-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۵, جمعه

Latest News from 30Mail for 08/27/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



حجت قندی
اقتصادانه

دیروز با دوستی که دستی در کسب و کار در ایران دارد صحبت می کردم که جمله ای گفت که واقعا دردآور است. می گفت مسئله این نیست که برای انجام کارت باید رشوه بدهی یا نه. مسئله این است که آنکه رشوه می گیرد آیا کارت را هم انجام می دهد یا نه. مسئله پیدا کردن فردی است که رشوه بگیرد و کارت را هم انجام بدهد.

برای حل این مشکل چه باید کرد؟ پیشنهاد من این است که دولت در هر اداره ای یک پست رسمی رشوه گیر بگذارد. هر کسی که دوست دارند بگذارند، اما فرد فردی باشد که کار مردم را هم راه بیاندازد. باور کنید که اقتصاد رشد سریعتری خواهد داشت و کار ایجاد خواهد شد. گرفتاری ها هم کم می شود. (پیشنهاد من البته نیمه شوخی است.)

البته راه جدی تر این است که دخالت دولت در اقتصاد را کم کنیم. لزوم گرفتن مجوز از هزار نفر برای انجام کاری را لغو کنیم. کارها را الکترونیکی انجام دهیم تا فرد مقابل سیستم بنشیند نه فرد دیگر. و هر کارمند دولتی که یک بار رشوه بگیرد را بلافاصله اخراج کنیم و به هیچ وجه اجازه ندهیم که مجددا کار دولتی بگیرند. باور کنید که بعد از اخراج صد نفر و در بوق و کرنا کردن آن حساب کار به دست همه دیگر رشوه گیران می آید.

مشکل دیگر این است که طرح مسئله فساد در ایران سیاسی شده است. بسیاری از کسانی که طرح مسئله را هم سیاسی می کنند کسانی هستند که خودشان هم دستشان پاک نیست. می ترسند که مبارزه با فساد دامنشان را بگیرد، هر که درباره فساد حرف می زند را به انگی می چسبانند. شاید راه حل عملی این باشد که طرح مبارزه با فساد عطف به ما سبق نشود. هر که هر چه خورده نوش جانش. از این به بعد را پاکسازی کنید.

پ. ن. من به هیچ وجه همه کارمندان و مدیران دولت را به فساد متهم نمی کنم. در ایران زندگی کرده ام و خود را مدیون بسیاری از معلمان و اساتید و پزشکان و کارمندانی می دانم که با خلوص نیت و با صداقت سعی خود را می کنند تا زندگی بهتری برای خود و جامعه خود بسازند. اما یادمان باشد، 95 درصد انسان سالم جامعه سالم پدید نمی آورد، 5 درصد آدم فاسد اما، جامعه را به فساد می کشاند. باید با فساد مبارزه کرد و این مبارزه باید علنی و بدون ترس باشد.
 


 


امام جمعه بجنورد دوچرخه‌سواري بانوان را ناصحیح دانست و خواستار رسیدگی مسئولان به اين موضوع شد.

پیشتر امام جمعه مشهد با انتقاد شدید از برگزاری مسابقات دوچرخه‌سواری دختران گفته بود: «اين مسابقه يك دهن‌كجي به امام زمان و مردم به پا خاسته است.»

علم‌الهدی گفت بود: «دردآور است كه در دهه مهدويت، مسابقه دوچرخه‌سواري دختران برگزار شود و آن را فردای روز نیمه شعبان در تلویزیون نمايش دهند. آن وقت شما مي‌خواهيد جامعه مهدوي را به دنيا نشان دهيد؟»

چندی پیش در اصفهان نیز پس از اعلام نگرانی نشریه «عبر‌ت‌های عاشورا» درمورد وضعیت ایستگاه‌های دوچرخه سواری در سطح شهر، مدیران شهری اعلام کردند که «از تحویل دوچرخه به بانوان معذورند.»

نشریه‌ی «عبرت‌های عاشورا» با ابراز نگرانی از ایستگاههای دوچرخه‌سواری در اصفهان نوشته بود «به تازگی افتتاح یک ایستگاه دوچرخه‌سواری باعث شده که برخی از توریست‌های خارجی، مسافران داخلی، و حتی خانواده‌ها اقدام به دریافت دوچرخه از این ایستگاه و قرار دادن آن در اختیار زن و دختران همراه خود نموده و از این منظر، صحنه‌های بسیار نگران کننده و ناهنجاری را به وجود آورده است.»

این مقررات جدید نه تنها در ایستگاه دوچرخه‌سواری میدان نقش جهان بلکه در سایر ایستگاه‌های سطح شهر نیز اعمال شده است

منبع: فردا

پیشینه خبر: امام جمعه مشهد: دوچرخه‌سواری دختران دهن‌کجی به امام زمان است

ایستگاه‌های دوچرخه در اصفهان مردانه شد


 


 

مصباحي مقدم رئيس کميسيون ويژه هدفمندي يارانه‌ها عبارت «به هر دليل ديگر» در تعهدنامه‌هاي الکترونيکي‌ پرداخت يارانه نقدي به مردم را از نظر قانون «بي‌معني» دانست و گفت: «چنين تعهدنامه‌اي که اکنون از سوي وزارت رفاه اخذ مي شود در قانون ديده نشده است.»

به گفته وی «احتمالاً دولت براساس آئين‌نامه اقدام به طراحي اين تعهدنامه کرده است.»

وی همچنین گفت:‌«اگر عبارت به هر دليل ديگر در تعهدنامه‌هاي الکترونيکي‌ بابت يارانه نقدي در سامانه وزارت رفاه وجود داشته باشد، اين عبارت بي‌معني و موضوعي هردمبيل به نظر مي‌رسد.»

در اين تعهد نامه آمده است: «به سازمان هدفمندي يارانه ها اجازه مي دهم: در صورت احراز عدم صحت اطلاعات ارائه شده در فرم اطلاعات اقتصادي خانوار يا به هر دليل ديگر يا اشتباه واريزي به حسابم، معادل کليه وجوهي که به ناحق و بر خلاف مفاد قانون هدفمند کردن يارانه‌ها و مقررات و ضوابط اجرايي آن واريز شده است از حسابهاي اينجانب برداشت نمايد و بانک‌هاي مربوطه با اعلام سازمان، مکلف به انجام آن مي باشند.»

براساس تعهدنامه کتبی که در سامانه وزارت رفاه آمده، یارانه نقدی تنها به کسانی تعلق می‌گیرد که گزینه «قبول دارم» را انتخاب کنند، در غیر این صورت نام آن‌ها از فهرست دریافت یارانه نقدی حذف می‌شود.

خبرگزاری مهر با اعلام این خبر نوشته بود که این تعهدنامه مغایر قانون هدفمندی یارانه‌ها، سایر قوانین و حتی حقوق شهروندی است.

این خبرگزاری همچنین نوشته بود: «این تعهد‌نامه زمینه دخالت دولت در کنترل حساب‌های شخصی افراد را فراهم کرده و اختیارات مطلقی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌دهد.»

آن‌طور که این خبرگزاری نوشته است، کسانی که این تعهد‌نامه را امضا کنند «عملا حق اصلاح اطلاعات را از خود سلب» خواهند کرد.

این موضوع قرار است توسط نمایندگان مجلس بررسی شده و تذکرهای لازم به دولت داده شود تا نسبت به اصلاح این تعهد کتبی اقدام شود.

منبع: فردا

پیشینه خبر: پرداخت یارانه نقدی به شرط تعهد کتبی شهروندان


 


میر حسین موسوی می‌گوید یکی از نشانه های ملموس، مریی و رو به رشدی که زیر پوست جامعه در جریان است روند ریزش تدریجی حامیان دولت و رویش بدنه جنبش سبز است.

آقای موسوی این سخنان را در دیدار با محمد رضا جلایی پور، زندانی تازه آزاد شده بیان کرده است.

وی ضمن ابراز تاسف از پنج ماه بازداشت انفرادی محمدرضا جلایی‌پور در طول سال گذشته، گفته: «اتفاقاتی از جنس چنین برخوردهای ناعادلانه و تاسف‌باری با جوانان نخبه، افتخارآفرین، قانون‌گرا، اخلاقی و متدین از جمله عواملی است که توجه وجدان‌های بیدار را بیشترجلب می‌کند، سرعت این ریزش و رویش را افزایش می‌دهد و در نظام باور و مواضع مخالفان جنبش سبز ترک‌های بیشتری ایجاد می‌کند.»

به گفته‌ی میرحسین موسوی «این رفتارها پس از مدتی آثار خود را در رفتار افرادی که به واسطه چنین برخوردهای کوری دچار تردید و سپس تغییر می‌شوند، نشان می‌دهد.»

محمدرضا جلائی‌پور، دارنده مدال طلای المپیاد ادبی و رتبه یک کنکور سراسری سال ۸۰ و دانشجوی ممتاز دانشگاه های تهران، لندن و آکسفورد تابستان سال گذشته نیز ۸۸ روز را در سلول‌های انفرادی زندان اوین گذرانده بود و بعد از آن یک بار دیگر نیز در مراسم دعای کمیل معروف بازداشت شده بود.

پیش‌تر، مهدی کروبی نیز با محمدرضا جلایی‌پور دیدار کرده بود.

منبع: کلمه


 


کنسرن ‌ای.جی.ال سوییس به علت همکاری در زمینه انتقال گاز با جمهوری اسلامی ایران و نقض تحریم‌های بین‌المللی، به شدت زیر فشار افکار عمومی  قرار گرفته است.

این کنسرن نه تنها یک قرارداد انتقال گاز با ایران بسته است، بلکه طرحی هم برای ایجاد یک خط لوله جدید در دست دارد.

این فشار به ویژه از آن رو تشدید شده که ای.جی.ال سویس با همکاری استات‌اویل نروژ و ای.او.ان آلمان قصد ایجاد خط لوله «ترانس آدریاتیک» را نیز دارد و منتقدین نگران آن هستند که شرکت سویسی بخواهد گاز ایران را از طریق این خط لوله به اروپای غربی منتقل کند.

به گفته «ترنس مورفی» استاد مناسبات بین‌المللی دانشگاه آمریکائی پاریس، «قرارداد ای.جی.ال با ایران، مانعی بر سر راه ایجاد خط لوله ترانس آدریاتیک ایجاد کرده است.»

همچنین بسیاری دیگر از کارشناسان معتقدند که مشارکت ایران و شرکت سویسی، به اعتبار خط لوله جدید در افکار عمومی صدمه می‌زند.

به‌ نظر ترنس مورفی، مسئولان پروژه خط لوله ترانس آدریاتیک باید برای جلوگیری از زیان‌های سیاسی، به افکار عمومی جهان اطمینان بدهند که قصد انتقال گاز ایران را ندارند، بلکه فقط منابع گاز آذربایجان را هدف قرار داده‌اند.

منبع: دویچه وله


 


 

يك فرمانده سپاه پاسداران كه مایل نبود نامش فاش شود، با بيان اينكه در صورت حمله به ايران، «شب اسرائيل را با آتش موشكي خود به روز تبديل مي‌كنيم»  گفت: «100 پايگاه نظامي آمريكا در منطقه زير آتش موشك‌هاي زلزال ايران قرار دارد.»

به گفته وی «ايران براي مقابله با تهديدهاي احتمالي برنامه كاملي براي جنگ فراگير آماده كرده است و در صورت حمله احتمالی به ایران، تهران منطقه خليج فارس، عراق، اردن و اسرائيل را ميدان جنگ خود مي‌داند.»

او همچنین تاکید کرد: «ایران با موشک‌های خود شهرهاي نفتي و تاسيسات و زيرساخت‌هاي نفتي هر يك از كشورهايي را خواهد زد كه اجازه استفاده از خاك خود را به دشمن ايران بدهند.»

این فرمانده سپاه گفت: «گذشته از اين كه حمله از چه جايي باشد، كوچك‌ترين حمله يا نخستين حمله به ايران، واكنش موشكي شديدي عليه رژيم صهيونيستي به همراه دارد به طوری که شب اسرائيل را با آتش خود به روز تبديل مي‌كنيم و موشك‌هاي ما همه شهرهاي آن را خواهد گرفت و البته تاسيسات اتمي ديمونا نيز مستثني نخواهد بود.»

وی همچنین به کشورهای خلیج فارس هشدار داد: «بي‌طرفي خود را اعلام و آن را عملا نشان دهند تا ايران آنان را دشمن خود به حساب نياورد همانطور كه كويت اين را اعلام كرده است.»

منبع: عصر ایران


 


آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد دولت محمود احمدی‌نژاد ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است که پرداخت این بدهی بیش از ۱۰ سال زمان می‌برد.

خبرگزاری آفتاب امروز پنجشنبه گزارش کرده که مهمترین بدهی دولت و شرکت‌های دولتی، بدهی ۵۵۴۰۰۰ میلیارد ریالی به بانک‌های کشور و بانک مرکزی است.

براساس گزارش این خبرگزاری، «عدم پرداخت این بدهی به بانک‌ها، باعث قفل شدن سیستم بانکی و ناتوانی بانک‌ها در پرداخت وام به صنعت‌گران و نیازمندان شده است.»

بنا به اعلام اعضای کارفرمایی شورای عالی تامین اجتماعی و نماینده کارگران در این سازمان، بدهی ۲۱۰ هزار میلیارد ریالی دولت به سازمان تامین اجتماعی، بدهی سنگین دیگر دولت است که در طول سال‌ها بر روی هم انباشته شده است.

آفتاب می‌نویسد که دولت «با عدم پرداخت بدهی‌های خود به سازمان تامین اجتماعی، عملا سازمان تامین اجتماعی را در رسیدگی به وضعیت و معیشت بیمه‌شدگان ناکام گذاشته است و این سازمان هنوز به بیمارستان‌ها بدهکار است.»

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۸۹ تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی، دولت بیش از ۴۵ هزار میلیارد ریال هم به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بدهکار است که باید در طول سال آینده این بدهی پرداخت شود.

در حوزه وزارت نیرو و امور مربوط به آب‌ و برق نیز ‌دولت حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال به پیمانکاران و مجریان پروژه‌های این حوزه بدهی دارد.

بدهی دولت به آستان قدس رضوی و بنیاد شهید هم بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال است که قرار بود این مطالبات از طریق سهام سایپا و ایران خودرو واگذار شود.

بدهی‌های خارجی دولت در حال حاضر حدود ۲۳ میلیارد دلار معادل ۲۳۰ هزار میلیارد ریال است که باید سالانه بخشی از آن پرداخت شود.

منبع: خبرگزاری آفتاب


 


آیت‌الله رضا استادی امام جمعه موقت قم می‌گوید: «بسیاری از خانواده‌ها و مردم جامعه، فقیر و بیکار هستند و به سختی زندگی می‌کنند.»

رضا استادی با تأکید بر ضرورت رسیدگی به امور مستمندان گفته است: «در حال حاضر بسیاری از مردم در گرفتاری زندگی می‌کنند، فقیر و بیکار و مستمند زیاد شدند و فرزندان خانواده‌ها با دیدن تفاوت‌های زندگی احساس نیاز می‌کنند.»

امام جمعه موقت قم افزوده که «اگر بتوانیم در ماه رمضان به خانواده مستمندی کمک کنیم، فرزندان و اعضای این خانواده خوشحال می‌شوند.»

انتقاد‌ها از وضعیت اقتصادی مردم در شرایطی رو به افزایش است که عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار گفته که اطلاعی از اندازه «خط فقر» در ایران ندارد.

آقای شیخ‌الاسلامی در پاسخ به این پرسش که فاصله خط فقر با حداقل دستمزد کارگران چقدر است، گفته است: «نمی‌دانم خط فقر چقدر است، اگر میزان خط فقر را از حداقل دستمزد کم کنیم، فاصله آن به دست خواهد آمد.»

مطابق ماده ۹۵ قانون برنامه چهارم توسعه که اجرای آن از سال ۱۳۸۴ آغاز و تا سال ۱۳۸۸ ادامه داشت، دولت مکلف بود با تعیین خط فقر، کلیه خانواده های زیر «خط فقر مطلق» را تا پایان سال دوم برنامه تحت پوشش حمایتی قرار دهد.

برای فقر مطلق تعریف‌های مختلفی وجود دارد، اما یکی از رایج ترین تعاریف آن، ناتوانی از مصرف حداقل میزان کالری لازم در شبانه روز، فارغ از کیفیت غذای مصرفی است.

منبع: خبرگزاری مهر


 


مسعود میرکاظمی وزیر نفت ادعا کرد ایران برای مقابله با تحریم کشورهای غربی، تولید روزانه بنزین را به میزان ۲۰ میلیون لیتر افزایش می‌دهد و در آینده نزدیک واردات این فرآورده نفتی را متوقف می‌کند.

آقای میرکاظمی گفته که «به زودی به برخی از کشورهای غربی که قصد فشار وارد کردن به ایران در زمینه بنزین را دارند اعلام خواهیم کرد کشورمان هر گونه بخواهد تصمیم می‌گیرد.»

اظهارات این مقام وزارت نفت در شرایطی ایراد می‌شود که ایران به دلیل نداشتن ظرفیت پالایشگاهی فقط قادر به تولید روزانه ۴۴ میلیون لیتر بنزین است که این رقم تقریبا دو سوم نیازهای داخلی  را تامین می‌کند.

بنابراین ایران روزانه نیازمند ۲۰ میلیون لیتر بنزین است که این میزان را از طریق واردات تامین می‌کند.

شرکت‌های شل، ویتول، لوک اویل و توتال از جمله کمپانی‌هایی هستند که در ماه‌های اخیر فروش بنزین به ایران را متوقف کرده‌اند.

ایران رتبه دوم ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد و کماکان به عنوان دومین تولید کننده نفت کشورهای عضو اوپک روزانه چهار میلیون و دویست هزار بشکه نفت تولید می‌کند که بخش مهمی از این تولید برای تامین نیازهای داخلی مصرف می‌شود.

آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های یک جانبه‌ای علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده‌اند که براساس آنها شرکت‌هایی که بنزین و دیگر فراوردهای نفتی تصفیه شده را به ایران صادر کنند مورد تحریم قرار می‌گیرند.

منبع: شانا

پیشینه
توتال فروش بنزین به ایران را متوقف کرد
خروج هند از فهرست فروشندگان بزرگ بنزین به ایران


 


وزارت خارجه سوئد اعلام کرد سفیر جمهوری اسلامی در این کشور احضار شده و بابت تعطیلی و بازداشت چهار تن از کارکنان شرکت لوازم آرایشی اوریف لیم در تهران، از او سوال شده است.

وزارت خارجه سوئد روز چهارشنبه اعلام کرد در جریان این احضار، ضمن پرسش درباره شرکت اوریف لیم، مسئله سکینه محمدی آشتیانی هم مطرح شده است.

سکینه محمدى آشتیانى که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد، به اتهام «زنای محصنه» به اعدام محکوم شده است.

دفتر نمایندگی شرکت آرایشی بهداشتی سوئدی «اوریف‌ لیم» در ایران که با نام «اوریف لیم پرشیا» فعالیت می‌کند، این هفته از سوی نیروهای انتظامی بسته شد و چهار نفر از مدیران و مسئولان فروش آن بازداشت شدند.

خبرگزاری فارس دلیل بسته شدن این شرکت را فعالیت تجاری چند سطحی که در ایران به نام «هرمی» مشهور است اعلام کرده است.

پیش‌تر رادیوی دولتی ایران در گزارشی اعلام کرده بود شرکت «اوریف‌لیم» به دلیل نقض قوانین مالیاتی و تقلب و کسب حدود ۷۰ میلیون دلار از طریق بازاریابی «هرمی» تعطیل شده است.

سسیلیا جولین سخنگوی وزارت خارجه سوئد گفته که اتهامات مطرح شده از سوی سفیر سوئد در ایران و در تماس با مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی در حال بررسی است.

منبع: خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا

پیشینه
تعطیلی شرکت آرایشی سوئدی «اوریف‌لیم» در ایران و بازداشت چهار نفر


 


نیکلای سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه می‌گوید در صورتی که برای حل مناقشه اتمی ایران توافقی «معتبر» بدست نیاید، غرب برای دفاع از کشورهای متحدش در منطقه اقدام خواهد کرد.

سارکوزی چهارشنبه در نطق سالانه‌اش برای سفیران فرانسه در کشورهای خارجی گفت: «اگر نتوان به توافق معتبری رسید، انزوای ایران بیشتر می‌شود.»

به گفته رئیس جمهوری فرانسه «همه می‌دانند که رها کردن ایران به حال خود برای ادامه راه اتمی، چه عواقبی دارد. یا خطر گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و یا حتی مقابله و درگیری نظامی در راه خواهد بود.»

آمریکا و کشورهای غربی فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی را تلاش برای دستیابی به بمب اتمی می‌دانند و از ایران خواسته‌اند فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد.

طی هفته‌های اخیر برخی مقام‌های جمهوری اسلامی بارها نسبت به هرگونه حمله نظامی آمریکا و غرب به ایران هشدار داده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون در چهار قطعنامه تحریمی، از ایران خواسته فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد.

منبع: بی‌بی‌سی و رایو فردا

پیشینه
احمدی‌نژاد: آمریکا در سه ماه آینده با دو کشور وارد جنگ می‌شود


 


در پی برکناری پروفسور یوسف ثبوتی، چهره برجسته علمی کشور از ریاست مرکز تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان، مهدی کروبی با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد و آنرا «خسارت‌بار» و «مخالف منافع ملی» خواند.

یوسف ثبوتی موسس و رئیس انجمن نجوم ایران، رئیس انجمن فیزیک ایران، عضو فرهنگستان علوم ایران، موسس رصدخانه دانشگاه شیراز و موسس و پایه گذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان است که اخیرا از سمت خود برکنار شده است.

برکناری پرفسور ثبوتی از ریاست دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان اعتراضات گسترده ای بین اقشار گوناگون را در پی داشت و گروه های گوناگونی از دانشجویان و نمایندگان مجلس به این کار اعتراض کردند.

آقای کروبی در بیانیه خود نوشته: «این اقدام خسارت‌بار و مخالف منافع ملی در حالی انجام شده است که قاطبه دانشگاهیان اعم از اساتید، دانشجویان، کارکنان دانشگاه‌ها و مردم فهیم استان زنجان، نه ‌تنها مخالف این سوء‌تدبیر بوده‌اند، بلکه بسیاری از آن‌ها با انتشار بیانیه و اقدام به‌تجمع و تحصن نارضایتی خود را ابراز داشته‌اند.»

او افزوده است که باخبر شده «بعد از معارفه رئیس جدید، عده‌ای وارد دفتر کار پروفسور ثبوتی شده و کتاب‌ها، مقالات علمی ارائه شده در ژورنال‌ها و همایش‌های جهانی و مدال‌های افتخار آقای دکتر ثبوتی‌ را بیرون ریخته‌اند! و این در حالی بوده است که ایشان  در تهران بوده‌‌اند!»

مهدی کروبی تصریح کرده: «این‌جانب از نزدیک این شخصیت علمی برجسته را می‌شناسم و با فضائل اخلاقی ایشان آشنا هستم و شاهد ایثار و فداکاری این دانشمند عزیز بوده‌ام و اطلاع دارم که چگونه علی‌رغم وجود زمینه برای حضور ایشان در بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دانشگاه‌های جهان، این استاد فرهیخته به‌تمامی مظاهر دنیوی پشت پا زد و با حضور در زادگاه خویش و با استفاده از علم و تجربه و نفوذ معنوی خود در طول بیست سال یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های علوم پایه کشور را پایه‌گذاری و مدیریت کرد.»

او در پایان ضمن ابراز اعتراض به‌این اقدام و محکوم‌ کردن آن گفته است که «یقینا امام راحل هرگز به دنبال چنین حاکمیتی نبوده‌است.»

منبع: سحام نیوز

پیشینه:
اعتراضات به برکناری رئیس دانشگاه علوم پایه زنجان


 


همسران هفت فعال سیاسی اصلاح طلب در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه گفته‌اند که شکایت همسرانشان و دیگر قربانیان را تا حصول نتیجۀ نهائی ادامه خواهند داد.

همسران این هفت اصلاح طلب خطاب به رئیس قوه قضائیه ژنوشته اند: «متأسفانه به جای رسیدگی به شکایت مذکور، شاهد نامناسب ترین و سخیف ترین نوع برخورد با این حرکت کاملأ قانونی و منطقی که طبق اصل صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی حق هر شهروندی می باشد، هستیم.»

آنها تاکید کرده‌اند: «جای بسی شگفتی است در نظامی که مدعی عدالت علوی است، به جای برخورد با مجریان واقعی، یعنی معدود مسئولان و فرماندهان یک نهاد نظامی که رسمأ و علنأ و بر خلاف قوانین موجود، در انتخابات دور دهم ریاست جمهوری به سود یک نامزد مداخله کرده و خود به این مداخلات، صریحأ اعتراف کرده اند، دادستان محترم تهران، شاکیان را تهدید به برخورد مجدد می کند و برخی از آنان را به زندان برمی گرداند.»

امضا کنندگان این نامه هشدار داده‌اند که «سرکوب، خفقان و عدم امنیت عمومی منجر به تشدید بی اعتمادی در جامعه شده و ادامۀ این روند و پرورش ظلم و ستم، علاوه بر عقوبت اخروی، در این دنیا نیز گریبان عاملین و مسببین خود را خواهد گرفت.»

بهزاد نبوی، مصطفی تاج زاده، فیض الله عرب سرخی، محسن میردامادی، محسن امین زاده، عبدالله رمضان زاده و محسن صفایی فراهانی در اواسط مردادماه از «دخالت سازمان یافته گروهی از فرماندهان قرارگاه ثارالله سپاه در انتخابات سال ۱۳۸۸» به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه شکایت کردند.

مهناز اصغرزاده، عفت خطیبی، صفائی فراهانی، هنگامه رضوی، مریم شربت دار قدس، عرب سرخی، سکینه کریم زاده، رمضان زاده، زهرا مجردی و فخرالسادات محتشمی پور این نامه را امضا کرده اند.

منبع: جرس

پیشینه:
شکایت هفت فعال سیاسی از یک گروه نظامی‌ـاطلاعاتی


 


در حالی‌که مسئولان ذی‌ربط از کنترل و کاهش قیمت برخی کالاهای اساسی سخن می‌گویند، اما گرانی‌ها همچنان برای مردم قابل لمس و پابرجاست، تا جایی‌که گوشت و برخی اقلام مصرفی از سبد مصرفی برخی خانواده‌ها حذف شده است.

افزایش 240 درصدی قیمت گوشت نسبت به دو سال گذشته و بالا بودن قیمت کالاهای مصرفی دیگر همچون برنج و شکر، ناقض ادعای کنترل و کاهش قیمت‌ها توسط دولت است. علاوه بر این روند رو به رشد قیمت‌ها و کاهش سرانه مصرف کالاهای اساسی توسط خانواده‌های ایرانی در ماه رمضان هم نشان از بی‌تاثیری راهکارهای ضربتی و اضطراری دولت دارد؛ امری که نقطه اتکایش واردات به قصد کنترل بازار است.

مروری بر قیمت اقلام پروتئینی نشان می‌دهد که قیمت گوشت از 9 هزار تومان در سال 1387 با رشد قابل توجهی به 21 هزار تومان در سال 1389 رسیده و موجب شده است که 7 کیلوگرم از مصرف گوشت سرانه هر خانوار کاهش یابد.

حذف بخش عمده‌ اقلام پروتئینی از سبد مصرف خانواده‌های ایرانی خطرات جدی و عدیده‌ای را متوجه سلامت جامعه خواهد کرد؛ با این حال  سالانه حدود 120 تا 130 هزار تن کسری گوشت قرمز برای تامین نیاز مصرف کنندگان در کشور وجود دارد.

واردات بی رویه گوشت در سال‌های اخیر نیز نتوانسته نظر مصرف‌کنندگان داخلی نسبت به این محصولات را جلب کند چرا که اعتماد به گوشت خارجی مستلزم نظارت بر محل پرورش دام‌ها، کنترل وضعیت رشد و سن محصولات جهت کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و همچنین بازرسی تاسیسات محل تولید و انتقال محموله است.

منبع: مهر

پیشینه:

«80 درصد مردم به خاطر گرانی گوشت و مرغ نمی‌خورند»

بازار رو در روی دولت؛ «سوء مدیریت دولت باعث گرانی است، اصناف را متهم نکنید»

اختیار دستگاه‌های اجرائی لغو است، قیمت‌ها را ما تعیین می‌کنیم


 


مهدی کلهر، مشاور محمود احمدی‌نژاد در گفتگویی با خبرگزاری مهر با تاکید بر این که «اینجا مهدی کلهرم نه مشاور رئیس جمهور» گفت: «تاکنون یک میلیون وچهارصدهزار قطعه زمین برای مسکن مهر واگذار شده که می‌توانستیم به‌جای ساخت این خانه‌ها در حاشیه شهر‌ها، 50 شهر 100هزار نفری جدید بسازیم.»

او با تاکید بر این که مسکن مهر صرفا به صورت مُسکّن مقطعی تجویز شده گفت: «به جای زائده ساختن برای شهرها باید شهرسازی کنیم همانگونه که شاه عباس و محمد شاه قاجار کردند. این پروژه‌ها گرچه در شکستن قیمت مسکن موثر بودند اما همگی شکست خواهند خورد.»

کلهر همچنین با بیان اینکه یک زن و شوهر جوان خانه 25 متری نیاز دارند، می‌گوید: «در اروپا این‌گونه تعریف شده که تا 25 متر برای زن و شوهر جوان و یک بچه 2 ساله هم کافیست. این یعنی به جای یک میلیون و چهارصد هزار تا مسکن مهر می‌توانستید 3 برابر بسازید و همین موضوع قیمت مسکن را بسیار پایین می آورد.»

وی با این استدلال که «کشور در حال ساخت است» گفت: «جوان ما اصلا نباید تا 55 سالگی به فکر تملیک مسکن باشد. موضوع اجاره را باید جدی بگیرید و جوانان را با قابلیت انتخاب نگه دارید.»

وی همچنین با بیان این‌که «در زمان شاه، ما به راحتی می‌توانستیم صاحب خانه شویم، اما هیچگاه به دنبال خرید مسکن نبودیم» گفت: «شهرهایی که زمان رضاخان توسط آلمانها طراحی شد مثل رودسر ، رامسر و لاهیجان با تعریف شهر ساخته شدند و شهرهای موفق و زیبایی هم بودند.»

به عقیده کلهر یکی از طرح‌های موفقی که در دوره شهرداری کرباسچی بود پروژه نواب بود. او تاکید کرد: «باید مثل طرح نواب خانه‌ها را به قیمت روز بخریم، یک اتوبان بکشیم و یک باند سبز کنار اتوبان احداث کنیم و با فاصله از آن آپارتمان‌سازی کنیم و بفروشیم ، هیچ پولی هم از کیسه دولت نمی‌رود.»

 

به شهرهای تخصصی نیاز داریم

کلهر در ادامه سخنانش درباره شهرسازی گفت: «ما شهرهای تخصصی لازم داریم. وگرنه اگر کارخانه تولید لباس در تبریز باشد و طراح در تهران، نمی‌توانیم با چین و تایوان رقابت کنیم. این وظیفه دولت است نه اینکه مردم خودشان برای مبل، یافت‌آباد را آباد کنند، یا شوش را به تیمچه حاجب‌الدوله برای فروش چینی و بلور تبدیل نمایند.»

او در پیش‌بینی موفقیت طرح خروج 40 درصد پرسنل دولتی از تهران، گفت: «من اصلا اصل موضوع را غلط می‌دانم و  قطعا طرح ناموفق است. »

کلهر این روش را با روش‌های بکار گرفته شده در شوروی کمونیستی مقایسه کرد و گفت: «اگر این روش درست بود اتحاد جماهیر شوروی می‌ماند.»

کلهر با بیان این که هنوز تعداد متقاضیان خروج از تهران به 5000 نفر نرسیده گفت: «اکثر فرمانداران می‌گویند از وقتی این طرح مطرح شده ما دچار مشکل شده‌ایم. این نوع برخورد با افکار عمومی واحساسات عمومی درجامعه خوب نیست.»

وی توضیح داد : «مردم می‌گویند کارمند تهرانی مثل ما می‌خواهد بیاید اینجا 25 درصد حقوق بیشتر از من بگیرد. تازه خانه هم به او می‌دهید؟ خوب چرا به من که از ابتدا در این شرایط زندگی کرده‌ام نمی‌دهید. اگر در شهرستان بودن کار خوبی است به شهرستانها پول بدهیم و برایشان وام خانه‌دار شدن بدهیم.»

 

مدل هدفمندی یارانه ها باید تغییر کند

کلهر در دنباله این گفتگو درباره هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: «من با اینکه انرژی در ایران یک قیمت است مخالفم. در خیلی از کشورها برای اینکه مردم در نزدیک مرزها زندگی کنند به ساکنان آن منطقه یارانه می دهند، اما آن یارانه را در مرکز نمی‌دهند.»

وی ادامه داد: «مدل هدفمند کردن یارانه ها باید به شیوه ای دیگر باشد در جنوب کشور بدون کولر گازی نمی توان زندگی کرد اگر از آنجا همان پول برقی را بگیرید که در اصفهان می گیرید تمام جنوب کشور خالی می شود.»

 

باید کشور در دست استراتژیست‌ها باشد

کلهر در بخش دیگری از این گفتگو، ازتخصص‌های نامرتبط مدیران و همچنین اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس انتقاد کرد و گفت: «در مجلس ما متخصص آپاندیسیت وکیل مردم شده درحالی که در کشورهای پیشرفته استراتژیستها سیاست کشور را در دست می‌گیرند  وباید تاریخ خودشان و جهان را بدانند و تمام قواعد بازیهای سیاسی و حزبی خودشان را بشناسند.»

وی سپس با بیان اینکه در غرب مردم در انتخاب لباس و غذا و ... آزادند اما به سیاست کاری ندارند، گفت: «من در اروپا از مردم در این باره پرسیدم جوابشان این بود که ما پول خرج کرده‌ایم و سیاستمدار تربیت کرده‌ایم که برای سیاست ما کار کند و دلیلی ندارد که ما خود را وارد سیاست کنیم. در غرب آنقدر به حکومت اعتماد دارند که هر چه حکم کند می پذیرند.»

 

برخی مشکلات پارسال آتش زیر خاکستر است

کلهر درباره اتفاقات پس از انتخابات سال گذشته گفت: «ما باید بسیاری از مشکلات پارسال را که برخی از آن آتش زیر خاکستر است با یک فکر عاقلانه حل و فصل کنیم.»

وی بهبود شرایط مدیریتی کشور را در گرو توجه به وحدت و انسجام ملی خواند و در پاسخ به این سئوال که چرا عده‌ای به دنبال وحدت و انسجام نیستند، گفت: «کم شعورند.»

 

رفتار حسن آقا را در مراسم سالگرد امام پسندیدم

مشاور احمدی‌نژاد با اشاره به اتفاقاتی که طی سخنرانی حسن خمینی در روز عزاداری پدربزرگش رخ داد گفت: «من از رفتار حسن آقا در مراسم سالگرد امام خوشم آمد. آدم باید بتواند فحش بخورد و چیزی نگوید. چه به‌جا و چه نابه‌جا.»

وی ادامه داد: «من اوایل دولت آقای احمدی‌نژاد چند ماه به‌جا و بی‌جا فحش خوردم . به‌جای آقای مشایی و آقایان... هم خیلی فحش خوردم. متاسفانه قیافه من طوری است که گویا همه فسق و فجورهای احتمالی دولت می‌ریزد گردن ما.»

 

به احمدی نژاد گفتم چرا به مجمع تشخیص نمی‌روی گفت خوشم نمی‌آید

مشاور احمدی‌نژاد در پایان گفت: «ما یک مقدار تربیت سیاسی نیاز داریم. من حرف احمد توکلی را قبول دارم که می‌گوید جای حزب خالی است.»

وی تاکید کرد: «من به آقای احمدی‌نژاد گفتم چرا به جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی‌روی، گفت من خوشم نمی‌آید . گفتم لازم نیست خوشتان بیاید مگر شما سازمان ملل می‌روید از همه خوشتان می‌آید؟ ملت به شما رای داده و حقوق می‌دهد که در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کنید.»

منبع: مهر، جرس


 


جلیل عندلیبی با انتقاد از ممنوعیت نمايش ساز در تلويزيون، گفت: متوليان فرهنگي فكري به حال استعدادهاي درخشان بكنند تا بعضي از اين چهره‌ها مجبور نباشند در سفره‌خانه‌ها ساز بزنند.

این آهنگساز ایرانی در ادامه تصریح کرد: «هم‌اكنون شاهديم كه بسياري از نوازنده‌هاي خوب براي امرار معاش به ميهماني‌هاي خصوصي و سفره‌خانه‌هاي سنتي دعوت مي‌شوند تا ساز بزنند و درقبال آن دستمزدي دريافت كنند. اين وضعيت براي آينده موسيقي ايراني اسفناك است.»

وی ضمن ابراز نارضایتی از عدم انطباق رشته‌های دانشگاهی با بازار کار گفت: «در شرايطي هستيم كه هيچ‌چيز سرجاي خودش نيست و با این وضع عمر گرانبهاي جوانان اين سرزمين نابود می‌شود؛ متاسفانه وقتي نابساماني شيوع پيدا مي‌كند اولين و ضربه‌پذيرترين حوزه، حوزه فرهنگ است كه نابود مي‌شود.»

عندلیبی افزود: «شايد براي عده‌اي قابل هضم نباشد كه موسيقي مي‌تواند خوب يا بد و درست يا نادرست باشد براي همين اصرار دارند كه بايد بساط موسيقي برچيده شود

او در پایان خاطرنشان كرد: «آيا رواج موسيقي از دزدي، اعتياد و مصرف زيانبار شيشه و كوكائين كه هيچ درماني ندارد، بدتر است؟! نشان دادن ساز خطرناك‌تر است يا سريال‌هايي كه در آن‌ها انواع مواد مخدر و حتي طريقه‌ي مصرف آن‌ها براي مخاطبان به صورت گسترده نمايش داده مي‌شود؟»

منبع: ایلنا

پیشینه:

«دولت با موسیقی دشمنی دارد؛ باید پرسید موسيقي خطرناک‌تر است يا هرويين؟!»

ممنوعیت آموزش گیتار و پیانو در مدارس غیر دولتی

استفاده از «موسیقی‌های غیرمجاز» در تاکسی‌ها ممنوع شد


 


گزارشگر برنامه 20:30 می‌گوید حمایت کارلا برونی از سکینه محمدی به دلیل «همزاد پنداری» و «روابط نامشروع» همسر نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه است. کارلا برونی اخیرا در نامه‌ای برای حمایت از سکینه محمدی آشتیانی نوشته: «از همان‌جایی که هستید و از قعر سلول‌تان، بدانید که همسر من تقاضای آزادی شما را دنبال می‌کند و فرانسه هرگز شما را رها نخواهد کرد.»


 


جبهه مشارکت با صدور بیانیه ای نحوه برخورد با زندانیان سیاسی را «دلیلی بر شکست کودتاچیان» دانسته و نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی و بی خبری از مصطفی تاج زاده و محمد نوری‌زاد ابراز نگرانی کرده است.

در این بیانیه آمده است: «در حالیکه بیش از ده روز از اسارت مجدد مصطفی تاج زاده و بیش از هفت روز از بازگشت عارفانه محمد نوری زاد به زندان می گذرد، اوج قانون شکنی را در رفتار زندانبانان سیاه دل آنها می توان یافت که اولیه ترین حقوق این عزیزان و خانواده بی پناه آنها که چیزی جز اطلاع از وضع این بیگناهان نیست زیر پا می گذارند.»

این حزب اصلاح‌طلب در بیانیه خود با اشاره به اینکه استقلال قوه قضائیه کاملا محو شده، افزوده که ارکان این سازمان قضائی، «بی رحمانه بازیچه دست بازجویان و مفتشان خدا نشناسی شده که همراه خویش همه نظام را به ورطه سقوط انداخته است.»

جبهه مشارکت در ادامه افزوده: «چه دلیلی بر شکست محتوم کودتا از این محکم تر که تمام حیثیت نهادهای امنیتی و نظامی که باید حافظ جان و مال مردم و امنیت عمومی باشد بی محابا خرج انتقام گیری و عقده گشایی شخصی می شوند و چون توان برخورد عقلی و منطقی ندارند درفش و تیغ بر می کشند و با به زندان انداختن این عزیزان و محروم کردن آنها از بدیهی ترین حقوق یک زندانی می خواهند زبان حق گوی آنها را ببرند و قلم حقیقت نویس آنها را بشکنند.»

بر اساس بیانیه جبهه مشارکت «اگر هیچ دلیلی بر حقانیت جنبش سبز وجود نداشت جز آنچه بر این دو اسیر سرفراز می رود، کافی بود تا هر انسان منصف وعبرت آموخته تاریخ به یقین برسد که صدای خرد شدن استخوان ظلم از درون اوین طنین انداز شده است.»

در پایان این بیانیه آمده است: «تاج زاده و نوری زاد دو انسانی هستند که جز حق نگفتند و بر این عهد خود با خدا استوار ایستادند و امروز به مثابه پرچم ایستادگی و صبر جنبش سبز هماره در یاد ما هستند چه بگذارند صدای آنها را بشنویم، چه نگذارند.»

منبع: جرس


 


جمعي از کارکنان کارخانجات مخابراتي راه دور ايران(ITI) در شيراز، در اعتراض به عدم پرداخت 16 ماه حقوق و مشکلات صنفی‌شان در مقابل اين كارخانه تجمع اعتراضی برپا کردند.

در اين تجمع کارگران با شعارهايي مثل «زندگي،‌ معيشت، حق مسلم ماست» و «حق و حقوق کارگر پرداخت بايد گردد»، خواستار رسيدگي مسوولان به پرداخت حقوق‌های خود و روشن شدن وضعیت مناقصه این شرکت شدند.

هاشم شمشيري، نايب‌رئيس انجمن اسلامي اين كارخانه در حاشیه تجمع کارگران گفت: «در اجرای مصوبات هیئت دولت بین معاونت نظارت راهبردی و وزارت صنایع و معادن اختلاف‌نظر وجود دارد و عملا نه نقدینگی 15 میلیارد تومانی پرداخت شده است و نه مناقصه به کارکنان این شرکت رسید.»

نماينده کارگران شرکت مخابراتي راه دور شيراز گفت: «نه امیدی به بازنشستگی داریم و نه امیدی به کار. نمی‌دانیم مسئولان، نمایندگان و وزرا چه‌کار میکنند؟.»

وي ادامه داد:‌ «احمدی نژاد در رسانه‌ها اعلام کرد اگر کار شما انجام نشد، وزيران مخابرات و صنايع را به شما تحويل مي‌دهيم. الان بيايند جواب بدهند چرا وزرا مصوبات خودشان را اجرا نمي‌کنند؟ چه دست‌هايي در کار است که گفته مي‌شود يکي از مناقصه‌ها گير شما آمده ولي بعدازظهر مي‌بينيم چيز ديگري از آب درآمده؟ اين چه نوع حمايت از کارگران است؟»

وی در پایان اظهار کرد: «برخی از کارگران بیش از 16 ماه است که حقوق نگرفته‌اند و هر از 3-4 ماهی 300 هزار تومان به ما میدهند. ما با این وضع چه کار کنیم؟ صنعتی به این بزرگی در حال نابود شدن است و کارگران به امید اینکه این مناقصه را ببرند همه چیز را به جان خریده‌اند اما آن هم از کارگران دریغ شد در حالیکه حق قانونی و تخصصی ما بود.»

منبع: ایسنا

پیشینه:

کارکنان مخابرات کرمانشاه: حقوق مان از این ماه نصف می شود تا بگذاریم برویم

500 کارگر شرکت مخابرات راه دور ایران در محل سخنرانی رئیس جمهور تجمع کردند


 


خبر اختصاصی: نشست دو روزه هیات موسس بنیاد ایران ندا در لندن برگزار شد.

هیات موسس بنیاد ایران ندا روزهای 23 و 24 اوت در مدرسه مطالعات آسیایی و آفریقایی دانشگاه لندن گرد هم امدند تا در باره متن های اساسی بنیاد و استراتژی های رسانه ای خود بحث و گفتگو کنند.

ایران ندا که از روز 14 مرداد اعلام موجودیت کرده است در روز اول نشست به بررسی سیاست های اصلی خود در قالب بیانیه اهداف پرداخت و مدل خاص فعالیتهای رسانه ای و تلویزیونی خود را با حضور مهمانان و کارشناسانی از دنیای رسانه به نقد و بررسی گذاشت. مساله اصلی در این مدل تکیه به رسانه های نو و شهروندان روزنامه نگار است.

موسسان بنیاد راه اندازی فعالیت رسانه ای خود را در سه مرحله تنظیم کرده اند که مرحله اول آن جلب علاقه مندان و آموزش آنها برای فعالیتهای گردآوری و معرفی و نقد و ساخت ویدئو خواهد بود. ایران ندا بر اساس مشارکت جویی مخاطبان حرکت می کند. قرار است پس از رسیدن به توان تولیدی سه ساعت ویدئو این بنیاد پخش ماهواره ای خود را آغاز کند. 

روز دوم نشست به بررسی مسائل مالی و حقوقی اختصاص داشت و موسسان ایران ندا بار دیگر تاکید کردند که هیچ پولی از دولتهای خارجی به عنوان کمک دریافت نخواهند کرد. در این نشست همچنین تصویب شد که شیوه کار سازمانی ایران ندا به صورت نیمه متمرکز خواهد بود.

اعضای هیات مدیره ایران ندا برای سال اول فعالیتهای رسمی اش در ادامه نشست انتخاب شدند. شهرنوش پارسی پور ریاست هیات مدیره را برعهده دارد و آرش سبحانی و مهدی جامی به ترتیب خزانه دار و دبیر هیات مدیره خواهند بود.

قرار است ایران ندا در بیانیه جداگانه ای سیاست های سازمانی و مالی خود را اعلام کند.
 


 


سازمان مدافع دموکراسی فریدم‌هاوس (خانه آزادی) در بیانیه‌ای نسبت به «خطر اعدام» برای شیوا نظرآهاری که به «محاربه» متهم شده است ابرازی نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری او شد.

این سازمان در بیانیه خود با ابراز نگرانی از طرح این اتهام و همچنین اظهارات سایت رجا‌نیوز  مبنی بر متهم کردن خانم نظر‌آهاری به «فعالیت برای سازمان مجاهدین خلق» اعلام کرد که اتهام دخیل بودن در عملیات تروریستی معمولا در جمهوری اسلامی با مجازات اعدام همراه است و تأکید کرد که خانم نظر‌آهاری هیچ‌گاه در فعالیت‌های خشونت‌آمیز شرکت نکرده و انگیزه‌های خشونت‌آمیز نداشته است.

شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر، عضو هیئت موسس، دبیر سابق و سخنگوی فعلی کمیته گزارشگران حقوق بشر و فعال دفاع از زندانیان سیاسی است که در روز 29 آذرماه 1388 زمانی که برای شرکت در مراسم درگذشت آیت‌الله منتظری راهی قم بود، به همراه شماری دیگر از فعالان حقوق بشر بازداشت شد و همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

پائولا شریفر، یکی از مدیران این سازمان، نیز ضمن ابراز نگرانی از احتمال اعدام شیوا نظرآهاری به دلیل این اتهامات، از دولت ایران خواست تا خانم نظر‌آهاری را از اتهامات وارده تبرئه کرده و او را بدون آزار و اذیت فوراً آزاد کنند.

دادگاه شیوا نظرآهاری در تاریخ ۱۳ شهریورماه سال جاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد.

منبع: رادیو فردا

مطالب مرتبط:
رهنورد: همه ما شیوا نظرآهاری هستیم، ما را هم متهم کنید
دیدار موسوی و رهنورد با خانواده شیوا نظرآهاری
شادی صدر جایزه خود را به شیوا نظرآهاری تقدیم کرد
انتقال شیوا نظرآهاری به بهداری اوین


 


غلامرضا حیدری کردزنگنه سازمان خصوصی‌سازی را درحالی ترک کرد که در دوره او تنها ۱۰درصد شرکت‌های واگذارشده برای خصوصی‌سازی به بخش خصوصی رسید و مابقی در اختیار شبه‌دولتی‌ها قرارگرفت. چیزی که نوعی سرمایه‌داری دولتی را دامن می‌زند و بخش خصوصی‌ آن را «از آن جیب به این جیب کردن» می‌نامد.

گفته می‌شود معمار خصوصی‌سازی به شبه‌دولتی‌ها که با آرامش تمام خرابی‌های حاصل از ۵سال تلاش خود را بدون هیچ‌گونه پاسخ‌گویی به شهروندان، برجای گذاشته و رفته، قرار است به عنوان مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی آغاز به کار کند.

سازمان خصوصی‌سازی قراربود اقتصاد دولتی را به ۲۰درصد تقلیل دهد و اقتصاد خصوصی و تعاونی را برروی هم به ۸۰درصد برساند. ولی آیا دیدگاه دولتی کرد زنگنه می‌توانست به اهداف اصل ۴۴قانون اساسی و اصلاحیه آن تحقق بخشد؟

فروزان آصف نخعی در پاسخ به این پرسش نوشته: «به نظر نمی‌رسد چنین توانایی را بتوان از کرد زنگنه در چارچوب موجود سراغ گرفت. در تغییرات ساختاری لایحه برنامه پنجم نسبت به لایحه برنامه چهارم توسعه اساسا بخش خصوصی به عنوان یک موجود نحیف و زیردست دولت تلقی شده و تنها تا آن‌جا میدان‌دار صحنه اقتصادی کشور خواهد بود که از سوی دولت اجازه میدان‌داری به او بدهند.»

وی در گزارشی که در آفتاب منتشر شده نوشته: «از خصوصی‌‌سازی‌های انجام شده، ۱۰درصد به بخش خصوصی، ۳۰تا ۴۰درصد مربوط به شرکت‌ها وسازمان‌های دولتی و تا ۳۰درصد نیز به دولت و به عبارتی بخش سرمایه‌گذاری بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی، و بیمه‌های اجتماعی و… واگذار شده است.»

نخغی با اشاره به این که «در شرایط آزادسازی قیمت‌ها و هدفمندسازی یارانه‌ها، نرخ تولید واحدها افزایش می‌یابد» نوشته: « باید این امکان فراهم می‌شد که طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها با توجه به افزایش تورم، قیمت تمام شده کالا و قیمت ارز، در بخش خصوصی مورد ارزیابی قرارمی‌گرفت تا به طور واقعی اقتصاد با مشارکت بخش خصوصی از بیماری تاریخی خود خلاص شود در غیر این صورت این شرایط به ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی و واگذاری بازار کالا به رقیب خارجی منجر خواهد شد.»

منبع: آفتاب

پیشینه:

سازمان خصوصی‌سازی: در فروش سهام سایپا زورمان به شبه‌دولتی‌ها نرسید


 


اتهام آلودگی آب‌های معدنی از جانب یکی از ادارات شرکت نفت اهواز، اکثر کارخانه‌های آب معدنی را به ورشکستگی کشاند.

شاهرخ ظهیری دبیر کل انجمن آب معدنی کشور گفت: «این خبر ضربه مالی شدیدی به کارخانه ها وارد کرد و با اسناد و مدارکی که ارایه شد انجمن خواستار رسیدگی به شکایت در دادستانی شده و پرونده همچنان در دادستانی در حال پیگیری است.»

وی با بیان اینکه شکایت صورت گرفته برای بررسی خسارت مالی نیست بلکه حیثیتی است، گفت: «ما از موسسه استاندارد و وزارت بهداشت به عنوان دو سازمانی که بر روی تولید آب معدنی نظارت مستقیم دارند خواستار رسیدگی به این موضوع شدیم و اسناد و مدارکی نیزدال بر غیر منطقی بودن این ادعا ارائه دادیم.»

به گفته وی شرکت نفت اهواز نیز بابت درز محتویات این صورت جلسه و رسانه ای شدن آن پوزش خواست و گفت: «اسناد و مدارک مذکور محرمانه بود و نباید منتشر می‌شد.»

پیشتر یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت به کار تعیین استاندارد آبهای معدنی وارد شده و فهرستی از «سالم»ها و «ناسالم»های برندهای آب معدنی موجود در بازار را مشخص کرده که انتشار این گزارش در برخی رسانه ها به جنجال تازه ای کشیده شد تا آنجا که دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی ایران از توقف احتمالی تولید این محصول در کارخانه‌های سراسر کشور خبر داده بود.

منبع: خبرانلاین

پیشینه خبر: نفتی ها اعتبار آب معدنی های بازار را تعیین می کنند


 


ابوالفضل حسنی، مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی اعلام کرد که پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی در رشته‌های علوم انسانی کاهش خواهد یافت، اما در علوم پایه و فنی و مهندسی محدودیت کمتری در نظر گرفته شده است.

پیش‌تر معاون آموزشی وزارت علوم از «بازنگری» برخی رشته‌های علوم انسانی، از جمله رشته‌ی «مطالعات زنان» در ایران خبر داده بود.

به نظر می‌رسد که این تصمیم در راستای سخنان سال گذشته آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر تاثیر «منفی» دروس ارائه شده در رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌های ایران بر دانشجویان گرفته شده است.

علی خامنه‌ای در شهریورماه سال 88، از تحصیل «حدود دو میلیون دانشجو از سه میلیون و نیم دانشجوی کشور در رشته های علوم انسانی» ابراز نگرانی کرد  و آموزش این علوم را موجب «تردید در مبانی دینی و اعتقادی» دانست.

آقای حسنی  درباره دانشگاههایی که در ظرفیت پذیرش دانشجوی کارشناسی در آنها محدود می شود افزود: «بر اساس سیاستهای جدید وزرات علوم، ظرفیت پذیرش لیسانس در برخی رشته ها (عمدتا علوم انسانی) در دانشگاههای مادر محدود شده است و به جای آن توسعه آموزش عالی به سمت تحصیلات تکمیلی در اولویت قرار دارد.»

این در حالی‌ست که پیش‌تر، صادق لاریجانی،‌ رئیس قوه قضائیه نیز از گسترش علوم انسانی و ترویج «تئوری‌هايی درباب روانشناسی و جامعه‌شناسی» در کشور انتقاد کرده بود.

آقای لاریجانی گفته بود: «چه معنی دارد در کشور خود تئوری‌هايی درباب روانشناسی و جامعه شناسی ترويج کنيم که بر پيش فرض‌هايی استوار است که به با پيش فرض‌های دينی ما هماهنگی و همخوانی ندارد؟»

منبع: مهر و مردمک

پیشینه
وزارت علوم: در حال بازنگری رشته‌های علوم انسانی هستیم
طرح برنامه درسی ملی با مبانی توحیدی تدوین شد
چه معنی دارد تئوری‌هايی درباب روانشناسی و جامعه‌شناسی ترويج کنيم؟
وزیر علوم: دانشگاه جای استادان مخالف نظام نیست
معاون وزیر علوم: اسلامی شدن دانشگاه‌ها قوی‌تر از گذشته دنبال می‌شود


 


عماد افروغ در واکنش به برخی اظهارات مبنی ‌بر وجود اختلاف ماهوی احمدی‌نژاد و مشایی گفت: «نسبت فرد مذکور با رئیس‌جمهور نسبت عرضی نیست بلکه نسبت ذاتی است و اصلاً نباید فکر کنیم که فرد مذکور نسبت ثانوی و فرعی با رئیس‌جمهور دارد.»

این استاد دانشگاه گفت: «رابطه فرد مذکور با رئیس‌جمهور یک رابطه این همانی است و این دو با هم تعریف می‌شوند و به تعبیر دیگر این دو فرد یک روح در دو جسم و دو روی یک سکه هستند.»

افروغ درباره جریان حامی و نزدیک به احمدی‌نژاد تصریح کرد: «این جریان نه اصول‌گراست و نه اصلاح‌طلب، بلکه یک جریان نوظهور است که از هر فرصتی برای حفظ قدرت و یا دست‌یابی بیشتر به آن استفاده می‌کند.»

وی تأکید کرد: «این جریان می‌کوشد تا به نگاه ابزاری به شرایط و حتی اقشار و گروه‌های اجتماعی، به اهداف خود جامه عمل بپوشاند.»

این استاد دانشگاه با اشاره به طرح «مکتب ایرانی» گفت: «این جریان برخی اوقات شعارهایی می‌دهد که اگر در دوران اصلاح‌طلبان مطرح می‌شد‌، واکنش جدی را از سوی به اصطلاح اصول‌گرایان شاهد بودیم.»

افروغ در ادامه گفت: « کسانی که مواجهه مستقیم با این جریان نوظهور داشتند یا متوجه استفاده ابزاری این گروه از خود شدند و یا به‌زودی متوجه خواهند شد. تقریباً اکثر قابل توجه این افراد یک تاریخ مصرف داشته‌اند و مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند.»

این استاد جامعه‌شناسی خاطرنشان کرد: «این جریان نوظهور دیر یا زود کار دست نظام می‌دهد و ارزش‌ها و فلسفه سیاسی مبتنی‌بر مردم‌سالاری دینی را با چالش روبه‌رو می‌کند.»

منبع: شفاف

پیشینه:

توکلی: احمدی‌نژاد تکلیف خود را نسبت به رحیم مشایی روشن کند

رحیم مشایی:‌ یک سال دیگر مردم متوجه می‌شوند شریعتمداری با احمدی‌نژاد مشکل دارد

تفسیر یک دقیقه ای: مشایی بمب خبری می سازد تا چیزی را پنهان کند


 


 

محمدحسین سرورالدین معاون وزیر علوم با بیان اینکه خوشبختانه وزیر علوم در زمینه اسلامی شدن دانشگاه‌ها طرح‌های خوبی ارئه کرد گفت: «اسلامی شدن دانشگاهها بسیار قوی‌تر از گذشته دنبال می شود.»

به گفته وی: «همه این برنامه‌ها اثباتی هستند و هیچ مورد نفی و یا حذف در این برنامه‌ها دیده نمی‌شود.»

وی در حالی این سخنان را بیان می‌کند که طبق اعلام رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری در 3 ماه گذشته، روسای 17 دانشگاه و 3 پژوهشگاه مطرح کشور تغییر کرده‌اند.

علاوه بر این برخی روسای دانشگاه‌ها پیش از اینکه توسط مقامات وزارتخانه برکنار شوند، استعفا می‌دهند.

همچنین پیش از این وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد اعتقاد به ولایت فقیه را شرط استخدام استادان دانشگاه‌ها دانسته و گفته بود: «وظیفه دانشگاه‌ها تربیت سرباز برای امام زمان است.»

به اعتقاد وزیر علوم تنها کسانی باید به عنوان استاد جذب دانشگاه‌ها ‌شوند که به «ولایت فقیه» اعتقاد داشته باشند.

از دیگر سخنان کامران دانشجو این است که دانشگاه جای اساتیدی که بخواهند علیه «نظام و خواسته‌های مردم» فعالیت کنند نیست و وزارت علوم از اخراج آنها ‌«شرمنده» نخواهد بود.

منبع: مهر

پیشینه خبر: برکناری 20رئیس دانشگاه در 3ماه گذشته؛ تغییر در 40 دانشگاه دیگر

وزیر علوم: دانشگاه‌ها به اساتید سکولار نیاز ندارند

وزیر علوم: اساتید ناهمسو با نظام اخراج می‌شوند


 


 

حکم تبعید غلامحسین قیصری امام جماعت حسینیه اعظم نجف‌آباد از آن شهر صادر شد.

قیصری از مقلدین آیت‌الله منتظری و منتقدین دولت است که در روزهای بعد از درگذشت آیت‌الله منتظری در بازداشتگاه وزارت اطلاعات بازداشت بوده است.

پیش از این در پی احضار و تبعید شفاهی این روحانی حامی و نماینده مرحوم منتظری، جمعی از نمازگزاران روزه دار، در مقابل فرمانداری دست به تجمع زده و خواستار لغو تبعید غیر قانونی وی شده بودند.

در ماه‌های اخیر رسانه‌های حامی دولت با نوشتن اخباری مربوط به وی دست به تحریک لباس شخصی‌ها و مراجع امنیتی زده بودند.

منبع: جرس


 


حیدر مصلحی وزیر اطلاعات می‌گوید قوه قضاییه ممکن است بر اساس قوانین خود کسی را تبرئه کند، اما این بیانگر آن نیست که وی جاسوس نباشد.

آقای مصلحی امروز چهارشنبه در واکنش به اظهارات علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر جاسوس نبودن اعضای تیم مذاکرات هسته‌ای در دوره محمد خاتمی، گفته که از نظر وزارت اطلاعات حسین موسویان جاسوس است.

وزیر اطلاعات افزوده است: «آنچه که در خصوص آقای موسویان گفته می‌شود بر اساس اسناد و اطلاعات ماست و این بر اساس تعاریف وزارت اطلاعات از جاسوسی است.»

حیدر مصلحی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم دستگاه قضا را زیرسؤال ببریم، گفت: «تبرئه وی توسط دستگاه قضا بیانگر آن نیست که جاسوس نباشد.»

روز گذشته نیز هوشنگ پوربابایی وکیل آقای موسویان در پاسخ به جوابیه وزارت اطلاعات گفته بود که اتهام «جاسوسی» برای موکلش ثابت نشده است.

پوربابایی افزوده که «موکل من اعلام داشته بنا بر مصالح مملکت، کماکان به سکوت خود ادامه داده است، اما اگر حیثیت وی (موسویان) مورد هتاکی قرار گیرد با شکستن سکوت خود شخصا پاسخ آقایان را خواهند داد.»

وی در جوابیه خود نوشته که اظهارات مطرح شده از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، مغایر با نتایج و دادرسی‌های دستگاه قضایی است.

دادگاه انقلاب اسلامی دو بار حسین موسویان را از اتهام جاسوسی تبرئه کرد و تنها وی را بر اساس ماده ۵۰۵ قانون مجازات اسلامی به دلیل آنچه که «نگهداری اسناد محرمانه» خوانده است به دو سال حبس تعلیقی و انفصال پنج ساله از مشاغل دیپلماتیک محکوم کرده است.

این ماده قانونی به مجرمانی اختصاص دارد که اسناد محرمانه را «به قصد بر هم زدن امنیت کشور» نگهداری کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

پیشینه
صالحی: تیم هسته‌ای دولت خاتمی جاسوسی نمی‌کرد
وزارت اطلاعات: حسین موسویان جاسوسی می‌کرد


 


گروهی ناشناس بامداد امروز چهارشنبه اقدام به رنگ‌پاشی بر روی درب خانه آیت‌الله علی‌محمد دستغیب کردند.

به گزارش وب‌سایت جرس، این افراد با کلاه کاسکت صورت خود را پوشانده بودند و پس از پاشدین رنگ به سرعت از محل متواری شدند.

فیلم‌های مشاهده شده از طریق دوربین‌های مدار بسته نشان می‌دهد این موتور سواران همان کسانی بودند که پیش‌تر بر روی تابلوی محل سخنرانی آیت‌الله دستغیب رنگ پاشیده بودند.

پس از سخنرانی اخیر این مرجع تقلید شیعه در انتقاد از عملکرد حاکمان جمهوری اسلامی، جمعه گذشته تجمعی اعتراضی علیه وی در نماز جمعه شیراز برپا شده بود.

دوشنبه هفته‌جاری نیز گروهی از محافظه‌کاران در اعتراض به اظهارات وی مقابل استانداری شیراز تجمع کرده بودند.

براساس این گزارش، استاندار فارس در جلسه‌ای که با مدیران دستگاه‌های اجرایی داشته به آیت‌الله دستغیب توصیه کرده که اظهارات «پخته‌تری» داشته باشد.

آیت‌الله دستغیب در سخنرانی‌های یک سال گذشته خود، به شیوه رفتار با مردم انتقاد و گفته بود با دسته بندی مردم به طرفدار و ضد ولایت فقیه، آنها را نباید به جان یکدیگر انداخت.

هتک حرمت به بیوت و دفاتر علما در زمان دولت احمدی‌نژاد به پدیده‌ای متداول تبدیل شده است.

پیش از این نیز حمله به بیوت آیات عظام منتظری، صانعی، صدوقی و طاهری اصفهانی صورت گرفته بود که با سکوت مقامات انتظامی و امنیتی روبرو شد.

منبع: وب‌سایت جرس

پیشینه
هشدار آیت‌الله دستغیب به لباس‌شخصی‌ها: حمله دوباره به مسجد به صلاحتان نیست
آیت‌الله دستغیب: بگذارید مراجع بدون تهدید لباس‌شخصی‌ها نظرشان را بگویند


 


خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه در منطقه الشکریت از توابع استان آغری ترکیه به علت نامعلومی منفجر و موجب بروز آتش‌سوزی شد.

این انفجار در آخرین ساعات دیشب اتفاق افتاد که با مداخله ماموران خط لوله و بسته شدن فلکه گاز، آتش مهیبی که منطقه را فرا‌گرفته بود، تحت کنترل درآمد.

خبرگزاری آناتولی گزارش کرده که شعله‌های آتش از ‪ ۱۴‬ کیلومتری مرکز شهر الشکریت دیده شده است.

علی یرلی کایا استاندار آغری نیز صبح امروز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «هنوز علت بروز انفجار روشن نیست و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.»

ماه گذشته نیز با وقوع انفجاری در این خط لوله، صادرات گاز ایران به ترکیه برای مدتی متوقف شده بود.

در حادثه یک ماه پیش، دولت ترکیه شورشیان کرد را متهم به خرابکاری کرده بود.

ترکیه بزرگترین وارد کننده گاز ایران است. بنابر اعلام مقام‌های جمهوری اسلامی در سال جاری متوسط حجم صادرات گاز ایران به ترکیه روزانه 23 میلیون متر مکعب بوده است.

منبع: فارس و ایرنا


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته