-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مرداد ۵, چهارشنبه

Posts from Khodnevis for 07/27/2011

Posts from Khodnevis for 07/27/2011
Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



«سران فتنه» مجرمند؛ برای بازگشت به دامن نظام، توبه کنند

با وجود تلاش‌های تعدادی از اصلاح‌طلبان و روزنامه‌نگارهای وابسته به تلاش برای «سازش» و رسیدن به «آشتی» یک‌‌طرفه و همچنین طرح «آشتی ملی» از سوی سید محمد خاتمی، بخش‌های سیاسی سپاه نسبت به هر گونه مصالحه با این گروه واکنش منفی از خود نشان داده‌اند.

سردار یدالله جوانی در سرمقاله «صبح صادق» به تشریح مواضع بخش قدرتمند سپاه نسبت به اصلاح‌طلبان و ورود آنها به عرصه انتخابات پرداخته است.

جوانی ضمن تشریح خواست‌ها و ادعاهای این گروه می‌نویسد: «اين جريان مدعي است كه در حوادث پس از انتخابات مظلوم واقع شده و طرف مقابلي كه به آنان ظلم كرده، حاكميت و نظام بوده و تمامي اين حوادث رخ داده، بر پايه اتهامات و نسبت هاي ناروايي بوده كه به آنان داده شده است. بر اساس چنين نگرشي، آقاي خاتمي و همفكران او براي بازگشت به عرصه سياسي كشور، از موضع طلبكار و شاكي حق به جانب، براي نظام و حاكميت شرط گذاري كرده و انتخابات آزاد و سالم، آزادي زندانيان سياسي و احياي آبروي آنان، رفع محدوديت از احزاب و نشريات توقيف شده و رفع حصر و محدوديت از افرادي چون، موسوي و كروبي را پيش نياز ورود به عرصه سياسي و رقابت هاي انتخاباتي مي دانند. جالب تر از اين، مبناي چنين درخواستي است كه آنان مورد توجه قرار مي دهند. چنين مي پندارند كه نظام جمهوري اسلامي در شرايطي قرار دارد كه از يك طرف نيازمند ورود جبهه اصلاحات به عرصه رقابت ها مي باشد و از طرف ديگر، براي بازگشت اصلاح طلبان به صحنه سياست، چاره اي جز توجه به درخواست ها و اجابت آنها ندارد.»


جوانی سپس ادعای ناسالم بودن انتخابات را رد می‌کند: «انتخابات در جمهوري اسلامي، همواره از ابتدا تاكنون آزاد، سالم و رقابتي بوده و تمام كساني كه به قانون اسلامي اعتقاد و التزام عملي داشته اند، امكان ورود به عرصه هاي رقابت برايشان فراهم بوده است. بنابراين، شرط گذاري براي اينكه انتخابات بايد آزاد و سالم باشد، يك نوع ظلم و جفاي به نظام اسلامي تلقي مي شود. معمولاً از ابتداي انقلاب تا به امروز، كساني نظام اسلامي و انتخابات آن را متهم به عدم رعايت قانون و قواعد دموكراسي كرده كه خود هيچ اعتقادي به نظام ديني و قانون اساسي نداشته‌اند.»


این سردار سپاهم موسوی و کروبی و خاتمی را نه تنها متهم، که مجرم می‌خواند: «آزادي انتخابات و سالم بودن آن، چه ارتباط منطقي با ناديده انگاشتن جرم مجرمان دارد؟ اگر در كشور، افرادي مرتكب جرم شدند، طبق قوانين بايد قانون در مورد آنان اعمال شود و بر اساس قانون مجازات شوند. سران فتنه و حاميان اصلي آنان، گويا همچنان مي پندارند كه متهم هستند و نه مجرم و بر اين اساس تلاش مي كنند به نوعي از خود رفع اتهام كرده و ديگران را در دادن نسبت هاي بي پايه و اساس به خود متهم سازند. اين نوع پنداشت و رفتار را مي توان شبيه پنداشت و رفتار همان كبكي دانست كه سرش را زير برف مي كند به اين خيال كه كسي او را نمي بيند سران فتنه و حاميان آنها بايد بدانند كه از نظر ملت ايران و نظام اسلامي، مجرم هستند نه متهم. اگر تا به حال با آنان طبق قوانين برخورد نشده و مجازات نشده اند، دلايل خاص خود را دارد. بزرگترين جرم اين جريان و عوامل اصلي روي صحنه آن، يعني مثلث، موسوي، كروبي و خاتمي متهم ساختن نظام اسلامي به انجام تقلب در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري بر اساس يك طرح از قبل طراحي شده بر پايه مدل انقلاب ها يا كودتاهاي مخملين مي باشد.»

جوانی ادامه می‌دهد: «اين آقايان بايد بدانند كه براي نظام اسلامي و ملت آزاده ايران، آنان متهم به براندازي يا متهم به ايستادن در برابر ملت و نظام نيستند، بلكه آنان به دليل اقدام به براندازي و مقابله با نظام اسلامي، مجرم هستند. مردم ايران در حماسه هاي نهم دي ماه و بيست و دوم بهمن ماه سال ۱۳۸۸ به جهانيان نشان دادند كه چه نگاهي نسبت به فتنه و عوامل اصلي آن دارند. دادگاه هاي پس از حوادث انتخابات و اعترافات در اين دادگاه ها نشان داد كه جرايم متهمين اثبات شده است و آنان اكنون به دليل اثبات جرم شان در زندان هستند.»

جوانی  بازگشت «مجرمان» را بدون توبه و عذرخواهی غیر منطقی می‌داند: « وقتي از نظر نظام اسلامي و ملت مسلمان، مومن و انقلابي ايران، جريان و افرادي، مجرم شناخته مي شوند، مجرم براي بازگشت به دامان نظام و ملت ، بايد توبه كرده و عذرخواهي كند. در كجاي دنيا كسي كه جرمش اثبات شده و مستحق مجازات است، در موضع طلبكار قرار مي گيرد و انتظار برآورده شدن حاجات دارد.»

این سردار سپاه در پایان می‌نویسد: «اكنون نظام اسلامي مقتدر است و به طور قطع به مجرمان باج نخواهد داد. اگر اين جماعت عاقل و واقع نگر باشند، خرد سياسي حكم به توبه و عذرخواهي مي كند تا به گرفتن ژست حق طلبانه و طلبكاري از نظامي كه مظلوم است، لكن مظلوم مقتدر. »


 


ادامه درگیری‌های مرزی در کردستان؛ اصابت توپ به نزدیکی چادر آوارگان

 حسن عبدالله، فرماندار این شهر مرزی به رسانه های کردستان عراق گفته است: «هدف حملات امروز جمهوری اسلامی روستاهای سونی، آلیرش، زیوکه و روستاهای اطراف بوده است.»

پژاک، حزب حیات آزاد کردستان  نیز طی بیانیه‌ای در مورد تازه‌ترین آمار تلفات درگیری‌های اخیر اعلام کرده است: «در نتیجه ۱۸ مورد حمله زمینی نیروهای سپاه پاسداران با همکاری نیروهای نظامی محلی، دست کم ۲۵۵ نفر از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی را کشته است.»

در مورد تلفات این حزب، پژاک گفته است: «تاکنون ۸ چریک کشته و چهار تن دیگر زخمی شده‌اند.»

پژاک ادعا کرده است که در میان کشته شدگان سپاه پاسداران، اسامی یک فرمانده عالی رتبه، دو سرهنگ، یک سروان و دو تن از فرماندهان نظامی نیروهای محلی به چشم می خورد.

مقامات نظامی جمهوری اسلامی تا این لحظه کشته شدن نزدیک به ۲۰ عضو این سازمان نظامی را تائید کرده و در برابر گفته‌اند که ده‌ها عضو پژاک را کشته‌اند.

هنوز منابع مستقل آمار دقیق تلفات این درگیری‌ها را تائید نکرده اند.

دیروز همزمان با اعلام کمیته بین الملی صلیب سرخ جهانی در مورد کمک به آسیب دیدگان، مقامات کردستان عراق از کشته شدن و زخمی شدن دست کم ۵ غیر نظامی خبر دادند.

حملات توپخانه ای جمهوری اسلامی و درگیری های نظامی سپاه و پژاک از سه هفته قبل شروع شده و بر اساس گزارش‌ها تا این لحظه نیز ادامه دارد.

جمهوری اسلامی علت گلوله‌باران مناطق مرزی را حضور نيروهای پژاک کرده است. مقامات کردستان عراق اما همواره حضور نيروهای این حزب را در خاک کردستان عراق رد کرده‌اند.

پيشتر مسعود بارزانی، رئيس حکومت اقليم کردستان عراق گلوله‌باران مناطق مرزی را محکوم کرده بود. آقای بارزانی هشدار داده بود، تداوم حملات توپخانه‌ای به روابط اقليم کردستان و ايران لطمه می‌زند.

این درگیری‌ها واکنش شماری از احزاب سیاسی، نهادها مدافع حقوق بشر و شخصیت‌ها ی سیاسی و مدنی را به دنبال داشته است.

 


 


آموزش عکاسی خبری برای شهروند خبرنگاران - بخش پنجم

 

بخش پنجم – آماده کردن عکس برای نشر در اینترنت

 

کاهش حجم و ظرفیت فایل

در مقاله قبل چگونگی کم کردن ابعاد عکس را آموزش دادم. اکنون در این بخش روش کاستن از حجم و ظرفیت یک فایل تصویری را فراخواهید گرفت. به دلایلی که پیشتر اشاره شد، از این به بعد، برای انجام تغییرات روی عکسها فقط از برنامه فتوشاپ استفاده خواهم کرد. به این دلیل که برنامه Paint ویندوز انتظارات ما را برآورده نمی کند. اما در شرایط کاملا اضطراری، حداقل برای کاهش ابعاد عکس، برنامه ای بسیار مفید است. چون در هر کافی نتی برنامهPaint  موجود است، اما برنامه فتوشاپ خیر.

برویم سراغ موضوع این قسمت، کاهش حجم فایل تصویری برای درج در وبلاگ و یا وبسایت خبری. فرض میکنیم عکسی داریم که با یک دوربین 6 مگاپیکسل گرفته شده است، حجم اصلی فایل 2 مگابایت (2.000 کیلوبایت) است و پس از کاهش ابعاد تصویر به اندازه دلخواه، این حجم به 750 کیلوبایت رسیده است. این خیلی خوبه! با تغیر ابعاد عکس توانسته ایم حجم فایل را به یک سوم تقلیل بدهیم. اما به نظر من 750 کیلوبایت هنوز هم خیلی زیاد است!

با استفاده از برنامه فتوشاپ به شما نشان خواهم داد که چگونه میتوان بدون آسیب رساندن به کیفیت عکس، حجم فایل را به 50 کیلوبایت کاهش داد.

 

۱- ابتدا عکس مورد نظرمان را در برنامه فتوشاپ باز میکنیم  File – Open …

 

 

نکته: شباهت موضوع این مقاله با شخص حجیمی که در این تصویر مشاهده میکنید کاملا تصادفی است!

 


۲- مجددا از منوی File، روی Save for Web & Devices کلیک کنید.

 

 


۳- اگر پس از کلیک بر روی
Save for Web & Devices با پیغام خطای زیر مواجه شدید، به این معنی است که " ابعاد " عکس شما برای کاهش حجم بسیار زیاد است، و برنامه فتوشاپ یا قادر به انجام عملیات کاهش حجم نیست و یا با توجه به سرعت کامپیوتر شما، ممکن است پردازش به کندی و در زمان زیادی صورت پذیرد. توجه داشته باشید که کاربرد Save for Web & Devices (همانطور که از نامش مشخص است) برای ذخیره کردن فایلهای تصویری بمنظور استفاده در وب است (وب سایت یا وبلاگ).

 

 

 

اگر با این پیغام خطا مواجه شدید، روی دکمه NO کلیک کنید.
ابتدا ابعاد عکس خود را کم کرده ( لطفا مقاله شماره چهار را مطالعه کنید) و آنگاه مجددا عملیات کاهش حجم فایل را شروع کنید.

4- درصورتی که با پیغام خطای بالا مواجه نشدید، پنجره زیر نمایان میشود:

 

 

 

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، چهار بخش مهم این پنجره به شما نشان داده شده است.
کاربرد این بخشها را یک به یک توضیح میدهم:

 

 

 

یک: این منو برای انتخاب قالب و نوع فایل است، همانطور که در مقالات پیشین ذکر شد، بهترین گزینه JPEG است. JPEG را اتنخاب کنید.

 

 

 

منوی دیگر، برای مشخص نمودن کیفیت عکس است. شما پنچ گزینه برای اتنخاب کردن دارید:
-
 Lowکیفیت پائین – Medium کیفیت متوسط – High کیفیت بالا- Very High کیفیت خیلی بالا و – Maximum نهایت کیفیت. تک تک گزینه ها را امتحان کنید، با انتخاب هر گزینه، بلافاصله تغییرات را روی عکس خواهید دید.

 

  

 

دو: در سمت چپ – پائین، نوع فایل نوشته شده است (JPEG) و در زیر آن عددی که نشان دهنده ظرفیت فایلی است که قرار است ذخیره کنیم. با انتخاب کیفیت های مختلف این عدد کم و زیاد میشود. در زیر این عدد هم، یک عدد دیگر مشاهده میکنید ( 5 sec @ 128 Kbps ). یعنی اینکه این عکس برای کسانی که سرعت اینترنت شان 128 کیلوبایت است، 5 ثانیه طول می‌کشد تا نمایش داده شود.

برای آنهایی که آشنایی کمتری با اینترنت دارند کمی ساده تر توضیح می‌دهم.

مثلا، اگر این عکس را در وبلاگ خود آپلود کردید، نمایان شدن عکس‌تان برای بازدید کننده‌ای که سرعت اینترنت ش 128 کیلو بایت است، 5 ثانیه طول می‌کشد. مطمئنا برای خود شما نیز بارها پیش آمده که در هنگام بازدید از یک وبسایت یا وبلاگ، ممکن است حتی چند دقیقه‌ای روبری صفحه کامپیوتر منتظر نشسته‌اید تا یک عکس نمایش داده شود. مشکل به‌خاطر دو علت است: یک، سرعت پائین اینترنت شما؛ دو، بالا بودن حجم و ظرفیت عکس. پس اکنون متوجه شدید که هنگام ذخیره یک عکس، توجه به این نکته چقدر مهم است. وقتی اکثر مخاطبان وبلاگ و یا وبسایت شما در ایران هستند و از اینترنت سرعت پائین استفاده می‌کنند، ناچار هستید تعادل بین کیفیت عکس و حجم آنرا برقرار کنید. نه عکس‌تان فاقد کیفیت باشد، و نه حجیم.

 

 

 


در تصویر بالا گزینه‌ای را با پیکان قرمز رنگ مشخص کرده‌ام. گزینه‌ای بظاهر پیش پا افتاده که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، در حالی که اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیارتان می‌گذارد. با کلیک روی آن، منویی ظاهر می‌شود که می‌توانید سرعت اینترنت را انتخاب کنید. چه برای وبلاگ‌نویسان و یا عکاسان خبری‌ای که در ایران هستند، و چه برای دوستانی که خارج از ایران مشغول به تهیه عکس و خبر می‌باشند، توصیه میکنم همیشه گزینه
56.6 Kbps را انتخاب کنند. انتخاب این گزینه به شما نشان می‌دهد که عکسی را که می‌خواهید ذخیره کنید ظرفیتش چقدر خواهد بود و چند ثانیه بطول خواهد انجامید تا برای بیننده‌ای که سرعت اینترنت‌اش 56 کیلو بایت است نمایش داده شود.

 

 

 

سه: مقایسه کیفیت، قبل از تصمیم گیری و ذخیره کردن عکس. (تصویر بالا)

 
Original، کیفیت عکس اصلی را به شما نشان میدهد و Optimized، نشان میدهد که کیفیتی را که انتخاب کرده اید چه مقدار روی عکس نهایی تاثیر گذاشته است. انتخاب گزینه های 2up پنجره را به دو قسمت تقسیم میکند، یک قسمت کیفیت تصویر اصلی را به شما نشان میدهد و قسمت دیگر کیفیت تصویری که برای ذخیره کردن آماده شده است. 4p هم  پنجره را به چهار قسمت تقسیم کرده و به شما این امکان را میدهد که 4 کیفیت مختلف را در کنار هم مقایسه کنید.

توجه داشته باشید که پنجره ای که پس از کلیک بر روی
Save for Web & Devices ظاهر میشود، امکاناتی را در اختیار شما میگذارد تا کیفیت عکس، حجم و سرعت نمایش عکس را تعیین کنید. و تا موقعی که روی دکمه Save کلیک نکرده‌اید، تمامی تغییراتی که انجام می‌دهید و تاثیر آنها را بر روی عکس مشاهده می‌کنید، فقط حالت پیش نمایش را دارد. پس بدون نگرانی گزینه‌های متفاوت را امتحان کنید تا کیفیت و حجم مناسب را بدست آورید.

 

قبل از ذخیره کردن عکس، مطابق شکل زیر، گزینه Bicubic را اتنخاب کرده و در نهایت روی دکمه Save کلیک کنید و عکس را در پوشه ای مورد نظر ذخیره کنید.

 

 

 


آنچه در این مقاله توضیح داده شد، روش کاهش حجم و ظرفیت فایل عکس ، برای استفاده در وبسایت و یا وبلاگ بود. اما برای ارسال عکسی که قرار است در مجله و یا روزنامه چاپ شود، از کم کردن ابعاد و کاهش ظرفیت فایل اکیدا خودداری کنید. شما باید فایل اصلی را برای آنها ایمیل کنید، حتی اگر ناچار باشید چندین دقیقه منتظر آپلود شدن یک عکس بمانید.

 


باز هم تذکر یک نکته را ضروری می‌دانم: قبل از ویرایش یا انجام هرگونه تغییر در عکس‌های‌تان، از آنها نسخه پشتیبان یا
Back-Up تهیه کنید. به‌عبارت دیگر، همیشه از عکس‌های اصلی خود حداقل یک نسخه دیگر داشته باشید. یعنی پس از عکس‌برداری، دوربین را به کامپیوتر وصل کرده، عکس‌ها را روی کامپیوتر خود منتقل کرده و بلافاصله آنها را روی یک CD یا DVD، کپی کنید. همچنین فراموش نکنید که از صحیح کپی شدن عکس‌های‌تان رویCD  یا DVD اطمینان حاصل نمائید.

 

 

قسمت‌های پیشین:

 

 


 


طرح «آشتی ملی» هم فایده نداشت؛ خاتمی همچنان ممنوع‌الخروج است

بنا به گفته‌ رسانه‌های طیف‌های مختلف از جمله «الف» و «آفتاب‌نیوز» و «جهان‌نیوز»، بانی طرح گفتگوی تمدن‌ها هنوز امکان مسافرت به اروپا را ندارند

گفته می‌شود خاتمی برای دیدار با فرزندانش می‌خواست به اروپا مسافرت کند. فرزندان خاتمی ساکن اروپا و ایالات متحده هستند.

این در حالی است که پیش از این نیز یک بار وقتی رییس بنیاد باران می‌خواست به ژاپن برود، مقام‌های امنیتی مانع سفر او شدند.

در طول ماه‌های گذشته، بیان سخنانی در تایید رهبری نظام (سخنان نیمه خرداد آیت‌الله خامنه‌ای) و همچنین طرح مساله «بخشش منتقدان و مخالفان از سوی رهبری» و آشتی ملی باعث شده بود رابطه بخشی از جناح اصول‌گرا با رییس سابق جمهوری بهتر شود و حتی کسانی همچون علی لاریجانی و علی مطهری بر لزوم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات تاکید کنند، اما بخش‌هایی از سپاه و نیز مخالفان تندروی خاتمی در سپاه خواستار موضع‌گیری محکم‌تر او در برابر سران فتنه شده بودند.

به نظر می‌رسد دیدار چندی پیش او با خانواده میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و همچنین انتشار سخنان جلسه دربسته خاتمی با گروهی از فعالان گیلانی و تاکید دوباره او بر شروط‌اش برای حضور در انتخابات، فضا را به ضررش تغییر داده باشد.

باید منتظر بود و دید که آیا ممنوعیت خروج با «حکم حکومتی» لغو خواهد شد یا نه؟


 


مسوولیت‌پذیری و صداقت از «من» شروع می‌شود

 

ابراهیم نبوی در سلسله مقالاتی در مورد انتخابات، به نوعی جامعه شناختی فرهنگ سیاسی مردم ایران پرداخته است. قصد وارد شدن به بحث‌های جدلی و نوشتاری نیست ولی مایل بودم که نکاتی را برای تصحیح ایشان اشاره کنم.

«رئیس جمهور اول ایران، حاضر نیست اعلام کند که همراهی‌اش با یک سازمان تروریستی غلط بود. مجاهدین خلق که هزاران عضو تشکیلات شان قربانی اشتباهات آنان شده‌اند، حاضرند تا ابد در بیابانی بی‌نشانه‌ای از حیات زندانی بمانند، ولی حاضر نیستند بگویند پیش‌بینی مشخص‌شان مبنی بر اینکه حکومت شش ماه دیگر، یا حتی دو روز دیگر سقوط می‌کند، غلط بود و بخاطر این اشتباه عظیم بسیاری کشته شدند.»

بنی صدر می‌گوید: «تاریخ باید آنطور که واقع شده نوشته شود. من تا وقتی که (پس از عزل) به مخفی‌گاه رفتم، هیچ گونه ارتباطی با سازمان مجاهدین خلق و هیچ سازمان سیاسی دیگری نداشتم. اصلا و ابدا رابطه نداشتم. اولین ارتباطی که با من گرفته شد، در مخفیگاه بود. در منزل شهید لقایی که عضو حزب ملت ایران بود و به همین دلیل که من در خانه او بودم، او را بعدا اعدام کردند. تازه من در آنجا به آنها (مجاهدین خلق) گفتم که شما به پنج سئوال اساسی جواب بدهید تا من فکر کنم و ببینم که آیا می‌شود برای مقاومت در برابر این کودتا با شما همکاری کرد یا خیر. آنها هم جواب دادند. این اول قضیه. مسئله مهم و اساسی دیگر اینکه خشونت را مجاهدین خلق در ایران شروع نکردند. خشونت را آقای خمینی و دستیاران او شروع کردند. شما سخنرانی ایشان را در روز ۲۸ خرداد ۱۳۶۰ ملاحظه کنید، خیلی روشن و صریح دستور می‌دهد که بزنید. حتی این آقای موسوی تبریزی هم که بعد دادستان انقلاب شد، اعتراف کرد که خشونت را مجاهدین آغاز نکردند. البته او اخیرا این اعتراف را کرده است. تبلیغات رژیم وارونه حقیقت را می‌گوید. می‌گوید که اینها دست به خشونت زدند و اعلان قیام مسلحانه دادند. در غائله ۱۴ اسنفد (۱۳۵۹) هم بیانیه مجاهدین خلق را منتشر کردند. شما مراجعه کنید ببینید که آیا آنجا اعلان قیام مسلحانه کرده است؟ هرگز»

 

البته ابراهیم نبوی به هر حال تا سالیان بعد از عزل بنی صدر و قتل عام مجاهدین و دیگر نیروهای سیاسی مخالف هژمونی حزب جمهوری اسلامی، در وزارت کشور، مسولیت داشته است.

هنوز هم بعد از گدشت سال‌ها خروج اجباری از ایران و اقامت در اروپا، براحتی واقعیات را از موضع حزب حاکم و قدرت می‌نویسد. صداقت و اخلاق و اصول روزنامه‌نگاری، ایجاب می‌کند که ایشان روایت دیگر تاریخ را هم بنویسند تا خوانندگانشان قضاوت کنند ... 

ابوالحسن بنی صدر اولین ریس جمهور ، میثاق را در تیر ۱۳۶۰ با مجاهدین امضا کرد نه در پاریس بعد از فرار از ایران (یا هجرت به گفته خود‌شان). کتاب خیانت به امید هم در دوران مخفی بودن در تهران به عنوان وصیت نامه به همسرش نوشته شده است که در ان به ۱۲ مورد اشتباه شخصی اشاره می‌کند. فکر نمی‌کنم کسی را بتوان بخاطر امضا بر اساس چنین اصولی، مواخذه کرد و یا حرکت وی را اشتباه خواند که منتظر ابراز اشتباه شد.

 

این میثاق بر اساس ۳ اصل استقلال – آزادی و عدم هژمونی طلبی بنا شده بود. بنی صدر در آنجا به صراحت می‌گوید من به اقای خمینی ۱۰۰% اطمنیان داشتم این شد ، به شما که ۱۰۰% بی‌اعتماد هستم تا اینکه در عمل ثابت شود.

این بد اخلاقی سیاسی است یا ریاکاری ، قضاوت بر عهده خوانندگان است ولی آیا می‌شود مجاهدین خلق سال۵۷  تا ۶۰ را با مجاهدینی که در سال ۶۵ تا ۸۵ دست راست صدام بر علیه منافع مردم ایران، متحد دیکتاتورسکولاری بر علیه دیکتاتور مذهبی دیگری شدند را یکی دانست. همانگونه که خمینی ۵۷ سال که میزان محبوبیت و اعتبارش با خمینی سالهای ۶۰ و۶۷ یکی دانست و یا رفسنجانی ۶۰ سال را با رفسنجانی ۷۸ و میر حسین موسوی ۵۸ را با موسوی ۸۸ یکی دید.

همانگونه که ابراهیم نبوی امروزه، همان نبوی دهه ۶۰ که نظاره گر سرکوب مستمر و و شکنجه‌های بی‌رویه، اعدام ده‌ها هزار نفر بدون حق دفاع از خود، بدون حضور وکیل، بر مبنای اعترا ف زیر شکنجه روانی و فیزیکی بر اساس کیفر خواست بازجو بوده است و اگر تایید نمی‌کرده، که بنظر تایید هم می‌کرده است، یکی است.

باید منتقد بنی‌صدر و هر کسی که در عرصه عمومی نظر پردازی می‌کند ولی ضدیت که مشکلی را حل نکرده و اب به اسیاب استبداد وطنی می‌ریزد.

در هر حال بد نیست ببینیم آیا براهیم نبوی که مانند علما درس اخلاق می‌دهند خود، گفتارشان را تصحیح می‌کنند و می‌گویند اشتباه کردم تا «من نوعی» هم از ایشان که صاحب سبک در طنز سیاسی و اجتماعی هستند و خوانندگان بسیار و شهرتی هم دارند، یاد بگیرم.

 

نبوی در مصاحبه با بنی صدر سعی دارد که به ایشان بفهماند که ما (نمایندگی از طرف مردم) باید با قدرت‌های در حاکمیت کنار بیاییم. ایا نبوی نمی‌داند، درکشورهای دمکرات مانند بلژیک، قدرت‌های حاکم، شکست خوردگان انتخاباتی (اپوزیسیون رسمی) را تحقیر، نابود فیزیکی و تهدید به دستگیری نمی‌کنند. آیا همه مردم منجمله اقشار کم درامد و اسیب پذیر اقتصادی، همه از حداقل امکانات رفاهی و اجتماعی بر خوردارهستند- سقف بالای سر و نانی برای خوردن و امنیت در خانه و خیابان.

 

در دموکراسی‌ها، جریاناتی که به قدرت نزدیک هستنند، یعنی حامیان مالی آنها، قراردادهای بزرگ دولتی را برنده می‌شوند. زیرا بر اساس قوانین دست و پاگیر اداری، کوچکترها امکان رقابت را ندارند. هر چند نویسندگان و رسانه‌های انها هم خط قرمز دارند، ولی جلوی انتشار مطالب در رسانه‌های جایگزین، گرفته نمی‌شود. ممکن است که رسانه‌های اصلی، صدای حقی را منتشر نکنند ولی بر علیه صدای مخالف هم بی‌محابا (بدلیل قانونمداری) و اصول اخلاقی که در فرهنگ و سیاست آن جامعه رعایت شده است، یک‌سویه نمی‌نویسند.

 

بنابر این می‌شود در کشوری مانند ایران، در کنار قدرت‌های فاسد و مستبد نبود و سلامت هم زندگی کرد همانگونه که صدها هزا ر ایرانی، در زمان شاه و شیخ کمتر خورده‌اند ولی آلوده به قدرت نشده‌اند.

این مردم نیستند که حکومت‌ها را عوض می‌کنند این حکومت‌ها هستند که خودرا به نابودی سوق می‌دهند. در همه جای دنیا، مردم امنیت، کار و سرپناهی برای خود و خانواده‌شان می‌خواهند.

اگر حسنی مبارک ر دو ماه قبل از تجمع میدان تحریر از سمت‌های خود در اوج قدرت کناره‌گیر ی کرده بود، خودش و خانواده‌اش، برای همیشه در سرنوشت سیاسی اقتصادی مصر نقش مردمی نداشتند و مردم از انها با احترام یاد نمی‌کردند. پس چگونه است که رهبران کشورهای دموکرات در زمان بازنشستگی خود و مرگ خودبا احترام در میان مردم خود، زندگی می‌کنند زیرا، قوانین بازی سیاست و دمکراسی را یاد گرفته‌اند چه در موضع حاکمیت و چه در موضع اپوزیسیون.

 

آیا هاشمی رفسنجانی به عنوان ایدئولوگ نظام، که زمانی کسی جرئت انتقاد به وی را نداشت در اوج قدرت حاضر بود کناره‌گیری کند که اکنون بر صندلی مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از نهادهای بی‌خاصیت و غیر قانونی دو دستی چسبیده است.

 

– به عنوان مثال نماینده مجلس دکتر محمود کاشانی(پسر آیت الله کاشانی) به علت انتقاد از رفسنجانی دستگیر شد و دوبار توبه نامه نوشتن وی هم باعث آزادی وی نشد، و کسان دیگری که مانند کاشانی خوش‌شانس نبودند که جان سالم بدر برند.

پس چرا باید از اکبر گنجی انتقاد کرد که با نوشتن عالیجناب سرخ پوش، باعث بی اعتباری رفسنجانی شده است. اگر طبقات اسیب پذیر اجتماعی و اقتصادی جامعه ایران، صدایی نداشته باشند که دلیل بر اعتبار و محبوبیت رفسنجانی نبود،کمتر کسی بود که رفسنجانی را به عنوان روحانی (به معنای واقعی کلمه) بشناسد.

 

هنوز میر حسین موسوی به ریاست جمهوری انتخاب نشده بود ، به یک روایت دوستی «حتی پست‌های سفارت‌خانه‌های خارج از کشور، نیز مشخص شده بودند. اینکه میرحسین موسوی در جریان بود یا نه، معلوم نیست ولی برخی از جریانات وابسته به وی چنین کاری را کرده بودند. متاسفانه میرحسین در بازداشت هست ولی نمی‌شود شنیده‌ها را برای دریافت صحت آن منتشر نکرد.

وظیفه همگان است که انچه را که نا سالم می‌بینید، تذکر بدهند، اطلاع‌رسانی کنند، اگاهی سیاسی اجتماعی مردم را بالاتر ببرند می‌شود واقعیت‌ها را گفت تا انها که می‌خواهند بفهمند، خود حقیقت را دریابند ولی زندگی ۲۰ ساله در تبعید در سرزمینی که به شهروندانش، به عنوان انسان می‌نگرد یاد گرفته‌ام که اول باید از «من» شروع کرد تا «من: درعمل در پروسه طولانی مدت ما – ملتی شجاع – مسولیت‌پذیر ، بی ریا و تفکرگرا» ساخت.


 


تکرار قصه تلخ تجاوز

 

اینها توصیه هایی است که این روزها از جانب والدین به دختران و پسران گوشزد می‌شود، توصیه‌های از سر گسترش ناامنی در جامعه، سفارش‌هایی به خاطر حاکم شدن فضایی مملو از رعب و حشت در میان شهروندان به واسطه‎ی تکرار جرایم آشکاری هم چون آدم ربایی و تجاوزبه عنف و زورگیری در خیابان های شهر، گسترش وحشت و نفوذ آن تا کنج خانه ها در گوشه و کنار شهرها.

 

روز دوشنبه سوم مرداد ماه روزنامه جام جم، ارگان رسمی صدا و سیما در خبر تازه‌ای از وقوع یک مورد تازه تجاوز گروهی به زنان خبر داد که محل حادثه نیز ملارد کرج عنوان شده است. بر اساس این خبر شش عضو یک باند که همگی جوان‌هایی بین بیست تا بیست و پنج سال بوده‌اند، روز جمعه سی و یکم تیرماه زن جوانی را در کرج ربوده و پس از سرقت اموال، وی را به محل متروکه‌ای برده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند. در این گزارش خبری همچنین آمده است که پلیس بعد از جمع آوری اطلاعات از سوی شاکی موفق شده است هر شش متهم را شناسایی و دستگیر کند، بنابر نوشته جام جم، سه تن از متهمان ساکن تهران و سه تن دیگر ساکن اصفهان هستند که هم اکنون تا تکمیل شدن تحقیقات در زندان نگهداری می‌شوند.

 

در بیست روز گذشته علاوه بر چندین مورد درگیری‌های خیابانی منجر به قتل در تهران، یک مورد دیگر تجاوز به عنف نیز گزارش شده است، دو مجرم سابقه دار در اواسط تیرماه به یک دختر معلول ذهنی در حومه تهران تجاوز کردند که پلیس هر دوی آنان را نیز دستگیر کرده است.

 

 جمع بندی خبرهای مربوط به اذیت و آزار جنسی که ابتدا در رسانه ها و سپس دهان به دهان در میان مردم بازگو شده، نشانگر آن است که در طی دو ماه گذشته علاوه بر ماجرای خمینی شهر که آغاز این جنایت های سریالی به حساب می‌آید، مورد تجاوز در روستایی در کاشمر و دو مورد تجاوز به عنف در استان گلستان که یک مورد آن با قتل نیز همراه بوده رخ داده است که همگی باعث بالا رفتن ضریب عدم اطمینان مردم نسبت به تامین و برقراری امنیت توسط نیروی انتظامی شده است. مسوولان قضایی و انتظامی در مقابل به جای اظهار سخنان آرامش بخش و تزریق امنیت در جامعه، همزمان با اجرای طرح مبارزه با بدحجابی، وقوع چنین جنایت‌هایی را با نوع پوشش خانم‌هایی که مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند مرتبط دانسته‌اند و نسبت به رسانه‌ای شدن این‌گونه رخدادها گلایه کرده و آن را به ضرر امنیت جامعه ارزیابی کرده‌اند.

 

احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی چند پیش و پس از انتشار خبر واقعه تجاوز در کاشمر با بیان اینکه حادثه مذکور مربوط به گذشته است و بیش از دوماه از وقوع آن می گذرد، ایران را امن‌ترین کشور جهان دانسته و با وجود این همه ترس و نگرانی در میان شهروندان از حوادثی که هر لحظه ممکن است در کمین انان باشد، گفته بود از نظر امنیتی بر خلاف شایعات موجود در جامعه، بحرانی در کشور وجود ندارد

 

در این شرایط مشخص نیست که مسوولان بلند پایه‌ی نیروی انتظامی که وظیفه‎ی اصلی آن برقراری نظم و امنیت در جامعه عنوان شده است، چه تعریفی از امنیت دارند که وضعیت موجود با تعاریف انان همحوانی ندارد.

 

بر همین اساس ظاهرا بهترین کار گوش کردن به توصیه‌های بزرگترها ست، توصیه هایی که در ابتدای مطلب به آنها اشاره شد، زیرا ظاهرا ضرب المثل «پیش‌گیری بهتر از درمان است» در اینجا بهتر معنا پیدا می‌کند.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته