-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۷, یکشنبه

Latest News from Koocheh for 08/29/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



اختر قاسمی / رادیو کوچه

اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ١٣۶٧ واقعه‌ای بود که طی آن عده بسیاری از زندانیان سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی در ایران در ماه‌های مرداد و شهریور ١٣۶٧ اعدام شده‌اند. آن‌‌چه که دادگاه‌های جمهوری اسلامی آن را هم‌کاری با سازمان‌های مخالف نظام به خصوص سازمان مجاهدین خلق ایران و هم‌چنین طیف‌های مختلف گروه‌های چپ و کمونیست خوانده است.

تعداد قربانیان این واقعه نزد مراجع مختلف متفاوت است. بیش‌تر اعدام‌شدگان زندان‌های تهران در واقعه تابستان ۶۷ در گورهای دسته‌جمعی گورستان خاوران به خاک سپرده ‌شده‌اند.

این چند عکس مربوط به بزرگ‌داشت ۶۷ در محل زولپیشر پلتز هست که با وجود رگبار شدید ده‌ها نفر در زمان اعلام شده در محل حضور داشتند ‌ولی متاسفانه باران مانع از برگزاری شد و جمعیت متفرق شدند.


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه محبوبه کرمی فعال زنان و حقوق بشر پس از آزادی از زندان به بیمارستان امام حسین منتقل شده است.

برادر خانم کرمی در گفت‌وگو با رادیو کوچه وضعیت روحی ایشان را نامساعد اعلام کرد و گفت‌:  «به دستور پزشک معالج ایشان را به بیمارستان منتقل کردیم و در حال حاضر به علت نبودن تخت خالی در بیمارستان امام حسین در صف انتظار به سر می‌بریم.»

محبوبه کرمی در روز ۱۱ اسفند ۸۸ بازداشت و تا زمان برگزاری دادگاه در زندان اوین به سر می‌برده است نام‌برده در روز ۲۷ مرداد ماه با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

بیشتر بخوانید:

«چهارسال حبس برای فعال حقوق زن»


 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

برترین مقصدهای گردش‌گری آسیا

براساس یک نظرسنجی جهانی، استرالیا، ژاپن و چین، به‌عنوان برترین مقصدهای گردش‌گری منطقه آسیا اقیانوسیه معرفی شدند.

بر اساس این نظرسنجی که  با عنوان «بررسی گردش‌گری آسیا اقیانوسیه ۲۰۱۰» مطرح شده، ۱۷ درصد پرسش شوندگان، استرالیا را به عنوان کشور مورد علاقه خود تا دو سال آینده برگزیده و ژاپن و چین نیز به ترتیب ۱۶ و ۹ درصد از آرا را به خود اختصاص دادند.

به اعتقاد کارشناسان، زیبایی‌های طبیعی استرالیا و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخ ژاپن از دلایل اصلی اقبال بیشتر گردش‌گران برای انتخاب آن‌ها بوده به طوری که از هر پنج نفر یک نفر این دو کشور را مقصد اصلی گردش‌گری خود معرفی کرده است.

براین اساس، گردش‌گران نیوزلندی، بریتانیایی، امریکایی و ژاپنی کشور استرالیا را برگزیده و گردش‌گران کره‌ای، تایوانی، تایلندی و هنگ کنگی ژاپن را مقصد اصلی گردش‌گری خود انتخاب کردند.

پرو، مقصد گردش‌گران فرهیخته

اگر می‌خواهید جزو گروه گردش گران فرهیخته و خیلی با سواد قرار بگیرید حتمن سری به کشور پرو بزنید.

براساس آمار سازمان گردش‌گری پرو، اغلب گردش‌گران خارجی این کشور را مسافرانی با مدارک بالای علمی، موقعیت بالای شغلی و افرادی کم‌تر از سن ۳۴ سال تشکیل می‌دهند.

‌موسسه تحلیلی گردش‌گری داخلی و خارجی پرو، پروم پرو، در جدیدترین آمار خود علاوه بر مشخص کردن سطح فرهنگی بازدیدکنندگان این کشور میانگین هزینه‌ هریک از گردش‌گران در مدت اقامتشان را ۱۰۴۰ دلار اعلام کرد.

طبق این بررسی‌ها،‌ میانگین اقامت گردش‌گران در پرو، ۱۲ شب ذکر شده که در این مدت، جاذبه‌های فرهنگی با ۸۳ درصد، جاذبه‌های طبیعی با ۴۸ درصد، ورزش‌های ماجراجویانه با ۱۹ درصد و سواحل با ۱۰ درصد، بیش‌ترین سهم را در جذب گردش‌گر دارند.

در این میان شهر ماچوپیچو که به تنهایی ۶۲ درصد از گردش‌گران پرو را به سوی خود جذب می‌کند، دلیل اصلی ورود جهانگردان به این کشور بیان شده است.

تونل‌های ارتش سری، جاذبه جدید گردش‌گری کرواسی

لابد سریال پرطرف‌دار ارتش سری را به خاطر دارید. حالا پس از گذشت سال‌ها از جنگ جهانی دوم تونل‌های ارتش سری که توسط ارتش یوگوسلاوی در جزیره‌ای دورافتاده در کرواسی حفر شده بودند، امروز به یکی از جاذبه‌های مهم گردش‌گری این کشور تبدیل شدند.

راز شگفتی‌آور برنج سیاه، برترین مقصدهای گردش‌گری شرق آسیاواقیانوسیه، تاثیر اواز پرندگان بر درد، کشور پرو مقصد مورد توجه گردش‌گران فرهیخته، رابطه چاقی با کشوری که در آن زندگی می‌کنید و تونل‌های ارتش سری از خبرهای موردتوجه در این گشت وگذار است.

پس از گذشت ۲۰ سال از زمان استقلال کرواسی و متلاشی شدن یوگوسلاوی، این تونل‌ها و پناهگاه‌های زیر زمینی که مدتی، مخفی‌گاه رهبر جنبش مقاومت یوگسلاو در دوران جنگ جهانی دوم بوده، مورد توجه گردش‌گران داخلی و خارجی کرواسی قرار گرفته است.

درحال حاضر، پس از سپری شدن ایام جنگ، زندگی بار دیگر به این جزیره بازگشته و جاده‌های پرپیچ وخم و آب‌های کریستالی این جزیره و تونل‌های ارتش سری آن امروز محل کسب درآمد ۳۶۰۰ سکنه این جزیره به شمار می‌روند.

صدای پرندگان درد تزریق را کاهش می‌دهد

یک پروژه تحقیقاتی که در راستای استفاده از هنر و طبیعت در پزشکی در بیمارستان «لدر هی» در لیورپول انجام شده، نشان داده صدای پرندگان می‌تواند در کاهش درد موثر باشد. این تحقیقات نشان می‌‌دهد کودکانی که صدای پرندگان را می‌شنوند کم‌تر در طی مراحل درمان دچار نا‌امیدی می‌شوند.

به نظر می‌رسد صدای آرام بخش پرندگان می‌تواند روی قسمت‌هایی از مغز تاثیرگذار باشد که مسوولیت کنترل احساسات را دارند و به این ترتیب بیماران نسبت به درد و درمان‌های پزشکی توجه و حساسیت کم‌تری پیدا می‌کنند.

تعدادی دیگر از محققان نیز معتقدند صدای پرندگان باعث می‌شود سرعت بهبود بیماری افزایش پیدا کرده و مراحل درمان سریع‌تر طی شود. این پروژه با حمایت فنداسیون هنر و تکنولوژی‌های خلاقانه انجام شده است.

مدیر برنامه‌های هنری در این باره گفته است: «ما متوجه شدیم آوردن حیات وحش و نماد‌های آن به بیمارستان‌ها فواید بسیاری برای بیماران به هم‌راه دارد. در طی این تحقیقات، ما از صدای پرندگان برای آرامش‌بخشیدن به کودکانی استفاده کردیم که قرار بود چند ساعت بعد تحت عمل جراحی قرار بگیرند و نتایج بسیار خوبی هم گرفتیم.

حتا تعدادی از بیماران از ما درخواست کردند سی‌دی‌هایی از صدای پرندگان را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا آن‌ها بتوانند در خانه‌های خود به آن‌ها گوش دهند.»

این تحقیقات قدم تازه‌ای برای استفاده از هنر و طبیعت در پزشکی به حساب می‌آید.

کشور محل زندگی شما معین کننده چاقی یا تناسب اندام

محققان، ۱۴ کشور مختلف را بررسی کردند تا تعیین کنند که آیا محل زندگی می‌تواند روی تناسب اندام، چاقی یا لاغری موثر باشد.

نتایج این تحقیقات در نشریه سلامت عمومی آمریکا به چاپ رسیده است و در آن ادعا شده است محل زندگی می‌تواند تعیین‌کننده احتمال ابتلا به چاقی، دیابت و دیگر بیماری‌ها باشد.

برای مثال در کشورهایی که محل‌های خاص برای دوچرخه سواری یا پیاده‌روی وجود دارد، مردم تناسب اندام بهتری دارند و در کشورهایی که این تمهیدات اندیشیده نشده، تعداد افراد دارای اضافه وزن بیش‌تر است.

بر اساس این تحقیقات کشورهای سوییس، هلند و اسپانیا بهترین تناسب بدنی و کشورهای آمریکا، استرالیا و کانادا دارای بدترین وضعیت از لحاظ اضافه وزن بودند.

«جان پوچر» استاد و محقق حمل و نقل از دانشگاه راتگرس در آمریکا در این باره گفت: «دولت‌مردان باید برای افزایش تعداد مکان‌های خاص برای پیاده‌روی و دوچرخه سواری در کشور خود فکر جدی کنند تا به این ترتیب عموم جامعه را به فعالیت بدنی بیش‌تر تشویق کنند.»

«لارنس فرانک» استادیار تحقیقات حمل و نقل عمومی در دانشگاه بریتیش کلمبیا در این باره گفت: «فعالیت بدنی بسیار برای سلامت عمومی جامعه مهم است. اگر ما شهرها و محل زندگی را طوری طراحی کنیم که مردم رانندگی کردن را برای انجام کارهای خود انتخاب کنند باید منتظر بالا رفتن هزینه‌های مرتبط با سلامت، افزایش تعداد بیماری‌ها و مرگ و میرها باشیم.»

تحقیقات قبلی هم نشان داده بود استفاده از مترو و وسایل حمل و نقل عمومی می‌تواند به لاغر شدن و کاهش وزن شما کمک کند.

محققان کانادایی اعلام کردند: رفت و آمد با مترو به شما کمک می‌کند تا به اندازه یک نوبت ورزش کردن تحرک داشته باشید. میزان انرژی مصرفی در افرادی که با وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس رفت وآمد میکنند، سه برابر افرادی است که از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کنند.

مقدار انرژی که افراد در زمان رسیدن به ایستگاه مترو یا خارج شدن از آن و تعویض وسیله نقلیه مصرف می‌کنند مساوی با مصرف انرژی در طی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی است.

به این ترتیب می‌توان گفت در کشورهایی که حمل و نقل عمومی به طور مناسبی برای مردم فراهم شده است و آن‌ها استفاده از این امکانات را به جای استفاده از اتومبیل شخصی خود انتخاب می‌کنند میزان سلامت عمومی مردم بهتر است.

برنج سیاه، غذای جادویی

این نوع برنج سیاه که به طور معمول در اسیا کشت می‌شود، به اعتقاد دانش‌مندان مواد مغذی بسیار بیش‌تری نسبت به غذاهایی دارد که ادعا می‌شود فواید زیادی برای بدن دارند.

مانند بسیاری از میوه‌ها، برنج سیاه دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و موادی است که می‌تواند با بیماری‌های قلبی، سرطان و دیگر بیماری‌ها مبارزه کند.

این محصول می‌تواند در بسیاری از غذاها مانند سوپ‌ها، کیک‌ها، شیرینی‌ها و دیگر مواد غذایی استفاده شده و به سلامت انسان‌ها کمک شایانی کند.

برنج سیاه معروف به برنج ممنوعه نیز هست چرا که در مصر باستان، اشراف خوردن این برنج را برای مردم عادی ممنوع اعلام کرده و خود تمام محصولات را مصادره می‌کردند.

منبع‌ها

تلگراف

ایندیپندنت

خبرآلاین

CHTN


 


فرورتیش / رادیو کوچه

lichar@koochehmail.com

مرد وقتی به پشت‌بام رفت، دید همسایه بغلی با یک عالمه دختر و پسر توی استخرش پول پارتی گرفته و همه هم با هم توی آب هستند. پس مشغول تماشا شد. جشن به‌خاطر این بود که میزبان توی لاتاری آمریکا برنده شده بود و دوستانش از این اتفاق خوش‌حال بودند…


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

منبع : فرهیختگان / بهزاد عشقی

چرا صدا و سیما دست‌پروردگان خود را نیز برنمی‌تابد و واپس می‌راند؟ چرا مهران مدیری در پخش مجموعه‌ جدید خود دچار مشکل شد؟ چرا دیگر از مرضیه برومند و ایرج طهماسب و برنامه‌سازان موفقی از این سنخ خبری نیست؟ چرا قاسم جعفری و رضا عطاران دیگر مجموعه‌ تازه‌ای ارایه نمی‌دهند؟ جعفری را یادتان می‌آید؟ با مجموعه‌هایی چون خط‌ قرمز و مسافری از هند موفق شده بود که توده‌های میلیونی را پای شبکه‌های خودی بنشاند.

یا رضا عطاران با مجموعه‌هایی چون خانه‌به‌دوش و متهم گریخت، لحظات گرم و شادی‌بخش و خاطره‌انگیزی برای مردم می‌آفرید. البته قرار نیست که سیما با برنامه‌سازان خود قراردادهای ابدی ببندد و آن‌ها را به سنگواره‌هایی برای تمام فصل‌ها بدل کند. آدم‌ها می‌روند و می‌آیند و کهنه و تازه می‌شوند و در این میان استعدادهای جدیدی ظهور می‌کنند و این عین عدالت است. اما منزوی کردن آدم‌ها در اوج خلاقیت و توانمندی دیگر اتفاقی طبیعی نیست و با این کار ما به خود ضربه می‌زنیم و بازی را به رقبای برون‌مرزی می‌بازیم.

بنابراین به‌جای آن‌که از دسیسه‌های برون‌مرزی بنالیم، ‌باید گریبان خود را بگیریم که خواسته و ناخواسته خود را از نیروهای کارآمد محروم می‌کنیم. این‌چنین است که مجموعه‌های ماه رمضان امسال، از جمله جراحت و ملکوت و حتا در مسیر زاینده‌رود، کار حسن فتحی، نتوانسته‌اند موفقیت مجموعه‌های سال‌های گذشته را تجدید کنند. شما کار جدید فتحی را، با مجموعه‌ دیگری از همین فیلم‌ساز، میوه‌ ممنوعه، که آن هم در شب‌های ماه رمضان پخش شد، مقایسه کنید. آن مجموعه چه به لحاظ روایت و چه از نظر اجرا، به مراتب از مجموعه‌ اخیر جذاب‌تر بود. به راستی دلیل این سقوط غم‌انگیز چیست؟ و چرا فیلم‌سازان ما یا از سیما منزوی می‌شوند، یا در صورت تداوم، از خود نیز جا می‌مانند و مرتب آب می‌روند و آثار نازل‌تری عرضه می‌کنند؟
جراحت یکی از مجموعه‌های مناسبتی امسال است که در شب‌های ماه رمضان و از شبکه‌ سوم سیما پخش می‌شود. این مجموعه بالقوه مضمون بکر و خط‌شکنی داشت که می‌توانست بسیار جلب‌نظر کند و کنجکاوی مخاطب را برانگیزد. پسرعمو و دخترعمویی که با هم نامزد می‌شوند و صیغه‌ محرمیت می‌خوانند. اما قبل از ازدواج رسمی و قانونی، دختر از پسر باردار می‌شود. این موضوع به نسبت تولیدات سیما عبور از دوایر ملتهب و برگذشتن از خطوط قرمز بود و می‌توانست اشتیاق عمومی را برای دنبال کردن مجموعه جلب کند.
در این مجموعه تعارض نسل‌ها و خانواده‌ها طرح می‌شود و از تعارض شرع و عرف و قوانین اجتماعی سخن به میان می‌آید که در نوع خود بی‌بدیل است و می‌توانست برای مخاطب بسیار دیدنی و جذاب باشد.


اما متاسفانه این مضمون چه در نگارش متن و چه هنگام اجرا، تلف می‌شود و تازگی و بداعت خود را کاملن از دست می‌دهد. نویسنده‌ متن، به سیاق بسیاری از نویسندگان سیما، به جای مکالمه، بیش‌تر کلمات قصار می‌پراکند و شعارهای مسطح می‌دهد و به سیاق امثال و حکم، مدام آدم‌ها را وا می‌دارد که اصطلاحات کوچه‌ای و مثل‌های مردمی و انشاء‌‌های اخلاقی بخوانند. مکالماتی که با مختصات فردی اشخاص خوانایی ندارد و روح زندگی را از آدم‌ها می‌گیرد و آن‌ها را به گویندگانی بدل می‌کند که گویی جلوی میکروفن نشسته‌اند و انشاهای نویسنده‌ای دیگر را می‌خوانند. دیگر آن‌که این نویسنده، مثل بسیاری دیگر از نویسندگان سیما، متاثر از مسعود کیمیایی تک‌گفتارهای مطول می‌نویسد و در دهان آدم‌ها می‌گذارد. در نتیجه یک نفر به اندازه‌ یک مکالمه‌ پنج صفحه‌ای مدام حرف می‌زند و طرف مقابل بدون آن که واکنش درخور توجهی داشته باشد، ‌فقط گوش می‌دهد و این مسئله نیز هر چه بیش‌تر رمق داستان را می‌گیرد و از جذابیتش می‌کاهد. در اجرا نیز، ریتم کند داستان کندتر می‌شود و هرچه بیش‌تر مجموعه را کسالت‌بار می‌کند. مثلا در پاره‌ای از قسمت‌ها یک میزگرد خانوادگی و مکالمات مکرر اشخاص کل زمان‌بندی مجموعه را به خود اختصاص می‌دهد. آن هم مکالماتی که اطلاعات تازه‌ای به مخاطب نمی‌دهد و داستان را به پیش نمی‌برد و موقعیت‌های دراماتیک جدیدی نمی‌آفریند. مواد داستانی این مجموعه به زحمت می‌توانست تا ۱۰ قسمت گسترش پیدا کند. اما این مواد بدون آن که داستانک‌های فرعی جذابی به آن اضافه شود، بی‌جهت تا ۳۰ قسمت متورم شده است. جوان‌های مجموعه نیز، که ‌باید تعارض نسل جوان و کهنسال را باز بیافرینند، آن‌قدر منگ و گول و بی‌عمل‌اند و رفتارهای پیرانه‌ای دارند، ‌که به سهم خود هر چه بیش‌تر باعث ملال و عدم‌جذابیت مجموعه می‌شوند. اما در این میان فقط جذابیت تعدادی از بازیگران و در راس همه امین تارخ، تا حدودی مجموعه را قابل‌ تحمل کرده است. درواقع در این مجموعه، امین تارخ بار تمام کاستی‌ها و بی‌رمقی‌های مجموعه را یک‌تنه به دوش می‌کشد، هرچند که خود نیز از بی‌رمقی این مجموعه آسیب می‌بیند.
امین تارخ در روزگاری که سینمای ایران بی‌ستاره بود، یکی از معدود ستارگان عرصه‌ بازیگری ایران محسوب می‌شد. دهه‌ ۱۳۶۰، دوران ستاره‌زدایی از سینمای ایران بود و به‌تبع آن تلویزیون نیز بی‌ستاره بود. ستارگان باید به‌مثابه‌ نمادهای سینمای طاغوتی و فوق ستارگانی چون فردین و فروزان از رأس هرم فیلمسازی ایران فروکشیده می‌شدند و فیلمنامه‌نویس و کارگردان و ارزش‌های محتوایی به جای آن قرار می‌گرفتند. اما درست در همین روزگار و از آن‌جایی که گریزی از ستاره‌سازی نیست، ‌امین تارخ که حضور کوتاهی در تاتر و تلویزیون قبل از انقلاب داشت، ‌با مجموعه‌ تاریخی سربه‌داران و بعدها ابوعلی سینا، مورد توجه قرار گرفت. خوش‌سیما بود و صدای مسحورکننده‌ای داشت و از وقار بازیگری برخوردار بود و در قالب شخصیت‌های مثبت و تاریخی کاملن باورپذیر بود. تارخ با همین پرسوناژ به سینمای ایران راه یافت و با بازی در فیلم‌هایی چون پاییزان، (رسول صدرعاملی – ۱۳۶۶)، پرنده کوچک خوش‌بختی (پوران درخشنده – ۱۳۶۶)، چمدان (جلال مقدم -۱۳۶۷)، جست‌وجوگر (محمد متوسلانی -۱۳۶۸)، شقایق (مجید قاری‌زاده – ۱۳۷۰) و… به یکی از معدود ستارگان سینمای بی‌ستاره‌ ایران بدل شد. هر چند که هرگز نقش مناسب و ماندگاری در سینمای ایران نیافت و حتا بازی در فیلم‌های شاخصی چون سرب (مسعود کیمیایی) مادر و دلشدگان (علی حاتمی) سارا (داریوش مهرجویی) و… نیز امتیاز چندانی برایش به بار نیاورد. اکنون تارخ با بازی در مجموعه‌هایی چون جراحت، می‌رود که به کلیشه‌ مرد سنتی و موجه بدل شود. هرچند که در همین مجموعه‌ها نیز به‌خاطر صدای جادویی و وقار بازیگری‌اش خوش می‌نشیند، اما بیم آن می‌رود که با کلیشه شدن در چنین نقش‌هایی باعث دلزدگی مخاطب شود و اعتبارش را از دست بدهد. البته ستارگان باید مدام دیده شوند تا بدرخشند و مورد توجه قرار بگیرند اما دیده شدن در فیلم‌های نازل و نقش‌های بی‌اعتبار ممکن است به نادیده شدن و انزوای کامل آن‌ها منجر شود. امیدواریم که تارخ سرانجام نقش مناسب و ماندگار خود را در عرصه‌ بازیگری ایران باز بیابد و شاه نقشش را بیافریند.

Bottom of Form


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

منبع: بازیاب

حرم امام امسال هم شب قدر برنامه ندارد.   

شنیده شد که شب نوزدهم‌، شب بیست‌ویکم و شب بیست و سوم، این برنامه هرساله حرم مطهر امام (ره) برای شب‌های قدر بود.

اما این برنامه سال گذشته برای اولین بار برگزار نشد. در آن مقطع روابط عمومی حرم بنیان‌گذار انقلاب اسلامی اعلام کرد که تعمیرات عامل لغو این برنامه بوده است. امسال نیز این برنامه لغو شده است.

این موضوع را خبرآنلاین از مسوولین روابط عمومی حرم پرسیده است. علت هم ادامه تعمیرات حرم عنوان شد.

د‌رهمین حال شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در خبری مسیرهایی که این شرکت شب زنده‌داران شبهای قدر را سرویس می‌دهد عنوان کرد اما مقصد و مبدا هیچ یک حرم امام نیست.

مسوولین حرم گفتند که هیچ برنامه رسمی‌ای از سوی حرم برگزار نخواهد شد اما گفتند درب حرم باز است و خیلی از پیروان امام برنامه خصوصی خودشان را خواهند داشت.


 


آرش و آوا / دفتر آمریکا / رادیو کوچه

arash.ava@koochehmail.com

«مرتضا نی‌داوود»، نوازنده تار و آهنگ‌ساز برجسته‌ی موسیقی ایرانی است. موسیقی‌دانان سنتی ایران که در فاصله جنبش مشروطیت و نخستین دهه از قرن جاری خورشیدی سر برآورده‌اند، همه پیش از هر چیز نوازنده بوده‌اند، هر چند که گه‌گاه به سراغ آهنگ‌سازی نیز رفته‌اند. مهارت‌های فنی و گاه شگفتی‌آور این نوازندگان، آن‌چنان جمع شنوندگان را مجذوب خود می‌ساخته که آهنگ‌سازی آن‌ها را غالبن از یاد می‌برده‌اند. «درویش خان»، «ارسلان درگاهی»، «موسا معروفی» و «حبیب سماعی» از این‌گونه موسیقی‌دانان به شمار می‌روند.

در کنار این هنرمندان به چهره برجسته دیگری بر می‌خوریم که استثنایی را پدید آورده است: مرتضا خان نی‌داوود.

از یک سو رغبت به آهنگ‌سازی در او هم‌پای شوق نواختن در غلیان بوده و از سوی دیگر در میان پیش درآمدها، چهار مضراب‌ها، رنگ‌ها و تصنیف‌های او که به گفته خودش به دویست فقره بالغ می‌شود، یکی از فراگیرترین و پر آوازه‌ترین تصنیف‌های قرن، می‌درخشد. تصنیف «مرغ سحر» که نام او را برای همیشه در تاریخ موسیقی ایران نگاه خواهد داشت.

اگر چه می‌توان شعر «پرخون»، «مرغ سحر»، سروده «محمد‌تقی بهار» (ملک الشعرا) و سازگاری آن را با آرمان ملی و آزادی‌جویی مردم، پشتوانه شهرت و ماندگاری آن به شمار آورد، ولی از کارکرد زیبایی آهنگ نی‌داوود نیز نمی‌توان و نباید غافل ماند. چنان‌که بهار متن‌های زیبای دیگری نیز برای پیوند با موسیقی سروده ولی هیچ‌کدام شهرت و تاثیر مرغ سحر را پیدا نکرده است.

شعر و آهنگ، در مرغ سحر توانایی بیانی همانندی دارند و با دقتی هنرمندانه به هم پیوند خورده‌اند.

موسیقی روان نی داوود، زبان کما بیش روشن‌فکرانه بهار را حتا برای مردم عادی دل‌پذیر و دریافتنی ساخته است. جاذبه ماندگار مرغ سحر سبب شده که پس ار نخستین اجرا با صدای «ملوک ضرابی» (و نه آن‌گونه که می‌گویند، قمرالملوک وزیری) خوانندگان زن و مرد دیگری نیز آن را در بازسازی‌های تازه بخوانند.

کشف بزرگ

مرتضا نی داوود در سال ۱۲۷۹ و به روایتی دیگر ۱۲۸۰ خورشیدی در تهران و در خانواده‌ای اهل موسیقی زاده شد. پدرش «بالا خان» با تار و تنبک آشنایی داشت. مرتضا ابتدا در مدرسه به تحصیل درس‌های همگانی پرداخت، ولی ده یازده ساله بود که پدر با دریافت ذوق و علاقه به موسیقی در فرزند، او را به دست استاد معروف زمانه «آقا حسین‌قلی» سپرد.

مرتضا خان دو سال نزد «آقا حسین‌قلی» و سه سال نزد برجسته‌ترین شاگرد او، «درویش خان»، ردیف موسیقی سنتی و شیوه تار نوازی را آموخت و آن چنان پیش رفت که در کلاس درویش ختم توانست «تبرزین طلایی»، یعنی نشانی را که به شاگردان ممتاز داده می‌شد، به دست آورد.

مرتضا خان هنوز بیست سالی بیش نداشت که خود کلاسی برای آموزش تار و ردیف موسیقی بنیاد کرد و کلاسی که پس از مرگ نابهنگام درویش خان توانست ادامه آموزش همه شاگردان او را نیز بر عهده بگیرد.

در همین سال‌ها است که مرتضا خان بزرگ‌ترین کشف موسیقی خود را نیز آشکار می‌کند. او در یک محفل خصوصی، با صدای گرم دختر جوانی آشنا می‌شود که بعدها به رساترین صدای زنانه در عرصه موسیقی سنتی تبدیل می‌شود: «قمرالملوک وزیری».

از میان آفریده‌های او علاوه بر مرغ سحر، می‌توان از تصنیف‌هایی چون شاه من، ماه من، مرغ حق و آتش دل، و نیز پیش درآمد اصفهان یاد کرد که هنوز جاذبه خود را حفظ کرده است

مرتضا خان آموزش موسیقی او را بر عهده می‌گیرد و پس از آن که به شهر می‌رسد هم‌کار جدایی‌ناپذیر او باقی می‌ماند.

بیش‌تر آن‌چه قمر از تصنیف و آواز از سال ۱۳۰۳ به بعد خوانده با تار شیرین مرتضا نی‌داوود هم‌راه بوده است.

نی‌داوود از سال ۱۳۱۹، سال بنیاد رادیو ایران، به این سازمان پیوست و در برنامه‌های مختلف موسیقی آن به هم‌کاری و هم‌نوازی با هنرمندان برجسته‌ای چون «رضا محجوبی»، «علی‌اکبر شهنازی»، «حبیب سماعی»، «ابوالحسن صبا» و «موسا معروفی» پرداخت.

او طی ده سال هم‌کاری تنگاتنگ با رادیو، برای خوانندگان معروفی چون «قمرالملوک وزیری»، «ملوک ضرابی»، «روح‌انگیز»، «ادیب خوانساری»، «جواد بدیع‌زاده» و «غلام‌حسین بنان» تصنیف ساخته یا پا به پای آوازشان تار نواخته است.

مرتضا نی‌داوود در سال ۱۳۴۸ کار مهم دیگری را به انجام رسانیده و آن نواختن و ضبط نزدیک به ۳۰۰ گوشه از مجموعه ردیف موسیقی سنتی ایران است که البته به دلایل نا‌روشن هنوز انتشار نیافته است.

از میان آفریده‌های او علاوه بر مرغ سحر، می‌توان از تصنیف‌هایی چون «شاه من»، «ماه من»، «مرغ حق» و «آتش دل»، و نیز پیش درآمد «اصفهان» یاد کرد که هنوز جاذبه خود را حفظ کرده است.

گفتنی است که در سال‌های پس از انقلاب، «مرتضا حنانه»، این پیش درآمد او را به شیوه‌ای نو، برای ارکستر بزرگ تنظیم کرده که موسیقی اصلی سریال هزار دستان (ساخته علی حاتمی) است.

مرتضا نی‌داوود در سال ۱۳۵۹، دو سال پس از انقلاب اسلامی ره‌سپار ایالات متحده آمریکا شد و ده سال پس از آن، یعنی در دوم مرداد ماه سال ۱۳۶۹ در سن نود سالگی و در دیار غربت چشم از جهان فرو پوشید.


 


شامگاه چهارشنبه ۲۵ آگوست اردوان روز مهمان برنامه تفسیر خبر در صدای آمریکا بوده است که از طریق ویدئوهای زیر می‌توانید این برنامه را مشاهده ‌کنید.

قسمت اول

Click here to view the embedded video.

قسمت دوم

Click here to view the embedded video.

قسمت سوم

Click here to view the embedded video.

قسمت چهارم

Click here to view the embedded video.

قسمت پنجم

Click here to view the embedded video.

قسمت ششم

Click here to view the embedded video.

قسمت هفتم

Click here to view the embedded video.

قسمت هشتم

Click here to view the embedded video.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته های این بخش دارید می توانید برای ما ارسال کنید.

منبع : معمای مردان رقصان

چند روز پیش یه بابایی با رگ گردن برآمده و سر برافراشته می‌گفت: ما مملکت خیلی‌ بزرگی‌ داریم، ما ابن‌سینا‌ها داشتیم، ابوریحان‌‌ها داشتیم، ما فارابی‌‌‌ها داشتیم، ما رازی‌‌‌ها داشتیم، ما خیام‌‌ها داشتیم، ما مولوی‌‌ها داشتیم و الی‌ آخر.

حاضرم از این‌جا تا قم پیاده روی شرط ببندم اگه ازش می‌پرسیدی چقدر از زندگی‌ و احوالت و افکار این اسم‌هایی‌ که ردیف کردی مطلع‌ای؟ یا اصلن بیا یک خط بنویس یا حداقل یک خط برامون بگو، نمی دونست چی‌ باید بگوید. (دیگه نمی‌گم این بابا، دکترای چی داشت و کجاها سخنرانی می‌کرد و مقاله می‌نوشت.)

نمی‌دونم حتمن طرف، ابن‌سینا رو دوست داشت چون کتاب‌هاش را در موزه‌های اروپایی دیده بود. رازی‌ رو دوست داشت و بهش افتخار می‌کرد‌ چون الکل رو کشف کرد و یگانه اختر تابناک عالم مستی است و در مورد ابوریحان احتمالن فقط اسم‌اش رو شنیده بود.

یا خیام‌رو شایسته احترام می‌دونست چون در رباعیات منسوب به او، خوب متشرعین رو مورد الطفات قراد داده است و مولوی را، چون اشعارش همین چند سال پیش در تورهای جهانی مدونا خوانده شده است.

ما در جامعه‌ای زندگی‌ می‌کنیم که در تلاش است جاماندگی اجتماعی‌اش را، سقوط آزاد اخلاقیاتش را و کسالت فکریش را با مخدری از مجموعه اسم‌های بزرگ، مجسمه‌ها، خرابه‌های باستانی تخت‌جمشید و بیستون با هاله‌های قدسی‌ و یا حفر چاه‌های مقدس در اطراف شهر پدری من به دست فراموشی بسپارد

در صورتی که اگر کمی‌ در احوالت بزرگانی از این دست دقت می‌کرد، امکان نداشت تنها با شیفتگی از همه آن‌ها یاد کند. نقل است ابوریحان در باب افکار فلسفی رازی از ابن‌سینا سوال می‌کند و ابن‌سینا در نامه‌ای چنین پاسخ می‌دهد که:

«گویی تو این اعتراض را از محمدبن‌زکریای‌رازی آن متکلف فضولی گرفته‌ای که بر الهیات شرح‌ها نوشت و از حد خود تجاوز کرد و نظر را در شیشه‌های بول بیماران را فرو گذاشت، لاجرم خود را رسوا کرد و جهل و نادانی خود آشکار ساخت.»

ابن سینا پزشک حاذقی که عقاید ایدئولوژیک‌اش دست پای تفکر آزاد فلسفی‌اش را بست، فارابی استاد نظری ابن‌سینا که امروز چون بسیاری از هم عصرانش بیش‌تر بر سر ملیتش زد و خورد در جریان است تا افکار و عقایدش، ابوریحان جغرافی‌دان نابغه‌ای که ترجیح داد بیش‌تر به ستاره‌شناسی‌ بپردازد تا سوالات فلسفی و عقیدتی.

احتمالن ابن‌سینا که (فارابی را استاد خویش می‌دانست) از بی‌پروایی رازی در تشکیک بعضی اصول دینی ناراحت بوده است. بی‌پروایی که باعث تکفیر و نهایتن قتل رازی شد. در باب نحوه مرگ رازی نیز روایتی وجود دارد که می‌گوید متشرعین وقت به خانه‌اش ریختند و آن‌قدر با کتاب‌هایش بر سرش کوبیدند که جان سپرد.

یا افکار خیام (نابغه رند و خراباتی) را نمی‌توان کنار جلال‌الدین محمدبلخی (قاضی سابق رومی، عارف و صوفی و شاهد باز بعدی) قرار داد، البته اگر فقط چند خط رباعیات خیام را با منابر بحث و خطبه مولوی بخوانی و مقایسه کنی.

مولوی نظرات چندان دوستانه‌ای نسبت به جمعیت نسوان و محققین علوم طببعی‌ نداشت، رازی‌ از اولین پرسش‌گران پایه‌های عقلی‌ اصول دینی که جان خود را نیز بر سر ‌پرسش‌هایش از دست داد، خیام نابغه‌ای که با رندی مخصوص به خود، سوالاتش را مطرح کرد و نود و نه سال با خوشی‌ و خرمی در بر می‌ و یار و جوی گذراند.

خلاصه این‌که ما در جامعه‌ای زندگی‌ می‌کنیم که در تلاش است جاماندگی اجتماعی‌اش را، سقوط آزاد اخلاقیاتش را و کسالت فکریش را با مخدری از مجموعه اسم‌های بزرگ، مجسمه‌ها، خرابه‌های باستانی تخت‌جمشید و بیستون با هاله‌های قدسی‌ و یا حفر چاه‌های مقدس در اطراف شهر پدری من به دست فراموشی بسپارد. مردمانی که بیش‌تر علاقه دارند به جنگ و جدال بر سر ملیت دانشمندان و نام حوزه‌های جغرافیایی بپردازند تا اندیشه‌ای در دلایل ریشه‌ای درماندگی‌شان کنند.

جامعه‌ای که بی‌‌توجه به این‌که دنیا با چه سرعت بی‌سابقه‌ای به پیش می‌رود و هم‌چنان با خود می خواند «واستا دنیا، واستا دنیا، ما می‌خواهیم پیاده شیم»


 


مه‌شب تاجیک / رادیو کوچه

مصر با تاریخی نسبتن آرام و یک‌دست که کم‌تر تحت هجوم قرار گرفته‌، در زمینه‌های هنری توانسته است هویتی مستقل و با ثبات و دست نخورده را برای مدتی بسیار طولانی حفظ کند.

ساکنین مصر از دو تیره‌‌ی مختلف بوده‌اند. در قسمت شمالی و در دلتای نیل انسان‌هایی از نژاد آسیایی با صورت‌های گرد و پوست‌های روشن می‌زیسته‌اند. اما ساکنین دره نیل مردمی با جمجمه‌ها و صورت‌های کشیده و پوست قهوه‌ای از تیره آفریقاییان بوده‌اند. این دو تیره در ابتدا حکومت‌های مجزا داشته‌اند و در نتیجه سرزمین مصر به دو قسمت مصر علیا و مصر سفلی تقسیم شده بود. مردمان مصر باستان خدایان متعددی را می‌پرستیدند و اعتقادات مذهبی آن‌ها، مانند بسیاری از مذاهب باستانی، برپایه وجود خدایان اساطیری و قدرت‌های گوناگون آن‌ها بود. یکی از اعتقادات قوی در میان مصریان، اعتقاد به زندگی پس از مرگ بود بسیاری از آثار هنری مصر که امروزه بخشی از میراث ارزشمند هنری این تمدن است، در واقع آماده کردن مکان یا جایگاهی برای زندگی پس از مرگ آنان بوده است، حتا ساخت اهرام ثلاثه مصر نیز از همین تفکر ناشی شده است.

آنان هنرمند را جادوگر‌  و یا صنعت‌گری می‌دانستند که بر کارش احاطه‌ی کامل داشته است و جادو را به عنوان نیرویی ‌بنیادی می‌انگاشتند و بر همین اساس معتقد بودند که اگر چیزی درست ساخته شود می‌تواند طی‌ تشریفاتی‌ خاص پا به عرصه‌ی حیات بنهد. تمام تلاش آن‌ها در هنر هم برای رسیدن به همین هدف بود. آنان با ساختن تصویری از فرعون، قالبی‌برای سکونت روح او و یا «کا»، در دنیای پس از مرگ تدارک می‌دیدند و با تجسم مناسک مذهبی‌، آرامش خدایان را تامین می‌کردند. به‌ دلیل همین اعتقاد رویدادهای تاریخی خود را نیز ثبت می‌کردند و در واقع این مسئله را نیز برای استمرار قدرت فرعون و عظمت مصر به کار می‌بردند. و باز به همین دلیل از بازنمایی رویدادهایی که برای آنان خوشایند نبود دوری می‌کردند و تنها عظمت و شکوه و جلوه‌های آرمانی خود و زندگی‌شان را به تصویر می‌کشیدند.

هنرمندان مصری همواره سعی‌ می‌کردند که حقیقتی عقلانی‌ و مستقل از زمان و مکان را بیان کنند‌. و این مسئله نیز به همان دلیل اعتقاد راسخ آنان به زندگی‌های دیگر بود و به اینصورت صفات اساسی ‌و کیفیت‌های انتزاعی‌ را به صورت نمادین نشان می ‌داد. هنرمند مصری بیش‌تر خط‌های مستقیم و شکل‌های یک‌پارچه به کار می‌برد که برایش به طور کامل جنبه‌ی عملی‌ داشت تا ذوق هنری. محافظه کاری طبیعی‌ مصریان و محدودیت‌های رویکرد جادویی‌ مانع نوآوری هنری می‌شد، از این رو آثار عصر فراعنه، به هر دوره‌ای که باشد، شبیه به هم به نظر می‌رسد. در نقاشی‌ و مجسمه‌های مصری، افراد مهم، باوقار و آرام هستند. هنر مصر، پیری و ضعف را نشان نمی‌دهد، از این رو مردان همیشه پر قدرت و با نیرو و اطمینان و زنان با شادابی‌ و لطافت جوانی‌ نشان داده می‌شوند.

در کل هنر مصر بیش‌تر براساس این موضوعات تقسیم‌بندی می‌شود که به اختصار به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم

نقش برجسته‌ها

از قدیمی‌ترین آثار به جای مانده از هنر مصر، لوحی سنگی است مربوط به عهد پادشاهی «نارمر».

در این تصویر شاه نارمر را با تاج مخصوص مصر علیا می‌بینیم و شخصی که در جلوی پای شاه نارمر با خفت نشسته و شاه با دست موی پیشانی او را گرفته است. این طرح معرف قوای مغلوب مصر سفلی است، در قسمت پایین لوح دو تن از دشمنان را در حال فرار می‌بینیم. نوع ترسیم و ساخت و ساز بدن در اکثر نقش برجسته‌ها تابع روش خاصی است. مطابق این روش صورت همواره از نیم‌رخ، بالا تنه از روبه‌رو، و پایین تنه شامل باسن و ران و زانو و پا، از نیم‌رخ نشان داده می‌شوند. ما نباید تصور کنیم که این روش ناشی از نا‌آگاهی هنرمندان مصر باستان از قوانین تصویر‌گری طبیعی است. بر عکس تصاویر زیادی وجود دارند که از دانش و مهارت هنرمندان آن عهد حکایت می‌کند.

معماری

از آن‌جایی‌که هنر مصر کهن از اساس هنری است دینی و ابدیت گرا، بدین معنی که مهم‌ترین پدیده‌های زندگی انسان‌ها آن وقایعی بوده که به نوعی با ماورای طبیعت ارتباط داشته است. در این میان مرگ به عنوان مرز اتصال و دروازه ورود به جهان دیگر از اهمیت استثنایی برخوردار بود. به همین جهت برجسته ترین آثار معماری به جای مانده را، مقبره‌ها و معابد تشکیل می‌دهند. از بنای منازل مسکونی و ساختمان‌های عادی اثری باقی نمانده چرا که این بناها اغلب از تنه درخت و نی ساخته می‌شده‌است.

در این‌جا لازم است بدانیم که نوع ساخت مقبره ها و بناهای دینی ارتباط مستقیمی با تلقی انسان‌ها از مرگ و جهان آخرت دارد. مصریان اعتقاد داشتند که انسان جفتی اسرار‌آمیز به نام «کا» دارد که این «کا» پس از مرگ نیز به حیات خود ادامه می‌دهد. اما برای بقا هنوز احتیاج به جسم مادی دارد. نیاز به نگه‌داری و حفظ جسم به منظور جایگاهی برای «کا» رفته رفته منجر به اختراع فن مومیایی کردن شد. چون مصریان بر این باور بودند که انسان پس از مرگ هم‌چون زندگی دنیایی به لوازمی نیاز دارد، کلیه لوازم زندگی، زیور الات، مبلمان، پول و جواهرات قیمتی و حتا گاهی سگ و گربه‌های مومیایی شده هم‌راه متوفا در مقبره قرار داده می‌شدند. تابوت‌ها از جنس چوب بود و سپس روی آن‌ها را رنگ‌آمیزی می‌کردند و به نوشته‌ها و تصاویر شخص متوفا می‌آراستند. دیوار مقبره‌ها هم با نقاشی و نقش برجسته‌هایی از تمثال و وقایع زندگی متوفا تزیین می‌شد. ابتدایی‌ترین شکل مقبره‌ها به صورت سکویی ساده بود با وجوه جانبی شیب‌دار، که آن‌ها را «مصبطه»  می‌نامیدند. این شکل رفته رفته متحول شد و به صورت هرم پله‌ای در مقبره شاه «زوسر» درآمد.

هرم‌های پله‌کانی هم متحول شدند. اوج این تحول را می توان در اهرام سه گانه مصر که شهرت جهانی دارند و جزو عجایب عالم و میراث بشری ثبت شده‌اند مشاهده کرد. در کنار این معبد مجسمه عظیم ابو‌الهل قرار دارد. این مجسمه با ارتفاع بیست متر در نظر بسیاری از اهل فن، جذاب‌تر و با ابهت‌تر از اهرام است. این مجسمه شیر نشسته که سر انسانی آن بازسازی شده چهره «خفرن» یکی از فراعنه قدرت‌مند مصر است، شاید عظیم‌ترین اثری است که برای به نمایش گذاشتن شوکت و قدرت یک امپراتور تاکنون ساخته شده است. معماری مصر که مصالح آن در آغاز چوب و سپس خشت خام بود، رفته رفته به معماری سنگی تبدیل شد و از شکل مصبطه‌های کوتاه به اهرام حجیم بلند رسید.(مثل هرم «خئوپس» که ۱۴۵ متر ارتفاع دارد.)

پیکر تراشی

فرهنگ پیکر تراشی در مصر از ابتدایی ترین ایام حکومت فراعنه با دقت و اهمیت وافر پیگیری می‌شد و از این رو در اندک زمانی به اوج زیبایی و رشد رسید. علت دست‌یابی به چنین پیشرفتی را می‌بایست باز هم در ارتباط این آثار با عالم پس از مرگ جستجو کرد. مجسمه‌ها در بسیاری از موارد بخشی از مقبره به شمار می‌رفتند و به عنوان کالبد ثانوی فرد متوفا تلقی می‌شدند بدین معنی که چنان‌چه در بقای جسد به رغم مومیایی کردن و روش‌های دیگر خللی پیش می‌آمد، تندیس متوفا می‌توانست چون جسم اصلی جایگاهی برای اقامت و بقای «کا» باشد. به همین خاطر دقت بسیار زیادی در شبیه‌سازی تندیس‌ها انجام می‌شد. مجسمه‌ها در عین شباهت به متوفا دارای وقار و شوکتی در خور فراعنه و حالتی عمیق و ایستا شایسته عالم خدایان بودند. نوع نشستن یا ایستادن این تندیس‌ها همواره با متانت و قدرت و تعادل توام است. در برخی از تندیس‌ها حضور شخصیت‌ها و نمادهای آسمانی هم‌چون الهه‌های نگهبان تاکیدی مضاعف بر قدرت خدایی فراعنه است.

نقاشی

نقاشی مصری را شاید بتوان به کتاب‌ها و دایره المعارف‌های امروزی تشبیه کرد. چرا که حجم بسیار زیادی از اطلاعات دقیق، در این آثار زیبا و ارزش‌مند حفظ شده است. بخش عمده‌ی دانش ما در خصوص نوع معیشت و شیوه لباس پوشیدن و غیره را می‌توان به وسیله‌ی آثار نقاشی به جای مانده از بیش از ۴۰۰۰ مقبره دریافت. نقاشی با اشغال سطح و فضای کم‌تر، ویژگی دو بعدی و قابلیت استفاده از طیف وسیعی از رنگ‌ها از لحاظ ثبت اطلاعات، نسبت به آثار معماری و پیکر‌تراشی اهمیت بیش‌تری دارد. موضوع نقاشی‌های این تمدن کهن را می‌توان به سه طبقه‌ی کلی اسطوره‌ای، آیینی و واقعه‌نگاری تقسیم کرد. در تصاویر اسطوره‌ای موضوع اثر، جهان خدایان وادی پس از مرگ است. در این تصاویر فرد متوفا در ارتباط با خدایان و نیایش آنان ترسیم می‌شده است. در نقاشی‌های آیینی توجه نقاش بیش‌تر به مراسم سوگواری، تشییع جنازه و مراسمی از این طیف معطوف می‌شده است. این نقوش طیف وسیعی را از موضوعاتی هم‌چون کشت و زرع، شخم با گاو، دامداری، قصابی و ماهی‌گیری تا آرایش و تصویر جانوران مختلف و غذاهای گوناگون دربر می‌گیرد. میان نقاشی‌هایی که با موضوعات مذهبی و آیینی رسم شده‌اند و نقاشی‌های نوع اخیر تفاوت واضحی در نوع ارایه دیده می‌شود. به نظر می‌رسد نقاشان به هنگام ترسیم مراسم عامیانه، چون در قید و بند موضوع خاص یا دستور‌العمل مشخصی نبوده‌اند‌، خلاقیت، نوآوری و آزادی بیش‌تری در ترکیب‌بندی و ارایه از خود نشان داده‌اند که این موضوع، آثار را از لحاظ بصری بسیار جذاب می‌کند.

گفت‌وگو در مورد این تمدن عظیم فرصت بسیاری زیادی می‌خواهد چه بسا که هنوز اسرار کشف نشده‌ی بسیاری از این تمدن عظیم وجود دارد.

مصبطه: لفظی عربی به معنای نیمکت و سکو


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.
با تمدید ۲ مهلت فرصت شغلی برای ریاست بخش فارسی صدای آمریکا، هنوز خبری از تعیین رییس جدید بعد از اخراج الکس بلیدا رییس پیشین، اعلام نشده است.

الکس بلیدا (Alex Belida) و تنی چند در پشت درهای بسته می‌کوشند تا علی سجادی همکار رییس پیشین بخش فارسی را لااقل به‌عنوان مسوول موقت بخش فارسی به مقامات صدای آمریکا بقبولانند تا بتوانند در فرصت کافی فرد مورد نظر خود را به عنوان مدیر جدید برگزینند و از این طریق سیاست‌های گذشته بخش فارسی را  دنبال کنند. در این راستا بعید به نظر نمی رسد که مهلت دوم که در روز ۱۳ سپتامبر به پایان می‌رسد مجددن تمدید شود.

این شایعه می گوید: یک مقام برجسته و مطلع در طبقه سوم ساختمان صدای آمریکا که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که این افراد توانسته‌اند دیداری را بین علی سجادی و یک مقام عالی‌رتبه صدای آمریکا به‌نام جان لنن (Jon Lennon) ترتیب دهند که در آن به علی سجادی وعده داده شده تا وی را به سمت مدیر موقت منصوب کنند.

آخرین مهلت برای داوطلبان پست ریاست بخش فارسی صدای آمریکا ۱۳ سپتامبر است و اگر این بار نیز این مهلت تمدید شود می‌توان آن را نشانه‌ای دانست.



 


نجیب امیری / دفتر کابل / رادیو کوچه

یک مقام دولت افغانستان گفت که افراد مسلح ناشناس روز شنبه یکی دیگر از نامزدهای انتخابات مجلس را در غرب این کشور به قتل رسانده‌اند.

به گزارش رویترز، این چهارمین نامزدی است که قبل از انتخابات ۲۷ شهریور مجلس افغانستان به قتل می‌ رسد.

لعل محمد عمرزای فرماندار بخش شیندند در استان غربی هرات گفت که حاج عبدالمنان نامزد این حوزه هنگامی که از خانه عازم مسجد بود هدف تیراندازی دو مرد مسلح قرار گرفت.

هم‌چنان در یک روی‌داد دیگر افراد مسلح ناشناس پنج تن از کارمندان تیم مبارزات انتخاباتی یک نامزد مجلس نمایندگان افغانستان را به قتل رساندند.

پنجشنبه گذشته ۱۰ تن از کارکنان ستاد انتخاباتی و اقوام یک نامزد زن به نام فوزیه گیلانی نیز در هرات ناپدید شدند.

مقام های رسمی گفتند که معلوم نیست آیا این افراد را رقبای سیاسی ربوده‌اند یا طالبان.

سازمان ملل که بر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال گذشته نظارت داشت، دو هفته پیش از کشته شدن سه نامزد دیگر انتخابات مجلس و ارعاب شدید علیه نامزدهای زن گزارش داده بود.

از ۲۴۹ کرسی مجلس افغانستان ۶۵ کرسی به زنان اختصاص داده شده و حدود ۳۸۵ نامزد زن در این انتخابات شرکت دارند.

در انتخابات مجلس سفلای افغانستان، حدود ۲۵۰۰ نامزد رقابت می‌کنند.

مسوولان انتخاباتی گفته‌اند که بیش از ۹۰۰ مرکز از ۶۸۳۵ مرکز رای‌گیری در نظر گرفته شده نمی‌توانند به دلیل نبود امنیت فعال باشند.


 


خبر / رادیو کوچه

دو شهروند سقزی به نام‌های هیوا معتمدی و کمال الهی توسط نیروهای امنیتی اواخر مردادماه در این شهر بازداشت شده‌اند.

به گزارش آژانس خبری موکریان، این دو نفر روز پنج‌شنبه از بازداشتگاه اطلاعات به زندان مرکزی سقز منتقل شدند و آخرین خبر حاکی از این است که این افراد به «هم‌کاری با گروه‌های کردی مخالف نظام» متهم شده‌اند.

هم‌چنین لقمان احمدیان شهروند سقزی که چندی پیش از سوی ماموران دولتی بازداشت شده بود با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است.


 


خبر / رادیو کوچه

صبح روز چهارشنبه ۳ شهریورماه مژگان عبادی شهروند بهایی در منزلش واقع در ویلاشهر اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و کامپیوتر و موبایل شخصی وی ضبط شده است.

وی سپس در طی تماس تلفنی خبر بازداشت خود را به خانواده‌اش اعلام می‌کند و هم اکنون در زندان دستگرد اصفهان در بازداشت به سر می‌برد.

به گزارش کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، هم چنین در ادامه بازداشت دیگر شهورندان بهایی ویلاشهر. روز چهارشنبه سوم شهریور ماه قرار بازداشت بیست روزه فراز روحی و ژینوس جوشنیان و نسیم روحی به اتمام رسید و با وجود دادن تعهد عدم آموزش هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برند. به نظر می‌رسد علت بازداشت این افراد، انجام فعالیت‌های اجتماعی در روستای قلعه موسی‌خان باشد.

این چهار فعال اجتماعی هم‌اکنون در زندان دستگرد اصفهان نگهداری می‌شوند.

به گفته‌ی سخن‌گوی جامعه بهایی، در حال حاضر حدود ۴۷ نفر از پیروان این آیین در زندان‌های ایران به سر می‌برند و هفت مدیر پیشین جامعه بهایی در ایران با حکم سنگین ۲۰ سال حبس روبه‌رو شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«صدوچهل سال زندان حکم هفت رهبر بهایی در ایران»

«تبعید رهبران جامعه بهایی به زندان گوهردشت»

«احکام غیرعادلانه رهبران بهایی را نقض کنید»

«چهارمین بازداشتی بهایی در ویلاشهر اصفهان»


 


خبر / رادیو کوچه

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به نامه وزیر خارجه فرانسه روز گذشته شنبه اعلام کرد که در دغدغه‌های کوشنر درباره مسایل مربوط به حقوق بشر در ایران شریک بوده و معتقد است زمان آن فرار رسیده که اعضای اتحادیه اروپا به‌طورجمعی مجازات‌های قرون وسطایی در ایران را رد کنند.

به گزارش یورو نیوز، کاترین اشتون هم‌چنین خاطرنشان ساخته است «مقامات اتحادیه اروپا بی‌سرو صدا در حال اقداماتی در این زمینه در تهران هستند» که اگر نتیجه‌بخش نباشد، نوشتن نامه جمعی از طرف دولت‌های اروپایی به مقام‌های ایران توصیه می‌شود. خانم اشتون هم‌چنین گفته است در مورد چنین موضوعی مهم، لازم است اتحادیه اروپا استراتژی موثرتری اتخاذ کند.

وزیر خارجه فرانسه در نامه خود به نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، یادآور شده است که از یک سال پیش هزاران نفر در ایران تنها به خاطر شرکت در تظاهرات خیابانی، نوشتن و ابراز عقیده، دستگیر و زندانی و شکنجه و در مواردی حتا اعدام شده‌اند و طی همین مدت، روشن‌فکران، روزنامه‌نگاران و هنرمندان ایرانی ناگزیر از ترک کشورشان برای مهاجرت به اروپا بوده‌اند و اینک انتظار دارند که اروپا واکنشی بسیار قوی‌تر علیه ستم‌هایی که به آنان شده از خود نشان بدهد.

کوشنر در نامه خود پیشنهاد کرده است که اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دهم و یازدهم سپتامبر، فرصتی برای مباحثه فراگیر درباره اقدامات اروپا در دفاع از حقوق بشر در ایران باشد.

بیشتر بخوانید:

«محمدی، محکوم ایرانی نیاز به حمایت دارد»


 


خبر / رادیو کوچه

محبوبه کرمی، فعال حقوق بشر از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی، به تحمل چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش هرانا، اتهامات خانم کرمی «عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی با قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور» و «نشر اکاذیب» عنوان شده است.

محبوبه کرمی در جلسه‌ی محاکمه‌ی خود تنها از اتهام «نشر اکاذیب» مبرا شده و برای عضویت در «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» به تحمل دو سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی با قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور» نیز به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.

شایان ذکر است که مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پیش‌تر با صدور بیانیه‌های متعددی ضمن رد اتهامات وارده، این محکومیت‌ها را فاقد وجاهت، مصداق و زمینه حقوقی خوانده بود.

محبوبه کرمی فعال حوزه زنان، مسوول سابق کمیته‌ی زنان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بوده است که در در ۱۱ اسفند ماه بازداشت شد، وی در طی دوران بازداشت شش ماهه که ۸۰ روز از آن را در بند ‌۲-‌‌الف زندان اوین به‌سر برده با وضعیت نا‌مناسب جسمی روبه‌رو بوده است.

بیشتر بخوانید:

«درخواست برای روشن‌شدن وضعیت محبوبه کرمی»


 


عکس ها : خبرگزاری مهر

سمنان -  زمین لرزه ای به بزرگی ۵٫۸ در مقیاس درونی ریشتر ساعت ۲۳٫۵۷ جمعه شب روستاهای شهرستان دامغان را لرزاند. مرکز این زلزله در ۲۷۸ کیلومتری شرق تهران و ۱۰۰ کیلومتری شرق سمنان بوده است.


 


خبر / رادیو کوچه

تعدادی از معلمان چند استان ایران از جمله استان‌های سمنان، رشت و آذربایجان شرقی به نمایندگی از حدود ۱۲۰ هزار معلم بازخرید شده در سراسر کشور، صبح روز یک‌شنبه هفتم شهریورماه در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کرده‌اند.

یکی از این معلمان در این باره عنوان کرد: آموزش و پرورش در سال‌های اخیر پس از طی مراحل گزینش و مصاحبه اقدام به استخدام قرار‌دادی حدود ۱۲۰ هزار معلم کرده بود که اخیرن به همه آن‌ها اعلام کرده که دیگر نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند.

این معلم معترض ادامه داد: «امروز هم حدود ۵۰ نفر به نمایندگی از ۱۲۰ هزار معلم اخراجی سراسر کشور در مقابل مجلس تجمع کردیم تا نمایندگان در این زمینه به ما کمک کنند.»

وی در ادامه افزود: «آموزش و پرورش دلیل اخراج ما را برگزاری آزمون و استخدام مجدد معلمان اعلام کرده است.»

عدم تمدید قرارداد این معلمان در حالی صورت گرفته که آن‌ها می‌گویند آموزش و پرورش می‌خواهد به جای آن‌ها از ذخیره‌های آزمون استخدامی استفاده کند.

گفتنی است هفته پیش نیز تعدادی از این معلمان خرید خدمتی در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

«تجمع اعتراضی معلمان مقابل مجلس»

«تجمع معلمان خرید خدمت مقابل مجلس»


 


خبر / رادیو کوچه

ده‌ها هزار نفر از سراسر آمریکا روز شنبه در تظاهرات «احیای عزت» آمریکا شرکت کردند که به همت گلن بک، مجری مشهور و جنجال آفرین شبکه خبری فاکس برای آن‌چه بازگشت به دین می‌خواند، سازماندهی شده بود.

به گزارش الجزیره، آقای بک گفت که آمریکا از مسیر بنیان‌گذارانش منحرف شده است. او هر شب در یکی از پر‌بیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی آمریکا از باراک اوباما و دموکرات‌های کنگره به شدت انتقاد می‌کند.

وی افزود آمریکا مدت‌هاست که در تاریکی به‌سر می‌برد و پشت به خدا کرده است.

این راه‌پیمایی با چهل‌و‌هفتمین سال‌گرد سخن‌رانی مشهور «من رویایی دارم» مارتین لوتر‌کینگ، رهبر جنبش مدنی ایالات متحده، برای مبارزه با تبعیض نژادی علیه سیاهان هم‌زمان بود.

محل برگزاری آن نیز بنای یادبود آبراهام لینکلن بود، همان جایی که مارتین لوترکینگ سخن‌رانی خود را ایراد کرد.

بعضی از رهبران بازمانده این جنبش هم‌چون جان لوییس، این فراخوان روز شنبه محافظه کاران را محکوم کردند و خود تظاهراتی موازی در واشنگتن براه انداختند.

تظاهرکنندگان سیاست های اقتصادی دولت اوباما مخالفت و او را متهم کردند کشور را به سوی نظام سوسیالیستی و صدقه‌ای می‌برد.

تظاهرکنندگان دولت را متهم به دخالت در زندگی شخصی خود و محدود کردن آزادی‌هایشان می‌کردند.

ویدئو:

«عزت آمریکا»


 



یک‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۹- ۲۹ آگوست ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم

note3استودیو: دامون

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات یک‌شنبه ایران

note3دایره‌ی شکسته – «هنر مصر باستان» - مه‌شب تاجیک

note3بخش اول اخبار

note3نغمه‌های ایرانی – «خالق آهنگ مرغ سحر» – بخش اول – آرش  و آوا

note3روزنگاشت – «پدر معنوی اندیشه حقوق‌بشر» - محبوبه

note3مجله‌ی خبری کابل – نجیب امیری

note3رادیو لیچار – «ماجرای پول پارتی در شهرک غرب» – (قسمت ۸۱) – فرورتیش

note3بخش دوم اخبار

note3 نغمه‌های ایرانی – «خالق آهنگ مرغ سحر» – بخش دوم – آرش  و آوا

note3پرسه – «این سو، آن‌سو چه خبر» - سیمین

note3آقای گجت – دامون

note3پس‌نشینی تند – «فرهاد و تختی» – اکبر ترشیزاد

note3بخش سوم اخبار

note3فرهنگستان – گزارش کامل نقد و بررسی کتاب «حافظ و مذهب عشق» - حمید جعفری


 


خبر / رادیو کوچه

برای دومین‌بار در مدت کم‌تر از یک هفته روز شنبه ده‌ها دانش‌آموز دختر در پایتخت افغانستان مورد حمله با گاز سمی قرار گرفته‌اند.

محمد آصف ننگ سخن‌گوی وزارت آموزش و پرورش افغانستان گفت که افراد ناشناس به دانش آموزان دختر در مدرسه ذبیح‌اله عصمتی در شرق کابل حمله کرده‌اند.

آقای ننگ اضافه کرد: «این حادثه روز شنبه، ۶ شهریور در ناحیه هشتم شهر کابل در مدرسه ذبیح‌اله عصمتی اتفاق افتاد. در ساعات اول شش هفت نفر مسموم شدند و بعد تعداد آن‌ها به ۳۵ نفر رسید.

سخن‌گوی وزارت معارف افزود: «مسمومیت دانش آموزان خفیف و وضعیت جسمی آن‌ها قابل اطمینان است. منابع ورزارت بهداشت اطمینان داده‌اند که این حادثه جای نگرانی ندارد.

سخی کارگر نوراوغلی، سخن‌گوی وزارت بهداشت افغانستان گفت که هنوز نوع گازی که این دانش‌آموزان با آن مسموم شده‌اند، مشخص نشده است.

روز چهارشنبه گذشته نیز، سوم شهریور نیز در پی حمله مشابه بیش از هفتاد دانش‌آموز دختر مسموم شدند.

بیشتر بخوانیم:

«مسمومیت ده‌ها دانش‌آموز دختر در افغانستان»


 


محبوبه / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست و نهم آگوست برابر با زادروز «جان لاک»  از فیلسوفان سده هفده میلادی در انگلستان است. او در سال ۱۶۳۲ زاده شد، و از مهم‌ترین شارحان نظریه قرارداد اجتماعی و پیروان مکتب تجربه‌گرایی است.

او از تاثیرگذارترین متفکران عصر روشن‌گری شمرده می‌شود. و مشهورترین اثرش «رساله‌ای در باب فهم بشر» است.

«آزادی مطلق، آزادی حقیقی و درست، آزادی بی‌طرفانه و مساوات، چیزی است که ما بدان محتاجیم.»

«جان لاک» در بیست‌و‌نهم آگوست سال ۱۶۳۲ میلادی در «رینگتن» به‌دنیا آمد. پدرش وکیل دادگستری و عضو پارلمان مجلس عوام «بریتانیا» بود. لاک پس از پایان تحصیلات مقدماتی، به دانشگاه آکسفورد راه یافت و موفق به دریافت مدرک دانش‌نامه شد و در ۱۶۶۴ مدرس «فلسفه اخلاق» در این دانشگاه شد و ضمن تدریس به تحصیل در رشته «طب» پرداخت ولی هرگز به شغل رسمی طبابت نپرداخت.

لاک نیز مانند بسیاری از فیلسوفان سده‌های هفدهم و هجدهم میلادی، توجه اصلی خود را به مسایل مربوط به استعدادهای ذهن و عقل بشر و ماهیت علم و معرفت معطوف کرد. شهرت فلسفه سیاسی لاک، بیش‌تر مدیون دومین رساله از دو رساله در باب «حکومت» اوست.

فصل دوم آن با این اعلام شروع می‌شود که همه ما انسان‌ها به‌طور طبیعی در یک وضع آزادی کامل قرار داریم. مردم، آزادی کامل دارند تا در حدود قانون طبیعی، هرعملی که می‌خواهند انجام دهند و با شخص خود و دارایی خود هرچه می‌خواهند بکنند بی‌آنکه از کسی اجازه بگیرند یا تابع اراده شخص دیگری باشند.

او معتقد است که قانون طبیعی از اراده الهی نشات گرفته و عقل بشر قادر به پی‌بردن به آن است. هر فردی مسوولیت دارد قانون طبیعی را که انسان‌ها را به هم متصل کرده و هدف از آن، حفظ صلح و آرامش و جلوگیری از آسیب رساندن به یک‌دیگر است، وضع نماید، اما وقتی افراد در انجام این کار کوتاهی کنند، حکومت مدنی به‌وجود می‌آید: یعنی انسان‌ها میان خود قراردادی را برای ایجاد یک جامعه سیاسی که حامی و حافظ قانون طبیعی و حقوق طبیعی حیات، آزادی و نوعی مالکیت است، منعقد می‌نمایند.

حال اگر فرمان‌روای این جامعه، حقوق افراد را نادیده بگیرد یا بکوشد قدرت مطلقه‌ای به‌دست آورد، در این صورت، مردم حق برکنار کردن او را دارند.

اگرچه لاک می‌گوید که افراد از حق انعقاد قراردادهایی، یا به گفته او پیمان‌هایی، برای ایجاد جوامع مدنی برخوردارند، اما مقصودش این نیست که هر فرد از سر اراده و در یک زمان خاص، حق انعقاد یک چنین قراردادی را دارد.

بلکه مردم، امر اطاعت از حکومت را به نحوی از طریق رضایت دادن به ترتیبات سیاسی موجود، به عهده می‌گیرند. وی معتقد است که این رضایت می‌تواند به صورت ضمنی باشد، به‌این صورت که «هر فرد صاحب دارایی یا بهره‌مند از هر بخش از قلم‌روی حکومت باشد، این رضات خود را ابراز می‌کند که به همان اندازه مالکیت و بهره‌مندیش، مطیع قوانین حکومتی است.»

لاک می‌گوید که چون رضایت، حتا به صورت ضمنی آن، از سر اراده و آزادی صورت گرفته، لذا مادام که شرایط قرارداد رعایت شود، اطاعت از حکومت یک امر واجب است. به طور مثال، استدلال شده است که در حالی‌که امکان دارد یک فرد صرفن با پذیرش یک ترتیب خاص، رضایت ضمنی خود را اعلام کند، اما تعهد ضمنی برای انجام کاری، ناممکن است، بنابراین فکر رضایت ضمنی به قدر کافی توجیه‌کننده تعهد افراد به لحاظ اطاعت از حکومت نیست.

جان‌لاک، خود را فقط یک کارگر زیردست توصیف می‌کرد. برخی از منتقدان، تجربه‌گرایی وی را ناقص یا نسنجیده به شمار آورده‌اند. اما نفوذ او، چه در طول عمر پربارش و چه در سده‌های پس از مرگش، ژرف و گسترده بوده است.

«دی.جی.آکونر» یادآور می‌شود که اگر اثر لاک به‌نام «دو رساله در باب حکومت» وجود نداشت، آثار برکلی، هیوم، راسل و مور به کلی تفاوت پیدا می‌کرد. همین احتمال درباره اساس‌نامه‌های بسیاری از مجامع سیاسی و اندیشه‌های متفکران سیاسی نظیر پین و جفرسون، که از این اثر او الهام گرفتند، وجود دارد.

نوشته‌های او بر ولتر و روسو، و بسیاری از متفکران اسکاتلندی و انقلابیون آمریکایی اثرگذار بود. گفته می‌شود این تاثیر را می‌توان در اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا مشاهده کرد.

فرضیه لاک در مورد ذهن معمولن منشا تصورات مدرن در مورد آگاهی و خود شمرده می‌شود. فرضیه‌ای که در آثار فلاسفه‌ای چون دیوید هیوم، ژان ژاک روسو و ایمانوئل کانت برجستگی می‌یابد. لاک نخستین فیلسوفی بود که خود را از طریق استمرار هوشیاری تعریف کرد. او معتقد بود که انسان‌ها چون لوح پاک و دست‌نخورده و تهی از دانش زاده می‌شوند و هیچ دانسته درونی و ذاتی ندارند بلکه هر آن‌چه می‌دانند از راه مشاهده و تجربه به دست می‌آید.

دغدغه اصلی لاک جامعه و شناخت‌شناسی بود. دیدگاه و بینش وی در زمینه حکومت با رضایت رعایا،  آزادی حقوق طبیعی انسان در زندگی و مالکیت شخصی تاثیر بزرگی بر جریان و روند فلسفه سیاسی داشت. او را از جمله تجربه‌گرایان انگلیسی می‌نامند و عمومن، پدر معنوی اندیشه حقوق بشر در دوران جدید می‌دانند.

وی در طول حیاتش اکثر آثارش را با نام مستعار به چاپ رسانید زیرا نمی‌خواست لطمه‌ای به بهترین اثرش موسوم به «رساله‌ای در باب فهم بشر» وارد آید. و سرانجام در بیست‌و هشتم اکتبر سال ۱۷۰۴ میلادی درگذشت.

منبع‌ها:

سایت کتاب‌نیوز

ویکی پدیا

میکی‌گفتاورد


 


خبر / رادیو کوچه

قوه قضاییه ایران روز گذشته شنبه اعلام کرد که در مورد پرونده یک زن محکوم به سنگ‌سار در این کشور «راه‌کارهای ویژه‌ای» را در دستور کار قرار داده است که نتیجه آن بعدتر اعلام خواهد شد.

ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران روز شنبه ۶ شهریور با صدور اطلاعیه‌ای در مورد پرونده سکینه محمدی آشتیانی، زنی که به اتهام زنای محصنه به سنگ‌سار محکوم شده، نوشت که این راه‌کارها به منظور «اعمال دقت‌های مضاعف در اعمال قانون و رعایت حقوق قانونی افراد» در نظر گرفته شده است.

در اطلاعیه مذکور مشخص نشده که این راه‌کارها به‌طور دقیق چیست، اما مهرانگیز کار، حقوق‌دان ایرانی مقیم آمریکا، اعلام کرد که ممکن است منظور ستاد حقوق بشر، امکان عفو خانم آشتیانی توسط رهبر جمهوری اسلامی باشد.

پزشکی قانونی در گزارش خود با توجه به وجود آثار برق گرفتگی در قسمت‌های مختلف جسد، مرگ شوهر خانم محمدی آشتیانی را در اثر «تماس آگاهانه و هدف‌دار سیستم برقی» اعلام می‌کند و نتیجه می‌گیرد: «با توجه به عدم مشاهده آثار دفاعی، این اقدام بعد از ایجاد اختلال هوشیاری با مصرف دارو (حتا به میزان کم) توسط فرد دیگری صورت پذیرفته است».

در اطلاعیه ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران آمده است که خانم آشتیانی اعتراف کرده که به هم‌راه مردی که از دو ماه پیش‌تر با او «رابطه نامشروع» داشته، با تزریق آمپول و وصل‌کردن جریان برق شوهرش را به قتل رسانده است.

گفتنی است در روزهای اخیر فرانسه در حمایت از سکینه محمدی از اتحادیه اروپا درخواست کرده که به وضعیت این محکوم رسیدگی کند. از سویی دیگر نیکولای سارکوزی فرانسه را مسوول نجات جان این محکوم اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

«محمدی، محکوم ایرانی نیاز به حمایت دارد»

«توقف اجرای حکم سنگ‌سار محمدی»


 


خبر / رادیو کوچه

رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان صبح روز یک‌شنبه ‌شمار کشته‌های زمین‌لرزه ۵٫۹ ریشتری روستاهای دامغان را در آخرین خبر چهار نفر اعلام کره است.

دکتر مجید جدیدی در سمنان گفت یک مصدوم این زلزله که در بخش ICU بیمارستان رضایی دامغان بستری بود جان خود را از دست داده است.

وی با بیان این‌که در این زلزله یک دختر چهارساله، یک کودک خردسال و یک زن کشته شده بودند، افزود: یک زن سال‌خورده نیز در بیمارستان جان داد و شمار تلفات جانی این زلزله به دو زن و دو کودک رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان ادامه داد: «مرگ وی به علت شدت جراحات و احتمالا شکستگی لگن بوده است اما علت مرگ در دست بررسی است.»

به گفته وی، از ۱۴ بیمار بستری در بخش جراحی بیمارستان رضایی دامغان ۱۰ نفر تا شام‌گاه شنبه مرخص شدند.

لازم به ذکر است ساعت ۲۳ و ۵۷ دقیقه شام‌گاه جمعه زلزله‌ای به بزرگی ۵٫۹ ریشتر شهرستان دامغان در استان سمنان را لرزاند. این زلزله هم‌چنین شهرهای مرکزی مازندران، استان گلستان، شمال و شرق استان تهران را نیز به لرزه درآورد.

کانون این زلزله دشت کویر سمنان اعلام شد.

بیشتر بخوانید:

«وقوع زمین‌لرزه در سمنان با سه کشته»


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 500 پیش از میلاد – دوران پادشاهی داریوش و به احتمال زیاد ۲۹ آگوست، میترا (در زبان‌های اروپایی میثرا) از سوی دربار هخامنشی پس از مشورت با روحانیان آیین زرتشت، به‌عنوان مظهر نور (آفتاب)، مهر و دانایی رسمیت یافت. میترا که اینک نام صدها هزار زن در سراسر جهان است، هزاران سال پیش، از خدایان آرین‌های جنوبی بود که پس از پیدایش آیین زرتشت و رسمیت یافتن آن، از قرن ششم پیش از میلاد مقام خدایی را از دست داد که با مصوبه آگوست سال ۵۰۰ پیش از میلاد نماد مهرورزی، محبت، صمیمیت و دوستی شد و قرار شد این صفات که تا آن زمان اختصاص به ایرانیان داشت، جهانی شوند.
  • ۱۶۳۲ میلادی – زادروز «جان لاک» فیلسوف تجربه‌گرای انگلیسی که بر پایه افکار او اعلامیه استقلال ایالات متحده نوشته شده و علوم سیاسی و فلسفه سیاسی شکل گرفته است. به باور لاک، هر فکر، عقیده و دانش ناشی از تجربه است، او می‌گوید بشر طبیعتن دارای حقوق و تکالیفی است و این حقوق عبارتند از: حق حیات، حق آزادی، حق مالکیت.
  • ۲۰۰۳ میلادی – «ویلفرد تزینگر» نویسنده انگلیسی کتاب‌های «شن‌های جزیره‌العرب»، «اعراب باتلاق‌نشین»، «رودخانه‌ای که به دریا نمی‌رسد» و «زندگی با سامبوروها» در ۹۳ سالگی درگذشت. کتاب‌های تزینگر نتیجه تجربه‌های خود او است.
  • ۱۵۳۳ میلادی – «فرانسیسکو پیزارو» که از سوی دولت اسپانیا ماموریت تصرف اراضی آمریکای جنوبی و انتقال طلای آن‌جا را به اسپانیا داشت پس از دستگیر کردن «آتاهوالپا»(Atahualpa) امپراتور اینکاها و گرفتن خزانه طلای او که اسپانیا را ثروتمند کرد وی را برخلاف وعده‌ای که داده بود به قتل رساند.
  • ۱۸۸۹ میلادی – نخستین چاه نفت جهان درایالت پنسیلوانیای آمریکا به نفت رسید. این چاه که ادوین لورنتین دریک آن را حفرکرد درعمق ۲۳ متری به نفت رسید. حفراین چاه مقدمه‌ای برای صنعت نفت درجهان شد.
  • ۱۹۴۹ میلادی – آزمایش اولین بمب هسته‏ای اتحاد جماهیر شوروی.چهار سال پس از بمباران هسته‏ای هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا، با آزمایش نخستین بمب هسته‏ای شوروی سلاح هسته‏ای از انحصار آمریکا خارج شد و میان آمریکا و شوروی توازنی به‌وجود آمد که توازن وحشت نام گرفت. در این وضعیت، هر طرف به‌دلیل هراس از حمله اتمی طرف دیگر، از به‌کارگیری سلاح هسته‏ای خودداری می‏کرد.
  • ۱۸۶۲ میلادی – «موریس مترلینگ» نویسنده برجسته بلژیکی در شهر گان بلژیک متولد شد. وی تحصیلاتش را در رشته حقوق به پایان برد و پس از آن به کار وکالت دادگستری مشغول شد. سپس به پاریس رفت و در آن‌جا با صاحبان علم و ادب و از جمله با رهبران مکتب سمبولیسم که عقیده دارند شعر باید ترجمان عواطف و احساساتی باشد که از اعماق روح انسانی تجلی می‏کند، آشنایى یافت. در این سفر بود که مترلینگ شاه‏کارهای مشهور خود را به جهان ادب عرضه کرد و در سال ۱۹۱۱ جایزه ادبی نوبل را به‌دست آورد. مترلینگ در همه فنون شعر و نثر و فلسفه تبحر داشت. او در آثار فلسفی خود مسایل تازه‏ای طرح کرد که جامعه مذهبی و اخلاقی جهان را بر ضد خود برانگیخت.
  • ۱۸۳۱ میلادی – القای الکترومغناطیسی توسط «مایکل فارادی» شیمی‌دان انگلیسی، کشف شد.

 


رادیو کوچه

در روز پایانی هفته هفتم لیگ برتر ایران،شام‌گاه روز شنبه، پرسپولیس در اهواز مقابل فولاد خوزستان به تساوی ۱-۱ رسید و با پیروزی ۲ بر ۱ ذوب آهن اصفهان مقابل صبا، صدر جدول را به تیم اصفهانی سپرد.

ذوب آهن اصفهان با پیروزی ۲ بر ۱ مقابل صبای قم، شکست هفته پیش برابر صنعت نفت در آبادان را جبران کرد و صدر جدول را از پرسپولیس پس گرفت.

تراکتورسازی تبریز با تک گل محمد نصرتی استیل آذین را در تهران شکست داد.

تراکتورسازی با این پیروزی ۱۱ امتیازی شد وبه رده پنجم رسید. استیل آذین با ۹ امتیاز در رده نهم قرار دارد. تیم پرحاشیه هفته‌های اخیر از ۳ دیدار گذشته فقط یک امتیاز گرفته است.

در دیدارهای دیگر این هفته، ملوان بندر انزلی ۲ بر ۱ میهمان خود، نفت آبادان را شکست داد. شاهین بوشهر در خانه با ۲ گل راه آهن شهرری را برد و پیکان قزوین ۴ بر ۲ مقابل میزبانش، شهرداری تبریز به پیروزی رسید. دیدار پاس و سایپا هم در همدان ۲-۲ مساوی شد.

در جدول رده بندی پس از ذوب آهن، تیم های پرسپولیس، استقلال، صنعت نفت آبادان و تراکتورسازی تبریز در رده‌های دوم تا پنجم قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

«استقلال نبرد با سپاهان را برد»


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته های این بخش دارید می توانید برای ما ارسال کنید.

برای معلم عزیزم رزیتا غفاری*

رزیتا جان، نزدیک ۶ ماه است که در انفرادی هستی. هر صبح که بیدار می‌شوم دعا می‌کنم امروز خبر آزادی‌ات را بشنوم ولی خبرها همه پر است از وضعیت بد زندان‌ها و این‌که روزبه‌روز سلامتیت رو به وخامت می‌گذارد.

می‌گویند سکوت کرده‌ای و من به یاد دوران نوجوانیم می‌افتم که به ما درس استقامت می‌دادی. شور و شوقت در کلاس همیشه خنده را بر لبان ما می‌نشاند و حال چه کسی به فکر شادی توست؟ می‌دانم که به شادی روح و قلبت مسروری و در آسمان‌ها سیر می‌کنی ولی چه کنم که قلب کوچک من طاقت آزار بی‌دلیل تو را ندارد.

این نامه را برای تو می‌نویسم چون همیشه برای حرف‌های ما گوش شنوا داشتی. می‌خواهم بگویم خسته‌ام از این همه ظلم… تا کی پاسخ محبت، مشت است و خدمت به هم‌نوع، جاسوسی است؟ تا کی معنای دوستی و صداقت، توهین به مقدسات است؟ جوابت را می‌دانم. می‌گویی تسلیم اراده حق باش و توکل کن، نور بر ظلمت پیروز است. طبق معمول اطاعت می‌کنم ولی دلم تنگ است، می‌خواهم حرفهایت را از زبان خودت بشنوم.

منتظر دیدارت هستم تا در آغوشت بگیرم و بگویم که افتخار می‌کنم معلم شجاعی چون تو داشته‌ام.

*توضیح: رزیتا واثقی در تاریخ ۲۴ اسفند ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. در تاریخ ۱۶ فروردین ماه گزارش شد، وی برای اخذ تعهد کتبی در زندان تحت فشار است. در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ رزیتا واثقی به زندان مرکزی مشهد منتقل شد.

*درس اخلاق، نام کلاس‌های مخصوص کودکان بهایی است که بصورت هفتگی برگزار می‌شود و هدف از تشکیل آن تعلیم و تربیت اخلاقی و روحانی کودکان و نوجوانان بهایی.


 


انتشار یک نامه از یک نماینده مجلس و نیاز به کمی ویرایش


 


رادیو کوچه

فوران یک آتشفشان در جزیره سوماترای اندونزی صبح روز یک‌شنبه منجر به فرار بیش از هزاران نفر از اهالی این منطقه شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، این برای اولین بار طی چهارصد سال گذشته است که آتشفشان سینابونگ فوران می‌کند.

کوه سینابونگ در شصت کیلومتری جنوب غربی شهر مدن، اصلی‌ترین شهر در جزیره سوماترای اندونزی است.

از این آتشفشان هم اکنون دود و خاکستر تا ارتفاع یک‌هزار و پانصد متری به بیرون پرتاب می‌شود.

شاهدان عینی گفتند از فاصله چند کیلومتری، فعالیت این آتشفشان قابل مشاهده است.

مقامات اندونزی، پس از آن که فعالیت های اولیه این آتشفشان گزارش شد، وضعیت هشدار اعلام کردند.

در اندونزی ۱۲۰ کوه آتشفشانی فعال وجود دارد. این کوه‌ها بخشی از «حلقه آتش» آسیا-اقیانوسیه به شمار می‌روند. این حلقه، مجموعه‌ای از کوه‌های آتشفشانی و گسل‌ها در منطقه است که باعث بروز فعالیت‌های آتشفشانی و امواج زلزله می‌شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته