ها را موجب وقوع پدیده‌ای تحت عنوان شاغلان فقیر عنوان کرد و گفت: «شاغلان فقیر که در حال حاضر متشکل از کارگران‎ و سطوح میانی درآمد هستند به دلیل افزایش هزینه های ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قادر به اداره خود نیستند.»

وی با اشاره به اجرای ناصحیح قانون هدف‌مندی یارانه‌ها در کشور تصریح کرد: «بسیاری از هشدارهایی که قبل از اجرای قانون عنوان شده بود در عمل معلوم شد که صحیح است.»

«ایران در شاخص آزادی اقتصادی رتبه 171‌ام  را کسب کرد»

ایران در رده ۱۷۱‌ام از شاخص آزادی اقتصادی در جهان قرار گرفته است.

شاخص آزادی اقتصادی سال ۲۰۱۱ که از سوی موسسه مطالعاتی هریتیج منتشر شده، گویای آنست که ایران در رده ۱۷۱ قرار دارد و به بیان واضح‌تر در رده بدترین کشورهاست. این درحالی‌ست که بحرین در رتبه دهم و ترکیه در رده ۶۸‌ام قرار گرفته است.

شاخص منتشر شده از سوی موسسه مطالعاتی هریتیج گویای آنست که رتبه ایران در میان کشورهای جهان با کاهش منفی 1.3 نسبت به سال گذشته امتیاز 42.1 را داشته و در رده ۱۷۱ قرار دارد. کشورهایی که رتبه اول تا دهم را در این رده‌بندی به دست آوردند عبارتند از: هنگ کنگ، سنگاپور، استرالیا، نیوزیلند، سوییس، کانادا، ایرلند، دانمارک، ایالات متحده آمریکا و بحرین.

هم‌چنین در این گزارش وضعیت ایران در مقایسه با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بحرانی اعلام شده است.

در این گزارش نرخ بیکاری 11.8 درصد و نرخ تورم 10.3 درصد اعلام شده است. با آمار منتشر شده به نظر می‌رسد اقتصاد ایران در میان کشورهای منطقه نیز جای‌گاه بالایی ندارد. به عنوان مثال وضعیت کشورهای منطقه و امتیاز آن‌ها به شرح زیر است:

بحرین: 77.7، قطر 70.5، عمان: 69.8، اردن: 68.9، اسراییل: 68.5، امارات متحده عربی: 67.8، عربستان سعودی: 66.2، کویت: 64.9۶۴.۹، لبنان: 60.1 و مراکش: 59.6

که در مقایسه با امتیاز 42.7 درصدی ایران همگی از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار هستند.

«سود ۱۵ هزار میلیارد تومانی دولت از گرانی ارز»

یک عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به کسری بودجه دولت، گفت: «دولت احتمالن از گرانی ارز ۱۵ هزار میلیارد تومان سود کرده است و قصد دارد کسری بودجه خود را از طریق سود ناشی از گرانی سکه و ارز تأمین کند.»

به گفته منادی سفیدان دولت در زمان تصویب بودجه سال ۹۰ مجلس را وادار به تصویب بودجه‌های فراتر از حد معمول کرده، چرا که قصد داشته ازرا افزایش نرخ ارز هم کسری بودجه خود را جبران کند و هم درآمد اضافی کسب کند.

علیرضا منادی سفیدان در گفت‌وگو با مهر درباره کسری بودجه ناشی از اجرای قانون هدف‌مند کردن یارانه ها گفت: «در سال گذشته دولت اعلام کرد که ۵۴ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از هدفمند کردن یارانه ها را مطرح کرد که مجلس نیز آن را تصویب کرد.»

وی با اشاره به پیش‌بینی دولت در رابطه با هزینه‌های سال ۹۰ گفت: «طبق پیش‌بینی‌ها دولت باید ۴۰ هزار میلیارد تومان از محل اجرای قانون هدف‌مند کردن یارانه‌ها به مردم پرداخت می‌کرد. به عبارتی هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان درماه دریافتی خواهد داشت.»

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: «در جلسه‌ای مجلس به دولت اعلام کرد که نمی‌تواند درآمدی بیش‌تر از ۲۷ هزار میلیارد تومان  داشته باشد. ولی آن‌ها اصرار کردند که درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومان تصویب شود؛ از همان روز اول معلوم بود با کسری بودجه مواجه خواهند شد.»

وی افزود: «در نتیجه از پیش بینی درآمد ۵۴ هزار میلیارد تومانی دولت از محل اجرای یارانه‌ها با فرض شرایط ایده آل، در نهایت ۳۰ هزار میلیارد درآمد خواهد داشت.»

وی گفت: «می‌توان حدس زد اصرار دولت در زمینه پیش‌بینی درآمد ۵۴ هزار میلیارد تومانی بر چه اساسی بوده است. این‌گونه احساس می‌شود دولت از سودی که به دلیل گرانی سکه و ارز نصیبش شده کسری بودجه سال ۹۰ را جبران می‌کند.»

وی با اشاره به این که دولت از ۲ طریق قصد دارد کسری بودجه خود را جبران کند، متذکر شد: «دولت از طریق برداشت‌های غیرقانونی برخی حساب‌ها، ‌هم‌چنین از محل سود ناشی از گرانی سکه و ارز تصمیم دارد کسری بودجه خود را جبران کند.»

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه اعلام کرد: «احتمالن دولت بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان از محل گرانی ارز سود کرده است.»


 


خبر / رادیوکوچه

وزارت خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه، 22 دسامبر، برای هرگونه اطلاعاتی که به دستگیری «عزالدین عبد‌ال عزیز خلیل»، عضو القاعده در ایران منجر شود، 10 میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

به گزارش فاکس نیوز، وی با نام «یاسین الصوری» نیز مشهور است و تامین کننده بودجه مالی القاعده از طریق ایران به‌شمار می‌رود.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر کرده، خاطرنشان کرده است که الصوری از سال 2005 طبق توافقی که بین القاعده و دولت ایران انجام شده، مامور انتقال پول از طریق ایران به پایگاه‌ای القاعده در پاکستان است.

در ادامه این بیانیه آمده است که الصوری از تامین‌کنندگان مالی مهم القاعده به‌شمار می‌رود که اعانه‌ها را از کشور‌های منطقه خلیج فارس برای کمک به القاعده جمع‌آوری می‌کند. همچنین زمانی که برخی چهره‌های القاعده از زندان در ایران آزاد شدند، جمهوری اسلامی آنها را به الصوری تحویل داد تا مقدمات سفر آن‌ها به پاکستان را فراهم کند.

گفتنی است این جایزه 10 میلیون دلاری تحت برنامه «پاداش برای عدالت» دولت فدرال تعیین شده که میلیون‌ها دلار را برای دستگیری تروریست‌های مورد نظر ایالات‌متحده پاداش می‌دهد.

مهمترین چهره‌های تروریستی که در غالب این برنامه برای دستگیری آن‌ها جایزه تعیین شده، «ایمن الضواهری»، رهبر القاعده است که پاداشی 25 میلیون دلاری دارد.

موضوع تعیین پاداش برای یافتن الصوری در ایران در حالی مطرح می شود که اخیرن یک قاضی فدرال در منهتن، جمهوری اسلامی را به همکاری با القاعده در جریان حملات تروریستی 11 سپتامبر آمریکا متهم کرده است.

بیش تر بخوانید:

نقش ایران در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر

 


 


خبر / رادیوکوچه

دولت سوییس روز پنج‌شنبه، 22 دسامبر، دامنه تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی را به تحریم 180 شخص حقوقی و حقیقی ایرانی، گسترش داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شماری از افراد و موسسه‌های تحریم شده در بخش حمل و نقل دریایی جمهوری اسلامی فعالیت دارند. روز سه‌شنبه نیز خزانه‌داری آمریکا 10 شرکت و یک مقام اجرایی ایرانی در ارتباط با خطوط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی را تحریم کرده بود.

این اقدام سوییس بخشی از تلاش اتحادیه اروپا برای افزایش فشار‌ها بر ایران به منظور متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای تهدید‌آمیز این کشور به‌شمار می‌رود. غرب بر این باور است که شرکت‌های کشتی‌رانی ایرانی به تامین مالی و تجهیزاتی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران کمک می‌کنند.

این در حالی است که سوییس در ماه نوامبر نیز 116 نام دیگر را به فهرست تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی اضافه کرده بود.

بیش تر بخوانید:

تحریم یازده فرد حقیقی و حقوقی ایرانی از سوی آمریکا


 


فرورتیش / رادیو کوچه

این هفته چند رخ‌داد را بررسی می‌کنیم:

1) آقای احمدی‌نژاد گفت هر ایرانی یک اتومبیل بخرد اما نگفت کجا پارک‌اش کنیم.

2) خرید کردن اوباما از فروش‌گاه بدون هجوم مردم برای دادن نامه!

3) تهران به اندازه پارک ژوراسیک جانوران وحشی دارد.

4) رییس جدید میراث فرهنگی از پشت کوه هم نیامده، معلوم نیست از کجا آمده!


 


خبر / رایو کوچه

رضا شهابی، عضو هیت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، ساعت 4 بعد‌از‌ظهر پنج‌شنبه، 22 دسامبر، باتوجه به درخواست خانواده و فعالان کارگری، در بیمارستان هزار تخت‌خوابی به اعتصاب غذای خود پایان داد.

به گزارش رسانه‌های حقوق بشری، شهابی از اول آذرماه سال جاری در اعتراض به بازداشت غیرقانونی، بلاتکلیفی 19 ماهه و وضعیت وخیم جسمانی‌اش، برای بار دوم دست به اعتصاب غذا زده بود.

بنا بر این گزارش وی بنا به درخواست خانواده و فعاللان کارگری به اعتصاب غذای خود پایان داده و هم اکنون به بخش آی‌سی‌یو بیمارستان هزار تخت‌خوابی منتقل شده و مسولان پذیرفته‌اند که تحت عمل جراحی قرار گیرد.

این در حالی است که گفته می شود وی  در زمان بازداشت از ناحیه مهره‌های گردن دچار آسیب جدی شد به طوری که طبق نظر پزشکان نیاز به عمل جراحی و مراقبت‌های ویژه بعد از عمل دارد.

بیش تر بخوانید:

خواستار آزادی هرچه‌سریع‌تر شهابی فعال کارگری هستیم


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

یک دادگاه استیناف در کابل چهار مرد را به اتهام ترور فرمانده پیشین ولایت کندهار افغانستان به اعدام محکوم کرده است.

در حمله‌ی که دو سال پیش در ولایت کندهار در جنوب افغانستان صورت گرفت، مردان مسلح فرمانده پلیس کندهار، آمر بررسی‌های جنایی و سه تن دیگر را ترور کردند.

عبدالسلام عظیمی سرپرست دادگاه عالی افغانستان می‌گوید دادگاه استیناف چهار تن از عاملان این روی‌داد را به اعدام و پنج تن دیگر شان را تا بیست سال زندان محکوم کرده است.

همچنان بر پایه یک خبرنامه‌ی ریاست جمهوری افغانستان رییس جمهوری کرزی در نشستی با اعضای دادگاه عالی خواهان پی‌گیری جدی این قضیه شده است.

حکم اعدام هرچند در قوانین افغانستان وجود دارد، اما حکم اعدام در این کشور زیاد تطبیق نمی‌شود.

سال گذشته دادگاه عالی افغانستان اعلام کرده بود که برای صد مجرم حکم اعدام صادر کرده و بر بنیاد قانون این کشور برای عملی کردن آن به امضای رییس جمهوری کرزی نیاز است.

اما حامدکرزی رییس جمهوری افغانستان این حکم را امضا نکر‌د و از قضای این کشور خواست تا پرونده این اشخاص را دوباره بازنگری کند.

 بیشتر بخوانید:

«کشته‌شدن فرمانده پلیس ولسوالی کندهار»


 


خبر / رادیو کوچه

یک قاضی فدرال در منهتن ،روز پنج‌شنبه، 22 دسامبر، قرار رای دادرسی صادر کرده است که نشان می‌دهد ایران، طالبان و القاعده در حملات تروریستی 11 سپتامبر دست داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، جورح دانیل، این دادرسی را یک هفته پس از آن امضا کرد که جلسه‌‌ای برای شنیدن شهادت برخی شاهدان در مورد این پرونده 10 ساله برگزار شد.

گفتنی است رای دادرسی امضا شده از سوی این قاضی فدرال بنا بر شکایت خانواده آسیب‌دیدگان این حمله تروریستی  تنظیم شده که به دنبال غرامتی 100 میلیارد دلاری بابت آسیب‌های وارده در این زمینه هستند.

بنابراین گزارش، شواهد نشان می‌دهد که القاعده در حملات تروریستی 11 سپتامبر دست داشته و علاوه‌بر آن جمهوری اسلامی نیز به عنوان حامی القاعده از طریق تامین تجهیزات و منابع مورد نیاز متهم به‌شمار می‌رود.

همچنین خانواده آسیب‌دیدگان حملات 11 سپتامبر نیز در جلسه‌ای که 4 ساعت به طول انجامید، مدارکی دال بر فعالیت موثر جمهوری اسلامی در کمک به ربایندگان هواپیمایی که با سازمان تجارت جهانی برخورد کرد، ارایه دادند.

این در حالی است که گفته می‌شود گرفتن غرامت از القاعده یا طالبان تقریبن محال است. از سویی دیگر جمهوری اسلامی نیز در مورد این حکم واکنشی نشان نداده است. اما محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که ایران با حملات 11 سپتامبر و القاعده ارتباطی نداشته است.

یکی از نکات قابل توجه در رای اخیر این است که عربستان سعودی نیز با به کارگیری وکلای معتبر یکی از مدعی علیه‌های این پرونده است. این در حالی است که در ماه‌های اخیر روابط تهران و ریاض به شدت متشنج شده و عربستان سعودی در گروه 11 نیز موضوع تحریم نفت جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند.

بیش تر بخوانید:

القاعده:با این همه شواهد هنوز احمدی‌نژاد در مورد ۱۱ سپتامبر شک دارد؟

 


 


رادیو کوچه

1318 خورشیدی: زادروز «سیروس طاهباز» نویسنده و مترجم ایرانی. طاهباز بین سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۷ خورشیدی مدیریت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده داشته است.

او هم‌چنین به گردآوری بیش از بیست هزار برگ از دست‌نوشته‌های «نیمایوشیج» پرداخت و در طول سی و پنج سال، با انتشار بیست و سه دفتر، توانست مجموعه کامل شعرهای نیما و آثاری درباره او را منتشر سازد. او که زاده چنین روزی در بندرانزلی بود در بیست‌و پنجم اسفند سال 1377 درگذشت.

35 پیش از میلاد: نخستین کتاب طنز شاعر و فیلسوف رومی «کوینتوس هوراتیوس فلاکوس» در چنین روزی در شهر رم به صورت نسخه‌های متعدد دست‌نویس انتشار یافت که هنوز باقی مانده است و مورد مطالعه کسانی قرار می‌گیرد که لاتین می‌دانند.

این کتاب، نخستین مجموعه طنز به صورت نظم و نثر در تاریخ است و به این لحاظ است که هوراتیوس را پدر طنز در جهان در تاریخ به‌شمار می‌آورند و واژه طنز در زبان‌های اروپایی، از عنوان کتاب او گرفته شده است.

2005 میلادی: تخاصم میان چاد و سودان در چنین روزی شروع شد. علت شروع این تخاصم اعلامیه از سوی دولت چاد بود که دولت سودان را «دولت متجاوز» اعلام کرده بود. دولت چاد در یک اعلامیه عمومی به شهروندان چاد اعلام کرد که علیه «دشمن مشترک» متحد شوند. منظور از این دشمن مشترک اعضای مسلح سازمان‌های «اتحاد برای دموکراسی و آزادی» و «پلاتفرم برای تغییر، اتحاد و دموکراسی» و هم‌چنین نیروهای مسلح جنجاوید که سودانی هستند، بود.

 سازمان «اتحاد برای دموکراسی و آزادی» منکر گرفتن کمک از دولت سودان شد. در نهایت در هشتم فوریه ۲۰۰۵ هر دوی این کشورها توافق‌نامه تریپولی را امضا کردند که جنگ را پایان داد.

1943 میلادی: «ملکه سیلویا» همسر «کارل گوستاف شانزدهم»، پادشاه سوئد و شهبانوی آن کشور از ۱۹۷۶ تا کنون، در چنین روزی زاده شده است. سیلیویا بیشتر وقت و انرژی خودش را معطوف سازمان‌هایی کرده است که نیازهای کودکان را برآورده می‌ساختند و عمده‌ترین تلاش‌هایش در زمینه پایان بخشیدن به سواستفاده‌های جنسی از کودکان بود.

سیلویا هم‌چنین در ۱۹۹۹ بنیاد جهانی کودکان را پایه‌گذاری کرده است که از وظایف این سازمان، بهبود شرایط زندگی کودکان و نوجوانان سراسر دنیا است. از دیگر کارهای او می‌توان به ارتقا منابع برای بیماران روانی و معلولین اشاره کرد.

برخی دیگر از روی‌دادهای امروز

——————————————–

1913 میلادی: برای نخستین بار در تاریخ مطبوعات، نیویورک‌ورلد به چاپ جدول کلمات متقاطع پرداخت.

1918 میلادی: زادروز «هلموت هاینریش والدمار اشمیت» سیاست مداری آلمانی که از حزب سوسیال دموکرات آلمان بود. او از ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۲ صدراعظم آلمان بود و سابقه وزارت دفاع، وزارت امور مالی، وزارت اقتصاد و وزارت خارجه را نیز دارد. گفته شده وی طبق نظرسنجی‌های مختلف محبوب‌ترین صدراعظم و محبوب‌ترین سیاست‌مدار آلمان پس از جنگ جهانی دوم در بین مردم آلمان است.


 


جمعی از فعالان دانش‌جویی، سیاسی و مدنی ایرانی مقیم اسکی شهیر ترکیه، به مناسبت تولد ضیا‌ نبوی دانشجوی محروم از تحصیل و زندانی که دو سال است در زندان کارون اهواز محکومیت خود را می‌گذراند، مراسمی برگزار کردند.در این مراسم حاضران پس از برگزاری نمادین جشن تولد ضیا‌ نبوی،در یکی از پارک‌های اسکی شهیر تجمع کرده و پیامی خطاب به این دانش‌جوی ستاره‌دار خواندند.

در این پیام که توسط حاضران در مراسم خوانده شد، آمده است:

ضیا‌ عزیز

سلام

امسال دومین سالی بود که مهرماه، دانش‌گاه منتظر قدم‌های نازک و نازنین تو بود و کلاس‌های درس لبخندهای همیشگی‌ات را انتظار می‌کشید.

امسال دومین تولد تو است که در زندان می‌گذرد، آن هم زندان کارون اهواز با روایت تو که باید دل سنگ را به درد می‌آورد اما چه سود که گویی دل حاکمان ما از سنگ هم سخت‌تر شده است.

ضیا‌ مهربان، که مهربانانه حتا قاضی‌ای که حکم به در زندان بودن تو داده را می‌بخشی و بر او خرده نمی‌گیری که دستور از جایی دیگر گرفته است، صبور و آرام، نوشتن برای تو که هر نامه ات از درون زندان هم ما را به گریه می‌دارد و هم لبخندی از سر شوق که این نوشته‌ها نشان از روحیه‌ی خوب تو دارد و نگاه انسان مدارنه‌ات، سخت دشوار است .تو که هم‌چنان از درون زندان کارون اهواز و با همه‌ی دردها و رنج‌هایت، قهرمانانه ایستاده‌ای تا حقت را بستانی و امیدوارانه روشنایی را انتظار می کشی، چه می توانیم به تو بگوییم جز این که ما همیشه به یادت هستیم، صدای تو خواهیم شد در این سوی مرزها، پیامت و ظلمی را که بر تو و یکایک دانش‌جویان سرزمینمان می‌رود را فریاد خواهیم زد و به گوش جهانیان خواهیم رساند.خواهیم گفت که آئین تو مهربانی بود، خواهیم گفت که حق انسانی تو را از تو گرفتند.

آری عزیز همه ایران

نیستی تا در کنار هم جشن زاد روزت را با خنده و شادی سپری کنیم، اما فرسنگ‌ها دورتر ما به یاد تو و به خاطر همه‌ی خوبی‌ها و مهربانی‌هایت، به خاطر همه مقاومت‌ها‌یت، جشنی کوچک در سالروز تولدت برگزار کرده‌ایم تا به تو و همه بگوییم که فراموشی تو ممکن نیست و همیشه به یادت خواهیم بود.

Click here to view the embedded video.

ضیا‌ دوست داشتنی

زمستان رسیده، سرد و سخت، گویی صدایی نیست، تگرگی نیست، صدایی گر می‌شنوی صحبت سرما و دندان است، اما این سرما و زمستان ماندنی نیست، می‌رود، برف‌ها آب می‌شوند، درختان جوانه می‌زنند، سبز می‌شوند، گل‌ها از زیر خاک سر بر می‌آورند، تو باز می گردی، قفل زندان می‌شکند، بهار می‌رسد… بهار می‌رسد..

امشب شب یلدا است، شب زایش نور و امید، شب پیروزی روشنایی و صبح بر تاریکی و شب، شب تولد تو، چه تقارن مبارکی، چه نیکو تولدی که تو فرزند صبحی و امید و روشنایی.تولدت مبارک عزیز همه ما!

توزیع تراکت‌هایی در خصوص وضعیت دانشجویان محروم از تحصیل که به زبان ترکی ترجمه شده بود از دیگر اقداماتی بود که این گروه از فعالان ایرانی در شهر اسکی شهیر ترکیه انجام دادند. در این تراکت‌ها که در میان شهروندان ترکیه‌ای پخش شد، آمده است: در شش سال گذشته و پس از ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، هزاران دانش‌جو به دلایل عقیدتی‌، مذهبی و سیاسی از تحصیل محروم و یا بازداشت شده‌اند.

یکی از آن‌ها «ضیا نبوی» از دانشجویان نخبه‌ای ست که از ادامه تحصیل منع و بعد از انتخابات سال 1388 بازداشت و به ده سال زندان محکوم شد و دوران حبس خود را بدون حتا یک روز مرخصی و در اسف‌بارترین شرایط در یکی از زندان‌های ایران می‌گذراند.

ضیا به دلیل مقاومتش در برابر ظلمی که جمهوری اسلامی بر جوانان آن سرزمین روا داشت و هم‌چنین شجاعتش در بیان عقاید به سمبل دانش‌جویان محروم از تحصیل بدل شده است.

امروز ما این‌جا جمع شده‌ایم تا تولد این دوست دربندمان را جشن بگیریم و یادی کنیم از تمامی دانش‌جویانی که از ادامه تحصیل منع گشته‌اند و یا در زندان به سر می‌برند.

در بخش دیگری از این تراکت، قسمت‌هایی از نامه‌های دانش‌جویان در بند به زبان ترکی ترجمه و منتشر شده است: این‌که می‌بایست برای دفاع از حق تحصیل ده سال در زندان بمانم برایم بیش‌تر شبیه یک شوخی احمقانه و شاید هم یک خواب ناخوشایند است.اما زندگی حتا اگر یک خواب هم باشد فکر می‌کنم ارزش آن را دارد که برای زیباتر شدن آن کوشید» (بخشی از نامه ضیا از زندان)

امین دلم برای همه چیز تنگ شده..برای همه چیز..بند بند وجودم از این دل‌تنگی درد می‌کند..خسته‌ام از این همه آرزوهای کوچک که خفه‌ام می‌کند…حسرت، حسرت(بخشی از نامه بهاره هدایت دانش‌جوی زندانی با حکم 10 سال حبس به همسرش)

چنین است که ‌امید مردم به دانش‌گاه است و گویا مردم از دانش‌جویان پیمانی گرفته‌اند. آن‌ها پیمان گرفته‌اند که آزادی باید زنده بماند (بخشی از نامه مجید توکلی دانشجوی دربند با حکم 7 سال و 6 ماه حبس )

دانش‌جو! دانش‌گاه! دلم برایتان تنگ شده و قلبم از دوریتان می‌تپد.

(بخشی از نامه مجید دری، دانشجوی زندانی با حکم شش سال حبس)


 


آری سیلتز

منبع: ایرانیان

آویده مطمئن‌فر / برگردان / رادیو کوچه

به تازگی، رامین عسگرد، رییس شبکه خبری فارسی صدای آمریکا با رسانه‌ فارسی‌زبان ایرانیان مصاحبه‌ای را داشته که در آن دیدگاه‌های خود از این سازمان، چالش‌های که با آن‌ها مواجه است، و هم چنین تجربیات و سوابق شخصی او برای این کار را عنوان کرده است.

در واشنگتن اختلاف نظرهایی در مورد سیاست ایران، استقرار نظامی، چگونگی تحریمها، سطح محاوره، و غیره وجود دارد. تا چه حد «صدای آمریکا» از لحاظ نظری در مقابل نوسانات سیاست کوتاه مدت ناشی از تغییرات آب و هوای سیاست واشنگتن واکسینه شده است؟ چه چالش‌هایی حفظ آرمان رسانه‌ای در عمل با آن‌ها رو‌به‌رو است؟

این سوال بسیار خوبی است. «صدای آمریکا » بخشی از هیت مدیره رادیو و تلویزیون فرمان‌داران، که سازمان دولتی مستقل ایالات متحده مسوول همه رادیو و تلویزیون‌های بین‌المللی غیرنظامی دولت ایالات متحده (دولت آمریکا‌) است. قانون حاکم در «صدای آمریکا» حکم می‌کند که ما برای حفظ استقلال رسانه‌ای «دیوار آتشی» میان «صدای آمریکا» و دولت ایالات متحده نگه داریم که از تاثیرات سیاست که به آن اشاره کردید جدا بماند. در عمل، فشارهای خارجی بر «صدای آمریکا» از درون دولت ایالات متحده بسیار نادر است. با این حال، فشارهای گسترده‌تری همیشه در شبکه خبری فارسی صدای آمریکا VOA – PNN از «جامعه سیاسی ایران» وجود دارد.

قابل توجه است در نظر گرفته شود که چرا شبکه خبری فارسی صدای آمریکا PNN به طور مداوم تحت چنین بررسی دقیق قرار می‌گیرد. به نظر من، چون ایالات متحده فاقد تقریبن هر کانال ارتباطی دیگر با مردم ایران است، نه دیپلماتیک، نه تجاری، نه امنیتی، نه توریستی، و روابط بسیار محدود فرهنگی و دانش‌گاهی،  شبکه خبری فارسی صدای آمریکا و تا حد کمتری رادیو فردا نمی‌خواهند مسوولیت مسایل را فراتر از ماموریت خود به گردن بگیرند. اساسن، شبکه خبری فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا به عنوان کانال‌های ارتباطی اولیه دولت ایالات متحده با مردم ایران خدمت می‌کنند، و چون شبکه خبری فارسی صدای آمریکا تلویزیون است و در واشنگتن،  به مراتب تحت بررسی دقیق‌تر و بیش‌تر قرار می‌گیرد. به خاطر این نقش در عمل، مجرای انتقالی به ایران، و عملیات در داخل عرصه سیاسی  پرتنش ایران و آمریکا، سیاست واشنگتن، و درگیری با انگیزه‌های پیچیده و ورود بزرگ مهاجر ایرانی، شبکه خبری فارسی صدای آمریکا اغلب خود را، برای کاستی های واقعی یا تخیلی در امتداد طیف گسترده ای از دستورکار تحت موشکافی شدید می‌یابد.

من از تمام انتقادات سازنده و کسانی که دیدگاه‌های خارجی از عملیات دولت ایالات متحده ارایه می‌دهند استقبال می‌کنم

علاوه بر این‌، بسیاری از ایرانیان در داخل ایران به در نظر گرفتن تمامی مطالب و حتا فعالیت‌های داخلی از PNN VOA  شبکه خبری فارسی صدای آمریکا، به طور مستقیم به عنوان نمایندگی سیاست آمریکا در قبال ایران، تمایل دارند و گاهی اوقات، از آن‌چه که سیگنال آخرین مهمان VOA چه بود و تصمیم یا اقدام پرسنل صدای آمریکا برای  آینده ایران حاکی از چیست، نظریه‌های بسیار پیچیده ای به‌وجود می‌آید. با این سطح از توجه، تقریبن تمام مقالات مهم و تصمیمات تولیدی منوط به بحث و تفسیر است. تطبیق رسالت و اهداف ما با این بستر پیچیده‌ای که ما در درون آن عمل می‌کنیم چالش‌های همیشگی ما است. ‌ما اهمیت حیاتی دست‌یابی به بهترین کارایی ممکن برای VOA – PNN تحت این شرایط را درک می‌کنیم و خستگی ناپذیرانه در جهت دست‌یابی به اهداف ماموریت هایمان  به این کار ادامه می‌دهیم.

در «واشنگتن تایمز» و جاهای دیگر، روزنامه‌نگار، «کنت تیمرمن» از شبکه خبری فارسی صدای آمریکا،  همواره برای «به اندازه کافی انجام ندادن» برای تضعیف جمهوری اسلامی انتقاد کرده است، و برای تبدیل و یا تعطیل شبکه خبری فارسی صدای آمریکا تلاش می‌کند. واکنش شما به انتقادات  آقای تیمرمن چیست؟

من از تمام انتقادات سازنده و کسانی که دیدگاه‌های خارجی از عملیات دولت ایالات متحده ارایه می‌دهند استقبال می‌کنم. خدمت به عنوان مردم آمریکا در مورد فعالیت‌های دولتی آمریکا خود از جنبه‌های بنیادین روزنامه‌نگاری مسوول است. ما اعتقاد داریم که در حال انجام کار بزرگی به منظور بهبود برنامه‌نویسی، افزایش دست‌رسی به برنامه‌ها، و آوردن حقیقت برای مردم ایران هستیم. این اقدامات، یک راه طولانی را به سوی پیش‌برد کلیدی اهداف امنیت ملی ایالات متحده در بهبود ارتباط با مردم ایران و افزایش فشار بر جمهوری اسلامی برای پاسخ‌گویی طی خواهد کرد. آیا می‌تواند بهتر بشود؟ البته، و ما به منظور ارتقا‌ هر جنبه‌ای از ماموریت‌مان سخت در تلاش هستیم.

 شبکه خبری فارسی صدای آمریکا به تازگی تغییرات آشکاری در کارکنان و هم‌کاران داشته است. به عنوان مثال، آقای جمشید چاهلنگی دیگر در شبکه خبری فارسی صدای آمریکا نیست. اخراج و استخدام دوباره خانم رودی بختیار، بسیاری از ناظران صدای آمریکا را متعجب کرد. و آقای احمد باطبی، آقای کورش صحتی و علاقه‌مندان به دکتر محسن سازگارا به این اخراج‌ها ابراز اعتراض کردند. نمونه‌های ‌دیگری هم وجود دارد. آیا شما توضیحاتی برای تغییرات اخیر نیروی انسانی مشارکت کننده خواهید داد؟ آیا این نشان‌دهنده یک تغییر کلی در نیازهای سازمانی است  یا آیا این افراد جواب‌گوی نیازهای  اهدافی و الزامات تاسیس صدای آمریکا نبودند؟

ما از توجه بینندگان و ناظران خارجی در خصوص عملیات VOA – PNN قدردانی می‌کنیم. همان اندازه که من می‌خواهم اطلاعات بیش‌تری به خوانندگان شما به ارایه دهم ولی این مسایل مهم داخلی پرسنل دولت فدرال است، و تحت مفاد قانون حفظ اسرار و مقررات دیگر دولت ایالات متحده، من متاسفانه قادر به بحث بیش‌تر در مورد این مسایل در این‌جا نیستم.

آیا پایه‌ای برای شایعاتی که کارکنان پارازیت با هم کنار نمی‌آیند وجود دارد؟ آیا ما باید انتظار داشته باشیم که آقای کامبیز حسینی نقش خود را در پارازیت Parazit ادامه ندهد؟
با تشکر از شما برای این سوال، من مطمئن هستم که خوانندگان شما متوجه شدند که یک برنامه اصلی پارازیت روز  جمعه، ۱۶ دسامبر با میزبانی کامبیز حسینی پخش شد.  ما در VOA – PNN از موفقیت Parazit  بسیار افتخار می‌کنیم‌. این برنامه در میان موفق‌ترین برنامه‌ها در تاریخ VOA است، و هم چنین در میان تاثیرگذارترین برنامه‌های زبان فارسی. ما مشتاقانه منتظر ادامه موفقیت‌های شگفت‌انگیز پارازیت برای 2012 و فراتر از آن هستیم، و در واقع برای گسترش Parazit در سال 2012 نقشه داریم. اطلاعات بیش‌تری در این مورد به زودی خواهید داشت.

 چگونه موفقیت صدای آمریکا در داخل ایران را اندازه می‌گیرید؟ به عنوان مثال، چگونه می‌دانید که نه میلیون بیننده دارید؟ چگونه برنامههای مختلف صدای آمریکا را از نظر محبوبیت در داخل ایران می‌سنجید؟ برنامه‌هایی مانند پارازیت یا شباهنگ و غیره؟

البته این امر، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما است. در تلاش برای ارزیابی تعداد مخاطبان ما، در میان مسافران ما رای‌گیری انجام می‌دهیم. و هم چنین با مصاحبه تلفنی با ایرانیان در داخل ایران. البته در هر گونه رای‌گیری در یک جامعه بسته، نتایج به دست آمده به طرز قابل توجهی به دلیل ترس از حمله و سو‌ظن در مورد منابع رای‌گیری تحریف می‌شود. با این وجود، از طریق بسیاری از مخاطبین حدیثی به طور مستقیم از ایران یا از طریق رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های دیگر می‌دانیم که ما تاثیرگزار هستیم. به اندازه کافی مهم هستیم تا حدی که جمهوری اسلامی برنامه‌های ما را برای مردم ایران غیر قابل دسترس بسازد.

به عنوان مثال، آن‌ها بر برنامه‌های ما پارازیت تولید می‌کنند، وب سایت ما را مسدود می‌کنند، و در ارتباطات ما با ایرانیان داخل ایران تداخل می‌کنند. به تازگی، جمهوری اسلامی ایران هر‌گونه هم کاری با شبکه‌های بین‌المللی، از جمله شبکه خبری فارسی صدای آمریکا VOA – PNN را غیر‌قانونی خوانده، و کسانی که در چنین فعالیت‌هایی‌ درگیر باشند در حال حاضر به اتهام جاسوسی تحت تعقیب قرار می‌دهند. در سطح وسیع‌تری، ما می‌دانیم که دولت ایران با توجه به سطح و تنوع تداخل خود با فعالیت‌های ما، از تاثیر ما در داخل ایران بسیار نگران است.

به عنوان مثال، جمهوری اسلامی ایران منابع عظیمی را به تضعیف و بی‌اعتبار کردن تمام عناصر قدرت ملی ایالات متحده در مورد ایران اختصاص داده است و شبکه خبری فارسی صدای آمریکا VOA – PNN از این قاعده مستثنا نیست. در واقع، ما یک هدف با اولویت بالا هستیم. شروع و گسترش شایعات در مورد شبکه خبری فارسی صدای آمریکا VOA – PNN، برهم زدن و یا معرفی گمراه کننده در مورد سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، و انتشار و بزرگ نمایی مسایل داخلی شبکه خبری فارسی صدای آمریکا VOA – PNN همه شیوه‌های تثبیت شده جمهوری اسلامی است که در آسیب رساندن به ظرفیت ما برای به انجام رساندن ماموریت ما که به طور موثر در ارتباط بودن با مردم ایران است، هدف مند است. نمونه‌هایی از این شیوه کار بسیار است، اما من آن‌ها را دیگر اینجا تکرار نمی‌کنم. ولی  ما، هم چنان با وجود این اقدامات بدخواهانه جمهوری اسلامی ایران، به پیش‌رفت مداوم و حرکت به جلو با ماموریت بحرانی ما به طور پیوسته بدون در نظر گرفتن این اقدام‌ها برای پرت کردن حواس ما، متعهد هستیم.

چگونه با پارازیت‌ها و موانع دیگر که جمهوری اسلامی ایران با پخش برنامه‌های صدای امریکا VOA ایجاد می‌کند  کنار می آیید؟

موانع غیرقانونی دولت ایران در پخش برنامه‌های ما بخشی از تلاش‌های کلی جمهوری اسلامی ایران برای منزوی کردن ایرانیان از یکدیگر و از تماس با جهان خارج است. علاوه بر پارازیت‌های ماهواره‌ای، جمهوری اسلامی ایران وب را بلوک می‌کند. پی‌گرد فعالان اینترنتی، درگیری در فعالیت‌های جنگ تهاجمی سایبری، محدود کردن آزادی بیان ایرانیان از بسیاری راه‌های دیگر اقداماتی هستند که مانند یک «پرده الکترونیکی» دولت ایران در اطراف مردم ایران ساخته است.

 ما در صدای آمریکا و BBG از نزدیک با همکاران در جاهای دیگر در دولت ایالات متحده و سازمان های مربوطه برای مقابله با این «پرده الکترونیکی» کار کرده‌ایم. ما در حال حاضر بر روی یک تلاش جامع برای برداشتن این پرده الکترونیکی و مقابله با تلاش جمهوری اسلامی برای به اجرا درآوردن انزوای ایرانیان در پشت این پرده کار می‌کنیم .  رادیو و تلویزیون ماهواره‌ای تا حد زیادی شکل ارتباطی است که بیش‌ترین بازدید را از ایران دارد و از آن جایی که  در چارچوب دستورالعمل بیان BBG قرار دارد، BBG / IBB / VOA بر این عنصر از پرده الکترونیکی تمرکز دارد.

در همین حال، دیگران بر روی جنبه‌های آزادی اینترنت، جنبه‌های حقوق بشری انکار دست‌رسی ایرانیان به اطلاعات، تحریم‌های احتمالی اشخاص ثالث تسهیل کننده تکنولوژی، و بسیاری دیگر اقدامات متمرکز شده‌اند. در حال حاضر، در این‌جا برخی از پیوندهای آنلاین مربوط به محتوای مصاحبه وزیر با VOA – PNN، و مقاله در مورد «پرده الکترونیکی» است.

 کامبیز حسینی به تازگی در الجزیره ادعا کرد که صدای آمریکا محتوای برنامه محبوب پارازیت را سانسور نمی‌کند. از سوی دیگر، مترجم سابق‌ VOA، ملودی نواب‌صفوی، ادعا کرده است که صدای آمریکا او را برای بیان احساسات ضد جنگ عراق در تولید ویدیو موسیقی خصوصی او، Demokracy، از کار اخراج کرده است. با توجه به هدف صدای آمریکا VOA برای تطبیق با «اهداف گسترده‌ی  سیاست خارجی ایالات متحده»، چگونه صدای آمریکا می‌تواند ماموریت خود را «دقیق‌، عینی و جامع»، بدون وارد شدن در تناقضات اجرا کند؟

 ما تا حد زیادی به هر دو این افراد بااستعداد که در کنار هم‌کاران با استعداد خود در VOA – PNN  کار می‌کنند    افتخار می‌کنیم. ما روزانه برای آشتی دادن چالش‌های عملیاتی یک سازمان رسانه‌ای است که یک نهاد دولتی ایالات متحده هم هست کار می‌کنیم. و هدف ما این است که به صورت وسیع و بدون سانسور طیف وسیعی از دیدگاه‌ها را برای بینندگان ما در ایران تهیه کنیم. و در انجام این کار، ما از اهداف ماموریتی خود، اهداف گسترده سیاست خارجی که شما گفتید، و هم‌چنین استانداردهای روزنامه‌نگاری به عنوان دستورالعمل استفاده می‌کنیم.

بعضی از مردم بر این باورند که، با وجود شروع دیرتر، بی‌بی‌سی فارسی از صدای آمریکا در ایران با  نفوذتر است. در این زمینه، آن‌ها از کلماتی چون «حرفه‌ای» و «عینی‌تر»  استفاده می‌کنند.  واکنش شما به این نظرات چیست؟

 ما به بی‌بی‌سی فارسی از منظر یک رقیب دوستانه می‌نگریم، و موفقیت آن‌ها را خوش آمد می‌گوییم. مطمئنن رسیدن به مخاطب در ایران با توجه به موانع باورنکردنی کار آسانی نیست. تفاوت‌های ساختاری و سازمانی بین ما و بی‌بی‌سی وجود دارد، و ما هر دو کار برای رسیدن به موفقیت در درون ساختار کنونی سازمانی ما تلاش می‌کنیم. حرفه‌ای و بی‌طرفی بودن، یک هدف برای هر دو ما است و شبکه خبری فارسی صدای آمریکا  VOA – PNN هم‌چنان به کار در جهت دست‌یابی به بهترین سطح ممکن است از هر دو مشغول است.

شما تا به حال در موقعیت‌های کلیدی خدمات خارجی خدمت کرده‌اید، به عنوان مثال، شما مدیر دفتر حضور منطقه‌ای ایران در دوبی و مشاور ژنرال دیوید پترائوس در فرماندهی مرکزی ایالات متحده بوده‌اید. چه جنبه‌های از تجربه گذشته حرفه‌ای شما را بهتر برای نقش کنونی شما به عنوان مدیر ‌شبکه خبری فارسی صدای آمریکا آماده کرده است؟ با چه چالش‌هایی در شبکه خبری فارسی صدای آمریکا احساس می‌کنید که آمادگی نداشتید؟

در طول زندگی حرفه‌ای، من به عنوان معاون کنسولی فارسی زبان، نماینده میز ایران، گزارش‌گر سیاسی و اقتصادی ایران، خدمت کرده‌ام  و بعد از آن به عنوان افسر دیپلماسی عمومی و روابط عمومی ایران و همان‌طور که اشاره کردید، به عنوان مدیر RPO ایران در دوبی و به عنوان مشاور سیاسی فرمانده فرماندهی مرکزی. در طی این مدت من با هزاران ایرانی در کشورهای مختلف تعامل کرده‌ام و تاریخ، ادبیات و فرهنگ غنی ایران را مطالعه کردم. محیط  سیاسی و اقتصادی ایران را به دقیقن مطالعه کردم و بر روی کل طیف وسیعی از مسایل مربوط به سیاست مربوط به ایران در دولت ایالات متحده مشغول به کار بوده‌ام.

در هر حال من تا حد زیادی از کار بر روی مسایل و مناطق دیگر، به ویژه عراق و افغانستان  نیز لذت می‌بردم. ولی هر زمان که از من خواسته شده که تخصص حرفه‌ای و تعهد شخصی خودم را برای پیش‌برد سیاست ایالات متحده در ایران به کار بگیرم بسیار خوشنود بوده‌ام. این طیف وسیع تجارب عملن همه جنبه‌های مسایل ایران را به من نشان داد و با توجه به این طیف تجارب و عزم و اراده شخصی من از حمایت از یک سیاست موثر در قبال ایران، به من این احساس را داد که اساسن برای مقابله با چالش‌های مربوط به ایران به خوبی آماده هستم.

به طور خاص، من از تعامل پیچیده بین سیاست خارجی ایالات متحده و دیپلماسی عمومی ایالات متحده شناخت پیدا کردم. با مشکلات ذاتی کار در یک جامعه بسته، عوامل پیچیده سیاست داخلی که سیاست خارجی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، و چالش عمیق برای دستیابی به برقراری ارتباط در غیاب دست‌رسی امن و قابل اعتماد به مردم کشور دیگر. ‌من این نقاط قوت را به این کار آورده‌ام و تا حد زیادی از هدایت و حمایت متخصصان متعدد و مشاوران مجرب بر عناصر فنی و حرفه، تلویزیون، رادیو، و اینترنت بهره‌مند بوده‌ام.

موضوعی که بسیار تعجب‌آور بود، تجهیزات و آرایش  “ناظران”، “کارشناسان”  خارجی و صداهای دیگر که به دنبال نفوذ در BBG، VOA، کنگره، و بخش‌های دیگر دولت آمریکا در مورد عملیات VOA – PNN بودند. بعضی از آن‌ها  مفید و سازنده، و دیگران شاید کم‌تر. یکی از معیارهای ارزیابی این است که به چه اندازه رادیو و تلویزیون بین‌المللی برای ایران مهم است که بسیاری از ناظران می‌خواهند که ما موثر باشیم. ما از آن  قدردانی می‌کنیم و سخت کار می‌کنیم که این‌طور باشد.

آیا موافقید که از داستان اصل و نسب ایرانی خود صحبت کنیم؟ نیاکان شما به چه بخشی از ایران   برمی‌گردد؟ لطفن منافع خودتون را در مسایل موسیقی د، ادبیات، تاریخ توصیف کنید. کجا یاد گرفتید فارسی صحبت کنید؟

من در ایران متولد شدم و در خردسالی با پدر و مادرم در سال 1971 به ایالات متحده آمدم. من سابقه خانوادگی‌ام‌ را در جزییات توضیح نمی‌دهم، حتا اگر به شدت به میراث فرهنگی ایرانی‌ام افتخار می‌کنم، چون نمی‌خواهم که خانواده  باقی‌مانده در ایران را در هر‌گونه خطری قرار دهم. من بدون فارسی صحبت کردن بزرگ شدم چون پدر و مادرم پزشک و در چند سال اول در ایالات متحده در بیمارستان اینترن بودند، و من در بخشی از ایالات متحده بزرگ شدم که تعداد ایرانیان نسبتن معدود بود. من بیش از 40 سال است که در ایالات متحده زندگی می‌کنم.

به عنوان یک آمریکایی ایرانی‌تبار، من همیشه از هویت ایرانی‌ام آگاه بوده‌ام. و حتا با وجود چالش‌های بحران گروگان‌گیری آمریکایی‌ها در ایران در سال‌های 1980، من همیشه به میراثم افتخار کردم. و  به عنوان یک جوان ایرانی آمریکایی به طور گسترده‌ای در مورد ایران مطالعه کردم، و در باره عظمت و عمق تمدن ایران آموختم. من تنها یک بار در اواخر دهه 1970 به ایران سفر کردم و دیگر هیچ‌وقت بعد از آن. یکی از دلایل اساسی که باعث شد که در اواخر دهه 1990 دیپلمات شوم این بود که در ایجاد تغییرات مثبت در ایران کمک کنم، و در حالی که هیچ راه آسانی وجود ندارد، من احساس می‌کنم مجبورم به سعی خود ادامه دهم.

من برای اولین بار فارسی را در اوایل ۲۰ سالگی مطالعه کردم تا قادر به خواندن رمان‌ها و اشعار پدرم باشم. بعدها، من به هیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه ایالات متحده پیوستم و برای انجام مصاحبه‌های کنسولی بیش‌تر فارسی یاد گرفتم و بیش‌تر تمرین کردم تا بتوانم به عنوان یک افسر سیاسی کار کنم، و از آن روزانه در VOA – PNN استفاده می‌کنم. و هنوز راه درازی تا رسیدن به استادی در زبان زیبای مادری که در خور شکوه و جلال آن است دارم.

خدمتم را در VOA – PNN یک افتخار و یک وظیفه می‌دانم با توجه به اهمیت حیاتی که برای آمریکا و مردم ایران دارد‌. مانند بسیاری از آمریکاییان ایرانی‌تبار، از چنین شکاف اساسی بین دو طرف هویتم، گاهی اوقات غم و اندوه تجربه می‌کنم، اما صادقانه باوردارم که تنها از طریق شجاعت، وحدت، فداکاری و پشت‌کار کسانی که واقعن به آینده‌ای بهتر برای ایران می‌اندیشند، ما می‌توانیم تغییر مثبت ایجاد کنیم.

من وعده فوق‌العاده‌ای در جوانان در میان جمعیت ایرانی آمریکایی و ایرانی می‌بینم. و در امتداد این خط، از مشاوره با جوان ایرانی آمریکایی لذت می‌برم، و آنها را به در نظر گرفتن مشاغلی در خدمات عمومی برای میهن بزرگ خود آمریکا، که به آن‌ها فرصت‌های و آزادی‌های بسیار داده است ترغیب می‌کنم، و هم چنین در درک اهمیت حفظ میراث ایرانی خود و افتخار به آن به عنوان حامل مدرن یکی از بزرگ‌ترین تمدن‌های جهان.

 بیشتر بخوانید:

«نگاهی بر عمل‌کرد بخش فارسی صدای آمریکا»


 


فعالان ایران سولیداریتی و هم‌چنین فعالان حزب کمونیست کارگری ایران در تورنتو به مدت دو ساعت در یکی از مراکز اصلی تورنتو در دفاع از رضا شهابی، فعال کارگری و همه زندانیان سیاسی و در مخالفت با جمهوری اسلامی دست به اعتراض زدند.

بیشتر بخوانید:

«انتقال رضا شهابی، فعال کارگری به بیمارستان»

Click here to view the embedded video.


 


خبر / رادیو کوچه

روز پنج‌شنبه، 22 دسامبر، دولت مالت از تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های کشتی‌رانی مرتبط با کشتی‌رانی و سازمان حمل و نقل دریایی جمهوری اسلامی حمایت کرده است.

به گزارش رویترز، پیش‌تر دولت آمریکا نام یک شخص را هم‌راه با نام ده شرکت کشتی‌رانی مرتبط با ایران را که در کشور مالت مستقر هستند، در فهرست تحریم‌های تجاری خود قرار داد.

دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی اعلام کرد که این فرد و شرکت‌ها به خاطر تلاش برای دور زدن تحریم های ایران مجازات می شوند.

وزارت امور خارجه مالت گفته است که این شرکت‌ها را تعطیل نمی‌کند، اما با اعمال تحریم‌ها، این شرکت‌ها دیگر نمی توانند قراردادهای جدید ببندند.

جمهوری مالت مجمع الجزایری است که در جنوب اروپا در مرکز دریای مدیترانه قرار دارد.

 بیشتر بخوانید:

«گسترش دامنه تحریم‌ها علیه ایران در حوزه نفت»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته