-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۵, جمعه

Latest news from Jaras for 08/27/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



جـــرس: در واکنش به آغاز اعتصاب غذای نیما نحوی، دانشجوی زندانی دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل در زندان آن شهر، جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه بابل، با صدور بیانیه ای، خواستار شکستن اعتصاب غذای وی و پایان بخشی به نگرانی های موجود در مورد او شدند.


همزمان یکی از فعالان دانشجویی و مذهبیِ بابل، با نگارش نامه ای سرگشاده و جداگانه، خواستار توقف و شکستن اعتصاب غذای این دانشجوی محبوس دز زندان بابل شد.


نيما نحوی فعال دانشجويی دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل، روز دوشنبه اول شهریورماه، در اعتراض به آنچه که نقض حقوق وی در زندان بر پايه اساسنامه و مقررات سازمان زندان های کل کشور می باشد، دست به اعتصاب غذای نامحدود در زندان متی کلای بابل زده است.


به گزارش منابع خبری جرس، فعالان دانشجویی بابل، در بیانیه خود خاطرنشان کرده اند "چند روزی است که از اعتصاب غذای دوست در بندمان ، نیما نحوی می گذرد. کسی که ماه هاست در زندان متی کلای بابل دوران محکومیت خود را سپری می کند. اخبار رسیده از وضعیت نیما، باعث شد زبان بگشاییم و در قبال صبری که خانواده اش از ما انتظار داشتند، شرمسار گردیم...بیش از یک ماه است که نیما نحوی، با درد و رنج تنهایی و نداشتن هم صحبت دست و پنجه نرم می کند. حال آنکه شنیده ها حاکی از آن است که چند روزی است که او را به بند قاتلین و مجرمین خطرناک منتقل کرده اند. آیا دانشجویی که چند روز است از اعتصاب غذای او می گذرد، قدرت و توان جسمی و روحی مقابله با خطرات ناشی از این افراد را خواهد داشت؟



در پایان این بیانیه آمده است:  با توجه به این که برای ساختن آینده ی ایران زمین به وجود امثال نیما نحوی ها نیازمندیم و از دوست و یار هم بندمان تقاضا می کنیم ، با وجود آنکه از حقانیت اعتراض وی آگاهیم به اعتصاب غذای خود خاتمه بخشد و خانواده و دوستان خود را که در این چند روز نگران وی می باشند را آسوده خاطر نماید."


به گزارش منابع خبری جرس، امیر کسری کیانی، فعال مذهبی دانشجویی بابل نیز، خطاب به نحوی نوشته است :مکلفم حجت ملایم را بر تو تمام کنم. در مورد مشابه مرحوم آقا " اضرار به نفس را بیش از حد جایز نمی دانستند ". پس تمنا دارم بیش از هر زمانی مراقب خود باش تا مبادا از مسیر اصلی خارج شوی و از درگاه خدائی که می دانم دوستش داری سلامت و سعادت تو را و تحقق حق را آرزومندم.


گفتنی است نحوی در اعتراض به عدم موافقت با انتقال وی به يکی از زندان های شهر محل سکونت خود، عدم موافقت با عفو مشروط با توجه به گذراندن بيش از نيمی از دوران محکوميت خود و هم چنين انتقالش از بند ويژه زندان متی کلا به بند مجرمين خطرناک، اعتصاب غذای نامحدود خود را آغاز نموده و اعلام کرده است که تا با درخواست وی مبنی بر انتقال به زندان محل سکونتش بر طبق قوانين و اساسنامه سازمان زندان های کل کشور موافقت صورت نگيرد دست از اعتصاب غذا نخواهيد کشيد.


لازم به ذکر است با به پايان رسيدن دوران محکوميت دانشجويان دربند زندان متی کلای بابل (ايمان صديقی، محسن برزگر، مشفق سمندری، حسين جليل نتاج و محمد اسماعيل زاده)، فشارهای نهادهای امنيتی بر ديگر فعالين دانشجويی و سياسی اين استان شدت گرفته است.



 


جـــرس: طبق گزارش های رسمی و مستند بانک مرکزی ایران، رقم بدهی‌های دولت احمدی‌نژاد در حال حاضر بالغ بر ۱۴۰ میلیارد دلار می باشد، که این رقم بسیار بیشتر از میزانی است که ماه گذشته اعلام شده بود و آمار رسمی بدست آمده نیز حکایت از آن دارد که نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار از مبلغ فوق، بدهی دولت به بانک‌‌مرکزی و سایر بانک‌های داخلی می باشد.



رسانه های خبری ایران، ماه گذشته به استناد و نقل از گزارش بانک مرکزی، بدهی های دولت را بالغ بر ۱۲۷ میلیارد دلار اعلام کرده بودند.


پیش از آن و برپایه گزارش زمستان گذشتۀ بانک مرکزی، میزان بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی، در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸ نسبت به یک سال پیش از آن ۲۱ درصد افزایش نشان می داد.


به گزارش سامانه خبری آفتاب نیوز، دولت‌های اول و دوم محمود احمدی نژاد (نهم و دهم)، طی چند سالی که گذشت، بالغ بر ۲۵۶ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور را هزینه کرده‌ و با توجه به ارقام رسمی و اعلام شدۀ بانک مرکزی، دولت نهم و دهم بر اثر هزینه کردهای نامعلوم و ریخت‌وپاش های بی‌سابقه، ۱۴۰ میلیارد دلار بدهکاری بالا آورده اند.

گفتنی است علت انتشار گزارش فوق الذکر توسط سامانه خبری آفتاب نیوز، کشمکشی است که اخیرا میان روزنامه مردم سالاری و پایگاه اطلاع رسانی دولت روی داده و در جریان آن، روزنامه مردم سالاری میزان بدهی‌های داخلی و خارجی دولت را، به استناد گزارش بانک مرکزی ۱۲۷ میلیارد دلار اعلام کرده است.


در پی انتشار گزارش فوق، پایگاه اطلاع رسانی دولت، ضمن تکذیب رقم فوق (۱۲۷ میلیارد دلار )، ادعا کرد که بانک مرکزی گزارش میزان بدهی ها را خلاف واقعیت اعلام کرده است.
تکذیبیۀ دولت، همزمان شد با سکوت پایگاه رسمی بانک مرکزی که انتشار پاسخ و حتی تایید گزارش و آمار خود بانک نیز- بدلایل نامعلوم- به محاق رفت.


به گزارش سامانه خبری آفتاب نیوز، آنچه ارقام رسمی منتشره از سوی بانک مرکزی ایران نشان می دهد، ثابت کننده و بیانگر آن است که که بدهی‌های دولت، حتی از رقم اعلام شده در گزارش روزنامه مردم سالاری نیز بیشتر است و به ۱۴۰ میلیارد دلار می‌رسد.


این گزارش همچنین خاطرنشان کرده است "بدهی‌های دولت تنها به بانک مرکزی و سایر بانک‌های داخلی در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ بالغ بر ۵۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده، اما تاکنون باید به ۶۰ میلیون دلار رسیده باشد. این مرکز خبری تاکید می‌کند که بانک مرکزی با گذشت ۵ ماه از سال هنوز آمار مربوط به بدهی‌ها، بودجه و هزینه‌های دولت را اعلام نکرده است."


برپایه ارقامی که در این سامانه خبری آمده و مورد استناد قرار گرفته، دولت احمدی‌نژاد اکنون به سازمان تامین اجتماعی ۲۱ میلیارد دلار، به سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، به پیمانکاران طرح‌های آب و برق ۶ میلیارد دلار، و در هریک از حوزه‌های راه و ترابری و نفت یک میلیارد دلار بدهی دارد.

همچنین، دولت و شرکت‌های دولتی، در ۴ سال گذشته، برای تامین مالی طرح‌های خود، با توزیع اوراق مشارکت میان مردم از آن‌ها پول دریافت کردند که باید اصل و سود آن را بپردازند و جمع بدهی دولت، بابت اصل و سود این اوراق، ۱۶ میلیارد دلار برآورد شده است.

آفتاب نیوز همچنین گزارش داد که میزان بدهی‌های خارجی دولت هم به ۲۳ میلیارد دلار رسیده که در حال حاضر باید سالانه ۸ میلیارد دلار از آن بازپرداخت شود.

همزمان روزنامه دنیای اقتصاد نیز، روز چهارشنبه سوم شهریورماه خاطرنشان کرد "طلب صادرکنندگان کالا از دولت احمدی‌نژاد بابت جوایز صادراتی به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده و مطالبات بازنشستگان کشور نیز، ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.


گفتنی است ایلنا نیز اوایل هفته جاری گزارش داده بود که "به علت عدم پرداخت بدهی‌های بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی؛ کارکنان وزارت بهداشت و پرستاران نیز بابت کارانه، اضافه کاری و پاداش امسال حدود چهار هزار میلیارد ریال از دولت طلب دارندکه هنوز پرداخت نشده است.


وزیر آموزش و پرورش نیز در گفت‌و گوی ماه گذشته خود با خبرگزاری مهر، با اعلام اینکه "یک‌هزار میلیارد تومان قرض کرده‌ایم تا دیون فرهنگیان را پرداخت کنیم"، گفته بود: در حالی دو هزار میلیارد تومان بدهی پیش از موعد داریم که حتی یک ریال هم برای پرداخت آن پول نداریم.


لازم به ذکر است بنا بر گزارش های رسمی و چالشی که دیوان محاسبات هنوز آنرا پاسخ نداده، دولت بخشی از درآمدهای نفت در سال‌های ۸۶ و ۸۷ را به خزانه یا حساب‌های بانک مرکزی واریز نکرده که از این بابت یک میلیارد دلارمعادل ده هزارمیلیارد ریال برای سال ۸۶ و ۷ میلیارد دلار معدل ۷۰ هزار میلیارد ریال بایت سال ۸۷ به خزانه بانک مرکزی یا مردم ایران بدهکار است که باید پرداخت نماید.


اخیرا پرویز فتاح وزیر نیروی سابق و مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه درگفت‌و گو با خبرگزاری مهر، بدهی دولت به این بنیاد را ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرده بود.


و به گزارش ایلنا، معاون مالی و اداری شهرداری تهران اعلام کرد که در حساب‌های مالی شهرداری ثبت شده که حدود ۷۰۰ میلیارد تومان سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی به شهرداری بدهکار هستند.


بدهی دولت به آستان قدس رضوی و بنیاد شهید نیز، بیش از ١۷ هزار میلیارد ریال است که قرار بود این مطالبات از طریق سهام سایپا و ایران خودرو واگذار شود که به دلیل واگذاری سهام این شرکتها به کارکنان خودشان، هنوز این مطالبات پرداخت نشده است.


بر اساس گزارش های مذکور، مجموع بدهی‌های دولت بیش از ١۴۰هزار میلیارد تومان (۱۴۰ میلیارد دلار) است. در حالی‌که بودجه امسال حدود ۶۰ و بودجه سال آینده بیش از ١٣۰ هزار میلیارد ریال (۱۳ میلیارد دلار) کسری دارد؛ یعنی مصارف دولت بیش از درآمدهای آن است که به این ترتیب دولت نه توان پرداخت بدهی‌های خود را خواهد داشت و حتی به فرض نداشتن بدهی، توان کنترل درآمدها و مخارج خود را نیز ندارد.

 

 

حمیدرضا ظریفی نیا


 


جرس: پس از نزدیک به دوهفته از بازگشت مصطفی تاجزاده به زندان اوین و بی خبری کامل از او، ساعاتی پیش وی با همسرش تماس گرفت.

 

به گزارش تحول سبز، سید مصطفی تاجزاده طی تماس تلفنی کوتاهی از اوین، شرایط روحی خود را مساعد اعلام کرده و همچنین از هم سلول بودن خود با محمد نوری زاد خبر داده است.

 
 


 


علل فرود، نقص فنی اعلام شد

جـــرس: سرکنسول ایران در استانبول، روز پنج شنبه چهارم شهریورماه (٢۶ اوت)، از فرود اضطراری دو فروند هواپیمای مسافر بری جمهوری اسلامی در فرودگاه آتاتورک استانبول خبر داد.


به گزارش شبکه دولتی ترکیه، محمود حیدری با بیان خبر فوق خاطرنشان کرد "یکی از این دو هواپیما از نوع ایرباس آ-٣۰۰ و حامل ٢۰۹ مسافر و ١۸ خدمه از تهران عازم دوسلدورف آلمان بود، که پس از ورود به حریم هوائی ترکیه، ضمن تماس با برج مراقبت فرودگاه آتاتورک استانبول خواستار فرود اضطراری شده بود.


کانال تلویزیونی مذکور در ترکیه با نمایش تصاویری از هواپیمای ایرباس ایران، اعلام کرد که از موتور سمت چپ آن آتش و دود بر می خاست و خلبان آن موفق به فرود اضطراری شده است.


سر كنسول ایران در باره هواپیمای دوم ایران که بدلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری شده است نیز خاطرنشان کرد "این هواپیما از تهران عازم استکهلم سوئد بود، که بدلیل بروز نقص فنی، ساعت یازده و سی دقیقه به وقت محلی ناچار به فرود اضطراری در فرودگاه آتاتورک استانبول شد."


این مقام کنسولی ایران، از حال مساعد تمام مسافران و خدمه هر دو هواپیما خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا شامگاه پنجشنبه (به وقت محلی)، این دو فروند هواپیما تعمیر و کنترل شده و به مسیر خود ادامه دهند.


ایران در سالهای اخیر، یکی از بالاترین میزان وقوع حوادث هوائی را در جهان داراست و یکی از مهمترین دلایل افزایش تعداد سوانح هوایی در ایران را می‌توان تحریم‌های اقتصادی غرب علیه این کشور به دلیل برنامه هسته ای جنجال برانگیز آن ذکر کرد.


گفتنی است خلاء موجود برای بازسازی، حضور و ترمیم هواپیماهای بوئینگ و ایرباس ایران، فضا را برای حضور هواپیماهای توپولوف و الیوشین روسیه برای خدمات هوایی ایران مساعد کرده بود؛ هواپیماهایی که سقوط و نقص فنی تعدادی از آنها، سبب کشته و مجروح شدن جمع وسیعی از ایرانیان طی سالهای اخیر شده است.

 

طی ماههای اخیر نیز، اتحادیه اروپا، تعدادی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایران ایر را به دلیل "غیر ایمن بودن" از پرواز به اروپا منع کرده بود.


کمیسیون حمل و نقل اروپا، فروردین ماه امسال، تعدادی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی دولتی ایران (ایران ایر) را، در فهرست هواپیما هایی که اجازه پرواز به اروپا را ندارند ( فهرست سیاه) ، قرار داده بود.


هلن کرنس، سخنگوی کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا در این باره به کانال چهار انگلستان گفته بود "نگرانی ها درباره حوادث هوایی است که هواپیما های فوکر ۱۰۰ دچار آن شده اند و این هواپیماها اجازه پرواز به اتحادیه اروپا را نخواهند داشت."


او تصریح کرده بود فقط هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ و برخی مدل های مختلف ایرباسِ متعلق به ایران ایر، همچنان اجازه پرواز به اتحادیه اروپا را خواهند داشت.


سخنگوی کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا، دلیل تصمیم اتحادیه اروپا را "نگرانی قابل توجه درباره ایمنی هواپیماهای این شرکت" اعلام کرده و افزوده بود :"در عمل محدودیت های وضع شده برای ایران ایر باعث خواهد شد تا از ناوگان هوایی این کشور که شامل حدود ۵۹ هواپیما خواهد بود، فقط ۳۹ هواپیما بتواند به کشورهای اتحادیه اروپا پرواز کنند."


لازم به ذکر است در حالی كه بیشترین علت تاخیر پروازها در كشورهای دیگر جهان و همسایه ناشی از نامساعد بودن شرایط جوی است، در ایران بیش از ۷۰ درصد تاخیرهای پروازها به دلیل بروز نقص فنی ناوگان رخ می‌دهد.



 


نشست آنکارا اعلام کرد
جـــرس: اعضای کنسرسیوم خط ‌لولۀ گاز موسوم به «نابوکو»، طی نشست شامگاه چهارشنبه ٢۵ اوت در آنکارا، رسما اعلام کردند که خط ‌لوله مذکور "از خاک ایران عبور نخواهد کرد" و در "شرایط سیاسی فعلی"، ایران از تامین‌کنندگان گاز این خط انتقال گاز به اروپا نخواهد بود. کنسرسیوم خط لوله گاز نابوکو، قصد داشت با انتقال گاز حوزه خزر به اروپا، وابستگی مطلق و سنتی کشورهای اروپائی به گاز روسیه را پایان بخشد.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، اعضای کنسرسیوم نابوکو، طی نشستی رسمی که برای مدیریت خط لوله مذکور در آنکارا گرد هم آمده بودند اعلام کردند "گاز مورد نیاز نابوکو، از آذربایجان، ترکمنستان و عراق تامین خواهد شد و ایران جزو تامین‌کنندگان گاز آن نخواهد بود."


همزمان سی ان ان ترک به نقل از پایگاه خبری «اشتیمه روسلند» (صدای روسیه) روز پنجشنبه خاطرنشان کرد "کمیسیون نابوکو معتقد است که با توجه به شرایط سیاسی فعلی، همکاری با ایران ممکن نیست. "


این گزارش تصریح کرد "منظور کمیسیون مذکور، محدودیت‌هائی است که تحریم‌های بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده است."


بر اساس این گزارش، قطعنامه نشست آنکارا - البته با لحنی معتدل –خاطرنشان ساخته است "نابوکو، پروژه‌ای با منابع تامین‌کننده گاز بسیار متعدد است و نیازی ندارد که روی یک تامین‌کننده واحد حساب کند و حوزه خزر و خاورمیانه، که با بزرگترین ذخائر گاز جهان توان بالقوه صدور گاز به اروپا را دارند، نقش مهمی در موفقیت و قطعیت طرح نابوکو خواهد داشت."

گفتنی است خط لوله «نابوکو»، که قرار است گاز را بدون عبور از خاک روسیه، از طریق مرزهای گرجستان یا عراق وارد خاک ترکیه نموده و به بندر سیحان برساند، برای گازپروم (کنسرن دولتی روسیه) که صادرات گاز به اروپا را در انحصار دارد، رقابت جدی محسوب می شود و مخالفت های جدی روسها را در پی داشته است؛ چرا که امکان پایان بخشی به انحصار روسیه را در بر خواهد داشت.


به گزارش منبع ترک فوق الذکر، روس‌ها می‌کوشند نقش سیاسی نابوکو را نسبت به نقش اقتصادی آن برجسته‌تر نشان دهند؛ چرا که یکی از مقامات آنها همزمان و پیرامون نشست آنکارا گفته است: "خیلی چیزها درباره نابوکوهنوز روشن نیست. اما کاملا روشن است که این پروژه سهامدارانی کاملا جدی دارد و از پشتیبانی سیاسی جدی‌تری برخوردار است."


گفتنی است همزمان و بنا به تصمیم مقامات روس، احتمال دارد خط لوله «زود استریم» روسیه نیز وارد صحنه شود؛
خط لوله ای که به عنوان رقیب نابوکو قرار است گاز روسیه و بخشی از حوزه خزر را از طریق بلغارستان و رومانی به ایتالیا و اتریش برساند و شرکت‌های گازپروم روسیه و انی ایتالیا شرکای اصلی آن هستند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، حذف ایران از پروژه لوله گاز نابوکو را، سامانه های خبری آلمان و همچنین سی ان ان ترک نیز تایید کرده و در خروجی خود آورده اند: "با احداث خط لوله ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری نابوکو، باید ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز از حوزه خزر به غرب پمپاژ شود. آذربایجان به عنوان بزرگترین تامین‌کننده گاز نابوکو قرار است در سال ۲۰۱۷ منابعی را که برای نابوکو در نظر گرفته شده مورد بهره‌برداری قرار دهد...ایران، جانشین بالقوه آذربایجان است. مقامات ایران همواره برای مذاکره با طراحان نابوکو تمایل نشان داده اند؛ چرا که ذخائر گاز ایران ۲۸ بیلیون متر مکعب برآورد شده است. اما اکنون اعضای کنسرسیوم نابوکو در نشست نهایی خود در آنکارا به توافق رسیدند که با ایران همکاری نکنند."


گفتنی است علاوه بر قطعنامه های تحریم و فشار شورای امنیت سازمان ملل بر ایران، دولت و مجلسین آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و ژاپن نیز، تصمیم به اتخاذ و عملی کردن تحریم های فراگیر و گسترده علیه جمهوری اسلامی گرفته اند، که سوخت و انرژی این کشور را، علاوه بر بیمه و بانکداری و کشتیرانی، تحت فشار و محدودیت قرار خواهد داد.


مقامات حکومت ایران، همواره قطعنامه های تحریم و فشارهای جامعه جهانی را "بلااثر"، "کاغذ پاره" و "صرفا جنگ روانی" می خوانند.


 


جرس: حکم برائت اجلال قوامی، سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان از سوی شعبه 103 دادگاه جزایی سنندج به ریاست قاضی جمال آبادی صادر شد.


به گزارش هرانا، تحریک و تشویق مردم به تخریب اماکن عمومی و دولتی در جریان حوادث تابستان 1384 مناطق کرد نشین کشور از اتهامات این روزنامه نگار بود که پس از دو جلسه دادگاه و ارائه دفاعیات توسط دکتر نعمت احمدی، وکیل مدافع وی ، برائت از سوی این شعبه صادر شد.

 

اجلال قوامی در بخش دیگری از پرونده حوادث سال 84 مناطق کردنشین کشور به اتهام توهین به رهبری، تجمع غیر قانونی و فعالیت تبلیغی برای احزاب مخالف جمهوری اسلامی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به سه سال حبس محکوم شده بود.
 


 


جـــرس: با گذشت کمتر از یک هفته بعد از انتقال سوخت به نیروگاه اتمی بوشهر، جمهوری اسلامی به روسیه پیشنهاد کرده است که دو کشور کنسرسیومی مشترک جهت تامین سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر و نیروگاه‌های آینده تاسیس نمایند. پیشنهادی که با سکوت مقامات روسیه مواجه شده است.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در همین زمینه خاطرنشان کرد "برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران نیز، تا کنون حدود بیست و پنج کیلو اورانیوم با خلوص بیست درصد در داخل کشور تولید شده و تلاش می شود اولین مجتمع صفحه سوخت هسته ای در شهریور ماه سال آینده تولید شود."


به گزارش واحد مرکزی خبر، علی اکبر صالحی، معاون محمود احمدی نژاد و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز پنجشنبه چهارم شهریور ماه ۸۹ در گفتگو با سیمای جمهوری اسلامی، ضمن اعلام آغاز به کار نیروگاه بوشهر در مهرماه، خاطرنشان کرد "ایران پیشنهادی را برای ایجاد کنسرسیوم سوخت هسته ای به روسیه داده است که هدف از آن تامین سوخت نیروگاه بوشهر و نیروگاه های هسته ای می باشد که در آینده در ایران ساخته خواهد شد."

طی روزهای اخیر، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، از چشم انداز تاسیس و راه اندازی بیست نیروگاه اتمی در آینده نزدیک خبر داده بود.


بنا به اظهارات امروز رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، قرار بر این است که کنسرسیوم پیشنهادی فوق الذکر، تحت لیسانس روسیه فعالیت کند و بخشی از کارها در روسیه و بخش دیگری در ایران انجام شود.


بنا به گفته صالحی، مقامات روسیه هم اکنون در حال بررسی این پیشنهاد هستند.


گفتنی است همزمان با آغاز انتقال سوخت به داخل نیروگاه بوشهر، سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه، خواستار برگزاری نشستی فوری به منظور بررسی طرح مبادله سوخت با ایران و بیانیه تهران شده و به خبرگزاری ایتارتاس گفته بود "ما معتقدیم که نشست باید هر چه زودتر و در اولین فرصت ممکن برگزار شود. خودِ نشست اهمیت کمی دارد اما موضوعی که در این نشست بررسی می شود اهمیت بسیار بالایی دارد. ما باید این مذاکرات را هر چه سریعتر آغاز کنیم."


صالحی در مصاحبه روز پنجشنبه خود، پیرامون تداوم غنی سازی اورانیوم در داخل ایران گفت: "ما باید به دنیا توانمندی بالقوه و بالفعل خود در تولید اورانیوم و تبدیل آن به مجتمع سوخت هسته ای را نشان دهیم چرا که آن وقت، در بحث تجارت بین المللی، مساله تامین سوخت راحت تر می شود."


وی که طی هفته های اخیر، از عزم ایران برای تداوم چرخه سوخت و غنی سازی اورانیوم تا غلظت بیست درصد خبر داده بود، امروز در تلویزیون تصریح کرد "ما قصد نداریم سوخت تمام نیروگاههایمان را در داخل تولید کنیم، بلکه روسیه از گزینه های ما خواهد بود."


گفتنی است روز شنبه ٣۰ امرداد ماه ۸۹، در جریان عملیات انتقال سوخت هسته‌ای به داخل ساختمان رآكتور بوشهر، که با صالحی و سرگئی كرینكو رئیس آژانس انرژی اتمی روسیه آغاز شد، طرف ایرانی بدون اشاره به سالها تاخیر و باج خواهی روسها در راه اندازی نیروگاه، اظهار عقیده کرده بود "روسیه نام خود را در تاریخ ایران جاودانه کرده است."


به گزارش واحد مرکزی خبر، صالحی امروز همچنین تاکید کرد "برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، تا کنون حدود بیست و پنج کیلو اورانیوم با خلوص بیست درصد در داخل کشور تولید شده و تلاش می شود اولین مجتمع صفحه سوخت هسته ای در شهریور ماه سال آینده تولید شود."


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد زمان آغاز به کار نیروگاه اتمی بوشهر ابراز امیدواری کرد که تزریق سوخت به قلب رآکتور در اواخر شهریور ماه سال جاری شروع شود و تا اواخر مهرماه پایان یابد.


علی اکبر صالحی بر اهمیت نمادین راه اندازی نیروگاه بوشهر تاکید کرد و گفت "فرآیند راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر درست در زمانی که اوج تحریم ها، فشارها و سختی هاست آغاز شده است و ما شاهد بزرگترین نماد صنعت هسته ای ایران هستیم."


روسیه سوخت اتمی نیروگاه بوشهر را تامین می کند و پسمانده سوخت را نیز در اختیار می گیرد و به همین دلیل، کشورهای غربی گفته اند که همکاری روسیه در این زمینه ثابت می کند که ایران نیازی به غنی سازی اورانیوم و تولید سوخت نیروگاهی در داخل ندارد.


خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از "یک منبع نزدیک به طرفین مذاکره" گزارش کرد که روسیه "امکان تولید سوخت نیروگاه های هسته ای در ایران را منتفی نمی داند."


گفتنی است مقامات جمهوری اسلامی، بارها فعالیت اتمی خود را صلح آمیز و تداوم غنی سازی را به منظور دستیابی به چرخه سوخت اتمی مورد تاکید قرار داده و این فعالیت را برای تامین سوخت مورد نیاز بیست نیروگاه هسته ای دیگر، که به گفته آنان قرار است در آینده ساخته شود، لازم دانسته اند.


جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل، به دلیل آنچه "پنهانکاری" در برنامه های اتمی جمهوری اسلامی خوانده اند، نسبت به اهداف واقعی این برنامه ها ابراز تردید کرده و با صدور قطعنامه های مختلف، خواستار توقف بخشی از این برنامه ها شده اند.


صالحی در سخنان تلویزیونی خود، با ابراز این نظر که وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی شامل سه اصل ایمنی فعالیت های اتمی، کمک فنی به کشورهای عضو و اجرای پیمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی - ان پی تی - است، خاطرنشان کرد "در حال حاضر، این نهاد بیشتر به اجرای این پیمان می پردازد و دو اصل دیگر را کمتر مورد توجه قرار می دهد."


وی گفت که ایران نسبت به محدودیت های کمک فنی آژانس به کشورهای عضو معترض است و افزود که در مورد استفاده از تجارب کشورهای دیگر در زمینه ایمنی نیروگاه های اتمی، آژانس باید "تسهیل کننده باشد و نه سد ایجاد کننده."


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مورد اجرای ان پی تی هم تاکید کرد که آژانس بین المللی در مورد جلوگیری از اتمی شدن کشورهای فاقد تسلیحات هسته ای حساسیت زیادی نشان می دهد اما در مورد بخش دیگر این پیمان راجع به خلع سلاح قدرت های اتمی تلاش چندانی ندارد.


صالحی فشار بین المللی برای وادار کردن ایران به تغییر برنامه های اتمی خود را مورد انتقاد قرار داد و با تکرار موضع مقامات جمهوری اسلامی گفت: "تا کنون هر چه آنها فشار را بیشتر کرده اند، ما بیشتر پیشرفت کرده ایم."


رئیس سازمان انرژی اتمی، در مورد اظهارات اخیر وزیر اطلاعات که گفته بود مدارکی در دست دارد که حسین موسویان، از مذاکره کنندگان ارشد هسته ای سابق ایران، جاسوسی می کرده، گفت که در این مورد اطلاعات کافی ندارد.


گفتنی است طی روزهای اخیر، وزارت اطلاعات در واکنش به سخنان اخیر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در مورد "عدم جاسوس بودن موسویان"، طی اطلاعیه ای اعلام کرد "اقدامات نامبرده مصداق روشن و کامل جاسوسی می‌باشد." و وزیر اطلاعات و دادستان کل کشور از قطعی بودن جاسوسی این سخنگوی ارشد هسته ای ایران و ارسال مدارک جاسوسی وی به مراجع ذیصلاح خبر داده بودند.

 

حمیدرضا ظریفی نیا




 


جرس: نماینده مردم ایلام در خصوص طرح مدیریت واردات گفت: قطعاً شرایطی که وجود دارد به نفع تولید‌کننده داخلی نیست. سیاست‌ وارداتی غلطی که هم در دولت نهم و هم در دولت کنونی به بهانه تنظیم بازار در نظر گرفته شده، باعث ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی و جایگزینی تولید ملی با واردات می‌شود.

 

به گزارش فرارو، داریوش قنبری این مسأله را زنگ خطری برای کشور دانست و ادامه داد: مجلس از گذشته نسبت به این موضوع حساسیت داشت و اکنون بعد از تاکید رهبری، این حساسیت‌ها افزایش یافته است. در حال حاضر مسئولان به این امر توجه پیدا کرده‌اند و به همین دلیل هم باید به لحاظ قانونی و هم در عرصه اجرایی جلوی این امر گرفته شود.

 

این نماینده مجلس با اعلام آمادگی مجلس برای ایجاد زمینه‌های قانونی محدودکننده واردات گفت: نمایندگان اولین شاکی واردات بی‌رویه هستند، هر چند به نظر می‌رسد این امر بیشتر به مراقبت‌های اجرایی نیاز داشته باشد.

 

قنبری در پاسخ به منتقدانی که اعتقاد دارند محدودیت واردات مانع از ورود ایران به WTO می‌شود، گفت: ما در مرحله‌ای نیستیم که وارد این بحث‌ها شویم. ورود به سازمان تجارت جهانی نیازمند یک بنیه قوی تولیدی است که در شرایط کنونی ما چنین بنیه‌ای را نداریم.

 

وی حذف تعرفه‌ها و نادیده گرفتن محدودیت‌ها برای واردات را نابودکننده تولید ملی دانست و اظهار داشت: در حال حاضر ما باید به فکر افزایش کیفیت و قدرت رقابت کالاهای داخلی با نمونه‌های خارجی باشیم. بعد از آن قادر خواهیم بود که وارد چنین مباحثی شویم.

 

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با اشاره به آمار بیکاری گفت: با توجه به عدم توان ما در کسب دیگر بازارها، همان بهتر که بازار داخلی خود را حفظ کنیم و مانع واردات ۶۰ میلیارد دلاری شویم که هم کمر تولید ملی را شکسته و هم باعث بیکاری فزاینده‌ای در کشور شده است.
 


 


جرس: دادستانی تهران برای چندمین هفته متوالی اخبار مطرح شده درباره لغو ملاقات های حضوری زندانیان سیاسی را تکذیب کرد و مدعی شد کارها طبق روند عادی انجام می شود.


به گزارش کلمه، پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی تهران که بدون ارائه پاسخی قانع کننده به خانواده های زندانیان، تنها به تکذیب اخبار مبنی بر اعمال محدودیت در تعداد ملاقات کنندگان خانواده های زندانیان، با متهمان اکتفا کرد.

 

طبق اعلام خانواده های زندانیان سیاسی در ماه های اخیر، حق ملاقات حضوری با زندانیان از آنها گرفته شده است و این ملاقات به صورت یک امتیاز در آمده که تنها با نامه دادستان تهران امکان پذیراست. البته هربار دادستان تهران یا روابط عمومی اش نیز خبر لغو همه ملاقات های حضوری زندانیان سیاسی با خانواده هایشان را تکذیب کرده است و اعلام کرده اند که همه چیز کماکان عادی است.

طبق آیین نامه سازمان زندان ها همه زندانی ها حق دارند یک بار در ماه (و یا حداکثر هر شش هفته) نیم ساعت به صورت حضوری با اعضای خانواده خود ملاقات حضوری داشته باشند. قانون هیچ کدام از اعضای خانواده را از این حق محروم نکرده است و این حق را منوط به اجازه کتبی دادستان نیز ندانسته است. محدودیت های اعمال شده در باره ملاقات حضوری که با دستور دادستان تهران اعمال می شود، مربوط به زندانیان عقیدتی و سیاسی است و دیگر زندانیان از جمله مجرمان خطرناک که به خاطر جرائمی چون قتل، قاچاق موادمخدر و تجاوز به عنف زندانی هستند، مشکلی در خصوص استفاده از حق ملاقات حضوری ندارند.

 

سایت کلمه، هفته گذشته با انتشار گزارشی در همین مورد نوشت: هرکس می خواهد بداند چه کسی راست می گوید، دادستان تهران یا خانواده های زندانیان سیاسی ؟ یکی از همین روزها بین ساعت نه صبح تا دو بعدازظهر سری به ساختمان دادستانی تهران در سبزه میدان تهران بزند . در این آدرس هر روزه دهها خانواده زندنیان سیاسی را می بیند که از راه دور و نزدیک و حتی از شهرهای دیگر و با سختی زیاد به دفتر دادستان مراجعه کرده اند تا ساعت ها منتظر بایستند و درخواست کتبی ملاقات حضوری با عزیزان دربندشان را به دفتر ایشان بدهند .این پایان کار نیست .آنها مجبورند بارها و بارها برای پیگیری نامه خود به دادستانی مراجعه کنند تا بالاخره مجوز دادستان را دریافت کنند . تازه این درصورتی است که خانواده زندانی خیلی خوش شانس باشد ،چون ممکن است بعد از چهار –پنج بار مراجعه به دادستانی و بعد از دو یا سه ماه به او بگویند که اصلا درخواست شما مفقود شده است.
 


 


جـــرس: در آستانه موعد مورد درخواست ایران برای شروع مجدد مذاکرات اتمی با غرب، رئیس جمهوری فرانسه ضمن ابراز نگرانی از هرگونه "شکست مذاکرات"، خاطرنشان کرد "در صورتی که برای حل مناقشه اتمی ایران توافقی معتبر بدست نیاید، غرب برای دفاع از کشورهای متحدش در منطقه اقدام خواهد کرد."


طی هفته های اخیر برخی مقام های جمهوری اسلامی و همچنین غرب، از آمادگی برای از سرگیری مذاکرات چند جانبه برای رفع مناقشه اتمی خبر داده بودند، اما این گفتگوها هنوز آغاز نشده است.

محمود احمدی نژاد یک روز بعد از اظهارات نماینده ایران در آژانس و چراغ سبز او برای مذاکره با گروه وین، روز سه شنبه پنجم امرداد (۲۷ ژوئیه)، طی مصاحبه ای تلویزیونی (با شبکه پرس تی وی)، ضمن تکرار شروط گذشتۀ خود، گفته بود: "ما به مذاکرات خود با گروه ۱+۵ زمانی ادامه خواهیم داد که کشورهای جدیدی (ترکیه و برزیل) نیز به گروه مذاکره کننده افزوده شوند و همزمان کشورهای غربی حسن نیت خود را برای ادامه این مذاکرات نشان دهند و همچنین دیدگاه خود را درباره برنامه های هسته ای اسرائیل اعلام کنند." وی تاریخ مذاکره با غرب را شهریور ماه و بعد از ماه رمضان - بدلیل "تنبیه غرب"- اعلام کرده بود.


به گزارش رویترز، نیکلا سارکوزی، روز چهارشنبه سوم شهریور ماه (٢۵ اوت)، طی نطق سالانه اش برای سفیران فرانسه در کشورهای خارجی، اظهار داشت "اگر توافقی معتبر در مناقشه اتمی با ایران بدست نیاید، انزوای آن کشور افزایش خواهد یافت."


او در عین حال ابراز امیدواری کرد که غرب بتواند از طریق مذاکره با جمهوری اسلامی، به توافقی راجع به برنامه اتمی آن کشور دست پیدا کند.


رئیس جمهوری فرانسه در این زمینه تصریح نمود "در صورت شکست یا بن بست مذاکرات، ما مجبور خواهیم شد که خودمان را سازماندهی کنیم تا از کشورهایی که احساس خطر می کنند حفاظت و دفاع کنیم."


به گزارش رویترز، سارکوزی همچنین تاکید کرد "همه می دانند که سیاستی که به ایران اجازه دهد مسیر اتمی اش را دنبال کند، پیامدهای جدی خواهد داشت و این سیاست نیز، به گسترش تسلیحات هسته ای در منطقه یا حتی جنگ منجر خواهد شد."


وی جزئیاتی از برنامه احتمالی برای دفاع از متحدان فرانسه و غرب در منطقه خاورمیانه بیان نکرد، اما آنرا بارها مورد تاکید قرار داد.


گفتنی است ایالات متحده از سال گذشته سیستم های دفاع موشکی خود را در آب های خلیج فارس و نیز در چهار کشور عرب همسایه ایران تقویت کرده و اخیرا نیز، کویت را به موشکهای پاتریوت تجهیز نموده است.


لازم به ذکر است فرانسه به زودی ریاست دوره ای هشت کشور بزرگ صنعتی جهان (گروه هشت) و نیز گروه ۲۰ که متشکل از بیست کشور بزرگ صنعتی و در حال توسعه است را برعهده خواهد گرفت.




 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته