-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ دی ۱۰, شنبه

Latest News from Emrooz for 12/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



NNSROJ: طبق آخرین گزارشها دست کم 35 نفر از اهالی یک روستای مرزی واقع در استان شرناخ (کردستان ترکیه) در حمله جنگنده های اف 16 ارتش ترکیه کشته شده اند. برخی گزارشها از احتمال تلفات بیشتر خبر داده اند.

خبرگزاری فرات از انتقال 35 جسد به روستای روبوسکی خبر داده است.

به گفته ساکنان روستا اجساد بیشتر قربانیان تکه تکه شده است به طوری که اهالی به سختی می توانند هویت آنها را شناسایی کنند.

خبرگزاری دجله نیز گزارش داده است که سن بیشتر قربانیان این حادثه بین 15 تا 30 سال است. تا لحظه آماده شدن این خبر هویت 19 نفر از قربانیان مشخص شده است.

ساعت 21:20 شامگاه چهارشنبه چهار فروند جنگنده اف 16 به کاروانی از کاسبکاران کرد در حوالی روستای روبوسکی از توابع بخش قلابان در استان شرناخ حمله کردند.

تعداد این کاسبکاران که گفته می شود همگی اهالی روستاهای روبوسکی و بهوجه در نزدیکی مرز اقلیم کردستان هستند، پنجاه نفر عنوان شده است.

این افراد از مرز اقلیم کردستان عازم خانه های خود بودند که توسط جنگنده های ارتش ترکیه مورد حمله قرار گرفتند.

بلافاصله پس از انتشار این خبر مسوولان محلی حزب صلح و دموکراسی، ب دپ، به روستای روبوسکی رفتند.

حسیپ کاپلان نماینده مجلس از استان شرناخ و عضو ب د پ گفته است که در طول شب گذشته تلاش کرده تا با مقامات وزارتخانه های دادگستری و کشور تماس بگیرد اما موفق نشده است.


 


NNS ROJ: ارتش ترکیه با صدور بیانیەایی، مسئولیت قتل عام غیرنظامیان کرد که در شامگاه روز چهارشنبه(28 دسامبر) بر اثر حمله جنگندەهای اف 16 کشته شدند را بر عهده گرفت.

شب گذشته دست کم 35 نفر از اهالی یک روستای مرزی واقع در استان شرناخ (کردستان ترکیه) در حمله جنگنده هایارتش ترکیه کشته شده اند. برخی گزارشها از احتمال تلفات بیشتر خبر داده اند.

ارتش ترکیه در این بیانیه می گوید در سال 2007 میلادی از سوی مجلس این كشور اجازه حمله به مناطق مرزی که احتمال حضور حزب کارگران کردستان در آن باشد را دریافت کرده است.

این بیانیه با اشاره به اینکه پیشتر پ.ک.ک از طریق احشام سلاحهای خود را منتقل می کرده می افزاید: "همراه با این گروه نیز چندین راس اسب مشاهده شده بود، به همین خاطر اشتباها مورد حمله واقع شدند."

ارتش ترکیه همچنین اضافه می کند که تحقیقات در این باره ادامه دارد.

این بیانیه بیشتر برای به برشمردن دلایل ارتش برای انجام چنین حملەایی صادر شده است.

کشتار این غیرنظامیان کرد، اعتراض شدید مردم کردستان ترکیه را به دنبال داشته است. در شهرهای یوکسکوا و دیاربکر تظاهرات اعتراضی برگزار شده است.

در دیاربکر پلیس به سوی معترضان حمله کرده و تعدادی از شهروندان کرد زخمی شدند.


 


کلمه: معاون امنیتی دادستان تهران، رشته احمدی، دو روز پیش از اعزام محسن امین زاده، زندانی سیاسی به بیمارستان برای پیگیری درمان عارضه قلبی وی جلوگیری کرد. امین زاده معاون پیشین وزارت اموزخارجه در دوران خاتمی است.

به گزارش خبرنگار کلمه، محسن امین زاده که قرار بود براساس نظریه پزشک قانونی طبق وقت تعیین شده برای درمان عارضه قلبی اش به بیمارستان مدرس اعزام شود، برای نخستین بار با دستور جلوگیری از اعزام بدون دستبند به بیمارستان مواجه شد.

محسن امین زاده نیز در مقابل، از پذیرش شیوه ناشایست و رنج آور اعزام بیماران با دستبند خودداری کرد و حاضر نشد که دست بند را قبول کند.

در همین حال علی رغم موافقت فرماندهی حفاظت زندان اوین با اعزام بدون دست بند وی به بیمارستان، در نهایت با دستور مستقیم رشته احمدی از اعزام امین زاده به بیمارستان خودداری شد.

رشته احمدی که معاون امنیتی دادستان تهران است، بسیاری از دستورات امنیتی را به دادستان تهران می دهد و گزارش های زیادی مبنی بر دخالت های وی در امور زندانیان سیاسی برای سخت تر کردن اوضاع برای آنها و خانواده هایشان وجود دارد.رشته احمدی از مدیران تحت امر وزارت اطلاعات در قوه قضاییه است و طیق دستورهای بازجویان وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران عمل می کند.

وی که طبق نظر پزشکی قانونی در مرخصی درمانی به سر می برد پیش از پایان مدت مرخصی به زندان بازگردانده شد و طبق ادعای ماموران سپاه پاسداران قرار بود درمان وی در زندان ادامه یابد.


 


کلمه: جمشید انصاری نماینده مجلس با محفلی خواندن گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تاکید کرد: این گزارش همانند گزارش‌های غیر مستندی است که در محافلی همچون یکی از روزنامه‌های عصر اصولگرا طرح می‌شود. بنابراین ار نظر ما فاقد ارزش حقوقی و مبانی استدلالی محکم است.

به گزارش کلمه ،در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ از اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ که در آستانه راهپیمایی فرمایشی و دولتی ۹ دی در صحن مجلس قرائت کرد،مهندس میرحسین موسوی را دارای "بیشترین نقش در اجرای آنچه کودتاگران فتنه نامیده دانسته و این اتهام را متوجه جنبش سبز کرده که مدیریت اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸ "بر عهده طرف غربی" بوده است.

جمشید انصاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی فراکسیون خط امام مجلس در واکنش به گزارش کمیسیون اصل ۹۰، خاطرنشان کرد: ‏ نامه‌ای از سوی فراکسیون اصلاح طلبان تقدیم رئیس مجلس شد، مبنی بر اینکه اگرچه طبق اصل ۹۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی مجلس صلاحیت رسیدگی به شکایات صورت گرفته نسبت به عملکرد سه قوه را دارد، ولی گزارشی که با عنوان گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در صحن مجلس قرائت شد، ارتباطی به نحوه عملکرد سه قوه نداشت. ضمن اینکه کمیسیون اصل ۹۰ صلاحیت رسیدگی به این موضوع را نداشت و این اقدام خلاف قانون اساسی مجلس بود.

۲۰ نفر از اصلاح‌طلبان مجلس با انتشار نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رییس مجلس این گزارش را فاقد هرگونه اعتبار حقوقی و مبانی استدلالی و مغایرت با قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس خواندند. گزارش ۱۹ صفحه ای سوی کمیسیون اصل نود مجلس ،افراد و احزاب اصلاح‌طلب و گروه‌های مخالف و منتقد حکومت را به تلاش برای اجرای "کودتای مخملی" متهم کرده است.

انصاری گفته است:حتی صرف نظر از عدم صلاحیت کمیسیون اصل ۹۰ برای رسیدگی به این موضوع، این قبیل گزارش‌ها باید قبل از هر چیز در اختیار هیئت رئیسه قرار گیرد و پس از قرار گرفتن در دستور کار مجلس به شکل چاپ شده به اطلاع نمایندگان مجلس برسد. در حالیکه آقای فدایی روز چهارشنبه و بدون اعلام قبلی اقدام به قرائت این گزارش کردند. به گونه‌ای که حتی هیئت ریئسه نیز از این گزارش مطلع نبود.

انصاری با بیان اینکه این مسائل استقلال مجلس را مخدوش می‌کند، تصریح کرد: اینکه افراد معدودی با گرایشات خاص خود بخواهند اقدام به مطرح کردن این مسائل کنند، از شان مجلس به دور است و به استقلال مجلس آسیب می‌رساند. در حالی‌که متاسفانه شاهد این هستیم که این افراد اختیار مجلس را به دست می‌گیرند.

انصاری در پایان در خصوص حضور خود در جمع سایر نامزدهای انتخابات پیش روی مجلس، گفت: بنده در جمع نامزد‌ها نیستم.

گزارش کمیسیون اصل نود هم چنین واکنش دیگر نمایندگان و شخصیت ها را به همراه داشته است.

اردشیر امیرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید نیز در واکنش به گزارش ارائه‌ شده به مجلس ، اتهامات وارد شده به افراد و گروه‌ها در این گزارش را تکراری خواند و گفت که این اتهامات همواره از مجاری غیررسمی وارد شده و متهمان هیچ گاه فرصت دفاع از خود را پیدا نکرده‌‎اند.

او به عنوان نمونه به حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی اشاره کرد و گفت که آنها "قریب یک سال است که در زندان هستند در حالی که هرگز تفهیم اتهام نشده‌اند و تاکنون هیچ سندی برای اتهامات علیه آنها ارائه نشده است."

آقای امیرارجمند که با رادیو بی‌بی‌سی فارسی گفت و گو می کرد با اشاره به موارد اتهامی علیه این افراد مانند دریافت پول و کمک از خارجی‌ها گفت: "اگر این‌همه اتهام عیله آنها وجود دارد، باید حداقل یک سند و مدرک هم ارائه شود."

او درباره اتهامات وارد شده به این شورا مبنی بر "ارتباط مستمر و دائم با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه" گفت: "هر وقت آقایان با کسی مخالف باشند، این گونه اتهامات را می‌زنند؛ به عقیده آنها کسانی که دیکتاتوری، اقتدارگرایی و ناکارآمدی را نقد می‌کنند، یا دارای مشکلات اخلاقی هستند یا با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در ارتباط هستند؛ اتهاماتی که هیچ گاه اثبات نشده است."

هم چنین علی مطهری گفته است با عملکرد هیئت رئیسه مجلس در قبال گزارش کمیسیون اصل نود مخالف است و این سوال را دارد که "چرا اجازه قرائت این گزارش را داده است."


 


جـــرس: منابع خبری کردستان از اخراج خلیل فتحی، معلم کردِ اهل کامیاران از سوی شورای مرکزی آموزش و پرورش خبر داددند.
بر اساس گزارش وبسایت کردپا، خلیل فاتحی معلم اهل کامیاران که ۴ سال پیش به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به ۳ سال و نیم حبس محکوم شده بود، از کار اخراج شد.

اخراج فتحی در حالی صورت گرفته است که وی پس از گذراندن دوران حبس به شغل معلمی خود ادامه ‌می‌داد.

شورای مرکزی آموزش و پرورش علت این اخراج را "غیبت غیر موجه" عنوان کرده است. این در حالیست که بازه‌ی زمانی‌ای که این شورا بدان اشاره کرده است مربوط به زمانی است که این معلم در زندان به سر برده است.

چند روز پیش نیز، این منبع خبری از بازداشت قریب به چهل شهروند کُرد در شهر مهاباد طی هفته های اخیر گزارش داده بود.


 


مردمک: سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه آزادی رسانه‌های جهان در پایان سال، ایران، چین و اریتره را بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران در سال ٢٠١١ معرفی کرده است.

در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز تاکید شده که سال ٢٠١١، سالی خوبی برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران نبوده و شمار دستگیری‌ها و کشته‌شده‌ها در میان این قشر با افزایش مواجه شده است.

همچنین شمار رسانه‌های سانسور شده در این سال نیز به ٤٩٩ رسانه رسیده و ٦٨ کشور نیز نام خود را به عنوان سانسورگر اینترنت در آمارها به ثبت رساندند. بر اساس گزارش این سازمان، در سال گذشته میلادی، ۶۲ کشور دسترسی آزاد به اینترنت را محدود کرده بودند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در این گزارش، بهار عرب و جنبش‌های اعتراضی متاثر از این رویداد در سراسر جهان از سودان تا آذربایجان، اعتراضات مردمی در یونان، روسیه سفید، اوگاندا، شیلی، و نیز «جنبش وال استریت را اشغال کنید» در ایالات متحده امریکا را از جمله عوامل افزایش دستگیری و بازداشت‌ها در این سال دانسته است.

آمارهای منتشر شده توسط این سازمان حکایت از آن دارد که در سال ٢٠١١ در جامعه روزنامه‌نگاران، ٦٦ نفر کشته، ٥١ نفر ربوده و ١٠٤٤ نفر دستگیر شدند.

همچنین در این گزارش پاکستان در سال ٢٠١١ برای دومین سال متمادی به عنوان پرمرگ‌ترین کشور جهان برای روزنامه‌نگاران شناخته شده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گزارشگران بدون مرز، ٢٠ نفر از ٦٦ روزنامه نگار کشته شده در این سال در خاورمیانه جان باخته‌اند که این آمار از دو برابر شدن میزان روزنامه‌نگاران کشته شده در مقایسه با سال ٢٠١٠ حکایت دارد.

همچنین در این سال ٧٣ روزنامه‌نگار به فهرست تبعیدی‌ها افزوده و ١٩٥٩ نفر از روزنامه‌نگاران نیز مورد تعرض قرار گرفتند.

در همین حال بر اساس این گزارش در سال ٢٠١١ میلادی، ٥ وب‌نگار کشته و ١٩٩ وب‌نگار نیز بازداشت شدند، شمار وب‌نگاران مورد تعرض قرار گرفته نیز ٦٢ نفر گزارش شده است.

پیشتر «کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران» نیز در گزارش سال ۲۰۱۱ خود از افزایش ۲۰ درصدی شمار روزنامه‌نگاران زندانی در جهان خبر داده و تاکید کرده بود که امسال ایران بیشترین روزنامه‌نگاران زندانی را داشته است.

در گزارشی که کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) منتشر کرده، تاکید شده که شمار روزنامه‌نگاران زندانی در جهان در سال ٢٠١١ میلادی به بالاترین تعدا در ۱۵ سال اخیر رسیده است.

در گزارش این کمیته، ایران با ۴۲ روزنامه‌نگار زندانی برای دومین سال متوالی در صدر کشورهای دیگر قرار داشت و پس از آن کشورهای اریتره با ۲۸ نفر، چین با ۲۷ نفر، برمه با ۱۲ نفر و ویتنام با ۹ روزنامه‌نگار زندانی در رده‌های بعدی قرار داشتند.

در گزارش سال گذشته کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، ایران و چین با ۳۴ روزنامه‌نگار زندانی به طور مشترک در صدر فهرست قرار گرفته بودند.

«خطر در خیابان بود»

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش و بیلان سالانه خود از سالی که گذشت، نوشته است: «در سال ٢٠١١ خطر در خیابان‌ بود».

بر اساس این گزارش، افزایش ٤٣ درصدی تعرض و تهاجم علیه روزنامه‌نگاران و نیز افزایش ٣١ درصدی دستگیری شهروند- وب‌نگاران که درخط اول اطلاع رسانی و انتشار اطلاعات در کشورهایی هستند که برای فعالیت آزاد رسانه‌ها محدودیت ایجاد می‌شود، از جمله مهترین شاخص‌های سال ٢٠١١ میلادی هستند.

گزارشگران بدون مرز همچنین در گزارش خود، فهرستی از ١٠ منطقه، محله، میدان و استان خطرناک برای رسانه‌‌ها در جهان را منتشرکرده که به گفته این سازمان در سال ٢٠١١ میلادی در این مناطق، روزنامه‌نگاران و شهروند- وب‌نگاران قربانی بیشترین خشونت‌ها شده‌اند.

منامه پایتخت بحرین، ابیجان پایتخت ساحل عاج، میدان تحریر در قاهره پایتخت مصر، مصراته در لیبی، ایالت ورکروز در مکزیک، خضدار در پاکستان، مناطق شهری مانیا، جزیزه لوکون و میناندو در فلیپین، موگادیشو پایتخت سومال، درعا، حمص و دمشق در سوریه و میدان تغییر در یمن، در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، به عنوان ١٠ نقطه خطرناک سال ٢٠١١ میلادی شناخته شده‌اند.

در گزارش سال گذشته سازمان گزارشگران بدون مرز، بر رشد چشمگیر ربوده شدن خبرنگاران دز سال ۲۰۱۰، نسبت به سال‌های پیشتر تاکید شده بود. در این سال ۵۱ خبرنگار در سطح جهان، ربوده شده بودند.

همچنین بنابر گزارش سال گذشته این سازمان، در این سال در کشورهای مختلف جهان ۵۷ روزنامه‌نگار کشته و ۵۳۵ نفر از این جامعه دستگیر شده بودند. این سازمان بین المللی همچنین در این سال، ۱۲۷۴ روزنامه‌نگار مورد تعرض و تهدید قرار گرفته و ۱۲۷ روزنامه‌نگار نیز تبعید شده بودند.


 


مردمک: نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرده است که دولت این کشور در صورتی از تحریم نفت ایران حمایت می‌کند که شرکت نفت و گاز ایتالیا به نام «انی» از دایره این تحریم مستثنا شود.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، ماریو مونتی دیروز هشتم دی در رم پایتخت ایتالیا گفت ائتلاف دیپلماتیک موسوم به «کشورهای هم‌فکر»، بر سر اینکه باید فشار‌ها به سرعت بر ایران افزایش یابد، اتفاق‌نظر دارند.

به گفته او، «کشورهای هم‌فکر» معتقدند که جمهوری اسلامی نباید درآمد بیشتری از نفت‌خام به دست بیاورد زیرا این درآمد را در برنامه‌های اتمی خود هزینه می‌کند.

آقای مونتی توضیح داده است که «شرکت انی» ایتالیا از طرف‌های قرارداد شرکت ملی نفت ایران است و به ازای طلبی حدود دو میلیارد دلاری خود از ایران، مشغول دریافت نفت خام است.

دیپلمات‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر متحدان آن‌ها ۲۹ آذر در رم توافق کردند که فشار بر ایران را از جمله با تحریم نفت افزایش دهند تا این کشور را مجبور به از سرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای‌ کنند.

گزارش ماه نوامبر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جنبه‌های احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران خبر داد و اتحادیه اروپا اعلام کرد که تحریم‌های شدیدتری علیه ایران به ویژه تحریم نفت خام آن را بررسی می‌کند.

با وجود این، وزیران خارجه کشورهای اروپایی دهم آذر تنها شماری از شخصیت‌ها و شرکت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران به فهرست تحریمی‌ها افزودند اما درباره تحریم نفتی ایران به نتیجه‌ای نرسیدند.

در جلسه وزیران خارجه کشورهای اروپایی، آلمان، فرانسه، بریتانیا و سوئد از تحریم‌های نفتی علیه ایران حمایت کردند و اسپانیا، ایتالیا و یونان مخالف تحریم نفت ایران بودند.

بر اساس آمار، در مجموع اسپانیا ۶. ۱۴ درصد، یونان ۱۴ درصد و ایتالیا ۱. ۱۳ درصد از کل واردات نفت خام از ایران را به خود اختصاص می‌دهند.

آقای مونتی گفته است که موضع ایتالیا که ۱۳ درصد نفت خام خود را از ایران وارد می‌کند، این است که با وجود تحریم، موافقت‌ها و همکاری‌های نفتی سابق ایتالیا با ایران، به‌‌ همان شکل ادامه داشته باشد.

نخست وزیر ایتالیا همچنین با تاکید بر حمایت از تحریم‌های نفتی علیه ایران، گفته است که دولت این کشور نمی‌خواهد هرگونه تحریمی باعث از دست رفتن آن دو میلیارد دلار شود.

از طرف دیگر در روزهای گذشته و در واکنش به این تحریم‌ها، جمهوری اسلامی اعلام کرده است چنانچه خرید نفت ایران تحریم شود، تنگه هرمز را به روی عبور نفت می‌بندد.

ایران دومین تولیدکننده نفت اوپک است و بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال ۲۰۰۹ حدود یک سوم از نفت صادراتی جهان از تنگه هرمز عبور کرده است.

ایران تاکید دارد که کشورهای اروپایی نمی‌توانند نفت این کشور تحریم کنند و در صورت تحریم، به گفته وزیر نفت ایران، عربستان سعودی نمی‌تواند جای خالی نفت ایران را در بازار پر کند.

با وجود این، در راستای تحریم‌های بین‌المللی و فشار ایالات متحده بر متحدان خود، به تازگی عمان در پی تحریم صنعت پتروشیمی ایران توسط چند کشور غربی، از ساخت مجتمع پتروشیمی هرمز کناره‌گیری کرد.

همچنین روز گذشته دولت عمان از جمهوری اسلامی ایران خواست سه فروند نفتکش آن کشور را که به مدت دو سال در اختیار ناوگان ایران بوده، به عمان بازگرداند.


 


مردمک:مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، از آلودگی آب‌های سطحی تامین کننده آب پایتخت از جمله رودخانه‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خسرو ارتقایی آلودگی آب‌های سطحی را «جدی» برشمرده و وجود ۴۵۰ میلیون مترمکعب «روان فاضلاب» در تهران را یکی از دغدغه‌های موجود دانست.

به گفته آقای ارتقایی، با ظرفیت کنونی تصفیه خانه‌های فاضلاب و سایر برنامه‌های موجود، در زمان کنونی تنها ۳۳۰ میلیون مترمکعب قابلیت تصفیه و ساماندهی وجود دارد.

این مقام مسئول همچنین یکی دیگر از موارد آلوده کننده آب‌های سطحی را گردشگران و ساخت و ساز‌های حریم رود‌خانه‌ها دانست و افزود: سیاست‌های کلان به طور معمول بر این اساس است که در حوزه‌هایی که آب شرب را تامین می‌کنند، تمام منطقه «فریز» شود تا هیچ‌گونه ساخت و ساز و تجاوز به حریم و بستر رودخانه و در نهایت آلودگی انجام نشود.

اما به گفته این مقام مسئول در حوزه‌های تامین آب شرب تهران به ویژه در رودخانه‌های کرج و جاجرود و به تازگی طالقان با افزایش ساخت‌ و سازها و بارجمعیتی حتی خارج از ظرفیت منطقه روبه‌رو هستیم.

آقای ارتقایی افزود: در زمینه حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی به ویژه آب‌های سطحی کار جدی انجام نشده و پشتوانه قانونی نیز وجود ندارد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران بار مالی حفاظت از این منابع نیز بسیار بالا و نزدیک به میلیاردها تومان است تا بتوان این تعداد تجاوزها به بستر رودخانه‌ها را پاک سازی کرد.

موضوع آلودگی آب تهران چند سالی است به عنوان یکی از معضلات جدی در رسانه‌ها مطرح می‌شود؛ اما مسئولان و کارشناسان شهری و محیط زیست در مورد میزان آلودگی آن حرف‌های ضد و نقیضی مطرح می‌کنند.

از زمانی که در اوایل سال ۱۳۸۸، محمد باقر صدوق، مدیر کل محیط زیست استان تهران از وجود درصدهایی از نیترات در آب تهران که به گفته او از میزان استاندارد بالاتر است خبر داد، آب خوش از گلوی مردم تهران پایین نرفت.

این موضوع را مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت و درمان نیز تایید کرد. او سال گذشته اعلام کرد که میزان نیترات آب تهران در برخی نقاط از حد استاندارد بالاتر است و به زنان باردار و کسانی که کودکان شیرخوار دارند توصیه کرد که از آب لوله‌کشی استفاده نکنند.

چندی بعد علیرضا مرندی، وزیر سابق بهداشت نیز موضوع آلودگی آب تهران را تایید کرد، او گفت: وجود فلزات را نمی توان در آب تهران انکار کرد و «در آینده‌ای نزدیک آب تهران قابل‌نوشیدن نیست».

اما با این حال برخی مسئولان از جمله مجید نامجو، وزیر نیرو اعلام کردند که نیترات آب تهران موضوع جدیدی نیست.

او به عنوان متولی آب تهران اعلام کرد که آب پایتخت سالم است و در همان مقطع نیز اعلام شد که اقدامات موثری توسط وزارت نیرو در این زمینه انجام خواهد شد.

یکی از علل افزایش نیترات در آب آشامیدنی تهران استفاده از آب‌های زیرزمینی و ورود فاضلاب‌های شهری به این آب‌ها است.

به دلیل بروز خشکسالی در سال‌های اخیر و افزایش جمعیت و نیاز روز افزون پایتخت به آب آشامیدنی، مسئولان برداشت از آب‌های زیرزمینی را اجتناب‌ناپذیر اعلام کرده بودند اما گزارش‌ها از آلوده بودن آب‌های زیر زمینی نیز حکایت داشت.

نبود سیستم اکو یا همان فاضلاب شهری یکی از عواملی است که موجب می‌شود آلودگی‌ها از سطح خاک به آب‌های زیرزمینی سرایت کند.

پرویز سروری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز، مهم‌ترین مشکل آلودگی آب تهران را نبود سیستم فاضلاب شهری دانسته و گفته است که پایتخت پر از چاه‌های جذبی (چاه‌های متداول دستشویی خانه‌ها) است که به آلودگی سفره‌های زیرزمینی‌ دامن می‌زنند.

اما با این حال چندی پیش محمدرضا عطارزاده، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در گفت‌وگو با رسانه‌ها یک بار دیگر هرگونه آلوده بود آب شرب در برخی مناطق تهران را رد کرد و با تاکید بر سالم بودن آب شرب شهروندان، گفت: اگر مردم فکر می کنند در برخی نقاط آلودگی‌هایی در آب شرب وجود دارد گزارش کنند.

در همین زمینه یک مقام مسئول دیگر در وزارت نیرو در گفت‌وگو با مهر در زمینه آخرین اقداماتی که برای نیترات زدایی چاه‌های آب شرب تهران که از چند سال گذشته همواره مطرح بوده صورت گرفته است، گفت: طبق گزارش شرکت آب و فاضلاب چاه‌هایی که میزان نیترات در آنها بالا بوده است، به صورت کامل از مدار خارج شد.

موضوعی که شاهرخ رامین، عضو کمیسیون بهداشت‌و درمان مجلس نیز آن را تایید کرد.


با این حال حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هنوز معتقد است که آب تهران در برخی مناطق قابل شرب نیست.

او گفته است که استانداردهایی که در حال حاضر برای آب تهران در نظر گرفته شده است مطابق با استانداردهایی است که ۱۰ سال پیش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود.

آلودگی آب تنها یکی از معضلات و نگرانی‌های مردم در کلان شهر تهران است، موضوع آلودگی هوا نیز چند سالی است علاوه بر مردم، مسئولان و کارشناسان محیط زیست را با مشکلی جدی روبه‌رو کرده است.

مشکلی که حتی بارش برف در آبان ماه امسال نیز نتوانست کار زیادی از پیش ببرد و حالا حتی قرار شده برای مبارزه با آلودگی هوا، فرودگاه مهرآباد تهران نیز تعطیل شود تا با کاهش حجم ترافیک هوایی و در نبود ترافیک هواپیماها روی زمین در محدوده فرودگاه‌ از حجم آلودگی پایتخت کاسته شود.

وزارت بهداشت مرگ و میر سالانه ناشی از آلودگی هوا را در طول سال چهار هزار نفر اعلام کرده که شماری از کارشناسان و نمایندگان مجلس آن را نادرست و رقم کشته شده‌های حاصل از آلودگی را بیش از این تعداد می‌دانند.

برخی مسئولان معتقد هستند با وجود جامعیت نسبتی برنامه چهارم در ارتباط با محیط زیست، دولت نهم و دهم این برنامه را به درستی اجرا نکرده است.

آنها دولت را به بی‌توجهی به محیط زیست، تخریب وسیع مراتع، آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی و آلودگی هوای کلان شهرها متهم می‌:کنند.


 


ایلنا: مسئول دفتر آیت الله هشمی رفسنجانی با تایید مسدود شدن سایت آیت‌الله هاشمی در خصوص دلیل این اقدام گفت: چند روز پیش از مدیریت سایت درخواست شده بود که اقدام به پالایش سایت کند و مصادیق پالایش را حذف خطبه‌های آخرین نماز جمعه آیت الله رفسنجانی اعلام کرده بود.

محمد هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، ضمن تایید مسدود شدن سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سرور اصلی سایت آیت الله هاشمی از طریق شرکت افرانت پشتیبانی می‌شود، شب گذشته (پنجشنبه) شرکت افرانت اعلام کرد که بنا به دستور ابلاغ شده، این شرکت دیگر قادر به سرویس دهی سایت آیت الله رفسنجانی نمی‌باشد و متعاقبا پس ازچند دقیقه، سایت از دسترس خارج شد.

وی در خصوص دلیل این اقدام دور از انتظار تاکید کرد: چند روز پیش از سوی گروهی منتسب به گروه نظارت تارنما ایمیلی روی سایت آیت الله رفسنجانی قرار گرفت که طی آن از مدیریت سایت درخواست شده بود که اقدام به پالایش سایت کند و مصادیق پالایش را حذف خطبه‌های آخرین نماز جمعه آیت الله رفسنجانی اعلام کرده بود.

هاشمی ادامه داد: بی‌توجهی مدیریت سایت به این درخواست غیر قانونی و تعجب آور، شب گذشته و در ‌‌نهایت منجر به از دسترس خارج شدن سایت آیت الله هاشمی شد.

وی در پایان با غیر قانونی خواندن این اقدام، تصریح کرد: این درخواست شرعی و قانونی نبود، علاوه بر این مشخص نیست این دستور از سوی چه کسانی صادر شده است. با توجه به اینکه این موضوع مربوط به شب گذشته است، به احتمال زیاد اقدامات و پیگیری‌های لازم از روز شنبه توسط مدیریت سایت صورت می‌گیرد.


 


مردمک: مدیر دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی از مسدود شدن وبسایت آقای رفسنجانی به دلیل آنچه عمل نکردن به پاره‌ای درخواست‌های «غیر قانونی و تعجب‌آور» خواند، خبر داد.

محمد هاشمی روز جمعه نهم دی‌ماه گفت: چند روز پیش گروهی منتسب به گروه نظارت بر تارنما از مدیریت سایت خواسته بودند که سایت را پالایش کند؛ مصادیق پالایش را هم حذف خطبه‌های آخرین نماز جمعه آقای رفسنجانی اعلام کرده بودند.

مسئول دفتر آقای رفسنجانی افزود: این گروه درخواست خود را از طریق یک ایمیل به وبسایت اعلام کرده بودند و بی‌توجهی مدیریت سایت به این درخواست موجب شد شب گذشته سایت در نهایت از دسترس خارج شود.

به گفته محمد هاشمی، سرور اصلی سایت آقای رفسنجانی از طریق یک شرکت ایرانی پشتیبانی می‌شد و این شرکت نیز پنجشنبه اعلام کرده که بنا به «دستور ابلاغ شده»، دیگر قادر به سرویس دهی به سایت اکبر هاشمی رفسنجانی نیست و به دنبال آن سایت از دسترس خارج شده است.

مسئول دفتر آقای رفسنجانی این درخواست را «غیرقانونی»، «غیر شرعی» و «تعجب‌آور» خواند که به گفته او از سوی منبع نامشخص ارسال شده و تاکید کرد که در این باره پیگیری‌های لازم توسط مدیریت سایت انجام خواهد گرفت.

اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرین خطبه نماز جمعه تهران با اعتراض به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت که مشروعیت نظام جمهوری اسلامی و همه مناصب آن از رهبری تا ریاست جمهوری و شوراها با انتخاب مردم معنا می‌یابد و رهبر نیز مخلوق رای مردم است.

او درباره به خطر افتادن مشروعیت جمهوری اسلامی هشدار داد و پیشنهاد کرد که با آزادی زندانیان سیاسی و دلجویی از خانواده‌های آنها فضای کشور آرامتر شود.

سخنان او اما واکنش تند جناح محافظه کار و اصولگرایان را به دنبال داشت و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، آقای رفسنجانی را مسئول ناآرامی‌های پس از انتخابات معرفی کرد.

این نخستین بار نیست که وب‌سایت مسئولان و چهره‌های سرشناس در ایران فیلتر و از دسترس خارج می‌شود. پیش از این وب‌سایت محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران و وب‌سایت برخی از مراجع تقلید شیعه از جمله آیت‌الله یوسف صانعی و آیت‌الله بیات زنجانی از دسترس خارج شده بودند.

آیت‌الله یوسف صانعی از جمله مراجع حامی جنبش سبز به شمار می‌رفت و به دلیل فتواها و نگرش‌ نوگرایانه‌اش به ویژه در مسائل مربوط به حقوق زنان شهرت خاص دارد و به مرجع تقلید اصلاح‌طلب معروف است.

آیت‌الله بیات زنجانی نیز در جریان وقایع پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران، مواضع تندی علیه دولت و حاکمیت گرفت و نظرها و تعابیری از ولایت فقیه ارائه کرد که با دیدگاه رسمی حکومت در این خصوص مغایرت داشت.

از یک سال پیش زمزمه‌های مسدود شدن وب‌سایت آقای هاشمی نیز شنیده شد و اولین کلید وقتی زده شد که معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، از «غیرقانونی» بودن این وبسایت خبر داد.

مهدی صرامی، گفته بود که وب‌سایت آقای هاشمی رفسنجانی در سامانه ثبت پایگاه اینترنتی ایرانی ثبت نشده و بر اساس آئین نامه ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی فاقد هویت و مجوز قانونی است.


 


دویچه وله: جمعی از هنردوستان و دانشجویان که به مناسبت هشتم دی ماه، زادروز فروغ فرخزاد، به آرامگاه ظهیرالدوله مراجعه کرده بودند، با در بسته آرامگاه و ممانعت نیروهای نظامی مواجه شدند.
به گزارش سحام نیوز، نیروهای امنیتی و نظامی روز پنجشنبه و جمعه از ورود هنردوستان به آرامگاه ظهیرالدوله جلوگیری و تاکید کردند که این قبرستان تا اطلاع ثانوی تعطیل است و تنها اقوام نزدیک فروغ فرخزاد، آن هم با ارائه کارت شناسایی و اخذ اجازه‌نامه کتبی از کلانتری محل مجازند به این آرامگاه وارد شوند.


 


دویچه وله: یک نماینده مجلس ایران از وضعیت نا مشخص درآمد نفتی کشور در دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده است. وی می‌گوید با وجود درآمدهای هنگفت نفتی، وضعیت اقتصادی کشور وخیم است و دولت در مورد میزان تورم اطلاعات نادرست منتشر می‌کند.

داریوش قنبری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی ایران می‌گوید درآمد حاصل فروش نفت نه تنها باعث سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال موثری نشده است، بلکه چرخ‌های اقتصادی کشور را نیز از کار انداخته است.

این نماینده مجلس با اشاره به درآمد ۱۱۰۰ میلیارد دلاری نفت ایران از ابتدای استخراج تا سال ۱۳۹۰، به سایت بازتاب گفت: «بیش از نهصد میلیارد دلار این درآمد مربوط به دوران پس از انقلاب است و جالب آن است که بیشتر این درآمد، یعنی بیش از ۵۰ درصد آن مربوط بهه دولت‌نهم و دهم است.»

آقای قنبری ‌افزود: «اما مشخص نیست این درآمد کجا رفته؟ و جای سوال و شگفتی اینجاست که با وجود چنین درآمدی شاهد تحول چندانی در عرصه اقتصادی کشور نبوده‌ایم.»

وی از میزان پایین موجودی حساب‌های ذخیره‌ی ارزی با وجود مازاد درآمد نفتی، گفت: «مشخص است از درآمدهایی که نصیب کشور شده پولی باقی‌ نمانده و این ابهامی است که همواره مطرح کرده‌ایم. جالب است که درآمدهای نفتی به اطلاع نمایندگان نمی‌رسد و حتی کمیسیون‌های تخصصی نیز از این موضوع بی‌اطلاع‌اند.»

موضوع درآمد نفتی ایران در چند سال اخیر و نحوه‌ی مصرف آن یکی از انتقادات جدی به دولت محمود احمدی‌نژاد است. دولت به دلایل مختلف از جمله «شرایط خاص بین‌المللی ایران» از پاسخگویی به این موضوع طفره رفته است.
منتقدان دولت می‌گویند با وجود چنین درآمد سرشاری وضعیت اقتصادی بهبود نیافته و کار چندانی در زمینه‌ی توسعه صورت نگرفته است. برخی کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند دولت دچار روزمرگی شده و از درآمد نفت برای واردات و کنترل قیمت‌ها استفاده می‌کند.

داریوش قنبری نیز با اشاره به میزان واردات کالا به ایران در چند سال اخیر تصریح کرد: «سالانه نزدیک به هفتاد میلیارد دلار واردات داریم و این به معنای از دست رفتن اشتغال و کاهش سرمایه‌گذاری در کشور است و نهایتا تورم افسار گسیخته و قابل انتظاری را بر کشور و ملت ایران تحمیل کرده است.»

عضو فراکسیون اقلیت مجلس نرخ اعلامی تورم و بیکاری از سوی دولت را غیر واقعی ارزیابی ‌کرد و ‌افزود: «مشخص نیست نرخ تورم کنونی کشور با چه شاخصی سنجیده شده که آقایان ادعای تورم ۱۹ درصدی دارند؟ وقتی کالاها چندین برابر شده است آیا همچنان می‌توان از تورم ۱۹ درصدی صحبت کرد؟»

نحوه‌ی محاسبه آمار مهم اقتصادی در دولت محمود احمدی‌نژاد یکی دیگر از انتقادهای کارشناسان اقتصادی است. برخی از از این کارشناسان معتقدند دولت روش محاسبه نرخ تورم و بیکاری را تغییر داده و به این صورت ارقام واقعی را منتشر نمی‌کند.

تغییر کالایی که در دولت‌های گذشته در سبد محاسبه تورم منظور می‌شدند و همچنین ارائه‌ی تعریف جدید از افراد شاغل از تصمیماتی است که مورد انتقاد قرار گرفته است. به عنوان نمونه بر اساس این تعاریف، افرادی که در هفته یک ساعت کار انجام دهند، همچنین سربازان، دانشجویان و زنان خانه‌دار، شاغل محسوب می‌شوند.

داریوش قنبری از شیوه محاسبه این ارقام نیز انتقاد کرد و ‌افزود: «تورم واقعی را می‌توان از افزایش قیمت موارد خوراکی تشخیص داد و در این صورت باید از تورمی بالای ۵۰ درصد صحبت کرد.»


 


خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی دریایی ارتش کشورمان در پاسخ به اظهارت اخیر پنتاگون مبنی برعدم توانایی ایران برای مسدود کردن تنگه هرمز حتی برای یک روز گفت که بستن تنگه هرمز برای ایران مانند نوشیدن یک لیوان آب است.

به گزارش مانیتورینگ فارس، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی اعلام کرد که هدف ایران از برقراری رزمایش‌های نظامی در منطقه برقراری امنیت پایدار برای همه منطقه است و کشوری که می‌تواند امنیت پایدار را در منطقه ایجاد کند مسلما توانایی انجام اقدامات دیگر را نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران اکنون از تنگه هرمز عبور کرده و وارد عرصه آب های آزاد بین‌المللی شده هشدار داد بستن تنگه هرمز برای ایران مانند نوشیدن یک لیوان آب است. ایران امروز به دنبال کسب مهارت در آب‌های بین‌المللی است.

سیاری با تاکید بر اینکه در صورت لزوم ایران به راحتی قادر به بستن تنگه هرمز خواهد بود تصریح کرد که هدف ایران این نیست بلکه به دنبال برقراری امنیت پایدار در منطقه برای همه کشور‌ها است.

وی ضمن بیان اینکه حضور نظامی کشور‌های خارجی در خلیج فارس تهدیدی علیه امنیت این منطقه است تاکید کرد منافع منطقه برای کشور‌های آن است و خودشان توانایی دفاع و تامین امنیت آن را دارند.

سیاری در ادامه با اشاره به توانمندی‌های نظامی ایران در ساختن تجهیزات جنگی با اشاره به ناوشکن جماران گفت بنا به فرموده مقام معظم رهبری نیروی دریایی ایران باید در عرصه آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشد چرا که دریا و منافعش برای همه است.

ناوشکن جماران که در ماموریت خود تا دریای سرخ پیش رفت نشان داد که از توانمندی برای پیشروی بیشتر در آب‌های آزاد دارد.

در آخرین روز از مرحله دوم و تاکتیکی رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۰ در آب‌های جنوب شرق کشور انواع سامانه‌های توپخانه‌‌ای و قایق‌های تندرو راکت‌انداز نیروی دریایی ارتش به عنوان یکی از آخرین لایه‌های دفاع ساحلی علیه شناورهای نفوذی دشمن به اجرای آتش پرداختند.

در این عملیات انواع توپخانه‌های مستقر در سواحل و نیز شناورهای تندروی آذرخش مجهز به سامانه‌های راکت‌انداز ۱۰۷ میلی‌متری، اهداف از پیش تعیین شده را در محدوده دریای عمان منهدم کردند.

امیردریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش به همراه جمعی از فرماندهان ستاد‌کل نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران از نزدیک رزمایش تکاوران دریایی را مشاهده کرده و سطح آمادگی آنها را در مقابله با اهداف از پیش‌ تعیین شده بررسی کردند.


 


بی بی سی فارسی: معاون مالی و اداری شهرداری تهران می گوید مجموع بدهی های متروی تهران به بانک ها به ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
حسین محمد پور زرندی در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: "این بدهی‌ها از ابتدا ۳۵۰ میلیارد تومان بوده که با جریمه‌هایی که به آن تعلق گرفته به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است."
به گفته معاون مالی و اداری شهرداری تهران پیش از این توافق اولیه‌ای میان 'برخی اعضای شورای شهر تهران با مدیران بانک‌ها' صورت گرفته بود که بر اساس آن قرار بود ۲۵ درصد از این بدهی طی ۵ سال و باقیمانده به صورت پایاپای و کارسازی پرداخت شود، اما مدتی بعد 'بانک عامل انصراف داده است.'
مجلس ایران، حدود دو سال پیش دولت را موظف به اختصاص ۲ میلیارد دلار به توسعه حمل و نقل عمومی در شهرها کرده بود که نیمی از آن به توسعه متروی تهران اختصاص داشت، اما دولت محمود احمدی نژاد تاکنون از اجرای مصوبه مجلس خودداری کرده است.


 


بی بی سی فارسی: پروین احمدی نژاد، خواهر محمود احمدی نژاد ، برای شرکت در انتخابات آتی مجلس نام نویسی کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، خانم احمدی نژاد که عضو شورای شهر تهران است، از حوزه انتخابی گرمسار در انتخابات مجلس شرکت می کند.
گرمسار یکی از شهرهای استان سمنان است و محمود احمدی نژاد،، در شهرستان ارادان، در حوالی گرمسار، به دنیا آمده است.
پروین احمدی نژاد هنگام ثبت نام به خبرنگاران گفت که مخالف طرح سوال از رئیس جمهور است.
او اعلام کرد: " موافق سئوال از رئیس جمهور نیستم چون معتقدم رئیس جمهور ما فردی مکتبی و ولایی و عدالت خواه است و در مسیر پیشرفت نظام حرکت می کند."
تاکنون تلاشهای نمایندگان مجلس هشتم برای طرح سوال از آقای احمدی نژاد به دلیل آنچه قانون شکنی و بی اعتنایی به نظر رهبر ایران خوانده اند، نافرجام مانده است.


 


مهر: استاد فلسفه هنر دانشگاه هنردرمورد بومی‏ سازی علوم انسانی گفت: توجه به اسلامی کردن علوم انسانی در زمره مؤلفه‎های کلیدی و تأثیرگذار است که باید مدنظر قرار بگیرد.
دکتر محمد ضیمران درمورد بومی‎سازی علوم انسانی به خبرنگارمهر گفت: ایده بسیار جالبی است. این ایده متضمن تدارکات و تجهیزات بسیار گسترده‎ای است. اولا باید چهارچوبهای آن را مشخص کنیم که منظور از بومی سازی چیست؟ ثانیا بومی سازی به قیمت این نباشد که مبادی روشی علم نادیده گرفته شود. دستاوردهایی که مدرنیته تا این زمان داشته باید در خدمت بومی‎سازی بکار گرفته شوند.

وی افزود: در حقیقت هم آن بعد جهانی علم و دانش در نظر گرفته شود و در عین حال دستاوردهای فرهنگی خودی بطور دقیق و علمی و در عین حال مستدل عرضه بشود که زمینه یک نوع علوم انسانی پیشرو را فراهم کند.

این استاد فلسفه هنر دانشگاه هنر در مورد اینکه منظور از بومی‎سازی همان اسلامی کردن دروس است ؟ همچنین اظهارداشت:اسلامی کردن هم بخشی از این مفهوم را تشکیل می‎دهد. وقتی می‏گوئیم بومی‎سازی عبارت از مجموعه‎ای از عناصر است که اسلامی کردن یکی از آن عناصر است. بنابراین این بعد را نمی‎توان نادیده گرفت. این بعد در زندگی روزمره مردم ایران نقش کلیدی دارد و در عین حال بیش از نود درصد مردم این سرزمین اعتقاداتی دارند که مبنای زندگیشان است. بنابراین توجه به این عامل هم در زمره مؤلفه‎های خیلی کلیدی و تأثیرگذاری است که باید مدنظر قرار بگیرد.

این محقق و پژوهشگرحوزه فلسفه هنر درمورد اینکه این اقدام چه دستاوردی برای جامعه دربرخواهد داشت هم گفت:اولا هویت ملی ما را مورد تأکید قرار می‎دهد اینکه هرپژوهشگری را متوجه ابعاد مهمی که در دستاوردهای تاریخی این فرهنگ و ملت وجود داشته به صورت مؤکد مورد تأکید قرار می‎دهد.بعد زمینه تعامل علمی بین فرهنگ خودی و فرهنگ جهانی را فراهم می‎کند وازماحصل آن نوعی آمیزش افقها به قول گادامر اتفاق می‎افتد که در این دور هرمنوتیکی که اتفاق می‎افتد یک نوع خودباوری حاصل می‎شود که این، راه را برای دستاوردهای بعدی هموار می‎کند.


 


مهر: معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون قطر 3 برابر ایران گاز از پارس جنوبی برداشت می کند، گفت: ابتدا باید تمامی سرمایه گذاری‌ها صرف توسعه پارس جنوبی شود و از هزینه در بخش‌های غیر ضروری خودداری کرد.
به گزارش خبرنگار مهر از عسلویه، احمد قلعه بانی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان اینکه در حال حاضر نقش و تاثیر توسعه صنایع نفت و گاز ایران در توسعه کشور موضوعی غیر قابل چشم پوشی است، گفت: در شرایط فعلی صنعت نفت و گاز پر درآمدترین صنعت کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اعلام اینکه ایران باید همچون سایر کشورهای نفت و گاز خیز جهان از درآمدهای نفتی برای توسعه زیرساختهای صنعتی کشور استفاده کند، تصریح کرد: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز جهان بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربوری را در اختیار دارد.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه در حال حاضر استفاده بهینه از درآمدهای نفت و گاز برای توسعه زیر ساختها جایگاه مطلوبی ندارد، تاکید کرد: با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها صرفه جویی قابل توجه ای در مصرف حاملهای مختلف انرژی حاصل شد.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت مطلوب تر فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، بیان کرد: با اجرای این قانون کمی مصرف انرژی در کشور بهینه و اسراف جلوگیری شد.

وی با اشاره به اینکه برداشت ایران از میادین مشترک نفت و گاز مناسب ارزیابی نمی شود، بیان کرد: در حال حاضر قطر 2.5 تا 3 برابر ایران گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی برداشت می کند.

قلعه بانی با اشاره به ضرورت شتاب در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی به منظور جبران عقب ماندگی ها، تبیین کرد: در شرایط فعلی روند اجرای فازهای مختلف پارس جنوبی در تاریخ صنعت نفت و گاز کشور بی نظیر است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه یک ساعت توسعه زودتر در فازهای پارس جنوبی یک توسعه همه جانبه و سود ملی به همراه خواهد داشت، تاکید کرد: باید تمرکز تمامی فعالیت ها برای توسعه پارس جنوبی به کار بسته شود و با یک کار گروهی در توسعه این میدان از شریک گازی خود جلو بیافتیم.

معاون وزیر نفت خاطر نشان کرد: با توسعه همه جانبه و بهره برداری از تمامی فازهای پارس جنوبی سپس باید درآمدهای حاصل از آن صرف سایر فعالیتهای جانبی شود.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت اعلام کرد: ابتدا باید تمامی سرمایه گذاری ها صرف توسعه پارس جنوبی شود و از هزینه دربخشهای غیر ضروری خودداری کرد.


 


ایلنا: سید حسن خمینی، به تبیین دیدگاه‌های خود درباره نسبت انقلاب اسلامی و بیداری معنوی در جهان معاصر پرداخت و اظهار داشت: روزهای بزرگی پیش رو داریم و روزهای بزرگی را نیز، پشت سر گذاشتیم. سال جاری، یک سال استثنایی در چند دهه اخیر در جهان اسلام است که بیداری معنوی یکی از مهم‌ترین وجوه آن است.

به گزارش ایلنا، در مراسم ویژه تجدید بیعت وزیر و معاونان وزارت امور خارجه و همچنین، سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی با آرمان‌های امام خمینی که با اهدای تاج گل به پیشگاه رهبر کبیر انقلاب و اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت یادگار امام همراه بود، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، سخنرانی درباره شرایط فعلی خاورمیانه و جایگاه ایران ایراد کرد.

یادگار امام در تبیین سخنان خود، به گونه‌شناسی انقلاب‌های بزرگ پرداخت و اظهار داشت: بطورکلی انقلاب‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند. برخی تنها وجهه سیاسی دارند. انقلاب‌های سیاسی انقلاب‌هایی هستند که تنها به تغییرات سیاسی در نظام منجر می‌شوند. البته این انقلاب‌ها با کودتا تفاوت بسیاری دارند. نهضت ملی شدن نفت را می‌توان انقلاب سیاسی دانست که در آن تنها، مدیران سیاسی عوض شدند و تغییری در سطوح اجتماعی رخ نداد.

سید حسن خمینی نوع دوم انقلاب‌ها را، انقلاب اجتماعی خواند و گفت: برخی انقلاب‌ها، علاوه بر بعد سیاسی، بعد اجتماعی هم دارند و فرا‌تر از تغییرات سیاسی، ساختار نهادهای قدرت را در حوزه‌های سیاسی، فکری، آموزشی و اقتصادی تغییر می‌دهند. تغییرات در انقلاب اجتماعی، بسیار فرا‌تر و عمیق‌تر از انقلاب سیاسی است.

یادگار امام، انقلاب مشروطه را از نوع انقلاب‌های اجتماعی دانست و یادآور شد: انقلاب مشروطه از آن رو که تاثیر بسیار شگرف و دگرگون‌کننده‌ای در تحولات اجتماعی جامعه گذاشت، می‌تواند به عنوان یک انقلاب اجتماعی مطرح شود، انقلابی که نظام‌های اجتماعی دوران قاجار را به شدت متحول کرد.

وی افزود: بعد از انقلاب مشروطه، تعبیر جدیدی از منزلت‌های اجتماعی مطرح شد طیف جدیدی از تحصیل کرده‌های غربی وارد کشور شدند. اشراف‌سالاری نظام قاجار را دستخوش تغییر شد. نظام نوین آموزشی که با همت میرزاحسن خان رشدیه بنا نهاده شد، بر نهاد آموزش و به تبع آن بر متن بسیاری از نهادهای دیگر اجتماعی، تاثیر شگرفی گذاشت و در یک کلام، با ورود نیروهای اجتماعی جدید، تعریف نوینی از سیاست و نخبگی در ایران ارائه شد.

وی افزود: انقلاب سال ۵۷ از یک‌سو، قطعا یک انقلاب سیاسی است چون نظام سیاسی را در تمام سطوح تغییر داد و از سوی دیگر، قطعا، انقلاب اجتماعی است، چون در مقیاسی بسیار وسیع‌تر از مشروطه، منزلت‌های اجتماعی نیز به شدت دستخوش تغییر کرد و فرا‌تر از آن، نهادهای اجتماعی جدیدی ساخت، نهادهایی که به جرات باید گفت، پیوند عمیقی با نظام فکری امام داشتند.

یادگار امام، نوع سوم انقلاب‌ها را انقلاب‌های تاریخی عنوان کرد و گفت: انقلاب‌های تاریخی، تاریخ ساز هستند، انقلاب‌هایی که پیام‌های فرامرزی و فرازمانی دارند. این انقلاب‌ها، علاوه بر تاثیر در بافت سیاسی و اجتماعی جامعه ماصر و درگیر انقلاب، آثار عمیق و سیال بر جوامع غیر در زمان‌های مختلف و چه بسا دور‌تر دارند.

وی به پیام‌های تاریخی انقلاب‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: انقلاب فرانسه نظام سلطنت مطلقه را از بین می‌برد و به‌جای آن یک جمهوری می‌آورد. در انقلاب فرانسه، که با استبداد و جمهوری بار‌ها دست به دست شد، انقلابی سیاسی، اجتماعی و تاریخی است چون این انقلاب، علاوه بر تغییرات سیاسی و اجتماعی، پیام آزادی و دموکراسی برای تاریخ ارائه کرد.

وی افزود: نمونه دیگر انقلاب‌های تاریخی، انقلاب آمریکا بود. انقلاب آمریکا با همه مسائل خود، از جنگ‌های جنوب و شمال عبور کرد این انقلاب به دلیل تغییر در حوزه سیاست و جامعه، سیاسی و اجتماعی بود اما چون پیام ضدبرده داری را به جهان اعلام نمود، انقلاب تاریخی است.

سیدحسن خمینی انقلاب شوروی را نمونه دیگر انقلاب‌های تاریخی عنوان کرد و اظهار داشت: انقلاب شوروی نیز، یقینا انقلاب سیاسی است چون تزار رفته و لنین با خشونت‌هایی، به جای او آمده است. و انقلاب اجتماعی هم هست چون نهادهای اجتماعی را به شدت تغییر داده و سیستم‌های خاص متفاوتی ایجاد کرده است اما فرا‌تر از این دو، یک انقلاب اجتماعی است چون پیامی تاریخی بنام سوسیالیسم به دنیا ارائه کرد.

یادگار امام، انقلاب اسلامی ملت ایران را نمونه موفق انقلاب‌های تاریخ ساز عنوان کرد و گفت: انقلاب ما سیاسی است چون نظام سیاسی و مدیران آن را تغییر داد. و یک انقلاب اجتماعی است چون تغییرات اجتماعی وسیعی ایجاد کرد. و در گام سوم خود، یک انقلاب تاریخ سازاست چون یک پیام مهم و روشن برای دنیا صادر کرد و آن بیداری معنویت بود.

سیدحسن خمینی اظهار داشت: پیام تاریخی انقلاب امام، با همه انقلاب‌های دیگر فرق می‌کند. برخلاف دیگر انقلاب‌ها، که پیامشان ناقص یا ناموفق به دنیا عرضه شد، پیام انقلاب ایران، چنان عمیق و موثر بود که پژواک آن، این روز‌ها به روشنی، در جهان شنیده می‌شود، پیامی که در یک کلام، بیداری اسلامی یا به عبارت دیگر، بیداری معنوی است.

وی ادامه داد: پیام انقلاب ما حاکم کردن معنویت توأم با عدالت در مدیریت جهانی است که هم اکنون در جهان دیده می‌شود. امروز، بیداری اسلامی، تذکار پیام انقلاب اسلامی است.

یادگار امام در ادامه به آفت‌ها و آسیب‌های اجتماعی بیداری اسلامی پرداخت و اظهار داشت: اگر مانند همه مسائل دیگر، از این بیداری بزرگ، مراقبت نشود، آفت زده می‌شود. بزرگ‌ترین آفت هر چیزی، در درون خود آن است. برای اینکه چیزی زمین بخورد، کافی است در آن افراط شود.

وی با اشاره به انتخابات اخیر مصر گفت: ترس از قبضه انقلاب توسط سلفی‌ها، نکته درستی است. ویژگی افراطی‌ها این است که یک مرتبه خود را در بالا‌ترین نقطه مدیریت می‌نشاند.

یادگار امام با تاکید بر به کار بردن طالبانیسم به جای سلفی‌گری اظهار داشت: طالبانی‌گری یک آفت است. اگر مراقب نشویم، مدعیان این روش، با توسط به شیوه‌های خاص، به معنویت و بیداری تیر خلاص می‌زنند.

سیدحسن خمینی تاکید کرد: یک اندیشه وقتی سر کار می‌آید، بزرگ‌ترین لطمه را از افراطیون داخلی می‌خورد. این مساله، دلیل فلسفی دارد. دست انسان در اوج سرما می‌سوزد. هر چیزی اگر از حد خود فرا‌تر رود، به ضد خود تبدیل می‌شود. آفت درونی هر چیزی، افراط در آن است.

یادگار امام با بیان اینکه ائمه الگوی انقلاب و مظهر تعادل هستند، گفت: مذهب اهل بیت، بویژه امامیه در میان تمام فرق اسلامی، نقطه تعادل است. در همه دوره‌های اسلامی، هیچ نحله‌ای به اندازه شیعه، در نقطه اعتدال نایستاده است. انقلاب اسلامی به عنوان نماینده مذهب اهل بیت، بزرگ‌ترین پایگاه و ویژگی خود را در تعادل می‌داند.

وی افزود: امروز با گام سوم پیام تاریخی امام مواجه هستیم. این جریان از دو ناحیه لطمه می‌خورد. یکی از طرف کسانی که از بیخ، معنویت و دین را رد می‌کنند و دیگری از سوی کسانی است که افراط‌گری می‌کنند.

یادگار امام گفت: پیام تاریخی انقلاب امام، بیداری اخلاق اسلامی در جهان بی‌اخلاق کنونی است. امروز باید همه هوشیار باشیم و در بزنگاه زندگانی انقلاب با ارایه اندیشه ضد افراطی اهل بیت، پیام انقلاب تاریخی امام را یاداور شویم.

سیدحسن خمینی تاکید کرد: اگر جهان اسلام، بخواهد این مسیر را ادامه دهد، باید تحت هر شرایطی از طالبانیسم مبرا باشد. باید دقت کنیم که روح بیداری اسلامی و روح دین، چیزی جز اخلاق نیست. همه دین به این است که انسان‌ها اخلاقی‌تر شود. پیامبر می‌گوید؛ انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. فلسفه وجودی بعثت و اساس تدین، اخلاق است.

یادگار امام اظهار داشت: شاکله بیداری، دین و شالوده آن اخلاق است. اخلاق‌‌ همان چیزی است که دنیا به شدت از نبود آن، لطمه دیده است. واقعیت این است که دنیا، از حیث اخلاق، فروکاسته و همه جوامع فعلی، از نظر اخلاقی، عقب گرد دارند. جهان تشنه معارف اهل بیت است چرا که جهان به تمام معنی، محتاج به خوبی ودرستی است و این از راه پیامبر و آل ایشان حاصل می‌شود.

سیدحسن خمینی در پایان گفت: ماهیت بیداری اسلامی، بیداری اخلاقی است. اگر این بیداری اخلاقی به ظاهرِ سلفی‌گری خود غلبه کند، باقی می‌ماند. اگر بتوانیم به دنیا ثابت کنیم که اخلاق‌مدار هستیم، دنیا حرف‌های ما را گوش می‌کند. چشم جهانی به آرمان ملت ایران است که عبارت است از معنویت همراه با پیشرفت.

پیش از سخنان یادگار امام، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان در سخنان کوتاهی، با تاکید بر ادامه راه امام و حفط میراث بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت: سی سال پیش نهالی به دست امام کاشته شد که امروز در سراسر جهان ریشه دوانده و شمیم بیداری اسلامی جان مسلمین را در به وجد آورده است.

این مراسم با نثار تاج گل به پیشگاه رهبر کبیر انقلاب و اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت یادگار امام همراه بود.


 


خبرگزاری فارس: حضور توکلی در مرکز حوزه انتخابیه بندرعباس بی‌گمان یکی از نکات جالب توجه پیرامون انتخابات نهمین دوره مجلس در هرمزگان است که طی روزهای اخیر واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بعد از ظهر امروز احمد توکلی با حضور در مرکز حوزه انتخابیه بندرعباس امور مربوط به کاندیداتوری خود را انجام و بدین صورت به نوعی جواب درخواست‌های هوادارانش را داد.
این اتفاق همان اندازه که برای طیفی که او بدان منتسب است مهم و قابل اعتنا است، برای هرمزگانی‌ها و به ویژه بندرعباسی‌ها نیز در نوع خود به واسطه حضور یکی از نمایندگان سرشناس اصولگرا قابل توجه است چرا که حضور توکلی در صورت انتخاب شدن به عنوان نماینده مجلس نهم می‌تواند با توجه به ساختار احتمالی مجلس دارای اهمیت باشد به ویژه زمانی که خود نیز از این اهمیت به نوعی سخن گفته است.
گفته می‌شود که وی می‌تواند پس از تأیید صلاحیت، حوزه انتخابیه خود را بنابر قوانین موجود تغییر دهد.


 


خبرگزاری فارس: رییس سازمان بسیج مستضعفین در تشریح سنت خالص سازی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی به دلیل ارتباط با نهاد ولایت در هر دوره ای با پیش آوردن آزمایش ها و اطلاعات؛ ناخالصی ها و منیت ها را بیرون می ریزید تا راه برای جریان خالص انقلابی باز شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار محمد رضا نقدی در جلسه مجمع عالی اقشار بسیج استان آذربایجان شرقی با بیان این مطلب که ریزش چهره ها و کنار گذاشته شدن همراهان و دوستان قدیمی توسط سنت خالص سازی انقلاب اسلامی، تلخ و ناگوار است، گفت: انقلاب هر کسی را که در برابر خدا منیت خود را عرضه کند به بیرون پرتاب می کند. بنی صدر، نهضت آزادی، متحجرین دوران دفاع مقدس و فتنه گران سال 88 کسانی بودند که اراده خود را بر اراده انقلاب ترجیح دادند و از این به بعد نیز هر کس خود را صاحب انقلاب فرض کند و نظام اسلامی را مدیون خود بداند مطابق سنت ثابت انقلاب، حذف خواهد شد.

وی تاکید کرد: در هر دوره ای عده ای خسته می شوند و می کوشند به نام عقل گرایی انقلاب را محدود و متوقف کنند که این نگاه ها در دستگاه دیپلماسی نمود بیشتری داشته است اما انقلاب اسلامی تا تحقق آخرین وعده های امام راحل (ره) به حرکت خود ادامه می‌دهد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین حادثه 9 دی و شکست آمریکا در فتنه 88 را یکی از زمینه های اصلی شکل گیری بیداری اسلامی دانست و اظهار داشت: کشورهای استکباری یکبار دیگر همچون دوران دفاع مقدس تمام توان خود را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی به میدان آوردند و در رسانه های دروغگویشان به گونه ای تبلیغ کردند که جمهوری اسلامی با چالشی اساسی روبرو است و حوادث هشت ماهه سال 88 ایران به اصلی ترین مسئله در افکار عمومی جهان تبدیل شد؛ اما وقتی مستضعفین جهان دیدند که ایستادگی ملت ایران کمر مستکبرین جهانی را شکست، قیام خود را جلو انداختند.

سردار نقدی همچنین گفت: به مناسبت سالگرد قیام آگاهانه و شجاعانه ملت در نهم دی ماه، 120 سالن ورزشی با مساحت 1000 متر مربع ظرف سه سال به نام سالن های ورزشی نه دی در 120 شهر کشور برای بسیجیان ساخته می شود.


 


دو روز پس از اعلام محکومیت تازه ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی و مبارز دوران ستمشاهی به تحمل سه سال حبس دیگر، وی در نامه ای که از زندان اوین به کلمه ارسال کرده، بار دیگر وضعیت موجود کشور را به نقد کشید.

ابوالفضل قدیانی اولین بار در دی ماه ۸۸ بازداشت و به اتهام توهین به رییس دولت به یک سال حبس محکوم شده بود. این مبارز دوران ستمشاهی که ۴ سال در زندان های ساواک شکنجه شده و مقاومت کرده بود، دو ماه پیش در دادگاهی که در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب برایش تشکیل شده بود، شرکت نکرده و آن را غیر قانونی خوانده بود.

عضو ارشد و دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با ارئه‌ی لایحه ای گفته بود دادگاه سیاسی باید علنی و با حضور هیئت منصفه باشد، بنابراین دادگاه غیرقانونی و مجری آن مجرم است. این دادگاه چند روز پیش وی را به تحمل سه سال حبس دیگر(به اضافه یکسال حبس قبلی)محکوم کرد.

متن کامل نامه ابوالفضل قدیانی زندانی ۶۶ ساله که توسط یاران گمنام جنبش سبز در زندان اوین در اختیار کلمه قرار گرفته است به این شرح است :

بسم الله الرحمن الرحیم

تلک الدار الاخرة نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الارض و لا فسادا و العاقبة للمتقین (سوره قصص آیه ۸۳)

این سرای آخرت از آن کسانی است که در زمین برتری طلبی نمی کنند و سلطه طلب نیستند و در زمین فساد به پا نمی کنند و عاقبت از آن پرهیزگاران است.

این روزها مقارن است با دومین سالگرد عاشورای خونین حسینی جنبش سبز ایران(ششم دی ماه) و نیز اردوکشی خیابانی اصحاب استبداد در روز نهم دی ماه که سراسیمه و بنابر سنتی یزیدی، چندی پس از قلع و قمع آزادی خواهان و حق جویان به دستور مستبد حاکم به خیابان ها آورده شدند تا پا بر خون بنا حق ریخته عاشوراییان گذارده و مداحی اربابشان را کنند.

اما صحنه گردان ناشی این نمایش که البته طبق معمول پیش از هرکس هنرمندانه به کرده خویش می خند و داد سخن در مدح و ثنای آن سر می دهد، این حماسه خویش پردخته را یوم الله نام نهاده و بر آن است که از این غده پوسیده برای عریانی تن پادشاه، قبایی بدوزد و مشروعیت از دست رفته را به بزرگداشت این به اصطلاح یوم الله چاره ای اندیشد. غافل از آنکه حاصل بر هم زدن این ملغمه چیزی جز آن نیست که بوی تعفن تفرعن مشام هر آزاده و وجدان بیداری را بیش از پیش می آزارد و افاقه ای به حال روزگار رو به افول استبداد نمی کند.

از وفور مدح ها فرعون شد

کن ذلیل النفس هونا لاتسد(سوره فرقان، آیه ۶۴)

اگر استبداد امروز ایران آن مقدار حقیر است که قصد کرده سالروز هلهله فریب خوردگان و مزدورانش را بر سر قربانگاه حق جویی و آزادگی رابه روزی همچون هنگامه تاجگذاری شاهان بدل سازد، پس بهتر آنکه او را در جشن نمایش‌اش یاری داده و به قدر وسع و تکلیف خویش، گوشه ای از سیمای استبداد و استکبار وی را نمایان سازد که مولای متقیان و امیر قافله‌ی حق فرموده: «ما شککت فی الحق مذاریته: از آن زمان که حق را شناختم در آن گرفتار شک و دودلی نشدم.»

و این تکلیف بر افرادی چون من که جوانی خویش بر سر مبارزه با استبداد شاهنشاهی گذاشته و با امید بازستاندن حق جمهور مردم در اداره کشورشان در انقلاب اسلامی شرکت جسته و به شکل گیری نظام جمهوری اسلامی یاری رسانده ایم سنگین تر است. بنابراین امروز که چهره نکبت بار استبداد سلطانی بار دیگر آشکارا در این مملکت رخ نمایی کرده و بر حیات و ممات ساکنان آن حکومت می کند، نمی توان در برابر آن سکوت کرد و دم نیاورد. و از همین بابت است که اینک از زندان اوین این فریاد را بر می آورم.

باری من و امثال من در راه پیروزی انقلاب جان، مال و آزادی خویش را نگذاشته ایم که سه دهه بعد آقای علی خامنه ای اینگونه بر کشور سلطنت کند.

ملت ما از مشروطه تا انقلاب اسلامی آن همه رنج نکشید تا امروز فردی به نام ولایت فقیه قانون را در تمامی مراتب به بازیچه ای برای اعمال قدرت مطلقه خویش بدل سازد.

خیال مستبد امروز ایران این است که آرای این مردم در تعیین سرنوشت شان-که بی شک جلوه همراهی دست خداوند را باید در آن جست- اکنون برگه های قماری شوم در دست اوست، و حاشا که در برابر این خیال واهی لحظه ای کوتاه بیاییم، که به‌فرموده رسول اکرم :«افضل الجهاد کلمه حق عندالسلطان الجائر»

به مانند هر سلطان جائری، زندان، حصر، و خفه کردن هر بانگ مخالفی در صدر سیاست های مملکت داری رهبری قرار گرفته است و از این رو هرکس نگاه چپ به این مقام داشته باشد از یک شهروند عادی یا یک دانشجوی جوان تا صاحب منصبان پیشین نظام و یا حتی مجیز گویان دیروز بارگاه که امروز جریان انحرافی نام گرفته، بایستی طرد شده و زبان شان قطع شود.

البته شاید در نظر ایشان، با قدرت مطلقه ای که در دست دارند حبس مخالفان و نه سلب حیات آنان، حاصل لطف ملوکانه باشد، اما واقعیت آن است که این استبداد از تمام توان و بنیه خود برای سرکوب و بسط خفقان بهره می جوید و از هیچ خشونتی دریغ نمی ورزد، اما آنچه مانعی بر سر راه سرکوب افزون تر است، اولا خوف اوست و ثانیا آگاهی و مقاومت گسترده وسیع مردم در برابر وی است.

به گمان من درصدر جرائم رهبری، اعمال استبداد در کشور است و هر جرم و جنایت دیگری را باید پس از این فقره در شمار آورد، چرا که اگر ایشان مسوولیت جنایاتی همچون شلیک گلوله جنگی در معابر عمومی به شهروندان معترض حاضر در یک راهپیمایی مسالمت آمیز و آنچه از شکنجه و تجاوز بر سر پیر و جوان این مردم در کهریزک و یا سایر بازداشتگاههای پیدا و پنهان امنیتی و انتظامی آورده است، منتسب به فعل ماموران خویش سازد، استبداد جرمی است که او خود مباشرتا مرتکب شده است و به هیچ روی قابل انکار نیست.

قبضه کردن قدرت و قایل شدن حق مطلقه‌ی ابدمدت برای خود در اداره امور مملکت ایران، عملا مقابله با خواست تاریخی ملتی است که لااقل در یکصد و پنجاه سال گذشته، در جهت نفی استبداد و سلطنت مطلقه دمی از پای ننشسته اند، این تقابل نه تنها جرمی نابخشودنی که خیانتی آشکار نیز در حق آرمان ها و منافع ملی است.

البته این جرم وجه گناه آلود دیگری نیز دارد که همانا استبداد به نام دین خداست که به قول علامه نائینی در تنبیه‌الامه استبداد دینی به مراتب ویرانگرتر از استبداد غیردینی است.

معمول است که مجرمان و گناهکاران را دعوت به عبرت از سرنوشت همقطارانشان کنند، اما چه می توان گفت هنگامی که وقاحت مجرمانه آنچنان شدت می یابد که بزهکار خود در ردیف اول مدعیان قرار می گیرد، و این مثال امروز موضع رهبری است در مواجهه با خزان مستبدان خاورمیانه و بهار دمکراسی در این منطقه.

در حالی که بهار عربی کاملا شبیه جنبش سبز مردم ایران است که علیه دیکتاتوری به پاخاسته اند و فریاد آزادی سر می دهند، مستبدان حاکم بر ایران آن قیام های ملی را به خود نسبت می دهند و به گونه ای تاسف بار داد سخن در مدح آنچه بیداری اسلامی می نامند، سر می نهند. با آنکه شخص رهبری به خوبی می داند که ماهیت حقیقی نهضت فراگیر امروز در خاورمیانه ضد استبدادی است، با این وجود لحظه ای با این پرسش ساده خلوت نمی کند که: چه تفاوتی است میان من و حسنی مبارک، یا سرهنگ قذافی و چرا استبداد در مصر و لیبی نامبارک و مذموم است و در ایران و سوریه ستودنی است؟

مگر نه اینکه در این کشورها نیز مجالس قانونگزاری با برگزرای انتخابات فرمایشی بر سر کار آمدند و منویات رهبر ابدمدت را انشا و صورت بندی قانونی می کردند؟ آیا آن ساقط شدگان همچون ایشان زندان و اسباب سرکوب نداشتند؟ البته پاسخ اظهار من الشمس است: تفاوتی در کار نیست، آسیاب به نوبت!

چند حرف و طمطراق و کار و بار/کار و حال خودبین و شرم دار

چند دعوی و دم باد و بروت/ای ترا خانه چو بیت عنکبوت

خودکامگی ام المفاسد است و این عمده فسادی است که یک کشور را به قهقرا و نگونبختی می کشاند. این که امروز در دوره دولت و مجلس مطلوب و منتخب آقای خامنه ای براساس گزارش دستگاه قضایی منتسب به وی بزرگترین فسادمالی تاریخ رقم می خورد و عملا دولت دست نشانده ایشان در قامت دزدان سرگردنه و همچون مهاجمان مغول و تاتار به غارت بیت المال این ملت مظلوم سرگرم است، علت آن را باید در استبداد مقام رهبری جستجو کرد. اینکه کرامت شهروندان ایرانی در بسیاری از کشورهای خدشه دار می گردد و رفتارهایی به دور از شان این ملت صلح طلب و خوشنام در مبادی ورودی کشورها در برابر اتباع ایرانی صورت می گیرد و اتهام های ناروا به آنها نسبت داده می شود نتیجه چیست؟ جز اینکه در ابتدا حیثیت و ارزش انسانی ایرانیان در کشور خودشان توسط دستگاه حکومتی به هیچ انگاشته می شود.

اینکه امروز تحریم های گسترده و سایه شوم جنگ، اقتصاد این کشور را به سوی اضمحلال برده و ترکتاری سران سپاه مجالی برای کسب و کار و فعالیت اقتصادی آزادانه و مستقل مردم عادی باقی نگذاشته حاصل چیست جز خودکامگی شخص رهبری در عرصه های مختلف حیات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران؟

این تحقیر و خفت ملی که ایران در صحنه بین المللی دچار آن شده است و به عنوان مثال کشتی های ما جرات برافراشتن پرچم ایران را نداشته و هر روز در آبهای بین المللی پرچم عاریتی یکی از کشورهای ذره ای را بالا می برند، دستاورد حکمرانی مستبدانه در ایران است، حال اگر آقای خامنه ای سرخوش از ساخت ناوشکن جنگی به دنبال دزدان دریایی در خلیج عدن است، اینها جز هدر دادن منابع ملی چه منفعتی برای ملتی دارد که حتی حق ندارد بداند درصد بیکاری اش واقعا چقدر است؟ و یا در زیر بار تورم چند درصدی کمر خم می کند؟

رسانه های دروغ پرداز که در واقع خواب گذران بارگاه سلطان اند هر روز به روال ارباب شان از خباثت دشمن می گویند و برای نقض حقوق بشر در اروپا و آمریکا نوحه سرایی می کنند و چماق تحریم و تهدید نظامی را بر سر افکار عمومی می کوبند آیا شجاعت دارند که تنها یکبار حقیقت را رک و پوست کنده به مخالفان خود بگویند که در حال حاضر دشمن اول این آب و خاک شخص رهبری و سیاست های نابخردانه اش است؟

صاحبان قدرت که این روزها پا در تدارک انتخاباتی صوری و نمایشی در جهت اثبات ادعای مشروعیت شان هستید اگر واقعا بر این باورند که رهبرشان محبوب ترین چهره در نزد مردم است و ملت در لیبک به او به سوی صندوق های رای خواهند شتافت برای سنجش این ادعا یکبار هم که شده به حق تضمین شده ملت در اصل ۲۷ قانون اساسی گردن نهند و با آزاد ساختن رهبران شجاع و مقاوم جنبش سبز اعتراضی آقایان موسوی و کروبی بنگرند که چگونه سیل مشتاق میلیونها ایرانی آزادی خواه در خیایان ها جاری شده و فاتحه استبداد را می خوانند. این کمترین خواسته ای است که ما از رهبری داریم که در خطبه های نمازجمعه اش با توسل به ترفندهای گوناگون قصد دارد خود را حاکمی دمکراتیک معرفی کند.

البته از آنجا که رهبر کنونی ایران شجاعت در اختیار قرار دادن چنین فرصتی را به مخالفان خود ندارد باید انتظار آن را داشته باشد که مردم تحت ستم از هر فرصت و روزی برای ابراز مخالفت با او بهره بگیرند: بی گمان همانگونه که انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و حوادث پس از آن تا به امروز به عرصه ای برای بیان این مخالفت بدل شده است، تحریم یکپارچه و فعال انتخابات مجلس نهم که انتخاباتی غیرقانونی است، نیز مجالی خواهد بود برای نشان دادن بی اعتباری و عدم مشروعیت نظام کنونی که نه جمهوری است و نه اسلامی و نیز بی اعتباری عالی ترین مقام آن.

آقای خامنه ای در بخشی از سخنرانی خود در کرمانشاه پرسش هایی را مطح کرد که به جاست در این مجال با صراحت به این سوالات پاسخ داده شود. در این سخنرانی گفته شد: آیا نظام روزی پیر و از کار افتاده خواهد شد؟ آیا راهی برای جلوگیری از فرسودگی وجود دارد؟ و آیا اگر این وضع پیش آمد راه علاجی وجود خواهد داشت؟»

پاسخ من به این پرسش این است:

آری! اعمال استبدادی و خودکامگی از سوی جنابعالی، نظام بر آمده از انقلاب اسلامی را به فرسودگی و آستانه فروپاشی کشانده است، اگر در پی راه و علاج هستید چاره کار در تغییرساختار ریاستی به پارلمانی و یا تغییرات صوری دگر نیست، بلکه علاج کار در این کشور در آن است که جنابعالی از این قدرت دست کشیده، عشق به قدرت را از دل بیرون کنید و از سرراه این ملت مظلوم و جمهوری اسلامی کنار روید.

و در نهایت همگی به یاد داشته باشیم که بر خلاف هر آنچه از قلت ونازکی می شکند ظلم و جور از فربه گی هرچه بیشتر فرو می پاشد.

جهد فرعونی چو بی توفیق بود هرچه او میدوخت آن تفتیق بود

ان ارید الا الاصلاح ما استطعت و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب

ابوالفضل قدیانی

بند ۳۵۰

دیماه ۱۳۹۰

نامه ابوالفضل قدیانی از زندان اوین درمحکومیت استبداد ولی فقیه


 


«محمدجواد اردشیرلاریجانی» ادعا می‌کند، در آنچه او فتنه ۸۸ می‌خواند، نیروهای امنیتی اصلا وارد نشدند و مردم راسا در صحنه حاضر شده و به دفع فتنه اقدام نمودند، در عین حال از نیروهای امنیتی حدود ۲۰ نفر و از مردم حدود ۱۰ نفر کشته شدند.
شب گذشته آقای «لاریجانی» در یک گفتگوی ویژه تلوزیونی(+) شرکت داشت تا درباره ابعاد پیدا و پنهان عواملی که ۹ دی را پدید آورد، گفتگو نماید و پرده از چهره فتنه‌ای بردارد که به گمان هم‌قطارانش در این روز چشمش را درآورده‌اند، ولی به نظر می‌رسد برغم حجم بالای تبلیغات، آنکه که کمترین باور را در اینباره داشته خود مبلغین بوده‌اند.
  در چنین برنامه‌هایی قاعده برآنست که مجری برنامه را از میان مجریان باسابقه و باتجربه در این حوزه انتخاب می‌نمایند. البته عملا مجریان باسابقه و چیره‌دست رسانه ملی ایران هم نمی‌توانند یک برنامه گفتگوی تصویری رسانه‌ای با حداقل استاندارهای شناخته‌شده و مالوف را به دلیل سیاست‌های خاص این رسانه، داشته‌باشند، اما چرا سیمای جمهوری اسلامی، مسؤلیت هدایت گفتگوی برنامه در مسیر منویات مهمان را خلاف اصول حرفه‌ای رسانه، بر عهده مجری جوان و بی‌تجربه و کم‌سابقه‌ای می‌گذارد که نه تنها وسواس خاصی ندارد که نسبت به سوژه مورد بحث بی‌طرف باشد بلکه استقبال هم می‌نماید که در سؤالاتی که برایش تنظیم شده، رسما له یا علیه سوژه‌های مطرح شده در برنامه موضع‌گیری و قضاوت نماید و برایش هم مهم نباشد که این رفتار او از دید افکار عمومی و همکاران رسانه‌یی‌اش پنهان نخواهد ماند و به عنوان خطاهای آشکار در سوابق او ثبت خواهد شد؟
 به نظر می‌رسد مجریان باسابقه و باتجربه رسانه ملی حاضر نشده‌اند و نیستند که به نفع سازوکار‌ها و سیاست‌های مسؤلین رسانه ملی، اصول اخلاقی حرفه‌ای خود را قربانی نموده و دست مدیران این رسانه آنچنان خالی مانده‌است که مجبور شده‌اند از چنین مجریانی استفاده نمایند. مجریان جوانی که جاذبه‌های کاذب شهرت و طی کردن ره صد ساله در یک شب و... می‌تواند بهترین بهانه باشد تا اصول و اخلاق و میثاق حرفه‌ای را به آسانی به فراموشی بسپارند.
در برنامه شب گذشته سهم مجری از زمان برنامه، دستکم یک بیستم مهمان برنامه بود و این نشان می‌دهد که این یک «گفتگو» به معنای مصطلح آن نیست بلکه رسانه ملی تصمیم گرفته‌است برنامه سخنرانی برای بعضی از چهره‌های شناخته شده نظام بگذارد و برای آنکه این برنامه سخنرانی خسته‌کننده نباشد و تنوعی هم داشته باشد و نام «گفتگوی ویژه» را با هم یدک بکشد، بهتر است که یک نفر هم روبه روی او نشسته و هر از گاهی سؤال از پیش تنظیم شده‌ای را بدون دخالت در مسیر برنامه و سخنرانی مهمان و بدون سؤال اضافی و احیانا چالش‌برانگیزی، از مهمان برنامه بپرسد ضمن آنکه البته در این سؤال قسمتی از فرمایشات او را بعنوان چاشنی سؤال هم تایید نماید.
سوالات برنامه دیشب آنقدر مصنوعی، و رفتار مجری برنامه آنقدر مکانیکی و خشک بود که، ساده‌ترین مخاطب متوجه می‌شد هیچ سوال‌جدیدی در این برنامه طرح نشده و تمام سؤالات از قبل تنظیم، و هماهنگی لازم هم صورت گرفته است که کی‌ و چه زمانی پرسیده شود. جواب‌های مهمان که البته از قبل مشخص و معرف حضور همه بوده و هست.
 نکته جالب در این میان اشاره مجری برنامه به طرح «ام‌القرای» مهمان برنامه بود که مربوط به زمانی‌است که مجری روزهای نوزدای خود را سپری می‌کرد و کیست که نداند این طرح اخیرا توسط «ابولفضل اسلامی» کاردار پیشین سفارت ایران در ژاپن مورد واکاوی و اعتراض قرار گرفته (+) و طرح این اشاره در سخنان مجری و توضیحات بیشتر مهمان، پاسخی بوده‌است به آن نوشته که صد‌البته بدون کمترین هماهنگی در برنامه دیشب درباره آن «گفتگو»! شد.

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته