-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مرداد ۵, چهارشنبه

Latest New from Green Correspondents for 07/27/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 



بايد گفت اين بخشنامه اقدام تازه ای نيست، سال هاست در بعضی از مدارس متوسطه تهران نیز پوشيدن شلوار لی ممنوع است.
خبرنگاران سبز/جامعه:
در بخشنامه جديدی که از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی به مديران کليه مدارس ابلاغ شده به صراحت، استفاده از شلوار لی در مدارس ممنوع اعلام شده است.

به گزارش مرکزی ديلی و به نقل از مرکزی نيوز ، از ابتدای سال تحصيلی جديد، استفاده از شلوار لی توسط دانش آموزان در مدارس استان مرکزی ممنوع می‌شود.

بايد گفت اين بخشنامه اقدام تازه ای نيست، سال هاست در بعضی از مدارس متوسطه تهران نیز پوشيدن شلوار لی ممنوع است.

جبهه گرفتن در باره بخشنامه ای که هنوز اجرا نشده و بازخورد آن مشخص نگرديده کاری به دور از انصاف و عقل است .بايد دانست که در همه جای دنيا نيز دانش آموزان لباس متحد الشکل می پوشند.

در همين ارتباط، يکی از معلمان نمونه کشوری اجباری شدن نوع پوشش در مدارس و توسل به نيروی قهری در عرصه تربيتی و فرهنگی مدارس را اقدامی غيرکارشناسی توصيف کرد زيرا به گفته او ممکن است به ايجاد نوعی"مقاومت فرهنگی" در بين دانش‌آموزان منجر شود که تبعات منفی آن در دراز مدت برای جامعه، احتمالاً تلخ و پُر هزينه خواهد بود.

محمدرضا فتحی افزود: در نگاه جامعه شناختی، امروزه نوع پوشش افراد، منبعث از سبک زندگی خانواده‌هاست؛ خانواده‌هايی که غالباً از رسانه ها و مُدهای روز جامعه برای تعيين پوشش خويش الهام می‌گيرند پس دستگاهی چون آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهايی برای محصلان الگو سازی کند و لذا برخورد ناقص با اين قضيه، ضمن اتلاف انرژی سازمانی، نيز منجر به انعقاد نوعی ذهنيت منفی در شاکله شخصيت افراد می‌شود که به آن "استراتژی مقاومت فرهنگی" می‌گويند؛ يعنی نوعی لجبازی با "نگاه از بالا به پايين" مديران سازمان‌ها برای مجبور ساختن افراد به پوشش مطلوب خودشان در شرايطی که افراد، دليلی بر ممنوعيت آن نمی يابند يا دست کم در اين مورد توجيه نشده‌اند.

دبير مدارس ساوه تصريح کرد: اگر چه شلوار لی، از مظاهر کهنه و نمادين فرهنگ غربی است ولی ذاتاً نوعی مُد هميشگی لباس هم هست و مُد، امروزه يکی از حاضر و آماده ترين ابزارهايی است که افراد به کمک آن می‌توانند پيام‌های بصری گويايی در باره هويت خويش صادر کنند و برای آنان سرچشمه لذات کاملاً شخصی نيز هست که سهم مهمی در تجربه پديدار شناختی شهروندان از زندگی اجتماعی دارد و مديران آموزش و پرورش بايد در هنگام چنين تصميماتی به ذائقه فرهنگی و روانشناختی افراد توجه داشته باشند و گرنه با نتيجه معکوس مواجه خواهند شد.

به گفته اين معلم نمونه کشوری، علت فراگير شدن استفاده از شلوار لی در جامعه و به تبع آن در ميان محصلان اين است که افراد با روی آوردن به اين قبيل پوشش می‌خواهند معناهای مربوط به طبقه، منزلت اقتصادی و تحصيلی را به صورت نمادين تحت کنترل خود درآورند و فرد می‌کوشد به اين طريق، وجوه خاصی از جنسيت و هويت فردی و اجتماعی خويش را خلاقانه مورد تأکيد قرار دهد.

فتحی با اشاره به نگاه صرفاً آرمانی و نه واقعگرا در آموزش و پرورش گفت: دستگاه در واقع می‌خواهد با حذف پوشش شلوار لی، فرهنگ و هويت اصيل و قومی را تقويت و جايگزين کند اما، شيوه‌ای را که انتخاب می‌کند منطقی و کم هزينه نيست زيرا "هويت قومی" همچون هويت اجتماعی ممکن است در چرخه تغيير زمان و مکان، دستخوش دگرگونی و تحول شود؛ همچنان که ديگر کسی پوشش کت و شلوار را نماد فرهنگ غربی نمی‌داند زيرا به عنوان پوشش رسمی و متعارف در جامعه ما پذيرفته شده است.

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به greencorrespondents-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به greencorrespondents@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته