-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مرداد ۵, چهارشنبه

Latest News from Emrooz for 07/26/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



1456_orig.jpgیک عضو شورای مرکزی فراکسیون خط امام (ره) مجلس با بیان اینکه افراد غیر مسئول و نظامی که حق دخالت در سیاست را ندارند، تاکید کرد که نظامیان با اظهار نظر های تند و افراطی، فضای جامعه را امنیتی و پر از رعب وحشت می کنند. وی افزود: وقتی آقای خاتمی که پرچم دار یک جریان است نتواند دراین مملکت حرف بزند دیگر تکلیف بقیه چیست؟چگونه باید اعتماد عمومی را که به خاطر عملکرد اشتباه برخی از بین رفته ،به جامعه برگرداند؟
نصرالله ترابی در گفت و گو با پارلمان نیوز، در خصوص مشخصه های برگزاری انتخابات سالم و احتمال حضور اصلاح طلبان در انتخابات گفت: انتخابات یک فرایند سیاسی اجتماعی است و باید زمینه حضور همه مردم و سیاسیون و احزاب در آن وجود داشته باشد تا مردم آزادانه بتوانند در پروسه انتخابات حرف های خود را بدون هیچ گونه ترس و واهمه ای بزند.
نماینده اصلاح طلب مردم شهرکرد در مجلس با انتقاد از فضای امنیتی که به خصوص در زمان انتخابات و پس از آن در کشور حاکم می شود، گفت: فضا باید به گونه ای باشد که مردم برای فعالیت های انتخاباتی ترس نداشته باشند و برای حضور در ستاد انتخاباتی کاندید مورد نظر خود نگرانی نداشته باشند و مورد تهدید قرار نگیرند.
وی با تاکید بر اینکه باید زمینه بروز افکار و اندیشه ها وجود داشته باشد، ادامه داد: افراد غیر مسئول و نظامی که حق دخالت در سیاست را ندارند، با اظهار نظر های تند و افراطی به جای به وجود آوردن فضای سیاسی اجتماعی، فضای امنیتی و پر از رعب و وحشت را در جامعه به وجود می آورند.
ترابی با بیان اینکه انتخابات باید در یک فضای آزاد صورت گیرد، افزود: اگر افرادی که بر اساس قانون و بر اساس وصیت نامه امام (ره) حق دخالت در انتخابات را ندارند، به متشنج کردن جو جامعه بپردازند، کسی جرات نمی کند اظهار نظر سیاسی کند و حضور مردم اینگونه کاهش می یابد.
وی تاکید کرد: باید به سمت ایجاد آرامش روانی برای مردم رفت و مردم را مطمئن کرد که در کشور قانون حکم می کند، نه سلیقه و نظر افراد و گزینش های گروهی.
وی با بیان اینکه اندیشه حذف اصلاح طلبان از صحنه که نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته اند و ترور شخصیتی اصلاح طلبان اثر گذار نخواهد بود، گفت: مسئولان قضایی، روزنامه ها را از انتشار اخبار آقای خاتمی منع کرده اند، این چه مفهومی می دهد؟ جای تاسف دارد.
این عضو فراکسیون اقلیت مجلس افزود: وقتی آقای خاتمی که پرچم دار یک جریان است، نتواند در این مملکت حرف بزند، دیگر تکلیف بقیه چیست؟ چگونه باید اعتماد عمومی را که به خاطر عملکرد اشتباه برخی از بین رفته، به جامعه برگرداند؟
ترابی در پایان گفت: راه حل این است که سیاسیون معتدل وارد جریان شوند و تهدید و ارعاب و خط و نشان کشیدن ها پایان یابد، اگر فضای امن سیاسی اجتماعی وجود نداشته باشد و مردم نگران بیان نظرات خود و بازداشت و بازجویی پس از انتخابات باشند، قطعا انگیزه ای برای حضور در انتخابات نخواهند داشت.

هشدار نماینده شهرکرد درباره ایجاد رعب و وحشت، با دخالت نظامیان در سیاست


 



در حالی که هنوز مساله بدهی نفتی ۵ تا ۱۰ میلیارد دلاری هند به ایران حل نشده است، روزنامه فایننشال تایمز از بدهی ۳۰ میلیارد دلاری چین به ایران خبر داده و گزارش کرده که چین قصد دارد به جای بدهی خود، کالا و خدمات به ایران ارائه دهد!
به گزارش دیپلماسی ایرانی، تهران و پکن به دنبال استفاده از سیستم معامله پایاپای برای خرید نفت ایران در قبال کالا و خدمات چینی هستند و این در حالی است که تحریم‌های آمریکا چین را از پرداخت مبالغی بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای واردات نفت از ایران منع می کند.
این موضوعی است که در تازه ترین گزارش روزنامه فایننشال تایمز مطرح شده است. به گزارش این روزنامه انگلیسی، تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی انجام معاملات با دلار را بسیار دشوار کرده و این بدان معناست که چین به ایران دست کم ۳۰ میلیارد دلار بدهی نفتی دارد. این در حالی است که هنوز مساله بدهی نفتی ۵ میلیارد دلاری هند به ایران حل نشده است.
فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش می دهد که بدهی‌های نفتی چین به ایران در طول ۲ سال گذشته ایجاد شده است و دولت‌ها به دنیال راهی برای پرداخت و دریافت پول نفت هستند. برخی مقامات ایرانی از این موضوع که مشتریان نفتی ایران یکی پس از دیگری از پرداخت پول نفت خریداری شده عاجز می شوند ابراز نگرانی می کنند و این در حالی است که کمبود نقدینگی و کاهش ارزش پول اقتصاد وابسته به نفت ایران را تحت تاثیر قرار داده است.
به گزارش فایننشال تایمز چین و هند در مجموع یک سوم نفت ایران را خریداری می کنند و گزارش رویترز حاکی از آن است که چین در سال گذشته ۴۹ درصد بیش از سال قبل از آن از ایران نفت وارد کرده است. این در شرایطی است که ایران هفته گذشته به هند هشدار داد که در صورت پرداخت نکردن بدهی‌های نفتی، صادرات به این کشور متوقف خواهد شد.
اما بر خلاف هند که تقریبا کالایی به ایران صادر نمی کند، چین بازار ایران را به انحصار خود در آورده است و می تواند از معامله پایاپای برای واردات نفت استفاده کند. پکن در همه بخش‌های ایران از ساخت تونل گرفته تا صادرات اسباب بازی و صنعت انرژی حضور دارد. صنعتی که شرکت‌های اروپایی مانند توتال و شل با توجه به فشار تحریم‌ها از آن خارج شدند.
این در حالی است که ارزش روابط تجاری ایران و چین در سال گذشته ۲۹ میلیارد دلار برآورد شده است که نسبت به سال ۲۰۰۹ حدود ۴۰ درصد رشد نشان می دهد . اخیرا نیز قرارداد‌های اقتصادی متعددی بین تهران و پکن امضا شده است.
فایننشال تایمز به نقل از یکی از مقامات سابق ایرانی می نویسد: چین و هند از نگه داشتن پول ایران در بانک‌ها خشنود هستند و می کوشند تا از طریق معامله پایاپای محصولات بی کیفیت خود را به ایران صادر کنند یا به ایران یوان و روپیه پرداخت کنند که به اندازه دلار و یورو و پوند ارزش ندارد.

پکن قصد دارد به جای بدهی‌اش به ایران کالا و خدمات بدهد


 


انتشار یک لیست جعلی به نام اصلاح طلبان از سوی رسانه‌های حامی دولت، واکنش فعالان اصلاح طلب را برانگیخت. چند عضو برجسته شورای هماهنگی اصلاح طلبان، این لیست را از اساس تکذیب کردند و بار دیگر شرط های اعلام شده از سوی خاتمی را مورد تاکید قرار دادند.
محسن هاشمی هم که نام او در لیست جعلی منتسب به اصلاح طلبان آمده، پاسخ جالبی به این خبر دروغین داد. او گفت: از برادران تشکر می کنم که به جای ما زحمت کشیدند و تصمیم به کاندیداتوری گرفتند و به جای ما متحمل زحمت شدند و از طرف ما ائتلاف تشکیل دادند. البته امیدوارم لطف برادران در همین حد متوقف شود و دیگر زحمت رای دادن به جای ما را متقبل نشوند!
فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در واکنش به ادعای تشکیل ائتلاف انتخاباتی اصلاح طلبان به «آینده» گفت: من همان طور که قبلا گفته ام هنوز هیچ تصمیمی درباره حضور و یا عدم حضور در انتخابات نگرفته ام. بنابراین هر خبری در باره تشکیل ستاد، ائتلاف و دادن لیست جعلی بوده و تکذیب می شود.
سایتهای مدعی اصولگرایی ادعا کرده بودند که جمعی از مدیران و نزدیکان دولتهای سازندگی و اصلاحات بنا دارند با ارائه لیستی مشترک در انتخابات مجلس نهم شرکت کنند، و نام افرادی همچون محمدرضا عارف، بیژن زنگنه، اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، حبیب الله بی طرف، علی اکبر محتشمی پور و مرتضی الویری را در لیست ادعایی اصلاح طلبان قرار داده بودند.
اما یک روز پس از انتشار این خبر دروغ، چند تن از اعضای این لیست بیست نفره و دیگر فعالان اصلاح طلب به تکذیب آن پرداختند. به گزارش آفتاب، الیاس حضرتی شرکت در انتخابات را به تحقق شرایط لازم موکول کرد.
علی محمد حاضری دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نیز که نامش در لیست مذکور آمده، به تکذیب آن پرداخت و به فرارو گفت: اساسا اصلاح طلبان در گام نخست هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات نگرفته‌اند که بخواهند در گام بعدی اقدام به تهیه لیست انتخاباتی کنند.
وی افزود: اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات با موانعی روبرو هستند که تا آن موانع رفع نشود علاقه‌ای به حضور در انتخابات ندارند.
حاضری در تشریح موانع حضور اصلاح طلبان در انتخابات گفت: حضور در هر انتخاباتی به میزان مشخصی از اعتمادسازی نیازمند است و تا فضای بازسازی اعتماد در عرصه سیاسی حاکم نشود بعید است که اصلاح طلبان عزمی برای حضور در انتخابات داشته باشند.
دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تصریح کرد: با این حال اینگونه اقدامات چندان مطلوب به فایده نیست چرا که بازارگرمی‌های از این دست اصلاح طلبان را برای حضور در انتخابات ترغیب نخواهد کرد و هر حرکت و اقدامی از سوی این طیف سیاسی منوط و موکول به بازسازی اعتماد در جامعه است.
حاضری به ایلنا هم گفت: ‌فکر نمی‌کنم جریان اصلی اصلاحات در فضای بی اعتمادی فعلی، به تصمیم وجمع بندی نهایی برای حضور در انتخابات برسد و این بی اعتمادی در مواضع طیف‌های مختلف اصولگرایان نسبت به دخالت اطرافیان دولت در انتخابات و سلامت آن دیده می‌شود.
فرج کمیجانی رئیس سابق شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز گفت: اصلاح طلبان منتظر تحقق شروط مطرح شده توسط آقای خاتمی هستند.
وی با بیان اینکه طرح این مسائل ساخته و پرداخته ذهن کسانی است که بدشان نمی‌آید به جای اصلاح‌طلبان تصمیم بگیرند، افزود: به نظر می‌رسد طرح این نوع مباحث تصمیمی است که اصولگرایان برای اصلاح‌طلبان گرفته‌اند.


 


عضوشورای مرکزی فراکسیون خط امام (ره) مجلس با انتقاد از بایکوت خبری" سید محمد خاتمی" از سوی مقامات قضایی و تهدید روزنامه های اصلاح طلب به دلیل پوشش اخبار مربوط به رئیس جمهور سابق کشورمان گفت: آقای خاتمی حرف اکثریت جامعه را می زند وتنها کسی است که می تواند متبلور اندیشه اصلاح طلبی در کشور باشد.
"سیروس سازدار" در گفتگو با "پارلمان نیوز"در خصوص ضرورت شرکت اصلاح طلبان در انتخابات گفت:اکثریت جمعیت کشور تفکر اصلاح طلبی دارند و مسلم است که این تفکر با این همه طرفدار باید در جامعه سخنگویی داشته باشد.
نماینده اصلاح طلب مردم مرند و جلفا درمجلس با بیان اینکه باید زمینه حضور اصلاح طلبان در انتخابات فراهم شود گفت: خواسته های آقای خاتمی برا ی شرکت اصلاح طلبان درانتخابات خواسته های معقولی بود که رئیس مجلس نیز بر آنها تاکید دارد و از عدم برگزاری انتخابات آزاد اظهار نگرانی کرد و گفت که دولت نباید در انتخابات دخالت کند.
وی افزود: افراد موثر دیگری نیز در جریان اصولگرایی همین نگرانی را اظهار کرده اند بنابراین صحبت های آقای خاتمی نگرانی بسیاری از جریان های حاضر در کشور است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه لازمه داغ شدن تنور انتخابات باز بودن فضای نقد و انتقاد است وباید شرایط حضور بی دغدغه مردم در انتخابات فراهم شود گفت:دولت می داند که در این ۶ سال عملکرد خوبی نداشته و با وجود درآمد بالای نفت که سه برابر دولتهای قبلی بوده نتوانسته از عهده حل مشکلات اقتصادی و بهبود زندگی مردم برآید به همین دلیل جریان وابسته به دولت هم نگران حضور در انتخابات های آینده است و سعی می کند با تخریب اصلاح طلبان به مقصد خود برسد.
سازدارافزود:کارکرد اصولگرایان خوب نبوده است ودولت منتخبشان نتوانسته رضایت مردم را کسب کندبه همین دلیل هم مردم از آنها روی گردان شده اند.
این عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس با انتقاد از تخریب اصلاح طلبان و بایکوت خبری" سید محمد خاتمی" از سوی مقامات قضایی و تهدید روزنامه های اصلاح طلب به دلیل پوشش اخبار مربوط به رئیس جمهور سابق کشورمان گفت:دولتی ها دارند از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می کنند در حالی که اصلاح طلبان را از هر گونه تریبونی محروم کرده اند.
سازدار تاکید کرد:آقای خاتمی حرف اکثریت جامعه را می زند وتنها کسی است که می تواند متبلور اندیشه اصلاح طلبی در کشور باشد.
این نماینده مجلس گفت:خاتمی رهبر اصلاحات و تبلور جریان اصلاح طلبی است و اظهارات ایشان با توجه به نیاز جامعه و حساب شده است که بهتر است مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد که دولت درانتخابات مجلس نهم دخالت کند متذکر شد: چشم دنیا به انتخابات ایران است و باید مراقب بود با دخالت هایی این چنین وسیله تبلیغ علیه نظام را فراهم نکرد.


 


ماشاءالله شمس‌الواعظین، نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات پیش از رفتن به اوین برای اجرای حکم ۱۶ ماه حبس تعزیری خود پیامی را خطاب به روزنامه نگاران صادر کرد و گفت: تنها اتهام او برای به زندان رفتن حرف زدن است.
به گزارش کلمه، در این پیام شمس الواعظین با اشاره به اینکه در ده سال اخیر برای بار پنجم به زندان می رود نوشته است: ما روزنامه نگاران باید خود را سپر بلای شهروندان بکنیم تا در تمامی امور از حق آزادی بیان برخوردار باشند. به زندان افکندن مدافعان آزادی بیان و اندیشه آخرین رفتاری است که در قرن بیست و یکم به نام پاره ای از کشور ها از جمله ایران ثبت شده است اما خرسندی من این است که این شیوه رفتار حکومت های یاد شده آخرین مقاومت های خود را تجربه می کند.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:
به همه همکارانم درهر کجای گیتی سلام می کنم و درود می فرستم
من برای مدتی در میان شما نخواهم بود، قرار است برای اجرای حکم ظالمانه زندان به زودی خود را به اوین معرفی کنم. این کمترین چیزی است که به گمان من برای حفظ استقلال روزنامه نگاران و حفظ موقعیت حرفه ای روزنامه نویسی در کشور باید به عنوان هزینه پرداخت کنیم. طی ۱۰ سال اخیر این پنجمین بار است که به زندان می روم به اتهام حرف زدن و نه چیز دیگر.
وقتی در یک سرزمین حرف زدن جرم تلقی می شود، معنای آن این است که اندیشیدن و فکر کردن نیز ضوابطی دارد البته از دیدگاه کسانی که برای حرف زدن شهروندان و روزنامه نگاران محدودیت ایجاد می کنند. ما روزنامه نگاران باید خود را سپر بلای شهروندان بکنیم تا در تمامی امور از حق آزادی بیان برخوردار باشند. به زندان افکندن مدافعان آزادی بیان و اندیشه آخرین رفتاری است که در قرن بیست و یکم به نام پاره ای از کشور ها از جمله ایران ثبت شده است اما خرسندی من این است که این شیوه رفتار حکومت های یاد شده آخرین مقاومت های خود را تجربه می کند.
من به همه همکاران گرامی ام به ویژه روزنامه نگارانی که در سایه این محدودیت ها و انبوده مشکلات در درون کشور مشغول فعالیت هستند این امید را می دهم که نابسامانی های موجود رو به پایان است حتی اگر بهای این ماجرا سنگین باشد.
به همه همکارانمان مجددا درود می فرستم و به آنها توصیه می کنم که با نگاهی سرشار از امید به آینده به فعالیت های خود ادامه دهند و از موانع موجود نهراسند.


 


درحالیکه فقر و گرانی و بیکاری و فاصله طبقاتی و ناامنی اقتصادی موجود در کشور، با آغاز طرح موسوم به «هدفمندی یارانه ها» شدت بیسابقه ای گرفته و مورد انتقاد کارشناسان، نمایندگان مجلس و برخی مراجع واقع شده، محمود احمدی نژاد با ادعای اینکه "وجود فقر در کشور عیب است"، مدعی شد "خوشبختانه با اجرای طرح یارانه ها و پرداخت نقدی کسی محتاج نان شب نیست."

به گزارش ایسنا، رئیس دولت روز دوشنبه طی سخنانی در استان گلستان گفت: هر کس با هر شعار و تابلویی بخواهد عزم ملت را در مسیر ساختن بر هم زند اگر نگوییم عنصر دشمن است حتما یک عقب مانده سیاسی به تمام معناست.
وی بدون اشاره به عملکرد دولت خود در تشدید بحران های اقتصادی ادعا کرد "وجود فقر در کشور عیب است و خوشبختانه با اجرای طرح یارانه ها و پرداخت نقدی کسی محتاج نان شب نیست."

وی با بیان اینکه همه منابع در کشور تامین است گفت: غنی ترین منابع در کشور وجود دارد و باید از این منابع استفاده بهینه کرد.

احمدی نژاد مدعی شد اگر ما دنبال اصلاح جهان نباشیم دیگران خود را بر ما تحمیل می کنند و اگر دنبال ایجاد نظام عادلانه نباشیم دیگران نظم ظالمانه شان را حاکم می کنند. البته ما نمی توانیم بگوییم درها را می بندیم و کاری به دنیا نداریم و این مسئله امری نشدنی است.

رئیس دولت بدون اشاره به وضعیت کشور گفت: ملت عقب افتاده و فقیر نمی تواند در جهان نقش آفرینی کند و کسی حرفش را گوش نمی دهند و در حال حاضر بیش از صد کشور از مجموع کشورهای جهان در مبادلات جهانی نقش ندارند.

گفتنی است وی ماه گذشته گفته بود "امروز می‌توان ادعا کرد که در تمام ایران حتی یک نفر وجود ندارد که محتاج نان شب باشد و به فضل الهی در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد که در سرتاسر ایران فقیری وجود ندارد


 


مدیرکل بازرسی و پاسخ‌گویی به شکایات استانداری کرمان اعلام کرد در سفر احمدی‌نژاد به کرمان، کرمانی‌ها یک میلیون نامه به احمدی‌نژاد نوشتند، استان کرمان دو میلیون جمعیت دارد.
به گزارش جهان، حجت الاسلام مصطفی‌پور محمدی در کرمانشاه در جمع خبرنگاران، ضمن انتقاد از جمع‌آوری نامه‌های مردمی در سفرهای استانی دولت، اظهارکرد: باید کارمندان ادارات به امور مردم رسیدگی کنند تا مردم مجبور نباشند برای انجام یک کار ساده به رییس‌جمهور نامه بنویسند. این امر نشان دهنده نظام اداری ناتوان کشور است.
وی به سبک و سیاق برخی دیگر از مدافعان قدیم دولت که این روزها از هر موضوعی برای نقد دولت استفاده می کنند، افزود: اگر دستگاه‌ها در خصوص پاسخ‌گویی به مطالبات مردم ناتوانند باید دستگاه‌ها را تقویت کنیم، اگر کارمندان برای رسیدگی به مشکلات ارباب رجوع بی‌انگیزه اند باید به آنها انگیزه بدهیم و اگر سیستم ناقص است باید آن را اصلاح کنیم تا مردم از مراجعه به دستگاه‌های اداری احساس رضایت کنند و مجبور نباشند برای کوچک‌ترین مشکلات خود به رییس‌جمهور نامه بنویسند.
لازم به یادآوری است که سفرهای استانی و نامه نگاری ها به رییس دولت تا سال گذشته از سوی حامیان دولت مورد تشویق و تحسین قرار می گرفت. اما همان طیف، هم اکنون که تصمیم به نقد احمدی نژاد گرفته اند، انتقادها و سخنانی را بیان می کنند که طی ۵ ساله گذشته از سوی برخی اصلاح طلبان و کارشناسان و نمایندگان گروه اقلیت مجلس بارها در نقد عملکرد دولت عنوان و از سوی حامیان دولت سرکوب شده و مسکوت ماند.


 


تعدادی از زندانیان کلینیک اهواز که در پی افشای وضعیت ناهنجار و فاجعه بار زندان کارون اهواز به این زندان اعزام شده بودند، مجددا به زندان کارون بازگشت داده شدند.

به گزارش خبرنگار کلمه، در حالی که پس از انتشار نامه تکان دهنده سید ضیا نبوی به محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره وضعیت غیرقانونی و ضد انسانی حاکم بر زندان کارون اهواز، این زندانی سیاسی به همراه تعدادی دیگر از زندانیان امنیتی و سیاسی کارون به زندانی با شرایط مطلوب تر در اهواز اعزام شده بودند، تعداد ۱۰ نفر از این زندانیان به کارون بازگشته و برخی اخبار و شایعات از بازگشت باقی زندانیان به این زندان سخت و جانفرسا حکایت دارد.

البته گزارش ها از احداث بندی جدید در کارون اهواز حکایت دارد اما هنوز این بند ساخته نشده و ۱۰ نفر بازگشت داده شده در همان وضعیت اسفبار سابق به سر می برند ضمن آنکه فضای کلی حاکم بر زندان کارون، امیدها برای آنکه احداث بند جدید، بهبود قابل ملاحظه ای در وضعیت اسفبار این زندان ایجاد کند را بسیار کمرنگ می کند.

این در حالی است که زندانیان زندان کلینیک اهواز و خانواده های آنها، از برخورد مسئولان این زندان به نیکی یاد کرده و امیدوارند این برخورد و بازخوردهای مثبت آن بر فضای دیگر زندان ها از جمله زندان کارون تاثیر مثبت گذاشته و شرایط بهبود یابد ولی تا زمان اعمال این تغییرات و از جمله بهبود امکانات داخل زندان کارون، بازگشت هر یک از این زندانیان موجب نگرانی بسیار این زندانیان و خانواده های آنهاست.

در حال حاضر و پس از بازگشت ۱۰ زندانی به کارون،حدود ۴۰ نفر دیگر در زندان کلینیک اهواز حضور دارند.


 


دادگاه رسیدگی به اتهامات مهران فرجی خبرنگار اجتماعی روزنامه شرق در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.
فرجی در این جلسه آخرین دفاعیات خود را ارائه کرد.
به گزارش جرس، این روزنامه نگار که سابقه فعالیت در خبرگزاری های ایسنا و ایلنا و روزنامه های کارگزاران، فرهنگ آشتی و اعتمادملی را دارد، هجدهم آذر سال گذشته در منزل پدرش در قزوین ازسوی ماموران امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.
او پس از دو ماه با سپردن قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی آزاد شد.‬
وی از اعضای فعال ستاد مهدی کروبی بود.


 


روزنامه جام جم نوشت:
۶ عضو یک باند شرارت که به اتهام آدم‌ربایی، آزار و اذیت یک زن جوان و سرقت اموالش تحت تعقیب پلیس‌ آگاهی ملارد بودند، دستگیر شدند.
بامداد جمعه ـ ۳۱ تیر ـ راننده‌ای هنگام عبور از یکی از محله‌های ملارد با مشاهده زنی که بی‌هوش کنار جوی آب افتاده بود به یاری او شتافت و موضوع را به پلیس خبر داد. با حضور ماموران در محل حادثه، زن بی‌هوش به بیمارستان منتقل و مداوای وی توسط پزشکان آغاز شد. با تشکیل پرونده قضایی در شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ملارد، تحقیقات پلیسی برای رازگشایی از این حادثه آغاز شد.
دام شیطانی ۶ مرد برای زن جوان
چند ساعت پس از حادثه، ماموران با حضور در بیمارستان و تحقیق از زن جوان متوجه شدند وی هنگام بازگشت به خانه‌اش، از سوی یک راننده ربوده شده و سپس در دام شیطانی او و ۵ مرد دیگر گرفتار شده است و متهمان اموال وی راهم سرقت کرده‌اند.
با اطلاعات به دست آمده از شاکی، چهر‌ه‌نگاری رایانه‌ای از مردان شرور صورت گرفت و مشخصات ۲ خودروی پراید نقره‌ای و سفید رنگ متهمان شرور در اختیار گشت‌های انتظامی قرار گرفت و در حالی که تحقیق در این باره ادامه داشت، یکی از خودروهای متهمان که بدون سرنشین رها شده بود، کشف و توقیف شد.
دستگیری نخستین مرد شرور
ماموران اداره آگاهی ملارد در مرحله بعدی با کمک زن شاکی موفق شدند، کسی‌که وی را مورد آزار و اذیت قرار داده بودند در میدان صیادشیرازی شناسایی و با هماهنگی قضایی یک مرد افغان را که در این محل ساکن بود دستگیر کنند. با انتقال مرد افغان به پلیس آگاهی، وی بازجویی شد و ادعا کرد ماموران او را اشتباه دستگیر کرده‌اند و با زن شاکی آشنایی ندارد. به این ترتیب زن جوان ـ شاکی ـ در مواجهه حضوری با مرد متهم و با شناسایی‌اش وی را به عنوان یکی از مردان آزارگر معرفی کرد.
با مشخص شدن این موضوع متهم دوباره بازجویی شد و اعتراف کرد زن جوان را مورد آزار و اذیت قرار داده است.
در پی اعتراف مرد افغان، جستجوها برای دستگیری دیگر اعضای فراری این باند ادامه داشت تا این که ماموران در بررسی از سامانه پلیس راهنمایی و رانندگی متوجه شدند خودروی به جا مانده از مردان شرور، متعلق به مردی است که در تهران زندگی می‌کند. بنابراین، با احضار مالک خودرو به پلیس آگاهی معلوم شد، وی خودرو را به یک معتاد کارتن خواب به نام آیدین فروخته است.
بنابراین با احتمال این که آیدین یکی از همان متهمان فراری است، پاتوق‌های احتمالی‌اش را تحت نظر قرار دادند و وی در تهران دستگیر شد. با انتقال متهم به پلیس آگاهی وی در مواجهه حضوری با شاکی و دیگر متهم پرونده به آزار و اذیت شاکی همراه ۴ همدستش اعتراف کرد.
اعتراف سرکرده باند
مرد شرور در اظهاراتش به پلیس گفت: چندبار به اتهام شرارت و خرید و فروش موادمخدر دستگیر و روانه زندان شده‌ام. چندی پیش با آزادی از زندان دوباره به یک کمپ ترک اعتیاد رفتم و همان‌جا ۴ نفر از دوستانم را که به کمپ رفت و آمد داشتند، دیدم.
چند شب پیش از حادثه طبق توافق با همدستانم قرار شد زنی را ربوده و پس از آزار و اذیت از خانواده‌اش اخاذی کنیم. به این ترتیب شب حادثه زن جوان ـ شاکی ـ را به عنوان مسافر دربستی از میدان گل‌های شهر سوار کردم و در میانه راه قصد ربودن وی را داشتم که با تغییر مسیرم او متوجه شد و با شکستن شیشه خودرو خود را بیرون انداخت و فرار کرد.
سرکرده باند با اشاره به شب حادثه گفت: در همین موقع با دوستانم تماس گرفته و آنها که در همان حوالی بودند، زن نجات یافته را تعقیب و با سد راهش او را بار دیگر ربوده و با انتقال به بیابان‌های شهر مورد آزار و اذیت قرار دادیم.
پس از سرقت پول، طلا و گوشی تلفن همراه با انتقال زن ربوده شده به یک کانکس که مقابل باغ متروکه منتهی به یک کارگاه مبل‌سازی بود، وی را در اختیار دیگر همدستانم و یک مرد افغان گذاشته و آنها نیز او را مورد آزار و اذیت قرار دادند.
در پی اعتراف تکان‌دهنده سرکرده باند که یک جوان ۲۵ ساله است، ۲ نفر از همدستانش در اندیشه و ۲ نفر دیگر در تهران شناسایی و دستگیر شدند و به همدستی دیگر متهمان در آزار و اذیت شاکی اعتراف کردند.
بنابر این گزارش، اعضای این باند مخوف که همگی ۲۰ تا ۲۵ ساله‌اند، با قرار بازداشت موقت از سوی بازپرس مسلمی، رئیس شعبه اول دادسرای ملارد روانه زندان شدند. تحقیقات تکمیلی از آنها ادامه دارد.


 


یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، آمارهای ارائه شده از سوی دولت در زمینه روند خصوصی سازی در کشور را غیر واقعی خواند و گفت: اعداد و ارقام کاملا مشخص و گویای عملکرد دولت بر این زمینه می‌باشد. لذا نیازی به توجیه و تفسیر نیست.
محمدرضا خباز در پاسخ به ادعای برخی مسئولان دولتی مبنی بر کسب موفقیت ۷۵درصدی در زمینه خصوصی سازی و نیز تعارض این موضوع با آمار ارائه شده از سوی مجلس، به ایلنا گفت: اعداد و ارقام کاملا مشخص و گویای عملکرد دولت بر این زمینه می‌باشد. لذا نیازی به توجیه و تفسیر نیست.
نماینده کاشمر ادامه داد: دولت در سال ۸۸ موظف شد تا درآمد ۱۲۵۰ میلیارد تومانی از طریق واگذاری‌ها به بخش خصوصی کسب می‌کند را به حساب وزارت تعاون واریز کند این در حالی است که تنها ۲۰ میلیارد تومان به این حساب واریز شد.
خباز افزود: در سال ۸۹ نیز مقرر شد تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان به تعاون پرداخت شود که از این رقم نیز تنها ۵۰ میلیارد تومان محقق شود، لذا دیگر نیازی به بحث استدلال و یا توجیه و تفسیر در این باره نداریم.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: پس از ابلاغ سیاستهای کلی اصل ۴۴ و تصویب قوانینی در خصوص واگذاری تصدیگری‌ها به بخش خصوصی، مجلس به این نتیجه رسید که برای نخستین بار کمیسیونی تحت عنوان اصل ۴۴ را تشکیل دهد.
وی ادامه داد: کمیسیون مذکور به پیشنهاد بنده تشکیل شد و تاکنون سه گزارش ارائه داده است که در هر یک کم تحرکی دولت در این رابطه به چشم می‌خورد.به هر با حال حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود.
خباز تصریح کرد: دولت به جای تغییر دادن صورت مسئله به دنبال راهی برای حل آن باشد.


 


وزیر اسبق کشاورزی می‌گوید: «کشاورزی در حال موت است، صندوق‌های بازنشستگی یکی پس از دیگری در حال ورشکستگی هستند و روز به روز وضع اقتصادی بد‌تر می‌شود.»
عیسی کلانتری در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد افزوده است: «دولت با افزایش درآمدهای ریالی خودش از محل صرفه‌جویی یارانه‌ها، از پس هزینه‌هایش برنمی‌آید و این درآمد‌ها و دلارهای نفتی است که به جای سرمایه‌گذاری، هزینه جاری می‌شود.»
به گفته وی «مشکل همین است. نفت نباید هزینه جاری شود و به این ترتیب کارهای عمرانی، زیربنایی و توسعه‌یی متوقف می‌شود.»
کلانتری درباره وضعیت کشاورزی کشور نیز گفته است: «کشاورزی حال و روز خوبی ندارد. کشاورزان دوران سختی را می‌گذرانند. دولت در رسیدن به اهداف برنامه کشاورزی در طول برنامه چهارم شکست خورده است.»
وزیر پیشین کشاورزی ادامه داده است: «آمار و ارقامی که وزارت جهاد کشاورزی منتشر کرده رشد بخش کشاورزی را ۴/۱درصد در طول برنامه اعلام کرده است که البته هدف‌گذاری‌ها در برنامه چهارم ۵/۶درصد اعلام شده بود و این یعنی دولت دهم به حدود کمتر از ۲۰درصد از اهداف برنامه چهارم دست یافته است. این رشد پایین‌ترین رشد در طول صد سال گذشته کشاورزی کشور بوده است.»
به گفته وی «در حال حاضر دلارهای نفتی به جای سرمایه‌گذاری، صرف امور جاری می‌شود و اگر همینطور ادامه پیدا کند در آینده شاهد تعطیلی تدریجی بخش کشاورزی خواهیم بود. یعنی واردات جایگزین تولید می‌شود. به جای اینکه در داخل تولید کنیم، واردات ارزان را وارد می‌کنیم.»
کلانتری تاکید کرده است: «کشاورز از پس هزینه سرمایه‌گذاری برنمی‌آید. وقتی کشاورزی کشور مستهلک شده است، قیمت تمام شده بالاست. وقتی قیمت تمام‌شده بالاست، قیمت همسایه ارزان‌تر است، واردات افزایش خواهد یافت. نمی‌شود دور کشور دیوار آهنی کشید.»


 



با اوج گیری اختلافات بین سه قوه، رهبر جمهوری اسلامی با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی، برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه را تشکیل داده‌ است.

به گزارش ایسنا، آیت الله خامنه ای طی حکمی محمود هاشمی شاهرودی، رئیس سابق قوه قضائیه را به ریاست این هیات منصوب کرده و قرار است این هیات به منظور بررسی و ارائه نظرات مشورتی در موارد حل اختلاف و تنظیم روابط سه قوه (مجریه، مقننه و قضائیه) فعالیت کند.
محمود هاشمی شاهرودی هم اکنون عضو شورای نگهبان و نماینده مجلس خبرگان رهبری است.

رهبر جمهوری اسلامی هدف این هیات را "بررسی و ارائه نظرات مشورتی در موارد حل اختلاف و تنظیم روابط سه قوه" اعلام کرده و در حکم خود آورده است: "مسئولان عالی نظام خود در تعامل با یکدیگر، روابط قوا را به نحو مطلوب تنظیم و اختلافات احتمالی را رفع کنند و کمال همکاری را با هیات مذکور به عمل آورند."
در حکم رهبری همچنین محمد حسن ابوترابی، مرتضی نبوی، عباسعلی کدخدایی و صمد موسوی خوشدل به عنوان اعضای این هیات برای یک دوره پنج ساله انتخاب شده‌اند.

این برای نخسیتن بار است که چنین هیاتی برای حل اختلافات بین نهاد‌ها جمهوری اسلامی تشکیل می‌شود.

گفتنی است ساختار جمهوری اسلامی مشخص کرده بود که نهادهایی مانند مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان حرف نهایی را در حل اختلاف نظر‌ها مطرح کنند.

برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی


 



سازمان ملل گزارش داد
در پی شدت یابی درگیری های خونین میان گروه چریکی پژاک و نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی در مرزهای غرب و شمال غرب ایران، کميته بين المللی صليب سرخ اعلام کرد که در نتيجه این درگيری ها، صدها نفر از مردم روستاهای کردستان عراق آواره شده اند.

همزمان وزير امور خارجه جمهوری اسلامی از ارائه مستندات تهران به آلمان مبنی بر "تروريست بودن" گروه پژاک خبر داد و رسانه های حکومتی ایران نیز روز دوشنبه سوم مرداد ماه اعلام کردند که در پي عمليات غافلگيرانه سپاه بزرگ ترين مقر پژاک در سردشت منهدم شده است.

رادیو اروپای آزاد اعلام کرده است که طبق گزارش کميته بين المللی صليب سرخ، به دلیل آوارگی مردمی که بر اثر گلوله باران مناطق کردنشین عراق آواره شده اند، برای بيش از ۸۰۰ نفر آنان کمک های انسان دوستانه ارسال شده است.
در اين بيانيه آمده است: "کسانی که آواره شده اند تمام مايملک خود را جا گذاشته اند و اکنون زير سرپناه های موقت، چادر يا در خانه های پر جمعيت بستگان يا دوستان خود به سر می برند و تعداد کمی از آنها قادر به تامين مسکن اوليه برای اقامت خود هستند و به همین جهت برای گروهی از آوارگان، مواد اوليه مورد نياز از جمله تختخواب، وسايل پلاستيکی و دستگاه های تصفيه آب فرستاده شده است."

همزمان سازمان بين المللی مهاجرت نیز طی بیانیه ای آورده است "خانواده های آواره ناچار شده اند که برای فرار از آتشباری توپخانه بر روی روستاهايشان خانه های خود را ترک کرده و به اردوگاهی در کيلومترها دورتر بروند."

گفتنی است در ادامه درگیری های میان پژاک و سپاه پاسداران که اواخر هفته گذشته منجر به کشته شدن جمعی از فرماندهان ارشد سپاه و پرسنل این نیرو شد، از روز شنبه اول مرداد ماه، تهاجم وسيعی از سوی نیروهای سپاه به پايگاه های گروه پژاک- در خاک کردستان عراق (از جمله کوههای قندیل) آغاز شده، که مجددا گروهی از دو طرف کشته شده اند.

مسئولین اقلیم کردستان طی هفته های اخیر نسبت به تداوم گلوله باران مناطق آن اقلیم به سپاه پاسداران هشدار داده بودند، که مقامات سپاه نیز، از واگذاری مناطقی در شمال عراق به گروه پژاک سخن گفته و هشدار متقابل داده بودند.

باشگاه خبرنگاران امروز دوشنبه سوم مرداد ماه گزارش داده است که سرهنگ دلاور رنجبرزاده فرمانده سپاه سردشت با بیان اینکه بزرگترین مقر نیروهای پژاک در پنجاه کیلومتری شهر سردشت در نقطه صفر مرزی قرار دارد، از کشته شدن جانشین فرماندهی این مقر خبر داده و گفته است نیروهای سپاه در درگیری با پژاک در منطقه میرآباد بخش وزینه سردشت، تا نقطه صفر مرزی تسلط کامل پیدا کرده اند و درپی انجام این عملیات درگیری شدیدی نیز بین نیروهای سپاه و اعضای پژاک در منطقه مرزی آلواتان سردشت صورت گرفت که طی آن ده ها نفر کشته زخمی و اسیر شدند.

طی دو روز اخیر علی اکبر صالحی، وزير خارجه جمهوری اسلامی، اعلام کرده است که برخورد با گروه پژاک حق ماست و طی تماس با وزير امور خارجه آلمان، درباره این گروه و اينکه "اين گروه آسيب های فراوانی به ما زده و می زند"، توضیحاتی داده ایم و البته از آلمان دور از انتظار است فردی که خود را رييس اين گروه (عبدالرحمان حاجی احمدی) می خواند را در کشورش آزاد بگذارد که بيانيه صادر کند و اقدامات گروه خود را تشريح کند."

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی افزود "وزير امور خارجه آلمان خواستار ارائه مدارک ما مبنی بر "تروريست بودن" پژاک شده است و "ما هم به دنبال ارائه اسناد محکم در اين زمينه هستيم تا چنين افرادی که دستشان به خون مردم آلوده است، در آلمان آزادانه به فعاليت های خود نپردازند."

رسانه های خبری گزارش داده بودند که عبدالرحمان حاجی احمدی، رهبر گروه پژاک که در آلمان به سر می برد، اسفند سال ۱۳۸۸ از سوی پليس این کشور بازداشت شد و علیرغم تلاش و درخواست جمهوری اسلامی برای تحویل و یا محاکمه وی، پس از چند روز از زندان آزاد شد.

گروه پژاک در زمان دولت جورج بوش، جزو لیست سازمانهای تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته بود.


 


یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از بررسی پرونده 'تبلیغات' آژانس‌های مسافرتی برای 'بیگانگان' در کمیسیون متبوعش خبر داد و از تبلیغ جاذبه‌های گردشگری بیگانگان توسط آژانس‌ها انتقاد کرد.
به گزارش فارس، غلامرضا اسدالهی نماینده مردم تربت جام و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به تشکیل پرونده برای برخی آژانس‌های مسافرتی گفت: در کشور ما برخی مسائل خیلی برای مردم قابل پذیرش نیست، از جمله اقداماتی که برخی آژانس‌های مسافرتی انجام می‌دهند.
وی افزود: برخی آژانس‌های مسافرتی برای برخی کشورهای بیگانه تبلیغات انجام داده و تعدادی از مردم کشورمان را علیرغم وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان به خارج از کشور اعزام می‌کنند؛ این در حالی است که آنها می‌توانند بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشورمان را برنامه‌ریزی کرده و تورهایی برای این مسئله مهیا کنند.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: به طور کل هم آنچه که آژانس‌های مسافرتی در رابطه با برنامه‌های تورهای مسافرتی خود به مردم وعده می‌دهند، منطبق با آنچه که گردشگران ایرانی در خارج از کشور مشاهده می‌کنند، نیست.
اسدالهی ادامه داد: در مورد امکانات رفاهی، غذا و مکان‌های تفریحی هم نوعاً افرادی که هزینه کرده و با این تورها به مسافرت و تفریح در خارج از کشور رفته‌اند، پس از بازگشت به وطن از این آژانس‌های مسافرتی گله‌مند بوده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا از مدت‌ها قبل شکوائیه‌هایی در این رابطه در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شده و پرونده‌های این شکوائیه‌ها نیز هم اکنون در کمیسیون در حال بررسی است.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: کمیسیون به دنبال این است که آژانس‌های مسافرتی بیشتر روی قابلیت‌های گردشگری کشورمان فعالیت کنند؛ کشورمان به لحاظ جاذبه‌های گردشگری جزء ۱۰ کشور برتر جهان است و آژانس‌های مسافرتی می‌توانند روی جاذبه‌های گردشگری کشورمان برنامه‌ریزی کنند.
اسدالهی اضافه کرد: آژانس‌های مسافرتی اگر روی کشورهای دیگری هم تبلیغ می‌کنند، باید به اندازه همان کشورها و آنچه که دارند،‌ تبلیغات انجام دهند و باید به وعده‌هایی که به مسافران قبل از انجام سفر می‌دهند، از همه لحاظ پایبند باشند.
وی در پایان خواستار ساماندهی آژانس‌های مسافرتی ساماندهی و درجه‌بندی آژانس‌ها نسبت به نوع خدماتی که می‌دهند، شد


 


مدیر عامل اتحادیه‌ تعاونی‌های سهام عدالت استان تهران خبر داد که پرداخت نشدن سود سهام عدالت وارد سومین سال خود شده است.
به گزارش کلمه، آخرین باری که سود به دارندگان سهام عدالت پرداخت شد، قبل از انتخابات ریاست جمهوری دهم بود. مجلس هم چندی پیش اعلام کرد که احمدی نژاد آن پول را به طور غیر قانونی و از محل دیگری در بودجه پرداخت کرده است.
علی حسینی مدیر عامل اتحادیه‌ تعاونی‌های سهام عدالت استان تهران در گفت و گو با فارس خبر داد: در حال حاضر سود فعالیت سه سال اخیر شرکت‌های مورد واگذاری در قالب سهام عدالت به سهامداران پرداخت نشده و در این باره تعیین تکلیف شفافی هم صورت نگرفته است.
وی افزود: تا زمانی که سهم دولت از محل شرکت‌های مورد واگذاری در قالب رد دیون به سهام عدالت تأمین نشود، نمی‌توان امیدوار به پرداخت به هنگام سود سهام عدالت بود.
حسینی در خصوص چرایی عدم پرداخت سود سهام عدالت سال‌های ۸۷ تا به امروز، ادعا کرد: مطابق مصوبه مجلس دولت می‌تواند تا زمان مستهلک کردن کامل سهم خود از محل منابع مورد واگذاری در قالب سهام عدالت هیچ سودی را به مردم پرداخت نکند.


 


نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: روستاهای استان سیستان بلوچستان آب شرب بهداشتی ندارند و این امر مشکلات فراوانی برای شهروندان بلوچ بوجود آورده است.
به گزارش خانه ملت، محمد قیوم دهقانی در رابطه با غیر بهداشتی بودن آب شرب مردم روستاهای استان سیستان و بلوچستان گفت: شیوع بیماری‌های واگیردار نظیر مالاریا در میان مردم روستا در حال گسترش است.
وی افزود: با توجه به اینکه ۵۰ درصد روستاهای استان سیستان بلو چستان آب شرب بهداشتی ندارند و همچنین آبرسانی به روستاها به نحوی مطلوب صورت نمی‌گیرد مردم منطقه چاره‌‌ای جز مهاجرت به شهر ندارند.
دهقانی اظهار کرد: دولت می‌تواند با یک برنامه‌ریزی کار آمد و اصولی مشکلات کمبود آب شرب مردم روستاهای استان سیستان و بلوچستان را برطرف کند.


 



با وجود اعلام ممنوعیت واردات میوه در فصل برداشت و عدم ارایه مجوز به میوه های لوکس، سیبهای سبز شیلی و هلوهای ترکیه‌ای در خرده فروشی های تهران خودنمایی می‌کنند.
به گزارش مهر، با وجودی که قیمت انواع میوه داخلی به دلیل فراوانی میوه ها با کاهش مواجه شده است و براساس قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی واردات محصولات کشاورزی در زمان برداشت ممنوع است، اما انبوهی از میوه‌های وارداتی در اغلب خرده فروشی مشاهده می شود که جایگزین میوه های داخلی شده اند.
این درحالی است که با شروع فصل تابستان انواع میوه های داخلی با تنوع فراوان در بخشهای مختلف کشور تولید شده و به بازار عرضه می شوند که در ۲ سال اخیر وفور برخی از میوه ها سبب شد که بازار میوه داخلی روزهای ارزانی را سپری کند و به جز خرده فروشی ها بخشی از میوه ها هم از سوی دستفروش ها به فروش برسد.
البته وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و ارایه مجوز واردات محصولات کشاورزی، واردات برخی از محصولات مانند سیب فرانسوی و سیر چینی و بادام آمریکایی و دیگر محصولات غیرضروری را به طور کلی ممنوع اعلام کرده است اما ظاهرا واردکنندگان بدون هیچ مشکلی می توانند انواع میوه های خارجی را در فصل برداشت به کشور وارد کنند.
انواع میوه ها مانند سیب، هلو و پرتقال از کشور شیلی و ترکیه به کشور وارد می شوند و در تمامی خرده فروشی ها به عرضه می رسند درحالی که هنوز منبع مجوز و ثبت سفارش این میوه ها مشخص نیست و وزارت جهاد کشاورزی هرگونه ارایه مجوز برای واردات میوه را تکذیب می کند و وزارت بازرگانی هم ثبت سفارش های موجود در این وزارتخانه را براساس مجوزهای جهاد کشاورزی می داند.
واردات میوه از سوی ۶۰ نفر
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران درباره این موضوع که شما اعلام کردید که بازار میوه های وارداتی کساد شده است اما هنوز هم در خرده فروشی ها میوه های خارجی وجود دارند، گفت: واردات میوه در گذشته برعهده ۴ نفر بود اما الان ۶۰ نفر در این امر دخالت دارند که بخشی از آنها را دلالان درمیدان میوه و تره بار تشکیل می دهند.
حسین مهاجران افزود: این افراد همگی دارای کارت بازرگانی بوده و در چند سال اخیر به بازار میوه وارد شده اند؛ بنابراین نه تنها شناختی از بازار ندارند و غیر بومی به شمار می روند بلکه فقط به دنبال واردات و کسب درآمد هستند.
وی همچنین از نحوه بازار رسانی و بسته بندی میوه های داخلی انتقاد کرد و گفت: میوه های خارجی به شکل خالص به فروش می رود در حالیکه میوه های ایرانی در بسته بندی های نامناسب و با وزن زیاد عرضه می شود بنابراین فروشندگان به خرید میوه های خارجی تمایل دارند.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در پاسخ به این سوال که به هر ترتیب واردات میوه به کشور ممنوع است، گفت: باید به دنبال این بود که چرا با وجود میوه های داخلی بازهم میوه وارد میشود.
مهاجران قیمت هرکیلوگرم هلو ترکیه ای را بین ۴۵۰۰ تا ۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: سیب های سبز شیلی هم از ۴۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم شروع شدند و الان به ۲۲۰۰ تومان رسیده اند.


 


با گذشت دو روز از ادای سوگند اعضای کابینه جدید مصر در برابر حسین طنطاوی، فرمانده کل نیروهای مسلح و رهبر موقت آن کشور، معترضین برای اولین بار پس از سرنگونی حسنی مبارک از مصدر قدرت، آشکارا در اعتراض به شورای نظامی، دست به تظاهرات زده‌ و طی روزهای گذشته، به سمت مقر شورای نظامی، که در داخل ساختمان وزارت دفاع مصر قرار دارد، راه پیمایی کرده‌اند.
به گزارش جرس به نقل از خبرگزاری فرانسه، معترضان مصری نسبت به این دومین تغییرات صورت گرفته در دولت گذار، با اینکه بیش از نیمی از اعضای کابینه تغییر یافته اند، همچنان اعتراض داشته و طی تجمعات هفته های گذشته تاکید کرده بودند که اینگونه ترمیم های کابینه، برای جلب رضایت آنها کافی نیست.
معترضان و مخالفانی که همچنان در میدان «تحریر» قاهره تجمع کرده و فعال هستند، خواهان کناره‌گیری تمام مقاماتی بودند به نوعی با رژیم حسنی مبارک در رابطه بوده‌اند و همزمان محاکمه علنی حسنی مبارک و فرزندان وی را نیز خواستار شده اند.
بر اساس این گزارش، در جریان اعتراضات مردمی، شنبه شب (۲۳ ژوئیه) در میدان تحریر در مرکز قاهره، صدها تن تجمع کرده و روز یکشنبه نیز گروه زیادی به آنها پیوسته بودند .
وزیر بهداشت مصر گفته است که روز شنبه، حدود ۳۰۸ نفر در راه پیمایی تظاهرکنندگانی که به سمت مقر شورای نظامی (شورای انتقالی حاکم در مصر) در حرکت بودند، مجروح شدند.
محمد البرادعی، برنده جایزه صلح نوبل، خواهان پایان بکارگیری خشونت علیه تظاهرات صلح آمیز شده است.
در طی دو روز گذشته، معترضان به سمت مقر شورای نظامی، که در داخل ساختمان وزارت دفاع مصر قرار دارد، راه پیمایی کرده‌اند.
بر اساس گزارش مذکور، معترضان علاوه بر موانع رسمی که عمدتا توسط ارتش در مسیر آنها قرار داده شده بود، با لباس شخصی هایی روبرو شدند که به سمت آنها سنگ و بمب آتش زا پرتاب می کردند و در حالیکه چوب و چاقو به دست داشتند به داخل جمعیت معترضینِ هجوم می بردند.
به گفته خبرنگاران، این نحوه مقابله با ناراضیان، یادآور روش‌هایی است که حکومت حسنی مبارک از آن استفاده می‌کرد، هرچند که مقام‌های نظامی از مردم محلی تشکر کرده و اقدامات آنها را تلاش برای محافظت از محل زندگیشان توصیف کرده‌اند.
یکی از سخنگویان نظامی مصر تاکید کرده است که ارتش در مقابله با تظاهرکنندگان، از خود خویشتن‌داری نشان داده است. اما محمد البرادعی، که تصور می شود برنده انتخابات آینده ریاست جمهوری مصر شود، از شورای نظامی حاکم خواسته است که مانع از اعمال رفتارهای خشونت بار علیه تظاهرکنندگان صلح طلب شود.
گفتنی است طی هفته های اخیر، بسیاری از معترضان مصری در شهرهای قاهره، اسکندریه و سوئز، بار دیگر هزاران نفر به خیابان رفته و علیه دولت موقت که زیر رهبری نظامیان است، شعار دادند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته