-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مرداد ۲, یکشنبه

Latest News from Koocheh for 07/24/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

احمد توکلی نماینده تهران و رییس مرکز پژوهش‌های در مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه، 24 ژوئیه، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی را متهم کرده که از انتشار آمار و اطلاعات اقتصادی به موقع و دقیق جلوگیری می‌کند.

به گزارش خانه ملت، آقای توکلی در صحن علنی مجلس گفت که «علت ندادن اطلاعات به ملت ایران، دستور رییس جمهوری است».

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت که داشتن اطلاعات صحیح و به موقع شرط تصمیم‌گیری مناسب برای مسوولان و مردم است و اگر اطلاعات در دست‌رس نباشد یا به موقع ارایه نشود، تصمیمات غلطی گرفته می‌شود.

به گفته این نماینده اصول‌گرای مجلس، بانک مرکزی که نزدیک به شش دهه در تهیه آمارهای ملی از جمله شاخص تورم سابقه کار دارد «از دادن اطلاعات به مردم ایران بر خلاف برنامه پنجم توسعه منع شده است.»

لازم به اشاره است رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده که این بانک دیگر نرخ تورم را اعلام نخواهد کرد و مسوولیت اعلام آن به مرکز آمار ایران واگذار شده است.

بیشتر بخوانید:

بقایی معاون اجرایی احمدی‌نژاد بازداشت و سپس آزاد شد»


 


یادنامه شاگردان هدی صابر، زندانی سیاسی که بر اثر اعتصاب غذا در زندان و رفتار نامناسب مسوولان زندان اوین درگذشت، به هم‌راه متن شکایت و برخی مستندات خانواده صابر منتشر شده است.

فایل پی‌دی‌اف شکایت‌نامه خانوداه هدی صابر را از این‌جا دانلود کنید.

فایل پی‌دی‌اف یادنامه شاگردان هدی صابر را از این‌جادانلود کنید.


 


خبر / رادیو کوچه

مقام‌های پلیس در نروژ، روز یک‌شنبه، 24 ژوئیه، اعلام کردند مردی که عامل بمب‌گذاری در اسلو و تیراندازی در جزیره‌ای در نزدیکی پایتخت بود، به تنهایی عمل کرده است و آن‌ها به دنبال مظنونان دیگری نیستند.

تعداد کشته‌شدگان در این دو واقعه اکنون نزدیک به یک‌صد نفر و مجروح‌شدگان ۹۷ نفر اعلام شده است.

آندرس برینگ برویک، متهم اصلی در حملات دوگانه روز جمعه، که ۳۲ سال سن دارد، تصدیق کرده است که او هر دو حمله را انجام داده است. او این حملات را «وحشتناک اما ضروری» توصیف کرد.

به گزارش الجزیره، وکیل مدافع برینگ برویک گفته است که موکلش دلایل کار خود را در دادگاه توضیح خواهد داد. وی هم‌چنین روز یک‌شنبه گفت موکلش تاکید داشته تا جامعه نروژ را از یک فروپاشی مذهبی نجات دهد.

مراسم یادبود برای قربانیان این حملات در سراسر نروژ برگزار می‌شود.

تحقیقات پلیس در جزیره اوتوئیا، محل اردوی نوجوانان حزب حاکم کارگر، هم‌چنان ادامه دارد. یک زیر دریایی کوچک در آب‌های اطراف جزیره در جست‌جوی اجساد احتمالی کسان دیگری است که در حال حاضر خبری از آن‌ها در دست نیست.

بیشتر بخوانید:

«اقدام موکلم وحشتناک ولی ضروری بود»


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

یک بام و دو هوا نداریم، اگر زن نیم مرد است، فرزند ندارد، دیه نیمه دارد، ارث‌اش نصفه است، …مردش می‌تواند این ناقص‌العقل را مانند کودکان تنبیه کند و صیغه‌ها و عقدی‌های بسیار داشته باشد و حتا او را بزند، پس شعور نیمه‌اش از آن‌جا که کم است وقتی قاتل بود نباید به دار آویخته شود، وقتی زنا کرد نباید سنگسار شود، وقتی دزدی کرد باید نیمه تاوان دهد، سخن سیاسی که هیچ اصلن حرجی برایش با عقل ناقص‌اش نیست، می‌گویند: علی امام اول شیعیان به اهل عراق نامه‌ای می‌نویسد که «ای اهل عراق، شنیدم زنان شما در خیابان‌ها برخورد دارند و با مردان مواجه می‌شوند‌، آیا شما حیا نمی‌کنید؟ غیرت ندارید؟» دقت کنید امام علی ننوشت که ای زنان عراقی حجاب‌های‌تان را رعایت کنید، نه، گفت زنان را رها کنید، این بی‌غیرتی مال مردان است که زنان‌شان این‌طور بی‌ناموس شده‌اند، پس دولت محترم جمهوری اسلامی بر طبق روایات مستدل باید تاوان از مردان بگیرد نه بالعکس و مردان از آن‌جا که مورد تشویق خداوند قرار می‌گیرند باید از این فرصت استفاده نمایند، در تاریخ و روایات آمده پیامبر گفت: «پدرم ابراهیم بسیار غیرت‌مند بود، و من از او غیرت‌مندتر هستم، و خداوند بینی آن کسی را که بی‌غیرت است به خاک بمالد و ذلیل کند.»

روایت شده: «ابراهیم در یکی از سفرها، بر اثر آلودگی محیط، همسرش را در میان صندوقی سرپوشیده نهاده بود، در مرز ایالت مصر، مامور از او پرسید در میان این صندوق چیست؟ ابراهیم پاسخ‌هایی داد و سرانجام گفت: «در میان این صندوق همسر من قرار دارد» مامور پرسید: «چرا او را در میان صندوق نهاده‌ای؟» ابراهیم گفت: «غیرتم نسبت به ناموسم چنین اقتضا‌ کرد تا چشم ناپاکی به او نیفتد.»

با ذکر این روایات مشخص می‌شود که مردان موظف بر تمامی امور زنان‌شان هستند و ازآن‌جا که فرهنگ ضد و نقیض گویی و یک بام و دو هوا برازنده هیچ دین و دولتی نیست پس این زن – کودکان نباید جواب‌گوی اعمال باشند، ضمن آن‌که این قیومیت مورد تایید و تحسین و هم‌چنین پاداش نیز هست.

بوی خوش بهشت تا مسیر پیمودن پانصد سال راه، می‌رسد، ولی به مشام چند نفر نمی‌رسد، یکی از آن‌ها بی‌غیرت است

پیامبر گفت: «بوی خوش بهشت تا مسیر پیمودن پانصد سال راه، می‌رسد، ولی به مشام چند نفر نمی‌رسد، یکی از آن‌ها بی‌غیرت است.»

صادق یکی از امامان‌، گفت: «خداوند غیور است، و هر غیوری را دوست دارد، و به خاطر غیرت‌اش تمام کارهای زشت ـ اعم از آشکار و پنهان ـ را حرام فرموده است.»

علی امام اول گفته است: « اندازه عفت انسان به اندازه غیرت او است.»

توصیه به مردان برای حفظ غیرت و ناموس‌شان «که همانا زنان‌شان است» در روایات مستند بسیاری آمده، غیرت عمومن اشاره دارد به نوعی طرز فکر، یا نوعی احساس و یا نوعی رفتار که در زمانی اتفاق می‌افتد که شخص تصور می‌کند توسط شخص دیگری «رقیبش» مورد حمله قرار گرفته ‌است. این در حالی است که حتا آن شخص رقیب خود نیز ممکن است از این موضوع اصلن اطلاعی نداشته باشد.

به‌طور کلی غیرت یک احساس مقاومت و جلوگیری است در مقابل کسی که می‌تواند رابطه‌ها و یا ارزش‌های ما را دچار اشکال سازد. غیرت هم‌چنین باعث خشم، عصبانیت و… و افسردگی نیز می‌شود، این احساس افسردگی از آن‌جا نشات می‌گیرد که شخص متصور است که رقبا ممکن است به اموال مورد تملکش آسیب‌رسانده و یا نظر داشته باشند.

البته در فرهنگ عامه ایرانیان به این حالت در زنان حسادت می‌گویند و فرد حسود مورد سرزنش قرار می‌گیرد اما برای مردان غیرت نامیده می‌شود و مورد تمجید واقع شده و جز صفاتی محسوب می‌شود که لازمه مردی‌ست .

این فرهنگ عمومی نشات گرفته از باورهای مذهبی آن‌چنان در نظام مردسالارانه ایرانی ریشه گسترانیده که محو یا فراموشی‌اش خارج از تصور می‌نمایاند، اما اکنون سخن از این معضل بغرنج نیست، سخن از آن است که تصور می‌کنم در دوران حکومت این نظام دینی در ایران زیاده از حد به مردان خوش گذشته است و متاسفانه این مردان معترض در نهایت سکوت برخلاف ژست‌های ظاهری به یاری همین حکومت پایه‌های قدرت‌شان را مستحکم کرده‌اند.

در سیاست متناقض دینی-سیاسی فعلی، زنان در مرحله انتخاب نوع پوشش، روابط اجتماعی، حدود اختیارات قانونی، تصاحب مناسب مذهبی و سیاسی، مالکیت بر جسم و روان‌ و فرزندشان … دارای محدودیت‌های تعریف شده واحدی هستند، اما وظایف و تنبیهات‌شان جز در موارد معدودی مانند ارتداد «که آن‌هم صرفن جهت تحقیر شعور در مورد مسایل کلان است»، سنگین‌تر یا مساوی‌ست.

توجه داشته باشید که یک زن اصولن در برابر بیش‌تر جرایم ارتکابی یک اضافه تنبیه هم برایش لحاظ می‌شود مانند‌: روابط نامشروع، زنا، تمرد از هم‌سر… و در مورد جرم مشابه با مردان نیز کاملن تنبیه کیفری مساوی را باید تحمل کند، حتا در مواردی ما شاهدیم که به علت عدم تساوی دیه زن و مرد رهایی از پیچ‌های قانونی برایش ناممکن‌تر است.

و دقیقن در چنین شرایطی است که مردان غیور ایرانی می‌توانند برای نوامیس‌شان با رگ‌های متورم  در مقابل کسی که نظری سکسی به آن‌ها داشته یقه بدرانند، اما به نظام اجازه می‌دهند که همین زنان را به بدترین وجه ممکن فاحشه‌های بالقوه بداند، به راستی در مغز این موجودات چه منطقی در جریان است؟ آیا آن‌ها به زنان به عنوان انسان‌هایی هم ردیف خودشان می‌نگرند؟

ما بارها شاهد بوده‌ایم که مردان غیرت‌مند با استفاده از قوانین اسلامی خود زنان، دختران و حتا در مواردی مادران‌ و خواهران‌شان را به نظام در قبال سرکشی‌های ناموسی تحویل داده و یا از آنان برای مهارشان کمک هم خواسته‌اند، آیا می‌توان از این رفتار دوگانه نتیجه‌ای جز این گرفت که این افراد جز در جایی که مسئله قلمروشان در میان باشد در هیچ کجای دیگر برای خود زن احترام و حرمت انتخاب قائل نیستند، متاسفانه مردان ایرانی تا جایی غیورند که حقوق موروثی‌شان در خطر باشد، آنان با توسل به عرفی که روحانیت به آن مشروعیت داده و نظام آن را تحکیم کرده است در عمل ثابت کرده‌اند که مسرورند از این‌که حکومت زنان را شیرین‌عقلانی فرض کرده که نباید حتا بر تن‌شان مالکیت داشته باشند و قدرت تمیز حتا در میان‌سالی برای ازدواج به جز با اذن مردان ندارند ولی باید در تک‌تک امورات به اندازه مردان یا شاید بیش‌تر به سختی پاسخ‌گو گردند.

به هر روی مرد ایرانی نتوانست در این 33 سال به قدر کفایت عشق به انسانیتش را نمایش دهد و فقط آن‌چه از نام خود بر جای گذاشت آن‌ست که تمامی مظالم را بر زن نظاره کرد و در بعضی موارد هم‌صدها هورا کشید و گاهی موزیانه و لب‌خند به لب آن را تایید کرد.


 


اکبر ترشیزاد/ رادیوکوچه

همه‌ی ما از این نمونه‌های عجیب و غریب دور و برمون زیاد داشتیم و شاید داشته باشیم، اما این خان‌عموی ما چیز دیگه‌ای بود، پدیده‌ای بود در نوع خودش. خان‌عمو یک خیال‌پرداز درجه‌ی یک بود. البته از این دست آدما زیاد پیدا می‌شن اما خان‌عمو یک تفاوت عمده با دیگران داشت و اونم سعی و تلاشی بود که برای پیاده‌سازی و اجرایی‌کردن طرح‌هاش و توصیه اونا به دیگران از خودش نشون می‌داد.

دغدغه‌ی این خان‌عموی ما در هر شرایطی پول بود، گرچه که هیچ‌وقت تا آخر عمرش پول‌دار نشد. اوایل انقلاب و در جریان دیده شدن عکس خمینی تو ماه، به شوهر عمه‌ام که شوهرخواهر خان‌عمو می‌شد گیر داد که به‌ترین چیز برای سرمایه‌گذاری در حال حاضر دوربین شکاریه، چرا که مردم عشق دیدن خمینی در ماه رو دارن و دو روز دیگه که دوربین تو بازار کم‌یاب بشه نون‌مون تو روغنه. این بود که دو نفری هر‌چی داشتن ریختن رو هم و افتادن به جون بازار و هی دوربین خریدن، حالا نخر کی بخر. از شما چه پنهون یکی دوماه اولش بد هم نبود و قیمت دوربین رفت بالا، اما چون اونا چش سفیدی کردن و دوربینارو نفروختن چند وقت بعد که اومدن اونارو بفروشن موضوع درگیری‌های کردستان و ترکمن‌صحرا پیش اومد و جریان امنیتی شد. خلاصه یه شب از طرف سپاه ریختن خونه‌ی عمو و خودش و دوربینا رو بردن. در جریان بازپرسی آخونده به خان‌عمو می‌گه که

-شما واسه چی دوربین دادی دست مردم ماهو ببینن؟ می‌خواستی ثابت کنی عکس آقا تو ماه نیست، مرتیکه‌ی ضدانقلاب؟

خان‌عمو که دستپاچه شده بوده جواب می‌ده که:

-نه به خدا حاج آقا من اتفاقن می‌خواستم مردم عکس امامو به‌تر ببینن

-خفه شو مرتیکه این حرفا به قیافت نمی‌یاد، تو نگفتی اگه خدای نکرده مردم سطح ماهو خوب نیگا کردن، بعدش زبونم لال زبونم لال، دیدن اون چیزایی که تا حالا فکر می‌کردن عکس آقاست فضولات موجودات فرازمینیه، چه خاکی تو سرمون می‌کردیم؟

خلاصه بعد یکی دو روز بازپرسی وقتی فهمیدن خان‌عموی ما فرق گوش‌کوبیده و سیاست رو نمی‌دونه آزادش کردن و دوربینارو مصادره. تنها نتیجه‌ی اون سرمایه‌گذاری هم به بادرفتن دار و ندار خودش و شوهر عمه‌مون بود و قهر دوساله‌ی اونا با هم‌دیگه.

 

البته همه‌ی طرح‌های خان عمو اجرایی نشد و بعضی‌هاش فقط در حد تئوری باقی موندن. مثلن یه بار ایده می‌داد که بله اگه من یه سرمایه‌ی درست و حسابی دستم بود، یه چاه‌عمیق می‌زدم از این سر کره‌ی زمین و ازون ورش در می‌اومدم. بعد داخلش یه آسانسور می‌ذاشتم که بدون احتیاج به هیچ نیرویی خودش سر بخوره بره پایین و تا نصفه که برسه اونقد سرعت گرفته که سربالایی بقیه‌‌ی راهو خودش همین‌جوری می‌ره. می‌دونی می‌شه روزی چند میلیون مسافر باهاش جابه‌جا کرد؟ حالا ما هی بیا توضیح بده که عمو‌جان این کار از نظر علمی شدنی نیست و وسط زمین پر مواد مذابه و چه و چه، به گوشش فرو نمی‌رفت که نمی‌رفت. البته ما هم که می‌دیدیم نمی‌تونه این طرح‌ رو پیاده کنه دیگه بهش گیر نمی‌دادیم، چون این ایدش واسه هیشکی مشکلی ایجاد نمی‌کرد.

یه بار در جمعی یکی از افراد فامیل که قطعه زمینی داشت، از سردرگمی هر سالش در انتخاب نوع محصول کشاورزی‌اش برای کاشت می‌گفت و از این‌که هرساله قیمت یک چیز بالا و پایین میره اظهار شکایت می‌کرد. این‌جا بود که خان‌عمو وارد شد و از ایده‌ی ناب خودش گفت.

-من یه بار تو تلویزیون درختایی دیدم که شاخه‌های ضخیم و زیادی دارن ولی هیچ محصولی نمی‌دن. کشاورزا هم تند و تند شاخه‌های کج و معوج اونارو هرس می‌کنن تا این درختا فقط شاخه‌ی عمودی در بیارن.

همه منتظر بودیم که خان‌عمو چه نتیجه‌گیری می‌خواد بکنه. عمو ادامه داد که:

-بله به این درختا می‌گن درخت دسته‌بیل. شما حساب کن که اگه تو یه هکتار 5000 تا درخت بکاری و از هر درخت سالی صدتا دسته‌بیل برداشت کنی می‌شه چقدر؟ 500000 تا دسته بیل، هر دسته‌بیلی رو 500 تومن هم بفروشی می‌کنه به قراری 250 میلیون سود از هر هکتار، خدا بده برکت، چی می‌خوای بکاری از این پرسودتر؟

این فامیل ساده لوح ما هم گول حرفای خان‌عمو رو خورد و چشم‌تون روز بد نبینه، رشد دوساله‌ی نهالای دسته‌بیل شد چهارساله و هر درخت به جای صدتا ده تا دسته‌بیل راست هم نداد. تا اون موقع هم این‌قدر کارای کشاورزی مکانیزه شده بود که بیل تو بازار مشتری نداشت که بخواد دسته بیل براش کاشت. خلاصه دردسرتون ندم، آخر کار فقط یه ورشکسته‌ی دیگه هم به جمع فریب‌خوردگان طرح‌های خان‌عمو اضافه شد.

آخرین طرح خان‌عمو که با فوتش ناتمام باقی ماند، طرح ایجاد یک گورستان خصوصی بود. خان‌عمو اظهار می‌کرد که بر مبنای تحقیقاتش خیلی از ایرانی‌ها از قبرستون‌های موجود و فضای غم‌گینش دل خوشی ندارن. عمو طرح یک قبرستون شاد و مفرح داشت با فضای‌سبز دیدنی و پارک‌بازی برای بچه‌ها، سنگ‌قبرهای فانتزی و آرام‌گاه‌های خانوادگی که توی اونا می‌شد برای مرده‌ها موزیک شیش و هشت پخش کرد و یا به تقاضای خانواده‌ی مرحوم دوربین‌مداربسته کار گذاشت تا بتونن از قبر درگذشته‌هاشون در تمامی زمان‌ها تصویر واضحی داشته باشن و در صورت خروج و رفت‌و‌آمد روحش اونو ببینن. به هر حال عمر خان‌عمو به ایده‌های بیش‌تر و خلاقانه‌ترش قد نداد. روی سنگ قبر خان‌عمو نوشتن «آرام‌گاه ابدی مردی‌ بزرگ با ایده‌های غیرقابل اجرا».


 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

در دنیای امروزه نوعی از گردش‌گری وجود دارد که به آن «گردش‌گری ارواح» گفته می‌شود. در این نوع از گشت و گذار برنامه‌ریزان تورهایی را طراحی می‌کنند برای آن‌ها که به سفرهای غیر عادی و هیجان‌انگیز علاقه مندند. برای آن‌ها که بدشان نمی‌آید سری به دنیای ناشناخته‌ها بزنند و یک تجربه منحصر بفرد را داشته باشند، آن هم کجا؟ در سرزمین ارواح.

در این تورها که تقریبن در اغلب جاهای دنیا از لندن در اروپا گرفته تا کوالالامپور در شرق آسیا،برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان را به خانه‌های قدیمی یا مکان‌های متروک، ترسناک و خلوت و گاهی هم به گورستان‌ها می‌برند. جاهایی که گفته می‌شود ارواح در آن تردد دارند و داستان هایی از ظهور روح و جن دراین مکان‌ها بر سر زبان‌هاست.

البته بازار این تورها در کشورهایی که بیشتر اهل خرافه هستند یا اعتقاد قوی به حضور موجوداتی غیر از انسان بر روی زمین دارند بیشتر دیده می‌شود و در این میان شرق آسیایی‌ها هم جایگاه خودشان را دارند.

این گونه تورها اغلب گشت و گذاری کنجکاوانه است در دنیای ماورای طبیعت برای رسیدن به دید عمیق‌تری نسبت به باورها، تابوها و آن چه که مردم در این زمینه معتقدند.

دست زدن به چنین تجربه‌ای باعث می‌شود که یا شما هم باور کنید که روح و جن وجود دارند یا مطمئن بشید که درست فکر می‌کردید و چنین موجوداتی وجود خارجی ندارند!

بیایید با یکی از این تورها در کوالالامپور جایی که مردم به حضور اجنه و جادو اعتقاد شدیدی دارند؛ همراه شویم.

 فکرش را بکنید تورتان ساعت 7 شب آغاز می‌شود در حالی که در یک ماشین ون نشستید و تورگردان شما برایتان توضیح می‌دهد که برای این که امنیتتان حفظ بشود؛ شما در ماشین حرکت می‌کنید که از جنس فلز هست و این فلز شما را در مقابل ارواح حمایت می‌کند. همگی یک روبان زرد دور بازوی راستتان بستید.

برنامه‌ها با خوردن یک غذای دریایی؛ آغاز می‌شود. جایی که توضیحاتی مقدماتی راجع به دنیای ارواح داده می‌شود. در فرهنگ آسیایی غذا یکی از بخش‌های مهم زندگی است که می‌تواند انسان را در برابر انرژی ماورای طبیعت محافظت کند.

فرهنگ‌های آسیایی سرشار از این گونه اعتقادات و باورهاست که بسیاری از آن‌ها از ترکیب فرهنگ‌ها با یکدیگر و تاثیرگرفتن از هم ایجاد شده.

برنامه‌ها با خوردن یک غذای دریایی؛ آغاز می‌شود. جایی که توضیحاتی مقدماتی راجع به دنیای ارواح داده می‌شود. در فرهنگ آسیایی غذا یکی از بخش‌های مهم زندگی است که می‌تواند انسان را در برابر انرژی ماورای طبیعت محافظت کند

جالب است که اغلب مسافران این تور خارجی هستند. شاید محلی‌ها خودشان می‌ترسند که با دنیای غیرمادی روبرو شوند شاید هم خارجی‌ها بیشتر کنجکاوند تا از این باورهای آسیایی‌ها سر در بیاورند؟!

راهنما می‌گوید که ارواح به سه دسته تقسیم می‌شوند: یک دسته شبح (ghost) یا روح کسانی هستند که از دنیا رفته‌اند و بعضی از آن‌ها فکر می‌کنند این آن‌ها هستند که زنده‌اند و بقیه مرده‌اند. دسته دیگر (spirit) ارواح را می‌توان از طریق صدا، دیدن، لمس و بوی آن‌ها حس کرد. بعضی از مردم این ارواح بی آزار را سر چهارراه‌ها وقتی پشت چراغ راهنمایی ایستادند، می‌بینند یا گاهی که صدای عجیبی می‌شنوند. اگر زمانی احساس کردید که یک چیزی با پوستتان برخورد کرد اما چیزی ندیدید ممکن است یک روح باشد یا این که اگر یه دفعه سردتان شد ممکن است یک روح این حس را به شما داده باشد.

اما اگر گرما حس کردید این حس متعلق به گروه دیگری از ارواح است که اهریمن (demon) نامیده می‌شوند و چندان ارواح سر به راهی نیستند.

بنابراین اگر در مکانی بویی نامربوط حس کردید بدانید که روحی آن جا حاضراست.

نخستین مکانی که  در این تور دیدن می‌کنید یک معبد هندی است جایی که راهنما از این که چگونه باورها و اعتقادات ساختار ساختمان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند، سخن می‌گوید. درختی در این معبد وجود دارد که گفته می‌شود نظر کرده ارواح مقدس است.

مکان بعدی گورستان چینی‌ها در سپوته(seputeh) است، جایی که اگر در روز در آن قدم بزنید بسیار زیبا و آرام است با نمای دیدنی از شهر. یک فضای سبز زیبا در قلب شهر با 130 سال قدمت که گفته می‌شود قبر «Yap Ah Loy» بنیان‌گذار شهر کوالالامپور را هم در خود نهفته دارد. اما ماجرا وقتی شب از این مکان دیدن می‌کنید، تفاوت دارد.

همین‌طور که از مقابل قبرها عبور می کنی ناگهان احساس می‌کنی کسی دارد شما را صدا می‌کند. بعد همان‌جا یک عود خوش بو را در مقابل همان قبری که صدا را شنیدی بر زمین می‌گذاری. البته شاید هم هیچ صدایی نشنوی!

و در این میان عجیب است که آن‌هایی که دارند در گورستان قدم می‌زنند افرادی هستند که فقط برای تجربه آمدند و اعتقادی به روح ندارند و بقیه از ترس از ماشین بیرون نیامدند.

محل بعدی توقف در برابر یک مجسمه مقدس است، جایی که ظاهرن هم مردم هم ارواح می‌آیند تا دعا کنند و نذری‌هایشان را هدیه بدهند. این‌جا می‌توان پیوند فرهنگ‌ها را دید جایی که بر تن یک مجسمه چینی لباس سنتی مالایی پوشانده شده‌است. چیزی که همیشه در معابد چینی و هندی می‌توان دید در معبدی که فکر می‌کنی چینی است، مجسمه‌هایی از خدایان هندو دیده می‌شود و برعکس.

حالا به سمت یک زندان قدیمی رهسپار می‌شوید؛ زندان «پودو» در لبه مثلث طلایی مرکز کوالالامپور. جایی که به راحتی از روی نقاشی‌های بزرگ دیواری قابل شناسایی است. این زندان از سال 1891 برای نگه داری زندانیان استفاده می‌شده و ظرفیت بیش از 2000 زندانی را دارد هر چند که گویا در سال 1985 در حدود 6650 زندانی در آن نگاه‌داری شده است. گاهی اوقات 10 زندانی در یک سلول جا می‌گرفتند و به نوبت می‌خوابیدند. سرانجام این زندان در سال  1996 تعطیل شد و از آن زمان به عنوان یک جاذبه گردش‌گری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مکان سال‌های سال شاهد اعدام‌ها و مرگ و میرها بوده و حالا با وجود تعطیلی، ارواح هم‌چنان در این محل پرسه می‌زنند از روح‌های بی‌گناه گرفته تا ارواح شیطانی. اگر در روز از این محل دیدار کنی باورت نمی‌شود که ممکن است ارواحی در آن زندگی کنند اما مردم  اطمینان دارند که آن‌ها وجود دارند و حالا که قرار است در این محل و به جای زندان یک مرکز خرید بسازند معتقدند که ابتدا باید این ارواح از این محل خارج بشوند البته کجا قرار است بروند کسی نمی‌داند؟!

مکان بعدی جایی است که گفته می‌شود اجنه در آن بر روی درختان موز زندگی می‌کنند و ممکن است روی درختان و دیوارها دیده شوند. این موجودات مونث به نوعی خون آشام هم  هستند و افسانه‌های زیادی راجع به آن‌ها هست. می گویند که آن‌ها مادرهای کودکان مرده می‌شوند. یک داستان قدیمی هم می‌گوید که در زمان گذشته دختری که هنوز ازدواج نکرده بود، از مردی باردارشده اما آن مرد حاضر نشد با او ازدواج کند و او به این نتیجه رسید که با کمک گرفتن از یک دعانویس و جادوگر بچه را از بین ببرد اما خودش نیز از دنیا رفت اما روح او با قدرت در این دنیا ماند و با کشتن دوست پسرش از او انتقام گرفت و بعد به سراغ آن جادوگر رفت هر چند که او توانست خود را از نفرین او مصون بدارد و به این ترتیب روح این دختر  که نتوانسته بود به طور کامل انتقامش را بگیرد، اکنون نمی‌تواند به آرامی روی زمین زندگی کند و هم‌چنان به دنبال گرفتن انتقام است.

و در آخرین ایستگاه این تور هیجان‌انگیز توقفی در ایستگاه قدیمی راه آهن این شهر دارید جایی که افراد زیادی خودشان را جلوی قطار انداختند و خودکشی کردند و  حالا مردم از دیدن روح‌های سرگردان در این منطقه داستان‌های زیادی دارند. اما می‌گویند که دیدن یک روح همیشه به منزله یک هشدار است پس باید مراقب بود

این موجودات به طور معمول به صورت یک زن زیبا و جذاب ظاهر می‌شوند و مردان را جذب می‌کنند. در محله‌ای که گفته می شود این موجودات جذاب زندگی می‌کنند کم‌تر راننده تاکسی قدم می‌گذارد چراکه معتقدند اتفاقات عجیب غریبی برای آنان در این منطقه افتاده است. یکی از این ماجراها که بارها اتفاق افتاده مربوط به سوار کردن  زنی زیباست که در رسیدن به مقصد وقتی راننده بر می‌گردد تا از او کرایه را بگیرد کسی را داخل تاکسی نمی‌بیند و ناگهان در جاده یک انسان بدون پا را در حال راه رفتن می‌بیند. ترس از این موجودات در مناطق روستایی شدت بیشتری دارد. بنابراین اگر شبی در یک مسیر تاریک و آرام زنی زیبا را دیدید که رانندگی می‌کند یا پشت چراغ قرمز ایستاده و ناگهان ناپدید می‌شود به احتمال زیاد یکی از این ارواح زنانه را دیدید.

و در آخرین ایستگاه این تور هیجان‌انگیز توقفی در ایستگاه قدیمی راه آهن این شهر دارید جایی که افراد زیادی خودشان را جلوی قطار انداختند و خودکشی کردند و  حالا مردم از دیدن روح‌های سرگردان در این منطقه داستان‌های زیادی دارند. اما می‌گویند که دیدن یک روح همیشه به منزله یک هشدار است پس باید مراقب بود.

در این ایستگاه نیمکتی وجود دارد که همیشه گزارش داده شده که اشباحی روی آن نشستند. شاید یک زمانی اگر هیچ قطاری اینجا توقف نداشته باشد این ارواح هم راهی ایستگاه مرکزی (Kl Central) بشوند!

و به این ترتیب سفر به دنیای ارواح در شهر کوالالامپور به پایان می‌رسد. توری جذاب و دیدنی اگر خوش‌بینانه به آن نگاه کنید که شما را به دنیایی از باورها، اعتقادات و تابوهایی که در فرهنگ آسیایی وجود دارد می‌برد. توری که خیلی‌ها معتقدند چیزی فراتر از «تور ارواح» است.

اگر به آن باور ندارید به قول راهنمای تور، تنها می‌توانید این فرصت جالب را داشته باشید که به چیزهایی که آسیایی‌ها از آن می‌ترسند و برایشان تابو است بخندید و اگر به آن باور دارید می‌توانید بارها و بارها برای کسب تجربه‌های جدیدتر و دانستن بیشتر و بیشتر از دنیای ماورای طبیعت سفر کنید. کسی نمی‌داند شاید باز هم ارواحی رادیدید و برای دیگران تعریف کردید …


 


مهرداد/ رادیو کوچه

در برنامه‌ی امروز، داستان کوتاهی از یکی از بزرگ‌ترین و تاثیر‌گذارترین نویسندگان آلمانی زبان قرن بیستم، «فرانتس کافکا»، می‌شنوید. یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی آثار او خلق فضاهایی غریب و فرا واقع‌گرایانه از موقعیت‌های پیش پا افتاده است، فضاهایی که در ادبیات و حتا سینما به فضاهای «کافکایی» مشهور شده‌اند.

آغاز داستان: «لاشخوری بود که منقار در پاهای من فرو می‌کرد. پیش‌تر چکمه‌ها و جوراب‌هایم را از هم دریده بود و حال به گوشت پاهایم رسیده بود. پس از هر نوک، چند بار نا‌آرام به گرد سرم می‌چرخید و باز کار خود را از سر می‌گرفت. ارباب‌زاده‌ای از کنارم می‌گذشت. زمانی کوتاه به تماشا ایستاد. می‌خواست بداند چرا وجود لاشخور را تحمل می‌کنم.

گفتم: «از دستم کاری برنمی‌آید.» لاشخور از راه رسید و شروع به نوک زدن کرد. مسلمن کوشیدم او را برانم، حتا خواستم خفه‌اش کنم، اما چنین حیوانی بسیار نیرومند است. می‌خواست به صورتم بپرد. این بود که به‌تر دیدم پاهایم را قربانی کنم و حالا پاهایم تقریبن به تمامی از هم دریده شده‌اند.»

‏ارباب‌زاده گفت …


 


مه‌شب‌ تاجیک / رادیو کوچه

ایران همواره از نظر جاذبه‌های توریستی جزو برترین کشورهای دنیا بوده است و جذابیت‌های گردش‌گری و  جاذبه‌های منابع طبیعی، میراث عظیم تاریخی، چشم‌اندازهای جغرافیایی و هم‌چنین آب و هوای این کشور دل هر توریستی را می‌برد. اما چگونه است که با این همه جاذبه ایران از نظر درآمد توریست در وضعیت اسف‌باری به سر می‌برد؟ و چگونه است که بسیاری از کشورهای جهان که بعضی از آن‌ها مانند مالزی کشور مسلمان‌نشینی نیز هستند، توانسته‌اند درآمد توریست را جای‌گزین درآمدهای نفتی بکنند؟

گردش‌گری در کنار صنایع نفتی و تولید خودرو یکی از مهم‌ترین صنایع سه‌گانه‌ی جهان به شمار می‌رود و در عصر حاضر به عنوان پدیده‌ای پویا که علاوه بر مزیت‌های فرهنگی با تاثیر بر اقتصاد هر کشوری با توجه به تمام کارکردهایش به یک صنعت بسیار مهم تبدیل شده است. اهمیت گردش‌گری در ایجاد آثار مثبت اقتصادی در جهان به‌طور روز‌افزون افزایش یافته و در تمامی کشورها این فعالیت به عنوان یکی از عوامل اصلی ایجاد اشتغال، کاهش نرخ بی‌کاری، افزایش درآمد ارزی و بهبود تراز پرداخت‌ها مورد توجه است. حتا در برخی کشورها به ویژه کشورهای اروپایی، جهان‌گردی به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌بردهای توسعه محسوب می‌شود. پیش‌بینی نرخ رشد گردش‌گری در جهان معادل 1.4 درصد طی سال‌های آتی نشان‌دهنده‌ی اهمیت این فعالیت در اقتصاد جهانی است. اهمیت گردش‌گری در اقتصاد یک کشور را می‌توان از طریق تاثیری که هزینه‌های گردش‌گر در قالب افزایش قیمت‌ها و مخارج مصرفی خانوارها، هزینه‌ی فرصت از دست رفته هزینه‌ی فرصت تخصیص منابع به فعالیت‌های گردش‌گری و برخی هزینه‌های اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار داد.

این صنعت ضمن درآمدزایی بسیار گسترده موجب نزدیک‌تر شدن ملل، اقوام و فرهنگ‌ها به یک‌دیگر شده است. هر ساله میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به سفر می‌روند و به طور تقریبی مسافرت به بخشی از زندگی مردم جهان بدل شده است. با این حال صنعت گردش‌گری در ایران و میزبانی از گردش‌گران خارجی هم‌چنان بدون رونق پی‌گیری می‌شود به گونه‌ای که در سال‌های اخیر به طور تقریبی با رکود وحشت‌ناکی هم‌راه بوده است در حالی‌که کشور ترکیه در هر ماه میزبان بالغ بر دو و نیم میلیون گردش‌گر بوده است.

به‌طور حتم گردش‌گرانی که به یک کشور وارد می‌شوند از یک طبقه‌ی خاص و مشخص نیستند و با یک انگیزه واحد وارد یک کشور نمی‌شوند. آن‌ها دارای اهداف و انگیزه‌های متفاوتی هستند و نیازها و خواسته‌های گوناگونی دارند. هدف‌های آن‌ها را می‌توان چنین تعریف کرد. هدف‌های تاریخی، فرهنگی، علمی، زیارتی و تفریحی. یکی از مشکلات عمده‌ای که در حال حاضر در صنعت جذب توریست در ایران وجود دارد مسئله‌ی برخورد نادرست با گردش‌گران است و این‌که گردش‌گری که به هر دلیلی وارد یک کشور می‌شود توقع دارد در ازای هزینه‌ای که می‌کند خدمات درستی دریافت نماید. شاید بیش از شصت درصد توریست‌هایی که به ایران وارد می‌شوند هدفی فرهنگی دارند و با انگیزه‌ی بازدید از جاذبه‌های تاریخی ایران وارد این کشور می‌شوند و به طور حتم آن‌ها می‌دانند که در ایران با مراسم رقص شکم روبه‌رو نخواهند شد. هم‌چنین بسیاری از آن‌ها به قوانین این کشور احترام گذاشته و مسئله‌ی حجاب را رعایت می‌کنند. اما سخت‌گیرهای بی‌مورد درباره‌ی نگرانی عدم رعایت موازین اسلامی و صدور ویزا بسیاری از آن‌ها را از سفر خود پشیمان می‌کند.

با توجه به وضعیت فعلی گردش‌گری در ایران و هم‌چنین پیش‌بینی‌های سازمان شورای جهانی جهان‌گردی، ایران با روند فعلی نمی‌تواند به هیچ‌گونه پیش‌رفتی در سال‌های پیش رو دست یابد. چرا که با توجه به پیش‌بینی صاحب‌نظران و هم‌چنین موسسات بین‌المللی جهان‌گردی ایران در سال‌های پیش رو نه تنها با رشد در صنعت توریسم روبه‌رو نمی‌شود بلکه در سال ۲۰۲۰ با تجربه رشد 3.8 درصدی به‌طور علنی ناقوس شکست زودهنگام صنعت گردش‌گری در ایران به صدا در می‌آید. مگر این‌که اما طی یک برنامه‌ریزی منسجم و هدف‌مند این صنعت را از وضعیت بحران خارج کرد.

گردش‌گری نیاز به برنامه‌ریزی برای پیش‌رفت و توسعه دارد که این امر خود نیاز به آمارهای دقیق و صحیح در زمینه‌های مختلف صنعت گردش‌گری دارد. نیازهای زیربنایی در این حوزه عبارتند از ارتباطات حمل و نقل، هتل‌ها، امکانات تفریحی، امکانات خدماتی و اجرایی، نیروی انسانی، تبلیغات برای توریست‌ها، جاذبه‌ها، راه‌نمایان و تامین سلامتی گردش‌گران در طول سفر که با تاسف بسیاری از این امکانات در کشور ما برای گردش‌گران فراهم نیست و نمی‌توانند امکانات و خدمات مناسب را ارایه دهند. در واقع صرف داشتن یک سری از خدمات ابتدایی و اطلاعات اولیه بدون حمایت همه‌جانبه بسیاری از ارگان‌ها نمی‌توان این نیازها را برای یک گردش‌گر فراهم کرد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در این صنعت در ایران دیده می‌شود این مسئله است که گردش‌گری و صنعت توریسم به‌طور صرف به عنوان یک صنعت در بخش خدمات دیده شده است نه در بخش صادرات. سرمایه‌گذاری در بخش گردش‌گری می‌تواند به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم میلیون‌ها شغل ایجاد کند و سایر صنایع و شرکت‌ها را نیز فعال نماید.

صنعت گردش‌گری در کشور ایران که هم‌اکنون از وضعیت نابسامانی رنج می‌برد در صورت تدوین الگوی توسعه می‌تواند در آینده به یکی از صنایع مهم کشور تبدیل شود و ایران را به یکی از قطب‌های صنعت جهان‌گردی در سطح جهان بدل سازد. اما بی‌شک مهم‌ترین مولفه برای تدوین چنین الگویی در نظر گرفتن قابلیت‌های فرهنگ و خدمات و نیروهای بالقوه است و کم کردن محدودیت‌ها. پرواضح است که اگر متدهای کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه در بحث توسعه‌ی گردش‌گری کشور ملاک قرار گیرد به دلیل آزمون و خطاهای این الگوها مثمر ثمر خواهد شد و با توسعه‌ی بومی صنعت گردش‌گری می‌توان ضمن دست‌یابی به رونق در این صنعت به توسعه صنعت توریسم و درآمدزایی و اشتغال‌زایی در کشور پرداخت.


 


خبر / رادیو کوچه

مسوولان زندان اوین با ابلاغ حکم تازه‌ای به محمد داوری، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی، خبر دادند که به محکومیت پنج ساله وی، یک‌سال افزوده شده و به این ترتیب مدت محکومیت وی از پنج سال به شش سال افزایش یافته است.

به گزارش کلمه، در حالی که محمد داوری در حال گذراندن دوران پنج سال محکومیت خود در بند ۳۵۰ اوین است،در آخرین اعلام وضعیت، یک‌سال به حبس او افزوده شده است.

این یک‌سال به دلیل شرکت محمد داوری در تجمع‌های اعتراضی معلمان در بهمن و اسفند سال ۱۳۸۵ به دوران محکومیت وی افزوده شده است. داوری که از فعالان صنفی و عضو شورای مرکزی سازمان معلمان بوده، به دلیل حضور در تجمع معلمان در سال ۸۵ بازداشت و در دادگاهی در سال ۸۶ به پنج میلیون تومان جریمه نقدی بدل از حبس محکوم شده بود. هم اکنون به دلیل عدم پرداخت این جریمه، یک‌سال به حبس وی فزوده شده است.

محمد داوری روزنامه‌نگار و سردبیر سایت سحام‌نیوز است. وی پس از نامه‌ای توسط مهدی کروبی به رییس مجلس خبرگان پیرامون آزار زندانیان سیاسی در کهریزک دستگیر شد.

بیشتر بخوانید:

«پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی اوین»


 


یک‌شنبه  2 مرداد  90 /  24 ژوئیه 2011

اجرا: اعظم

استودیو: دامون

تقویم تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات یک‌شنبه ایران

مجله جاماندگان- «به مرد ایرانی زیادی خوش می‌گذرد»- شراره سعیدی

بخش اول خبر‌ها

کافه قصه- «لاشخور»- مهرداد

دایره شکسته- «هیچ چشمی عاشقانه به آن‌ها خیره نشد»- مه‌شب تاجیک

مجله خبری کابل- آرین

روز‌نگاشت- «پایانی تلخ برای ستاره‌ای جهانی»- محبوبه شعاع

گفت‌وگوی روز- «هشت سال زندان برای امیر شیبانی»- اردوان روزبه

پس‌ نشینی تند- «تراوشات ذهن فعال خان‌عمو»- اکبر ترشیزاد

پرسه- «سفر به دنیای ارواح»- سیمین

بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

رسانه‌های داخی ایران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه، 23 ژوئیه، با اعلام این‌که فرد ترور شده روز گذشته دانش‌مند هسته‌ای نبوده، گزارش کردند این فرد داریوش رضایی‌ دانش‌جوی کارشناس ارشد رشته برق دانش‌گاه خواجه نصیرالدین طوسی بوده است.

این در حالی است که تا شام‌گاه شنبه، 23 ژوئیه، تمامی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی ایران فرد ترور شده را داریوش رضایی یکی از متخصصان مرتبط با سازمان انرژی‌ هسته‌ا‌یی جمهوری اسلامی،  پژوهش‌گران موسسه رویان و استاد دانش‌گاه محقق اردبیلی معرفی کردند.

به گزارش ایسنا، مدیر روابط عمومی دانش‌گاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی روز یک‌شنبه با تایید این خبر اظهار داشت: «‌داریوش رضایی عصر دیروز در شرق پایتخت و در مقابل منزل خود واقع در خیابان بنی‌هاشم، هدف گلوله فرد یا افراد ناشناس موتورسوار قرار گرفت و به شهادت رسید.»

وی هم‌چنین ادامه داد: «در این حادثه، همسر وی نیز مجروح شد که در یکی از بیمارستان‌های تهران تحت درمان قرار گرفته است.»

هم‌چنین مجید قاسمی، رییس دانش‌گاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در تهران اعلام کرد که فرد کشته شده در تهران، «داریوش رضایی‌نژاد»، دانش‌جوی کارشناسی ارشد رشته برق این دانش‌گاه بوده است.

به گزارش فارس، آقای رضایی‌نژاد با وزارت دفاع ایران هم‌کاری داشته است.

این در حالی است که موضوع ترور متخصصان مرتبط با برنامه اتمی ایران از دی ماه سال ۱۳۸۸ و در پی کشته شدن مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانش‌گاه تهران مطرح شد که در اثر انفجار بمب در مقابل منزلش کشته شد.

در آذرماه سال ۱۳۸۹ هم مجید شهریاری و فریدون عباسی دوانی، دو استاد فیزیک دانش‌گاه شهید بهشتی تهران مورد سو‌قصد قرار گرفتند که به کشته شدن آقای شهریاری انجامید.

مقام‌های جمهوری اسلامی دست‌گاه‌های اطلاعاتی غربی و موساد، سازمان اطلاعاتی اسراییل را عامل این ترورها معرفی کرد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی زمستان سال گذشته از دستگیری عامل ترور آقای علی‌محمدی خبر داد و مدتی بعد شخصی به نام مجید جمالی‌فش در یک برنامه تلویزیونی به قتل آقای علی‌محمدی اعتراف کرد.

بیشتر بخوانید:

«ترور یک استاد فیزیک در تهران»


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

دادگاه ویژه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان دوازده تن را به جرم قاچاق مواد مخدر به ده تا بیست سال زندان محکوم کرد.

این افراد متهم‌اند که قصد قاچاق بیش از 9 کیلوگرام هیروئین، بیش از 2300 کیلوگرام تریاک و 650 کیلوگرام چرس را داشتند.

افراد متهم ساکنان ولایت‌های کندهار، جوزجان، فراه، نیمروز، هلمند و فاریاب می‌باشند.

دادگاه ویژه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان در جریان سه ماه اول سال روان، 183 تن را به مجازات محکوم کرده و 4 متهم دیگر را به دلیل نبود دلایل کافی‌الزام برائت داده است.

افغانستان سالانه نزدیک به نود درصد تریاک جهان را تولید می‌کند و با وجود مبارزه ده ساله دولت علیه کشت کوکنار در این کشور هنوز در شماری از مناطق این کشور کشت کوکنار جریان دارد.

دولت شورشیان، ماموران فاسد حکومتی و برخی مقامات بلند پایه حکومت را به حمایت از کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر متهم می‌کند.

تا‌کنون نیز شماری از مقامات دولتی به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت و زندانی شده‌اند، اما شهروندان افغان می‌گویند برخی مقامات بلند پایه نیز در قاچاق مواد مخدر دخیل هستند ولی دادگاه نمی‌تواند آنان را محکمه کند.


 


اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

هشتم مهرماه سال هشتاد و نه بود که «امیر شیبانی» دانش‌جوی دانش‌گاه آزاد مشهد توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه مشهد دستگیر شد. پس از بیست و نه روز انفرادی با تحمل مواردی بارز آزار و اذیت از سوی بازجویان با اتهام ایجاد اغتشاش، هم‌کاری با رسانه‌های بیگانه، انتقال اطلاعات به بیگانه‌گان، ایجاد گروه‌ها و دسته‌های معترض به شعبه چهارم دادسرای انقلاب شهر مشهد فرا خوانده شد و در نهایت با وثیقه یک صد میلیون ریالی به طور موقت آزاد شد.

اینک به تازه‌گی این فعال دانش‌جویی به شعبه مذکور احضار شده و به وی اعلام شده است که روز دوازدهم مرداد ماه خود را برای اجرای حکم معرفی کند. این در حالی است که فقط در دادگاه بدوی وی حاضر شده بوده است و اظهارات نهایی و یا حکم جهت اعتراض به وی ابلاغ نشده است. اینک این دانش‌جوی محروم از تحصیل با هشت سال زندان و بیست میلیون ریال جریمه نقدی روبه‌رو است و در صورتی که دادگاه اعتراض وی را نپذیرد وی باید جهت تحمل حکم راهی زندان شود.

از او خواستم در خصوص این حکم و هم‌چنین حکم‌های مشابهی که برای فعالان دانش‌جویی در مشهد صادر شده است، توضیح بیش‌تری دهد که در پی می‌آید:

آقای شیبانی‌زاده مطلع شدیم که شما از طرف شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد، برای اجرای حکم مجددن به دادگاه انقلاب احضار شدید. توضیح دهید که علت دستگیری شما در مرحله اول چه بوده و در چه شرایطی قرار گرفتین و اینک اجرای حکم به چه دلیل است؟

پس از حوادث بعد از انتخابات به دلیل فعالیت‌هایی که داشتم چند بار بازداشت شدم، به خاطر پرونده سخن‌رانی که در 16 آذر داشتم در هفتم بهمن ماه به دادگاه احضار شدم و دفاعیاتم را به آقای قاضی تحویل دادم اما بعد که خواستم از شعبه بیرون بیایم، اجازه این کار را ندادند. بعد از چند دقیقه ماموران اطلاعات سپاه اما رضا با دست‌بند و چشم‌بند من را از دادگاه به یک مکان نامعلوم منتقل کردند. حدود 29 روز در انفرادی بودم که این مدت با فشارهای روحی و جسمی هم‌راه بود، من را کتک می‌زدند، مشهد آن زمان خیلی سرد بود و با یک لباس نازک که بر تن داشتم با دست‌بند و پابند من را به یک صندلی می‌بستند و زیر برف نگه می‌داشتند که من بعدن دچار مشکلات زیادی شدم.

سپاه در این پرونده اتهامات واهی زده است. اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در اغتشاشات، تحریک جوان‌ها و سازمان‌دهی آن‌ها، توهین به رهبری و رییس جمهوری، تشویش اذهان عمومی از طریق پخش شایعات کذب و ارتباط با رسانه‌های بیگانه و فرستادن اطلاعات محرمانه برای آن‌ها از طریق سایت. بعد از 29 روز من را به زندان وکیل‌آباد بردند و پس از دوازده روز با تحت کفالت 10 میلیون تومانی آزاد شدم.

در دفاعیاتی که تحویل دادم نوشتم: «گیرم که می‌برید، گیرم که می‌زنید، گیرم که می‌کشید، با رویش ناگزیر جوانه چه می‌کنید؟» که متاسفانه بازپرس شعبه لطف کردند و این دفاعیه را نیز جز اتهامات بنده آوردند، یعنی من حق چنین دفاعی هم از خودم نداشتم

در دفاعیاتی که تحویل دادم نوشتم: «گیرم که می‌برید، گیرم که می‌زنید، گیرم که می‌کشید، با رویش ناگزیر جوانه چه می‌کنید؟» که متاسفانه بازپرس شعبه لطف کردند و این دفاعیه را نیز جز اتهامات بنده آوردند، یعنی من حق چنین دفاعی هم از خودم نداشتم.

آیا مشابه شما در آن زمان دیگر فعالان مشهدی هم دستگیر شدند؟

در یک پروسه زمانی فشار زیادی روی فعالین مشهد بود. در آن زمان آقای لطفی که از فعالان دانش‌جویی دانش‌گاه آزاد و از فعالین حقوق بشر بودند هم بازداشت شدند، هم‌راه با من خانم فائزه گوهری (از فعالین دانش‌جویی) و خانم اعظم مهدیان نیز بازداشت شدند. همه ما با اتهامات تقریبن یک‌دستی روبه‌رو شدیم.

در مدارکی که برای این اتهامات می‌دادند چنین مواردی وجود نداشت و همه را به گزارش واصله و یا به علم قاضی می‌گفتند و بیش از این هم نبود.

برای شما که برای اجرای حکم احضار شدید چه حکمی در نظر گرفتند و چقدر است؟

حدود یک ماه پیش برای مسئله دیگری به دادگاه رفتم که گفتند شما در شعبه چهار پرونده‌ای دارید که باید پی‌گیری کنید. به آن شعبه رفتم و رییس شعبه پرونده بنده را بیرون آورد و گفتند که به هشت سال حبس تعزیری و 2 میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدید. در صورتی که من برای دفاعیه در دادگاه احضار نشده بودم و وقتی اعتراض کردم با تهدید من را از دادگاه بیرون انداختند.

وکیل من آقای دکتر شیخ‌الاسلامی مسایل را پی‌گیری کردند اما نتوانستند به پرونده من دست‌رسی داشته باشند. به حکم اعتراض زدیم که روز پنج‌شنبه از دادگاه انقلاب تماس گرفتند و فرمودند 10 مرداد برای اجرای حکم باید به دادگاه  شعبه چهار به ریاست آقای صدفی بروم.

 فضای فعالان دانش‌جویی در مشهد بعد از 18 تیر در چه شرایطی است؟

فضای خفقانی بین فعالان دانش‌جویی مشهد وجود دارد

فضای خفقانی بین فعالان دانش‌جویی مشهد وجود دارد. دوستانی مانند آقای صادق تابعی و مهدی صالحی‌نکو در دانش‌گاه خیام با مجوز دانش‌گاه نشریه «دگر‌پذیری» را پخش می‌ردند که هر کدام با احکام یک ترم تعلیق مواجه شدند و با وجود این‌که اعتراض زدند باز هم این احکام تایید شد. بعضی از دوستان در دانش‌گاه فردوسی هستند که با وجود این‌که درس‌شان تمام شده اما هنوز کارنامه‌ای به آن‌ها ندادند و اجازه ندادند برای کارشناسی‌ارشد شرکت کنند.

با فعالان دانش‌جویی مشهد که فعالیت‌های زیر ساختی دارند هم از طرف وزارت اطلاعات و هم از طرف سپاه برخوردهای شدیدی می‌شود. به خصوص این‌که اطلاعات سپاه الان بیش‌تر پرونده‌های دانش‌جوها را در دست خود گرفته است. به خاطر این‌که بیش‌تر دوستان در دادگاه انقلاب پرونده دارند با کوچک‌ترین حرکتی با این پرونده‌ها تهدید می‌شوند.


 


لیلا اسفندیاری اولین زن فاتح قله «نانگابارپات»، روز جمعه، 22 ژوئیه، در رشته‌کوه‌های هیمالیا جان باخته است. لیلا اسفندیاری روز جمعه و پس از یک ماه تلاش موفق به صعود به قله «کاشربورم 2» شد اما در راه بازگشت از این قله‌ دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد‌.

بیشتر بخوانید:

«جان‌باختن لیلا اسفندیاری کوه‌نورد زن ایرانی در هیمالیا»

Click here to view the embedded video.


 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست‌و‌سوم ژوییه 2011 برابر شد با درگذشت «ایمی واینهاوس» (Amy Winehouse) خواننده و ترانه‌سرای «بریتانیایی» که با ترکیب الکترونیک سبک‌های موسیقی جاز، سول، ریتم و بلوز شناخته می‌شود. وی که زاده سال 1983 بود در سن بیست سالگی به شهرت رسید و آلبوم «بازگشت به سیاهی» او در سال 2006 پرفروش‌ترین آلبوم سال بوده است.

«ایمی واینهاوس» در چهاردهم سپتامبر سال 1983میلادی در شمال لندن در خانواده‌ای یهودی که پدرش علاقه‌مند به موسیقی جاز بود زاده شد. او که از نه سالگی به پیش‌نهاد مادربزرگش به مدرسه تاتر رفته بود در این زمینه نیز فعالیت داشت اما علاقه اصلیش موسیقی بود. او در سیزده سالگی نواختن گیتار را آغاز کرد و از چهارده سالگی شروع به نوشتن موسیقی کرد و هم‌زمان در گروه‌های محلی آواز می‌خواند.

اما آغاز کار  هنری ایمی در سال ۲۰۰۳ با آلبوم «فرانک» بود که با این آلبوم او در سن بیست سالگی به شهرت رسید و تبدیل به یکی از موفق‌ترین و مشهورترین خواننده‌های زن در بریتانیا شد که البته گفته شده، خودش زیاد از این آلبومش راضی نبود.

ایمی در سال ۲۰۰۶ با آلبوم «بازگشت به سیاهی» توانست موفق به نامزد شش جایزه گرمی و موفق به دریافت پنج جایزه گرمی شود و آلبوم او در همان سال به عنوان پرفروش‌ترین آلبوم سال انتخاب شد و واینهاوس توانست با صدای گرم و استعدادش به یک ستاره جهانی بدل شد.

اما ایمی واینهاوس این خواننده بریتانیایی در عمر کوتاه خود با مشکل الکل و مواد مخدر دست به گریبان بود و حتا حاشیه‌های زندگی او بر فعالیت‌های موفق او در زمینه موسیقی سایه افکنده بود. او ماه پیش از توری که برای بازگشت خود به صحنه موسیقی راه انداخته بود، کنار کشید و آن را ناتمام گذاشت.

و پس از این‌که ایمی از توری که برنامه‌ریزی کرده بود عقب کشید، سخن‌گوی او گفته بود که خانم واینهاوس تمامی اجراهای خود را معلق کرده است. آن زمان اعلام شد که او برای تقویت و تندرستی این کار را انجام داده و امیدوار است به زودی به عرصه هنرموسیقی بازگردد.

ماه گذشته در جریان کنسرت موسیقی ایمی در «صربستان»، تماشاگران به دلیل این‌که او بیش از حد مست به نظر می‌رسید و اجرای خوبی نشان نمی‌دهد، او را هو کردند. ایمی در مدت یک ‌ساعت و نیمی  که اجرا داشت، آهنگ‌ها را نصفه و نیمه اجرا می‌کرد و بیش‌تر مواقع قدرت دنبال کردن ترانه‌ها را نداشت و گروه موسیقی‌اش به جای او خواندن آهنگ‌ها را دنبال می‌کردند.

و اما سرانجام در بیست‌و‌سوم ژوییه ۲۰۱۱ دو آمبولانس به مقصد خانه‌ ایمی در لندن فرا خوانده شدند و او را مرده یافتند. هنوز علت مرگ این خواننده تیست‌و هشت ساله که با اعتیاد به الکل و مواد مخدر دست به گریبان بود اعلام نشده است. تاکنون پلیس لندن مرگ وی را غیرمنتظره خوانده و اعلام کرده که بررسی و تحقیق به‌خاطر تعیین دلیل اصلی مرگ امی واینهاوس ادامه دارد.

در ساعات اولیه اعلام مرگ ایمی واینهاوس «سارا براون»، همسر «گوردون براون» نخست وزیر سابق بریتانیا از کسانی بود که در پیام توییت خود نوشت: «خبر بسیار تلخی است که ایمی واینهاوس با آن همه استعداد و صدای درخشان، با مرگ ناگهانی روبه‌رو شده است. به خانواده‌اش تسلیت می‌گویم.»

گفته شده که ایمی واینهاوس آخرین بار چهارشنبه شب، هم‌راه با «دیان برومفیلد»، خواننده نوجوانی که تحت حمایت ایمی بود، در سالن راوند‌هاوس در کمدن بر صحنه حاضر شد. او با دیان برومفیلد بر روی صحنه رقصید و از جمعیت خواست تا آلبوم این دختر نوجوان را بخرند.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا فارسی

ویکی‌پدیا انگلیسی

بخش فارسی بی‌بی‌سی


 


خبر / رادیو کوچه

درگیری‌های خونین عصر شنبه، 23 ژوئیه، میان طرف‌داران اصلاحات و حامیان ارتش در مصر بیش از ۲۳۰ کشته برجای گذاشته است.

به گزارش منا، در راه‌پیمایی روز شنبه، که از میدان التحریر به سمت وزارت دفاع مصر برگزار شد، مخالفان شورای نظامی حاکم، خواهان تسریع در روند اصلاحات بودند.

تظاهرکنندگان در حرکت به سمت وزارت دفاع با حامیان مسلح ارتش رو‌به‌رو شدند. پس از این، تظاهرکنندگان نیز با پرتاب سنگ با هواداران ارتش مقابله کردند.

نیروهای ارتش که در پشت موانع و سیم‌های خاردار سنگر گرفته بودند با شلیک گاز اشک‌آور و تیراندازی هوایی  تظاهرکنندگان را متفرق کردند.

بیشتر بخوانید:

«استعفای رسمی وزیر خارجه مصر»


 


رادیو کوچه

1379 خورشیدی- «احمد شاملو» شاعر، نویسنده، فرهنگ‌نویس، روزنامه‌نگار، پژوهش‌گر، مترجم ایرانی درگذشت. او از موسسان و دبیران کانون نویسندگان ایران در قبل و بعد از انقلاب بود. در دوره‌ای از جوانی شعرهای خود را با تخلص «الف.‌بامداد» و «الف.صبح» منتشر می‌کرد. سرودن شعرهای آزادی‌خواهانه و ضد‌استبدادی، عنوان «شاعر آزادی ایران» را برای او به ارمغان آورده است.

شهرت اصلی شاملو به خاطر سرایش شعر است که شامل گونه‌های مختلف شعر نو و برخی قالب‌های کهن نظیر قصیده و نیز ترانه‌های عامیانه‌ می‌شود. شاملو در سال ۱۳۲۶ با «نیما یوشیج» ملاقات کرد و تحت تاثیر او به شعر نو (که بعدها شعر نیمایی هم نامیده شد) روی آورد، اما برای نخستین بار در شعر «تا شکوفه‌ی سرخ یک پیراهن» که در سال ۱۳۲۹ با نام «شعر سفید غفران» منتشر شد وزن را رها کرد و به‌ صورت پیش‌رو سبک نویی را در شعر معاصر فارسی شکل داد. از این سبک به شعر «سپید» یا شعر «منثور» یا شعر «شاملویی» یاد کرده‌اند. تنی چند از منتقدان ادبی او را موفق‌ترین شاعر در سرودن شعر منثور می‌دانند.

شاملو علاوه بر شعر، فعالیت‌های مطبوعاتی، کارهای تحقیق و ترجمه‌ی شناخته‌شده‌ای دارد. مجموعه‌ی کتاب «کوچه»‌ی او بزرگ‌ترین اثر پژوهشی در مورد فرهنگ عامه‌ی مردم ایران (با تمرکز بر فرهنگ تهران) است. آثار وی به زبان‌های مختلف ترجمه شده ‌است.

آرام‌گاه او در «امام‌زاده طاهر» کرج واقع شده است.

1923 میلادی- «پیمان لوزان» (Lausanne) یک پیمان آشتی بود که در لوزان سوییس به امضا رسید. این پیمان وضعیت تقسیم‌بندی بخش‌های آناتولی و ترکیه شرقی امپراتوری فروپاشیده عثمانی را مشخص کرد. پیمان لوزان باعث به رسمیت شناخته شدن کشور تازه‌بنیاد ترکیه از سوی کشورهای جهان شد. و تکلیف فاتحان جنگ جهانی اول و هم‌چنین یونان و بلغارستان را با ترکیه و هم‌چنین وضعیت مرزهای این کشور را که بر جای امپراتوری عثمانی نشسته بود روشن کرد.

پیمان لوزان پایان جنگ ۱۹۲۱-۱۹۲۲ میان ترک‌ها و یونانی‌ها را مشخص می‌کند و منافع ترکیه را به‌تر از پیمان «سور» (Sèvres) تامین کرد.

طرف‌های پیمان در یک‌سو ترکیه و در سوی دیگر کشورهای یونان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، رومانی و پادشاهی صرب‌ها کروآت‌ها و اسلوونی‌ها بودند.

1974 میلادی- کمیته قضایی مجلس نمایندگان رسیدگی عمومی به اعلام جرم علیه نیکسون را آغاز کرد و دیوان عالی فدرال ایالات متحده آمریکا نیز حکم کرد که رییس جمهوری نوارها را به کمیته قضایی تحویل دهد. در هفته بعد کمیته قضایی مجلس نمایندگان رای خود را درباره سه فقره جرم ارتکابی توسط نیکسون از جمله سواستفاده از قدرت، کارشکنی در امر اجرای عدالت و اهانت به کنگره  را صادر کرد.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا تعدادی از ماموران اف‌بی‌آی وارد ساختمان هتل «واترگیت» (Watergate) محل استقرار ستاد انتخاباتی حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا شدند و دست‌گاه‌های شنود کار گذاشتند و سپس اسناد و مدارکی را به سرقت بردند. این اقدام غیر‌قانونی با پیدا شدن یک نوار کاست توسط یک مامور حراست هتل به‌طور تصادفی لو رفت و روزنامه واشنگتن پست نیز آن را منتشر کرد.

بعدها مشخص شد که چنین اقداماتی قبلن انجام گرفته بوده‌ است. پس از آن‌که مشخص شد کنگره به استیضاح نیکسون رای خواهد داد، وی در اوت ۱۹۷۴ از سمت خود کناره‌گیری کرد.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1360 خورشیدی- دومین انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران برگزار و «محمد علی رجایی» انتخاب شد.

1783 میلادی- «سیمون بولیوار» فرمانده‌ی انقلابی و سیاست‌مدار ونزوئلایی و یکی از چندین رهبر جنبش استقلال‌طلبانه در آمریکای جنوبی بود که در «کاراکاس» زاده شد.

1802 میلادی- «الکساندر دوما» نویسنده شهیر فرانسوی به‌دنیا آمد.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

نیویورک تایمز

 Iranian history


 


خبر / رادیو کوچه

وکیل اندرس برینگ برویک، متهم اصلی در حملات دوگانه روز جمعه در نروژ که مسوولیت این وقایع را پذیرفته، گفته است که اقدامات موکلش «وحشتناک ولی ضروری» بوده است.

حملات دوگانه روز جمعه در اسلو که شامل انفجار بمب در مرکز این شهر و تیراندازی به شرکت‌کنندگان در اردوی نوجوانان حزب حاکم در جزیره‌ای در خارج از پایتخت نروژ بود، ۹۲ کشته و صدها زخمی برجا گذاشته است.

اندرس برینگ برویک، ۳۲ ساله که گفته می‌شود یک مسیحی افراطی و شهروند نروژ است، متهم است ۸۵ نفر را در اردوی تابستانی نوجوانان حزب کارگر در جزیره اوتوئیا در شمال غرب اسلو کشته است.

دو ساعت پیش از آغاز این حمله ۷ نفر در انفجار بمبی در نزدیکی دفتر نخست وزیر نروژ کشته شدند.

وکیل آقای برویک افزود موکلش قصد دارد دوشنبه در دادگاه درباره این حملات توضیح دهد.

پلیس احتمال می‌دهد که فرد دیگری در این حملات با آقای برویک هم‌دست بوده است.

پلیس می‌گوید از سرنوشت چند نفر هنوز خبری در دست نیست و ممکن است این افراد برای نجات جان خود در تیراندازی‌های جزیره اوتوئیا، خود را به آب انداخته و غرق شده باشند.

این حملات پر تلفات‌ترین حادثه در نروژ از زمان جنگ جهانی دوم است و باعث بهت مردم این کشور شده است.

نیروهای پلیس جمعه شب آپارتمان اندرس برینگ برویک را در اسلو بازرسی کرده‌اند و بازجویی از او هم‌چنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

«پیش‌داوری نکنیم، مواظب قضاوت‌های خود باشیم»


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، 23 ژوئیه، پس از جلسه بررسی پرونده محمد بن‌همام، رییس قطری پیشین کنفدراسیون فوتبال آسیا که به اتهام تلاش برای پرداخت رشوه متهم شده بود، با رای کمیته انضباطی فیفا برای همیشه از فعالیت در فوتبال محروم شده است.

کمیته اخلاق فدراسیون جهانی فوتبال پس از نشستی دو روزه، روز شنبه حکم محرومیت مادام‌العمر آقای بن‌همام را صادر کرد.

آقای بن‌همام به تلاش برای خرید رای در انتخابات ماه گذشته ریاست فیفا متهم شده بود.

بن همام ۶۲ ساله در پی این اتهام از نامزدی ریاست فیفا انصراف داد و سپ بلاتر به عنوان تنها نامزد این سمت برای چهارمین دوره به عنوان رییس فدراسیون جهانی فوتبال انتخاب شد.

آقای بن همام عالی‌رتبه‌ترین مقامی است که در تاریخ یک‌صد و هفت ساله فیفا از حضور در فوتبال منع می‌شود.

پتروس داماسب، نایب رییس کمیته اخلاق فیفا روز شنبه اعلام کرد که محمد بن‌همام نمی‌تواند «تا پایان عمر در هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال در سطح ملی و بین‌المللی» حضور داشته باشد.

گروه مشاور حقوقی آقای بن همام در بیانیه‌ای اعلام کرد که او از هر طریق قانونی به مبارزه در این پرونده ادامه خواهد داد.

محمد بن همام و جک وارنر، نایب رییس فیفا پس از انتشار گزارشی که بر اساس آن در نشست ماه مه به نمایندگان اتحادیه فوتبال کارائیب پول داده یا پیشنهاد پرداخت پول کرده بودند، تعلیق شدند.

دبی مینگوئل و جیسون سیلوستر، دو مقام دیگر اتحادیه فوتبال کارائیب نیز به دلیل دخالت در تلاش برای پرداخت رشوه به مدت یک سال از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم شده‌اند.

اکنون کمیته اخلاق از بخش حقوقی فیفا خواسته است علیه آن دسته از مقامات فوتبال کارائیب که ظن آن می‌رود دانسته تلاش آقای بن همام برای پرداخت رشوه را افشا نکرده‌اند، پرونده تشکیل دهد.

بیشتر بخوانید:

«عدم خوش‌بینی بن‌همام به تبرئه شدن در فیفا»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) بزرگ‌ترین پل کابلی کشور در خوزستان به بهره‌برداری رسید

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=5&day=2&id=913925

با حضور معاون اول رییس جمهوری، پل لالی به عنوان بزرگ‌ترین پل کابلی کشور در جاده ارتباطی مسجدسلیمان به لالی به بهره‌برداری رسید.

2) وزیر کشور: توافق‌نامه استراتژیک افغانستان و آمریکا تهدیدی علیه منافع ایران و کشورهای منطقه است

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=5&day=2&id=913878

روز گذشته، نشست ۲ روزه روسای کمیسیون‌های مجالس ایران و افغانستان در تهران با شرکت ۳۰ نفر از روسای کمیسیون‌های مجلس نمایندگان و سنای افغانستان و با حضور و سخن‌رانی دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و مصطفی محمدنجار، وزیر کشور آغاز به کار کرد. در نخستین روز نشست، وزیر کشور با صراحتی که پیش از این در اظهارات رسمی مقام‌های کشورمان به چشم نمی‌خورد، بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با توافق‌نامه استراتژیک افغانستان و آمریکا تاکید و آن را تهدیدی علیه منافع ملی ایران و دیگر کشورهای منطقه عنوان کرد.

آفرینش

1) طرح جدید دولت برای شناورسازی قیمت بنزین

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=86047

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با تشریح جزئیات طرح جدید دولت برای شناورسازی قیمت بنزین در مرزهای کشور گفت: «تغییرات قیمتی بنزین در صورت تصویب و ابلاغ ستاد هدف‌مندی یارانه‌ها در هر یک از مبادی مرزی کشور متفاوت خواهد بود.» محمد رویانیان در گفت‌وگو با مهر در تشریح برنامه‌های دولت برای شناورسازی قیمت بنزین در مرزها گفت: «با موافقت و تصویب طرحی در ستاد هدف‌مندی یارانه‌ها، ماموریت‌های جدیدی به وزارت نفت، کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور برای اجرای این طرح واگذار شده است.»

2) هیچ ابهامی از روس‌ها درباره نیروگاه بوشهر پذیرفته نیست

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=86026

حسین ابراهیمی در گفت‌و‌گو با خانه ملت‌، درباره اظهارات سخن‌گوی وزارت خارجه روسیه مبنی بر انتظار مسکو برای دریافت درخواست راه‌اندازی نیروگاه بوشهر از سوی تهران، گفت: «شرکت روسی موظف است طبق قرارداد تعهد خود را در قبال تکمیل و شروع به کار این نیروگاه انجام دهد.» نماینده بیرجند و درمیان در مجلس شورای اسلامی دریافت درخواست‌های مشخص ایران در راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای از سوی روسیه را نامعلوم خواند و تصریح کرد: «چنین چیزی در معاهده میان طرفین وجود نداشت، بنابراین تاخیر در تکمیل پروژه به هیچ عنوان پذیرفته نیست و مسکو در ضرب‌الاجل زمانی تعریف شده باید کار را به پایان رساند.»

جام جم

1) دستگیری اخلال‌گر بزرگ بازار ارز

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100849571139

فردی که گفته می‌شود ‌ در اختلالات اخیر بازار ارز مداخله داشته است، بازداشت شد.

خبرگزاری فارس دیروز با انتشار خبرفوق اعلام کرد: «این فرد با نفوذ در حوزه پولی و مالی کشور توانسته بود به‌عنوان یکی از افراد معتمد بانک مرکزی در کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام به فروش و خرید ارز دولتی کند اما پس از مدتی کوتاه اهداف وی برای بانک مرکزی روشن شد. در پی مشخص شدن اهداف پشت پرده فرد مذکور با نام اختصاری «ح – م- ک»، که فارس آن را مرتبط با جریان انحرافی و تامین منابع مالی برای این جریان عنوان نموده، وی از بانک مرکزی اخراج شده است.

2) ترور یک نخبه علمی در تهران

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100849577458

عصر دیروز بار دیگر یک نخبه ایرانی مورد هدف مهاجمان تروریست قرار گرفت. داریوش رضایی‌نژاد که براساس گزارش برخی از خبرگزاری‌ها دانش‌جوی کارشناسی‌ارشد دانش‌گاه خواجه‌نصیر طوسی بود، مقابل منزل خود ترور شد.

رسالت

1) صالحی: روابط ایران و اروپا آرام آرام عادی می‌شود

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=69185

«باید به طور رسمی در جریان جزییات پیشنهاد لاوروف قرار بگیریم» وزیر خارجه کشورمان پیشنهاد روسیه در بحث هسته‌ای را اقدامی مثبت خواند و گفت: «این اقدام روسیه نشان‌دهنده‌ تلاش مسکو برای گشودن در‌هاست، اما نیاز است برای بررسی آن ایران به‌طور رسمی در جریان این پیشنهاد و جزییاتش قرار گیرد.»

2) وزارت خارجه: آلمان سرکرده گروهک پژاک را تحویل دهد

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=69184

مدیر کل اروپای غربی وزارت امور خارجه گفت: «با توجه به این‌که سرکرده گروهک تروریستی پژاک مدت‌هاست در آلمان اقامت دارد و موفق به کسب تابعیت این کشور شده است، دولت آلمان باید این فرد را که فعالیت‌های تروریستی زیادی علیه ایران انجام داده، به ایران مسترد نماید.»

کیهان

1) کدیور: خودمان را گول نزنیم مردم به ما اعتنا نمی‌کنند

http://www.kayhannews.ir/900502/2.htm#other208

یک عضو حلقه لندن، آب پاکی را روی دست گروه‌های معارض با جمهوری اسلامی ریخت و گفت اپوزیسیون توان بسیج مردم برای اعتصاب یا تظاهرات را ندارد.

محسن کدیور ضمن یک سخن‌رانی در لندن و در جواب یکی از حضار که از امکان‌پذیری تظاهرات و اعتصاب و تحریم انتخابات سخن گفته بود، اظهار داشت: «در شرایط فعلی و همین الان اعلام اعتصاب عمومی کنید. می‌توانید ببینید چند نفر در ایران اعتصاب می‌کنند. کسانی آمدند طی این مدت اعلام تظاهرات کردند. شما میزان پاسخ‌گویی عمومی را دیدید. مسایل به این سادگی نیست. هر‌کس هر راه حلی دارد، نه تنها الان بلکه 3 دهه است تجویز شده، توصیه شده، جوابش هم داده شده است. چرا ما بخواهیم خودمان را گول بزنیم. در موقعیت فعلی اپوزیسیون توان بسیج عمومی را ندارد. هر ‌که می‌تواند بسم‌اله. هیچ کس هم مانع نشده است.»

2) درگیری معترضان با پلیس مصر قاهره چهره نظامی به خود گرفت

http://www.kayhannews.ir/900502/16.htm#other1605

ده‌ها خودروی زرهی و نیروی پلیس با استقرار در خیابان‌های قاهره از حرکت مخالفان دولت برای تصرف وزارت‌خانه‌های دولتی ممانعت کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در پی تلاش هزاران نفر از تظاهرکنندگان در میدان «التحریر» برای رفتن به سمت مقر وزارت دفاع مصر، سربازان مصری به منظور متوقف کردن معترضان ناگزیر به شلیک تیر هوایی شدند.

دنیای اقتصاد

1) مطالبه مجلس درباره یارانه نقدی

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=262617

یک روز پس از آن‌که علی لاریجانی، رییس مجلس برای چندمین بار از نحوه توزیع یارانه نقدی انتقاد کرد، دبیر ستاد هدف‌مندی یارانه‌ها از فشار مجلس به دولت برای «پرداخت یارانه متناسب با درآمد خانوارها» خبر داد؛ محمدرضا فرزین در پاسخ به سوالی درباره حذف خانوارهای پر درآمد از شمول پرداخت یارانه نقدی گفت: «در ماده 7 قانون هدف‌مندی آمده است پرداخت یارانه به خانوارها باید متناسب با درآمد آنان انجام شود. اکنون نیز کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس این مطالبه را از ما دارد و سوال می‌کند که دولت کی می‌خواهد این حکم قانون را اجرایی کند؟»

انتقاد از پرداخت مساوی یارانه‌ها به همه مردم، علاوه بر علی لاریجانی، از سوی رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس نیز مطرح شده است؛ با این استدلال که این شیوه ناعادلانه است.

2) خونین‌ترین واقعه نروژ پس از جنگ جهانی دوم

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=262529

بر‌اثر حمله تروریستی یک «بنیاد‌گرای مسیحی» دست‌کم 91 نفر کشته شده‌اند. پلیس نروژ اعلام کرد که دست‌کم 91 نفر در بمب‌گذاری اسلو و حمله مسلحانه به اردوی حزب حاکم برای نوجوانان کشته شده‌اند. پلیس هویت فرد بازداشت شده را اعلام نکرده‌است، اما شبکه خبری دولتی نروژ نام فرد بازداشت شده را اعلام کرده‌است و برخی از رسانه‌های نروژی عکسی از این فرد منتشر کرده‌اند. نخست وزیر نروژ گفته است که چند کارمند دولت در انفجار اسلو کشته شده‌اند و بسیاری هنوز از سرنوشت عزیزان خود خبری در دست ندارند.


 


خبر / رادیو کوچه

تیم ملی فوتبال ایران در اولین گام برای رسیدن به جام جهانی 2014 برزیل، تیم مالدیو را 4 بر 0 در ورزش‌گاه آزادی تهران شکست داد.

گل اول ایران در دقیقه ۴ مسابقه به‌دست آمد و کریم انصاری‌فرد روی ارسال محمدرضا خلعتبری دروازه مالدیو را باز کرد.

ایران در نیمه دوم بهتر و سریع‌تر بازی کرد و در سی دقیقه پایانی سه گل زد.

انصاری‌فرد در دقیقه ۶۲ روی اشتباه مدافعان حریف، ایران را به گل دوم رساند و پنج دقیقه بعد علی کریمی، کاپیتان تیم ایران کرنر ارسالی خلعتبری را با ضربه سر به گل سوم تبدیل کرد.

سعید دقیقی، بازیکن تعویضی ایران در این نیمه در دقیقه ۸۶ روی پاس انصاری‌فرد چهارمین گل را وارد دروازه مالدیو کرد.

این پنجمین پیروزی تیم ایران مقابل مالدیو است. مالدیو که هرگز نتوانسته به ایران گل بزند، در چهار رویارویی گذشته در مجموع 37 گل دریافت کرده بود.

مالدیو در آخرین رده‌بندی فدراسیون جهانی فوتبال در رده یکصد و پنجاه و یکم قرار گرفته است.

دیدار برگشت ایران و مالدیو روز پنج‌شنبه 28 ژوئیه در شهر ماله برگزار خواهد شد. برنده دو بازی رفت و برگشت به دور سوم مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل راه می‌یابد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته