-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۶, شنبه

Latest New from Green Correspondents for 08/28/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

بايد منتظر ماند و ديد آيا به نعل و ميخ زدن های مداوم آقای آيت الله بالاخره نتيجه ای برای خانواده های قربانيان جنايات کهريزک خواهد داشت يا نه؟ و اگر دارد آيا پس از اين احکام، سيستم قضايی پاتک متقابلی را از طرف مقابل دريافت خواهد کرد يا اتفاق جديدی نخواهد افتاد؟
خبرنگاران سبز/ سیاست:

 تا زمانی که نامی از اين سه نفر برده نشده و اعمال احکامشان قطعی نشده باشد، شهروندان آسيب ديده در آن ماجرا به استقلال و عملکرد مثبت دستگاه قضايی پی نخواهند برد.

حکم تعليق سه مقام قضايی مرتبط با تخلفات و جنايات سال گذشته در بازداشتگاه کهريزک که منجر به قتل حداقل ۳نفر و شکنجه وحشيانه ده ها نفر شده بود، صادر و به آنان ابلاغ شد. به گزارش سايت خبری "تابناک" بنا بر کيفرخواستی که پيش از اين در دادسرای انتظامی قضات صادر شده بود، شعبه يک دادگاه انتظامی قضات، پس از گذراندن مراحل رسيدگی قانونی درباره بررسی مسئوليت سه نفر از مسئولان ارشد دادستانی تهران در پرونده رخدادهای سال گذشته بازداشتگاه کهريزک، حکم تعليق قضايی افراد فوق را صادر کرد.

بر پايه اين حکم که غلامحسين محسنی اژه ای دادستان کل کشور نيز آنرا تاييد کرده است، و وفق نظر کارشناسان قضايی و وکلا در تاريخ احکام قضايی پيش و پس از انقلاب اسلامی بی سابقه است، افراد ياد شده، بايد از سمت هايشان عزل شده و درباره اتهامات مطرح در پرونده، مسئوليت خويش را پذيرفته و خارج از مصونيت قضايی مانند شهروندان عادی پاسخگو باشند. اين حکم تعليق قضايی بنا بر پرونده های مشروح، بصورت جداگانه و در تاريخ ۲۴ مرداد ماه ۱۳۸۹ صادر شده و به نامبردگان ابلاغ نيز گرديده است.

پيش تر در تيرماه ۱۳۸۹ نيز سازمان قضايی نيروهای مسلح با صدور اطلاعيه ای، از صدور حکم قصاص نفس عاملان قتل در بازداشتگاه کهريزک خبر داده بود. اين سازمان با اشاره به صدور کيفرخواست عليه دوازده نفر از متهمان پرونده بازداشتگاه کهريزک در دادسرای نظامی تهران، از رسيدگی به اتهامات متهمان با رعايت مقررات قانونی در جلسات متعدد دادگاه با حضور شکات، متهمان و وکلای آنان و همچنين صدور نهايی احکام قضايی برای آنان خبر داده بود.

اتفاقات اخير را اگرچه نويسنده تابناک به "استقلال دستگاه قضايی جمهوری اسلامی ايران" تعبير کرده است و از "اتقان نظر و رسيدگی قاطع دستگاه قضايی از دو راه جداگانه، يعنی دادسرای نظامی و نيز دادگاه انتظامی قضات" ذوق زده شده است و از آن تقدير به عمل آورده است، اما به واقع تا زمانی که نامی از اين سه مقام مسوول برده نشده و اعمال احکامشان قطعی نشده باشد، شهروندان آسيب ديده ويا حتی آسيب نديده در آن ماجرا به استقلال و عملکرد مثبت دستگاه قضايی پی نخواهند برد. حتی در حالی که از سعيد مرتضوی دادستان پيشين کل کشور و دو تن از معاونانش به عنوان اين سه نفر ياد می شود، شايد ادامه ی پيگيری اين پرونده در سايه و بدون مشخص شدن نام ايشان، تنها به حساب و کتاب شخصی صادق آملی لاريجانی رييس قوه قضاييه با سعيد مرتضوی نيز تعبير شود و در ادامه عزل و نصب های آقای رييس بگنجد.

بايد منتظر ماند و ديد آيا به نعل و ميخ زدن های مداوم آقای آيت الله بالاخره نتيجه ای برای خانواده های قربانيان جنايات کهريزک خواهد داشت يا نه؟ و اگر دارد آيا پس از اين احکام، سيستم قضايی پاتک متقابلی را از طرف مقابل دريافت خواهد کرد يا اتفاق جديدی نخواهد افتاد؟ گويا اندکی صبر لازم است!
سهيل منصوری، نيم نما

 
 

از جنابعالی تقاضا دارم حال که حقوق قانونی شهروندان ايرانی رعايت نشده و حتی اوضاع آنان با تبعيد به زندان رجايی شهر که محل اصلی نگهداران جنايتکاران خطرناک است و بازداشتگاههای اوين که از کوچکترين حقوق انسانی زندانيان در آنها رعايت نمی گردد بدتر نيز شده است، به موارد زير توجه و در صورت مصلحت در خصوص تک تک موارد يا مجموعه آن اقدامات لازم به عمل آوريد.
خبرنگاران سبز/ حقوق بشر :
 عیسی سحرخیز، روزنامه نگار زندانی، با نوشتن نامه ای خطاب به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، با وی خواسته هایی را مطرح کرده است، به گزارش خبرنگاران سبز به نقل از سایت مهدی سحرخیز متن کامل این نامه به شرح زیر است:

 بنام خدا

جناب بان کی مون دبير کل سازمان ملل متحد

با اهدای سلام و احترام

پيرو نامه چند ماه گذشته خويش در تاريخ ۲۶ فروردين ماه، زمانيکه قرار بود جنابعالی به ايران تشريف بياوريد و به دلايل اداری و مسائل سياسی چنين سفری انجام نشد و در آن زمان اينجانب عيسی سحرخيز به نمايندگی از سوی جمعی از زندانيان عقيدتی، مطبوعاتی و سياسی مستقر در بند ۳۵۰ زندان اوين از شما دعوت کردم تا به محل بازداشتگاه و نگهداری ما مراجعه تا با واقعيت های موجود در زندان های ايران آشنا شويد.

اکنون که در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست های تابع آن در ماه سپتامبر ۲۰۱۰ ميلادی قرار گرفته ايم تقاضای خويش و دوستانم را به گونه ای ديگر به آن جناب مطرح می سازم.

از آنجائيکه مقامات سياسی و قضايی جمهوری اسلامی طی اين ۱۱ ماه گذشته حاضر نشده اند به شکايت های بر حق و متعدد اينجانب و دوستان و ديگر قربانيان تحت شکنجه و آزار و اذيت های گوناگون روحی، جسمی و جنسی حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری۲۲ خرداد ۸۸ رسيدگی و عاملان و آمران شناخته شده اين جريان ها از جمله مقامات عالی رتبه قضايی امنيتی چون آقايان سعيد مرتضوی دادستان و غلامحسين محسنی اژه ای وزير اطلاعات و شخصيت های سياسی عالی رتبه چون آقايان محمود احمدی نژاد وآيت الله خامنه ای که بنا بر وظايف و مسئوليت های قانونی مندرج در قانون اساسی و قوانين موضوعه ايران و همچنين مقررات و منشورهای بين المللی پذيرفته شده از جانب ايران نقش مستقيم در اعمال نقض حقوق بشر و جنايت عليه بشريت داشته و يا در قبال آن سکوت کرده اند تحت پيگرد قانونی و مجازات قرار دهند، از جنابعالی تقاضا دارم حال که حقوق قانونی شهروندان ايرانی رعايت نشده و حتی اوضاع آنان با تبعيد به زندان رجايی شهر که محل اصلی نگهداران جنايتکاران خطرناک است و بازداشتگاههای اوين که از کوچکترين حقوق انسانی زندانيان در آنها رعايت نمی گردد بدتر نيز شده است، به موارد زير توجه و در صورت مصلحت در خصوص تک تک موارد يا مجموعه آن اقدامات لازم به عمل آوريد.
 
۱- اعزام نماينده تام الاختيار خويش در امور حقوق بشر برای رسيدگی به چگونگی رعايت اعلاميه جهانی حقوق بشر در ايران بويژه طی ۱۵ ماه اخير تسريع نمايند.

۲- يک کميته حقيقت ياب را برای رسيدگی به ابعاد و گستردگی جنايت عليه بشريت طی مدت مذکور تعيين و هرچه سريعتر به ايران اعزام و نتايج تحقيق ، بررسی و دستاورد های آن را طی گزارش رسمی به مجمع عمومی سازمان ملل و نهادهای تابعه ارائه شود ودر صورت ضرورت در ارگانهای حقوقی و قضايی تابعه با خاطئان يا جنايتکاران احتمالی برخورد گردد.

در خاتمه از آنجائيکه در مورد صحت انتخابات رياست جمهوری گذشته ايران مباحث بسياری وجود دارد و نهادهای بين المللی نيز آنرا تائيد نکرده اند و به خصوص ميليونها شهروند ايرانی آقای محمود احمدی نژاد را نماينده قانونی و مشروع خود نمی دانند، اجازه فرمائيد هياتی از نمايندگان واقعی ملت ايران از جمله جمعی از قربانيان و شکنجه شدگان ايام اخير به مصلحت و انتخاب جنابعالی يا نماينده تام الاختيارتان همزمان با حضور آقای احمدی نژاد و هيات ايرانی در ايام برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در مقر اين نهاد بين المللی در نيويورک حضور يافته و گوشه هايی از واقعيت های موجود جامعه ايران به خصوص در زمينه زير پا گذاشتن قوانين داخلی و ميثاق های بين المللی و منشور های سازمان ملل و اعلاميه حقوق بشر را بيان دارند و چون استحضار داريد همچنان که در برابر دولت ها متعهد است بيشتر از آن در قبال ملت ها و حقوق آنها وظيفه خطيری به عهده دارد.

در اين زمينه برنده جايزه نوبل سرکار خانم شيرين عبادی وکيل تام الاختيار اينجانب و فرزندم مهدی سحرخيز جهت هرگونه همکاری و هماهنگی های لازم معرفی می گردند.

با احترام فراوان

عيسی سحرخيز 

 
 

خبرنگاران سبز/ آگاهی رسانی:
 با توجه به پرشمار بودن سايت‌های خبررسانی و البته وجود فيلتر که شمار بسيار را از دسترسی به اخبار محروم می‌کند خبرنگاران سبز در نظر گرفته است برای آگاهی رسانی موثر هر ۲۴ ساعت يک‌بار اخبار منتشر شده در وبگاه‌های گوناگون را به صورت سرخط و چکیده ای از خبر با داشتن لينک ارجاع به منبع اصلی به مردم عزيز ايران تقديم کند.

چاپ کردن این سرخط ها و توزیع آن بین مردم نیز پیش‌نهاد می‌شود. فراموش نکنید که رسانه شمایید.

نسخه پی.دی.اف را از ( اینجا ) دانلود کنید.
به کوشش: گروه خبرنامه خبرنگاران سبز

  • • خبرنگاران سبز: موسوی: بازگشت امنيت با لباس‌های سياه و مخوف بر تن بسيجیان به دست نمی‌آيد
    ايجاد دور نمای روشن و امنيت در جامعه در گرو آن است که پرده ظلم و بی عدالتی دريده شود و اين کار جز با خواست يکپارچه مردم و جنبش متعلق به آنها امکان پذير نيست خبرنگاران سبز/ سیاست:  ميرحسين موسوی در ميان جمعی از رزمندگان جنگ تحميلی، شرايط امروز جامعه را «ناامن » توصيف کرد و تنها راه بازگشت امنيت را در گرو خواست مردم و جنبش متعلق به آنها دانست. موسوی در همين ديدار از دلايل ناامنی در جامعه نيز سخن گفت و ترس از سرکوب ،بيکاری و فساد سازمان يافته را از جمله نشانه های وجود ظلم گسترده و نبود عدالت در کشور ذکر کرد.

  • • بی بی سی فارسی : بازرس آژانس: ایران اورانیوم کافی برای ساخت بمب اتمی را دارد‬
    اولی هاینونن معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ایران به اندازه کافی اورانیوم با غلظت پایین دارد که بتواند یک یا دو سلاح اتمی بسازد، اما عاقلانه به نظر نمی رسد که تنها با این میزان اورانیوم وارد مرحله تولید بمب شود. آقای هاینونن در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوموند که روز پنجشنبه منتشر شد افزود با این وجود ذخایر کنونی اورانیوم ایران "تهدید" محسوب می شود.

  • • میزان خبر : دکتر علیرضا رجایی:محتوای جنبش سبز عمیق تر و برنده تر شده است
    دكتر علیرضا رجایی شاید نادر فعال سیاسی و تحلیلگری است كه اگرچه هیچگاه نماینده مجلس شورای اسلامی‌نشد اما نامش با مجلس گره خورده است؛ از آن زمان كه شورای نگهبان با ابطال غیرقانونی و توجیه‌ناپذیر بیش از ششصدهزار رأی مردم تهران، از حضور این فعال ملی-مذهبی در مجلس اصلاحات، مجلس ششم، جلوگیری كرد. ماجرایی كه «شكایت بی‌سرانجام» معاون سیاسی وقت وزارت كشور از دبیر شورای نگهبان را به همراه داشت. وضعیت كنونی جنبش سبز، اختلاف میان اصولگرایان و چشم‌انداز پیش روی فرایند دموكراتیزاسیون در ایران را با علیرضا رجایی، دكترای علوم سیاسی، روزنامه نگار و فعال ملی-مذهبی در میان نهادیم. وی، صبور و امیدوار، ایران را كلید دموكراسی در خاورمیانه می‌داند. این صبوری البته به دیدگاه سیاسی دكتر رجایی محدود نیست، آنچنان‌كه تلفن‌های پی‌درپی من برای انجام مصاحبه را همواره متین و صبورانه پاسخ گفت.

  • • رهانا : اولین ملاقات مختار اسدی و محمود باقری پس از دو ماه بازداشت موقت
     مختار اسدی و محمود باقری پس از نزدیک به دو ماه بازداشت، برای اولین بار موفق به دیدار خانواده‌های خود شدند. به گزارش بامدادخبر، این دو معلم زندانی در این دیدار از روحیه خوبی برخوردار بوده‌اند و با بیان اینکه بازجویی‌های‌شان پایان یافته است، از احتمال آزادی خود در روزهای آینده خبر داده‌اند.

  • • خبرنگاران سبز: صحت کشته شدن ترانه موسوی توسط دو خبرنگار تایید شد
    طی يک سال گذشته کسانی که در راستی اين خبر ترديد کرده‌اند به ۳ گروه تقسيم می‌شوند؛آن‌ها که فضای امنيتی روزهای پس از انتخابات ۸۸ را درک نکرده‌اند،گروه ديگر آن‌هايی هستند که مسوولانه خبر را کالبدشکافی و اجزاء آن‌را تحليل می‌کنند،گروه سوم ميراث‌خواران پشت جبهه‌ها هستند.

  • • عصر ایران : وزيراقتصاد: دولت نهم و دهم، دولت امام زمان است
    وزير اقتصاد از تشكيل ستاد ويژه‌اي به منظور بررسي تحريم‌ها در دولت خبر داد. به گزارش ايلنا، سيدشمس‌الدين حسيني شب گذشته در همايش اصناف و بازاريان كشور كه در سالروز شهادت مهدي عراقي و روز بسيج اصناف برگزار مي‌شد، با اشاره به خسارات جاني و مالي سيل اخير در پاكستان، اظهار داشت: برادران و خواهران ما در پاكستان در شرايط دشواري به سر مي‌برند كه انشاءالله كارهايي براي كمك‌رساني به آنها در حال انجام است.

  • • خبرنگاران سبز: انتقال عابد توانچه به زندان مرکزی اراک به حکم دادگاه انقلاب
    توانچه به علت عملکرد غيرقانونی قاضی صادر کننده حکم، که از ارسال حکم به دادگاه تجديد نظر خود داری کرده بود، از پذيرش حکم اجتناب کرده و از تسليم خود خودداری نمود. ... در پی گيری های به عمل آمده دادگاه انتظامی قضات، قاضی متخطی را بازخواست و درخواست کرده بود تا پرونده وی به اين مرکز جهت بررسی مجدد ارسال شود که با تمرد قاضی مربوطه روبه رو گشته بود. 

  • • رادیو فردا : ایران مسئول غیرمستقیم یک‌چهارم کشته‌های آمریکایی در عراق
    سفیر جدید ایالات متحده در عراق روز پنج‌شنبه گفت که به باور او «گروه‌های مورد حمایت ایران مسئول یک‌چهارم از تلفات آمریکایی‌ها در عراق هستند.» وی با این حال افزود که «نفوذ تهران در عراق از آن‌چه فکر می‌شد کمتر است». به گزارش خبرگزاری رویترز، جیمز جفری به خبرنگاران غربی گفت: «برآورد خود من این است که تا حدود یک‌چهارم از تلفات آمریکایی‌ها و شماری از حوادث فجیع‌تری که با ربودن آمریکاییان همراه بوده بدون شک به این گروه‌های ایرانی ارتباط دارد.»

  • • خبرنگاران سبز: نکند راهمان با بنیادگرایان یکی شود
    اصول‌گرايان حتی در نقد خود هم به سبزها و اصلاح طلبان شبيه نيستند حتی در کلام هم از نقدی که سبزها بر احمدی‌نژاد دارند فرسنگ‌ها فاصله دارند. مگر آنان به اصلاح طلبان نمی‌گفتند ليبرال؟ مگر اصلاح طلبان را مخالف ولايت فقيه نمی‌دانستند؟ متاسفانه جنس نقد اصول‌گرايان همان جنس است، همان خرده‌ای که يک دهه پيش به اصلاحات داشتند اکنون از دولت دهم می‌گيرند

  • • میزان خبر : عباس عبدی: نقد جنبش سبز سلاحی موثر جهت خود اصلاحی و ترمیم اشتباهات است
    عباس عبدی به این شرط گفت و گو را قبول کرد که پرسش های مطرح شده، چالشی و انتقادی باشند. تا اینجای کار مشکلی نبود بلکه مشکل اصلی از آنجا آغاز شد که مصاحبه نه به صورت تلفنی که به وسیله ایمیل انجام شد و به همین دلیل فرآیند انجامش تنها چند روز کمتر از یک ماه طول کشید. عباس عبدی اگرچه در دوران انتخابات گذشته ریاست جمهوری از مشاوران ارشد ستاد مهدی کروبی بود اما پس از انتخابات و با شکل گیری جنبش سبز، همواره با نگاهی انتقادی به این جنبش، رهبرانش و عملکردشان نگریسته است. نگاهی که خود او معتقد است خیرخواهانه و با هدف اصلاح روندها و رویه های جنبش سبز عنوان می شود. عبدی حالا در مقام یک تحلیلگر سیاسی، جنبش سبز و رهبرانش را به چالش می کشد و همزمان از به چالش کشیده شدن دیدگاه های خودش توسط من استقبال می کند. گفت و گو با عباس عبدی می توانست بسیار چالشی تر از این باشد اگر حضوری یا تلفنی انجام می شد و فرآیند انجامش اینقدر طولانی نمی شد.  

  • • رادیو فردا : رئیس بانک مرکزی از خروج منابع مالی ایران از اروپا خبر داد
    رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در خبری که روز جمعه در خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس منتشر شد ضمن بی‌تاثیر دانستن بلوکه شدن منابع بانک‌های ایرانی در اروپا اعلام کرد که ایران پیشتر منابع بانک‌های خود را از اتحادیه اروپا خارج کرده است. محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «بانک مرکزی قبلا لیست منابع بانک‌ها را اعلام و حساب‌های موجود در اروپا را منتقل کرده بود.»

  • • خبرنگاران سبز: فیلم امروز تظاهرات مزدوران بسیجی‌ علیه آیت الله دستغیب - 5 شهریور
    خبرنگاران سبز / فیلم / اهورا ایران پرست : امروز ۵ شهريور، پس از نماز جمعه شيراز جمعيتی در حدود ۲۰ الی ۳۰ نفر مقابل مسجد قبا تجمع کرده و با طرح شعار به آيت الله دستغيب هتک حرمت کردند. چند نفر از ماموران يگان ويژه کوچه های منتهی به مسجد را مسدود کرده بودند تا کسی مزاحم مزدوران رژيم نشود

  • • بی بی سی فارسی : محکومیت قربان بهزادیان نژاد، رئیس ستاد موسوی، به ۵ سال حبس‬
    قربان بهزادیان نژاد، رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، در دادگاه بدوی به ۵ سال حبس تعزیری و یکصد هزار تومان جزای نقدی محکوم شد. آقای بهزادیان نژاد یکی از نزدیکان و مشاوران میرحسین موسوی است که در موج بازداشت های بعد از عاشورای سال ۸۸ و در روز ۷ دی ماه بازداشت شد و از آن زمان با قرار بازداشت موقت در زندان بوده است.

  • • ندای سبز آزادی : مشاور احمدی نژاد: بسیاری از مشکلات سال گذشته، هنوز مانند آتش زیر خاکستر است
    مشاور رسانه ای رئیس دولت، با بیان اینکه "ترورهای اول انقلاب ملاک های ما را تغییر داد و امروز بدلیل نبودن نخبگان یا رخوت و نخوت آنان دچار وارونگی ارزشها شده ایم"، اظهار عقیده کرد "در ایران نظام تشخیص اندیشمند واندیشه ورز و اندیشه باز وجود ندارد و این مشکل حاکمیت است. "

  • • خبرنگاران سبز: فیلمی از حضور گارد ویژه در خیابان‌های تهران - دوم شهریور
    مردم گرمازده که برای هواخوری بعد از افطار به خيابان‌ها و اماکن عمومی می‌روند، دائماً با صحنه‌های حضور نيروهای ويژه‌ سپاه و لباس شخصی مواجه هستند که متاسفانه در بسياری از مواقع به برخورد فيزيکی با خانواده‌هایی که به تفريح و يا ديد و بازديد می پردازند منتهی شده و یا به فحش و بازرسی بدنی و خودرو و تذکر برای نوع پوشش بانوان و بازداشت ِ معترضانی که با فرزندان و مادران و پدران خود هستند سرانجام می‌یابد





 
 

خبرنگاران سبز/ فیلم/ اهورا ایران‌پرست :
امروز، ۵ شهريورماه، پس از نماز جمعه شيراز جمعيتی در حدود ۲۰ الی ۳۰ نفر مقابل مسجد قبا تجمع کرده و با طرح شعار به آيت الله دستغيب هتک حرمت کردند. چند نفر از ماموران يگان ويژه کوچه‌های منتهی به مسجد را مسدود کرده بودند تا کسی مزاحم این افراد نشود.


 
 

ايجاد دور نمای روشن و امنيت در جامعه در گرو آن است که پرده ظلم و بی عدالتی دريده شود و اين کار جز با خواست يکپارچه مردم و جنبش متعلق به آنها امکان پذير نيست
خبرنگاران سبز/ سیاست:
 ميرحسين موسوی در ميان جمعی از رزمندگان جنگ تحميلی، شرايط امروز جامعه را «ناامن » توصيف کرد و تنها راه بازگشت امنيت را در گرو خواست مردم و جنبش متعلق به آنها دانست. موسوی در همين ديدار از دلايل ناامنی در جامعه نيز سخن گفت و ترس از سرکوب ،بيکاری و فساد سازمان يافته را از جمله نشانه های وجود ظلم گسترده و نبود عدالت در کشور ذکر کرد.


به گزارش خبرنگاران سبز به نقل از کلمه، موسوی که هم زمان با سالروز ميلاد امام دوم شيعيان و در ديدار با گروهی از رزمندگان دفاع مقدس سخن می گفت  ضمن تبريک ولادت حضرت امام حسن (ع) امام صبر و استقامت، افزود: در قرآن می خوانيم که « الذين آمنوا و لم يلبسو ايمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون». اين آيه نشان می دهد که صرف ايمان نه امنيت می آورد و نه نجات از سرگشتگی و سرگردانی. بلکه ايمان موقعی ايجاد امنيت و هدايتگری می کند و از سرگردانی نجات می دهد که با لباس ظلم و جور پوشانده نشود.

در زمان جنگ مردم امنیت داشتند

نخست وزير دوران دفاع مقدس خطاب به اين رزمندگان گفت :شما خود شاهد بوديد که در دوران دفاع مقدس دزفول را با موشکهايی که سر جنگی يک تنی داشتند ،می زدند ولی مردم شهر را تخليه نکردند و نمازجمعه ها نيز تعطيل نشد. در ايلام نيز همينطور بود.اين شهر در معرض بمباران روزمره بود و بنده به ياد می آورم که هرگاه نمايندگان دولت به اين استان می رفتند اين مردم بودند که به آنها وعده آرامش می دادند و همه کشور همين طور بود. نه جنگ، نه کمبودها و نه درآمد شش ميلياردی نفت احساس امنيت را از مردم نمی گرفت .

ميرحسين گفت: سوال مهم اين است که چرا امروز که صبح تا شب از همه جا صدای مناجات، دعا و مداحی بلند است و همه شبکه های تلويزيون تمام وقت تبليغات دينی و مذهبی پخش می کند، در جامعه احساس امنيت وجود ندارد؟ دليلش خيلی روشن است :ايمان وجود دارد ولی با لباس ظلم و جور پوشانده شده است.

وی در همين زمينه افزود: ترس از سرکوب، ترس از اعتراف گيری ،ترس از بيکاری و تورم ،ترس از تهاجم خارجی، ترس از شنود و دخالت در امور شخصی ،ترس از چک های بی محل، ترس از فساد سازمان يافته، ترس از قاضی هايی که از بازجو ها دستور می گيرند و ايمان خود را با لباس های تيره و قيرگون ظلم می پوشانند، همه و همه نشانه های حضور گسترده ظلم و نبود عدالت است. در چنين حالتی ايمان نمی تواند امنيت بيافريند و يا هدايتگر مردم به سوی آينده و آخرتی روشن باشد. گمان نمی کنم دلايل زيادی برای اثبات اين مساله لازم باشد. وقتی وزير اطلاعات به دنبال امام جمعه و دبير شورای نگهبان قانون اساسی دروغ می گويد ،چگونه می توان در چنين جامعه ای امنيت را سراغ گرفت.

وزرارت اطلاعات و احساس خوف

ميرحسين در ادامه سخنانش با طرح اين سوال که «آيا مردم حق ندارند در چنين شرايطی از اين وزارت اطلاعات که ايجاد آرامش خاطر يکی از وظايف آن است احساس خوف و رميدگی از نظام بکنند» ،گفت :عجيب تر اينکه اين آقايان و دوستان انها لباس حضرت پيامبر (ص ) را نيز برتن دارند. اين موضوع شاهدی بر اين است که تشبه ظاهری به پيامبر و معصومين نه عصمت می آورد و نه آرامش خاطر . گرچه اين مقامات به ظاهر در پناه قدرت در امنيت کامل باشند.


احساس امنيت تنها در امنيت دولت و دولتيان خلاصه نمی شود

وی افزود: احساس امنيت تنها در امنيت دولت و دولتيان خلاصه نمی شود. بحث از امنيت انسانی است و امنيت انسانی در آزادی از ترس و رهايی از نياز به دست می آيد .کسانی که سوار بر زرهپوش های امن دولتی چشم خود را می بندند و صحبت از عرضه نان به قيمت های بين المللی می کنند ، درد و ترس مردم را لمس نمی کنند. آنها نمی فهمند که ترس از بيرون ريختن اسباب و اثاثيه يک خانواده به دليل ناتوانی در پرداخت اجاره بها چگونه روح و جسم کم در آمدها را می تراشد. بويژه در فضايی که سرپوش گذاشتن به فسادهای بزرگ و قانون گريزی ها به يک رويه تبديل شده است.

موسوی همچنين در اين ديدار به خطرات ناشی از تحريم ها برای کشور پرداخت و گفت :کسانی که می توانند از تحريم ها کيسه خود را بيشتر پر سازند،نمی توانند نگرانی مردم را از آينده اين تحريم ها و خطرهای ناشی از آن درک کنند.به اينها اضافه کنيد ترس از آنکه رای شما دزديده شود و ترس از آنکه شما به حکومت اعتماد کنيد و به اعتمادتان خيانت شود.

بازگشت امنيت به جامعه با لباس های سياه و مخوف که بر تن  بسيج  پوشانده می شود، به دست نمی آيد

موسوی در ادامه گفت: بازگشت امنيت به جامعه با لباس های سياه و مخوف که بر تن  بسيج  پوشانده می شود، به دست نمی آيد. ايجاد دور نمای روشن و امنيت در جامعه در گرو آن است که پرده ظلم و بی عدالتی دريده شود و اين کار جز با خواست يکپارچه مردم و جنبش متعلق به آنها امکان پذير نيست.آزادی و عدالت و به دنبال آن امنيت و رهايی از ترس به يک ملت هديه نمی شود، بلکه يک ملت بيدار آن را با قدرت صبر و استقامت به دست می آورد و هزينه ای که مردم امروز می پردازند در راه چنين دستاوردی است.

وی تاکيد کرد :عدم تحمل و انجماد نظام به جايی رسيده است که صدای ربنای هنرمند مورد علاقه مردم را به هنگام افطار روزه سانسور می کنند و يا به رسانه ها بخشنامه می کنند که مبادا کلمه ای در مورد جنبش سبز بنويسند.


موسوی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: سياست های ماجراجويانه سالهای گذشته ، گزافه گويی ها و رجز خوانی ها کشور را در موقعيت خطيری قرار داده است. امروز در سطح جهان بدخواهان ملت ما بر طبل خشونت و تجاوز می کوبند و مشخص است که در پيشبرد اين دغدغه شوم رژيم صهيونيستی نقش بارزی دارد.

وی با اشاره به اين نکته که آنها برای عملی کردن تصميم های شوم خود احتياج به برانگيختن افکار عمومی در جهان دارند ،افزود :متاسفانه لفاظی های داخلی که در آن تمام کره زمين مورد تهديد قرار می گيرد بهانه لازم را برای تبليغات لازم در اين زمينه فراهم می سازد.

همه ما به صورت بی پرده و صريح از منافع ملی خود دفاع خواهيم کرد

موسوی در پايان سخنان خود گفت: آنچه مربوط به جنبش سبز است واکنش به هرگونه تهديدی از سوی بيگانگان با حفظ حد و مرز با اقتدارگرايان است. همه ما به صورت بی پرده و صريح از منافع ملی خود دفاع خواهيم کرد. ما مشفقانه و دلسوزانه توصيه می کنيم که قبل از اينکه دير شود برای پيشبرد سياست خارجی معتدل و کاهش خطرات برای کشور از سرمايه های معتبر ، عاقل و با تجربه استفاده شود.

 
 

اصول‌گرايان حتی در نقد خود هم به سبزها و اصلاح طلبان شبيه نيستند حتی در کلام هم از نقدی که سبزها بر احمدی‌نژاد دارند فرسنگ‌ها فاصله دارند. مگر آنان به اصلاح طلبان نمی‌گفتند ليبرال؟ مگر اصلاح طلبان را مخالف ولايت فقيه نمی‌دانستند؟ متاسفانه جنس نقد اصول‌گرايان همان جنس است، همان خرده‌ای که يک دهه پيش به اصلاحات داشتند اکنون از دولت دهم می‌گيرند.
خبرنگاران سبز/ نقد و نظر/ رضا رادمنش:
 مادامی که بنيادگرايان احمدی نژاد را نقد می‌کنند از چه می‌گويند؟ آيا نقدی که آنان می‌کنند به نقد معترضان شباهت دارد؟ شواهد می‌گويد نقد اصول گرايان دخلی به جنبش اجتماعی ايران ندارد، اما چون رسم شده هرکه با دشمن من عناد دارد دوست من فرض شود مخالفان اصولگرا هم کم کم دردانه می‌شوند. اما بايد قدری تامل کرد: مگر نه اينکه اصول گرايان همان‌ها هستند که تا ديروز تيشه به ريشه دولت اصلاحات می‌زدند؟

مطهری در صحن مجلس احمدی‌نژاد را محکوم به ليبرال بودن می‌کند، آيا احمدی‌نژاد يک ليبرال است؟ آيا سبزها مخالف ليبرال بودن احمدی‌نژاد هستند؟ او ليبرال نيست و اگر سخنی می‌گويد که شباهت به ليبرال ها دارد فقط عوام‌فريبی است. مادامی که اصول گرايان مشايی را نقد می‌کنند او را جاسوس می‌دانند؟ آيا نقد سبزها بر احمدی‌نژاد جاسوس بودن رييس دفتر دولت است؟ وقتی اصول‌گرايان از احمدی نژاد خرده می‌گيرند انديشه‌های مهدويت او را التقاطی می‌دانند، آيا نقد اصلاح‌طلبان و سبزها التقاطی بودن انديشه احمدی‌نژاد است؟ وقتی احمدی‌نژاد از مکتب ايرانی مشايی حمايت می‌کند، اصول‌گرايان او را محکوم به ناسيوناليست بودن می‌کنند، آيا سبزها از اينرو مخالف حکومت هستند که دولت وقت ملی گرا است؟ قاليباف مدعی است احمدی نژاد سابقه انقلاب و جنگ ندارد، مگر نقد احمدی نژاد به اين خاطر است که در انقلابی بودن کم سابقه است؟

نقد اصول‌گرايی نه آنست که در ذهن سبزهاست که سبزها نه از دين خارج شدن رييس دفتر احمدی نژاد را کاری دارند نه ملی گرا بودن دولت را. نقد سبزها اگر قرار بود با اصول‌گرايان يکی شود ديگر معترض بودن معنايی پيدا نمی‌کند. کشته دادن برای چه؟ مشکل احمدی نژاد و دولت دهم نه ليبرال بودن است نه داشتن انديشه مهدويت نه عبور از ولايت. اغلب اصول‌گرايان منتقد مادمی که احمدی نژاد را نقد می‌کنند مدعی نيستند که احمدی نژاد عوام فريب است نمی‌گويند او سرسپرده پوپوليسم است؛ می‌گويند از رهبر گذشته و رييس دفترش مشرک است.

اصول‌گرايان حتی در نقد خود هم به سبزها و اصلاح طلبان شبيه نيستند حتی در کلام هم از نقدی که سبزها بر احمدی‌نژاد دارند فرسنگ‌ها فاصله دارند. مگر آنان به اصلاح طلبان نمی‌گفتند ليبرال؟ مگر اصلاح طلبان را مخالف ولايت فقيه نمی‌دانستند؟ متاسفانه جنس نقد اصول‌گرايان همان جنس است، همان خرده‌ای که يک دهه پيش به اصلاحات داشتند اکنون از دولت دهم می‌گيرند.  اگر سبزها حامی نقد اصول‌گرايان باشند و به نقد محتوای اصول‌گرايان توجه نکنند بايد در انديشگی سبزها با ترديد نگريست: نکند در اين کارزار، راهمان با بنيادگرايان يکی شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خبرنگاران سبز آمادگی دارد مقالات موافق یا مخالف با نوشته‌ بالا را منتشر کند. 

 
 

طی يک سال گذشته کسانی که در راستی اين خبر ترديد کرده‌اند به ۳ گروه تقسيم می‌شوند؛آن‌ها که فضای امنيتی روزهای پس از انتخابات ۸۸ را درک نکرده‌اند،گروه ديگر آن‌هايی هستند که مسوولانه خبر را کالبدشکافی و اجزاء آن‌را تحليل می‌کنند،گروه سوم ميراث‌خواران پشت جبهه‌ها هستند.
خبرنگاران سبز/ حقوق بشر:
در بیانیه ای که  از سوی دو خبرنگار سفرکرده از وطن منتشر شده است، صحت خبر کشته شدن ترانه موسوی از کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات تایید شده است . متن بیانیه به صورت چکیده در زیر آمده است :

فعالان محترم حوزه‌ی رسانه، اهالی فکر و نظر و مردم شریف ایران
و شما سربازان پیدا و پنهان نظام اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی


 ما (ليلا ملک‌محمدی و رضا ولی‌زاده) امروز به ضرورتی روی سخن با تمام شما داريم؛ شما که زخم‌خورده و زخم‌زننده، به ميدان درآمده و هستی خود را برای رسوايی ستم‌کاریِ دشمنان خانگی، عيارانه به ميدان آورده يا گوشه‌ی عافيت اختيار کرده يا دست و زبان خود را به کام دشمن، تازيانه‌ی مردم کرده‌ايد. چه بسيار اتفاق نادره‌ای‌ست که بيانه‌ای خطاب به جمعی بدين پايه ناهم‌گون و ناهم‌بسته نوشته شود؛ اما کدام شماست که نام «ترانه موسوی» را نشنيده باشد و خود را بازجويانه به قضاوت چيستی ماجرايش ننشانده باشد. اين خود نقطه‌ی اشتراک همه‌ی ماست. اين نوشته خطاب به همه‌ی شماست که يا تنها گوشی برای شنيدن ماجرا بوده‌ايد يا دل‌آشوبه‌های هولناکی‌اش را يک سال تحمل کرده يا با خلوص نيت در واقعيت آن ترديد کرده‌ايد يا به دستور، آن‌را دروغ و دغل خوانده‌ايد.

ما نويسندگان اين نوشته رسماً اعلام می‌کنيم برای نخستين‌بار خبر بازداشت، احتمال تجاوز به عنف و يافتن جسد ترانه‌ موسوی - کسی که در ۷ تير ۱۳۸۸ بازداشت و در بازداشتگاهی غير رسمی با تعدادی هم‌بند بازجويی شد؛ آسيب جسمی فراوان ديد و به گفته‌ی خانواده‌اش سوزانده شد – را در وبلاگ‌هامان منتشر کرديم. ما که سال‌ها با عناوين مختلف در تحريريه‌ی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های ايران فعاليت کرده‌ايم به مسووليت خطير خود آگاه بوده و مسوولانه نسبت به انتشار خبری اقدام کرديم که منابع مختلف آن‌را تأييد کرده و شواهد و مستنداتی امکان چون و چرا در راستی آن‌را رد می‌کرد. ما اکنون نيز پس از ۱۴ ماه هم‌چنان بر اين عقيده استواريم و کوچک‌ترين ترديدی در وقوع اين جنايت نداريم؛ زيرا در روزهايی که سرنوشت ترانه در پرده‌ی ابهام قرار داشت و پس از آن‌که جنازه ی او پيدا شد نزديک‌ترين نمايندگان افکار عمومی به خانواده‌ی ترانه بوديم واز اضطراب و دلهره‌ای آگاهی داشتيم که پس از چند روز بی‌خبری از ترانه با تماس‌های تلفنی مشکوک بر سر خانواده‌ی او آوار می‌شد.

در بخش ديگری از اين بيانيه آمده است که اگر روزی به ضرورت ليلا ملک‌محمدی پشت وبلاگ «زيرزمين» به انتشار خبر دستگيری و کشته‌شدن ترانه موسوی و رضا ولی‌زاده پشت وبلاگ «چريک آن‌لاين» به انتشار خبر دستگيری، کشته‌شدن و طرح احتمال تجاوز به ترانه موسوی در زمان بازداشت اقدام کردند امروز اين پنهان‌کاری - تا آن‌جا که به امنيت اين اشخاص مربوط می‌شود- تا حدودی ضرورت خود را از دست داده است؛ هرچند هم‌چنان برخی در ايران و در ارتباط با اين ماجرا با مشکلات امنيتی مواجه‌اند و قطعاً ما هم‌چنان نمی‌توانيم بی‌هيچ بيش و کم از ترانه موسوی و شاهدان بازداشت او و راويان ماجرايش سخن بگوييم.

طی يک سال گذشته کسانی که در راستی اين خبر ترديد کرده‌اند به ۳ گروه تقسيم می‌شوند؛آن‌ها که فضای امنيتی روزهای پس از انتخابات ۸۸ را درک نکرده‌اند،گروه ديگر آن‌هايی هستند که مسوولانه خبر را کالبدشکافی و اجزاء آن‌را تحليل می‌کنند،گروه سوم ميراث‌خواران پشت جبهه‌ها هستند.

درپايان اين بيانيه چنين آمده است:اکنون که ۱۰ ماه است از ايران خارج شده‌ايم پيوسته به لحاظ انسانی و حرفه‌ای خود را مسوول پيگيری اين ماجرای دردناک می‌دانيم و برای کسب شواهد و مستندات بيشتر تلاش می‌کنيم؛ تا آن‌جا که بتوان ماجرای ترانه موسوی را به پرونده‌ای حقوقی عليه ماشين سرکوب و جنايت جمهوری اسلامی تبديل کرد و در اين راه دست کمک به سوی تمامی کسانی دراز می‌کنيم که در هر نقطه‌ی جهان دل در گرو حقيقت و آزادی دارند، تحقيق درباره‌ی ماجرای ترانه موسوی حق و برتر از آن مسووليت همه‌ی کسانی‌ست که حقيقت را ارج می‌نهند. ما نيزهمچنان مستقل درباره‌ی آن، با وجود موانع بسيار، تحقيق می‌کنيم؛ اما نه برای اثبات آن بلکه برای کشف چگونگی رخدادش. با اين همه در اين کار به گودال جنجال و هوچی‌گری نخواهيم افتاد و در بازی مشکوک ديگران حتی در مقام تماشاچی خردی نيز حاضر نخواهيم‌شد.
 رضا ولی‌زاده-ليلا ملک‌محمدی

۴/شهريور/۱۳۸۹ 

برای مطالعه کامل این بیانیه میتوانید به اینجا مراجعه کنید .


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به greencorrespondents-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به greencorrespondents@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته