-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مرداد ۳, دوشنبه

Latest News from Emrooz for 07/24/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



حسین شریعتمداری در یادداشتی با عنوان «دوستانه با دوست» که در شماره امروز کیهان منتشر شده است، از اظهارات اخیر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره‌ی نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌‌ها، انتقاد کرد.

در بخشی از این یادداشت آمده است:

*مدتی است که برخی از اظهارات آقای دکتر لاریجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به «تیتر اول» روزنامه‌های زنجیره‌ای و «خبر برجسته» سایت‌های حامی فتنه 88 تبدیل می‌شود و رسانه‌های یاد شده با آب و تاب و ذوق‌زدگی به تفسیر و تحلیل مورد علاقه خود از اظهارات وی که به یقین مورد علاقه ایشان نیست می‌نشینند. به عنوان تازه‌ترین نمونه از این دست می‌توان به بخشی از سخنان روز پنج‌شنبه دکتر لاریجانی در یادواره شهدای روستای آسور از توابع شهرستان فیروزکوه اشاره کرد، از جمله، آنجا که گفته‌اند؛ «مجلس هرگز فکر نمی‌کرد که قانون یارانه‌ها به شکل فعلی اجرا و یارانه‌های نقدی به شیوه جاری پرداخت شود» یا، آنجا که می‌گویند‌؛ «صدا و سیما نباید تریبون دولت شود»...

*متاسفانه باید گفت، اظهارات ایشان درباره «اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها» و یا «تبدیل صدا و سیما به تریبون دولت» بی‌آن که جناب لاریجانی بخواهند و یا توجه داشته باشند، بازی در میدان دشمن است و دقیقا به همین علت با استقبال گسترده روزنامه‌های زنجیره‌ای و سایت‌های حامی فتنه در داخل و خارج کشور روبرو شده است. آقای دکتر لاریجانی به خوبی می‌دانند و کیهان نیز با توجه به رصد دائمی رسانه‌های داخلی و خارجی در این‌باره کمترین تردیدی ندارد که دشمنان بیرونی و دنباله‌های فتنه‌گر آنها در داخل کشور، بعد از شکست و رسوایی در فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 به ناکارآمدی طرح هدفمندی یارانه‌ها دل بسته و پروژه تعریف شده‌ای را برای زیر سؤال بردن این طرح بزرگ و سرنوشت ساز کلید زده و دنبال می‌کردند. اما برخلاف انتظار و آرزوی آنان، طرح هدفمندی یارانه‌ها با موفقیت به اجرا درآمد و برخی از کاستی‌های آن با دستاوردهای این طرح قابل مقایسه نیست و از سوی دیگر این کاستی‌ها پیشاپیش قابل پیش‌بینی بوده و جلسات متعددی از مجلس شورای اسلامی با ریاست شخص آقای لاریجانی به یافتن راه کار برای کاستن از برخی پی‌آمدهای غیرقابل اجتناب این طرح اختصاص یافته بود بنابراین از ریاست محترم مجلس که خود از نزدیک شاهد تلاش بی‌وقفه دولت در عملیاتی کردن طرح هدفمندی یارانه‌ها بوده‌اند انتظار نمی‌رود، به خاطر شماری از پی‌آمدهای طبیعی طرح یاد شده، این اقدام بزرگ و حماسی دولت که هیچ‌یک از دولت‌های سازندگی و اصلاحات جرأت انجام آن را نداشته‌اند به زیر سؤال بکشد.

*اظهارنظر آقای دکتر لاریجانی درباره تبدیل صدا و سیما به تریبون دولت نیز، ضمن آن که با واقعیت فاصله دارد زمینه دیگری برای سوءاستفاده دشمن است.

* اصرار ریاست محترم مجلس به مرزبندی با جریان انحرافی، اقدامی ضروری و درخور تمجید است، همانگونه که تاکید همزمان این مرزبندی با عوامل پنهان و آشکار فتنه 88 نیز به منظور پیشگیری از سوءاستفاده دشمنان ضروری است.

* سران قوای سه‌گانه که فرصت ملاقات حضوری با یکدیگر را دارند نباید برخی از مسائل ابهام آفرین را به رسانه ها بکشانند و برای مردم دغدغه‌آفرینی کنند. مخصوصاً مواردی که یک سویه مطرح می شود که البته، این نمونه‌ها از جانب دولت نیز به فراوانی دیده شده است.

* برخی از اقدامات مجلس محترم نیز خالی از انتقاد نبوده و به گونه‌ای در شمار اقدامات تضییع کننده حق ملت قابل ارزیابی است که شرط فوق‌لیسانس برای نامزدهای نمایندگی مجلس و بر زمین ماندن طرح نظارت بر نمایندگان از جمله آنهاست ...


 


آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی درباره عدم حضور نماینده محسن رضایی در کمیته هشت نفره اصول‌گرایان اظهار داشت: وی می‌تواند نظرات و دیدگاه‌های خود را به کمیته اصول‌گرایان اعلام کند و درباره این نظرات تصمیم‌گیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حتی رضایی می‌تواند کاندیداهای مورد‌نظر و شاخص‌های مد‌نظر خود را اعلام کند تا کمیته اصول‌گرایان آن را مورد بررسی قرار دهد.

دبیر کل جامعه روحانیت مبارز در ادامه درباره درخواست برخی از رجال سیاسی برای پیوستن نمایندگان آنها به کمیته هشت نفره گفت: اگر بخواهیم براین اساس حرکت کنیم باید به تعداد مجلس شورای اسلامی نماینده در کمیته اصول‌گرایان معرفی کنیم.

پیش از این محسن رضایی در گفت‌وگویی با اشاره به وحدت اصول‌گرایان گفته بود: متأسفانه عده‌ای با تنگ‌نظری، مانع از پیوستن همه گروه‌های اصول‌گرا به یکدیگر می‌شوند.

رضایی در عین حال با بیان اینکه ‌این وحدت باید فراگیرتر شود، اظهار داشت: هنوز گروه‌هایی از اصول‌گرایان هستند که باید به مجموعه (7+8) بپیوندند.

گفتنی است، هفته گذشته اعضای شورای مرکزی جبهه ایستادگی ایران اسلامی در نشست خبری به تشریح فعالیت‌های خود در فضای سیاسی کشور پرداختند که آیت‌الله مهدوی کنی در همایش بزرگ روحانیت تهران با تاکید بر حفظ وحدت اصول‌گرایان خاطرنشان کرد: این روزها اخباری مبنی بر اعلام موجودیت جمعیتی منتشر شده است که بنده در همین جا تمامی اصول‌‌گرایان را از اختلاف و انشعاب نهی می‌کنم.

وی گفت: دشمنان از این اختلاف سو‌ءاستفاده می‌کنند ضمن آنکه سایت‌های خبری و روزنامه‌ها نیز مطالبی مبنی بر اینکه بین این جریان اختلاف و دشمنی ایجاد شده است را مطرح کردند.


 


سید مصطفی تاجزاده و فخرالسادات محتشمی پور در نامه ای مشترک به مناسبت تولد پگاه آهنگرانی، نوشتند: «پگاه های امروز در عین شاگردی معلم اند. معلم والدین خود و اولیای مدرسه و جامعه.»

به گزارش تحول سبز، تاج زاده و محتشمی پور در این نامه تاکید کردند: «نسل پگاه با خشونت و تهدید از راهی که به حقانیتش ایمان دارد، به در نخواهد شد بلکه این همه، آن ها را در راه خود مصمم تر خواهد کرد. راهی بدون بست که انتهای آن روشن و سبز است.»

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

... و پگاه و دوستانش که از نظر اخلاق و رفتار و هوش و استعداد و قابلیت و توان سرآمد هم شاگردی ها بودند، در مقابل مدیر توانمند مدرسه ایستادند که هدف مقدسش «برابری جنسیتی و افزایش حضور و مشارکت همه جانبه زنان و مدیریت آنان»، هر وسیله ای را حتی استبداد رأی و ایجاد محدودیت و محرومیت برای شاگردان عزیزش و حتی معلم های مدرسه را توجیه می کرد.

پگاه و دوستانش که همه زندگیشان را وقف تحصیل و پیشرفت علمی کرده بودند و برای موفقیت در المپیاد شیمی مرارت ها کشیده بودند، به ناگاه برای دفاع از حق و حمایت از مظلوم، معترضانه دست از علائق خویش کشیدند و بر زمین نشستند و روزه سکوت گرفتند! و پگاه در پی اصرار و فشارهای وارده گفت: اگر هم مجبور به شرکت در جلسه امتحان شویم، برگه ها را سپید خواهیم گذاشت!

پگاه و پگاه ها سمبل نسل فیروزه ای، نسل پویا، جستجوگر، نقاد، پرسشگر و خلاق امروز هستند که برای خواسته های خود ارزش قائلند و برای رسیدن به آن تلاش می کنند و دیر یا زود پیروز می شوند. پگاه و پگاه ها سمیل نسل پیروزند که به اجبار به رنگی در نمی آید بلکه رنگ مورد نظر را اختیار و یا خلق می کنند و سبک زندگی خویش را با مطالعه برمی گزینند.

پگاه های ایران امروز، کشکول اندوخته های پیشینیان را در هم می ریزند و از میان آن با بهره گیری از طراوت جوانی و نبوغ و نوگرایی های هنرمندانه، تجربیات تازه و منحصر به فردی می آفرینند.

پگاه های سبز و فیروزه ای و ارغوانی امروز ایران آدم های متعلق به عصر دیروز را نه به دلیل اقتدار و جبروتشان و براثر خشونت و فشار بلکه براساس دانش و تجربه و تخصصشان می پذیرند و در جای خود مورد مشورت قرارشان می دهند.

پگاه های امروز در عین شاگردی معلم اند. معلم والدین خود و اولیای مدرسه و جامعه.

نسل پگاه، نسل فیروزه ای مستحق تحسین و تقدیر است نه بند و حبس و تعزیر. نسل پگاه با خشونت و تهدید از راهی که به حقانیتش ایمان دارد، به در نخواهد شد بلکه این همه، آن ها را در راه خود مصمم تر خواهد کرد. راهی بدون بست که انتهای آن روشن و سبز است.

تولد پگاه مبارک!

سید مصطفی تاجزاده - فخرالسادات محتشمی پور


 


با تمدید مرخصی بهاره هدایت، سخنگوی دفتر تحکیم وحدت موافقت نشد و وی به زندان اوین بازگشت.


به گزارش کلمه، بهاره هدایت، فعال دانشجویی که شنبه ی گذشته، پس از یک سال و نیم به مرخصی آمده بود در پی مخالفت دادستانی با تمدید مرخصی اش صبح امروز به بند زنان زندان اوین بازگشت.

هدایت در حالی به اوین بازگشت که قرار بود امروز در یکی از بیمارستان های تهران برای خارج کردن سنگ کیسه صفرا تحت عمل جراحی قرار بگیرد.


بهاره هدایت سخنگوی دفتر تحکیم وحدت دی ماه سال ۸۸ بازداشت و در تابستان سال گذشته به نه سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

وی در آستانه ی اعیاد شعبانیه با وثیقه ی ۷۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمده بود.


 


منیژه حکمت(کارگردان سینمای ایران و مادر پگاه آهنگرانی؛ بازیگر سینمای ایران) به مناسبت ۲۷ سالگی دخترش که از ۱۹ تیرماه در بازداشت به سر می‌برد یادداشتی را منتشر کرد.

متن نامه منیژه حکمت خطاب به پگاه آهنگرانی بدین شرح است:

امروز ۲۷ ساله می‌شوی و من به یاد می‌آورم وقتی ۷ ساله شدی که باید تو را به جایی می‌فرستادم به نام مدرسه. تنها، بدون همراهی من. حس دوگانه‌ای داشتم، خوشحال از بزرگ شدنت و دلگیر که مثل قبل همیشه در کنارم نیستی، فکر می‌کنم این دلشوره همه مادران است که در غیابم با فرزندم چگونه رفتار می‌کنند؟ ولی همه این خطر را می‌کنند و کسی به خاطر این نگرانی فرزندش را از تحصیل محروم نمی‌کند، رشد و طراوت و بلوغ او می‌ارزد به این خطر و تجربه هم نشان داده راه دیگری نیست برای بزرگ شدن.

مگر می‌توانیم کودک را در خانه حبس کنیم و از هر نظر بهش برسیم و در ۲۷ سالگی فردی سالم و طبیعی تحویل بگیریم؟ کسی که بتواند در خطرها از خودش دفاع کند و قوه تشخیص داشته باشد.

چه شده که اینقدر دل نازک و حساس شدیم؟ از چه واهمه داریم؟ چرا نمی‌پذیریم بچه‌ها رشد طبیعی داشته باشند؟ حتی با قبول خطر آسیب زدن و آسیب دیدن؟ این کاریست که هر پدر ومادر دلسوزی می‌کند. با حبس کردن آنها خیال ما راحت می‌شود ولی به سر آنها چه می‌آید؟

پگاه جان من تو را اینگونه بزرگ کردم و اصلا ًپشیمان نیستم و اگر به ۲۷ سال پیش برگردیم باز همینطور عمل می‌کنم. مطمئنم تو هیچ کاری نکردی که آسیبی به کسی بزند یا مسأله‌ای رو به خطر بندازه یا ارزشی رو تهدید کند. تو آدم خاصی نیستی و هیچ توانایی فوق‌العاده‌ای نداری. فقط به طور طبیعی بزرگ شدی ولی شرایط امروزت طبیعی نیست. فکر کنم دچار والدین حساس‌تر و دلسوزتری شده‌ای و می‌دانم این را درک می‌کنی. راه دیگری برای بزرگ شدن نیست. به تشخیصت ایمان دارم فقط دلم برای خنده‌هایت خیلی تنگ شده. تولدت مبارک عزیزم.


 


«اسفندیار رحیم مشایی»، «حمید بقایی» و «محمدباقر قالیباف» در میان سیاستمداران و «اصغر فرهادی»، «فاطمه معتمدآریا» و «رخشان بنی‌اعتماد» در میان هنرمندان، كسانی هستند كه گفته می‌شود تصاویر و گزارش‌های خبری كه از آنها در نهادهای خبری وابسته به صداوسیما مانند باشگاه خبرنگاران جوان تهیه می‌شود، به دلیل ممنوع‌التصویر بودنشان كنار گذاشته می‌شود.

محمود عاطفی، مدیركل روابط‌عمومی سازمان صداوسیما درباره اینكه آیا فهرست جدیدی از ممنوع‌التصویرها در صداوسیما وجود دارد یا نه؟ به ماهنامه مدیریت ارتباطات- مردادماه 90- می‌گوید: «در طول این هفته درباره این افراد اخباری منتشر شده است. این‌گونه كه برخی القاء می‌كنند، نه، چنین فهرستی وجود ندارد و اگر قرار باشد چهره فردی از تلویزیون پخش نشود، در رده‌هایی كه مصلحت نظام و مردم در آنجا اولویت دارد، تصمیم‌گیری می‌شود». اما به هر حال هستند افرادی كه پخش صدا و تصویرشان از صداوسیما ممنوع است.

عاطفی در این باره می‌گوید: «هر فردی كه مقابل ملت قرار گیرد و با ضد انقلاب همكاری داشته باشد، در صداوسیمای ایران جایی ندارد».

اظهارات اخیر «اصغر فرهادی» در فرانسه به بهانه فیلم «جدایی نادر ازسیمین» و حمایت از اعتراضات بعد از انتخابات در ایران باعث شده بود تا برخی رسانه‌های اصولگرا به شدت از این كارگردان انتقاد كنند اما عاطفی رویكرد صداوسیما را درباره اظهارات «فرهادی» این‌گونه بیان می‌كند: «آقای «فرهادی» نظر شخصی خود را اعلام كرده‌اند و همان‌طور كه می‌بینید، نظام موضع نجیبانه‌ای دارد. این‌گونه نیست كه اگر كسی اینجا حرفی بزند با او برخورد شود. بارها گفتند «فرهادی» دستگیر می‌شود اما دیدید كه فیلم ایشان در بهترین سینماها به نمایش درآمد و تشویق هم شدند. ما افرادی را ممنوع از صدا و تصویر می‌كنیم كه روبه‌روی ملت باشند و با ضد انقلاب همكاری كنند و به صرف اظهار نظر شخصی چنین اتفاقی نمی‌افتد».

كاهش مخاطبان صداوسیما در سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال‌های گذشته با استناد به صحبت‌های «خجسته»، معاون برنامه‌ریزی و نظارت صداوسیما مسأله دیگری بود كه عاطفی بدون اشاره به آمار و ارقام از آن سخن گفت: «آمار جلب رضایت مخاطبان صداوسیما از چندین مجرا مانند مركز نظرسنجی سازمان، سامانه 162، ای‌میل و پیامك به دست ما می‌رسد. در یكی دو سال اخیر در بخش‌های سریال و برنامه‌های نمایشی، صداوسیما موفق به جلب رضایت بسیاری از مخاطبان شد. حتی شبكه‌های خبری مانند بی‌بی‌سی كه خبرمحور بودند، بخش‌های خبری را كاهش و با نمایش فیلم و سریال سعی در جذب مخاطب دارند. برخی شبكه‌های ماهواره‌ای كه در یكی دو سال اخیر فعالیت خود را آغاز كردند و متأسفانه برخی سایت‌های داخلی هم برای آنها تبلیغ كردند، امروز كجا هستند؟ این نشان از آن دارد كه مخاطبان صداوسیما مانند گذشته به رشد صعودی خود ادامه می‌دهند».

با این حال هستند برخی مخاطبان صداوسیما و كارشناسان رسانه كه معتقدند صداوسیما در پوشش اخبار تحولات منطقه خاورمیانه و به‌ویژه سوریه نسبت به كشوری مانند بحرین كم‌كاری می‌كند. عاطفی در پاسخ به این انتقاد نیز می‌گوید: «موضع نظام در قبال اتفاقات منطقه كاملاً شفاف و مشخص است. آنچه به مصلحت مردم ما و اراده مردم منطقه باشد، پوشش داده خواهد شد. اخباری كه ما از سوریه داریم كمی با اخباری كه از دیگر كشورها می‌رسد متفاوت است. آنچه مشخص است این كه سوریه دچار مشكل است اما نمی‌توان از نقش اسرائیل و آمریكا در انتقام‌گیری از مردم این كشور گذشت. بنابراین در انتشار این اخبار نیز باید ملاحظاتی داشت. البته این اخبار در شبكه‌های برون‌مرزی ایران پوشش داده می‌شود. با این حال اشكال انعكاس اخبار توسط صداوسیما از سوریه چه بوده است؟»

«احمدی مقدم»، فرمانده نیروی انتظامی چندی پیش از جمع‌آوری 90 درصدی ماهواره‌ها خبر داده بود. با این حال چگونه مخاطبان ایرانی می‌توانند به این اخبار كه در شبكه‌های برون‌مرزی درباره سوریه پخش می‌شود دسترسی داشته باشند؟ این سؤالی بود كه عاطفی درباره آن گفت: «به نظر من این‌گونه نیست. برای تنظیم و انتشار خبر در صداوسیما تناسبی باید رعایت شود و پوششی كه صداوسیما از اتفاقات سوریه داده است، پوششی پاك و همه‌جانبه بوده است. مسائل سوریه با دیگر كشورها از نظر خبری به نظر ما فرق دارد و قضیه با بحرین كمی متفاوت است كه در آنجا عاملی خارجی دست به قتل عام مردم می‌زند و از این‌رو اتفاقات بحرین برای پوشش خبری در اولویت دارد».


 


خبرگزاري فارس نوشت:
فرد كشته شده در حادثه تروريستي امروز تهران، يكي از دانشجويان برق (گرايش قدرت) دانشگاه خواجه‌نصير‌الدين طوسي است.

به گزارش فارس عصر امروز داريوش رضايي‌نژاد دانشجوي فوق ليسانس برق گرايش قدرت دانشگاه خواجه نصير‌الدين طوسي در مقابل درب خانه‌اش در خيابان بني‌هاشم تهران ترور شد.

در اين اقدام تروريستي همسر و كودك اين فرد نيز مصدوم شدند كه هم اينك براي مداوا به يكي از بيمارستان‌هاي تهران منتقل شده‌اند. داريوش رضايي‌نژاد از همكاران وزارت دفاع كشور بود.

طي ساعات گذشته برخي رسانه‌هاي كشور به اشتباه وي را يكي از دانشمندان هسته‌اي كشورمان قلمداد كرده بودند در حالي كه اخبار موثق حاكي از آن است كه فرد ترور شده جزء دانشمندان هسته‌اي نبوده و دانشجوي فوق‌ليسانس برق (گرايش قدرت) دانشگاه خواجه نصير بوده است.

ایرنا خیرگزاری دولت نیز نوشت:
فردی كه توسط تروریست‌های كوردل مورد سوء‌ قصد قرار گرفته و به شهادت رسیده 'داریوش رضایی نژاد' دانشجوی رشته برق و الكترونیك مقطع دكترا بوده است.

به گزارش ایرنا بنابر اظهارات منابع موثق وی از نخبگان برجسته و علمی كشور در زمینه برق و الكترونیك بوده و با دانشگاه‌ها و مراكز علمی كشور همكاری داشته است.

این حادثه زمانی رخ داد كه داریوش رضایی نژاد به همراه همسرش در زمان بازگشت از محل كار به مهد كودكی كه فرزندشان آنجا نگهداری می شد مراجعه كردند و در مقابل مهدكودك مورد سوء قصد قرار گرفتند.


 


خبرنوشت:

شركت كاسپین ریسورسز با ادعای متضرر شدن از توقف یكباره سوآپ نفت توسط ایران در دادگاه های بین المللی ادعای غرامت 97 میلیون دلاری كرده است. براین اساس این شركت در حال حاضر تمام دارایی های شركت ملی نفت و شركت نیكو در سراسر اروپا از جمله میادین گازی دریای شمال،ساختمان شركت كالای سابق در لندن،ساختمان اداری مركزی شركت نیكو در لوزان و حسابهای بانكی راشناسائی و به میزان 97 میلیون دلار را بلوكه كرده است.در عین حال این شركت از برخی از مدیران و اعضای هیات مدیره شركت نیكو نیز شكایت كرده است.

مراحل دعوی دردادگاه داوری بین المللی سوئیس در جریان است.براساس اطلاعات دریافتی وكلای حقوقی كه در اروپا مسوولیت پیگیری این دعوی را دارند در ازاء هر نفر ساعت كار بالغ بر 375 یورو دریافت می كنند و تا كنون بیش از 350 هزار دلار در مرحله اول بررسی یكی از پرونده ها در اتاق بازرگانی بین المللی پرداخت شده است.این درحالی است كه بررسی ها همچنان ادامه دارد و احتمال ادامه این بررسی ها تا دو سال آینده پیش بینی می شود.

البته تنها این شركت از توقف سوآپ نفت متحمل ضرر نشده است چرا كه شركت ویتول نیز از این تصمیم ناگهانی با مشكلات عدیده ای مواجه شد كه البته این شركت راه مذاكره را به جای شكایت انتخاب كرد.كه البته گفته می شود علت این تصمیم از سوی این شركت ارتباط تجاری طولانی با شركت ملی نفت و نیكو بوده است.

براین اساس گفته می شود سوآپ نفت با انتقال 5 تا 10 هزار بشكه در روز آغاز شده كه البته در حال حاضر شركت های طرف قرارداد برای انتقال این حجم نیز تقاضا كرده اند كه حق سوآپ را كاهش دهند.

چقدر زیان كردیم؟

براین اساس زیان توقف واردات نفت خام در قالب سوآپ با توجه به سود حدود 3 دلاری از نفت خام های وارداتی در قالب سوآپ و واردات متوسط 70 هزار بشكه در روز یعنی 210 هزار دلار در روز زیان كه در اینصورت طی یكسال توقف سوآپ معادل حدود 77 میلیون دلار سود از این طریق عاید كشور نشده است.

همچنین 170 میلیون دلار برای ساخت خط لوله نكا-ری هزینه شده كه بلا استفاده باقی مانده و هزینه نگهداری برای جلوگیری از فرسوده شدن آن رقم قابل توجهی است.

بیش از یك میلیارد دلار هزینه بهینه سازی پالایشگاه های تهران و تبریز شده تا بتوانند نفت خام های كشورهای حاشیه دریای خزر را كه دارای فراورده های سبك تر است تصفیه كند كه در حال حاضر این امكان وجود ندارد.

درعین حال برای تامین نفت خام پالایشگاه های مذكور می بایست فشار بیشتری به خط لوله جنوب -شمال به منظور انتقال نفت خام وارد كرد كه با توجه به طولانی بودن مسافت هزینه های بیشتری را نیز در بر دارد.ضمن آنكه امكان استفاده از خط لوله برای انتقال فراورده های نفتی به خصوص در فصل زمستان وجود نداشته است و برای این انتقال از دیگر وسایل حمل و نقل چون كامیون و قطار علاوه بر خطرات جاده ها هزینه های مازاد بوجود آورده است.

در عین حال بلا استفاده ماندن تاسیسات نكا، خط لوله نكا-ری،هزینه انتقال نفت خام از جنوب به پالایشگاه های تهران و تبریز,عدم حصول فراورده های بیشتر با ارزش بالاتر از نفت خام های وارداتی و همچنین بیكار شدن تعداد قابل توجهی از كاركنان فعال در این منطقه و سرمایه گذاری انجام شده در پالایشگاه تبریز و تهران از جمله زیان هایی است كه توقف این طرح به منافع كشور وارد كرده است.

سوالی كه باید احمدی نژاد پاسخ دهد

زمانیكه میركاظمی به دلیل یك گزارش غلط دستور توقف یكباره سوآپ نفت را صادر كرد شاید كمتر كسی پیش بینی می كرد كه زیان های این دستور نادرست تا چه اندازه عمق خواهد داشت.زیان هایی كه شاید بتوان از منظر اقتصادی آن را بررسی كرد اما در زیان هایی كه این تصمیم نادرست در بخش سیاسی بر بدنه كشور وارد كرده است غیرقابل تخمین است.

تصمیمی كه باعث شد قدرتی كه پس از 10 سال تلاش مستمر در منطقه تصمیم ایران شده بود یكباره و كمتر از 24 ساعت از بین برود.در زمان شوروی سابق و استقلال كشورهای حاشیه دریای خزر موقعیت مناسبی برای فعالیت سیاسی و اقتصادی در منطقه برای كشورهای دیگر از جمله ایران، بوجود آمد.یكی از مهمترین كارهای انجام شده در آنزمان توافق روسای جمهور وقت ایران و قزاقستان بود. براساس این توافق عملیات سوآپ نفت از طذیق ایران و بحث در مورد ایجاد خط ترانزیت از شمال به جنوب ایران برای انتقال نفت خام تولیدی منطقه به خلیج فارس و دریای عمان كلید خورد.

كشورهای دیگری نیز چون چین،روسیه ،امارات و شركت های ژاپنی و اروپایی و حتی مالزی با سرمایه گذاری در منطقه نفوذ خود را افزایش دادند.

همزمان چهار خط لوله از طریق آمریكائی ها،چینی ها، روسها و ایران جهت انتقال نفت و گاز از منطقه دریای خزر و كشورهای آسیای میانه تعریف و طراحی شد. در این مدت خط لوله به شرق مربوط به چینی ها،خط لوله غرب مربوط به كنسرسیومی متشكل از آمریكا و شركاء، خط لوله شمال مربوط به روسها به بهره برداری رسیدند ولی متاسفانه خط لوله نكا چابهار متعلق به ایران كه كوتاهترین فاصله بود و قراربود منابع نفتی منطقه آسیای میانه را به خلیج فارس و آبهای آزاد جهان برساند همچنان بصورت طرح باقی مانده و كار جدی تا كنون صورت نگرفته است.

این در حالی است كه در شرایطی فعلی قطع سوآپ نفت باعث كمرنگ شدن حضور ایران در منطقه و جایگزینی دیگر رقبا شده است.درعین حال گفته می شود علاوه بر ضررهای اقتصادی، قطع سوآپ باعث از دست رفتن اعتبار بین المللی شركت ملی نفت و شركت نیكو شده است.حال این سوال ایجاد می شودكه چه كسی قراراست هزینه این ضرر سیاسی و اقتصادی ایران را به دلیل یك تصمیم اشتباه بپردازد؟


 


ایرنا نوشت: مدیركل روابط عمومی معاونت اجرایی و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری گفت: اخبار مطرح شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر دستگیری مهندس حمید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، شایعه بوده و كذب محض است.

حسن محسنی این مطلب را اعلام كرد و گفت: برخی رسانه‌ها به نقل از حجت الاسلام والمسلمین جعفر شجونی، مدعی دستگیری بقایی شده و این گونه نقل قول كرده بودند كه بنا به دلایلی، مهندس بقایی پس از دستگیری آزاد شده است.

محسنی تاكید كرد: این خبر از اساس شایعه بوده و كذب محض است.


 


محمد باقر قالیباف در حاشیه افتتاح 110 پروژه فرهنگی، اجتماعی، ترافیکی و عمرانی شهرداری منطقه 12 در پاسخ به خبرنگار فارس که تراموا چه زمانی در بازار تهران احداث می‌شود، گفت: اصلا بحث تراموا نداریم؛ بهرحال تراموا یک مد حمل‌ونقلی است که احتیاج به بررسی و طرح جامع دارد.

وی ادامه داد: چون مرکز شهر تهران را می‌خواهیم از خودروهای شخصی خالی کنیم و فقط حمل و نقل عمومی در این محدوده رفت و آمد کند یک بحث قطار سبک تفریحی طراحی کرده‌ایم.

قالیباف افزود: این قطار سبک تفریحی که به صورت رایگان نسبت به رفت و آمد شهروندان در این محدوده اقدام خواهد کرد، یک جنبه تفریحی نیز دارد.

شهردار تهران افزود: احداث تراموا یک برداشت غلطی بود و دوستان نیز در بحث حمل و نقل به دنبال تراموا بودند که بنده چند ماهی است که جلوی این کار را گرفتم.

وی افزود: مطمئنا تا پایان سال اولین خط قطار سبک شهری راه‌اندازی می‌شود و مردم می‌‌توانند بین ایستگاه‌های بازار و مترو از آن استفاده کنند.

شهردار تهران تأکید کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم ماشینی در مرکز تردد شهر تردد نکند و مردم با دوچرخه و این قطار سبک که تا پایان سال اولین خط آن راه‌اندازی می‌شود تردد کنند.


 


عباس امیری‌فر كه مدتی را در بازداشت بود، اكنون پس از آزادی در گفت‌وگویی در خصوص دلایل بازداشتش می‌گوید: علت بازداشت من، مربوط می‌شد به سی‌دی مستند "ظهور نزدیک است"؛ به بنده اتهام معاونت در ساخت، تهیه و توزیع سی دی و همچنین نشر اكاذیب مربوط به مستند ظهور نزدیک است، زده بودند.

به نوشته جهان وی ادامه داد: راجع به تهیه سی دی باید بگویم كه افراد مرتبط را همانطور كه در جریان هستید، بازداشت كردند و مشخص شد كه ارتباطی بین آنها و بنده وجود ندارد؛ در رابطه با توزیع هم، بنده اصلاً بلد نیستم یک سی دی را درون كامپیوتر بگذارم!


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته