-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ تیر ۳۱, جمعه

Latest News from Koocheh for 07/22/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



روز جمعه، 22 ژوئیه، بر اثر انفجار یک بمب در نزدیکی ساختمان مرکزی دولت در شهر اسلو، پایتخت نروژ، دست‌کم دو تن کشته و تعدادی نیز زخمی شده‌اند. بر اثر این انفجار دفتر ینس استولتنبرگ، نخست وزیر نروژ و ساختمان برخی دیگر از مقامات آسیب دیده است.

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.


 


خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، 22 ژوئیه، بر اثر انفجار یک بمب در نزدیکی ساختمان مرکزی دولت در شهر اسلو، پایتخت نروژ، دست‌کم دو تن کشته و تعدادی نیز زخمی شده‌اند.

به گزارش الجزیره، بر اثر این انفجار دفتر ینس استولتنبرگ، نخست وزیر نروژ و ساختمان برخی دیگر مقامات از جمله وزیر نفت آسیب دیده است.

کامیلا رایست، یکی از سخن‌گویان دولت اعلام کرد که شخص نخست وزیر سالم بوده و آسیبی ندیده است.

این انفجار که در ساعت 15:20 به وقت محلی روی داد دو کشته و چندین مجروح به جای گذاشت.

به نقل از گزارش‌گر رویترز، دست کم 15 نفر زخمی شده‌اند.

تصاویر مخابره شده از این انفجار نشان می‌دهد که شیشه‌های ساختمان‌ها شکسته و به خیابان ریخته شده است.

به گزارش ان‌آر‌کی، همه راه‌ها به مرکز شهر اسلو بسته است.

 لازم به اشاره است هیچ گروهی تاکنون مسوولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

پلیس هشدار داد احتمال وقوع انفجارهای دیگر وجود دارد.

از سویی دیگر دقایقی پس از انفجار بمب در اسلو پایتخت نروژ، در حادثه دیگری در جنوب اسلو، پنج نفر بر اثر تیراندازی یک فرد ناشناس کشته شدند‌.

طبق گزارش‌ها فرد حمله‌کننده که یونیفرم پلیس بر تن داشت با اسلحه به سوی جوانانی که در یک همایش حزبی شرکت کرده بودند آتش گشود‌.

این گردهمایی متعلق به جوانان حزب کارگر، حزب نخست‌وزیر نروژ، بوده است.

برپایه آخرین گزارش‌ها پلیس به این منطقه یگان‌های ضدترور اعزام کرده است و یک نفر در همین ارتباط بازداشت شده است.


 


شراره سعیدی / رادیو کوچه

واژه‌‌ای آشنا به نام فاحشه را می‌‌شناسید؟ واژه‌‌ای که تنها برای زنان به کار می‌‌رود، نظامی را که تمامی زنان را بالقوه فاحشه می‌‌داند را نیز که حتمن به جا می‌‌آورید؟ البته حکومت فعلی تعاریف جدیدی نیز در کنار این مفهم کلی ارایه می‌‌دهد که بسیار جالب است، این نظام دینی ترفندهایی برای مهار این عوامل ذاتن مقصر در فحشا نیز دارد، روش‌‌هایی عجاب‌‌انگیز و بهت‌‌آور، تنها برای یک‌‌سوی ماجرای گسترده فحشا، زنانی که باید از انظار عمومی حذف و در پستوهای شخصی مشغول به فاحشگی جنسی باشند.

به سخنان آقای خمینی در مورد جلوگیری از فحشا توجه کنید: ما مى‌‌خواهیم مملکت را حفظ کنیم. حفظ مملکت به آزادى که شما می‌‌گویید نیست. این آزادى مملکت را، بر باد می‌‌دهد. این آزادى که شما می‌‌خواهید آزادى دیکته شده است، براى این‌‌که مملکت را ببلعند و جوانى ما نداشته باشیم جواب بدهد. چنان‌‌چه دیدیم که عمل کردند و چه شد، چه مصیبت‌‌هایى به مملکت ما وارد شد، براى این‌‌که جوان‌‌هاى ما را به فساد کشیده بودند. ما می‌‌خواهیم جوانان‌‌مان را از چوب وافور رها کنیم، مسلسل دست آن‌‌ها بدهیم. ما می‌‌خواهیم جوانان‌‌مان را از وافور رها کنیم و به میدان جنگ ببریم. شما می‌‌خواهید که ما آزاد بگذاریم تا جوانان ما فاسد بشوند، و اربابان شما بهره بردارند… بله، ما مرتجع هستیم، شما روشن‌‌فکر هستید. شما روشن‌‌فکرها می‌‌خواهید که ما به هزار و چهارصد سال قبل برنگردیم. شما می‌‌ترسید که اگر ما جوانان را مثل هزار و چهارصد سال قبل تربیت کنیم که با جمعیت کم دو امپراتورى بزرگ را به باد داد. ما مرتجع هستیم، شمایى که می‌‌خواهید جوانان ما را به تعلیمات غربى بکشید، نه آن تعلیماتى که خودشان دارند، آن تعلیماتى که براى ممالک استعمارى دارند، شما روشن‌‌فکر هستید، شما که آزادى می‌‌خواهید، آزادى همه چیز، آزادى فحشا، همه آزادی‌‌ها را می‌‌خواهید، شما روشن‌‌فکر هستید، آزادى که جوان‌‌هاى ما را فاسد کند، آزادى که راه را براى مستکبرین باز کند، آزادى که ملت ما را تا آخر به بند بکشد. شما این آزادى را می‌‌خواهید، و این دیکته-اى است که از خارج به شما شده است… شما حدود آزادى را، براى آن چیزى قائل نیستید. شما بى-بند و بارى را آزادى مى‌‌دانید. شما فساد اخلاق را آزادى می‌‌دانید. شما فحشا را آزادى می‌‌دانید. ما شما را آزاد گذاشتیم و خودتان را به فحشا کشیدید، به بدتر از فحشا کشیدید، آبروى خودتان را بردید پیش ملت. ما شما را آزاد گذاشتیم، و قلم‌‌هاى مسموم شما توطئه‌‌گران، مملکت ما را می‌‌خواست به باد بدهد، با اسم دمکراتى، با اسم آزادی‌‌خواهى، با اسم روشن‌‌فکرى، با اسم‌‌هاى مختلف. آن‌‌هایى که جنایت‌‌کاران را قصاص می‌‌کنند برای‌‌شان «نوحه» می‌‌گیرند؟! ما که می‌‌خواهیم مملکت خودمان را از دست جنایت‌‌کاران، از دست خیانت‌‌کاران، از دست چپاول‌‌گران، نجات بدهیم، ما سلب آزادى کردیم! البته آزادى که منتهى بشود به فساد، آزادیى که منتهى بشود به تباهى ملت، به تباهى کشور، آن آزادى را نمی‌‌توانیم بدهیم.

ما مى‌‌خواهیم مملکت را حفظ کنیم. حفظ مملکت به آزادى که شما می‌‌گویید نیست. این آزادى مملکت را، بر باد می‌‌دهد. این آزادى که شما می‌‌خواهید آزادى دیکته شده است، براى این‌‌که مملکت را ببلعند و جوانى ما نداشته باشیم جواب بدهد

زمان ثابت کرد پرنسیب جمهوری اسلامی پس از گذشت سال‌‌هایی طولانی دقیقن در حدود همین سخن‌‌رانی بوده است، نظام هرگز حتی در زمان اصلاح‌‌طلبان هم از این قاعده کلی خارج نشد، مبنا بر حصر برای کنترل بود، رفتاری که خارج از چارچوب‌‌های واقعی دینی حاکم نیست، چگونه می‌‌توان انتظار داشت که نظام اسلامی خارج از تعاریف مشخص و واضح مواضعی دیگر داشته باشد، حکومتی  که الهام‌‌بخشش چنین روایاتیست:

پیامبر اسلام: «زنان در خانه به جایی که بر کوچه و بازار اشراف داشته باشند نروند، چرا که نگاه مردان به آن‌‌ها خیره می‌شود. به آنان سوره نور را بیاموزید چون در این سوره از تحریم و عقوبت زنا و نیز از اجتناب نگاه به نامحرم سخن به میان آمده است».

پیامبر اسلام: «هر زنی که خود را معطر و خوش‌‌بو کند «عطر بزند» و سپس از خانه خارج شود، هم-واره مورد لعنت خدا و ملائکه خواهد گرفت، تا وقتی که به خانه برگردد، هرچند برگشت‌‌اش به خانه طول بکشد.»

پیامبر اسلام:«در آخر الزمان، مردانی پیدا می‌‌شوند که زنان‌‌شان در عین لباس پوشیدن لخت و عور هستند و بر سرشان چیزی همانند کوهان اشتران لاغر است، آن‌‌ها عطر بهشت را نمی‌‌شنوند، آن‌‌ها را لعنت کنید که آن‌‌ها از رحمت خدا به دور هستند.»

فاطمه زهرا به اسما‌ گفت :«چه بد است این تخته‌هایی که بدن مرده را برای تشییع جنازه روی آن می‌گذارند، زیرا وقتی زنی را روی آن قرار می دهند و پارچه‌‌ای بر بدنش می‌‌کشند، حجم بدن او معلوم است. اسماء گفت: من که در حبشه بودم ، می‌دیدم مردم آن‌‌جا تابوتی از چوب درست می‌کردند و مرده را داخل آن می‌گذاشتند. سپس اسما با چوب خرما تابوتی لبه‌دار درست کرد و به فاطمه نشان داد. فاطمه بسیار خوشحال شد و گفت: این خیلی خوب است. وقتی مرده را داخل آن قرار دهند و پارچه‌ای روی آن بکشند، دیگر معلوم نمی‌شود مرده، مرد است یا زن . و گقت :پس از مرگم، مرا در همین تابوت بگذارید.»

تمامی این روایات حکایت از استراتژی منسجم و صاحب سبکی دارد که در آن مردان کنترل کننده جنس ضعیف‌‌اند و زن‌‌ها تنها در صورتی که به صورت کاملن نامرئی «حتا پس از مرگ» درآیند، فحشا و فساد ریشه‌‌کن می‌‌شود و آن‌‌ها دل‌‌شان آرام می‌‌گیرد، شاید این قاعده از آن‌‌جا اتخاذ شده است که اسلام نمی‌‌توانست برای کنترل مردان که در ایام پیشین به علت قدرت فیزیکی دارای برتری بوده‌‌اند روشی اتخاذ نماید، از این رو نیروی خود را متمرکز بر زنان قرار داد و به این‌‌گونه هم موجبات رنجش مردان را فراهم ننمود و حتی به علت آزادی‌‌های جنسی متنوع و فراوان توانست آن‌‌ها را در صف مروجان دین‌‌اش قرار دهد و هم شان نیمی از جامعه را که حداقل نیروهای اثرگذار بر مردان بودند را به حدی پایین بیاورد که به بردگان جنسی مبدل شده و جز لوازم سکسی بودن کاربرد دیگری برای‌‌شان نتوان تصور کرد، به این آیه قرآن توجه کنید:

هر جا که خود سکونت گزیدید آن‌‌ها را نیز به قدر توانایی خود مسکن دهید به آنان ضرر نزنید تا بر آن‌‌ها تنگ آید و اگر آبستن بودند نفقه‌‌شان را بدهید تا وضع حمل کنند و اگر فرزندان شما را شیر می‌‌دهند مزدشان را بدهید و به وجهی نیکو با یک‌‌دیگر توافق کنید . «آیه 233 سوره بقره»

در این آیه و آیات مشابه زن به منزله ابزاری جنسی در خانه محسوب می‌‌شود نه شریک زندگی، این آیه که موجبات افتخار مومنان متوهم است و دال بر سفارش به نیکی با زنان محسوب می‌‌شود نمایان‌گر بالاترین توهین‌‌هاست، زن در حد خدمتکاریست که به سبب رفع نیازهای جنسی ارباب‌‌اش صاحب سرپناه می‌‌شود، از آن‌‌جا که فرزندان متعلق به مردان هستند این باربران می‌‌توانند مزد دربافت کنند، پس چگونه می‌‌توان انتظار داشت که مردان با توجه به چنین آموزه‌‌های توهم‌‌آمیزی با زنان‌‌شان به مانند شریکانی مساوی رفتار نمایند؟ چگونه می‌‌توان متوقع بود که نظام دینی برای زن حدی بالاتر از کتاب مقدس‌‌اش قائل باشد؟  آیا انتظاری به‌جاست که ما زنان خواهان مساوات و سهم‌‌خواهی در چنین جامعه‌‌ای باشیم؟


 


مهرداد/ رادیو کوچه

در برنامه‌ی امروز، داستان کوتاهی از یکی از بزرگ‌ترین و تاثیر‌گذارترین نویسندگان آلمانی زبان قرن بیستم،«فرانتس کافکا»، می‌شنوید. یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی آثار او خلق فضاهایی غریب و فرا واقع‌گرایانه از موقعیت‌های پیش پا افتاده است، فضاهایی که در ادبیات و حتا سینما به فضاهای «کافکایی» مشهور شده‌اند.

آغاز داستان: «‏پلی بودم سخت و سرد، گسترده به روی یک پرت‌گاه. این سو پاها و آن سو دست‌هایم را در زمین فرو برده بودم، چنگ در گل ترد انداخته بودم که پا بر جا بمانم. دامن بالاپوشم در دو سو به دست باد پیچ و تاب می‌خورد. در اعماق پرت‌گاه، آب سرد جوی‌بار قزل‌آلا خروشان می‌گذشت. هیچ مسافری به آن ارتفاعات صعب‌العبور راه گم نمی‌کرد. هنوز چنین پلی در نقشه ثبت نشده بود. بدین‌سان، گسترده بر پرت‌گاه، انتظار می‌کشیدم، به ناچار می‌بایست انتظار می‌کشیدم. هیچ پلی نمی‌تواند بی آن‌که فرو بریزد به پل بودن خود پایان دهد …»


 


خبر / رادیو کوچه

اعتراضات ضد دولتی در سوریه، با پایان یافتن نماز جمعه، 22 ژوئیه، برای چندمین هفته متوالی در قالب راه‌پیمایی برگزار شده است.

به گزارش الجزیره، در قامیشلی، در شمال شرق سوریه از گاز اشک آور علیه تظاهرکنندگان استفاده شده است.

بنابر این گزارش‌ها مخالفان در حمص، سومین شهر بزرگ سوریه هم تظاهراتی برگزار کرده‌اند. این در حالی است که ده‌ها نفر از معترضان در این شهر، در روزهای گذشته کشته شده‌اند.

هم‌چنین شهرهای حسکه‌، کسوا در اطراف دمشق‌، حما‌، درعا‌، عامودا‌، لاذقیه‌، دیر الزور‌ و ادلب از جمله شهرهای بودند که شاهد تظاهرات گستر ده ضد دولتی بوده است.

براساس این گزارش معترضان سقوط رژیم اسد را خواستار بودند.

فعالان سیاسی دو روز پیش مردم سوریه را برای حضور در تظاهرات امروز که به نام «نوادگان خالد‌بن ولید» نامیده شد‌، فرا خوانده بودند.

به نقل از شاهدان عینی، تعداد معترضان سوری در شهر دیر الزور به 400 هزار نفر رسیده است.

هم‌چنین برخی فعالان حقوق بشری سوریه گزارش دادند که 2 معترض سوری در شهرهای حمص و حلب توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

رامی عبدالرحمان رییس دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نیروهای امنیتی به شکل گسترده‌ای در مناطق اطراف دمشق مستقر شده‌اند.

وی در این باره اظهار داشت که ارتش در ورودی‌های دو منطقه قابون و رکن‌الدین در دمشق با قرار دادن ایست بازرسی مردم این دو منطقه را زیر نظر قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

تیراندازی و بازداشت در حمص، سومین شهر بزرگ سوریه»


 


پویا / رادیو کوچه

«پنگوئن‌های آقای پاپر» (Mr. Popper's Penguins) عنوان فیلمی است که این هفته به بررسی آن می‌پردازیم. فیلمی خانوادگی به کارگردانی مارک واترز (Mark Waters) و بازی جیم کری.

آقای پاپر (با بازی جیم کری) در کار معماری و دلالی مسکن است. او در کارش بسیار موفق است و درآمد خوبی دارد. این را می‌توان از خانه‌ای که در آن زندگی می‌کند و ماشینی که سوار می‌شود دریافت. اما او علی‌رغم موفقیت کاری، در زندگی زناشویی خود چندان موفق نبوده است. او از همسر خود جدا شده، و تنها زندگی می‌کند. اگرچه روابط او با همسر سابق‌اش «آماندا» (‌با بازی ‌Carla Gugin) خوب است، اما مسایلی که باعث جدایی آن‌ها شده‌اند هم‌چنان پابرجا هستند. تا این‌که روزی اتفاقی غیر‌مترقبه برای آقای پاپر می‌افتد. او 6 پنگوئن را از پدرش به ارث می‌برد. او که در ابتدا قصد دارد از زیر بار نگه‌داری آن‌ها شانه خالی کند، نهایتن جذب پنگوئن‌ها شده و آن‌ها را به خانه‌ی خود می‌آورد. حضور پنگوئن‌ها در خانه‌اش نویدبخش تغییراتی در آقای پاپر است. با تداوم حضور پنگوئن‌ها، ارزش‌های انسانی که برای آقای پاپر به‌واسطه‌ی شغل و نوع زندگی‌اش کم‌رنگ شده بودند،‌ دوباره رنگی تازه می‌گیرند. آقای پاپر در کنار آن‌ها فرصت بازیابی دوباره‌ی روح خود را می‌یابد‌.

Click here to view the embedded video.

پنگوئن‌های آقای پاپر که بر اساس یک داستان کودک ساخته شده است، برای مخاطب بزرگ‌سال کمی کسل‌کننده است. علی‌رغم بازی نسبتن خوب جیم کری، فیلم نسبتن موفق از آّب در نیامده است. ایده‌ی حضور پنگوئن به عنوان حیوان خانگی، ایده‌ی جذابی است ولی نحوه‌ی به تصویر کشیده شدن آن فاقد جذابیت لازم است. شاید اگر این ایده در یک انیمیشن به کار بسته می‌شد، نتیجه‌ی بهتری حاصل می‌شد. از سوی دیگر روند و جنس اتفاقات به گونه‌ای نیستند که در مخاطب بزرگ‌سال اشتیاق لازم را به‌وجود آورند. از این‌ رو فکر می‌کنم پنگوئن‌های آقای پاپر در سطح فیلم کودک باقی مانده است.

پنگوئن‌های آقای پاپر در جلب نظر منتقدین نیز موفق نبوده است. کسب امتیاز 5.8 از 10 در تارنمای IMDB نیز گویای این موضوع است. با این حال اگر از طرف‌داران جیم کری و فیلم‌های کمدی هستید، مطمئنن این فیلم خنده را بر لبان شما می‌نشاند و کودکان شما نیز از دیدن آن لذت خواهند برد.

منابع

http://www.imdb.com/title/tt1396218/

http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110615/REVIEWS/110619990

http://www.salon.com/entertainment/movies/quick_takes/index.html?story=/ent/movies/andrew_ohehir/2011/06/15/mr_popper


 


 دکتر آویده مطمئن‌فر/ رادیو کوچه

avideh@koochehmail.com

در ایران، مصرف و سو‌مصرف مواد مخدر سابقه طولانی دارد. گیاهانی که افیون و حشیش از آن‌ها تولید می‌شود از گیاهان بومی فلات ایران بوده و خواص دارویی و روان‌گردان آن‌ها از چند هزار سال قبل توسط ساکنان این منطقه شناخته شده بوده است. بنابر نوشته‌ای از هرودوت، خواص روان‌گردان حشیش برای اقوام آریایی شناخته شده بود و از این ماده در مراسم عزاداری برای تسکین روح استفاده می‌شده. خواص تریاک، توسط محمد زکریای رازی و ابوعلی سینا توصیف شده است. اما شواهد سو‌مصرف مواد مخدر در موارد غیرپزشکی بسیار نادر است. خواص اعتیادآورافیون و پدیده «تحمل» برای اولین بار، توسط ابوریحان بیرونی توصیف و تشریح شده است.

آمارهای رسمی ایران که متاسفانه هیچ‌گاه به واقعیت نزدیک نیست، حکایت از آن دارد که در ایران دو میلیون نفر به طور حرفه‌ای مواد مخدر مصرف می‌کنند و حدود ۸۰۰ هزار نفر نیز مصرف کنندگان تفننی موادمخدر هستند. ولی گفته می‌شود که ۹۰ هزار نفر هر سال به تعداد معتادان در ایران اضافه می‌شود و از آن جایی که نهایتن، پایان راه تمام معتادان تفننی به اعتیاد حرفه‌ای ختم می‌شود، من فکر می کنم که حتا بنابر این آمار رسمی، مشکل اعتیاد و استفاده از مواد مخدر مشکل بسیار بزرگی برای نسل‌های آینده ایران خواهد بود.

اعتیاد به عنوان وابستگی جسمی و روانی به مواد روان گردانی مانند الکل، تنباکو، هروئین و دیگر مواد مخدر که از سد خونی مغز عبور و محیط شیمیایی مغز را به طور موقت تغییر می‌دهند تعریف می‌شود.

اعتیاد می‌تواند به عنوان درگیری مداوم با یک ماده و یا فعالیت علی‌رغم پیامدهای منفی آن نیز تعریف شود. اگراین لذت بردن است که در ابتدا دنبال می‌شود ولی بعد از یک دوره، درگیری با مواد و یا فعالیت مخدر برای داشتن یک احساس طبیعی مورد نیاز می‌شود. در حال حاضر برخی از متخصصان روان‌شناسی «اعتیاد» را شامل وابستگی‌های روانی غیر طبیعی به چیزهایی مانند قمار، غذا، پورنوگرافی، کامپیوتر، اینترنت، کار، ورزش، تماشای تلویزیون و یا انواع خاصی از فیلم‌های غیر پورنوگرافی، وسواس‌های معنوی، آسیب به خود و حتا خرید در نظر می‌گیرند.

اعتیاد یک بیماری مزمن عصبی بیولوژیک است که عوامل ژنتیک، روانی، و محیط زیستی در به وجود آمدن و توسعه آن موثر است.

بنابر تعریف انجمن پزشکی آمریکا، اعتیاد، بیماری اولیه، و مزمن مغز از پاداش، انگیزه، حافظه و مدارات مربوط است. اختلال عمل کرد این مدارات به نشانه‌های بیولوژیک، روانی، اجتماعی و معنوی مشخصی منجر می‌شود و در دنبال کردن پاداش فردی و یا رفع درد با استفاده از مواد مخدر و رفتارهای دیگر منعکس می‌شود. اعتیاد توسط اختلال در کنترل رفتاری، ولع مصرف، ناتوانی مداوم از خودداری، کاهش توجه به مشکلات مهم رفتار و روابط میان افراد مشخص می‌شود. مانند سایر بیماری‌های مزمن، اعتیاد می‌تواند شامل دوره هایی از عود و بهبودی باشد. بدون درمان و یا فعالیت‌های بهبود دهنده، اعتیاد پیش رونده است و می‌تواند به معلولیت و یا مرگ زودرس منجر شود.

اصطلاح اعتیاد گاهی اوقات به وسواس‌های جبری که وابسته به مصرف مواد نیستند، مانند خرید اضطراری، سکس اضطراری، پرخوری، مشکل قمار و اعتیاد به کامپیوتر نیز استفاده می‌شود. در این نوع کاربرد مشترک، اعتیاد رفتاری که اعتیاد به یک روند و یا اعتیاد به چیزهای غیرمادی نیز نامیده می‌شود یک اضطرار یا اجبار است که شخص را در فعالیت‌های خاصی درگیر می‌کند که عواقب مضری برای سلامت فرد، وضعیت روانی، و یا اجتماعی او دارد. اعتیاد رفتاری مضر یا منحرف در نظر گرفته می‌شود اگر عواقب آن برای فرد معتاد و کسانی که با آن‌ها مرتبط است منفی باشد.

اعتیاد یک بیماری مزمن عصبی بیولوژیک است که عوامل ژنتیک، روانی، و محیط زیستی در به وجود آمدن و توسعه آن موثر است. وابستگی فیزیکی حالتی است که سندرم خاصی با قطع ناگهانی مصرف یک دارو، کاهش دوز سریع، کاهش سطح دارو در خون، و یا تجویز آنتاگونیست آشکار شود. پدیده «‌تحمل‌»، انطباق فیزیکی بدن به مواد مخدر است. و مقادیر بیش‌تری از دارو در طول زمان برای دست‌یابی به اثر اولیه آن در بدن مورد نیاز است. «‌شبه اعتیاد‌»‌Pseudoaddiction ، واژه‌ای است که برای توصیف رفتارهای بیماران هنگامی که درد باقی مانده است استفاده می‌شود. وقتی که درد درمان نشده باشد، بیمار ممکن است که فقط به پیدا کردن دارو تمرکز داشته باشد و به دنبال مواد مخدر باشد. حتا بیماران می‌توانند به رفتارهایی مانند استفاده غیرقانونی از مواد مخدر و فریب در تلاش برای به دست آوردن شکلی از تسکین متوسل شوند. چیزی که «‌‌شبه اعتیاد» را از اعتیاد واقعی متمایز می‌کند این است که این گونه رفتارها زمانی که درد به طور موثر درمان شود، فرو می‌نشیند.

توسعه اجتماعی نیز نقش مهمی در مصرف مواد مخدر و اعتیاد بازی می‌کند. فرضیه چشم‌انداز توسعه، که توسط تورنبری Thornberry در سال ۱۹۸۷ مطرح شد، این است که دوره زندگی یک فرد فرایندی است که در آن شرایط زندگی تغییر، نقاط عطفی برآورده می‌شوند و یا از دست می‌روند، قوانین جدید اجتماعی ایجاد شده در حالی که قوانین قدیمی رها می‌شوند. هنجارهای شناخته شده‌ای که به طور گسترده پذیرفته شده است در مورد زمانی که برخی از وقایع باید در زندگی یک فرد اتفاق بیافتد وجود دارند. مطالعه عوامل اجتماعی دخیل در استفاده از مواد مخدر عمدتن بر دوران نوجوانی یا بزرگ سالی متمرکز شده‌اند، اما جای تعجب است که مقدار قابل توجهی از کاربران کوکائین تا زمان اواسط بزرگ سالی استفاده از کوکائین را شروع نمی‌کنند.

حاد یا تفریحی، استفاده از بیش‌تر داروهای روان‌گردان باعث انتشار و عمل کرد طولانی مدت دوپامین و سروتونین در مدار پاداش می‌شوند. انواع مختلف موادمخدر نیز همین اثرات را با روش‌های مختلف تولید می‌کنند. دوپامین به نظر می‌رسد که بزرگ‌ترین اثر را دارد و عمل کرد آن مشخص است. هنگام بررسی اساس بیولوژیک اعتیاد به مواد مخدر، نخست باید مسیرهایی که در آن مواد مخدر عمل می‌کنند و چگونه مواد مخدر می‌تواند این مسیرها را تغییر دهد را درک کرد. مدار پاداش، که به عنوان سیستم مزولمبیکmesolimbic  نیز شناخته شده است، تعامل مناطق مختلفی از مغز را مشخص می‌کند.

تقریبن تمام داروهای اعتیاد‌آور، به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم، سیستم پاداش را در مغز با جاری شدن سیل دوپامین در این مدار هدف قرار می‌دهند. وقتی یک فرد هم چنان «مدار پاداش» را تحریک می‌کند، مغز با تولید کم‌تر هورمون و یا با کاهش تعداد گیرنده‌ها در مدار پاداش با موج دوپامین سازگار می‌شود. در نتیجه، تاثیر مواد شیمیایی بر روی مدار پاداش کاهش می‌یابد و توانایی فرد از لذت بردن از چیزهایی که قبلن لذت آور بوده است کاهش می‌یابد. این کاهش باعث می‌شود که کسانی که به دوپامین معتاد هستند، مصرف مواد مخدر خود را به منظور تلاش برای برگرداندن سطح «هورمون احساس خوب» به سطح نورمال، افزایش دهند. توسعه تحمل دوپامین در نهایت می‌تواند به تغییرات عمیقی در نورون‌ها و مدارهای مغز، با خدشه‌دار کردن شدید سلامت طولانی‌مدت مغز بیانجامد. آنتی سایکوتیک‌های مدرن برای جلوگیری از عمل کرد دوپامین طراحی شده‌اند. ولی متاسفانه، این مقابله با مسدود کردن عمل کرد دوپامین می‌تواند باعث عود بیماری افسردگی، و در نتیجه افزایش رفتارهای اعتیادآور شود.

علاوه بر مدار پاداش، فرض بر این است که مکانیسم‌های استرس نیز نقش مهمی در اعتیاد دارند. کریک Kreek و کب  Koob‌‌فرض کرده‌اند که استفاده از مواد مخدر، عوامل آزاد‌کننده کورتیکوتروپین ‌(CRF)،‌ محور هیپوتالاموس هیپوفیز آدرنال (HPA) و دیگر سیستم‌های استرس در آمیگدال را فعال می‌کند. این فعال‌سازی، بی‌نظمی عاطفی در ارتباط با اعتیاد به مواد مخدر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آن‌ها دریافته‌اند که با بالا گرفتن استفاده مواد مخدر، حضور عوامل آزاد کننده کورتیکوتروپین CRF در مایع مغزی نخاعی (CSF) انسان نیز افزایش پیدا می‌کند.

در برنامه آینده کوچه سلامتی بیش‌تر به این موضوع و روش‌های ترک اعتیاد خواهیم پرداخت.


 


خبر / رادیو کوچه

مقامات گروه اسلام‌گرای الشباب در سومالی، برطرف شدن ممنوعیت کمک‌رسانی سازمان‌های امداد غربی به قحطی‌زدگان این کشور را رد کرده و گفته‌اند که گزارش‌های سازمان ملل متحد درباره بروز قحطی در بخش‌هایی از این کشور «تبلیغات صرف» است.

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، 20 ژوئیه، اعلام کرد که بخش‌هایی از سومالی به دنبال بروز بدترین خشک‌سالی در ۶۰ سال اخیر، دچار قحطی شده است.

یک سخن‌گوی گروه الشباب که با القاعده در ارتباط است و بیش‌تر بخش‌های سومالی را تحت کنترل دارد، سازمان‌های امدادی را به داشتن اهداف سیاسی متهم کرده است.

با این حال، مسوولان نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، با تاکید بر بروز قحطی، گفته‌اند که به اقداماتشان برای ارایه کمک و امدادرسانی به قحطی‌زدگان ادامه خواهند داد.

به دنبال تهدیدهای گروه الشباب در سال 2009 میلادی بیش‌تر سازمان‌های امدادرسان غربی سومالی را ترک کردند.

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد از جمله سازمان‌هایی است که به دلیل ممنوعیت‌های اعمال‌شده از سوی الشباب، در سومالی فعالیت نمی‌کند.

با این حال، مسوولان این سازمان گفته‌اند که به دنبال رساندن کمک‌های غذایی به ساکنان موگادیشو، پایتخت سومالی، از راه هوا هستند و برای کمک به هزاران کودکی که به شدت دچار سو‌تغذیه شده‌اند، تصمیم دارند در چند روز آینده محموله‌هایی غذایی را با هواپیما به موگادیشو برسانند.

گفته می‌شود که حدود ۱۰ میلیون نفر در مناطق مختلف شرق آفریقا نیازمند مواد غذایی هستند و سومالی در بین کشورهای مختلف، بدترین وضعیت را دارد.

بیشتر بخوانید:

«آغاز امدادرسانی بین‌المللی به مناطق قحطی‌زده سومالی»


 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

این روزها به ظاهر همه عجله دارند و قصد دارند با همان سرعتی که دنیا به پیش می‌رود، کارهایشان را پیش ببرند. در سریع‌ترین زمان ممکنه و با کم‌ترین هزینه!

این سرعت به روح زندگی هم سرایت کرده و به نظر می‌رسد دیگر از صبوری فرهاد و تداوم عاشقی مجنون خبری نباشد …

در این برنامه به چند راه سریع برای ابراز عشق اشاره دارم.

بر همگان واضح و مبرهن است که هر ارتباط سازنده‌ای نیازمند تداوم است و آن چه این تداوم را تقویت می‌کند جاری شدن روح عشق دراین ارتباط است.

اما چگونه می‌توان این روح را جاری کرد؟ راه‌های زیادی وجود دارد برای این که دو طرف یک ارتباط بتوانند عشقشان را به یک‌دیگر اثبات کنند اما یکی از ساده‌ترین راه‌ها ابراز مستقیم عبارت «دوستت دارم » هست. عبارتی که خیلی اوقات گفتنش برای انسان‌ها دشوار است و یه جورایی از اون طفره می‌روند. خیلی‌ها فکر می‌کنند با عمل نشان می‌دهند و خیلی‌ها هم فکر می‌کنند وقتی یک رابطه‌ای داره پیش می‌ره دیگه شاید نیازی به تاکید بر وجود عشق در آن نباشد. اما باید در نظر داشت که در یک ارتباط در هر مرحله‌ای که باشد؛ از دیدار‌های آغازین تا مرحله سال‌ها پس از ازدواج، تکرار و تاکید بر دوستی و عشق نقش بسیار مهمی را در تداوم آن بازی می‌کند.

خانم «لوری پون» نویسده کتاب «جنگ کم‌تر و عشق بیش‌تر…» توصیه‌هایی دارد برای بیان عشق در کوتاه ترین زمان ممکنه.

او معتقد است از 5 راه و در کم‌تر از سی ثانیه می‌توان به طرف مقابل ابراز عشق کرد.

پی گیری

یکی از این راه‌ها این است که وقتی طرف مقابل از آن چه در طول روز انجام داده یا خواهد داد برایتان می گوید، از دیدارهایش یا از ملاقات دکتر خانوادگی حتا بردن بچه‌ها به کلاس ورزش، بعد از او چگونگی آن‌ها را جویا بشوید. با این کار نشان خواهید داد که به او و کارهایی که می‌کند توجه دارید و به معنای دیگر به او می‌گویید که دوستش دارید.

فقط یک عبارت کوتاه

ممکن است دو طرف در طول روز به هم دست‌رسی نداشته باشند و از هم دور باشند. گاهی شرایط کاری این طور ایجاب می‌کند. این جور وقت‌ها اگر دست‌رسی به تلفن هم‌راه یا اینترنت دارید کافی است با یک پیام کوتاه یا نامه الکترونیکی که تنها در آن نوشته باشید برای مثال «دارم به تو فکر می‌کنم» یا «امروز چطور گذشت؟» یا «منتظرم که زودتر ببینمت» به طرف مقابلتان ابرازعلاقه کنید. به همین راحتی و در کم تر از سی ثانیه.

یک پیشنهاد کمک به موقع  

هنگامی که با وجود خستگی و کلی کار که رو سرتون ریخته به طرفتان داوطلبانه پیشنهادکمک می‌کنید، با این‌کار با قدرت تمام به او  گفتید که او برای شما موقعیت خاصی دارد و حواستان به او هست.

ابراز عشق رو در رو

وقتی وجودتان از مهر و علاقه لبریز می‌شود، آن را ذخیره نکنید. سعی کنید همیشه باهم رو در رو چاق سلامتی کنید و به هم عبارت‌هایی بگویید مثل این که «من زندگی‌مان را وقتی با هم هستیم دوست دارم» یا «تو یک مادر یا پدر فوق‌العاده هستی» یا این که «از این‌که مثلن این‌کار رو برای من انجام دادی واقعن ممنونم».

ارتباط ازنوع «تاچ اند گو»(Touch and Go)

این کارت‌های «تاچ اند گو» رو دیدید که موقع رد شدن از عوارضی اتوبان‌ها یا ورودی مترو چقدر سریع کار آدم رو راه می‌اندازند؟! بعضی وقت‌ها یک ارتباط تماسی کوتاه می‌تواند مثل این کارت‌ها عمل کند.

گاهی اوقات بد نیست با یک تماس، یک بوسه کوتاه یا یک نوازش کوچک وقتی به هم می‌رسید به هم بگویید که هم دیگر را می‌شنوید، می‌بینید و دوست دارید.

بله این راه‌ها بسیار ساده هستند اما به طور معمول ما از انجام و گفتن این کارهای ساده که معانی بزرگی در آن ها نهفته است غفلت می‌کنیم. اما حالا زمانی است برای این که یک شریک زندگی بهتر باشید.

  یادتان باشد آن چه در زندگی هست و باقی می‌ماند، عشق است و دیگر هیچ…   

منبع

کتاب Fight Less Love More


 


احمد مطلایی / عکس

نمایش‌گاه عکس‌های «هانس اشتاینر» سوییسی با عنوان «همه چیز بهتر خواهد شد» و عکس‌های «الکساندر رودچنکو»، هنرمند پیش‌روی روسی با عنوان «انقلاب در عکاسی»‌ در موزه عکس وینترتور سوییس پرپاست.

…………………………………………….

نمایش‌گاه آثار «آی‌–‌وی‌وی» هنرمند  ۵۴ ساله معترض چینی تا 21 آگوست 2011 در موزه عکس وینترتور سوییس برپاست.

Study of Perspective

Fairytale

Dropping a Han-Dynasty Urn

 

June 1994

 


 


روز پنج‌شنبه  سی‌ام تیر ماه 90، حسین مرعشی که به تازگی پس از گذراندن دوران حبس، از زندان اوین آزاد شده بود برای دیدار و دل‌جویی از خانواده‌ی هاشم خواستار (معلم و عضو کانون صنفی فرهنگیان که به 2 سال حبس محکوم شده و مدت‌هاست که در زندان به سر می‌برد) و هم‌چنین فعالین سیاسی و مدنی مشهد  به منزل مهندس خواستار آمد.

در این دیدار که حدودن 2 ساعت به طول انجامید، تعدادی از  فعالان سیاسی و مدنی مشهد، که پس از انتخابات 88 هزینه‌های زیادی را متحمل شده بودند حضور داشتند.

مهندس حسین فرزین عضو فعال جبهه مشارکت، رضا جاودانی از فعالین ادوار تحکیم وحدت، امیر شیبانی‌زاده فعال دانش‌جویی و مدنی، حاج مهدی عبایی نایب رییس جبهه مشارکت استان خراسان رضوی، صادق تابعی فعال دانش‌جویی که به تازگی به یک ترم تعلیق از دانش‌گاه محکوم شده و هم‌چنین محمود داوری برادر محمد داوری معلم و فعال سیاسی در بند حضور داشتند.

در این دیدار آقای مرعشی از وضعیت زندان وکیل‌آباد و امکانات و نوع برخوردها با فعالان سیاسی جویا شد و پس از این‌که از وضعیت بسیار بد زندانیان در زندان وکیل‌آباد مشهد با خبر شد بسیار ابراز تاسف برای مسوولین مملکتی نمود.

 خانواده‌ی آقای خواستار نیز خبر از نزدیکی پایان حبس ایشان دادند که در تاریخ چهارم مرداد پس از دو سال حبس بدون استفاده از مرخصی و حقوق زندانی به پایان می‌رسد، دادند.

در اواسط جلسه نیز مهندس هاشم خواستار از زندان وکیل آباد تماس گرفت و با آقای مرعشی و دیگر فعالین صحبت کرد و از همه‌ی دوستان به‌خاطر تنها نگذاشتن خانواده‌ی ایشان بسیار تشکر کرد و هم‌چنین خاطرنشان کرد که هم‌چنان برسر عقاید خود استوار است و زندان و فشارها باعث نشده که ایشان زره‌ای از مواضع خود کوتاه بیاید، بلکه ایشان را استوارتر و پای‌دارتر کرده و بعد از آزادی هم‌چنان برای آزادی ایران و ایرانی تمام تلاشم را انجام می‌دهم، هم‌چنان که در 40 سال گذشته که در دوران طاغوت هم می‌جنگیدم و حتا سالها در زندان به سر برده‌ام….


 


جمعه  31 تیر 90 /  22 ژوئیه 2011

اجرا: دامون

استودیو: دامون

تقویم تاریخ

مجله جاماندگان- «باید زنان نامریی شوند تا دلم آرام گیرد»- شراره سعیدی

بخش اول خبرها

پس کوچه تماشا- «برای ساخت فیلم باید پوست کرگدن داشت»- از مجید بهشتی

کافه قصه- «پل»- مهرداد

روزنگاشت- «پایان عملیات، بدون بازگشت»- محبوبه شعاع

بخش دوم خبرها

مهارت‌های زندگی‌- «عاشقانه‌های 30 ثانیه‌ای»- سیمین

کوچه سلامتی- «جرم یا بیماری»- آویده مطمئن‌فر

تماشاخانه کوچه- «پنگوئن‌های آقای پاپر»- پویا

بخش سوم خبرها


 


مجید بهشتی / رادیو کوچه

majid.b@koochehmail.com

برای ساخت فیلم باید پوستی به کلفتی کرگدن داشت

دکتر« علی رفیعی» هم‌زمان با اکران جدیدترین ساخته‌ی سینمایی‌اش «آقایوسف» از شرایط ساخت و اکران این فیلم سخن گفت و نگرانی‌ها و دغدغه‌هایش را مطرح کرد‌ ساز‌کار در سینمای ایران یادآور شد این فیلم از آغاز با مشکل روبه‌رو بود. بعد از 8 ماه پیش تولید دروغین، در شرایطی برای ساخت فیلم پشت دوربین رفتم که 10 درصد انرژی‌ام باقی مانده بود.

تمام هیجان‌ها، انگیزه‌ها و عشق خود را به ساخت این فیلم از دست داده بودم وی اظهار تاسف کرد‌: «در این‌جا برای ساخت فیلم و اجرای تاتر باید پوستی به کلفتی کرگدان داشت ما از هیچ حمایتی برخوردار نمی‌شویم همین که از فیلمی حمایت نشود، شرایط پخش مناسبی برایش در نظر گرفته نشود، همین که فیلمی دیر پخش شود یا در گروه نامناسبی اکران شود، همه این‌ها نوعی سانسور است.

چرا که سانسور در یک نوع به‌خصوص خلاصه نمی‌شود با اشاره به پخش تیزر رایگان برای فیلم‌هایی که در جشن‌واره فجر با استقبال بیش‌تر تماشاگران روبه‌رو بوده‌اند در برنامه تلویزیونی هفت اعلام شد، سه فیلمی که به لحاظ جذب تماشاگر در بالاترین رده قرار بگیرند، صد نوبت تیزر رایگان تلویزیونی خواهند داشت. فیلم «آقایوسف» در رتبه دوم بود. اما آن‌ها این قانون را درباره فیلم من اعمال نکردند. حق تیزر را از من گرفتند و به فیلم دیگری دادند.

ماجرای سانسور گسترده یک فیلم

فیلمی که 60 دقیقه‌اش سانسور و نقش «‌رضا کیانیان» کلن حذف شد

آن فیلم ۱۲۳ دقیقه‌ای بود اما یک نسخه ۶۰دقیقه‌ای از آن به نمایش در آمد

یعنی حتا ا ز نصف فیلم هم کم‌تر بود. چیزی که عجیب بود این بود که «‌رضا کیانان» شخصیت اصلی فیلم اصلن در کار حضور نداشت. باور کنید حتا یک فریم از «کیانیان» نبود.

«ابوالحسن داوودی» کارگردان سینما به بهانه نمایش سریال‌ش از تلویزیون گفت‌وگویی با هفته‌نامه سروش کرده و در آن حرف‌های جالبی درباره سانسور عجیب و غریب یکی از فیلم‌هایش در تلویزیون در سال‌های قبل زده است.

«داوودی» در این‌باره گفت: «یکی از آثار توقیفی من برمی‌گردد به اوایل دهه هفتاد. فیلم«‌ایلیا‌» نقاش جوان است که اصلن مال خود تلویزیون است و شبکه دوم آن را تهیه کرده است. آن کار هیچ وقت و هیچ شرایطی اکران نشد در حالی که در چند جشن‌واره مختلف جایزه گرفته بود. بعدها شش هفت سال بعد یک نسخه از آن از طریق سیما پخش شد.

وی ادامه داد: «آن فیلم ۱۲۳ دقیقه‌ای بود اما یک نسخه ۶۰ دقیقه‌ای از آن به نمایش در آمد. یعنی حتا از نصف فیلم هم کم‌تر بود. چیزی که عجیب بود این بود که «‌رضا کیانان‌» شخصیت اصلی فیلم اصلن در کار حضور نداشت. باور کنید حتا یک فریم از کیانیان نبود.

«پرتقال خونی» مهرماه روی پرده سینماها می‌رود فیلم سینمایی «پرتقال خونی» به کارگردانی «‌سیروس الوند» مهرماه اکران عمومی می‌شود.

«محمد نشاط» تهیه‌کننده این فیلم به خبرنگار مهر گفت: «با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این فیلم اکران دوم عید فطر در گروه سینمایی قدس روی پرده می‌رود. با توجه به موضوع و ترکیب بازیگران فکر می‌کنم «پرتقال خونی‌» با استقبال خوبی در گیشه روبه‌رو شود.»

بازیگران:

«نیوشا ضیغمی»، «حامد بهداد»، «زیبا بروفه» و «ویشکا آسایش» بازی‌گران «پرتقال خونی» هستند. فیلم‌نامه «پرتقال خونی» را «پیمان عباسی» نوشته و بازنویسی آن زیر نظر «سیروس الوند» انجام شده است.

عوامل «پرتقال خونی» عبارتند از مدیر فیلم‌برداری «‌محمود کلاری» مدیر صدابرداری: «حسن زاهدی» و طراح چهره پردازی: «‌ایمان امیدواری» این فیلم در بیست و نهمین جشن‌واره فیلم فجر روی پرده رفت.

«سیروس الوند» فیلم‌های سینمایی «دست‌های آلوده» «زن دوم» «چهره» «یک‌بار برای همیشه» و … را در کارنامه دارد.

«مرد عنکبوتی‌ 4» مقابل دوربین قرار گرفت         

با آغاز مراحل پیش تولید «مرد عنکبوتی 4»، نخستین تصاویر از این پروژه سینمایی منتشر شد

«مرد عنکبوتی‌4» که داستان قسمت‌های قبل را دنبال نمی‌کند، توسط شرکت فیلم‌سازی سونی تهیه   و تولید می‌شود.

به گفته‌ی مدیر اجرایی «مرد عنکبوتی ‌4»، قسمت جدید سری فیلم‌های «مرد عنکبوتی» به‌طور کامل سیر داستانی سه قسمت قبلی را دنبال نمی‌کند، اما داستان حول وقایع پیشین اتفاق می‌افتد».

وی افزود: «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» آن‌چه قبلن اتفاق افتاده را پاک نمی‌کند، اما تلاش می‌کند به روایتی بپردازد که در چارچوب فیلم‌های قبلی اتفاق افتاده است.»

«مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» قرار است سوم جولای ‌2012 (‌13 تیر ‌1391) به صورت سه‌بعدی روی پرده‌های سینما اکران شود. «اندرو گارفیلد» در نقش «مرد عنکبوتی» بازی می‌کند و «اما استون» هم نقش مقابل او را ایفا می‌کند.

شرکت فیلم‌سازی سونی اعلام کرد: «نسخه جدید «مرد عنکبوتی» پس از کناره‌گیری «سام» توسط «مارک وب» ساخته می‌شود.»

صورتک‌های «جان محمدی» در گالری «‌هما »

اولین نمایش‌گاه انفرادی نقاشی‌های «مونا جان محمدی» در گالری «هما» برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، صورتک‌های ‌«مونا جان محمدی»  به سر در تازه‌ترین آثار این هنرمند جوان، تماشاگر را با یک مولف تجربه‌گر رودررو می‌کند.

موضوع پرتره‌های این مجموعه خود روایی نقاش است و ژست‌های اغراق شده و صورت‌های سفید و رنگ و رو رفته به نوعی نریتو اکسپرسیونیستی منجر شده است.

این نمایش آخرین مجموعه گالری هما از 31 تیر تا 11 مرداد پیش از ماه رمضان خواهد بود و پس از آن گالری تعطیل است و مجدد کار خود را در تاریخ 11 شهریور با نمایش آثار مریم اشکانیان آغاز خواهد کرد.

  250 سایت دانلود فیلم‌های غیرمجاز فیلتر شد

به گزارش ایرنا، ستاد مبارزه با محصولات غیرمجاز سمعی و بصری روز دوشنبه اعلام کرد: «هم‌زمان با رشد استفاده از شبکه‌های اینترنتی، برخی افراد سودجو مبادرت به فروش گسترده محصولات سمعی و بصری در پای‌گاه‌های مجازی مختلف کرده که موجبات نگرانی آحاد جامعه و متولیان فرهنگ کشور را فراهم کرده است.‌

طی بررسی و بازبینی‌های ستاد مبارزه با محصولات غیرمجاز سمعی و بصری از سایت‌های مختلف اینترنتی، اسامی بیش از 250 سایت که امکان دانلود فیلم و موسیقی اعم از ایرانی و خارجی به صورت کپی، مبتذل و مستهجن را فراهم می‌‌کردند به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام شد.

طبق مواد 21، 22 و 23 قانون جرایم رایانه‌ای، این‌گونه سایت‌ها با اعلام فهرست مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مستقر در دادستانی کل کشور فیلتر شده و بر طبق قانون «نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت‌های غیرمجاز می‌نمایند» با آن‌ها برخورد خواهد شد.

تماشاخانه ایرانشهر میزبان «خرده خانوم  کیومرث پوراحمد» می‌شود

به گزارش روابط عمومی این نمایش «خرده خانوم» نوشته «اصغر عبدالهی» است و با نگاهی کمدی به داستان یکی از زنان دربار ناصرالدین شاه قاجار می‌پردازد که به هم‌راه «دده» به منزل سرتیپ می‌رود و اتفاقات گوناگونی را پشت سر می‌گذارد‌.

در این نمایش بازی‌گرانی از جمله «گلاب آدینه، فریدون محرابی، فرزین محدث، ژاکلین آواره، شهرام نجاتی، سارا توکلی، دینا محمدی و امیررضا وزیری» ایفای نقش می‌کنند.

هم‌چنین «بهرام تشکر» دست‌یار کارگردان و برنامه‌ریز، «لیلی مقیمی »مدیر پروژه، «غلامرضا یاری» طراح صحنه و نور، «گلناز گلشن» طراح لباس، «احسان برابادی» طراح پوستر و بروشور، «یاسر بیات» موسیقی «پریسا هاشم پور» منشی صحنه این اثر نمایشی هستند.

علاقه‌مندان به تماشای «خرده خانوم» می‌توانند از سوم مرداد ماه ساعت 21 به تماشاخانه یک ایرانشهر مراجعه کنند.

«نمایش خرده خانوم» از روزهای یک‌شنبه تا چهارشنبه برای دانش‌جویان 50 درصد تخفیف درنظر گرفته و قیمت بلیت برای تماشاگران غیر‌دانشجو 20 هزار تومان است.


 


خبر / رادیو کوچه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در تشریح سیاست خارجی دولت خود، از روابط با عربستان سعودی، مصر، بحرین و آمریکا سخن گفته و از موضع‌گیری دولت بریتانیا در قبال جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه در خصوص نبود سفیر دو کشور در سفارت‌خانه‌های ایران و بریتانیا و هم‌چنین انتقاد برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ادامه رابطه با بریتانیا گفت: «سفیران دو کشور فراخوانده نشده‌اند؛ سفیر قبلی انگلیس جابه‌جا شد و مسوولیت جدیدی در عراق گرفت و دولت انگلیس سفیر جدید را به جای سفیر قبلی معرفی کرده است و ما نیز سفیر خود را فرا نخوانده‌ایم.»

آقای صالحی با تایید این‌که روابط با بریتانیا «در شرایط مطلوب نیست» در مورد دلیل سردی روابط دوجانبه اظهار داشت: «موضع‌گیری‌های انگلیس و رفتار دولت‌مردان این کشور درعرصه‌های بین‌المللی غیرقابل قبول و غیرقابل توجیه است و درست به همین اعتبار است که روابط دو جانبه تهران – لندن شرایط مطلوبی ندارد.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی از بریتانیا خواست تا روی‌کرد خود به دولت ایران را تغییر دهد و افزود: «یقین داریم دولت انگلیس به جای‌گاه مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه آگاه است و از این رو، برای رابطه با تهران، ناگزیر است در رفتارش تجدید نظر کند.»

وی از جمله خواستار رفع محدودیت از نصرت‌اله تاجیک، سفیر پیشین جمهوری اسلامی در اردن شد که در انتظار نتیجه رسیدگی به درخواست تحویل به ایالات متحده برای رسیدگی به اتهام نقض قوانین تحریم تسلیحاتی آن کشور، در حال حاضر در بریتانیا تحت نظر قرار دارد.

وزیر امور خارجه یادآور شد که آیت‌اله خمینی وآیت‌اله خامنه‌ای، رهبران سابق و کنونی جمهوری اسلامی، بارها تجدید رابطه با آمریکا را رد کرده‌اند و افزود: «تا زمانی که آمریکا با استقلال عمل جمهوری اسلامی در روابط داخلی و خارجی مخالف است، بحث و گفت‌وگو یا مذاکره سیاسی با این کشور، خارج از دستور کار ما قرار دارد.»

آقای صالحی، در مورد بهبود روابط ایران و عربستان نیز گفت: «ما در ارتباط با روابط دوجانبه مشکل خاصی با عربستان نداریم و عربستان را به عنوان یک کشور مهم منطقه و اثرگذار در عرصه بین‌المللی می‌دانیم» و ابراز امیدواری کرد که مشکلاتی که «در ارتباط با موضوعی غیر دوجانبه» بین دو کشور بروز کرده، از میان برود و راه مناسبی برای پیش‌رفت در گسترش روابط یافت شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به روابط با بحرین نیز پرداخت و با یادآوری این‌که دو کشور سال‌ها روابط خوبی داشته‌اند، گفت که جمهوری اسلامی به حاکمیت ملی و استقلال بحرین احترام می‌گذارد و خواستار صلح، ثبات، و امنیت در آن کشور است و افزود: «ما با دولت بحرین روابط سیاسی داریم و اقدام پادشاه بحرین در گفت‌وگو با مردم کشورش را اقدامی مثبت می‌دانیم و امیدواریم این حرکت چاره‌ساز باشد.»

لازم به اشاره است وزارت امور خارجه نامه شورای هم‌کاری خلیج پارس در این زمینه را نیز بازگردانده است.

در بخش دیگری از این مصاحبه، روابط ایران و مصر هم مطرح شد که بیش از سی سال پیش، به دستور آیت‌اله خمینی قطع شد و هنوز برقرار نشده است.

آقای صالحی با تاکید بر اهمیت مصر به عنوان یک کشور مهم در منطقه، گفت: «ارتباط تنگاتنگ سیاسی بین تهران و قاهره می‌تواند در جهت صلح، امنیت و ثبات منطقه مفید باشد، ضمن این‌که ظرفیت‌های فراوانی برای هم‌کاری بین مصر و ایران در عرصه‌های مختلف فرهنگی، علمی، تجاری و صنعتی وجود دارد.»

بیشتر بخوانید:

«سخنان جنتی در مورد بحرین دخالت آشکار در این کشور است»

«احضار کاردار سفارت بریتانیا به وزارت خارجه ایران»

«مصر به دنبال نیروی خود بود که دیپلمات ایرانی را بازداشت کرد»

«بررسی قطع رابطه با انگلیس در مجلس»


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران پای‌گاه علی‌ابن‌ابیطالب قم که برای انجام ماموریت به منطقه سردشت رفته بود هم‌راه با پنج تن دیگر از اعضای این یگان در درگیری با افراد مسلح گروه پژاک کشته شده است.

به گزارش فارس، این رسانه‌ها از این فرمانده سپاه پاسداران با نام سردار عاصمی نام برده و گفته‌اند که سپاه پاسداران طی روزهای گذشته، در عملیات سنگینی علیه نیروهای پژاک شرکت داشته که در جریان آن، شمار زیادی از اعضای این گروه کشته شده‌اند.

در روزهای اخیر، گزارش‌های متعددی در مورد درگیری سنگین بین نیروهای سپاه و ارتش جمهوری اسلامی و گروه پژاک انتشار یافته و دو طرف از وارد کردن تلفات به یک‌دیگر خبر داده‌اند اما این گزارش‌ها قابل تایید نبوده است.

لازم به اشاره است اعضای کمیته حقیقت‌یاب پارلمان منطقه‌ای کردستان عراق از نقاطی که گفته می‌شود توسط سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی گلوله‌باران شده است بازدید و گزارشی را برای پارلمان و دولت عراق تهیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

«تهیه گزارش از مناطق گلوله‌باران شده کردستان توسط سپاه»


 


به مناسبت درگذشت مارگارت مورگان، رییس هیت مدیره انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران، آداپ، روابط عمومی این تشکل بیانیه‌ای جهت اطلاع عمومی و در این راستا منتشر کرده است.

متن این بیانیه در پی می‌آید:

جنبش مدنی آذربایجان و زندانیان دربند این جنبش یکی از دوستان صمیمی و خدمت‌گزار خود را از دست دادند. خانم مارگارت مورگان مدافع حقوق بشر، فعال اجتماعی و سیاسی، یکی از اولین بنیان‌گذاران عفو بین‌الملل شاخه کانادا و رییس هیت مدیره انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران -آداپ- روزسه‌شنبه نوزدهم ژوئیه به‌دنبال یک بیماری کوتاه در سن هشتاد و شش سالگی در شهر ونکوور کانادا درگذشت.

سراسر زندگی این بانوی مدافع حقوق بشر سرشار از تقلای وی برای کمک به ستم‌دیدگان و قربانیان تبعیض حکومت‌ها و سیستم‌های دیکتاتوری در سراسر جهان بوده و وی د‌ر این مبارزات کارنا‌مه درخشانی از خود باقی گذاشته است.

خانم مارگارت مورگان از بدو آشنایی با مسایل آذربایجانی‌ها در ایران و با درک عمق تبعیض فرهنگی و اقتصادی رفته بر این ملت و هم‌چنین با تشخیص ابعاد راسیسم ریشه دوانده در جامعه ایران، به امر مبارزه برای افشای این رنج‌ها پیوست و د‌ر ا‌ین راه کمک موثری در رساندن صدای مظلومان دربند آذربایجانی به مجامع بین‌المللی بود. نام و اعتبار و شخصیت مورد احترام این بانوی مهربان و مبارز حقوق بشر در میان فعالان سازمان عفو بین‌الملل و تشکیلات وابسته به آن، خود یکی از عواملی بوده که تاکنون کمک نموده است تا آداپ در پیش‌برد اهداف خود به موفقیت‌های نسبی دست یابد.

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران -آداپ- ضمن تسلیت این فقدان بزرگ به همه هم‌کاران‌، زندانیان دربند و فعالان مدنی و حقوق بشر آذربایجانی، در این شرایط دشوار تاریخی اطمینان می‌دهد که کماکان با همه توان خود با جدیت به کار مدافعه از حقوق ملی- مدنی مردم آذربایجان ادامه داده و هم‌چنان سعی خواهد کرد که منعکس‌کننده صدای مظلومیت اسیران قهرمان آذربایجانی در مجامع جهانی باشد.


 


خبر / رادیو کوچه

مرضیه وفا‌مهر، همسر ناصر تقوایی، کارگردان به‌نام ایرانی، که نزدیک به یک‌ماه است در زندان قرچک ورامین به‌سر می‌برد، به گفته آقای تقوایی قرار بازداشت او یک ماه دیگر هم تمدید شده است.

گراناز موسوی، کارگردان فیلم «تهران من، حراج»، بازداشت مرضیه وفا مهر، بازیگر این فیلم را غیر‌منتظره دانست و گفت که او تنها، بازیگر فیلم بوده است و «هیچ نقشی در هیچ یک از قضایای پیش آمده ندارد.»

به گزارش بی‌بی‌سی، خانم موسوی با تاکید بر این مسئله که این فیلم یک پروژه دانش‌جویی بوده و فیلم‌نامه‌ای ۴۰ صفحه‌ای داشته است، گفت: «فیلم با مجوز ساخته شده، فیلمی که نمای خیابانی دارد نمی‌تواند بدون مجوز باشد. ضمن آن‌که عوامل فیلم بدون مجوز قرارداد نمی‌بندند و این‌که عنوان شده فیلم بدون مجوز است، از پایه بی‌اساس است.»

کارگردان فیلم «تهران من، حراج» با انتقاد از بازداشت خانم وفامهر گفت: «در همان ابتدا که متوجه شدم او را خواسته‌اند به او گفتم تمام اطلاعاتم را در اختیار آن‌ها قرار دهد تا با من تماس بگیرند، اما برای من جای سوال دارد که چرا از من به عنوان کارگردان توضیح نمی‌خواهند تا سو‌تفاهم‌ها برطرف شود.»

خانم موسوی افزود: «پخش غیر‌قانونی این فیلم چیزی نیست که در کنترل من باشد. مگر کارگردانان و فیلم‌سازان بقیه فیلم‌های ایرانی که مجوز پخش ندارند، اما دی‌وی‌دی آن‌ها در سطح بازار پخش می‌شود مورد مواخذه قرار می‌گیرند؟ مسئله قاچاق فیلم است که باید کنترل شود.»

خانم موسوی ادامه داد: «فیلم تهران من، حراج تعهد اجتماعی دارد و از دردهایی می‌گوید که هر کس در تهران زندگی کند، آن را می‌بیند. آیا اگر سر این فیلم را زیر آب کنیم و عوامل آن را اذیت کنیم اصل مشکلات تهران حل می‌شود؟»

به گفته آقای تقوایی، سایر عوامل تولید فیلم «تهران من، حراج» پس از یک شب بازداشت، با سپردن وثیقه آزاد شده‌اند.

این فیلم که مشکلات جامعه ایران را به تصویر می‌کشد با انتقادات اصول‌گرایان مواجه شد.

بیتشر بخوانید:

«همسرم مرضیه وفامهر در قرچک ورامین زندانی است»


 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

سی‌‌ام تیر ماه برابر با سال‌روز کشته شدن «سرلشگر خلبان عباس دوران» از خلبانان نیروی هوایی ایران بود که در ماه‌های آغازین جنگ ایران و عراق نقشی اساسی را ایفا کرد. دوران در دو سال اول جنگ بیش از ۱۲۰ عملیات و پرواز برون مرزی داشت. وی زاده سال 1329 بود و در سال 1361 در چنین روزی در ادامه ماموریت‌اش با زدن هواپیمای فانتوم (اف۴) صدمه‌دید خود به هتل محل برگزاری اجلاس غیرمتعهدها، با ناامن جلوه دادن شهر بغداد، مانع از برگزاری این اجلاس در کشور عراق شد و به زندگی خود نیز پایان داد.

«عباس دوران» در سال ۱۳۲۹ در شهر شیراز زاده شد. او دوران کودکی، نوجوانی و جوانی را در شیراز گذراند و پس از اخذ مدرک دیپلم در سال ۱۳۴۹ به خدمت سربازی رفت. پس از پایان سربازی به‌دلیل علاقه به‌ یادگیری فن خلبانی در سال ۱۳۵۱ وارد دانش‌کده خلبانی نیروی هوایی شد و پس از طی دوره مقدماتی پرواز در ایران، برای ادامه تحصیل و فراگیری مراحل تکمیلی خلبانی به آمریکا اعزام شد.

دوران در آمریکا توانست در کم‌ترین زمان با اخذ نشان و گواهی‌نامه خلبانی به ایران بازگردد در پای‌گاه هوایی همدان مشغول به‌خدمت شد. با آغاز جنگ ایران و عراق، عباس دوران در پست افسر خلبان شکاری و معاونت عملیات فرماندهی پای‌گاه سوم شکاری مشغول خدمت بود و پس از مدتی، برای ادامه پروازهای جنگی به پایگاه ششم شکاری «بوشهر» منتقل شد.

عباس دوران  در سحرگاه سی‌ام تیر ۱۳۶۱ در پی عملیاتی بر فراز حریم هوایی بغداد به‌پرواز در می‌آید و «پالایش‌گاه الدوره» در ضلع جنوبی بغداد را نشانه می‌رود. او تمامی بمب‌های خود را بر روی پالایش‌گاه فرو می‌ریزد، اما هواپیما در آسمان بغداد مورد اصابت موشک‌های ضد هوایی قرار می‌گیرد و آتش می‌گیرد.

گفته شده در این هنگام دوران با صرف نظر کردن از بازگشت یا خروج اضطراری، از کمک خلبان «منصور کاظمیان» می‌خواهد که هواپیما را ترک کند و چون جوابی نمی‌شنود دکمه خروج استراری کابین عقب را می‌زند و کاظمیان به بیرون پرتاب می‌شود و به اسارت در می‌آید و عباس با زدن هواپیمای فانتوم (اف۴) صدمه‌دیده خود به هتل محل برگزاری اجلاس غیرمتعهدها، با ناامن جلوه دادن شهر بغداد، مانع از برگزاری این اجلاس در کشور عراق می‌شود و به این صورت سرلشگر عباس دوران در سی‌ام تیر ماه سال 1361 و در سن 31 سالگی کشته شد.

«نرگس خاتون‌دلی روی‌فر» همسر این خلبان در گفت‌و‌گویی گفته‌‌: «عباس دوران در طول دو سال اول جنگ بیش از 120 پرواز و عملیات برون مرزی داشته است ‌که کارشناسان مسایل پروازی اذعان داشته‌اند، این چنین آماری حتا در جنگ هفت ساله ویتنام هم وجود نداشته است.»

‌وی با اشاره به آخرین دیدار عباس دوران با خانواده خود گفته: «آخرین مرتبه‌ای که  قرار شد عباس به عملیات بمباران پالایش‌گاه  «الدوره» برود، پسرمان‌ «امیر‌رضا» هشت‌ماه و نیم بیش‌تر نداشت و صحبت‌های ما مثل همه موارد مشابهی  بود که عباس به عملیات می‌رفت.  اما بعدها متوجه شدیم فقط ‌به یکی از دوستانش گفته بوده  که احتمالن این آخرین پرواز من است.»

 وی افزوده‌: «در زمان جنگ عباس در پای‌گاه بوشهر بود، از او‌ دعوت کردند تا به تهران برود ولی او قبول نکرد و به همدان رفت زیرا از پشت میز نشستن خوشش نمی‌آمد و دوست داشت همیشه در تکاپو و پرواز باشد.»

نرگس خاتون‌دلی هم‌چنین با گله‌مندی اظهار داشت: «در حق عباس دوران بسیار کم‌لطفی شده است. طی این سال‌ها کسی چندان به موضوع شهادت او نپرداخته و شما کم‌تر جایی یا برنامه و حتا نشریه‌ای می‌بینید که در آن  سخنی از عباس به میان آمده باشد‌. حتا آخرین عملیات او که به گفته بسیاری از صاحب‌نظران  از لحاظ  سیاسی، بین‌المللی و نظامی در درجه بسیار بالای اهمیت  قرار داشت‌، هنوز هم ناشناخته مانده است‌.»

و اما بر اساس داستان آخرین روزهای زندگی و واپسین ماموریت عباس دوران، فیلم سینمایی‌ای با نام «عبور از خط سرخ» در سال ۱۳۷۵ به کارگردانی «جمال شورجه» ساخته شده است. خلاصه داستان به این صورت است که «پس از فتح خرمشهر، جامعه بین‌المللی تلاش می‌کند کنفرانس غیر‌متعهد‌ها را در بغداد برگزار کند. ایران به عنوان عضو کشورهای غیر‌متعهد به محل برگزاری کنفرانس اعتراض می‌کند و با انجام عملیات برون مرزی توسط نیروی هوایی و بمباران مراکز حساس، بغداد را به عنوان شهر ناامن معرفی می‌کند. در ادامه: رشادت‌های تیز پروازانی مانند عباس دوران، باعث می‌شود تا محل برگزاری کنفرانس از بغداد به هندوستان منتقل شود.»

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

ایران اکتور

سایت آوینی

زندگی‌نامه عباس دوران


 


خبر / رادیو کوچه

یکی از سردبیران روزنامه «سان» به دلیل ارتباطش با ماجرای شنود غیر‌قانونی تلفن‌ها در بریتانیا، برکنار شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، روزنامه سان، پرفروش‌ترین روزنامه بریتانیا و از زیر مجموعه‌های غول رسانه‌ای روپرت مرداک است.

این فرد، مت نیکسون نام دارد و سردبیر بخش گزارش‌های ویژه روزنامه سان بود.

در اطلاعیه‌ای که شرکت «نیوز اینترنشنال»، ناشر روزنامه سان منتشر کرده گفته شده آقای نیکسون برای ارتباطش با ماجرای شنود در هفته نامه «نیوزآو د ورلد» از کار کنار گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید:

«از استخدام مشاور رسانه‌ای‌ خود متاسفم»


 


خبر / رادیو کوچه

رهبران کشورهای عضو منطقه یورو درباره جزییات یک مجموعه کمک ۱۰۹ میلیارد یورویی به یونان به توافق دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش الجزیره، بر اساس این طرح، بانک‌ها و موسسه‌های مالی خصوصی نیز برای یونان تسهیلات تازه‌ای در جهت بازپرداخت بدهی‌هایش در نظر خواهند گرفت.

سران ۱۷ کشور عضو منطقه یورو در بروکسل، پایتخت بلژیک روز جمعه، 21 ژوئیه، پس از ساعت‌ها مذاکره فشرده به این توافق دست پیدا کردند.

صندوق بین‌المللی پول نیز از دور دوم کمک‌های کلان به یونان حمایت می‌کند.

قرار است که بانک‌های خصوصی حدود ۳۷ میلیارد یورو از کمک‌ها به یونان را تامین کنند.

نیوکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، گفته است منابع خصوصی طی ۳۰ سال آینده ۱۳۵ میلیارد یورو به یونان کمک خواهند کرد.

در این توافق، تجدید ساختار بدهی‌های یونان و تبادل اوراق قرضه دولت این کشور در نظر گرفته شده است.

نقش بانک‌ها و شرکت های خصوصی در کمک به یونان، یکی از موارد اختلاف رهبران کشورهای عضو منطقه یورو بود.

فرانسه و بانک مرکزی اروپا با این کار مخالف بودند اما آلمان بر آن اصرار داشت.

پیش‌تر، در پی انتشار خبر توافق اصولی در این باره، بهای سهام در بازارهای اروپا و جهان بالا رفت.

بهای سهام در بورس ایتالیا با انتشار این خبر چهار درصد و بهای سهام اسپانیا سه درصد افزایش یافت.

بهای سهام در آمریکا نیز با آغاز خرید و فروش سهام، یک و سه دهم درصد بالا رفت.

بیشتر بخوانید:

«بحران مالی در یونان بر کل اروپا و خارج از آن اثر دارد»


 


رادیو کوچه

1387 خورشیدی: سال‌روز درگذشت «ابوطالب طالبی» کشتی‌گیر ایرانی و دارنده چهار مدال برنز رقابت‌های کشتی آزاد جهان. وی زاده سال 1324 بود و علاوه براین مدال‌ها، مدال‌های رنگارنگی از تورنمنت‌های مطرح دنیا از جمله چندین مدال طلای ارتش‌های جهان را به‌دست آورده بود طالبی در سن بیست‌و‌هفت سالگی از دنیای کشتی قهرمانی خداحافظی کرد و بعد از چندین سال بیماری که به گفته خودش ناشی از وزن کم کردن‌های غیر علمی در دوران قهرمانی بود در سن شصت‌و‌سه سالگی درگذشت. وی یکی از فنی‌ترین کشتی‌گیران ایران به‌شمار می‌رفت و مدتی نیز به مربی‌گری پرداخت و یکی از مربیان برگزیده ایران بود که در مدت مربی‌گری تجربیات او مورد استفاده خیلی از کشتی‌گیران جوان قرار گرفت.

1331 خورشیدی: روز شادی ایرانیان به خاطر پیروزی سیاسی در چنین روزی بود و بازگرداندن «دکتر مصدق» به حکومت، در سراسر کشور جشن و مراسم شادمانه برگزار شد.  در همین روز دکتر مصدق دستور داد که به اتهام تیراندازی به مردم، سرلشکر «محمد صادق کوپال» رییس شهربانی، سرلشکر «عباس گرزن» رییس ستاد ارتش و سرلشکر «مهدی‌قلی علوی مقدم» فرماندار نظامی تهران از کار برکنار و جهت محاکمه و مجازات تسلیم دست‌گاه قضایی شوند. از شکست توطئه تیرماه 1331 بیش از هرکس، «وینستون چرچیل» نخست وزیر وقت انگلستان که چشم امید به دولت «احمدقوام»  بسته بود ناراحت شد و از روز بعد به طرح نقشه تازه پرداخت و تا براندازی حکومت دکتر مصدق آرام نگرفت.

1461 میلادی: سال‌روز درگذشت «شارل هفتم» ملقب به «شارل پیروز». او که زاده سال 1403 بود  از ۱۴۲۲ تا ۱۴۶۱ پادشاه فرانسه بود. با آن‌که پدر شارل مجبور به امضای عهدنامه‌ای با انگلیسی‌ها شد که ضمن آن شارل هفتم را از رسیدن به تاج و تخت فرانسه محروم می‌ساخت اما پس از مرگ پدرش او خود را پادشاه نامید و با کمک «ژان دارک» موفق به شکست حصر «اورلئان» در ۱۴۲۹ شد. سپس با پیروزی بر انگلیسی‌ها و بیرون راندن آن‌ها توانست سرزمین‌های فرانسه را بازپس‌گرفته و به جنگ صدساله پایان بخشد. شارل هفتم هم‌چنین در این مدت توانست با انجام اصلاحات نظامی و اقتصادی موثر بر قدرت حکومت سلطنتی افزوده و بار دیگر رژیم سلطنتی قدرت‌مندی را در آن کشور به‌وجود آورد.

2008 میلادی: تظاهرات مردم «هزاره» به مناسبت درگیری آن‌ها با کوچی‌ها در افغانستان، این تظاهرات در پی تشدید دست‌اندازی کوچی‌های افغانی (که همان چادرنشینانی که برای چرانیدن گله‌های خود، زمستان و تابستان میان جنوب و مرکز شرقی افغانستان در حال کوچ کردن هستند)، به اراضی هزاره‌ای‌ها و زد و خوردهای خونین و مرگ بار دو طرف برپا شده بود و تظاهرکنندگان در نوشته‌های خود مدعی شده بودند که دولت مانع از تجاوز کوچی‌ها به اراضی و مزارع آن‌ها نمی‌شود. کوچی‌ها به‌طور عمده از طوایف قبیله پشتون هستند. در قدیم، کولی‌های آمده از هند نیز با آن‌ها هم‌راه می‌شدند.

_______________________________

برخی از روزی‌دادهای دیگر

1990 میلادی: سال‌روز درگذشت «خوان مانوئل پوییگ دیدونه» نویسنده آرژانتینی وی زاده سال 1932 و از رمان‌های معروف او می‌توان «نفرین ابدی بر خواننده این برگ‌ها» را نام برد.

1901 میلادی: مذاکرات انگلستان و ژاپن برای امضای یک پیمان اتحاد در لندن، که پس از عقد این اتحاد، انگلیسی‌ها به تقویت نیروی دریایی ژاپن کمک کردند و به دست ژاپن ناوگان روسیه که رقیب استعماری انگلستان  بود در خاوردور نابود شد.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

راسخون

Iranian history


 


خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه چهارشنبه، 20 ژوئیه، لوسین فروید، نقاش مشهور بریتانیایی در سن ۸۸ سالگی در خانه خود در لندن درگذشته است.

نقاش بزرگ که نوه زیگموند فروید، پدر روان‌کاوی بود، تا آخرین روزهای زندگی فعال بود و هم‌چنان نقاشی می‌کرد.

او تنها در هفته‌های آخر اندکی بیمار بود.

لوسین فروید حدود پنجاه سال در هنر تجسمی غرب حضوری نمایان داشت.


 


خبر / رادیو کوچه

کمیته فدراسیون بین‌الملی فوتبال، فیفا، در زوریخ، سوییس، تشکیل جلسه می‌دهد تا به اتهام پرداخت رشوه توسط محمد بن‌همام، نامزد سابق ریاست این سازمان و رییس سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا، رسیدگی کند.

آقای بن همام، که اهل قطر است و زمانی ریاست فدراسیون فوتبال این کشور را بر عهده داشته، متهم است که به منظور تاثیرگذاری بر نتیجه رقابت‌ها، به پرداخت چندین هزار دلار رشوه به دست‌اندرکاران فوتبال در منطقه کارائیب مبادرت کرده اما وی این اتهام را نادرست دانسته است.

قرار است نتیجه تحقیقات کمیته اخلاقی فیفا در این زمینه روز شنبه، 23 ژوئیه، اعلام شود.

بیشتر بخوانید:

«فیفا بن‌همام را به تلاش برای پرداخت رشوه متهم کرد»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته