-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مرداد ۴, سه‌شنبه

Latest News from 30Mail for 07/26/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/5/3

با اینکه طبق قانون واردات میوه در فصل برداشت ممنوع شده است و به میوه‌های لوکس خارجی نیز مجوز واردات داده نمی‌شود اما این‌روز‌ها سیب‌های سبز شیلی و هلوهای ترکیه‌ای در خرده‌فروشی‌های تهران خودنمایی می‌کنند.

این میوه‌ها در حالی به بازار ایران راه یافته‌اند که هنوز منبع مجوز و ثبت سفارش این میوه‌ها مشخص نیست. وزارت جهاد کشاورزی، ارایه مجوز برای واردات میوه را تکذیب می‌کند و وزارت بازرگانی هم ثبت سفارش‌های موجود در این وزارتخانه را تنها براساس مجوزهای جهاد کشاورزی می‌داند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران می‌گوید که این‌روز‌ها ۶۰ نفر در امر واردات میوه به کشور فعالیت می‌کنند درحالی که در گذشته تنها ۴ نفر به این کار اشتغال داشتند.

حسین مهاجران می‌افزاید این افراد که دارای کارت بازرگانی هستند بدون هیچ‌شناختی از بازار به این کار اقدام می‌کنند و تنها به دنبال واردات و کسب درآمد هستند. او بخشی از این افراد را دلالان میدان میوه و تره بار معرفی می‌کند.

آقای مهاجران همچنین قیمت هر کیلوگرم هلوی ترکیه‌ای در بازار تهران را ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان و هر کیلو سیب سبز شیلیایی را ۲۲۰۰ تومان اعلام می‌کند.

با اینکه شروع تابستان و فصل برداشت سبب ارزانی میوه‌های داخلی شده است اما آقای مهاجرانی می‌گوید که میوه‌های خارجی با قیمت بالا‌تر و به خاطر شکل و بسته بندی مناسب‌اش با استقبال فروشندگان مواجه می‌شوند.

منبع: مهر

مرتبط:

بازار محصولات کشاورزی و مصرفی در تصرف کالای خارجی

ورود 10 تن میوه فاسدشده به بازار

12 كیلو گوجه فرنگی به قیمت یك گرم طلا در بازار تهران


 
 

1390/5/3

آیت الله خامنه ای در حکمی فرمان به تشکیل هیات عالی حل اختلاف سران قوا داد و آیت الله هاشمی شاهرودی را به عنوان رئیس این هیات منصوب کرد.

بر اساس حکمی که آقای خامنه ای خطاب به هاشمی شاهرودی نوشته است اعضای دیگر این هیات سیدمحمد حسن ابوترابی، سیدمرتضی نبوی، عباسعلی كدخدایی و سیدصمد موسوی خوشدل خواهند بود.

تشکیل این هیات و انتصاب این افراد به «بند 7 اصل 110 قانون اساسی» مستند شده است که در آن حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه را از وظایف رهبر تعیین کرده است. اما تاکنون این وظیفه به هیاتی واگذار نشده بود و اولین بار است که چنین جمعی ماموریت پیدا می کند که در اختلافات سران قوا وارد شود.

رهبر جمهوری اسلامی در متن حکم خود وظیفه هیات را «بررسی و ارائه نظرات مشورتی در موارد حل اختلاف و تنظیم روابط سه قوه» تعیین کرده است.

اعضای این هیات برای یك دوره‌ پنج‌ساله منصوب شده اند.

هاشمی شاهرودی پیش از این ریاست قوه قضایی را بر عهده داشت و اکنون از اعضای شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت و مجلس خبرگان است. ابوترابی نیز از روحانیون اصولگرا و یکی از نواب رئیس مجلس است. مرتضی نبوی هم که در مجمع تشخیص مصلحت عضویت دارد مدیر روزنامه رسالت است. کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان است. اما صمد موسوی خوشدل پیش از این در خبرها مطرح نشده بود.

روشن نیست که پایه حقوقی این هیات چیست و چرا در ظرف 22 سال گذشته وجود نداشته است. اما اعتباری که به شخص شاهرودی داده شده است که بر فراز روسای سه قوه قرار گیرد جایگاهی به او می بخشد که هاشمی رفسنجانی هم که به طور سنتی مرد دوم سیاست در ایران دانسته می شود از آن برخوردار نیست.

منبع: وب سایت علی خامنه ای


 
 

1390/5/3

مصطفی ملکیان ایدئولوژی‌ها را عامل تفرقه و علوم انسانی را عامل همگرایی میان انسان‌ها دانست.

ملکیان که در آیین گشایش مؤسسه مطالعات علوم انسانی «رخداد تازه» سخن می‌گفت، ضرورت علوم انسانی را توانمند کردن انسان در نقد ایدئولوژی‌ها معرفی کرد. 

به گفته وی ایدئولوژی‌ها همه بیماری مشترکی دارند: همه نامستدل‌اند و چیز نامستدل نمی‌تواند چیز نامستدل دیگری را از بین ببرد.

این اندیشمند علوم انسانی گفت: «مگر نظام ایدئولوژیک استالین با علوم انسانی کم مبارزه می‌کرد؟ نظام‌های ایدئولوژیک می‌دانند که چیزی که می‌تواند آن‌ها را از میدان به‌در کند، حضور ایدئولوژی‌های دیگر نیست؛ رشد علوم انسانی است که می‌تواند ضعف آن‌ها را نشان دهد.»

ملکیان، ترس نظام‌های ایدئولوژیک از علوم انسانی را ناشی از توانایی علوم انسانی در آشکار کردن آن‌ها دانست و افزود این‌که نظام‌های ایدئولوژیک از علوم انسانی می‌ترسند، از آن‌روست که می‌دانند علوم انسانی می‌تواند پاشنهٔ آشیل آن‌ها را نشان دهد.

به اعتقاد وی با توسل به علوم انسانی می‌توانیم بفهمیم که ایدئولوژی‌ها چقدر تعابیر نادرست دارند، چه ایدئولوژی‌های سیاسی و چه ایدئولوژی‌های غیرسیاسی.

وی تصریح کرد: «ایدئولوژی‌ها خاصیت تفرقه‌افکنانهٔ ذاتی دارند. هنر ایدئولوژی‌ها واگرایی ایجاد کردن بین انسان‌هاست اما هر چه علوم انسانی رشد می‌کنند، همگرایی بین انسان‌ها بیشتر می‌شود.» 

رهبر ایران دو ماه پس از انتخابات بحث‌انگیز ریاست جمهوری سال ۸۸، نسبت به افزایش تعداد دانشجویان علوم انسانی ابراز نگرانی کرده بود.

علی خامنه‌ای گفته بود: «تعداد اساتید معتقد به جهان بینی اسلامی در رشته‌های علوم انسانی کم است و مبنای بسیاری از علوم انسانی فلسفه‌های مادی‌گری و بی‌اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب تردید در مبانی دینی و اعتقادی می‌شود.»

منبع: ایسنا


 
 

در نامه‌ای به وزیر بازرگانی
1390/5/3

رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به وزیر بازرگانی نسبت به آثار تورمی ناشی از اعطای خط اعتباری جدید جهت واگذاری کارت اعتباری به کارمندان و کارگران هشدار داد. 

محمود بهمنی تاکید کرد در جلسات طرح تحول اقتصادی مقرر شده است که هیچگونه خط اعتباری جدیدی از سوی این بانک به شبکه بانکی تخصیص نیابد.

بهمنی در نامه به غضنفری تصریح کرد بانک مرکزی به هیچ عنوان برای تامین اعتبار طرح میزان (طرح واگذاری کارت اعتباری خرید کارگران و کارمندان) اسکناس چاپ نخواهد کرد.

مهدی غضنفری وزیر بازرگانی چندی پیش نامه‌ای درباره طرح خرید ویژه اعتباری کارمندان و کارگران (طرح میزان) نوشته بود.

واگذاری کارتهای اعتباری یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی موضوع مصوبه‌ای بود که سال گذشته توسط شورای عالی اشتغال برای جامعه هدف کارمندی و کارگری پیش بینی شد. 

منبع: مهر


 
 

1390/5/3

حیدر مصلحی غروب یکشنبه پس از جلسه هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته هنوز وزارت اطلاعات درباره عوامل این ترور به نتیجه قطعی نرسیده و این شخص «شخصیت هسته‌ای» نبوده است. 

وزیر اطلاعات با بیان اینکه دانشجویی که روز گذشته در تهران ترور شد شخصیت هسته‌ای نبود، افزوده است: «این ترور کوری بود که در حال بررسی آن هستیم و هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.»

وزیر اطلاعات درباره اینکه پشت این ترور عوامل سرویس‌های جاسوسی بوده‌اند یا خیر تصریح کرده «هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و هر زمان به نتیجه رسیدیم اعلام خواهیم کرد.»

عصر روز شنبه، در خیابان بنی‌هاشم تهران، داریوش رضایی به ضرب گلوله جان باخت و در گزارش‌های اولیه خبرگزاری‌های داخلی این شهروند را از دانشمندان هسته‌ای ایران معرفی کردند

علی لاریجانی روز یکشنبه در صحن علنی مجلس در واکنش به این سوءقصد گفت: «ترور یکی از نخبگان، یک پروژه آمریکایی صهیونیستی بود که نشان داد آمریکا در آرایش مدیریت جهانی خود این اقدامات را مباح می‌داند.»

داریوش رضایی‌نژاد از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر تهران بوده است.

خبرگزاری مهر، رضایی‌نژاد را همکار سازمان صنایع دفاعی کشور و دانشجوی پیشین دانشگاه مالک اشتر، وابسته به وزارت دفاع معرفی کرده است. دانشگاهی که به ظن ارتباط آن با پروژه‌های موشکی و هسته‌ای برخی از مسئولان آن در فهرست تحریم‌های کشورهای غربی قرار دارند.

در دو سال گذشته سه تن از دانشمندان اتمی و فیزیک ایران هدف سوءقصد قرار گرفتند که از میان آن‌ها مسعود عیلمحمدی و مجید شهریاری جان باختند اما فریدون عباسی دوانی که اکنون هدایت سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده دارد از سوءقصد جان سالم به در برد. 

منبع: واحد مرکزی خبر، مهر، رادیو فردا


 
 

ماشاالله شمس‌الواعظین خطاب به روزنامه‌نگاران:
1390/5/3

ماشاالله شمس‌الواعظین روزنامه‌نگار و عضو هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در پیامی به روزنامه‌نگاران ایرانی، از آن‌ها خواست با نگاهی سرشار از امید به آینده به فعالیت‌های خود ادامه دهند و از موانع موجود نهراسند.

آقای شمس‌الواعظین این پیام را پیش از اینکه برای گذراندن دوران حبس خود به زندان اوین مراجعه کند نوشته است.

وی به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «توهین به رییس جمهور»، به ۱۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

این روزنامه‌نگار در ابتدای پیام خود نوشته است: «قرار است برای اجرای حکم ظالمانه زندان به زودی خود را به اوین معرفی کنم. این کمترین چیزی است که به گمان من برای حفظ استقلال روزنامه نگاران و حفظ موقعیت حرفه‌ای روزنامه نویسی در کشور باید به عنوان هزینه پرداخت کنیم.»

در طی ۱۰ سال اخیر این پنجمین بار است که شمس‌الواعظین به زندان می‌رود.

در این پیام آمده است: «ما روزنامه نگاران باید خود را سپر بلای شهروندان بکنیم تا در تمامی امور از حق آزادی بیان برخوردار باشند. به زندان افکندن مدافعان آزادی بیان و اندیشه آخرین رفتاری است که در قرن بیست و یکم به نام پاره‌ای از کشور‌ها از جمله ایران ثبت شده است.»

این روزنامه‌نگار افزوده است: «اما خرسندی من این است که این شیوه رفتار حکومت‌های یاد شده آخرین مقاومت‌های خود را تجربه می‌کند.»

وی همچنین در این پیام خود گفته است: «من به همه همکاران گرامی‌ام به ویژه روزنامه نگارانی که در سایه این محدودیت‌ها و انبوده مشکلات در درون کشور مشغول فعالیت هستند این امید را می‌دهم که نابسامانی‌های موجود رو به پایان است حتی اگر بهای این ماجرا سنگین باشد.»

پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، روزنامه‌نگاران بسیاری به زندان افتاده و یا مجبور به خروج از کشور شدند.

منبع: کلمه


 
 

1390/5/3

بخشی از مهم‌ترین آثارتاریخی تهران در مسیر‌تردد مترو قرارگرفته‌اند. 

عبور دو دقیقه یک بار قطار‌ها و لرزش‌های مکرر مترو در فضاهای تاریخی شهر باعث شده بسیاری از بنا‌ها و اماکن تاریخی در معرض تخریب و نابودی قراربگیرند.

بخش عمده‌ای از بناهای تاریخی چون عمارت مسعودیه بین ایستگاه ملت و بهارستان، حریم مسجد فخرآباد در ایستگاه دروازه شمیران، و مسجد فرازنده جنب متروی شوش قرارگرفته‌اند.

میدان امام خمینی (می‌دان توپخانه قدیم) مرکز اتصال خطوط مختلف مترو است اما بخش اعظم آثارتاریخی از جمله بازارتهران، موزه علی اکبرصنعتی و... در اطراف آن واقع شده است.

سردر قورخانه، بنای موزه ملی، میدان مشق، ساختمان بانک تجارت (بانک شاهنشاهی)، مدرسه دارالفنون و موزه علی اکبر صنعتی درواقع بخشی از مهم‌ترین مجموعه میراث استان تهران را تشکیل می‌دهد که در مرکز خطوط مترو قرار گرفته‌اند.

نابودی قنات آب شاهی بواسطه احداث مترو نیز باعث خشک شدن نیمی از درختان کاخ گلستان شده است.

بخشی از بافت و بناهای ارزشمند تاریخی در مجموعه بازار تهران و درمجاورت کاخ گلستان قرارگرفته که همین عامل، افزایش تعداد مسیرهای مترو را در پی داشته است. این محدوده از چندین ایستگاه نزدیک از جمله ایستگاه پانزده خرداد، خیام و مولوی تشکیل شده است که از یک سو ازدحام مردم و از سوی دیگر لرزش‌های پیاپی مترو تهدید جدی برای این آثار تاریخی محسوب می‌شود.

ایستگاه پانزده خرداد نیز در میان عمارت تخت مرمر، مسجد امام خمینی و هنرستان حافظ وحریم مسجد فخرآباد، ساختمان پرچم و خانه فخرالدوله در حوالی ایستگاه دروازه شمیران است.

خط ۴ متروی تهران نیز با ۱۹ ایستگاه از حریم تئاترشهر، به سمت دبیرستان انوشیروان، خانه عامری‌ها، ساختمان کوشک در میدان فردوسی، و موزه پشت شیشه که بین ایستگاه دروازه دولت و دروازه شمیران است می‌گذرد. 

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی


 
 

1390/5/3

وحید (نویسنده مهمان)
مجمع دیوانگان

این یک متن تخصصی نیست، بیشتر گلایه است، از یک شهروند معمولی این جامعه، به یک مرجع تقلید. خلاصه همه این حرف‌ها که می‌خوانید را مادر همان طلبه‌ای که مضروب شده در یک کلام گفته: اگر این اتفاق برای جوان دیگری می‌افتاد آیا مسوولین به عیادت می‌آمدند؟ (اینجا)

جناب مکارم شیرازی هم آن دفعه که یک روحانی در خیابان شریعتی مضروب شده بود و هم این بار، واکنش‌های تندی نشان دادند. دفعه پیش ضاربین را مفسد فی الارض دانستند. (اینجا) این بار خواسته‌اند که دادگاه‌های علوی راه اندازی شود. ترجمه‌شان هم از دادگاه‌های علوی این است که وکیل گرفته نشود، تشریفات نباشد، یک هفته‌ای حکم صادر شود و احتمالا به شدیدترین وجه ممکن مجازات انجام شود تا جنبه جلوگیرانه داشته باشد.(اینجا)
 
می‌شود در کنار حرف‌های جناب مکارم به سخن سنجیده آن مادر دردمند بیشتر فکر کرد! همین گله ساده نشان از بسیاری ناگفتنی‌ها دارد. با این همه به نظر نمی‌رسد مشکل ِ ما در گرفتن وکیل و دادرسی، از آن گونه که جناب مکارم غربی می‌خوانند و به گمان من حتی به استهزاء می‌گیرند باشد. مشکل در این نیست که متهم باید برای رعایت حقوق قانونی خود وکیل داشته باشد، به نظر نمی‌رسد مشکل، انکار اعترافات اولیه متهم به تلقین وکیل باشد، چرا که اساسا اگر ادله کافی برای اثبات وجود داشته باشد قاضی نیازی به انکار یا عدم انکار متهم ندارد.
 
به گمانم جناب مکارم دو موضوع را خلط می‌کنند، این که یک جرم رخ داده و بارز را می‌گذارند وسط و مشهود بودن جرم را ملاک این می‌کنند که خب حالا که اینقدر روشن است چه نیازی به وکیل؟ و بعد آن را تعمیم به کل می‌دهند غافل از اینکه قید ِ «حالا که اینقدر روشن است» همیشگی نیست! ایشان برای مواقعی که جرم روشن نیست توضیحی نمی‌دهند و متاسفانه جنبه طرد وکیل در سخنان ایشان شاید نشان از زاویه نگاه ایشان به مساله دارد که در بسیاری موارد همین نگاه باعث مشکلات فراوان بوده و هست. بماند که وکیل فقط برای اثبات بی گناهی متهم نیست و گاه تنها برای رعایت حقوق اوست.

ایشان از سرعت در رسیدگی می‌گویند، حرف حقی است که سرعت در رسیدگی از مهمترین جنبه‌های قضایی است، با این همه سرعت در رسیدگی الزاما به معنای خشونت نیست، و بیشتر به نظر می‌رسد که جناب مکارم بر مبنای عصبانیت به ویژه از اینکه به روحانیون ضربه وارد شده اینگونه همه چیز را با هم آمیخته‌اند. آنچه من از حرف‌های ایشان می‌فهمم رگه‌هایی از تندی را با خود دارد، گونه‌ای از همسان دانستن قاطعیت با خشونت!
 
بله؛ سیستم قضایی ما کند است، اما نه به دلیل امکان برخوردار بودن از وکیل، نه به دلیل احتمال انکار اقرارات اولیه متهم به القای وکیل، سیستم قضایی ما در یک کلام و به تعبیری عمومی «فشل» است! جانی ندارد و از یک سیستم بی‌جان چه انتظار تندی؟ حال وکیل بشود گرفت یا نه، پرونده تشکیل بشود یا نه، چه فرقی می‌کند؟
 
سیستم قضایی ما از آنجا کند است که اساسا استقلالی ندارد، سیستم قضایی ما از آنجا کند است که بر خلاف شعارهای خوش آب و رنگ، گویی اساسا برپا داشتنِ عدالت برای او معنایی ندارد، سیستم قضایی ما از آنجا کند است که «پنهان کار» است، آن هم نه به نفع مردم و علیه مجرمان، که به عکس! سیستم قضایی ما مرده! سند زنده مرده بودنش همین که صد نفر صد نفر می‌آوردند و اعتراف می‌گرفتند و جناب مکارم البته نیازی به گله نمی‌دیدند! 
 
جناب مکارم، بیشتر از آن خشونتی که امکان بازگیری دارد یک «سیستم سالم»، توان جلوگیری را بالا می‌برد. وقتی برای کوچکترین کارها سیستمی صحیح نبود و شما هم اعتراض نداشتید، آرام آرام برای مردم این مساله جا می‌افتد که خودمان مشکلاتمان را حل می‌کنیم؛ با چوب و چماق! با قمه!

سیستم قضاییِ ما ضربه‌های مهلکی خورده در این سال‌ها جناب مکارم، همین دو سال اخیر هم شاید حکم تیر خلاص داشته، متاسفانه شما آنگاه که باید خطاهای بزرگتر را می‌دیدید و زبان علی در کام می‌کردید و داد بر می‌آوردید نیاوردید و امروز این نگرانی‌تان حکم کوزه شکسته و آب ریخته دارد. هرچند هنوز هم مشکل را درست نمی‌بینید و راه حل درست نمی‌دهید! مگر قاتل سعادت آباد به طرفة العینی اعدام نشد؟ چه شد؟ هیچ! جز یک ترافیک صبحگاهی در محل اعدام چیز بیشتری از آنچه که شما در نظر دارید نشد. همین چند هفته پیش پسری، دختری را بر روی پل مدیریت به ضربات چاقو از پای درآورد. چیزی شبیه به همان نوع ِ قتل ِ سعادت آباد. (اینجا)
 
مردم وقتی در میانشان عصبیت موج زد، وقتی آرامش با خبرهای ریز و درشت ِ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از میانشان رخت بر بست، وقتی سیستم اداره جامعه نتوانست صبوری و مدارا به مردم تزریق کند، وقتی در خوابِ غفلت بسیاری مسند نشینان فرهنگ جامعه، کلاهبرداری «زرنگی» نام گرفت و یا بردن آبروی دیگران در رسانه‌ها و تریبون‌های عمومی و رسمی مملکت را کسی دهن به اعتراض نگشود گمان نبرید که مردم شبیه پیغمبر زاده بزرگ شوند، و نصایح خشک و خالی را بپذیرند یا اساسا در پس ذهن‌هاشان چیزی به اسم قانون و قضا بنشیند. عدم انجام خشونت بیشتر از اینکه ترس بخواهد نیازمند درونی شدن آرامش و دیدن سلامت در سیستم قضایی است. این شما و این ما، نه دادگاه‌های علوی، که طناب‌های اعدام سیار راه بیاندازید، اگر آب از آبِ جرم خیزی تکان خورد.
 
تا حس انتقام‌های شخصی درون مردم زنده باشد، خشونت و اعدام درمان گر نیست.
 
جناب استاد، مرجع بزرگوار، تا زمانی که قوه قضاییه در ذهن مردم به جای پناهگاه معادل زد و بند و رشوه بود، معادل سیستم حقیر ِ گوش به فرمانی از وزارت اطلاعات بود روال همین است که هست. تا زمانی که کسانی را بازداشت می‌کنند و دادستان تهران می‌گوید ما که حکمی نداده‌ایم برای بازداشت، اظهار بی‌اطلاعی می‌کند (اینجا) روال همین است که هست. گمان نبرید این یک مساله سیاسی است و به عموم مردم ِ حتی غیرسیاسی چه ربط دارد؟ نه، چنین گمان نبرید که اساسا یک سیستم روحی حاکم بر خود دارد که انعکاس آن را همه در هر صنف و گروه و مقامی لمس می‌کنند، زبان به زبان می‌شنوند و درک می‌کنند.
 
در بسیاری کشورهای دنیا مجازات قاتل اعدام نیست و با این همه به اندازه ما هم جرم خیز از نظر قتلی نیستند. حتما می‌دانید که جرم خیزی ما در رده‌های بالای دنیا است؟ این تناقض را چه طور باید پاسخ داد؟ جناب آقای مکارم، عدالت و بازگیری، زمانی معنا می‌یابد که به شکایت ِ یک مستخدم ساده هتل، رییس صندوق بین المللی پول را قبل از سوار شدن به هواپیما بازداشت می‌شود و جلسه‌اش با صدر اعظم آلمان لغو. پرونده رسانه‌ای می‌شود تا در اذهان عمومی مردم روشن شود که ادعا درست بوده یا خیر؟ نه اینکه مانند سردار زارعی ِ ما ابتدا قضیه به سرعت تکذیب شود، بعد که از همه جا توسط رسانه‌هایی که حاکمان ما چشم دیدنشان را هم ندارند خبر درز کرد یک چیزهایی جسته گریخته گفته شود و بعد هم برود به بوته فراموشی تا سردار بعدی! (اینجا)
 
عدالت زمانی مفهموم می یابد و بازدارندگی پرمعنا می‌شود که روشن شود به دلیل شنود تلفنی، یک امپراتور رسانه‌ای به فنا برود و جایگاه نخست وزیر متزلزل بشود (اینجا) نه اینکه سردار مشفق بنشیند و با آب و تاب نتایج شنود را در جمعی با حضور برخی هم لباس‌های شما با آب و تاب بگوید و شاید به قول خودش که به خدمت علما هم می‌رسیده به حضور خود شما هم رسیده باشد و باز به جای او، شاکیانش را از مرخصی به زندان بخوانند!
 
جناب مکارم، قضایا اندکی پیچ و خم بیشتری از آنچه که شما گمان می‌کنید دارد، البته شما به وظیفه اسلامی عمل کرده‌اید، طبق معمول سیستم غربی و وکیل را هم که زیر سوال بردید و بر آن تاختید، هرچند من نمی‌دانم این اسلام‌خواهی و عدالت‌طلبی بزرگانی چون شما به سان لطف ِ شیخ و زاهد چرا گاه هست و گاه نیست!
 
در ماجرای اخیر، سیستم بیمارستانی مورد بازخواست قرار گرفته که چرا سریع پذیرش نکرده؟ انگار دوستان ناگهان با این مساله مواجه شده‌اند! گویی تا پیش از این فی‌الفور پذیرش می‌شده است! عدالت همین جاهاست که ضربه می‌خورد، بی اعتمادی و اقدام‌های شخصی اینجاهاست که ریشه می‌زند و بزرگ می‌شود که مردم این سوال‌ها را در ذهنشان نگاه می‌دارند که آقایان تا دیدند یک طلبه چنین شده بلوا راه انداخته‌اند. این مساله بیشتر خشم می‌آفریند تا خشنودی. بار دیگر آن جمله شاهکار را از زبان مادری که درد فرزندش را دارد بخوانید که آیا اگر کس دیگری بود باز به ملاقات می‌آمدید؟ کاش عدالت علوی زمانی که فقرا از درب بیمارستان‌ها بازگشت داده می‌شدند دقیقا همینقدر به خشمتان می‌آورد. (اینجا)
 
جناب مکارم، شرمنده از بی‌ادبی و جسارتم، عده‌ای ادعا کرده بودند که کله‌هاشان را در زندان‌های رسمی کشور و برای خورد کردن و شکستن و از هم پاشاندن روحیه در گنداب توالت فرو کرده‌اند، یک نفر هم نبودند، چند نفر چنین ادعایی داشتند، حافظه‌ام برای یافتن عکس العملی از شما یاری نمی‌کند. عدالت علوی شما شاید آن زمان دادگاهی نداشته؟! نمی دانم! (شرح شکنجه‌ها را از اینجا+ و اینجا+ بخوانید)
 
من نمی دانم این کاریکاتور ِ ادعاهای عدالت علوی را چطور باید به عنوان یک شهروند هضم کنم. خطابم تنها به شما نیست اما نمی‌توانم نگویم که:
 
صد فخر همی کنی که می‌ می‌نخوری - - - صد کار کنی که می غلام است آن را*
 
به گمان من دم بر نیاوردن در مقابل این فجایع از هزاران «می» ناگوارتر است! مساله قتل روح الله داداشی به کمیسیون امنیت ملی مجلس رفته. شما گمان می‌کنید چه خواهند کرد؟ اگر دوست دارید بگذارید من داستانی به نام کهریزک را برایتان یاداوری کنم که این دوستان هیچ نکردند. بگذارید کوی دانشگاه و کوس سبحان را یادآوری کنم که هیچ نکردند.
 
بله، شما هم خواهید گفت که آن‌ها کار دوستانِ از ما بهتران بوده و نمی‌شده آن‌ها را مجازات کرد و من می‌گویم دقیقا همین جاهاست که ریشه دردها شروع می‌شود، جامعه هوشیار است، حس دارد، زنده است، وقتی با این گونه اقدامات کشته شد، وقتی با این نوع برخوردها شاکله اش فرو پاشید دیگر انتظار معجزه و خویشتن داری و بی جرمی از آن نداشته باشید.
 
همین مثال‌های روزمره و ساده است که آبروی قوه قضا را می‌ریزد، وقتی که ریخت و بی اعتباری‌اش هویدا شد، ژست‌های خشن گرفتن و تهدید به اعدام و بسیاری چیزهای دیگر هم رنگ می‌بازد، به گمانم آمار قتل‌های ما از همان چند ماه پیش که جناب صادق لاریجانی از برخورد شدید با حمل کنندگان سلاح سرد گفتند بیشتر نشده باشد کمتر نشده! حداقل چند نمونه بسیار شوک برانگیز داشته‌ایم در همین زمان کم. 
 
کاش آنجا که زنجیره علل به قله‌های بلند قدرت می‌رسد سکوت نمی‌کردید، کاش آنجا که ریشه‌ها جوانه می‌زنند علی وار به میدان می‌آمدید نه آنگاه که جوانه‌ها درخت شده‌اند.
 
چقدر گفتنی هست، شرمنده‌ام اما، چقدر گله هست از شما جناب مکارم، نوشتن را حوصله‌ای بیش از این نیست، خواندن هم توان می‌خواهد وگرنه بسیار می‌شود نوشت، و بسیار می‌شود از سکوت شما بر سر بزنگاه‌ها نوشت و از به فریاد در آمدنتان بر سر ِ نتایج ِ آن بزنگاه‌ها تعجب کرد!
 
پی‌نوشت (آرمان امیری):
* گمان می‌کنم صورت صحیح این بیت اینگونه باشد:
 
گر می نخوری طعنه مزن مستان را - - - بنیاد مکن تو حیله و دستان را

تو غره مشو بدان که می می‌نخوری - - - صد لقمه خوری که می غلام است آن را
 
* این متن برای بازنشر در سی میل کوتاه شده است

 
 

عیسی کلانتری، وزیر پیشین کشاورزی:
1390/5/3

عیسی کلانتری، وزیر پیشین کشاورزی می‌گوید کشاورزی در حال موت است، صندوق‌های بازنشستگی یکی پس از دیگری در حال ورشکستگی هستند و روز به روز وضع اقتصادی بد‌تر می‌شود.

آقای کلانتری در گفتگو با روزنامه اعتماد افزوده که «دولت با افزایش درآمدهای ریالی خودش از محل صرفه‌جویی یارانه‌ها، از پس هزینه‌هایش برنمی‌آید و این درآمد‌ها و دلارهای نفتی است که به جای سرمایه‌گذاری، هزینه جاری می‌شود.»

به گفته وی «مشکل همین است. نفت نباید هزینه جاری شود و به این ترتیب کارهای عمرانی، زیربنایی و توسعه‌یی متوقف می‌شود.»

آقای کلانتری درباره وضعیت کشاورزی کشور نیز گفته است: «کشاورزی حال و روز خوبی ندارد. کشاورزان دوران سختی را می‌گذرانند. دولت در رسیدن به اهداف برنامه کشاورزی در طول برنامه چهارم شکست خورده است.»

وزیر پیشین کشاورزی ادامه داده است: «آمار و ارقامی که وزارت جهاد کشاورزی منتشر کرده رشد بخش کشاورزی را ۴/۱درصد در طول برنامه اعلام کرده است که البته هدف‌گذاری‌ها در برنامه چهارم ۵/۶درصد اعلام شده بود و این یعنی دولت دهم به حدود کمتر از ۲۰درصد از اهداف برنامه چهارم دست یافته است. این رشد پایین‌ترین رشد در طول صد سال گذشته کشاورزی کشور بوده است.»

به گفته وی «در حال حاضر دلارهای نفتی به جای سرمایه‌گذاری، صرف امور جاری می‌شود و اگر همینطور ادامه پیدا کند در آینده شاهد تعطیلی تدریجی بخش کشاورزی خواهیم بود. یعنی واردات جایگزین تولید می‌شود. به جای اینکه در داخل تولید کنیم، واردات ارزان را وارد می‌کنیم.»

کلانتری تاکید کرده است: «کشاورز از پس هزینه سرمایه‌گذاری برنمی‌آید. وقتی کشاورزی کشور مستهلک شده است، قیمت تمام شده بالاست. وقتی قیمت تمام‌شده بالاست، قیمت همسایه ارزان‌تر است، واردات افزایش خواهد یافت. نمی‌شود دور کشور دیوار آهنی کشید.»

منبع: روزنامه اعتماد


 
 

1390/5/3

نیمه شب یکشنبه مأموران امنیتی، باوجود وعده قبلی، به منزل مهدیه گلرو یورش بردند و با در دست داشتن حکم فرار از زندان او را با خود بردند.

عصر روز شنبه یکم امردادماه از دفتر دادستانی با منزل مهدیه گلرو تماس گرفته می‌شود و با تهدید از مهدیه گلرو می‌خواهند که خود را به زندان اوین معرفی کند.

در این تماس تلفنی مقرر می‌شود که مهدیه گلرو که هفته گذشته از زندان به مرخصی آمد، صبح روز یکشنبه خود را به زندان اوین معرفی کند اما نیمه شب یکشنبه مامورین دادستانی و امنیتی با یورش نا‌گهانی به منزل مهدیه گلرو وی را با خود به زندان بردند و اقدام به از بین بردن پارچه نوشته‌ای مربوط به شورای دفاع از حق تحصیل کردند.

باوجود نامه ارائه شده از سوی مهدیه گلرو خطاب به دادستان مبنی بر تمدید ۴۸ ساعته مرخصی برای دریافت کمک‌های پزشکی با این در خواست موافقت نشد و به این ترتیب گلرو فرصت کافی برای دریافت کمک و مراقبت‌های پزشکی لازم را نیافت.

مهدیه گلرو فعال دانشجویی و از بنیانگذاران شورای دفاع از حق تحصیل بود که به ۳ سال زندان محکوم شد. 

منبع: جرس


 
 

آیت‌الله‌ علی‌محمد دستغیب:
1390/5/3

آیت‌الله‌ علی‌محمد دستغیب می‌گوید در صورتی که موسوی و کروبی، همسرانشان و دیگر زندانیان سیاسی آزاد نشوند، نظارت استصوابی لغو نشود و ولی فقیه به جایگاه قانونی خود بازنگردد، «رای دادن وجه شرعی و عقلی ندارد.»

آقای دستغیب در گفتگو با وب‌سایت حدیث سرو دیگر شروط شرکت مردم در انتخابات آتی را حاکم شدن رای مردم و ممانعت از دخالت نیروهای امنیتی و نظامی در سیاست و اقتصاد اعلام کرد.

آقای دستغیب افزوده است: «علت فاصله مردم از حاکمیّت از ناحیه شورای نگهبان می‌باشد؛ این نهاد که باید حافظ قانون اساسی بوده و عمل بر طبق قرآن و سنت کند، این امور را‌‌ رها کرده و چسبیده است به نظارت استصوابی و ولایت مطلقه فقیه در تمام امور.»

وی ادامه داده است: «بنابراین در صورتی که ولی فقیه بعنوان یک فقیه تنظیم کننده قوای سه گانه باشد و خبرگان ناظر بر اعمال وی باشند؛ دادگاه ویژه روحانیت که غیر قانونی است برچیده شود و آقایان موسوی و کروبی و همسرانشان بهمراه جمیع زندانیان سیاسی آزاد شده و اعاده حیثیت شوند و سه قوه مستقل عمل کنند و نیروهای امنیتی و نظامی از دخالت در سیاست و اقتصاد و امور مردم ممنوع شوند و مردم حکومت کنند و خواسته آن‌ها انجام گیرد، می‌توان امید داشت که مردم مایل به رای دادن شوند.»

این مرجع تقلید مقیم شیراز تاکید کرده است: «در غیر اینصورت‌‌ همان وضعی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بر سر مردم رفت تکرار خواهد شد و با این حال رای دادن وجه شرعی و عقلی ندارد؛ یعنی با فرض مذکور نسبت به عدم اجرای قانون اساسی و رعایت نکردن حکم شرع واجب نمی‌باشد.»

وی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای عصمت ولی فقیه که به تازگی از سوی برخی افراد مطرح شده نیز گفت: «طرح اینگونه مسائل از جانب برخی روحانیون موجب خدشه دارشدن اصل امامت و سست شدن اعتقاد مردم به صاحبان شریعت می‌شود و فضا را برای استبداد و خودکامگی فراهم می‌کند و باورهای دینی را از بین می‌برد.»

آیت‌الله دستغیب تاکید کرد: «تمام گرفتاریهای مملکت ما از ناحیه برداشت غلط از ولایت فقیه می‌باشد.»

وی همچنین از اعضای مجلس خبرگان خواست تصمیمات و اظهارنظرهایشان «از روی منابع فقهی یعنی قرآن و سنت باشد نه از روی سیاست و به بهانه حفظ نظام» و برعکس شدن رابطه خبرگان و رهبری را «باعث تمسخر مردم» دانست.

منبع: حدیث سرو


 
 

1390/5/3

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی از وارد آمدن خسارت ۳۰۰ میلیارد ریالی بر اثر وقوع سیل در شهرهای شمال این استان خبر داد.

جعفر ذوالفقاری، که با مهر گفت‌و‌گو می‌کرد، این خسارات را شامل خسارت‌هایی عنوان کرد که به مزارع و باغات، اماکن روستایی، دام‌ها و تاسیسات شهری وارد شده است.

آقای ذوالفقاری بارش باران منجر به سیل در چالدران را در چند دهه اخیر "بی‌نظیر" توصیف کرد و گفت: «در این حادثه بیش از ۴۰ روستا تحت تاثیر مستقیم سیل قرار گرفته و متاسفانه سه نفر جان باخته و بیش از ۲۵۰۰ راس دام نیز تلف شدند.»

او همچنین گفت که با بررسیهای انجام شده، مشخص شده است که بیش از ۵۰۰ روستای استان آذربایجان غربی در مسیل سیلاب‌ها قرار گرفته‌اند و باید برای جابجایی آن‌ها، اقدام شود.

منبع: مهر

پیشینه:

سیل در آذربایجان غربی، جان سه نفر را گرفت

خسارات سیل در مازندران و آذربایجان غربی (گزارش تصویری)


 
 

مدیر گروه پسماندهای ویژه کشور:
1390/5/3

مدیرگروه پسماندهای ویژه کشور می‌گوید که وضعیت دفع پسماند در ایران مناسب نیست و این موضوع سبب افزایش سرطان‌هایی خواهد شد که منشا زیست‌محیطی دارند.

محمد علیزاده، که در سمینار یکروزه مدیریت پسماندهای شهری در کارخانه نساجی بروجرد سخنرانی می‌کرد، «سوء مدیریت پیرامون دفع اصولی پسماند‌ها» را زمینه‌ساز «هجوم» این سرطان‌ها معرفی می‌کند.

آقای علیزاده همچنین می‌گوید که «در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از پسماندهای کشور بازیافت می‌شوند و ۹۰ درصد از آن‌ها به صورت دفن غیربهداشتی انباشته می‌شوند.»

او «عدم وجود همگرایی میان دستگاههای ذیربط، کافی نبودن اعتبار و عدم وجود سیستمهای آموزشی مستمر» را از دیگر مشکلات مدیریت پسماند‌ها در ایران می‌داند.

منبع: مهر

مرتبط:

زباله‌های کهریزک عامل خطرناک‌ترین زهرابه‌های جهان است

هفتاد درصد صنایع بازیافت کشور تعطیل شده‌اند

فعالان صنعت بازیافت از دولت شکایت کردند


 
 

گزارش تیرماه فعالان حقوق بشر:
1390/5/3

گزارش تیرماه فعالان حقوق بشر در ایران همچنان از نقض مکرر حقوق بشر در این کشور حکایت دارد که به گفته آن‌ها، این موضوع از سویی نتیجه رفتار حکومت و از سویی دیگر ناشی از مشکلات فرهنگی جامعه ایران است.

البته بنابر آمار منتشر شده در این گزارش، که با ساختار تازه ای منتشر شده است، نقض حقوق بشر در بیشتر موضوعات بررسی شده نسبت به ماه گذشته کاهش یافته یا بدون تغییر مانده است. 

فعالان حقوق بشر در ارزیابی عمومی خود از اخبار نقض حقوق بشر در تیرماه، "مهم‌ترین گزارش حقوق بشر در بعد انسانی" را "تایید اعدام‌های گروهی و صدور احکام اعدام فله‌ای" دانسته‌اند.

تایید اعدام‌های گروهی در نخستین روزهای تیرماه توسط دادستان عمومی و انقلاب مشهد انجام شده بود. آقای ذوقی گفته بود که در سال جاری طی ۵ مرحله احکام اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر در مشهد صادر و اجرا شده است اما به تعداد اعدام‌شدگان اشاره‌ای نکرده بود.

گزارش فعالان حقوق بشر در ایران همچنین به ۴۶ اعدام در استان‌های کردستان و اردبیل در تیرماه نیز اشاره دارد. بر اساس آمار منتشر شده در این گزارش، هرچند اعدام‌های تیرماه تقریبآ نیمی از اعدام‌ها در خردادماه بود اما این آمار نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است.

زندانیان

پرونده‌های اعدام تیرماه تنها پنج درصد پرونده‌های نقض حقوق بشر در این ماه را تشکیل داده است و این در حالی‌ست که نزدیک به نیمی از پرونده‌های نقض حقوق بشر تیرماه مربوط به زندانیان است.

در بخش زندانیان گزارش، آمار مواردی چون شکنجه، انفرادی، اجرای حکم شلاق، فشار و تهدید زندانیان و عدم دسترسی به وکیل گنجانده شده است.

در قسمتی از این گزارش، به گرداندن و تحقیر ۱۲ نفر اوباش در قم و تهران اشاره و آمده است: «گرداندن یک بازداشت شده تحت هر عنوان و اتهامی با هدف تحقیر وی، علاوه بر اینکه مغایر با قوانین داخلی است، ناقض اصول اولیه اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز به شمار می‌رود.»

اظهار نظر یک نماینده مجلس که نشان از تراکم ۴ برابر ظرفیت زندانیان در زندان‌های ایران بود نیز "نقض حقوق به دلیل کمبود امکانات و منابع مالی بر اساس مقاوله نامه حقوق زندانیان" را به این بخش اضافه کرد.

آمارهای گزارش فعالان حقوق بشر در ایران نشان از کاهش ۱۴ درصدی نقض حقوق زندانیان نسبت ماه گذشته را نشان می‌دهد اما نقض حقوق زندانیان نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به یک سوم افزایش یافته است.

اندیشه و دانشجویان

پس از بخش زندانیان، پرونده‌های نقض حقوق بشر در بخش‌های اندیشه و دانشجویان بیشترین مورد تخلف از اصول حقوق بشری را نشان می‌دهد.

در بخش اندیشه و بیان در تیرماه، برای ۴ تن از فعالان این بخش، محکومیت ۱۶۷ ماه زندان در نظر گرفته شده است و این مورد جدای مواردی چون بازداشت، احضار به وزارت اطلاعات و احضار به دادگاه است.

البته موارد نقض حقوق بشر در قسمت اندیشه نسبت به ماه گذشته و نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

در بخش دانشجویان، که تقریبآ یک دهم پرونده‌های نقض حقوق بشری را تشکیل می‌دهد، مواردی چون بازداشت، محاکمه، صدور حکم زندان و حکم شلاق و نیز تعلیق از تحصیل به چشم می‌خورد و تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها نیز پرونده نقش حقوق بشر دانشجویان را سنگین‌تر کرده است.

افکار عمومی و توجهات خاص

در بخشی از این گزارش به موضوعاتی اشاره شده که حجم کمتری از پرونده نقض حقوق بشر در تیرماه را به خود اختصاص داده‌اند اما افکار عمومی به آن‌ها بیشتر توجه کرده است.

بازداشت پگاه آهنگرانی (بازیگر سینما)، مرضیه وفامهر (بازیگر سینما و همسر ناصر تقوایی)، مهناز محمدی (مستندساز) و مریم مجد (عکاس ورزشی) از جمله این موضوعات هستند که توجه بسیار افکار عمومی را به دنبال داشته است.

اجرای طرح امنیت اجتماعی و کودک آزاری نیز از دیگر موضوعاتی‌ست که در این حیطه قرار گرفته‌اند.

کودک‌آزاری که در تیرماه جان سه کودک را در تهران گرفت و نشان از مشکلات فرهنگی جامعه ایران دارد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد و نسبت به ماه قبل ۲۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

اقلیت‌ها

گزارش‌های مربوط به اقلیت‌های قومی و اقلیت‌های مذهبی بیش از یک ‌دهم پرونده‌های نقض حقوق بشر ایران در تیرماه را تشکیل می‌داد.

در حیطه گزار‌های اقلیت‌های مذهبی، بازداشت و ممنوعیت از کار شهروندان بهایی و اجرای حکم شلاق برای دراویش گنابادی به چشم می‌خورد.

در حیطه اقلیت‌های قومی ایران، علاوه بر بازداشت و محاکمه، کشته شدن ۷ نفر از کولبران در مناطق مرز غربی ایران و نیز مجروح شدن ۷ نفر دیگر گزارش شده است.

در این گزارش همچنین به موضوع درگیری نیروهای امنیتی ایران و حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) اشاره شده و این موضوع «پراهمیت» توصیف شده‌است. فعالان حقوق بشر می‌گویند که این درگیری‌ها «عمدتاً موجب تضییع حقوق شهروندان مرزنشین شده است.»

آنچه که در میان گزارش‌های اقلیت‌های مذهبی و اقلیت‌های قومی ایران در تیرماه مشترک است، افزایش یک و نیم برابری نقض حقوق بشر در این بخش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

در میان آمار تفکیک‌شده نقض حقوق بشر در استان‌های ایران، استان تهران نزدیک به نیمی از پرونده‌های نقض حقوق بشر را به خود اختصاص داده و بعد از تهران، استان‌های آذربایجان شرقی و البرز قرار گرفته‌اند.

منبع: خبرگزاری هرانا

مرتبط:

حقوق بشر در ایران همچنان نقض می‌شود

معاون اول قوه قضائیه: حضور گزارشگر ویژه حقوق بشر با فتنه همراه است، مخالفیم

«وضعیت ایران روز به روز وخیم‌تر می‌شود؛ گزارشگر حقوق بشر فورا به ایران اعزام شود»


 
 

1390/5/3

عباس صداقت، رييس اداره ايدز وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ايران در مورد افزايش بيماری ايدز و انقال ويروس اچ آی وی از راه ارتباط جنسی و همچنين افزايش انتقال بيماری ايدز ميان زنان هشدار داده و گفته که خطر موج سوم ايدز در کشور، در راه است.

رييس اداره ايدز وزارت بهداشت از جلسات برگزار شده با وزارت کشور به منظور طرح برنامه سوم استراتژيک ايدز در شورای اجتماعی کشور خبر داد و گفت: «در سومين برنامه استراتژيک ايدز همچنان بر لزوم توجه به برنامه‌های کاهش آسيب و ادامه اين برنامه‌ها در مصرف کنندگان تزريقی مواد مخدر تاکيد شده است.»

آقای صداقت با ابراز نگرانی از آغاز موج سوم گسترش ويروس اچ آی وی، ايدز گفت: «در حال حاضر شواهد حاکی از آن است که تعداد موارد ابتلا از طريق ارتباطات جنسی محافظت نشده در حال افزايش است. از طرف ديگر شواهدی نيز وجود دارند که نشان می‌دهند انتقال بيماری ميان زنان در حال افزايش است. اين مباحث زنگ خطری است برای آغاز موج سوم بيماری ايدز. بر اين اساس پيشگيری از وقوع موج سوم اين بيماری يکی از اهداف پيش بينی شده در برنامه سوم کشوری ايدز است. »

رييس اداره ايدز وزارت بهداشت همچنين از برنامه برای مقابله با موج سوم خبر داده و گفته است: «اين برنامه در دستور کار شورای عالی سلامت و امنيت غذايی قرار دارد و به محض تشکيل جلسه اين شورا، تصويب خواهد شد.»

عباس صداقت  ابراز اميدواری کرده که با همکاری ساير سازمان‌های همکار از جمله وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سيما و سازمان هلال احمر برنامه‌های کنترل و پيشگيری از ايدز با شدت هرچه بيشتر در کشور دنبال شود.

منبع: خبرآنلاین و رادیو فردا


 
 

1390/5/3
وضعیت وخیم یک زندانی سیاسی گم‌نام
حسن فرجی موسوی -محکوم به تحمّل ۷ سال حبس تعزیری که بیش از ۱ونیم سال است در بند ۳۵۰ زندان اوین زندانی‌ست- مبتلا به بی‌ماری روده است و پزشکان زندان ابراز نگرانی کرده‌اند در صورت عدم مرخصی آقای فرجی موسوی و درمان وی، احتمال ابتلایش به سرطان روده وجود دارد. طیّ ۶ ماه گذشته ۳ زندانی سیاسی این بند به نام‌های محسن دگمه‌چی، حسن ناهید و هدا صابر به دلیل عدم رسیده‌گی مسئولان زندان به شهادت رسیده‌اند [کلمه].
 
خبرها از ترور تهران
در حالی که علی لاریجانی -رییس مجلس-، مرتضا تمدّن -استان‌دار تهران-، کام‌ران دانش‌جو -وزیر علوم- و ۲۰۰ تن از نماینده‌گان مجلس ترور داریوش رضایی‌نژاد را مرتبط با آمریکا و اسرائیل دانستند، حیدر مصلحی -وزیر اطّلاعات- اعلام کرد اقدام‌های سرویس‌های خارجی معمولن علائمی دارد که تاکنون در این ترور مشاهده نشده‌است [رادیو زمانه]. هم‌چنین اعلام شده شهره پیرانی -هم‌سر داریوش رضایی‌نژاد که در جریان ترور زخمی شد- مدیر داخلی فصل‌نامه‌ی مطالعات ملّی‌ست که زیر نظر سازمانی به همین نام است [پارسینه].
 
بمب‌گذاری در سنندج
یک بمب صوتی در زیر پل ناصرخسرو سنندج منفجر شد. طیّ این انفجار اتوبوس حاضر در محل خسارت دید و خسارات جانی به بار نیامد [رادیو فردا]. در عین حال بنا به گزارش‌های دیگری این انفجار سبب زخمی‌شدن چند شهروند شده‌است [رادیو زمانه به نقل از آژانس خبری موکریان].
 
مهدیه گل‌رو از زندان فرار کرد!!
مهدیه گل‌رو -فعّال دانش‌جویی که چندی پیش با وثیقه‌ای ۱۵۰ میلیون تومانی برای نخستین مرتبه از بازداشتش در ۲ سال پیش به مرخصی آمده‌بود- در حالی که در تماس با دادستانی مقرّر می‌شود صبح یک‌شنبه خود را به زندان اوین معرّفی کند، نیمه‌شب شنبه با هجوم نیروهای امنیتی به منزلش با حکم فرار از زندان بازداشت و به زندان اوین منتقل شد [دانش‌جو نیوز].
 
۵ سال حبس
ایقان شهیدی -فعّال بهایی پی‌گیری حقّ تحصیل- به اتّهام عضویت در کمیته‌ی پی‌گیری حقّ تحصیل، تبلیغ علیه نظام و عضویت در جامعه‌ی بهایی به تحمّل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد [کمیته‌ی گزارش‌گران حقوق بشر].
 
بازداشت‌ها
فعّالان محیط زیست
به‌روز داروَند، شریف باج‌وَر و ایرج قادری -از فعّالان انجمن محیط زیستی سبز چیا (که به‌تازه‌گی گزارشی از تخریب جنگل‌های کردستان در وب‌سایت خود منتشر کرده‌بود)- بازداشت شدند [هرانا].
یک فعّال حقوق زنان
مریم بیدگلی -فعّال حقوق زنان و کمپین یک میلیون امضا در شهر قم که محکوم به تحمّل یک سال حبس و پرداخت جریمه‌ی نقدی‌ست- صبح روز پنج‌شنبه‌ی گذشته بازداشت و به بند عمومی زندان لنگرود قم منتقل شد [کمیته‌ی گزارش‌گران حقوق بشر].
اعضای یک گروه
پیمان فتّاحی -مؤسّس گروه جمعیت آل یاسین- به همراه چند تن از اعضای این گروه به نام‌های مه‌وش پای‌دارنيا، سامان مختاری، پانته‌آ بهرام‌نياكان، مهران بيات، مرتضا رسولیان، امیر رنج‌خواه، اشرف زندی و نهال باقری بازداشت شدند [هرانا].
 
مین ِ جنگ باز هم آدم می‌کشد
حسن امین‌پور در اثر انفجار مین در منطقه‌ی بیوران از توابع سردشت زخمی و پس از انتقال به بی‌مارستان کشته شد [هرانا].
 
یک خبر خوب
محمّدرضا رزّاقی -وکیل دادگستری، فعّال حقوق بشر و عضو کمیته‌ی پی‌گیری حقوقی میرحسین موسوی- با پایان محکومیت یک‌ساله‌ی خود که به اتّهام تبانی برای اقدام علیه امنیت ملّی بود، از بند ۳۵۰ زندان اوین آزاد شد [کلمه].
 
اعتراض کارگران
۳۵۰ تن از کارگران صنایع مخابراتی راه دور شیراز -بزرگ‌ترین کارخانه‌ی مخابراتی کشور- در اعتراض به عدم پرداخت ۲۴ماهه‌ی حقوق خود مقابل مجلس تجمّع کردند. گفته می‌شود دلیل عدم پرداخت حقوق کارگران این کارخانه واگذاری حوزه‌ی فعّالیت آن به شرکت‌های چینی و هندی‌ست [رادیو فردا].
 
خودکشی در رجایی‌شهر
یک زندانی عادی به نام علی‌اشرف نوروزی که در زندان رجایی‌شهر زندانی بود دست به خودکشی زد و با تعلّل مسئولان به‌داری این زندان جان خود را از دست داد [هرانا].
 
ایدز
وزارت به‌داشت اعلام کرد تعداد مبتلایان به ایدز از طریق رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده در ایران رو به افزایش است و از این موضوع ابراز نگرانی کرد [بی‌بی‌سی فارسی].
 
سپاه و پژاک
۳ نیروی سپاه و ۴ پرسنل پاس‌گاه زمزیران در درگیری با گروه شبه‌نظامی پژاک کشته شده و ۸ تن از نیروهای مسلّح نیز در این درگیری‌ها زخمی شدند [شبکه‌ی خبر].
 
سفره‌های کوچکِ کوچک
رییس هیئت‌مدیره‌ی اتّحادیه‌ی لبنی اعلام کرد درپی قطع یارانه‌ی شیر و افزایش قیمت این محصول و فرآورده‌های آن مصرف شیر و فرآورده‌های آن به دلیل نبود قدرت خرید کاهش یافته که این موضوع نگران‌کننده است [تحوّل سبز به نقل از ایسنا].
 
مرگ یک ورزش‌کار دیگر
محمودرضا صادق‌نیا -کاراته‌کای اهل لرستان- در جریان دیدار نهایی رقابت‌های قهرمانی ایران دچار ایست قلبی شد و از دنیا رفت. این ۶مین مرگ ورزش‌کاران در ۱۰ روز گذشته است [بی‌بی‌سی فارسی].
 
آن‌وری‌ها
احمدی‌نژاد که هرسال سخن‌ران اصلی هم‌آیش سراسری مدیران وزارت اطّلاعات بود، در این هم‌آیش شرکت نکرد [مشرق نیوز].
 
طنز آماده
یک مقام مسئول اقتصادی که روز شنبه برای بازدید و مصاحبه به یک رسانه‌ی دولتی رفته‌بود در اواسط حضور خود با خبر معارفه‌ی مسئول جدید در این سمت مواجه شد [کلمه به نقل از روزنامه‌ی خراسان].
تهیه و تنظیم: بامداد راد

 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته