-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ دی ۷, چهارشنبه

Latest Posts from Iran Dar Jahan for 12/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



تهران- جمهوری اسلامی ایران از زنان انتظار دارد که موها و تمام بدن خود را هنگام حضور در اجتماع بپوشانند. ولی چگونگی پیاده سازی این دستور به عهده خود زنهاست. چنین چیزی پریشانی سماجت باری را در خیابان به ارمغان آورده است.

با این که روحانیون مسلمان شیعه که سکان رهبری را در دست دارند زنان را نصیحت می کنند که پوششی عمدتا سیاه و سرتاپا شبیه شنل، به نام چادر به سر بگذارند، مدگرایان شهری روپوش های تنگ و روسری های کوتاه را هر روز بیش تر از پیش می پسندند.

اکنون رییس جمهور محمود احمدی نژاد سر به ناسازگاری نهاده و می خواهد اختلافات را با ترویج پوشاک مصوب دولت برای زنان حل و فصل کند. پوشاک مصوبی که قرار است مجموعه ای از لباس هایی را معرفی کند که در عین اسلامی بودن زیبا هم به نظر بیایند.

ولی تندروها از چنین ماجرایی خشنود نیستند. می گویند لباس های جدید ارزش های غربی را ترویج می کند. در نمایش اخیر مد لباسی که دولت ترتیب داده بود، زنان جوان و مادرانشان به مانکن های پلاستیکی که روپوش و روسری های جدید را به نمایش گذاشته بودند با دیده تایید نگاه می کردند.

شکوفه ع.پور، ۲۳ ساله، «مانتو» بنفش به تن دارد. در ایران لفظ «مانتو» به جای «کت زنانه»، از کلمه همان مانتو در زبان فرانسوی گرته برداری شده است. نام طرح روی لباس ع.پور طاووسی (بته جقه-م) است و زمین تا آسمان با چادر سیاهی که به دور خود پیچیده تفاوت دارد.

ع.پور که دانشجوی طراحی لباس است می گوید: «عاشق این طرح هستم». دور تا دور وی زنان دیگری از لباس های مجموعه ۱۱۰ عکس می گیرند. طرح هایی که قرار است در مسابقه بهترین پوشش اسلامی با هم به رقابت بپردازند.

گروهی از قضات که بیشترشان مرد اند دورتادور سالن حلقه زنده اند و به کارایی، طرح و اسلامی بودن مانتوها نمره می دهند. دوربین های تلویزیون از آن ها استقبال می کنند.

ع.پور به مسابقه علاقه ای نشان نمی دهد، با توضیح این که اگر دست خودش بود به جای چادر، چیزی شبیه همان طرح بته جقه را به تن می کرد که به جز صورت همه جا را می پوشاند.

«چادر به سر می کنم چون خانواده ام از من چنین انتظاری دارند.» ع.پور ادامه داد: «متاسفانه در مقایسه با دیگر ملیت ها ما در انتخاب پوشش خود با محدودیت روبرو هستیم.»

به هر حال تندورها از صمیم قلب خواستار چنین محدودیت هایی هستند و از آن پشتیبانی می کنند. تندروهایی که می گویند «فرهنگ» پوشیدگی زنان آنان را از تبدیل شدن به ابزار جنسی محافظت می کند. آنان اغلب تبلیغات غرب را با عنوان سوء استفاده از بدن زنان برای فروش محصولات محکوم می کنند.

با این که عمده جمعیت ایران را جوانان تشکیل می دهند و نزدیک ۷۰ درصد جمعیت ۷۲ میلیون نفری ایران زیر ۳۵ سال سن دارند ولی محافظه کاران مذهبی کارزار بی امانی را ترتیب داده اند که زنان جوان شهری را از پوشش دلخواه خود باز دارند و حتا در چهارچوب قوانینی که مانتو و روسری را برای زنان ضروری می داند اعمال نظر کنند.

تغییر و مقاومت

با جمعیتی که تغییرات سریعی را در جامعه ایرانی تغذیه می کند بسیاری از زنان امروز، حتا زنان محافظه کار، ویدیوهای غربی را تماشا می کنند، افکار خود را در فیس بوک به اشتراک می گذارند و در تعطیلات به سواحل ترکیه و دوبی، امارات متحده عربی سفر می کنند.

اگر یک روز از خیابان های تهران عبور کنید طیف وسیعی از پوشش های مختلف را می توانید ببینید؛ ترکیبی از روپوش های باز، آرایش های سنگین و موهای رنگ شده بلوند روشن، گیره موهایی بسیار بزرگ، زیر روسری های رنگ روشن و بسیار کوچک. از دید کارشناسانه، با این که مقررات پوشش زیر پا گذاشته نشده ولی هنوز احتمال دستگیری هست.

تندورهای مذهبی در پاسخ به چنین تغییراتی تلاش کرده اند که مقررات پوشش را هر چه شدیدتر به اجرا بگذارند. علاوه بر صف آرایی پلیس امنیت اخلاقی ایران، که با صدای بلند نطق امر به معروف و نهی از منکر را در خیابان تکرار می کنند و گاه زنانی را که پوششان را ناپسند تلقی کرده اند دستگیر می کنند، نزدیک ۷۰ طراح مد نیز در ماه نوامبر (ماه پیش) جمع و بیش از ۴۰۰ لباس فروشی به خاطر فروش پوشش نامناسب بسته شدند.

* از: توماس اردبرینک/ در: واشنگتن پست

تصویر: دو زن ایرانی مشغول تماشای مانکن های نمایشگاه دولتی لباس اسلامی در ماه نوامبر. زنان در ایران باید سر تاپای خود را بپوشانند؛ مسئله ای که از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ تاکنون مبنای بحث و ستیزه بسیار بوده است. پوشاندن صورت اجباری نیست.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irandarjahan-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irandarjahan@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته