-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مرداد ۱, شنبه

Latest News from Koocheh for 07/23/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

بابک آزادی / رهسا نیوز

ساختار و مولفه‌های نظام سیاسی ایران آینده چگونه باید باشد و نقش شما در این نظام چگونه خواهد بود؟

من در این برهه زمانی که بارها گفتم و باز دوباره تاکید می‌کنم که من یک هدف و یک وظیفه و یک رسالت برای خود مدعی نیستم و آن‌هم کمک کردن به نجات کشورم از این وضعیت وخیمی که در ان بسر می‌بریم‌، برای رسیدن به یک دموکراسی و اصل آزادی و حاکمیت مردم،در اصل در آینده ایران چه کسانی من الجمله خود من نقشی داشته باشم یا نداشته باشم باید واگذار بشود به انتخاب و خواسته مردم ایران که بشود به شکل آزادانه بتوان بیان کرد و آن هم در قالب یک انتخابات آزادی هست که به نظر من تعیین کننده آینده کشور می‌تواند باشد که به مفهوم تشکیل یک مجلس موسسانی که قانون اساسی آینده کشور،محتوای آن نظام و حتا شکل نظام را بررسی خواهد کرد و به رای عمومی خواهد گذاشت بنابراین تا ان زمانی که ما چنین شرایطی را در داخل ایران نداریم به نظر تنها رسالتی که هر ایرانی که آزادی‌خواه هست و به اصل دموکراسی و حقوق بشر اعتقاد دارد رسیدن به شرایطی است که در ان بتوان به رای آزادانه مردم رسید تعیین کننده سرنوشت همانا خود مردم ایران هستند و خواهند بود.

اصولن معتقد هستم و فکر کنم با تجربه‌ای این 32 سال کاملن مشخص شده باشد برای هم‌میهنانمان که حکومت مذهبی در تضاد قرار می‌گیرد با اساس برابری و آزادی و دموکراسی،و این ارتباطی به خود مذهب ندارد و مذهب جای خودش را در تمام جوامع آزاد جهان امروز دارد و ما اتفاقا فکر می‌کنیم که بخشی از گرفتاری این هست که لطمه حکومت مذهبی لطمه زدن به خود مذهب هم بوده

اما از نظر این‌که من چه نوع نظامی را شایسته ایران می‌دانم ،اصولن معتقد هستم و فکر کنم با تجربه‌ای این 32 سال کاملن مشخص شده باشد برای هم‌میهنانمان که حکومت مذهبی در تضاد قرار می‌گیرد با اساس برابری و آزادی و دموکراسی،و این ارتباطی به خود مذهب ندارد و مذهب جای خودش را در تمام جوامع آزاد جهان امروز دارد و ما اتفاقا فکر می‌کنیم که بخشی از گرفتاری این هست که لطمه حکومت مذهبی لطمه زدن به خود مذهب هم بوده کما این‌که همین اتفاق هم در ایران رخ داده بنابراین من آینده ایران را در قالب یک نظام سکولار میبینم ،سکولار به معنی جدایی مشخص و کامل دین از حکومت،و در گروه این هست که ما خواهیم توانست به یک حکومت دمودکراتیک و به حقوق بشر در ایران برسیم به‌طوریکه مذهب جای خودش را می‌تواند داشته باشد و باز تاکید می‌کنم که نظر من به یک دیدگاه سکولار به هیچ وجه به معنی و مفهوم ضدیت با دین نیست و برعکس حتا به خاطر حفظ حرمت دین و نهادهای دینی است که من این حرف را می‌زنم و این باور را دارم. محتوای نظام پس بنابراین‌ باید بر مبنای یک نظام سکولار پارلمانی باشد همان‌طور که در دموکراسی‌های امروز جهان می‌بینیم و  در فرم نهایی‌اش آن هم بستگی به سلیقه و شرایط آن مملکت دارد. شما امروز نمونه‌هایش را هم در نظام‌های  پادشاهی-پارلمانی می‌بینید از ژاپن بگیرید تا سوئد و نروژ‌ و بلژیک و هلند و اسپانیا و  در مدل‌های جمهوریش انواع و اقسام مدل‌ها هستند مثل فرانسه، مثل آلمان، مثل امریکا، مثل هند، مثل اسراییل و مثل خیلی از کشورهای مختلف،که البته در قسمت نظام‌های جمهوری، نظام‌های متفاوتی هستند ولی در نظام‌های پادشاهی پارلمانی دموکراتیک کم و‌ بیش به همان فرم و شکل مشاهده می‌کنید. این انتخاب هم باز انتخابی هست که مردم آن مملکت یعنی مردم کشور ایران انتخاب بکنند برای خودشان که کدام نوع نظام را ترجیح می‌دهند و مناسب‌تر می‌دانند.امروز برای ما زمان بحث این‌که این یا آن و کدام بهتر است، نیست. آن‌چه که برای ما مطرح است قبول فقط یک مسئله کلیدی هست و آن این‌که آیا ما می‌توانیم آن دموکراسی و آزادی تحت لوای نظام فعلی و حکومت فعلی برسیم و اگر نه؟ بدیل این حکومت چه می‌تواند باشد که منافع کل جامعه را تامین بکند. من با این دیدگاه هست که نظرات خودم را در این سال‌ها بیان کردم و بر اساس این اصول هست که سهم خود در این مبارزه را پیش می‌برم.

شما بارها در مصاحبه  های خود بر حمایت از رهبران جنبش سبز اعلام حضور کردید،آیا واقعن شما حاضر به هم‌کاری با آقایان موسوی و کروبی برای رسیدم مردم ایران به یک دموکراسی هستید؟و اعتراضات ایشان را به رسمیت می‌شناسید؟

بله‌، این را قبلن هم اعلام کردم و بار اول که این سوال اخص از من شد حدود دو ماه پیش یا سه ماه پیش بود که در یک برنامه‌ای از صدای امریکا پخش شد که این سوال از من شد و من به این شکل پاسخ‌ دادم  که من با هر کسی که امروز من الجمله آقایان کروبی و موسوی و هر کسی که امروز پذیرای این اصل شدند که ما در جست‌جوی یک راه حل واقعی در ماورای نظام در قالب یک آلتیناتیو نظام سکولار بتوانیم بپردازیم هیچ مشکلی برای هم‌کاری با هیچ فردی ندارم کما اینکه ممکنه از ایدولوژی‌ها و سلیقه‌های مختلفی باشند. آ‌ن‌چه که نمی‌توانم هم‌کاری داشته باشم کسانی هستند که هم‌چنان به دنبال اصلاح‌ نظامی اصلاح‌ناپذیر هستند برای این‌که من این کار را بی‌هوده و بی‌نتیجه میبینم. بنابراین از این لحاظ اجازه بدهید کاملن شفاف پاسخ‌های لازم را داده باشم و در این‌مورد با کسی تعارف ندارم.

دیدگاهتان‌ در مورد فعالیت احزاب و نقش و تاثیر آن‌ها در پیش‌برد اهداف سیاسی یک کشور و رساندن مردم به یک دموکراسی چیست؟و شما در آینده نظام‌ سیاسی ایران در مورد فعالیت احزاب به چه صورت می‌خواهید با آن‌ها هم‌کاری داشته باشید و آیا این فعالیت‌ها را به رسمیت می‌شناسید؟

مسلمن، اصلن شما هیچ نظام دموکراتیکی را سراغ دارید که بدون حزب بتواند فعالیت‌های انتخاباتی و رقابت در تشکیل قدرت و حکومت را انجام دهد؟ طبیعی است که نه. اصلن تحزب یکی از اولین حقوق انسانی و سیاسی افراد است طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصولن در یک فرایند دموکراتیک. و بنظر من و به احتمال خیلی قوی من ایران آینده را یک  ایران چند حزبی می‌بینم که انواع و اقسام احزاب بتوانند نکته نظرات و سلیقه‌های تفکرات مختلف را منعکس بکنند، بنابراین مسلمن بایستی مشوق این باشیم که برای خیلی فراتر از اصل قانون اساسی مملکت یا ساختارهای حکومتی که معمولن طبق معمول قوای سه گانه هستند در تقویت جامعه مدنی خیلی فراتر از نهادهای دولتی، نهادهای سیاسی باید کوشا و فعال باشند، احزاب که جای خود دارند، سندیکاهای کارگری، انواع و اقسام سازمان‌ها و بنیادهای مختلفی هستند که در بخش غیر‌انتفاعی و در بخش غیر‌دولتی‌، به‌طور کلی تقویت جامعه مدنی را بر عهده دارند و این‌ها جز کلیت‌ یک تصویری هست که باید از آینده ایران داشته باشیم که البته در بعد سیاسی‌اش احزاب هستند که بیش‌ترین نقش را بر عهده دارند. و  طبیعی است که از الان مشوق و پیش‌بینی احزاب آینده را داشته باشیم چرا این را می‌گویم برای این‌که نمونه مصر را می‌خواهم مثال بزنم‌، ببینید وقتی که یک خلا حکومتی پیش میاید اصولن اگر جامعه متکی نباشد به نیروهای دموکراتیک، که از طریق احزاب خودشان، نتوانند خودشان را در صحنه سیاسی نمایان کنند یک خلا سیاسی پیش میاید که خطری را ایجاد می‌کند برای نیروهای خواه فرصت‌طلب که اغلب آن‌ها به احتمال قوی غیر دموکراتیک هستند و باز مملکت از یک مسیر دموکراتیک منحرف می‌شود و دچار گرفتاری می‌شود. و برای همین است که می‌گویم ما امروز می‌توانیم تفکرات مختلفی را جست‌جو بکنیم و حتا پیش‌بینی موضع‌های حزبی‌مان را هم بکنیم آن‌چه که منتها امروز مهم است و بر روی آن تاکید می‌کنم این است که تقدم را در یک هدف ملی در مفهوم  فرا مذهبی و فرا مسلکی و  فرا ایدئولوژییک  بدهیم.

در  این فاز ما می‌توانیم فصل دموکراسی و حقوق بشر را مشوق باشیم با ذکر اهمیت اینکه کلیت نیروهای آزادی‌خواه و به مفهوم اخص کلمه دموکرات علی‌رغم این‌که از نظر دیدگاه‌هایشان در قالب پورالیسم سیاسی اختلاف سلیقه و نطر دارند و هیچ ایرادی هم نداره که داشته باشند ولی در قالب یک  هدف مشترک ملی بتوانند امروز با هم هم‌کاری داشته باشند در این الویت. موقعی که ما منزلی داشته باشیم می‌توانیم آن وقت سر رنگ کاغذ دیواری آن ‌و موکت آن اختلاف سلیقه داشته باشیم اما تا هنوز خانه را نساختیم دعوا کردن سر رنگ موکت و کاغذ دیواری یک کار بی‌معناست.

جناب آقای پهلوی بسیاری معتقدند شما در جای‌گاه یک فعال سیاسی و مخالف نظام سیاسی فعلی ایران آن‌طور که باید فعال عمل نکردید و منفعل بودید جواب شما به این گروه از عزیزان چیست؟

فکر می‌کنم برای کسانی  که اطلاع داشتند از فعالیت‌های ما از زمانی که این‌کار را اغاز کردم که برمی‌گرده به‌ نزدیک به سی و یک سال پیش‌، بدون اغرار به شما بگویم که تنها چیزی که در زندگیم داشتم فکر به ایران بود و دغدغه ایران‌ و به‌غیر از این کار دیگر و چیز دیگیری را انجام ندادم در طول این سی و یک سال، اما متاسفانه به علت محدودیت‌های اطلاع‌رسانی و وسایل ارتباط جمعی برای انعکاس این فعالیت‌ها، بسیاری از هم میهنانم شاید اطلاعات در ارتباط با آن‌چه من در این سال‌ها انجام دادم نداشته باشند. اما این به‌دلیل این نیست که من کاری نکرده باشم یا تلاشی نداشتم. ضمنن در نظر بگیرید که شرایطی که امروز در آن قرار داریم‌، بایستی این سی سال طی می‌شد و بسیار اتفاقات می‌افتاد تا زمینه کارهایی که بسیار موثرتر می‌توانست باشد در این مرحله از کار فراهم بشود و در زمانی‌که من این‌کار را اغاز کردم بسیاری از نیروهایی که امروز با من از نزدیک هم‌کاری می‌کنند، خیلی ببخشید از این اصطلاح استفاده می‌کنم سی سال پیش سایه من را با تیر می‌زدند بنابراین باید قبول کنیم که یک مقداری از کار استفاده از تجربه عینی است از شرایطی که بوده و یک تفکر آینده‌نگر تا این‌که یک موضع‌گیری‌هایی نسبت به گذشته و بغض‌ها و کینه‌ها و درگیری‌هایی که در قدیم بوده این‌ها هم بایستی می‌گذشتیم تا این‌که کار همه ما را ساده تر بکند در جهت ایجاد هم‌بستگی و هم‌کاری که به نظر من نقش کلیدی و طبیعی شخصیتی مثل من هست در این از گذر گاه.

جناب آقای پهلوی برای اطلاع بیش‌تر مردم با عمل‌کردهای شما‌، لطفن از آن‌چه که درطول این سی سال در مبارزات خودتان به فعل رساندید و هم‌جنین از نتیجه عمل‌کردهایتان بیش‌تر  توضیح بدهید؟

فکر می‌کنم زمینه هم‌کاری بیش‌تر، برخورد متمدنانه با صمیمیت و بدون موضع‌گیری‌های تمامیت‌خواهی که من همیشه سعی کردم تجویز بکنم‌، توصیه بکنم و نصیحت بکنم امروز بالاخره کم‌کم دارد نتیجه‌اش بیش‌تر مشاهده می‌شود. توجه خاص من به داخل کشور  و قبل از هر چیزی و به‌خصوص به نسل امروز مملکت، نسلی که آینده ایران را تشکیل می‌دهد، نسلی که بیش‌ترین منفعت را یا ضرر را ممکن است ببیند در موفقیت یا عدم موفقیت این حرکت، هزاران هزار ایرانیان گم‌نام یا بی‌نامی که از دید من این‌ها هستند رهبران و تصمیم‌گیران و اداره‌کنندگان آینده کشور، تقویت این نسل بوده، وصل کردن این نسل به یک‌دیگر، رسا‌تر کردن خواسته‌هاشون چه در سطح کشور چه در سطح بین‌المللی علی‌الخصوص، و همیشه تلاش من این بوده که تا جایی که می‌تونم هر چه رساتر صدای هم میهنانمان را به جهانیان برسانم خواسته‌هایشان را، باورهایشان را‌، وضعیتشان را، و بهر حال در حدی که می‌توانستم در حد قابلیت یک انسان و امکاناتی که در اختیار داشتم‌، سعی کردم این‌کار را انجام بدهم و فکر می‌کنم که اگر به کارنامه من در این‌مورد نگاه بکنید، تعداد سخن‌رانی‌هایی که داشتم‌، مصاحبه‌هایی که داشتم‌، دیدارهایی که داشتم‌، صحبت‌هایی که با سران مختلف کشورها و دولت‌های خارجی چه به عنوان روسای کشورهای خارجی و چه به عنوان نمایندگان مجلس آن کشورها‌، احزاب سیاسی‌شان‌، روشن‌فکرانشان‌، بخش دانش‌گاهیشان و … که می‌توانم لیست را ادامه بدهم و این را به‌صورت مختصرتر ارایه می‌دهم، باری تمام این فعالیت‌ها را سعی کردم در قالب این کاری که توجه  را ببرم روی اصل قضیه و این‌که مسئله ایران در وهله اول نداشتن آزادی است و نقض حقوق بشر است  و نبودن حاکمیت در دست مردم ان کشور، و آن‌چه که توقع و انتظار ما است‌ از جهان این‌که از  این خواسته مردم حمایت بکنند و در نظر بگیرند که  خونشان از خون ایرانیان نه کم‌رنگ‌تر هست و نه پر رنگ‌تر‌ و اگر یک اصولی را برای خودشان خواهان هستند در دنیای آزاد، این خواسته را بایستی برای کشورهایی مثل کشور ما یا کشورهایی که متاسفانه امروز دارای‌ آزادی‌ها نیستند خواهان باشند. به هر حال توجه را همیشه بردم روی این‌که حرف مردم ایران را بشنوید و سعی کنید که حامی خواسته‌های ملت کشورم باشید.

نسلی که امروز یعنی آخرین موج اعتراضی را می‌بینیم در یک نسلی که دیگر طاقت نیاورده و به این شکلی که واقعن جان بر کف در صحنه مبارزات پیش رفتند  که مقدار زیادی از جنبش سبز هم مدیون این نهضت و تلاش و خطر کردن جوانان کشورمان هست اگه بخواهیم بگوییم که امروز چه چیزی را می‌شود اپوزیسیون نامید به نظر من خیلی فرق داره با گروه‌ها یا تشکل‌ها یا احزابی که فرض کنید سی سال پیش یا چهل سال پیش یا پنجاه سال پیش نقشی و یا فعالیتی داشتند

جناب  اقای پهلوی همان‌طور که مستحضر هستید در طول این سی و یک سال ما هیچ‌گاه شاهد اتحاد بین اپوزیسیون حتا به صورت مقطعی نبودیم و می‌دانم که شما در این راستا فعالیت‌های زیادی داشتین ایا ابن فعالیت‌های شما تا به حال ثمر داده و به مطلوب خودتان در این زمینه رسیده‌اید ؟اگر نه علت آن چه بوده است؟

اجازه بدهید تا سوال را به نوعی دیگر برایتان پاسخ بدهم چون فکر می‌کنم مسئله‌ای که داشتیم در سال‌های گذشته، قابل مقایسه با شرایط امروز مملکت نیست. ببینید باز می‌گویم که در طول این سه دهه گذشته، دو نسل کاملن جدیدی وارد صحنه شدند. نسلی که امروز یعنی آخرین موج اعتراضی را می‌بینیم در یک نسلی که دیگر طاقت نیاورده و به این شکلی که واقعن جان بر کف در صحنه مبارزات پیش رفتند  که مقدار زیادی از جنبش سبز هم مدیون این نهضت و تلاش و خطر کردن جوانان کشورمان هست اگه بخواهیم بگوییم که امروز چه چیزی را می‌شود اپوزیسیون نامید به نظر من خیلی فرق داره با گروه‌ها یا تشکل‌ها یا احزابی که فرض کنید سی سال پیش یا چهل سال پیش یا پنجاه سال پیش نقشی و یا فعالیتی داشتند،من امروز اپوزیسیون را‌ به مفهوم دیگری تعریف و توصیف می‌کنم، از دید من اپوزیسیون ایران عبارت است از انواع و اقسام گروه‌بندیهای اجتماعی در کشورمان که معرفین این بخش‌ها گاهی در قالب سازمان‌ها و ساختارهای سیاسی خودشان را بیان می‌کنند یا در فرماسیون‌ها و گروه‌بندی‌های فرض بکنید کارگری یا سندیکاها در حدی که نظام اجازه می‌دهد، یا به عنوان فعالین حقوق بشر یا به هر حال نمایندگان طیف و گروه‌های خودشان مثل اقوام مختلف‌، مذاهب مختلف و به این شکل من فکر نمی کنم که الزامن بایستی فکر کنیم که اگر قرار است امروز ایران اپوزیسیونی داشته باشد  حتمن بایست به شکل گروه‌های دیروز یا احزاب دیروز معرفی بشوند‌، نمی‌گویم این‌ها هم نیستند ولی یک تحول فاحشی امروز در ایران رخ داده است اگر به داخل ایران نگاه بکنیم مسئله این است که این نهضت‌ها خیلی گسترده‌تر شدند بدون این‌که الزامن مشخص باشند به مفهوم یک ساختار سازمانی یا حزبی خاص ، آن هم علتش این است که سرکوب شدید رژیم و خفگان کامل سیاسی  وادار کرده جامعه را به این که به عناوین و اشکال مختلفی فعال باشند و به شکل زیر زمینی‌تر و پنهانی‌تری عمل بکنند به دلایل واضحش، بنابراین هماهنگی بین این نوع فعالیت‌ها در داخل با آن‌چه که می‌تواند ما بقی گروه‌بندی‌ها یا سازمان‌ها و تشکل‌های دیروز باشند در یک دیالوگی است که اگر این‌ها هم‌دیگر را دریافت بکنند هر نوع تشکلی در خارج اگر چنین رابطه ارگانیکی را نداشته باشد به غیر از یک ویترین چینی  مفهوم دیگری را نخواهد داشت بنابراین من به دنبال ویترین چینی هیچ‌وقت نبودم ولی به دنبال این بودم که واقعن یک اتصال واقعی به‌وجود بیاید و ایرانیانی که خارج از ایران هستند فقط در موقعیت حمایت از هم میهنانشان در داخل وارد صحنه بشوند ولی نه به عنوان یک قائم و یا به اصطلاح به مفهوم یک رییس و نه به عنوان یک قیم‌، بلکه به عنوان حامیان و پشتیبانی‌کنندگان.

این محیطی که الان در ایران است اجازه به این نمی‌دهد که هیچ نوع تشکلی در داخل ایران در مقابله با خود این نظام عملن بتونه دست به‌کار بشود

البته به جایی داریم می‌رسیم به علتی که خود شما کاملن می‌دانید و دوستان می‌دانند‌، این محیطی که الان در ایران است اجازه به این نمی‌دهد که هیچ نوع تشکلی در داخل ایران در مقابله با خود این نظام عملن بتونه دست به‌کار بشود و برای پر کردن این خلا به نظر می‌رسد که ابتدا لازم هست که در خارج ایران هم‌بستگی و چنین ساختار هماهنگ شده‌ای که بتواند منعکس‌کننده نظرات طیف‌های مختلف سیاسی کشور باشد به‌شرطی که این‌ها بتوانند سر یک عده مواضع کلیدی توافق داشته باشند و بستر هم‌کاری را بر اساس آن پیش ببرند ،تا به مرحله ایجاد فضای آزاد در مملکت برسیم و بتوانند بر آن مبنا با هم هم‌کاری داشته باشند، نه بر مبنای ایدئولوژی و نه بر مبنای این‌که بخواهند از یک موضع حزبی و یا ایدئولوژیک با هم برخورد کنند، بلکه بر اساس یک برخورد و یک دید فراحزبی و فرامسلکی و با یک دید ملی به مفهوم منافع کل جامعه که الویت بدهند به این طرح تا این که بخواهند فقط نکته نظرات حزبی یا تفکر یا عقیدتی یا ایدئولوزیک خودشان پی ببرند. بنابراین میزان موفقیت یا عدم موفقیت در اصل بستگی مستقیم خواهد داشت به پاسخی که این جریانات فکری امروز به این مهم می‌دهند‌. من سعی کردم اصل قضیه رو به عنوان این‌که در الویت کجا است همیشه گوش‌زد بکنم و در گاهی اوقات متاسفانه خوب پیش نرفتیم و در بعضی مواقع خوب پیش رفتیم و امروز می‌توانم به شما بگویم که دو فاکتور هست که کمک کرده به این روند، یکی این‌که اگر تا به حال هم‌چنان  نیروهایی بودند که  در واقع یک پایشان این‌طرف خط بود و یک پایشان انطرف خط‌، و هیچ موضع مشخصی و نهایی در ارتباط با این‌که آیا هم‌چنان ما در فاز اصلاح‌طلبی و اصلاحات هستیم یا واقعا آینده را می‌خواهیم در ماورای این رژیم جست‌جو کنیم، این یک نکته  است یک مقدار هم پدیدار شدن یک نسلی است که ببخشید این‌طور می‌گویم اضافه‌بار دیروز را یدک نمی‌کشند و دیدشان نسبت به آینده است تا این‌که بخواهند برخوردهای سنتی‌ یا دغدغه‌ها و درگیری‌هایی که امروز اصلن موضوعیت ندارد برای نسل امروز هم‌چنان مطرح بکنند که عاملی باشد برای نفاق تا اتحاد، بنابراین فکر می‌کنم این دو فاکتور باعث شده است خیلی بیش‌تر امروز در این مورد موفقیت حاصل بکنیم‌. آیا به فرم ایده الش رسیدیم‌؟. هنوز نه خیر، ولی فکر می‌کنم بسیار و به مراتب بهتر از هر زمان دیگری در این مورد و به شکل بسیار سریع‌تری داریم پیش می‌رویم که این علامت بسیار مثبتی است از دید من .


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، بعدازظهر شنبه، 23 ژوئیه، داریوش رضایی، یکی از متخصصان مرتبط با سازمان انرژی‌ هسته‌ا‌یی جمهوری اسلامی به ضرب گلوله فرد یا افرادی ناشناس در تهران به کشته شده است.

وی هنگام خروج از منزل به دست عوامل ناشناس که سوار بر یک موتور سیکلت بودند، با شلیک پنج گلوله ترور شد. در این حادثه همسر این استاد دانش‌گاه نیز مجروح شده است.

به گزارش ایسنا، در پی وقوع این حادثه که در ساعت 16:30 به وقت تهران روی داد،  بازپرس کشیک قتل استان در صحنه جنایت حضور یافت و تحقیقات خود را آغاز کرد.

بر اساس گزارشات اعلام شده این شخص دکترای فیزیک داشته و  از پژوهش‌گران موسسه رویان و استاد دانش‌گاه محقق اردبیلی بوده است.

وی در سال 1344 در روستای اوچبلاغ اردبیل متولد شد. دوره دبیرستان را در شهر تهران در دبیرستان نمونه مردمی شریعتی (تهرانپارس) به اتمام رساند. در سال 1367 جهت تحصیل در رشته فیزیک کاربردی وارد دانش‌گاه تبریز شد. پس از اتمام دوره کارشناسی در سال 1372 وارد دانش‌گاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) شد و در رشته مهندسی هسته ای (گرایش مهندس راکتور) در این دانشگاه تحصیل کرد.

در حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از اعطای بورس تحصیلی وزارت علوم تحقیقات و فناوری برخوردارشد.

پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد خود در زمینه فیزیک نوترون در سازمان انرژی اتمی ایران در بخش راکتور گذراند. پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد در سال 1375برای انجام تعهد بورسیه به عنوان عضو هیت علمی در دانش‌گاه محقق اردبیلی شروع به‌کار کرد.

تاکنون از علت و عاملان این حادثه گزارشی ارایه نشده است.

به گزارش ایلنا،از سویی دیگر صفرعلی براتی، معاون سیاسی وزارت کشور جمهوری اسلامی، تایید کرد هنوز معلوم نیست که آیا این فرد از دانش‌مندان هسته ای بوده یا خیر.


 


خبر / رادیو کوچه

یوناس گاره استوره، وزیر امور خارجه نروژ، روز شنبه، 23 ژوئیه، که در کنفرانسی مطبوعاتی پس از انفجار و تیراندازی روز جمعه در نروژ حضور داشت، اعلام کرد که برآورد می‌شود در زمان حمله به جزیره اتوئیا، حدود 600 نفر در این جزیره حضور داشتند.

اتوئیا، جزیره‌ای متعلق به نروژ است که روز جمعه، آندرس بهرینگ برویک، فرد متهم به قتل بیش از 85 نفر از حزب حاکم کارگر برای نوجوانان، در آن بازداشت شد. گفته می‌شود وی دارای عقاید افراطی مسحیت است.

به گفته وزیر امور خارجه نروژ در زمان حمله، هیچ یک از مقامات حزب حاکم در نروژ در این جزیره نبوده است.

بر اساس گزارش‌ها ساعاتی پیش از حمله به این جزیره، نخست وزیر سابق نروژ که در حال حاضر نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور تغییرات اقلیمی است، در محل برگزاری اردوی تابستانی نوجوانان که توسط حزب حاکم کارگر در این جزیره حضور داشته است.

آقای استوره با این توضیح که تحقیقات پلیس در باره این حمله ادامه دارد، گفت که «به عنوان دولت نروژ، باید مواظب باشیم تا در این تحقیقات تاثیری نگذاریم.»

او افزود: «در چنین حوادثی، معمولن پیش داوری‌هایی انجام می‌شود، در حالی که باید مواظب قضاوت‌های خود باشیم.»

جزیره اتوئیا

به گفته وزیر امور خارجه نروژ، پیش از این هم اقداماتی با انگیزه‌های سیاسی در این کشور مشاهده شده و به نظر او، لازم است که پیش از اظهار نظر رسمی، منتظر مشخص شدن نتیجه تحقیقات پلیس بود و بر اساس حدس و گمان‌های اولیه قضاوت نکرد.

او تاکید کرد: «ما بر وضعیت کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند، متمرکز هستیم و در عین حال، سعی می‌کنیم به پلیس در پیش‌برد تحقیقات کمک کنیم.»

لازم به اشاره است تعداد 92 تن در انفجار در اسلو و تیراندازی در اتوئیا کشته شده‌اند. هر دو حادثه با اختلاف زمانی کوتاه رخ داده است.

گفتنی است علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، با ارسال پیامی به هم‌تای نروژی‌اش انفجار روز گذشته در این کشور را محکوم کرد.

آقای صالحی در پیامی خطاب به یوناس گاره استوره، وزیر خارجه نروژ با محکوم کردن انفجار روز گذشته در این کشور با خانواده قربانیان این حادثه، ملت و دولت نروژ ابراز هم‌دردی کرد.

بیشتر بخوانید:

«بازجویی از مظنون حوادث خونین نروژ»


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، 23 ژوئیه، جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز مدعی شده است که در روزهای گذشته حمید بقایی معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، بازداشت و سپس آزاد شده است.

چندی پیش برخی رسانه‌های منسوب به اصول‌گرایان از دستگیری بقایی خبر داده بودند. اما این خبر از سوی مقام‌های دولتی تکذیب شد.

به گزارش شرق، آقای شجونی در گفت‌و‌گویی تاکید کرد که آیت‌اله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در برابر احمدی‌نژاد مماشات به خرج می‌دهد و سعی می‌کند او را «تعمیر و نگه‌داری» کند.

او هم‌چنین وجود آیت‌اله خامنه‌ای و شورای نگهبان اساسی را مایه استحکام نظام حاکم بر ایران دانست که با آن «خیال اصول‌گرایان راحت» است و تاکید کرد اگر آیت‌اله خامنه‌ای درباره کسی «بگوید این آدم به درد نمی‌خورد همه ما می‌گوییم به درد نمی‌خورد.»

عضو جامعه روحانیت مبارز درباره برخوردهای اخیر اصول‌گرایان نزدیک به آیت‌اله خامنه‌ای با تیم احمدی‌نژاد گفت: «ما الان چماق به دست نمی‌گیریم که احمدی‌نژاد را بکوبیم. ما ارادتمان کم شده ولی به کلی برطرف نشده است.»

او هم‌چنین اعلام کرد: «حمید بقایی چند وقت پیش دستگیر شد ولی بنا به دلیلی آزاد شد؛ ولی تحقیقات قضایی از او ادامه دارد.»

به گفته وی٬ حمید بقایی و برخی از اعضای تیم احمدی‌نژاد در حال حاضر ممنوع‌الخروج هستند.

برخورد با نزدیکان احمدی نژاد پس از اختلاف‌های او با آیت‌اله خامنه‌ای برسر حضور حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات آغاز شد. تا‌کنون چندتن از ارکان دولت که نزدیک به مشایی هستند دستگیر شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«اظهاراتم در خصوص واردات غیرقانونی سپاه تحریف شده است»


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، 23 ژوئیه، پیکر ایمی واینهاوس، خواننده بیست و هفت ساله بریتانیایی در خانه‌اش در لندن پیدا شده است. او یکی از موفق‌ترین و مشهورترین خواننده‌های زن در بریتانیا بود و با انتشار اولین آلبومش با نام فرانک، در سال ۲۰۰۳ و هنگامی که تنها ۲۰ سال سن داشت به شهرت رسید.

اما دومین آلبوم ایمی واینهاوس با عنوان بک تو بلک (بازگشت به سیاهی) بود که در سال ۲۰۰۶ او را در به یک ستاره جهانی بدل کرد.

ایمی واینهاوس برای این آلبوم پنج جایزه گرمی برد و این آلبوم در همان سال به عنوان پرفروش‌ترین آلبوم سال دست یافت.

هنوز علت مرگ اعلام نشده است، اما این خواننده به الکل و مواد مخدر اعتیاد داشت.


 


علی انجیدنی/ رادیو کوچه

سلام. حتمن فکر کردید بعد از ماجرای هفته قبل‌، من یعنی دکتر روان‌پاک از کار برکنار شده و فرستاده شدم آب خنک خوری. باید بدونید که شما در دو چیز دچار اشتباه محاسباتی شده‌اید. یکی این‌که قدرت دکتر روان‌پاک رو دست کم گرفته اید دوم این‌که فکر کردین همه چیز قابل پیش‌بینی است. نمی‌خوام روی این موضوع رو زیاد باز کنم چون با رییس بزرگ به یه توافق نانوشته رسیده‌ایم تا هرکی کار خودش رو بکنه و داشته‌های دوطرف برای همه اشکار نشه. اینا همه برمی‌گرده به قدرت روان‌شناسی دکتر روان‌پاک که حالیشه چی رو کی بگه و کی رو چه جوری سنگ رو یخ کنه. بگذریم. فقط بگم این آقازاده هم توجیه شده‌اند تا کم‌تر پا تو کفش ما بکنند. بریم سراغ موضوع این هفته روان به سلامت که «جنون آنی» است.

جنون که طبق تعریف من همان سرخوش کنک می‌شود آنی و غیر‌آنی دارد. مدل آنی‌اش را خیلی از ما‌ها داریم یک‌دفعه کاری می‌کنیم که بعد هرچی می‌گن‌: «بابا جان‌! تو این کار رو کردی» می‌گیم: «عمرن. مگه من خرم این کار رو بکنم.» مردم ما کلن به «آن و آنی و به قول خودشون آن واحد» خیلی علاقه دارند. همه چیز رو به «آن واحد» حواله می‌کنند و برخلاف مرام‌شون که تلف کردن وقت است ولی «آن واحد» یه چیز دیگه است. مثلن طرف تو خیابون می‌پیچیه جلوی ماشین‌شون‌. می‌گه باید در آن واحد بهش بفهمونم که خیلی بی‌فرهنگه و بعد می‌ره با یک ساطور 25 سانتی‌متری فرهنگ یارو رو استاد می‌کنه. یا مثلن یکی به خواهر مادرش چپکی نگاه می‌کنه. همه کار و زندگی و کوفت و زهر مارش رو می‌ذاره تا در همان آن واحد چشم چپ بنده خدا رو از کاسه در بیاره‌، حالا با قمه یا بی‌ قمه.  یا به دختره می‌گه عزیزم من عاشق توام و برات می‌میرم اگه دختره بگه من از تو خوشم نمیاد در همان آن واحد یا 50 ضربه چاقو خرج عشقش می‌کنه و یا یه پارچ اسید سولفوریک فرد اعلا..  در هر صورت مردم کشور ما دم رو غنیمت می‌دونن و با «آن» زندگی می‌کنند و یا زندگی بقیه رو می‌گیرند…

حالا نمی خوام اون سخن‌رانی معروف یکی از هم‌وطن‌هایمان را در کنفرانس بین‌المللی فیزیک مدرن و کشف کوچک‌ترین زمان محاسبه شده تو سط انسان رو براتون زیاد بازش کنم که طرف…. چی؟ دارم بازش می‌کنم؟… عیبی نداره قسمت‌های بالای هجده سالش رو مثل ممیزی‌های کتاب عوض می‌کنم. چطور اون به‌جای شراب می‌تونند بنویسن سرکه یا شربت… ما نمی‌تونیم یه ماجرای خواهر مادری کش‌دار رو عوض کنیم… داشتم می‌گفتم .. دانش‌مند ما می‌گه که من کوچک‌ترین زمان در جهان رو کشف کردم می‌گن چیه؟ می‌گه‌: «آن واحد.» می‌گن یعنی چی؟ می‌گه «فرض کنید شما در کره زمین هستین و خواهر‌تون به هم‌راه چند نفر از دوستاش در باغی در کره مریخ. اگه خدای ناکرده چند تا همسایه‌های اون باغ ببینند صدای موسیقی بلنده و بلند شن برن بالای دیوار و برن تو باغ و دست بلند کنن… نه… این‌جا بلند نمی‌خواد… چه جوری بگم… یه تجاوز پارتی تو مریخ راه بیاندازند شما که بی‌خبر از همه‌جا در کره زمین هستین در آن واحد ملقب به لقب….. چی‌شد دوباره؟» خفه شم؟ خوب منم خودم نمی‌خواستم اون کلمه رو بگم .. می‌خواستم مترادفش رو بگم…. مترادفش چیه؟  ….. اصلن بی‌خیال. همه خودشون حرفه‌ایند و فهمیدند چی می‌خواستم بگم… از بحث دور افتادیم. علاقه شدید مردم ما به «آن و آن واحد» منجر می‌شه به رفتارهای که صاحب آن رفتارها بعدن نامشخصه و هیشکی مسوولیتشون رو قبول نمی‌کنه.

حالا بیایم از دکتر روان‌پاک خودمون هم بگیم که در همه جوانب و حاشیه‌ها به عنوان خدای «آن واحد» شناخته شده است. تو جلسه همه جمع هستند و دارند در مورد مسایل مهمی تصمیم می‌گیرند … یکی می‌گه به نظر من این آقا بغل دستی شما اشتباه گفتند… دکتر روان‌پاک ما در آن واحد تصمیم می‌گیرند که طرف رو همون‌جا از روی صندلی‌اش و پشت میزش و منصب اداری‌اش و خونه سازمانی‌اش و هواپیمای طرف سنگالی‌اش پرت کنند بیرون و بعد که چهار نفر دیگه میان بهش می‌گن: «خوب برادر گرامی. اگه دو ساعت صبر می‌کردی زمین به آسمون می‌ومد.» دکتر ما می‌گه: «ها !!! نه مه نه.»  بعد کلی باهاش صحبت می‌کنند که حداقل دفعه دیگه کمی صبر کن و دو رکعت نماز بخون قبل از تصمیم‌گیری‌هات… ولی مگه می‌شه علاقه دکتر ما رو به آن واحد ازش گرفت…

خلاصه این سرخوش شدن مردم ما در آن واحد که همون جنون آنی شون می‌شه داره کار دست ما و هم‌کارهای ما می‌ده… تازه کار دست مملکت هم داده… از این می‌گذریم… ولی در مورد جنون آنی افراد و علاقه شدید دکتر روان‌پاک به «آن واحد» یه نسخه تضمینی خوب سراغ دارم که در انتها بهش اشاره می‌کنم. البته مثل همیشه فوت کوزه‌گری‌اش را می‌ذارم برای تو مطب.. آخه ما هم باید از جایی نون بخوریم… این رادیو مادیو که واسه فاطی‌مون تنبون نمی‌شه… باشه .. باشه… شلوار نمی‌شه برای فاطمه خانم ما…. روش درمان این جنون آنی به همین «آن و آن واحد» ربط داره… البته تو این روش همیشه یک هم‌کار نیاز است…. یعنی شما یا همون درمان‌گر هم‌کار که همیشه با بیمار هست باید کارکرد این لحظه رو از بیمار بگیره. یعنی مثلن در مورد دکتر روان‌پاک تا خواست تصمیم «آن واحدی» بگیره باید سریع اذان پخش کنه و بگه وقت نمازه.. نماز… نماز.. یه آن رفتم تو حال و هوای شاگرد اتوبوس‌ها… در مورد مردم هم اگه ماشین جلوشون پیچید هم‌کار سریع یه فحش خواهر مادر آب‌دار به بیمار می‌گه‌. بنده خدا هنگ می‌کنه که اول بره خواهر مادر ماشین جلویی رو جلو چشمش بیاره یا خواهر مادر خودش رو از زیر دست و پای این درمان‌گر نجات بده… یا مثلن…

چی بسه؟… خیلی مفید بود..نه؟… خوب شنوندگان عزیز فعلن مجبورم برم سراغ سیاست سکوت وحدت‌بخش خودم و تا هفته بعد حرفی نزنم. بدرود


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

گرچه که شمار بسیاری از مسوولان و حاکمان جمهوری ‌اسلامی به عمد خواسته‌اند تا وقایعی را که در چند ماه گذشته در جامعه‌ی ما رخ داده است بدون ارتباط با یک‌دیگر جلوه دهند اما شکی نیست که پیش‌آمدهایی که برای «روح‌اله ‌داداشی» و «برادران‌ قرایی» به وقوع پیوست، بخشی از یک زنجیره‌ی گسترده و متصل به هم است که از پیامدهای گسترش برخی از معضلات اجتماعی در ایران بوده و آغازشان به امروز و دیروز باز نمی‌گردد. مردم ما در سال‌های اخیر نمونه‌های ضعیف‌تر و رفتارهای شاید در ظاهر بی‌خطرتر از آن را به دفعات فراوان در اجتماع پیرامون خود دیده‌اند اما از کنارشان به سادگی گذشته‌اند.

یکی از پدیده‌های اجتماعی که در چند سال گذشته بسیار در کشور ما بر سر زبان‌ها بوده «نوکیسه‌گی» است. به گمان نگارنده همواره و به اشتباه تعبیر نادرستی از این واژه در میان عموم وجود داشته است. بسیاری از مردم نوکیسه‌گان را افرادی می‌دانند که از یک طبقه‌ی اجتماعی به طبقه‌ی بالاتر تغییر جای‌گاه داده‌اند، در صورتی‌که این عمل به خودی خود نه تنها یک ضعف به شمار نمی‌آید بلکه به نوعی نشان از تلاش و پشتکار شخص برای بالا بردن موقعیت اقتصادی و فرهنگی‌اش است. در حقیقت نوکیسه‌گان واقعی کسانی هستند که به ناگاه و بر مبنای یک اتفاق، از لحاظ اقتصادی جهش بزرگی کرده و به ثروت هنگفتی رسیده‌اند اما هنوز از نظر فرهنگی در همان شرایط و موقعیت قبلی خود به سر می‌برند.

از میانه‌ی دهه‌ی هفتاد خورشیدی و با ورود منابع مالی و سرمایه‌های هنگفت در ورزش و بخش‌هایی از فضای هنری کشور، شمار فراوانی از ورزش‌کاران و تعداد اندکی از هنرمندان از نظر اقتصادی به موقعیت‌هایی رسیدند که تا چندی پیش از آن در خواب هم نمی‌دیدند. شهرت ناگهانی و دست‌مزدهای هنگفت سبب شد تا پای این افراد به میهمانی‌ها و مجالس خاصی باز شود که زمینه را برای مشکلات و آلودگی‌های بعدی‌شان فراهم کند. ظرفیت پایین و ضعف شخصیتی موجود در آن‌ها به زودی از برخی از آن‌ها آدم‌هایی ساخت که دیگر برای هیچ‌کس ارزش، اعتبار و احترامی قایل نبوده و باعث شد حتا حرمت کسانی که زمینه‌ساز ورود خودشان به چنین عرصه‌هایی بوده‌اند را هم رعایت نکنند. اعتیاد به مواد مخدر و الکل تنها یکی از مشکلاتی بود که دامن‌گیر این تازه به دوران رسیده‌ها شده بود. روزهای تاریک‌تری در انتظار این طبقه‌ی جدید بود.

سویه‌ی دیگر این ماجرا که کم‌تر دیده شده است، دوستان، آشنایان و هم‌محلی‌های سابق این افراد هستند که موقعیت تازه‌ی این اشخاص برای آن‌ها حسد برانگیز و آزار دهنده است. فراموش نکنیم که این اتفاق به‌طور معمول برای افرادی که با سعی و تلاش و یا از طریق تحصیلات به جای‌گاه‌های بالا می‌رسند کم‌تر اتفاق می‌افتد و دوستان و آشنایان و همسایگان سابق بیش‌تر به دیده‌ی احترام به آن‌ها می‌نگرند تا حسادت. بروز رفتارهای خودپسندانه، بی‌ادبانه و حق به جانب از سوی این افراد و به دست آوردن امتیازات ویژه در امور اقتصادی سبب ایجاد درگیری‌های فراوانی به‌وسیله‌ی این اشخاص می‌شود که خواه ناخواه روزی گریبان آنان و یا افراد طرف دعوای‌شان را خواهد گرفت.

در همه جای دنیا رشد و پیش‌رفت انسان‌ها نیازمند طی مراحلی است که گام به گام و قدم به قدم صورت گرفته و در این مسیر شخصیت افراد نیز هم‌گام با موقعیت اقتصادی‌شان بالاتر می‌رود. تا روزی که در کشور ما نیز این اتفاق نیافتد، هر روزه باید شاهد بروز چنین رفتارهای و شنیدن دوباره و چندباره‌ی این خبرهای ناگوار بود. بدتر از همه این‌که روشی که حکومت برای پیش‌گیری از این وقایع در پیش گرفته است استفاده از همان ابزار کهنه و قدیمی مجازات‌های سنگین است که هم‌چون سی‌سال گذشته هیچ حاصلی برای مردم و اجتماع نداشته و نخواهد داشت و شعار پیش‌گیری به‌تر از درمان است در کشور ما هم‌چنان در حد یک شعار باقی مانده است.


 


خبر / رادیو کوچه

وزرای کشور و دادگستری و فرمانده پلیس جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه 4 مرداد ماه در مجلس شورای اسلامی حاضر می‌شوند تا درباره حوادث خشونت‌آمیز چند هفته اخیر به نمایندگان مجلس گزارش دهند.

به گزارش ایلنا، لاله افتخاری نماینده مجلس در روز شنبه، یکم مرداد، اظهار داشت: «در این جلسه قرار است گزارش‌های مربوطه و توضیحات لازم در این زمینه ارایه شود.»

به گفته خانم افتخاری، اگر مشخص شود در این روند مشکل قانونی وجود دارد مجلس نسبت به رفع آن اقدام می‌کند.

پیش‌تر اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران خواستار ممنوع شدن فروش و حمل سلاح سرد در ایران شده و گفته بود که پلیس از چند سال پیش پی‌گیر تصویب این ممنوعیت در مجلس بوده است.

ماجرای کشته شدن روح‌اله داداشی، یکی از قهرمانان مسابقات قوی‌ترین مردان ایران، در هفته گذشته، بار دیگر نگرانی‌ها نسبت به گسترش چشم‌گیر ناهنجاری‌های اجتماعی را افزایش داد.

محمدباقر ذوالقدر معاون پیش‌گیری از وقوع جرم قوه قضاییه هفته گذشته گفته بود که وضعیت جرم و انحراف در جامعه قابل قبول نیست و از حد متعارف خارج شده است.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت متهمان به قتل عضو هیت قوی‌ترین مردان ایران»


 


 مهرداد/ رادیو کوچه

موضوع امروز برنامه‌ی هشت کوچه، «دیوار» است. دیوار، اگرچه رکنی از یک بنا است و مربوط به حوزه‌ی معماری اما در زندگی ما هم بسته به این‌که دیوار، چه نوع دیواری باشد و کجا باشد، بلندی و طول آن چقدر باشد و چه نسبتی با حضور ما داشته باشد، همین دیوار ساده برای ما معانی و حس‌های مختلف ایجاد می‌کند. امروز می‌رویم به کوچه‌های گوناگون تا ببینیم دیوار این کوچه‌ها چه جور دیواری‌ست و چه نسبتی هست میان اهالی هر کوچه با دیوارهای پیرامون‌شان.

کوچه‌های هشت کوچه‌ی امروز و این برنامه:

کوچه مدرسه، کوچه بالا، کوچه باغ، کوچه پایین، کوچه بن‌بست، کوچه بازار، کوچه رویا و کوچه‌ی حافظ.


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

ریاست امنیت ملی افغانستان اعلام کرد یک عضو تحریک انصار‌الاسلام پاکستان را در ولایت شرقی ننگرهار بازداشت کرد.

در یک اعلامیه امنیت ملی افغانستان که امروز نشر شده آمده است این شخص از ساکنان خیبر ایجنسی پاکستان است و به منظور فعالیت‌های تروریستی به ولایت ننگرهار آمده بود.

بر اساس اعلامیه امنیت ملی افغانستان این فرد به جرمش اعتراف کرده و گفته است به دستور صلاح‌الدین یک تن از فرماندهان تحریک انصارالاسلام در ترکیب یک گروپ تروریستی جهت انجام فعالیت‌های تروریستی، دهشت‌افگنی و انفجاری به افغانستان آمده بود.

ریاست امنیت ملی افغانستان همواره از بازداشت تروریستان پاکستانی که بیش‌تر به گروه‌های حقانی و گروهک‌های تندروی اسلامی مربوط می‌شود خبر می‌دهد.

این در حالی‌ست که برنامه انتقال امنیت از نیروهای بین‌المللی به نیروهای افغانی آغاز شده و امروز امنیت شهر مزار شریف در شمال افغانستان به افغان‌ها سپرده شد.

از چند روز به این سو در شماری از شهرهای افغانستان تدابیر شدیدی امنیتی نیز برپا شده است.

مقامات امنیتی افغان می‌گویند مخالفان تلاش دارند با حملات تروریستی برنامه انتقال امنیت را مختل کنند، اما جلو خراب‌کاری آنان گرفته خواهد شد.


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

پولیس استرالیا در یک اعتراض پناه‌جویان در جزیره کرسمس از گاز اشک‌آور، بین‌بگ و بعضی سلاح‌های ضد آشوب ‌دیگر بر علیه پناه‌جویان معترض استفاده کرده است.

بین‌بگ خریطه‌ی از گلوله‌های کوچک سربی می‌باشد که توسط تفنگ مخصوص برای از پا در آوردن هدف استفاده می‌گردد و در حالت‌های اضطراری مانند تظاهرات، آشوب و اعتراضات توسط پولیس از آن استفاده صورت می‌گیرد.

یک سخن‌گوی اداره مهاجرت استرالیا به رسانه‌ها گفته است مامورین امنیتی اردوگاه به هم‌کاری پولیس توانسته اوضاع در جزیره‌ی کرسمس را تحت کنترول در آورند، اعتراض در این اردوگاه پایان یافته و وضعیت به حالت عادی برگشته است.

وی گفته است در این حادثه به کسی آسیب نرسیده است و اوضاع در اردوگاه هم اکنون به حالت عادی برگشته است.

مسوولین اداره مهاجرت استرالیا تعداد پناه‌جویان معترض را به پنجاه تن اعلام نموده بودند.

این در حالی است که فعالان حقوق مهاجران استرالیا تعداد پناه‌جویان معترض را بیش‌تر از 200 تن گزارش داده است.

جمال داود از شبکه عدالت اجتماعی استرالیا گفته است پناه‌جویان ایرانی و کردی با آتش‌زدن زباله‌ها در اعتراض به آمار بلند رد و به تعویق انداختن در‌خواست‌های پنا‌هنده‌گی‌شان از سوی اداره مهاجرت این کشور دست با آشوب زده‌اند.

نخست وزیر استرالیا خانم جولیا گیلارد به پنا‌ه‌جویان هشدار داده و گفته است اعتراض غیر‌‌قانونی پناه‌جویان در مرکز بازداشت‌گاه‌های پناه‌جویان روی در‌خواستی‌های پناهنده‌گی آن‌ها تاثیرات منفی خواهد داشت.

خانم گیلارد گفته است: «اگر شما یک عملی جرمی را انجام می‌دهید مطمین تاثیرات منفی بر علیه شما خواهد داشت.»

یک تن از پناه‌جویان به اتهام این قضیه بازداشت شده است و گزارشی از زخمی شدن افراد در این اعتراض نشر نشده است.

……………………………………

استرالیا اعلام کرد،

«رهبری آشوب اردوگاه کرسمس را دوازده ایرانی به عهده داشت»

آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

رسانه‌های استرالیایی گزارش داده‌اند رهبری آشوب در اردوگاه کرسمس را دوازده تن از شهروندان ایرانی به عهده داشته است.

شماری پناه‌جویان از سه روز به این سو در جزیره کرسمس استرالیا با آتش زدن به وسایل این اردوگاه مهاجرین دست به اعتراض زده‌اند.

پلیس استرالیا برای فرونشاندن آشوب در مقابل پناه‌جویان معترض از گاز اشک‌آور و بین‌بگ استفاده کرده است.

شبکه ABC استرالیا گزارش داده است، دوازده مرد ایرانی که از جزیره‌ی کرسمس به Silverwater Persion انتقال داده شده‌اند گفته می‌شود رهبری این آشوب را بر عهده دارند.

کریس بوون وزیر مهاجرت استرالیا گفته است بازداشت‌شده‌گان در جزیره کرسمس در یک تظاهرات خشونت‌آمیز و خراب‌کارانه دست زده‌اند.

وی به شبکه ABC ‌گفته است: «تنها چیزی که این افراد به طور بالقوه به دست خواهند آورد تبدیل وضعیت‌شان از بازداشت در اردوگاه پناه‌جویان به اقامت در زندان است، این تنها چیزی است آن‌ها در این‌جا به دست خواهند آورد.»

این در حالی‌ست که دولت استرالیا و مالیزی تفاهم‌نامه را مبنی به فرستادن 800 تن از پناه‌جویان که به صورت غیر‌قانونی توسط قایق به استرالیا آمده‌اند را به مالیزی بفرستد و در عوض دولت استرالیا 4000  پناهنده آسیایی را که در مالیزی هستند و توسط سازمان ملل متحد پناهنده‌گان واقعی شناخته شده‌اند را خواهد پذیرفت.

انتظار می‌رود این تفاهم‌نامه باعث کاهش فشار در اردوگاه‌های مهاجرین در این کشور گردد.


 


مه‌شب‌ تاجیک/ رادیو کوچه

بارها و بارها ما شاهد وقوع جنایاتی بوده‌ایم یا درباره‌اش شنیده‌ایم که مو بر بدن هر انسانی سیخ می‌کند و گاهی چنان به درجه‌ای از نفرت و عصبانیت رسیده‌ایم که از کلمه‌ای به نام انسان تنفر پیدا کرده‌ایم. به دنبال این نوع از جنایات که بعضی از آن‌ها بسیار شنیع و درخور سخت‌ترین مجازات‌ها بوده‌اند، مسئله‌ای به نام اعدام مطرح است، یعنی در ازای از بین بردن انسانی جامعه تو را محکوم می‌کند و به دنبال آن حق زندگی از تو سلب شده، زیرا این حق را از دیگری گرفته‌ای و باید به سزای اعمالی که مرتکب شده‌ای برسی.

یکی از اهداف مجازات ایجاد ترس در مجرم و سایر مردم از ارتکاب جرم در آینده است. به نظر موافقان اعدام، حیات عزیزترین دارایی شخص و بنابراین ترس از مرگ بالاترین ترس‌هاست. و به این ترتیب باید با حفظ مجازات اعدام این ترس و وحشت را در دل مرتکبان بالقوه‌ی جرایم سنگین حفظ کرد. مخالفان اعدام هم در جواب به موافقان اعدام این دلایل را دارند که اثر ترسی که مجازاتی حتا سبک ولی بدون استثنا و با سرعت مستمر در دل مجرم پدید می‌آورد بسیار بیش‌تر از مجازات‌های سنگینی است که احتمال اجرای آن کم است. یعنی در واقع اگر شما با این مسئله رو‌به‌رو باشید که گریز از کیفر حتا بسیار سبک محال است ترس از ارتکاب جنایت بسیار بیش‌تر در دل شما ریشه می‌نماید.

حال در جامعه‌ی ما که جزو کشورهایی با بالاترین میزان اعدام هستیم و این مسئله در کوچه و بازار به صورت علنی اجرا می‌شود و افراد بسیاری به دیدن این صحنه و نمایش خشونت می‌آیند، چند سوال مطرح می‌شود. اول این‌که چرا این اعدام‌ها در ملاعام انجام می‌گیرد یعنی برای همان ایجاد ترس و رعب در مردم است و برای این‌که از ارتکاب جرم در آینده پرهیز کنند و دوم این‌که چرا مردم برای دیدن اعدام‌ها جمع می‌شوند و با تلفن‌های هم‌راه خود عکس یا فیلم می‌گیرند و یا حتا کودکان را با خود هم‌راه می‌کنند و در پایان مجازات مجرم با سر دادن شعار و یا سوت و دست به تشویق این مسئله می‌پردازند؟ آیا در این میان فکری هم درباره‌ی تاثیرات مخرب روانی که نمایش این تصاویر به شدت خشن بر جامعه و به‌ویژه کودکان می‌گذارد شده است؟ و درباره‌ی کودکی که در سن هشت یا نه سالگی شاهدی بر اعدام می‌شود در مورد سلامت روانی آینده‌اش چه سخنی می‌توان گفت؟

به‌طور حتم گاهی جرم‌هایی که اتفاق می‌افتد احساسات جامعه را در سطح بسیار گسترده‌ای خدشه‌دار می‌کند و عصبانیت مردم به حدی است که تنها خواهان اجرای بدترین و سخت‌ترین مجازات‌ها برای بانیان آن هستند ولی آیا مجازات اعدام آن‌ هم به شکل علنی توانسته است در پیش‌گیری از وقوع جرایم کوچک‌ترین تاثیری داشته باشد؟ و یا این‌که آیا سختی کیفر است که در روح انسان‌ها تاثیر ژرف‌تر می‌گذارد و یا نمونه‌ی ممتد و مستمر انسانی محروم از آزادی برای یک دوره‌ی بسیار طولانی؟ این بسیار نیرومند‌تر از مرگ است که انسان‌ها همیشه یک دورنمای مبهم از آن در نظر دارند.

وقتی ما قتل عمد انسان‌ها را محکوم کنیم مد نظر داشته باشیم که اعدام هم قتل عمد و با برنامه‌ریزی قبلی است که توسط سیستم سیاسی، اقتصادی و حقوقی حاکم بر جامعه انجام می‌شود. پس اگر دلیل مخالفت ما با قتل آن است که کسی حق ندارد جان انسانی را با طرح و نقشه‌ی قبلی بگیرد پس دولت‌ها و ارگان های قضایی هم حق ندارند این کار را انجام بدهند. متاسفانه حاکمیت مستقر در ایران به جای آن‌که زمینه‌های چنین جرایمی را از بین ببرد بی‌وقفه با مجرمینی به غایت خوش‌بینانه مبارزه می‌کند که شاید بزرگ‌ترین گناه‌شان مشکلات محیطی‌اشان بوده باشد و به نظر می‌رسد اراده‌ی حاکمیت در مسیری حرکت می‌کند که به جامعه بفهماند قدرت برتر از آن کسانی است که خشونت بیش‌تری اعمال می‌دارند، به همین دلیل متاسفانه سیر صعودی خشونت‌های اجتماعی در ایران بازتاب اعمال حاکمیتی است که خودآگاه بانی خشونت شهروندان علیه یک‌دیگر است.

در اصل هر صحنه‌ی اعدام در ایران یک نمایش ابراز علنی قدرت است و نمایش بدون تماشاچی اصولن چه معنایی می‌تواند داشته باشه‌؟ مردمی که دور یک مراسم دعوا حلقه می‌زنند، همین مردم می‌توانند تماشاچی منفعل نمایش قدرت‌نمایی دولت‌ها هم باشند و این مسئله نه تنها خشونت را از بین نمی‌برد بلکه به نوعی به خشونت دامن می‌زند. با نگاهی به آمار قتل‌ها و اعدام‌ها خواهیم دید که این مسئله یک سیر صعودی را نیز طی کرده است و خشونت در این جامعه نهادینه شده و هیچ‌گونه رعبی برای جلوگیری از ارتکاب جرم ایجاد نشده است.

به‌طور حتم جواب کشتن، کشتن نیست و یا ما در روزگار حجر نیستیم که این‌گونه آدم‌کشی را در جامعه‌مان در ملاعام به نمایش بگذاریم. چرا صورت مسئله را پاک می‌کنیم به جای این‌که مسئله را حل کنیم اگر ما طبق قانون بی‌قانونی عمل کنیم، این راه حل مسئله است. همان‌طور که گفته شد گاهی بعضی از مجرمین مستحق مجازات‌هایی بسیار سنگین هستند ولی می‌توان برای آن‌ها مجازات‌هایی در نظر گرفت که بسیار سهمگین‌تر از مرگ هستند تا مجرمی که مرتکب اعمالی به غایت خشونت‌بار شده است، طعم تلخ عواقب اعمال ننگین خود را با تمام وجود حس کند و این مجازات گاهی بدون هیچ بخششی تا آخرین لحظه‌ی حیات او اعمال شود و این‌گونه دیگران هم مراقب خشونت‌های بالقوه خویش باشند.

اگر در جامعه‌ای، به هر دلیلی، یک مدت طولانی خشونت رواج پیدا کند، این خشونت است که می‌تواند یک‌سری از ساختارهای آن فرهنگ را تغییر بدهد و حتا روی شخصیت افراد آن محیط تاثیر بگذارد. وقتی خشونت روزانه باشد، در سطوح مختلف اجتماعی یا به‌ خاطر نابرابری‌های اقتصادی یا سیاست‌های سرکوب‌گرانه‌ی حکومت افراد جامعه به ‌نوعی به خشونت معتاد می‌شوند. یعنی خشونت جزیی از زندگی روزانه‌شان می‌شود. وقتی خشونت چنین حالتی پیدا کند و یک نوع عادت بشود که افراد مدام با آن زندگی کنند، به لحاظ روانی سعی می‌کنند پیش‌بینی‌اش بکنند. یعنی همیشه یک نوع تنشی در درون افراد وجود دارد برای مواجه شدن با این خشونت.

جامعه‌ی بشری ظرفیت ایجاد هم‌بستگی عاطفی از آن دست را دارد که تا حد زیادی زخم‌های ناشی از وقوع بعضی جرایم از قبیل قتل عمد را برای آسیب دیدگان از این جرایم التیام بخشد. به‌تر است به این بپردازیم که چرا این ظرفیت نه تنها بلا استفاده مانده بلکه تنهایی و اضطراب جزیی از زندگی انسان شده است و انسان‌ها هم‌دیگر را نه در کنار هم بلکه در مقابل هم می‌بینند و با رواج خشونت دایم به فکر آن هستند که چگونه خشونت و محورهای آن را در وجود خود تقویت کنند تا اگر در معرض آن واقع شدند با تکیه بر توانایی خشونت بالقوه‌ی خود بتوانند از آن جان سالم به در ببرند.


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، 23 ژوئیه، زمین‌لرزه شدیدی با بزرگی 6.5 ریشتری شمال شرقی ژاپن را لرزانده است.

به گزارش آسوشیدپرس، این زمین‌لرزه در 40 کیلومتری خلیج میاگی، منطقه‌ای که زمین‌لرزه و سونامی ماه مارس در آن باعث کشته و مفقود شدن 22 هزار نفر شد، اتفاق افتاده است.

هیچ گزارش اولیه‌ای از تعداد مصدومان و میزان خسارت‌ها به‌دست نیامده و هشدار سونامی هم داده نشده است.

بیشتر بخوانید:

«تعطیلی یک نیروگاه هسته‌ای در ژاپن»


 


شنبه 1 مرداد 90/  23 ژوئیه 2011

اجرا: اعظم

استودیو: سیاوش

تقویم‌ تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات شنبه ایران

دایره شکسته- «ساعت اعدام، مجازات یا رواج خشونت»- مه‌شب تاجیک

بخش اول خبرها

هشت کوچه- «روزی اگر دیوارها، زبان بگشایند …»- مهرداد

بخش دوم خبرها

پس‌نشینی تند- «فربه‌شدگان توخالی»- اکبر ترشیزاد

مجله خبری کابل- آرین

روان به سلامت- «جنون آنی روان‌پاکی»- علی انجیدنی

قصه‌های ما، از رویا تا واقعیت- «فروش‌گاه  ای و پی (A & P)»- شهره شعشعانی

بخش سوم خبرها


 


شهره شعشعانی / رادیو کوچه

«جان آپدایک» (John Hoyer Updike) نویسنده، شاعر و منتقد آمریکایی در سال 1932 در ریدینگ پنسیلوانیا به دنیا آمد و در سال 2009 در دانورس ماساچوست چشم از جهان بست.

آپدایک یکی از مطرح‌ترین داستان‌نویس‌های آمریکا در نیمه‌ی دوم قرن بیستم است. او در نوجوانی به هنر گرافیک و کارتون علاقه نشان داد، اما ذوق ادبی‌اش که از مادر به ارث برده بود در دانش‌گاه هاروارد ضمن هم‌کاری با مجله معروف طنز این دانش‌گاه شکوفا شد و او را واداشت پس از فارغ‌التحصیلی از هاروارد به نویسندگی رو آورد و کاری را که مادرش یک عمر به عنوان داستان‌نویس آماتور تجربه کرده بود به صورت حرفه‌ای با مجله‌ی نیویورکر دنبال کند.

آپدایک در اوایل دهه‌ی پنجاه میلادی دو سال به‌طور تمام وقت در مجله‌ی نیویورکر به عنوان ستون‌نویس اخبار هنری و فرهنگی شهر کار کرد، پس از آن در همین مجله‌ی معتبر دست به انتشار شعرها و داستان‌هایش زد و به زودی جای خود را به عنوان یکی از چهره‌های تازه در ادبیات داستانی آمریکایی باز کرد. از آن‌جا که یکی از مضمون‌های اصلی و مکرر آثار آپدایک خود آمریکا به منزله‌ی سرزمینی نو و صاحب قدرت و نفوذ جهانی است، او را ادامه دهنده‌ی راه نویسنده‌هایی هم‌چون «هرمان ملویل» (Herman Melville)، «هاثورن» (Hawthorne)، «تواین» (Mark Twain)، «سینکلر لویس» (Sinkler Louise)، «فاکنر» (William Faulkner)، «همینگوی» (Ernest Hemingway) و «فیتز جرالد» (Edward FitzGerald) می‌شناسند که پیش از او با چنین مضمونی از زاویه‌های مختلف در آثارشان چالش کرده‌اند.

مشهورترین اثر آپدایک رمان‌های چهار گانه‌ی  «خرگوش» (رابیت) است. او در این مجموعه زندگی «هری رابیت» قهرمان اصلی داستان را طی چندین دهه توصیف می‌کند. آپدایک در کنار این اثر و چندین رمان و مجموعه‌ی داستان کوتاه به‌طور مرتب در معتبرترین نشریه‌های آمریکایی نقد ادبی می‌نوشت و کتاب‌های تازه را بررسی می‌کرد و در این زمینه هم تا آخرین روزهای حیاتش به عنوان چهره‌ای مطرح و جریان‌ساز مورد توجه محافل ادبی و دانش‌گاهی بود و نوشته‌هایش با استقبال وسیع خواننده‌ها هم در آمریکا و هم در بیرون مرزهای این کشور رو‌به‌رو می‌شد. شهرت آپدایک به عنوان نویسنده و منتقدی که نقطه نظرهایش موجب رونق بازار کتاب می‌شد پس از مرگش هم‌چنان حفظ شده است.

نقد و نگاه

داستان کوتاه «فروش‌گاه  ای و پی (A & P)» را آپدایک زمانی که بیست و نه سال داشت و در شهر کوچکی در نیو اینگلند با همسر و فرزندانش زندگی می‌کرد، نوشته است. ذکر این موضوع از این نظر اهمیت دارد که منتقدان آن را داستانی بسیار آمریکایی خوانده‌اند و اعتقاد دارند وقایع آن در همان شهرکی که آپدایک در سال 1961، زمان وقوع داستان زندگی می‌کرد روی داده، هر چند فروش‌گاه های زنجیره‌ای  «A & P» که امروز دیگر وجود ندارند، در دهه شصت در سراسر آمریکا شعبه داشتند. این نکته هم در این‌جا قابل ذکر است که نام اصلی داستان به خاطر شهرت فروش‌گاه‌ها در زمان خودشان تنها  A & P   است و مترجم فارسی برای روشن کردن معنی آن در زبان فارسی واژه‌ی «فروش‌گاه» را به نام اثر افزوده است.

 این داستان به خاطر پاره‌ای ویژگی‌ها بیش از بسیاری از داستان‌های کوتاه آپدایک در جنگ‌ها و ویژه‌نامه‌های ادبی منتشر شده است. این داستان گذشته از انسجام، شگفتی و ضربه‌ی نهایی‌اش به نوعی نمود زندگی در شهرکی آمریکایی در دهه‌ی شصت نیز هست، و مهارت نویسنده را در پرداخت نشان می‌دهد. آپدایک هم‌چون بسیاری از نویسند‌ه‌های پیش‌رو آمریکایی از جمله سالینجر، (که داستان  A & P  آشکارا وامدار اوست)، از توصیف جریان با نثری پالوده و ادبی خودداری می‌کند و در انتقال احساسات راوی داستان، جوان فروشنده‌ی شهرستانی، بیان ماجرا و واکنش او از زبان خودش، به طور عمدی از نثری خام با پرش‌های ناهموار، هم در صرف فعل‌ها و هم در بست جمله‌ها، استفاده می‌کند، و به این ترتیب اثر اتفاقی زنده، ملتهب و ملموس را چند برابر می‌کند، آن‌قدر که خواننده‌ی داستان یا شنونده‌ی آن احساس می‌کند شاهد اتفاقی در برابر چشم‌های خودش است.

آپدایک خود در یکی از گفت‌وگوهایش در سال 1995 در باره این داستان می‌گوید: «روزی دختری را با مایو در یک فروش‌گاه دیده و فکر کرده این صحنه چقدر تعجب‌آور است، هرچند دختر اگر با همین هیت کنار دریا بود شاید هیچ توجهی جلب نمی‌کرد. او می‌گوید مفهوم عریانی در مکانی عمومی با پس زمینه‌ای تبلیغاتی الهام بخش خلق این داستان بوده است.»

داستان آغازی متفاوت از روایت‌های کلاسیک دارد: صدایی بسیار قوی از همان ابتدا قاعده‌های آشنای زبان و نثر پیراسته را زیر پا می‌گذارد و با جمله‌ای خشن و ناگهانی به قلب داستان می‌زند: «سه دختری که وارد می شوند جز لباس شنا چیزی نپوشیده‌اند…»

و از این جا داستان «سامی»، نوزده ساله، متصدی صندوق سوپر مارکت آغاز می‌شود و مبارزه‌ی نابرابر- و اگر مایل باشید، تراژیک، او با قدرت که در چهره‌ی «لنگل» مدیر فروش‌گاه هم‌چون بختک بر سر دخترها و به تبع آن‌ها بر سر سام نازل شده آغاز می‌شود، مبارزه‌ای که همان‌طور که گفتیم یادآور «هولدن»، قهرمان سالینجر در «ناطور دشت» است.

و «سامی» به رغم حرکت قهرمانانه‌اش اما خود را در برابر آینده مسوول می‌داند، آینده‌ای که برای جوانی چون او، با تحصیلات محدود، در شهری با امکان‌های محدودتر حق انتخاب زیادی باقی نمی‌گذارد.

داستان کوتاه A & P پس از گذشت اندکی بیش از نیم قرن از زمان نوشتن‌اش بار دیگر مورد توجه محافل ادبی آمریکایی قرار گرفته و به عنوان اثری بدیع در میان به‌ترین داستان‌های آمریکایی پنجاه سال گذشته در بخش داستان‌های صوتی مجله‌ی نیو یورکر، نشریه‌ای که آغاز راه ادبی آپدایک با کارنامه‌ای پربار و طولانی بود توسط «الگرا گودمن»، خوانده و پخش شده است.

خانم الگرا گودمن در مورد بازخوانی اثر آپدایک در گفت‌وگو با سردبیر بخش داستان مجله‌ی نیویورکر از سال‌های دور می‌گوید و یکی از دلایل علاقه شخص خود به این داستان را صرف‌نظر از ارزش ادبی آن، هم‌خوانی حروف اول نام فرش‌گاه‌های زنجیره‌‌ایA & P، با حروف اول نام خود و خواهرش می‌داند و حال و هوای آن روزهای شیرین دهه‌ی شصت را که او و خواهرش دختران جوانی در آن نواحی بودند با خوشی به یاد می‌آورد.

داستان «فروش‌گاه  ای و پی (A & P)» توسط «مهرشید متولی» به فارسی ترجمه شده است.

موسیقی متن:

PLANTE, Denis: Trio Tango Boreal


 


خبر / رادیو کوچه

ینس استولتنبرگ، نخست وزیر نروژ در کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه، 23 ژوئیه، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که هنوز مشخص نیست چه کسی عامل اصلی بمب‌گذاری اسلو و حمله مسلحانه به اردوی حزب حاکم برای نوجوانان است.

گزارش شده آندرس بهرینگ برویک، فرد بازداشت شده در ارتباط با این دو حمله، دارای عقاید افراطی مسحیت است.

پلیس هم اکنون در حال بازجویی از این مرد ۳۲ ساله است.

فرد مظنون به تیراندازی

نخست وزیر نروژ گفته است که چند عضو دولت او در انفجار اسلو کشته شده‌اند و بسیاری هنوز از سرنوشت اعضای خانواده خود خبری در دست ندارند.

دست‌کم 87 نفر در بمب‌گذاری اسلو و حمله مسلحانه به اردوی حزب حاکم برای نوجوانان کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:


 


رادیو کوچه

 1829میلادی- «ویلیام برت» (William Austin Burt) آمریکایی ماشین تحریری را که ساخته بود را در ایالت میشیگان به ثبت رسانید که با موفقیت مواجه نشد. در سال 1867 سه آمریکایی دیگر به نام‌های «کریستوفر شولز» (Christopher Sholes)، «کارلوس گلیدن» (Carlos Glidden) و «سمیوئل» (Samuel W. Soule) ماشین تحریری را ساختند که استفاده از آن آسان و عملی بود و کارخانه «رمینگتون» امتیاز انبوه‌سازی این دست‌گاه را از آنان خرید و تحت نام «شول ـ گلیدن» (Shole – Glidden) به تولید صنعتی آن پرداخت.

ماشین‌تحریر یک ابزار مکانیکی یا الکتریکی است که به کاربر اجازه می‌دهد از طریق فشردن «کلید»، نوشته‌هایی را روی کاغذ چاپ کند. از دهه ۱۹۸۰ به بعد، کم‌کم ویرایش‌گرهای متن که روی کامپیوترهای شخصی اجرا می‌شدند باعث خروج ماشین‌های تحریر از بازار شدند.

1945 میلادی- محاکمه «فیلد مارشال هانری فیلیپ پتن» (Philippe Pétain) به اتهام خیانت به فرانسه از روزی چون امروز آغاز شد و تا ماه بعد از آن ادامه یافت و در پایان کار به مرگ محکوم شد. وی که بیش‌تر به‌نام «مارشال پتن» مشهور است ژنرال فرانسوی و قهرمان جنگ اول جهانی بود که به‌خاطر قبول ریاست «حکومت ویشی» در جنگ جهانی دوم به خیانت متهم شد.

«پتن» در شکست دادن آلمان نقشی موثر داشت و در 1916 در «وردن» تهاجم بزرگ آلمان را متوقف کرد و عنوان قهرمان فرانسه به دست آورد.

اوایل جولای سال 1940 پس از رسیدن نیروهای آلمان به پاریس، مقامات وقت فرانسه از پتن خواستند که به فرانسه باز گردد و ریاست دولت را بر عهده گیرد. تا بازگشت پتن نیمی از فرانسه به اشغال آلمان درآمده بود. پایتخت به «ویشی» منتقل شد. پتن تا آگوست 1944 که پاریس توسط متفقین از دست آلمان خارج شد هم‌چنان رییس کشور بود. دولت آلمان در آستانه سقوط دولت «ویشی» پتن را به آلمان برد تا گزند نبیند که در سال 1945 داوطلبانه به فرانسه باز گشت، دستگیر و به دادگاه تسلیم شد.

یکی از اتهامات او این بود که هنگام دستگیری و انتقال یهودیان فرانسه به آلمان، درقبال این روی‌داد بی‌تفاوت مانده بود. «شارل دوگل» اعدام پتن را به دلیل کهولت به حبس ابد تخفیف داد که تا پایان عمر در دژ نظامی محبوس بود و در سال 1951 در 95 سالگی در حبس در گذشت.

1995 میلادی- دنباله‌دار «هیل باپ» (Comet Hale–Bopp) کشف شد. دنباله‌داری است که به احتمال قوی بیش‌ترین تعداد رویت را در قرن بیستم دارد. این دنباله‌دار به‌طور مستقل توسط دو ستاره‌شناس «آلن هیل» (Alan Hale) و «توماس باپ»  (Thomas Bopp) کشف شد. این جرم آسمانی به مدت ۱۸ ماه حتا با چشم غیر‌مسلح نیز قابل رویت بود.

جالب است بدانید که این دنباله‌دار زمانی که در بین مدار سیاره «زحل» و «مشتری» بود با قدر 10.5 کشف شد و این نوید ظهور دنباله‌داری بسیار نورانی را می‌داد.

1970 میلادی- سلطنت «قابوس بن سعید» بر کشور پادشاهی عمان آغاز شد. وی چهاردهمین فرد در زنجیره خاندان آل بوسعید است. خاندان سلاطین آل بوسعید در سال ۱۷۴۱ میلادی به دست «امام احمد بن سعید» تاسیس شد. امام احمد بن سعید در میان عمانی‌ها احترام ویژه‌ای دارد زیرا وی پس از یک جنگ طولانی با شورشیان توانست در کل کشور عمان امنیت و استقرار بر قرار کند.

قابوس بن سعید 30 ساله برضد پدرش «سعید بن تیمور» کودتا کرد و پادشاه این کشور شد که هنوز فاقد یک قانون اساسی مدون و مجلس مقننه به صورت معمول آن است. قابوس در انگلستان تحصیلات متوسطه و فنون نظامی را به پایان برده بود که به عمان احضار شد و به دستور پدرش تحت نظر قرار گرفت. این سرزمین که در سوی جنوبی تنگه هرمز قرار دارد از موقعیت ویژه برخوردار است. رفاه مردم عمان نتیجه نفت آن است.

———————————————–

روی‌دادی دیگر

1952 میلادی- سال‌روز ملی شدن و انقلاب جمهوری عربی «مصر» و کودتای نظامی علیه حکومت پادشاهی «ملک فاروق» و زمینه‌سازی برای اعلام جمهوری در این کشور است.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

نیویورک تایمز

 Iranian history


 


خبر / رادیو کوچه

بلژیک به‌عنوان دومین کشور اروپایی از روز شنبه، 23 ژوئیه، ممنوعیت پوشش روبنده و برقع را در اماکن عمومی برای زنان مسلمان اعمال می‌کند.

پارلمان بلژیک آوریل 2010 با رای‌گیری 149 موافق در مقابل یک مخالف قانون منع روبنده در اماکن عمومی را تصویب کرد، اما در نتیجه سقوط دولت در مدت کوتاهی پس از آن، برگزاری انتخابات غیر‌قطعی و فعال شدن کابینه موقت اعمال این قانون تا امروز به تعویق افتاده است.

این قانون به طور واضح به برقع و روبنده اشاره نکرده است اما پوشش صورت افراد را در اماکن عمومی به علل امنیتی ممنوع کرده که این امر به طور طبیعی بر روبنده و برقع تاثیرگذار است. افرادی که این قوانین را نقض کنند با 195 دلار و هفت روز زندان رو‌به‌رو می‌شوند.

از سویی دیگر مسلمانان بلژیک این اقدام را تبعیض‌آمیز توصیف و اظهار داشتند که این قانون چهره اقلیت مسلمان کشور را تیره و تار نشان می‌دهد.

بلژیک نخستین کشوری بود که مسئله قانونی کردن منع روبنده را مطرح کرد اما فرانسه اولین کشوری بود که این قانون اعمال را کرد.

بیشتر بخوانید:

«اجرای قانون ممنوعیت پوشش هرگونه روبنده در فرانسه»


 


خبر / رادیو کوچه

لیلا اسفندیاری اولین زن  فاتح قله «نانگابارپات»، روز جمعه، 22 ژوئیه، در رشته‌کوه‌های هیمالیا جان باخته است.

لیلا اسفندیاری روز جمعه و پس از یک ماه تلاش موفق به صعود به قله «کاشربورم 2» شد اما در راه بازگشت از این قله‌ دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد‌.

به گزارش فارس، لیلا اسفندیاری اوایل تیر ماه امسال به منظور صعود به قله 8 هزار و 35 متری «کاشربورم 2» راهی پاکستان شده بود.

لیلا اسفندیاری در کارنامه ورزشی خود صعود به قله «نانگابارپات» از قله‌های 8 هزار متری هیمالایا و تلاش برای صعود به قله «کی‌دو»‌ (k2) ) تا کمپ دوم را داشت‌.


 


خبر / رادیو کوچه

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در واکنش به حملات مرگ‌بار در نروژ، با صدور بیانیه‌ای با مردم این کشور ابراز هم‌دردی کرده و خواهان افزایش هم‌کاری بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم شد.

آقای اوباما روز جمعه، 22 ژوئیه، در واشنگتن در حاشیه دیدار با جان‌ کی، نخست وزیر نیوزلند، گفت انفجار اسلو، یادآور این موضوع است که جامعه جهانی در تلاش برای متوقف کردن اقدام‌های تروریستی سهیم است.

او افزود: «هم در عرصه اطلاعاتی و هم در تلاش برای پیش‌گیری از بروز چنین حملات وحشتناکی باید با هم هم‌کاری کنیم.»

آقای اوباما هم‌چنین از آمادگی کشورش برای کمک به تحقیقات درباره این حملات خبر داد.

سخن‌گوی وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد در این رابطه با مقام‌های نروژی تماس گرفته شده اما تاکنون از نروژ تقاضای کمک دریافت نکرده است.

لازم به اشاره است بر اساس گزارش پلیس نروژ، دست‌کم 87 تن در بمب‌گذاری روز جمعه اسلو و حمله مسلحانه به اردوی حزب حاکم برای نوجوانان کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«نزیک به یک‌صد کشته در انفجار و تیراندازی اسلو در نروژ»


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: العربیه.نت

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل روز پنج‌شنبه 21 ژوئیه، در گفت‌وگو با تلویزیون العربیه به مسایل ‏مختلف خاورمیانه از جمله انقلاب‌های جهان عرب، برنامه هسته‌ای ایران ونیز روند صلح با ‏فلسطینیان پرداخته ودیدگاه دولت متبوعش را بیان کرد.‏

نتانیاهو با رد اتهام دخالت کشورش در حوادث سوریه اعلام کرد که «ما نسبت به حوادث سوریه بی‌تفاوت نیستیم و چنان‌چه اعتراضات کنونی‌، این کشور را به سوی دموکراسی سوق دهد نگران نخواهیم بود.»

نخست وزیر اسراییل در خصوص تحریم‌‌های سازمان ملل بر ضد برنامه هسته‌ای ایران گفت‌: «این تحریم‌ها در صورتی که با گزینه نظامی هم‌راه نباشد موثر نخواهد بود.»

وی در باره جنبش دمکراسی خواهانه جهان عرب که به «بهار عربی»‏ معروف است گفت: «این انقلاب‌ها اگر همانند ‏آن‌چه که در ایران اتفاق افتاد منتهی شود و باعث نفوذ بیش‌تر ایران در منطقه بشود نه تنها ‏به نفع اسراییل نیست بلکه به زیان همه کشورهای منطقه وروند صلح خواهد بود.» ‏

اما نتانیاهو در عین حال گفت‌: «اگر این جنبش مردم کشورهای عربی را به دمکراسی، آزادی، نوآوری و ‏پیش‌رفت برسانند مایه ‏خوشحالی ماست ونتایج مثبتی برای اسراییل در بر خواهد داشت.»

نتنیاهو درباره روند صلح میان اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها با بیان این‌که حاضر است بدون پیش شرط با محمود عباس به گفت‌وگو بنشیند ادعا کرد که «آن‌چه را فلسطینی‌ها به‌عنوان ‏شهرک‌سازی بهانه کرده‌اند کم‌تر از 2 درصد از منطقه مورد اختلاف است و نمی‌توانداز روند تشکیل دولت فلسطین جلوگیری کند.‏»

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره مواضع کشورش نسبت به حرکت‌های اسلامی که احتمالن در آینده در قدرت سیاسی برخی از کشورهای عربی نقش خواهند داشت گفت: «ارتباط ما با ملت‌ها بر اساس اعتقادات دینی آن‌ها ارزیابی نمی‌شود، هر کشوری که ‏حقوق ملت ما را محترم بشمارد و دولت اسراییل را به رسمیت بشناسد رابطه برقرار خواهیم ‏کرد.»

نتانیاهو سپس افزود: «اما برخی همانند ایران و حزب‌اله لبنان بر این باورند که اسراییل باید از نقشه جغرافیا جهان محو شود.‏‎»

نخست وزیر اسراییل در پایان این گفت‌وگو ضمن تبریک ماه مبارک رمضان به زبان عربی موفقیت را برای ‏همه آرزو کرد.


 


خبر / رادیو کوچه

پلیس نروژ اعلام کرده است که دست‌کم 92 تن در بمب‌گذاری روز جمعه، 22 ژوئیه، اسلو و حمله مسلحانه به اردوی حزب حاکم برای نوجوانان کشته شده‌اند.

پیش‌تر، تلفات این حملات 17 کشته و شمار زیادی زخمی اعلام شده بود.

یک مقام پلیس از امکان افزایش مجدد تعداد کشته‌شدگان خبر داده است.

پلیس هم اکنون در حال بازجویی از مردی ۳۲ ساله به اتهام ارتباط با این حملات است.

مظنون آندرس برینگ بریویک معرفی شده است. برخی رسانه‌های نروژ از ارتباط وی با گروه‌های راست افراطی خبر داده‌اند.

این مرد در جزیره اوتوئیا، واقع در شمال غرب اسلو، دستگیر شد.

روز جمعه، 22 ژوئیه، بر اثر انفجار یک بمب که پیش از تیراندازی، در نزدیکی ساختمان مرکزی دولت در شهر اسلو، پایتخت نروژ، دست‌کم 7 تن کشته و 15 نفر نیز زخمی شده‌اند.

به گزارش الجزیره، بر اثر این انفجار دفتر ینس استولتنبرگ، نخست وزیر نروژ و ساختمان برخی دیگر مقامات از جمله وزیر نفت آسیب دیده است.

کامیلا رایست، یکی از سخن‌گویان دولت اعلام کرد که شخص نخست وزیر سالم بوده و آسیبی ندیده است.

این انفجار که در ساعت 15:20 به وقت محلی روی داد 22 کشته و مجروح به جای گذاشت.

تصاویر مخابره شده از این انفجار نشان می‌دهد که شیشه‌های ساختمان‌ها شکسته و به خیابان ریخته شده است.

به گزارش ان‌آر‌کی، همه راه‌ها به مرکز شهر اسلو بسته است.

 لازم به اشاره است هیچ گروهی تاکنون مسوولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

 


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) واکنش رییس جمهوری به طرح گام به گام روسیه برای مسئله هسته‌ای ایران

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=5&day=1&id=910691

در نخستین واکنش رسمی به طرح گام به گام روسیه برای مسئله هسته‌ای ایران که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه آن را مطرح کرده بود، دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری تاکید کرد: «ما گام خود را برداشته‌ایم و با آژانس هم‌کاری کرده‌ایم، شما نیز گام‌تان را بردارید و یک برنامه‌ریزی کنید و یک قدم شما بردارید و یک قدم ما.»

2) محسنی اژه‌ای مطرح کرد: لزوم تجدید نظر در قانون حمل سلاح سرد در کشور

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=5&day=1&id=910480

دادستان کل کشور گفت: «با توجه به بروز برخی خشونت‌های اخیر، لازم است در قانون حمل سلاح سرد در کشور تجدید نظر شود.» حجت‌الاسلام غلام‌رضا محسنی اژه‌ای در حاشیه سفر به کرج و بررسی پرونده قتل مرحوم داداشی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: «دست‌گاه قضایی اعلام آمادگی می‌کند با توجه به بروز برخی خشونت‌ها نظیر حمل سلاح سرد موضوع بررسی این نوع سلاح بازنگری شود.»

آفرینش

1) علی‌اکبر صالحی: برای برقراری رابطه با هیچ کشوری به جز رژیم صهیونیستی مشکلی نداریم

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=85956

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که برای برقراری رابطه با هیچ کشوری بجز رژیم صهیونیستی که از اساس مطرود است، مشکلی نداریم، روابط دو جانبه تهران – لندن را مطلوب ندانست و به انگلیس توصیه کرد که در رفتارش با ایران تجدید نظر کند.

مقام ارشد دست‌گاه سیاست دیپلماسی ایران در گفت‌و‌گو با ایرنا تصریح کرد: «رفع محدودیت از نصرت‌اله تاجیک می‌تواند علامت مثبتی از طرف دولت انگلیس مبنی بر تجدید نظر جدی در روابط با تهران باشد.»

وزیر امور خارجه در بخشی دیگری از این مصاحبه اظهار داشت: «آمریکا می‌خواهد به جمهوری اسلامی ایران به دیده ایران قبل از انقلاب بنگرد و تهران را در مدار تمایلات و خواسته‌های سیاسی خود قرار دهد.» صالحی گفت: «رابطه‌ای که آمریکا می‌خواهد‌، رابطه گرگ و میشی است که ما آن را رد می‌‌کنیم.» وی در عین حال خاطرنشان کرد: «چنان‌چه آمریکا از اشتباهات گذشته‌اش دست بردارد و به حقوق ملت ایران احترام بگذارد، آن‌گاه شرایط متفاوت خواهد بود.»

2) از بنغازی هرچه زودتر فرار کنید

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=85966

دیکتاتور لیبی در روزهایی که لیبی کمی از حالت جنگی دور شده است خطاب به مخالفان خود که بیش‌تر در بنغازی تمرکز دارند تاکید کرد: «هر‌چه زودتر از بنغازی فرار کنید هنوز زمان برای گریختن دارید.»

به گزارش رویترز، معمر قذافی در یک پیام صوتی که برای هوادارانش در شهر سرت زادگاه وی، پخش می‌شد هر‌گونه گفت‌وگو با مخالفان مسلح را که برای پایان دادن به حکومت 41 ساله وی فعایت می‌کنند، رد کرد. وی در این پیام صوتی در اشاره به مخالفان خود اظهار داشت‌: «من هرگز با آنان گفت‌وگو نمی‌کنم، هیچ حرفی میان من و آنان تا روز قیامت وجود ندارد، این مردم لیبی هستند که با آنان سخن گفته و پاسخ‌شان را می‌دهند.»

جام جم

1) لاریجانی: باور مجلس، توزیع یارانه‌ها به شیوه فعلی نبود

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100849486957

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که با پخش پول بین مردم مشکل بی‌کاری حل نمی‌شود،‌ گفت: «سرمایه‌گذاری درست است که به حل مشکل بی‌کاری کمک می‌کند، اما نه در دولت‌های گذشته و نه این دولت از حساب ذخیره ارزی در این جهت درست استفاده نشده است.»

2) خاتمی: نباید طوری فضاسازی شود که گویی کشور ناامن است

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100849487072

خطیب جمعه موقت تهران با ابراز تاسف از حوادث روزهای اخیر و تعرض به ناهیان از منکر گفت: «بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده نشان می‌دهد این اقدامات حرکت سازمان‌د‌هی شده نبوده است و از طرفی نباید به گونه‌ای فضاسازی شود که گویی کشور ناامن است و فضای یاس در جامعه حاکم شود.»

رسالت

1) مدل رفتاری اصلاح‌طلبان در ایران، مدلی انگلیسی است

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=69098

اکبر گنجی در بررسی عمل‌کرد اصلاح‌طلبان در ایران، پیرامون مدل رفتاری این گروه نوشت: «مدل مشروطه‌خواهی اسلامی‌گذار به دموکراسی، مدلی مبتنی بر تجربه‌گذار کشور انگلستان از پادشاهی مطلقه به نظامی دموکراتیک با ملکه فاقد قدرت- به عنوان نماد ملی- است.»

2) دستگیری سه استرالیایی در پای‌گاه هوا فضای سمنان

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=69097

به گزارش باش‌گاه خبرنگاران، دو مرد و یک زن استرالیایی ظهر روز پنج‌شنبه در اطراف پای‌گاه هوا فضای سمنان دستگیر شدند. با توجه به این‌که این پای‌گاه منطقه‌ای کاملن حفاظت شده است از علت حضور این سه تبعه خارجی در آن منطقه خبری در دست نیست.

کیهان

1) جمهوری اسلامی حق داشت که با ما مقابله کند

http://www.kayhannews.ir/900501/2.htm#other205

عضو تیم گرداننده سایت جرس اذعان کرد در جمهوری اسلامی فردی معتدل‌تر از آیت‌اله خامنه‌ای نمی‌توان یافت و اگر نظام مجبور به برخورد قدرت‌مندانه با اپوزیسیون ضدانقلاب شده، به خاطر تندروی‌های اپوزیسیون بوده است.

ابراهیم نبوی هم‌کار محسن کدیور در جرس، ضمن دعوت مخالفان و اصلاح‌طلبان به سازش با نظام، نوشت: «من متاسفم که باید در چنین شرایطی این نکته را بگویم ولی کم‌تر کسی معتدل‌تر از خامنه‌ای و دورتر از او به استبداد در میان نیروهای سیاسی آن زمان وجود داشت. او تنها روحانی بود که هنر و ادبیات را به واقع می شناخت، تندرو نبود….»

2) ایران نامه دبیرکل شورای هم‌کاری خلیج فارس را پس فرستاد

http://www.kayhannews.ir/900501/2.htm#other204

نامه اخیر دبیرکل شورای هم‌کاری خلیج فارس که در اقدامی غیرمتعارف به سفیر کشورمان در ریاض تحویل شده بود، به دبیرخانه این شورا عودت داده شد.

عبداللطیف الزیانی در دیدار با سفیر ایران در عربستان که در مقر دبیرکلی در ریاض انجام شد، یادداشت اعتراضی کشورهای عضو را نسبت به آن‌چه اظهارات تحریک‌آمیز ایران خواند، تحویل وی داد.

دنیای اقتصاد

1) تزریق 109میلیاردی به یونان برای نجات یورو

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=262447

سران اتحادیه اروپا توافق کردند که بسته دوم کمک‌های مالی به یونان به ارزش بیش از 109 میلیارد یورو به یونان پرداخت شود.

بهره مناسب، تمدید مدت بازپرداخت وام‌ها و مشارکت بانک‌ها و بیمه‌ها در برنامه نجات یونان، بخش‌های دیگری از دومین بسته کمک اتحادیه اروپا به بحران مالی یونان است. این بحران، می‌توانست در کنار بحران مالی ایرلند، پرتغال، ایتالیا و اسپانیا، ثبات یورو را به‌خطر بیاندازد. بر اساس تصمیم سران اتحادیه اروپا دولت‌های اروپایی و صندوق بین‌المللی پول قرار است 109 میلیارد یورو از این بسته نجات مالی را تامین کنند و بانک‌های بخش خصوصی نیز بیش از 50 میلیارد یورو از این کمک‌های مالی را تامین خواهند کرد.

2) شجونی: شورای نگه‌بان همه مدعیان اصلاح‌طلبی را رد صلاحیت می‌کند

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=262455

جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز در خصوص سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی گفت: «سابقه ننگینی که اصلاح‌طلبان از خود به جا گذاشته‌اند دیگر این حق را برای آن‌ها باقی نمی‌گذارد که حرف از مردم بزنند و از زبان آن‌ها سخن بگویند.» عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: «در هر حال اگر این‌ها باز هم جسارت کنند و قدم به عرصه انتخابات بگذارند، قطعن نمی‌توانند از فیلتر شورای نگه‌بان رد شوند و شورای نگه‌بان قطعن در‌‌ همان ابتدا همه کسانی که مدعی اصلاح‌طلبی هستند را رد صلاحیت می‌کند.»


 


خبر / رادیو کوچه

محمد بن‌همام، رییس تعلیق‌شده کنفدراسیون فوتبال آسیا که برای ریاست فدراسیون جهانی فوتبال نامزد شده بود، معتقد است به اتهام پرداخت رشوه مجرم شناخته خواهد شد.

آقای بن‌همام متهم است که برای پیروزی در انتخابات ریاست فیفا خواسته است به اعضای اتحادیه فوتبال کارائیب رشوه بدهد.

کمیته اخلاقی فیفا جلسه‌ای برای بررسی این ادعاها تشکیل داده است که دو روز طول خواهد کشید.

بن همام ۶۲ ساله پس از مطرح شدن اتهامات، از رقابت در انتخابات ریاست فیفا کنار کشید و از ۲۹ ماه مه به طور موقت از فعالیت در فوتبال تعلیق شد.

او در وبلاگش نوشته است: «به نظر می‌رسد فیفا هفته‌ها پیش تصمیم خود را در این باره گرفته است و اگر رای به مجرم بودن صادر شود، ‌کسی نباید تعجب کند.»

بیشتر بخوانید:

«بررسی اتهام پرداخت رشوه توسط نامزد سابق ریاست فیفا»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته