-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ دی ۷, چهارشنبه

Latest News from Emrooz for 12/27/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



دویچه وله: پتر ویتیگ، نماینده آلمان در شورای امنیت می‌گوید که امکان دارد شورای امنیت در سال ۲۰۱۲ تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند. ویتیگ به خبرگزاری فرانسه گفت که مناسبات ایران و کشورهای غربی در مرحله بسیار خطیری قرار دارد.

به اعتقاد سفیر آلمان در سازمان ملل، «باید مقامات جمهوری اسلامی را به روشنی نسبت به عزم و جدیت کشورهای غربی متقاعد کرد.» پتر ویتیگ یادآوری کرده که با این همه، هنوز زمان آن فرا نرسیده که شورای امنیت تحریمی بس شدید علیه ایران وضع کند.

کشورهای غربی به برنامه هسته‌ای ایران با دیده تردید نگریسته و گمان می‌برند که این کشور در صدد ساخت بمب اتمی است. جمهوری اسلامی اما همواره این تردید را رد کرده است. شورای امنیت تاکنون چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده است.

پیش از این دیپلمات‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر طی نشستی در ۲۰ دسامبر در شهر رم، در مورد افزایش فشار بر ایران برای وادار کردن این کشور به ادامه مذاکرات اتمی به توافق رسیده بودند. تحریم واردات نفت ایران نیز از جمله بحث‌های این نشست بود. این جلسه پشت درهای بسته برگزار شد.

در همین روز دولت آمریکا هم اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی علیه ده شرکت حمل و نقل مستقر در مالت و فردی مرتبط با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی اعمال می‌کند.

ارزیابی مثبت از عملکرد آلمان در شورای امنیت

آلمان از ژانویه سال ۲۰۱۱ به مدت دو سال عضو غیردایم شورای امنیت شده است. پتر ویتیگ با وجود رای مناقشه‌برانگیز این کشور در مخالفت با ماموریت سازمان ملل در لیبی در بهار گذشته، از مثبت بودن کارنامه کشورش در تصمیمات سازمان ملل یاد کرده است.
پتر ویتیگ افزوده که «ما نگاهی سازنده به کشمکش‌های سیاسی موجود، به ویژه مناقشه‌ها و رویدادهای جهان عرب داشتیم.» او گفته که در ارتباط با مخالفت کشورش با ماموریت سازمان ملل در لیبی «نمی‌توان از نوعی انزوا یا مخدوش شدن موقعیت آلمان سخن گفت.»

نماینده آلمان در سازمان ملل تصریح کرده که کشورش مایل است در سال جدید میلادی، هم‌چنان «نقشی تعیین‌کننده و تاریخی» در جهان عرب ایفا کند.

هم‌زمان با اظهارات سفیر آلمان در سازمان ملل، کریستیان ولف، رییس جمهور آلمان نیز سفر شش روزه‌ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس داشت و گفتگو‌هایی سیاسی با محور تحولات کشورهای عربی و نقش جامعه مدنی در آنها با رهبران قطر، عمان، امارات متحده عربی و کویت انجام داد. ولف در این سفر که اوایل ماه دسامبر ۲۰۱۱ انجام گرفت، رهبران کشورهای یادشده را به ادامه اصلاحات و گسترش مناسبات با آلمان فراخواند و هم‌زمان با دانشجویان، خبرنگاران و فعالان حقوق زنان ملاقات کرد.

پتر ویتیگ هم‌چنین از ادامه مشکلات موجود در پرونده افغانستان در شورای امنیت ابراز نگرانی کرده است. آلمان در حال حاضر ریاست کمیته‌ای را بر عهده دارد که مسئول رسیدگی به پرونده افغانستان در شورای امنیت است. نماینده آلمان در سازمان ملل اشاره کرده که پاکستان با وجود همسایگی با افغانستان و داشتن نقشی مرکزی در اوضاع منطقه، طرف گفت‌وگوی آسانی نیست.

پاکستان از آغاز سال ۲۰۱۲ به عضویت غیردایم شورای امنیت در خواهد آمد. این کشور در ماه دسامبر در اعتراض به حمله مرگبار نیروهای ناتو به یک پاسگاه مرزی این کشور و کشته شدن ده‌ها سرباز پاکستانی، از شرکت در کنفرانس بین‌المللی افغانستان که در شهر بن برگزار ‌شد، خودداری کرد.

احتمال تحریم دوباره ایران در شورای امنیت


 


دلار آزاد امروز سه‌شنبه (۶ دی/۲۷ دسامبر) در ایران به ۱۵۳۰ تومان رسید که نسبت به روز گذشته ۲۰ تومان افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش مهر، بر این اساس نرخ دلار در ۳ روز گذشته ۱۰۵ تومان افزایش یافته است.

قیمت دلار روز یکشنبه با افزایش ۴۰ تومانی به ۱۴۶۵ تومان رسیده بود. بانک مرکزی قیمت رسمی دلار را در روز سه‌‌شنبه بدون تغییر نسبت به روز قبل از آن ۱۱۱۲ تومان و هر یورو را با روندی افزایشی ۱۴۵۴ تومان تعیین کرده است.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز در بازار ۶۳۰ هزار تومان بود.


 


بی بی سی فارسی: محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها، در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران گفته است که هم اکنون ۷۴ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می کنند اما به زودی ۱۰ میلیون نفر از افراد متعلق به دهک های بالای درآمد از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف می شوند.
وی گفت که در آغاز اجرای طرح پرداخت یارانه نقدی، هدف این بود که اقشار پردرآمد از طریق "خوداظهاری" شناسایی و به تدریج از دریافت یارانه منصرف شوند و در آغاز نیز، حدود پانزده میلیون نفر چنین کردند اما این رقم بعدا کاهش یافت.
وی افزود که در نظر است کسانی که یارانه های نقدی به ۵ تا ۱۰ درصد درآمد آنان بالغ می شود مشمول پرداخت یارانه نشوند و با حذف اقشار پردرآمد، انتظار می رود که میزان یارانه به خانوارهای دریافت کننده افزایش یابد.


 


بی بی سی فارسی: دادستان کل ایران می گوید که کشورهای غربی در تلاش هستند تا با تشکیل اجتماعات کوچک در دوران انتخابات، ایران را ملتهب نشان دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین محسنی اژه ای روز سه شنبه ۲۷ دیماه گفت سیستم اطلاعاتی ایران شواهد بسیاری در دست دارد که نشان می دهد این کشورها می خواهند وانمود کنند مسائلی که در کشورهای خاورمیانه وجود دارد، در ایران هم وجود دارد.
به گفته آقای اژه ای قوه قضائیه باید خارج از نوبت به جرائم انتخاباتی رسیدگی کند چرا که "هم دشمن برنامه ریزی کرده است و هم در سال های اخیر گله مندی هایی وجود داشته است."
نهمین دوره انتخابات مجلس ایران دوازدهم اسفندماه برگزار می شود.
این اولین انتخابات در جمهوری اسلامی ایران پس از انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری است.


 


بی بی سی فارسی: غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس ایران گفت با اینکه مجلس با تصویب بودجه چند دوازدهمی مخالف است و آن را موجب افزایش بی انضباطی مالی در ایران می داند دولت امسال هم با تاخیر خود مجلس را مجبور می کند تا بودجه چند دوازدهمی را تصویب کند.
به گفته آقای مصباحی مقدم با اینکه امسال دولت هیچ بهانه ای برای تاخیر در ارائه لایحه بودجه به مجلس ندارد، هنوز این لایحه را آماده ارسال به مجلس نکرده است.
طبق مقررات، دولت باید تا ۱۵ آذرماه هر سال، لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس کند اما در سال های گذشته، دولت محمود احمدی نژاد معمولا لایحه را با تاخیر، و گاه تاخیر بسیار طولانی به مجلس برده است.
این در حالیست که خبرگزاری فارس حدود دوهفته پیش به نقل از حسین سبحانی نیا، عضو هیات رئیسه مجلس ایران، گزارش کرده بود که هیات دولت روز یکشنبه کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ را تصویب کرده و قرار است تبصره ها و مواد لایحه نیز در جلسات آینده بررسی و این لایحه در دولت، نهایی شود.
آقای سبحانی نیا ابراز امیدواری کرده بود که لایحه بودجه تا پایان آذرماه به مجلس تقدیم شود که تا امروز که ششم دی ماه است هنوز این لایحه به مجلس نرفته است.
سال گذشته، لایحه بودجه با چنان تاخیری به مجلس رسید که نمایندگان ناگزیر شدند برای دو ماه اول سال، بودجه موقت دو دوازدهم تصویب کنند تا فرصتی برای بررسی و تصویب لایحه داشته باشند.


 


بی بی سی فارسی: علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، می گوید که یورش ماه پیش گروهی معترض تندرو به سفارتخانه بریتانیا در تهران درست نبود.
آقای بروجردی که یکی از پیشنهاد دهندگان اصلی طرح مجلس ایران برای کاهش سطح روابط دوجانبه با بریتانیا از سفیر به کاردار بوده، همچنین افزوده است که ماجرای یورش به سفارتخانه بریتانیا و اقامتگاه دیپلماتهای بریتانیایی در باغ قلهک عواقب فراوانی برای جمهوری اسلامی داشت.به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای بروجردی در حاشیه نام نویسی برای نهمین انتخابات مجلس به خبرنگاران گفت: "ورود دانشجویان به سفارت انگلستان درست نبود و تبعات زیادی برای ما داشت و بهتر بود که دانشجویان وارد سفارت انگلستان نمی شدند."
او همچنین افزود: "در کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس جلسه ای با حضور مسوولان وزارت خارجه و تنی چند از شخصیتهای کشوری از جمله سردار باقرزاده، رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، تشکیل شده است تا ابعاد حقوقی این مساله بررسی شود."
پس از آن که بریتانیا در واکنش به تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم گرفت ارتباط خود را با کلیه موسسات مالی ایرانی از جمله بانک مرکزی قطع کند، گروهی از نمایندگان از جمله آقای بروجردی طرحی دو فوریتی را برای کاهش سطح روابط و اخراج سفیر بریتانیا ارائه کردند.
این طرح در روز یکشنبه ۶ آذر در میان فریادهای "مرگ بر انگلیس" نمایندگان مجلس ایران با اکثریت قاطع آراء به تصویب رسید.
دو روز بعد (سه شنبه ۸ آذر) شماری از جوانان محافظه کار که دانشجو معرفی می شدند، در مقابل سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی تهران تجمع کردند.
در حالی که تصاویر این تظاهرات بصورت زنده از تلویزیون حکومتی ایران پخش می شد، چندین نفر از معترضان با غلبه بر ماموران پلیس از دروازه و دیوار سفارتخانه بالا رفتند و اقدام به غارت و تخریب اموال کردند.
چند ساعت بعد صحنه هایی مشابه در باغ قلهک در شمال تهران رخ داد و معترضان شش نفر از دیپلماتها را برای مدتی در اختیار خود نگه داشتند تا این که سرانجام با درخواست پلیس آنها را آزاد کردند.
صبح چهارشنبه تمامی کارکنان سفارتخانه بریتانیا از بیم جان خود و خانواده شان تهران را ترک کردند و ساعاتی بعد، ویلیام هیگ، وزیرخارجه بریتانیا، در نطقی شدیداللحن در پارلمان کشورش به دیپلماتهای ایرانی ۴۸ ساعت فرصت داد تا خاک بریتانیا را ترک کنند.
هر چند وزارت خارجه ایران بابت یورش عده ای به سفارت بریتانیا ابراز تاسف کرده، اما تاکنون کسی آن را محکوم نکرده و عمده واکنشها حول نادرست و غیراخلاقی بودن این حمله بیان شده است.
برخی گزارشهای تائید نشده حاکی از دخالت نیروهای قدس وابسته به سپاه پاسداران در این غائله است، اما مسوولان سپاه این اتهامها را رد کرده و گفته اند: "خود انگلیسی ها می خواستند و برنامه داشتند که دانشجویان و مردم وارد سفارت شوند."
دامینیک چیلکات، سفیر پیشین بریتانیا در ایران، علی لاریجانی و علاءالدین بروجردی را هم به دخالت در این ماجرا برای تقویت وجهه انقلابی خود در آستانه انتخابات مجلس متهم کرد، اتهامی که این دو نماینده مجلس قویا رد کرده و حمله به سفارت را نشانه ای از خشم مردم ایران از چندین دهه سیاستهای بریتانیا توصیف کرده اند.
آقای چیلکات مشخصا گفته بود که آقای بروجردی به دلیل کشیده شدن نامش در پرونده بزرگترین اختلاس تاریخ بانکداری ایران به دنبال انحراف افکار عمومی بوده است.
قوه قضائیه می گوید که آقای بروجردی را احضار کرده ولی او هر گونه دخالت در این پرونده را قویا رد کرده و ذکر این اتهامها را "کار انتخاباتی" رقبای خود عنوان کرده است.


 


بی بی سی فارسی: همزمان با بررسی طرح دوفوریتی تفسیر بخشی از قانون حذف یارانه ها، بهروز مرادی رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها با حسین حسینی نماینده فریمان درگیر شد و کارشان به کتک کاری کشید و مجلس آقای مرادی را از مجلس بیرون کرد.
بنابر گزارشها در جلسه علنی روز سه شنبه، ۶ دی (۲۷ دسامبر)، رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها با نماینده فریمان در مجلس، به خاطر اختلاف در مورد آمار یارانه ها با هم درگیر شدند و آقای مرادی به گوش نماینده فریمان سیلی زد.
خبرگزاری مهر نوشته که "بر اساس مشاهدات حمله کننده آقای مرادی بود و حتی پس از تذکرات پی در پی لاریجانی (رئیس مجلس) به حملات خود به نماینده فریمان ادامه داد."
این خبرگزاری در عین حال از قول برخی نمایندگان نوشته که ابتدا نمایده فریمان به صورت مرادی سیلی زده است.
بنابر گفته نمایندگان علت این درگیری این بوده که آقای مرادی ظاهرا خطاب به نماینده فریمان گفته بود که "این آمارهای کوچه بازاری را از کجا آورده اید" که این جمله از سوی نماینده فریمان توهین تلقی و باعث درگیری فیزیکی شد.
بعد از این درگیری فریاد "اخراج کنید" نمایندگان بلند شد و علی لاریجانی، رئیس مجلس، خطاب به رئیس سازمان هدفمند کردن یارانه ها گفت: "آقای مرادی، توهین نکنید، این چه رفتاری است که از خود نشان می دهید" و دستور داد او را از مجلس اخراج کنند.
این درگیری در جریان مذاکرات مجلس پیرامون طرح دو فوریتی استفساریه ماده ۱۲ قانون هدفمند کردن یارانه ها روی داد که در جلسه گذشته مجلس دو فوریت آن به تصویب رسیده بود.
ماده ۱۲ قانون هدفمند کردن یارانه ها به نحوه هزینه کردن "تمام منابع حاصل از اجرای این قانون" شامل پرداخت یارانه به خانوارها، کمک به بخش تولید و جبران آثار اجرای قانون ارتباط دارد و طرح استفساریه قانون مشخص کرده است که منظور از "تمام منابع" منحصرا مابه التفاوت قیمت فروش حامل های انرژی قبل و بعد از اجرای قانون است و شامل حق انشعاب و کل عواید حاصله از فروش این اقلام نمی شود.
این طرح در جلسه روز سه شنبه با ۱۵۷ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع در حالی به تصویب مجلس رسید که رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها در صحن علنی مجلس با آن مخالفت کرد و گفت که "سازمان هدفمندی یارانه ها قانون را اجرا می کند و در واقع نیازی به تفسیر نیست."
آقای مرادی به نمایندگی از دولت گفت که هم اکنون همین قانون را اجرا می کنیم و آنچه به سازمان هدفمندی یارانه ها واریز شده مابه التفاوت درآمد شرکت های آب، برق و گاز بوده است
بعد از این سخنان آقای لاریجانی خطاب به رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها گفت که "شما تاکید دارید که همین قانون را اجرا می کنید و با تفسیر مجلس مخالفت ندارید؟"
هدف نمایندگان مجلس این بوده که با تفسیر قانون حذف هدفمندی یارانه ها (حذف یارانه ها) جلوی اجرای نادرست این قانون گرفته شود.
استفساریه مصوب امروز مجلس بخشی از قانون است که در آن دولت مکلف شده تمام درآمدهای حاصل از اجرای قانون را به حساب خاصی به نام هدفمندی سازی یارانه نزد خزانه داری کل واریز کند و آن را در قالب بودجه سالانه هزینه کند. اما نمایندگان مجلس معتقد بودند که دولت این بخش از قانون را به نظر خود تفسیر کرده و تمام درآمدها را صرف یارانه نقدی کرده است.
دو روز پیش محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس به عنوان یکی از طراحان اصلی این طرح گفته بود که پس از اجرای قانون حذف یارانه ها "بسیاری از پروژه های برق و گاز و آب دچار اختلال شده است و شرکت های ذیربط نه تنها قدرت پاسخگویی ندارند بلکه در پرداخت حقوق پرسنل خود نیز دچار مشکل شده اند و این وضعیت در شان نظام جمهوری اسلامی نیست."
آقای دهقان گفته بود که قانون تصریح دارد که تمام منابع حاصل از اجرای قانون حذف یارانه ها به حساب خاصی واریز شود و "عبارت مذکور شامل درآمد و منابع حاصل از فروش گاز، آب و برق و غیره قبل از قانون مذکور نمی شود."
برنامه حذف یارانه ها یک سال پیش در ابتدای زمستان با هدف اصلاح الگوی مصرف و افزایش قیمت شانزده قلم کالا و خدمات شروع شد و قرار بود دولت درآمدهای ناشی از افزایش قیمت ها را به حساب ویژه واریز و آنها را هزینه کند.
اما اکنون نمایندگان مجلس می گویند که دولت تمام درآمد های شرکت ها گاز، آب و برق را به این کار اختصاص داده در حالی که منظور قانونگذار "مابه التفاوت قیمت قدیم و جدید" بوده است نه کل درآمدها.
برنامه این بود که دولت نیمی از پولی را که از افزایش قیمت ها به دست می آورد به صورت نقدی به خانوارها بدهد و نصف دیگر را در اختیار بخش تولید قرار داده یا در پروژه های عمرانی و اجتماعی هزینه کند.
آمار رسمی از عملکرد یک سال گذشته منتشر نشده است ولی گزارشها نشان می دهد که در خوش بینانه ترین حالت، در آمد دولت از این محل از نصف پولی که به خانوارها داده شده بیشتر نبوده و در نتیجه، برای تامین کسری بودجه از بانک مرکزی قرض گرفته و همچنین بخشی از بودجه وازتخانه های نفت و نیرو را برای این کار هزینه کرده است.
در حال حاضر، به بیش از هفتاد و سه میلیون نفر هر ماه چهل و پنجهزار و پانصد تومان به عنوان یارانه نقدی پرداخت می شود اما محمدرضا فرزین، سخنگوی دولت در مورد حذف یارانه ها، گفته است ده میلیون نفر از دارندگان درآمدهای بالا از فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی حذف خواهند شد.


 


مهر: وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی در تحلیل اجرای یکساله قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: هم‌اکنون کشور دچار رکود تورمی است و باید با ابزار تکنولوژی و حمایت از بخش تولید، این مرحله را پشت سر گذاشت.
به گزارش خبرنگار مهر، داوود دانش‌جعفری در سومین همایش صادرات غیرنفتی در تهران با تبریک به دولت برای اجرای شجاعانه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها بیش از یکسال است که اجرا شده است، ولی آنچه مهم تر از اجرای صرف قانون است، به نتیجه رسیدن اهداف در نظر گرفته شده برای آن است.

وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی افزود: آنچه که از اجرای یکساله قانون هدفمندی یارانه‌ها استنباط می‌شود این است که هدف طرح، اصلاح نظام توزیع نبوده است، چراکه اگر این چنین بود، راهکارهای ارزانتری برای توزیع درآمدها به اقشار آسیب‌پذیر وجود داشت و دولت نباید دست به این اقدام می‌زد.

وی تصریح کرد: وقتی نظام یارانه‌ای بر کشوری حاکم می‌شود به این معنا است که دولت اجازه رشد بخش خصوصی را نمی‌دهد، این درحالی است که هم اکنون ایران یک کشور نفتی است، اما بنگاه خصوصی بزرگی در حوزه‌ پتروشیمی نداریم، برای این‌که قیمت‌های نفت کنترل شده و کنترل قیمت به منزله‌ تابلوی ورود ممنوع برای بخش خصوصی است.

وی در ادامه به یکی از مباحث مطرح در اقتصاد خرد مبنی بر این‌که یکی از راه‌های شکست رقیب کاهش قیمت تولید است، اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال شرکت کوکاکولا وقتی که قصد حضور در بازار کشور برزیل را داشت، چون قیمت دو واحد تولیدی آن کشور را ارزان دید، تصمیم گرفت قیمت‌های خود را آنقدر پایین بیاورد که آن دو رقیب از عرصه‌ رقابت خارج شوند.

دانش‌جعفری اضافه کرد: حضور دولت در بخش‌های یارانه‌ای نیز موجب همین اتفاق می‌شود، حال شاید هدف دولت از این حضور هم این هدف نباشد، اما به هر ترتیب این اتفاق رخ خواهد داد. به همین دلیل است که هم‌اکنون بخش خصوصی در صنعت و خدمات حضور دارد، اما در حوزه‌ نفت به دلیل کنترل قیمت‌ها، بخش‌ خصوصی به صورت قدرتمند حاضر نبوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه با تاکید بر اینکه هدفمند‌سازی یارانه‌ها برای قدرتمند‌ کردن تولید کشور بوده است، افزود: در بعد نظری اقتصاد وقتی نهاده‌های تولید‌کننده گران‌تر می‌شود، سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌آید و در نتیجه میزان تولید کاهش می‌یابد. با اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها ما با کاهش تولید، یعنی رکود، بیکاری و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها مواجه می‌شویم، در حالی که هدف طرح این نبوده است.

وی با طرح این سئوال که راه خروج از این شرایط چیست؟ بیان کرد: اگر در این شرایط دولت دوباره بخواهد یارانه دهد تا میزان تولید اضافه شود که آن وقت نقض غرض خواهد بود، بنابراین یارانه‌ جدیدی مطرح نیست، اما باید طرحی داشته باشیم که میزان تولید و عرضه از زمان قبل از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها هم زیاد‌تر شود.دانش‌جعفری تصریح کرد: اگر نمی‌خواهیم یارانه‌ جدیدی دهیم راه خروج از شرایط فعلی این است که تکنولوژی تولید تغییر کند.

به گفته‌ وی، در ایران نیروگاه‌های تولید برق با راندمان 32، 38 و حتی 50 درصدی وجود دارد، در حالی که در شرایط فعلی نیروگاه‌های با 85 درصد راندمان نیز به وجود آمده‌اند که با نفت کوره می‌توانند برق بیشتری را تولید کنند.

این اقتصاد‌دان پس از بیان این جملات، یادآور شد که انقلاب طرح هدفمندسازی یارانه‌ها نیز باید این‌گونه می‌بود.

وی متذکر شد: در شرایط فعلی بحث بر این است که بیکاری کشور رشد کرده و قیمت‌ها نیز افزایش یافته است که باید از این شرایط تولید را نجات دهیم و به سرعت از رکود تورمی خارج شویم که راه آن مجهز‌کردن تولید‌کنندها به ابزار تکنولوژی است.

این استاد دانشگاه به تغییر رفتار مصرف‌کنندگان همزمان با اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها اشاره و گفت: بعد از اجرای این طرح مصرف‌کنندگان دنبال کالاهایی هستند که مصرف انرژی کمتری داشته باشند. تولید‌کنندگان کشور هم باید این‌گونه رفتار کنند، منتها این اقدام آنها نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدیدی است.

دانش‌جعفری متذکر شد: سیاست دولت در مرحله‌ اول اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها از آذرماه سال گذشته تا فروردین‌ماه امسال این بود که با خوش‌وبش و تهدید‌کردن از تولید‌کنند‌ها بخواهد قیمت‌ها را افزایش ندهند و از اردیبهشت‌ماه امسال اجازه افزایش قیمت تا 10 درصد را داد.

وی به یک تحقیق میدانی در این مورد اشاره کرد و گفت: در این بررسی از چندین واحد تولید سرامیک، مشخص شد که هرچند این واحدها 25 درصد افزایش هزینه داشته‌اند، اما با وجود اجازه‌ دولت مبنی بر افزایش 10 درصدی قیمت، چون بازار کشش نداشته، تنها شش درصد قیمت خود را افزایش دادند.

این اقتصاددان متذکر شد: اگر راندمان در بخش تولید افزایش پیدا نکند، آن واحد تولیدی ورشکسته می‌شود. وزیر اسبق اقتصاد همچنین به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اشاره و بیان کرد: ما اگر می‌خواهیم در برابر تحریم‌ها مقاومت کنیم باید تولید داخلی را تقویت کنیم، نمی‌توان با تولید ضعیف کشور به استقبال تحریم رفت.


 


مهر: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: با آنکه هنوز ارزیابی دقیقی از نماز جمعه 29 خرداد به عمل نیامده ولی حقیقت این است که پرده اول 9 دی 29 خرداد بود.
به گزارش خبرنگار مهر غلامعلی حداد عادل در گفتگویی مشروح با ویژه نامه نهضت حضور که به مناسبت سالروز حماسه نهم دی منتشر می شود ، در خصوص روند رخداد واقعه بزرگی چمن راهپیمایی نهم دی 1388 گفت: با آنکه هنوز ارزیابی دقیقی از نماز جمعه 29 خرداد به عمل نیامده ولی حقیقت این است که پرده اول 9 دی 29 خرداد بود. یعنی مردمی که در نماز جمعه 29 خرداد شرکت کردند نسبت به راهپیمایی دوشنبه 25 خرداد واکنش نشان دادند.

وی در بخشی دیگر از این گفتگو در خصوص ابعاد مختلف حماسه نهم دی اظهار داشت: مردم در 9 دی از اصل اسلام و انقلاب دفاع کردند. بنده در راهپیمایی 9 دی شرکت داشتم و به جرات می‌توانم بگویم که حضوری زلال‌تر پرشورتر و جدی‌تر در تظاهرات خیابانی از بعد از پیروزی انقلاب نظیر9 دی ندیده بودم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: آن روز مردم با نگرانی و با یک عزم و اراده‌ای جدی برای حفظ انقلاب و دفاع از دین به میدان آمدند. در تمام این راهپیمایی بنده یک عدد عکس آقای احمدی‌نژاد ندیدم. معنایش این نبود که مردم تشخیص داده بودند که دعوا دعوای احمدی‌نژاد و موسوی نیست .

وی همچنین گفت: مردم به خیابان آمدند و نشان دادند که اگر پای اصل انقلاب در میان باشد و خطری اصل انقلاب را تهدید کند مردم، همان مردم 22 بهمن 57 هستند و این 31 سال فاصله آنها را عوض نکرده است. چه جوان‌های آن سال‌ها که الان 60-50 ساله شده‌اند و چه جوانهای حالا که آن زمان اصلا به دنیا نیامده بودند اما این روحیه پایداری و مقاومت از یک نسل به نسل دیگر منتقل شده است. مردم آن روز با حضور خودشان انقلاب را بیمه کردند.

حداد عادل در پایان این گفتگو تصریح کرد: راهپیمایی 9 دی لبریز شدن کاسه صبر مردم از 22 خرداد 88 تا روز عاشورا و تجدید عهد ملت با اسلام و انقلاب و قرآن و امام حسین(ع) و امام خمینی(ره) و رهبری بود و یک پیام روشن و قاطع به ضد‌انقلاب داخلی داشت که بدانند با چه مردمی روبه‌رو هستند.

گفتنی است ویژه نامه نهضت حضور فردا به صورت ضمیمه روزنامه همشهری در سراسر کشور منتشر و توزیع می شود.


 


مهر: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، مجلس را نماد اقتدار ملی یک کشور دانست و گفت: کسانیکه که به عنوان نمایندگان ملت در مجلس حضور پیدا می کنند باید بدانند که نمایندگی شغل دوم محسوب نمی شود و نباید صندلی های مجلس را با کرسی ریاست اشتباه بگیرند.
به گزارش خبرنگار مهر، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز سه شنبه با حضور در ستاد ثبت نامی که در ستاد انتخابات کشور مستقر است، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: من همانند گذشته می خواهم از شهر بروجرد و از لیست جبهه متحد اصولگرایان کاندیدای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی شوم.

وی در بیان ویژگی های داوطلبینی که قصد نامزدی در انتخابات مجلس نهم را دارند، گفت: کسانیکه که به عنوان نمایندگان ملت در مجلس حضور می یابند، باید بدانند که نمایندگی شغل دوم محسوب نمی شود، بلکه سرنوشت یک ملت در دست آنها قرار دارد، لذا نباید صندلی های مجلس را با کرسی های ریاست اشتباه بگیرند.

بروجردی مجلس را نماد اقتدار ملی یک کشور دانست و افزود: مسائل مهمی چون رأی به وزرا در مجلس صورت می گیرد لذا امید است نمایندگان مجلس و دولت به همراه یکدیگر مشکلات کشور به خصوص در زمینه اشتغال و معضلات اقتصادی را حل کنند.

وی در ادامه درباره توطئه های کشورهای غربی به خصوص ایالات متحده آمریکا در آستانه انتخابات مجلس نهم بیان داشت: مردم و مسئولین اجازه نخواهند داد، هیچ کشوری در امور داخلی ما دخالت کند. ضمن اینکه مردم با حضور باشکوه خود در این انتخابات این مهم را اثبات خواهند کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگر سخنانش در خصوص اتهامات وارده به وی گفت: همه این اتهامات کذب محض است چون بنده در پرونده فساد اقتصادی اخیر هیچ گونه دخالتی نداشته ام و احضار من به قوه قضائیه در راستای پاسخگویی به پاره ای از سوالات بوده است.

وی تصریح کرد: ایجاد تشنج در این خصوص از سوی برخی رقبای من در آستانه انتخابات صورت گرفته است.


 


ایلنا: شیخ الاسلامی از ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايلنا وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي اظهار داشت: با توجه به این که روند اصلاح قانون کار باید به صورت سه جانبه اعمال شود از این رو به نمایندگان کارگری و کارفرمایی اعلام کردیم که در صورت توافق بین آن ها ما مخالفتی نداریم، اما آن ها روند انجام مذاکراتشان به دارازا کشیده از این رو مجبوریم در صورت عدم ارائه پیش نویس جدید از سوی آن ها پیش نویس مورد نظر خود را بدون نظر خواهی آن ها به مجلس ارائه کنیم.

تخلفات بانكي اخير باعث وقفه در روند اشتغالزايي دولت شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با اعمال سیاست های حمایتی دولت، سیر نزولی نرخ بیکاری در کشور تداوم دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا عبدالرضا شیخ الاسلامی از سیر نزولی نرخ بیکاری در کشور خبر داد و گفت: برنامه‌های اشتغالزایی دولت با قدرت دنبال می‌شد اما مشکلات موجود در ماجرای اخیر تخلفات بانکی کشور موجب شد که همراهی مورد نظر را در ماه‌های اخیر نداشته باشیم و روند اشتغالزایی متکی به منابع بانکی کشور دچار وقفه شود.

او با بیان این که ظرفیت‌های مناسبی در زمینه اشتغالزایی ایجاد شده است، افزود: همراهی مدیران و استانداران در زمینه رفع موانع کسب و کار موجب شده است که آهنگ بیکاری در کشور نزولی شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کاهش 2.5 درصدی نرخ بیکاری در تابستان سال جاری تصریح کرد: نرخ بیکاری از 14.6 درصد در تابستان سال 89 به 11.1 درصد در تابستان سال جاری تنزل یافته است. این در حالیست که عدد 11.1 درصدی نرخ بیکاری همچنان عدد بزرگی است.

شیخ الاسلامی با اشاره به اظهارنظرهای صورت گرفته مبنی بر عدم اجرای تعهد دولت در زمینه کاهش نرخ بیکای به زیر 10 درصد خاطرنشان ساخت: در حال حاضر ما همه ظرفیت ها را به کارگرفتیم تا با ایجاد دو میلیون و 500 هزار فرصت شغلی نرخ بیکاری را تک رقمی کنیم. از این رو افرادی که با بیانات منفی در این حوزه وارد می شوند باید تلاش کنند که نگاه خود را نسبت به سیاست‌های اشتغالزایی دولت مثبت کنند.

او سیاست های صندوق مهر امام رضا را در زمینه ایجاد فرصت های شغلی مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر صندوق مهر امام رضا با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی توانسته است که 85 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کند. این در حالیست که بیشتر منابع صندوق مهر امام رضا از محل بازپرداخت اقساط تامین می شود، به گونه ای که این صندوق ماهیانه 50 میلیارد تومان امکان ارائه وام به متقاضیان دارد.

در صورت تامين اعتبار بيمه بيكاري را اجرا مي‌كنيم

او در خصوص تامین اعتبار منابع صندوق بیمه بیکاری جدید تصریح کرد: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از پوشش بیمه بیکاری بیکاران در صورتی حمایت می کند که منابع آن تامین اعتبار شود. اما در نهایت ما مجری هستیم و در صورتی که منابع صندوق تامین اعتبار شود آن را اجرا و در صورت عدم تامین منابع امکان اجرای قانون براي ما وجود ندارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر لزوم اجرای تخفیفات بیمه ای کارفرمایان تصریح کرد: طبق قانون در صورتی که تخفیفات بیمه ای کارفرمایان از ابتدای سال اجرا نشود تخلف محسوب می شود.

اشتغالزايي به معناي افزايش بيمه شدگان نيست

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنين اعلام کرد:‌ در حال حاضر تعداد بیمه شدگان ارتباطی با فرصت‌های شغلی ایجاد شده در کشور ندارد.

عبدالرضا شیخ الاسلامی در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبني بر تناقض ادعاي ايجاد يك ميليون شغل با آمار افزايش تعداد بيمه شدگان تامين اجتماعي، ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: نباید انتظار داشته باشیم که با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به تعداد بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی اضافه شود.

او خاطرنشان ساخت: در حال حاضر ده ها هزار شغل در بخش مشاغل خانگی و یا در بخش خود اشتغالی ایجاد شده است که این افراد خودشان را بیمه نکرده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار نظر کارشناسان اقتصادی را مبنی بر ايجاد دو میلیون و 500 هزار فرصت شغلی در سال 90 تنها در صورت محقق شدن نرخ رشد اقتصادی 25 درصدی را تکذیب کرد و گفت:‌ ایجاد فرصت های شغلی جدید ارتباطی با نرخ رشد اقتصادی ندارد.

او ادامه داد: ادعای کارشناسان در این زمینه فاقد منطق اقتصادی و غیر کارشناسی است.

شيخ‌الاسلامي با بیان این که در محاسبه نرخ رشد اقتصادی حتما اشکالاتی وجود دارد تصریح کرد: آمار اشتغال ایجاد شده را می توانیم در اختیار کارشناسان قرار دهیم.

لازم به يادآوري است كه طبق ماده 148 قانون كار كه دولت قصد تغييرش را دارد، كارفرمايان مشمول اين قانون مكلفند بر اساس قانون تامين اجتماعي، نسبت به بيمه نمودن كارگران واحد خود اقدام نمايند.


 


ایلنا: شاگرد مصباح یزدی گفت: با زور می‌توان فرهنگ را درست کرد و در صدر تاریخ درست هم کرده‌اند، اگر چه جنس فرهنگ از زور نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت الاسلام احمد رهدار در مناظره سیاسی با مسعود پزشکیان از نمایندگان اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در محل تالار شیخ مفید دانشگاه قم در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه شما چگونه خود را پیرو حقیقی خط امام می‌دانید در حالی که دوستان شما نظرات امام خمینی (ره) را برعکس کرده و دم از دوستی با اسرائیل می‌زنند و همچنین می‌گویند مجلس در راس امور نیست؟ اظهار داشت: ما راه خودمان را از امام جدا نکرده‌ایم. بلکه آقای پزشکیان و دوستان اصلاح طلب ایشان هستند که راه خودشان را امام جدا کردند، زیرا امام گفت جوری حرف نزنید که آمریکا خوشش بیاید اما آقایان پاسخ دهند کجا حرف زدند که آمریکا خوشش نیامد.

وی افزود: در هشت سال دولت اصلاحات به دروغ به مردم تلقین کردندکه امام گفته آب و برق باید مجانی باشد، در حالی که ما باید فرا‌تر به سخنان امام نگاه کنیم و معنویت و عرفان از سخنان ایشان بگیریم.

شاگرد مصباح یزدی گفت: من جبهه بودم در حالیکه این دلیل برتری نیست زیرا آقای آقاجری هم در جبهه بود اما چند سال قبل گفت تقلید کار میمون است.

وی اضافه کرد: آقای پزشکیان! اینقدر شعار ندهید من جبهه بودم، چرا که بسیاری از منافقین هم جبهه بودند و بسیاری از جبهه رفته‌ها هم اعدام شده‌اند.

وی درادامه در پاسخ به اظهارات پزشکیان مبنی بر اینکه نمی‌توان با زور اعتقادات مردم را عوض کرد، گفت: آقای پزشکیان! شما تخصص در پزشکی دارید لطفا در مسایل دینی و فرهنگی وارد نشوید چرا که حوزه تخصصی ماست و ما خودمان آن را حل می‌کنیم.

شاگرد مصباح یزدی تاکید کرد: اتفاقا با زور می‌توان فرهنگ را درست کرد و در صدر تاریخ درست هم کرده‌اند اگر چه جنس فرهنگ از زور نیست. مثلا رضاخان با زور چادر را از سر زنان مردم برداشت و بعد از سال‌ها که گفتند حجاب یا عدم حجاب اختیاری است خیلی هم چادر بر سر نگذاشتند. به همین علت هم می‌توان با زور هم فرهنگ حجاب یا بی‌حجابی را نهادینه کرد.

وی افزود: اصلا برای همین است که در اسلام به اصل جهاد تاکید شده و خداوند قدرت عصبانیت و قوه قهریه را به ما داده تا در جای لازم داد بزنیم و شمشیر بکشیم. قانون مساوی اجبار است اما اجبار فقط زور نیست.

وی خطاب به پزشکیان گفت: شما در حال حاضر مجبورید که حرف‌های ما اصولگرایان را تکرار کنید تا در جامعه دیده شوید.

رهدار در ادامه در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر اینکه موضع خود را نسبت به آقایان بقایی، مشایی و جوانفکر مشخص کنید، گفت: جریان من هیچگاه آن‌ها را تایید نکرده و احمدی‌نژاد هم زمانی که قهر کرد جریان اصولگرا او را در منگنه گذاشت تا بداند ما آدم او نیستیم.

وی افزود: ما مشایی و بقایی را نقد کردیم پیش از آنکه اصلاح طلبان آنها را نقد کند پس ما در مقابل انحرافات می‌ایستیم.

وی در پاسخ به اظهارات پزشکیان مبنی بر اینکه بسیاری از افرادی که وارد سیستم حکومت شدند تغییر کردند، گفت: آقای دکتر! می‌پذیرم که بسیاری از بچه‌های خوب نظام وقتی آمدند پای کار دچار اشکالاتی شدند چرا که سیستم ما دارای اشکالاتی است.

وی افزود: جریان فتنه ارزش‌های ما را زیر سوال برد و به رهبری به امام خمینی (ره) به امام حسین (ع) توهین و با رادیوهای بیگانه صحبت کردند. شما یکبار بگویید من از آمریکا بیزار هستم.

رهدار در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه اگر امام خمینی مالک کشور بود اینقدر نام او را جلو می‌آورید در حالی که خود امام خمینی فرموده مردم صاحب این مملکت هستند؟ گفت: حرفهایی که امام خمینی زد با ۹۸ درصد رای مردم تایید شد.

رهدار در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا شما از آقای پزشکیان ایراد می‌گیرد که چرا از نهج البلاغه می‌گوید و باید در این جلسه از خط امام خمینی سخن بگوید؟ گفت: من یک بار هم گفتم خط امام خمینی از خط امام علی (ع) جدا نیست اما در این جلسه دعوت شدیم تا از امام خمینی (ره) حرف بزنیم خط امام (ع) از حضرت ابراهیم هم جدا نیست اما در این جلسه نیامدیم از حضرت ابراهیم (ع) حرف بزنیم.

وی افزود: من تعجب می‌کنم که چرا آقای دکتر پزشکیان یکبار نگفت من سرباز سید علی خامنه‌ای هستم.

شاگرد آیت الله مصباح یزدی در پاسخ به یکی از سوال دانشجویان مبنی بر اینکه چرا آقای موسوی و کروبی بدون حکم دادگاه در زندان خانگی به سر می‌برند،گفت: اجرای قانون محدودیت‌هایی دارد؛ بنی صدر یک خائن بود و وقتی با لباس زنانه به فرودگاه رفت تا از مملکت فرار کند ماموران او را شناسایی کردند و به امام خمینی (ره) زنگ زدند و گفتند بنی صدر با لباس زنانه قصد فرار دارد و امام خمینی فرمودند که بگذارید فرار کند. بعدها که دلیل این کار را از امام پرسیدند ایشان گفت در آن شرایط اگر بنی صدر دستگیر می‌شد باید به دادگاه می‌رفت و دادگاه هم باید حکم اعدام را برای او صادر می‌کرد اما در زمانی که پیچ انقلاب را سفت نکرده بودم و قرار بود این حکم اجرا شود در دنیا به ما می‌گفتند که چرا کسی که 70 درصد رای مردم را دارد اعدام کرديد. آزاد بودن برای افرادي چون موسوی و کروبی خودش زندان است زیرا اگر آنها دادگاهی شوند به دلیل اینکه جرمشان جرم امنیت ملی است باید اعدام شود و نظام هم در شرایطی نیست که آنها را اعدام کند زیرا حقوق بشر دنیا پدر ما را در می‌آورد.

وی افزود: جریان اصلاحات به زباله دان تاریخ رفت و مردم و تاریخ آنها را محاکمه می‌کنند.


 


ایلنا: نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي گفت:دین و معنویت با زور و فحش و داد و بیداد درست نمی‌شود بلکه باید با منطق و استدلال جلو رفت. این وضعیت را قبول ندارم. چرا که با زور نمی‌توان اعتقادی را به مردم تحمیل کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود پزشکیان دیروز در مناظره‌ای سیاسی با حجت الاسلام احمد رهدار از شاگردان آیت الله مصباحی یزدی در محل تالار شیخ مفید دانشگاه قم با اشاره به سخنان رهدار مبنی بر اینکه آقای پزشکیان و دوستان اصلاح‌ط‌لب او راه خود را از راه امام جدا کرده‌اند، اظهارداشت: حاج آقا دم از معنویت می‌زند در حالی که می‌گوید دیروز تازه از طریق اینترنت مرا شناخته امروز می‌گوید من یقین دارم که شما این جوری هستید. اگر این معنویت است که وای به حال معنویت.

پزشکیان درپاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا دولت اصلاحات کار را به جایی کشاند که امروز بعد از گذشت ۶ سال از آن دولت هنوز نمی‌توان بی‌حجابی را حل کرد، گفت: آن چیزی که در خیابان‌هاست مجموعه کارهای ما مسوولین از چپ و راست است.

پزشکیان در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه آیا نباید آقایان موسوی و کروبی کنار گذاشته شوند و از آن‌ها به دليل اينكه فتنه آفريدند اعلام برائت کنیم گفت: من یک دانشگاهی‌ام و نمی‌توانم با ادبیات شعاری صحبت کنم. اگر کسی جرمی کرده باید در دادگاه به جرم او رسیدگی کرد نه اینکه با شعار او را مفسد فی الارض معرفی کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: در سال‌های اولیه انقلاب آیت الله مشکینی برای من و دوستانم درس اخلاق گذاشته بود و می‌فرمود اگر کسی را به عنوان متهمی گرفتید حق ندارید حتی یک سیلی به او بزنید و می‌فرمود قانون کسی را که مجرم است باید به دادگاه برده و محاکمه قانونی انجام دهد و به همین دلیل بنده نمی‌توانم به یکباره کسی را مفسد فی الارض معرفی کنم.

وزیر بهداشت و درمان دولت اصلاحات یادآور شد: ۳۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد از شما می‌خواهم یک مسوول را معرفی کنید اعم از وزیر، رییس جمهور، استاندارد و... که امروز منحرف یا مفسد فی الارض معرفی نشود؛ این نشاندهنده این است که یک‌جای کار ما می‌لنگد. باور کنید من آدم خوبی بودم و وارد سیستم حکومت شدم و الان اینکه می‌بینید شدم.

پزشکیان تاکید کرد: امروز کار ما به جایی رسیده آن چیزی که ارزش ندارد آبروی مسلمان است و مثل آب خوردن این‌ها برده می‌شود. اگر این مسلمانی است وای به حال مسلمانی.

وی با اشاره به سخنان دانشجوي سوال کننده مبنی بر اینکه چرا آقای موسوی و کروبی قانون اساسی و خط امام و رهبری را زیر سوال بردند، گفت: شما می‌گوید فلان شخص چرا گناه کرد. کاری ندارد خودش را صدا کنید و از خودش بپرسید.

پزشکیان در پاسخ به اظهارات رهدار مبنی بر اینکه با زور می‌توان مملکت را درست کرد،گفت: ادبیات من با این آقا فرق دارد و به همین دلیل آنچه را که می‌گوید قبول ندارم؛ اگر خدا مي‌خواست همه را در روی زمین مومن خلق می‌کرد اما این کار را نکرد و همه را برای انتخاب راه آزاد گذاشت حالا شما می‌خواهید به زور مردم را مومن به دین خود کنید.

وزیر بهداشت و درمان دولت اصلاحات در پاسخ به این صحبت‌های رهدار مبنی بر اینکه اگر شما اصلاح طلبان کنار بکشید ما اصولگرایان مملکت را درست می‌کنیم، گفت: اصلا ما کشیدیم کنار، شما یک جا به عنوان الگو بسازید و به جامعه عرضه کنید. اصلا نمی‌خواهد جامعه را درست کنید یک مدرسه اسلامی درست کنید تا همه، محبت و صداقت و انصاف را در آن ببینند. به خدا قسم یک چنین مدرسه‌ای را درست کردید من برای ساختن مدارس دیگر به شما التماس می‌کنم.

پزشکیان در پاسخ به این بخش اظهارات رهدار مبنی بر اینکه تمام حرف‌های اصلاح طلبان به گونه‌ای بود که آمریکا خوشش آمد، گفت: من در آمریکا بودم و برگشتم، اما شما ممکن است بروید و بر نگردید.

وی افزود: این ادبیات که یک عده را متهم و به آن‌ها اتهامات مختلفی را بچسبانید مشکلی را درست نمی‌کند. اینقدر حرف نزنید و اگر می‌توانید در عمل مملکت را بسازید.

پزشکیان اضافه کرد: زمانی که دولت فعلی روی کار آمد تمام اعضای دولت سابق حتی در شهرستان‌ها را عوض کرد. در حالی که این روش درست نیست.

وی افزود: من همین الان اگر به سراغ کار پزشکی بروم برای انجام هر عمل ۱۵ میلیون تومان می‌گیرم و نیازی به دو میلیون حقوق مجلس ندارم شما مرا نشناختید و دائم تهمت می‌زنید؛ اگر مسلمانی این است که کسی دنبال شما نمی‌آید.

پزشکیان در پاسخ به سوال یکی ازدانشجویان مبنی بر اینکه چرااز موسوی و کروبی که سران فتنه‌اند اعلام برائت نمی‌کنید، گفت: آن چیزی که به من دیکته می‌کنید را نمی‌توانم به عنوان نظر خود بگویم و این را هم بدانید بنده به چیزی که معتقد نباشم می‌گویم معتقد نیستم.

وی با تاکید بر اینکه من همواره با اعتقاد به خدا و برای اعتبارم زندگی کرده‌ام، گفت: بنده در دوران ریاست خود در دانشگاه تبریز اولین کسی بودم که در ایران گفتم که پسر‌ها حق ندارند دختر‌ها را معاینه کنند و برای این اثباتم بسیار تحت فشار قرار گرفتم اما روی آن ایستادم.

پزشکیان اضافه کرد: با زور و جنجال آفرینی و فحش نمی‌توان به نتایج مطلوبی رسید و كشور را اداره كرد.

وی افزود: در خانواده خودمان زن و دختر بی‌چادر نداریم اما روش‌های زور و فشار را نمی‌پذیرم.

وزیر بهداشت ودرمان دوره اصلاحات گفت: باور کنید ادبیاتی که دشمنی و تنفر را در جامعه ایجاد می‌کند ادبیات درستی نیست بلکه باید کاری کنیم تا همگان را به نظام جذب کنیم.

وی در پایان به بیان اینکه ادبیات ما در تبلیغ اسلام و تبلیغ نظام باید اصلاح شود، گفت: اگر می‌خواهید مملکت درست شود باید با همه مثل انسان برخورد کنیم.


 


ایلنا: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: «شیب خروج المپیادی‌ها تا سال 81 حدود 40 درصد بود که اکنون به 17 درصد رسیده است.»

"نسرین سلطان خواه" در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در مورد میزان مهاجرت نخبگان و استعدادهای برتر به خارج از کشور گفت: «براساس بررسی‌های انجام شده 4 هزار و 120 نفر از کل المپیادی‌ها از ابتدای برگزاری مسابقات المپیاد، از کشور خارج شده‌اند.»

وی شیب خروج از کشور دانش آموختگان علوم پزشکی را خیلی کم عنوان کرد وا فزود: «شیب خروج دانش آموختگان علوم پزشکی تا سال 81 حدود 16 درصد بود كه اکنون در دوره جدید به کمتر از 8 درصد تقلیل پیداکرده است.»

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه حمایت این بنیاد را از نخبگان علوم پزشکی مقیم خارج از کشوراعلام كرد و افزود: « به محض آن که مدت تحصیل نخبگان علوم پزشکی تمام شود و به کشور برگردند از همه تسهیلاتی که داخل ایران است همچون وام مسکن‌، جذب هیات علمی‌، وودیعه اجاره مسکن و... استفاده خواهند کرد.»


 


ایلنا: محمد کرمی‌راد، گفت: همیشه مواضع محکمی در خصوص فتنه و جریان انحراف داشته‌ام.

کرمی راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر اینکه جریان انحرافی وزنی برای راهیابی به مجلس شورای اسلامی ندارد، تصریح کرد: اولین موضوع مسئله سرمایه گذاری جریان انحرافی برای وارد کردن ۱۵۰ نفر به مجلس نهم است، که من معتقدم این جریان وزنی برای انجام این کار یعنی ورود به مجلس ندارند و ممکن است فقط از طریق پول و تقلب و فریب بتواند این کار را انجام دهد که در این زمینه نیز خلا قانونی برای ابطال صندوق‌ها وجود دارد.

وی همچنین در خصوص جابه جایی مدیران با سابقه در کشور، خاطرنشان کرد: این مسئله از دغدغه‌های ما در استان کرمانشاه است چرا که بعضی از مدیرانی که به تازگی وارد شدند وابسته به جریان انحرافی هستند و یکی از آن‌ها تا به حال موضعی در محکومیت این جریان نداشته است.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بسیاری از این مدیران به دلیل مسائل اقتصادی عزل شده‌اند و یا به زندان افتاده‌اند. از این رو یکی از نگرانی‌های من همیشه این بوده است که مدیران خوب استان برکنار شدند و همزمان افرادی که مسائل و مشکلاتی داشتند وارد پست‌های مدیریتی استان شدند.

وی ادامه داد: همزمان با برکناری برخی مدیران با سابقه آن‌ها به من نامه نوشتند و به این مسئله اعتراض کردند.

محمد کرمی راد در ادامه تاکید کرد: من از ابتدا با مدیرانی که فاسد بودند سازگاری نداشتم و با آن‌ها تا جایی که عزل شوند مبارزه کردم و معتقدم که اگر آن‌ها مشکل نداشتند به زندان نمی‌افتادند.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من معتقد نیستم که جریان انحرافی در دفا‌تر نظارتی شورای نگهبان اعمال نفوذ کرده است، معتقدم که شورای نگهبان از ورود این افراد به مجلس بعدی باید جلوگیری کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید فضای کشور را آرام نگه دارند و به مسائل دامن نزنند، تصریح کرد: رسانه‌ها باید مراقب جو کشور باشند و فضا را ملتهب نکنند.

وی تاکید کرد: دشمنان انقلاب از دیرباز درصدد لطمه به انقلاب بودند که شورای نگهبان، سپاه و بسیج از سازمان‌هایی بودند که از انقلاب دفاع کردند و ما نباید خوراک به رسانه‌های ضد انقلاب دهیم.

این نماینده مجلس هشتم همچنین گفت که جریان انحرافی در شورای نگهبان نفوذ نکرده و وی فقط در این خصوص هشدار داده است و این در حالی است که شورای نگهبان یکی از مورد اطمینان‌ترین دستگاه‌های نظارتی در کشور است.


 


ایلنا: رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه سرنخ‌های جدیدی در پرونده فساد مالی اخیر به دست آمده است، گفت: هرچند که متهمان اصلی این پرونده تعلیم دیده بودند تا لب باز نکنند ولی مستندات جدیدی در این پرونده به دست آمده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جمع روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های کشور با تاکید بر وظایفی که دستگاه قضایی بر حسب قانون به انجام آن مکلف است، گفت: بحث انتخابات در کشور بحث حیاتی است و کشور را در بخش‌های مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: انتخابات تجلی مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی خود، دخالت مردم در نظام حکومتی کشور و تجلی نشاط و حیات سیاسی مردم است.

آملی لاریجانی تصریح کرد: کشوری که در آن انتخابات براساس موازین قانون با سلامت انجام می‌شود موجب نشاط عمیق سیاسی در کشور می‌شود و نشان دهنده زنده و پویا بودن کشور است.

وی با شاره به اینکه در کشور ما نشان داده شده که میزان مشارکت مردم و اهتمام دستگاه‌های نظارتی به وظایف خود مانع از ورود افراد ناصالح و تشویق افراد صالح برای حضور در صحنه انتخابات خواهد شد، افزود: باید برای برگزاری یک انتخابات پرشور و یک انتخابات قانونی تلاش کنیم.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: حضور حداکثری مردم در انتخابات پیامی برای دیگر کشور‌ها دارد و در بعد سیاست خارجی برای ما بسیار سرنوشت ساز خواهد بود.

وی تصریح کرد: در طول ۳۲ سال گذشته ایران دارای دشمنان زیادی بوده و اکنون با توجه به اینکه انقلاب اسلامی در قلب ملت‌ها جا گرفته است و دفاعی که ایران از عدالت و ارزش‌های اسلامی می‌کند و مورد پسند آن‌ها نیست این دشمنی‌ها بیشتر شده است.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه هر‌گاه بحث انتخابات در کشور مطرح می‌شود رسانه‌های غربی برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات و ناامید کردن مردم از قانونی برگزار شدن انتخابات تلاش می‌کنند، گفت: این کشور‌ها همواره ناکام مانده‌اند و در انتخابات ریاست جمهوری گذشته حضور گسترده مردم نشان دهنده حضور پر رنگ آن‌ها در انتخابات بوده است.

وی خاطر نشان کرد: مردم در ۳۲ سال گذشته، شور و شعور سیاسی خود را به منحصه ظهور گذاشتند و برای اینکه پیامی برای کشورهای غربی داشته باشیم باید برای برگزاری انتخابات سالم تلاش کنیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه قانون اساسی وظایف دستگاه‌های نظارتی را تعیین کرده است، گفت: بر حسب قانون شورای نگهبان وظیفه نظارت، وزارت کشور وظیفه اجرا و قوه‌قضائیه وظیفه پیشگیری از وقوع جرایم را بر عهده دارد.

وی با اشاره به برخی تخلفات انتخاباتی در گذشته، گفت: در گذشته بعد از اجرای انتخابات به این تخلفات رسیدگی می‌شد اما وظیفه دستگاه فضا این است که در اسرع وقت نقش خود را ایفا کند و اگر دستگاه‌های نظام وظایف خود را ایفا کنند انتخابات سالمی خواهیم داشت.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه قوه قضائیه نباید در اجرای انتخابات دخالتی داشته باشد، گفت: اینکه عنوان می‌کنند دستگاه قضا با تشکیل ستاد می‌خواهد صیانت یا نظارت در انتخابات را بر عهده داشته باشد درست نیست، بلکه دستگاه قضا در عین اینکه در وظایف وزارت کشور و شورای نگهبان دخالتی نخواهد داشت بر اساس قانون و تا جایی که قانون اجازه می‌دهد برای برگزاری صحیح انتخابات تلاش خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از شایع‌ترین تخلفات در انتخابات در اختیار گذاشتن امکانات دولتی به کاندیدا‌ها است، گفت: از جهت نظارتی بررسی این تخلفات بر عهده شورای نگهبان است اما اگر جرمی صورت بگیرد این وظیفه دستگاه قضایی است که مجازات را تعیین کند.

وی با تاکید بر اینکه محاکم قضایی موظف‌اند به جرایم انتخاباتی به صورت فوق العاده رسیدگی کنند، گفت: لازم است روسای کل دادگستری‌ها با تعیین شعب خاص پرونده را به آن جا ارجاع داده و قضات مجرب بی‌طرفانه بر این پرونده‌ها نظارت کنند.

لاریجانی تاکید کرد: بحث ستاد‌ها باید جدی گرفته شود تا گزارشات هیات‌های اجرایی در اسرع وقت رسیدگی شود و نگذارند که رفتار نادرست کاندیدا موجب شود تا انتخابات با سلامت برگزار نشود.

وی با تاکید بر اینکه اگر دستگاه قضایی بخواهد در کنار دستگاه‌های دیگر به وظایف خود عمل کند باید از هم اکنون به وظایف خود با بیطرفی عمل کنید در توصیه به مسئولین قضایی استان‌ها، گفت: از کاندیدای خاصی طرفداری نکنید تا مردم به سالم برگزار شدن انتخابات اعتماد کنند.

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پرونده فساد مالی اخیر، گفت: این پرونده ضربه‌ای بود برای اعتبار نظام و امیدواریم نظام بسیج شود تا با این فساد برخورد شده و حیثیت نظام حفظ شود.

وی گفت: همه دلسوزان نظام از وقوع این جرم ناراحت هستند. هر چند که متاسفانه تمام بار مسئولیت رسیدگی به این پرونده بر دوش قوه قضائیه است ولی باید بگویم که وسعت این فساد وسیع است و دستگاه قضا باید با مستندات کار کند و نمی‌توانیم با شعار نظر و رای دهیم.

آملی لاریجانی با بیان اینکه تا مدت‌ها متهمان آموزش دیده بودند تا لب باز نکنند، گفت: خیلی طول کشید تا سرنخ‌هایی پیدا کنیم ولی دوستان از دادستانی کل کشور و دادستانی تهران توانستند مطالب و اسناد جدید به دست آورند و اوایل بسیاری از مسئولین این شرکت‌ها مورد رسیدگی قرار گرفت و عده‌ای دستگیر و بازجویی شدند و اموال کشف شده در تهران رسیدگی می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه شنیده شده است در گوشه و کنار کشور متهمان اموال و دارایی‌هایی دارند که مورد شکایت قرار گرفته است، گفت:‌ از روسای دادگستری‌ها می‌خواهم پرونده‌ها را در استان‌ها متوقف کنند تا جهت رسیدگی در مرکز مخدوش نشود.

وی همچنین در مورد برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر گفت: فرماندهی ناجا و ستاد مبارزه با مواد مخدر را دعوت کرده‌ایم تا در بحث پیشگیری و مقابله با جرایم مواد مخدر اقدامات اساسی‌تری انجام دهیم.

آملی لاریجانی تاکید کرد: امروز هم با وزرای مرتبط با مواد مخدر جلساتی داریم و ا ز تمامی روسای دادگستری‌ها می‌خواهم تا عزم خود را جزم کنند تا این آثار مخرب در جامعه مقابله و پیشگیری شود. متاسفانه وضعیت تبلیغات به خصوص در بحث مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها خطر بزرگی برای جامعه دارد و باید تلاش کنیم تا معتادان در مراکز درمانی بازپروری شده و به جامعه باز گردند.


 


خبرگزاری فارس: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در میزگرد بررسی فساد اخیر بانکی در دانشگاه امام صادق (ع) به تشریح ابعاد جدیدی از فساد بانکی گروه امیرمنصور آریا پرداخت و گفت: آقای پورمحمد در کمیسیون اصل ۹۰ به خط خود نوشت که من هر ۱۵ روز یکبار مدیرعامل‌های بانک‌ها را پیش آقای مشایی می‌بردم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، احمد توکلی دوشنبه شب در میزگرد بررسی فساد اخیر شبکه بانکی در دانشگاه امام صادق (ع) در حضور دانشجویان‌ گفت: امیرالمؤمنین علی (ع) در نامه به مالک اشتر امر به تقوای الهی می‌کند و می‌فرماید در برابر مطامع شخصی و برخی خواص از خاندانت، طرف خدا و مردم را بگیر نه اینکه جانب و خواص را داشته باشید.

وی افزود:‌ از نظر امام علی (ع) هیچ چیز به اندازه ظلم برای تغییر نعمت‌های خدا مؤثر نیست و خدا دعوت مظلومان را می‌شنود و در کمین ظالمان است و یکی از مصادیق ظلم رفیق‌بازی و پارتی‌بازی در مناصب و امکانات اداری است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: آقای جهرمی به دستور رئیس جمهور در بانک صادرات و آقای پرویزیان در بانک توسعه صادرات و آقای پورمحمدی در قائم مقامی بانک مرکزی قرار داده شدند، در حالی که صلاحیت این مشاغل را نداشتند و به اقتضای سیاسی بر سر این پست‌ها قرار گرفتند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در بحران مالی ۱۹۹۷ جنوب شرق آسیا یکی از عوامل مهم باندبازی و فساد گسترده و قوم‌ و خویش بازی بوده است.

توکلی گفت: فردی به نام -ف هـ گ - که خواهرزاده آقای پورمحمد قائم مقام بانک مرکزی است با داشتن لیسانس و معدل ۱۳پیام نور شاهین‌شهر ابتدا در شرکت ایران ترانسفر استخدام و بعد به عنوان مدیرعامل صندوق مشترک ایران و ونزوئلا منصوب شد، در حالی که حتی زبان انگلیسی بلد نبود.

وی افزود: برخی از سؤالاتی که نمایندگان مجلس از وزرا می‌پرسند، بعد از مذاکره امتیازهایی از وزارتخانه موردنظر برای حوزه انتخابیه خود درخواست می‌کنند تا رای جمع کنند و سؤال خود را پس می‌گیرند.

توکلی افزود: در ماجرای فساد اخیر بانکی یکی از جواز‌های امیر منصور آریا شهرک صنعتی لوشان در لرستان بود که ظرف ۲۶ روز مجوز آن گرفته شد و این کار یعنی یک معجزه در نظام اداری کشور که دیگر تکرار شدنی نیست. گرچه کارشناس مربوطه بارها گفته بود این طرح امکان‌سنجی نشده و نباید مجوز بگیرد، اما مجوز داده شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به استیضاح مرحوم کردان در مجلس اشاره کرد و گفت:‌ مدیرکل وقت معاونت حقوقی ریاست جمهوری که آن زمان آقای رحیمی معاون رئیس جمهور بود، از نمایندگان امضا می‌گرفت و یک چک ۵ میلیون تومانی به بهانه کمک به مسجد در حوزه انتخابیه به آنها تحویل می‌داد، تا اینکه آقای حیدرپور قمشه به این مسئله مشکوک می‌شود و وقتی ورقه زیر چک را نگاه می‌کند می‌بیند که نوشته‌اند، به این وسیله امضای خود از استیضاح را پس می‌گیرم و به خاطر این مسئله عبا‌س‌زاده مدیرکل مربوطه برکنار شد.

توکلی یکی از موارد دیگر فساد را تجارت با نفوذ افراد دانست و گفت: شهرام جزایری نمونه قدیمی و امیر مه‌آفرید خسروی مدل جدید آن است.

وی اضافه کرد: رانت‌خواری یا مفت بری عبارت از بهره‌برداری از موقعیت سیاسی است که باعث کاهش کارایی در سیستم سالم اقتصادی می‌شود.

توکلی گفت: مطالعات UNDP نشان می‌دهد اندازه فساد اقتصادی در دنیا ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی است و سازمان شفافیت می‌گوید هزینه فساد در ایران سالانه ۳۴ میلیارد دلار است که ۳۱ میلیارد دلار تأثیر در بهره‌وری و ۳ میلیارد دلار به خاطر فراری شدن سرمایه‌های خارجی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: برخی از روش‌های فساد به روش چارلز پانزی است که با پول گرفته شده از مردم سود شرکت‌کنندگان جدید را می‌پردازند و در نهایت باعث ورشکستگی می‌شود که نمونه شرکت‌های مضاربه‌ای سحر و الیکا که در گذشته اتفاق افتاد از این روش استفاده کردند.

توکلی گفت: فساد برنالدو به روش چارلز پانزی ۶۵ میلیون دلار بود که نبت به تولید ناخالص داخلی آمریکا ۴۶صدم درصد بود و برای متهم پرونده ۱۵۰ سال زندانی حکم داده شد. اما اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی ۹۲ صدم درصد تولید ناخالص داخلی ایران بود یعنی دو برابر بزرگترین فساد آمریکا به شمار می‌رود.

وی گفت: فساد اقتصادی به کارایی لطمه می‌زند و ضربه آن در سیستم شدیدتر است زیرا تبعیض ناروا ایجاد می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: وضعیت ایران از نظر فساد در بین ۱۳۰ کشور رتبه ۳۸ است گرچه وضع ما از نظر ارزشی از ترکیه و تایلند بهتر است اما این رتبه پذیرفته نیست. در بخش تبذیر هزینه عمومی رتبه ۸۵ کسب کرده که از ترکیه کمتر است.

توکلی افزود: فساد سیاسی با تولید و اشتغال رابطه عکس دارد چون اعتماد عمومی و سرمایه‌گذاری راکاهش می‌دهد و ریسک سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد.

وی افزود: هرچه فساد اقتصادی بیشتر شود توسعه انسانی کمتر می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از روش‌های فساد و جرم یقه‌سفیدان را رشوه‌خواری دانست و گفت: در این نوع جرم افراد صاحب‌ نفوذ با اطلاعاتی که دارند و از موقعیت خود سواستفاده می‌کنند.

توکلی تأکید کرد: براساس اطلاعاتی که دارم در مسئله اخیر فساد بانکی فردی که مسئول حراست بانک‌ها را تعیین می‌کرد مرتبط با کسی است که نزدیک رئیس جمهور است و افراد این مشاغل مهم را به دستور او تعیین می‌کرده است.

وی گفت: به نظر من فساد اخیر بانکی یک نوع فریب و تقلب و جعل اسناد، اختلاس و حقه‌بازی و کلاهبرداری است که این موارد از دهه ۱۹۵۰ در غرب به عنوان جرم تلقی می‌شود و یک مؤسسه تحقیقاتی ۲۵ نوع جرم یقه‌سفیدان را برشمرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در مقابل جرم یقه‌آبی‌ها یعنی ارذال و کیف‌قاپ‌ها هستند که قربانی آنها دم دست بوده که این نوع جرم‌ها با خشونت همراه است اما جرم یقه‌سفیدان با فسادهای مختلفی که با فقر، بیکاری و فحشا همراه است.

توکلی در مورد فساد اخیر بانکی گفت: وقتی این افراد می‌خواستند تقاضای ایجاد بانک داشته باشند، آقای پورمحمد گل سفیدی در بانک مرکزی بود ۱۵ بار مدارک ایجاد بانک ارائه شد و این مدارک دارای اشکال تشخیص داده شد، اما در نهایت بانک مرکزی با دست خود سر خود را در کلاه قرار داد و در بار شانزدهم گفته شد مدارک را درست می‌کنند و بعد که جواز گرفته شد در یک بانک دیگر از ساعت ۶:۳۰ تا ۷:۳۰ سهام پذیره‌نویسی آن به فروش رفت و همه پول‌ها از یک حساب واحد به حساب خریداران واریز شده بود و سهام به شکل صوری فروخته شد.

این نماینده مجلس افزود: این گروه با ۵۰ میلیون تومان آمدند و ظرف ۴ سال ثروت آنها ۹۴ هزار برابر شد که ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دارایی به نام آنها ثبت شد.

توکلی اظهار داشت: راه حلی که وجود دارد این است که راههای فساد بسته شود و اگر موضوع را خوب بشناسیم و قوه قضاییه حکم خوبی صادر کند، ابعاد قضیه روشن‌تر می‌شود.

وی افزود:‌ اگر این پدیده افساد فی‌الارض باشد ابعاد آن را باید بررسی کنند من به عنوان متخصص این موضوع می‌گویم حتماً اختلال و افساد به شمار می‌رود و ما که در ارقام بودجه سروکار داریم، در زندگی ما چنین پول‌های بزرگی هرگز نیامده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت:‌ زمانی که طبق قانون جعل اسکناس افساد در زمین شمرده می‌شود بنابراین ال سی ریالی که ابزاری است که می‌تواند یک برگه آن اندازه یک کیسه اسکناس ایجاد کند و چندین بار ال سی تقلبی صادر شده است و با ال سی‌های قبلی پول ال‌ سی جدید را می‌دادند بنابراین ماده ۴ قانون تشدید مجازات‌ها که اذعان دارد مرتکبان ارتشاء یک تعداد افراد تشکیلاتی که به آن اقدام کنند باید مجازات شوند.

وی افزود: به عنوان یک موضوع‌شناس می‌گویم فعل مجموعه افراد در فساد اخیر بانکی تقلب‌هایی است که عنوان فساد در زمین بر آن صدق می‌کند چون به اقتصاد کشور ضربه زده است اما دستگاه قضایی هرچه حکم می‌دهد به من مربوط نیست.

توکلی همچنین در واکنش به سخنان طالبی مدیرعامل بانک کشاورزی که گفته بود نباید نام افراد برده شود و نباید کل شبکه بانکی را مورد هجمه قرار داد، گفت: از آقای دکتر طالبی که نصیحت برادرانه کردند تشکر می‌کنم اما من برداشت خودم را از فرمایش امیرالمؤمنین و مسائل اقتصادی روز عنوان کردم و منابع آن نیز در این مقاله وجود دارد.
وی افزود: از نظر امیرالمؤمنین و علم روز استنباط خود را اینگونه عنوان کردم که اگر شما اریب داشته باشد و فامیل‌بازی و رفیق بازی کردید ظلم در جامعه ایجاد می‌شود و حکومت را ساقط می کند و من این مسئله را آسیب‌شناسی کردم.

طالبی در پاسخ گفت: این شرط لازم است ولی کافی نیست.

توکلی در ادامه افزود: اگر حاکمان باندبازی و رفیق‌بازی کنند مردم حرفهای آنها را نمی‌پذیرند و آقای پورمحمد در کمیسیون اصل ۹۰ به خط خود نوشت که من هر ۱۵ روز یکبار مدیرعامل‌های بانک‌ها را پیش آقای مشایی می‌بردم مگر او چکاره‌ است. همچنین این فرد به دروغ گفته دکترا دارد، در حالی که ندارد و کسی که دروغگو بوده وظیفه نظارت بر بانک‌ها را برعهده دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: رئیس کل بانک مرکزی باید بر بانک‌ها نظارت کند و وزیر اقتصاد باید مشکلات بانک‌ها را بپرسد، اما متأسفانه مجلس در استیضاح وی کوتاهی کرد و اینکه شما می‌گویید اگر امروز طرح کربانکینگ اجرا شود مشکلات رفع می‌شود چرا این انجام نشد.

وی تأکید کرد: اینکه آقای طالبی می‌گوید عنوان کردن فساد بانکی هزینه ایجاد کرده است می‌گویم اگر به درستی برخورد شود هزینه آن جبران می‌شود.

توکلی در ادامه اظهار داشت: امیرالمؤمنین در نامه‌‌ای به حاکم خود در اهواز مرقوم کرده بود مأمور استاندار در بازار به رشوه‌خواری پرداخته و دستور داده بود او را دستگیر کنند. مجرد نگه دار و حتی به او اجازه هواخوری نده مگر اینکه بیم جان او را داشته باشید و روز جمعه در نماز جمعه شلاق بزن و به صورت وارونه سوار الاغ کن و در بازار بگردان و دوباره بعد از مدتی در نماز جمعه او را شلاق بزن.

این نماینده مجلس افزود: در ۲۵ ژانویه ۱۹۹۷ اوج بحران آسیای جنوب شرقی کارمندان ژاپن‌‌بانک (بانک مرکزی ژاپن) برای بررسی یک شرکت خصوصی رفته بودند که به صورت غیر متعارف از آنها پذیرایی شده بود روز بعد پلیس ژاپن بانک مرکزی را محاصره کرده بود که این ۴ نفر را دستگیر کنند و شاخص سهام نیکی ژاپن پایین آمده بود نخست‌وزیر شب در تلویزیون اعلام کرد عمداً این کار را کردم چون اعتماد مردم به دولت ارزشمندتر از شاخص نیکی است. آنها که کافر هستند، ولی عمل آنها به امیرالمؤمنین‌ شبیه‌تر است تا ما.

توکلی ادامه داد: شرکت انرون آمریکایی هفتمین شرکت بزرگ آمریکا بود که مدیرعامل آن در صورت‌های حسابداری خود تقلب کرده بود و شرکت ضررده را سودده جلوه داده بود تا سهام آن پایین نیاید. در حالی که همان سال از سوی فوربس به عنوان یکی از خوش‌نام‌ترین شرکت‌های انرژی معرفی شده بود اما مدیران آن به ۲۵ سال زندان محکوم شده بودند و شریک جرم در زندان درگذشت و ۲ سال بعد اعلام ورشکستگی کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: اگر قوه قضاییه در پرونده فساد بانکی خوب عمل کند هزینه آن جبران می‌شود و اگر خوب عمل نکند مخالفت مردم بیشتر می‌شود.

وی تأکید کرد: نصب افراد باصلاحیت نص شیعه است و ما تابع دینی هستیم که برای چوپان هم مقررات دارد که در قرآن آمده است دختران شعیب به پدر گفتند موسی را برای چوپانی به کار گیر که فردی قوی و امین است، حال وزیر اقتصاد که بماند که باید قوی و امین باشد.

توکلی افزود: به شهید چمران گفته شد فلانی آدم متعهدی است اما در کارش وارد نیست که شهید در جواب گفته بود بهترین دلیلی که تعهد ندارد این است که کاری را گرفته که بلد نیست، اما امروز رسانه‌ها نوشتند آقای مهدی خورشیدی داماد احمدی‌نژاد رئیس سازمان استاندارد شده است سؤال این است که مگر چه صلاحیتی دارد جوانی مثل شما دانشجویان است. گرچه باید جوان رشد کند اما نباید بپرد.

وی ادامه داد: سخن من این است باید فساد اخیر بانکی آسیب‌شناسی شود و اگر هم سیستم حاکم شود امروز در آمریکا با وجود همه سیستم‌های پیشرفته سالی حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار فساد اقتصادی انجام می‌شود.


 


فارس: احتمال استفاده گروه‌های انحرافی از کانون‌های قدرت و ثروت در انتخابات
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سئوالی در مورد برنامه جریان انحرافی برای انتخابات اظهار داشت: به نظر می‌رسد اولاً گروه‌های انحرافی برخلاف تکذیب‌های مکرری که طرفدارانشان و اعضایشان از جمله در روزنامه ایران ارائه می‌دهند، وجود دارند.
وی با اشاره به اینکه علامت‌های مشخصی وجود داشته که ما به چه دلیل آن را گروه انحرافی می‌گوییم، تصریح کرد: تا آنجا که شنیده و دیده‌ایم، استفاده از منابع ثروت و قدرت جزو لوازمی است که این گروه آن را به کار گرفته‌اند که بر این اعتقادیم که بازرسی کل کشور، شورای نگهبان، وزارت اطلاعات با توجه به شیوع استفاده گروه انحرافی از قدرت و ثروت، یک وظیفه حساس دارند.
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی گفت: احزاب کشور در این ارتباط وظیفه‌ای برای جستجو و رسیدگی به این موضوعات نداشته و ما دستگاه‌هایی داریم که بازرسی‌های گوناگونی را راجع به این موضوع انجام می‌دهند.
وی احتمال استفاده گروه انحرافی از قدرت و ثروت برای تحقق اهداف خود را احتمالی قوی دانست و از دستگاه‌های ذی‌ربط خواست که برای بررسی این موضوع قاطعانه اقدام کنند.
حبیبی با اشاره به نقش مجلس شورای اسلامی برای نظارت بر فعالیت دستگاه‌ها، دولت و جریان‌های ناسالم، تصریح کرد: مجلس هم از طریق قدرت نظارتی و هم سازمان بازرسی و اطلاعات پیگیری‌های لازم را در مورد گروه انحرافی داشته باشد.

* جبهه متحد اصولگرایان موفق‌ترین جبهه برای وحدت است
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد نقش و محوریت جبهه متحد اصولگرایان برای انتخابات مجلس گفت: جبهه متحد اصولگرایان برای وحدت هر چه بیشتر اصولگرایان در حال حاضر بین سایر محورها که برای احزاب اصولگرا وجود دارد، موفق‌ترین جبهه است.
وی افزود: با این وجود اطلاع داریم که برخی از اصولگرایان و تشکل‌های اصولگرا به این جبهه نپیوسته‌اند.
وی ادامه داد: من هم یک درجه بالایی برای متقن بودن محوریت جامعتین در جبهه متحد قائل هستیم و هم اینکه معتقدم اصولگرایان با سلیقه‌های مختلف تا به حال توانسته‌اند زیر چتر روحانیت وارد عرصه شده و قطعاً جبهه متحد قدرت به وحدت رساندن قاطبه اصولگرایان را برای انتخابات خواهد داشت.
حبیبی ضمن دعوت از گروه‌های اصولگرایانی که تاکنون به جبهه متحد نپیوسته‌اند، اظهار داشت: دعوت صمیمانه و برادرانه از این دسته از اصولگرایان برای پیوستن به جبهه متحد اصولگرایان داشته و این دعوت صمیمانه به این دلیل است که ما هیچ محوری متقن‌تر از جامعتین برای محوریت اصولگرایان نمی‌پسندیم و برای انتخابات مجلس، جامعتین محور کاری اصولگرایان است.

* تا 10 روز آینده جبهه متحد اصولگرایان راه‌اندازی می‌شود
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی همچنین از معرفی شوراهای استانی جبهه متحد اصولگرایان و راه‌اندازی جبهه متحد در استان‌های مختلف کشور خبر داد.
وی با بیان اینکه شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان خراسان شمالی به عنوان نخستین استان معرفی شد، افزود: بر همین اساس‌ کشور تا 10 روز آینده زیر چتر جبهه متحد اصولگرایان قرار خواهد گرفت و این تشکل در تمام استان‌ها راه‌اندازی می‌شود.

*بررسی لیست کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان بعد از نام‌نویسی مجلس
حبیبی همچنین درباره زمان مشخص شدن لیست مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان در استان‌ها اظهار داشت:‌ بعد از پایان دوره نام نویسی یکی از وظایف اصلی شوراهای شهرستانی و استانی و همچنین مرکزی جبهه متحد اصولگرایان، انتخاب افرادی است که به عنوان نامزد جبهه متحد اصولگرایان انتخاب خواهند شد که بلافاصله بعد از نام‌نویسی‌ها سوابق افراد مدنظر جبهه متحد بعد از بررسی مشخص خواهد شد.
وی همچنین راهبرد موتلفه اسلامی در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی را وحدت اصولگرایان عنوان کرد و گفت:‌ ما همان‌طور که از قبل اعلام کردیم نامزدهایی که در نهایت مورد تایید جبهه متحد اصولگرایان باشند، اعم از افرادی که مورد نظر حزب موتلفه اسلامی بوده و یا نباشند، در هر صورت نامزد موتلفه اسلامی خواهند بود.
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی بیان داشت: در این راستا ما هیچ فرد یا فهرست مستقلی را برای انتخابات معرفی نخواهیم کرد ولی ساز و کاری که پیش‌بینی کردیم این است که نظارت خود را به جبهه پیروان خط امام و رهبری که عضوش هستیم، می‌دهیم و جبهه پیروان خط امام و رهبری در استان‌های مختلف و مرکز نظر خودشان را به جبهه متحد اصولگرایان می‌دهند.
وی اضافه کرد: نهایتاً هر فهرستی که جبهه متحد اصولگرایان مورد تصویب قرار دهد هم مورد تایید موتلفه و هم جبهه متحد اصولگرایان، خواهد بود.
نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در 12 اسفند امسال برگزار می‌شود.


 


خبرگزاری فارس:نخستین دادگاه رسیدگی به اتهامات امیر میرزایی حکمتی که چندی پیش به اتهام جاسوسی برای آمریکا بازداشت شده بود پیش از ظهر امروز سه شنبه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در کیفرخواست صادره برای امیر میرزایی حکمتی که توسط نماینده دادستان قرائت شد با استناد به گزارشات مدیرکل حقوقی قضایی معاونت جاسوسی وزارت اطلاعات آمده است که حکمتی با هدف نفوذ اطلاعاتی به سیستم اطلاعاتی کشور وارد ایران شده و با بررسی دقیق‌تر مشخص شد که هدف وی متهم سازی ایران به دست داشتن در تروریسم است.

در این کیفرخواست همچنین آمده است که متهم از ماه می 2009 میلادی توسط سازمان جاسوسی آمریکا CIA استخدام شده و مأموریت‌هایی را برای جاسوسی در ایران داشته است.

در این کیفرخواست با اشاره به اعزام حکمتی به پادگان بگرام افغانستان و دسترسی وی به اسناد سری و سپس اخذ مأموریت برای حضور در ایران و سپس مراجعه به وزارت اطلاعات و برقراری رابطه با کارشناسان این وزارت به عنوان مراحل انجمن مأموریت متهم ، آمده است. اقرار صریح و مقرون به واقع متهم، ارتباط با سازمان سیا و اقدام علیه امنیت کشور بوده و انگیزه‌های همکاری با سیا محرز است؛ از این رو تقاضای کیفر برای متهم خواستار می‌شود.

* دفاعیات متهم

پس از قرائت کیفرخواست، متهم خود را امیر میرزایی حکمتی متولد ۱۹۸۳ میلادی، مجرد، دارای لیسانس اقتصاد معرفی کرد و گفت: سال 2001 برای تأمین هزینه‌های دانشگاه وارد ارتش آمریکا شدم و قصدداشتم چندسال سربازی کنم تا هزینه‌های دانشگاهم فراهم شود چراکه پدرم نمی‌توانست هزینه‌های دانشگاهم را پرداخت کند.

حکمتی ادامه داد: من ۴سال سرباز بودم و ۹ ماه در عراق حضور داشتم. بعداز سربازی در یک سازمان پژوهشی برای وزارت دفاع آمریکا استخدام شدم که کارم ترجمه و پژوهش فرهنگ و زبان عربی بود.

حکمتی ادامه داد: بعداز آن برای یک شرکت به منظور آموزش زبان و فرهنگ عربی و اسلامی استخدام شدم. من به سربازان آمریکایی یاد می‌دادم که چطور با مردم عرب رفتار کنند ضمن اینکه یکسری تاکتیک‌های سربازی را نیز به آنها آموزش می‌دادم.

وی خاطرنشان کرد: سال 2009 مصاحبه‌ای با سازمان جاسوسی آمریکا CIA داشتم؛ بعداز این مصاحبه به من زنگ زدند و گفتند که می‌خواهیم رزومه شما را ببینیم؛ بعد از ارائه رزومه و چند مصاحبه دیگر با من تماس گرفتند و من برای همکاری با DAE درنظر گرفته شدم که در این شرکت ۵ماه آموزش اطلاعاتی داشتم و پس از آن به عراق رفتم و ۹ ماه آنجا بودم؛ در این مدت کارم این بود که نحوه رفتار با سربازان عراقی را به سربازان آمریکایی یاد می‌دادم.

این متهم خاطرنشان کرد: بعداز عراق به مدت دو سه ماه در پادگان بادران افغانستان به عنوان تحلیلگر اطلاعات مشغول شدم.

حکمتی در ادامه و در توضیح مأموریتی که به وی در رابطه با ایران سپرده شده بود گفت:‌ به من گفتند یکسری اطلاعات را به ایران ببر و به وزارت اطلاعات بده و پول هم بگیر. این اطلاعات البته اطلاعات درستی بود. من هم فکر کردم که هیچ ضرری به ایران از این ناحیه وارد نمی‌شود و من نیز قصد نداشتم که ضرر بزنم. من فریب خوردم و قصد خودم این بود که در ایران زندگی کنم و به آمریکا برنگردم.

وی در پاسخ به این سؤال قاضی صلواتی که میزان حقوق دریافتی شما از ارتش آمریکا چقدر بود؟ مبلغ دوهزار دلار در ماه را به عنوان حقوق خود ذکر کرد و در پاسخ به این سؤال که اولین افسر CIA که با شما ملاقات کرد چه کسی بود، از "مارک" به عنوان اولین افسر رابط خود با CIA نام برد و گفت: مارک یکسری سؤال از من کرد که بیشتر در رابطه با شخصیت من و علاقه‌ام به کار اطلاعاتی بود.

حکمتی در پاسخ به این سؤال قاضی صلواتی که به شما چه آموزش‌هایی در رابطه با مأموریتت در ایران داده بودند، اظهار داشت:‌ در واشنگتن در مصاحبه‌ای که با مأمور CIA داشتم به بنده آموزش دادند که از کجا و چگونه وارد ایران شوم و چه اطلاعاتی بدهم و چگونه فعالیت کنم.

قاضی صلواتی به متهم گفت که به شما نقشه وزارت اطلاعات و خیابان‌های اطراف آن و همچنین نحوه برخورد با کارشناسان وزارت اطلاعات را نیز آموزش داده بودند که حکمتی پاسخ داد: به من نقشه ای که گفتید را نشان داده بودند و گفته بودند که از دبی با هواپیما به ایران بیایم و اطلاعاتی که داده بودند را به مأموران وزارت اطلاعات ایران تحویل دهم.

حکمتی د رپاسخ به سؤال قاضی صلواتی مبنی بر مدت حضورش در بگرام افغانستان ، مدت زمان دو ماه حدواسط ژوئن 2001 تا آگوست 2001 را میزان اقامتش در بگرام افغانستان ذکر کرد و در پاسخ به این سؤال که در بگرام چه می‌کردی؟ گفت: من تحلیلگر اطلاعات بودم و تخصصم طالبان بود. بیشتر گزارش می‌خواندم و می‌نوشتم و خودم نیز به گزارش‌های جاسوسی درباره ایران دسترسی داشتم.

متهم در پاسخ به این سؤال که آیا شما به اطلاعات محرمانه درباره ایران دسترسی داشتید، با تأیید این موضوع گفت: از طریق سیستم محرمانه‌ای که وجود دارد می‌توانستم درباره تمام کشورهای دنیا گزارش‌های سری را بخوانم. یکی از منابع این سیستم سازمان CIA‌ بود همچنین از طریق منبع NSA شماره تلفن‌هایی که شنود می‌شوند را می‌توانستم مکالماتشان را بخوانم؛ بیشتر از منبع NSA و CIA گزارشات را می‌خواندم و یادداشت می‌کردم و بخشی از آنها را به ایران آوردم.

حکمتی همچنین گفت: قبل از استخدام در سازمان CIA سه مصاحبه داشتم که اولین ‌آنها با آقای مارک بود که درباره شخصیتم و علاقه‌ام به کار اطلاعاتی پرسید؛ مصاحبه دومم در واشنگتن بود که به دروغ سنج نیز متصل شدم و از نظر روانی من را آزمایش کردند؛ مصاحبه سومم نیز در واشنگتن بود که درباره کار در CIA و حقوق و بیمه و مزایای کارمندان آن با من صحبت شد.

متهم همچنین در پاسخ به سؤال قاضی صلواتی مبنی بر اینکه طبق گزارشات و اسناد شما با شرکت پژوهشی اطلاعاتی کوبیک CUBIC از سال 2008 تا 2010 همکاری داشته و سالانه 85هزار دلار دریافت کرده‌ای، گفت: شرکت کوبیک یک شرکت خصوصی دفاعی است. من کارم در این شرکت معلمی آموزشی برای سربازان آمریکایی بود که خود این سربازان مربی سربازان عراقی و افغانی می‌شدند. مسئولیت من این بود که از نظر فرهنگی و زبانی به آنها آموزش دهم که چطور با سربازان عراقی و افغانی ارتباط برقرار کنم.

قاضی صلواتی به متهم گفت که شما در شرکت بای سیستم(BAESYSTEMS) انگلیسی نیز دوره ۵ماهه آموزشی طی کردی؛ حکمتی جواب داد: من ۵ ماه دوره آموزشی در شعبه آمریکایی این شرکت داشتم. کسی که تجربه‌ای در تحلیلگری اطلاعات ندارد این دره را می گذراند و من نیز در این دوره یاد گرفتام که چگونه با سیستم‌های محرمانه کار کنم و چگونه گزارش بنویسم و تخلیه اطلاعاتی کنم.

حکمتی در پاسخ به این سؤال که در این شرکت چه آموزش هایی در رابطه با ایران به شما داده شد گفت: درباره ایران هیچ آموزشی در این شرکت نداشتم و فقط یک دوره تحلیلگری گذراندم؛ بعد از اتمام این دوره آموزشی ۹ ماه به عراق رفتم و در آنجا کارم تحلیلگری و مصاحبه با سربازان عراقی بود.

متهم همچنین در پاسخ به این گفته قاضی صلواتی که شما به دستور CIA در شرکت X3 که در ساخت تجهیزات نظامی فعالیت دارد استخدام شدی، گفت: این شرکت یک شرکت خصوصی دفاعی است که با نیروهای آمریکایی در افغانستان قرارداد دارد و خدمات اطلاعاتی به آنها ارائه می‌دهد و من نیز به عنوان تحلیلگر در این شرکت استخدام شدم.

حکمتی در پاسخ به این سؤال که از چه زمان مأموریت ایران به شما داده شد گفت: وقتی از عراق برگشتم از CIA با من تماس گرفتند و گفتند که به هتلی در واشنگتن می‌رود تا با آنها ملاقاتی داشته باشم؛ در این هتل بامأموران CIA سه روز جلسه داشتم و هر جلسه چندین ساعت طول کشید. آنها به من گفتند که می‌خواهیم شما بروی در بگرام اطلاعات جمع کنی و سپس به ایران رفته و آنها را به وزارت اطلاعات بدهی و پول هم بگیری و وقتی برگشتی بیشتر توضیح می‌دهیم و مأموریت دیگری می‌سپاریم.

وقتی قاضی صلواتی پرسید انگیزه شما از این مأموریت و اقدام علیه مملکت خودت چه بود؟ حکمتی پاسخ داد: من نمی‌دانستم کاری علیه ایران انجام می‌دهم؛ من نیاز به کار داشتم؛ آنها به من گفتند برو اطلاعات بده و من هم دیدم این چیزی نیست که به ایران ضرر بزند ضمن اینکه پول هم می‌گیرم. البته قصدم این بود که در ایران ادامه زندگی بدهم و به آمریکا برنگردم چرا که من ایران را دوست دارم. اگر به من می‌گفتند مثلا برو و یک نفر را در ایران ترور کن هیچ وقت این کار را نمی‌کردم.

حکمتی در پاسخ به این سؤال که در قبال این مأموریت چقدر پول به شما پیشنهاد شد گفت: 500 هزار دلار به من پیشنهاد کردند اما گفتند این پول را موقع برگشتن به من می‌دهند.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که در واشنگتن داشتم نحوه برخورد با کارشناسان وزارت اطلاعات ایران را به من آموزش داده و گفته بودند برو به مأموران اطلاعاتی ایران بگو که سرباز بودی و عملکرد دولت آمریکا را قبول نداری به همین خاطر آمدی اطلاعات بدهی و پول بگیری.

حکمتی افزود: به من گفتند اطلاعات را از طریق اینترنت در ایران تحویل بگیر چون اگر لپ تاپت باشد ممکن است آن را ببینند و بگیرند. ضمنا اطلاعات را جدا کن، یکسری از اطلاعات را به مأموران وزارت اطلاعات بده و بگو بررسی کنند اگر استقبال کردند قسمت بعدی را به آنها بده.

متهم خاطرنشان کرد: من به مأموران وزارت اطلاعات ایران گفتم که از سیاست‌های آمریکا و فشارهای این کشور علیه ایران ناراضی هستم و از کارم هم رضایت ندارم و می‌خواهم با شما همکاری کنم. البته واقعا این چیزها که گفتم (نارضایتی از سیاست‌های آمریکا و کار) حقیقت دارد.

حکمتی خاطرنشان کرد: هم من و هم سربازان دیگر سیاست‌های آمریکا را قبول ندارند؛ البته قرار بود از این داستان به عنوان پوشش نیز استفاده کنم ضمن اینکه به من گفته بودند این حرفها را بزنم و پس از آن هیچ مشکلی نخواهم داشت و نباید نگران باشیم.

وی افزود: به من گفتند پس از این که از این مأموریت برگشتی در هر شرکتی که خواستی می‌توانی استخدام شوی.

متهم در پاسخ به سوال قاضی صلواتی مبنی بر اینکه در قبال اطلاعات چقدر از مأموران وزارت اطلاعات پول درخواست کرده بودی؟ گفت: من اول نصف مدارک را دادم و گفتم پول نمی‌خواهم. اگر راضی بودید بقیه را هم می‌دهم و ۵۰۰هزار دلار می‌گیرم اما اگر هم پولی به من نمی‌دادند مشکلی نبود چرا که هدفم نبود.

حکمتی با بیان اینکه به من گفته بودند این پول باید در ایران بماند و به آمریکا آورده نشود اظهار داشت: خودم قصدم این بود که پول در ایران بماند و خودم هم در ایران بمانم و برنگردم.

وی در پاسخ به این سؤال قاضی صلواتی مبنی بر اینکه آیا قرار بود در ازای پولی که از وزارت اطلاعات دریافت می‌کنی مدرکی هم بگیری تا پس از آن هیئت حاکمه آمریکا از این مدارک علیه ایران استفاده و جو سنگینی علیه کشورمان راه بیندازند و ایران را به ارتباط با تروریسم متهم کنند گفت: قرار بود در ازای این کارم صورتحسابی از وزارت اطلاعات دریافت کنم.

متهم در پاسخ به این سؤال که چطور ریسک این مأموریت را پذیرفتی گفت: من فریب خوردم و به آنها اعتماد کردم چراکه به من گفتند هیچ مشکلی وجود ندارد و من هم پیش خودم می‌گفتم آنها کارشان همین است و نمی‌گذارند یک مأمور سازمان سیا دستگیر شود. آنها اصلا به من نگفتند که احتمال دستگیری وجود دارد.

حکمتی در پاسخ به این سؤال که چند جلسه با مأموران وزارت اطلاعات داشتی گفت: سه جلسه با مأموران وزات اطلاعات برقرار کردم در اولین جلسه یکسری اطلاعات دادم؛ در جلسه دوم از من یکسری سؤال پرسیدند که از کجا ‌آمده‌ام و چه کسی هستم و من گفتم که رزومه ارائه کنم. در جلسه سوم به من گفتند رزومه خود را بنویس و امضا بده و پس از اینکه امضا دادم از آنجا که متوجه مأموریت من شده بودند گفتند یا صادقانه با ما همکاری کن یا می فرستیمت زندان.

وی در پاسخ به سؤال قاضی صلواتی مبنی بر اینکه شما که می گویی قصد نداشتی به ایران ضربه بزنی چطور می‌خواستی صورتحسابی تهیه کنی تا از آن برای شانتاژ تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شود گفت: در این سه جلسه اصلا نگفتم که صورتجلسه می‌خواهم فقط خواستم اطلاعات به آنها بدهم و اگر دوست داشتند پول بدهند و اگر نداشتند ندهند. قصد خودم ضربه زدن نبود اما مأموریتم این بود.

متهم در پاسخ به این گفته قاضی صلواتی مبنی بر اینکه اگر دستگیر نمی‌شدی همه مراحل مأموریتت را انجام می‌دادی؛ گفت: اگر دستگیر نمیشدم یک پولی می‌گرفتم و در ایران زندگی می‌کردم.

قاضی صلواتی خطاب به حکمتی گفت: این تیزهوشی کارشناسان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد که شما را دستگیر کردند اما شما آموزش‌های لازم را دیده بودید که مأموریتت را انجام بدهی و از ایران از طریق دبی با آمریکا برگردی و آنجا قرار بود با شما تماس بگیرند که آیا مأموریتت را درست انجام دادی یا خیر.

حکمتی در پاسخ به خواسته قاضی صلواتی برای توضیح دادن درباره در اختیار گرفتن نقشه وزارت اطلاعات ایران از مأموران سیا گفت: یک نقشه به من نشان دادند که در آن وزارت اطلاعات و خیابان‌های اطراف و همچنین پارک شریعتی مشخص بود؛ سپس سناریویی که نوشته بودند را به من نشان دادند تا بدانم چه باید بگویم و بقیه را نیز شفاهی به من گفتند. روز آخر نیز به من مراجعه کردند تا مطمئن شوند همه چیز را خوب فراگرفته‌ام.

وی در پاسخ به این سؤال قاضی که آیا در برنامه توجیهی افسران CIA شما را با عظمت و رده تشکیلاتی وزارت اطلاعات ایران آشنا نکرده بودند اظهار داشت:‌خودم اصلا انتظار نداشتم که دستگیر شوم.

* دفاعیات وکیل مدافع

پس از اظهارات متهم، صمدی وکیل وی با بیان اینکه دو بار با متهم ملاقات کرده است، به دفاع از متهم پرداخت و گفت: شنیده دارم که شیطان دشمن قسم خورده‌ای است برای اغوای انسان و در محضر رب العالمین قسم خورده به عزت و جلالش که همه را فریب می‌دهد مگر عده‌ای خاص که مخلص هستند و الا هیچ انسانی از وسوسه‌های شیطان نمی‌تواند دوری کند.

صمدی با بیان اینکه امام خمینی (ره) در یک کلام زیبا ، ظریف و بی‌بدیل گفتند که آمریکا شیطان بزرگ است خاطرنشان کرد: آمریکا ، این روباه مکار و این عقرب جرار، فریب می‌دهد و موکل من هم می‌گوید که فریب خورده‌ام. الان هم جایی نیست که بخواهد حقایق را کتمان کند؛ اینجا محضر دادگاه عدل اسلامی است و همه چیز بر مبنای موازین قانونی و اصول است.

وکیل مدافع حکمتی ادامه داد: امثال موکل من را آمریکایی ها به دام می اندازند اما وقتی پرنده تیزپرواز هزارچشم هزار گوش مستور و پوشیده از انظار را مأموران ما ، جوانان ما و چشم و گوش های ما صید می‌کنند آمریکا در تلاش برای چه چیزی است؟ جایی که عقاب پر بریزد، از پشه لاغری چه خیزد؟ موکل من چطور می‌توانسته در سیستمی نفوذ کند که هیچ احدی راه به آنجا ندارد. میکده حمام نیست، سرزده وارد نشو.

صمدی با بیان اینکه در کیفرخواست صادره اتهام موکل من را همکاری با دولت متخاصم آمریکا به وسیله سازمان جاسوسی CIA علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی قید کرده‌اند تصریح کرد: دلایل انتصاب این اتهام چیست؟ گزارش وزارت اطلاعات و اقاریر متهم و اعمال و افعالی که وی انجام داد آمده است. چون شالوده و پایه و اساس پرونده از باب انتصاب اتهام گزارش وزارت اطاعات است اتخاذ سند می‌کند به گزارش نامه مدیرکل حقوق قضایی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات که مأمور به رسیدگی به پرونده بوده.

وکیل مدافع حکمتی خاطرنشان کرد: در این گزارش می‌گوید حکمتی جاسوسی آمریکاست که با قصد نفوذ در سیستم اطلاعاتی کشور و با هدایت مستقیم CIA وارد ایران شده است. در بحث اقرار قابلیت تجزیه وجود ندارد نمی‌شود آنچه به نفع متهم است را رها کنیم و ‌آنجا که علیهش است را بچسبیم. متهم می‌گوید اصل مأموریتش نفوذ در سیستم اطلاعاتی ایران و تبدیل شدن به منبع اطلاعاتی CIA بوده و انگیزه‌اش این بوده که پول بگیرد تا بتواند زندگی کند.

صمدی با طرح این پرسش که آیا قصد جرم ، جرم است؟ گفت: اگر تهیه مقدماتی انجام داد برای اینکه موصله متصله به ارکان جرم باشد، آیا می‌تواند جرم تلقی شود؟ خیلیها خیلی قصد می‌کنند اما در اینجا قصد ایشان برای نفوذ در وزارت اطلاعات، جرم محال است؛ مگر می‌شود در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران که مأموران زبده و کارشناسان ورزیده دارد نفوذ کرد؟ وزارت اطلاعات ایران هزاران فیلتر دارد وگرنه با این سیستم‌های متخاصم در جهان اساس کشور بر باد می‌رفت.

وکیل مدافع حکمتی افزود: در هرکجا جنبده‌ای علیه نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و توطئه می‌کند توسط سربازان و جان برکفان خوشنام پوشیده مرام بسیار خوش مرام کشف می‌شود. لذا آیا می‌توان در چنین سیستمی نفوذ کرد؟ لذا اینجا فقط صرف قصد جرم مطرح است و ارتکاب این جرم به نظر من جرم محال است.

صمدی ادامه داد: آموزش هایی که موکلم دیده نیز جرم نیست؛ آیا می‌توان آموزش دیدن برای جرم را جرم تلقی کرد؟

وی همچنین با بیان اینکه با آموزش‌های بچه‌گانه‌ای که به موکل من داده بودند نمی‌شد در چنین سیستمی نفوذ کرد گفت: موکل من غافل از این بوده که از بدو ورود تحت نظر بوده و شناسایی شده بود.

صمدی با تأکید مجدد بر اینکه عمل موکلش جرم محال بوده گفت: طبق تبصره یک ماده ۲۴۱ مجرد قصد ارتکاب جرم و عملیات اقدام که فقط مقدمه جرم است و ارتباط مستیم با وقوع جرم نداشته جرم نیست. وقتی هنوز نفوذ نشده و قط با کارشناسان حرف زده شده این شروع جرم نیست.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها موکل من را فریب داده‌اند و خود او را قربانی و نابود کرده‌اند اظهار داشت: موکلم ده ها بار گفته فریب خورده‌ام و اظهار ندامت و توبه کرده و ماده قانونی 508 هیچگونه تطابق و تناسبی با اعمال موکلم ندارد.

حکمتی در پایان این بخش از دفاعیاتش از محضر دادگاه استدعای صدور حکم با رحمت و عطوفت اسلامی کرد.

* توضیحات نماینده دادستان

در ادامه این دادگاه نماینده دادستان در پاسخ به دفاعیات وکیل گفت:‌ آقای وکیل می گوید که متهم فقط قصد جرم داشته اما متهم در واشنگتن سه مرحله آموزش دیده و سوء نیت و انگیزه تخریبی او علیه نظام محرز است و وی قصد داشته پس ازبازگشت به آمریکا از مستندات خود علیه نظام استفاده کند و بگوید ایران در فعالیت‌های تروریستی خارج از کشور دست دارد.

نماینده دادستان افزود: اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بسیار واضح است و از آن جمله می‌توان به اعزام هواپیمای جاسوسی به ایران و اعزام جاسوسان انسانی متعدد اشاره کرد و لذا من تقاضای اشد مجازات برای این متهم دارم.

* توضیحات قاضی صلواتی

در ادامه جلسه دادگاه قاضی صلواتی اظهار داشت: باتوجه به اقدامات هیئت حاکمه آمریکا و CIA علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در ۳۰ سال گذشته از جمله تحریمها ، جنگ تحمیلی، واقعه طبس، حمایت از فتنه ۸۸ و تخصیص بودجه برای آن، اعزام جاسوسان مختلف به ایران و اقدام برای برگزاری خصومت آمریکا با ایران واضح است.

صلواتی در ادامه با طرح این پرسش که آیا اتهامات متهم همکاری با دولت متخاصم نیست که مطابق با ماده 508 باشد گفت: اگر اینگونه نیست این فرد چه ارزشی برای آمریکا داشته که چندین سال وی را آموزش بدهند و کارشناسان CIA با او جلسات متعدد آموزشی و کاری بگذارند و او را به ایران اعزام کنند.

* دفاعیه نهایی وکیل

در ادامه این جلسه دادگاه صمدی وکیل مدافع متهم با بیان اینکه بنده نیز قبول دارم که سوءنیت محرز است اظهار داشت: بحث درباره عنصر مادی جرم است. وگرنه در متخاصم بودن آمریکاهیچ شکی نیست. کجا از نیش آمریکا در امان است؟ افعانستان، عراق، پاکستان یا ...؟

وی با بیان اینکه ظلم و ستم آمریکا در جهان اظهر من الشمس بوده و تنها کشوری که جلوی این رژیم قد برافراشته ایران اسلامی است اظهار داشت: سوء نیست محرز است اما آیا مقدمات آموزشی که موکل دریافت کرده خود جرم است؟ من اگر آموزش ببینم که ترور کنم ولی ترور نکنم آیا باز هم باید به اتهام ترور من را بگیرند؟‌

وکیل مدافع حکمتی ادامه داد: در کیفرخواست یکی از اتهامات موکلم "اتهام سازی و مرتبط نمودن ایران با فعالیت‌های تروریستی خارج از کشور" قید شده است اما آیا متهم این کار را کرده و توانسته در وزارت اطلاعات نفوذ کند؟‌بنابراین به نظر من عنصر مادی جرم در اینجا مفقود و فشل و ابتر است.

وکیل مدافع حکمتی در پاسخ به این سؤال نماینده دادستان که آیا قبول دارید متهم با آمریکا همکاری کرده گفت: موکلم می‌گوید من فریب خورده ام و به این هدف امده‌ام اما هدفم را انجام نداده‌ام.

وکیل مدافع حکمتی در پایان تأکید کرد که طی روزهای آتی لایحه دفاعی خودرا تقدیم دادگاه خواهد کرد.

پس از سخنان وکیل مدافع، نماینده دادستان گفت متهم به همکاری با آمریکا اقرار کرده و در پرونده نیز درج شده است و عنصر مادی هم همان دوره آموزشی است چرا که با این دوره‌ها، متهم همکاری خود را ثابت کرده و سه جلسه نیز در وزارت اطلاعات حضور یافته و در راستای مأموریتش پیش رفته است اما غافل از اینکه از قبل شناسایی شده بوده است.

نماینده دادستان تأکید کرد: انگیزه وی نفوذ بوده و آموزش های لازم را هم دیده بود لذا انیگزه وی کاملا محرز است.

قاضی صلوتی در انتهای این دادگاه گفت: برخود لازم می‌دانم که از زحمات و تیزهوشی‌های سربازان گمنام امام زمان بویژه معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات تشکر کنم.

گفتنی است، در پایان این دادگاه، وکیل مدافع متهم از قاضی صلواتی به دلیل آزادی کامل در دادگاه برای ایراد دفاعیات تشکر و همچنین امیر میرزایی حکمتی نیز از دفاعایت وکیل ابراز رضایت کرد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته