-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ دی ۵, دوشنبه

Latest News from Emrooz for 12/25/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



دویچه وله: علی فتوت احمدی، کارشناس حوزه مخابراتی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از نفوذ شرکت‌های خارجی و به‌خصوص چینی در بخش تجهیزات مخابرات ایران انتقاد کرد. او گفت این شرکت‌ها، پیشنهادهای زیر قیمت با هدف تصرف بازار داخل ارائه می‌دهند و زمانی که شرکت‌های رقیب داخلی از دور خارج شدند، کاهش قیمت اولیه را در قیمت لوازم یدکی جبران می‌کنند.

این کارشناس حوزه مخابراتی افزود، هرگز این عرصه به داخلی‌ها داده نشد تا فرصت ا‌‌‌صلاح سیستم‌های خود را پیدا کنند. در نتیجه شرکت‌های فعال در این زمینه عملا طی ۲ تا ۳ سال گذشته کنار گذاشته و متخصصانی که برای آنها کار می‌کردند نیز بیکار شدند و بسیاری از نخبگان کشور را ترک کردند.

فتوت احمدی، استادیار دانشگاه شریف، در ادامه گفت: «علی‌رغم حجم زیاد سرمایه‌گذاری‌ها و امکاناتی که طی چند سال گذشته به خارجی‌ها داده‌ایم، این شرکت‌ها در روزی که باید، پای ما نماندند ... و اکنون که برای خوشایند برخی از کشورها، گفته‌اند که خدمات خود را در ایران متوقف می‌کنند، دیگر بدتر است.»

اشاره این کارشناس به تأثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران است که شرکت‌های بزرگ را وامی‌دارد از ادامه فعالیت در بازار اقتصادی ایران اجتناب ورزند.


 


بی بی سی فارسی: مجلس ایران به دوفوریت طرحی رای داده که که بر اساس آن بخشی از قانون حذف هدفمندی یارانه ها (حذف یارانه ها) تفسیر می شود با این هدف که جلوی اجرای نادرست این قانون گرفته شود.
در جلسه علنی مجلس، طرح استفساریه ماده ۱۲ قانون حذف یارانه ها مورد بررسی قرار گرفت که به امضای ۹۸ نماینده مجلس رسیده بود و از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در مجلس ۱۵۸ با بررسی این طرح به صورت دوفوریتی موافقت کردند.
موضوع این استفساریه بخشی از قانون است که در آن دولت مکلف شده که تمام درآمدهای حاصل از اجرای قانون را به حساب خاصی به نام هدفمندی سازی یارانه نزد خزانه داری کل واریز کند و آن را در قالب بودجه سالانه هزینه کند. اما نمایندگان مجلس می گویند که دولت این بخش از قانون را به نظر خود تفسیر کرده و تمام درآمدها را صرف یارانه نقدی کرده است.
محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس به عنوان یکی از طراحان اصلی این طرح گفت که پس از اجرای قانون حذف یارانه ها "بسیاری از پروژه های برق و گاز و آب دچار اختلال شده است و شرکت های ذیربط نه تنها قدرت پاسخگویی ندارند بلکه در پرداخت حقوق پرسنل خود نیز دچار مشکل شده اند و این وضعیت در شان نظام جمهوری اسلامی نیست."
آقای دهقان گفت که قانون تصریح دارد که تمام منابع حاصل از اجرای قانون حذف یارانه ها به حساب خاصی واریز شود و "عبارت مذکور شامل درآمد و منابع حاصل از فروش گاز، آب و برق و غیره قبل از قانون مذکور نمی شود."
برنامه حذف یارانه ها یک سال پیش در ابتدای زمستان با هدف اصلاح الگوی مصرف و افزایش قیمت شانزده قلم کالا و خدمات شروع شد و قرار بود دولت درآمدهای ناشی از افزایش قیمت ها را به حساب ویژه واریز و آنها را هزینه کند.
اما اکنون نمایندگان مجلس می گویند که دولت تمام درآمد های شرکت ها گاز، آب و برق را به این کار اختصاص داده در حالی که منظور قانونگذار "مابه التفاوت قیمت قدیم و جدید" بوده است نه کل درآمدها.
آقای دهقان گفت که قرار بود که درآمدی قبلی این شرکت ها "کمافی السابق برای اجرای تعهدات شرکت های مذکور هزینه شود."
برنامه این بود که دولت نیمی از پولی را که از افزایش قیمت ها به دست می آورد به صورت نقدی به خانوارها بدهد و نصف دیگر را در اختیار بخش تولید قرار داده یا در پروژه های عمرانی و اجتماعی هزینه کند.
آمار رسمی از عملکرد یک سال گذشته منتشر نشده است ولی گزارشها نشان می دهد که در خوش بینانه ترین حالت، در آمد دولت از این محل از نصف پولی که به خانوارها داده شده بیشتر نبوده و در نتیجه، برای تامین کسری بودجه از بانک مرکزی قرض گرفته و همچنین بخشی از بودجه وازتخانه های نفت و نیرو را برای این کار هزینه کرده است.
آقای دهقان گفت که "دولت بدون توجه به ماده قانونی همه درآمدهای قدیم و جدید را یک جا و برای هدفمندی یارانه و پرداخت پول به مردم دریافت می کند. برای همین نمایندگان این طرح را با قید دو فوریت ارائه کردند."
این عضو هیات رئیسه مجلس گفت که "هدف از تصویب قانون هدفمندی یارانه ها این بود که این قانون موجب رونق تولید و اقتصاد شود نه این که با برداشت نادرست از قانون یا زیرپا گذاشتن برخی مواد قانونی، عمران و آبادانی کشور را با اختلال مواجه کنیم."
اعتراض نمایندگان به تخلفات دولت
یک سال بعد از اجرای قانون حذف یارانه ها نمایندگان مجلس می گویند که دولت بخش های از قانون را اجرا نکرده و بخش هایی را نیز نادرست اجرا کرده است.
مصطفی کواکبیان نماینده سمنان گفت که "چندی پیش اعلام شد که بخشی از بودجه عمرانی مستقیما برای هدفمندی سازی یارانه ها پرداخت شده است" که علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ گفت که "اگر این طور باشد تخلف است."
به گفته آقای کواکبیان " اگر ده تا از این استفساریه ها نیز باشد ولی در عمل اجرا نشود فایده ای ندارد بنابر این، فوریت این طرح هیچ ضرورتی ندارد."
موید حسینی صدر نماینده خوی نیز در مخالفت طرح استفساریه از نمایندگان پرسید که "وقتی دولت قانون را اجرا نمی کند و ما برای قانونی که اجرا نمی شود استفساریه بنویسیم آیا این به شان مجلس لطمه نمی زند؟"
آقای حسینی صدر گفت که قانون روشن است و نیازی به استفساریه ندارد و "بهتر است به جای نوشتن استفساریه تاکید کنیم که دولت هر شش ماه گزارشی از اجرای این قانون را به دیوان محاسبات ارائه دهد."
اما موافقان این طرح نظیر حسن شعبانپور نماینده مرودشت معتقد بودند که وقتی به هر دستگاه دولتی مراجعه می کنند و علت عدم اجرای پروژه ها را می پرسند آنها می گویند که حتی در "پرداخت حقوق کارمندان" خود مانده اند چه برسد به اجرای پروژه ها.
بهروز جعفری نماینده سمیرم نیز گفت که "پیمانکاران به دلیل طلب هایی که از قبل دارند حاضر به اجرای طرح های جدید نیستند و ضرورت دارد که به این طرح رای داده شود."
چندی پیش مجلس کمیسیون ویژه "طرح تحول اقتصادی" با انتشار گزارشی اعلام کرد که در نتیجه تخلف در اجرای قانون حذف یارانه ها، دولت با کسری بودجه ۱۵هزار میلیارد تومانی رو به رو خواهد شد.
کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس که نحوه اجرای برنامه حذف یارانه ها را بررسی می کند، با انتقاد از تخلفات دولت هشدار داده بود که اگر روند فعلی ادامه پیدا کند "دولت با کسری منابع در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان مواجه می شود که این موضوع چالش ها و مشکلات خاصی را در پی دارد."
بنابر گزارش کمیسیون ویژه طرح تحول قرار بود قانون حذف یارانه ها در پنج سال اجرا شود اما "متاسفانه این موضوع عملا در اجرای قانون توسط دولت رعایت نشد که آثار نامطلوب آن در بخش های تولیدی اقتصاد به تدریج در حال نمایان شدن است."
پیش از انتشار گزارش کمیسیون ویژه مجلس عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات کشور که بازوی نظارتی مجلس است اعلام کرده بود که دولت در هشت ماه اول برنامه حذف یارانه ها نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان (۱۵ میلیارد دلار) از حساب بانک مرکزی، درآمدهای نفتی و بودجه عمومی کشور را برای پرداخت یارانه نقدی هزینه کرده است.
بنابر گزارش رئیس دیوان محاسبات از اول زمستان سال گذشته تا پایان مرداد امسال تقریبا ۲۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع حاصل از این قانون بوده است که برای اجرای آن هزینه شده است.
گزارش دیوان محاسبان نشان می داد که دولت از محل افزایش قیمت ها بیشتر از ده هزار میلیارد تومان درآمد داشته در حالی که یارانه نقدی که پرداخت کرده بیشتر از دو برابر این رقم بوده است.
کمیسیون ویژه مجلس در گزارش خود تاکید کرده بود که دولت اقدام عملی سریعی برای پرداخت "مطالبات شرکت های آب، برق، فاضلاب و گاز" انجام دهد تا درآینده با "با مشکلات زیر ساختی در این بخش ها مواجه نشود."
هشدار مجلس به دولت
علاوه بر این نگرانی مجلس این است که دولت در یک سال گذشته برخلاف قانون کمکی به صنایع و بخش تولید نکرده است و این کار ممکن است بخش تولید را با مشکلات جدی مواجه کند.
غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی امروز یکشنبه چهارم دی به خبرگزاری مهر گفته که آقای مصباحی مقدم گفته که تا کنون "به دلیل برخی ملاحظات پرونده تخلفات را به قوه قضائیه ارجاع نداده ایم."
سهم تولید در قانون حذف یارانه ها ۳۰ درصد از درآمدهای حاصل از افزایش قیمت ها بود اما در قانون بودجه امسال این رقم به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است و آقای مصباحی مقدم می گوید که "مشکل اینجاست که دولت نه ۳۰ درصد، بلکه حتی ۲۰ درصد منابع حاصل از هدفمندی حتی به صورت تسهیلات (وام بانکی) را نیز به تولید نداده است."
ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی مجلس تصریح می کند که هرگاه دست کم ده نفر از نمایندگان و یا یکی از کمیسیون های مجلس عدم رعایت شئونات قوه مقننه و نقض یا استنکاف از اجراء قانون و یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه های زیر مجموعه آنان را اعلام کند، موضوع بلافاصله از طریق هیات رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون مربوطه ارجاع می شود.
کمیسیون نیز حداکثر ظرف مدت ده روز به موضوع رسیدگی می کند و نظر خود را در گزارشی در اختیار هیات رئیسه قرار می دهد و اگر نظر کمیسیون به تصویب مجلس برسد، موضوع جهت رسیدگی به قوه قضاییه و یا سایر مراجع ذیصلاح ارسال می شود و خارج از نوبت و بدون تشریفات مورد دادرسی قرار می گیرد.


 


بی بی سی فارسی: حمیدرضا مقدم فر معاون فرهنگی سپاه پاسداران با اشاره به وقایع مربوط به سفارت بریتانیا گفته که "خود انگلیسی ها می خواستند و برنامه داشتند که دانشجویان و مردم وارد سفارت شوند ولی متاسفانه این بار افسران جنگ نرم ما در زمین دشمن بازی کردند."
آقای مقدم فر که پیش از آنکه معاون فرهنگی سپاه شود، مدیر عامل خبرگزاری فارس بود، گفته که وزارت خارجه در "حوزه دیپلماسی عمومی یا مردمی نمره صفر می گیرد و اصلا این دستگاه در این حوزه تعطیل است."
به نوشته خبرگزاری مهر، آقای مقدم فر گفته که ایران هدف جنگ نرم است و "در آماج جنگ نرم اولین هدف، رهبر کشور است که مورد هدف قرار می گیرد و در جمهوری اسلامی دو عامل باعث شد تا فروپاشی انجام نگیرد که این دو عامل یکی نقش رهبری و دیگری وجود نهادهایی چون سپاه و بسیج بود."
معاون فرهنگی سپاه گفته که حذف یارانه ها و بازار عرضه طلا و ارز می تواند وسیله ای برای جنگ نرم باشد.


 


تابناک: رييس كل دادگستري استان آذربايجان شرقي گفت كه براي تعيين نحوه اجراي حكم اعدام «سكينه آشتياني» منتظر نظر رييس قوه قضاييه هستيم.

به گزارش ايسنا حجت‌الاسلام شريفي در جلسه پرسش و پاسخ كه در جمع دانشجويان دانشگاه تربيت معلم آذربايجان برگزار شد، در پاسخ به سوالي در مورد آخرين وضعيت پرونده «سکينه آشتياني» و علت عدم اجراي حكم وي تصريح كرد: اين خانم دو اتهام داشت؛ يکي عمل نامشروع در حال احصان که حکمش رجم است و ديگري معاونت در قتل شوهر که بابت آن به ده سال زندان محکوم شده است.

وي ادامه داد: اين متهم اکنون در حال تحمل مجازات معاونت در قتل است اما چون ما امکانات رجم را نداشتيم، موضوع را به آيت‌الله هاشمي شاهرودي ـ رييس وقت قوه قضاييه ـ ارسال کردم که با توجه به مقارن شدن آن با جابه‌جايي رييس قوه قضاييه و مشغله‌هاي آيت‌الله شاهرودي، ايشان فرصت پيدا نکردند پاسخ مساله را براي ما ارسال کنند، به همين خاطر مسئله ماند براي دوران اخير.

رييس شوراي قضايي آذربايجان شرقي افزود: در دوران اخير هم آيت‌الله آملي لاريجاني بر اين نظرند که چون هدف اصلي اعدام است، پس اگر امکان رجم نيست به لحاظ فقهي مي‌شود اعدام را با چوبه دار انجام داد، منتها دستور داده‌اند قدري صبر کنيم تا با فقهاي ديگر بحث شود و نتيجه دقيق و روشني اتخاذ شود.

شريفي گفت: ما هم به اين خاطر که متهم در حال سپري کردن دوران مجازات معاونت در قتل است، گفتيم مشکلي وجود ندارد و عجله‌اي در کار نيست. به همين خاطر منتظريم ببينيم نتايج بررسي‌ها در مورد نحوه اعدام ايشان چيست.

شريفي گفت: آن چيزي که الان من مي توانم بگويم آن است که منتظريم ببينيم کسي که محکوم به اعدام با رجم شده است آيا مي‌شود با چوبه دار نيز حکم اعدامش را اجرا کرد يا خير و بلافاصله پس از دريافت نتيجه، حکم را اجرا خواهيم کرد.


 


مهر:رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر دولت در اجرای فاز جدید قانون هدفمندی یارانه‌ها، سهم تولید را نپردازد، پرونده‌اش را به قوه قضاییه ارجاع خواهیم داد، گفت: تاکنون به دلیل برخی ملاحظات، پرونده تخلفات را به قوه قضاییه ارجاع نداده‌ایم.
غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفتگو با مهر در مورد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: آنچه که مجلس در خود قانون تصویب کرده بود، اختصاص 30 درصد از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید بود که البته این رقم برای سالجاری به 20 درصد کاهش یافته است.

رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه دولت هم اکنون اجرای فاز دوم قانون هدفمندی را مدنظر قرار داده است، باید سهم 30 درصدی که در قانون در نظر گرفته شده است را بپردازد در حالی که هم اکنون مشکل اینجا است که دولت نه 30 درصد؛ بلکه حتی 20 درصد منابع حاصل از هدفمندی حتی به صورت تسهیلات را نیز به تولید ارجاع نداده است.

وی تصریح کرد: اگر این منابع در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، بسیاری از مشکلات آنها حل می‌شود و آنها می توانند ساختارهای تولیدی خود را تغییر داده و اصلاح کنند، به طوری که اتکا به انرژی از سوی صنایع کمتر و تولید با صرفه‌تر شود؛ در این صورت، تبعا مصرف انرژی نیز بهتر مدیریت خواهد شد و بهره‌وری افزایش می‌یابد.

به گفته مصباحی‌مقدم، اجرای این موارد، التزام عمل به این قانون لازم است و دولت اگر مطابق با این قانون عمل کند، می‌تواند آثار مناسبی را به بار آورد. البته باید توجه داشت که مجلس اختصاص کمک در قالب خط اعتبار انرژی را به عنوان کمک به تولید قبول ندارد؛ بلکه معتقد است که باید درآمد ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به دست بخش تولید برسد.

وی اظهار داشت: اگر دولت به تکلیف قانونی خود مبنی بر بازتوزیع درآمد در بخش تولید کشور عمل نکند، مجلس از اهرم‌های قانونی خود استفاده می‌کند و پرونده گزارش مربوط به عملکرد دولت و نواقصی که نسبت به اجرای قانون دارد را به قوه قضاییه ارجاع خواهد داد.

مصباحی مقدم گفت: ملاحظاتی که در مورد دولت وجود داشت، تا کنون مانع از ارجاع این پرونده به قوه قضاییه شده است، البته تقاضای همکاران ما در مجلس و نمایندگان این است که ماده 233 آئین نامه داخلی مجلس در مورد کیفیت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌‎ها مبنا قرار گیرد، یعنی گزارش تخلفات به قوه قضاییه ارجاع داده شود.

وی اظهار داشت: در این دوره به دلیل در نظر گرفتن پاره‌ای از ملاحظات، گزارش اجرای قانون بدون رعایت ماده 233 آئین نامه داخلی مجلس ارسال شد، اما اگر در دور جدید، دولت مجدد بخش تولید را فراموش نکند، نیازی به ارجاع به قوه قضاییه نیست.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سئوال که این اولتیماتوم تا کی ادامه خواهد یافت؟ گفت: آثار عمل به این اولتیماتوم در اقدام جدید مجلس نمود پیدا خواهد کرد.


 


مهر: رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از افزایش 40 تومانی قیمت دلار به یکباره و رسیدن آن به 1465 تومان خبرداد و گفت: فرارسیدن سال جدید میلادی تاثیری بر افزایش قیمت سکه در بازار داخلی نگذاشت.
محمد کشتی آرای در گفتگو با مهر از افزایش 40 تومانی قیمت سکه در بازار آزاد به یکباره خبرداد و افزود: نرخ دلار از 1425 تومان به 1465 تومان رسید و دلیل این افزایش قیمت مشخص نیست.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه اما افزایش قیمت دلار فعلا تاثیری بر نرخ سکه ها نداشته است، افزود: در حال حاضر قیمت سکه طرح قدیم 620 تومان، طرح جدید 605 تومان، نیم سکه 292 هزار تومان، ربع سکه 151 هزار تومان و گرمی 77 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه امروز بازارها و بورسهای جهانی تعطیل است، بنابراین قیمت سکه در بازار نسبت به دیروز تغییر خاصی را تجربه نکرده است، تصریح کرد: 3، 4 روز آینده نیز به دلیل فرارسیدن سال جدید میلادی، بازارهای جهانی تعطیل است و بعید است که قیمتها چندان تغییر کند.

کشتی آرای در مورد تاثیر ژانویه بر نرخ سکه ها گفت: بعید است که نرخ سکه ها افزایش یابد، زیرا اگر قرار بود افزایشی در این بخش داشته باشیم، تاکنون این افزایش قیمت اتفاق افتاده بود. معمولا افزایش قیمتها در ماه پایانی سال میلادی رخ می دهد و پس از سال جدید میلادی قیمت ها کاهش می یابد.

قیمت هر اونس طلا امروز در بازارهای جهانی مانند روز گذشته 1606 دلار و هر گرم طلای زرد 18 عیار در بازار داخلی 55 هزار و 640 تومان است.


 


ایلنا: نماینده تهران در مجلس هشتم شورای نگهبان را به رعایت عدالت در تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس نهم توصیه کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا،علی مطهری در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس گفت: عملکرد شورای نگهبان باید عادلانه باشد چرا که برای دست یافتن به مشارکت بالا در انتخابات پیش رو شورای نگهبان را به خودداری از سخت گیری‌های بی‌جا توصیه می‌کنم.

وی افزود: عملکرد درست این شورا می‌تواند به این مسئله کمک کند و نباید صرف عضویت در ستاد انتخاباتی آقای میرحسين موسوی و شیخ مهدی کروبی و یا اعتراض به روند انتخابات گذشته افراد رد صلاحیت شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: رد صلاحیت باید تنها شامل کسانی باشد که علیه نظام اقدام عملی کردند و نه کسانی که به دنبال کار سیاسی سالم بودند.

علی مطهری در ادامه نطق خود با اشاره به اهمیت انتخابات مجلس گفت: انتخابات مجلس نهم در شرایط خاص داخلی و خارجی برگزار می‌شود که در این شرایط حضور پر شور و مشارکت بالای مردم می‌تواند تصور موثر بودن تحریم‌های اقتصادی و یا فکر حمله نظامی و افزایش تحریم‌ها را از ذهن کشورهای غربی خارج کند.

وی افزود: مشارکت بالای مردم تاثیر به مراتب بیشتری از حمله نظامی به غرب دارد و فرصت طلایی برای جمهوری اسلامی است که وضعیت داخلی و خارجی خود را سامان بخشد لذا استفاده از این فرصت نیاز به تدبیر توام با حکمت دارد و فرصت‌ها را باید غنیمت شمرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خطاب به فعالین سیاسی کشور گفت: آیا می‌خواهید این انتخابات را مایه نزدیک شدن دل‌ها قرار دهید یا عاملی برای تسویه حساب‌های شخصی و ایجاد تفرقه بیشتر؟ آیا از ورود گرایش‌های مختلف که التزام فکری و عملی به قانون اساسی دارند استفاده می‌کنید یا سیاست پیاده کردن افراد مخالف خود را از قطار جمهوری اسلامی دارید؟

مطهری ادامه داد: آیا دنبال مجلسی مستقل آزاد و مانعی برای استبداد دولت‌ها هستید یا دنبال ایجاد شرایطی برای هموار کردن راه استبداد دولت‌ها؟ اگر پاسخ گزینه‌های اول است باید نمایندگان مردم وارد شوند نه کسانی که با حمایت دولت وارد مجلس شدند.

وی تاکید کرد: حمایت دولت از نمایندگان و ناظران خود منشا تخلفات مالی می‌شود چرا که حمایت دولت از ناظران خود مانع نظارت واقعی می‌شود.

فرزند شهید مطهری در ادامه خطاب به اصلاح طلبان گفت: به جاست که اصلاح طلبان انتخابات ۸۸ را با مسائل انتخابات پیش رو خلط نکنند و مطالبات خود را به طور جداگانه از راه‌های قانونی پیگیری کنند و در همین راستا شرکت در انتخابات مجلس را یک وظیفه دینی و ملی تلقی کنند.

این نماینده اصولگرا ادامه داد: اصلاح طلبان این رشد فکری و اجتماعی را دارند که این دو مسئله را از یکدیگر تفکیک کنند و از سویی دیگر ما می‌دانیم که امام علی (ع) از حق مسلم خود یعنی خلافت جامعه اسلامی گذشت و فرمود مادامی که کار غاصبان به ضرر شخص من است برای باقی ماندن اسلام از حق خود می‌گذرم بنابراین ما نباید برای حفظ جمهوری اسلامی ایران از برخی مطالبات خود بگذریم؟

علی مطهری در پایان با اشاره به وعده احمدی‌نژاد برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: نمایندگان باید این مسئله را مورد بررسی قرار دهند که آیا این مسئله شائبه انتخاباتی بودن دارد یا خیر، چرا که این موضوع احساس می‌شود.


 


معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات درباره برخي اظهارات اصولگرایان درخصوص حضور اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس گفت: رقیب اصولگرایان نه امکان دسترسی به رسانه‌های تصویری را دارد نه امکان استفاده از رسانه‌های مکتوب را. این‌ها که از حضور اصلاح طلبان و برابری فضا حرف می‌زنند گویا متوجه نیستند که فضای سیاسی کشور یک فضای شیشه‌ای است و جامعه نظاره گر رفتار‌ها است.

سید محمود میرلوحی در گفت‌و‌گو با ایلنا افزود: اصولگرایان از رانت‌های مختلفی مانند تبلیغات و امکانات تبلیغاتی برخوردارند از سوی دیگر تعداد رقبا و فضای حضور رقبا نیز محدود است. بنابراين نباید در فضایی که رقیب زبانش بسته است این همه بلبل زبانی کرد.

وی با اشاره به اینکه اصلاح طلبان دارای بلوغ و رشد کافی هستند، گفت: اصلاح طلبان روش تصمیم گیریشان بر اساس خرد جمعی است و هیچ وقت شیوه‌های فرماندهی ندارند در حال حاضر نیز اصلاح طلبان سخنگوی مشخصی ندارند البته شخصیت‌های مشخصی به عنوان چهره‌های اصلاح طلب شناخته می‌شوند.

وی درباره نگرانی اصولگرایان از عدم حضور اصلاح طلبان گفت: این نگرانی به این خاطر است که عدم حضور اصلاح‌طلبان موجب تقسیم شدن اصولگرایان خواهد شد زیرا اصولگرایان فکر می‌کردند که باحضور اصلاح طلبان متحد می‌شوند اما در حال حاضر که اصلاح طلبان را از صحنه خارج کردند خودشان به چند طیف تبدیل شده و رقابت درون گروهی بین آن‌ها بیشتر شده است.

میرلوحی خاطر نشان کرد: می‌توان سه دیدگاه مشخص برای اصولگرایان در نظر گرفت گروه اول افراطیون هستند که آنقدر مرگ بر این و نفرین بر آن گفتند که حالا نیز همدیگر را نفرین می‌کنند و مرگ بر هم می‌گویند.

وی در ادامه در تشریح گروه دوم اصولگرایان گفت: گروه دیگر عقلای راست و سنتی‌های راست هستند که اوضاع را می‌بینند و می‌دانند که تقسیم کردن جامعه و شکافهای عمیق بین بخش‌های مختلف کشور که نیاز به همدلی وحدت و نیاز به بسیج نیرو‌ها در مقابل مشکلات بین المللی دارد درست نیست به همین دلیل عقلای راست مرتب از اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات آینده دعوت می‌کنند.

این فعال سیاسی گفت: گروه سوم این وسط گیر کرده‌اند هم مي‌فهمند که عقلای اصولگرا درست می‌گویند هم اینکه از پول و قدرت اصولگرایان افراطی ترسیده‌اند لذا مرتب بین این دو گروه در رفت‌وآمد هستند و تعادل ندارند.

میرلوحی معتقد است:نظرات این سه گروه در جامعه مطرح می‌شود و در غیبت اصلاح طلبان و محدودیت‌های این طیف٬ به جای اصلاح طلبان تصمیم می‌گیرند و سخن می‌گویند.

وی بیان داست: اصلاح طلبان دیدگاه‌شان با اصولگرایان متفاوت است خصوصا در بخش حقوق اساسی مردم ٬ آزادی مدنی و ازادی مطبوعات و این‌ها مسائل مشخصی است. اصلاح طلبان شعارهایی چون ایران برای ایرانیان را می‌دهند و این در حالی است که اصولگرایان حتی با پیروان امام و خط امام هم به این دلیل که مثل آن‌ها فکر نمی‌کنند مخالف هستند.

وی با اشاره به اينکه اصولگرایان باور دارند که عدم حضور اصلاح طلب‌ها در انتخابات مانع شور انتخاباتی می‌شود، گفت: وقتی تنها طیف اصولگرا در انتخابات باشد مردم سوال می‌پرسند که با پول ملت چه کردید؟ پول نفت چه شد؟ و بسیاری از وعده‌های دیگر که محقق نشده به چه دلیلی است؟ به همین دلیل اصولگرایان می‌خواهند که اصلاح طلب‌ها در انتخابات حضور داشته باشند تا اولاً به بهانه این حضور به وحدت برسند و ثانیاً با بهانه گیری‌ها فضا را به نفع خود تغییر دهند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات خاطر نشان کرد: اصولگرایان افراطی نه افکار داخل را رصد می‌کنند نه فضای خارج را و تنها به پیرامون خود که عده‌ای متملق و چاپلوس هستند توجه دارند و حتی در بین خودشان برخی را با نام خواص مردود و ساکتین فتنه می‌خوانند و اصولگرایان سنتی را نیز قبول ندارند.

وی افزود: این گروه با اعلام اینکه ۴۰ میلیون ایرانی طرفدار ما هستند در شرایطی قرار گرفته‌اند که باید حضور این میزان طرفدار را ثابت کنند. لذا با نگاه کار‌شناسی متوجه این نکته هستند که بدون ایجاد فضای رقابتی نمی‌توانند این میزان افراد را در صحنه حاضر کرد.

میرلوحی گفت: شور انتخاباتی با فعال کردن و حساس کردن اقشار مختلف مردم در سطح ملی ایجاد می‌شود لذا عقلای اصولگرا می‌دانند که برای حضور حداکثری باید اصلاح طلبان نیز حضور داشته باشند اما تنها گفتن این مسائل کافی نیست.

وی تاکید کرد: حداقل‌ها برای حضور و اظهار نظر اصلاح طلب‌ها وجود ندارد لذا وقتی این طیف اظهار نظر نمی‌کنند اصولگرایان تلاش می‌کنند خلاء حضور اصلاح طلب‌ها را پر کنند.

میرلوحی با بیان اینکه در ابتدا اصولگرایان باید به این سوال پاسخ بدهند که چرا به جای اینکه اصلاح طلبان به عنوان یک طیف بزرگ در کشور برای خود تصمیم بگیرد اصولگرایان برای آن‌ها تصمیم می‌گیرند و برای آمدن یا نیامدن آن‌ها تکلیف تعیین می‌کنند گفت: اصلاح طلب‌ها صلاح کار خود را می‌دانند.

وی تاکید کرد: به طور معمول در فضای نزدیک به انتخابات مسئولین بنا را بر وحدت کشور و ایجاد شور انتخاباتی می‌گذارند نه اینکه برای حضور احزاب و گروه‌ها نظر شخصی بدهند.

میرلوحی با تاکید بر اینکه مشکل ما این است که این آقایان به جای دفاع از آزادی ٬ عدالت ٬ رقابت ٬ شور و مشارکت در انتخابات خط و نشان برای هم و برای طیف‌های مختلف می‌كشند،گفت: آقايان حتي دیگر حاضر نیستند که در پرده سخن بگویند و به راحتی اسم افراد و گروه‌ها را می‌آورند و حتی از این سخن می‌گویند که ما اجازه حضور اصلاح طلب‌ها را نمی‌دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در دوران اصلاحات همه امکانات اطلاع رسانی دست اصولگرایان بود در آن زمان هم نتوانستند تلاش‌ها و تحولات اقتصادی و پیشرفت‌های کشور را در دوران اصلاحات انکار کنند در یک مقایسه گذرا متوجه می‌شویم که در حال حاضر نیز همه امکانات اطلاع رسانی دست اصولگرایان است اما نمی‌توانند از کارهای خود دفاع کنند زیرا نقطه ضعف و مشکلات زیادی دارند.

این فعال سیاسی بیان داشت: با توجه به اینکه اصولگرایان در راس قدرت هستند خلاف‌هایی را در بدنه دولت و با رانتهای دولتی شکل داده‌اند که قابل انکار نیست. باید منتظر بود و دید که بعد از خروج این آقایان از دولت دیگر چه خلافهایی از این‌ها بر ملا خواهد شد.

وی تصریح کرد: این افراد کسانی هستند که چراغ به دست داشتند و به دنبال مشکلات و خلافهای اصلاح‌طلب‌ها بوده و هستند در حالی که عیوب و اختلاس‌های خود را نمی‌بینند.

میرلوحی تاکید کرد: اصلاح طلبان در شرایطی کنونی مورد پذیرش مردم هستند و نمی‌توان این جریان را از بدنه جامعه حذف کرد.

وی در پایان در خصوص اينكه بهتر نيست اصلاح‌طلبان در انتخابات شركت كنند، متذکر شد: در حال حاضر فضای مناسبی برای حضور اصلاح طلب‌ها وجود ندارد و اگر حداقل‌های اصلاح طلبان تامین نشود فضا برای حضورشان مناسب نیست. آقای خاتمی را همه می‌شناسند و می‌دانند که ایشان فردی معتدل است و همیشه حساب شده سخن می‌گوید وقتی ایشان فضا را مناسب نمی‌بیند یعنی فضا مناسب نیست.


 


ایلنا: دبیر کل حزب مردم سالاری گفت:اعضای جبهه پایداری در مجلس، می‌گویند ما اصلا آن ها(برخی از اعضای 8+7) را اصولگرا نمی‌دانیم؛ آن‌ها هم می‌گویند 11روز دورکاری آقای احمدی نژاد هم جاده خاکی بوده او رفته و بعد دوباره به جاده اصلی برگشته است. بعد می گویند مشایی را هم با دو سوت برمی‌داریم؛ ما هم می گوییم 7سال است عالم و آدم نتوانستند او را بردارند، شما چطور دو سوته او را بر می‌دارید؟

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، مصطفی کواکبیان شامگاه شنبه در مناظره‌ای با حجت الاسلام مجتبی ذالنور جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالن امام خمینی(ره) دانشگاه پردیس قم، در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که نظر شما در خصوص این ایده برخی از اصولگرایان که معتقدند اختلافات فعلی در اردوگاه اصولگرایان کار اصلاح طلبان است، چیست؟ اظهار داشت: تصور نمی‌کنم اختلافات فعلی اصولگرایان یک جنگ زرگری باشد، زیرا عده‌ای می گویند این جنگ، جنگ زرگری است و این ها نهایتا با هم یکی هستند؛ یعنی در سراسر کشور بالای 150کاندیدای مشترک دارند. مثلا می‌گویند 8+7، فقط 30درصد افرادش با جبهه پایداری تفاوت دارد و جبهه پایداری هم 10درصد با جریان انحرافی یا دولتی‌ها اختلاف دارند و نهایت امر این است که8+7 با دولتی‌ها حدود 40درصد اختلاف دارند که این مقدار اختلاف هم طبیعی است و در نهایت 150 اسم مشترک دارند.

وی افزود: اما بنده به نوبه خود فکر می‌کنم اختلافات اصولگرایان در مقطع فعلی خیلی جدی است؛ اگر چه ممکن است در بعضی جاها اسامی مشترک داشته باشند.

نماینده مردم سمنان در مجلس گفت: هر چه آیت الله مهدوی کنی به دوستان اصولگرای خود در جبهه پایداری می‌گوید شما را به خدا بیایید وحدت کنیم، پایداری ها می گویند ما نمی‌رویم. پس بنابراین، ما اصلاح طلبان چه کار به دعوای اصولگرایان داریم؟

وی خاطرنشان کرد: البته به نظر من آیت الله مهدوی کنی با توجه به جایگاه فعلی خود باید فراجناحی باشد و شاید درست نباشد که یک چنین شخصی بیاید و برای جریان اصولگرایی کار کند. به نظرم بهتر بود ایشان حالت فراجناحی داشت. اما با این حال باز هم می‌بینیم که خود اعضای جبهه پایداری حرف ایشان را گوش نمی دهند. پس اختلافات اصولگرایان به ما چه مربوط است که بگویند اصلاح طلبان باعث اختلاف اصولگرایان هستند؟

*اعضای جبهه پایداری می‌گویند با دو سوت مشایی را بر می‌داریم

کواکبیان یادآور شد: از دوستان جبهه پایداری در مجلس، در مورد همین قضایا پرسیدم، می گویند ما اصلا آن ها(برخی از اعضای 8+7) را اصولگرا نمی‌دانیم؛ آن ها هم می‌گویند 11روز دورکاری آقای احمدی نژاد هم جاده خاکی بوده او رفته و بعد دوباره به جاده اصلی برگشته است. بعد می‌گویند مشایی را هم با دو سوت برمی‌داریم؛ ما هم می گوییم 7سال است عالم و آدم نتوانستند او را بردارند، شما چطور دو سوته او را بر می دارید؟

وی گفت: ما هم دلمان می خواهد که اصولگراها به اتحاد برسند تا ما بدانیم حریف‌مان در انتخابات کیست.

بعد از سخنان کواکبیان، ذالنور هم در مقام پاسخگویی برآمد و به ابراز نظرات خود پرداخت.

بعد از سخنان ذالنور، کواکبیان با اشاره به این بخش از سخنان ذالنور که گفت اصلاح طلبان بهتر است در مقطع فعلی فکری به حال خود کنند، چون قبری هم از آن‌ها باقی نمانده تا ما بر سر آن فاتحه‌ای بخوانیم، گفت: شما می توانید بروید هر جا فاتحه بخوانید، اما بدانید استقبال مردم به اصلاح طلبان در همین انتخابات پیش رو، از اصولگرایان حامی دولت بیشتر است.

وی افزود: آقای ذالنور! قطعا اصولگرایی مثل علی مطهری از شما بیشتر رأی می‌آورد. مگر می‌شود جلوی آفتاب را گِل گرفت؟

*جریان خط امام(ره) نخواهد مرد

کواکبیان با تأکید بر این که هر وقت هر جریان سیاسی بخواهد یک دست شود، از درون متلاشی خواهد شد، گفت: مگر قرار است در رقابت سیاسی مجلس نهم که همه باید به مشارکت سیاسی بیاندیشیم، به حذف یکدیگر فکر کنیم؟ از این بابت من برای آقای ذالنور که می گویند قبری هم از اصلاحات باقی نمانده تا بر روی آن فاتحه‌ای بخوانیم، متأسفم.

وی خاطرنشان کرد: اصلاً آن ور آبی‌ها دوست دارند حاکمیت ما یک دست باشد، اما متأسفانه عده‌ای از اصولگرایان آن ور آبی‌ها را با اصلاحات یکی می دانند و فقط برای این که جای پای خود را محکم کنند و بخدا اشتباه می کنند. یعنی همانگونه که آن ور آبی ها اشتباه می کنند، این دسته از اصولگرایان هم که این گونه فکر می کنند اشتباه می کنند.

دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: جریان خط امام(ره) نخواهد مرد و از این جهت اگر آقای ذالنور می‌خواهد فاتحه بخواند، برود جایی که لازم است فاتحه بخواند.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می‌اندیشیم، گفت: ما از ابتدا هم با تحریم انتخابات مخالف بودیم و گفتیم که اگر 150نامزد در سراسر کشور داشته باشیم، لیست سراسری می‌دهیم و البته درصد احتمال پیروزی مان را هم، صد در صد می‌دانیم.

کواکبیان گفت: آن 14میلیونی که به آقای احمدی نژاد رأی ندادند باعث شدند رأی 40میلیونی شکل بگیرد و البته شاید عده‌ای از آنها در این انتخابات شرکت نکنند، اما اکثریت آن ها اگر نامزدهای مورد نظر خود را ببینند شرکت می‌کنند. از این جهت فقط باید به مشارکت حداکثری در انتخابات بیاندیشیم.

وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان ذالنور مبنی بر این که اصلاح طلبان سردرگم هستند، گفت: این اصلاح طلبان نیستند که سردرگم هستند، بلکه این اصولگرایان هستند که سردرگم اند، چرا که روزی، وقتی احمدی نژاد وارد مجلس شد، برخی از اصولگرایان از سر و کول هم بالا می رفتند تا از او تبرکی بگیرند، اما روزی هم بود که اصلا کسی به استقبال او نرفت.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی، افزود: این ها روی شان نمی‌شود بگویند احمدی نژاد، می‌گویند جریان انحرافی؛ بعد تازه می‌گویند ما با جریان انحرافی ائتلاف می‌کنیم؛ آخه این به ما می‌چسبد؟

*آقای ذالنور، راه‌های "شیمی درمانی" را بگوید

بعد از سخنان ذالنور در بخش دوم، کواکبیان با اشاره به سخنان ذالنور مبنی بر این که جریان انحرافی یک تومور و غده چند گرمی در کنار نخاع و مغز بدنه دولت است و جراحی آن کار ساده‌ای نیست و باید شیمی درمانی کرد، گفت: از آقای ذالنور می‌خواهیم راه‌های شیمی درمانی جریان انحرافی را هم بگوید؛ چون مثل این که ایشان چند واحدی پزشکی گذرانده‌اند.

*احمدی نژاد نامه رهبری را نادیده گرفت

کواکبیان با اشاره به این بخش از سخنان ذالنور مبنی بر این که دولت احمدی نژاد هدف و مسیر انقلاب را با وجود انحراف، گم نکرد، گفت: قهر 11 روزه آقای احمدی نژاد، برخی را به این فکر فرو برد که اصلا از اول آقای احمدی نژاد این گونه بوده است؛ زیرا مقام معظم رهبری در قضیه وزیر اطلاعات نامه خصوصی به آقای احمدی نژاد می‌دهند که من می‌خواهم آقای مصلحی در مقام وزیر اطلاعات باقی بماند و کنار رفتن ایشان نه به مصلحت شما و نه به مصلحت نظام است. این نامه نادیده گرفته می‌شود؛ بعد مقام معظم رهبری نامه رسمی به آقای مصلحی می‌دهند که شما به کارتان ادامه دهید؛ بعد دوباره در جلسه خصوصی به آقای احمدی نژاد می‌گویند که من کنار رفتن آقای مصلحی را به مصلحت نمی‌دانم. با همه این توضیحات بعد از قهر 11 روزه، آقای احمدی‌نژاد در جلسه هیئت دولت به آقای مصلحی می‌گوید برو بیرون. از آقای ذالنور می‌پرسم که این کجا با راه انقلاب می‌خواند؟

وی افزود: در دولت آقای هاشمی و آقای خاتمی، هیچ وقت به این وضوح، جبهه گیری در قابل رهبری معظم انقلاب نداشتیم.

کواکبیان گفت: ما که یادمان نرفته نامه مقام معظم رهبری در خصوص معاون اولی آقای مشایی، یک هفته در کشوی میز آقای رئیس جمهور بی‌جواب ماند.

*احمدی نژاد فکر می‌کرد مردم در 11 روز قهر او به خیابان می‌ریزند

وی خاطرنشان کرد: آقای احمدی نژاد فکر می‌کرد همه مردم با او هستند و اگر 11 روز در خانه بنشیند، همه مردم به خیابان‌ها می‌ریزند.

دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: آقای ذالنور! در حرف همه تابع رهبری هستند، اما در عمل چقدر این تابعیت وجود دارد؟

وی در ادامه با بیان این که یک عده از کلمه فتنه، نان می‌خورند، گفت: من از ابتدا هم گفتیم که معتقدم هر کس که خط امامی است، باید معتقد به ولایت فقیه باشد و کسی که خط امامی است نمی‌تواند مقابل رهبری موضع بگیرد. اصلا خود من اولین کسی بودم که در مجلس قبل از همه اصولگرایان کلمه فصل الخطاب بودن سخنان رهبری را به کار بردم.

بعد از سخنان ذالنور در بخش سوم، کواکبیان، با اشاره به سخن ذالنور مبنی بر این که برخی از سران اصلاحات گفته‌اند انتخابات را تحریم می‌کنیم، گفت: فلان آقا نظر خودش را گفته است.

وی افزود: آقای ذالنور! شما می‌گویید اگر فلان آقا را از اصلاحات بگیری، چیزی از اصلاحات باقی نمی‌ماند در حالی که اصلاحات بیش از 50 حزب هستند.

کواکبیان خاطرنشان کرد: ما به دنبال نهادینه کردن احزاب در کشور هستیم و وقتی هم که مقام معظم رهبری بحث نظام پارلمانی را مطرح کردند لازمه‌اش وجود احزاب قوی در کشور است.

*این که در انتخابات می‌آییم، بزرگترین موضع ماست

وی با اشاره به آن بخش از سخنان ذالنور مبنی بر این که آقای کواکبیان!موضع خود را مشخص کن، گفت: روزنامه مردم سالاری که هر روز منتشر می‌شود، موضع ماست؛ اصلا همین قدر که ما می گوییم در انتخابات می‌آییم، بزرگترین موضع ماست.

بعد از سخنان ذالنور در بخش چهارم کواکبیان با اشاره به سخنان وی مبنی بر این که بسیاری از احزاب اصلاح طلب را مردم نمی‌شناسند، گفت: این که شما احزاب اصلاح طلب را نمی‌شناسید مشکل ما نیست؛ برای مثال خانه کارگر در همه شهرها دفتر دارد و روزنامه‌اش هر روز منتشر می‌شود.

*وقتی وزارت کشور اجازه فعالیت به حزب مشارکت نمی‌دهد، چه توقعی دارید که لیست بدهند

وی افزود: آقای ذالنور! این که شما بگویید اصلاح طلبان فقط حزب مشارکت هستند و چون فاتحه آن‌ها خوانده شده، فاتحه اصلاحات خوانده شده، اشتباه است. مضاف بر این که وزارت کشور اجازه فعالیت به احزابی مثل مشارکت را نمی‌دهد؛ پس چه توقعی از آن‌ها دارید که لیست انتخاباتی بدهند؟

کواکبیان گفت: حالا شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم گفته ما به عنوان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات لیست انتخاباتی نمی‌دهیم، اما چه اشکالی دارد که برخی از احزاب لیست بدهند؟ برخی از شخصیت های اصلاح طلب هم گفته‌اند اصلاح طلبان لیست نمی‌دهند.

بعد از مناظره کواکبیان و ذالنور نوبت به پرسش و پاسخ دانشجویان رسید.

*حتما فتنه ای در کار بوده است

کواکبیان در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان بسیجی مبنی بر این که حوادث بعد از انتخابات را اعتراض می دانید یا فتنه؟ گفت: وقتی رهبری لفظ فتنه را به کار بردند حتما فتنه‌ای در کار بوده است.

*اگر رد صلاحیتم کنند اعتراض نمی‌کنم

وی در ادامه در پاسخ به سؤال دانشجوی بسیجی دیگری مبنی بر این که چه تضمینی وجود دارد که اگر حزب مردم سالاری در انتخابات شکست بخورد، شما نتیجه آن را بپذیرید؟ و نگویید تقلب شده است؟ گفت: ما مطمئن هستیم این اتفاق نمی‌افتد؛ اصلا اگر همین الان بگویند دیگر نماینده نیستم و یا در انتخابات پیش رو رد صلاحیت می‌شوی، اعتراض نمی‌کنم و اصلا بنای ما این نیست که بگویند به زور دنبال قدرت هستیم.

*اگر تخلفات به جایی برسد که ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی دخالت کند نباید از من ایراد گرفت

دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: آیت الله آملی لاریجانی رسما گفتند حتی اگر شکایتی از روند انتخابات نشود و ما احساس کنیم مجری انتخابات تخلف می‌کند، وارد می‌شویم؛ اگر تخلفات به جایی برسد که صدای ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی دخالت کند، نباید از من ایراد بگیرید.

*نیروگاه نطنز که امروز به آن افتخار می‌کنید، زمان خاتمی ساخته شد

وی پس از سخنان ذالنور مبنی بر این که دولت خاتمی به بیگانگان امتیاز داد تا تحریم نشود اما دولت احمدی نژاد روی اصول ایستاد و انرژی هسته‌ای را پیش برد، گفت: همین نیروگاه نطنز که شما الان افتخار آن را می‌کنید، زمان آقای خاتمی ساخته شد.

کواکبیان افزود: آقای حسن روحانی زمانی پروتکل الحاقی را امضا کرد که 80کشور دیگر هم امضا کرده بودند، و اصلا سؤال من این جاست که مگر می‌شود شورای عالی امنیت ملی کشور بدون تصویب رهبری کاری را صورت دهد؟

وی خاطرنشان کرد: چهارشنبه‌ای که گذشت جلسه غیر علنی مجلس در خصوص همین تحریم‌ها بود؛ یکی از نمایندگان گفت ما تا آخر ایستاده‌ایم و حتی اگر دو قطعنامه دیگر هم بدهند ما از موضع هسته‌ای کوتاه نمی‌آییم؛ البته این آقا فکر می‌کرد در نمازجمعه صحبت می‌کند.

*هنر این است که هم موضع هسته‌ای داشته باشیم و هم تحریم نشویم

عضو فراکسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی گفت: درست است که ما نباید از موضع هسته‌ای کوتاه بیاییم، اما هنر این است که هم موضع هسته‌ای داشته باشیم و هم قطعنامه نگیریم.

*سوریه، لبنان و فلسطین در موقع صدور قطعنامه علیه ایران، دستشویی‌شان گرفت

وی خاطرنشان کرد: برای مثال در قضیه قطعنامه علیه ایران در خصوص اتهام ترور سفیر عربستان، در موقع رأی دادن در موافقت یا مخالفت با قطعنامه علیه ایران، کشورهایی مثل سوریه، فلسطین و لبنان دستشویی شان گرفت؛ یعنی از جلسه بیرون رفتند تا به نفع ایران رأی ندهند.

*بی نظمی‌های دولت احمدی نژاد در تاریخ انقلاب بی سابقه بود

کواکبیان با تأکید بر این که بی نظمی ‌ایی که در این دولت شد، در تاریخ انقلاب سابقه نداشت، گفت: رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در آخرین سخن خود گفته است ما بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها را به مردم تزریق کردیم؛ شما بی‌جا کردید؛ شما غیر قانونی عمل کردید؛ او صریحا اقرار کرده است.

*کمتر خانواده‌اي است که بیکار و کمتر فامیلی است که معتاد نداشته باشد

وی گفت: آقای ذالنور! در حال حاضر کمتر خانواده‌اي است که بیکار نداشته باشد و یا در فامیل شان حداقل یک معتاد نباشد، بعد شما بگویید مملکت گل و بلبل است؟

کواکبیان در پاسخ به سخنان ذالنور مبنی بر این که دستاوردهای دولت احمدی نژاد، ارزش آن را داشت که حتی ده برابر تحریم‌ها بر کشورمان تحمیل شود، گفت: اگر با دید شما باشد که حمله به سفارت انگلستان هم مورد تأیید شماست. در حالی که باید پرسید چرا باید کاری کنیم که وزیر خارجه ما برود و در مقابل انگلیس تأسف بخورد؟

وی در پاسخ به این سؤال که نظر شما در خصوص حضور اصلاح طلبان در انتخابات چیست؟ گفت: ما همه نخبگان کشور را به حضور در انتخابات و ثبت نام در آن تشویق می کنیم و علاوه بر آن با تحریمی ها موضع داریم. اصلا تحریم را بر خلاف وصیت نامه سیاسی امام راحل می دانیم.

دبیر کل حزب مردم سالاری در خصوص نظرش راجع به بیانیه اصلاح‌طلبان لندن نشین در خصوص تحریم انتخابات گفت: فلان کس آن ور آبی غلط می‌کند.

*پسرجان! ماهم برای وحدت اصولگرایان دعا می‌کنیم، اما چه کنیم، نمی‌شود

وی در پایان در خصوص دعای یکی از دانشجویان بسیجی که دعا می‌کنیم اصولگرایان به وحدت برسند تا شاهد حضور امثال آقای کواکبیان در خانه ملت نباشیم، گفت: پسرجان! ما هم برای وحدت اصولگرایان دعا می‌کنیم، اما چه کنیم که این اتفاق نمی‌افتد.


ایلنا: جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته که اگر بدنه دولت یک وزنه 100کیلویی باشد،جریان انحرافی درون آن یک غده چند گرمی است، اما این غده یک تومور بدخیم است که کنار مغز و نخاع این بدنه قرار گرفته و جراحی آن ممکن است تبعاتی برای نظام داشته باشد. وقتی هم كه نمی‌شود جراحی کرد، باید شیمی درمانی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذالنور، شامگاه شنبه در مناظره با مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری در محل سالن امام خمینی(ره) دانشگاه پردیس قم، بعد از سخنان کواکبیان مبنی بر این که امیدواریم اصولگرایان به وحدت برسند، اظهار داشت: آقای کواکبیان برای آیت الله مهدوی کنی و دیگر اصولگرایان تعیین تکلیف کردند، در حالی که بهتر است ایشان، اول در مورد جبهه اصلاحات صحبت کند که قبری هم از آن باقی نمانده تا ما بر سر آن فاتحه‌ای بخوانیم؛ از این رو اگر آقایان به فکر نجات جبهه اصلاحات باشند، بهتر است.

وی با اشاره به سخنان کواکبیان مبنی بر این که اعضای جبهه پایداری حرف آیت الله مهدوی کنی را گوش نمی کنند، گفت: اصولگرایی با اشخاص تعریف نمی‌شود، بلکه اصولگرایی یک خط کش و شاقول است و ما با آن ابزار افراد را می‌سنجیم.

جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به این بخش از سخنان کواکبیان مبنی بر این که انتظار داشتیم با توجه به جایگاه آیت الله مهدوی کنی که ریاست مجلس خبرگان را بر عهده دارد، فراجناحی می‌بود، گفت: آیت الله مهدوی کنی در رأس جبهه اصولگرایی که مبنایش یک گفتمان است قرار دارد. یعنی پاسداری از اهداف و اصول انقلاب اسلامی و شخصیتی مانند ایشان قطعا فراجناحی است؛ اما نمی‌شود کسانی که 180درجه با انقلاب زاویه دارند را بگویند، شما داخل انقلاب هستید.

*اصلاح طلبان به دنبال اختلاف در اصولگرایان هستند

وی با اشاره به این بخش از سخنان کواکبیان مبنی بر این که اصولگرایان به خودی خود گرفتار اختلاف هستند و از این جهت اختلافات‌شان کار اصلاح‌طلبان نیست، گفت: این که اصلاح طلبان به دنبال اختلاف میان اصولگرایان هستند، چیزی نیست که بتوان مخفی کرد.

ذالنور در ادامه سخنان خود با بیان این که اصلاح طلبان به هیچ وجه حیات قبلی خود را ندارند، گفت: اصلاح طلبان در حال حاضر مضطرب هستند و نمی‌دانند در خصوص انتخابات چه تصمیمی بگیرند؛ حتی رسانه‌های بیگانه هم می‌گویند آن‌ها شفاف نیستند.

وی افزود: اگر اصلاح طلبان یک درصد احتمال پیروزی می دادند به طور قطع، با قدرت وارد انتخابات می شدند، اما چون احتمال پیروزی نمی دهند، نمی دانند چه تصمیمی بگیرند. البته آن ها فکر می کنند که اگر افراد ناشناخته اصلاح طلب در برخی شهرها نامزد شوند، شاید رأی بیاورند.

این کاندیدای احتمالی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز اصلاح طلبی یک بدن بی سر است و خودشان به این موضوع اعتراف دارند؛ یعنی آن ها یک تشکل از هم پاشیده اند که برخی می‌گویند بهتر است در انتخابات وارد شویم و برخی می‌گویند وارد نشویم.

وی با بیان این که آقای خاتمی گفته اصلاح طلبان بیایند یا نیایند، 60درصد مردم در انتخابات مجلس نهم شرکت می‌کنند، گفت: اصلاح طلبان چند فکر با خود می کنند، یکی این که شانس پیروزی خود را کم می بینند، یکی این که می خواهند حضور حداکثری مردم در انتخابات را کمرنگ کنند و در نهایت این که نظام را بترسانند که اگر ما اصلاح طلبان نیاییم، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات کم خواهد شد، تا در نتیجه شورای نگهبان کاری کند که افراد از فیلتر شورای نگهبان به راحتی عبور کنند؛ همچنین اختلاف اصولگرایان هم راهبرد اصلاح طلبان در این انتخابات است.

ذالنور، بعد از سخنان کواکبیان، یعنی در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به این سؤال مجری برنامه مبنی بر این که با توجه به مشکلات اقتصادی مردم و از جمله بیکاری و تورم موجود، چه تضمینی وجود دارد که مردم در انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشند؟ گفت: مردم از اول انقلاب حضور پرشوری در انتخابات ها داشتند و این به میزان آب و نان آنان نبوده است.

وی افزود: اگر چه امروز هم وضعیت موجود مردم مطلوب نیست، اما ملاک حضور مردم در پای صندوق‌های رأی این چیزها نبوده که اگر معیشت‌مان سخت شد در انتخابات نباشیم.

جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان انتقادی کواکبیان مبنی بر این که در انتخابات پیش رو باید به مشارکت حداکثری اندیشید و نگاه حذفی نداشت، گفت: نگاه من، نگاه حذفی نبود، بلکه اتفاقا آن هایی که برای حضور مردم در انتخابات شبهه ایجاد می‌کنند و می‌گویند لیست انتخاباتی نمی‌دهیم، نگاه حذفی دارند.

وی خاطرنشان کرد: مردم هم معطل نگاه این و آن به انتخابات نیستند و خودشان در انتخابات می‌آیند.

ذالنور گفت: اعتقادم بر این است که آن سلسله جنبان‌ها که فکر می‌کنند مردم همراه آن‌ها هستند و مردم را به یک مسیر خاص دعوت می‌کنند، مشکل ما با آن هاست.

*نظام، نگرانی از اشتباه مردم ندارد

وی تصریح کرد: نظام، نگرانی از اشتباه مردم ندارد، چون نیت های مردم پاک است اما شاید در مصداق شناسی اشتباه کنند. پس کسانی هم که به میرحسین موسوی رأی دادند هم کار درستی کردند اما باید راه را از کسانی که با بیگانگان بودند جدا کرد و مردم هم در 9دی همین را گفتند.

این فعال سیاسی، با اشاره به سخنان کواکبیان مبنی بر این که ما خط امامی هستیم و به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می اندیشیم، گفت: خط امام(ره) خطی است که رهبری در 14خرداد سال گذشته، مبانی آن را تبیین کردند و هر کس به آن شاخص ها نزدیک تر باشد، مورد قبول ماست.

وی در ادامه با اشاره به این بخش از سخنان کواکبیان مبنی بر این که اصولگرایان سردرگم هستند، زیرا یک روز در مجلس، از سر و کول هم بالا می‌روند تا از او تبرکی بگیرند، و یک بار اصلا به استقبال او نمی‌روند، گفت: تفاوت جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی در همین است که اصلاح طلب‌ها، به لیدرهای خود می‌گویند، حتی وسط جهنم هم بروی با تو هستیم، اما در اصولگرایی ملاک ما اشخاص نیست، بلکه شاخص‌هاست.

ذالنور افزود: در اصولگرایی اگر بنای ما به تقابل باشد، نزدیک‌ترین فرد هم باشد زیر پا له می‌کنیم و ما تعصب به افراد نداریم و اسیر طرفداری از کسی نیستیم.

*جریان اصلاحات راه خود را از سران فتنه جدا نکرد

وی با بیان این که زمانی که اوباما می‌خواست جایزه صلح نوبل را دریافت کند، چشم میلیاردها نفر به او بود و او گفت من این جایزه را زیر پای سران فتنه می‌ریزم و از آن ها تعریف کرد، گفت: با همه این احوال، جریان اصلاحات، هیچ گاه راهشان را از سران فتنه جدا نکردند، اما مردم راهشان را جدا کردند؛ چون منافع حزبی و گروهی ندارند و برای خوردن به جلو نمی‌آیند.

جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: احمدی نژاد یا هر کس دیگری، وقتی از مسیر اصولگرایی فاصله بگیرد، راه ما از او جداست.

*جریان انحراف غده‌ای در کنار مغز و نخاع دولت است/جراحی تبعات دارد؛ باید شیمی درمانی شود

وی در ادامه سخنان خود در خصوص شاخص های جریان انحرافی هم گفت: ما منکر این جریان نیستیم، اگر چه رئیس جمهور می گوید این فقط نظر مخالفان دولت است، اما این طور نیست. البته این طور هم نیست که کل بدنه دولت جریان انحرافی باشد.

ذالنور افزود: اگر بدنه دولت یک وزنه 100کیلویی باشد، جریان انحرافی در درون آن، یک غده چند گرمی است، اما این غده یک تومور بدخیم است که کنار مغز و نخاع این بدنه قرار گرفته و جراحی آن کار سختی است. اما اگر نمی توانیم جراحی کنیم، به این دلیل است که ممکن است، این جراحی تبعاتی برای نظام داشته باشد. اما سؤال این جاست که نباید برخورد شود؟ چه کسی گفته وقتی نمی شود جراحی کرد، شیمی درمانی هم نمی شود کرد؟

وی با بیان این که ما معتقد به اصل و فرع هستیم، گفت: رهبر انقلاب گفتند قطار انقلاب به سمت صحیح خود پیش می رود، اگر چه در یک واگن آن دعوا باشد.

*جریان انحرافی به احمدی نژاد گفت، برای رفتن از قم به تهران، از ساوه برو تا انار هم بخریم

جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: معتقدیم اگر احمدی نژاد پشت ماشین انقلاب رفت تا از قم به تهران برود، جریان انحرافی او را از مسیر صحیح تر منحرف کرد و ماشین انقلاب را به جاده ساوه انداخت و گفت در جاده ساوه انار هم می خریم، اما در نهایت به سمت تهران می روند و هدف گم نشده است، اما اگر موسوی پشت ماشین انقلاب می‌نشست و قرار بود از قم به تهران بیاید، سر از اراک و کرمانشاه و در نهایت آن ور مرز ایران در می آورد و بعد خداحافظ شما. حتی اگر رهبری هم در این مسیر ایست می داد، به ایست او توجهی نمی‌کردند.

بعد از سخنان کواکبیان در بخش سوم، ذالنور با اشاره به سخنان کواکبیان مبنی بر این که دولت احمدی نژاد بیشترین جبهه گیری در مقابل رهبری را داشته است، گفت: مگر من از احمدی نژاد دفاع می کنم که او اشتباه نکرده است؟ ملاک من ملاک های اصولگرایی است که هر کس فاصله بگیرد با او کاری نداریم.

ذالنور گفت: آقای کواکبیان! شما که می گویی من کلمه فصل الخطاب بودن سخنان رهبری را قبل از همه نمایندگان در مجلس به کار بردم، چرا از برخی حمایت های اصلاح طلبان از سران فتنه نمی گویی؟ سران اصلاح طلب و اتاق فکر اصلاح طلبی چه کسانی هستند؟ و موضع آن ها نسبت به سران فتنه چیست؟ و اصلا خود شما چطور خود را از آن ها جدا می‌کنی؟

وی تأکید کرد: احمدی نژاد اگر سر سوزنی از رهبری فاصله بگیرد مقابلش هستیم.

جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: آقای موسوي خوئینی ها همین چند روز پیش گفت که موسوی و کروبی بازهم بهترین گزینه‌های ما هستند.

وی گفت: حرف من به آقای کواکبیان این است که اگر افرادی مثل آقای موسوی خوئینی ها را از اصلاح طلبی بگیرید چه کسی در آن می ماند؟

ذالنور با بیان این که اگر بازهم به انتخابات ریاست جمهوری سال 88برگردم به احمدی نژاد رأی می دهم گفت: یک طرف جناب آقای رضایی بود که اقبال عمومی نداشت و رأی به او در حقیقت کاستن از رأی رقیب احمدی نژاد یعنی آقای موسوی بود، و آن طرف هم که آقای کروبی بود که رأی او پایین تر از آرای باطله بود.

وی خاطرنشان کرد: من که در مقام سینه چاک دفاع از دولت احمدی نژاد بودم امروز منتقد او شده‌ام و کار او را زیر سؤال می برم.

جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان کواکبیان مبنی بر این که احمدی نژاد در خصوص دستورات رهبری تعلل کرد، گفت: اگر آقای احمدی نژاد 11 روز در خانه می نشیند، بعد از آن 11 روز آسمان و ریسمان را به هم می بافد که من با رهبری هستم اما آقای موسوی در دانشگاه گرگان به دانشجویان خط می داد که آن ها بگویند، بسیجی دیکتاتور اخراج باید گردد.

*میرحسین موسوی می گفت قانون اساسی وحی منزل نیست

وی افزود: آقای موسوی کسی بود که کد می دهد و می گوید قانون اساسی ما که وحی منزل نیست و اگر اصلی با مردم سالاری مغایرت داشت می شود آن را عوض کرد؛ در حالی که به نظر من هیچ کدام از اصول قانون اساسی ما با مردم سالاری در تضاد نیست.

ذالنور گفت: اگر آقای خاتمی تنها 1 روز قهر می کرد، ممکلت را به آشوب می کشاندند چون افراد خاصی پشت سر او بودند.

*استخوان بندی جریان اصلاحات، احزاب مشارکت، مجاهدین، مجمع روحانیون مبارز و کارگزاران است

بعد از سخنان کواکبیان در بخش چهارم، ذالنور با اشاره به سخن کواکبیان مبنی بر این که اصلاح طلبان بیش از 50حزب در کشور هستند، گفت: شما خرده احزابی که بیشتر به ngo شبیه هستند را در قالب حزب معرفی می کنید و خیلی از مردم هم آن ها را نمی شناسند؛ شاید هم این بخش از سخنان شما پیام بازرگانی و تبلیغ حزب مردم سالاری بود. زیرا استخوان بندی جریان اصلاحات، احزاب مشارکت، مجاهدین انقلاب اسلامی، مجمع روحانیون مبارز و کارگزاران هستند.

ذالنور افزود: آقای کواکبیان! کدام یک از این احزاب، موضع شان، مثل موضع شما در انتخابات است؟ آیا ائتلاف شما اتفاق می‌افتد؟ چه شده که ائتلاف نمی‌کنید؟

*آقای کواکبیان! نه اصولگرائید و نه اصلاح طلب

وی خطاب به کواکبیان گفت: شما خودتان می گویید اصولگرا نیستید، از طرفی هم با تعریفی که از تفکر خود دارید اصلاح طلب نیستید؛ پس با یک اسم جدید جلو بیایید.

ذالنور بعد از سخنان کواکبیان در بخش پایانی، با اشاره به سخن وی مبنی بر این که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات لیست انتخاباتی نمي‌دهد اما چه اشکالی دارد احزاب اصلاح طلب لیست بدهند؟ گفت: اصلا این شورای هماهنگی جبهه اصلاحات چه کسانی هستند؟ در قانون سیاست کسی را نداریم که بگوید دلم می‌خواهد لیست نمی‌دهم. چرا لیست نمی‌دهید؟ چون ائتلاف ندارید؟

بعد از مناظره ذالنور و کواکبیان نوبت به پرسش و پاسخ دانشجویان رسید.

یکی از دانشجویان حامی احمدی نژاد خطاب به ذالنور گفت: تفکیک احمدی نژاد و مشایی خنده دار است زیرا یا احمدی نژاد این قدر نادان است که این انحرافی که شما این قدر از آن دم می‌زنید را نمی‌بیند، یا به قول برخی علما طلسم شده است؛ خوب علما بیایند و این طلسم را باطل کنند؛ به علاوه این که دکتر{احمدی نژاد} چون تعطیلات عید نرفته بودند، 11 روز به دلیل فشار کاری به خانه رفتند.

ذالنور در پاسخ به این دانشجو گفت: من در سخنانم رئیس جمهور را از مشایی تفکیک نکردم بلکه گفتم یک تومور بدخیم به نخاع دولت احمدی نژاد چسبیده است.

*مشایی شاید طلسم کند/علما طلسم باطل نمی‌کنند

وی افزود: در مورد این که آقای احمدی نژاد طلسم شده، اعتقاد ندارم ایشان صد در صد طلسم شده است. اما این که آقای مشایی برای ان که بخواهد در پازل رئیس جمهور جای بهتری داشته باشد هر کاری از جمله جادو و جمبل ممکن است انجام دهد. البته در خصوص این که علما طلسم را باطل کنند، باید گفت که علما طسم نمی کنند تا آن را باطل کنند، چون اساسا طلسم خارج از حوزه علمیه است.

جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری مبنی بر این که انتخابات نهمین دوره مجلس، در لیست جامعتین هستید یا در لیست جبهه پایداری؟ گفت: اولا که هنوز جامعتین و جبهه پایداری کسی را رسما به عنوان نامزدهای لیست خود معرفی نکردند و ثانیا این که من مستقل هستم و از هیچ جریانی هم درخواست نکردم در لیست شان باشم؛ البته آن ها هم با من صحبتی نکرده‌اند.

*رهبری به احمدی نژاد گفت می توانی از رئیس جمهوری استعفا دهی

وی در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری مبنی بر این که آیا این قدر که از احمدی نژاد گفته شد، در دولت اصلاحات هم مسئله گریز از حکم ولایت را سراغ دارید؟ گفت: در قضیه وزیر اطلاعات و قهر 11 روزه آقای رئیس جمهور، خود آقای احمدی نژاد به رهبری گفت اگر من نتوانم با وزیر اطلاعات کار کنم، می‌توانم استعفا بدهم یا نه؟ که رهبری هم به آقای احمدی نژاد فرمودند می‌توانی استعفا بدهی؛ بعد رئیس جمهور می‌گوید من رفتم 11 روز در خانه نشستم تا فکر کنم استعفا بدهم یا نه، که البته من این کار آقای احمدی نژاد را درست نمی‌دانم؛ اما با تمام این احوال، رئیس جمهور بعد از 11 روز در تلویزیون حاضر شد و گفت رابطه من با رهبری رابطه پدر و فرزندی است؛ که البته من انتقاد به این سخن آقای احمدی نژاد کردم و گفتم رابطه با رهبری فراتر از رابطه عاطفی پدر و فرزندی است، چون چه کسی گفته پدر همیشه درست می‌گوید؟ رهبری در جایگاهی است که مشروعیت همه ارکان نظام با اوست.

ذالنور تأکید کرد: رئیس جمهور احمدی نژاد مقابله شفاف و رسمی با رهبری نداشته است، اما مجموعه دولت اصلاحات انحراف از آرمان‌های انقلاب داشت. اصلا دولت اصلاحات گریز از این آرمان‌های انقلاب داشت.

*تهدید به استعفای خاتمی از رئیس جمهوری شمشیری زیر گلوی علی بود
در این لحظه ذالنور در پاسخ به کواکبیان که گفت آقا ذالنور مغلطه هم حدی دارد؛ ما می گوییم انحراف شخص رئیس جمهور شما می‌گویی دولت اصلاحات از آرمان‌های انقلاب انحراف داشت؛ گفت: در تحصن طلاب در مسجد اعظم قم برای برکناری مهاجرانی، آقای خاتمی به مرحوم آیت الله مشكینی تلفن کردند که این تحصن را تمام کنید؛ آقای مشكینی گفتند این‌ها با حرف من نیست شما تضمینی بدهید که مهاجرانی را بر می‌دارید من بگویم تحصن را تمام کنند؛ آقای خاتمی در پاسخ گفت مگر می‌شود با حرف هر کسی وزیر را برداشت؛ آقای خاتمی تأکید کرد: مهاجرانی کاره‌ای نیست، او مجری برنامه‌های فرهنگی من است؛ مشکل این طلبه‌ها من هستم و من استعفا می‌دهم. بعد از این تلفن، آیت الله مشكینی به رهبر معظم انقلاب تلفن کرده و ماجرا را گفتند، رهبر معظم انقلاب هم به آقای مشكینی گفتند به طلاب بگویید، تحصن را جمع کنند؛ دوباره آقای مشكینی گفتند طلاب به حرف من گوش می‌دهند، اگر امکان دارد چند جمله‌ای را شما بفرمایید من بنویسم و برای آن‌ها بخوانم تا تحصن را جمع کنند. بعد آقای مشگینی به مسجد اعظم که خود من هم در آن جا بودم آمدند و سخنان رهبری را خواندند که ای مالک اشترها برگردید؛ این مالک اشترها برگردید اشاره به جریان جنگ امام علی با معاویه دارد که دشمنان شمشیر در زیر گلوی امام علی(ع) گذاشتند و گفتند به مالک اشتر بگو برگردد؛ یعنی تهدید به استعفای آقای خاتمی از رییس جمهوری، شمشیری بود زیر گلوی علی.

*دهک‌های پایین جامعه از دولت رضایت دارند

وی در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری مبنی بر این که با این همه حمایت و هزینه‌ای که برای آقای احمدی نژاد شد، چه خدمتی به مردم شد؟ گفت: کارشناسان اقتصادی موافق و مخالف دولت پیش بینی می کردند با تحول اقتصادی کشور، تورم بالای 60درصد داشته باشیم، اما نشد؛ دولت کارهای بزرگی کرده است. باید رفت در دهک‌های پایین جامعه و رضایتمندی را دید.

جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در دولت خاتمی با منبای توسعه سیاسی اصلا تیم اقتصادی نداشتیم، اما این دولت فحش خورد و کارهای اقتصادی بزرگی کرد.

*ریشه دولت خاتمی در دولت هاشمی بود

وی افزود: به دولت قبلی در خصوص اقتصاد هیچ نمره‌ای نمی‌توان داد چون کارنامه‌اش سفید است و کاری نکرده؛ در حالی که در دولت هاشمی ده‌ها برابر دولت خاتمی کار اقتصادی شد. البته من خیلی انتقاد به دولت آقای هاشمی دارم و اصلا ریشه اصلاحات را در دولت آقای هاشمی می‌دانم.

ذالنور گفت: در دولت آقای خاتمی امتیاز به بیگانگان داده شد تا تحریم نشویم اما این دولت روی اصول ایستاد و انرژی هسته‌ای را به پیش برد.

وی بعد از سخنان کواکبیان در خصوص وضعیت بد اقتصادی مردم و بیکاری در جامعه گفت: من نگفتم وضع مملکت گل و بلبل است، بلکه معتقدم ریشه این مشکلات به 8سال دولت اصلاحات بر می‌گردد.

*دولت خاتمی یکی از عوامل لو رفتن برنامه هسته‌ای ایران بود

جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به این بخش از سخنان کواکبیان مبنی بر این که هم موضع هسته‌ای داشته باشیم و هم تحریم نشویم، گفت: آقای روحانی می‌گفت ما در حال چانه زنی با سه وزیر خارجه اروپایی بودیم و گفتیم مردم ما نمی‌پذیرند ما پروتکل الحاقی را قبول کنیم؛ شما امتیازاتی به ما بدهید تا مردم راضی شوند؛ آقای روحانی تعریف می کند که بعد از این سخنان این سه وزیر خندیدند و گفتند مردم یعنی نمایندگان مجلس که عصاره مردم هستند و آن ها هم که طرح سه فوریتی آوردند که پروتکل الحاقی را بپذیرید. یعنی آن ها آب به آسیاب دشمن ریختند.

وی مدعی شد: یکی از عوامل لو رفتن برنامه هسته‌ای ایران دولت خاتمی بود که فضایی درست کردند که دنیا روی سر ما ریختند.

ذالنور گفت: اما زمانی که دولت آقای احمدی نژاد روی کار آمد به دنیای غرب گفتند تا حالا ما اعتماد سازی کردیم حالا شما اعتماد سازی کنید. یعنی آقای احمدی نژاد اگر قرار بود ماشین انقلاب با ماشین دنیای غرب شاخ به شاخ هم قرار گیرند، فرمان ماشین انقلاب را کند و گفت اگر شما می‌توانید جلو بیایید و خوشبختانه تا حالا هم هیچ غلطی نتوانستند انجام دهند.

*دستاوردهای دولت احمدی نژاد در بحث هسته‌ای، ده برابر این تحریم‌ها را می‌ارزد

وی گفت: وقت نیست دستاوردهای هسته‌ای دولت احمدی نژاد را بگویم که ده برابر این تحریم‌ها هم می‌ارزید تا به آن ها برسیم.


 


ایلنا: دبير انجمن‌كارفرمايان پتروشيمي در خصوص سرمايه گذاري در بخش پتروشيمي گفت: تعداد زيادي از طرح‌هايي كه در عسلويه در انتظار اجرا است، به دليل نبود منابع مالي كه علت اصلي آن تحريم است هنوز اجرا نشده است.

محمدحسن پيوندي در گفت‌وگو با ايلنا افزود: اعتبار لازم براي بسياري از اين طرح‌ها با فاينانس چين ايجاد شد كه در حال حاضر به دليل بروكراسي‌هاي اداري كه در اين كشور وجود دارد، اجراي طرح‌ها با مشكل روبرو شده است.

وي با بيان اين كه دولت بايد شرايط خاصي را براي گشايش اعتبارات ايجاد كند، تاكيد كرد: گشايش اعتبارات هم مي تواند طرح هايي را كه در عسلويه معطل مانده سرعت دهد و هم طرح هايي را به اجرا برساند كه خوراك اصلي آنها از پارس جنوبي تامين مي شود.

رئيس كارگروه پتروشيمي كميسيون انرژي اتاق بازرگاني پيشنهاد كرد: بهتر است دولت با استقرار دفتري قوي در چين، مسائل فاينانس را تسهيل كند چرا كه بسياري از طرح ها در عسلويه و پارس جنوبي از اين طريق سرعت مي گيرد.

به گفته پيوندي منابعي كه از صندوق توسعه ملي براي اجراي طرح هاي پتروشيمي اختصاص مي يابد محدود بوده و بهتر است دولت با تسهيل كردن گشايش فاينانس چين، برخي مشكلات بر سر راه پروژه‌هاي نفت و پتروشيمي را بردارد.


 


ایلنا: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: «نسبت به دریافت پول‌های غیر قانونی مدارس هیات امنایی از والدین دانش آموزان، بارها با ما تماس گرفته می‌شود.»

"علی عباسپور تهرانی فرد" در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه «من چندین بار این مسئله را به آقای حاجی بابایی و مسئولین ذی ربط تذکر داده‌ام» افزود:« هر بار که با ارائه مدارک، تخلفات این مدارس را تذکر می‌دهیم آقایان عنوان می‌کنند که دریافت این مبالغ تنها محدود به یک مدرسه است که با آن برخورد می‌کنیم.»

هیچ برخوردی با مديران متخلف صورت نمي‌گيرد

وی تصریح کرد: «بعد که ما پیگیری می کنیم می‌بینیم هیچ برخوردی هم با مدير متخلف آن مدرسه صورت نگرفته است.»

عباسپور خاطرنشان کرد: «وقتی مدیر مدرسه جرات می‌کند براساس مصوبه هیات امنا مدرسه از والدین دانش آموزان پول غیر قانونی دریافت کند نشان دهنده آن است که کار به جایی رسیده که اصلا مدیر مدرسه از این اقدام خود واهمه‌ای ندارد.»

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات از اعزام بازرسان کمیسیون به این مدارس یاد کرد و افزود: «وقتی هم که از طرف کمیسیون به مدارس هیات امنایی بازرس اعزام مي‌كنيم، بخش‌نامه‌ای به آنها نشان می‌دهند که بر مبنای آن پول از والدین دانش آموزان دریافت می‌کنند.»

وزیربايد پاسخي قانع کننده داشته باشد

وی با تاکید بر اینکه «ما پیگیر این مسئله خواهیم بود تا وزیر پاسخي قانع کننده براساس قانون اساسی و قوانین موجود برای ما داشته باشد» خاطرنشان کرد: «اگر وزارت آموزش و پرورش در برخورد با این موضوع تعلل کند اقدامی فراتر از تذکر با آن انجام خواهیم داد.»

عباسپور تاکید کرد: «اگر تذکر کار ساز نبود ناچار می شویم مسئله را تا حدودی رسانه‌ای کنیم و اگر این کار هم نتیجه نداد مجبور می شویم موضوع را رسما در مجلس مطرح کنیم و باز اگر از این اقدام هم جواب نگرفتیم از مکانیزم های آیین نامه داخلی مجلس و قانون اساسی استفاده خواهیم کرد.»

نمي گذاریم آموزش و پرورش با سیاست گذاری‌های غلط دچار خدشه شود

وی با بیان اینکه ما به دنبال چالش و درگیری با هیچ یک از وزارت خانه ها نیستیم و سعی می کنیم مسایل را باتعامل حل کنیم افزود: «آقای حاجی بابایی از همکاران خوب ما در مجلس بودند اما این بدان معنا نیست که به خاطر دوستی هایی که وجود دارد چشم خود را بر روی واقعیات ببندیم و مسئولیت خود را فراموش کنیم.»

عباسپور آموزش و پرورش را در بسیاری ازموارد درمعرض خطر عظیمی دانست و تصریح کرد: «وظیفه ما این است که وارد عمل شویم و نگذاریم آموزش و پرورش که تعیین کننده آینده نظام است با سیاست گذاری های غلط هر چند دوست ما دچار خدشه شود.»


 


خبرگزاری فارس: نائب ریس مجلس شورای اسلامی گفت: ما معتقدیم باید تلاش کنیم که دولت کارش به سلامتی تا پایان دوره تمام شود، اما من همین امروز شهادت می‌دهم که اگر وزیری به مشایی تعدی کند به طور حتم آقای رئیس جمهور او را عزل و در این امر لحظه‌ای نیز تردید نمی‌کند و من صریح و روشن می‌گویم مشایی رهبر جریان انحرافی در کشور است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پس از نشستی که ‌نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی با محمد رضا باهنر در امام‌زاده سید محمد اصفهان داشتند جلسه پرسش و پاسخی نیز برگزار شد. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل اینکه تاکنون جریان انحرافی از مسیر خود منحرف نشده این است که جریان اصولگرایی پیرو محض روحانیونی مانند آیت‌الله مصباح‌ها و یزدی‌ها بوده است و فتنه بزرگ‌تر آینده توسط جریان انحرافی نیست بلکه توسط برخی اصولگرایانی است که کج‌فهمی دارند.
وی اظهار داشت: اصولگرایی یک شخص نیست بلکه یک مشی است، بنابراین هیچ‌گاه منحرف نمی‌شود، اما اصولگرایان همیشه در معرض انحراف هستند و آنچه می‌تواند پادزهری برای این امر باشد مراقبه دائمی انسان‌ها و تعمق بخشیدن بصیرت است.
وی ادامه داد: بصیرت واقعی این است که انسان بداند شمر نیز جزو جانبازان صفین است و تا مرز شهادت در رکاب حضرت علی ‌(ع) پیش رفت، بنابراین هیچ‌ شخص یا گروهی نمی‌تواند خود را از انحراف مصون بداند و همه باید به خداوند پناه ببریم.
باهنر در ادامه تاکید کرد: هر کس در هر زمانی که زندگی می‌کند وظیفه‌ای دارد که باید به آن عمل کرده و بصیرت خود و اطرافیانش را تعمق بخشد.
‌وی اضافه کرد: همه ادعای بصیرت داریم اما شاخص ما ولی‌فقیه است و افراد را از میزان نزدیکی آنها به ولایت‌فقیه و تبعیت از آن می‌توان سنجید.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیدگاه افراد مختلف فرق دارد، بیان داشت: در این راه شخصی ممکن است آیت‌الله مصباح یزدی را نزدیک‌ترین فرد به رهبر ‌بداند و شخصی دیگر جامعه روحانیت، حوزه علمیه و مرجعیت را شاخص قرار دهد اما تبلور بالای همه این شاخص‌ها ولی‌فقیه است.
وی ادامه داد: اگر کسی به بهانه حمایت از ولی‌فقیه بگوید من به حوزه‌های علمیه، روحانیت و مرجعیت کاری ندارم، این فرد ولی‌فقیه را هم قبول ندارد اما جرات نمی‌کند، این موضوع را بیان کند که این موضوع را به چشم در شرایط کنونی جامعه دیده‌ایم.
باهنر در ادامه گفت: در همین سه تا چهار سال گذشته افرادی را دیدیم که ادعای دفاع تبعیت مطلق از ولایت‌فقیه را داشتند اما در نهایت کم آوردند.
وی با بیان اینکه همیشه این خطرات وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک انتخابات هستیم و بالاخره افرادی انتخاب می‌شوند، اما فرض کنید به این نتیجه برسیم که موقعی که 313 یار امام زمان (عج) نداریم که آقا ظهور کند، چگونه 290 آدم خوب می‌توان برای ورود به مجلس جمهوری اسلامی ایران انتخاب کرد زیرا اگر این افراد وجود داشته باشند یعنی دو تا 3 میلیون افراد قابل اعتماد و یار امام زمان (عج) داشته‌ایم.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر در این افکار بمانیم باید همه چیز را تعطیل کنیم و فقط منتظر ظهور باشیم، اما در حال حاضر مسئله مهم این است که مجلس نهم و رئیس جمهور دهم در راه است و باید این‌ مباحث را مدیریت و البته به خدا پناه برد و نیز به کسانی مراجعه کرد که راه را می‌شناسند.
وی در پاسخ به این سئوال که اگر قرار است جبهه متحد اصولگرایی همه احزاب را جمع و از هر کدام نماینده‌ای داشته باشد پس چرا اشخاص حقیقی مانند لاریجانی و قالیباف نیز که ممکن است کاندیدای انتخابات باشد در 7+8 سهیم شده‌اند و برای آنها نماینده در نظر گرفته شده است، گفت: این افراد حوزه تأثیر رای دارند، به طور مثال قالیباف مجموعه بزرگی تحت عنوان حزب پیشرفت عدالت دارد که در جلسات استان‌ها نیروهای تشکیلاتی او حضور می‌یابند.
باهنر اضافه کرد: نماینده‌های مجلس حزب منسجم ندارند اما فراکسیون اصولگرایان در مجلس 220 عضو دارد که از این افراد احتمال اینکه 100 نفر از آنها بار دیگر رای آورند وجود دارد و چه حزبی قوی‌تر از این که مدعی حضور 100 عضو در مجلس باشد.
وی در ادامه بیان داشت: بنابراین بیشتر نماینده‌های هر دوره مجلس از دوره‌های قبلی هستند و ظرفیت بزرگی در کشور تشکیل می‌دهند که از جامعه مهندسین، موتلفه، پایداری نیز بزرگ‌تر است و باید از آنها حمایت شود.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این مجموعه بیش‌ترین شانس را برای انتخابات دوره آینده مجلس دارد بنابراین نمی‌توان آنها را حذف کرد.

یکی از نمایندگان تشکل دانشجویی با بیان سئوالی از باهنر با اشاره به اینکه شما در فضای انتخابات سال 88 اعلام کردید، به احمدی‌نژاد رای دهید اما چندی پیش اعلام کردید که رای من به احمدی‌نژاد نبوده است، ...؟‌ باهنر در پاسخ به این سئوال تصریح کرد: من برای مسئله تبلیغات و کارکرد تشکیلاتی و حزبی با تکلیف شرعی شخصی قائل به تفکیک هستم، زمانی که گفتم به احمدی‌نژاد رای ندادم حدس می‌زدم که احمدی‌نژاد زمانی روبه‌روی آقا می‌ایستد که بالاخره نیز احمدی‌نژاد 1۱ روز به خاطر حکم آقا قهر کرد و رفت.
وی ادامه داد: من این را در فضای سیاسی کشور پاک شده نمی‌دانم، در حال حاضر با هم کار می‌کنیم و مشکل و دعوایی نداریم اما این کار کوچکی در فضای نظام جمهوری اسلامی نبود.

*مشایی رهبر انحراف در کشور است باهنر در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: ما معتقدیم باید تلاش کنیم که دولت کارش به سلامتی تا پایان دوره تمام شود، اما من همین امروز شهادت می‌دهم که اگر وزیری به مشایی تعدی کند به طور حتم آقای رئیس جمهور او را عزل و در این امر لحظه‌ای نیز تردید نمی‌کند و من صریح و روشن می‌گویم مشایی رهبر جریان انحرافی در کشور است.
وی ادامه داد: زمانی که احمدی‌نژاد این اشتباه شاخص را کرد آقای داوود احمدی‌نژاد مشایی را نقد کرد و اگر قرار شد روزی ثابت شود احمدی‌نژاد این‌گونه فکر می‌کند او را هم نقد می‌کنند و همان 20 میلیونی که او را بالا برد رئیس‌جمهور را پایین می‌آورند و این برداشت شخصی من است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من نمی‌گویم به آن نقطه رسیده‌ایم، گفت: اما می‌گویم خدا نکند روزی برسد که ما از اصل عدم سیاست کفایت رئیس جمهور در کشور استفاده کنیم که به نفع هیچ‌کس نیست.‌
وی اضافه کرد: الان وضعیت جریان انحراف در کشور ما این‌گونه است شما ممکن است بگویید من اشتباه می‌کنم اما برداشت من این است که همین امروز هم اعتقاد احمدی‌نژاد به مشایی با اعتقاد سال 89 و 90 عوض نشده و هنوز می‌گوید من با تمام توان از مشایی حمایت می‌کنم، از طرفی تردید ندارم آقا حضور مشایی را در نظام اجرایی جمهوری اسلامی مصلحت نمی‌دانند و این مکتوب آقاست.
نایب رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: با این وجود اگر قرار باشد میان احمدی‌نژاد و موسوی یکی را انتخاب کنم، 10 سال دیگر هم باشد می‌گویم احمدی‌نژاد.
وی اضافه کرد: برخی افراد می‌گویند اگر فشار بیاورید آقا نیز تسلیم می‌شود، اما این سخنان را قبول نداریم و نمی‌گوییم آقا تسلیم شود بلکه می‌گوییم اگر بخواهیم متدین باشیم ممکن است نظر مشورتی به آقا بدهیم ولی در نهایت ‌باید از ایشان تمکین کنیم.
باهنر تصریح کرد: در هر صورت عرض من این است که ‌در زمان حضرت امام نیز این موارد بود و آخرین نفری که اجازه داد عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر در مجلس مطرح شود امام خمینی (ره) بود.
وی افزود: حق هم همین است و من این را به عنوان انتقاد به امام نمی‌گویم، اما آخرین نفری که قانع شد و اجازه داد امام بود که با بیانیه‌اش سبب شد 11 میلیون رای بنی‌صدر که بیش از 25 میلیون امروز قیمتش بود، یک شبه از بین برود.
نایب رئیس مجلس در بخشی از سخنان خود گفت: مشکلی که به جز جریان فتنه در انتخابات هست این است که در هر دوره تأثیر پول در انتخابات بیشتر می‌شود به طور مثال نماینده‌ای میلیاردی برای انتخابات خرج می‌کند.
وی ادامه داد: شورای نگهبان و قوه قضائیه رایزنی کرده‌اند زمانی که فردی بیش از حد عرف پول خرج کرد سریع خبرش را منتشر کنند تا به انتخابات نرسد و جلوی آن گرفته شود.
باهنر در پاسخ به سئوال دانشجویی که بحث نامه به آقا را صحیح جواب دهید، گفت: درباره نامه باید بگویم ما از این ارتباطات و بحث‌ها با آقا یکی دو تا نداریم، من هر روز درباره هر چه به ذهنم برسد برای آقا نامه می‌نویسم و پرونده‌ام پیش آقا مفصل است.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بالاخره من سی سال در فضای سیاسی بوده‌ام، شاید هم لیاقت نداشته‌ام اما رهبر معظم انقلاب دو دوره است به بنده حکم عضو تشخیص مصلحت نظام دادند و این در حالی است که از کل مجلس شورای اسلامی سه نفر عضو خبرگان هستند که دو نفرشان به دلیل ریاست در مجلس است.
وی اضافه کرد: شرمنده محبتی که رهبر انقلاب به من دارند هستم و نامه به آقا زیاد می‌نویسم که یک نامه را آقایان فهمیده و افشا کردند، اما 99 نامه دیگر را که خودم نوشته‌ام تنها خود می‌دانم.
وی اضافه کرد: من از کسی نمی‌ترسم خیلی‌ها می‌خواستند این موضوع را به من بچسبانند که باهنر به موسوی تبریک گفته و رای داده که همه دروغ است، من یک روز هم به انتخاب شدن موسوی راضی نبودم و از زمان حزب جمهوری با او بحث داشتم.
در ادامه نیز نماینده دانشجویان خطاب به باهنر؛ مشخص است که شما با آقای احمدی نژاد مشکل دارید که باهنر نیز در جواب بیان داشت: من به اختلافات خود با احمدی‌نژاد افتخار می‌کنم.


 


خبرگزاری فارس: این روزها اسفندیار رحیم‌مشائی سرگرم واگذاری پی‌در‌پی مسئولیت‌های دولتی است که ارتباط مستقیمی با ماموریت وی برای ساماندهی فعالیت‌های انتخاباتی جریان انحرافی دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، چندی پیش اخباری مبنی بر جایگزینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای اسفندیار رحیم‌مشائی به ریاست کمیسیون فرهنگی دولت منتشر شد که آغازی برای کناره‌گیری رئیس دفتر رئیس جمهور از مسئولیت‌های متعدد وی بود.

اگر چه برخی رسانه‌ها علت این امر را "توصیه پزشکان" پس از انجام جراحی پلک رئیس دفتر رئیس جمهور و بیماری دیابت وی ذکر کرده بودند اما سید محمد حسینی دلیل این مسأله را "کارهای زیاد و عدم فرصت‌گذاری مشائی برای حضور در جلسات کمیسیون فرهنگی" اعلام کرد.

به فاصله چند روز بعد گمانه‌‌زنی رسانه‌ها مبنی بر احتمال کناره‌گیری مشائی از سایر‌ مسئولیت‌های وقت‌گیری که دارد، به حقیقت پیوست و محمود احمدی‌نژاد با صدور حکمی علی‌اکبر جوانفکر را جایگزین رئیس دفتر خود در شورای نظارت بر صدا و سیما کرد.

تحلیل‌ها و گمانه زنی‌ها به همین جا ختم نشد و برخی دلیل کناره‌گیری مشائی از مسئولیت‌هایش در دولت را در راستای "فعالیت‌های انتخاباتی" وی ارزیابی کردند و این تحلیل با انتشار برخی اخبار در روزهای اخیر، خیلی زود ردای واقعیت بر تن پوشید.

چندی پیش رسانه‌ها از برگزاری نشست انتخاباتی هزار تن از حامیان دولت با محمود احمدی‌نژاد در سالن اجلاس سران خبر دادند و اگر چه اطرافیان رئیس جمهوری از جمله سید مجتبی ثمره‌هاشمی مشاور و دستیار ارشد وی کوشیدند این نشست را "غیر انتخاباتی" جلوه دهند اما تاکید رئیس دولت بر تداوم این نشست‌ها در این ایام، حکایت از انتخاباتی بودن این جلسات داشت.

اخبار غیر رسمی حکایت از برگزاری نشست دیگری با حامیان دولت، دو روز پس از نشست نخست آنها باز هم با حضور رئیس جمهوری و این بار در نهاد ریاست جمهوری و طرح برخی سخنان تامل برانگیز در این جلسه داشت که البته هیچ‌گاه خبری نشد.

واگذاری مشاغل فرصت‌گیر و البته قابل واگذاری به فرد معتمد رئیس جمهور از سوی مشائی در روزهای اخیر همزمان با انتشار اخبار رسمی و غیر رسمی از برگزاری نشست‌های متعدد و متنوع بین مسئولان دولت با حامیان دولت، بیانگر خیز وی به سوی تحرکات جدی انتخاباتی است.

از جدیدترین اخباری که در این زمینه منتشر شده، برگزاری جلسه انتخاباتی جریان انحرافی در روز پنجشنبه هفته جاری است که گفته شده برای ساماندهی فعالیت‌های انتخاباتی شورای راهبردی این جریان است که گفته شده مشائی به شدت از وضعیت و عملکرد آنها ناراضی است.

در روزهای اخیر جبهه‌ای تحت عنوان "جبهه حامیان دولت" اعلام موجودیت کرد که به اعتقاد ناظران سیاسی همان جریان وابسته به جریان انحرافی است و جالب اینکه یکی از اعضای این جبهه نیز، امروز به عنوان نخستین کاندیدای تشکل مذکور برای مجلس نهم ثبت‌نام کرد.

از سوی دیگر برخی سایت‌ها خبر دادند که جریان انحرافی ۱۰۰۰ سایت و وبلاگ در راستای ترویج افکار این جریان در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس و به منظور تخریب وجهه نیروهای انقلابی و اختلاف‌افکنی میان جریان اصولگرا راه‌اندازی کرده است.

جالب اینست که در میان این سایت‌ها و وبلاگ‌ها سایتی تحت عنوان "جبهه حامیان مشایی" به چشم می‌خورد که احتمالا مسئولیت اصلی تبیین دیدگاه‌های جریان فکری متبوع وی را بر عهده خواهد داشت.

به نظر می رسد مشائی با واگذاری مسئولیت‌هایش در دولت، زمینه آغاز تحرکات انتخاباتی خود و ساماندهی فعالیت‌های جریان انحرافی را برای نفوذ کم‌ هزینه به مجلس آینده فراهم کرده است؛ ماموریتی که بر پایه تصور از دست‌دادن کرسی‌های سبز بهارستان در سایه وحدت اصولگرایان که خطرناک‌ترین تهدید برای منحرافان نفوذی در دولت به حساب می‌آید، تعریف شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور که بر اساس برخی شنیده‌ها جریان تحت امر وی ائتلاف نانوشته‌ای با کارگزاران انجام داده، دنبال ایجاد سپر دفاعی در برابر شائبه دخالت دولت در انتخابات و استفاده از امکانات دولتی در این عرصه است تا جام تهی جریان انحرافی را از تحرکات گروه‌های موسوم به حامیان دولت پر کند و از این رو در روزهای آتی شاهد افزایش تحرکات و ترفندهای او و یارانش خواهیم بود که تنها پادزهر آن هو‌شیاری مردم در برابر جریان بدلی خدمت و عدالت است.


 


خبرگزاری فارس: جانشین رئیس ستاد انتخابات کشور گفت که تا ساعت 13:45 امروز 461 نفر برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس نهم ثبت‌نام کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس مستقر در ستاد انتخابات کشور، حسنعلی نوری جانشین رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان دومین روز از ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: آمار ثبت‌نام شده تا ساعت 13:45 امروز در کل کشور 461 نفر بودند که توانستند ثبت‌نام نهایی کنند.

وی تصریح کرد: بیشترین تعداد ثبت‌نامی‌ها در استان تهران با 61 نفر و ‌خراسان رضوی با 31 نفر است.

جانشین رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین با بیان اینکه از میان استان‌ها کمترین تعداد ثبت‌نامی متعلق به استان‌های خراسان جنوبی، قم و هرمزگان است که هر کدام سه نفر ثبت‌نامی داشتند، اظهار داشت: تعداد نامزدهای مرد ثبت‌نام شده 440 نفر و تعداد زنان 21 نفر است که بیشترین محدوده سنی بین 41 تا 45 سال است.

نوری همچنین با اشاره به اینکه 111 نفر در محدوده سنی 41 تا 45 سال ثبت‌نام کرده‌اند، تصریح کرد: افراد ثبت‌نام شده با مدرک دکتری 68 نفر، فوق لیسانس 311 نفر، لیسانس 69 نفر و تحصیلات حوزوی 7 نفر هستند.


 


خبرگزاری فارس: آیت الله مهدوی‌کنی با صدور بیانیه‌ای تاکیدکرد:عده‌ای با ژنرال‌ها و افسران جنگ نرم دشمن همراهی کردند و از سوی مردم لقب ساکتین و مردودین را گرفتند؛ مردم قصور آنان را فراموش نکرده‌اند و در راهپیمایی عظیم 9 دی تبری خود را از آنان اعلام کردند

به گزارش خبرگزاری فارس، متن کامل بیانیه‌ آیت‌الله محمد رضا مهدوی کنی درباره یوم‌الله "۹ دی" که امروز یکشنبه خطاب به "مردم آگاه و غیور ایران" صادر شده و نسخه‌ای از آن در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، به شرح ذیل است:

یوم‌الله 9 دی‌ماه در سال 1388 روزی ماندگار در صفحات تاریخ زرین انقلاب اسلامی است؛ بدون شک این روز بزرگ یک نقطه‌ عطفی است که عظمت ملت ایران را بیش از پیش در نگاه جهانیان برجسته‌تر می‌نمایاند.

عمل به‌هنگام و تشخیص به موقع و تجلی ایمان دینی در دفاع از اسلام و انقلاب و رهبری مهم‌ترین ویژگی 9 دی ماه است و این ویژگی به حدی بزرگ بود که از نگاه رسانه‌های دوست و دشمن پنهان ماند.

اینجانب ضمن تبریک به بصیرت الهی ملت مسلمان ایران و بزرگداشت یوم‌الله 9 دی نکاتی را در زیر یادآور می‌شوم:

1- حوادث تلخی در سال 88 به مناسبت دهمین دوره رقابت‌های ریاست جمهوری به وقوع پیوست؛ عده‌ای با عبور از خطوط قرمز نظام به ملت و رهبری مظلوم انقلاب بی‌مهری کردند و متاسفانه با دشمنان قسم خورده نظام هم‌صدا شدند. اینها کید و مکر شیطان بزرگ را نادیده گرفتند و در زمین دشمن بازی خطرناکی را علیه امنیت و مصالح ملی آغاز کردند که هنوز آن‌را خاتمه نداده‌اند.

اینجانب از باب خیرخواهی به آنها می‌گویم تا فرصت باقیست، به دامن ملت برگردند و روز 9 دی را روز بازگشت به مردم و انقلاب بدانند.

۲- از همان ابتدای فتنه سال 88 معلوم بود که ولایت فقیه و موجودیت انقلاب اسلامی هدف اصلی دشمنان قرار گرفته است؛ همین مهم کافی بود که برخی می‌فهمیدند موضوع جنگ نرم دشمن علیه نظام جدی است و از همراهی با نامحرمان انقلاب پرهیز می‌کردند اما علیرغم هشدارهای مقام معظم رهبری عده‌ای با ژنرال‌ها و افسران جنگ نرم دشمن همراهی کردند و از سوی مردم لقب ساکتین و مردودین را گرفتند؛ مردم قصور آنان را فراموش نکرده‌اند و به همین دلیل در راهپیمایی عظیم 9 دی تبری خود را از آنان اعلام کردند.

3- انصاف، عدالت و نیز صبوری رهبری معظم انقلاب در برخورد با کسانی که متأسفانه تا مرز "بغی" پیش رفتند، پرده‌ای از مهارت و هنر مدیریت بحران توسط ایشان را نشان داد؛ غلبه صدق بر دروغ و تدبیر بر مکر را از عنایات خداوند بزرگ و توجهات حضرت ولی عصر (عج) می‌دانیم و خداوند را به خاطر خنثی شدن توطئه‌های دشمنی که با حضور میلیونی مردم در 9 دی تجلی یافت، شاکریم.

4- یوم‌الله ۹ دی روز درخشش حضور جوانان و نوجوانانی بود که به نمایندگی از نسل سوم انقلاب در میادین و خیابان‌ها حضور یافتند و صیانت از انقلاب و اسلام را از نسل پیشین تحویل گرفتند؛ این حضور بی‌نظیر دشمن را برای ضربه به انقلاب ناامید کرد.

امروز نسل سوم انقلاب در جای جای صحنه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و .... حضور دارد و مؤمنانه‌تر از نسل اول و دوم در راه تداوم انقلاب گام بر می‌دارد.

حرف اصلی ملت ایران در روز 9 دی از زبان جوانان پاکباخته و شجاع این مرز و بوم اعلام شد؛ حرف این بود که ما تا جان داریم پای اسلام، انقلاب، امام و رهبری ایستاده‌ایم و شرارت دشمن را به هر شکلی که باشد - چه سخت و چه نرم - دفع خواهیم کرد.

۵- روز 9 دی روز وحدت و همگرایی ملت است؛ روز 9 دی روز هم‌صدایی ملت با رهبری معظم انقلاب اسلامی مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی است؛ لذا بزرگداشت روز 9 دی بزرگداشت روز وحدت ملی و انسجام اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی "تولی و تبری" است.

روز 9 دی روز هم‌افزایی یاران انقلاب است؛ روزی است که همگان به این درک، فهم و حقیقت عظیم رسیدند که اگر پشتیبان ولایت فقیه باشند، مملکت به دامن دیکتاتوری و استعمار خارجی نمی‌افتد.

6- مجلس خبرگان رهبری با تأسی به ملت بزرگ ایران در صیانت از جایگاه ولایت فقیه، با بهره‌گیری از پیام مردم آگاه و بصیر ایران در روز قیام 9 دی اعلام می‌دارد فقهای بزرگ و علمای بصیر خبرگان رهبری همان مسیری را می‌روند که ملت در 15 خرداد 42، بهمن 57 و نیز 9 دی 88 با امداد الهی رفتند.

این مسیر یک مسیر الهی است که در گذشته انبیاء و اولیاء الهی در عمل به اوامر و نواهی خداوند طی کردند و ما در پیمودن آن لحظه‌ای تردید نداریم.


 


جمعی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی خارج از کشور در باره اینکه: «چرا در انتخابات نهمین دوره مجلس شواری اسلامی نباید شرکت کرد؟» بیانیه ای بشرح زیر صادر کردند :
مردم آزاده و شریف ایران
اصلی ترین دستاورد جنبش مشروطیت به رسمیت شناختن رأی و نظر مردم برای تشکیل «مجلس شورای ملی» به عنوان خانه ملت برای قانونگزاری و نظارت بر اجرای آن در کشور بود. متأسفانه پس ازانقلاب مشروطه این حق مقدس بیش ازهر حق دیگری مورد تجاوز و تعدی حکام مستبد، که در صدد غصب حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود بودند، قرار گرفت. و علت اساسی نهادینه نشدن ثبات و امنیت و آرامش در کشور ما و شکوفا نشدن کلیه استعداد ها و توانایی های ملت کهنسال ایران در جهان مدرن و اشغال و جنگ داخلی و سرکوب و تنش و آشوبهایی که در دوران پس از مشروطه میهن ما را هدف قرارداد، ناشی از همین عدم رعایت حق حاکمیت مردم و حقوق اولیه مربوط به آزادی ملت در برگزیدن نمایندگان وا قعی شان بوده است. اما مردم ما هرگز تسلیم این وضع نشدند و در هر فرصتی که یافتند در صدد احقاق حق تعیین سرنوشت خود برآمدند و رخداد انقلاب اسلامی تلاشی چند باره برای استیفای این حق بود که نماد بارز آن تبدیل نظام سلطنتی به جمهوری با خواست و رأی مردم بود.
انتخابات حق پایه شهروندی است و مردمسالاری با هر عنوانی جز در وفاداری به این حق تحقق نمی یابد چرا که حق شرکت در انتخابات چه برای رأی دهنده و چه برای نامزد و انتخاب شونده ابزار اصلی و محوری حق مردم در تعیین سرنوشت خود و اعمال حق حاکمیت ملی به شمار می رود. حقی که صریحا در اصول متعدد قانون اساسی مشروطه و متمم آن و در اصول سوم، ششم ، نهم، نوزدهم ، بیستم، پنجاه و ششم، پنجاه و هشتم، پنجاه و نهم و شصت و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی به رسمیت شنا خته شده است و اصول متعدد دیگر در این قوانین در باره حقوق و آزادیهای ملت در اساس برای تمهید و تدارک مقدمات این حق ویژه و ممتاز تدوین شده اند.
در نظام جمهوری اسلامی تعریف شده در قانون اساسی همه قوا و نهادهای حاکم به طور مستقیم یا غیر مستقیم برآمده از انتخابات و رأی مردمند و مشروعیت حاکمیت خود را از مردم می گیرند و باید پاسخگوی ملت باشند و در واقع شکل گیری قدرت مطلقه فردی و نهادی غیر پاسخگو و مستبد می تواند طاغی و فتنه گر واقعی و اصلی کشور ما باشد که با آن جز از طریق کوشش برای نهادینه کردن حق رأی و آزادی انتخابات مقابله جدی نمی توان کرد. و این امر بیش از هر چیز در گروی گسترش مبارزات مدنی و سیاسی در دفاع از حق پایه انتخاب کردن و انتخاب شدن و استمرار ورزیدن در مطالبه آن و تیدیل فضای سیاسی کشور به میدان تمرین بر گزاری انتخابات هرچه بیشتر سالمتر و آزادتر و رقابتی¬تر و منصفانه نیست.
اینکه از میانه مجلس سوم شورای اسلامی استبداد کهن ایرانی در قالب نهاد شورای نگهبان پشت واژه «نظارت بر انتخابات» سنگر گرفته و با ابداع بدعت «نظارت استصوابی» شروع به غربال کردن نامزدهای نمایندگی با لحاظ معیارهای عقیدنی و سیاسی مورد نظر این شورا کرده و عملا حق رأی و انتخاب مردم را مخدوش و دو درجه ای نمودند و بدین وسیله همه اصولی را که در قانون اساسی در باره حقوق ملت و حق انتخاب کردن و انتخاب شدن آمده است پایمال و دراین مسیر به حاکمیت قدرت مطلقه و نهاد های امنیتی و نظامی یاری رساندند؛ به گونه ای که در گذر زمان شاهد مداخله هرچه بیشتر این نهادها درامرانتخابات بودیم که اوج آن رخداد کودتای انتخاباتی در انتخابات دهم ریاست جمهوری و پیامدهای فاجعه بارآن برای کشور و مردم بود.
در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری مردم تلاش کردند با تمسک به شیوه¬ای کاملا قانونی و مدنی و مسالمت آمیز و با استفاده از حق رأیشان رئیس جمهوری را بر سرکار آورند که کشور را از وضعیت بغرنج و بحرانی برآمده از عملکرد حاکمیت یکدست اقتدارگرایان رهایی بخشد اما حاکمیت با اعمال تقلب در شمارش آراء دست به کودتا زد و در برابر اعتراض میلیونی مسالمت آمیز مردم به جای پاسخگویی و گفتگو با معترضان به داغ و درفش و کشتار و زندان و شکنجه متوسل شد و جنبش سبز ملت ایران را که در طریق مطالبه ابتدایی ترین حق خود یعنی صیانت از آرای خود و سلامت انتخابات با شعار «رأی من کو» به خیابانها آمده بود با زور و ارعاب به خانه راند اما ایرانیان سبز همچنان بر خواسته خود پایدار مانده وفریاد دادخواهی آنان همچون کلیه مردم گرفتار در چنگال استبداد های گونا گون در گلوله مانده و منتظر فرصتی برای فریاد کردن است و انتخابات پیشارو فرصت مغتنمی است برای جنبشی که از دل یک انتخابات برآمده و هدف غایی اش دستیابی به سازوکار انتخابات آزاد، سالم، رقابتی و منصفانه برای اعمال حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و اداره کشور است.
برای ما که هر یک در زمانی و شرائط ویژه ای مفتخر به عنوان نمایندگی مردم و وامدار آنها شده ایم و در خانه ملت سوگند یاد کرده ایم که «همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پای بند با شم. از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها ونوشته ها و اظهار نظر ها استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنها را مد نظر داشته باشم» دعوت به عدم شرکت مردم در بهره گیری از والاترین حق آنان، یعنی حق انتخاب کردن و انتخاب شدن اقدامی بس سخت و استثنایی است اما حاکمیت اقتدارگرا با تهی کردن محتوای انتخابات و تمسک شکلی و نمایشی بدان هیج راه و امکان دیگری را برای مشارکت باقی نگذاشته است. و این درست در زمانی است که مسأله رأی مردم و حق انتخاب آنان تبدیل به مسأله محوری مطالبات اجتماعی و فراگیر مردم در همه کشورهای منطقه و گره مرکزی پایان عمر نظام های استبدادی و نوید بخش آزادی مردم شده است.
در سایه چنین وضعیتی است که به اذعان حاکمیت و دست اندر کاران امنیتی جمهوری اسلامی و به رغم ادعای آنان در داشتن پشتوانه مردمی، مسأله انتخابات به طور کلی و انتخابات مجلس آینده به طور اخص برای آنها بدل به مهمترین چالش امنیتی شده است. به راستی اگر قصد و نیت مصادره آرای مردم وامحای آزادیهای آنان در تدارک این امر در بین نبود، آیا دلیلی دیگری وجود دارد که حاکمیت سی و دو سال پس از تأسیس نظام جمهوری اسلامی و در سالی که به ادعای حاکمانش جنبش بیداری اسلامی سراسر منطقه را فراگرفته است و درتونس و مصر بدنبال سرنگونی دیکتاتورها و برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه، اسلامگرایان از صندوقهای رأی پیروز درآمده اند از انجام انتخاباتی که از حد اقل معیار های ازادی رأی و سلامت شمارش آرای برخوردار باشد، پرهیز دارد؟ و آیا اینان از کارگزارانی انتخاباتی در حد باز مانده هایی از بن علی و نظامیان مبارک نیز بر خوردار نیستند که این گونه از برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه وحشت زده اند؟
در واقع حاکمیت بیش از هر زمان از حضور مردم در میدان مبارزه مدنی و مسالمت آمیز و قانونی برای استیفای حق رأی خود وحشت زده است و به خوبی می داند که اگر انتخابات آزاد و سالم و منصفانه برگزار شود چه نتیجه ای به بار می آید و از اینروست که عزم خود را برای برگزاری انتخاباتی نمایشی جزم کرده و انتظار دارد که مردم در آن تنها نقشی تزیینی و سیاهی لشگر را داشته باشند و با بازیگری در رأی ریزی به صندوقهایی شرکت کنند که نتیجه اش بیرون کشیدن ذوب شدگان در ولایت مطلقه و نه نمایندگان واقعی ملت باشد. روشن است که اصرار حاکمیت در تعدی و تجاوز به حقوق و آزادیهای مردم امکان هر نوع استفاده ملت از حقوق حقه خود را بلاموضوع کرده است. در این و ضعیت نمایندگانی که باید در این شرایط حساس ملی، منطقه ای و بین المللی متکی به آرا و پشتبانی مردم بوده و باز دارنده تعدیات و تجاوزات و خوابهای تیره بیگانگان برای کشور باشند، بدل به مترسکهایی می شوند که در هیچ معادله و محاسبه داخلی و بین المللی به حساب نخواهند آمد، و این سخت ترین جفا در حق دوستداران استقلال ایران و آزادی مردم آن است که امروز بیش از هر زمان دیگر آماج سیاست های سوء استبداد داخلی و مطامع خارجی شده و صدالبته شرکت در چنین نمایش مضحکی سخت ترین توهین ها به شعور و آگاهی و بلوغ ملت ماست.
با توجه به این ملاحظات جمع ما در همراهی با اعلامیه شماره 18 مهندس موسوی وگفته های مهدی کروبی و شرایط حد اقلی سید محمد خاتمی، که کف خواسته های مردم برای شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت خود می باشد، و در همگامی با تصمیم «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» و بیانیه های «شورای هماهنگی راه سبز امید» و«زندانیان سیاسی»، اعلام می داریم که شرکت در این انتخابات نمایشی و فرمایشی هیج فایده ای برای ملت ایران از هر جنس و قوم و طبقه و دین و مشی سیاسی وتعلق فکری ندارد و از مردم آزادیخواه و سبزمان می خواهیم که با عدم حضور خود دراین انتخابات آن را به عرصه اثبات عدم مشروعیت حاکمان اقتدارگرا تبدیل نمایند.
به یاد می آوریم که انگیزه ما در این فراخوان چیزی جز ادای وظیفه و وفاداری به سوگند خود در برابر ملت شریف و بزرگ ایران نیست .
جمعی از نمایندگان اداور مجلس شورای اسلامی خارج از کشور: نورالدین پیرمؤذن، فاطمه حقیقت جو، احمد سلامتیان، اسماعیل گرامی مقدم، احمد مرادی، علی مزروعی، علی اکبر موسوی (خوئینی)، حسن یوسفی اشکوری
2/10/1390


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته