-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مرداد ۵, چهارشنبه

Latest News from 30Mail for 07/27/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/5/5

مهدی رستم پور
رادیو فردا

از روز جمعه ۳۱ تير، پيکر ليلا اسفندياری در ارتفاعات هيماليا و بين شکاف های يخی آرام گرفته است. زنی که صعودهای زمستانی اش از مسيرهای مختلف به دماوند و صعودش از ديواره علم کوه، فقط گام های نخست او در بلندپروازی های بی نظيرش در اين رشته ورزشی بود.

اولين زن ايرانی بود که «نانگاپاربات ۸۱۲۶ متری» به عنوان دومين قله دشوار جهان را فتح کرد و در همان صعود، سرپرست گروهی بود که تمام اعضايش مردان زبده کوهنوردی ايران بودند.

باز به عنوان اولين زن ايرانی به انتهای غار پراو در کرمانشاه رسيد و صعودش به يخچال دره‌‌ يخار نيز موفقيت آميز بود.

برايش غار و صخره و کوه و يخچال تفاوتی نداشتند. قصد پيمايش عميق‌ترين غار دنيا در سوچی روسيه را داشت اما پليس روسيه به ايرانی ها اجازه نمی داد وارد آبخازيا شوند.

در صعود به قله «کی دو» هم تا آستانه موفقيت کامل پيش رفت. قله هشت هزار متری گاشربروم۲ آخرين نقطه ای بود که او بر آن گام گذاشت. جايی که حتی زبده ترين کوهنوردان جهان، برای برداشتن هر قدم بايد پنج بار نفس بکشند.

ليلا ديسک کمر داشت و جراحی هم کرد. گويا ريسک اين عمل به قدری بالا بوده که خطر فلج شدن را هم در پی داشته اما ليلا با تمام مصائب مالی که او را در تنگنا قرار داده بود؛ نه تنها بر اين عارضه غلبه می کند، بلکه ارتفاعات هيماليا را هم زير پا می گذارد.

سيمای ليلا؛ آن روی ديگر

ليلا اسفندياری و ماجراهای حيرت انگيز صعودهای انفرادی اش به مرتفع ترين قلل جهان؛ فقط زمانی بر سر زبان ها افتاد که در بام جهان لغزيده و پايين افتاده بود.

همان جا که وصيت کرده بود اگر افتادم، بگذاريد بمانم. می خواهم «بام جهان» آرامگاه ابدی ام باشد.

زنی که به خاطر انجام يک مصاحبه بدون روسری، محبوبيتی نزد مقامات ورزش ايران و فدراسيون کوهنوردی نداشت. آن ها که موفقيت های بين المللی ورزشکاران ايرانی را مصادره می کنند، در تمام اين سال ها رغبتی به پوشش اخبار بانوی بی نظير کوهنوردی ايران نداشتند. جستجويی در خبرگزاری های دولتی و آرشيو و سايت فدراسيون کوهنوردی جمهوری اسلامی ايران، گواه اين موضوع است.

جايی که حتی خبر صعودهای تفريحی و دسته جمعی به «اشترانکوه» نيز شرح داده شده اما درباره تنهايی ليلای ايران در کمپ K۲ و در ميان تيم های مجهز کوهنوردی اتريش، ايتاليا، آمريکا و کره جنوبی، چيزی نوشته نشده است!

ليدا اسفندياری، خواهر کوچکتر ليلا و صندوقچه اسرار زندگی اعجوبه ای است که از شعار دادن بيزار بود اما يک شعار را هميشه زمزمه می کرد: «زن ايرانی می تواند.»

حالا از ليلا اسفندرياری به عنوان يکی از چهره های ماندگار تاريخ ورزش ايران ياد می شود. اما ليدا از رازهای سر به مهری سخن می گويد که ابعاد تازه ای از شخصيت چند وجهی اين قهرمانی ملی را نمايان می کند.

ليدا مقیم دانمارک است. سه روز پس از مرگ لیلا با او گفتگو کردیم:

خانم ليدا اسفندياری، از انعکاس گسترده اين خبر در رسانه ها مشهود است که  حالا بسياری از مردم، از زندگی ليلا در ارتفاعات آگاه شده اند. از زندگی زمينی ليلا اما اطلاعات چندانی در دست نيست.

لیدا اسفندیاری: ما خانواده ای پر جمعيت بوديم. او ۱۳ سال از من بزرگتر است و اولين خاطراتی که از او دارم، عشق او به درس و مطالعه زير نور شمع بود. روحيات  خانواده ما به شدت سنتی بود.

دختران خانواده، تمايلی به پذيرفتن اين سختگيری های افراطی نداشتند اما از مقابله با آن نيز عاجز بودند.

ليلا همان طور که خودش هم گفته است؛ ناگزير به تحصيل در رشته ميکروبيولوژی شد. من و مادرم نيز همراه با او راهی شمال ايران شديم که محل تحصيلش بود.

با سماجت درسش را می خواند اما هيچ فرصت و امکانی را برای نقاشی هدر نمی داد. از روی مقوا گرفته تا حتی کوزه های گلی.

چگونه ناگهان شيفته طبيعت و کوهنوردی شد؟

ارتباط او با طبيعت، کليشه ای نبود. ارتباطی به شدت درونی و غير قابل توصيف بود. گرچه از معدود جلوه های بيرونی اش می توانم به علاقه وافر او به فيلم رقصنده با گرگ ها اشاره کنم. يا مثلاً ساختن اجسامی که با اشک شمع ها شکل می گرفتند.

يا اين که هيچ وقت احساس نمی کرد بايد با طبيعت مبارزه کند و بر آن غلبه کند. ارتباطش با کوه و کمر هميشه بر پايه احترام متقابل بود. هميشه می گفت بايد ببينم آيا اين کوه، اجازه می دهد صعودش کنم يا نه.

وقتی که تحصيلاتش تمام شد برگشتيم گوهردشت. يک روز با وانت آمد و شمع های گريانش را با دقت بسته بندی کرد و رفت که زندگی مستقل خود را آغاز کند.

استقلالی که خانواده ام بهای سنگينی برايش مقرر کردند. بی آن که کوچکترين خطايی از او سر زده باشد، از ديدن من و حضور در جمع خانواده محروم شد. ليلا اما مخفيانه می آمد و به من سر می زد.

آخرين ديدار حضوری مان در سال ۲۰۰۰ و در فرودگاه بود که من برای هميشه از ايران خارج شدم.

او در اتاقکی ۶ متری زندگی می کرد. بدون حمام و آشپزخانه و امکانات اوليه زندگی. کوهنوردی را هم همين طور شروع کرد. با هيچ شروع کرد. يگانه سرمايه اش فقط اراده ای بی مانند بود که نمی شد اندازه گيری اش کرد. 

او يکی از بهترين کوهنوردان جهان بود. در حالی که ميزان تمرينات و سابقه کوهنوردی فنی اش بسيار کمتر از حدود معمول برای هيماليانوردان است. اين عجيب نيست؟

شايد اين اظهاراتم خانواده ام را برنجاند اما واقعيت های زندگی يک قهرمان ملی را نمی شود از مردمی که دوستش دارند پنهان کرد.

اين حقيقت محض است که او فقط به خاطر حفظ هويت فردی و انسانی اش از آغوش خانواده طرد شد. امروز همه ليلا - ليلا می کنند اما او از اعماق فقر و نداری تا بام جهان را تنهايی و با پای پياده طی کرد.

او خانه اش را فروخت تا هزينه های صعود به گورستان مشهورترين کوهنوردان جهان يعنی گاشربروم را تامين کند.

هميشه پای تلفن التماسش می کردم که نرود اما او هدفش را می شناخت. می دانست به کجا قرار است برسد. ليلا فقط زمانی آرام گرفت که چند ساعت قبلش، از مرزهای جاودانگی عبور کرده بود.

پنج صبح بيدار می شد. از خانه می زد بيرون و خودش را می رساند به ارتفاعات نزديک محل زندگی اش. سپس به سرعت راهی بيمارستان محل کارش می شد. تا غروب کار می کرد و پس از آن هم تمرينات بدنسازی. 

با وجودی که صداوسيما و رسانه های دولتی علاقه زيادی به انعکاس موفقيت زنان ورزشکار ايرانی دارند، اما در تمام اين سال ها غير از چند مورد گذرا، علاقه ای به مطرح کردن نام ليلا نداشتند. شما علت اين موضوع را در چه می بينيد؟

او يک مصاحبه ای هنگام صعود به K۲ انجام داده بود. و مسئولان ورزش به جای اين که به موفقيتش بپردازند و هيماليا نوردی يک دختر ايرانی را ستايش کنند، او را ملامت کردند که چرا روسری برسر نداشته!

در ماجرای درگذشت سامان نعمتی در راه صعود به قله نانگاپاربات نيز خيلی ليلا را تحت فشارهای روحی قرار دادند. در حالی که او تمام تلاشش را برای منصرف کردن مرحوم نعمتی برای بازگشت به پايين انجام داده بود.

آن مسئولان حالا بايد به اين سوال پاسخ بدهند که در فقدان ليلا، چقدر خودشان را مقصر قلمداد کرده اند!

اين همه کانون و هيات و انجمن کوهنوردی، صخره نوردی و غارنوردی دولتی هست در ايران. وقتی ليلا خانه اش را فروخت و ناگزير، از محل کارش استعفا داد هيچ کدامشان هيچ حمايتی از ليلا نکردند.

حالا خيلی مضحک است که حکومت و دستگاه تبليغاتی صداوسيما بخواهند نام ليلا را مصادره کنند.

نکته بعدی، حضور کامل ليلا در تظاهرات خيابانی پس از انتخابات رياست جمهوری در ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ بود. او در تمام روزهايی که مردم کشورمان در خيابان ها جان می دادند، پا به پای آن ها بود.

هدف او از مشارکت در اعتراضات خيابانی چه بود؟

ليلا پابه پای مردم فرياد آزادی خواهی را سر می داد. او همواره مدافع سرسخت حقوق پايمال شده زنان ايرانی بود و هرگز اين گفتمان مسلط در جمهوری اسلامی را نپذيرفت که زن جنس دوم است.

هر بار که تظاهراتی در ايران سر می گرفت به شدت نگرانش می شدم و به سختی موفق می شدم پيدايش کنم و جويای وضعيتش شوم.

روزی که ندا آقا سلطان را کشتند، طبق معمول او نيز در خيابان بود. وقتی توانستم شماره اش را بگيرم نفس نفس زنان گفت تو چرا خانه هستی؟ رفته ای اروپا که بنشينی توی خانه؟ مگر آن جا ايرانی ها تظاهرات ندارند؟

به گفت وگو با من ادامه نداد. می گفت ما که در خارج هستيم، از اين طريق می توانيم صدای مردم ايران باشيم و نبايد دريغ کنيم.

در يکی ديگر از تظاهرات ها وقتی پس از چندساعت تلاش موق شدم صدايش را بشنوم، متوجه شدم که به شدت آسيب ديده است. ضربات باتوم بسيجی ها روی پيکر نازنين، پاک و بی گناه خواهرم فرود آمده بود.

با گريه به او گفتم تو يک قهرمان ورزشی هستی. تو از طريق افتخارات بين المللی ات می توانی صدای مردم ايران باشی و نبايد جانت را در خيابان ها به خطر بيندازی.

اما او به من گفت؛ خون من از خون بقيه هموطنانم رنگين تر نيست. گفت روزی خواهد رسيد که همه ما زنان ايرانی آزاد خواهيم شد.

 
* با اندک تصرف و تلخیص

 
 

1390/5/4

وحید نوروزی، مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست می‌گوید که «میزان الیاف آزبست در هوای تهران حدود ۵۰ برابر شهرهای پیشرفته دنیا است و سرطان زا بودن آلاینده آزبست محرز شده است.»

آقای نوروزی در گفتگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به این که در هر شبانه‌روز ۷ تن آزبست ناشی از لنت ترمز خودروها در هوای تهران تولید می‌شود، افزود: «هزاران کیلوگرم آزبست هم در واحدهای تولیدی مانند کارخانجات لوله‌های سیمانی، صفحات ایرانیت، مواد نسوز و رنگ‌های شیمیایی مصرف می‌شود که مستقیماً وارد محیط زیست می‌شوند. »

نوروزی با اظهار تاسف از این که در کشور ما به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده مواد آزبستی در خاورمیانه شناخته می‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست چهار سال است که مصرف آزبست در ایران ممنوع شده است!

آقای نوروزی با تأکید بر این که هوای حاوی ذرات آزبست را همه شهروندان از جمله کودکان تنفس می‌کنند، گفت: «سرطان ریه یکی از بیماری‌هایی است که به صورت مستقیم از تنفس الیاف آزبست ناشی می‌شود.»

وی ادامه مصرف آزبست کشور را اتفاقی غیر قابل بخشش دانست و گفت: «سازمان محیط زیست باید در زمینه عدم مجوز ورود آزبست به کشور به سرعت وارد عمل شود.»

آزبست نام گروهی از ترکیب‌های معدنی منیزیوم و سیلیسیوم است که بیشتر در طبیعت به صورت الیاف معدنی و سنگ یافت می‌شود. این مواد به خاطر مقاومت زیادی که در برابر گرما و آتش دارند به عنوان مواد نسوز بکار می‌روند.

منبع: مهر و بی‌بی‌سی
 


 
 

1390/5/4

مهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید که باشگاه پرسپولیس با قیمت پیشنهادی ۴۵ و باشگاه استقلال ۴۲ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار خواهند شد.

آقای عقدایی در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت که این قیمت بدون در نظر گرفتن میزان بدهی و قراردادهای بازیکنان و کادر فنی پیشنهاد شده است.

به گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی «قیمت‌گذاری این دو باشگاه با کمک یک شرکت متخصص در ارزش‌گذاری «برند» و با درنظر گرفتن میزان سرمایه، آن‌ها تعیین شده است و میزان بدهی آن‌ها نیز هنوز مشخص نیست.»

آقای عقدایی، زمان این واگذاری را شهریور‌ماه اعلام کرد و گفت که قیمت پیشنهادی سازمان خصوصی سازی باید به تصویب هئیت واگذاری نهایی برسد.

به گفته او، این اقدام تا زمان مشخص شدن وزیر ورزش به تعویق خواهد افتاد.

ناظران کنفدراسیون آسیا بار‌ها از ایران خواسته‌اند که باشگاه‌های ورزشی دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند.

در همین رابطه، علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال خردادماه امسال اعلام کرد که تا سال ۲۰۱۳، خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی انجام خواهد شد.

به گفته او، ۱۸ تیم لیگ بر‌تر و ۲۸ تیم لیگ دسته یک به سمت خصوصی‌سازی سوق داده خواهند شد.

استقلال و پرسپولیس، دو باشگاه قدیمی ایرانی در لیگ بر‌تر و از برندگان جام‌ فوتبال آسیا هستند که شهراوردهای میان آن‌ها، از مهم‌ترین رخدادهای ورزشی ایران است.

منبع: فارس و مردمک


 
 

1390/5/4

سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه درباره صدمه به زمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی به دلیل خشکی دریاچه ارومیه هشدار داده و گفته است نمک به زمین‌های کشاورزی شهر ارومیه رسیده است.

این نماینده مجلس می‌گوید: «کشاورزی شهر ارومیه در حال نابودی است و در صورتی می‌توان از این فاجعه جلوگیری کرد که سر و سامانی به وضعیت بحرانی در یاچه ارومیه بدهیم.»

آقای ذاکر در مجلس تصریح کرد: «۶ هزار هکتار ساحل نمک دریاچه ارومیه می‌تواند سونامی را ایجاد کند که تمامی باغات و اراضی کشاورزی شهر ارومیه را نابود کند.»

فعالان محیط زیست چند علت را برای وضعیت فعلی و خشک بخش های وسیعی از دریاچه ارومیه عنوان می کنند. کاهش بارندگی ها، مدیریت نادرست آب و ساخت سدهای متعدد و همچنین گرما و تبخیر زیاد آب در منطقه از دلایلی است که آنها برای کاهش وسعت دریاچه ارومیه ذکر می کنند.

کارشناسان پیش بینی کرده اند به دلیل غلظت بالای نمک در این دریاچه و باقیمانده نمک بر بستر خشک آن، به زودی طوفان‌های منطقه، باعث بروز پدیده موسوم به «سونامی نمک» خواهد شد. این پدیده علاوه بر مخاطرات جدید که برای ساکنان استان های آذربایجان غربی، شرقی و کردستان خواهد داشت، باعث شورشدن خاک و کاهش شدید محصولات کشاورزی این منطقه خواهد شد.

منبع: مهر


 
 

1390/5/4

وب‌سایت جهان نیوز در خبری اعلام کرده است که به محمد خاتمی، رئیس جمهور اصلاحات اجازه خروج از کشور داده نشد. بر اساس این گزارش آقای خاتمی قصد داشت برای دیدار با فرزندانش به اروپا برود.

همچنین شرکت در سمیناری در کشور ایرلند از دیگر برنامه های سفر آقای خاتمی بوده است.

این برای دومین بار است که ماموران امنیتی از خروج محمد خاتمی جلوگیری می‌کنند.

تلاش خاتمی در فروردین سال گذشته هم برای خروج از کشور و سفر به ژاپن ناکام ماند و از همان زمان بود که موضوع ممنوع الخروجی وی رسانه ای شد.

منبع: جهان نیوز
 


 
 

محسن رفیق‌دوست:
1390/5/4

محسن رفیق‌دوست، یکی از افراد موثر و شناخته شده سیاسی در زمان انقلاب ایران و پس از آن به شمار می‌رود. او، که هم اکنون ۷۱ ساله است، جزو نخستین موسسان سپاه پاسدان انقلاب اسلامی‌ست و اطلاعات گرانبهایی در زمینه این نهاد دارد.

آقای رفیق‌دوست اگرچه ۲۰ سال در سپاه فعالیت نمی‌کند اما به گفته خودش با این نهاد ارتباط دارد و از دوستانش درباره این نهاد اطلاعات می‌گیرد.

او در گفت‌و‌گویی با روزنامه جمهوری اسلامی، که ۴ ساعت به طول انجامید، درباره سپاه، مسائل کنونی ایران و جهان و حوادث سال‌های اخیر صحبت کرد. آنچه که در زیر می‌آید، گزاره‌های مهم این گفت‌وگوی بلند است:

- از روزی که وارد سپاه شدم حقوق نگرفته‌ام. سپاهی بی‌حقوق بوده و هستم. هیچ وقت از سپاه هیچی نگرفته‌ام. برعکس هرچه توانسته‌ام برای سپاه تهیه کرده‌ام.

- تن‌ها کشوری که [در زمان جنگ] به ما اسلحه و مهمات هدیه می‌کرد لیبی بود. ۸۰۰میلیون دلار با حدس و محاسبه من، لیبی به ما اسلحه و مهمات رایگان داد. موشک‌ها و ضد هوایی‌هایی را که لیبی به ما داد، شاید ارزش آن از نظر دلاری ۲۰۰، ۳۰۰ میلیون دلار بود، اما اگر لیبی به ما کمک نمی‌کرد، ما آن موشک‌ها و ضد هوایی‌ها را با ۳۰ میلیارد دلار هم نمی‌توانستیم خریداری کنیم.

- قذافی اولین فردی بود که از تهران به عنوان «ام القرای جهان اسلام» نام برد. قبل از جنگ، در یک سخنرانی این لقب را به تهران داد. با آل سعود هم بد بود. در آن سخنرانی گفته بود که اگر به جای حکومت آل سعود یک حکومت دیگر بود، می‌توانستیم از مکه به عنوان ‌ام‌القرای جهان اسلام نام ببریم، اما چون مکه تحت اشغال سعودی‌هاست، نمی‌توانیم لقب ام‌القری به مکه بدهیم و امروز تهران «ام القری جهان اسلام» است.

- آقای قذافی تفرعن داشت. ولی ما مجبور به رابطه با لیبی بودیم. [در زمان انقلاب] تقریبا همه حکومتهای دنیا منهای سه کشور سوریه، لیبی و کره شمالی روابط غیرفعال با ما داشتند.

- کیم ایل سونگ رهبر کره شمالی که من با او ملاقات کردم به خود من گفت: من از اسلام هیچی نمی‌دانم. هیچی. ولی من عاشق ایران و اسلام و این امام خمینی شما هستم. ما اینجا سالهای سال جنگیدیم، یک ضربه زدیم به پای آمریکا، پای آمریکا یک خرده درد گرفت، اما شما یک مرتبه قلب آمریکا را هدف قرار داده‌اید و زده‌اید به قلبش. لذا من در اختیار شما هستم.

- [قذافی] سطح زندگی مردم لیبی را بالا برد. اما یک چیز را فراموش کرد و آن اینکه مردم فقط این چیز‌ها را نمی‌خواهند آنچه که برای مردم لیبی محسوس بود این بود که در حکومت لیبی هیچ نقشی ندارند.

- مخالفت با قذافی و دولت لیبی از مدت‌ها قبل شروع شد. هرکس که با دولت قذافی مخالفت می‌کرد سر به نیست می‌شد. حتی اگر خارج از کشور هم می‌رفت آنجا سر به نیست می‌شد. لذا یواش یواش مردم لیبی حس کردند که حکومت قذافی حکومت مردمی نیست و یک نوع دیکتاتوری است. بر علیه‌اش قیام کردند.

- من معتقدم باید در این مرحله قذافی با مردم کنار می‌آمد، نه با اسلحه. او ۴۰ سال بود حکومت کرده بود، کافی بود. باید یک انتخابات آزاد برگزار می‌کرد. هم‌اکنون دیگر دوره قذافی تمام شده است.

- در سوریه یک اشکالی که از زمان حافظ اسد حس می‌شد و الان هم بقایایش هست تک حزبی مثل حزب رستاخیر شاه ایران است. اتفاقا معنای حزب بعث هم‌‌ همان حزب رستاخیز است. سوریه به بلای تک حزبی زمان شاه مخلوع ایران دچار شده است.

- من معتقد نیستم تمام مطالبات مردم سوریه بیخودی و مشکوک است. اصولا روحیه آزادی‌خواهی در فطرت بشر موجود است. سرکوب مردم نتیجه‌ای ندارد. این مسائل باید مدیریت بحران بشود به نفع مردم سوریه و خواسته‌های نخبگان در سوریه.

- ما از جمله کسانی بودیم که از اول با بنی‌صدر مخالف بودیم. وقتی بنی‌صدر انتخاب شد و بعد امام فرماندهی کل قوا را به ایشان دادند مشکلات سپاه بیشتر شد.

- من از منتقدین دولت نهم و دهم بودم. از اول انتخابات. همه هم این را می‌دانند. قابل کتمان نیست. دلائل زیادی هم برای خودم دارم. ولی همین آقای عسگراولادی به من انتقاد می‌کرد و می‌گفت: تو‌داری از آقا تند‌تر می‌روی.

- اصلا لب پرتگاه نیستیم. با درایت مقام معظم رهبری مشکلات مرتفع می‌شود. مثل گذشته.

- آنچه که دیدم در این ۳۲ سال بعد از انقلاب، مؤتلفه اول هیچ تغییری در برخورد آن‌ها با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ندیده‌ام. تغییراتی که آلان می‌بینید از جانب کسانی است که اخیرا به عضویت مؤتلفه پیوسته‌اند و این‌ها تاریخ مؤتلفه را نمی‌دانند.

- آرزویم این است که دولت و به طور کلی شخص رئیس‌جمهور راه خود را از جریان انحرافی جدا کنند و تا پایان دوره بمانند. اگر این طور باشد[، که] پیش می‌رود، در غیراین صورت ممکن است به جایی برسیم که این دولت تا آخر دوره دوام نیاورد.

- مأموریت برخورد با حرکات ضدانقلابی به سپاه مربوط است. به نیروی انتظامی که مربوط نیست. سپاه برای حفاظت از انقلاب و دستاوردهای انقلاب پس از تحولات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ باید وارد عمل می‌شد، این وظیفه را قانون گفته است.

- بنیاد تعاون سپاه ماموریت دارد برای پرسنل سپاه اعم از موجود و بازنشسته برود کارهای اقتصادی بکند و درآمد کسب کند و کمک به آن‌ها بکند. بنیاد تعاون سپاه الان کارخانه هم دارد،‌ بسازبفروشی هم می‌کند، تجارت هم می‌کند. هم قرارگاه خاتم‌الانبیاء و هم بنیاد تعاون سپاه جدا از هم هستند. دو تشکیلات جدا هستند. نیرو‌هایش مشخص است و به هم ربطی ندارند.

- اینکه سپاه اسکله مخفی داشته باشد و از آن استفاد‌ه‌های تجاری بکند، من رد می‌کنم. با وجود اینکه من الان ۲۰ سال است در سپاه نیستم، اما ارتباط دارم و از طریق دوستانم اطلاعات دارم و می‌دانم که سپاه چنین کاری را نمی‌کند. اگر نهادهای دیگر اسکله مخفی دارند، من پاسخگو نیستم. شنیده‌ام که هست. اتفاقا معتقدم که باید این موضوع شکافته شود.

- چرا نفت درآمد‌هایش به خزانه واریز نمی‌شود؟ این سوال را باید پرسید. مگر قرار است چه کار بکنند؟ مملکت بودجه سری هم دارد. اگر بودجه سری هم لازم داشته باشند باید از خزانه بگیرند. منطقی نیست که غیر از خزانه درآمد نفت در جای دیگری واریز شود.

- بنده معتقدم در مجامع بین‌المللی کارهایی را که اردوغان کرد ما باید انجام می‌دادیم. پرچم فلسطین را ما بلند کردیم، اما ترکیه‌ایی‌ها دارند از ما پیشی می‌گیرند.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

مرتبط:

محسن رفیق‌دوست: «محمد خاتمی رئیس جمهور مورد پسند رهبری نبود»

محسن رفیق‌دوست: «ورود سپاه به مسائل اقتصادی جایزنیست»


 
 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
1390/5/4

محمدرضا خباز روند خصوصی سازی در کشور را بسیار کند ارزیابی کرد و آمارهای ارائه شده از سوی دولت در این زمینه را غیر واقعی خواند.

نماینده کاشمر اعداد و ارقام را کاملا مشخص و گویای عملکرد دولت در این زمینه دانست و تاکید کرد که نیازی به توجیه و تفسیر در این باره نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با یادآوری اینکه در سال ۱۳۸۸ دولت باید درآمد ۱۲۵۰ میلیارد تومانی واگذاری‌ها را به حساب وزارت تعاون واریز می‌کرد اعلام کرد تنها ۲۰ میلیارد تومان به این حساب واریز شده است.

به گفته وی در سال ۸۹ نیز مقرر شد تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان به تعاون پرداخت شودکه از این رقم تنها ۵۰ میلیارد تومان محقق شد.

کمیسیون اصل ۴۴ مجلس که به گفته خباز با پیشنهاد او تشکیل شده تاکنون سه گزارش ارائه داده است که در هر یک کم تحرکی دولت در این رابطه به چشم می‌خورد.

خباز با بیان اینکه «با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود» تصریح کرد: «دولت به جای تغییر دادن صورت مسئله به دنبال راهی برای حل آن باشد.» 

منبع: ایلنا


 
 

اسماعیل احمدی‌مقدم:
1390/5/4

غلامحسین محسنی​اژه​ای، دادستان کل کشور می‌گوید ایران کشوری «امن» است و اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس هم «ماهواره، مشروبات الکلی و نفوذ بیگانگان و برنامه​های آن‌ها در ترویج سکس و خشونت را ریشه اصلی افزایش ناامنی در کشور» عنوان کرده است.

آقای محسنی اژه‌ای در جلسه علنی امروز مجلس درباره ناامنی‌های اجتماعی گفت در دستگاه قضایی و انتظامی «‌‌نهایت تلاش برای برخورد با جرایم خشن می‌​شود و اگر کار متناسب با توقع مردم پیش نرفته، کمی به دلیل قوانین موجود است و بخشی هم به دلیل القای ناامنی از سوی نشریات و سایت​هاست.»

اژه‌ای در توضیح تلاش‌های قوه قضائیه اظهار داشت: «برخورد با جرایم خشن و تجاوز به عنف در اولویت دستگاه قضایی است. علاوه بر این بسیاری از احکام به صورت علنی اجرا می‌​شود. کما اینکه ۴۵ مورد اعدام در چهار ماهه سال ۹۰ داشته​ایم.»

فرمانده نیروی انتظامی نیز در صحن علنی مجلس «ماهواره، مشروبات الکلی و نفوذ بیگانگان و برنامه​های آن‌ها در ترویج سکس و خشونت را ریشه اصلی افزایش ناامنی در کشور» دانست.

آقای احمدی‌مقدم که برای ادای توضیح درباره افزایش ناامنی در کشور به مجلس آمده بود، افزود: «تضعیف دولت​‌ها در برخورد با نا‌امنی​های جهانی در کل جهان منجر به افزایش جرم در سراسر دنیا شده و حضور نیروهای بیگانه در منطقه منجر به تشدید این موارد شده که در راستای اهداف دشمنان برای بی‌ثبات سازی کشورهای منطقه است.»

احمدی مقدم افزود: «ما آمارهایی را به مردم ارائه می‌دهیم اما برخی با مغالطه در رسانه​‌ها، آمار‌ها را زیر سوال می‌​برند. کما اینکه ما آمار قتل را کاهش یافته با قبل ارائه می‌​دهیم اما برخی رسانه‌ها آن را با امار پزشکی قانونی مقایسه می‌کنند.»

اظهارات این مقام‌های قضایی و انتظامی در حالی مطرح می‌شود که در طول یک سال گذشته، اخبار بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی از قبیل قتل، آدم‌ربایی، نزاع خیابانی، کودک‌آزاری و...منتشر شده است.

منبع: خبر آنلاین و (+)


 
 

محمود احمدی‌نژاد:
1390/5/4

محمود احمدی‌نژاد می‌گوید بهتر است به جای «تعطیلی» بگوئیم «روز خانواده» و «ان‌شاءالله پنج‌شنبه‌ها هم نعطیل می‌شود.»

به گزارش ایسنا، آقای احمدی‌نژاد در اجلاس روسای آموزش و پرورش کلیه مناطق کشور افزوده بر اساس گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، ایران جزو کشورهایی است که کمترین تعطیلی را دارد.

رئیس دولت دهم افزوده است بر اساس تحقیقی که ارایه شد، «کمترین تعطیلی متعلق به کشوری در خلیج عدن بود و بعد از آن کمترین تعطیلی متعلق به کشور ما با ۷۵ روز تعطیلی است. بقیه کشور‌ها بالای ۱۰۰ روز تعطیلی دارند.»

وی گفته است: «می‌گفتند که دولت نهم و دهم زیاد تعطیل می‌کنند. مگر کار کردن به ساعت طولانی است؟»

اظهارات احمدی‌نژاد در حالی مطرح می‌شود که ایران از معدود کشورهایی است که دارای تعطیلات رسمی زیادی است. اما به دلیل سنت کار شش روز در هفته 52 روز کمتر از کشورهایی که دو روز در هفته تعطیلی دارند به استراحت هفتگی اختصاص دارد. احتمالا ادعای احمدی نژاد بر این پایه محاسبه شده است.

در عین حال به دلیل اینکه ایران کشوری در حال توسعه است به کار بیشتری نیاز دارد و کارشناسان معتقدند که روزهای تعطیل آن زیاد است و خواستار کاهش روزهای تعطیل رسمی در ایران هستند. 

منبع: ایسنا


 
 

1390/5/4

خبرگزاری پانا نوشته است که بر اساس آخرین آمار رسمی، در پنج شهر بزرگ تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز، ۳۰ درصد دختران به صورت مجردی و در خانه‌های مستقل زندگی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، دانشجویان و دختران فارغ التحصیلی که به دنبال کار به شهرهای بزرگ مراجعه کرده‌اند بیشترین تعداد دختران مجردی را تشکیل می‌دهند که در این شهر‌ها سکنی گزیده‌اند.

این برای نخستین بار است که آماری از شمار دخترانی که به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند به صورت مجردی زندگی کنند، منتشر می‌شود.

بر اساس این گزارش، مصطفی اقلیما، رییس انجمن علمی مددکاری ایران نیز افزایش شمار دخترانی که مجرد زندگی می‌کنند را نشانه تغییر طرز تفکر مردم دانسته و افزوده که این شیوه زندگی به تغییر طرز فکر و استقلال آن‌ها منجر می‌شود.

به گفته آقای اقلیما، دخترانی که مستقل زندگی می‌کنند «استقلال را فرامی‌گیرند و به این وسیله ازدواج نیز دیگر به اجبار نیست و به اختیار افراد خواهد بود.»

افزایش تعداد دختران در دانشگاه‌ها و ورود آن‌ها به بازار کار و نیز محدودیت امکانات در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک، منجر شده بسیاری از فارغ‌التحصیلان دختر برای یافتن فرصت‌های شغلی مناسب به شهرهای بزرگ روی بیاورند.

منبع: خبرگزاری پانا


 
 

1390/5/4

فایننشال تایمز می‌گوید چین به ایران دست کم ۳۰ میلیارد دلار بدهی نفتی دارد. این در حالی است که هنوز مساله بدهی نفتی ۵ میلیارد دلاری هند به ایران حل نشده است. 

این روزنامه انگلیسی به نقل از یکی از مقامات سابق ایرانی می‌نویسد: «چین و هند از نگه داشتن پول ایران در بانک‌ها خشنود هستند و می‌کوشند تا از طریق معامله پایاپای محصولات بی‌کیفیت خود را به ایران صادر کنند یا به ایران یوان و روپیه پرداخت کنند که به اندازه دلار و یورو و پوند ارزش ندارد.»

تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی انجام معاملات با دلار را بسیار دشوار کرده است و چین را از پرداخت مبالغی بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای واردات نفت از ایران منع می‌کند.

تهران و پکن به دنبال استفاده از سیستم معامله پایاپای برای خرید نفت ایران در قبال کالا و خدمات چینی هستند.

فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش می‌دهد که بدهی‌های نفتی چین به ایران در طول ۲ سال گذشته ایجاد شده است و دولت‌ها به دنبال راهی برای پرداخت و دریافت پول نفت هستند.

برخی مقامات ایرانی از این موضوع که مشتریان نفتی ایران یکی پس از دیگری از پرداخت پول نفت خریداری شده عاجز می‌شوند ابراز نگرانی می‌کنند.

چین و هند در مجموع یک سوم نفت ایران را خریداری می‌کنند و چین در سال گذشته ۴۹ درصد بیش از سال پیشین از ایران نفت وارد کرده است.

بر خلاف هند که تقریبا کالایی به ایران صادر نمی‌کند، چین بازار ایران را به انحصار خود در آورده است و می‌تواند از معامله پایاپای برای واردات نفت استفاده کند.

پکن در همه بخش‌های ایران از ساخت تونل گرفته تا صادرات اسباب بازی و صنعت انرژی حضور دارد.

ارزش روابط تجاری ایران و چین در سال گذشته ۲۹ میلیارد دلار برآورد شده است که نسبت به سال ۲۰۰۹ حدود ۴۰ درصد رشد نشان می‌دهد. 

منبع: فایننشال تایمز، دیپلماسی ایرانی


 
 

1390/5/4

رییس سازمان نهضت سوادآموزی از وجود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بی‌سواد در ایران خبر داد. 

علی باقرزاده ظهر دوشنبه در همایش مدیران مجتمع‌های آموزشی و پرورشی روستایی و عشایری استان اردبیل تاکید کرد بی‌سوادی باید تا پایان سال ۹۴ به طور کل ریشه‌کن شود.
 
به گفته وی در اردبیل نیز ۶۴ هزار و ۲۶۲ نفر بی‌سواد ۱۰سال تا ۴۹سال وجود دارد.
 
باقرزاده شناسایی کودکان مقطع ابتدایی بازمانده از تحصیل را جهت جلوگیری از بی‌سواد جدید ضروری دانست و تصریح کرد که با خانواده‌هایی که مانع از تحصیل فرزندانشان می‌شوند بر اساس قانون و «با جدیت» برخورد خواهد شد. 
 
معاون وزیر آموزش و پرورش از انحصار سواد‌آموزی برای یک گروه انتقاد کرد و گفت از هرکسی که آمادگی کار سواد آموزی را دارد حمایت می‌شود و روشهای ارائه آموزش از انحصار یک گروه و یا یک سیستم خارج خواهد شد. 
 
منبع: مهر

 
 

1390/5/4

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، بازپس گیری برخی امضاهای طرح سوال از احمدی‌نژاد را تایید کرد اما به گفته وی تعداد بیشتری از نمایندگان متقاضی امضای این طرحاند. 

مطهری در گفتوگو با خبرآنلاین دنبال نشدن این طرح در مجلس را تکذیب کرد و گفت: «هیات رئیسه از ما خواست که چند روز تأمل کنیم تا ساز و کار جریان یافتن این طرح را با توجه به متعدد بودن سؤالات و نحوه ارجاع آن‌ها به کمیسیون‌ها فراهم کنند، ما هم پذیرفتیم. فعلاً منتظر اقدام هیات رئیسه هستیم.»

به گفته وی چند نفری «به همت آقای فرهنگی و به خیال اینکه نظر هیات رئیسه است» امضای خود را پس گرفتهاند که «البته هنوز قطعی نیست و برخی از آن‌ها گفتند ما خیال کردیم آقای فرهنگی مأمور هیات رئیسه برای این کار است.»

به اعتقاد مطهری این اقدام تأثیری در روند کار ندارد چرا که تعداد بیشتری آماده امضای این سؤال هستند و «البته اگر کسانی امضای خود را پس گرفته باشند در واقع شخصیت خود را به موکلین خود و کل ملت ایران نشان داده‌اند.»

نماینده تهران تاکید کرد که برخی از امضاکنندگان معتقدند باید اسامی کسانی که امضایشان را پس گرفته‌اند منتشر شود اما وی «فعلاً» با این کار مخالف است.

محمدحسن فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس دیروز گفته بود که طرح سؤال از احمدی‌نژاد دیگر دیگر دنبال نمی‌شود. 

منبع: خبرآنلاین


 
 

1390/5/4

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اتهام برخی مقام‌های ایرانی مبنی بر دست داشتن آمریکا در ترور داریوش رضایی‌نژاد را رد کرد. 

ویکتوریا نولند روز دوشنبه ضمن ابراز همدردی با خانواده رضایی‌نژاد این ترور را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «واضح است که ما با خانواده این قربانی ابراز همدری می‌کنیم و هرگونه ترور یا حمله به یک فرد بی‌گناه را محکوم می‌کنیم.»

نولند اتهامات ایران به غرب در چنین مواردی را «امری متداول» دانست و ابراز امیدواری کرد که تهران از این حادثه برای «منحرف کردن توجه‌ها از آنچه که باید در مورد تعهدات بین‌المللی‌اش انجام دهد» استفاده نکند.

عصر روز شنبه، در خیابان بنی‌هاشم تهران، داریوش رضایی به ضرب گلوله جان باخت و در گزارش‌های اولیه خبرگزاری‌های داخلی این شهروند را از دانشمندان هسته‌ای ایران معرفی کردند

علی لاریجانی روز یکشنبه در صحن علنی مجلس این ترور را «یک پروژه آمریکایی صهیونیستی» دانست.

محمد رضا نقدی، رئیس سازمان بسیج نیز، روز دوشنبه درباره ترور داریوش رضایی‌نژاد گفت: «طراح اصلی این جنایت فجیع، رژیم حاکم بر آمریکاست.»

خبرگزاری مهر، رضایی‌نژاد را همکار سازمان صنایع دفاعی کشور و دانشجوی پیشین دانشگاه مالک اش‌تر، وابسته به وزارت دفاع معرفی کردند اما حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، اعلام کرد که داریوش رضایی‌نژاد «شخصیت‌ هسته‌ای» نبوده است.

مصلحی برخلاف لاریجانی و نقدی وجود نشانه‌های دست داشتن سرویس‌های خارجی در این ترور را رد کرد و گفت نیروهای امنیتی هنوز درباره دست داشتن سرویس‌های جاسوسی خارجی در این ترور به نتیجه قطعی نرسیده‌اند. 

منبع: رادیو فردا، مهر

پیشینه:

وزیر اطلاعات: دانشجوی ترور شده ربطی به موضوع هسته‌ای ندارد


 
 

1390/5/4

حسن کرمی، فرمانده پلیس اصفهان اعلام کرد که «طراح اصلی فرار زندانیان اصفهان» پس از حدود ۲۴ روز فرار سرانجام در شوشتر خوزستان دستگیر شده ‌است.

آقای کرمی گفت که گروهی از زندانیان این زندان از اول دی ماه سال گذشته شروع به حفاری تونلی می‌کنند که در دهم تیرماه سال جاری کار آنها به پایان می‌رسد و به این ترتیب ۶ زندانی موفق به فرار می‌شوند.

به گزارش ایسنا «طراح اصلی فرار از زندان اصفهان» به جرم سرقت مسلحانه به ۲۷ سال حبس محکوم شده بود که پس از گذشت ۳ سال از محکومیت خود اقدام به فرار از زندان مرکزی اصفهان می‌کند.

این فرد که «بهنام ـ ع»  معرفی شده، به گفته فرمانده پلیس اصفهان در حال شنا در رودخانه دز شوشتر دستگير شده است.

آقای کرمی گفت که تلاش برای دستگیری ۵ زندانی دیگر همچنان ادامه دارد.

منبع: الف و بی‌بی‌سی

پیشینه
شش زندانی از زندان دستگرد اصفهان گریختند


 
 

1390/5/4

آيت الله اسدالله بيات زنجانی، از مراجع تقليد در قم، گفت که معترضان در ايران، «فتنه گر» نيستند و برخورد حکومت با آنان مشروع، حقوقی و قانونی نيست.

آيت الله بيات زنجانی این مطلب را در پاسخ به مجموعه پرسش‌های محمد نوری‌زاد مطرح کرده است.  آقای نوری زاد، نویسنده، مستند ساز و هنرمندِ جنبش سبز می گوید بیست و پنج سوالی را که - به زعم وی –در حوزه مراجع شیعی بسیار مطرح بوده و برای شانزده تن از مراجع تقلید و علما و همچنین دانشمندان کشور ارسال کرده، فعلا و تنها با پاسخ های آیت الله بیات زنجانی مورد اجابت واقع شده است.

آیت‌الله بیات زنجانی در پاسخ به سوالات نوری‌زاد در مورد بازداشت معترضان اعلام کرد: زندانی شدن تمام کسانی که به خاطر مسايل فکری، انتقاد و اعتراض به عملکرد مسؤولان به زندان ها افتاده اند،  نامشروع است.

آيت الله بيات زنجانی افزود که اگر حکومت مشروع باشد و گرفتار بحران اجتماعی و سياسی و نيز بحران مشروعيت نباشد و از استظهار مردم و حمايت آنان برخوردار شود، نياز به زدن برچسب های ناچسب به معترضان ندارد.

اين مرجع تقليد در عين حال، خواستار آن شد که مسؤلين شرايطی را فراهم کنند که به گفته او، حقی از کسی پايمال نشود و زمينه را به شکلی به وجود آورند که افراد جامعه بدون دغدغه بتوانند سؤال کنند.

وی زندان را از مصاديق شکنجه غير قابل جبران ناميد و اضافه کرد: زندان و حبس، در نظام سياسی اسلام برای مخالفين و منتقدين ديده نشده است و هيچ سند تاريخی و روايی قابل اعتنايی مبنی بر زندانی شدن مخالفين در حکومت محمدی و علوی وجود ندارد و منتقدين و مخالفين در نهايت آزادی می زيسته اند.

اين مرجع تقليد تاکيد کرد: هرکسی با توجه و آگاهانه اقدام به زندانی کردن مخالفان کند و يا دستور صادر کند، از عدالت ساقط می شود و صلاحيت تصدی مسؤليت های شرعی را از دست می دهد.

آيت الله بيات زنجانی همچنين تاکيد کرد که تمام کسانی که در يک کشور زندگی می کنند، از حقوق مضاعف، متساوی و متقابل برخوردارند و تأمين امنيت، رفاه و آسايش آنان با حکومت است.

بحث حجاب نيز از جمله پرسش هايی بوده که آيت الله بيات زنجانی درباره آن اظهار نظر کرده و نوشته است: «مگر با زور و اکراه و جبر می توان افراد را ديندار ساخت؟»

اين مرجع تقليد در مورد جمع آوری ماهواره ها توسط نيروی انتظامی نوشت: «در اين اواخر، افرادی با عناوينی وارد خانه های مردم می شوند و به بهانه هايی، حريم خصوصی خانواده ها را مورد تعدّی و تجاوز قرار می دهند که اين موضوع، نه اخلاقی است و نه شرعی و اگر خساراتی بر مردم وارد شود، هجمه کنندگان ضامن اند.»

منبع: جرس و رادیو فردا


 
 

1390/5/4

غلامحسین محسن اژه‌ای دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه با رد ادعای سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران، اظهار داشت که وی هنوز در پرونده بازداشتگاه کهریزک تبرئه نشده است.

به تازگی سعید مرتضوی، که هم‌اکنون ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، را برعهده دارد با انتشار یادداشتی، ضمن «نادعالانه» خواندن اتهامات مطرح شده نسبت به سه قاضی مرتبط با پرونده کهریزک از قرار منع تعقیب برای خود و دو قاضی دیگر این پرونده خبر داده بود.

سخنگوی قوه قضاییه  روز دوشنبه با رد ادعای سعید مرتضوی به خبرنگاران گفت: «بعضی‌ها گفتند افرادی تبرئه شده‌اند و بعضی نیز مطالب دیگری نوشتند اما درستش این است که قبلا یعنی حدود دو سال پیش یا کمتر از آن نسبت به کسانی که در این پرونده قاضی بودند شکایاتی شده بود. نسبت به این پرونده در دادسرا قرار منع تعقیب صادر شد اما مورد اعتراض قرار گرفت. دادگاه نیز اعلام نقص کرد و پرونده را به دادسرا برگرداند.»

سخنگوی  قوه قضاییه تصریح کرد: «پرونده هنوز باز است و به دادگاه برنگشته، پس در واقع قرار منع تعقیبی هنوز صادر نشده است.»

اژه‌ای همچنین گفت پرونده کهریزک به صورت مجزا در دادسرای انتظامی قضات نیز باز است و این دادسرا نیز از دادگاه انتظامی قضات درخواست «تعلیق»  قاضی‌های مورد اتهام از پست‌های خود را کرده که مورد پذیرش واقع شده است.

سعید مرتضوی، حسن حداد و علی‌اکبر حیدری‌فر سه مقام قضایی هستند که در ارتباط با پرونده کهریزک از مقام قضایی خود تعلیق شده‌اند.

مرتضوی پیش از این گفته بود که در ایامی که حوادث کهریزک رقم خورد در مرخصی به سر می‌برده است.

با این حال  هیات تحقیق و تفحص مجلس و همچنین دادستان کنونی تهران وی را متهم اصلی این پرونده می‌دانند.

محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی و رامین آقازاده قهرمانی، که در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، دستگیر شده بودند بر اثر شکنجه در  بازداشتگاه کهریزک جان خود را از دست دادند.

منبع: ایسنا و رادیو فردا

پیشینه
سعید مرتضوی: متهمان کهریزک تبرئه شده‌اند


 
 

1390/5/4
آزادی پگاه؟
در حالی که بنا به اعلام محسنی اژه‌ای -دادستان کلّ کشور و سخن‌گوی قوّه‌ی قضاییه- قرار بود پگاه آهن‌گرانی با قرار وثیقه آزاد شود [کلمه خانواده‌ی خانم آهن‌گرانی اعلام کردند تا نیمه‌شب دوشنبه مقابل زندان اوین منتظر بوده‌اند، ولی او آزاد نشده‌است [رادیو فردا].
 
جزئیات تازه از ترور تهران
خبرگزاری فارس در یادداشتی دلیل ترور داریوش رضایی‌نژاد را پژوهش وی بر روی کلیدهای قطع و وصل الکتریکی و کاربرد این کلیدها در فعّال‌کردن چاشنی سلاح‌های هسته‌ای و موشکی عنوان کرد و چندی بعد بخش ذکرشده را حذف کرد.
 
قنل در زندان
ناصر خانی‌زاده -زندانی سیاسی کرد که به اتّهام هم‌کاری با احزاب مخالف به تحمّل ۱ونیم سال حبس محکوم شده‌بود و اخیرن به دلیل وضع نامناسب جسمانی از زندان بوکان به زندان ارومیه منتقل شده‌بود- در به‌داری زندان در اثر بی‌ماری جان باخت [دانش‌جو نیوز به نقل از آژانس خبری موکریان].
 
اعتصاب غذا در تبعید
سهندعلی محمّدی، بخش‌علی محمّدی و عبادالله قاسم‌زاده -پی‌روان اهل حق که سال ۸۳ در میان‌دوآب بازداشت و هریک به تحمّل ۱۳ سال حبس در تبعید (یزد) محکوم شدند- در اعتراض به بی‌اطّلاعی نسبت به تشکیل دادگاه مجدّد برای خود از ۱ امرداد دست به اعتصاب غذا زده‌اند [دانش‌جو نیوز به نقل از آژانس خبری موکریان].
 
صابر؛ شهیدِ آزاده
زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین مراسم چهلّمین روز شهادت هدا صابر را در سالن این بند برگزار کرده و هریک با ذکر خاطراتی از وی اعلام کردند یاد او هرگز فراموش نخواهدشد [کلمه].
 
مَراجع ِ خفته بیدار شوید!
سیّدعلی‌محمد دست‌غیب -مرجع تقلید- شرط شرکت مردم در انتخابات مجلس را آزادی آقایان موسوی و کرّوبی و دیگر زندانیان سیاسی، لغو نظارت استصوابی و حاکم‌شدن رأی مردم، بازگشت ولیّ فقیه به جای‌گاه قانونی، ممانعت از دخالت نیروهای امنیتی و نظامی در سیاست و اقتصاد دانست و تأکید کرد که در غیر این‌صورت، وضع مانند ۲ انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته خواهدشد و در چنین شرایطی رأی‌دادن وجه شرعی و عقلی ندارد [کلمه به نقل از حدیث سرو].
 
مرتضوی ِ دروغ‌گو
محسنی اژه‌ای اعلام کرد پرونده‌ی رسیده‌گی به اتّهامات سعید مرتضوی -دادستان پیشین تهران و متّهم اصلی پرونده‌ی که‌ریزک- برخلاف ادّعای آقای مرتضوی مبنی بر تبرئه‌اش هم‌چنان مفتوح است [بی‌بی‌سی فارسی].
 
از کلینیک به کارون
در حالی که پس از نامه‌ی افشاگرانه‌ی سیّدضیا نبوی درباره‌ی وضعیت اسف‌بار زندان کارون اهواز تعدادی از زندانیان سیاسی از این زندان به زندان کلینیک این شهر که وضعیت مناسب‌تری دارد منتقل شده‌بودند، اخیرن ۱۰ تن از زندانیان سیاسی به زندان کارون بازگردانده شده‌اند. گفته می‌شود بند تازه‌ای در زندان کارون در حال احداث است [کلمه].
 
درگیری‌های سپاه و پژاک
در گلوله‌باران یک منطقه‌ی مرزی کردستان عراق دست‌کم ۲ غیر نظامی کشته و ۳ تن دیگر نیز زخمی شدند. در اثر این درگیری‌ها صدها تن از ساکنان نواحی مرزی ایران و عراق آواره شده و صلیب سرخ اعلام کرده برای آنان کمک‌های انسان‌دوستان ارسال کرده‌است [رادیو فردا؛ این‌جا و این‌جا]. نام این ۲ تن هرش کریم و شیخو حسن اعلام شده‌است. هم‌چنین روز گذشته کمپینی با عنوان «نه به لشکرکشی و اشغال‌گری، آری به آشتی و دمکراسی» تجمّع اعتراض‌آمیزی را در سلیمانیه‌ی عراق برگزار کرد و ضمن محکوم‌کردن حمله‌ی ایران به مناطق مرزی کردستان عراق و گلوله‌باران این مناطق، خواستار توقّف حملات‌ ایران و قطع گلوله‌باران‌ها شد [رادیو زمانه؛ این‌جا و این‌جا].
 
تجاوز گروهی، این‌بار حوالی کرج
۶ جوان ۲۰ تا ۲۵ ساله -که یکی‌شان افغانی بوده و هر ۶ تن بازداشت شده‌اند- به زن جوانی در ملارد کرج حمله کرده و ضمن ربودن وسایلش وی را مورد آزار و اذیت جنسی قرار دادند [رادیو فردا].
 
توسّلی به زندان بازگشت
لیلا توسّلی -شاهد زیرگرفته‌شدن شهید شهرام فرجی‌زاده در عاشورای ۸۸ توسّط وانت نیروی انتظامی که به تحمّل ۲ سال حبس محکوم شده‌است- با اتمام مرخصی ۱۰روزه‌اش به زندان بازگشت [رهانا].
 
قاتل ِ نوجوان
علی‌رضا ملّاسلطانی -متّهم به قتل روح‌الله داداشی- نوجوان است و برخلاف ادّعای برادر مرحوم داداشی که اعلام کرده تا پیش از چهلّم برادرش قاتل در همان محل به دار آویخته خواهدشد، تا رسیدن به سنّ ۱۸ساله‌گی باید در زندان بماند [هرانا].
 
۷مین مرگ ورزشی
اکبر دانش‌وَری -آقای گل رده‌ی سنّی جوانان کشور و رکورددار ۱۱هزار روپایی- روز یک‌شنبه در خیابان دچار تشنّج شد و سرش به جدول خیابان برخورد کرد. وی که متولّد سال ۶۷ بود پس از انتقال به بی‌مارستان جان باخت [بی‌بی‌سی فارسی].
 
شجریان ِ خوش‌خوان
پس از گذشت یک‌سال از ارائه‌ی آلبوم «مرغ خوش‌خوان» محمّدرضا شجریان به وزارت ارشاد سرانجام این وزارت‌خانه مجوّز انتشار این آلبوم را صادر کرد [بی‌بی‌سی فارسی].
 
موازی‌کاری
در حالی که در قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حلّ‌وفصل اختلافات قوای سه‌گانه پیش‌بینی شده‌است، خامنه‌ای با تشکیل «هیئت عالی حلّ اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه» به ریاست محمود هاشمی‌شاه‌رودی -رییس پیشین قوّه‌ی قضاییه- این نهاد تازه را مسئول بررسی و ارائه‌ی نظرات مشورتی در موارد حلّ اختلاف و تنظیم روابط سه قوّه ساخت [فارس].
 
طنز آماده
 
چاره‌ای نیست
محمّدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین: «جمهوری اسلامی برای تأمین امنیت خود چاره‌ای جز محو رژیم صهیونیستی از صفحه‌ی روزگار ندارد» [ایسنا].
 
وقاحت اندازه ندارد
احمد جنّتی، دبیر شورای نگه‌بان: «تایید بی‌جای افراد فاقد صلاحیت و یا ردّ صلاحیت نابه‌جای افراد، گناه است و باید به عنوان وظیفه‌ی شرعی، پاسخ‌گوی عمل خود باشیم» [خبر آن‌لاین].
تهیه و تنظیم: بامداد راد

 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته