-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ دی ۱, پنجشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 12/22/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



جمعی از دانشجویان بمناسبت تولد ضیا نبوی نامه ای به او نوشتند.

در این نامه که در اختیار ندای سبز آزادی قرار گرفت آمده است: بعد از این شب، سحری دوباره برمی‌خیزد، گیرم تا بهار فصلی باقی! چه باک که روشنی خورشیدنوبلوغ، خود عریان‌گر دروغ‌ها و تزویرهاست. گرچه سوز زمستانی روزگار،چشمانش را در اشک شوق آزادی و درد "انسان" غرقه ساخته، اما آفتاب به مساوی میان دستان ما قسمت خواهد شد، حتی روزی که دیگر نباشیم.

ضیا نبوی شب ۲۵ خرداد ۸۸ با چند نفر از دوستانش بازداشت شد. روند بازجویی و فشارهای جسمی و روحی که در طول ۱۲۰ روز تحقيقات مقدماتی بر اين فعال دانشجويی وارد شد، بارها مورد اعتراض فعالين حقوق بشر قرار گرفت.ضیا نبوی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به قضاوت قاضی پیرعباسی، به ۱۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد که ۱۰ سال از این حبس در شهرستان ایذه است. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ده سال حبس در تبعید تبدیل شد.

وی در حال حاضر در زندان کارون اهواز با حداقل استاندار بسر می برد. 

متن این نامه به شرح زیر است: 

ضیا جان

 یلدایی دیگر و  سپیده‌دمی دمادم. بیست و هشتمین شب بلند زندگی‌ات را در دورترینو غریب‌ترین آشنایی‌هایت فتح می‌کنی. غرق در آرزو و امید از برای احقاق حق تحصیل،عصیان روزنه‌های کوچک نور و تمنای خلاء پوسیده‌ی ظلمت و ظلم برای به آغوش کشیدنفاتح قطعی خود.

  فتح جهل به دست انوار نحیف آگاهی که شاید نور کافی برای عرض اندام انسانیتفراهم شود. تا عشق را تاوان زندان نباشد، تعهد را تبعید و انسان بودن راشکنجه و تحقیر.. قلب‌های تب‌دار ما در گوشه گوشه‌ی وطن و در حصارهای هجو پستوی خاطر آزرده بهیادت و به شوق آزادی می‌تپد.

 آنجا، میان مرز زندگی انسانی و حیوانی شمع شادباشی برای زادروزت نیست! بر شعله‌ی  دل بدم که گرمای وجودت بر وفور آزادگی عالمی کناره گرفته باشد. خاک‍‍‌های تبرّک غریبانه‌هایمان، پرپیمانه کند پیاله چشمان صاحبان قدرت را!

 ضیای ما

 برای تویی که در کشورت اسیر و غریب و در تبعیدی، کشوری که شرافت را دربی‌دادگاه به جرم چراغ‌افروزی به محرومیت مادام‌العمر از "تحصیل" محکوم می‌کنند. اینجا، در آزادترین کشور دنیا! ، دانشگاه کم شده است از وفورتو، مهدیه‌ها، مجیدها، بهاره‌ها، کوهیارها ، سعید ها ،علی اکبرها...اما شب را نهایتی‌ست! گرچه یلداترین باشد! روسیاهی می‌ماند برای ظلمت...
 بعد از این شب، سحری دوباره برمی‌خیزد، گیرم تا بهار فصلی باقی! چه باک که روشنی خورشیدنوبلوغ، خود عریان‌گر دروغ‌ها و تزویرهاست. گرچه سوز زمستانی روزگار،چشمانش را در اشک شوق آزادی و درد "انسان" غرقه ساخته، اما آفتاب به مساوی میان دستان ما قسمت خواهد شد، حتی روزی که دیگر نباشیم.

 ضیا عزیز

 به تنهایی‌هایت اخم کن، دیگر چیزی نمانده از زنگار آینه تاریخ ایرانمان، تاچشم‌ها دوباره ببینند و گوش‌ها دوباره بشنوند! نومید مردم را معادی مقدر نیست.

 تمام طول و عرض و عمق تاریکی شب‌های یلدا، دل‌تنگی، غربت، حسرت، بهت، خاموشی،این ظلمت سر به فلک کشیده، دیوارهای قطور فاصله میان دستان ما، تمام یادها ویادگاری‌های گلگون... بیا برقصانیم‌شان ضیا

 شب را نهایتی‌ست
من از زبان صبح  نمی‌گویم
خواب سپیده نیز  نمی‌بینم

 اما شب را نهایتی است

"میلادت مبارک"

 اسامی امضا کنندگان:‏
ابوالفضل حاجی‌زادگان
ارسلان ابدی
اسماعیل سلمان‌پور
اشکان ذهابیان

 امین احمدیان

 امین نظری
پیمان عارف

 جلیل رضائی
حسام سلامت

حسین قابل

 حنیف یزدانی

 درسا سبحانی
رضا عرب

 سامان صفرزایی
سعید یعقوبی‌نژاد
 ‫
سیاوش حاتم
سیاوش رضائیان

 سیاوش سلیمی‌نژاد
شیوا نظرآهاری
عابد توانچه
علی‌اصغر آینه‌وند

 علی صابری

 علی عزیزی

 کاوه رضائی
محسن برزگر
محسن شالباف

 محسن صنعتی‌پور

 محمد اسماعیل‌زاده

 محمد علمی

 مرتضی سمیاری

 مریم شفیعی‌پور

 معین اسلامی‌جم

 میلاد حسینی کشتان

 میلاد فدائی اصل
ناصر پویافر


 


جمعی از علاقه مندان اشکان سهرابی به دیدار خانواده او رفته و یاد و خاطره ی شهدای راه آزادی را گرامی داشتند.

به گزارش کلمه، به مناسبت شب یلدا جمعی از علاقه مندان اشکان سهرابی، از شهدای ۳۰ خرداد ۸۸، به دیدار خانواده او رفتند.

آنها ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آن شهید و دیگر شهیدان راه آزادی به خانواده اشکان به خاطر تریبیت جنین فرزندی تبریک گفتند.

اشکان سهرابی، دانشجوی مهندسی در جریان اعتراضات خیابانی سال ۸۸ در روز ۳۰ خرداد هدف سه گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

مادر اشکان سهرابی پیشتر در گفتگو با کلمه گفته بود: یک ربع قبل از شهادت دیدمش. با هم حرف زدیم و من خیلی نصیحتش کردم که نرود. همه جا خیلی شلوغ بود. گفتم اشکان تو را به خدا کاری نکنی که پشیمانی به بار بیاید. سی ام خرداد بود و فضا سنگین. حس خوبی نداشتم. گفتم اشکان امروز را نرو، مطمئنم که امروز شلوغ می شود. گفت مامان! من نروم آن یکی هم نرود اون یکی هم باز نرود. چه کسی پس باید برود؟ پس رای ما چه می شود؟ چه کسی باید جواب رای ما را بدهد؟ خیلی حرف زدم اما قانع نشد و رفت و بعد هم …

وی در ارتباط با پیگیری قضایی خود گفته بود: من چند بار رفتم و آن ها قضیه دیه را مطرح کردند. حقیقتش را بخواهید خیلی از این قضیه ناراحت می شوم. وقتی اسم دیه را می آورند حالم بد می شود. توی دادگاه که برای شکایت رفتیم وقتی حرف دیه شد انگار تمام دنیا روی سر من خراب شد. به خاطر همین دیگر دنباله قضیه و شکایتم را نگرفتم.


 


فرزندان داوود سلیمانی در یادداشتی به مناسبت شب یلدا نامه ای به پدر خود نوشتند و ضمن ابراز دلتنگی سومین یلدای بی پدر را گرامی داشتند. 

این یادداشت که در نوروز منتشر شد به شرح زیر است:

 بسمه تعالی

می گویند شب یلدا بلندترین شب سال ایرانیان است!

شبی ست که طبق آئین و سنن باستانی ایران گرد هم می آیند و جشن می گیرند.

سفره ای پهن می کنند، آجیل، شیرینی، انگور، انار، هندوانه، و... از همه مهمتر ((تفألی به حافظ شیرازی))
می زنند.

ای کاش ما نیز همچون میلیون ها ایرانی می توانستیم این شب عزیز و به یادماندنی را در کنار خانواده خود باشیم!!
ستون خانواده مان، دست راست مادرتنهایمان، سه سالی ست که در کنارمان نمی باشد.

آخر چرا؟! به کدامین گناه؟!

تنها تبریک گرممان می ماند که دورادور برایتان از طرف خود، و خانواده به شما و همه ی عزیزان سبزدربندمان می گوییم.
 

از طرف سوده سلیمانی

 

بسمه تعالی

یلدا یعنی شب دیدار یاران
یلدا یعنی شب یاران دلدار

یلدا یعنی شب دلدار با ما

یلدا یعنی، شبی باز هم بدون بابا

می گویند که یلدا یعنی یادمان باشد که زندگی آنقدر کوتاه است که یک دقیقه بیشتر با هم بودن را باید جشن گرفت...

اما افسوس که ما باید سومین یلدایمان را هم بدون وجود پدر عزیزمان در کنار هم به انتظار بنشینیم...

از طرف علی سلیمانی


 


ندای سبز آزادی: نسرین ستوده بار دیگر نتوانست با فرزندانش ملاقات حضوری داشته باشد.

نسرین ستوده که از 13 شهریورماه 1389 در بازداشت به سر می‌برد، به 11 سال حبس تعزیری و 20 سال محرومیت از وکالت و خروج از کشور و نیز 500 هزار ریال جریمه نقدی به واسطه عدم رعایت حجاب اسلامی در ویدئو سخنرانی‌اش محکوم شده است.

او که دارای دو فرزند چهار و یازده ساله است از اولیه ترین حقوق زندانی که ملاقات حضوری با فرزندان است نیز محروم می باشد.  

به گزارش ندای سبز آزادی، روز گذشته رضا خندان همسر این وکیل زندانی که بیش از پنج ماه است اعضای خانواده اش از ملاقات با نسرین ستوده محروم هستند، خواستار ملاقات یک دقیقه ای فرزند خردسالش با مادر شد که با مخالفت ماموران زندان روبه رو شد.

رضا خندان پیش از این گفته بود که متاسفانه کودکان ما به اهرمی برای فشار به مادر زندانیشان تبدیل شده اند،‌ در طول ۸ماه اول بازداشت نسرین ستوده بچه‌هایش در مجموع یک ساعت با او ملاقات حضوری داشتند و در تمام روزهای عید نوروز و حتی ۲هفته پس از تعطیلات آن حتی اجازه ملاقات کابینی هم به بچه‌ها داده نشد.

وی تابستان امسال نیز بعد از ممنوع الملاقاتی نسرین ستوده ، به عدم همکاری سازمان زندانها در دادن ملاقات حضوری به فرزندان خردسالش اشاره کرده و خواسته بود ما از سازمان زندان ها، دادستان و یا هر نهادی که متولی ملاقات های زندانیان است انتظار داریم تا برنامه منظمی برای ملاقات های حضوری بگذارند، بخصوص برای بچه ها که نیاز دارند حداقل یکبار در هفته مادرشان را حضوری ببینند. اگر قرار است نامه از دادستانی گرفته شود این کار باید به صورت مرتب صورت بگیرد نه اینکه به طور مثال در طول یازده ماه فقط یکبار موفق به گرفتن نامه شویم.

مرداد ماه نیز مسوولان  زندان اوين نه تنها از ملاقات حضوري بچه‌ها جلوگيري كردند بلكه كل خانواده (همسر وفرزندان) را به همراه خواهر نسرين ستوده تاعصر بازداشت كردند. بهانه‌ بازداشت، مخالفت خانواده از بازرسي لوازم شخصي خانواده بوده است.

رضا خندان روز گذشته وقتی موفق به گرفتن یک دقیقه ملاقات حضوری با همسرش نشد در صفحه فیس بوک خود نوشت: با اينكه ترديدي نداشتم كه ملاقات حضوري نخواهند داد حتي به مناسبت امروز كه شب يلدا است ولي سماجت و پرسش‌ها و دلتنگي‌هاي عجيب و جديد نيما باعث شد كه از مسولين آنجا بخواهم تماس بگيرند تا اين بچه بعد از مدت‌ها حداقل يك دقيقه در راهرو بغل مادرش برود. فقط يك دقيقه تقاضا كردم با اينكه كارسختي بود.

من و نيما امروز دوتايي ملاقات رفته بوديم. مهراوه به خاطر امتحان‌اش نمي‌توانست ملاقات بيايد. بقيه‌ي اعضاي خانواده نسرين هم كماكان 5 ماه است كه ممنوع‌الملاقات هستند، به همين خاطر احساس تنهايي غريبي داشت.
اشكال زيادي ندارد كه ملاقات حتي براي يك دقيقه آن هم در يك چنين روزي ندادند
موضوع آنگاه خطرناك مي‌شود كه در كمال خونسردي اين كار را مي‌كنندو اين يعني مرگ احساس و عاطفه

 نسرین ستوده هم‌زمان با سپری کردن دوران محکومیتش در زندان، جایزه آزادی انجمن قلم آمریکا در سال ۲۰۱۱را برای «انجام وظیفه وکالت در چهارچوب قوانین ایران و دفاع از حقوق فعالان سیاسی» دریافت کرد. پیش از این نیز نسرین ستوده در سال 1387 جایزه بین‌المللی حقوق بشر ایتالیا را از آن خود کرد که در آن زمان به دلیل ممنوعیت خروج نتوانست آن جایزه را خود دریافت کند.
 

 


 


 

برای آزادی آریا آرام‌نژاد هنرمند جوان حامی جنبش سبز که از ۱۷ آبان ماه در بازداشت به سر می‌برد، ۹۰ تن از هنرمندان و فعالان اجتماعی به جمع ۴۱۴ حامی پیشین این کمپین پیوستند.

به گزارش تحول سبز، در میان افرادی که در موج جدید حمایت‌ها از آریا آرام‌نژاد با امضای بیانیۀ مذکور خواستار آزادی وی شدند، نام هنرمندان سر‌شناسی چون تهمینه میلانی کارگردان سینما، محمدمهدی گورنگی آهنگساز و مهسا مهجور بازیگر سینما و تلویزیون به چشم می‌خورند.

متن بیانیه بیانیه «کمپین حمایت از هنرمندان سبز» برای آزادی آریا آرام‌نژاد و اسامی امضاءکنندگان تازه آن که در اختیار تحول سبز قرار گرفته است بدین شرح است:

خبر پتک محکم بر آیینه بود…
هنر روح تپندهٔ هر جامعه است و هنرمند به تعداد مخاطبانش در جامعه تکثیر می‌شود. بازداشت یک هنرمند بیش از آنکه تبعاتی فردی داشته باشد منجر به جراحاتی اجتماعی خواهد شد و لطمات جبران ناپذیری بر روح جامعه خواهد زد.
در روزهایی که شاهد آزادی هنرمندانی چون مرضیه وفامهر، مهران زینت‌بخش و کتایون شهابی بودیم و با تقارن اعیاد اسلامی گمان بر آن بود که خردورزی موجود، در پی کاهش التهاب جامعه ناشی از حوادث اخیر و تهدیدات گاه و بیگاه جنگ‌خواهان بی‌منطق است، خبر بازداشت آریا آرام‌نژاد هنرمند متعهد کشورمان با توجه به آنکه پروندهٔ قضایی وی مسیر قانونی خود را طی می‌کرد و در انتظار نوبت تجدید نظر بود حیرتی مضاعف را موجب شد. نگرانیم از حال آریا و بی‌خبری از او که با بیماری قلبی دست و پنجه نرم می‌کند و بیش از آن نگرانیم از زندان‌هایی که مبادا روزی خانهٔ هنرمندان لقب بگیرند.
ما امضا کنندگان این بیانیه مصرانه می‌خواهیم ضمن آزادی هرچه سریع‌تر آریا آرام‌نژاد شرایط فعالیت موثر هنرمندان فراهم گردد تا در این روزهای دشوار به لطف جادوی هنر گامی بلند جهت تلطیف فضای اجتماعی برداشته شود.

۱. احمد عالی‌نژاد
۲. ارسلان رحیمی
۳. امیر باوند
۴. امیر جمشیدی
۵. امیر شیبانی‌زاده
۶. امیررضا خالدی
۷. انسیه نعمتی
۸. ایمان سعیدیان
۹. آرش سلیمی
۱۰. بردیا پارسی
۱۱. بهنوش رباطی
۱۲. پدرام لاهیجانی
۱۳. پریسا اکبری
۱۴. پریسا عبداللهی
۱۵. پژمان حسین‌زاده
۱۶. پویا همت‌نیا
۱۷. ترلان تمجیدی
۱۸. تهمینه میلانی
۱۹. جاوید حاج همتی
۲۰. حنیف ستاریان
۲۱. داود شریفی
۲۲. رحمت‌نژاد
۲۳. رعنا اناری
۲۴. ریحانه مروج
۲۵. زری کوچکیان
۲۶. زهره حبیب‌محمدی
۲۷. ساجده ضرابی
۲۸. ساینا ابراهیمی
۲۹. سورنا آریا
۳۰. سوری کریمی
۳۱. سوفیا صدیق‌پور
۳۲. سهیل اوحدی
۳۳. سیروس دانشیان
۳۴. سید اسماعیل طاهری
۳۵. شقایق اکبری
۳۶. شقایق حرمتی
۳۷. شهاب قاضی‌خانی
۳۸. صالح سیفی
۳۹. ضحی جلالی
۴۰. عطیه بیات
۴۱. علی اکبری
۴۲. علی رضیانی
۴۳. علی قلی‌زاده
۴۴. علیرضا وهاب‌زاده
۴۵. غزال نفیسی
۴۶. فاضل اسلامیان
۴۷. فرح طاهری
۴۸. فرزام فرهادی
۴۹. فرزانه پورمحمد
۵۰. فرشاد الیاس
۵۱. فرشید پاپایی
۵۲. فرشید پاپایی
۵۳. فرناز عسکری
۵۴. فرهاد پارسا
۵۵. فریدون رمضانی
۵۶. کامران پیروی
۵۷. کوروش رشیدیان
۵۸. کیانا صادقی
۵۹. گلاره طاهری
۶۰. گلرخ ایرایی
۶۱. ماریا خرازی
۶۲. مازیار پیرحسین
۶۳. مجید بازویار
۶۴. محمد امیرسالاری
۶۵. محمد ماهر
۶۶. محمدرضا دانایی
۶۷. محمدعلی نیک‌پور
۶۸. محمدمهدی گورنگی
۶۹. مرضیه پایدار
۷۰. مریم فراهانی
۷۱. مژگان توسلی
۷۲. مسعود بهنود
۷۳. منصور سیرنگ
۷۴. مهدی صحت
۷۵. مهدیه آزاد
۷۶. مهرداد محمدی
۷۷. مهسا مهجور
۷۸. نادر گلپا
۷۹. النــاز طاهری
۸۰. ندا تابش
۸۱. ندا قلعه‌تکی
۸۲. نسترن مهرگان
۸۳. نسترن یکتایی
۸۴. نظیفا وداد
۸۵. نیلوفر قطبی‌زاده وحدانی
۸۶. نیما دبیری
۸۷. نیما مودی
۸۸. وحید دل‌زنده
۸۹. هستی نشاط
۹۰. یاسر قانعی


 


جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد برای رسانه های ایران بسیار جذاب بود و بسیاری از خبرنگاران رسانه ها از یک ساعت پیش از شروع جلسه خود را به مکان تشکیل جلسه هیئت امناء رسانده بودند.

دراین جلسه که با حضور هاشمی رفسنجانی، سیدحسن خمینی، محمد محمدیان، مرضیه وحید دستگردی، فریدون عزیزی، بهمن یزدی صمدی، حمید میرزاده، عبدالله جاسبی، کامران دانشجو و فرهاد دانشجو برگزارشد.پس ازاین جلسه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد عصر امروز با تصویب 2 مصوبه به پایان یافت بر اساس مصوبات این جلسه آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد شد.

با وجود اینکه ریاست هاشمی رفسنجانی برهیات امنای دانشگاه آزاد همواره مورد هجوم رسانه های اصولگرا بوده دردورجدید هیات امنای این دانشگاه نیزمجددا هاشمی رفسنجانی رئیس هیات امنا شد.

به گزارش مهر، عبدالله جاسبی عصر امروز در حاشیه جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز با رأی هیئت امنای دانشگاه، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد شد.

وی افزود: این جلسه همچنین مصوبه دیگری داشت که بر اساس آن بحث و بررسی و تصمیم گیری نهایی برای معرفی رئیس جدید دانشگاه آزاد به جلسه بعدی هیئت امنای این دانشگاه موکول شد.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: زمان دقیق جلسه بعدی هیئت امنا در آینده اعلام می شود.

فریدون عزیزی عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی نیزگفت اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه عصر امروز برای تعیین و معرفی رئیس جدید دانشگاه آزاد به نتیجه ای نرسیدند.

.


 


دولت از موفق بودن اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها خبر داده و نوید اجرای قریب‌الوقوع فاز دوم آن را می‌دهد، اما کارشناسان و فعالان اقتصادی از شکست فاز اول و زودهنگام بودن اجرای مرحله دوم سخن می‌گویند.

با وجود ادعای احمدی‌نژاد مبنی بر اجرای عدالت در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، گروه‌های مختلف اقتصادی از وضعیت نامناسب هزینه‌ها و درآمد شکایت دارند.

فعالان کارگری از فقیرتر شدن کارگران می‌گویند و اینکه درآمد آنان حتی یک سوم هزینه‌های ابتدایی و اولیه زندگی آنها را هم تامین نمی‌کند. این درحالی‌ست که دولت ادعا می‌کند طرح حذف یارانه ها، طبقات محروم را نشانه رفته و هدف از آن بالا بردن سطح زندگی آنان بوده و در رسیدن به این هدف پیروز شده است.

از سویی تولیدگنندگان هم از وضعیت نامناسب تولید، حمایت بی حد و اندازه دولت از واردات و افزایش هزینه‌ها پس از اجرای طرح هدفمندی خبر می‌دهند.

بسیاری از مراکز تولیدی و خدماتی هم از افزایش بدهی‌های خود سخن گفته‌اند.

معاون وزیر بهداشت یکی از این افراد است که از کسری ۶۰۰ میلیارد تومانی بیمارستانهای دولتی بعد از هدفمندی یارانه‌ها خبر داده است.

به گفته حسن امامی رضوی، بیمارستانهای دولتی و دانشگاههای علوم پزشکی بعد از هدفمندی یارانه‌ها با کسری شدید ۶۰۰ میلیارد تومانی جبران نشده مواجه‌اند و برخی مراکز حتی توان پرداخت قبوض را ندارند و به قطع برق، آب و گاز تهدید می‌شوند. او می گوید، کیفیت خدمات بیمارستانی نیز افت کرده است.

این درحالی‌ست که احمدی‌نژاد روز گذشته با موفق اعلام کردن اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، دیگر کشورها را هم به تبعیت از مدل اقتصادی خود دعوت کرده است.

دولت همچنین از نزدیک بودن زمان اجرای فاز دوم هدفمندی خبر می‌دهد. اما یک اقتصاددان در واکنش به این خبر از بی توجهی دولت به حمایت از صنعت و تولید در این طرح گله کرده  و گفته است که به دلیل سیاست غلط دولت، سفته بازان و دلالان ارز با ایجاد بازار کاذب، سود سرشار کسب می کنند و این مساله به ضرر تولید است.
لطفعلی بخشی در گفت‌وگو با فارس درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت:" در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها برای صنعت و تولید، یارانه در نظر گرفته نشده بود اما قرار بود اجازه دهند صنایع با افزایش معقول قیمت محصولات، افزایش هزینه ها را جبران کنند اما این اجازه از سوی دولت داده نشد."

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه می گوید که دولت باید اجازه دهد، صنایع افزایش هزینه‌های خود را از محل افزایش قیمت جبران کنند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: باید تسهیلات ارزان قیمت برای بخش صنعت پرداخت شود اما متأسفانه بانک‌ها کم لطفی کردند.

آلبرت بغزیان، کارشناس مسایل اقتصادی نیز می گوید، در صورتی که نرخ ارز افزایش یابد و فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود، مشکلات تشدید خواهد شد. او تاکید می کند که قبل از اجرای فاز دوم، باید تکلیف نرخ ارز مشخص شود.

این کارشناس اقتصادی گفت:" تولید‌کنندگان فرض می‌کردند که تنها قیمت حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد اما به دلیل افزایش نرخ ارز، کمک‌های دولت به آنان خنثی شد که این مشکل پیش‌بینی نشده بود."

وی ادامه داد:" در صورت در نظر نگرفتن این مسائل تولید‌کنندگان خرد از چرخه تولید خارج شده و نرخ بیکاری افزایش خواهد یافت."

به گفته بغزیان، در چنین شرایطی بی‌اعتمادی به نظام اقتصادی کشور به وجود خواهد آمد.

از سویی دبیر انجمن صنایع چوب هم در واکنش به اعلام دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی گفته است که دولت هر وقت یارانه ۲۰درصدی تولید را داد، گام دوم را هم اجرا کند.

عبدالعظیم آقاجانی با تأکید بر لزوم اجرای کامل قوانین در کشور گفت:" طبق قانون قرار بود ۲۰ درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها نصیب بخش تولید شود که این مسئله عملیاتی نشد."

وی در واکنش به تصمیم دولت برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری، اظهار داشت:" تنها انتظار صنعتگران از مسئولان، اجرای کامل قوانین در کشور است. اجرای نیمه کاره قوانین در کشور، عدم دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده در بخش اقتصاد را به همراه خواهد داشت و این در حالی است که اجرای بخشی از قوانین در کشور فراموش شده است."

دبیر انجمن نساجی کشور نیز اجرای عجولانه فاز دوم هدفمندی را به معنی تعطیلی تولید و بیکاری کارگران می داند.
علیرضا حائری می گوید:" با توجه به عدم اجرای بسته سوم حمایت از صنایع، در صورت اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها طی سال جاری تعداد زیادی از واحدهای صنعتی با تعطیلی و بیکاری کارگران روبرو خواهند شد."

به گفته وی وقتی قرار شد قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور اجرا شود وزارت صنایع سابق ۳ بسته حمایتی از بخش صنعت را مطرح کرد که بر اساس یکی از آنها باید خط اعتباری انرژی به تولیدکنندگان اختصاص می‌یافت.

وی ادامه داد:" با اعطای خط اعتباری انرژی به واحدهای صنعتی قرار بود مابه‌التفاوت قیمت جدید انرژی با قیمت‌های قبلی در مدت یکسال و با کارمزد ۳ درصد پرداخت شود. "

وی توضیح داد:" به گفته محرابیان، وزیر صنایع سابق قرار بود این بسته حمایتی در مدت دو سال اجرا شود در حالیکه پس از گذشت ۷ ماه از آغاز اجرای قانون، اعطای خط اعتباری انرژی به واحدهای صنعتی متوقف شد و به این ترتیب تنها از دی ۸۹ تا تیر ۹۰ تسهیلات انرژی به تولیدکنندگان پرداخت شده است."

حائری با بیان اینکه پرداخت وام‌ ۱۵۰ میلیون تومانی به کارگاه‌های کوچک در بسته دوم حمایتی صنایع پیش بینی شده بود، گفت: "ظاهرا این وام‌ها به حدود ۲۰۰ واحد صنعتی پرداخت شده که البته رقم قابل توجهی نیست. "

وی افزود:" در حال حاضر برخی کارخانه‌ها ماهانه ۴۰۰ میلیون تومان بابت حقوق و دستمزد به کارگران پرداخت می‌کنند که رقم ۱۵۰ میلیون تومان در مقابل این میزان پرداخت، ناچیز است."

 


 


نوسان در بازار ارز همچنان ادامه داد و قیمت دلار مانند روز گذشته، امروز هم دائم در حال تغییر بود، به طوری‌که نرخ دلار طی روز جاری با نوسان شدید ۳۵ تومانی مواجه شده است.

امروز نرخ دلار در بازار آزاد طی دو ساعت از  ۱۵۷۰ تومان  به ۱۵۳۵ تومان رسید، هرچند نرخ‌هایی حدود ۱۵۵۰ تومان نیز از سوی برخی فروشندگان دلار اعلام شده است.

"مهر" گزارش داد که قیمت دلار در اولین معاملات روز جاری ۱۵۷۰ تومان را نشان می داد و پیش بینی می شد که نرخ دلار امروز همچنان افزایش داشته باشد، اما تا پایان ساعت کاری قیمت به ۱۵۳۵ تومان کاهش یافت.

به دلیل لحظه‌ای بودن تغییرات قمیت دلار، امروز خرید و فروش چندانی در بازار انجام نشده و صرافان از فروش ارز دلار خودداری کرده‌اند.

نرخ یورو هم با افزایش شدیدی طی دو روز گذشته مواجه شده است و قیمت آن در بازار آزاد تا پایان روز کاری چهارشنبه به ۲۰۱۰ تومان و هر پوند انگلیس به ۲۴۶۰ تومان رسید.

بازار سکه

نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز با توجه به اعلام اتحادیه کشوری طلا و جواهر ۶۴۰ تومان، طرح جدید ۶۲۳ تومان، نیم سکه ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۵۵ هزار تومان و گرمی ۷۹ هزار تومان است.

نرخ هر گرم طلای زرد ۱۸ عیار نیز در بازار داخلی ۵۷ هزار و ۲۰۰ تومان و هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۶۳۳ دلار است.

 


 


یک مترجم اعلام کرد که با توجه به نحوه صدور مجوز، کتاب تازه‌اش را به ارشاد نمی‌دهد.

محمد بقايي‌ماكان كه در حال حاضر ترجمه رمان معروفی از هرمان‌هسه را رو به اتمام دارد، ترجيح می‌دهد براي انتشار اين اثر اقدامي نكند.

وي به ايلنا گفت:" مدتی‌ست كه ترجمه‌ رمان نارسيس و گلدموند از هرمان هسه را در دست دارم و كار آن تقريبا به اتمام رسيده اما با توجه به تجربه‌ای كه از روند مميزی‌ها در اداره‌ كتاب دارم، می‌دانم كه در صورت ارسال آن به اداره‌ كتاب، مجوز نشر نخواهد گرفت. لذا ترجيح می‌دهم اين ترجمه را به ناشر ندهم.

بقايي‌ماكان در مورد اين رمان توضيح داد:" هسه در نارسيس و گلدموند قصد داشته ضعف اخلاقی و همين‌طور به هدر رفتن نيروهای مستعد جوان را در راه‌های ناصواب؛ پس از اتمام جنگ جهانی در آلمان تشريح كند و طبيعتا براي اينكار، تصوير كردن ناهنجاری‌هاي موجود در جامعه‌ آن زمان، كاری ناگزير بوده است.

اين نويسنده ضمن بيان اين مطلب كه رويكرد هرمان هسه در اين كتاب نيز، همچون آثار ديگرش‎ رويكردی انتقادی‌ست، گفت: " راه ديگری وجود ندارد تا از آن طريق بتوان خواننده را با زشتی‌هاي و شرايط مبتزل اخلاقي در آن دوره آشنا كرد و من می‌دانم علی‌رغم رويكرد اخلاقي نويسنده‏ در تقبيح مفاسد اجتماعي، تشريح اين مسائل‏ مورد قبول دستگاه مميزی ارشاد نيست.

وی ترجمه‌ اين رمان را كار پر زحمتی عنوان کرده و  افزود:" در اين رمان، هسه می‌خواهد بگويد؛ شرايط بد اقتصادی و ضعف مديريت‌های كلان در يك جامعه، سبب ايجاد نابسامانی‌هاي متعددی در ساختارهای اجتماعی مي‌شود و دشواري‌ها و مشكلات زيادي را به همراه خواهد داشت.

بقايي كه پيش از این نيز در انتشار يكي از آثار هرمان هسه كه در آن مولف با تشريح مضرات شرب خمر، شراب‌خوارگی را تقبيح كرده است‏، با مشكلاتی مواجه شده بود، اظهار داشت:" قهرمان داستان كه در واقع خود نويسنده ‌است، در موقعيت‌ها و مكان‌های مختلفي قرار مي‌گيرد و از اين طريق، نابساماني‌هاي اجتماعی و ناهنجاری‌های اخلاقی روايت مي‌شود. در چنين شرايطي؛ طبيعی‌ست با ورود قهرمان به اين اماكن، نياز به درج برخی مفاهيم و اصطلاحات و تعبير‌ها به وجود می‌آيد. بنابراين‏، از آنجايی كه با رويكرد اداره‌ كتاب را در انتشار آثار قبلي‌ام آشنا هستم، ارسال نكردن آن را بهتر از غيرقابل چاپ شدنش مي‌دانم." 

 


 


با وجود تعطیلی کارخانجات اطراف تهران، هوای پایتخت همچنان ناسالم و غیرقابل تنفس اعلام شده است.

این خبر را مركز هماهنگي اطلاع‌رساني آلودگي هواي تهران اعلام كرده و اضافه کرده که شاخص كيفيت هواي تهران همچنان در شرايط ناسالم است.

به گزارش ایسنا از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر خبر رسیده که روز چهارشنبه از میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها به غیر از آلاینده اوزون نسبت به روز پیش در ساعت مشخص کاسته شده است.

با اینحال به نظر می‌رسد میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون فراتر از حد مجاز است و شاخص کیفیت هوا همچنان در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.

گزارش هواشناسی حاكی از آسمانی صاف و غبار آلود است كه به اين ترتيب انتظار می‌رود شاخص كيفيت هوا در شرايط ناسالم برای گروه‌های حساس باقی بماند.

هرچند کارشناسان محیط زیست در دو هفته گذشته کودکان، زنان باردار و بیماران قلبی و تنفسی را از تردد در شهر نهی کرده‌اند اما به نظر می‌رسد پدیده وارونگی هوا در تهران به حدی‌ست که سایر گروه‌ها نیز از عوارض آن در امان نیستند.

از سویی وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ دیگر ایران هم مشکل‌ساز شده است. اکنون اصفهان و تبریز به دلیل همین موضوع تعطیل شده است.

با اینحال مدارس تهران همچنان تعطیل نشده و کارمندان مجبورند در چنین هوایی هر روز از خانه خارج شوند.
به گفته کارشناسان تا وقتی که تردد به این شکل و همچون روزهای عادی در شهر ادامه دارد، وضعیت آلودگی بدتر خواهد شد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته