-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مرداد ۱, شنبه

Latest Posts from Tehran Review for 07/23/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



Iran's former reformist president, Mohammad Khatami, has met with the family of Mir-Hossein Mousavi and Zahra Rahnavard, the leaders of Iran's opposition Green Movement currently in captivity.

According to opposition website Kaleme, on Saturday 16th July, Khatami met with Mousavi's family including his daughters as well as Rahnavard's ailing parents.

During the visit, Mousavi's daughters provided Khatami with the latest developments regarding their parents' condition and the pressures exerted on the family by the authorities. They also reiterated recent concerns voiced by Rahnavard's mother about the couple's state of well-being.

Ehteramossadat Safavi had stated that Mousavi and his spouse were neither under house arrest nor in prison, but rather "taken as hostages." "Compared to previous visits, this most recent time, I noticed my daughter and son-in-law had suddenly become severely pale and thin. The sudden change in their appearance, their paler skin and weight loss is extremely worrisome," she had warned in an interview with Kaleme.

In their meeting with the former president, Mousavi's daughters highlighted the continued threats and unfitting behaviour on the part of Iran's security forces. They also said that they were rarely allowed to see their parents and that even then, their conversations were severely restricted and closely controlled by cameras and security agents present inside the couple’s house.

The daughters expressed their discontent over the fact that their parents were being deprived of some of the most limited and basic rights enjoyed by most political prisoners in the country such as regular phone calls leading to increased concerns about their physical health.

Also, Ardeshir Amir-Arjomand, a senior aide to Green Movement leader Mir-Hossein Mousavi, recently expressed his concerns over the well-being of the opposition leader and his wife Zahra Rahnavard, warning that Iran's "officials must understand they cannot act in any way they wish … We call for medical attention (for Mr Mousavi and Ms Rahnavard) that is specific and according to their will."

Opposition leaders Mir-Hossein Mousavi and Mehdi Karroubi were placed under house arrest along with their wives after calling for protests on 14 February in solidarity with the uprisings of the Arab world.

Since their arrest more than 155 days ago, the Iranian regime has not brought any official charges against the popular opposition figures, violating the men’s human rights as well as the regime’s own laws.

A former foreign minister of the Maldives, Ahmed Shaheed, has been named United Nations human rights investigator on Iran, the first in nearly a decade. The UN Human Rights Council established the independent post of special rapporteur on human rights in Iran on March 24.

source: The Green Voice of Freedom


 


سازمان عفو بین‌الملل ضمن محکوم کردن اعدام سه متهم به “تجاوز به عنف” در ملاء عام در میدان آزادی کرمانشاه، سیر صعودی اعدام‌ها در ایران را نگران‌کننده خواند و تصاویر منتشرشده از آن را تایید ترویج خشونت در سطح جامعه دانست

به گزارش دویچه‌وله، سازمان عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه ۳۰ تیر، ۲۱ ژوئیه با صدور بیانیه‌ای در لندن اعلام کرد که تصاویر ویدئویی منتشر شده از آخرین سری اعدام‌های در ملاء عام در ایران، نشان‌دهنده برخوردهای بی‌رحمانه با محکومان و مصداق ترویج بی‌رحمی در سطح جامعه و در جمع کسانی است که به تماشای مراسم به دار آویختن آنها آمده‌اند و در میان آنها حتی کودکان هم به چشم می‌خورند. این سازمان ناظر بر وضعیت حقوق بشر، مجازات اعدام را مجازاتی بی‌رحمانه خوانده که ایران، پس از چین، در اجرای آن رکورددار است.

تصاویر ویدئویی منتشر شده مربوط به اعدام سه نفر از کسانی است که سه روز پیش (۲۸ تیر/۱۹ ژوئیه) به اتهام «تجاوز به عنف» محاکمه و در میدان آزادی کرمانشاه به دار آویخته شدند. در این تصاویر ماموران نیروی انتظامی که در کنار محکومان روی مینی‌بوس‌ها حضور دارند، طناب‌ها را به گردن آنها می‌اندازند و ثانیه‌هایی پس از حرکت مینی‌بوس‌ها، بدن بی‌جان آنها در هوا معلق می‌ماند.

عفو بین‌الملل اعلام کرده که این تصاویر از طریق یک وبلاگ‌نویس کرد به دست آنها رسیده است. این پنجمین دور اعدام «متجاوزین به عنف» در شهر کرمانشاه است.

حسیبه حاج‌صحرایی، معاون بخش خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل گفته است: «آخرین مورد اعدام در ملاء عام، مهر تایید دیگری بر تداوم خشونت از طریق صدور مجازات مرگ و نشانگر وخامت اوضاع در ایران است.» به گفته‌ی وی «نه فقط کسانی که اعدام شده‌اند، بلکه همه کسانی که به تماشای چنین مراسمی آمده‌اند، از جمله کودکان، در معرض ترویج خشونت و بی‌رحمی قرار گرفته‌اند.» خانم حاج‌صحرایی افزود: «کشتار در ملاء عام، بیش از آن‌که نشانگر اجرای عدالت باشد، پذیرش خشونت در فرهنگ عمومی را به دنبال خواهد داشت.»

بر اساس گزارش‌ها، دستگیری این سه متهم به تجاوز، محاکمه آنها و صدور حکم اعدام، در مجموع در زمانی کمتر از ۲ ماه به وقوع پیوسته و به همین خاطر سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که نسبت به عادلانه بودن روند دادرسی آنها هم تردیدهای جدی وجود دارد.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، تعداد اعدام‌ها در ایران به طور کلی و اعدام‌های در ملاء عام به طور خاص، از سال ۲۰۱۰ به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است. بنا بر آخرین آمار، در سال جاری میلادی ۱۷۱ نفر تا کنون در ایران اعدام شده‌اند.

ایران پس از چین بیشترین مجازات اعدام را هر سال اجرا می‌کند و به گفته این سازمان آمار درست و قابل اتکایی هم توسط مقامات ایرانی منتشر نمی‌شود. بسیاری از این اعدام‌ها به صورت پنهانی انجام می‌شود. اکثر احکام اعدام در ایران برای متهمان قاچاق مواد مخدر یا تجاوز به عنف صادر می‌شود.

این در حالی است که متخصصان حقوق بشر سازمان ملل می‌گویند اعدام در ملاء عام دیگر توجیهی ندارد و تنها اقدامی غیرانسانی و در تضاد با شأن انسان‌ها است که به افزایش بی‌رحمی در میان شهروندان منجر می‌شود و از تاثیرات بازدارنده حکم «مجازات مرگ» می‌کاهد و آن را به مجازاتی عادی در میان مردم بدل می‌سازد.

به نظر می‌رسد این سری از اعدام‌ها، واکنش حاکمیت و ضابطان قوه قضاییه به انتشار سریالی از خبرهای مرتبط با تجاوز گروهی در ایران است که حس ناامنی اجتماعی در ایران را در میان افکار عمومی به‌طور محسوسی تشدید کرده است. عفو بین‌الملل در این بیانیه آورده است که «مقامات ایرانی گفته‌اند اگر تفکیک جنسیتی رعایت می‌شد و زنان پوشش‌های تحریک‌کننده نداشتند، ممکن بود چنین حوادثی رخ ندهد.»

حسیبه حاج‌صحرایی گفته است: «اعدام در ملاء عام، اصلا راه حل مناسبی برای معضل بسیار جدی تجاوز گروهی در ایران نیست. این معضل ریشه در فرهنگی دارد که خشونت علیه زنان را در همه سطوح جامعه پذیرفته و اعمال می‌کند. مقامات ایرانی به جای تلاش برای ایجاد رعب و وحشت، باید با این فرهنگ خشونت مبارزه کنند.»

مقامات ایرانی هرگز به درخواست‌های مکرر سازمان‌های حقوق بشری برای توقف مجازات اعدام، واکنش مثبت نشان نداده‌اند و آن را از راه‌های موثر کنترل جرم در سطح جامعه می‌دانند که منطبق بر دستورات دینی است. ایران به تازگی اعلام کرده است که ورود گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در این کشور را هم نخواهد پذیرفت.


 


در حالی که هنوز معضل چگونگی پرداخت‌های هند برای خرید نفت خام از ایران حل نشده، خبرگزاری رویترز، گزارش می‌دهد که ایران، برای ماه آینده میلادی برنامه‌ای برای فروش نفت به پنج شرکت هندی ندارد.

به گزارش رادیو فردا، از ماه دسامبر سال گذشته میلادی، بانک مرکزی هند، تحت فشار آمریکا، ارائه تسهیلات برای انتقال پول خرید نفت به ایران را متوقف کرد و از آن پس شرکت‌های نفتی هند و ایران با مشکل روبرو شده‌اند.

ایران با ۴۰۰ صادرات هزار بشکه نفت خام در روز به هند، تاکنون دومین تامین‌کننده نفت این کشور بوده است.

شرکت‌های پالایش و پتروشیمی منگالور، بی پی سی ال، آی او سی، اچ پی سی ال و اسار از خردیداران نفت خام ایران هستند.

آنگونه که محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی ایران گفته است شرکت‌های هندی ملبغ ۵ میلیارد دلار بابت خرید نفت به ایران بدهکار هستند.

اکنون خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود در این شرکت‌ها گزارش کرده است که ایران هیچ یک از این شرکت‌ها را در فهرست خریداران ماه آینده میلادی خود، قرار نداده است.

با این حال، جیپال ردی، وزیر نفت هند روز پنجشنبه گفته است که در صورت توقف صادرات نفت ایران به هند در ماه اوت، این کشور با کمبود نفت مواجه نخواهد شد.

وزیر نفت هند گفت: «هیچ کمبود و مسئله‌ای رخ نخواهد داد. ما برنامه جایگزین داریم.»

از سوی دیگر یک منبع آگاه در شرکت آرامکوی عربستان سعودی به رویترز گفته است، تهران به شرکت‌های بی پی سی ال، اچ پی سی ال و اسار اطلاع داده که ماه آینده میلادی هیچ فروشی به این شرکت‌ها نخواهد داشت و در نتیجه این سه شرکت نفت بیشتری از آرامکو تقاضا کرده‌‌اند.

این منبع آگاه در شرکت آرامکو همچنین گفته است که دو شرکت دیگر هندی هنوز از عربستان تقاضای خرید بیشتر نکرده‌اند.

در همین حال یک مقام آمریکایی به رویترز گفته است که واشینگتن به دنبال راه‌حلی برای حل مشکل خرید نفت هند است.

بانک مرکزى هند در دى ماه سال گذشته خورشیدى انجام هر گونه داد و ستد با ایران و از جمله خرید نفت از طریق «اتحادیه پایاپاى آسیایى» را ممنوع اعلام کرده بود.

به دنبال این اقدام دو کشور به دنبال یافتن راه‌حلى جایگزین براى پرداخت بهاى نفت صادراتى ایران بر آمده و از جمله به استفاده از بانک تجارى ایران و اروپا، مستقر در آلمان، روى آوردند.

بانک مرکزى آلمان نیز در ابتداى سال جارى میلادى با انتقال پول نفت صادراتى ایران از طریق بانک تجارى ایران و اروپا موافقت کرده بود، اما این بانک نیز به تازگى در فهرست ۱۰۰ شرکت تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته و بدین ترتیب امکان انتقال پول نفت ایران از طریق این بانک نیز از بین رفت.


 


روز پنجشنبه، ۳۰ تیر (۲۱ ژوئیه)، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در واکنش به پیشنهاد اخیر روسیه برای حل بحران اتمی ایران گفت: “آنها پیشنهاد همکاری گام به گام ایران در زمینه موضوع هسته ای را مطرح کردند؛ بسیار خوب، ما گام خود را برداشته ایم و با آژانس همکاری کرده ایم.”

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای احمدی نژاد که در مراسمی در کرمان سخن می گفت، افزود: “حالا شما گام خود را بردارید بیایید با هم یک برنامه تنظیم کنیم، یک گام شما برداری، یک گام هم ما.”

چهارشنبه هفته گذشته، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، طرحی را شامل “رویکرد گام به گام” نسبت به پرونده اتمی ایران مطرح کرد که براساس آن، ایران در ازای برداشتن هر گام در راستای برآوردن خواست جامعه جهانی در مورد برنامه اتمی خود از کاهشی متناسب در تحریم های وضع شده بین المللی برخوردار می شود.

کشورهای غربی نسبت به فعالیت اتمی ایران ابراز نگرانی کرده و گفته اند که ممکن است جمهوری اسلامی در صدد دستیابی به تسلیحاتی اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای باشد و خواستار تعلیق بخشی از این فعالیت ها، به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم شده اند.

آقای احمدی نژاد بار دیگر این اتهام را رد کرد که جمهوری اسلامی در صدد ساخت تسلیحات اتمی است و گفت: “ما گفته ایم بمب نمی خواهیم، این را هم گفته ایم که اگر بخواهیم، از کسی واهمه نداریم که آن را اعلام کنیم.”

رئیس جمهوری ایران در سخنان خود در روز پنجشنبه، این نظر را رد کرد که جمهوری اسلامی تهدیدی را متوجه کشورهای منطقه و اروپا می کند و اظهار داشت: “اینکه گفته می شود ایران می خواهد با موشک هایش، روسیه یا اروپا را بزند، دروغ است؛ ما نیازی به این کار نداریم و با روسیه و دیگران دوست هستیم.”

برخی منابع غربی با اشاره به گزارش های مربوط به آزمایش موشک های ساخت ایران که به گفته منابع نظامی آن کشور، اسرائیل و پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه را در تیررس خود دارند، نسبت به احتمال استفاده از این تسلیحات علیه کشورهای اروپایی هم هشدار داده اند.

این منابع گفته اند که در صورتیکه ایران به تسلیحات اتمی دست یابد، ممکن است در صدد برآید موشک های خود را به کلاهک اتمی مجهز کند.

آقای احمدی نژاد در واکنش به اینگونه اظهارنظر ها گفت “برخی می گویند ایران می خواهد کشورهای عربی را مورد حمله قرار دهد، اما کجای تاریخ نشان داده است که ملت ایران تجاوزگر باشد؟” و افزود: “معلوم است که این حرف ها دروغ است.”

رئیس جمهوری ایران از پیشرفت های صنعتی و فنی و همچنین فرهنگ مذهبی ایران به عنوان ابزار اصلی پیروزی جمهوری اسلامی در صحنه جهانی نام برد و اعمال تحریم های بین المللی برای وادار کردن این کشور به توقف برنامه های اتمی را مورد انتقاد قرار داد.

وی گفت: “غربی ها ما را تحریم می کنند و قطعات هواپیما و کارخانجات به ما نمی دهند به بهانه اینکه می خواهند طبق آنچه که ادعا می کنند، ایران را از ساختن بمب اتمی منع کننند، ولی این قطعات و تحریم ها چه ربطی به بمب اتم دارد؟”

وزیر خارجه روسیه پیشنهاد رویکرد گام به گام نسبت به برنامه اتمی ایران را پس از ملاقات با باراک اوباما، رئیس جمهوری، و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا مطرح کرد و هدف از این طرح را احیای مذاکرات هسته ای جامعه جهانی با ایران اعلام داشت.

وی گفت روسیه معتقد است از طریق این مذاکرات می توان نگرانی موجود درباره اهداف واقعی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را رفع کرد.

روسیه عضو گروه ۱+۵ متشکل از کشورهای عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان است که رهبری تلاش های بین المللی برای حل مساله برنامه اتمی ایران را برعهده گرفته و در چند دور مذاکره با ایران شرکت داشته اند.
آخرین دور مذاکرات دو طرف در ماه ژانویه سال جاری در استانبول برگزار شد اما به نتیجه ای نرسید.

آقای لاوروف گفته است که پیشنهاد روسیه حاوی “یک روند مرحله بندی شده” است که طی آن، ایران خواست آژانس بین المللی انرژی اتمی را برآورده می کند و از پاداش های متناسب برخوردار می شود.

وزیر خارجه روسیه در توصیف طرح مورد نظر خود گفته است: “در واکنش به هر گام مشخص ایران، گامی متقابل برداشته خواهد شد که شامل تعلیق برخی تحریم های بین المللی و کاهش دامنه برخی تحریم های دیگر خواهد بود.”

مقامات ایالات متحده نسبت به این پیشنهاد روسیه واکنش قطعی نشان نداده اند اما وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که دولت او به سیاست اعمال فشار همراه با حمایت از گفتگو با ایران متعهد است و افزوده که پیشنها روسیه را نیز در همین چارچوب بررسی خواهد کرد.

خانم کلینتون اظهار داشته که طرح پیشنهادی می تواند زمینه مساعدتری را برای بازگرداندن ایران به پای میز مذاکره و گفتگو پیرامون برنامه های اتمی آن کشور فراهم آورد.

ایران همواره از مذاکره در مورد برنامه های اتمی خود استقبال کرده اما گفته است که موضوع چنین مذاکراتی نمی تواند به پرونده هسته ای ایران محدود شود بلکه باید موضوعات گسترده تری را نیز در بر بگیرد.

مقامات جمهوری اسلامی در همین راستا خواستار طرح “بسته پیشنهادی” خود در چنین مذاکراتی شده اند و گفته اند که این بسته پیشنهادی موضوعات متنوعی از جمله خلع سلاح اتمی و مشارکت دولت ایران در مدیریت حل بحران های عمده جهانی را شامل می شود.

در خبری دیگر در مورد برنامه های اتمی ایران، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران نسبت به گزارش خبرگزاری رویترز در مورد نصب نسل جدید سانتریفوژهای در تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران واکنش نشان داده است.

آقای مهمانپرست گفته است که تمامی فعالیت های هسته ای ایران با آگاهی آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد و افزوده است که استفاده از نسل جدید سانتریفوژها باعث بهبود کیفیت و افزایش سرعت در زمینه غنی سازی اورانیوم می شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به tehranreview-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به tehranreview@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته