-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مرداد ۶, پنجشنبه

Latest News from 30Mail for 07/28/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/5/5

موسی قربانی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می‌گوید که اعضای این کمیسیون با حذف ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده که مربوط به ازدواج مجدد مرد است، موافقت کردند.

به گزارش سایت خانه ملت، آقای قربانی گفت که در آخرین جلسه بازنگری، رئیس مجلس نظرات خود را در این زمینه مطرح کرد و بازنگری در مورد برخی لوایح باقی مانده انجام شد.

 به گفته آقای قربانی این لایحه در آینده‌ای نزدیک در مجلس مطرح خواهد شد.

ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده یکی از جنجالی‌ترین مواد این لایحه بود که «به مردان اجازه می‌داد در صورت توانایی مالی که مورد تائید دادگاه باشد و به شرط اجرای عدالت میان همسران، با مجوز دادگاه همسران جدیدی اختیار کنند.»

ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده، ماده‌ای است که دولت محمود احمدی‌نژاد به لایحه پیشنهادی قوه قضائیه افزوده بود.

آقای قربانی در شرایطی از حذف ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده خبرداده که  فروردین ماه امسال کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس «شرط ازدواج مجدد مرد را به اجازه همسرش منوط کرده بود.»

 ماده ۲۳ همراه چند ماده دیگر لایحه حمایت از خانواده به دستور علی لاریجانی، رئیس مجلس، در شهریور سال ۸۹ بنا بر تصمیم مجلس و مشورت با قوه‌ قضائیه و به علت «وجود بعضی اشکالات شرعی» برای بررسی به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس فرستاده شده بود.

تغییرات در ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده پس از انتقاد گروه‌های مختلف نسبت به آن اعمال شد.

منبع: خانه ملت و مردمک


 
 

1390/5/5

چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی در سال‌های گذشته، «جریان انحرافی» را به توطئه چینی برای تهدید امنیت غذایی کشور متهم کرده‌اند.

عباس رجایی، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، روز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس که به بررسی وضعیت کشاورزی کشور اختصاص داشت گفت: «یک جریان در کشور تحت عنوان جریان انحرافی توطئه‌ای را برای امنیت غذایی شروع کرده است.»

رجایی افزود: «نمونه اقدامات این جریان که امنیت غذایی را با خطر مواجه کرده‌اند تعرفه کالاهاست؛ تعرفه باید به گونه‌ای باشد که کالای تولید کننده داخلی ارجحیت داشته باشد، اما این در حالیست که در روش تنظیم بازار تعرفه‌ها را در سال گذشته صفر کردند و تولید کننده داخلی با این روش نابود شده است.»

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، در ادامه با ارایه آماری از افزایش واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی در سال‌های گذشته گفت: «در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور بحث امنیت غذایی از محصولات جدی است و همه ملزم هستیم کشور را به امنیت غذایی برسانیم، اما اگر روند حرکت کشور در این حوزه در روندی باشد که تا امروز حرکت کرده‌ایم، قطعا امنیت غذایی به چالش تبدیل خواهد شد که باید چاره‌ای اندیشیده شود.»

در همین رابطه احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، نیز در سخنانی در جلسه روز چهارشنبه مجلس با تاکید بر اهمیت امنیت غذایی گفت: «طی سالهای ۸۴ تا ۸۹ راهبرد اصلی نظام مبنی بر خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی زیر پا گذاشته شده است.»

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین با ارایه آمارهایی درباره افزایش شدید میزان واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی از زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد گفته است: «ضریب وابستگی جمهوری اسلامی به واردات در سال ۸۴، ۳۵ درصد بوده که در سال ۸۹ به ۷۵ درصد افزایش یافته است.»

به گفته احمد توکلی یکی از علت‌های افزایش واردات در سال‌های گذشته خودداری دولت از افزایش تعرفه واردات محصولات کشاورزی بوده است.

همچنین محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، نیز در جلسه روز چهارشنبه مجلس، با انتقاد از «بی‌دقتی» در وادرات گفت: «باید به طوری تعرفه‌گذاری شود که برای تولیدکننده و واردکننده ناامنی به وجود نیاورد و تنش تعرفه‌ها را شاهد نباشیم، زیرا این مخل بازار و واردات و صادرات است، تصمیم‌گیری‌ها باید در این خصوص متعادل و مستمر باشد و از افراط و تفریط پرهیز شود.»

منبع: مهر و رادیو فردا

 


 
 

1390/5/5

رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات می‌گوید جمع‌آوری اطلاعات و مدیریت ایمیل‌ها در داخل کشور یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت است. وی همچنین ایجاد فیلترینگ در دنیای مجازی را برای جلوگیری از تهاجم اینترنتی ضروری دانسته است.

آقای تقی‌پور که روز سه شنبه و در همایش بین‌المللی مخابرات ایران سخن می‌گفت، با تأکید بر این‌که شبکه ملی اینترنت مجهز به ایمیل ملی و موتور جست‌و‌جوی ملی خواهد بود، افزود که یکی از اهداف اصلی شبکه ملی اینترنت جمع‌آوری اطلاعات و مدیریت ایمیل‌ها در داخل کشور است تا مباحث امنیتی در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که کشورهایی نظیر «هند،‌روسیه و ترکیه» در حال حاضر دارای ایمیل ملی هستند، افزود که برای راه‌اندازی ایمیل ملی در ایران از تجربیات این کشورها استفاده خواهد شد.

وزیر ارتباطات تأکید کرد که فاز اول شبکه ملی اینترنت طی شش ماه اول سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و تا پیش از پایان برنامه پنجم توسعه، پایان سال ۱۳۹۴ شمسی، این شبکه به طور کامل اجرایی خواهد شد.

تقی‌پور همچنین ایجاد فیلترینگ در شبکه اجتماعی را فراتر از «آن‌چه که امروز در ذهن کاربران است» دانست و گفت: «فیلترینگ برای حفاظت از شبکه و جلوگیری از تهاجم اینترنتی و بسیاری از مسائل دیگر به صورت نامرعی در شبکه اینترنت وجود دارد.»

وی تأکید کرد که فیلترینگ بر روی «سایت‌هایی که هویتشان مشخص نیست» اعمال خواهد شد و افزود که وزارت ارتباطات «به صورت پرحجم» این سایت‌ها را ارزیابی خواهد کرد.

بر اساس قانون پنجساله برنامه پنجم توسعه، وزارت ارتباطات مکلف است «با رعایت موازین شرعی و امنیتی کشور»، نسبت به ایجاد و توسعه «شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار» اقدام کند و تا پایان این برنامه، «۶۰ درصد خانوارها و کلیه کسب و کارها» باید به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شوند.

منبع: مهر و رادیو فردا


 
 

1390/5/5

بعد از چند روز تایید و تکذیب سرانجام پگاه آهنگرانی، بازیگر و مستند ساز، پس از ۱۷ روز انفرادی امروز چهارشنبه با سپردن وثیقه آزاد شد.

پگاه اهنگرانی حدود دو هفته قبل در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.  پگاه آهنگرانی، فرزند منیژه حکمت و جمشید آهنگرانی است که هر دو کارگردان سینما هستند.

هنوز از اتهامات احتمالی او خبری در دست نیست. غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل ایران در کنفرانس خبری خود با تایید خبر بازداشت او خواسته بود که هنگام بازداشت هنرمندی از عنوان هنرمند بودن او در اخبار استفاده نشود. او بیان کرده بود که تحقیقات با آهنگرانی به پایان رسیده و دستور آزادی او صادر شده است.

 دوستان پگاه آهنگرانی گمان می‌کنند که بازداشت خانم آهنگرانی با موضوع گزارشگری او برای شبکه خبری «دویچه وله» آلمان ارتباطی ندارد زیرا او پیش از بازداشت بازجویی شده و بازجو به او گفته بود که نمی‌تواند با دویچه وله همکاری داشته باشد.

پیش از این گزارش شده بود که پگاه آهنگرانی قصد دارد جام جهانی فوتبال زنان را برای شبکه خبری دویچه وله آلمان پوشش دهد.

دوستان پگاه آهنگرانی حدس می‌زنند که دستگیری او به موضوع  مستند «ده نمکی‌ها» بازمی‌گردد که خانم آهنگرانی درمورد حضور مسعود ده‌نمکی، کارگردان ایرانی، در عرصه فیلم‌سازی ایران ساخته است.

پگاه آهنگرانی در دوره انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش ایران در ستاد میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلب معترض به انتخابات ریاست جمهوری، فعال بود.

منبع: العربیه

پیشینه
دادستانی تهران بازداشت پگاه آهنگرانی را تاييد کرد

پگاه آهنگرانی بازیگرسینمای ایران در بازداشت است


 
 

1390/5/5

دبیر انجمن متخصصین پوست و موی ایران خطرناک بودن میزان پرتو فرابنفش در تهران را تایید کرده است. 

دکتر محمد گلشنی، میزان این اشعه از ۱۰ صبح تا ۶ بعداز ظهر را «بسیار خطرناک» دانسته و گفته باید در این ساعات از کلاه و عینک و کرمهای ضد آفتاب استفاده کرد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز گفته قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش فرابنفش، اثرات حاد و مزمنی را برای سلامت پوست، چشم و سیستم ایمنی انسان دارد.

به گفته دکتر کاظم ندافی، پرتو فرابنفش در ۱۳۰ تا ۱۴۰ روز از سال معمولا در وضعیت خطرناک قرار دارد.

مهندس علی گورانی، کار‌شناس اداره پرتوهای وزارت بهداشت نیز با اشاره به آمار بالای آسیبهای پوستی در ایران کشور، گفته عمده آسیبهای پوستی ناشی از اشعه فرابنفش است.

به گفته گورانی میزان این اشعه را دستگاههای اندازه‌گیری و سایتهایی که به همین منظور راه اندازی شده‌اند، مشخص می‌کنند و افزایش حجم بیماریهای پوستی در کشور که بیش از ۷۰ درصد آن ناشی از اشعه فرابنفش است انکارپذیر نیست.

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز گفته است که میزان اشعه فرابنفش در میانه روز همچنان بحرانی است و توصیه می‌شود شهروندان تهرانی از عینک و کلاه استفاده کنند.

آفتاب سوختگی، برنزه شدن، پیری زودرس پوست و التهاب قرنیه ناشی از نور از شایع‌ترین اثرات حاد و سرطان پوست، آب مروارید و تضعیف دستگاه ایمنی بدن مهم‌ترین اثرات مزمن پرتوهای فرابنفش خورشید (UV) است.

روز گذشته بهرام صناعی، رییس سازمان هوا‌شناسی کشور با کذب خواندن شدت اشعه فرابنفش در ساعاتی از روز، مدعی شده بود که فقط ۱۰ دقیقه از روز آن هم از ۱۴: ۳۰ تا ۱۴: ۴۰ خطرناک است.

وی تاکید کرده بود که «طرح این قبیل موضوعات و خطرناک جلوه دادن اشعه ماوراءبنفش به خاطر بازار مکاره‌ای است که عده‌ای برای فروش عینکهای آفتابی و کرمهای ضد آفتاب، به راه انداخته‌اند.» 

منبع: مهر


 
 

رییس جدید کتابخانه ملی:
1390/5/5

رئیس جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی، «الگو‌ها، استاندارد‌ها و شاخص‌ها» در عرصه کتابداری و آرشیو اسناد در ایران را «وارداتی» و «عمدتا برگرفته از غرب» دانست.

اسحاق صلاحی که روز چهارم تیر به ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی منصوب شد، در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت: «تمامي تلاش اين است تا الگوها، استانداردها و شاخص هاي متداول و چارچوب هاي حاكم غربي را در عرصه كتابداري و آرشيو اسناد تغيير دهيم.»

وی همچنین وعده داد که کتابخانه ملی «مطالبات رهبری» را پیگیری خواهد کرد و رویکرد فعالیت‌های کتابخانه ملی را «تقابل با دشمنان فرهنگی» دانست.

وی که عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین نیز هست، در سخنان خود بار‌ها به گفته‌های رهبر ایران اشاره کرد و گفت: «ایشان تاکید داشتند که نهاد‌ها و سازمان‌های متولی امر کتاب موظف نیستند هر کتابی را که چاپ شد، در دسترس عموم قرار دهند؛ این یعنی اینکه هر کتابی مفید نیست و یا هر کتابی غیرمضر نیست.»

علی خامنه‌ای، ۲۹ تیرماه گفته بود: «نمی‌توان بازار کتاب را آزاد گذاشت تا کتابهای مضر وارد جامعه شود.»

قائم مقامی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، معاونت وزیر رفاه وتامین اجتماعی، معاونت فرماندهی نیروی دریائی کشور، و عضویت در کمیسیون تخصصی اقتصاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه از پست‌های پیشین اسحاق صلاحی بوده است. 

منبع: ایرنا


 
 

بدنبال حمله تروریستی در نروژ
1390/5/5

محمد خاتمی در پیامی به کیل مگنه بوندویک، نخست وزیر سابق نروژ، حمله تروریستی در نروژ را محکوم کرد و به ملت، دولت و خانواده‌های عزادار تسلیت گفت.

آقای خاتمی در این پیام نوشته که هرگونه خشونت را چه ناشی از «استیلاطلبی و منفعت گرایی‌های ظالمانه» باشد و چه به صورت «تروریسم» ظاهر شود محکوم می‌کند.

در این پیام آمده است: «اینکه حتی جامعه‌ای آزاد و اهل مدارا، ملتی آرام و صلح دوست در نروژ نیز از خشونت و افراطی‌گری مصون نیست، حاکی از ریشه‌دار بودن این پدیده خطر بار در جهان کنونی است که مسؤولیت ما و شما و همه تلاش‌گران و دلبستگان راه صلح و گفت‌و‌گو را مضاعف می‌کند.»

به نوشته خاتمی «ملت بزرگ ایران که خود از قربانیان تروریسم وحشی و بی‌نقاب بوده است به خوبی رنج ملت بزرگوار شما را از این جنایت درک می‌کند.»

رئیس جمهوری سابق ایران افزوده است: «در دنیای ما که با کمال تأسف غلبه با خشونت و زور و سلطه‌گری از یک سو و استبداد و عقب ماندگی و تحقیر شدگی از سوی دیگر است، در غیبت عنصر ناب «عدالت» این پدیده شوم (تروریسم) امکان ظهور و رشد بیشتر یافته است.»

در این پیام آمده که «این فجایع تلخ، خود دلیل موجهی است بر لزوم گفت‌و‌گو و تفاهم براساس احترام متقابل که ما و شما همواره بر آن تأکید و در این باب همکاری‌های ارزنده‌ای داشته‌ایم.»

انفجار بمب در اسلو و تیراندازی به اردوگاه نوجوانان هوادار حزب کارگر در جزیره اوتویا از سوی تروریستی به نام آندرس برینگ برویک، منجر به قربانی شدن ۷۶ تن شد.

منبع: وب‌سایت محمد خاتمی


 
 

احمد توکلی نماینده مجلس خبر داد:
1390/5/5

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید ضریب وابستگی ایران به واردات در سال ۱۳۸۴، ۳۵ درصد بوده که درسال ۱۳۸۹ به ۷۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای توکلی امروز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس که به بررسی علل واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی اختصاص داشت، گفت: «طی سال‌های ۸۴ تا ۸۹ راهبرد اصلی نظام مبنی بر خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی زیر پا گذاشته شده است.»

به گفته وی «واردات غلات در این سال‌ها از چهار میلیون و ۴۷۳ هزار تن به شش میلیون و ۲۶۳ هزار تن افزایش یافته و واردات گندم خوراک انسان نیز از ۱۰۵ هزار تن در سال ۸۴ به ۷۶۴ هزار تن در سال ۸۹ افزایش هفت برابری یافته است.»

توکلی اظهار داشت: «در سال ۸۸ واردات بی‌حساب گندم باعث شد مقدار زیادی از این گندم‌ها کپک زده و قارچی شود که خوراک دام شد که از نظر بهداشتی تفاوتی ندارد آلودگی به صورت مستقیم به انسان انتقال یابد یا غیر مستقیم.»

وی همچنین گفت: «ضریب خودکفایی ایران در تولید روغن نباتی در سال ۸۴، ۱۷ درصد بود که در سال ۸۹ به ۱۰ درصد کاهش یافته است.»

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: «کل واردات میوه از ۵۷۵ هزار تن در سال ۸۴ به یک میلیون تن در سال ۸۹ افزایش یافته و واردات مرکبات از ۵۳ هزار تن به ۲۷۰ هزار تن افزایش داشته است علاوه بر این واردات حبوبات از ۲۵ هزار تن به ۱۶۴ هزار تن افزایش جهشی داشته است.»

اظهارات آقای توکلی در حالی مطرح می‌شود که عیسی کلانتری، وزیر پیشین کشاورزی نیز در روزهای گذشته گفته بود: «کشاورزی در حال موت است. دولت در رسیدن به اهداف برنامه کشاورزی در طول برنامه چهارم شکست خورده است.»

پیشینه

کشاورزی در حال موت است، وضع اقتصادی روز به روز بد‌تر می‌شود

منبع: مهر


 
 

رئیس پلیس تهران:
1390/5/5

حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران از برخورد با ۷۰ آتلیه «غیرمجاز» و ۶۲ آرایشگاه مردانه «ارائه دهنده مدل‌های غربی» خبر داد.

آقای ساجدی نیا در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته که ماموران پلیس اماکن صبح روز چهارشنبه در یک عملیات ویژه با آتلیه‌ها و آرایشگاه‌های متخلف برخورد کردند.

این عملیات در راستای طرح امنیت اجتماعی اجرا شده است.

به گفته وی «از این مراکز تعداد زیادی کاتولوگ‌های غیر مجاز، عکس‌های مستهجن و لوازم آرایش زنانه کشف و ضبط شد.»

ساجدی‌نیا گفت که این آرایشگاه‌های مردانه، «از آرایشگر مرد برای زنان استفاده می‌کردند. همچنین از این مراکز پوسترهای هنرپیشه‌های خارجی با لباس مبتذل کشف شد. این در حالی است که مقادیر زیادی لوازم آرایش زنانه از آرایشگاه مردانه کشف شد.»

رئیس پلیس تهران در عین حال گفت که «باند اغفال دختران نمونه» نیز «منهدم» شده و افزود: «تعدادی از آتلیه‌ها با تشکیل باندی اقدام به تهیه عکس مستهجن از دختران کرده و سپس این عکس‌ها را به عنوان دختر نمونه به خارج از کشور ارسال و از آن‌ها اخاذی و سوء استفاده می‌کردند.»

اقدام امروز پلیس در حالی انجام شده که روز گذشته اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس در مجلس حضور یافت و ماهواره‌ها و ترویج سکس، مشروبات الکلی و خشونت از سوی آنها را یکی از دلایل افزایش ناامنی در کشور اعلام کرد.

منبع: مهر


 
 

1390/5/5

درخت چنار کهنسال «آب بخش» در استهبان با ارتفاع ۴۷ متر و قطر تقریبی ۵/۱۱ متر با قدمت ۹۰۰ سال قطع شد. 

از بین بردن مرو که مرکز اصلی بخش آب چشمه‌های استهبان بوده است وسیمانی شدن جدول‌های آب و آسفالته شدن اطراف چنار باعث شد روز به روز از طراوت و سرسبزی این درخت کهنسال کاسته و سرانجام کاملا خشک شود.

به گفته شهرداری استهبان طرح قطع این درخت بیش از ده سال پیش داده شده بود اما شهردار سابق این شهر به تازگی آن را قطع کرده است.

مسؤولان در توجیه قطع این درخت گفته‌اند که چون درخت در اثر بی‌آبی خشک و پوسیده شده بود، بیم آن می‌رفت که روی مسجد یا رهگذری بیافتد به همین علت شهردار سابق استهبان طی طرحی از سوی استانداری اقدام به قطع این درخت تاریخی کرد.

به گفته یک عضو انجمن پیشگامان خورشید استهبان، تنهٔ خشکیدهٔ این درخت در ابتدای جاده ورودی شهر در زمین کاشته شد تا عبرتی باشد برای همگان.

اهالی شهر استهبان که از قطع این درخت به شدت ناراضی هستند، معتقدند این چنار در ۹۰۰ سال زندگی خود مشکلی برای این شهر به وجود نیاورده بود و قطع آن بدون در نظر گرفتن خواسته اهالی شهر بوده است.

از این درخت کهنسال در متون تاریخی مختلف یاد شده که از جمله در سفرنامه ناصری آمده است: «درخت چناری است که دربلندی قد و کلفتی و راستی کنده و خرمی شاخه مانندش دیده نگشته است. ارتفاعش نزدیک به ۲۰ ذرع شاه است و دایره بیخ کنده آن بیشتر از دو ذرع است.»

فرصت الدولهٔ شیرازی نیز در کتاب خود بنام «آثارعجم» نوشته: «ارتفاع چنار آب بخش ۴۵ ذرع است و۱۱ ذرع نیز قطر دارد. از گذشته‌های دور کاروانیان در زیر سایه آن غنوده‌اند وبا مردمان این محل به داد وستد پرداخته‌اند.»

تعرض به حریم سرو «ننه و بچه» نیز اهالی میراث فرهنگی و محیط زیست را نگران کرده است. گودبرداری‌هایی که پیش از این در حریم این درخت انجام شده بود با مخالفت و پیگیری دوست‌داران میراث فرهنگی متوقف شد اما هم‌اکنون آموزش و پرورش در حریم یک متری آن مشغول دیوارکشی است. 

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی


 
 

1390/5/5

محافظت نامناسب از طولانی‌ترین گچ‌بری دوره ساسانی و قلعه تاریخی پوسکان، این آثار تاریخی استان‌های خراسان و خوزستان را در معرض تخریب قرار داده است.

طولانی‌ترین گچ‌بری دوره ساسانی به گفته سرپرست گروه کاوش محوطه‌ "بندیان" شهرستان درگز، بی‌نظیر‌ترین گچ‌بری کشف‌شده در طول ۱۵۰ سال عمر باستان‌شناسی ایران است.

آقای مهدی‌ رهبر می‌گوید در بازدید از نخستین سایت موزه‌ دوره‌ ساسانی در شهرستان درگز خراسان متوجه شده است که «برای پوشش سقف سالن و نور‌پردازی آن حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه شده است درحالی که در فصل زمستان روی این پوشش آب جمع می‌شود و سقف آن چکه می‌کند.»

آقای رهبر می‌افزاید با دیدن این وضعیت «به مسئولان استان خراسان اعلام کردم که تا دو سال دیگر به جای گچ‌بری دوره ساسانی و آثار تاریخی، نورپردازی‌های رنگارنگ خواهید داشت!»

این گچ‌بری‌ها، که ۳۵ متر طول دارد، صفحات تاریخ مصور دوره بهرام پنجم ساسانی و جنگ این پادشاه با هپتالی‌ها، قومی ازایالت کانسوی چین، هستند.

بی‌توجهی به آثار تاریخی در خوزستان نیز سبب فرسایش بنای قلعه تاریخی پوسکان شهرستان کازرون شده است.

این قلعه تارییخی، که متعلق به سده‌های نخستین اسلامی‌ و از معدود قلعه‌های بجا مانده از بناهای هم عصر خود است، امروزه بار‌ها توسط سارقان میراث فرهنگی مورد تعرض قرار گرفته و یا در هنگام بارندگی یا مواقع ضرورت توسط برخی چوپانهای محلی به عنوان مامنی برای نگهداری دام‌ها استفاده می‌شود.

محسن عباسپور، عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون، درباره تخریب این بنا می‌گوید: «بدون شک شدت فرسایش این بنا و مقایسه وضعیت فعلی آن با گزارش‌ها و نتایج مطالعاتی که در دهه‌های پیش توسط پژوهشگران و مورخان منتشر شده و در دسترس است بیانگر گستردگی تخریب‌ها در قلعه پوسکان است.»

آقای عباسپور در ادامه می‌گوید: «چنانچه سازمان میراث فرهنگی خود را متعهد به حفظ بناهای تاریخی می‌داند، باید هرچه سریع‌تر با تخصیص اعتباری ویژه، حداقل یک فصل مرمت را در این قلعه تاریخی تعریف و اجرا کند تا از تخریبهای وارد شده به بنا کاسته شود.»

منابع: مهر (+ و +)

مرتبط:

کاروانسرای تاریخی "کمارج" زمین فوتبال شد

روی سر شاپور درخت سبز شد

احداث کارخانه سنگ‌شکن در کنار شهر ساسانی


 
 

1390/5/5

رییس کل بانک مرکزی ایران، خبر حاکی از بدهی ۳۰ میلیارد دلاری چین به ایران را تکذیب کرد. 

محمود بهمنی با بیان اینکه «اصلا چنین موضوعی صحت ندارد» گفت: «مگر بانک مرکزی اجازه می‌دهد که بدهی نفتی ایران در یک کشور به ۳۰ میلیارد دلار برسد.»

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، بزرگ‌ترین بدهکار نفتی ایران کشور هند است که «هم اکنون در حال مذاکره برای دریافت بدهی از این کشور هستیم.»

حجم مبادلات تجاری ایران و چین در حال حاضر حدود ۳۰ میلیارد دلار در سال است و پیش بینی می‌شود که این رقم در سال جاری میلادی به ۴۰ میلیارد دلار برسد.

صادرات چین به ایران ۱۱ میلیارد دلار و واردات چین از ایران ۱۸ میلیارد دلار بوده است.

بخش عمده صادرات ایران به چین را نفت خام تشکیل می‌دهد و چین عمدتا کالاهای مصرفی به ایران صادر می‌کند.

ایران سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار نفت خام به هند صادر می‌کند و اکنون به دلیل تحریم‌های خارجی علیه جمهوری اسلامی، هند قادر نبوده به تعهدات خود در انتقال پول به ایران عمل کند و در نتیجه، نزدیک به نیمی از این مقدار پول را به ایران بدهکار است.

فایننشال تایمز نوشته‌بود که دولت چین به ایران پیشنهاد کرده است که به دلیل تحریم مالی ایالات متحده و ناتوانی این کشور در انتقال حدود بیست میلیارد دلار مطالبات نفتی به جمهوری اسلامی، به جای پرداخت بدهی خود، اجناس چینی به ایران صادر کند.

یک مقام پیشین جمهوری اسلامی به فایننشال تایمز گفته بود که هم چین و هم هند از نگه داشتن پول‌های ایران در حساب‌های بانکی خود خوشنود هستند و می‌کوشند به جای پرداخت دلار، «اجناس بنجل» به ایران بدهند یا بدهی خود را با روپیه و یوآن تادیه کنند. 

منبع: مهر، بی‌بی‌سی

پیشینه:

چین به ایران ۳۰ میلیارد دلار بدهکار است


 
 

1390/5/5

محمود احمدی‌نژاد چهار وزیر پیشنهادی را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کرد. این چهار نفر برای تصدی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نفت، ورزش و امورجوانان، صنعت، ‌معدن و تجارت به مجلس معرفی شده‌اند.

به گزارش ایلنا، امیدوار رضایی میرقائد، عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز چهارشنبه اعلام کرد: عبدالرضا شیخ الاسلام، ‌رستم قاسمی، ‌ محمد عباسی و مهدی غضنفری به عنوان گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌های «کار‌، تعاون و تامین اجتماعی»، ‌«نفت»، ‌«وزرش و امور جوانان» و «صنعت، ‌معدن و تجارت» به مجلس معرفی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، مراسم رای اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی چهارشنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

معرفی این وزرا پس از ادغام چهار وزارتخانه «تعاون»، «کار و امور اجتماعی»، «رفاه و تامین اجتماعی»، «صنایع و معادن» و «بازرگانی» و تشکیل دو وزارتخانه جدید «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» صورت می‌گیرد.

پیش از این، رئیس دولت دهم حمید سجادی را به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرده بود که وی با ۱۳۷ رأی مخالف نمایندگان، تایید صلاحیت نشد.

منبع: ایلنا


 
 

نامزد ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا:
1390/5/5

ژنرال مارتين دمپسی نامزد ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید که ايران تجهيز شبه نظاميان در جنوب عراق را افزايش داده است.

ژنرال دمپسی که قرار است به عنوان جانشين مايک مولن، فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمريکا را عهده دار شود گفت: «بر اساس منابع من در عراق، ايران به دنبال اين است که موقعيتی مانند بيروت در عراق به وجود بياورد و اين گونه نشان دهد که اين آن ها هستند که باعث اخراج نيروهای آمريکايی از عراق شده اند.»

ژنرال دمپسی به منابع خود و اين که چه کسانی در عراق اين احتمال را مطرح کرده اند، اشاره ای نکرد اما گفت برخی از اطلاعات به دست آمده توسط آژانس های اطلاعاتی آمريکا، اين احتمال را تاييد می کند.

وی همچنین گفت ایران به احتمال زیاد بزرگ‌ترین خطر برای صلح جهان و ثبات منطقه خاورمیانه است.

ژنرال دمپسی در پاسخ به سوالات سناتور دموکرات مستقل، جو لیبرمن گفت: «با فعالیت‌های اتمی ایران و فعالیت‌های غیرمستقیم این کشور در جنوب عراق، احتمال زیادی وجود دارد که ایران مرتکب اشتباه محاسباتی جدی درباره اراده آمریکا شود.»

او سپس در جلسه کمیته سنا به سناتور لیبرمن که از مخالفان سرسخت حکومت ایران است و به محافظه‌کار بودن در عرصه سیاست خارجی شهرت دارد توضیح داد دولت ایران قصد دارد این تصور را به وجود آورد که مسبب خروج نیروهای آمریکایی از عراق خواهد بود.

آمریکا حدود ۴۶ هزار نیرو در نقش «پشتیبانی» در عراق دارد که مطابق جدول زمانی تعیین شده اگر توافق جدیدی بین واشنگتن و بغداد حاصل نشود، باید تا پایان سال میلادی جاری از این کشور خارج شوند.

بنا بر گزارش‌ها، دو طرف در حال مذاکره درباره ادامه حضور نظامی محدود آمریکا در عراق هستند ولی هنوز نتیجه این گفتگوها اعلام نشده است.

منبع: بی‌بی‌سی و رادیو فردا


 
 

1390/5/5
۸ روز اعتصاب غذا
با گذشت ۸ روز از بازداشت مهدی خزعلی و اعلام اعتصاب غذا توسّط وی و هم‌چنین عدم تماسش با خانواده نگرانی‌ها درباره‌ی وضعیت جسمی آقای خزعلی افزایش یافته‌است [تحوّل سبز].
 
۸ سال زندان برای هیچ
امیر شیبانی -دانش‌جوی دانش‌گاه آزاد مشهد که ۸ مهر سال گذشته بازداشت و پس از تحمّل ۲۹ روز انفرادی با قرار وثیقه آزاد شد- به اتّهام ایجاد اغتشاش، هم‌کاری با رسانه‌های بیگانه، انتقال اطّلاعات به بیگانه‌گان و ایجاد گروه‌ها و دسته‌های معترض بدون برگزاری دادگاه تجدید نظر برای تحمّل ۸ سال حبس به زندان احضار شد [دانش‌جو نیوز به نقل از رادیو کوچه].
 
وضعیت وخیم محمّد داوری در زندان
حسین داوری -خواهرزاده‌ی محمّد داوری، سردبیر پیشین سحام نیوز که محکوم به تحمّل ۶ سال حبس است- وضعیت روحی آقای داوری را در زندان وخیم اعلام کرد و خبر داد به همین دلیل آقای داوری برای ملاقات با خانواده‌اش ناتوان است [کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران].
 
بازجوی لجوج
هم‌سر سعید متین‌پور -فارغ‌التّحصیل فلسفه و فعّال حقوق بشر و اقوام ترک‌زبان که در سال ۸۶ هم‌راه با ۱۰ تن دیگر به دلیل شرکت در کنفرانسی در ترکیه درباره‌ی حقوق اقوام ترک بازداشت شد و برخلاف تبرئه یا احکام سبک آن ۱۰ تن دیگر به تحمّل ۸ سال حبس به اتّهام ارتباط با بیگانه‌گان و تبلیغ علیه نظام محکوم شد- حکم سنگین هم‌سرش را نتیجه‌ی لجاجت بازجویش به دلیل عدم پذیرش درخواست‌هایش از سوی آقای متین‌پور عنوان کرد و اعلام کرد با وجود عدم سابقه‌ی بی‌ماری قلبی، آقای متین‌پور ۴ بار در زندان دچار حمله‌ی قلبی شده‌است [کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران].
 
آزادی بی آزادی
هاشم خواستار -آموزگار و فعّال صنفی معلّمان- که روز ۴ امرداد با اتمام حکومیت قرار بود آزاد شود، صبح روز آزادی از زندان به دادگاه منتقل و اتّهام تشویش اذهان عمومی به وی تفهیم و از آزادی وی جلوگیری شد. هم‌چنین قصّابی که مقابل منزل آقای خواستار قصد قربانی‌کردن گوسفند را داشت، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد [کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران].
 
۲ سال زندان بدون مرخصی
مادر ابوالفضل عابدینی -فعّال حقوق بشر که ۲ سال است بدون یک روز مرخصی زندانی‌ست و به تازه‌گی یک‌سال دیگر نیز به اتّهام تبلیغ علیه نظام به دوران محکومیتش افزوده شده- با بیان ناتوانی برای تودیع وثیقه از کارشکنی‌های دست‌گاه قضایی در رابطه با پرونده‌ی آقای عابدینی گلایه کرد [جرس].
 
یک مرخصی
فاطمه درویش -از زندانیان سیاسی پس از انتخابات- پس از تحمّل ۸ ماه حبس به مرخصی آمد [کلمه].
 
کی بود کی بود؟
دولت آمریکا ضمن هم‌دردی با خانواده‌ی داریوش رضایی‌نژاد -دانش‌جوی مهندسی برق دانش‌گاه خواجه نصیر- دخالت در ترور وی را رد کرد و از ایران خواست از این حادثه برای انحراف توجّه از برنامه‌ی هسته‌ای‌اش استفاده نکند [بی‌بی‌سی].
 
تاراج ثروت ملّی
در حالی که برداشت قطر از میدان مشترک پارس جنوبی به ۲ برابر بیش از ایران افزایش یافته‌است، به دلیل شیب طبیعی این میدان گازی که یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی دنیاست، ممکن است گاز بخش ایرانی میدان با افت فشار به سوی سمت قطری آن سرازیر شود و سهم ایران از میدان به پایان برسد [رادیو زمانه].
 
طنز آماده
 
شلوار جین هم ممنوع شد!
طیّ بخش‌نامه‌ای از سوی اداره‌ی آموزش و پرورش استان مرکزی، در سال تحصیلی آینده پوشیدن شلوار جین در مدارس این استان ممنوع شد [ایسنا].
 
تقصیر بقیه‌ست!
در جلسه‌ی روز سه‌شنبه‌ی مجلس مسئولان امنیتی و قضایی مقصّران ناامنی‌های اخیر اجتماعی را «احزاب، رسانه‌ها و نیروهای بیگانه‌ی حاضر در منطقه» دانستند [رادیو فردا].
 
لب‌خندش رو از کجا دیدی؟
احمد علم‌الهدا، امام‌جمعه‌ی مشهد: «حمیدرضا مقدّم‌فر با مدیریتی که در خبرگزاری فارس داشت در دوران سخت فتنه تبسّم را بر لبان مبارک امام زمان متجلّی کرد» [فارس].
تهیه و تنظیم: بامداد راد

 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته