-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مرداد ۲, یکشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 07/24/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مدعی شد: تداوم ساختارشکنی های مجمع روحانیون مبارز این مجموعه را تا توقیف پروانه از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و انحلال از سوی قوه قضائیه پیش خواهد برد.

اسداله بادامچیان نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران وابسته به صدا و سیما، در خصوص فعالیت مجمع روحانیون مبارز و اظهار عقیده کرد: کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مطابق قوانین و مقررات در قبال احزاب ساختارشکن منجمله مجمع روحانیون درصدد تذکر، توبیخ و توقیف پروانه برخورد خواهد کرد.

این عوض هیات موتلفه برخی اقدامات مجمع روحانیون مبارز را مصداق بارز تخلف از قانون عنوان و ادعا کرد: چنانچه اقدامات ساختار شکنانه مجمع روحانیون ادامه پیدا کند نه تنها به ضررشان تمام می شود، بلکه ممکن است تا مرحله انحلال از سوی قوه قضائیه نیز پیش بروند.

بادامچیان بدون اشاره به هیچ مورد خاصی از تخلف یا حرکت مجرمانه از سوی مجمع روحانیون مبارز افزود: کمیسیون ماده ۱۰ احزاب طی تذکرات متعدد موارد قانونی را به مجمع روحانیون مبارز یادآوری کرده، لذا چنانچه تخلفات مجرمانه شود، قوه قضائیه، دادستان عمومی، مدعی العموم و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی، اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

وی در خاتمه گفته چنانچه حزب یا مجموعه ای مرتکب تخلف در ماده ۱۶ قانون احزاب شود، طبق اختیارات کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، توقیف شده و به قوه قضائیه ارجاع داده خواهد شد.

به نظر می رسد اظهار نظر این عضو ارشد حزب موتلفه در واکنش به صحبت های اخیر سید محمد خاتمی و آیت الله موسوی خویینی ها می باشد.

طی هفته های اخیر خاتمی عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون و موسوی خویینی ها دبیرکل این حزب درباره ی ضرورت عدم دخالت نیروهای سیاسی در انتخابات بر اساس اندیشه های امام و رهبران محبوس جنبش سبز انتقادهایی ابراز داشته بودند.


 


منیژه حکمت(کارگردان سینمای ایران و مادر پگاه اهنگرانی؛ بازیگر سینمای ایران) به مناسبت ۲۷ سالگی دخترش که از ۱۹ تیر ماه در بازداشت به سر می برد یادداشتی را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، متن نامه منیژه حکمت خطاب به پگاه آهنگرانی بدین شرح است:

امروز ۲۷ ساله می‌شوی و من به یاد می‌آورم وقتی ۷ ساله شدی که باید تو را به جایی می‌فرستادم به نام مدرسه.تنها، بدون همراهی من. حس دوگانه‌ای داشتم، خوشحال از بزرگ شدنت و دلگیر که مثل قبل همیشه در کنارم نیستی، فکر می‌کنم این دلشوره همه مادران است که در غیابم با فرزندم چگونه رفتار می‌کنند؟ ولی همه این خطر را می‌کنند و کسی به خاطر این نگرانی فرزندش را از تحصیل محروم نمی کند، رشد و طراوت و بلوغ او می‌ارزد به این خطر و تجربه هم نشان داده راه دیگری نیست برای بزرگ شدن.

مگر می‌توانیم کودک را در خانه حبس کنیم و از هر نظر بهش برسیم و در ۲۷ سالگی فردی سالم و طبیعی تحویل بگیریم؟ کسی که بتواند در خطرها از خودش دفاع کند و قوه تشخیص داشته باشد.

چه شده که اینقدر دل نازک و حساس شدیم؟ از چه واهمه داریم؟ چرا نمی‌پذیریم بچه‌ها رشد طبیعی داشته باشند؟ حتی با قبول خطر آسیب زدن و آسیب دیدن؟ این کاریست که هر پدر ومادر دلسوزی می‌کند. با حبس کردن آنها خیال ما راحت می‌شود ولی به سر آنها چه می‌آید؟

پگاه جان من تو را اینگونه بزرگ کردم و اصلا ًپشیمان نیستم و اگر به ۲۷ سال پیش برگردیم باز همینطور عمل می‌کنم. مطمئنم تو هیچ کاری نکردی که آسیبی به کسی بزند یا مسئله‌ای رو به خطر بندازه یا ارزشی رو تهدید کند. تو آدم خاصی نیستی و هیچ توانایی فوق‌العاده‌ای نداری. فقط به طور طبیعی بزرگ شدی ولی شرایط امروزت طبیعی نیست. فکر کنم دچار والدین حساس‌تر و دلسوزتری شده‌ای و می‌دانم این را درک می‌کنی. راه دیگری برای بزرگ شدن نیست. به تشخیصت ایمان دارم فقط دلم برای خنده‌هایت خیلی تنگ شده. تولدت مبارک عزیزم.


 


وب سایت روزنامه جوان نوشت:

یکی دیگر از دانشمندان هسته‌ای کشور بعد از ظهر امروز هنگام خروج از منزل خود ترور شد.

بعد از ظهر امروز در ساعت 16:30 یکی دیگر از دانشمندان هسته ای، هنگام خروج از منزل خود به دست عواملی ناشناس که سوار بر یک موتور سیکلت بودند به ترور شد.

ایسنا نیز نوشت:

ساعاتی پیش فردی که گفته می‌شود یکی از متخصصان مرتبط با سازمان انرژی‌ هسته‌یی کشور بوده است، به ضرب گلوله فرد یا افرادی ناشناس در تهران به قتل رسید.

در پی وقوع این حادثه بازپرس کشیک قتل پایتخت در صحنه جنایت حضور یافت و تحقیقات خود را آغاز کرد.

بر اساس گزارشات اعلام شده این شخص دکترای فیزیک داشته و استاد دانشگاه بوده است.

در همین مورد تابناک گزارش داد:

این حادثه در خیابان بنی‌هاشم، خیابان خادم رضائیان رخ داده و بنابر اظهارات شاهدان عینی، عامل جنایت با شلیك گلوله این جنایت را مرتکب شده است.

در این باره یک منبع آگاه در پلیس تهران با تایید اینکه این نخبه هسته ای در مقابل منزلش ترور شده اعلام کرد همسر وی نیز زخمی و به بیمارستان منتقل شده است.

اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می‌شود.


 


خبرنوشت: بزودی رستم قاسمی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان وزیر پیشنهادی احمدی نژاد برای نشستن بر مسند نفت به مجلس معرفی خواهد شد.

بر این اساس گفته می شود این مذاکرات از حدود یک ماه پیش تا کنون آغاز شده است که تا کنون به دلیل مخالفت سپاه با از دست دادن نیرویی چون رستم قاسمی این امر با تاخیر مواجه شده بود.

براساس گزارش های رسیده پنجشنبه شب طی نشستی میان سران سپاه و احمدی نژاد این توافق صورت گرفته که فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به وزارت نفت کوچ کند. درعین حال گفته می شود طی یک هفته گذشته قاسمی با اکثر اعضای دولت نشست های مختلف داشته است.

رستم قاسمی پیش از این نیز در پرونده فعالیت های خود دو دوره حضور در مجلس شورای اسلامی را نیز در پرونده خود دارد. وی در مجلس سوم و پنجم حضور داشته است.

براین اساس بزودی قاسمی به عنوان وزیر پیشنهادی نفت به مجلس معرفی می شود که برآوردها حکایت از رضایت بهارستانی ها با حضور وی برمسند مدیریت وزارت نفت دارد.

این درحالی است که درحال حاضر برآوردها بر معرفی علی آبادی به عنوان وزیر نفت به مجلس بوده است که این امر به دلیل عدم شناخت وی نسبت به بدنه نفت با مخالفت های زیادی در مجلس همراه بود.

دراین بین علی آبادی روز پنجشنبه پیش از برگزاری جلسه نهایی میان سران سپاه و احمدی نژاد و توافق بر سر برمسند نشستن قاسمی با حکمی شجاع الدین بازرگانی را به عنوان معاون حقوقی و مجس خود منصوب کرد تا شاید از این طریق بتواند شانس خود را برای دریافت رای از بهارستانی ها افزایش دهد.


 


کاتوزیان یکی از خصوصیات دولت را برخورد غیر کارشناسی با مصوبات می داند.

به گزارش خبر آنلاین حمیدرضا کاتوزیان که در کافه خبر حضور یافته بود در پاسخ به این پرسش که اصلی ترین انتقادهایی که از ابتدای تشکیل دولت نهم اصولگرایان به آنها بی توجهی شد، چه بود؟، اظهار داشت: اولین خصوصیتی که در دولت آقای احمدی نژاد می توان دید، که منجر به شرایط موجود شده این است که دولت ایشان برخوردش با موضوعات کارشناسی نبود و از خرد جمعی کمتر استفاده کرد. اگر هم چیزی به نام عقل جمعی در مجموعه دولت بوده، کسانی بودند که به عنوان مشاورین ایشان ایفای نقش کردند و تحلیلشان نسبت به موضوعات مختلف، سطحی و بی بنیه بوده است.

وی نتیجه این وضعیت را تصمیم گیری ها و مصوبات غیر کارشناسی دانست و افزود:گاهی اوقات بعد از پایان سفر های استانی دولت اعلام می کرد که ما در فلان سفراستانی در ۴ ساعت ۱۵۰ مصوبه داشتیم. حال از این موضوع بگذریم که برخی از این موراد تصویب شده، مصوبه نبوده است.مثل اینکه اجرای فلان پروژه مورد تاکید قرار گرفت. اینکه مصوبه نیست. ولی فرض کنیم همه موارد، مصوبه است.۱۵۰ مصوبه ظرف ۴ ساعت می شود ۲۴۰ دقیقه .شما ظرف ۲۴۰ دقیقه، ۱۵۰ مصوبه دارید. این حرف به این معنی است که برای هر مصوبه یک دقیقه و نیم زمان صرف شده است. خوب این موضوعات چقدر مطالعه پشتیبان داشته است؟ بالاخره هرمصوبه ای یک سابقه می خواهد و بعد باید این موضوع نقد شود.

وی با بیان اینکه این چکش خوردن ها است که موجب می شود یک ایده خام تبدیل به یک مصوبه شسته و رفته تبدیل شود، افزود: یک مقدار برخوردها با مسائل بسیط و اجمالی بوده است.

 


 


امام جمعه شمیرانات گفت: مردم باید افزایش ضریب صحت و سلامت در فضاهای انتخاباتی را با تمام وجود احساس کنند.

به گزارش «اعتماد»، حجت‌الاسلام محسن دعاگو در خطبه دوم نماز جمعه شمیرانات به تحلیل تحولات سیاسی روز تحت عنوان ساختارشناسی ناامنی‌های اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: مردمی که شرایط فرهنگی جامعه را با باورها و وعده‌ها در تعارض می‌بینند، گناهان کبیره و ناهنجاری‌های اصلی را فراموش‌شده احساس می‌کنند و در حوزه اولویت‌ها، اولویت‌های بسیاری را در لیست برنامه‌های اولویت‌دار حکومت نمی‌بینند و با هجوم ناهنجاری‌های سازمان‌یافته به ارزش‌ها، عقاید دینی و ارزش‌های دینی و ملی‌شان را آسیب‌پذیر می‌بینند نسبت به دین و فرهنگ‌شان احساس ناامنی می‌کنند.

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: تأسف‌بارترین ضایعه فرهنگی غفلت آشکار از گناهان کبیره‌یی مانند دروغ و غیبت و تهمت، قتل، غصب و تعرض به حقوق اجتماعی و ملی است. درشت کردن یک گناه و گزینش روش‌‌ها و رفتارهای نامناسب برای مبارزه با آن و برخورد غیرمسوولانه و ناکافی با گناهان اصلی، آلودگی به گناهان کبیره و جرم‌گرایی با تصور انجام وظیفه دینی را در جمع تندروان به عادت تبدیل می‌کند، جاهلان افراطی را در جایگاه متجریان خطاکار و بیمار می‌نشاند.

دعاگو برخورد موسمی و سلیقه‌ای با معروف و منکرها را از بزرگترین ناهنجاری‌های اجتماعی تعریف کرد و گفت: برخورد گزینشی با رایج‌ترین گناهان اجتماعی و برخوردجدی، مقطعی و موسمی با گناهان گزینش شده آن‌هم با شیوه‌هایی بعضاً غیرمنطقی و غیرقانونی از عمده‌ترین ناهنجاری‌هایی است که چهره فرهنگ عمومی را سیاه و تباه می‌کند و به رواج و گسترش ناهنجاری و گناهکاری می‌انجامد.

ناطق جمعه شهرستان شمیرانات ناامنی‌های سیاسی برآمده از نقض موازین قانونی و میثاق‌های دینی و ملی را جفابارترین ناهنجاری در نظام حکومتی دانست و گفت: یکی از بزرگترین ناآرامی‌ها در نظام‌های سیاسی- اجتماعی ناآرامی‌های سیاسی است. رقابت‌های سیاسی، جناح‌ها و گروه‌های درگیر را از نتایج فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی نگران می‌کند و عوامل نگران‌ساز برآمده از رفتارهای نامشروع و غیرقانونی رقبای سیاسی بر نگرانی افکار عمومی می‌افزاید. برای افزایش امنیت سیاسی باید فضای رقابت‌های سیاسی با دقت و جدیت از گناهکاری و قانون‌شکنی پاکیزه شود، با خاطیان با قدرت و قاطعیت تمام در چارچوب قانون برخورد شود، مردم افزایش ضریب صحت و سلامت در فضاهای انتخاباتی را با تمام وجود احساس کنند.

دعاگو اطلاع‌رسانی عمومی در حوزه تجاوز به حقوق و سرمایه‌های ملی را از شفاف‌ترین حقوق ملی و مدنی در نظام سیاسی-اجتماعی نامید و گفت: کسانی که به حقوق ملت تجاوز می‌کنند و با اختلاس به سرقت اموال عمومی می‌پردازند باید در چارچوب قانون محاکمه، محکوم و مجازات و به افکار عمومی معرفی شوند. کسانی که به حقوق ملت‌ها تجاوز می‌کنند آبروی قابل احترامی در پیشگاه خدا و ملت‌ها ندارند و مردم باید از رفتار حکومت با دشمنان ملت، آگاه شوند و از اجرای عدالت در چارچوب قانون مطمئن شوند.

امام جمعه شمیرانات ناامنی شغلی را از رایج‌ترین و سابقه‌دارترین ناامنی‌های اجتماعی تحلیل کرد و گفت: باید همه نصب و عزل‌ها در چارچوب قانون که همان بستر شایستگی است صورت گیرد و کسانی که در نظام سیاسی-اجتماعی از مسوولیت برخوردار شدند و زندگی‌شان را با مسوولیت‌شان تنظیم کردند امنیت شغلی را با قطع عزل و نصب‌های جناحی و برآمده از مناسبات دوستی و آشنایی با تمام وجود لمس کنند تا مجموعه ناامنی‌های شغلی که بر فضای ناامنی‌های اجتماعی سنگینی می‌کند از میان برود و اجرای عدالت را با تمام وجود احساس کند.

دعاگو عامل اصلی در آفرینش گونه‌های مختلف ناامنی‌ را کاستی در حوزه دینداری، عدم قاطعیت در اجرای موازین قانونی دانست و گفت: جرم‌ها توسط افراد ضعیف‌الایمان با انگیزه کسب منافع مادی، انتقامجویی، شهوت‌رانی و از بین بردن رقبای سیاسی صورت می‌گیرند. اگر نظام‌های سیاسی-اجتماعی در اجرای قانون به هیچ مصلحتی جز استیفای حقوق عمومی و انجام وظیفه حکومتی نیندیشند و مصالح ملی را در اجرای قانون اساسی و موازین قانونی ببینند جامعه شاهد امنیتی شایسته و مطلوب می‌شود و عوامل ناامن‌ساز تلخی برآمده از قانون‌شکنی و ناهنجارگرایی را با تمام وجود احساس می‌کنند.


 


پیکر حجت الاسلام و المسلمین محمد منهاج از اعضای دفتر امام خمینی و سفیر سابق ایران در لیبی و نیجریه صبح امروز با حضور یادگار گرامی امام راحل، مسوولان و جمع کثیری از چهره های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اعضای بیت امام و خانواده آن مرحوم، از حسینیه جماران تشییع شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، آیت الله موسوی بجنوردی، حجج الاسلام سید یاسر و سیدعلی خمینی، دعایی، محتشمی پور، امام جمارانی، حشمتی، موسوی لاری، یونسی، عبدالله نوری، علیخانی، فاضل میبدی، هادی خامنه ای، معادیخواه، عباسعلی روحانی، سراج الدین موسوی، هاشمی نژاد، محمد مقدم، هادی قابل، محمد علی انصاری و آقایان دکتر حمید انصاری، علی اشراقی، محمدعلی سبحانی، صفدر حسینی، محمد صدر، علی خاتمی، غلامحسین کرباسچی، محمود حجتی، جلیل سازگارنژاد، جواد اطاعت، جهانبخش خانجانی و جمعی از سفرای سابق ایران در کشورهای مختلف و نیز، خویشان و آشنایان و یاران انقلاب حضور داشتند.

پیکر حجت الاسلام و المسلمین محمد منهاج بعد از تشییع در جماران، برای خاکسپاری در کنار ضریح امام خمینی، به حرم مطهر رهبر کبیر انقلاب اسلامی، منتقل شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد منهاج، سفیر سابق کشورمان در لیبی و نیجریه چهارشنبه شب هنگام عزیمت به مشهد مقدس برای زیارت ثامن الائمه حضرت امام رضا(ع) در اثر حادثه رانندگی دار فانی را وداع گفت.


 


احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران گفته که در حالی که جمعیت کشور بیشتر شده اما آمار قتل در کشور افزایش نیافته است.

رادان به خبرگزاری ایسنا گفت: جرایم خشن در کشور نسبت به چند سال پیش افزایشی نداشته و در جرایمی از قبیل گروگانگیری و گروکشی، میزان جرم کاهش یافته است.

وی در این مصاحبه در مورد ماجرای تجاوز به زنان در یک مهمانی در خمینی شهر و قتل “قوی ترین مرد ایران” اظهارنظر کرده و با تلخ خواندن حادثه خمینی شهر، گفته است “مردم شاهد خواهند بود که مجرمان در زمان کوتاهی به مجازات خود خواهند رسید.”

او گفت که پلیس تلاش می کند تا متهمان فراری این پرونده را بازداشت کند.

رسانه های ایران در مورد حادثه خمینی شهر گفتند که ۱۲ تن از “اراذل و اوباش” روز دوم خرداد در یکی از روستاهای نزدیک “خمینی شهر” در استان اصفهان به یک مهمانی خصوصی که در باغی برگزار می شد، وارد شدند و پس از حبس مردان حاضر در مهمانی در یک اطاق، به تعدادی از زنان و دختران “تعرض” کردند.

قوه قضائیه در پی واکنش مردم این استان و گروهی از مقامات، قول داد که احکام متهمان این پرونده به زودی صادر شود.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی همچنین قتل روح الله داداشی را “اتفاقی بسیار بد” خوانده و گفته که پلیس توانست در ۴۸ ساعت، مجرمان را بازداشت کند.

روح الله داداشی، برنده مسابقات “قوی ترین مردان ایران” اخیرا با ضربات چاقو به قتل رسید.

رادان تاکید کرده که وضعیت امنیت در کشور بحرانی نیست و دستگاه قضایی و پلیس کار خود را به خوبی انجام می دهند.

انتشار پیاپی اخبار مربوط به تجاوزهای جنسی، قتل های خیابانی و سایر اقدامات خشونت بار در اماکن عمومی، واکنش‌هایی را در ایران به دنبال داشته است.

اخیرا مجلس ایران از دادستان کل کشور، وزیر دادگستری و فرمانده نیروی انتظامی خواست تا با حضور در کمیسیون امنیت ملی، درباره افزایش قتل و خشونت در کشور توضیح دهند.

محمد باقر ذوالقدر، معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ایران هم اخیرا گفت که “متاسفانه امروز وضعیت جرم و انحراف در جامعه قابل قبول نیست و از حد متعارف خارج شده است”.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی برای افزایش امنیت در کشور خواهان آن شده که مجلس، برخورد با سلاح سرد را به سرعت مورد رسیدگی قرار دهد و مجازات های سنگینی برای استفاده از سلاح سرد در نظر گرفته شود.

رادان ابراز امیدواری کرده بحث قانونی شدن برخورد با سلاح سرد سرعت بگیرد تا این امر، منجر به بالا رفتن هزینه جرم شود.

پیشتر اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران هم خواستار ممنوع شدن فروش و حمل سلاح سرد در ایران شده و گفته بود که پلیس از چند سال پیش پی گیر تصویب این ممنوعیت در مجلس بوده است.


 


نماینده مردم تهران ساماندهی قراردادهای موقت را مهمترین برنامه‌های مجلس برای بهبود وضعیت کار خواند.

علیرضا محجوب در گفت‌و گو با ایلنا با اشاره به موضوع “قراردادهای سفید امضا” اظهار داشت: کارگران به قراردادهای سفید امضا همچون مشکلاتی به جامعه کارگری بدان مبتلاست.

وی گفت: این گمانه که اصلاح قانون کار ممکن است به حل مشکل فوق کمک کند، گمانی بی اساس است چرا که این اصلاح هم اکنون مراحل نهایی خود را در دولت طی می‌کند به نفع کارگر نخواهد بود.

دبیر کل خانه کارگر در خصوص طرح ساماندهی قراردادهای موقت که به اعتقاد وی تا حدودی به حل معضلات کارگران کمک می‌کند، گفت: این طرح تاکنون سه بار در مجلس مطرح شده ولی متاسفانه حتی کلیات آن نیز رای نیاورده است .

وی ادامه داد: اگر چه از این موضوع بسیار متاسفیم اما همچنان آن را در دستور کار قرار داده و مجددا در مجلس مطرح خواهیم کرد.

محجوب اظهار امیدواری کردکه طرح ساماندهی قراردادهای موقت این بار با نظر مثبت مجلسی‌ها مواجه شود.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خویش به اعلام نرخ تورم توسط مرکز آمار ایران اشاره کرد و گفت: تعیین نرخ تورم توسط مرکز آمار ایران اگر چه مورد پسند برخی‌ها در بانک مرکزی نیست اما بهترین راهکار برای دستیابی به نرخ واقعی تورم می‌باشد.

وی ادامه داد: گاهی اتفاق افتاده که در بحث حقوق و دستمزد کارگران با مشکل مواجه شدیم چرا که طی یک ماه دو عدد متفاوت از نرخ تورم ارائه می‌شد در برخی موارد اعداد و ارقامی که بانک مرکزی گزارش می‌داد با آنکه مرکز پژوهش‌های مجلس استخراج می‌کرد تفاوت‌های اساسی داشت .

محجوب مرکز آمارهای ایران را به عنوان دستگاهی بی طرف برشمرد و گفت: افزایش حجم نقدینگی که در نهایت منجر به افزایش تورم می‌شود همواره از سوی بانک مرکزی اعمال می‌شد لذا از این منظر دستگاه فوق را (بانک مرکزی) را نمی‌توان نهادی بی طرف برشمرد.نماینده مردم تهران در مجلس هشتم ابراز امیدواری کرد با تعیین نرخ تورم توسط مرکز آمار ایران ، اشتباهات کمتری در این موضوع رخ داده و در نتیجه تصمیم گیران کشور در مقاطع مختلف با اطمینان از درستی اعداد و ارقام اعلام شده بهترین و مناسبترین تصمیمات را اتخاذ کنند.


 


 لطف الله میثمی محقق، نویسنده و مبارز قبل از انقلاب، ۱۸ سال پیش با «هدی صابر» آشنا می شود و در کنار جمعی که بزرگشان مهندس «عزت الله سحابی» بود فعالیت های سیاسی و تحقیقی خود ادامه می دهند. میثمی، صابر را اینگونه توصیف می کند: «صابر هم درد دین داشت و هم درد توده. به بلوچستان می‌رود تا کار کند و هم‌زمان در تهران کلاس قرآن برگزار می‌کرد.»

به گزارش کلمه این مبارز و فعال سیاسی از ویژگی های شخصیتی و اندیشه و عمل اجتماعی «هدی صابر» سخن گفت. وی گفت: «ما معتقد بودیم احزاب شعار می‌دهند ولی عمل نمی‌کنند. صابر به این نقد داشت و ویژگی بارز منشی ایشان هم این بود که خودش به ایده‌هایش عمل می‌کرد.»

میثمی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره دهه آخر زندگی «هدی صابر» می گوید: شهید هدی صابر در دهه‌ی پایانی حیات خویش، سه محور ویژه را در فعالیت‌های خود پی می‌گرفتند. نخست دغدغه‌ی تجدید منش اخلاقی در نسل جوان که از طریق تاکیدهای گاه و بی‌گاه و کارهایی نظیر انتشار کتاب «سه هم‌پیمان عشق» دنبال می کرد. دوم دغدغه‌ی آموزش نظری برای نسل جوان و مخاطبان که برگزاری کلاس‌های تاریخ و قرآن («هشت فراز هزار نیاز» و «باب بگشا») بخشی از آن بود؛ سوم فعالیت نظری و عملی حول محور توسعه‌ی عادلانه که آخرین مصاحبه‌ی ایشان با نشریه‌ی چشم‌انداز ایران و فعالیت‌های حدوداً دوساله در پروژه‌ی زاهدان در ذیل این محور می‌گنجد.

متن کامل گفت وگو  با لطف الله میثمی به شرح زیر است:

سابقه‌ی آشنایی شما با شهید هدی صابر به چه زمانی بازمی‌گردد؟

سالهای قبل روزی مهندس سحابی به من گفتند که کسی به نام صابر به خانه ما در آب منگول می‌آید و در مورد تاریخ معاصر پرسش‌هایی دارد. ایشان در مورد فرازهای تاریخ پرسش‌هایی زیادی مطرح کرد و برایش جالب بود که من گفتم نهضت ملی از مشروطه عمیق‌تر و وسیع‌تر بوده است. من مشاهدات خودم را برایش می‌گفتم که یک کارگر از پالایشگاه آبادان آمده بود و در یک روستا روضه ی  خلع ید را می‌خواند و روحانی و مالک و ژاندارم و فئودال نشسته بودند و به صحبت‌هایش گوش می‌دادند. این گفت‌وگوها ۴ساعت به طول انجامید. دیدار بعدی ما آذر ۷۳ بود که مهندس من را دعوت به جلسه‌ای در منزل آقای اشکوری دعوت کرد. در آن جلسه بجز آقای اشکوری، مهندس، صابر و من آقایان دکتر رئیسی و کرم میرزایی هم بودند. در آنجامهندس سحابی بنا داشت که یک تشکل ایجاد کند. در واقع یک جبهه مد نظر بود. سی آذر مهندس بازرگان فوت کرد و در مراسم هفتم ایشان دکتر سروش سخنرانی کرد و تمامی سنت روشنفکری مذهبی را به نظر ما زیر سوال برد. ما همه به دیدگاه‌های ایشان نقد داشتیم. من فکر می‌کردم اگر بنا باشد که حزب شویم باید حرفی برای زدن داشته باشیم. ما بررسی‌هایی را شروع کردیم که آقای صابر خیلی منظم و مرتب یادداشت و جمع‌بندی می‌کرد و نظرات همه ما را با نظم و ترتیب خاصی به ما هم داد. بیشترین برخورد من با آقای صابر این جلسات بود که هفته‌ای یک یا دو جلسه بود و تا سال ۷۴ هم ادامه داشت.

در غالب اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های منتشر شده از شهید هدی صابر با عنوان «روزنامه‌نگار و فعال ملی ـ مذهبی» نام برده می‌شود. به نظر می‌رسد این عناوین به تنهایی نمی‌تواند گویای وجوه گوناگون این شخصیت فقید باشد. ایشان مدت‌های طولانی از زندگی خود را مصروف پژوهش‌های تاریخی، قرآنی و حوزه‌ی توسعه کرده و در این عرصه‌ها صاحب نظر و ایده بودند و دستاوردهای قابل توجهی را نیز در سطح عمومی ارائه کردند و معلم جوانان زیادی بودند. از سوی دیگر، ایشان به بهره‌مندی از اخلاق پهلوانی و دغدغه‌ی احیای منش‌های مهجورمانده شناخته می‌شوند. در مجموع به عقیده‌ی شما، شهید هدی صابر ذیل چه عنوانی قابل شناخت است؟ وجه اصلی پروژه‌ی اجتماعی و فکری ایشان چیست؟

وقتی می‌گوییم کسی فعال ملی مذهبی است، اگر به هویت ملی و مذهبی نگاه دقیقی بیاندازیم، عنوان بزرگی است که تمام این موارد را در بر می‌گیرد. در ضمن روزنامه‌نگاری آقای صابر ژورنالیستی نبود. آنچه در ایران فردا می‌آمد، مسائل راهبردی و عمیق بود یعنی نمی‌توان به ایشان روزنامه‌نگار با معنای رایج آن گفت. دغدغه اصلی آقای صابر به نظر من نشأت گرفته از دغدغه حنیف‌نژاد بود که می‌گفت انسان باید هم درد دین داشته باشد و هم درد توده. می‌بینیم که صابر هم درد دین داشت و هم درد توده. به بلوچستان می‌رود تا کار کند و هم‌زمان در تهران کلاس قرآن برگزار می‌کرد. من یکبار از حنیف‌نژاد پرسیدم کادر یعنی چه؟ گفت کادر یعنی کسی که ایمان تاریخی دارد و می‌داند که در تاریخ حق بر باطل غلبه می‌کند. آقای صابر به نظر من یک کادر همه جانبه بود. کادر با معنایی که حنیف‌نژاد از آن مستفاد می‌کرد. الگویش هم همان حنیف‌نژاد بود. او هم در توسعه کار می‌کرد، هم در اقتصاد، هم ورزش و پهلوانی، هم استراتژی و هم دین.

شهید هدی صابر تاکید زیادی بر مساله‌ی منش داشت.  مهندس سحابی، نیز به رعایت اخلاق در سیاست شهره بودند. به عقیده‌ی شما منشاء و علت این تاکید زیاد بر منش اخلاقی از سوی ایشان چه بود؟ همچنین ویژگی‌های برجسته‌ی منشی شهید هدی صابر را چه مسائلی می‌دانید؟

مدل او در منش هم بنیانگزاران مجاهدین بود. آنها حتی برای مهندس سحابی هم از نظر منش ارزشمند بودند. هدی می‌گفت که آنها به آنچه اعتقاد داشتند عمل کردند و با شهادت‌شان هم گویی مهر تایید بر اندیشه‌شان نهادند. تحلیل ما این بود که احزاب شعار می‌دهند ولی عمل نمی‌کنند. صابر به این نقد داشت و ویژگی بارز منشی ایشان هم این بود که خودش به ایده‌هایش عمل می‌کرد.

شهید هدی صابر با نسل جوان و به ویژه دانشجویان و اعضای انجمن‌های اسلامی همواره برخورد نقادانه داشتند؛ به گونه‌ای که حتی از نقد تند و تیز آنها نیز در پاره‌ای مواقع ابایی نداشتند. در حالی که غالب اندیشمندان ترجیح می‌دهند به دلایل گوناگون، انتقاد کمتری به جریان‌های دانشجویی و نسل جوان وارد کنند و بیشتر رویه‌ی تاییدآمیز در پیش گیرند، به عقیده‌ی شما، علت برگزیدن رویکرد نقادی دائم از سوی شهید هدی صابر در این زمینه چه بود؟

رویکرد انتقادی آقای صابر از آنجا شروع شد که دانشجویان متأثر از دیدگاه‌های سروش از دین جدا شدند. او درد دین داشت و می‌دید که جریانات دینی همچون طالقانی، سیدجمال، میرزاکوچک و … نیز نقش مثبتی در تاریخ ایفا کرده‌اند. می‌گفت اگر دین را کنار بگذارند متفرق می‌شوند. نقد دیگر آن این بود که می‌گفت دانشجویان اول انقلاب در حکومت ذوب شدند، حالا باید پشت کنند به حکومت که البته من این نقد ایشان را قبول نداشتم. یک نقد دیگر هم از موضع درد مردم و ساده‌زیستی ایشان بود. دانشجوی موبایل به دست و کت شلواری را خیلی نمود جامعه نمی‌دید و نقد منشی هم داشت. محور بینشی هدی کار روی خدا بود. دیدگاه‌های جدیدی که در دانشگاه بود می‌گفت که خدا خلق کرد و دیگر کاری ندارد. این همان دیدگاه یهود بود که می‌گویند، ید‌الله مغلوله. هدی در حسینیه ارشاد بیشتر کار قرآنی‌اش این بود که بگوید خدای منتشر و همراه نیز وجود دارد و در ریز زندگی خدا را دخالت بدهد.

شهید هدی صابر در دهه‌ی پایانی حیات خویش، سه محور ویژه را در فعالیت‌های خود پی می‌گرفتند. نخست دغدغه‌ی تجدید منش اخلاقی در نسل جوان که از طریق تاکیدهای گاه و بی‌گاه و کارهایی نظیر انتشار کتاب «سه هم‌پیمان عشق» و ویژه‌نامه‌ی تختی نشریه‌ی چشم‌انداز ایران («جای خالی، جای سبز») در پی آن بودند؛ دوم دغدغه‌ی آموزش نظری برای نسل جوان و مخاطبان که برگزاری کلاس‌های تاریخ و قرآن («هشت فراز هزار نیاز» و «باب بگشا») بخشی از آن بود؛ سوم فعالیت نظری و عملی حول محور توسعه‌ی عادلانه که آخرین مصاحبه‌ی ایشان با نشریه‌ی چشم‌انداز ایران و فعالیت‌های حدوداً دوساله در پروژه‌ی زاهدان در ذیل این محور می‌گنجد.

به عقیده‌ی شما این فعالیت‌های شهید هدی صابر چه اندازه در تامین نیازهای نسل جوان و پیشبرد جامعه‌ی ایران موثر بوده است؟

ایشان در مورد شخصیت‌هایی چون تختی کار کرده‌اند که شخصیتی ملی هستند و این شخصیت را عمیق‌تر شناسانده‌اند. کار ایشان در جهت تقویت منش پهلوانی بود و تاثیر داشت. کتاب سه هم‌پیمان عشق هم که ملهم از منش بنیانگزاران مجاهدین بود. اینها دانشجو بودند و می‌توانند الگوی نسل جوان باشند و این کتاب می‌تواند در دانشجویان تأثیر جدی داشته باشد. حداقل در حوزه جوانان فعال این آثار تأثیر بسیاری داشته است. کلاس‌های قرآنش هم روی فعالان دانشجو تأثیر داشت. کار تاریخ‌ ایشان هم که با کار قرآن انجام شد یادآورد سخن طالقانی بود که کتاب تاریخ و طبیعت را در کنار کتاب قرآن می‌بیند. کار تاریخ ایشان تأثیر بالایی داشت. ما به دلیل استعمار و عوامل دیگر دچار انقطاع تاریخی شده‌ایم. کار تاریخ ایشان منسجم بود و می‌توانست این خلاء را پر کند. او با نیت انباشت تجربه دستاورد زیادی در اختیار نسل جوان قرار داشت. او کار میدانی زیاد می‌کرد. مانند برخوردی که با من روی تاریخ داشت،‌ با دیگران نیز داشت. مطالعاتش هم زیاد بود و در نتیجه کارهایش ارزشمند و ماندگارند. اگر کسی بخواهد برنامه مطالعاتی داشته باشد باید کار تاریخ صابر را ببیند.

به عنوان کسی که با شهید هدی صابر در نحله یا جریان فکری ملی ـ مذهبی قرار دارید، تصور می‌نمایید فقدان ایشان برای جامعه‌ی ایران چه خلاءهایی ایجاد خواهد کرد؟

صابر انسانی پرانرژی بود. خیلی خوب مسائل را طبقه‌بندی می‌کرد که کسی را در این حوزه مانند او ندیده‌ام. قدرت بالایی در آموزش داشت و به مثال‌های ساده اشاره می‌کرد و کار آموزشی می‌کرد. این یک خلاء است. البته این منش و بینش او در بین شاگردانش جاری است و خدای جبار، نبود او را جبران می‌کند. من سخنرانی‌ای در دانشکده کشاورزی داشتم که هدی آن را خیلی دوست داشت. در آن گفتم که حنیف از مادر قهرمان به دنیا نیامد. او مانند همه بود اما کمی پیگیرتر بود. کسی که درد دین و مردم داشته باشد و پیگیر باشد و روحیه جمع‌بندی هم داشته باشد می‌تواند حتی حنیف شود.

در این روزها این انتظار مطرح گردیده که شاگردان شهید هدی صابر، پروژه‌ی فکری ایشان به ویژه مباحث «رابطه‌ی صاف‌دلانه، همه‌ آگاهی و استراتژیک با خدا» را تداوم بخشند. به نظر می‌رسد این امید و انتظار بسیار کلی است. در این راستا، توصیه‌ی عملی شما به شاگردان جوان و دیگر مخاطبان شهید هدی صابر برای تداوم یافتن پروژه‌ی فکری ایشان چیست؟

یکی اینکه در کنار این کار تاریخ کتاب‌های دیگر را بخوانند و با کسان دیگر هم مصاحبه کنند و این کار را کامل‌تر کنند تا منبع کاملی برای تاریخ شود. در واقع متد هدی در برخورد با تاریخ را پی بگیرند. در مورد قرآن هم من در مجموع کتابی که از پرتوی از قرآن کامل‌تر باشد تا به حال ندیده‌ام. حتی امام خمینی هم این کتاب را دربست تایید کرده است. آقای دعایی می‌گویند من تا به حال ندیده‌ام ایشان کتابی را اینگونه تایید کنند. حتی خوب است جمعی آن را مطالعه کنند و بر دستاورد‌های آقای طالقانی و آقای صابر بیافزایند. آقای صابر هم از پرتو خیلی الهام گرفته بود. پرتو ایراد‌هایی هم دارد که می‌توان با پیگیری آن را جبران کرد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته