-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ تیر ۳۱, جمعه

Posts from Khodnevis for 07/22/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



استخاره برای انتخابات
 


مایکل وایس: جوخه‌های مرگ سوریه، شاگردان سپاه پاسداران هستند

مایکل وایس، مدیر ارتباطات «موسسه هنری جکسون» در لندن است. این کارشناس آمریکایی مدت‌هاست روی حوزه خاورمیانه، به‌ویژه سوریه متمرکز شده، با این حال در برخی مقالاتش در روزنامه دیلی تلگراف، نیم نگاهی به ایران نیز دارد. نوشته امروز او در باره کمرنگ شدن تدریجی اثر محمود احمدی‌نژاد در ایران است.

امروز با مایکل در باره سوریه گفتگو کردم.

از مایکل وایس در باره نفوذ ایران در سوریه پرسیدم و اهمیتی که سوریه برای ایران دارد.

مایک وایس: این دیگر امری ثابت شده است که سپاه پاسدارن، روش‌های سرکوب را به جوخه‌های مرگ ارتش سوریه آموزش داده‌ است. حدود دو ماه پیش، ایرانی‌ها به اسد گفتند که نمی‌تواند به طور مستقیم با مردم برخورد کند و باید همزمان بازی‌های روابط عمومی و تبلیغاتی تجربه شده در ایران را دنبال کند. نباید به شکل تصادفی مردم را در خیابان قتل عام کند، باید پیشنهاد اصلاحات بدهد و ...رابطه بسیاری نزدیکی در روزهای اخیر  میان دمشق و تهران برقرار بوده و بر اساس گزارش لس‌انجلس تایمز، رابطه تجاری میان دو کشور در سال آینده تا از ۴۰۰ میلیون دلار تا ۵ میلیارد دلار افزایش می‌یابد. سقوط اسد به نفع ایران نیست، چون متحد اصلی‌اش را در منطقه از دست می‌دهد. پس تمام تلاشش را به کار می‌برد تا حکومت اسد حفظ شود. همچنین ایران و سوریه در قبال گروه‌هایی مثل حزب‌الله منافع مشترکی دارند. حزب‌الله از آغاز جنبش مردم سوریه «مزدوران» خود را به داخل سوریه فرستاده است. حتی شهادت ویدیویی یک لبنانی موجود است که می‌گوید حزب‌الله او و عده‌ای را سوار اتوبوس کرده و به آنها نفری ۲۰۰ دلار پول داده که از بالای پشت بام خانه‌ها نیروهای سوری که حاضر به تیراندازی به مردم غیرمسلح نیستند را هدف قرار دهند. این فقط منافع مشترک ایران و سوریه نیست، گروه‌هایی مثل حزب‌الله هم این وسط سهم خود را دارند. انقلاب سوریه تاثیر بسزایی بر موقعیت ژئوپولیتیک و پایداری و امنیت‌اش در خاور میانه دارد.

سوال بعدی من از مایکل در باره دیدگاهش نسبت به نقش عربستان سعودی در قبال سوریه بود:

مایکل وایس: بر اساس آنچه می‌دانم، یک جور مقاومت نرم در مقابل محور ایران-سوریه-ترکیه از سوی عربستان و ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر وجود دارد. گرچه به خاطر مشکلاتی که الان ترکیه در مرزهای سوریه دارد و هزاران نفر پناهنده در این مناطق جمع شده‌اند، آنکارا عملا از این محور دارد کنار می‌رود. سعودی‌ها می‌دانند که اسد مدت زمان دیگری باقی نخواهد ماند و باید به فکر سوریه بعد از او بود، اما پرسش اینجا است که عربستان سعودی و ایالات متحده عملا کار ویژه‌ای برای تشویق مردم و مخالفانی که به صحنه آمده‌اند، نکرده‌اند. انتقاد آمریکا از سوریه و بیان این نکته که اسد، مشروعیت خود را از دست داده بعد از حمله برنامه‌ریزی شده  به سفارت آمریکا در دمشق اتفاق افتاد. الان بیشتر از ۱۴۰۰ نفر کشته و مدفون شده‌اند، نزدیک به ۲۰۰۰۰ نفر دستگیر و آزاد و شکنجه شده‌اند، اما انتقادها از اسد باز قدرت نرم‌تر و ضعیف‌تر شده.

پرسش بعدی من در باره احتمال دخالت ناتو بود. نیروهای ناتو با دخالت خود در لیبی نیروهای قذافی را عقب رانده‌ بودند. آیا انتظار می‌رود در سوریه هم وارد معرکه شوند؟

مایکل وایس: نه. مساله اول این است که منابع لازم برای درگیر شدن و دخالت را ندارند و دوم، فکر می‌کنم که الان ترکیه بخت زیادی در ایجاد یک منطقه امن را در سوریه دارد و فکر نمی‌کنم که حمله‌ای مثل حمله‌ ناتو به لیبی انجام گیرد و سوم،  در مورد سوریه نمی‌توانید چنین کنید، چون مناطق شهری و نظامی به هم خیلی نزدیک‌اند و بخت کشته شدن شهروندان بالا می‌رود و اگر منطق و شعارهای مخالفان را بررسی کنید، می بینید که آنها خواهان دخالت غرب نیستند و بیشتر دنبال این بوده‌اند که مسوولان رده بالای نظامی را به سمت خود بکشانند. بسیاری از افرسان رده بالا به مردم پیوسته‌اند اما به نظر نمی‌رسد کسی از نیروهای گارد ریاست جمهوری که توسط ماهرالاسد هدایت می‌شوند به مردم بپیوندد. مردم سوریه می‌دانند که این انقلاب آنها ست و خواهان تحریم‌های اقتصادی و محکوم کردن اسد به خاطر اعمال خشونت هستند. مشکل بزرگ مردم سوریه الان شکست دادن تبلیغات و پروپاگاندای دولت اسد است. رسانه‌های دولتی امروز تلاش کرده‌اند ماجرا را نوعی درگیری قومی نمایش دهند. جنگی داخلی که اسد از قبل درباره اش هشدار داده بود. ماجرا این است که نیروهای سوری، رهبر یکی از قبایل را ربودند و جنازه‌اش را به قبیله‌اش برگرداندند. در مقابل قبیله پنج مامور امنیتی را ربود وارد چانه‌زنی با سوری‌ها برای ازادی اینها شد و خواستار تحویل گرفتن کسی شدند که رهبرشان را کشته بود. سوری‌ها هم یک افسر رده پایین را تحویل دادند که توسط قبیله کشته شد. این قبیله دو نفر از گروگان‌ها را آزاد کرد، اما سه گروگان دیگر را به گروهی دیگر سپرد وقتی سوریه به تقاضای آنها برای آزادی دو هزار زندانی سیاسی جواب منفی داد. الان روش مقابله دو طرف به این مسیر کشیده شده و رسانه‌ها دارند همان‌طوری ماجرا را گزارش می‌کنند که اسد می‌خواهد، که مثلا این جدل میان علوی‌ها و سنی‌ها است که کاملا کذب است.  الان چیزی که مخالفین می‌خواهند این است که واقعیت منعکس شود وگرنه تا زمانی که وضعیت به شکل سومالی یا کوزوو در نیاید، به دنبال کشاندن پای نیروهای غربی نیستند.


 


احمدی‌نژاد طرح روسیه برای حل منازعه هسته‌ای ایران را رد کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، هفته گذشته اعلام کرد که روسیه یک طرح «گام به گام» را برای ترغیب دولت ایران به پاسخ دادن به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرده است.

به گزارش مهر امروز محمود احمدی‌نژاد که در کرمان سخن می‌گفت با رد تلویحی این طرح گفت که «ما گام خود را برداشته ایم و با آژانس همکاری کرده‌ایم، شما نیز گام‌تان را بردارید، یک قدم از شما یک قدم از ما.»

براساس طرح روسیه قرار بود مطابق یک جدول زمانی مشخص، پاسخ دولت ایران به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صورتی که قانع کننده تشخیص داده شود، تدابیر تشویقی برای تهران به همراه خواهد داشت.

اینک اما محمود احمدی‌نژاد  می‌گوید که ایران بمب اتمی ندارد ولی اگر بخواهد به بمب هسته‌ای دست یابد «از کسی  واهمه‌ای ندارد.»

پیشتر رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد طرح روسیه برای حل مناقشه اتمی ایران، گفته بود که «طرح لاوروف هنوز به دست ما نرسیده است، ولی اگر این طرح بدست ما برسد آن را بررسی خواهیم کرد.»

همچنین برخی از نمایندگان مجلس نیز با اشاره به طرح روسیه، آن را رد کرده بودند. محمد کرمی راد، یکی از نمایندگان مجلس ایران در همین زمینه با متهم کردن روسیه گفته بود که روسیه با ارائه این طرح قصد دارد که موقعیت «متزلزل» خود را در عرصه بین‌المللی بهبود بخشد.

رییس جمهوری ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ایران از کسی واهمه ندارد گفت که «حاکمان امروز دنیا که حتی خودشان را نمی توانند جمع و جور کنند در برابر قدرت ایران عددی نیستند. ایران نیازی به بمب اتم ندارد بلکه بمب اتم و موشک‌های ایران جوانان و توانمندی‌های روز افزون دانشمندان ایرانی است و دشمن دقیقا از همین مسئله واهمه دارد.»

وی همچنین با انتقاد از تبلیغات موجود علیه برنامه های موشکی ایران اظهار داشت که ایران به جای موشک، «کارخانه‌های گندله سازی و لوله سازی و فرهنگ اسلام ناب محمدی دارد.»

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت:‌«غربی‌ها ما را تحریم می‌کنند و قطعات هواپیما و کارخانجات را به ما نمی‌دهند، به بهانه اینکه می‌خواهند طبق آنچه که ادعا می‌کنند، ایران را از ساختن بمب اتمی منع کنند، ولی این قطعات و تحریم‌ها چه ربطی به بمب اتم دارد؟»

انتقاد احمدی‌نژاد از تحریم‌ها در حالی است که پیشتر وی قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل علیه ایران را «کاغذ پاره» خوانده و گفته بود این تحریم‌ها «برای ملت ایران پشیزی ارزش ندارد.»

جنجال‌ها درباره‌ی برنامه هسته‌ای ایران در حالی وارد فاز جدیدی شد که روز گذشته رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به پیشرفت‌های «فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای» ایران از نصب نسل جدید سانتریفیوژها «با سرعت بالاتر و کیفیت بهتر» سخن گفت.

بلافاصله پس از این سخنان ایالات متحده آمریکا به همراه بریتانیا و فرانسه، سه عضو گروه ۵+۱ به آن واکنش نشان داده و تصریح کردند که ایران با این کار «تعهدات بین‌المللی» خود را نقض کرده می‌کند.

ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را صلح آمیز می‌داند و می‌گوید که همکاری لازم را با آژانس اتمی دارد؛ اما غرب و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این سخنان را باور ندارند و پس از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، این شورا تاکنون شش قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی صادر کرده است.


 


در کردستان چه می‌گذرد؟

 

خبرهای رسیده از کردستان از ادامه انتقال نیرو و ادوات نظامی به سمت مرزهای مشترک با عراق حکایت دارد، به طوری که شهروندان شهرستان پیرانشهر طی روزهای اخیر شاهد تردد دهها دستگاه تانک و نفربر به سمت مرز بوده‌اند و حجم این جابجایی نیرو و ادوات را با زمان جنگ هشت ساله با عراق مقایسه می‌کنند.

از سوی دیگر منابع محلی در سردشت گزارش کرده‌اند که نیروهای نظامی در اطراف این شهرستان مرزی به برپایی اردوگاههای صحرایی موقت برای اسکان نیروهای نظامی اقدام کرده‌اند و این در حالی است که گلوله‌باران روستاهای مرزی کُرد نشین در خاک عراق هم چنان ادامه دارد، به طوری که تا کنون اهالی چند روستا ناچار به ترک خانه‌های خود شده‌اند، شاهدان عینی تخمین می‌زنند در حدود صد خانوار روستایی مرزنشین طی یکی دو روز گذشته خانه، احشام و زمین‌های کشاورزی خود را رها کرده و به سمت مناطقی دور از تیررس گلوله‌های نیروی نظامی جمهوری اسلامی  حرکت کرده‌اند.

در همین حال لشکر پیش‌مرگان میهنی منطقه خودمختار کردستان عراق که نقش ارتش این کشور را ایفا می‌کند، با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده است در صورت تداوم تعرض به خاک حریم کردستان توسط جمهوری اسلامی، از سرزمین خود دفاع خواهد کرد و به مقابله با جمهوری اسلامی خواهد پرداخت، در مقابل جمهوری اسلامی نیز با اعتراض به واگذاری ده‌ها هکتار از اراضی مرزی حریم کردستان به گروه پژاک، مقابله با دشمنان و محاربان را حق مسلم خود دانسته  است.


مردم چه می‌گویند

در منطقه کردستان عراق که مردم به شدت بینش سیاسی دارند و تحولات منطقه ای را دنبال می‌کنند، حرف‌ها و حدیث‌های متفاوتی نقل می‌شود، عده ای با طرح این پرسش که مگر پژاک گروهی تازه تاسیس است که جمهوری اسلامی در صدد نابود کردن آن برآمده است؟ این گروه سال‌های زیادی است که وجود دارد و اساسا در منطقه‌ای میان مثلث جغرافیایی عراق، ایران و ترکیه پایگاه دارد. چرا جمهوری اسلامی در این مقطع زمانی به صرافت مقابله با آن برآمده است؟

و عده‌ای دیگر برای پاسخ دادن به این پرسش نگاه‌ها را به کمی آنسوتر معطوف می‌کنند، در مرزهای غربی کردستان تحولاتی در حال وقوع است، بشار اسد به شدت و با تمام قوا تلاش دارد تا شورش‌ها و اعتراض‌های مردمی را سرکوب کند، ترکیه در این مورد بی‌تفاوت نبوده و جامعه جهانی نیز در قالب ناتو هشدارهایی به سوریه داده است، جمهوری اسلامی نیز در آخرین واکنش نسبت به این هشدارها و  تحولات سوریه به صراحت اعلام کرده است، «منافع سوریه پیوند جدی با منافع ایران دارد و تهران میان دمشق و آنکارا، دمشق را انتخاب می‌کند. در این اعلام موضع که بازتاب گسترده ای در نشریات حریم کردستان داشته و برای نخستین بار نشریه صبح صادق وابسته به سپاه پاسداران آن را منعکس کرده هم چنین آمده است، چنانچه مقامات ترکیه بر ادامه مسیر فعلی در برابر سوریه اصرار ورزند منطق منافع راهبردی و شناخت ایدئولوژیک، ایران را به سوی سوریه سوق خواهد داد.»

بر همین اساس گمانه‌هایی که در میان مردم کردستان مطرح می‌شود، آن است که جمهوری اسلامی در حال آماده‌سازی خود برای مقابله احتمالی با ترکیه، آن هم در صورت حمله این کشور به سوریه است.


وضع اقتصادی

کسانی که به منطقه کردستان عراق سفر کرده باشند به خوبی می‌دانند بیشتر اقلام خوراکی و میوه و سبزیجات مورد مصرف این منطقه از ایران وارد می‌شود، به گونه‌ای که در میان مردم شایع است اگر ایران برای سه روز مرزهای خود راببندد، قحطی در منطقه بروز می‌کند، با این وجود سیاست کلی منطقه خودمختار عدم تحریک جمهوری اسلامی به واسطه وابستگی‌های روزمره اقتصادی است. اما در طی یکی دو سال اخیر و به موازات توسعه اقتصادی حریم کردستان، تجار و بازرگانان ترک تبار نیز بخش عمده‌ای از نیازهای مردم را با بهایی کمتر از آنچه که از ایران وارد می‌شد تامین کردند تا در دراز مدت جا پای خود را در این اقلیم رو به توسعه محکم کنند، از همین رو و با وجود گران شدن برخی اقلام خوراکی و مایحتاج عمومی طی روزهای گذشته در سلیمانیه و اربیل، مردم منطقه خاطرشان از بروز قحطی احتمالی راحت است و می‌دانند که گرسنه نخواهند ماند.


تحلیل های فرامنطقه‌ای و رایج

به موزات همه‌ی این تحلیل‌ها، یک وبلاگ‌نویس محلی در شهرستان کامیاران به نکته ای اشاره کرده است که شاید چندان دور از واقعیت نباشد. این نویسنده جوان بر این باور است از آنجایی که آمریکایی‌ها در حال مذاکره با مسوولان عراقی برای سپردن امور امنیتی این کشور به نیروهای بومی هستند و قصد خروج از عراق را دارند، جمهوری اسلامی تلاش می‌کند تا با ناامن جلوه دادن منطقه مقامات آمریکایی را وادار به تجدید نظر در تصمیم خود مبنی بر خروج از عراق کنند. وی در توجیه این فرضیه نوشته است، چنانچه نیروهای آمریکایی از موضوع و مساله عراق فراغت یابند، ممکن است نظرشان معطوف به ایران شود، ایرانی که با تمام قوا تلاش دارد تا به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و غرب نیز با تمام قوا سعی می‌کند تا مقابل این موضوع کوتاه نیاید، تا جایی که بارها از استفاده از گزینه‌ی نظامی علیه این زیاده خواهی حکوکت جمهوری اسلامی سخن به میان آمده است. با این وجود چنانچه آمریکا و غرب درگیر مساله عراق نباشد و نیروهای خود در افغانستان را نیز به حداقل کاهش داده باشد، گزینه حمله نظامی و یا درگیری با ایران گزینه‌ی چندان دور از ذهنی نخواهد بود. هر چند که این فرضیه چندان مقرون به منطق نیست و نقل قول‌ها و تحلیل‌های  حمایت از سوریه در مقابل حملات احتمالی ترکیه یا ناتو توسط جمهوری اسلامی از قوت بیشتری در میان اهالی کردستان برخوردار است.

 


 


روح‌الله حسینیان: هاشمی آدمی نیست که به این زودی کنار بکشد و کوتاه بیاید

یکی از نماینده‌های اصول گرای مجلس هشتم در زمینه انتخابات آتی مجلس گفت که اصلاح‌طلبان در این عرصه شرکت خواهند کرد و تلاش می‌کنند «افراد نسوخته» را روی کار آورند.

به گزارش خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، شب گذشته در همایشی در شیراز گفت که اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که در انتخابات مجلس افرادی را به روی صحنه آورند که «تا حدودی مقبولیت» داشته باشند و شورای نگهبان هم آنان را تایید کند.

آقای حسینیان در زمینه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات به دیدارهای این گروه با هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و با بیان اینکه این ملاقات‌ها «قبل از واقعیت یک مانور قدرت» است اظهار داشت «هاشمی آدمی نیست که به این زودی کنار بکشد و کوتاه بیاید و خود را بازنشسته کند چراکه او به دنبال تفکر خود است.»

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی هدف از دیدارها و ملاقات‌های اعضا و جریان‌های اصلاح‌طلب با هاشمی را «تعیین یک رهبر» برای جریان اصلاح‌طلب دانست و گفت این گروه می‌خواهد با این دیدارها «رهبری برای خود ایجاد کنند و برای آنها بهترین فردی که سری در نظام و جریان فتنه دارد هاشمی است.»

در شرایطی که اصلاح‌طلبان و سید محمد خاتمی برای حضور در انتخابات آتی مجلس شروطی را تعیین کرده‌اند، این روزها گروه‌ها و چهره‌های فعال سیاسی مواضع مختلفی می‌گیرند، اما تقریبا همه‌ی اصول‌گرایان براین باور هستند که این شرایط محقق نخواهد شد و نفس «شرط تعیین کردن برای نظام اساسا نابجاست.»

در همین زمینه مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور، نیز امروز پنجشنبه با رد شرایط اصلاح‌طلبان به خبرنگاران گفت: «نظام برای خودش شروط را از قبل تعیین کرده است. ما ملتزم به آن هستیم و نیازی به شروط دیگران نیست.»

به گزارش مهر آقای پورمحمدی در حاشیه همایش جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه امیدوار است اصلاح‌طلبان نیز در انتخابات شرکت کنند افزود: «نباید برای حضور در انتخابات شرط گذاشت و این دیگران هستند که باید خود را با نظام و انقلاب تطبیق دهند نه اینکه برای حضور در عرصه انتخابات شروطی را تعیین کنند.»

آیت‌الله خامنه‌ای گفت مجلس در مقابل دولت رذالت نشان داد

روح‌الله حسینیان در بخش دیگری از سخنان خود از نارضایتی آیت‌الله خامنه‌ای از چالش  مجلس با دولت خبر داد و گفت «بعد از برخورد مجلس، هیات رییسه به همراه روسای کمسیون‌ها به خدمت رهبری رسید و من رهبری را هیچ وقت به این ناراحتی ندیده بودم که ایشان فرمود: مجلس در مقابل دولت رذالت نشان داد.»

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی همچنین نمایندگان مجلس را سه طیف دانست و در این زمینه اظهار داشت: «یک طیف از نمایندگان اصول‌گرا و وابسته به هاشمی رفسنجانی یا رضایی هستند و از روز اول هم به دولت احمدی‌نژاد به عنوان یک دولت رقیب نگاه می‌کردند. طیف دیگر اصول‌گراهای حامی دولت هستند و طیف سوم نیز اصلاح‌طلب‌ها هستند که بعد از دور کاری احمدی‌نژاد کل مجلس یک‌پارچه موضعی مخالف احمدی‌نژاد داشت.»

آقای حسینیان در ادامه سخنان خود به انتخاب احمدی‌نژاد در سال ۸۸ اشاره کرد و در این زمینه هم گفت:‌ «ما از انتخاب احمدی‌نژاد پشیمان نشده‌ایم و با بصیرت رییس جمهور را انتخاب کرده‌ایم چراکه در خدمت‌رسانی ۱۰۰ پله بالاتر از موسوی و کروبی است؛ ما از احمدی‌نژاد حمایت و از جریان انحرافی نیز دوری می‌کنیم.»

وی با اشاره به «جریان انحرافی» نوع انحراف مشایی را خطرناکتر از انجمن حجتیه‌ای‌ها دانست و گفت که در ذهن و فکر مشایی برخی از انحراف‌ها و ایده‌های سروش احساس می‌شود، «چراکه عدم پایبندی به ولایت و مرجعیت، استقلال فکری در مرجعیت و وارد شدن به مسائل موسیقی نشان می‌دهد انحراف او بسیار خطرناک است.»

روح‌الله حسینیان در پایان نیز با بیان اینکه مبدا فکری انجمن حجتیه و جریان انحرافی یکی است گفت که مشایی از ابتدا عضو انجمن حجتیه بود و زمانی که وزارت اطلاعات شکل گرفت او به وزارت اطلاعات معرفی شد.


 


رویارویی با احمدی‌نژاد؛ اخراجی‌های دولت متحد می‌شوند

 

خبر آنلاین در باره این تشکل جدید می‌نویسد که هسته اولیه این ائتلاف سیاسی پیش از این در فضای سیاسی ایران با عنوان و تابلوی «رایحه خوش خدمت» شناخته می‌شد.

 

فارس نیوز هم از همکاران قبلی دولت های نهم و دهم، برخی اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، برخی اعضای قرارگاه عمار و افرادی همچون رسایی، آقا تهرانی، باقری‌ لنکرانی، غلامحسین الهام، صادق محصولی، علی‌اصغر زارعی، کوچک زاده، کوثری و روح‌الله حسینیان به عنوان اعضای این تشکل نام می‌برد.

 

این چهره ها که پیش از این از حامیان سر سخت احمدی‌نژاد بوده‌اند پس از حذف از کابینه یا پس از درگیری‌های احمدی‌نژاد با رهبر ایران و خانه‌نشینی چند روزه او، به صف منتقدان دولت و نزدیکان او از جمله مشایی و بقایی پیوسته‌اند.

 

در ادامه گزارش شده است که اعضای این تشکل چند دیدار با روحانیون تندرو اصول‌گرا از جمله مصباح یزدی برای کسب حمایت داشته‌اند.

 

همچنین روح الله‌حسینیان وزیر سابق اطلاعات در دوره هاشمی رفسنجانی و نماینده فعلی مجلس، که پیش از این از حامیان تندرو احمدی نژاد در مجلس بود در مورد تشکیل جبهه پایداری انقلاب اسلامی و اهداف آن گفته است: «بعد از خانه‌نشینی احمدی‌نژاد یک نا امیدی در بین جوانان حامی احمدی‌نژاد شکل گرفت و تصمیم بر این شد که ما نباید اجازه دهیم دوستان به خصوص در شهرستان‌ها جذب گروه‌ها و یا خود را سرگرم مسائل روزمره کنند و بی تفاوت شوند. از همین رو جبهه پایداری انقلاب اسلامی را نه به عنوان حزب یا گروه سیاسی بلکه در مرحله اول به عنوان یک جریان فرهنگی و تشکیلاتی تشکیل دادیم.» حسینیان همچنین خبر از گردهمایی فعالین ستادهای احمدی‌نژاد در پنج شنبه هفته آینده، با سخنرانی آیت‌الله خوشوقت و آیت‌الله مصباح داد.

 

به نظر می رسد اصول‌گرایان حامی رهبر ایران با تشکیل این ائتلاف قصد دارند حامیان جوان احمدی‌نژاد را برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده در مقابل او قرار دهند و از این پتانسیل به نفع جریان خود استفاده کنند. گفتنی است بسیاری از اعضای ستادهای احمدی‌نژاد در دو انتخابات ریاست جمهوری قبلی از اعضای فعال پایگاه‌های بسیج و نیروهای موسوم به حزب‌الله بوده‌اند.


 


ورشکستگی چاپخانه‌های ایران به علت واردات و بی‌کفایتی دولت

 

گفته می‌شود بیش از ۹۰۰ تُن انواع کاغذ و مقوا به ارزش بیش از یک میلیارد تومان در سه ماهه اول امسال وارد ایران شده است. این واردات بیش از حد و بدون برنامه موجب رکود بازار این محصول شده است.

۲۰۰ تن از این کاغذ، گلاسه، ۲۵۰ تن آن مقوای نوع پاندا، ۲۵۰ تن مقوای کره‌ای (نوع اژدها) و ۲۰۰ تن هم مقوای پشت طوسی بوده است.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت تعاونی صنف چاپخانه‌داران تهران اخیراً از ناکافی بودن این میزان واردات سخن گفته و از خریدهای کلان‌تر برای ۴۴۶ عضو خود در سال جاری خبر داده است.

علاوه بر این، فضای کم‌رمق صنعت نشر ایران نیز باعث شده تا در تازه‌ترین مورد ۶ چاپخانه‌دار در تهران به دلیل زیان‌دهی و عدم برگشت سرمایه، سهام‌شان را واگذار و این حرفه را رها کردند.

به گزارش مهر، چاپخانه‌های «آشنا»، «شاهین»، «مرکز»، «نیک»، «سپیده» و «دقت‌پور» که همگی در تهران فعال بودند، ورشکست شده‌اند.

مدیران این چاپخانه‌ها، دلیل این اقدام خود را کمبود شدید سفارش‌ها و واردات بیش از حد محصولات چاپی که امکان کار روی آنها در داخل کشور وجود دارد، عنوان کرده‌اند.

دیگر مدیران چاپخانه‌های ایران نیز نسبت به اجرایی نشدن وعده دولت مبنی بر ارائه بسته‌های حمایتی صنعت چاپ در قالب عرضه تسهیلات بانکی به واحدهای چاپی، اعتراض کرده‌اند و گفته‌اند که در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

 


 


مسایلی که پیش نمی‌‌آیند، راه حل‌هایی‌ که پیدا نمی‌‌شوند!

از خواص زیبای نظام مقدس یکی‌ هم این است که اصولأ مساله و مشکلی‌ در آن به وجود نمی‌‌آید، تا یک وقت خدای نکرده راه حلی‌ هم برایش پیدا شود! مسایل همگی‌ دسیسه‌های دشمن، منافقین، بیگانگان و یا حداکثر از القائات فریب خوردگان است!

یکی‌ از مسائل جدیدی که- این بار نه توسط خود گردن کلفت‌های نظام، بلکه به وسیله ی کسانی‌ که سودای اصلاح سر تا پای نظام را دارند!- در حال مطرح نشدن است، بحث «تقلب در انتخابات ۸۸» است!

بحث شرین اصلاح‌طلبانه‌ی شرکت در انتخابات بعدی نظامی که دوستان اصلاح‌طلبمان همین ۲ سال پیش مدعی بودند تقلب وحشتناکی در انتخابات کرده، داغ داغ است! اصلاح‌طلبان شرط پشت شرط است- و یا به قول غفوری فرد: ناز پشت ناز است- که برای شرکت در انتخابات می‌گذارند. اما خیلی‌ خوب هم دقت دارند به ادعای تقلب در انتخابات ۸۸، نزدیک نشوند. انگار نه انگار که تا همین چند وقت پیش مدعیان رهبری جنبشی بودند موسوم به «سبز» با شعار «رای من کو» و ادعای اصلیش این که «نظام رای ما رو دزدید!»

خب بالاخره ما که نفهمیدیم سرنوشت اون جنبش چی‌ شد؟ نتیجه‌ی اعتراضش چی‌ شد؟ قانع شد؟ نشد؟ ادعاش رو پس گرفت؟ رهبرش کی‌ شد؟ این‌هایی که الان می‌گویند ما اصلاح‌طلبیم و می‌خواهیم با قدرت تو انتخابات شرکت کنیم، ۲ سال پیش چه رنگی‌ بودند؟ رای شون کجا بود؟ خودشون کجا بودند؟

به نظر من که این اصول‌گرایان بی‌‌نوا حق دارند وقتی‌ می‌گویند «اصلاح‌طلب‌هایی‌ که دوست می‌دارند در انتخابات شرکت کنند، باید تکلیفشون رو با فتنه سبز مشخص کنند!»

دوستان و رهبران اصلاح‌طلب! ۳۰ سال بود که توی نظام همه چی‌ آروم بود، و هیچ مساله یی به جز «نیرنگ دشمن» نبود که نبود! بالاخره بعد از ۳۰ سال شما عزیزان جرات کردید و یک مساله رو مطرح کردید که «آقا! مثل این که تقلب شده!» که دستتون هم درد نکنه!


دوستان! بیائید و نیکی‌ رو در حق مردم تموم کنید، حالا که به سلامتی‌ و خوشی‌- حالا با چند تا شرط اضافی- دارید تشریف می‌برید که در انتخابات بعدی شرکت کنید، بیائید و تکلیف یک سری هاج و واج مثل من رو مشخص کنید که در نهایت سرانجام اون ادعاهای ۲ سال پیش آخه بالاخره دقیقا چی‌ شد!

شما با این عمل خداپسندانه می‌توانید تکلیف عده‌ای جوان سبز بلا تکلیف را مشخص کنید. در این صورت هم جوانمردی کرده‌اید و هم شجاعت به خرج داده‌اید و هم برای اولین بار و پس از ۳۳ سال اولین کسانی‌ خواهید بود که در نظام مقدس یک مساله را به مردم نشان داده‌اید که «طرح شد! اما راه حلی‌ پیدا نکرد!». و به این ترتیب امتیاز برداشتن اولین گام شجاعانه به سمت حل مسایل- یعنی‌ طرح مسایل و نتیجه‌گیری در مورد درجه ی سختی آن- در ایران را به خود اختصاص داده‌اید!


 


حمله گنجی به هاشمی «تروریست» و «جنایت‌کار»

اکبر گنجی هیچ‌گاه با هاشمی رفسنجانی کنار نخواهد آمد. برخلاف برخی که خود را روشن‌فکر دینی نام نهاده‌اند و وجود هاشمی را به نفع ایجاد دموکراسی در ایران می‌دانند.

گنجی در مقاله اخیرش ابتدا به خاستگاه مدیران دولت فعلی می‌پردازد. مدیرانی که در خدمت دولت هاشمی رفسنجانی بوده‌اند: «هاشمی رفسنجانی و سایت هایی که به راه انداخته می خواهند احمدی نژاد را به مخالفان خشونت ستیز "جمهوری فقیهان و نظامیان" وصل کنند.اما واقعیت را در عصر ارتباطات نمی توان به راحتی تحریف کرد. محمود احمدی نژاد استاندار هاشمی رفسنجانی در اردیبل بود. محمد رضا رحیمی- معاون اول احمدی نژاد، استاندار هاشمی رفسنجانی در کردستان بود و در همان زمان در کردستان مجالس احضار ارواح برپا می کرد.سید محمد جهرمی- وزیر کار اولین کابینه ی احمدی نژاد- استاندار هاشمی رفسنجانی در استان همدان(۱۳۷۱- ۱۳۸۶۸) و استاندار استان فارس(۱۳۷۶- ۱۳۷۱) بود.منوچهر متکی- وزیر خارجه ی کابینه ی اول و دوم احمدی نژاد- در دولت هاشمی رفسنجانی معاون امور بین الملل وزارت خارجه (۱۳۷۱- ۱۳۶۸) و سپس سفیر ایران در ژاپن شد.پرویز داودی- معاون اول رئیس جمهور در کابینه ی اول احمدی نژاد- در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی بود. محمد سعید کیا- وزیر مسکن و شهرسازی کابینه ی اول احمدی نژاد- وزیر راه و ترابری هاشمی رفسنجانی بود. طهماسب مظاهری- رئیس کل بانک مرکزی احمدی نژاد- دبیرکل بانک مرکزی هاشمی رفسنجانی(۱۳۷۳- ۱۳۷۰) و قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی فولاد(۱۳۷۶- ۱۳۷۳) در دولت او بود. مصطفی پورمحمدی- وزیر کشور کابینه ی اول احمدی نژاد- در دولت هاشمی رفسنجانی جانشین وزیر اطلاعات(علی فلاحیان) بود و بعداً رئیس اطلاعات خارجی شد. این فهرست را می توان ادامه داد.»

گنجی سپس با آوردن مثالی، احمدی‌نژاد را میوه هاشمی می‌خواند: «احمدی نژاد یکی از میوه های بذری است که هاشمی رفسنجانی در دهه ی اول انقلاب کاشت. درست همان زمانی که در نماز جمعه ی تهران می‌گفت:"مخالفان مثل سگ پارس می کنند"، "اروپائیان مثل گاو شراب می‌خورند"، "مخالفان ما در خارج دختران ایرانی را به صهیونیست‌ها هدیه می‌کنند"، "ما نياز نداريم به خفقان، اگر نياز داشتيم و انقلاب ايجاب می ‌کرد، هيچ ابايی نداشتيم...اگر اين انقلاب، یک  روزی نياز به خفقان، پيدا کرد، خفقان پيش می ‌آوريم، اما امروز هنوز ايجاب نکرده"، "لیبرال ها مثل حیوان در جامعه ی خودمان"هستند و "حکومت دست لیبرال ها[بازرگان] بود و آمریکائیان داشتند بر می گشتند.»

سپس به گفته‌ای از عبدالعلی بازرگان در باره رفتار و گفتار هاشمی در اوائل انقلاب اشاره می‌کند: «در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، آقای هاشمی رفسنجانی در پاسخ مهندس بازرگان، دکتر یزدی و مهندس صباغیان (از نمایندگان آن دوره) که معترض به سلب آزادی ها و سرکوب ها بودند، به طور خصوصی گفته بود: " شاه مختصری آزادی داد، قدرت را از دستش گرفتیم. ما آزادی نمی دهیم کسی از ما بگیرد" و ایشان نیز پاسخ دادند: "شاه هم نمی خواست آزادی بدهد، اما مردم از او گرفتند. از شما هم خواهند گرفت".»

گنجی به تناقض دیگر هاشمی رفسنجانی در مورد روابط خارجی «گیر» می‌دهد. هاشمی که مدعی است مشکلات روابط خارجی بیشتر مربوط به دوره‌های ریاست جمهوری دیگران است، فراموش کرده که اطلاعات در مورد ترورها و آدم‌کشی‌ها در دوران ریاست جمهوری او در اینترنت موجود است. گنجی با اشاره به فراخوانده شدن سفرای اروپایی از ایران در دهه ۹۰ و دوران هاشمی می‌نویسد: «مخالفان ایران در خارج از کشور در کدام دوران ترور گردیدند؟ دوران هشت ساله ی ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، دوران قتل عام مخالفان در خارج از کشور توسط سربازان گمنام امام زمان(پرسنل وزارت اطلاعات) بود.این ترورها تا آنجا پیش رفت که در پایان سال ۱۳۷۵ اتحادیه ی اروپا تمامی سفرای خود را از ایران فراخواند. در داخل کشور هم پروژه‌ی قتل های زنجیره‌ای توسط وزارت اطلاعات در همین دوران به اجرا گذاشته شد. پس از دوران ریاست جمهوری هاشمی و تهدید جدی دول غربی، پروژه ی ترور مخالفان در خارج تعطیل شد. به گونه ای که در دوران احمدی نژاد هیچ یک از مخالفان در خارج ترور نشده اند. ضمن آن که در دو سال گذشته مخالفان در خارج از کشور بیشترین فعالیت- نسبت به گذشته- را علیه رژیم داشته اند.»

گنجی سپس ماجرای انفجار در مرکز نظامی آمریکا در عربستان سعودی را زنده می‌کند که در دوران هاشمی رفسنجانی رخ داد. لازم به ذکر است که علیرغم متهم شدن ایران به نقش داشتن در این انفجار، رابطه هاشمی رفسنجانی با خانواده سلطنتی ریاض قوی‌تر هم شد. گنجی در باره انفجار ظهران می‌نویسد: «ترورهای خارجی وزارت اطلاعات هاشمی در نهایت به فراخواندن سفرای غربی از ایران منجر شد. اما "تروریسم دولتی" فقط معطوف به مخالفان مقیم خارج نبود. در روز ۲۵ ژوئن سال ۱۹۹۶ (۱۳۷۵) در اثر انفجار یک کامیون بمب گذاری شده در پایگاه نیروهای آمریکایی در  الخبر عربستان، ۱۹ سرباز آمریکایی کشته  و حدود ۴۰۰ تن زخمی شدند. اف.بی.آی بر این نظر بود که این عملیات کار ایران بوده است. ویلیام پری وزیر دفاع کلینتون، طی یک سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا اعلام داشت، به دنبال حادثه ی الخبر، پنتاگون طرحی برای حمله به پایگاههای نظامی ایران(از جمله پایگاههای هوایی و دریایی) آماده کرده بود، اما شواهد ارائه شده نتوانست  رئیس جمهور را قانع نماید که انفجار کار ایران بوده است، وگرنه، حمله قطعی بود[۱۸]. عربستان سعودی، به دلائل مختلف، شواهد چندانی در اختیار آمریکا نگذارد و مظنونان حادثه را هم به آمریکا تحویل نداد. این امر موجب شد که آمریکا، عربستان را متهم نماید که برای رهایی حامیان تروریست ها، اقدام به این عمل کرده است. در ۲۱ ژوئن سال ۲۰۰۱، جان اش کرافت، دادستان کل آمریکا، در کیفرخواستی که برای این پرونده ارائه کرد، رسماً دولت ایران را  به دخالت در آن بمب گذاری متهم نمود.حسن روحانی هم در ۳۰ آبان ۱۳۸۶ اعلام کرد که آمریکا بعد از حادثه ی الخبر می‌خواست به ایران حمله کند که ما با تدبیر مانع آن شدیم.»

گنجی، رابطه خوب خاندان آل سعود را با نادیده گرفته شدن نقش هاشمی یادآور می‌شود: «با توجه به این مقدمات، تعریف و تمجیدهای هاشمی رفسنجانی از خاندان سلطنتی سعودی بی جهت نیست. مقامات دولت سعودی بعدها این مدارک را به یکی از مقامات ایرانی که اینک جزو روحانیون مخالف است، نشان دادند و خطاب به او گفتند:تکلیف خود را با ما مشخص کنید؟ شما نمی توانید در کشور ما دست به انفجارهای تروریستی بزنید و از روابط دوستانه سخن بگوئید. پس از دوم خرداد ۱۳۷۶ و آمدن سید محمد خاتمی، اصلاح طلبان بارها و بارها اعلام کردند که اگر خاتمی پیروز نشده بود، ایران قطعاً مورد تهاجم نظامی آمریکا قرار می گرفت. این بلایی است که شخصیتی که به طور جد می کوشد تا چهره ای میانه رو از خود به نمایش بگذارد، بر سر ایران و ایرانیان آورد. اما اینک تاریخ را تحریف کرده و تصویری کاذب از آن بر می سازد.هاشمی حتماً فراموش نکرده است که هر وقت آمریکایی ها را می زدند، او طی مصاحبه ای اعلام می کرد "تیرهای غیبی بود".»

گنجی به عنوان شاهد نقش هاشمی در ترورهای برون مرزی، پرونده «انفجا آمیا» را بیرون می‌کشد: «میانه روی های سیاستمدار مصلحت گرای ایران محدود به پرونده ی الخبر نیست.پرونده ی آمیا هم متعلق به همین دوران با شکوهی است که هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور بود. در ۲۷ تیر ۱۳۷۳ مرکز یهودیان بوینوس‌آیرس، آمیا، بر اثر یک انفجار مهیب ویران شد که در اثر آن ۸۵ نفر جان خود را از دست داده و حدود ۳۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند. اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت، علی‌اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه وقت، احمد وحیدی، فرمانده وقت سپاه قدس (نیروی برون مرزی سپاه) و محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و علی فلاحیان وزیر اطلاعات هاشمی از متهمان انفجار آمیا هستند که حکم بازداشت بین‌المللی آن‌ها توسط دادستانی آرژانتین صادر شده است. این پرونده همچنان گشوده است و نه تنها خاتمی در دوران ریاست جمهوری اش که احمدی نژاد هم به عنوان رئیس جمهوری فعلی ایران باید پاسخگوی آن باشد.»

گنجی همچنین به نقش هاشمی در کمک به حزب‌الله لبنان و «آدم‌ربایی» و «ترور» توسط این گروه اشاره می‌کند و آن‌را «پیش بردن سیاست خارجی از طریق آدم ربایی و جنایت» می‌خواند. گنجی می‌نویسد: «هاشمی رفسنجانی در بخش دوم مصاحبه ی با دیپلماسی ایرانی گفته است: مواضع ما در مورد حزب الله لبنان، حماس فلسطین و اسرائیل که فرق نکرده است. از اول انقلاب همین وضع را داشتیم. حزب‌الله که الان تأسیس نشده و همه می‌دانند که با کمک چه کسانی و از کی تأسیس شدند. حماس هم این‌گونه است. دشمنی ایران با اسرائیل هم خیلی روشن بود. آقای هاشمی رفسنجانی و دوستانشان برای چه امری حزب الله و حماس را تأسیس کردند؟ یکی از مهمترین مقاصدشان این بود که به وسیله ی حزب الله غربیان را در لبنان می ربودند و از این طریق مسائل و مشکلات سیاست خارجی ایران را حل و فصل می کردند. داستان سفر مک فارلین به تهران بخشی از همین پروژه بود.آمریکایی هایی که توسط حزب الله ربوده می شدند، از طریق ژاپن و ترکیه و دیگر واسطه ها در مقابل اجابت درخواست های زمامداران جمهوری اسلامی آزاد می گردیدند.خوشبختانه گزارش های این نوع مبادلات، تا حدود زیادی در خاطرات او- و ماجرای مک فارلین به گزارش هاشمی- موجود است.هاشمی در مقدمه ی اوج دفاع به "قدرت آدم ربایی ایران" اشاره کرده و می نویسد: از نمونه های جالب در این سال، در خصوص توجه به قدرت ایران و ضعف بعث عراق، داستان سریال مانند و طولانی معامله ی سلاح در مقابل وساطت ایران در نجات گروگان های غربی است...مذاکرات مکرر و طولانی...به شروع تحویل سلاح و شروع آزادی گروگان ها...[منجر] می شود...در فاز دوم هم سلاح هایی در مقابل وساطت خود به دست آوردیم'»

گنجی در پایان مقاله خود به روش انتقام‌جویانه هاشمی نیز اشاره می‌کند که با توسل به محوریت آیت الله خامنه‌ای به دنبال تضعیف احمدی‌نژاد است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته