-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ دی ۹, جمعه

Latest News from Koocheh for 12/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

با پایان مهلت ثبت‌‌نام داوطلبان انتخابات مجلس، وزیر کشور جمهوری اسلامی، از ثبت‌نام ۵۲۸۳ نفر خبر داد. مهدی خزعلی رقم اعلام شده را غیرواقعی می‌خواند و می‌گوید: «قطعن ۱۲ اسفند، اولین انتخاباتی خواهد بود که پای هیچ صندوق رایی نخواهم رفت.»

 به گزارش دویچه‌وله، با پایان مهلت ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی انتخابات مجلس، مهدی خزعلی، پزشک و نویسنده منتقد دولت می‌گوید، برخلاف آن‌چه شایع شده، برای نامزدی نمایندگی ثبت‌نام نکرده است.

آقای خزعلی در گفت‌و‌گویی تصریح کرد: «۱۲ اسفند قطعن اولین انتخاباتی خواهد بود که در خانه خواهم ماند و پای هیچ صندوق رایی حاضر نخواهم شد.»

فرزند آیت‌اله خزعلی از اعضای مجلس خبرگان رهبری در انتها تاکید کرد: «با توجه به این‌که رقیب اصلی یا در زندان است یا رد صلاحیت شده یا مثل ما حاضر به ثبت نام نشده، آقایان جناح حکام باید تجدیدنظر کنند. این انتخابات، از نظر ما انتخابات نیست.»

پیش از این و هم‌زمان با آغاز ثبت‌نام داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس، رسانه‌های منسوب به حامیان جمهوری اسلامی از ثبت‌نام برخی چهره‌های اصلاح‌طلب هم‌چون الیاس حضرتی و مهدی خزعلی برای نمایندگی انتخابات مجلس خبر داده بودند که هر دو این افراد این خبر را تکذیب کردند.

مصطفی محمد نجار وزیر کشور پس از پایان مهلت ۷ روزه، تعداد داوطلبان ثبت‌نام کرده برای انتخابات مجلس نهم را ۵۲۸۳ نفر اعلام کرد که از این تعداد، ۳۹۳ نفر زن هستند. با این حال مهدی خزعلی رقم اعلام شده را «غیرواقعی» می‌خواند.

بیشتر بخوانید:

«ثبت‌نام یکی از اصلاح‌طلبان برای نامزدی در انتخابات مجلس»

«ثبت‌نام مهدی خزعلی و علی لاریجانی »


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

بر طبق عرفی نانوشته،‌ استخدام یا هم‌راهی با نیروهای اطلاعاتی- امنیتی دارای وجهه عمومی مناسبی نیست. حال اگر این روند در دوره کاملن متفاوت ادامه یابد هم جای تعجب است و هم سوال- بر طبق شواهد مسلمی آقای احسان نراقی در زمان پهلوی روابطی آشکار با ساواک داشته است، که در این برنامه به بعضی از این مستندات اشاره خواهد شد:

دکتر عباس میلانی در کتاب «معمای هویدا» احسان نراقی را رابطی میان ساواک و برخی مخالفان دانسته است. در اسناد ساواک منعکس است: «با دکتر شریعتی ملاقات نام‌برده بعد از ابلاغ این‌که تا دستور ثانوی در هیچ یک از مجامع نباید سخن‌رانی کند تاکنون به تهران نرفته است مشارالیه اظهار می‌دارد دکتر نراقی رییس موسسه علوم اجتماعی دانش‌گاه تهران به وی نامه خصوصی داده است که هر موقع به تهران آمدی ترتیب ملاقات تو را با تیمسار مقدم خواهم داد…»

و در سند دیگری ساواک تهران از ساواک مشهد خواسته است، هنگام عزیمت دکتر شریعتی به تهران از طریق احسان نراقی مراتب با اداره کل ساواک هم‌آهنگ شود.

هم‌چنین فتح‌اله بهزادی مسوول ساواک در آلمان شرقی به رییس ساواک در اروپا موید این واقعیت است که آقای نراقی زمانی که در اروپا به سر می‌برد با ساواک هم‌یاری می‌کرده است: «چنان که به عرض تیمسار رسیده است در تابستان گذشته آقایان محمود رنج‌کش، دکتر احسان نراقی و جناب آقای احمد مجیب به دستور مرکز ملاقاتی با این جانب داشتند. اگر این ملاقات و شرح کامل گفت‌وگو را مستقیم به عرض نرسانده‌ام از آن جهت بود که آقایان احسان نراقی و رنج‌کش وعده کردند که در مراجعت به فرانسه و انگلستان تیمسار را از جریان مسبوق خواهند نمود.»

اسناد ساواک نیز نظر دکتر عباس میلانی را در مورد نقش رابط آقای نراقی بین ساواک و  نیروهای ملی، به اثبات می‌رساند: «از ساواک استان مرکزی … درباره میرحسین سرشار _ بدین‌وسیله پاسخ موارد خواسته شده به شرح زیر اعلام می‌گردد…دکتر احسان‌اله نراقی استاد و سرپرست موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی وابسته به دانش‌کده ادبیات بوده که زمانی نیز با تیمسار پاک‌روان در تماس بوده و در دانش‌کده ساواک نیز تدریس می‌نموده است این شخص علاوه بر نزدیکی با دست‌گاه با عده‌‌ای از عناصر مخالف از جمله‌ عده‌ای از اعضا حزب ملت ایران «داریوش فروهر، حسن پارسا، بهروز برومند» ارتباط داشته است. ضمنن به طوری‌که در خبر مذکور نیز قید گردیده با خلیل ملکی در تماس است. امضا رییس ساواک استان مرکزی. مولوی.»

رسول جعفریان تاریخ پژوه معاصر نیز در کتاب «جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی‌، سیاسی ایران» از احسان نراقی با عنوان روشن‌‌فکر وابسته به دربار شاهی و کارچاق‌کن دربار نام می‌برد.

احسان نراقی خود منکر ارتباط حسنه‌اش با سران و روسای ساواک نمی‌شود به طور مثال وی خود تاکید می‌کند که در جریان دست‌‌گیری مرتضی جزایری که از نزدیکان مرتضی مطهری نیز بوده است، با انجام وساطت و به خاطر دوستی با سرلشکر پاکروان «رییس وقت ساواک»‌ توانسته است او را از خطر اعدام نجات دهد.

موسسه تحقیقات اجتماعی به وسیله احسان نراقی در رژیم پهلوی ایجاد و مدیریت شد. نراقی، بنی‌صدر و شاه‌پور راسخ در این موسسه با هم هم‌کاری می‌کردند. موسسه تحقیقات اجتماعی، موسسه‌ای آمریکایی‌ بود که در آن‌جا، تحقیقات براساس بودجه‌های کلان صورت می‌گرفت. اما فقط به عنوان ایجاد یک پای‌گاه سیاسی ایدیولوژیک در ایران از آن پای‌گاه استفاده می‌شد.

عباس میلانی در کتاب «معمای هویدا» درباره مرکز تحقیقات علوم اجتماعی نراقی می‌نویسد: «سفارت آمریکا مرکز تحقیقات را کانونی پویا می‌دانست که در آن بحث‌های جالبی در جریان است … و مطالعه‌ای برای ساواک در زمینه ریشه‌های اجتماعی  شورش‌های 15 خرداد در دست اجراست.»

در مورد اهداف این موسسه شبهاتی وجود دارد. چنین به نظر می‌رسد موسسه مورد بحث  به عنوان حلقه واسطی بین روشن‌فکران و ساواک عمل می‌کرد و نیروهای مخالف و مبارز بدون آن‌که متوجه عقبه این موسسه شوند، جذب پروژه‌های آن می‌شدند.

در گزارش دیگری ساواک نظر خود را در مورد انتخاب آقای احسان نراقی به عنوان عضو شورای عالی فرهنگی توسط محمدرضا پهلوی به این شرح اعلام می‌دارد: «ریاست بخش 312 عطف به یادداشت اداری مورخ 27/4/44 به استحضار می‌رساند: اطلاعات بخش 322 درباره دکتر احسان‌اله نراقی رییس موسسه علوم اجتماعی در ساختمان شماره 2 دانش-کده ادبیات تهران همان است که در پرونده گلاسه … منعکس می‌باشد. در بین طبقات فرهنگی و دانش‌جویان موسسه علوم اجتماعی شایعه بسیار قوی وجود دارد که نام‌برده عضو ساواک می‌باشد و به طور کلی وجهه خوبی بین طبقات مزبور ندارد. در بین اساتید فاقد نفوذ و شهرت می‌باشد و اکثر دانش‌جویان او را شخصی بی‌سواد می‌شناسند. امضا قربانی.»

پس از پیروزی انقلاب و در اوایل سال 1358، احسان نراقی توقیف و زندانی شد. که با وساطت مرتضی مطهری سریع آزاد شد. احسان نراقی در کتاب خود که آن را در ایام اقامت در اروپا و به زبان انگلیسی منتشر نمود، مطهری را تکریم نموده است.

برای بار دوم هنگامی که تمام امور مربوط به خروج از کشور را به اتمام رسانده بوده و با هم‌کاری بنی‌صدر اجازه خروج را دریافت نموده بود، هنگام سوار شدن به هواپیما بازداشت و در اوین زندانی گردید. که البته به جای زندان وی را در بهداری بیمارستان و با در اختیار گذاشتن اتاق و دیگر امکانات حبس نمودند. احسان نراقی بعد از بیست روز اقامت در بهداری زندان اوین،‌ به بخش عمومی زندان منتقل گردید. بالاخره وی پس از تحمل چهار ماه و ده روز حبس از زندان آزاد می‌شود. وی عامل اصلی بازداشت خود را در مرتبه دوم، ابراهیم یزدی می‌داند که در دولت بازرگان وزارت خارجه را بر عهده داشت. او در این مورد می‌نویسد: «بعدها به کم و کیف قضیه پی بردم. وزیر خارجه سابق دولت بازرگان، ابراهیم یزدی که دیگر در دولت عضویت نداشت ولی روابطه‌اش را با انقلابیون مسلمان کماکان حفظ کرده بود، می‌ترسید تا مبادا من در کتاب‌ام، سخنانی از شاه را که درباره او گفته است، نقل کنم و احتمالن از بستگی تنگاتنگ‌اش با محافل آمریکایی حرفی به میان آورم. یزدی که رقیب سرسختی برای بنی‌صدر به حساب می‌آمد، شاید فکر می‌کرد من می‌توانم در زمینه بین‌المللی به بنی‌صدر کمک کنم تا او موفق شود قضیه گروگان‌های آمریکایی را حل کند، لذا عامل اصلی بازداشت من او بود.»

گویی آقای نراقی و آقای بنی‌صدر به شدت مشتاق بوده‌اند که دست‌نوشته‌های ملاقات‌های او با شاه  از کشور خارج شود: «در این لحظه پاس‌دار از دفتر خارج شد و ما چند لحظه تنها ماندیم. او (نماینده بنی‌صدر) از این فرصت استفاده کرد و سریعن در گوش من گفت: دست نوشته‌های شما در فرودگاه چه شدند؟ وقتی به او گفتم که آن‌ها در چمدان‌های‌ام بودند و در محل بار هواپیما به پاریس برده شده‌اند، آسوده شد و نفس راحتی کشید.»

دادگاه علاوه بر حکم آزادی احسان نراقی، مجددن رابطه وی را با دانش‌گاه برقرار نموده و دستور پرداخت پنج سال حقوق گذشته وی را نیز که توسط کمیته‌های انقلاب مسدود شده بود، صادر کرد.

بار سوم هم چند روز بعد از انفجار بمب در حزب جمهوری اسلامی به اتهام هم‌کاری با دفتر بنی‌صدر، در تیرماه 1360 بازداشت شده است که پس از حدود 15 ماه تحمل حبس از تمامی اتهامات از جمله هم‌کاری با ساواک، ارتباط با بنی‌صدر و … تبرئه شد.

احسان نراقی اکنون در قید حیات بوده و در کشور به زندگی روزمره مشغول است.


 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

     بوی سال نو که می‌آید از نوروز گرفته تا سال نوی فرنگی و چینی پای یک سنت خوب هم به میان می‌آید: خانه‌تکانی و زدودن هر آلودگی.  این یک سنت پسندیده است که در هر فرهنگی وجود دارد . اما بعد از این خانه تکانی‌ها بهتر است یک تکانی هم به خودمان بدهیم و  تا سال نو نشده یک پاک‌سازی اساسی در بدن خودمان انجام دهیم.

چه باور داشته باشیم که قراره 2012 آخرین سال حیات جهان باشد یا نه، بد نیست هم‌چنان به راه‌هایی فکر کنیم که می‌توانند سلامتی همراه با طول عمر به ما هدیه کنند.

در برنامه امروز به 4 راه برای زدودن سموم از بدن اشاره دارم. روش‌هایی ساده که به راحتی در دسترس و قابل استفاده هستند و سبب می‌شوند که زندگی سلامت و طولانی داشته باشیم:

 بدن ما به طور طبیعی قادر هست که بقایای مواد سمی که ممکن است در طول زمان انباشته شده را از بین ببرد. با این حال، استرس بیش از حد، تغذیه بد، قرارگرفتن در معرض آلاینده‌های زیست محیطی و فعالیت بدنی خیلی کم ممکن است سرعت روند خود پاک‌سازی بدن را کاهش دهد.

اما جای خرسندی است که می‌توان با راه‌هایی فرایند سم‌زدایی طبیعی بدن را فعال نگاه داشت.

  لیموترش دوست داشتنی

    صدها سال است که از لیموترش برای تقویت کننده‌ها و انواع لوسیون هم‌چنین به عنوان منقبض‌کننده و ادرار آور استفاده می‌شود. نوشیدن آب یک لیموی تازه با یک لیوان آب گرم در صبح می‌تواند کبد را برای دفع سموم و پاک کردن روده‌ها فعال کند. پوست لیمو نیز حاوی یک ترکیب قدرتمند به نام «D – limonene» است که مانع تشکیل سلول‌های سرطان است. علاوه بر این، لیمو حاوی تقریبن نیمی از ویتامین C مورد نیاز روزانه است که یکی از قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌های طبیعی است.

   بنابراین فراموش نکنید که نوشیدن یک فنجان ترکیب آب لیموی تازه و آب گرم به جای یک فنجان قهوه هنگام چاشت صبح‌گاهی شما را به سلامتی بیش‌تر هدایت می‌کند.

سم‌زدایی با یک حمام آرامش‌بخش

    گاهی بد نیست وان حمام را با ترکیبی از گیاهان طبیعی که به بیرون کشیدن سموم از بدن کمک کرده و ذهن را آرام می‌کنند، با آب گرم آماده کنیم و چند دقیقه‌ای خود را در آن رها کنیم.

برای این کار می‌توان از ترکیب یک قاشق چای‌خوری از نمکی که برای حمام کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد (epsom salts)، دارچین، اوکالیپتوس، رازیانه، نعنا، و برگ شمشاد که همگی در یک کیسه قرار داده شده، استفاده کرد وکیسه را در آب وان انداخت و چند دقیقه‌ای در آب غوطه ور شد. این کار باعث می‌شود تا در عین حال که به بدن خود استراحت می‌دهید با بهره بردن از عطر و خواص هر یک از این گیاهان استرس از شما دور شود و تجدید انرژی کنید.

خارج ساختن سموم از طریق بازدم

   همان‌طور که پیش از این هم اشاره داشتم یک تنفس خوب و صحیح می‌تواند تاثیر زیادی در سلامتی جسمی و روحی داشته باشد؛ چیزی که به طور معمول به آن توجه نمی‌کنیم.

متخصصان یوگا، معتقدند که تمرین نفس کشیدن چیزی است که سال‌های سال توانسته به سلامت جسم و ذهن بهبود ببخشد و سموم را ازبدن خارج کند.

تخمین زده می‌شود که تنها حدود 30 درصد از سموم در بدن ما از طریق دفع مدفوع یا ادرار و تعریق خارج می‌شود و بقیه از راه تنفس دفع می‌شوند.

از سوی دیگر تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تنفس صحیح نه تنها کمک به پاک‌سازی بدن می کند بلکه می‌تواند فشار خون و استرس را کاهش داده و تولید هورمون‌های استرس‌زا را محدود کند.

برای کمک به ایجاد حالت سم‌زدایی در بدن، سعی کنید تمرین زیر را به مدت پنج دقیقه در روز انجام دهید تا به شفاف سازی ذهن، تقویت انرژی، و بهبود خلق وخوی خودتان کمک کنید:

  • به راحتی روی یک صندلی یا در بستر و یا چهار زانو روی زمین بنشینید و چشم خود را بسته و صورت و زبان خود را در حالت آرامش قرار دهید.
  • در حالی که تا پنج می شمارید یک نفیس عمیق از شکم تا قفسه سینه بکشید بعد به مدت پنج ثانیه نفس خود را حبس و سپس به آرامی در همان زمان شمارش یک تا پنج، بازدم را انجام دهید.

با این‌کار «آرامش» تمام بدن شما را در بر می‌گیرد. سعی کنید بازدمتان را تا جایی ادامه دهید که تمامی هوای شکم خارج شود.

پاک‌سازی با کلروفیل

    گیاهان رنگ سبز خودشان را مدیون کلروفیل هستند علاوه بر آن که کلروفیل نقشی برابر با گلبول‌های قرمز خون انسان برای گیاهان دارد.

مطالعه منتشرشده در مجله «تحقیقات پیش‌گیری از سرطان» نشان می‌دهد که کلروفیل و مشتقات آن ممکن است سبب محدودکردن جذب آلاینده‌ها در انسان شوند. بنابر این بد نیست روند پاک‌سازی را در بدن خود تقویت کنید و اطمینان حاصل کنید که هر روزه مقادیر کافی از این ترکیب معجزه‌آسا برای تصفیه خون را با خوردن مخلوطی از پودر جو، سبزه گندم، مارچوبه، جلبک آبی سبز، و یا کلرلا را در یک لیوان آب و یا فنجانی چای سبز، برای بدنتان تامین می‌کنید.

   درنظر داشته باشید هر 30 گرم اسفناج حاوی 300-600 میلی گرم کلروفیل است. دیگر منابعی که حاوی کلروفیل هستند عبارتند از مارچوبه ، فلفل ، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم سبز، کرفس، لوبیا سبز، نخود سبز، کلم پیچ، تره فرنگی، زیتون سبز، جعفری، کاهو، سبزیجات دریایی، برگ چغندر سوئیسی و برگ‌های شلغم. پس خود را از این گیاهان دور نگاه ندارید.

امیدوارم با این روش‌های ساده بتوانید نه‌تنها در آستانه سال نو که هر روز به پاک‌سازی بدنتان بپردازید.

برایتان تعطیلات سرشار از شادی را آرزو می‌کنم و امیدوارم این سال جدید برای جهان سلامتی و آرامش به ارمغان بیاورد…


 


دکتر آویده مطمئن‌فر / رادیو کوچه

avideh@koochehmail.com

دریافتن وجود سرطان در بدن ما می‌تواند ترسناک باشد. اگرچه شانس بهبودی همیشه بستگی به نوع سرطان، محل آناتومیک آن، محدود بودن یا گسترش یافتگی آن، سن بیمار و سلامت او به طور کلی دارد، ولی اولین چیزی که لازم است در مورد سرطان تیرویید بدانیم این است که نسبت به سرطان‌های دیگر، سرطان تیرویید آسان‌تر درمان می‌شود. میزان زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان تیرویید، پنج سال پس از تشخیص، ۹۰ و شش درصد است. حتا پس از ۳۰ سال، فقط هشت درصد از افراد مبتلا جان خود را به این بیماری می‌بازند. شیوع سرطان تیرویید تقریبن سه برابر در زنان بیش‌تر از مردان است و بر خلاف اکثر سرطان‌های دیگر، اکثر بیماران بین ۲۰ تا ۵۴  سال هستند.

تیرویید غده‌ پروانه‌ای شکل است که در ناحیه گردن قراد دارد. تیرویید شامل دو لوب، چپ و راست است که در مرکز به هم متصل هستند. غده‌ تیرویید، هورمون‌های تیرویید که بر رشد، توسعه، و بسیاری از فرایندهای سلولی اثر دارند را ترشح می‌کند.

دلایل متعددی برای گمان به وجود سرطان تیرویید در بدن وجود دارد. یکی از رایج‌ترین آن‌ها لمس ندول است که مانند یک برآمده‌گی روی غده تیرویید است. وجود ندول امری معمول است ولی پنج درصد از آن‌ها سرطانی هستند. بیوپسی معمول‌ترین روش تایید وجود سرطان تیرویید است.

سرطان تیرویید می‌تواند در تمام گروه‌های سنی به وجود بیاید. چهار نوع اصلی سرطان تیرویید، پاپیلر، فولیکولر، مدولر و آناپلاستیک هستند. پاپیلر و فولیکولر ۹۰ درصد از تومورهای سرطان تیرویید را تشکیل می‌دهند. کارسینوم پاپیلر رایج‌ترین نوع سرطان تیرویید است و معمولن زنان در سنین بارداری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کارسینوم پاپیلر به آرامی گسترش می‌یابد و کم‌تر از همه انواع سرطان تیرویید خطرناک است. کارسینوم فولیکولر بیش‌ترین احتمال گسترش دوباره را نسبت به دیگر موارد دارد. آناپلاستیک خطرناک‌ترین  شکل سرطان تیرویید است که به درمان رادیواکتیو پاسخ نمی‌دهد و به سرعت گسترش می‌یابد. ولی خوش‌بختانه نوع نادری از سرطان تیرویید است. فرم مدولر از سلول‌های غیر تیروییدی که به‌طور معمول در غده تیرویید حاضر هستند به وجود می‌آید و معمولن در خانواده‌ها رواج دارد. این نوع سرطان تیرویید با چندین جهش ژنتیک خاص ارتباط داده شده است و نیاز به درمان متفاوتی نسبت به دیگر انواع سرطان تیرویید دارد. لنفوم تیرویید نیز در سلول‌های سیستم ایمنی در تیرویید آغاز می‌شود ولی بسیار نادر است.

نشانه‌های سرطان تیرویید ممکن است به نوع سرطان تیرویید وابسته باشد، اما، سرفه، اشکال در بلعیدن، بزرگ شدن غده تیرویید، خشن شدن صدا یا تغییر صدا، تورم گردن، و وجود ندول روی غده تیرویید نشانه‌های معمول سرطان تیرویید به شمار می‌آیند

نشانه‌های سرطان تیرویید ممکن است به نوع سرطان تیرویید وابسته باشد، اما، سرفه، اشکال در بلعیدن، بزرگ شدن غده تیرویید، خشن شدن صدا یا تغییر صدا، تورم گردن، و وجود ندول روی غده تیرویید نشانه‌های معمول سرطان تیرویید به شمار می‌آیند.

این غیرمعمول نیست که پزشکان قادر به یافتن علت دقیق سرطان تیرویید نباشند. بعضی عوامل که خطر توسعه آن را افزایش می‌دهند تابش اشعه ایکس بر غده تیرویید به عنوان بخشی از درمان ناحیه سر، گردن یا قفسه سینه در دوران کودکی است. قبل از سال‌های ۱۹۶۰، اشعه ایکس برای مقابله با التهاب لوزه، درمان غده تیموس بزرگ شده و درمان مشکلات پوستی مانند آکنه بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گرفت. سابقه خانوادگی سرطان تیرویید و گواتر مزمن نیز  عوامل خطر دیگر در نظر گرفته می‌شوند.

مدیریت سرطان تیرویید اجزای بسیاری را شامل می‌شود. اولین کار عمل جراحی، شامل یک تیروییدکتومی جزیی یا کلی و سپس پرتو درمانی متناسب برای از بین بردن تمام سلول‌های سرطانی و هم چنین تخریب بافت تیرویید باقی‌مانده است. در طول درمان، هم چنین، یود ۱۳۱ رادیو اکتیو به شکل کپسول یا مایع به بیمار تجویز می‌شود. پس از اتمام درمان کامل، مکمل هورمون‌هایی که به طور طبیعی توسط غده تیرویید تولید می‌شوند یعنی هورمون‌های T3 و T4 نیز توصیه خواهد شد زیرا اگر این هورمون‌ها در بدن وجود نداشته باشند، بدن سعی خواهد کرد که تیرویید را بیش‌تر  به تولید آن‌ها تحریک کند، چیزی که موجب افزایش خطر عود سرطان خواهد شد. علاوه بر این، تجویز این هورمون‌ها نقش تنظیم کننده سوخت و ساز بدن را خواهد داشت به طوری که بیمار احتمالن می‌تواند زندگی عادی خود را بعد از درمان از سر بگیرد.

ما نمی‌توانیم دچار شدن یا نشدن به سرطان تیرویید را کنترل کنیم، اما می‌توانیم گام‌هایی در راه سالم نگه داشتن بدن برداریم. به عنوان مثال، یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه‌ها و سبزیجات مختلف، خواب به اندازه کافی هر شب، ‌فعالیت بدنی منظم اکثر روزهای هفته و احساس خوش‌بختی و آرامش در زندگی راه‌هایی هستند که در هر حال نمی‌توانند شما را بیمار کنند.


 


خبر / رادیو کوچه

‌هفته‌های گذشته ۱۱ کشور بزرگ سه بار برای اقدام مشترک علیه جمهوری اسلامی گرد آمده‌اند. برخی کشورها بر سر اقدامات تحریمی شدیدتر علیه ایران و عدم خرید نفت از این کشور به توافق رسیده‌اند. ایتالیا این تحریم‌ها را برای تغییر رویه‌ی ایران ضروری می‌داند.

 به گزارش دویچه‌وله ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا، روز پنج‌شنبه 29 دسامبر، در یک نشست مطبوعاتی فاش کرد که کشورهای ذی‌نفع در تحریم ایران، سه دور از مذاکرات در ایتالیا برگزار کرده‌اند که آخرین آن‌ها هفته گذشته بود. دیپلمات‌های یازده کشور، از جمله برخی از اعضای اتحادیه اروپا، تحریم‌های بیش‌تری علیه ایران را ضروری دانسته‌اند.

نخست وزیر ایتالیا درباره این نشست‌ها گفت: «شرکت‌کنندگان توافق داشتند که ابزارهای شدیدتری برای فشار بر ایران ضرورت دارد، تا درآمد ایران از صادرات نفت خام کاهش یابد، زیرا با همین درآمدهاست که ایران برنامه اتمی و زرادخانه موشکی خود را دنبال می‌کند.»

مونتی تایید کرد: «ایتالیا نیز که ۱۳ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند، با این موضع موافقت دارد، اما با قید یک شرط: معاملاتی که از آن‌ها به ایران نفع مالی نرسد، باید از تحریم معاف باشند.» نخست وزیر ایتالیا به معاملات شرکت ایتالیایی انی (ENI) نظر دارد، زیرا این شرکت در ازای بازپرداخت مطالباتش از «شرکت ملی نفت ایران» به جای پول از ایران نفت خام دریافت می‌کند.

طبق اعلام وزارت انرژی آمریکا، ایران پس از عربستان سعودی دومین صادرکننده‌ در میان کشورهای صادرکننده‌ی نفت در سازمان اوپک است. ایران روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند که از این مقدار روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه برای خریداران اروپایی ارسال می‌شود.

 بیشتر بخوانید:

«قرارداد ۳۰ میلیاردی تسلیحاتی بین آمریکا و عربستان»


 


خبر / رادیو کوچه

در حالی که برخی چهره‌های اصلاح‌طلبان از عدم نامزدی و شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده بودند، محمد‌رضا تابش، دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس و از نزدیکان سید‌محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران، برای انتخابات مجلس نهم ثبت نام کرد.

به گزارش ایلنا، عصر روز پنج‌شنبه، 29 دسامبر محمد رضا تابش، خواهرزاده سید‌محمد خاتمی با حضور در فرمان‌داری اردکان نسبت به ثبت نام برای حضور در انتخابات مجلس نهم اقدام کرد.

حضور خواهر‌زاده سیدمحمد خاتمی در انتخابات مجلس در حالی است که پیش‌تر محمد خاتمی شروط سه‌گانه‌ای را به‌عنوان «کف مطالبات اصلاح‌طلبان» برای شرکت در انتخابات آتی مجلس تعیین کرد.

آزادی زندانیان سیاسی، برگزاری انتخابات آزاد و پای‌بندی همگان به قانون اساسی از شروط سه گانه خاتمی است.

بیشتر بخوانید:

«ثبت‌نام نزدیک به چهارهزار نفر برای نامزدی انتخابات مجلس»

«پذیرش گزارش اصل نود برابر است با پذیرش گزارش احمد شهید»


 


سایه کوثری / رادیو کوچه

«فشار بیش‌ترین تورم بر کم درآمدترین قشر جامعه»

براساس اعلام مرکز آمار ایران  بیش‌ترین میزان تورم بر کم درآمدترین اقشار جامعه ایران وارد می‌آید.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: «اگرچه نرخ تورم در سال ۱۳۸۷ پس از یک روند افزایشی به عدد کم سابقه ۲۵.۵ درصد رسیده، اما اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که این عدد برای دهک اول یعنی کم درآمدترین قشر جامعه ۲۹ درصد بوده است».

بر اساس گزارش جدیدی که مرکز آمار ایران با عنوان نرخ تورم و شاخص‌های قیمت کالا و خدمات مصرفی به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای خانوارهای شهری در کل کشور منتشر کرده است طی سال‌های ۸۲ تا ۸۹ دهک اول با وجود کم درآمد بودن، بیش‌ترین تورم را در کشور متحمل شده است.

بر این اساس طی این مدت همواره تورم موجود برای دهک اول جامعه بیش‌تر از تورم متوسط کل کشور بوده است. به طور مثال در سال ۱۳۸۲ در حالی که نرخ تورم به طور متوسط در کشور 13.9 درصد بوده این عدد برای دهک اول 16.1 درصد ثبت شده است. در سال ۱۳۸۷ تورم کل کشور 25.5 درصد بوده اما این عدد برای دهک اول ۲۹ درصد نشان داده شده است.

براساس اعلام مرکز آمار ایران  بیش‌ترین میزان تورم بر کم درآمدترین اقشار جامعه ایران وارد می‌آید

هم‌چنین در سال ۱۳۸۹ در حالی که تورم کل کشور 13.9 درصد بوده این شاخص برای دهک اول جامعه 15.8 درصد بوده است.

از سوی دیگر به گزارش ایسنا و براساس اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم مربوط به دهک دهم که در واقع پردرآمدترین اقشار جامعه هستند همواره به طور قابل توجهی کمتر از تورم متوسط جامعه بوده است. به عنوان مثال در سال ۱۳۸۷ که کشور بیشترین تورم سال‌های اخیر را با عدد 25.5 درصد تجربه کرده تورم موجود در دهک دهم 21.8 درصد ثبت شده است.

در سال ۱۳۸۲ با وجود تورم 13.9 درصدی در کل کشور تورم موجود برای دهک دهم 10.3 درصد و در سال ۱۳۸۹ با وجود تورم 13.9 درصد در کل کشور، تورم موجود برای دهک دهم 12.4 درصد بوده است.

درصد تغییر شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ نشان می‌دهد که همواره تورم تحمیل شده به دهک‌های کم درآمد بیش از تورم موجود برای دهک‌های پردرآمد بوده است.

«کشورهای عربی  کمبود نفت ایران را جبران می‌کنند»

آسوشیتد پرس به نقل از یک مقام ارشد وزارت نفت عربستان اعلام کرد کشورهای عربی خلیج پارس آماده هر‌گونه کاهش تولید و صادرات نفت ایران هستند.

به گفته این مقام آگاه وزارت نفت عربستان در صورت هر گونه کاهش تولید و صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی کشورهای عربی خلیج فارس آماده هستند تا این کمبود عرضه را جبران کنند.

از سویی رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد هم هشدار داده است اگر کشورهای غربی نفت ایران را تحریم کنند ایران نیز تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد.

به گفته یک مقام آگاه وزارت نفت عربستان در صورت هر گونه کاهش تولید و صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی کشورهای عربی خلیج فارس آماده هستند تا این کمبود عرضه را جبران کنند

این مقام سعودی افزود عربستان و سایر کشورهای عربی تولید کننده نفت آماده دخالت در بازار نفت خواهند بود.

هم‌چنین با این‌که خبرگزاری رویترز چندی پیش اعلام کرده بود که در صورت تحریم نفت ایران، احتمال بالارفتن قیمت نفت تا حدود دو برابر نرخ فعلی وجود دارد اما کشورهای عربی به ویژه عربستان همواره اعلام کرده‌اند که آمادگی افزایش تولید نفت را دارند.

 رستم قاسمی، وزیر نفت ایران در آخرین سفر خود به اوپک در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که ایران سعی دارد عربستان را مجاب کند که تولید نفت خود را افزایش ندهد.

«کتک‌کاری و فحاشی رییس سازمان هدف‌مندی یارانه‌ها در مجلس»

در پی درگیری فیزیکی و فحاشی رییس سازمان هدف‌مندی یارانه‌ها با یکی از نمایندگان، رییس مجلس او را از صحن مجلس اخراج کرد.

ایسنا گزارش داد: «در جریان رسیدگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات طرح استفساریه ماده 12 قانون هدف‌مندسازی یارانه‌ها، بین نماینده مردم فریمان و رییس سازمان هدف‌مندی‌سازی یارانه‌ها درگیری لفظی و فیزیکی ایجاد شد که در پی این اتفاق، رییس مجلس،‌ بهروز مرادی رییس سازمان هدف‌مندی یارانه‌ها را از مجلس اخراج کرد.

 در جریان بررسی طرح استفساریه ماده 12 هدف‌مند سازی یارانه‌ها و پس از توضیحات رییس سازمان هدف‌مند سازی یارانه‌ها در مورد وضعیت فعلی یارانه‌ها، سیدحسین حسینی نماینده  فریمان با بیان سخنانی، اعتراض خود را به روند اجرای این قانون به بهروز مرادی رییس سازمان هدف‌مند سازی یارانه‌ها اعلام کرد که در جریان این موضوع به دلیل برخی سخنان خارج از ادب مرادی، بین نماینده فریمان و رییس سازمان هدف‌مندی یارانه‌ها درگیری فیزیکی اتفاق افتاد و مجلس برای دقایقی به تشنج کشیده شد.

در پی این اتفاقات، لاریجانی دستور اخراج مرادی از مجلس را صادر کرد و گفت: «مرادی حق نداشت این‌گونه حرف بزند و باید ادب را رعایت می‌کرد.»

«واردات کالا، کارگران را بی‌کار می‌کند»

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوجبلاغ گفت: «واردات بی رویه و قاچاق کالا ، مهمترین عامل در بحران بیکاری حال حاضر است.»

کرمعلی سامانی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن بیان این‌که با کمی دقت در بازار خرید و فروش کالا متوجه هجوم کالاهای خارجی خواهیم شد، تصریح کرد: «در اکثر فروش‌گاه‌ها و مغاره‌ها اجناس بی‌کیفیت چینی دیده می‌شود و از اجناس ایرانی نشانی نیست.»

 پرداخت وام‌های سه و نیم میلیونی به مشاغل خانگی نه تنها باعث اشتغال‌زایی نشده بلکه باعث بده‌کاری افراد بی‌کار نیز می‌شود

وی با اشاره به این‌که وجود محصولات خارجی باعث اشباع بازار و ورشکستگی صنایع داخلی شده است، ادامه داد: «بحران بی‌کاری فعلی به تبع واردات بی‌رویه و قاچاق کالاست که باید مسوولان در صدد رفع آن باشند.»

سامانی‌پور هم‌چنین از روند کند توسعه کارخانجات و واحدهای تولیدی در منطقه ساوجبلاغ خبر داد و افزود: «شرکت ماد ایران در این منطقه با وجود 1000 کارگر و قابلیت تولید انواع مانیتور، به دلیل تعرفه‌های پایین واردات و قاچاق کالاهای مشابه، روند تولیدی کندی را سپری می‌کند.»

این فعال کارگری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در خصوص پرداخت وام‌های سه و نیم میلیونی به مشاغل خانگی، اظهار داشت: «این وام‌ها نه تنها باعث اشتغال‌زایی نشده بلکه باعث بده‌کاری افراد بی‌کار نیز می‌شود.»

این فعال کارگری با تاکید مجدد بر این‌که قاچاق کالا و واردات بی‌رویه باعث نابودی صنعت و افزایش بی‌کاری می‌شود، گفت: «از مسوولان وزارت بازرگانی تقاضا داریم با جلوگیری از قاچاق کالا و واردات بی‌رویه به شکوفایی صنعت کشور و حل معضل بی‌کاری کمک کنند.»


 


خبر / رادیو کوچه

خبرگزاری جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، 29 دسامبر، از حمله افراد مسلح ناشناس به یک اتوبوس زائران ایرانی که از طریق ترکیه به سوریه رفته بود خبر داده است.

به گزارش این خبرگزاری، حمله مذکور در استان ادلب در شمال سوریه اتفاق افتاد.

عبدالمجید کامجو، کنسول جمهوری اسلامی در دمشق گفته است که مجروحان بلافاصله به بیمارستان منتقل شدند، اما با توجه به سطحی بودن جراحات، مرخص شدند.

به گفته مقامات ایران، اخیرن پنج ایرانی هم که در یک نیروگاه در دست احداث در شهر حمص کار می‌کردند، توسط گروهی ناشناس ربوده شده‌اند.

هم‌چنین چند دست‌گاه اتوبوس حامل زائران ایرانی که از شهر حلب عازم دمشق بودند توسط پلیس بازگردانده شده‌اند.

این در حالی است که گروهی از مخالفان در سوریه 5 ایرانی ربوده شده در سوریه را نیروی امنیتی و اطلاعاتی سپاه پاسداران دانسته و گفته‌اند که مقام‌های جمهوری اسلامی درصدد هستند که ادعاهای بشار اسد، رییس جمهوری سوریه در خصوص مبارزه با گروه‌های تروریستی در این کشور را تایید کنند.

بیشتر بخوانید:

«بیش از چهل کشته ‌هم‌زمان با بازرسی ناظران از سوریه»


 


خبر / رادیو کوچه

مقام‌های ارشد کره شمالی روز جمعه، 30 دسامبر، در نخستین بیانیه رسمی خود که پس از تشییع جنازه کیم جونگ ایل، رهبر پیشین این کشور منتشر کرده است، اعلام کرد سیاست‌های این کشور چه در داخل و چه در خارج تغییر نخواهد کرد.

این بیانیه که در خطاب به رهبران جهان و آن‌چه «عروسک‌های خیمه شب‌بازی در کره جنوبی» خواندند، منتشر شده، تصریح کرد که دیگر کشورها نباید توقع تغییر داشته باشند.

این بیانیه به نقل از کمیسیون ملی دفاع کره شمالی و به وسیله رسانه‌های این کشور منتشر شد.

کیم جونگ ایل روز هفدهم دسامبر در اثر حمله قلبی درگذشت و پسرش کیم جونگ اون جانشین او شده است.

مراسم تشییع جنازه رسمی کیم جونگ ایل و دوره رسمی عزاداری در کره شمالی روز پنج‌شنبه به پایان رسید.

صدها هزار نظامی و غیرنظامی برای شرکت در مراسم این روز در میدان اصلی پیونگ یانگ تجمع کرده بودند.

همسایگان کره شمالی منتظر هستند تا تاثیرات تغییر رهبری در این کشور را بر روابط آن با جامعه جهانی ارزیابی کنند.

کره شمالی از لحاظ حقوقی هم‌چنان در جنگ با کره جنوبی است و به خاطر سابقه‌اش در نقض حقوق بشر و ماهیت نظامی برنامه هسته‌ای آن در انزوا به سر می‌برد.

گفت‌و‌گوهای شش جانبه شبه جزیره کره هم چندین ماه است که متوقف شده است.

هم‌زمان، وزرای دفاع آمریکا و کره جنوبی روز پنج‌شنبه به صورت تلفنی اوضاع این کشور را بررسی کردند.

بیشتر بخوانید:

«ادای تسلیت مقام‌های کره جنوبی در پایتخت کره شمالی»

ویدئو:

«مراسم تشییع جنازه رهبر پیشین کره شمالی»


 


پیمان عابدی/ رادیو کوچه

بر اساس‌ مدارک‌ موجود، نخستین‌ کتابی‌ که‌ در ایران‌ چاپ‌ شده‌، زبور داوود یا ساغموس‌ است‌ که‌ در 1047 هجری قمری، 1638 میلادی به‌ زبان‌ و خط‌ ارمنی‌ در 572 صفحه‌ در جلفای‌ اصفهان‌ و به‌ دست‌ کشیشان‌ ارمنی‌ به‌ چاپ‌ رسیده‌  است‌.. [1]

این‌که‌ ارمنیان‌، پیش‌ از دیگر گروه‌های‌ قومی‌ ـ زبانی‌ ساکن‌ ایران‌ توانسته‌اند در ایران‌ چاپ‌خانه‌ای‌ از آن‌ خود تاسیس‌ کنند و آزادانه‌ به‌ چاپ‌ و نشر منابع‌ مسیحی‌ بپردازند و در میان‌ اقوام‌ جهان‌ مقام‌ پانزدهم‌ را از حیث‌ قدمت‌ چاپ‌ احراز کنند، دلایل‌ بسیاری‌ دارد که‌ مهم‌ترین‌ آن‌، محیط‌ آزاد و تشویق‌آمیزی‌ بود که‌ به‌ویژه‌ شاه‌ عباس‌ اول‌ صفوی‌ (حک: 996ـ 1038قمری) و فرمان‌روایان‌ دیگر این‌ سلسله‌ برای‌ آن‌ها ایجاد کرده‌ بودند‌. [2] ارمنیان‌ حدود سی‌ سال‌ پس‌ از کوچ‌ به‌ جلفای‌ اصفهان‌، احتمالن در دهه 1020 قمری، 1610میلادی، «بصمه‌خانه‌»ای‌‌** در این‌ شهر دایر و چاپ‌ کتاب‌ را آغاز کردند. بر اساس‌ مطالعات‌ «لئون‌ میناسیان‌« درخصوص‌ تاریخ‌ ارمنیان‌ ساکن‌ ایران‌، «خاچاطور»، خلیفه ارمنیان‌، به‌ توسعه چاپ‌خانه‌ بسیار علاقه‌مند بوده‌ و در 1049 قمری، 1639 میلادی، راهبی‌ را به‌ نام‌ «هُوانِس‌ وارداپِتْ» برای‌ آموختن‌ فن‌ چاپ‌ به‌ اروپا فرستاده‌ است.[3]

«اسماعیل رایین» در جزوه‌ی اولین چاپ‌خانه ایران می‌نویسد: «اولین کتابی که در ایران و حتا کلیه کشورهای خاورمیانه در 185 سال بعد از اختراع چاپ توسط گوتنبرگ چاپ شد، کتابی است به زبان ارمنی که در سال 1641 میلادی (1020هجری شمسی) با کوشش خلیفه «خاچاطور گیساراتی» در کلیسای وانک جلفای اصفهان به چاپ رسیده، این سال (1641 میلادی) یک سال پس از چاپ نخستین کتاب در آمریکا بوده است.»[4]

نخستین چاپ‌خانه- یا به قول «میرزا صالح شیرازی» باسمه‌خانه- که توسط خود ایرانیان در ایران دایر شد، چاپ‌خانه‌ای سربی بود که گویا در سال 1232 قمری به وسیله «میرزا زین‌العابدین تبریزی» از روسیه وارد ایران شده و در تبریز دایر شد.[5] کار چاپ‌خانه حروف (سربی) تبریز یک‌سال بعد از مرگ عباس میرزا تعطیل شد و تقریبن ده سال بعد‌، چاپ‌خانه حروفی دیگری که در تهران تاسیس شده بود نیز بسته شد. و درست زمانی که انواع مطبوعات در جهان متجدد به چاپ می‌رسید، ایران برای مدت بیش از 60 سال از چاپ‌خانه‌های سربی محروم ماند و چاپ ایران منحصر به چاپ سنگی شد.[6]  چاپ سنگی نسبت به چاپ سربی دردسر کم‌تری داشت و از آن‌جایی که با سنت خوش‌نویسی و ترسیم تصاویر هم‌راه شد مورد استقبال بیش‌تری واقع شد.

چند سال پس از این که نخستین چاپ‌خانه سربی (‌حروفی) در ایران دایر بود، باز به همت عباس میرزای ولیعهد، «میرزا جعفر تبریزی» (میرزا جعفر مهندس) برای تکمیل فن چاپ و آموختن چاپ سنگی عازم مسکو شد. در این هنگام میرزا صالح شیرازی- که به قولی پدر چاپ ایران و موسس نخستین چاپ‌خانه در ایران بوده است- وزیر تهران بود، او هم «میرزا اسداله» نامی را که از اهالی فارس بود به همین منظور به سن پترزبورگ فرستاد. این دو تن حدودن بعد از هشت سال، دست‌گاه چاپ سنگی را به ایران آورده و هر دو را در تبریز (محل حکم‌رانی عباس میرزا) به کار انداختند. اولین کتاب‌های چاپی که از این چاپ‌خانه در آمد، قرآن و غزلیات حافظ بود. پنج سال بعد، این چاپ‌خانه از تبریز به تهران منتقل شد و از این پس بود که فن چاپ به سرعت در ایران رشد کرد.[7]

روزنامه نیز از دیرباز در ایران وجود داشته است. «گفته می‌شود که «صاحب بن عباد» کاتب و وزیر مشهور آل‌بویه (متوفی به سال 1358 قمری) روزنامچه داشت و وقایع روزانه را در آن ثبت می‌کرده و بنابراین روزنامه در زمان‌های قدیم به معنی دفتر یادداشت‌ها و گزارش‌های روزانه به کار می‌رفته است.» ولی روزنامه به مفهوم امروزی آن از زمان محمدشاه قاجار در ایران پیدا شده است. در زمان محمدشاه، اوراق کوچکی مشتمل بر حوادث و اخبار گوناگون دربار و دولت، و در محیط دربار منتشر می‌شد که نویسندگان آن، خود دولتی‌ها بودند و این اوراق کاغذ اخبار نامیده می‌شد که ظاهرن ترجمه‌ی تحت‌اللفظی «نیوزپیپر» است.

بعد از تعطیل کاغذ اخبار، به مدت هشت سال ایران روزنامه نداشت، تا این‌که در دوران سلطنت ناصرالدین شاه ، به همت امیرکبیر روزنامه‌ای به نام  «روزنامچه» تهران، و سپس روزنامه «وقایع اتفاقیه»‌ منتشر شد.

————————————-

1-  میناسیان‌، لئون‌، «اولین‌ چاپ‌خانه‌ در ایران‌»، در مجموعه‌ مقالات‌ پنجمین‌ کنگره تحقیقات‌ ایرانی‌ ، ج‌ 1، به‌کوشش‌ مرتضی‌ تیموری‌، اصفهان‌: دانش‌گاه‌ اصفهان‌، 1354 ،ص244

2- همان،ص242

* – تغییر معنی باسمه از نقش روی جامه یا کاغذ به چاپ و طبع به دوره صفویه بازمی‌گردد. ظاهرن اصطلاح «باسمه‌خانه» (بصمه خانه) به معنی چاپ‌خانه نیز نخستین بار در ایران همین عهد به کار رفته است. چنان‌که در فرهنگ سه زبانه «گازوفیلاکیوم لینگو پرساروم» (ذیل «باصمه خانه») که یکی از کشیشان کرملی در ایران به نام آنژلوس سن ژوزف در 1670 تالیف آن را به پایان رسانده و در 1684 به چاپ رسیده است «باصمه خانه» «کارخانه بصمه جی» و «مطبع» معنی شده است.(رک، http://turkoloji-iran.blogspot.com/2007/12/blog-post_20.html )

 3- میناسیان،1354،،پیشین،ص243-245

4- رائین، اسماعیل ،اولین چاپ‌خانه ایران،تهران،1347،ص17

5-  تقی‌زاده‌، حسن‌، «چاپ‌خانه‌ و روزنامه‌ در ایران‌»، کاوه‌ ، دوره جدید، سال‌ 2، ش‌ 5 (رمضان1339ق)،ص12

6- همان،ص13

7-  هاشمی‌ دهکردی‌، حسن‌، «چاپ‌ سنگی‌: حیات‌ تازه‌ای‌ در کتابت‌»، فصل‌نامه هنر ، ش‌ 7 (زمستان1363)،ص91


 


خبر / رادیو کوچه

آمریکا روز پنج‌شنبه، 29 دسامبر از امضای یک قرارداد بزرگ تسلیحاتی به مبلغ 30 میلیارد دلار با عربستان سعودی خبر داده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، جاش ارنست سخن‌گوی کاخ سفید اعلام کرد این قرارداد سلاح‌های پیش‌رفته از جمله چند فروند جنگنده «اف-15» را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: «معامله بین دو دولت شامل 84 جنگنده جدید‌، به روز رسانی 70 جنگنده این کشور‌، فروش مهمات‌، لوازم یدکی و هم‌چنین آموزش نظامیان‌، تعمیر و خدمات لجستیکی می‌شود.»

سخن‌گوی کاخ سفید که به هم‌راه باراک اوباما، رییس جمهوری در هاوایی به‌سر می‌برند با اشاره به اهمیت روابط دوجانبه تاکید کرد: ‌«این قرارداد روابط محکم و پایدار ایالات متحده آمریکا و پادشاهی عربستان را تقویت می‌کند و بیان‌گر تعهد آمریکا به پشتیبانی از این کشور به عنوان یک عنصر اساسی برای برقراری امنیت در منطقه است.»

این معامله در حالی اعلام می‌شود که مقامات نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی اخیرن از احتمال بسته شدن تنگه هرمز در صورت گسترش تحریم‌ها علیه صنعت نفت و صادرات آن سخن گفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

«منافع ایران تهدید شود با تهدید پاسخ می‌دهیم»


 


رادیو کوچه

1388 خورشیدی: تظاهرات هواداران جمهوری اسلامی در ایران در واکنش به اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در تاسوعا و عاشورای ۱۳۸۸ که آن‌ها، آن را «هتک حرمت» دانستند.

با وجود آن‌که خبرنگاران رسانه‌های خارجی از تهیه گزارش از اعتراضات مردمی منع شده بودند، در این راه‌پیمایی اجازه پوشش خبری برای آن‌ها صادر شده بود. برخی خبرگزاری‌های حامی دولت این راهپیمایی را میلیونی اعلام کردند. این درحالی است که خبرگزاری‌های غیر ایرانی و حاضر در این مراسم، آن را دولتی و صدها هزار نفری در کل کشور خواندند.

1819 میلادی: زادروز «تئودور فونتان» (Theodor Fontane) داستان نویس آلمانی. داستان‌های او شرح جدایی‌ها، بی‌وفایی‌ها، ازدواج‌های مصلحتی و بعضن سیاسی، رفتار زن و شوهر‌ها، و نقش شخصیت و اخلاقیات و پرورش اولیه در حفظ بنای خانواده است.

 فونتان نهایت کوشش را به‌کار برده است تا با طرح و انعکاس مسائل خانوادگی چشم و گوش مردم را به مسائل ازدواج باز کند تا در این بزرگ‌ترین و مهم‌ترین انتخاب خود مرتکب اشتباه نشوند. ولی ایرادی که به داستان‌های او وارد آمده این است که این ماجراها در خانواده‌های طبقه بالا و در حدود قرن نوزدهم اتفاق افتاده‌اند و نمی‌شود آن‌ها را به همه تعمیم داد.

1358 خورشیدی: روز نهضت سواد آموزی در ایران. سازمان نهضت سوادآموزی ایران که یک سازمان دولتی ایرانی است در چنین روزی به فرمان «سیدروح‌اله خمینی» و به منظور آموزش خواندن و نوشتن به بزرگ‌سالان و نیز کودکانی که به مدرسه دست‌رسی ندارند تشکیل شد. این سازمان تاکنون پنج مدال افتخار از یونسکو و آیسسکو دریافت کرده ‌است.

1865 میلادی: زادروز «رودیارد کیپلینگ» (Rudyard Kipling) نویسنده و رمان‌نویس اهل کشور انگلستان با اصلیت هندی. او در چهل‌و‌سه سالگی در سال ۱۹۰۷ برنده جایزه نوبل ادبیات شد و در میان برندگان جایزه نوبل ادبی تا سال ۱۹۹۳ جوان‌ترین برنده بود.

 آکادمی سوئد علت انتخاب وی را «قدرت مشاهده و تخیل پیش‌رو و اثر به اوج رسیده مفاهیم و هنر توصیف که وجه بارز آفرینش‌های این نویسنده برجسته است»، ذکر کرد. رودیارد کیپلینگ سرانجام در هیجدهم ژانویه ۱۹۳۶ درگذشت.

برخی از روی‌دادهای دیگر

————————————

1893 میلادی: در این روز دولت آمریکا چهل‌و‌پنج هزار مایل مربع از اراضی مکزیک را خریداری و به خاک کشور خود اضافه کرد.

2006 میلادی: سال‌روز اعدام «صدام حسین عبدالمجید تکریتی» که از سال 1979 تا 2003 رییس‌جمهور کشور عراق بود. او پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 مقام خود را از دست داد و در سیزدهم دسامبر همان سال توسط نیروهای آمریکایی دست‌گیر شد. صدام در دادگاه ویژه جرایم سران عراق که توسط دولت موقت عراق تشکیل شد محاکمه و به اعدام با چوبه‌دار محکوم شد و سرانجام در چنین روزی در بغداد به دار آویخته شد.

هفته‌نامه اکونومیست او را یکی از بزرگ‌ترین دیکتاتورهای انتهای سده بیست و روزنامه نیویورک تایمز او را یکی از بی‌رحم‌ترین حاکمان خودکامه در تاریخ معاصر توصیف کرده ‌است.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

راسخون

iranianshistory


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

«اسسر»

این نشریه سیاسی از تندروی‌های برخی‌ از روحانیان تاجیک در مورد تجلیل از سال نو میلادی اظهار تشوش کرده است. در حالی‌ که به قول نویسنده مطلب، مردم تاجیکستان قریب یک قرن است که از سال نو تجلیل می کنند و آن یک جزع فرهنگ مردم این کشور به حساب می‌رود. «ما، تاجیکان، از سال نو تا زمانی‌ که در سال‌شماری میلادی هستیم پیش‌واز خواهیم گرفت. زیرا سال نو ما ۱ ژانویه  آغاز یافته و ۳۱ دسامبر به پایان می‌رسد.»

«آسیا پلیوس»

نظر چند تن از ساکنان تاجیکستان را پرسیده است که آن‌ها در رابطه به تجلیل از سال نو میلادی چه می‌گویند. «شاعره رحمتاوا» یک ساکن شهر «دوشنبه» گفته است «جشن «نوروز» در میان مردم ما با شکوه و شهامت و خوش‌حالی تجلیل می‌شود و آن باید سال نو تاجیکان اعلان بشود.» اما «شریف ماه فیضالایوا» برعکس از تجلیل سال نو میلادی در تاجیکستان استقبال کرده و آن را جشن خوشی خوانده است. او گفته است «سال نو را با دستاوردها جشن گرفتن مایه خوش‌حالی است و از سوی دیگر گرفتن کادو در این شب و روز روح شخس را بالده می‌گرداند.»

«فرژ»

 سال ۲۰۱۱ میلادی را در مطلبی «سال ماجراها» نامیده است. نشریه قضیه خلبان‌های شرکت روسی «رولکان» در تاجیکستان را در فهرست تمام ماجراهای سال قرار داده است. «فرژ» نوشته است «این حادثه مناسبت تاجیکستان و روسیه را به سردی برد و اگر در سال‌های قبلی تنها ازبکستان را رقیب اساسی خود می‌دانستیم، حالا مناسبت «مسکو» هم با «دوشنبه» ناخوب گردید.

«آزادگان»

 از چند صاحب‌نظر تاجیک پرسیده است که «آیا در سال نو تغییرات کادری در حکومت تاجیکستان امکان‌پذیر خواهد بود یا نه؟» «سیف‌اله سفراف» معاون رییس مرکز تحقیقات استراتژیک نزد ریاست جمهوری تاجیکستان گفته است «احتمال دارد که در سال نو کادرهای نو و ارزنده در نهادهای مهم دولتی برگزیده شوند.» اما «نرالدین محکم‌اف» رییس شرکت «بخت» به این باور است که «در حکومت تنها جای عوض کردن صاحب‌منسبان به نظر می‌رسد و نباید از این بیش‌تر انتظاری داشت.» دولت تاجیکستان بارها برای کادرهایش مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. رسانه‌ها می نویسند که اکثر کادرها از یک محل و از نزدیکان رییس جمهوری‌اند و برای یک خانواده کار می‌کنند که زمام قدرت را در دست دارند.

«ملت»

این نشریه نیز نوشته است که «برای امام علی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان به آن حدی که می‌باید، مشکل است دیگرگونی‌های کلی کادری را انجام بدهد. در وضعیت امروزه عوض نمودن نتنها نخست وزیر، بلکه بعضی‌ دیگر از کادرهای بازنشسته  هم به منفعت حکومت کنونی نیست.»


 


خبر / رادیو کوچه

محمد البرادعی، نامزد ریاست جمهوری مصر، روز پنج‌شنبه 29 دسامبر در واکنش به برخی خبرها که به نقل از وی در رسانه‌های داخلی ایران منتشر می‌شود، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، با هیچ رسانه ایرانی مصاحبه نداشته و گفت‌وگو با این رسانه‌ها را تکذیب کرد.

این در حالی است که گفته می‌شود روز چهارشنبه، رسانه فارس، منسوب به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت‌وگویی را منتسب به آقای البرادعی در خصوص اوضاع سیاسی مصر در وب‌سایت خود منتشر کرده است.

محمد البرادعی اعلام کرد هر آن‌چه این رسانه از زبان وی منتشر کرده عاری از صحت و دروغ است.

در این گفت‌گو اعلام شد البرادعی به شدت از شورای عالی نظامی مصر انتقاد کرده و گفته است‌: «ما هم اکنون با رژیم فاشیستی رو‌به‌‌رو هستیم‌؛ دادگاه‌های نظامی و قانون حالت فوق العاده هم‌چنان برقرار است و به همین دلیل به نظر می‌رسد که اگر انقلاب دیگری در کشور روی دهد، انقلابی خشونت‌آمیز و خشمناک خواهد بود.»

خبرگزاری فارس هم‌چنین به نقل از البرادعی اعلام کرد‌: «شورای عالی نظامی در اتخاذ تصمیماتش به بی‌راهه می‌رود و یکی از مهم‌ترین دلایل آن نداشتن مهارت و کارایی در اداره امور کشور است.»

دفتر تبلیغاتی نامزد ریاست جمهوری مصر اما با انتشار بیانیه‌ای گفته است البرادعی با مشاهده این خبر دستور داد به نام وی بیانیه منتشر شود.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، البرادعی از انتشار این خبر کذب اظهار نارضایتی و تاسف کرده است.

از سوی دیگر فتحی مراغی کارشناس سیاسی مصر در گفت‌وگویی تاکید کرد: «انتشار اخبار کذب در روزنامه‌های ایران امری معمول است چرا که به گفته وی ایران فاقد قانون مطبوعات است.»

مراغی افزود‌: «رسانه‌های ایران که زیر نظر آیت‌اله خامنه‌ای فعالیت می‌کنند به دنبال این هستند که بگویند تحولات مصر کار آمریکا است.»

این کارشناس مصری هم‌چنین تاکید کرد: «پس از سخن‌رانی مشهور خامنه‌ای که «بهار عربی» را تحت تاثیر انقلاب ایران توصیف کرده بود ، این کشور سعی کرد برای نفوذ در مصر دست به کار شود.»

 بیشتر بخوانید:

«رای‌گیری مرحله دوم انتخابات پارلمانی مصر»

«در صورت نخست‌وزیری، نامزد ریاست جمهوری نمی‌شوم»


 


جمعه 9 دی 90 / 30 دسامبر 2011

اجرا: دامون

استودیو: دامون

تقویم تاریخ

گزارش اقتصادی‌ هفته- «فشار بیش‌ترین تورم بر کم درآمدترین قشر جامعه»- سایه کوثری

بخش اول خبرها

پانوراما- «نخستین چاپ‌خانه در ایران» – پیمان عابدی

مجله جاماندگان- «روایتی بر اساس اسناد ساواک»- شراره سعیدی

بخش دوم خبرها

کوچه سلامتی- «سرطانی با شانس بهبودی بالا»- آویده مطمئن‌فر

گزیده اخبار مطبوعات تاجیکستان- کیومرث

مهارت‌های زندگی-«خانه تکانی بدن در آغاز سال نو»- سیمین

بخش سوم خبرها

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته