-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۹, سه‌شنبه

Latest News from Mizan Khabar for 08/31/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



 

karoobi001

نیروهای لباس شخصی دیشب هفتم شهریور ماه ۸۹ (شب قدر)، از شرکت حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی در مراسم احیای شب قدر ممانعت بعمل آوردند. طبق گزارشات لحظه به لحظه، هم اینک بیش از ۵۰ نفر از نیروهای لباس شخصی و بسیج در اطراف منزل ایشان حضور دارند. نگرانی برای سلامتی و جان مهدی کروبی با وجود نیروهای لباس شخصی و بسیج که هویت خود را با پوشاندن سر و صورت مخفی نگاه داشته اند بیش از پیش گردیده است .

به گزارش خبرنگار سحام نیوز، تعدادی از نیروهای لباس شخصی که به انواع سلاح ها همچون گاز اشک آور، دستبند، شوکر و باتوم مسلح بودند دیشب با حضور در برابر منزل کروبی از خروج ایشان جهت شرکت در مراسم احیای شب قدر ممانعت بعمل آوردند. گزارشات شاهدان عینی حاکی از آن است که نیروهای لباس شخصی دارای کارت بسیج بودند.

طبق گزارشات لحظه به لحظه ، ماجرا تنها به ممانعت از شرکت کروبی -از رهبران جنبش سبز مردمی ایران- در مراسم عزاداری  شب قدر به پایان نرسیده  و طبق گزارشات عینی از منزل مهدی کروبی، هم اینک بیش از ۵۰ نفر از نیروهای لباس شخصی و بسیج در اطراف منزل ایشان حضور دارند.

نگرانی برای سلامتی و جان مهدی کروبی با وجود نیروهایی لباس شخصی و بسیج که هویت خود را با پوشاندن سر و صورت خود مخفی نگاه داشته  و مجهز به انواع سلاح می باشند و با خودروهای مختلف و موتورهای غول پیکر در اطراف منزل کروبی کماکان حضور دارند، بیش از پیش گردیده است.

گفتنی است  مهدی کروبی چندی پیش خبر از حضور احتمالی خود در مراسم روز قدس داده است.

برخی از کارشناسان معتقدند مقاومت و شجاعت کروبی که نقش اصلی را در رسوا سازی ماجرای زندان کهریزک داشته ، می تواند موجبات تحرکات برخی جهت انتقام جویی از وی را فراهم آورد.


 


فرزانه بذرپور:هشت شهریور ماه سالروز ترور محمد علي رجايي و محمد جواد باهنر به نام هفته دولت نامگذاری شده است. گذشت سي و دو سال از انقلاب سال پنجاه و هفت و رفت و آمد دولتهاي مستعجل و پايدار آنچنان با تغيير و تحول و نشيب و فراز بوده است كه از نگاه يك ناظر بيرونی، تاريخ دولت هاي جمهوري اسلامي بعضا آنچنان بي ربط با هم است كه گويا در هر دولتي حكومتي دگرگون گشته و انقلابي صورت گرفته است. به همین مناسبت نگاهی داریم به دولتهای جمهوری اسلامی در سی و دو سال گذشته...

بهمن ماه 57 و سخنرانی آیت الله خمینی در بهشت زهرای تهران، نقطه آغازینی بود بر رسم دولتمردی در نظام اسلامی .آیت الله خمینی که در میان جمعیت میلیونی استقبال کنندگان سخن می گفت، دولت بختیار آخرین نخست وزیر شاهنشاهی را غیر قانونی اعلام کرد و رسما انتقال حکومت را با این جمله که: "من دولت تعیین می کنم، من به پشتوانه این ملت دولت تعیین می کنم ".اعلام کرد.

هنوز دولت بختیار رشته از هم گسیخته امور را در دست داشت که آیت الله خمینی، مهندس مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر موقت دولت انقلاب برگزید.چهره ای شناخته شده و دانشگاهی که علاوه بر شهره بودن به روشنفکری و دینداری، در دولت مصدق مسوولیت های مهمی نیز تجربه کرده بود و نمایندگی دولت ملی در خلع ید بریتانیا از شرکت نفت را بر عهده داشت. اگرچه بازرگان در تمام سالهای دهه چهل و پنجاه هیچ عنوان دولتی نداشت و عمری را در زندان گذارنده بود اما باز هم می توان این نخست وزیر نخستین دولت انقلاب را در شمار سنت دولتمردی ارزیابی کرد، یک تکنوکرات لیبرال با گرایشهای اسلامی و تجربه و دانش غربی نخست وزیر انقلاب اسلامی شده بود.


بولدوزر و ژیان

مهندس بازرگان دریک سخنرانی خود را به ماشین ژیانی توصیف کرد که آهسته و پیوسته می رود و انقلاب و امام را به بولدزری که همه بنیانهای ساختاری نظام سابق را ویران می کند و عالمی دیگر می سازد، تضاد بین انقلابی گری و اصلاح گری دولت بازرگان از همان ماههای ابتدایی آغاز به کار دولت موقت آشکار بود، کابینه دولت موقت هم از عناصر جوان انقلاب که سری پر شور داشتند خالی بود و سکان وزارتخانه ها را پا به سن گذاشته هایی گرفته بودند که در تمام دوران شاهنشاهی علی رغم ایستادن در جناح اپوزیسیون و منتقد تمام عیار شاه بودن باز هم رجل سیاسی محسوب می شدند. کریم سنجابی رهبر جبهه ملی اولین وزیر خارجه دولت موقت بود و دیگر مناصب حکومتی را هم اکثرا اعضای نهضت آزادی ایران بر عهده داشتند.محمد علی رجایی هم بعد از دکتر شکوهی کفالت آموزش و پرورش را بر عهده گرفت.

وظیفه دولت موقت اما چیزی جز برگزاری چندین انتخابات حیاتی و سرنوشت ساز نبود.انتخابات خبرگان قانون اساسی، انتخابات تغییر رژیم از سلنطنت به جمهوری اسلامی و دست آخر انتخابات قانون اساسی جمهوری اسلامی. التهاب انقلاب و جوانان پر شوری که سر به فرمان آیت الله خمینی داشتند البته چندان مجالی به دولت موقت نداد و بازرگان که به اتهاماتی مانند لیبرال و مخالف خط امام ملقب شده بود در پی تسخیر سفارت آمریکا و حمایت تمام قد آیت الله خمینی از دانشجویان خط امام استعفا داد.

مهندس بازرگان تا آخر عمر هیچ گونه سمتی در دولت جمهوری اسلامی نداشت و اگر دوره نمایندگی او و اعضای نهضت آزادی در مجلس شورای اسلامی اول را سمتی دولتی ندانیم، دولت موقت آخرین سمت مهندس بازرگان و حزب متبوعش بود.بازرگان در انتخابات ریاست جمهوری پس از بنی صدر نیز رد صلاحیت شد تا اولین حذف بزرگ یکی از رهبران مبارزه با رژیم شاهنشاهی در دوران انقلاب شکل بگیرد.


جنگ میان نخست وزیر و رییس جمهور


قانون اساسی اولیه جمهوری اسلامی خود مایه جنگی میان دو قدرت انتخابی بود، نخست وزیری که از سوی مجلس انتخاب می شد، به مجلس وفادارتر بود تا رییس جمهوری که با رای مستقیم مردم انتخاب شده بود. در میان ازدحام نامزدهای ریاست جمهوری دوره اول، بنی صدر که به گونه ای مستقل در انتخابات شرکت کرده بود به پیروزی رسید، فضای انقلابی کشور و احزاب کاملا مغایر در ایده و روش، به ناچار انتخابات را به رقابت چهره ها و نه برنامه ها سوق داد. گرچه سابقه بنی صدر و کارشناس بودنش در مسائل اقتصادی و گرایشات چپ مذهبی او، و دست آخر شایعه دلبستگی آیت الله خمینی به این آیت الله زاده ، 12 میلیون رای را نصیب بنی صدر کرد.

حزب تازه متولد شده جمهوری اسلامی که مقر روحانیان انقلابی بی منصب دولتی به حساب می آمد-آیت الله خمینی تا بعد از ترور محمد علی رجایی با دولتمرد شدن روحانیان مخالف بود- عملا مجلس را در اختیار داشت و می توانست نخست وزیر پیشنهادی خود را به رییس جمهور تحمیل کند، محمد علی رجایی از میان نا مزدهای مجلس و حزب جمهوری در میان بی تفاوتی بنی صدر و رای قاطع مجلس به نخست وزیری رسید و در چیدمان کابینه نیز چندان نظر بنی صدر موثر نیفتاد. دولت رجایی در شهریور ماه 59 با جنگ غیر منتظره ای نیز روبرو شد و گذشته از آن آشوب در خیابانهای تهران و اعلام جنگ مسلحانه مجاهدین علیه جمهوری اسلامی، همه تصمیم گیریها را  روزمره می کرد که اصولا نمی شد  انتظار داشت که  دولت رجایی برنامه ای حتی میان مدت برای کشور در نظر داشته باشد . از سوی دیگر بنی صدر که برای ایجاد پایگاه علیه حزب جمهوری به سمت مجاهدین چرخش کرده بود، در تیر ماه سال 60 خلع و از ایران خارج شد.


کابینه جوانان انقلابی


ریاست جمهوری و نخست وزیری سه ماهه محمد علی رجایی و محمد جواد باهنر، اگرچه با ترور آن دو پایان یافت، اما می توان دولت رجایی را به عنوان شالوده کابینه جوان و انقلابی  دولتمردی دانست که پشتوانه ای برای تمام دولتهای بعدی بود. انقطاع کامل دولت رجایی از دولت بازرگان صورت گرفته بود و از چهره های جبهه ملی و نهضت آزادی در آن اثری نبود .روحانیان نیز در دولت راه یافته بودند و اگرچه برای ریاست جمهوری نهی آیت الله خمینی همچنان پا برجا بود اما علاوه بر محمد جواد با هنر،مهدوی کنی  نیز عهده دار وزارت کشور بود. نخست وزیر بعدی یعنی میر حسین موسوی  در این کابینه وزارت خارجه را بر عهده داشت.

سرکوب مجاهدین خلق، کناره گیری اجباری نهضت آزادی، آغاز جنگ هشت ساله و فضای بسته مطبوعاتی و حزبی زمینه را برای دولتهای یکدست فراهم کرد. هنوز از تفکیک جریانات چپ و راست خبری نبود و جامعه روحانیت مبارز نیز دچار انشعاب  نشده بود. اولین ریس جمهور روحانی حجت الاسلام خامنه ای برنده انتخابات نه چندان پرشور و تا حدودی بی رقیب ریاست جمهوری بود و دولت موسوی با همان کشاکش میان ریس جمهور و نخست وزیر شکل گرفت. مساله اصلی کشور جنگی بود که تمام مرزهای غربی را در نوردید و آتش آن تا تهران شعله ور بود.

وزیران کابینه مهندس موسوی در دو دوره نخست وزیری که تاپایان جنگ هشت ساله و درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی امتداد پیدا کرد، چندان تغییر گسترده ای را تجربه نکرد . تنها می توان گفت که اندیشه چپ گرایانه مهندس موسوی چندان عرصه ای به گرایشات راست سنتی و احزابی مانند موتلفه اسلامی نمی داد و وزیران با گرایشات راست سنتی در کا بینه دوم موسوی حذف شدند .عسگراولادی وزیر بازرگانی و غفوری فرد وزیر نیرو در کا بینه دوم موسوی حضور نداشتند . آزمون و خطاها و جا یگزینی وزرا در وزارتخا نه ها به گو نه ای چرخشی ادامه داشت. آنچنان که بهزاد نبوی در دوره اول وزیر مشاور بود و در دوره دوم وزارت صنایع را بر عهده داشت وبیژن زنگنه از وزارت جهاد به وزارت نفت رفت.


کا بینه غیرسیاسی


درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ، حذف نخست وزیری در اصلاحیه قانون اساسی و رهبری آقای خامنه ای ، تحولات گسترده ای را به همراه داشت که با ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به اوج رسید. رفسنجانی در همان سال اول ریاست جمهوری با یک شعار به صحنه آمد و آن هم سازندگی، و اعلام کرد که کابینه اش، کابینه ای کاری است و خود به اندازه تمام کابینه سیاسی است. گرایش اقتصادی دولت به راست و سیاستهای تعدیلی بر پایه تزهای نوربخش، وزیر اقتصاد تازه نفس دولت ها شمی عملا تمام وزرای چپ اقتصادی دولت موسوی را از گردونه خارج کرد.

سیاستهای دولت هاشمی در کابینه دوره اول بسیار نمایانتر از کابینه دوم هاشمی بود که مجلس و رهبری نظام همسوی با هم وزاری کا بینه را به هاشمی تحمیل می کردند. وزرای اقتصادی دولت هاشمی کاملا یکدست شده بودند و تکنوکراتهای کابینه هاشمی با استمداد از بانک جهانی و تدوین برنامه پنج ساله عملا اولین دولت پس از انقلاب بودند که فرصت یافته بود تا برنامه ریزی برای سالهای ریاست جمهوری ارائه دهد . اما در دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی و استیلای کامل جریان راست بر مجلس پنجم ، عملا وزاری کلیدی دولت هاشمی بیشتر منتخب مجلس بودند تا رییس جمهور، بشارتی ، هاشمی گلپایگانی و میرسلیم، جایگزین نوری ، معین و خاتمی در وزارتخا نه های کشور و علوم و ارشاد شدند. هر چه هست هاشمی به عنوان آخرین تلاش ها در کسوت رییس جمهور،هشدارش درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 را به وزیر کشور  نداد ، بلکه در نماز جمعه به صورت علنی مطرح کرد.


یک تجربه 20 ساله و خاتمی


هاشمی رفسنجانی در خاطراتش از سالهای اول انقلاب اذعان می کند که نیروهای انقلابی کادر برای اداره کشور نداشتند.اما گذشتن از دو دهه پر تنش و آزمون و خطا در اداره کشور که با هزینه های گزافی همراه بود . بسیاری از وزیران جوان سالهای اول انقلاب را به میان سالان با تجربه واقع گرا تبدیل کرده بود. کابینه نخست خاتمی در سال 76 به نوعی ثمره و تجربه بیست سال دولتمردی در نظام جمهوری اسلامی بود که علی رغم داشتن رای 20 میلیونی بنا بر شرایط و به گونه ای محافظه کارانه و محتاط شکل گرفت. پست های کلیدی دولت مانند وزارت نفت، خارجه و کشور و نیرو، به کسانی سپرده شده بود که سالها تجربه وزارت داشتند و یا در همان حوزه سالیان دراز مناصب بلند پایه ای داشتند. گذشته از این روحیه فرهنگی رییس جمهور در حوزه های وزارتی کاملا محسوس بود و سیاست تنش زدایی و گفتگوی تمدنها ابداع شخص خاتمی به حساب می آمد.

دولت خا تمی در ادامه برنامه های اقتصادی دولت هاشمی دست به تغییرات بزرگ نزد و سعی داشت تا راه رفته را تثبیت کند و از تبعات تورمی سیاست های تعدیل بکاهد. دو دوره ریاست جمهوری خاتمی در وزارتخا نه های اقتصادی با ثبات طی شد و سیاست های فرهنگی هم با تغییر وزیر ارشاد ، دستخوش تغییرات چرخشی نشد.


احمدی نژاد و همه چیز از سر خط


اگر کا بینه احمدی نژاد را در کنار تمام کا بینه های پس از دولت موقت بگذاریم، هیچ نام مشا بهی پیدا نخواهیم کرد ، احمدی نژاد که در سال 84 و در پی تعدد نامزدهای اصلاح طلب برنده دور دوم ریاست جمهوری شد، در شعار های انتخاباتی اش بیشتر از آنکه درباره سیاست های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی دولت آینده برنامه ای ارائه دهد، این بحث را میان می کشید که دایره نخبگان و وزرا دایره بسته ای است و او می خواهد به عنوان یک رییس جمهور مردمی این دایره بسته را بشکند.در فهرست کابینه اول احمدی نژاد به جز وزیر مسکن، کسی سابقه وزارت در دولتهای قبلی را نداشت و از سوی دیگر شمار نظامیان و مدیران اطلاعاتی در کابینه به گونه چشمگیری افزایش پیدا کرده بود. سیر پیشینه وزرای احمدی نژاد در برخی موارد حتی به مدیر کلی ادارات هم نمی رسید و بعضا تجربه وزارتی، اولین تجربه مدیریتی وزرا به حساب می آمد .

احمدی نژاد در چهار سال ریاست جمهوری حتی به همین وزاری نا آزموده هم فرصت تجربه نداد و هفت وزیر با دستور ریس جمهور در چهار سال تغییر کردند.این تغییرات در وزارتخا نه های حساسی مانند اقتصاد ،کشور و نفت انجام گرفت که نیازمند ثبات مدیریتی است.

احمدی نژاد حتی دست از تغییر وزرا در اواخر دوره ریاست جمهوری اولیه نیز برنداشت و با برکناری دو وزیر کشور و ارشاد، به دلیل مخالفتشان با اظهارات رحیم مشایی درباره مردم اسرائیل که ریاست سازمان میراث فرهنگی را بر عهده داشت، کا بینه را برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی در معرض سقوط قرار داد .بنا بر قانون اساسی وقتی نیمی از وزرا تغییر کنند کابینه نیازمند کسب رای مجدد از مجلس است البته این خطر با رای تفسیری شورای نگهبان که حامی احمدی نژاد بود، رفع شد.

در کابینه دوم احمدی نژاد تنها دو وزیر درمنصب خود ماندند تا احمدی نژاد نشان دهد که به تجربه و ثبات علاقه ای ندارد. انقطاع تاریخی میان کابینه های گذشته جمهوری اسلامی با کابینه دولت احمدی نژاد به گونه ای است که گویا تمام تجربیات جمهوری اسلامی در بیش از سه دهه راهی زباله دان تاریخ می شود تا همه چیز برای بار اول با هزینه سنگین تر از سالهای ابتدایی انقلاب دوباره آزموده شود.

منبع:جرس


 


 

azadi

رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.
به گزارش کلمه، قربان بهزادیان نژاد نیمه شب گذشته و با قرار وثیقه پس از ۹ ماه اسارت که هفته های اول آن در بازداشت انفرادی بود به منزل بازگشت.

قربان بهزادیان نژاد، استاد میکروبیولوژی در دانشگاه تربیت مدرس بود که اخیرا همراه با دکتر بهشتی از تدریس و دریافت حقوق منع شده است. وی در سال های اخیر فعالیت های فرهنگی زیادی داشته است.
بهزادیان نژاد معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیدمحمد خاتمی را در کارنامه مسئولیت های خود جای داده است. در سال های اخیر بهزادیان نژاد در موسساتی در زمینه علوم انسانی و مطالعات ایرانشناسی فعالیت می کرده و از مشاوران ارشد موسوی است.


 


Said-Mortazavi

بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس ایران در بیانیه ای که روز یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۸۹ در صحن علنی مجلس خوانده شد، از تعلیق سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، در ارتباط با پرونده بازداشتگاه کهریزک تشکر کرده و ابراز امیدواری کردند که پرونده "فاجعه کوی دانشگاه" هم سریع تر به سرانجام برسد.

در این بیانیه که به امضای ۲۱۶ نماینده رسیده و امیدوار رضایی، عضو هیات رئیسه، آن را قرائت کرده، آمده است: "رسیدگی به پرونده متهمان در دادگاه نظامی و دادگاه انتظامی قضات و حکم تعلیق دادستان سابق و دو قاضی متهم پرونده، نسیم التیام بخشی است که از سوی قوه قضائیه به کشور وزیده است."

روز ۱۸ تیر ۱۳۸۸ تعدادی از بازداشت شدگان اعتراضات خیابانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری به بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران منتقل شدند و در جریان شکنجه های صورت گرفته در این بازداشتگاه، سه نفر از آنها به نام های امیر جوادی فر، محسن روح الامینی و محمد کامرانی کشته شدند.

بعد از انتشار خبر کشته شدن این افراد، پرونده ای در این مورد تشکیل شد و بعد از برگزاری چند جلسه دادگاه سرانجام سازمان قضایی نیروهای مسلح در تاریخ ۹ تیر ۱۳۸۹ روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که دو نفر را مسئول قتل آن سه نفر شناخته و آنها را علاوه بر "قصاص نفس"، به تحمل حبس، انفصال موقت از خدمت، پرداخت جزای نقدی، تحمل شلاق تعزیری و پرداخت دیه هم محکوم کرده است.

اما خواسته اصلی اولیای دم و همچنین بسیاری از شخصیت های سیاسی معترض و حتی تعدادی از چهره های سیاسی منتسب به جناح محافظه کار، برخورد با مقام های قضایی مرتبط با پرونده و به ویژه سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، بود.

سرانجام در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ حکم تعلیق سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، حسن دهنوی (مشهور به قاضی حداد)، معاون امنیت وقت دادستان تهران، و علی اکبر حیدری فر، دادیاری که دستور انتقال معترضان به بازداشتگاه کهریزک را صادر کرده، به دلیل تخلفاتشان در پرونده مربوط به بازداشتگاه کهریزک صادر شد.

"فاجعه کوی دانشگاه"

در بخش دیگری از بیانیه نمایندگان مجلس آمده است: "ما نمایندگان مردم از حمایت رهبر معظم برای رسیدگی قاطع و عادلانه به این پرونده و از تدبیر و قاطعیت حضرت آیت الله آملی لاریجانی و از دقت و شجاعت قضات محترم پرونده تشکر کرده و امیدواریم پرونده فاجعه کوی دانشگاه که رهبر عدالتخواه بر رسیدگی آن تاکید کردند هر چه سریعتر به انجام برسد."

بامداد ۲۵ خرداد ۱۳۸۸، دو شب بعد از انتخابات ریاست جمهوری و چند ساعت پیش از راهپیمایی میلیونی معترضان و درحالی که اعتراضات گسترده به اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد شروع شده بود، مجموعه خوابگاه های دانشگاه تهران (کوی دانشگاه) در خیابان کارگر شمالی هدف یورش ماموران انتظامی و نیروهای موسوم به لباس شخصی قرار گرفت.

این حمله خسارتهای زیادی به همراه داشت و به گفته اصلاح طلبان بر اثر این حمله حداقل دو نفر کشته و شمار زیادی از دانشجویان زخمی شدند.

در دیدارهایی که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته با دانشجویان داشته هر بار مسئله کوی دانشگاه و رسیدگی نشدن به آن مطرح شده و آیت الله خامنه ای نیز با فاجعه خواندن این اتفاق، قول پیگیری در این مورد را داده است.

در تازه ترین مورد، روز یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ (۲۲ اوت) آیت الله خامنه ای در دیدار با جمعی از دانشجویان و در جواب به سوال یکی از آنها گفت بعضی از سازمانهای دولتی با تحقیق در این زمینه همکاری نمی کنند. رهبر جمهوری اسلامی ایران دلیل عدم همکاری را ناشی از بی انگیزگی آنها دانست و گفت: "روند این پیگیری کند بوده و آنچنان که باید پیش نرفته است اما این مساله فراموش نشده و انشاءالله به پیش خواهد رفت."

منبع:بی بی سی


 


monajat

مراسم احیای شب قدر در مشهد که قرار بود به همت فعالان دانشجویی این شهر و با سخنرانی آقایان طهماسبی، قابل و علیجانی برگزار شود، با فشار نیروهای امنیتی و دخالت نیروی انتظامی لغو شد.

به گزارش خبرنگار کلمه از مشهد، ساعاتی پس از انتشار دعوت عمومی برای شرکت در این برنامه، نیروهای امنیتی شهر مشهد با تماس‌هایی ناشناس، برخی از برگزارکنندگان این برنامه را تهدید کردند که در صورت برگزاری برنامه شبهای قدر، بازداشت خواهند شد.

این تهدیدها به خصوص علیه حسین فرزین، معاون پیشین شهردار مشهد و از فرماندهان سپاه در دوران جنگ، شدت بیشتری داشته است. مراسم سه شب احیا قرار بود در منزل آقای فرزین برگزار شود.

فعالان دانشجویی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار کلمه تاکید کردند که علی‌رغم این تهدیدها، تصمیم به ادامه برگزاری این برنامه داشتند. اما در روز یکشنبه، همزمان با اولین روز برگزاری این مراسم، چند دستگاه ماشین نیروی انتظامی در اقدامی غیرمنتظره با حضور در مقابل منزل آقای فرزین، از برگزاری این برنامه جلوگیری کردند.

بر اساس این گزارش، برگزارکنندگان مراسم نیز علی‌رغم اینکه برقراری مراسم مذهبی در منازل شخصی، کاری مرسوم و متعارف بوده و حتی در دوران حکومت پهلوی هم نیاز به مجوز و هماهنگی نداشته است، با هدف جلوگیری از بروز تنش، اعلام کردند که برنامه احیای شبهای قدر برگزار نخواهد شد.

پیش از این اعلام شده بود که در مراسم بزرگداشت لیالی قدر در شبهای نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان، به ترتیب آقایان علی طهماسبی، احمد قابل و رضا علیجانی به سخنرانی خواهند پرداخت.

گفتنی است فعالان دانشجویی مشهد و انجمنهای اسلامی دانشجویان دانشگاه های شرق کشور پیش از این هم در مناسبت‌های مذهبی مراسم مشابهی را برگزار کرده بودند، اما تاکنون با چنین برخوردی از سوی ماموران دولتی مواجه نشده بودند.

۱۰ دیدگاه

 


 

karoubi

مهدی کروبی در دیدار با جمعی از جوانان اصلاح طلب ضمن حمایت شکایت هفت اصلاح طلب به قوه قضاییه به انتقاد از شورای نگهبان پرداخت و گفت:«آقایان می گویند شورای نگهبان ناظر است و بحث تقلب را رسیدگی و بررسی خواهد کرد و ما باید از طریق قانونی پیگیر شکایتمان شویم ولی اشکال اصلی به همین ناظر است که بی طرف نیست و بر همگان روشن است که بی طرفی را رعایت نکرده و دستشان آلوده ی خیانت به رای مردم است.»

کروبی در این نشست به پرسشهایی که از سوی حاضرین در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری ، حوادث پس از آن و تقلب در انتخابات پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار کلمه وی با بیان اینکه «در این ملاقاتها و دید و بازدیدهای مختلف سخن و بحث درباره خانواده اسرا ، آسیب دیدگان ، مجروحین و شهدای پس از انتخابات انسان را متاثر می کند ،گفت :«به خصوص وقتی سخن از افراد کمتر شناخته شده و گمنام به میان می آید انسان بیشتر متاثر می شود.افراد گمنام در جریان این حوادث هزینه های بسیاری را متحمل شده و حتی هنوز هیچ اطلاعی از برخی از آنها در دست نیست ، در صورت اطلاع هم ، گاه سهوا مورد توجه کمتری قرار گرفته و به سختی با مشکلات پیش آمده و محدودیت هایی که به دنبال آن برایشان ایجاد شده دست و پنجه نرم می کنند .»

مهدی کروبی در همین زمینه اضافه کرد :« انتظار نداشتیم که به خاطر یک انتخابات حادثه ای به این تلخی بوجود آید. انتخاباتی که خرداد سال گذشته با شور و شوقی وصف ناپذیر برگزار شد و امروز که اوایل شهریور ۸۹ است و یکسال و نیم از آن روز گذشته هر جا که می نشینیم بحث اسرا و جان باختگان را می شنویم.»

وی در همین زمینه افزود:«جای تاثر دارد انتخاباتی که مردم دنبال رای شان بودند به اینجا منجر شد ، دیدیم در این مدت با انسانهای ارزشمند چه آنها که سرشناسند و چه آنها که ناشناسند چه کردند.»

کروبی همچنین گفت :«اتهامی که به ما نسبت می دهند این است که شکست خورده اید و ماجراجویی می کنید اما مستندات و دلایل محکمی وجود دارد که انتخابات سال ۸۸ کاملا ناسالم بوده. اگر قرار است رقابتی سالم و مسابقه ای برای پیروزی باشد چرا در این مبارزه مسالمت آمیز همه امکانات و مزایا برای یک گروه خاص است.»

مهدی کروبی در بخش دیگری از سخنانش گفت :«اگر رسانه ها ، سایتها و فضای مجازی نباشد اخبار و اطلاعات ما و صدای ما به کسی نخواهد رسید . تعطیلی روزنامه ها ، مطبوعات و رسانه از جمله محدودیتهایی است که برای ما وجود دارد و از این سخت گیریها می توان متوجه شد که در گذشته چگونه بوده است.»

مهدی کروبی ضمن تاکید بر ناعادلانه بودن انتخابات در باره تقلب در انتخابات گفت : «بحث عده ای این است که تقلب شده است و عده ای هم مصرند که تقلب نشده است اما ما می گوییم نه تنها تقلب شده و در حد یکی دو میلیون نبوده که فراگیر بوده و از قبل سرنوشت انتخابات تعیین شده بود.همه چیز از قبل جوری برنامه ریزی شده بود که آن طرف ۲۵ میلیون و این طرف هم چند میلیون و یکطرف هم حدود ۳۰۰هزار تا رای داشته باشد . حرف این بود که اینها باید شکست بخورند . برای این مساله ادله کافی داریم و در همان مناظره ای که مدتهاست درخواست برگزاری را داریم ،دلایلمان را با ازائه اسناد و مدارک بیان خواهیم کرد.»

وی اضافه کرد :«آقایان می گویند شورای نگهبان ناظر است و بحث تقلب را رسیدگی و بررسی خواهد کرد و ما باید از طریق قانونی پیگیر شکایتمان شویم ولی اشکال اصلی به همین ناظر است که بی طرف نیست و بر همگان روشن است که بی طرفی را رعایت نکرده و دستشان آلوده ی خیانت به رای مردم است. اگرشورای نگهبان بی طرف است چرا یک جلسه یا مناظره رو در رو برگزار نمی کنند من درخواست می کنم یک جلسه بگذراند هر کجا که میخواهند دانشگاه ، مسجد ، صدا و سیما و در این جلسه نمایندگانی از حاکمیت ( هم نظارت و هم اجرا) حاضر باشند تا در این جلسه ثابت کنیم که نه تنها در انتخابات تقلب که کاملا مهندسی شده و سرنوشتش از قبل تعیین شده بوده است. ضمن اینکه خبرنگارانی مستقل مشروح این مناظره را بدون دخل و تصرف برای مردم منتشر کنند تا گفتگوها صادقانه منعکس شود.»

کروبی تصریح کرد که او و دیگر معترضان به نتیجه انتخابات همچنین ثابت خواهند کرد که هیات نظارتی که با غرض ورزی و جبهه گیری عمل می کند و هیات اجرایی که با سخنرانی ، تبلیغات و صرف پولهای گزاف برای مقاصد شخصی و گروهی گام بر می دارد و علیه ماو علیه گروههای اصلاح طلب سخن می گوید عادلانه و بی طرفانه عمل نکرده اند.

در ادامه مهدی کروبی در خصوص برخی ادعاهای مطرح شده اینچنین گفت : «بعضی از آقایان چنان سخن می گویند که گویی ظاهرا هر روز با جبرییل امین ارتباط داشته و پیامهای آسمانی برای آنها می آید که حق و معیار این است. در ارتباط با پیامبر و معصومین هم اگر چیزی وحی می شد به مردم تحکم نمی شد بلکه مشاوره و گفتگو بود. من تعجب می کنم که قدرت و دنیا چگونه انسان را به اینجا می کشاند و انسان را اینچنین خودپسند می کند. من در عجبم از اینگونه سخن گفتن آنهم از سوی کسانی که متدین و مومن هستند واینگونه دروغ می گویند و چشم  بر واقعیات بسته اند ، استفاده از تعابیر غلط و بی حرمتی چه معنایی دارد و آیا سرنوشت مردم در دست ماست؟»

وی هچنین با تاکید براین موضوع که او در این مدت به دین ، روحانیت و جمهوری اسلامی خدمت کرده ، و نه تنها خدمت که از حق و رای مردم دفاع کرده است است گفت :« برخلاف گفته برخی نه تنها نسوخته ام که به فعالیت هایم نیزافتخار می کنم.»

کروبی خطاب به اقتدارگرایان گفت :«خودتان می دانید که در میان مردم رای ندارید و یا حداقل رایتان کم است . من حاضرم با هر کس که گفتید، از هر کجا که گفتید ، از قهوه خانه ها شروع کنیم تا سینما و زیارتگاه ها ، از شمال تا جنوب ، از شرق تا غرب ، سواره و پیاده در شهرها و بین راه برویم ، ببینیم و بپرسیم که مردم به چه کسی و چه گروهی تمایل و گرایش دارند .

آیا مردم آنها هستند که حمله می کنند و ماشین و مغازه مردم را تخریب می کنند؟ آیا مردم کسانی هستند که در گرمای تابستان اورکت ضخیم پوشیده ، زیپ آن را بالا کشیده و زیر اورکت انبار ادوات ضرب و شتم است و همه مردم از آنها ترس و وحشت دارند یا مردم کسانی هستند که در کوچه و بازار و سراسر کشور معترض و ناراضی هستند و اعتراض خود را مسالمت آمیز بیان می کنند؟ »

وی ضمن اشاره به ماجرای تلخ کهریزک گفت :« مساله کهریزک لکه ننگینی برای نظام بود. وقتی از فجایع آن صحبتها کردیم ، به جای رسیدگی و قضاوت عادلانه ، به ما هجمه و حمله کردند و نهایتا به جایی رسید که ضمن تایید جنایات اتفاق افتاده در آن به سه تن از جان باختگان عنوان شهید را اعطا کردند که جای بسی خوشحالی است ولی آیا باقی کسانی که همان روز و روزهای بعد کشته شده اند شهید نیستند؟ »

مهدی کروبی ضمن حمایت از شکواییه ۷ نفر از اصلاح طلبان گفت : «یک مقام امنیتی حرفهایی زده و به اصطلاح افشاگریهایی کرده است ، آقایان محترم نهایتا نامه ای در جواب آن نوشته و شکایت خود را رسما اعلام کرده اند ، آیا با بگیر و ببند و بازگرداندن آنها به زندان مساله حل می شود ؟ همین بازگرداندن به زندان خود یک عکس العمل است. »

وی ضمن اشاره به محدودیتهای اعمال شده برای خود و خانواده اش در این مدت ، گفت :« نمی گذارند چند نفر دور هم جمع شوند ، اجازه برگزاری مراسم ختم و روضه و… نمی دهند رفت و آمدها و بازدیدها کنترل می شود.

اجازه برگزاری یک راهپیمایی تضمین شده گویای همه چیز است ، جرات کنند اجازه برگزاری مراسم را در یک مسجد به ما بدهند و خودشان استقبال و نظر مردم را ببینند. از حضور ما میان مردم و گفت وگو با آنان، از حق گویی و شنیدن حرف حق از سوی مردم می ترسند ولی امروز به کمک تکنولوژی و رسانه های مجازی دیگر نمی توان جلوی انتشار اخبار و حقایق را گرفت. »

مهدی کروبی از تهیه و تدوین مجموعه ای که به تجزیه و تحلیل انتخابات های برگزاری شده در ۲۰ سال گذشته می پردازد، خبر داد و افزود : «من انتخابات چند سال گذشته ، بعد از فوت امام که شامل پنج انتخابات مجلس ( دوره های چهارم ، پنجم ، ششم ، هفتم و هشتم) ، شش انتخابات ریاست جمهوری ( دو دوره سازندگی ، دو دوره اصلاحات و دو دوره دولتی که عطر خوش خدمت و آرمان خواهیش نه ایران که همه دنیا را فراگرفته ) و همچنین سه دوره انتخابات خبرگان را تجزیه و تحلیل خواهم کرد چرا که از ابتدا در این جریان فعال و در بطن آن بوده ام. نشان خواهم داد که چگونه از ۲۰ سال گذشته و بعد از فوت حضرت امام ( ره) تحرکاتی برای سرکوب جریانی خاص شروع شد و در این دوره به اوج خود رسید ، بحثی که من در آینده مطرح خواهم کرد فقط برای نقد طرف مقابل نیست که چه بسا اشکالاتی هم در بعضی انتخابات به حوزه اصلاح طلبان هم مربوط باشد ، بررسی و تجزیه تحلیلی که همه گروهها و احزاب و همچنین شکستها و پیروزها را شامل می شود. »


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به mizankhabar-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به mizankhabar@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته