-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مرداد ۶, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 07/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، 27 ژوئیه، دادگاه تجدید‌نظر پس از بررسی پرونده احمد قابل پژوهش‌گر دینی و حکم دادگاه بدوی، حکم نهایی را برای وی صادر و به وکیل آقای قابل ابلاغ کرده است.

به گزارش تحول سبز، احمد قابل، نویسنده، قرآن‌پژوه و نواندیش دینی، و یکی از شاگردان آیت‌اله منتظری که پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری گذشته چند نوبت بازداشت و به اتهامات مختلف برای وی در مراجع قضایی مشهد تشکیل پرونده شده بود، صبح روز چهارشنبه و پس از مراجعه وکیل وی، صالح نیکبخت، به مراجع قضایی مشهد حکم صادر شده از سوی دادگاه تجدید نظر در خصوص اتهامات مطرح شده در پرونده به آقای نیکبخت ابلاغ شد.

بر اساس این حکم با حذف مجازات‌های تتمیمی (۳ سال تبعید به فریمان و محرومیت از سخن‌رانی و مصاحبه و نشر مطلب در جمع بیش از سه نفر) حکم ۲۰ ماه زندان ایشان تایید و به وکیل وی ابلاغ شده است.

گفتنی است این اسلام‌شناس و پژوهش‌گرِ نواندیشِ دینی، چهارم دی ماه گذشته، پس از تحمل نزدیک به ۱۷۰ روز زندان، با قرار وثیقه‌ای ۵۰۰ میلیون ریالی، و با حکم قاضی کاووسی، رییس شعبه ۵ دادگاه انقلاب مشهد آزاد شده بود.

وی هم‌چنین در ۲۹ آذر ۸۸، بعد از درگذشت آیت‌اله منتظری، هنگامی که جهت شرکت در مراسم تشییع از مشهد به قم سفر می‌کرد، در مسیر راه و در شهر نیشابور بازداشت شده بود.

در پی افشاگری اعدام‌های خودسرانه‌، دسته‌جمعی و پنهانی در زندان وکیل آباد مشهد و سخن‌رانی‌های احمد قابل در مشهد، نجف‌آباد و فریمان و هم‌چنین مصاحبه‌های او با رسانه‌های خبری و انتقاد از سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی، وی مجدد بازداشت و تا دی ماه در حبس و تحت بازجویی قرار داشت و پرونده جدیدی نیز برای آقای قابل در مراجع قضایی تشکیل شد.

پس از ابلاغ حکم دادگاه تجدید‌نظر و تایید ۲۰ ماه حبس از سوی دادگاه تجدید نظر، ایشان نیز طی یادداشی کوتاه در صفحه شخصی فیس‌بوک خود آورده است: «امیدوارم با سرفرازی و پایداری، این زمان را نیز سپری کنم و بتوانم اندکی از مسوولیت انسانی و ایرانی و اسلامی خود را به انجام رسانم. چشم امیدم به لطف و عنایت و رحمت الهی، ناشی از دعای خیر هم میهنان و دوستان و بستگانم بوده و هست و خواهد بود. امیدواری هم‌راه با تلاش‌های مسالمت‌جویانه و اخلاقی و منطقی، هر مشکلی را از پیش پای‌مان بر می‌دارد. این قانون طبیعت و سنت خداوندی است(لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم. و الحمد لله رب العالمین).»

بیشتر بخوانید:

«حبس، جریمه و عدم مصاحبه محکومیت احمد قابل»


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها به نقل از یک منبع پزشکی در افغانستان، روز پنج‌شنبه 28 ژوئیه، بر اثر حمله افراد مسلح در ولایت ارزگان 21 تن کشته و 38 نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش الجزیره، خان آقا رییس بیمارستان ارزگان با تابید این خبر گفته است در بین قربانیان چند پلیس و تعدادی غیر‌نظامی مشاهده شده است.

بر اساس این گزارش در این حادثه 6 عامل انتحاری هم‌زمان دو ساختمان والی ارزگان و پلیس این ولایت را مورد حمله قرار دادند.

مسوولان محلی اعلام کردند که 3 عامل انتحاری کمر‌بندهای انفجاری خود را در همان لحظات اول حمله منفجر کردند اما دیگر عاملان انتحاری به درگیری خود با پلیس ادامه دادند.

هم‌چنین امروز پنج‌شنبه ساختمان صدا وسیمای افغانستان مورد حمله قرار گرفت.

گروه شبه نظامی طالبان افغانستان مسوولیت این دو حمله را بر عهده گرفته است.

لازم به اشاره است که روز چهارشنبه نیز غلام حیدر حمیدی، شهردار قندهار در یک حمله انتحاری کشته شد.

بیشتر بخوانید:

«کشته شدن شهردار کندهار در حمله انتحاری»


 


خبر / رادیو کوچه

تیم ملی فوتبال ایران موفق شد با شکست دادن مالدیو در دو بازی رفت و برگشت به مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل صعود کند.

در این بازی که شام‌گاه پنج‌شنبه، 28 ژوئیه، در ماله پایتخت کشور مالدیو برگزار شد ملی‌پوشان ایران با یک گل مالدیو را شکست دادند تا با 5 گل و در مجوع دو بازی رفت و برگشت به مرحله گروهی صعود کنند.

محمد رضا خلعتبری در دقیقه 46 تک گل تیم ایران را به ثمر رساند.

بیشتر بخوانید:

«ایران با چهار گل مالدیو را برد»


 


بهنام / رادیو کوچه

behnam@koochehmail.com

«وقتی مادر‌زن مارک آنتونی تصمیم خود را گرفت»

«جنیفر لوپز»، خواننده و بازی‌گر که از هفته گذشته تصمیم به جدا شدن از «مارک آنتونی» خواننده گرفته است، اعلام کرد که یک وکیل جهت انجام امور طلاق استخدام کرده است.

اما در همین زمان یکی از منابع پاپاراتزی اعلام کرد که جنیفر با «بن افلک»، بازی‌گر مجدد در تماس بوده و در خلوت با هم صحبت کردند.

از سویی دیگر مادر جنیفر نیز اعلام کرد: «جنی می‌خواهد طلاق بگیرد و تصمیم خود را گرفته است.»

نکته دیگر این‌که هفته گذشته جنیفر برای تعطیلات آخر هفته به میامی سفر کرد و از آن به عنوان به‌ترین سفر یاد کرده است.

………………………………………………..

«کیم کارداشیان دیوانه در آخرین شب مجردی»

کیم کارداشیان برای روز شنبه، 30 ژوئیه از همه دوستان و خواهرهای خود دعوت کرد تا در مهمانی در منزل مادریش شرکت کنند.

این مهمانی به مناسبت آخرین روز مجردی کیم پیش از ازدواج با کریس همفریز است.

وی اعلام کرد که «می‌خواهم نهایت دیوانگی را در این مهمانی به نمایش بگذارم.»

………………………………………………..

«همسر پیشین واین‌هاوس: من مقصر مرگ ایمی بودم»

«بلیک فیلدر سیویل»، همسر پیشین ایمی واین‌هاوس، خواننده 27 ساله آمریکایی که در این هفته به دلیل نامعلومی درگذشت، در خصوص این حادثه عنوان کرد: «من می‌توانستم ایمی را نجات دهم.»

وی اعلام کرد که «همه از مشکل شدید اعتیاد ایمی خبر داشتند و هم‌اکنون من را به طور غیرمستقیم در مورد مرگش نقصر می‌دانند.»

او ادامه داد: «من باید راهی برای ترک این مواد پیدا می‌کردم.»

………………………………………………..

«دی‌کاپ‌ریو، حواس پاپاراتزی‌ها را پرت می‌کند»

لئوناردو دی‌کاپ‌ریو و لیولی بلیک، دو هنرمند آمریکایی روابط‌شان هر روز نزدیک‌تر و قوی‌تر می‌شود.

البته این دو دقت دارند تا گیر پاپاراتزی‌ها نیفتند و حتا زمانی که برای خرید به سانتا باربارا رفته بودند خیلی عادی برخورد کردند تا جلب توجه نکند.

………………………………………………..

«وقتی عروس مثل بختک روی لوازم مادر شوهر خیمه می‌زند»

«کیت میدلتون» گوشواره‌های پرنسس دایانا، مادر فوت شده همسرش را به عنوان هدیه از «پرنس ویلیام» دریافت کرد.

پرنس ویلیام اعلام کرد: «حالا کیت همسر من است و می‌خواهم که برخی از لوازمی را که مادرم دوست داشت را به او هدیه کنم.»

کیت میدلتون با ملکه الیزابت هم از یک نمایش‌گاه لباس‌های عروسی دیدن کردند.

………………………………………………..

«زنی که آلت تناسلی همسرش را بردید مجرم شناخته شد»

«کاترین کیوبکر»، زنی اهل کالیفرنیا که هفته گذشته به اتهام قطعه‌قطعه کردن آلت تناسلی همسرش و انداختن آن در آشغال دانی بازداشت شده بود مجرم شناخته شد.

وی با حضور در دادگاه به پرداخت 1 میلیون دلار جریمه شد. اتهام وی شکنجه و بریدن آلت تناسلی همسرش بود.

 ………………………………………………..

«سینه‌های دختر‌های پوتین رو دزدیدن دارن باهاش پز می‌دن»

وجهه «مردانه» و عرض اندام‌های ولادیمیر پوتین نخست‌ وزیر روسیه در افکار عمومی این کشور با پخش ویدیویی تازه که به سرعت در اینترنت در حال پخش است رونقی دوباره به خود گرفته‌ است.

در این کلیپ ویدیویی که انتشار آن با انتقاد مخالفان پوتین رو‌به‌‌رو شده است، به عنوان یک ترفند تبلیغاتی از دختران جوان سراسر روسیه خواسته شده تا در جبهه حمایت از آقای نخست‌ وزیر متحد شوند و به نشانه عضویت در آن‌چه «ارتش پوتین» نامیده شده است «تی‌شرت‌های خود را پاره کنند.»

در روسیه عکس نخست‌ وزیر این کشور بر روی تی‌شرت‌های مختلف دیده می‌شود و بر بیلبوردهای تبلیغاتی مختلف تصاویری قهرمانانه از او به شکل جیمز باند نصب شده‌ است.

در کلیپ ویدیویی زیر، دختری سکسی و خوش‌تیپ، در خیابان‌های مسکو گربه‌وار راه می‌‌رود و از پوتین که به گفته او «ثبات و رفاه را برای روسیه به ارمغان آورده» تعریف و تمجید می‌‌کند.

………………………………………………..


 


مه‌شب‌ تاجیک/ رادیو کوچه

فیلم‌های کودکان و نوجوان یا سینمای کودک باید آمیزه‌ای از شادی، هیجان، تحرک، تلاش، محبت و آشنایی با زندگی باشد و باید که این عواطف مثبت را با بهره‌گیری به‌جا و درست از عناصر مختلف به‌ویژه خیال بتوان به مخاطبان این‌گونه فیلم‌ها انتقال داد. و به‌طور حتم این موضوع بسیار ساده‌انگارانه است که تصور کنیم که فیلم کودک را به دلیل طرح‌های ساده‌ی آن می‌توانیم کاری ساده و بدون خلاقیت به حساب آوریم. سامان بخشیدن به سینمای کودک در دیار ما به عنوان بخشی از سینمای آینده راهی بس دراز و دشوار پیش رو دارد و نیازمند عزمی راسخ است.

کودکان برای رفع نیازهای ذهنی خود نیازمند ارتباط از طریق تصویر هستند و دنیای فیلم و سینما می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز آن‌ها باشد. در سینمای ایران به دلیل مشکل مخاطب و این‌که ممکن است این فیلم‌ها مورد توجه مخاطبان بزرگ‌سال واقع نشود از تولید آن خودداری می‌شود. فیلم‌ها و آثار تولید شده ضعیف است و بیش‌تر به ورطه‌ی شعاردهی می‌افتد. به همین دلیل حتا مخاطب کودک را نیز جذب نمی‌کند. کما این‌که تجربه نشان داده است که اگر ساختار و تولید یک فیلم قوی و مناسب باشد هم نیازهای کودکان را برآورده می‌کند و هم پاسخ‌گوی گیشه است. مانند سری فیلم‌های «کلاه قرمزی و پسرخاله».

با تاسف در کشور ما هنوز بعد از این همه سال برای تولید فیلم خط مشی‌ها و بایدها برای سینمای کودک معنا نگرفته و حمایت لازم از این حوزه سینمایی به درستی صورت نمی‌گیرد. حمایت تنها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی کافی نیست به خصوص با سیاست‌های این سازمان در راستای تولید و حمایت از فیلم‌ها. کودکان امروز، با توجه به گستردگی دنیای رسانه‌ها به سادگی با فیلم‌های غربی ارتباط برقرار می‌کنند و قهرمان تمام آن‌ها شخصیت‌هایی نظیر «بتمن»، «سوپرمن» و «مرد عنکبوتی» است. با کمی دقت می‌توانیم مشاهده کنیم که سینمای هالیوود هم تمام فاکتورهای انسانی را با این ابرقهرمان‌ها نمایش می‌دهد و آن را صادر می‌کند تا قهرمان بچه‌های دنیا باشد. در صورتی‌که که شاید بسیاری از کودکان ما به شخصیت‌های افسانه‌ای سرزمین خودمان بیگانه باشند.

امروزه سینما به عنوان رسانه‌ای تاثیرگذار در زندگی و آینده‌ی کودکان توانایی انتقال پیام‌های مختلفی را دارد و بسیاری از مفاهیم را می‌توان برای کودکان به‌وسیله‌ی تصویر بسیار راحت‌تر معنی کرد و برقراری ارتباط خوب آن با مخاطب روند انتقال این پیام‌ها را تصریح می‌کند. سینمای کودک در ایران پس از مدتی که در اوج به تولید فیلم‌های خوب برای کودکان می‌پرداخت به یک‌باره فراموش شده و جای خود را به ژانرهای دیگر مطرح در عالم تصویر داد. جدی گرفتن سینمای کودک از  لازمه‌های بقای سینماست.

سینمای کودک در حال حاضر به گونه‌ای است که نیاز به یک سازمان مستقل در این حوزه سینمایی، فضایی جدا، بودجه‌ای مختص به این عرصه و ارتباطی گسترده با همه‌ی جشن‌واره‌های برگزار شده و یا در حال برگزاری را  در سراسر جهان دارد. هر چند که در حال حاضر در ظاهر مقوله‌ای به نام سینمای کودک در ایران فعالیت داشته اما در حقیقت هنوز ماهیت این‌ گونه‌ی سینما تعریف نشده است. ایجاد این سازمان مستقل باید به گونه‌ای باشد که خط‌مش‌هایی به‌طور کامل مختص سینمای کودک داشته باشند یعنی توانایی برگزاری جشن‌واره‌های وسیعی چون جشن‌واره فیلم «رشد» را داشته باشد و با کمک همه وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌ها امکان حاکم کردن فضایی مختص سینمای کودک به‌وجود بیاید تا با ایجاد شرایط مطلوب تهیه‌کنندگان به خاطر نبود امکانات مناسب و تضمینی برای بازگشت سرمایه اولیه از تمایلی به سرمایه‌گذاری در عرصه‌ی سینمای کودک نداشته باشند. تولید و توزیع اگر به شیوه‌ای مناسب در کنار هم قرار بگیرند به رشد سینمای کودک کمک شده و آن را اعتلا می‌بخشد.

گسست عمیق فرهنگی که در تولید آثار کودکان و نوجوانان به وجود آمده است، به خاطر روی‌کرد مدیران فرهنگی به تجارت بود. در حالی که اگر مدیران سینمایی کشور هم‌چنان کار فرهنگی می‌کردند، در طولانی مدت گیشه نیز با این شرایط هم‌راه می‌شد. اکنون ما به درآمد میلیاردی فروش یک سال سینمای ایران افتخار می‌کنیم. در صورتی که اگر سینمای ما در بستری مناسب پیش می‌رفت، هر‌کدام از فیلم‌های ما باید میلیاردی می‌فروخت. همان‌طور که اکنون در جهان فیلم‌های عرصه‌ی کودکان و نوجوانان فروشی بسیار بالا دارند. به نظر می‌رسد در اصل مدیران سینمایی نیازی به حفظ سینمای کودک و نوجوان احساس نمی‌کنند. این موضوع را به آسانی می‌توان در نحوه سیاست‌گذاری تولید و اکران فیلم‌های این ژانر دید. در شرایطی که تا این حد به ژانر کودک و نوجوان بی‌اعتنایی می‌شود، دیگر چه توقعی می‌تواند از دست‌اندرکاران این بخش داشت. در حال حاضر مشکل اکران برای تمام فیلم‌ها وجود دارد، اما سینمای کودک بیش از سایر گونه‌های سینمایی با مشکل مواجه است .


 


آرین/ دفتر کابل/ رادیو کوچه

najib@koochehmail.com

در حالی که درست یک سال به المپیک 2012 لندن باقی مانده است، از این رو امروز در کابل تجلیل شد.

«محمدظاهر اغبر» رییس کمیته ملی المپیک افغانستان گفت: «ورزش‌کاران افغانستان با وجودی که مانند ورزش‌کاران دیگر کشورها از امکانات و فکر آرام بر خوردار نیستند، اما تلاش می‌کنند تا به این المپیک راه یابند.»

وی افزود: «ورزش‌کاران افغانستان تلاش می‌کنند تا با اشتراک در بازی‌های المپیک، پیام صلح و آشتی را به جهانیان برسانند.»

«ویلیم پیتی» سفیر بریتانیا در کابل که در این محفل شرکت داشت گفت: «کشورش از حضور ورزش‌کاران افغانستان در بازی‌‌های المپیک 2012  با گرمی بیش‌تر استقبال می‌کند.»

به گفته سفیر بریتانیا در کابل دلیل استقبال گرم بریتانیا از ورزش‌کاران افغان این است که ورزش‌کاران افغانی با وجود جنگ و مشکلات اقتصادی با علاقه‌مندی ورزش می‌کنند.

آقای پیتی گفت: «ورزش‌کاران افغان با اشتراک در بازی‌های المپیک 2012 باید به جهانیان نشان بدهند که در سال‌های گذشته چقدر پیش‌رفت و ترقی داشته‌اند.»

برای راه‌یابی در بازی‌های المپیک 2012 افغانستان ورزش‌کارانی را در رشته‌‌های جودو، بسکتبال، اتلتیک، تکواندو، بوکس و پهلوانی آماده کرده است.

افغانستان برای اولین بار در بازی المپیک پکن در سال 2010 به اولین مدال برنز این بازی‌ها دست یافت.

«روح‌اله نیک پا» ورزش‌کار جوان افغان در رشته تکواندو این مدال را برای افغانستان حاصل کرد.

این در حالی‌ست که به بازی‌های المپیک 2012 لندن درست 360 روز باقی مانده است.


 


اکبر ترشیزاد/ رادیوکوچه

مولانا حضرتنا «وودی ‌آلن» در فیلم «آنی‌ هال» دیالوگ جالبی رو به دوربین دارد، او اول لطیفه‌ای کهنه را بازگو می‌کند، جریان این است که دو پیرزن به یک رستوران می‌روند و یکی از آن‌ها به دیگری می‌گوید: «غذای این رستوران خیلی آشغاله» و دیگری پاسخ می‌دهد: «آره تازه خیلی هم کمه» و بعد «وودی ‌آلن» می‌گوید که به نظر من زندگی هم همین‌طور است، با وجود آن‌که به شدت مزخرف و رنج‌آور است طولش هم خیلی کوتاه است.

وقتی «امی ‌واینهوس» مرد یا خودکشی کرد و یا هر اسم دیگری که می‌خواهید رویش بگذارید، از این طرف و آن‌طرف زیاد شنیدم که بله، حیف که فلانی مرد، می‌توانست خیلی بیش‌تر زندگی کند و این حرف‌ها. اما به نظر من همه‌ی این حرف‌ها یک مشت حرف مفت است چون «امی‌ واینهوس» چند برابر دیگران زندگی کرد چرا که از آن قسم آدم‌هایی بود که عرض زندگی برای‌شان از طولش مهم‌تر است.

خاصیت ما آدم‌ها این است که از زندگی هدف‌دار و سالم، زیاد برای دیگران قصیده می‌گوییم اما آخرش حسرت همه‌ی آن کارهای خلاف عرف و عادت اجتماع را می‌خوریم که در زندگی‌مان جرات امتحان کردنش را به خودمان نداده‌ایم. این کارها را می‌کنیم که چه بشود؟ چند صباحی بیش‌تر زندگی کنیم، اما بازهم هیچ چیز از زندگی نمی‌فهمیم. بگذارید از زندگی خودم برای‌تان مثالی بزنم. سال‌ها بود که مسیری تکراری را برای رسیدن به زادگاهم طی می‌کردم. در طول مسیر چشم‌اندازهای بسیار زیبای طبیعی، روستاهای دیدنی و مزارع سرسبزی وجود داشت که بارها و بارها آن‌ها را دیده بودم اما یک‌بار هم که شده به این فکر نیافتاده بودم که بایستم، راهم را کج کنم و چند ساعتی را صرف دیدن این مناطق کنم. همیشه و همیشه برای رسیدن عجله داشتم، به کجا؟ جایی که چیز خاصی انتظارم را نمی‌کشید، فقط تکرار بود و تکرار. حالا اگر کسی فقط یک‌بار این مسیر را طی کرده باشد اما در طول راه بارها توقف کرده و تمام این مناظر را با حوصله دیده و زیبایی‌های‌شان را از نزدیک کشف و لمس کرده باشد، نمی‌شود گفت که تجربه‌ی یک‌باره‌ی او به تمام سفرهای بی‌حاصل من می‌ارزد؟

مشهور است که «بوعلی‌ سینا» باده‌گسار قهاری بوده و معشوقه‌های فراوانی داشته، طوری که حتا یک شب را نیز برای هم‌بستری با زیبارویان از دست نمی‌داده است. وقتی به او می‌گویند: «این کار برای طول عمر شما ضرر دارد». او در پاسخ می‌گوید: «طول زندگی اهمیت ندارد، عرضش مهم است.»

با وجود آن‌که بر این باورم که برداشت هر‌کسی از زندگی سالم متفاوت است، قصدم این نیست که بگویم سلامت زندگی کردن مهم نیست بلکه می‌خواهم بگویم که این فلسفه هم که اکنون را برای روز مبادا از دست بدهیم، یعنی همان روشی که ما ایرانی‌ها در زندگی زیاد به آن پابندیم، چیز جالبی نیست. «امی ‌واینهوس» به اندازه‌ی عمر هزار تا موزیسین بی‌بو و خاصیت ترانه ساخت و اجرا کرد و چندین برابر تجربیات یک آدم شصت-هفتاد ساله عشق‌ورزی کرد و تمام اصول‌اخلاقی جامعه‌اش را زیرپا گذاشت و به بازی گرفت. او به باش‌گاه هنرمندان بزرگی هم‌چون «کرت‌ کوبین»، «جیم‌ موریسن» و «جیمی‌ هنریکس» پیوست که گرچه که طول زندگی‌شان طولانی نبود اما عرض آن، هم برای خودشان و هم برای جامعه‌ی هنری پربار پربار بود.


 


خبر / رادیو کوچه

دوازده نفر از فعالان  ملی آذربایجان‌، روز چهارشنبه، 27 ژوئیه، پس از اعلام حکم دادگاه از اتهام فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌های قوم‌گرا و مخالف نظام جمهوری اسلامی تبرئه شدند.

دادگاه این افراد، که حدود یک ماه قبل و در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار شده بود، آن‌ها را از اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی تبرئه کرد.

گفته می‌شود که این فعالان، به مدت چندین هفته در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات تبریز و در سلول‌های انفرادی بازجویی شده و پس از تکمیل پرونده‌شان در شعبه چهارم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به ریاست حسن هاشم زاده‌، به دادگاه ارسال شده بود.

لازم به اشاره است وکالت برخی از این افراد بر عهده نقی محمودی وکیل دادگستری بوده است.

بیشتر بخوانید:

«صدور حکم حبس برای ده فعال سیاسی و مدنی آذربایجان»


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

پس از برخورد تند نمایندگان با احمدی‌نژاد در جلسه معرفی وزیر ورزش و قطع سخنان وی با فریادهای «دو دو»، اخبار حکایت از احضار هیات رییسه مجلس به بیت رهبر جمهوری اسلامی داشت. از بحث‌های این جلسه اخبار پراکنده‌ای بیرون آمد که حکایت از انتقاد شدید آیت‌اله خامنه‌ای از رفتار مجلسیان داشت؛ روح‌اله حسینیان، نماینده حامی دولت در مجلس هم از قول رهبر جمهوری اسلامی این برخورد را رذیلانه خواند. اینک متن کامل سخنان خامنه‌ای در این جلسه و پاسخ مجلسیان در اختیار روز گذاشته شده که در پی می‌آید.
این متن عینا از نوار پیاده شده است.

خامنه‌ای(بعد از تعارفات اولیه): قصدم این بود که این جلسه را صبح اول وقت تشکیل دهم که نشد، حادثه دیروز در مجلس هم بنده را به شدت ناراحت کرد و هم به شدت نگران شدم، گاهی اوقات مسائلی پیش می‌آید که باید از آن به خدا پناه برد، ناراحتی‌ام به دلیل اهانت به رییس جمهور بود، شما اهانت کردید به رییس جمهور، شما می توانید به رییس جمهور تذکر بدهید، سوال کنید، استیضاح کنید ولی نمی‌توانید به هیچ کس توهین کنید، به خصوص به رییس جمهور. رییس جمهور یک مقام محترم است در قانون اساسی، نگاه به سابقه بکنید، همیشه روسای جمهور در مجالس مخالفینی داشته‌اند، کی اینطور توهین کردند به رییس جمهور؟ این رفتار اهانت آمیز ظلم بود، ناحق بود، گناه بود، نگرانی‌ام نسبت به مجلس بود، حقیقتن نگران خود مجلس شدم، این چه وضعی است که مجلس که نمونه فضائل مردم معرفی شده است، «دو دو» کند و نگذارد کسی حرفش را بزند، من چند بار تا حالا به آقای لاریجانی گفتم که جلوی این کار را بگیرد، «دو دو» یعنی چه؟ همین مانده که یقه یکدیگر را بگیریم و بر سر و کله هم بزنیم مثل برخی کشورهای دنیا، من جدن نگران شدم، چیکار کنیم؟ علنی بگوییم که مجلس ظلم کرد و خلاف عدل کرد و گرفتار رذیلت شد، آن وقت مردم دلسرد می‌شوند و در انتخابات شرکت نمی‌کنند، اگر مجلس بخواهد به سمتی برود که کسی حرفش را نتواند بزند، خواه رییس جمهور باشد یا هرکس دیگری، حرفش را نتواند بزند، چه خواهد شد؟

این حادثه بسیار کار بدی بود، حادثه بدی بود، این را باید علاج کنید، بنده از آقای لاریجانی و معاونانش و نواب رییس، گله دارم، دیروز وقتی «دو دو» کردند، آقای لاریجانی باید صبحت آقای رییس جمهور را متوقف می‌کرد و به جماعت اقلیتی که «دو دو» می‌کردند، حمله می‌کرد، اینها مجلس را جلوی مردم بی‌آبرو می‌کند، اینها که «دو-دو» می‌کنند از نظر تعداد اقلیت هستند، باید به این‌ها حمله می‌کردید، این اقلیت را به مردم معرفی کنید، باید آقای لاریجانی حمله می‌کرد به آن‌ها، من اصلا اعتراض ندارم که چرا رای دادید یا ندادید، این تکلیف شماست، من جدا نگران هستم، برخورد با یک مقام دو جور است، نماینده قانونن حق دارد حرفش را بزند، منطقی و بدور از تهمت و جنجال حرفش را بزند، منتقد هستید از دولت، از رییس جمهور، می توانید بگویید، حرفتان را بزنید و علاج جویانه وارد میدان شوید، یک جور هم برخورد خصمانه و کینه‌ورزانه است، معلوم است می خواهد ناخن بزند. خب، اعتراض به آقای صالحی این بود که چرا فلان کس را معاون کرد، استیضاح می‌کنید، من به استیضاح اعتراضی ندارم، اگرچه استیضاح وزیر خارجه در این شرایط، در مجموع مضر بود، بلاشک، به خصوص نزدیک کنفرانس ضدتروریستی، ولی من گفتم وارد نمی‌شوم، استیضاح را موجب اشکال نمی‌دانم، مجلس اعتراض دارد و می‌خواهد به اعتراض خویش، جنبه عملی بدهد، ولی آنچه مورد اشکال بود، آن معاون بود، وقتی که اشکال منتفی شد و استعفا کرد، دیگر جای ادامه نبود، من آقای توکلی را به دیانت و انقلابی بودن قبول دارم، سی سال است، سی و چندسال است که او را به دیانت و انقلابی‌گری، چرا یک صفحه نامه نوشتید که این کافی نیست و باید عزل می‌شد؟ این برخورد نوع دوم است، خدا با شما اینطوری سخت گیری کند خوشتان می‌آید؟ اگر مجلس بخواهد از مرکز پژوهش‌ها تحقیق و تفحص کند، شما اشکال ندارید؟ آقای صالحی مرد شریفی است، او آماده استیضاح شدن نبود، ترجیح می‌داد برود و نیاید، آن طرف سایه سنگین خود را برداشت از سر وزیر، دیگر دنبال نکنید، من این رفتارها را نمی‌پسندم، این شان شماها نیست، من جدن معترضم، این متناسب شما نیست، بساط این «دو-دو» ها را، این هوچی‌گری را از مجلس جمع کنید، حیف است که مجلس تبدیل شود به محلی برای هوچی‌گری، این را نمی‌پسندم، آدم می‌تواند تعابیر تندتری نسبت به مجلس به کار برد، این مجلس با این عظمت، آدم می‌تواند بگوید همه حرف‌های یک فردی را قبول ندارد، حتی غیر منطقی هم بگوید، مهم نیست، مردم می‌فهمند غیرمنطقی است، ولی باید بتواند حرفش را بزند، این درست نیست که مجلس بنا کند هو کردن، این برای من، قابل قبول نیست، من از آقای لاریجانی و نواب رییس و هیات رییسه جدا توقع دارم که به نمایندگان بگویند هرکس «دو-دو» کرد، شناسایی کنند و به رییس بگویید، آن‌ها را به مردم معرفی کنید، این بود عرض بنده.

علی لاریجانی: من تشکر می‌کنم ما را خواستید و این فرمایش‌ها را ارائه فرمودید، من فرمایش حضرت‌عالی را کاملن قبول دارم، باید جلوی این کار را بگیریم، وقتی نمایندگان این حال شما را بدانند، حتما تبعیت می‌کنند، موارد عدیده‌ای بود که نه امر بلکه نظر شما را پذیرفتند، قصد غلو ندارم نسبت به تبعیت مجلس، مثل رای اعتماد به وزرا که امر نفرمودید ولی مجلس تبعیت کرد، روز سه‌شنبه، احساس کردم که وضع مجلس عادی نیست و به طور ویژه از آقای احمدی‌نژاد، تکریم کردم و دوبار برایشان پا شدم، جلوی «دو-دو» را هم گرفتم ولی تلویزیون روی آن متمرکز شد و کار را برجسته کرد.

خامنه‌ای: به آقای ضرغامی بگویید، تلویزیون گناه کرد، هم گناه قانونی، هم گناه دینی.

لاریجانی: من این موضوع را حل شدنی می‌دانم ولی شما همه گله‌ها را می‌شنوید، من هم می‌خواهم ریشه‌های این رفتار مجلس را نیز بگویم، گرچه خجالت می‌کشم، نمایندگان گاهی در رای‌گیری، مشارکت کافی ندارند، چرا؟ چون حواسشان جای دیگری است، نمایندگان از سراسر کشور هستند، بی قانونی را رایج و شدید می‌بییند و دلسرد می‌شوند، ما قانونی خاص درباره عدم واردات محصولات کشاورزی داشتیم، در برنامه پنجم تاکید کردیم، ولی عمل نمی‌شود، وزیر کشاورزی را خواستم و گفتیم قانون خاص که تصویب کردیم، برنامه پنجم را هم که دادیم، آقا هم که فرمودند، چرا واردات می کنید؟ گفت: من تحت فشارم، شما به رییس جمهور فشار بیاورید، در قصه یارانه‌ها، ما به توصیه حضرت‌عالی کار را تقریبن دربست در اختیار دولت گذاشتیم ولی عمل نمی‌کند، یک ریشه دیگر این برخورد‌ها فضای سیاسی کشور است، بدنه این مجلس با آقای احمدی‌نژاد بود، مخالفان در اقلیت بودند، برای او کار کردند، بعد از مدتی احساس کردند که اشتباه کردند، وقتی این وضع را می‌‌بینند و آن رفتار آقای احمدی نژاد را ملاحظه می‌کنند، سرخورده می‌شوند، نماینده‌ها با حزب‌اللهی‌ها در ارتباطند و از آنها متاثرند، این مجلس نمادی از احساسات مردم است.

خامنه‌ای: این‌ها را من می‌دانم، این‌ها کلمه‌ای بر اطلاعات من اضافه نمی‌کند، این‌که می‌گویم می‌دانم، نه آن‌که همه‌ شان را تصدیق می‌کنم، بعضی‌ها را تصدیق می‌کنم، بعضی‌ها را هم تصدیق نمی‌کنم، شما می‌خواهید بگویید مجلس با رییس‌جمهور همراه نیست، خوب رای ندهند، حرفش را نپذیرند، حق ندارند که به او توهین کنند و کتکش بزنند، این قبیل حرف‌ها را باید وقتی بزنند که رییس‌جمهور هم باشد، من حرف دو طرف را بشنوم و قضاوت کنم، این از اصل، موضع من که در مجلس نباید هوچی‌گری باشد و همه باید بتوانند حرفشان را بزنند، جداست.

احمد توکلی: پیش از تشریف اوردن شما به جلسه، دکتر کاظم جلالی گفت جریان چیست؟ چرا ما را خواسته‌اند؟ تشر مشر در کار نباشد؟ من گفتم شما دلت می‌خواهد پدر فقط ناز کند، پدر تشر هم می‌زند، من چنین کاری نکردم، بلکه تلاش کردم استیضاح صورت نگیرد، چون‌ پیشتر دوبار کتبی و خیرخواهانه به اقای صالحی تذکر داده بودم و موثر شده بود، یکی توصیه به همراهی با شما بود، نه با رییس جمهور، در یک مورد خاص و دیگری تشکر از وی به دلیل موضع‌گیری به نفع مکتب اسلامی در قبال مکتب ایرانی، این بار هم عصر شنبه وقتی خبر نصب ملک‌زاده را شنیدم، تلفنی به او گفتم این کار به مصلحت نیست، او گفت که این خیرخواهی را دیگران هم کردند ولی من سند ندارم، گفتم برو پیش آیت‌اله لاریجانی سند بگیر، برو پیش مصلحی، سند بخواه، او پذیرفت که با مصلحی تماس بگیرد، من به او گفتم اگر عزلش نکنی، فردا خودم استیضاح شما را امضا می گیرم، عصر دوشنبه هم ده دقیقه تلفنی با او صحبت کردم و عرض کردم استیضاح نه به نفع شماست و نه به نفع وزارت خارجه و نه به نفع کشور، حالا که آقای مصلحی کتبن به شما نوشت که ملک‌زاده صلاحیت ندارد، عزلش کن، او مرا دعوت به صبر می‌کرد، صبح سه‌شنبه جمعی از امضا کنندگان جلسه تشکیل دادیم و جمع‌بندی را من کردم که اولا باید استیضاح انجام نشود ولی حالا که این فرصت پیش آمده، جلسه‌ای با صالحی بگذاریم و از ایشان تعهد اخلاقی برای عدم تبعیت از جریان انحرافی بگیریم و بعد استیضاح را پس بگیریم، این نظر اکثریت قاطع جلسه بود، تنها یک نفر غیر از این نظر داشت، البته این هم مورد تاکید بود که همین امروز کار تمام شود، وقتی داخل صحن رفتیم، جر و بحثی بین من و ابوترابی درگرفت، بعد که فکر کردم اگر اقای احمدی نژاد نگذارد صالحی بیاید، باز دعوای جدیدی شروع می‌شود، بنابراین ترجیح دارد قبل از جلسه با صالحی، استیضاح پس گرفته شود، رفتیم از همه امضاکنندگان اجازه گرفتم و نامه انصراف را نوشتم.

خامنه‌ای: اما آن را مشروط کردید.

توکلی: نخیر مشروط نبود، ما تلاش زیادی کردیم که استیضاح انجام نشود.

حسین فدایی: من شرمنده هستم که شما را در این وضعیت می‌بینم، خدا ما را ببخشد، بحمدالله رهبری خوب دقت دارند، ما روحن آزار دیدیم، طلب بخشش و دعا داریم بر‌اساس رابطه دینی، هم‌چنین تجربه سیاسی که از شما داریم، ناراحتی و نگرانی شما باعث شرمندگی ماست، انشاالله جبران می‌کنیم، جامعه نباید ملتهب شود، دعواها نباید منعکس شود که مردم احساس یاس کنند و دشمن استقبال می کند، امروز کشور نیاز به ارامش دارد.

خامنه ای: درست است.

فدایی: دشمن دسیسه می‌کند، باید بر‌خلاف خواست دشمن عمل کنیم، ما همه خود را مخاطب شما می‌دانیم، امیدوارم دوستان برنامه ریزی کنند و جبران کنند.

خامنه‌ای: حرف ما همین است که شما گفتید، من به آقای لاریجانی گفتم یک وقت شما کار خلافی می‌بینید و خلاف مصلحت می‌دانید، باید جوری برخورد کنید که مصلحت بزرگتری ضایع نگردد، من ظاهرش این است که در گوشه‌ای نشستم، با انواع طرق با مردم رابطه دارم، مردم دوست ندارند مسوولان با هم اختلاف داشته باشند.


 


پنج‌شنبه 6 مرداد 90‌/  28 ژوئیه 2011

اجرا: مهرداد

استودیو: سیاوش

تقویم ‌تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات پنج‌شنبه ایران

پس نشینی تند- «ای دوست بیا تا غم فردا نخوریم»- اکبر ترشیزاد

بخش اول خبر‌ها

دایره شکسته- «چشم‌های کوچک باید خوب ببینند»- مه‌شب تاجیک

پاپاراتزی- «جریمه بریدن آلت تناسلی مردانه، 1میلیون دلار»- بهنام

گزارش روز کابل- «در افغانستان از بازی های المپیک 2012 تجلیل شد»- آرین

بخش دوم خبرها

اقتصاد کوچه- «خوش رقصی نمایندگان مجلس برای وزیر پیشنهادی نفت»- مهرآفرین بهرامی

بخش سوم خبرها


 


مهرآفرین بهرامی/ رادیو کوچه

سرانجام درگیری جناح «احمدی‌نژاد» و «آیت‌اله خامنه‌ای» بر سر تسلط بر صنعت نفت، با کنار گذاشتن سرپرستی «علی‌آبادی» و معرفی رییس قرارگاه سازندگی «خاتم‌الانبیا» به عنوان وزیر نفت به مجلس، به نفع آیت‌اله خامنه‌ای پایان یافت.

نمایندگان مجلس نیز با اشراف به نزدیکی سردار «رستم قاسمی» با رهبر ایران، هر‌یک پیشاپیش به اظهار نظرهای مثبت درباره وی پرداخته‌اند تا در برابر وی و نظر آیت‌اله خامنه‌ای خوش رقصی لازم را انجام داده باشند و جای پای خود را برای انتخابات دور بعدی مجلس باز کنند.

سردار قاسمی که با نظر مثبت رهبر ایران و با ترک مناقصه، مدیریت شش فاز از پروژه‌های پارس جنوبی و برخی طرح‌های مهم خطوط لوله نفت و گاز کشور را به دست آورده است، اکنون از آن‌ها به عنوان سوابق کاری خود در حوزه نفت نام می‌برد تا رای مثبت نمایندگان را به دست آورد.

سردار قاسمی که نامش در فهرست تحریم کشورهای اروپایی به دلیل رابطه نزدیک با پرونده هسته‌ای ایران است، پس از رایزنی با دولت‌های اروپایی و خروج نامش از فهرست تحریم برای انجام سفرهای خارجی، باید سیاست برون مرزی وزارت نفت را به گونه‌ای پیش ببرد تا با مذاکره با شرکت‌های خارجی، پروژه‌های مسکوت مانند سوآپ نفت را دوباره فعال سازد و خبر ضد و نقیضی که راجع به کاهش روزانه حدود 40 هزار بشکه از سبد نفتی ایران شنیده و تکذیب می‌شود را جبران کند و اگر تاکنون جای‌گاه ایران از دومین تولید‌کننده نفت، سقوط نکرده است؛ شرایط حفظ وضعیت موجود  و  انجام پروژه‌های افزایش تولید ایران را پی‌گیری کند.

هم‌کاری در میدان‌های مشترک نفتی به جای جنگ با عراق

جلب اعتماد دوباره طرف‌های خارجی برای مشارکت در پروژ‌ه‌های نفت و گاز ایران با توجه به تجربه‌های ناموفق گذشته و تحریم شدید این صنعت و اخذ مطالبات عقب افتاده نفتی ایران از هند و چین، کار دشواری است که این رزمنده و جانباز هشت سال جنگ باید از عهده آن برآید و برای حفظ منافع ایران بر سر میز مذاکره با کشوری بنشیند که با دارا بودن حدود 20 میدان نفت و گاز مشترک با ایران، روزگاری تمام توان این سردار را به جنگ با خود (عراق) معطوف کرده بود. رییس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با جلب حمایت‌های رهبری توانست احمدی‌نژاد را مجبور به پذیرش همه شروط خود مبنی بر تعیین کلیه معاونان وزارت نفت و خروج نیروهای موسوم به جریان انحرافی کند و در مقابل هیچ‌یک از شروط احمدی‌نژاد را نپذیرد.

امضا‌کنندگان تفاهم‌نامه‌های هم‌کاری با ایران عقب‌نشینی کرده‌اند

یک استاد دانش‌گاه و کارشناس صنعت نفت نیز در این باره به رادیو کوچه گفت: «با توجه به شرایط خاص ایران، بسیاری از کشورها که تظاهر به هم‌کاری با ایران می‌کنند، در واقع قصد هم‌کاری نداشته بلکه قصد امتیازگیری از کشورهای غربی را دارند زیرا نفت، برون‌گرا‌ترین بخش اقتصادی کشور است که از تحولات جهانی و سیاست‌های خارجی کشور تاثیر زیادی می‌پذیرد.»

وی ادامه داد: «بسیاری از شرکت‌هایی که در حد امضا‌ تفاهم‌نامه‌های هم‌کاری با ایران در پروژه‌های نفت و گاز مانند پارس شمالی، آزادگان و یادآوران اعلام آمادگی کرده بودند به دلیل ضعف مدیریت و تشدید تحریم‌ها از هم‌کاری با ایران انصراف داده‌اند یا انجام پروژه‌های‌شان را مسکوت گذاشته‌اند و از نظر درون سازمانی نیز تعویض پی در پی مدیران و معاونان نفتی و غیر‌متخصص بودن آنان، امکان برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت برای این صنعت را از بین برده است.»

این کارشناس گفت: «در دولت فعلی، تولید نفت در کشور بالا نرفته و در مورد ظرفیت تولید گاز نیز میزان تولید با برنامه‌های مصوب مطابق نبوده است و مهم‌تر این‌که سرمایه‌گذاری‌های نفتی بسیار پایین بوده و ضریب بازیافت نیز افزایش نیافته است به همین علت وظایف وزیر نفت در این مقطع از صنعت کشور بسیار حساس است.»

 وی خاطر نشان کرد: «ضعف دیپلماسی کشور در حوزه انرژی، تنزل جای‌گاه ایران در اوپک، اخلال در فروش نفت توقف برداشت نفت و گاز از میدان‌های مشترک از مهم‌ترین آسیب‌های وارد شده بر صنعت نفت بوده است که جبران آن در برخی بخش‌ها بسیار دشوار و حتا ناممکن به نظر می‌رسد.»


 


خبر / رادیو کوچه

کره شمالی، روز پنج‌شنبه، 28 ژوئیه، در یک نشست خبری خواستار تغییر صلح موقت خود با کره جنوبی به صلح دایم و ایجاد پیمان صلح با آمریکا شد و آن را اولین قدم برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای خود خوانده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی، به دنبال سفر معاون وزیر امور خارجه کره شمالی به نیویورک جهت مذاکره با مقامات بلندپایه آمریکا برای هموار کردن مسیر گفت‌وگوهای 6 جانبه با هدف نابودی سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی، این کشور اعلام کرد که قصد دارد از طریق این پیمان صلح به چند دهه خصومت و عداوت میان دو کشور پایان داده تا احترامی دو طرفه جای آن را بگیرد.

هم‌چنین کره شمالی در پنجاه و هشتمین سال‌روز پیمان صلح موقت دو کره در سال 1953 که پس از جنگ سه ساله بین دو کشور به امضا رسید خواستار تغییر صلح موقت به صلح دایم با کره جنوبی شد.

 کیم کی گوان معاون وزیر امور خارجه کره شمالی نیز در بدو ورود به نیویورک در گفت‌وگو با خبرنگاران با ابراز اطمینان از نتایج مثبت نشست گفت‌وگوهای 6 جانبه گفت که اینک زمان آن رسیده که کشورها کینه و خصومت را کنار گذاشته و آشتی کنند.

گفت‌وگوهای 6 جانبه بین کره شمالی و جنوبی، آمریکا، چین‌، ژاپن و روسیه انجام می‌شود که هدف آن تلاش برای متقاعد کردن کره شمالی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای خود و پایان دادن به پی‌گیری برنامه‌های هسته‌ای این کشور است.

 گفت‌وگوهای 6 جانبه درسال 2003 آغاز و تاسال 2008 به‌دلیل اختلافات کره شمالی با سازمان ملل متحد و کشورهای دیگر متوقف شده بود.

بیشتر بخوانید:

«توافق دو کره بر سر تاریخ جدید مذاکرات»


 


خبر / رادیو کوچه

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، روز چهارشنبه، 27 ژوئیه، خواستار توقف حملات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به مناطق مرزی کردنشین عراق شد و گفت این اقدام ایران به روابط دو کشور لطمه وارد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هوشیار زیباری اظهار داشت:«ما بار دیگر از حکومت ایران می‌خواهیم به گلوله‌باران پایان دهد، چرا که این برای روابط ایران و عراق سازنده نیست و به این روابط لطمه وارد می‌کند.»

هوشیاری زیباری هم‌چین گفته است‌: «‌طی پنج سال گذشته گلوله‌باران‌ها به صورت متناوب وجود داشته است، اما این بار زمان بمباران‌ها طولانی‌تر‌ شده است.»

سپاه پاسداران یازده روز پیش عملیات خود علیه پای‌گاه‌های گروه‌ حیات آزاد کردستان، پژاک، در خاک اقلیم کردستان عراق آغاز کرد که بنابر گزارش‌ها ۸ پاسدار از جمله یکی از فرماندهان سپاه تاکنون در جریان این حملات کشته شده‌اند.

به گزارش فارس، یکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  گفته است، تا زمانی که  نیروهای دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان در مرز مشترک میان ایران و عراق مستقر نشوند، حملات به مواضع پژاک ادامه خواهد داشت.

کمیته صلیب سرخ جهانی روز دوشنبه اعلام کرده بود که براثر  درگیری در مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق باعث شده است تا صدها روستایی خانه و کاشانه خود را رها کرده و منطقه را ترک کنند.

بیشتر بخوانید:

«آوارگی صدها نفر در نتیجه درگیری سپاه و پژاک»


 


خبر / رادیو کوچه

خواهر رامین پرچمی در مصاحبه‌ای اعلام کرد رامین پرچمی، بازی‌گر سینما، که از چندی پیش در زندان اوین دوران محکومیت یک‌ساله خود را می‌گذراند، از حقوق بدیهی خود به عنوان یک زندانی، از جمله حق استفاده از مرخصی، محروم است.

به گزارش روز، لاله پرچمی تاکید کرد: «این هنرمند به هر دلیلی که زندان باشد و هر اتهامی که داشته باشد حق دارد هم‌چون سایر زندانیان از مرخصی و ملاقات حضوری استفاده کند، حقوقی که تاکنون از وی دریغ شده است.»

رامین پرچمی، بازی‌گر 38 ساله سینما و تلویزیون، روز 25 بهمن و در جریان تجمعات اعتراضی مردمی بازداشت شد.

رامین پرچمی، دارای کارشناسی ارشد کارگردانی و بازی‌گری تاتر است. او مدتی سردبیر هفته‌نامه فرهنگی هنری «نقش‌آفرینان» بود و فیلم کوتاهی با عنوان «راه حل» را نیز کارگردانی کرده است.

بیشتر بخوانید:

«یک سال حبس محکومیت رامین پرچمی»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده درباره ازدواج مجدد در کمیسیون حقوقی حذف شد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=5&day=6&id=920773

ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده درباره ازدواج مجدد مردان در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون حقوقی و قضایی حذف شد. حیات مقدم عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این مطلب به خراسان گفت: «در نشست روز یک‌شنبه کمیسیون که با حضور رییس مجلس و جمعی از کارشناسان برگزار شد بررسی نهایی درباره لایحه حمایت از خانواده صورت گرفت و در نهایت بر مبنای نظر کارشناسان ماده ۲۳ درباره ازدواج مجدد مردان از این لایحه حذف شد.» وی افزود: «ماده ۲۲ مربوط به ازدواج موقت و ثبت آن هم‌چنان به قوت خود باقی است.»

2) یک مقام ارشد نظامی: عملیات سپاه علیه پژاک تا استقرار دولت عراق در مرز استمرار دارد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=5&day=6&id=920681

یک مقام ارشد نظامی در قرارگاه حمزه سیدالشهدا گفت: «عملیات تهاجمی‌ و انهدامی سپاه پاس‌داران علیه پژاک در مرز تا زمانی که دولت‌ مرکزی ‌عراق و اقلیم کردستان در مرز مشترک مستقر نشوند، ادامه‌ خواهد داشت.» به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد نظامی با اعلام این مطلب تصریح کرد: «دولت عراق باید با استقرار نیروهای انتظامی و نظامی دولت مرکزی یا اقلیم کردستان در مرز مشترک کردستان عراق و ایران مسوولیت حفاظت از مرزهای مشترک را بپذیرد. در حالی که اکنون سال‌هاست سرزمینی به طول 150 کیلومتر و عرض 20 کیلومتر در داخل خاک عراق از شمال عراق (حدفاصل دالامپرداغ تا مقابل قلعه دیزه) توسط اقلیم کردی و بدون اجازه و اطلاع دولت مرکزی عراق در اختیار ضدانقلابیون آمریکایی پژاک قرار گرفته است و مردم عراق نیز تحت فشار این گروهک تروریستی از حق اسکان و بهره‌برداری از زمین و منابع خود نزدیک نوار مرزی محروم هستند.»

آفرینش

1) میرتاج‌الدینی: هیچ چالشی بین دولت و مجلس وجود ندارد

http://www.iranpress.ir/afarinesh/afarinesh/News.aspx?NID=86282

 معاون امور مجلس رییس ‌جمهوری، گفت: «موضوع وزارت آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار دولت است و از زمانی که حاجی‌بابایی وارد این وزارت‌خانه شده‌اند، کارهای بزرگی در مدیریت و اجرای بخش اصلی کار دولت انجام شده است.» میرتاج‌الدینی هم‌چنین با اشاره به برخی اختلاف‌های بین دولت و مجلس نیز، گفت: «علی‌رغم چالش‌ها و اختلاف نظرهایی که بین دولت و مجلس وجود دارد گاهی این مسایل به گونه‌ای در رسانه‌ها مطرح می‌شود و بعضی‌ها می‌خواهند آن را به چالش بکشانند، اما من به عنوان معاون امور مجلس رییس ‌جمهوری اعلام می‌کنم هیچ چالشی بین دولت و مجلس وجود ندارد و برخی از این اختلافات طبیعی است.»

2) اخراج تمام کارکنان سفارت لیبی از لندن

http://www.iranpress.ir/afarinesh/afarinesh/News.aspx?NID=86284

به گزارش شبکه‌های خبری الجزیره و بی بی سی، ویلیام هیگ چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در لندن گفت: «در راستای افزایش فشار علیه رژیم معمر قذافی تمام کارکنان سفارت لیبی را اخراج می‌کنیم.»

کیهان

1) احمدی‌نژاد : دولت تمام تصمیمات هیت عالی حل اختلاف را اجرا می‌کند

http://www.kayhannews.ir/900506/2.htm#other201

رییس جمهوری از تشکیل هیت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا به دستور مقام معظم رهبری تقدیر و از هم‌کاری همه‌جانبه دولت با این هیت خبر داد.

دکتر احمدی‌نژاد در نشست مشترک هیت دولت و مسوولان اجرایی کشور با تاکید بر اهتمام ویژه دولت بر رعایت قوانین و قواعد کشور با قدردانی از ابتکار عمل مقام معظم رهبری در تشکیل هیت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا اظهار کرد: «دولت صمیمانه و با همه وجود با این هیت هم‌کاری کرده و هر تصمیمی را که از سوی هیت عالی اختلاف و تنظیم روابط قوا اتخاذ شود را اجرا خواهد کرد.»

2) نامه سناتورهای آمریکایی به ملک عبداله برای انجام اصلاحات در عربستان

http://www.kayhannews.ir/900506/16.htm#other1611

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعضای یک ائتلاف دو حزبی متشکل از 14 نفر از سناتورهای آمریکایی روز سه‌شنبه اعلام کردند، قصد دارند با ارسال نامه‌ای به ملک عبداله پادشاه عربستان از وی درخواست کنند، تا تن به برخی اصلاحات در این کشور بدهد.

آمریکا که نگران از دست دادن مهم‌ترین متحد خود در خاورمیانه است، از چندی پیش اقدام به تحمیل برخی خط مشی‌های خود برای ایجاد تغییرات در این کشور سنی کرده است.

جام جم

1) معرفی وزیران وزارت‌خانه‌های ادغام شده

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100849914614

به گزارش خبرنگار پارلمانی «جام‌جم»، محمود احمدی‌نژاد روز گذشته نامه معرفی عبدالرضا شیخ‌الاسلامی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهدی غضنفری جهت وزارت صنعت، معدن و تجارت، رستم قاسمی برای وزارت نفت و محمد عباسی را جهت تصدی وزارت ورزش و جوانان براساس اصول 87 و 133 قانون اساسی به مجلس فرستاد، تا کابینه خود را در سال دوم کاری‌اش بار دیگر ترمیم کند.

2) انتقاد مجلس از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100849913792

بررسی واردات محصولات کشاورزی در مجلس شورای اسلامی به جلسه محاکمه واردات بی‌رویه در‌این حوزه تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی که هم‌راه مهدی غضنفری وزیر بازرگانی دیروز برای این منظور در صحن علنی مجلس حضور یافته بودند، با سیل عظیم انتقادات نمایندگان مجلس از طیف‌ها و کمیسیون‌های مختلف روبه‌رو شدند. این در حالی است که وزیر کشاورزی در ماه‌های اخیر و در مقاطع مختلف، واردات برخی اقلام کشاورزی را به کشور ممنوع کرده است. برخی نمایندگان که چهره‌های شاخصی مانند احمد توکلی، ‌رییس پژوهش‌های مجلس و عباس رجایی، رییس کمیسیون کشاورزی نیز در میان آن‌ها دیده می‌شدند، سیاست‌های دولت در مورد واردات محصولات کشاورزی را مورد انتقاد قرار دادند.

رسالت

1) وزیر امور خارجه‌: دولت آمریکا هرچه سریع‌تر شهروندان ایرانی را آزاد کند

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=69783

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر بی‌گناهی زندانیان ایرانی در آمریکا، به دولت این کشور توصیه کرد بر اساس اصول انسانی هر‌چه سریع‌تر این شهروندان ایرانی را آزاد کند. به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه‌، خانواده شماری از ایرانیان زندانی شده در آمریکا روز گذشته با علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ملاقات کردند. این خانواده‌ها با تاکید بر بی‌گناهی فرزندان‌شان و اخبار ناگواری که بعضن در خصوص وضعیت نگه‌داری آن‌ها شنیده می‌شود، خواهان تشدید پی‌گیری‌های حقوقی و سیاسی وزارت امور خارجه برای آزادی فرزندان‌شان شدند.

2) پورمحمدی: اتهام متوجه رحیمی است ولی هنوز کاری انجام نشده است

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=69775

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به سوالی در مورد پرونده محمدرضا رحیمی معاون اول رییس ‌جمهوری اظهار داشت: «این پرونده توسط دادگاه در حال پی‌گیری است، البته تاکنون هیچ اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.»

ابرار

1) بانک مرکزى اعلام کرد: منتشر نشدن آمارهاى بانک مرکزى براساس مصوبه مجلس است

http://www.abrarnews.com/economic/1390/900506/html/bank.htm#s155661

روابط عمومى بانک مرکزى اعلام کرد: «انتشار ندادن آمارهاى بانک مرکزى براساس مصوبه قانونى مجلس شوراى اسلامى است.» روابط عمومى بانک مرکزى اعلام کرد، در ارتباط با ملاحظات «احمد توکلى» نماینده مجلس شوراى اسلامى که در دوم مرداد ماه سال ۹۰ در صحن علنى با عنوان عدم اعلام آمارهاى اقتصادى مطرح شد‌، مراتب زیر را براى رفع هر‌گونه ابهام به اطلاع عموم مى‌رساند: بر اساس ماده ۵۴ قانون برنامه پنجم توسعه که به تصویب نمایندگان مجلس شوراى اسلامى رسیده است اعلام آمارهاى رسمى کشور به عهده مرکز آمار ایران محول شده است. چنان‌چه مجلس شوراى اسلامى در نظر دارد بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران مجددن آمارهاى تولیدى خود را منتشر کند، مناسب است که نسبت به مصوبه خود تجدید نظر کند. بنابراین انتشار نیافتن آمارهاى بانک مرکزى صرفن براساس مصوبه قانون است و به دستور ریاست محترم جمهور نیست. از طرفى از آن‌جا که به استناد بند «ج» ماده فوق تولید آمارهاى تخصصى باید توسط دست‌گاه‌هاى اجرایى ذى ربط وفق ضوابط مصوب شوراى عالى آمار تهیه و تولید شود. بانک مرکزى نیز کماکان نسبت به تولید این آمارها اقدام مى‌کند و مطابق مصوبه و حسب درخواست، آن را در اختیار نهادهاى رسمى مندرج در قانون مى‌گذارد.

2) سفیر عراق:  اجازه فعالیت به منافقین و پژاک را نمى‌دهیم

http://www.abrarnews.com/politic/1390/900506/html/rooydad.htm#s151191

سفیر عراق در تهران گفت: «عراق مصمم است و تصمیم قطعى دارد منافقین در عراق نمانند. با خارج شدن نیروهاى آمریکایى شرایط براى ماندن آن‌ها در عراق بسیار سخت خواهد شد.» وى تاکید کرد: «عراق به هیچ گروه تررویستى اجازه اقدام علیه کشورهاى همسایه و هم جوارش را نمى‌دهد.»


 


خبر / رادیو کوچه

بنا بر گزارش های منتشر شده در رسانه‌های مخالف دولت جمهوری اسلامی، اتهام‌های یازده نفر از بهاییان ایران که حدود ۹ هفته پیش بازداشت شده بودند، اعلام شده است.

این افراد از مدیران و کارکنان یک موسسه آموزش عالی نیمه‌حضوری و آنلاین بودند که با هدف تامین نیازهای تحصیلی جوانان بهایی که بعد از انقلاب از ورود به دانش‌گاه‌های دولتی محروم بوده‌اند، تاسیس شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، پدیده ثابتی، سخن‌گوی جامعه جهانی بهایی اظهار داشت: «بازداشت‌شدگان به اقدام علیه امنیت ملی و جمهوری اسلامی متهم شده‌اند.»

به گفته خانم ثابتی علت این اتهام فعالیت در «آموزش عالی بهاییان» بوده است.

خانم ثابتی با ابراز نگرانی درباره وضع بازداشت‌شدگان گفت: «از موقعیت این یازده نفری که در بازداشت هستند، اطلاعی نداریم ولی بر اساس رفتار جمهوری اسلامی با بقیه زندانیان بسیار نگران هستیم. برای این که اتهامی که زده شده بسیار قوی و شدید است. هیچ کدام از بهاییان در قبل به وکیل دست‌رسی نداشته‌اند.»

به گفته پدیده ثابتی، جامعه بهاییان ایران «اتهام سست» وارد شده به این یازده نفر را قبول ندارد.

لازم به اشاره است تعدادی از بازداشت‌شدگان ساکن تهران، کرج و شیراز بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت مدیران دانش‌گاه بهاییان ایران»


 


خبر / رادیو کوچه

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، 27 ژوئیه، به انتقادات هفته‌های اخیر در مورد برنامه دولت برای ایجاد اشتغال، نحوه اجرای قانون هدف‌مند کردن یارانه‌ها و عدم اعلام آمارهای اقتصادی توسط بانک مرکزی پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین، آقای احمدی‌نژاد در نشست مشترک هیت دولت و مدیران اجرایی جمهوری اسلانی گفت که منتقدان برنامه دولت برای ایجاد ۲ و نیم میلیون شغل در طول سال جاری، «بی‌اطلاع» و به دنبال «جوسازی و عوام‌فریبی» هستند.

او گفت که برنامه دولت بر اساس «بررسی‌های دقیق از ظرفیت‌های کشور» تدوین شده است و از جمله در صنایع کوچک، قالی‌بافی، خدمات، کشاورزی و دام‌داری فرصت‌های زیادی برای ایجاد اشتغال وجود دارد.

آقای احمدی‌نژاد در مورد نگرانی‌ها بر پرداخت یارانه نقدی نیز اشاره کرد: «عده‌ای که شادی مردم را بر نمی‌تابند و از اجرای قانون هدف‌مندی یارانه‌ها ناراحت هستند، هر روز شایعاتی منتشر می‌کنند مبنی بر این‌که بالاخره پرداخت یارانه‌ها قطع خواهد شد.»

او اجرای این قانون را مقدمه‌ای بر اجرای طرح تحول اقتصادی دانست و گفت که دولت ایران مصمم است این طرح را اجرا کند.

آقای احمدی‌نژاد هم‌چنین در واکنش به انتقاداتی در مورد عدم اعلام آمار اقتصادی کشور توسط بانک مرکزی اظهار داشت: «کسانی که خودشان قانون ۵ ساله پنجم را نوشته‌اند ظاهرن فراموش کرده‌اند که در این قانون، تصویب کرده‌اند که تنها مرجع رسمی اعلام آمار در کشور، مرکز آمار باشد.»

در روزهای اخیر احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از عدم اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی انتقاد کرده و گفته بود که این بانک توسط آقای احمدی‌نژاد از اعلام آمار اقتصادی منع شده است.

بیشتر بخوانید:

«مجلس بانک را از انتشار آمار منع کرده است»

«تشکیل هیت حل اختلاف قوای سه گانه جمهوری اسلامی»


 


رادیو کوچه

1741 میلادی- «آنتونیو لوچو ویوالدی» (Antonio Lucio Vivaldi) یکی از مشهورترین آهنگ‌سازان دوران باروک (Baroque) درگذشت. در سال 1678 در ونیز متولد شد، پدر او یک نوازنده ماهر در ویلون بود. چیره‌دستی ویوالدی در نواختن ویلون و زیبایی بیش از حد برخی کارهای او باعث شد تا باخ برخی از کنسرتوهای او را برای سازهای جدید دوباره تنظیم کند. او برای فراگیری علوم مذهبی و در نهایت کشیش شدن به یکی از مدارس مذهبی فرستاده و در سن بیست سالگی کشیش شد. او به «کشیش مو قرمز» نیز مشهور بوده است.

در سال 1703 به عنوان نوازنده و معلم ویلن در یک پانسیون (Ospedale) دختران انتخاب شد. ویوالدی بیش‌تر عمر خود را در این مدرسه گذراند و نیز بسیاری از کارهای زیبای موسیقی خود را آن‌جا تهیه کرد.

این آهنگ‌ساز در مجموع حدود 550 کنسرتو تهیه کرد که از میان آن‌ها حدود 250 مورد از آن برای ویلون بود. او هم‌چنین در اپرا نیز فعالیت داشت، ویسنزا (Vicenza) از کاهای اپرایی بسیار معروف وی بود که در سال 1713 تهیه شد. «چهار فصل» متشکل از 4 ویلون کنسرتو است که درسال 1723 توسط آنتونیو ویوالدی نوشته شده است.

1866 میلادی- «هلن بیتریکس پاتر» (Helen Beatrix Potter) نویسنده داستان‌های کودکان در چنین روزی در لندن متولد شد. وی ۲۳ کتاب در مجموع به تحریر در‌آورد که مشهورترین آن «پیترخرگوشه»  (Peter   Rabbit) نام داشت که به ۳۵ زبان ترجمه شده است. او عاشق قارچ‌شناسی بود. در طول سال‌ها به مطالعه و تحقیق درباره‌ی قارچ‌ها، گیاهان، محیط‌زیست و شیمی پرداخت و از کودکی به نقاشی علاقه‌مند بود.

در سال 1890 به توصیه‌ی یکی از دوستانش کارت‌پستال‌های نقاشی‌شده‌اش را به یک کمپانی آلمانی فروخت که با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد. در همان سال نوشتن داستان «چهار خرگوش» با نام‌های «فلاپسی»، «ماپسی»، «دم‌پنبه‌ای» و «پیتر» و تصویرسازی آن‌ها را آغاز کرد. بعد از هفت سال این داستان‌ به داستانی جالب و زیبا هم‌راه با تصویرهای سیاه و سفید تبدیل شد، اما هیچ ناشری حاضر به چاپش نشد، بنابراین خودش با قراردادن یک عکس در هر صفحه، اقدام به چاپ کتابش کرد. به زودی کتاب با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد و تمام 250 نسخه‌ی چاپ شده‌ی آن به فروش رفت. استفاده از کلمات بسیار ساده و قابل فهم برای کودکان ویژگی‌ مهم این کتاب‌ در آن زمان بود. هم‌چنین داستان درون‌مایه‌ای عاطفی و تصاویری نزدیک به واقعیت داشت. در سال 1902، کتاب به چاپ رسید و در همان سال اولین نسخه‌های آن به آمریکا راه یافت.

 1943 میلادی- روزی است که نیروی هوایی انگلستان هامبورگ آلمان را بمباران کرد. در این بمباران، بیش از 42 هزار تن از ساکنان هامبورگ، معروف به شهر عمودی (شهر آسمان‌خراش‌ها و برج‌های مسکونی) کشته و سه چهارم ساختمان‌های شهر ویران شدند.

1945 میلادی- برخورد بمب افکن به آسمان‌خراش «امپایر استیت» (The Empire State Building) از دیگر روی‌دادهای چنین روزی است. یک بمب‌افکن ارتش آمریکا از نوع «بی ـ 25» ده روز مانده به بمباران اتمی ژاپن، هنگام عبور از آسمان شهر نیویورک، براثر مه غلیظ به آسمان‌خراش امپایر استیت برخورد کرد و به یک طبقه از این ساختمان آسیب رساند. در این حادثه 13 تن نیز کشته شدند.

1821 میلادی- «پرو» در چنین روزی از اسپانیا مستقل شد. جمهوری پرو کشوری در آمریکای جنوبی و پایتخت آن «لیما» (Lima) است. از معروف‌ترین دوره‌های تاریخی در پرو، امپراتوری «اینکا»ها پیش از ورود اسپانیایی‌ها به این کشور را می‌توان نام برد. نخستین اسپانیایی‌ها در سده‌ی ۱۶ میلادی وارد این کشور شدند و این سرزمین به مستعمره‌ی اسپانیا تبدیل شد.

در طی مبارزات مردمی به رهبری «خوزه سان مارتین» (José Francisco de San Martín) و «سیمون بولیوار» در سال 1821 آزاد شد و در 28 ژوئیه همین سال، شهر لیما به تصرف استقلال‏طلبان درآمد.

1388 خورشیدی- «سیف‌اله داد» تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان ایرانی درگذشت. وی متولد 1334 خرمشهر، فارغ‌التحصیل جامعه‌شناسی از دانش‌گاه شیراز بود. وی فعالیت هنری را سال 1357 به عنوان سرپرست تولید رادیو و تلویزیون مرکز شیراز آغاز کرد. او بنیان‌گذار موسسه سینمایی «سینا فیلم» بود و هم‌چنین بین سال‌های ۱۳۷۴ تا سال ۱۳۷۶ ریاست هیت مدیره خانه سینما و معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۷۹ را برعهده‌ داشت. که برخی این دوره را از دوران طلایی سینمای ایران می‌دانند.

فیلم‌های «بازمانده»، «زیر باران» و «گره» برخی از آثار این هنرمند در سینمای ایران به شمار می‌آیند. سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیت داوران جشن‌واره فیلم فجر برای فیلم «بازمانده» (۱۳۷۴) و لوح زرین جایزه ویژه هیت داوران جشن‌واره فیلم فجر برای فیلم «کانی مانگ» را از آن خود کرد.

لازم به اشاره است او به‏عنوان تدوین‌گر، در فیلم‌های «هور در آتش»، «ابلیس»، «در مسلخ عشق» و «بچه‌های طلاق» فعالیت کرده و در فیلم «از کرخه تا راین» ساخته «ابراهیم حاتمی‏کیا» به‏عنوان مجری طرح هم‌کاری داشته است.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1914 میلادی- امپراتوری اتریش به صربستان اعلان جنگ داد و به این ترتیب جنگ جهانی اول آغاز شد.

1976 میلادی- وقوع زمین لرزه 15 ثانیه‌ای به شدت تقریبن هشت ریشتر شهر «تانگشان»  (Tangshan) چین را ویران کرد.

1368 خورشیدی- هم‌زمان با برگزاری انتخابات همه‏پرسی اصلاح قانون اساسی، انتخابات پنجمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد که در این میان «آیت‏اله هاشمی‌رفسنجانی» به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

نیویورک تایمز

کاروان

گفت‌وگوی هارمونیک

Iranian history


 


خبر / رادیو کوچه

شورای هماهنگی راه سبز امید، تشکل سیاسی منسوب به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، 27 ژوئیه، با انتشار بیانیه‌ای شروط خود را برای شرکت در انتخابات پیش روی مجلس ایران اعلام کرده است.

این شورا با انتشار یک بیانیه مقدماتی، ضمن تحلیل شرایط سیاسی کشور درباره وظیفه پیش روی جنبش سبز بحث کرده است.

این بیانیه با اشاره به رای‌زنی‌های انجام شده به وسیله شورای هماهنگی راه سبز امید با فعالان سیاسی و شخصیت‌های داخلی و خارجی، شرایطی را برای حضور در انتخابات مجلس نهم بیان کرده است.

هم‌چنین این شورا در بیانیه خود نوشت: «جنبش سبز به مثابه جنبشی مدنی، مسالمت‌جو و مسوول نمی‌تواند در قبال انتخابات مجلس نهم موضع مشارکت نامشروط و یا عدم مشارکت غیرمشروط را اتخاذ کند، همان‌گونه که نمی‌تواند برای مشارکت خود شرط‌هایی تعیین کند که نهایتن به پذیرش ساختار متقلبانه و غیرسالم انتخابات منجر شود.»

آزادی و اعاده حیثیت از شهروندان بازداشت‌شده بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸، منع نهادهای نظامی و امنیتی از دخالت در انتخابات، پایان حبس خانگی رهبران جنبش سبز، رفع موانع فعالیت قانونی احزاب و تشکل‌ها، توقف سانسور و محترم شمردن آزادی بیان، لغو نظارت استصوابی، فعالیت همه شهروندان با همه گرایش‌ها در انتخابات بدون احساس زور و تحمیل، تامین امنیت جانی، مالی و حیثیتی همه احزاب و نامزدها شرایط عنوان شده این شورا محسوب می‌شود.

شورای هماهنگی راه سبز امید در پایان بیانیه خود از شهروندان خواسته است نظرات و پیشنهادهای خود را درباره شرایط بیان شده، اعلام کنند.

بیشتر بخوانید:

«نظام نیازی به شروط اصلاح‌طلبان ندارد»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته