-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۶, شنبه

Latest News from Iran Green Voice for 08/28/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی: به همت جمعی از فعالین دانشجویی شهر مشهد برنامه سخنرانی و بزرگداشت شبهای قدر در این شهر برگزار خواهد شد.
بنا به این گزارش این برنامه ها طی سه شب و با سخنرانی آقایان علی طهماسبی ، احمد قابل و رضا علیجانی برگزار خواهد شد.
برگزار کنندگان این مراسم از عموم شهروندان مشهدی برای شرکت در این برنامه دعوت نموده اند.
مکان مراسم شبهای قدر در مشهد بلوار امام علی-بلوار شریعتی-شریعتی 84 - پلاک 42 میباشد و زمان آن نیز از ساعت 21 روزهای یکشنبه 7 شهریور ( شب نوزدهم رمضان ) سه شنبه 9 شهریور ( شب بیست و یکم رمضان) و پنجشنبه 11 شهریور ( شب بیست و سوم رمضان ) است
سخنران ها:
شب نوزدهم رمضان : علی طهماسبی فعال ملی مذهبی و پژوهشگر قرآنی
شب بیست و یکم رمضان : احمد قابل مجتهد و پژوهشگر دینی
شب بیست و سوم رمضان: رضا علیجانی فعال ملی مذهبی و نواندیش مذهبی


 


ندای سبز آزادی: ای هنرمند ِ "اون طرفی"، از سلحشور یاد بگیر!ـ
از سلحشور یاد بگیرین ! پاچه ی اون طرفی ها را می گیره! هنرمند یعنی این ! نه اینکه اون طرفی ها براش سوت و کف بزنن ! راست میگه بیاد نماز جمعه، ببینه چند نفر براش سوت و کف می زنن!ـ

محمد حسینی وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد، سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته بود. (اینجا)ـ
از آنجایی که خیلی دستاورد مهم فرهنگی برای بیان نداشت، ابتدا کمی تا قسمتی در کارِ منوچهر متکی دخالت کرده و سخن از تحریم های بین المللی و دیپلماسی خارجی دولت زده. سپس کمی تا قسمتی در باب پروژه های سد سازی و راه سازی و خانه سازی دولت حرف زده.
آخر سر هم هنرمندان رو تهدید کرده که حواستون باشه خلاصه ! "اون طرفی ها" براتون سوت و کف نزنن!ـ
احتمالا در حاشیه نماز جمعه هم میره با قاضی القضات سر ِ حکم زندان سلحشور ( سارق سناریو ی فیلم یوسف پیامبر‌) چانه بزنه که : آقا جان ! همین یک هنرمند مانده که "اون طرفی ها" براش سوت و کف نزدن! اونم می خوای بفرستی آب خنک بخوره ؟


 


ندای سبز آزادی: مختار اسدی و محمود باقری، دو عضو دربند کانون صنفی معلمان ایران، روز پنج‌شنبه چهارم شهریور، با خانواده‌های خود ملاقات کردند.
به گزارش بامدادخبر، این دو معلم زندانی که پس از نزدیک به دو ماه بازداشت، برای اولین بار موفق به دیدار خانواده‌های خود می‌شدند، از روحیه خوبی برخوردار بودند و با بیان اینکه بازجویی‌های‌شان پایان یافته است، از احتمال آزادی خود در روزهای آینده خبر دادند.
گفتنی است مختار اسدی، عضو کانون صنفی معلمان کرج، روز هفتم تیرماه و محمود باقری عضو هیآت مدیره‌ی کانون صنفی معلمان روز هشتم تیرماه توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. بازداشت محمود باقری که از دبیران باسابقه‌ی فیزیک تهران به شمار می‌رود پس از احضار به حراست اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه چهار تهران صورت گرفت.


 


ندای سبز آزادی: جمعی از دانشجویان سبز دانشگاه تهران بیانیه ای را در نقد دیدار” نمایشی” نمایندگان دانشجویی با رهبری نظام صادر نمودند.

در بخشی از این بیانیه آمده است : اعلام می داریم که این افراد به هیچ وجه نمایندگان واقعی دانشجویان در دانشگاه تهران نیستند. طالبان قدرت و نان به نرخ روز خورانی هستندکه از پس طرد و حذف مخالفین خود، از پس تعلیق و تعطیلی دفاتر انجمن اسلامی در دانشکده ها و از پس تایید و ارتباط با نهادهای اطلاعاتی – امنیتی و نهاد رهبری، بر جایگاه نمایندگان واقعی دانشجویان نشسته اند.

به گزارش تحول سبز متن کامل این بیانیه به شرح زیر میباشد:

در طول سالیان اخیر، همواره دیدارهای مختلف با مقامات حکومتی در ایران، مراسمی نمایشی، از پیش تعیین شده و به دور از واقعیات جامعه بوده است. در چند شب گذشته نیز یک بار دیگر شاهد مراسمی از این دست بودیم. مراسم دیدار دانشجویان با رهبری، مراسمی که در آن نمایندگان دانشجویی از مدتها قبل، متن های از پیش تعیین شده را به بیت رهبری ارائه می دهند و پس از اصلاح و ممیزی، چنان چه نظر ملوکانه تعلق گیرد، می توانند در مراسم حضور یافته و متن سلاخی شده خویش را بیان نمایند. در این مراسم نمایندگانی از انجمن اسلامی دانشگاه تهران حضور یافته و دبیر تشکیلات متنی از همین سنخ را قرائت کرد. با عباراتی چون : « هدایت های روشنگرانه تان، کلام پدرانه تان، سایه سار عنایت تان، سنگ صبور امت و چراغ فروزان وحدت، رهبری را پیر مغان و خود را بنده وی دانست و ادعا کرد که هر چه او بگوید عین عنایت باشد » و در لفافه این عبارات حقیرانه، مسائلی چون کوی دانشگاه و برخوردهای امنیتی در دانشگاه ها نیز مطرح شد.

ما به عنوان جمعی از دانشجویان سبز دانشگاه تهران بر خود لازم می دانیم که نکاتی چند را در این باب متذکر شویم :

۱)انجمن اسلامی، تشکیلاتی با سابقه نزدیک به ۷۰ سال است که امثال بازرگان ها،شریعتی ها و چمران ها بنیان گذار و تئوری پرداز آن بوده اند. مهندس بازرگانی که حتی در اوج فضای احساسی ابتدای انقلاب، خود را بنده هیچ بنی بشری نمی دانست و در زمانه ای که کمتر کسی از رهبر انقلاب انتقاد می کرد، با صراحت و صداقت نظرات خود را اعلام می نمود و زمانی که احساس کرد نمی توان در این فضا کاری از پیش برد، عطای نخست وزیری را به لقایش بخشید.

این نیایش دکتر شریعتی را به یاد تمامی مصلحت پرستان می آوریم که : خدایا مرا از این فاجعه پلید مصلحت پرستی – که چون همه کس گیر شده است، وقاحتش از یاد رفته و بیماری ای شده است که از فرط عمومیت اش هرکه از آن سالم مانده باشد، بیمار می نماید- مصون بدار تا به رعایت مصلحت حقیقت را ذبح شرعی نکنم.

کسانی که با این ادبیات حقیرانه و مصلحت پرستانه به دنبال طرح مطالبات ما هستند، بدانند که نه تنها به جنبش مدنی مردم ایران خیانت می نمایند، که به سابقه و بنیان های فکری تشکیلات خود نیز (انجمن اسلامی) خائن اند.

۲)اعلام می داریم که این افراد به هیچ وجه نمایندگان واقعی دانشجویان در دانشگاه تهران نیستند. طالبان قدرت و نان به نرخ روز خورانی هستندکه از پس طرد و حذف مخالفین خود، از پس تعلیق و تعطیلی دفاتر انجمن اسلامی در دانشکده ها و از پس تایید و ارتباط با نهادهای اطلاعاتی – امنیتی و نهاد رهبری، بر جایگاه نمایندگان واقعی دانشجویان نشسته اند.

۳)تمامی دانشجویان منتقد دانشگاه تهران خواستار پیگیری پرونده کوی دانشگاه و معترض به فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه ها هستند. اما تمامی این مطالبات، حق مسلم ماست و حق را با چاپلوسی و تملق، حماقت و جهالت، خیانت و حقارت، بندگی و بت پرستی نمی توان ستاند.

نمی خواهیم که مطالبات ما را، شما این گونه حقیرانه در مقابل کسی که خود مسوول و مقصر در تمامی این وقایع است، مطرح کنید. لطفا از این پس در چنین مراسمی چون دیگر نمایندگان دروغین این مجامع، تنها به چاپلوسی و بندگی های خود بپردازید و مطالبات قانونی، انسانی و اسلامی ما را این گونه بر زبان نرانید که تنها نتیجه اش پاسخ های دروغین، تکراری و فریبنده ای است که تنها به کار توجیه ظالمین می آید و شما خوراک توجیه گران را فراهم می آورید.

۴)در تمامی یک سال و نیم اخیر پس از انتخابات ریاست جمهوری، کشتار مردم مظلوم در خیابان ها، شنبه سیاه ۳۱ خرداد پس از خطبه های نماز جمعه رهبری، شکنجه زندانیان، تجاوز، دستگیری های دسته جمعی، سرکوب، دروغ و فریب این سنگ صبور امت و چراغ فروزان وحدت شما، کجا بود؟ آیا پستی و هراس تان، علت فراموشی تمام جنایات و ظلم ها شده است که اینگونه مهمل می بافید؟

۵)« حفظ نظام از اوجب واجبات است» یک جمله نیست،یک گفتمان و اندیشه است که متاسفانه در بسیاری نیروهای جامعه رسوخ کرده است، امروز پیروان همین گفتمان، با تقلیل آن به « حفظ انجمن از اوجب واجبات است »، اینگونه خود را حقیر دیکتاتوری می کنند . تنها چیزی که حفظ آن از اوجب واجبات است ،ارزش ها و اصول انسانی است و هیچ ساختار و تشکیلات و نظامی ارزش آن را ندارد که اصول انسانی را پایمال حفظ آن کنیم.

۶)از جمع قلیل شما در شورای مرکزی انجمن اسلامی، کمتر کسی به زندان رفته یا به تعلیق و اخراج گرفتار آمده است که همانها هم به انواع رایزنی ها، نامه ها ، وساطت نهاد رهبری و… به گونه ای رها شده است. این بدنه دانشجویی سبز دانشگاه است که در یک سال و نیم اخیر انواع هزینه ها و فشارها را بدون حمایت هیچ قدرتمندی تحمل کرده و هم چنان استوار و پابرجا ایستاده است.

تمامی فعالین جنبش سبز، خانواده های شهدای سبز و آسیب دیدگان حوادث اخیر!
بدانید که دانشگاه زنده است و دانشجویان و حتی بدنه خود انجمن اسلامی ( با اطلاعات مستند و موثق خود ما) ، با چنین منش های محافظه کارانه ای موافق نیست.
نهادهای اطلاعاتی – امنیتی، مزدوران حکومتی، نظام دیکتاتوری!
بدانید که دانشگاه از پس فشارهای بسیار ، هم اکون آتش زیر خاکستری است که در آرامش قبل از طوفان، به تعمیق و تفکر و اندیشه مشغول است تا در روزهایی نه چندان دور خواب آرام شما را بیاشوبد….
ما می ایستیم، احکام تعلیق شما را به جان می خریم، به زندان می رویم ولی هرگز حقیر بت های شما نخواهیم شد.
۳/۶/۸۹

 


 


ندای سبز آزادی: فخرالسادات محتشمی پور همسر مصطفی تاج زاده در ادامه عریضه های خود خطاب یه دادستان تهران نوشت «من صبورانه منتظر می مانم مانند همه زنان و مردان صبوری که دردهای درونشان را از ستمی که بر آنان رفته و می رود با لبخندهایی رمزآلود می پوشانند. و مانند همه خانواده های مقاومشان که خدای را شاهدی بر مظلومیتشان گرفته اند.»

متن کامل این عریضه به نقل از وبلاگ شخصی وی به شرح ذیل است :

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم وفّقنی فیه لموافقة الابرار و جنّبنی فیه مرافقة الاشرار و آونی فیه برحمتک الی دارالقرار بالهیّتک یا اله العالمین.

 

عریضه دوازدهم در شانزدهم رمضان المبارک

از : همسر سید مصطفی تاجزاده یکی از امضاء کنندگان شکایت نامه از کودتاگران نظامی

به : دادستان تهران

 

سلام آقای دادستان

امیدوارم که در این روز، خداوند رمضان و صاحب این خوان گسترده رحمت به الاهیت خود توفیق همراهی نیکان و عدم همراهی اشرار را به ما و شما ارزانی نماید.

ما خوب همراهانی داریم آقا. دوستانی صادق و پاک نهاد که همراهی شان با ما بیش از فایده برایشان هزینه داشته و دارد و با علم بدان و با خریدن هرگونه رنجی به جان، هم دردی و همگامی و همراهی با ما را ادامه می دهند. خشونت طلبان بیش از یک سال است که آنان را از نزدیکی با ما بیم می دهند اما بی اعتنایی کرده و تنهایمان نگذاشتند آقای دادستان. در همه آن روزهای سخت و دردناک بی خبری و سختی، ما به لطف خدا و یاری بندگان خوب او تنها نماندیم بلکه دایره دوستان خالص و بی ادعایمان روز به روز گسترده تر شد. در سراسر این سرزمین سبز و در ورای مرزهای آبی و خاکی آن. دست های ما فارغ از فاصله ها در هم گره خورد و هم زمان و هم زبان سرودها خواندیم. سرودهایی جاودانه. خدای را سپاس. خدای را سپاس.

این بار نیز تنها نماندیم ما. درست از همان بعدازظهر رمضانی که او با پای خودش راهی محبسش شد و ما «وان یکادخوانان» به زندانبانش سپردیم و به خانه خالی مان بازگشتیم و با سجده بر همان مهر باقی مانده بر سجاده ترمه ای که آخرین نماز قبل از دوباره رفتنش را در آن خوانده بود، خدای را سپاس گفتیم که بندگانش را در سخت ترین شرایط تنها و بی پناه نمی گذارد. دخترکم سر بر سینه ام گذاشت و سخت گریست. همه اشک هایش که پدر سرسختانه هنگام وداع از او خواسته بود پنهانش کند تا مبادا خنده بر لب دشمنان تیره دل بیاورد، سیل آسا فروریخت و من در چشمان اشکبار او عشق و نفرت را تؤامان دیدم. عشق به پدر و نفرت از دشمنان قسم خورده و کینه توز او. و صدای لرزان دردانه دیگرمان از راه دور باز هم احساسات مادرانه مرا در غیبت پدر برانگیخت و برای آن دو سوگند یاد کردم که آن چه در توان دارم برای بازگرداندن آرامش به زندگیمان به کار گیرم. آرامشان کردم همانطور که به پدرشان قول داده بودم و از خدای خودم توفیق در راهی که خود پیش پایمان می گذارد طلب کردم آقای دادستان. به خدای خودم گفتم: مصطفی را به تو می سپارم و خودمان را نیز و تمنای راهگشایی از تو دارم که شنوایی و بینایی و دانایی و توانایی ای قادر مطلق. روزهای بی خبری را برای جگرگوشگانم توجیه کردم و نگذاشتم آتش درون من به آنان نیز سرایت کند تا این که خداوند اراده فرمود و شما دستور تماس تلفنی را دادید و من دیروز ساعتی مانده به افطار نیمه رمضان، افطار عید میلاد کریم اهل بیت، صدای گرم همسرم را شنیدم. آرام، مهربان و مطمئن با من سخن گفت. دوست داشت با دخترش هم صحبت کند اما دخترک باز هم بغض امانش نداد و فقط وعده دیداری زود توانست آرامش کند. این که خبر این تماس چه دل هایی را شاد کرد برای شما روشن است و من متحیر مانده ام که یازده روز اختفای این عزیز از ما و دوستانش چه فایده ای برای خشونت طلبان تندرو می توانست داشته باشد؟!پرسش ها و ابهام های من بسیار بیشتر از آن است که شما بتوانید پاسخگو باشید و من صبورانه منتظر می مانم برای رفع این ابهامات. صبور مانند محبوبه کرمی طفلکی که دیشب بالاخره توانستم صدایش را بشنوم. بعد از آن که برادرش گفت قرار است به دلیل افسردگی شدید در بیمارستان بستری شود. بیماری ای که به گفته پزشکان حضور چندماهه در زندان آن را تشدید کرده است. محبوبه رفته بود شیرخوارگاه آمنه سراغ کوچولویی که در زندان به مادرش قول داده بود به او سر بزند. به من گفت لازم بود قبل از آن که بستری شوم، به وعده ام عمل کنم و گفت که برای آقای تاجزاده و دیگر آزادگان دربند نگران است و برایشان دعا می کند. من صبورانه منتظر می مانم مانند نوعروس بند نسوان، بهاره که همزمان نگران پدر و مادر و همسرش است. و صبورانه منتظر روزی که به او بگویند تأیید نه سال زندان برای او تنها یک شوخی بزرگ بوده است و مانند شیوا که چهره نجیب و مهربانش از خاطر آدم دور نمی شود. من صبورانه منتظر می مانم مانند همه زنان و مردان صبوری که دردهای درونشان را از ستمی که بر آنان رفته و می رود با لبخندهایی رمزآلود می پوشانند. و مانند همه خانواده های مقاومشان که خدای را شاهدی بر مظلومیتشان گرفته اند.

اللهم فک کل اسیر بالهیتک یا اله العالمین


 


ندای سبز آزادی - عیسی سحرخیز،  با نوشتن نامه ای خطاب به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، از وی خواسته است اجازه دهد، هياتي از نمايندگان واقعي ملت ايران، همزمان با حضور احمدي نژاد و هيات ايراني در ايام برگزاري مجمع عمومي سازمان ملل در مقر اين نهاد بين المللي در نيويورك حضور يافته و گوشه هايي از واقعيت هاي موجود جامعه ايران به خصوص در زمينه زير پا گذاشتن قوانين داخلي و ميثاق هاي بين المللي و منشورهاي سازمان ملل و اعلاميه حقوق بشر را بيان دارند.

به گزارش وبسایت مهدی سحرخیز، متن کامل نامه وی به شرح زیر است:

 

بنام خدا

 

جناب بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد

 

 

با اهداي سلام و احترام

 

پيرو نامه چند ماه گذشته خويش در تاريخ 26 فروردین ماه، زمانيكه قرار بود جنابعالي به ايران تشريف بياوريد و به دلايل اداري و مسائل سياسي چنين سفري انجام نشد و در آن زمان اينجانب عيسي سحرخيز به نمايندگي از سوي جمعي از زندانيان عقيدتي، مطبوعاتي و سياسي مستقر در بند 350 زندان اوين از شما دعوت كردم تا به محل بازداشتگاه و نگهداري ما مراجعه تا با واقعيت هاي موجود در زندان هاي ايران آشنا شويد.

 

اكنون كه در آستانه برگزاري مجمع عمومي سازمان ملل متحد و نشست هاي تابع آن در ماه سپتامبر 2010 ميلادي قرار گرفته ايم تقاضاي خويش و دوستانم را به گونه اي ديگر به آن جناب مطرح مي سازم.

 

از آنجائيكه مقامات سياسي و قضايي جمهوري اسلامي طي اين 11 ماه گذشته حاضر نشده اند به شكايت هاي بر حق و متعدد اينجانب و دوستان و ديگر قربانيان تحت شكنجه و آزار و اذيت هاي گوناگون روحي، جسمي و جنسي حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري22 خرداد 88 رسيدگي و عاملان و آمران شناخته شده اين جريان ها از جمله مقامات عالي رتبه قضايي امنيتي چون آقايان سعيد مرتضوي دادستان و غلامحسين محسني اژه اي وزير اطلاعات و شخصيت هاي سياسي عالي رتبه چون آقايان محمود احمدي نژاد وآيت الله خامنه ای كه بنا بر وظايف و مسئوليت هاي قانوني مندرج در قانون اساسي و قوانين موضوعه ايران و همچنين مقررات و منشورهاي بين المللي پذيرفته شده از جانب ايران نقش مستقيم در اعمال نقض حقوق بشر و جنايت عليه بشريت داشته و يا در قبال آن سكوت كرده اند تحت پيگرد قانوني و مجازات قرار دهند، از جنابعالي تقاضا دارم حال كه حقوق قانوني شهروندان ايراني رعايت نشده و حتي اوضاع آنان با تبعيد به زندان رجايي شهر كه محل اصلي نگهداران جنايتكاران خطرناك است و بازداشتگاههاي اوين كه از كوچكترين حقوق انساني زندانيان در آنها رعايت نمي گردد بدتر نيز شده است، به موارد زير توجه و در صورت مصلحت در خصوص تك تك موارد يا مجموعه آن اقدامات لازم به عمل آوريد.

 

1- اعزام نماينده تام الاختيار خويش در امور حقوق بشر براي رسيدگي به چگونگي رعايت اعلاميه جهاني حقوق بشر در ايران بويژه طي 15 ماه اخير تسريع نمايند.

 

2- يك كميته حقيقت ياب را براي رسيدگي به ابعاد و گستردگي جنايت عليه بشريت طي مدت مذكور تعيين و هرچه سريعتر به ايران اعزام و نتايج تحقيق ، بررسي و دستاورد هاي آن را طي گزارش رسمي به مجمع عمومي سازمان ملل و نهادهاي تابعه ارائه شود ودر صورت ضرورت در ارگانهاي حقوقي و قضايي تابعه با خاطئان يا جنايتكاران احتمالي برخورد گردد.

 

در خاتمه از آنجائيكه در مورد صحت انتخابات رياست جمهوري گذشته ايران مباحث بسياري وجود دارد و نهادهاي بين المللي نيز آنرا تائيد نكرده اند و به خصوص ميليونها شهروند ايراني آقاي محمود احمدي نژاد را نماينده قانوني و مشروع خود نمي دانند، اجازه فرمائيد هياتي از نمايندگان واقعي ملت ايران از جمله جمعي از قربانيان و شكنجه شدگان ايام اخير به مصلحت و انتخاب جنابعالي يا نماينده تام الاختيارتان همزمان با حضور آقاي احمدي نژاد و هيات ايراني در ايام برگزاري مجمع عمومي سازمان ملل در مقر اين نهاد بين المللي در نيويورك حضور يافته و گوشه هايي از واقعيت هاي موجود جامعه ايران به خصوص در زمينه زير پا گذاشتن قوانين داخلي و ميثاق هاي بين المللي و منشور هاي سازمان ملل و اعلاميه حقوق بشر را بيان دارند و چون استحضار داريد همچنان كه در برابر دولت ها متعهد است بيشتر از آن در قبال ملت ها و حقوق آنها وظيفه خطيري به عهده دارد.

 

در اين زمينه برنده جايزه نوبل سركار خانم شيرين عبادي وكيل تام الاختيار اينجانب و فرزندم مهدي سحرخيز جهت هرگونه همكاري و هماهنگي هاي لازم معرفي مي گردند.

 

با احترام فراوان

 

عيسي سحرخيز 3/6/89
 


 


ظهر امروز تعدادی از نیروهای لباس شخصی در شیراز با تجمع در برابر مسجد آیت‌الله سید محمدعلی دستغیب، علیه وی شعار دادند.

به گزارش «حدیث سرو» تجمع‌کنندگان که جمعیت آنها بین ۲۰ تا ۳۰ نفر بود، اکثرا در سن نوجوانی و جوانی قرار داشتند و در تجمع خود شعارهایی “مرگ بر آخوند آمریکایی” ، “مرگ بر آشوبگر” ، “مرگ بر ضد ولایت فقیه”، ” منافق حیا کن شهر ما را رها کن” سر دادند.

بر اساس این گزارش، همزمان با این تجمع غیرقانونی که پس از برگزاری نمارجمعه صورت گرفت، پلیس ضد شورش نیز در محل حضور داشت و کوچه‌ی منتهی به مسجد را مسدود کرده بود.

در این گزارش همچنین با اشاره به سابقه‌ی سنگ‌پرانی‌های لباس شخصی‌ها به سمت مسجد قبا و با انتشار فیلم و عکس‌هایی در این باره، اشاره شده که فردی که مسئول جوانان معترض بوده، با هدف انکار سنگ‌پرانی‌های قبلی و نسبت دادن آن به نمازگزاران مسجد و دوستداران آیت‌الله دستغیب، از لباس شخصی‌های حاضر در محل خواسته است که “خویشتنداری به خرج دهند و وارد کوچه‌های مسجد نشوند که مبادا بچه‌های مسجد قبا آنها را هدف سنگ قرار دهند.”
 


 


کمیسیون حقوق بشر و کمیسیون ضد تبعیض نژادی سازمان ملل متحد، نسبت به نقض حقوق اقلیت های قومی در ایران هشدار داد.

به گزارش العربیه، کمیسیون ضد تبعیض نژادی سازمان ملل متحد که از 18 حقوقدان مستقل تشکیل شده است در گزارشی اعلام کرد که ایران با وجود انجام سر شماری در سال 2007، آماری از شمار اقلیت های نژادی ارائه نداده است و به نظر می رسد مشارکت آن ها در زندگی اجتماعی کمتر از حد توقع باشد.

 

این کمیسیون همچنین از محرومیت قومیت های عرب، آذربایجانی، بلوچ، کرد و ....در ایران از حقوق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود ابراز نگرانی کرد و از ایران خواست به معاهده بین المللی مبارزه با نژادپرستی که در سال 1969 صادر شده است، پایبند باشد.

 

این بیانیه همچنین از ایران خواست به تلاش هایش برای توانا سازی زنان برای رسیدن آن ها به حقوقشان ادامه دهد و خواستار آن شد که به زنان اقلیت های قومی در این خصوص توجه ویژه ای شود.

 

کمیسیون ضد تبعیض نژادی سازمان ملل متحد همچنین از وجود امتحانی به نام "گزینش" برای انتخاب مسئولین و کارمندان در جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد و گفت این امتحان که برای اثبات پایبندی اشخاص به نظام و دین رسمی است می تواند حقوق اقلیت های قومی و دینی را پایمال کند.

 

به گفته این کمیسیون نبود شکایت دلیل نبود تبعیض نیست چرا که قربانیان به پلیس یا قوه قضائیه برای همکاری با آن ها در خصوص این مشکلات اعتماد ندارند.

 

گزارش کمیسیون ضد تبعیض نژادی سازمان ملل از ایران خواست سازمان ملی مستقل حقوق تاسیس کند تا سال 2013 گزارش فعالیت های آن را ارائه دهد.
 


 


نیروهای امنیتی به شرکت کنندگان در مراسم خاوران حمله کردند.

به گزارش "فعالان حقوق بشر و دمکراسی در ايران" نيروهای امنیتی به خانواده ها یی که در حال حرکت بسوی آرامگاه اعدام شدگان سال ۶۷ بودند، یورش بردند .

خانواده های اعدام شدگان سال ۶۷ اولين جمعه شهريورماه هر سال را بر آرامگاه عزيزان خود گرد هم می آيند و مراسم ساگرد آنها را برگزار می کنند. تعدادی زيادی از خانواده ها صبح امروز نیز عازم گورستان خاوران بودند تا مراسم بيست و دومين سالگرد را برگزار کنند که با حمله نیروهای امنیتی مواجه شدند.

بر اساس این گزارش، نيروهای امنیتی از صبح زود و از يک کيلومتری مسير ورود به خاوران را با خودروهای خود بسته بودند وماشينهایی که عازم خاوران بودند را متوقف می کردند .

بنابه گفته شاهدان عينی افراد بسیاری دستگیر یا مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.
 


 


حامد روحی نژاد، يکی از زندانيان محبوس در زندان اوين، شب گذشته مورخ چهارم شهريور ماه از زندان اوين به زندان زنجان تبعيد شد.

به گزارش هرانا، اين حکم در حالی شبانه اجرا شده است که مسئولان از دادن کوچکترين خبری در اين رابطه به خانواده و وکيل وی امتناع کرده اند.
حامد روحی نژاد دانشجوی رشته فلسفه، از اردی بهشت ماه سال ۸۸ تاکنون به اتهام عضويت در يکی از گروهای مخالف نظام در زندان نگهداری می شود و از حق داشتن حتی يک روز مرخصی استعلاجی نيز محروم بوده است.

وی در دادگاه های جمعی و نمايشی حوادث پس از انتخابات محاکمه و به اعدام محکوم شده بود که نهايتاْ اين حکم در دادگاه تجديد نظر به ۱۰ سال حبس و تبعيد به زنجان تقليل يافت.

روحی نژاد مبتلا به بيماری ام اس است و بخشی از اندام های عصبی بدنش نيز در سايه ی عدم رسيدگی پزشکی طی اين مدت در زندان فلج شده است.

تبعيد اين زندانی سياسی به زنجان در حالی صورت می گيرد که وی بايستی در بيمارستانی خارج از زندان تحت مداوای مستقيم متخصصان قرار گيرد. روحی نژاد در زندان اوين با توجه به امکانات پزشکی بهتر نسبت به ساير زندان های کشور، وضعيت جسمانی اش روز به روز به وخامت می گراييد تا جايی که وی درصد بالايی از بينايی چشمانش را از دست داده و يکی از دستانش نيز به کل از کار افتاده است.

شايان ذکر است که درخواست های مکرر خانواده ی روحی نژاد مبنی بر اخذ مرخصی استعلاجی برای فرزندشان بی نتيجه بوده و پدر اين زندانی سياسی بارها هنگامی که به مسئولان مراجعه کرده، با توهين و تحقير ايشان مواجه شده است.

 


 


قاضی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب، رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی را به پنج سال حبس تعزیری و پرداخت یک میلیون ریال جریمه‌ی نقدی محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار کلمه، بر اساس حکم دادگاه بدوی دکتر قربان بهزادیان نژاد، وی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

همچنین بر اساس این حکم غیرعادلانه که روز سه شنبه به این استاد دانشگاه زندانی ابلاغ شد، وی به اتهام توهین به احمدی‌نژاد به صد هزار تومان جزای نقدی محکوم شده است.

جلسه دادگاه دکتر بهزادیان نژاد پس از گذشت هشت ماه از بازداشت موقت وی، و پس از آنکه یک بار هم به بهانه‌ی دیر رسیدن نماینده‌ی دادستان به تعویق افتاد، روز سی‌ام مرداد ماه برگزار شد.

 بهزادیان نژاد که از زمان اعلام نامزدی مهندس میرحسین موسوی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی وی معرفی شد، رئیس موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی و نیز رئیس موسسه مطالعات فرهنگ و تمدن ایران زمین است. وی همچنین تا فروردین ماه گذشته که به همراه علیرضا بهشتی ، دیگر مشاور مهندس موسوی، از عضویت در هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس محروم شد، در این دانشگاه به فعالیت علمی و تربیت دانشجو اشتغال داشت.

محرومیت این استاد دانشگاه که به تازگی توسط دیوان عدالت اداری نیز تایید شده است، اعتراض گروه کثیری از استادان دانشگاه تربیت مدرس را به دنبال داشت که به صدور حکم تعلیق برای استادان دانشگاه، قطع حقوق ایشان و ایجاد مشکل معیشتی برای خانواده‌ی آنها اعتراض داشتند.
 


 


 

ندای سبز آزادی: میرحسین موسوی در جمع تعدادی رزمندگان جنگ تحمیلی، شرایط امروز جامعه را «ناامن » توصیف کرد و تنها راه بازگشت امنیت را در گرو خواست مردم و جنبش متعلق به آنها دانست. موسوی در همین دیدار از دلایل ناامنی در جامعه نیز سخن گفت و ترس از سرکوب ،بیکاری و فساد سازمان یافته را از جمله نشانه های وجود ظلم گسترده و نبود عدالت در کشور ذکر کرد.
ایمانی هدایتگر؛ ایمانی که با لباس ظلم و جور پوشانده نمی شود
به گزارش کلمه موسوی که هم زمان با سالروز میلاد امام دوم شیعیان و در دیدار با گروهی از رزمندگان دفاع مقدس سخن می گفت ضمن تبریک ولادت حضرت امام حسن (ع) امام صبر و استقامت، افزود: در قرآن می خوانیم که « الذین آمنوا و لم یلبسو ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون». این آیه نشان می دهد که صرف ایمان نه امنیت می آورد و نه نجات از سرگشتگی و سرگردانی. بلکه ایمان موقعی ایجاد امنیت و هدایتگری می کند و از سرگردانی نجات می دهد که با لباس ظلم و جور پوشانده نشود.
دزفول و ایلام زمان جنگ؛ شاهدی بر ایمان مردمی
نخست وزیر دوران دفاع مقدس خطاب به این رزمندگان گفت :شما خود شاهد بودید که در دوران دفاع مقدس دزفول را با موشکهایی که سر جنگی یک تنی داشتند ،می زدند ولی مردم شهر را تخلیه نکردند و نمازجمعه ها نیز تعطیل نشد. در ایلام نیز همینطور بود.این شهر در معرض بمباران روزمره بود و بنده به یاد می آورم که هرگاه نمایندگان دولت به این استان می رفتند این مردم بودند که به آنها وعده آرامش می دادند و همه کشور همین طور بود. نه جنگ، نه کمبودها و نه درآمد شش میلیاردی نفت احساس امنیت را از مردم نمی گرفت .
پاسخی قر‍ آنی به پرسشی اساسی؛ چرا در جامعه احساس امنیت وجود ندارد؟
میرحسین گفت: سوال مهم این است که چرا امروز که صبح تا شب از همه جا صدای مناجات، دعا و مداحی بلند است و همه شبکه های تلویزیون تمام وقت تبلیغات دینی و مذهبی پخش می کند، در جامعه احساس امنیت وجود ندارد؟ دلیلش خیلی روشن است :ایمان وجود دارد ولی با لباس ظلم و جور پوشانده شده است.
نشانه هایی آشکار از ظلم در جامعه امروز
وی در همین زمینه افزود :ترس از سرکوب، ترس از اعتراف گیری ،ترس از بیکاری و تورم ،ترس از تهاجم خارجی، ترس از شنود و دخالت در امور شخصی ،ترس از چک های بی محل، ترس از فساد سازمان یافته، ترس از قاضی هایی که از بازجو ها دستور می گیرند و ایمان خود را با لباس های تیره و قیرگون ظلم می پوشانند، همه و همه نشانه های حضور گسترده ظلم و نبود عدالت است. در چنین حالتی ایمان نمی تواند امنیت بیافریند و یا هدایتگر مردم به سوی آینده و آخرتی روشن باشد. گمان نمی کنم دلایل زیادی برای اثبات این مساله لازم باشد. وقتی وزیر اطلاعات به دنبال امام جمعه و دبیر شورای نگهبان قانون اساسی دروغ می گوید ،چگونه می توان در چنین جامعه ای امنیت را سراغ گرفت.
وزیر اطلاعاتی که وظیفه اش ایجاد حس آرامش است اما …
تشبه ظاهری به پیامبر نه عصمت می آورد نه آرامش خاطر

میرحسین در ادامه سخنانش با طرح این سوال که «آیا مردم حق ندارند در چنین شرایطی از این وزارت اطلاعات که ایجاد آرامش خاطر یکی از وظایف آن است احساس خوف و رمیدگی از نظام بکنند» ،گفت :عجیب تر اینکه این آقایان و دوستان انها لباس حضرت پیامبر (ص ) را نیز برتن دارند. این موضوع شاهدی بر این است که تشبه ظاهری به پیامبر و معصومین نه عصمت می آورد و نه آرامش خاطر . گرچه این مقامات به ظاهر در پناه قدرت در امنیت کامل باشند.
ایجاد امنیت تنها درسایه آزادی از ترس و رهایی از نیاز
سرپوش گذاشتن بر فسادهای بزرگ به رویه تبدیل شده است
وی افزود: احساس امنیت تنها در امنیت دولت و دولتیان خلاصه نمی شود. بحث از امنیت انسانی است و امنیت انسانی در آزادی از ترس و رهایی از نیاز به دست می آید .کسانی که سوار بر زرهپوش های امن دولتی چشم خود را می بندند و صحبت از عرضه نان به قیمت های بین المللی می کنند ، درد و ترس مردم را لمس نمی کنند. آنها نمی فهمند که ترس از بیرون ریختن اسباب و اثاثیه یک خانواده به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره بها چگونه روح و جسم کم در آمدها را می تراشد. بویژه در فضایی که سرپوش گذاشتن به فسادهای بزرگ و قانون گریزی ها به یک رویه تبدیل شده است.
آنها نمی توانند مردم را درک کنند
موسوی همچنین در این دیدار به خطرات ناشی از تحریم ها برای کشور پرداخت و گفت :کسانی که می توانند از تحریم ها کیسه خود را بیشتر پر سازند،نمی توانند نگرانی مردم را از آینده این تحریم ها و خطرهای ناشی از آن درک کنند.به اینها اضافه کنید ترس از آنکه رای شما دزدیده شود و ترس از آنکه شما به حکومت اعتماد کنید و به اعتمادتان خیانت شود.
راهی برای ایجاد دورنمای روشن و امنیت برای مردم
موسوی در ادامه گفت: بازگشت امنیت به جامعه با لباس های سیاه و مخوف که بر تن بسیج پوشانده می شود، به دست نمی آید. ایجاد دور نمای روشن و امنیت در جامعه در گرو آن است که پرده ظلم و بی عدالتی دریده شود و این کار جز با خواست یکپارچه مردم و جنبش متعلق به آنها امکان پذیر نیست.آزادی و عدالت و به دنبال آن امنیت و رهایی از ترس به یک ملت هدیه نمی شود، بلکه یک ملت بیدار آن را با قدرت صبر و استقامت به دست می آورد و هزینه ای که مردم امروز می پردازند در راه چنین دستاوردی است.
نشانی از عدم تحمل بخشی از حاکمیت
وی تاکید کرد :عدم تحمل و انجماد نظام به جایی رسیده است که صدای ربنای هنرمند مورد علاقه مردم را به هنگام افطار روزه سانسور می کنند و یا به رسانه ها بخشنامه می کنند که مبادا کلمه ای در مورد جنبش سبز بنویسند.
موقعیت خطیری که ناشی از گزافه گویی داخلی و بدخواهی رژیم صهیونیستی است
موسوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سیاست های ماجراجویانه سالهای گذشته ، گزافه گویی ها و رجز خوانی ها کشور را در موقعیت خطیری قرار داده است. امروز در سطح جهان بدخواهان ملت ما بر طبل خشونت و تجاوز می کوبند و مشخص است که در پیشبرد این دغدغه شوم رژیم صهیونیستی نقش بارزی دارد.
وی با اشاره به این نکته که آنها برای عملی کردن تصمیم های شوم خود احتیاج به برانگیختن افکار عمومی در جهان دارند ،افزود :متاسفانه لفاظی های داخلی که در آن تمام کره زمین مورد تهدید قرار می گیرد بهانه لازم را برای تبلیغات لازم در این زمینه فراهم می سازد.
صریح و بی پرده از منافع ملی دفاع می کنیم
واکنش جنبش سبز به هر گونه تهدید بیگانه با حفظ حد و مرز با اقتدارگرایان
موسوی در پایان سخنان خود گفت: آنچه مربوط به جنبش سبز است واکنش به هرگونه تهدیدی از سوی بیگانگان با حفظ حد و مرز با اقتدارگرایان است. همه ما به صورت بی پرده و صریح از منافع ملی خود دفاع خواهیم کرد. ما مشفقانه و دلسوزانه توصیه می کنیم که قبل از اینکه دیر شود برای پیشبرد سیاست خارجی معتدل و کاهش خطرات برای کشور از سرمایه های معتبر ، عاقل و با تجربه استفاده شود.


 


ندای سبز آزادی: اولین جلسه‌ی دادگاه عماد بهاور، فعال سیاسی و عضو پویش حمایت از خاتمی و موسوی، روز سه شنبه نهم شهریورماه در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار می‌شود.
به گزارش  کلمه، دادگاه این فعال ستاد مهندس موسوی قرار بود در روز ۲۷ مردادماه برگزار شود که به دلیل عدم حضور نماینده دادستان به تعویق افتاد و در عین حال مسئولان قضایی با وجود گذشت شش ماه از بازداشت موقت این فعال سیاسی، با درخواست مرخصی او موافقت نکرده‌اند.
عماد بهاور که اواخر سال گذشته برای چهارمین بار بازداشت شد، هم‌اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد. وکیل این فعال سیاسی چندی پیش در گفت‌وگو با روزنامه‌ی شرق، اتهامات او را «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، «عضویت در گروه نهضت آزادی» و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» ذکر کرده بود.


 


ندای سبز آزادی: در پی بازگردانده شدن شماری از زندانیان سیاسی آزاد شده به زندان و بی خبری از وضعیت شماری از آنها، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با انتشار بیانیه ای ضمن تقبیح این رفتار غیرقانونی، از مسئولان قوه قضائیه خواست به ستم مضاعف علیه آقایان تاجزاده و نوری زاد پایان دهند.

متن این بیانیه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان به شرح زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

طی هفته های گذشته و در پی انتشار شکوائیه هفت تن از زندانیان سیاسی علیه اظهارات سردار مشفق و در اثبات طرح کودتا، آقای سید مصطفی تاجزاده به زندان فراخوانده شد. به فاصله چند روز پس از آن آقای محمد نوری زاد نیز بلافاصله پس از انتشار نامه ای خطاب به مقام رهبری به زندان بازگردانده شد. پیش از ایشان نیز آقایان محسن امین زاده و محسن صفایی فراهانی به دلیل امضای شکوائیه علیه سردار مشفق به زندان برگشتند. براساس اطلاعات موجود آقایان تاجزاده و نوری زاد در حال حاضر در سلول انفرادی و در شرایط نامعلومی نگهداری می شوند و خانواده های ایشان کمترین اطلاعی از وضعیت ایشان ندارند. بازگرداندن محکومان سیاسی به زندان اگر هر توجیهی داشته باشد، نگهداری آنان در سلول انفرادی و شرایط نامتعارف به رغم مشخص بودن محکومیتشان و در حالی که دوران محکومیت خود را می گذرانند هیچ توجیهی جز اعمال مجازات مضاعف و غیر قانونی علیه ایشان ندارد. این دو زندانی سیاسی به جرم شکایت علیه ظلمی که بر ایشان روا داشته شده و انتقاد محترمانه به مسئولان نظام مشمول مجازات مضاعف شده اند، مجازاتی که هیچ مبنای قانونی و شرعی برای آن نمی توان یافت.
به طوری که اکنون در کنار تمامی محدودیت ها و فشارهای غیر قانونی نظیر انواع فشارهای جسمی و روحی بر متهمان، عدم برخورداری ایشان از حق ملاقات با وکیل، دادگاه های غیرقانونی، نگهداری محکومان سیاسی در کنار زندانیان عادی، قطع تلفن و امکان ملاقات زندانیان سیاسی با خانواده... ، باید رفتار غیر قانونی دیگری را به فهرست قانون شکنی های مذکور افزود و آن مجازات مضاعف زندانیان سیاسی به بهانه استفاده از بدیهی ترین حقوق شهروندی است.
به این ترتیب امروز شاهد واقعیتی تأسف بار هستیم که خود آشکار ترین دلیل برفقدان آزادی در این کشور به شمار می رود.
می گویند جرمشان این است که اسرار هویدا کرده و شکایت را علنی کرده اند. آزادی و برخورداری از حقوق شهروندی در تعریف آقایان این است که امام جمعه ای که موظف به دعوت به تقوی و حفظ آبروی مؤمنان است می تواند از تریبون نماز جمعه سنگین ترین و سخیف ترین تهمت ها را که در هیچ دادگاهی ثابت نشده است علیه منتقدان مطرح کند و دولت مجاز است در نمایشگاهی که به نام قرآن برگزار می شود برخلاف بدیهی ترین آموزه های قرآنی این افتراء ها و نسبت های سوء را علیه منتقدان خود در مرئی و منظر همگان به نمایش بگذارد و سردار سپاه می تواند هر نسبت دروغ و بی اساسی را متوجه مخالفان کند و نوار سخنرانی او در رسانه های وابسته به محافل قدرت منعکس شود، اما مظلومانی که آماج این اتهامات بی پایه، غیرقانونی و نامشروع قرار گرفته اند حق ندارند شکایت خود را آشکار کنند.
آقایان به رغم تجربه سال های اخیر و ناکار آمدی روش زندان درمانی برای یکدست سازی عرصه سیاسی و ساکت کردن معترضان، هنوز حاضر به پذیرش این واقعیت نیستند که این روش جز هزینه های هنگفت بر کشور و گسترش نارضایتی و سست کردن هرچه بیشتر پایه های مشروعیت نظام دست آورد دیگری نداشته و نخواهد داشت. اگر زندان درمانی و مجازات های غیر قانونی می توانست مشکل وجود معترضان و منتقدان را حل کند امروز شاهد گسترش اعتراض به سطح نیروهای وفادار پیشین نبودند و برای ساکت کردن زندانیان سیاسی مجبور به اعمال مجازات های مضاعف علیه آنان نمی شدند.
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران ضمن محکوم کردن رفتارهای غیر قانونی علیه زندانیان سیاسی، از مسئولان قوه قضائیه می خواهد به ستم مضاعف علیه آقایان تاجزاده و نوری زاد پایان دهند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران
89/5/5

 


 


ندای سبز آزادی: امیر حسین کاظمی از متهمان حوادث پس از انتخابات به قرنطینه ی اندرزگاه یک زندان اوین،منتقل شده است.
به گزارش میزان خبر، امیر حسین کاظمی، عضو شاخه جوانان نهضت آزادی بعد از شش ماه نگهداری در بند ۲۰۹ اوین در روزهای گذشته نخست به قرنطینه بند ۳۵۰ اوین و سپس به قرنطینه ی اندرزگاه یک منتقل شده است.
اندرزگاه یک، بند نگهداری معتادین و متهمین به ارتکاب جرائم خطرناک است.
کاظمی که اخیرا حکم سه سال زندان وی تایید شده است، در تماسی تلفنی ضمن ابراز تعجب و اعتراض شدید خواستار اصلاح وضعیت فعلی شده است.
همچنین مسئولین زندان اخیرا به او اعلام کرده اند حکم مرخصی وی یک ماه پیش از این صادر شده است اما به علل نامعلوم از اجرای حکم جلوگیری شده است.
امیر حسین کاظمی از ۱۵ اسفند به اتهام تشویش اذهان عمومی و حضور در خیابان در روز عاشورا بازداشت شده است و در دادگاه ده دقیقه ای بدوی حکم سه سال حبس تعزیری برای وی صادر شده و دادگاه تجدید نظر بدون بررسی مجدد این حکم را در ماه گذشته تایید کرد.


 


ندای سبز آزادی: نشست اضطراری این جمعیت پیرامون لایحه ی حمایت از خانواده به دعوت فاطمه راکعی، دبیر کلّ جمعیت زنان مسلمان نو اندیش، برگزار شد.
به گزارش خبرنگار کلمه در این نشست که با حضور زنان اندیشمند و پژوهشگر از اصناف مختلف زنان دانشگاهی، هنرمند و نویسنده، حقوقدان و روزنامه نگار تشکیل شد، در مورد لایحه ی مربوطه بحث و بررسی لازم به عمل آمد.
راکعی: عده ای می خواهند این لایحه به هر قیمت تصویب شود
در ابتدای جلسه، راکعی با اشاره به اینکه علی رغم تلاشهای احزاب و جمعیتهای مختلف زنان فارغ از گرایشهای سیاسی، در مورد ماده ی ۲۳ لایحه حمایت خانواده، و هشدارهای کارشناسانه ی آنان در خصوص تهدیدات این مادّه برای کیان خانواده، متأسفانه ظاهراً عدّه ای سعی دارند این لایحه به هر صورت که شده به تصویب برسد، از حاضران دعوت کرد انتقادات و پیشنهادات فوری خود را در مورد این ماده، همچنین مواد ۲۲ و ۲۴ لایحه ارائه دهند. وی تأکید کرد که خوشبختانه کلیه ی فعالان در حوزه ی مسائل زنان در این زمینه نظرات انتقادی مشابه دارند و تصویب این ۳ ماده را موجب تزلزل کیان خانواده و خلاف مصالح جامعه می دانند. وی در این ارتباط به نقطه نظرهای مطرح شده در ائتلاف اسلامی زنان متشکل از احزاب و جمعیتهای اصولگرا و اصلاح طلب اشاره کرد.
رهنورد: نگاه استراتژ‍یک به خانواده با توجه به نگرش اسلامی تک همسری است
آنگاه دکتر زهرا رهنورد، سخنانی را به شرح زیر ایراد کرد: نگاه استراتژیک با توجه به نگرش اسلامی و جامعه ی مدرن امروزی، برای چارچوب خانواده، ایجاد خانواده ی تک همسری است و با توجه به این رهیافت، نباید در گیرو دار مواد و بندها درگیر شد؛ چرا که از این استراتژی فاصله گرفته می شود و امکان اشکال دیگر خانواده را به اذهان متبادر می کند. لهذا در درجه ی اول، خروج این لایحه از دستور کار مجلس باید مورد نظر باشد. در غیر این صورت، حذف ماده ۲۳ با توجه به رهیافت استراتژیک خانواده ی تک همسری پیشنهاد می شود و در هر صورت، بند ها باید به صورت سلبی مطرح شود. مثلاً، «مرد، نمی تواند … .
سؤال این است که چرا باید در جمهوری اسلامی، لایحه ای برای حمایت از خانواده تنظیم شود که لایحه ی خانواده ی سال ۱۳۵۳ به مراتب پیشرفته تر از آن است؛ هر چند که همان نیز همواره مورد انتقاد زنان مسلمان نو اندیش بوده است.
این لایحه، به خاطر برخی از مواد آن، اهانت به خانواده و تخریب و انهدام خانواده و تحقّق خانواده های سرشار از بیماریهای روانی و کشمکش های بین پدر، مادران و فرزندان است.
سپس شهین دخت مولاوردی، حقوقدان، در مورد تاریخچه ی این لایحه و ایرادات و مشکلات ۳ ماده ی یاد شده، که از افزوده های دولت به لایحه ی قوه قضائیه بوده است، سخن گفت و به طور مبسوط در این زمینه توضیح داد. دکتر الهه کولایی، نماینده ی سابق مجلس و دکتر زهره ی خسروی استاد دانشگاه و روانشناس، از دیگر سخنرانان این جمع بودند که به نقد موارد فوق و ارائه پیشنهادات در این زمینه پرداختند.
از جمله موارد بحث شده در این نشست گفت و گو پیرامون ماده ی ۲۳ لایحه حمایت از خانواده است.
طبق ماده ی ۲۳ لایحه ی حمایت خانواده، که این روزها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح است، ازدواج مجدّد منع شده، مگر در موارد خاص:
رضایت همسر اوّل
عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی
عدم تمکین زن از شوهر، طبق حکم دادگاه
ابتلای زن به جنون یا امراض صعب العلاج
محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات حبس بیش از یک سال …
ابتلای زن به هر گونه اعتیاد مضر، که به تشخیص دادگاه، به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد کند.
سوء رفتار یا سوء معاشرت زن، به حدی که ادامه ی زندگی را برای مرد غیر قابل تحمل کند.
ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت شش ماه
عقیم بودن زن غایب شدن زن به مدت بیش از یکسال
شایان ذکر است که علاوه بر مادّه ی ۲۳ مواد ۲۲ و ۲۴ این لایحه، به ترتیب در مورد ازدواج موقّت و مهریه است، که به دلایل مشابه، زنان مسلمان نو اندیش، خواستار حذف دو ماده مذکور نیز هستند.
یادآوری می شود که در مورد حذف و اصلاح مواد مذکور در لایحه حمایت خانواده، همگرایی و توافق نظر بین کلیه فعالان حوزه ی مسائل زنان، اعم از زنان اصلاح طلب و اصولگرا، و همچنین همگرایی سبز جنبش زنان ایران وجود دارد.


 


پایگاه اطلاع رسانی "کلمه" ضمن تکذیب دروغ پردازی تازه رسانه های دولتی درباره مکاتبه با بنی صدر،آنان را به تمرین راستگویی در ماه مبارک رمضان دعوت کرد.

این پایگاه نوشت: علیرغم اتهاماتی که رسانه های دروغ پرداز دولتی و تمامیت خواه به جنبش اصیل سبز می زنند٬ هماهنگی و تقسیم کار رسانه ای آنها و نیز رسانه های منافقین برای شایعه سازی و نشر اکاذیب در هفته های اخیر قابل توجه است.

در همین راستا روزنامه رسالت به مدیر مسوولی مرتضی نبوی از مدعیان اخلاق اسلامی و اصولگرایی با تولید و نشر خبری با منبع مبهم مدعی شده است موسوی با بنی صدر مکاتبه داشته و نامه نگاری می کند.

جدا از کذب محض بودن این خبر که یا ناشی از دروغ طرف مقابل است و یا سناریویی جدید برای اتهام پراکنی از سوی رسانه های تمامیت خواه داخلی٬ هماهنگی و رقابت این رسانه ها در نشر این گونه اکاذیب قابل توجه است. سایت جهان با مدیریت زاکانی ( ایشان هم متاسفانه تظاهر به اخلاق و اصول دارند) نیز که در هفته های گذشته گوی تهمت و افترا را از دیگر رسانه های هم کیش خود ربوده است با انتشار این گونه اخبار دروغ سعی در مشوش نمودن اذهان مخاطبان دارد.

کلمه ضمن تکذیب هر گونه نامه نگاری ادعا شده از سوی روزنامه رسالت و سایت جهان ایشان را به تمرین راستگویی در ماه مبارک رمضان دعوت می نماید.

گفتنی است یکی از شدید ترین موارد اختلاف بنی صدر با شهید رجایی بر سر انتخاب میرحسین موسوی به عنوان وزیر امور خارجه توسط رجایی بود و وی همواره با موسوی در تضاد و اختلاف به سر می برد. از مخالفان مشی انقلابی موسوی٬غیر از بنی صدر می توان از مرتضی نبوی نام برد که به دلیل سنگ اندازی های بی اساس در روزنامه ی خود علیه دولت میرحسین موسوی مورد اعتراض حضرت امام(ره) قرار گرفته بود به گونه ای که ایشان خواستند تا روزنامه رسالت در جبهه ها توزیع نشود.

از سوابق زاکانی در انقلاب و جنگ اطلاعی در دست نیست.
 


 


سید محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات با محمدرضا جلایی پور که پس از ۶۶ روز بازداشت در انفرادی آزاد شده است، دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار کلمه در این دیدار که جمعی از جوانان نیز حضور داشتند، رییس جمهور سابق کشورمان از وضعیت پیش آمده برای جوانان نخبه ایرانی در یکسال گذشته از جمله محمدرضا جلایی پور ابراز تاسف و آزادی سایر زندانیان سیاسی را از درگاه خداوند مسالت نمود.

محمدرضا جلائی‌پور، دارنده مدال طلای المپیاد ادبی و رتبه یک کنکور سراسری سال ۸۰ و دانشجوی ممتاز دانشگاه های تهران، لندن و آکسفورد تابستان سال گذشته نیز ۸۸ روز را در سلول‌های انفرادی زندان اوین گذرانده بود و بعد از آن یک بار دیگر نیز در مراسم دعای کمیل معروف بازداشت شده بود.

جلایی پور برای بار سوم نیز شصت و شش روز در انفرادی نگهداری شد.
 


 


ندای سبز آزادی – چندی پیش، گزارش هایی در مورد اعتراض های صنفی کارگران چند کارخانه در ایران انتشار یافت.

به گزارش خبرگزاری « ایسنا»، جمعی از کارگران کارخانه مخابراتی راه دور ايران در شيراز، با تجمع در مقابل اين کارخانه، به برآورده نشدن خواست ‌های پيشين خود اعتراض کردند.

اين کارگران در تجمع خود با شعارهايی مثل « زندگی،‌ معيشت، حق مسلم ماست» و « حق و حقوق کارگر پرداخت بايد گردد»، خواستار رسيدگی مسئولان به درخواست‌های صنفی خود از جمله پرداخت ۱۵ ميليارد ريال بابت حقوق معوقه ۱۶ ماه گذشته شان شدند.

وزارت صنايع و معادن دولت کودتا چند ماه پیش وعده پرداخت آن را داده بود، اما تاکنون اين وعده تحقق نيافته است.
همچنین به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران کارخانه لاستیک البرز، کیان تایر، صبح روز پنجشنبه، 28 مرداد، در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای شان دست به اعتصاب زدند و با بستن درب انبارها مانع خروج لاستیک از کارخانه شدند.

یکی از دلایل اعتصاب کارگران این کارخانه، این بود که کارفرما در رابطه با پرداخت دستمزد تیر ماه آنان گفت که ابتدا، دستمزد کارگرانی را پرداخت خواهد کرد که میزان آن مبلغ 300 هزار تومان باشد.

همچنین کارفرما در روزهای گذشته از آوردن مواد اولیه و تعمیر دستگاه های معیوب کارخانه لاستیک البرز، کیان تایر، خودداری کرده بود.

بنا بر این گزارش، مذاکرات نمایندگان کارفرما و کارگران در بخشداری چهاردانگه در روز شنبه، 30 مرداد، در پی تهدیدهای کارفرما برای آوردن ماور به کارخانه، بدون نتیجه پایان یافت.

پیش از این نیز هشتصد کارگر شرکت بن رو، واقع در جاده سلفچگان، در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه دستمزدشان روز شنبه، 23 مرداد، دست به اعتصاب زده بودند.

اعتصاب این کارگران بدین شکل بوده است که از زمان شروع اعتصاب، هر روزه به کارخانه می رفتند و کارت ورود خود را می زدنند.

اخبار تنها حاکی از ادامه این اعتصاب به مدت چهار روز بوده است و پس از آن خبری در این مورد گزارش نشده است. با این همه، این کارگران اعلام کرده بودند تا زمانی که به خواست هایشان رسیدگی نشود، به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

این اعتصاب ها، آخرین سری از اعتراض های صنفی کارگران است؛ کارگرانی که به دلیل سیاست های اقتصادی دولت در واگذاری بی حساب و کتاب کارخانه های دولتی مانند لاستیک سازی البرز و یا واردات بی رویه با مشکلاتی مانند تعطیلی کارخانه های خود و یا اخراج های گسترده با عنوان تعدیل نیرو مواجه شده اند.

در کنار این مشکلات، عدم پرداخت دستمزد کارگران به مدت چند ماه، عامل دیگری برای افزایش میزان اعتراض های صنفی آنان شده است.

اما آیا این اعتراض ها که در گذشته نیز صورت گرفته بودند، دستاوردی داشته اند؟

در پاسخ، می توان گفت که شاید در موارد زیادی، کارگران نتوانسته اند حق و حقوق کامل خود را دریافت کنند. دلیل این ناکامی بیش از همه به نداشتن تشکل و یا سندیکا و همچنین پراکندگی این اعتراض ها از لحاظ مکانی و زمانی مربوط می شود.

با این حال تجربه ایران و کشورهای جهان نشان می دهد که همین موضوع هم به تدریج باعث شده است که کارگران به بحث داشتن نهادی که بتواند آنان را راهنمایی کند و از منافع و خواست هایشان دفاع کند، علاقه نشان می دهند.

با این حال، در موارد گوناگونی، کارگران به دلیل نداشتن تجربه، انتخاب یک یا چند نماینده را کافی می دانند و نمی دانند که این تنها، یک مرحله از مسیر دفاع از خواست های صنفی شان است، زیرا در نبود نظارت مجموعه کارگران بر عملکرد نماینده یا نمایندگان شان، ممکن است که اعتراض ها به دلیل اعمال فشار، تهدید و حتی تطمیع این نماینده یا نمایندگان به بیراهه رود.

یک فعال سندیکایی با صحه گذاشتن بر این مسئله خاطر نشان کرد که در مواردی مانند اعتصاب هماهنگ رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و شرکت نیشکر هفت تپه به دلیل وجود تشکلی فراگیر و قدرتمند که با برنامه عمل می کرد، کارگران به شمار قابل توجهی از خواست های خود دست پیدا کردند.

وی گفت که دقیقا به همین دلیل است که دولت محمود احمدی نژاد که به دلیل ماهیت سیاست های اقتصادی اش نمی تواند گره از مشکلات کارگران باز کند، برخلاف ادعاهایش در خصوص حمایت از تشکل های کارگری و آمار سازی در این زمینه، با شدت تمام به برخورد با فعالان کارگری و سندیکایی روی آورده است.

اما تا زمانی که مشکلات باقی هستند و در ضمن، انتظار می رود که روز به روز بر تعداد ارتش بیکاران افزوده شود، اقدامات ضد تشکلی دولت و دستگاه های امنیتی و همینطور قوه قضاییه راه به جایی نخواهد برود. جامعه کارگری نیز باید ضمن توجه به لزوم اقدام متشکل، تلاش ها برای تشکیل اتحادیه ها را افزایش دهد.
 

 

 


 


مشاور رسانه ای رئیس دولت، با بیان اینکه “ترورهای اول انقلاب ملاک های ما را تغییر داد و امروز بدلیل نبودن نخبگان یا رخوت و نخوت آنان دچار وارونگی ارزشها شده ایم”، اظهار عقیده کرد “در ایران نظام تشخیص اندیشمند واندیشه ورز و اندیشه باز وجود ندارد و این مشکل حاکمیت است. ”

مهدی کلهر همچنین معتقد است “ما باید بسیاری از مشکلاتی را که پارسال داشتیم و هنوز هم داریم و برخی از آن آتش زیر خاکستر است را، با یک فکر عاقلانه حل و فصل کنیم.”

وی در گفتگو با خبرگزاری مهر می گوید “اینجا مهدی کلهرم نه مشاور محمود احمدی نژاد”، همچنین تاکید دارد “نمی دانم ایده انتقال کارکنان دولت از کیست اما حتما شکست می خورد، چرا که مانند الگوی مدیریتی شوروی سابق است و محکوم به شکست خواهد بود، و دولتمردان به جای انتقال اجباری کارکنان، باید فرصت ها را منتقل کنند.”
کلهر همچنین منتقدانه پیرامون سفر رئیس دولت در سفر به آمریکا و نیویورک می گوید “به احمدی نژاد گفتم چطور سازمان ملل می روی اما مجمع تشخیص مصلحت نمی روی. جواب داد خوشم نمی آید . گفتم لازم نیست خوشتان بیاید مگر شما سازمان ملل می روید، از همه خوشتان می آید؟”

کلهر همین جا تاکید کرد: ما یک مقدار تربیت سیاسی نیاز داریم من حرف احمد توکلی را قبول دارم که می گوید جای حزب خالی است.

پروژه مسکن مهر در نهایت شکست می خورد

مهدی کلهر همچنین معتقد است ” به جای زائده ساختن برای شهرها مثل آنچه الان در قالب مسکن مهر اجرا می شود، باید شهرسازی کنیم همانگونه که شاه عباس و محمد شاه قاجار کردند… این را باید یقین داشته باشید این پروژه های مسکن مهر صرفا به صورت مسکّن مقطعی تجویز شده است . گرچه در شکستن قیمت مسکن موثر بود اما همگی شکست خواهند خورد.”

وی ادامه داد: من این را دوسال پیش گفتم. تمام کسانی که این مسکن مهر را ارزان خریده اند چندسال دیگر آنها را خواهندفروخت و یک سری سرمایه دار آن روز خواهند خرید و قیمت ها را بالا خواهند کشید و دوباره این داستان تکرار می شود. مانند آنچه در سعادت آباد تهران رخ داد و در تمام شهرهایی که اول انقلاب زمین مجاتی داده شد.
برای زوج های جوان خانه ۲۵ متری کافیست

کلهر همچنین با انتقاد از اینکه مسکن مهر در پروژه های ساخت مسکن با متراژ بالا تعریف شده است، گفت : یک زن و شوهر جوان خانه ۲۵ متری نیاز دارند. در اروپا اینگونه تعریف شده است که تا ۲۵ متر برای زن و شوهر جوان و یک بچه ۲ ساله هم کافیست. این یعنی به جای یک میلیون و چهارصد هزار تا مسکن مهر می توانستید ۳ برابر بسازید یعنی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تا مسکن بسازید و همین موضوع قیمت مسکن را بسیار پایین می آورد.

کلهر با بیان اینکه تهران قدیم برای جمعیت تا ۸۰۰ هزار نفر طراحی شده بود ، گفت : جمعیت تهران وقتی از ۸۰۰ هزار نفر بیشتر شد تهران بیمار شد. الان دیگر نفس های آخر را می کشد.آنقدر شکمش چاق شده که فعلا دارند چربی های آنرا عمل می کنند، باید مواظب باشیم تهران زیر عمل نمیرد.

وی یاد آور شد : چین و انگلستان هر دو گرفتار پیه آوردن شهرهایشان شدند و شهر سازها به این فکر افتادند که اگر شهرهای جدیدی را به جای اضافه کردن جمعیت شهرهای بزرگ بسازند مشکل حل می شود.

شهرسازی در زمان رضاشاه موفق بود

کلهر همچنین به رواج شهرسازی در ایران قدیم اشاره کرد و گفت : شهرهایی که در زمان رضا خان توسط آلمانها طراحی شد مثل رودسر ، رامسر و لاهیجان با تعریف شهر ساخته شدند و شهرهای موفق و زیبایی هم بودند.
وی توضیح داد : تعریف شهر را غربی ها از میدان نقش جهان شیخ بهایی گرفتند ، در یکی از کتابهای شهر سازی دیدم وقتی مادام دوالافا و تاورنیر و شاردن به ایران آمدند و صفت اصفهان را نصف جهان گذاشتند ، دیده بودند که یک معمار مثل شیخ بهایی تمام عناصر شهر را یکجا جمع کرد.الگوی نقش جهان شیخ بهایی، مدینه النبی بود نه آتن و نه رم.

کلهر یکی از مشکلات شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران را تشکیل شهرک های خوابگاهی در اطراف شهر خواند و تاکید کرد که شهرکهای خوابگاهی برای کشور وسیع همچون ایران حکم غده های چربی و زائده های خوش خیم و بدخیم دارد.

وی تاکید کرد که بحث خلوت کردن تهران کلان تر از تمام جریانات سیاسی است و یک بحث کاملا فنی است که باید برای آن از تجربه بشری استفاده کرد.

بجای وام خرید به جوانان وام اجاره مسکن بدهیم

کلهر خاطر نشان کرد : آلمان بعد از جنگ جهانی دوم یک مارک وام به مسکن ساز برای فروش مسکن نداد ، بلکه برای اجاره مسکن وام داد. چون اگر در سن کار – از ۲۵ تا ۵۵ سالگی – افراد صاحب مسکن شوند، دنبال کار در کنار خانه می گردند بنا براین کارخانه را باید کنارمسکن ها بسازیم. در صورتیکه اگر فرد اجاره نشین باشد برای انتخاب کار و شغل در انتخاب مکان زندگی آزاد است و در ۵۵ سالگی است که مردم به فکر داشتن مسکن می افتند.
کلهر گفت : در زمان شاه هم نسل من، ما به راحتی می توانستیم صاحب خانه شویم ، هیچگاه به دنبال خرید مسکن نبودیم چون فکر می کردیم ما را زمینگیر می کند. اساسا مبله اجاره دادن در اروپا هم از بعد از جنگ جهانی اول مرسوم شد برای اینکه افراد در سن کار آزاد و رها باشند.

وی در عین حال گفت : من نمی گویم سیاست مسکن مهر قطعا و کاملا منفی است اما باید کارشناسی شود.
کلهر ادامه داد : آنچه امروز به عنوان عملکرد بد شهردار و دولت و وزارت مسکن داریم محصول یک تفکر و تعریف غلط و بی اطلاعی از تعریف شهر است در حالیکه تجربه های موفقی در جهان وجود دارد.

پروژه انتقال پرسنل دولت از تهران قطعا موفق نیست

وی در پاسخ به این سئوال که آیا پروژه انتقال ۴۰ درصد پرسنل دولتی از تهران درعرض چند هفته تا آخر مرداد موفق خواهد بود، گفت : انتقال سازمان های نامربوط از منطقه چه از تهران و چه غیر تهران حرف درستی است. اما مسئله خروج پرسنل از تهران و آگهی که دولت در این باره داده است کار اشتباهی است من برای آقای احمدی نژاد نوشته ام که راه حل این نیست.

کلهر افزود : من درمناظره انتخاباتی در تلویزیون با مرعشی در سال ۸۴ تاکید کردم که حداقل به ۳۰ شهر تخصصی در کشور نیاز داریم این برای پیشرفت کشور ضروری است. توسعه براساس هر الگویی بدون داشتن شهرهای موضعی و تخصصی ممکن نیست.

وی یاد آور شد : دلیل اینکه سینمای آمریکا جهان را گرفت ساخت هالیوود بود و گرنه سینمای آلمان و فرانسه و انگلیس جلوتر بودند. ولی چون شهر تخصصی هالیوود ساخته شد و ارتباط عوامل فیلم ساز را آسان ساخت و محل رجوع فیلم سازان شد، سینمای آمریکا دنیا را گرفت.

کلهر در پیش بینی از موفقیت طرح خروج ۴۰ درصد پرسنل دولتی از تهران گفت : من اصلا اصل موضوع را غلط می دانم و قطعا طرح ناموفق است. البته پرسنل برای تعطیلات به مسافرت تابستانی از تهران خارج می شوند ، اما باز خواهند گشت!!

وی گفت : به نظر من جای سئوال دارد از مدیریت کشور که چرا اینگونه به موضوع نگاه نمی کند و به جای آن یک بخشنامه صادر می کند که ۴۰ درصد را یکدفعه بریزد بیرون، چه کسی چنین کاری کرده و کجای دنیا موفق بوده است. حتی در کشور شوروی سابق در مورد شهر مسکو اینگونه عمل نمی شد و بسیار نرمتر بود.
کلهر این روش را با روش های بکار گرفته شده در شوروی کمونیستی مقایسه کرد و گفت اگر این روش درست بود اتحاد جماهیر شوروی می ماند.

فرمانداران کشور از طرح انتقال تهرانی ها نا راضی اند

وی در تشریح عواقب طرح حمایت از پرسنل خارج شده از تهران توضیح داد : دریک استان ۲۰ فرماندار در یک جلسه استانداری به من می گفتند مردم ما می گویند این تهرانی ها پول ها را گرفتند و خوردند و حالا کارمند مثل ما می خواهد بیاید اینجا ۲۵ درصد حقوق بیشتر از من بگیرد. تازه خانه هم به او می دهید؟ خوب چرا به من که از ابتدا در این شرایط زندگی کرده ام نمی دهید. اگر در شهرستان بودن کار خوبی است به شهرستانها پول بدهیم و برایشان وام خانه دار شدن بدهیم.

کلهر با بیان این که اکثر فرمانداران سراسر کشور از اجرای این طرح ناراضی هستند ، گفت : اکثر فرمانداران می گویند از وقتی این طرح مطرح شده ما دچار مشکل شده ایم. این نوع برخورد با افکار عمومی واحساسات عمومی درجامعه خوب نیست.

به احمدی نژاد نامه نوشتم

وی در یاد آوری مشاورت های خود با رئیس جمهور در این باره گفت : اولین روزی که این بحث مطرح شد برای دکتر احمدی نژاد این مطالب و نظریاتم را نوشتم. ۵ سال قبل هم راجع به این موضوع با آقای احمدی نژاد صحبت کرده بودم. قبل از انتخابات سال ۱۳۸۴ کلهر در پاسخ به این سئوال که فکر می کنید چرا توجه نمی کنند، گفت : از آنها بپرسید چرا توجه نمی کنند نه از من. من در نامه به دکتر احمدی نژاد نوشتیم که بحث بسیار جدی است و بگذارید همه در این باره حرف بزنند و نظرات را هم بشنوید.این معضل فقط مربوط به کشور ما نبوده ونیست. این معضل در بیشتر کشورهای جهان بوده و هست و راه حل هایی هم ارائه شده و نتیجه داده است.
کلهر در پاسخ به این سئوال که مبدع طرح جدید در دولت برای خروج پرسنل ادارات از تهران چه کسی بود، گفت:نمی دانم چه کسی بود .

وی بار دیگر یاد آور شد : نمی توان از پایین تصمیم گرفت که تا پایان مرداد ماه ۴۰ درصد کارمندان بیرون بروند. تا جاییکه من اطلاع داریم هنوز تعداد متقاضیان خروج از تهران به ۵۰۰۰ نفر نرسیده است.

کلهر گفت : اگر فرض کنیم این طرح موفق باشد کارمندی که ۳ سال به بازنشستگی اش مانده باشد می رود و این مزایا را می گیرد و ۳ سال بعد دوباره بر می گردد به تهران ، ضمانت عدم برگشتش کجاست؟

۱۰۰ شهر تخصصی نیاز داریم

کلهر تاکید کرد که در حال حاضر ۱۰۰ تا شهر تخصصی در کشورنیاز داریم . وی با بیان اینکه ساخت شهر تخصصی از ضرورت های پیشرفت کشور است ، گفت : من متاسفم از اینکه دولت نهم به این موضوع توجه نکرد و هنوز هم متاسفم که به اصل موضوع اصلا گوش نمی کنند.

کلهر گفت : ما شهری لازم داریم که فقط درودگرها آنجا باشند. یک شهر که عروسک ساز ها در آنجا باشند شهری که خیاطان و طراحان لباس آنجا باشند. صنایع چرم در ۳ شهر جداگانه ایران باشد. تنها اگر چنین کاری کنیم می توانیم با دنیا رقابت کنیم. وگرنه اگر کارخانه تولید لباس کودک درتبریز باشد و طراح آن درتهران مدل را هم ازتایوان بیاوریم نمی توانیم با چین و تایوان رقابت کنیم.پراکندگی عوامل تولید کالا در افزایش هزینه و افت کیفیت آن بسیار موثر است.

وی در ادامه گفت : در حال حاضر مناطق تخصصی در شهر تهران توسط اصناف درست شده است اما این کار دولت است این وظیفه دولت است که جایی را برای اصناف جداگانه مشخص کند و وسایل رفاه را نیز فراهم نماید. حکومت باید در آمایش شغل و صنعت و سرزمین و تکنولوژی نقش پدرانه ایفا کند.نه مردم خودشان برای میز وصندلی ومبل یافت آباد را آباد کنند! یا شوش را به تیمچه حاجب الدوله برای فروش چینی و بلور تبدیل نمایند!!

قانون آمایش سرزمین رها شد

کلهر با انتقاد از اینکه موضوع آمایش سرزمین مصوب مجلس رها شد و پیگیری نشد گفت: این راهی که انتخاب شده کمرکش راه می دانیم ، سازمان های غیر مرتبط باید از تهران خارج شوند ولی اینها مشکل را حل نمی کند. گرچه کاری به جاست.

وی ادامه داد : این خیلی بد است که ما مصوبه آمایش سرزمین را داشته باشیم و حاضر نباشیم شهر جدید بسازیم من فکر می کنم این مشکل مربوط به کوتاهی ذهن برخی مسئولان ماست. دراین مملکت باید یک نفر مثل آقا محمد خان و ناصرالدین شاه بتواند شهر بسازد اما ما نتوانیم بسازیم. انتخاب نقاطی در کشور برای شهرسازی کار مردم کوچه و بازار نیست ، کار حاکمان مدبر و شجاع و آینده نگر است.

اقدامات خوب متکی و دانش جعفری که ناتمام ماند

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در دولت کسی با شما در این پیشنهاد همراهی کرد گفت : هیچکس. البته چرا ! باید از همراهی وزیرخارجه در کسب اطلاعات از کشورهای مختلف در دولت نهم و آقای دکتر دانش جعفری، وزیر وقت دارایی درهم اندیشی مقدماتی برای تبدیل مالیاتهای ثابت مسکن به مالیاتهای جاری که از افزایش قیمت مسکن در کشورهای پیشرفته جلوگیری می کند یاد کنم ، که البته رها شد.

روستاها و شهرستانها را جذاب کنیم

کلهر در ادامه این گفتگو با بیان اینکه اصلا فرمایشات چکشی در این زمینه مثل اینکه بگوییم ۴۰ درصد بروند بیرون از شهر جواب نمی دهد ، گفت : اول باید دولت یک شهر آباد و جاذب بسازد که جوان و پیر عاشقانه در صف بایستند که بروند شهروند آن شهر بشوند ، نه اینکه بگویند برو بیرون تا این مزایا را به تو بدهیم.

وی بااشاره به سفرهایش از پیش از انقلاب اسلامی تا کنون به کشورهای اروپایی و بلوک شرق گفت : مثل بقیه کشورهای پیشرفته باید جذابیت های شهر را برای جلوگیری از مهاجرت به روستا ببریم. نگوییم روستا طبیعت دارد نیازی به پارک ندارد اینها در دنیا تجربه شده است. روستا ها را با یک طرح زیبا، کارآمد و جذاب به شهر تبدیل کنیم.

کلهر در باره انتخاب مکان برای ساخت شهر های جدید نیز گفت : مناطق کوهستانی بهترین منطقه برای شهرسازی است و از نظر امنیتی چه در شرایط جنگ و چه شرایط خاص محیطی مثل زلزله بهترین مناطق محسوب می شود. ما می توانیم در وسط کویر با کشیدن ۲۵۰ کیلومتر لوله شهر بسازیم. ما نباید پیه اضافی بدنه تهران را در شهرستانها تقسیم کنیم. قلب، ریه، کبد و معده هر شهر برای تعداد معینی از جمعیت ساخته شده است اضافه بر آن شهر را به نفس نفس می اندازد.

کلهر افزود: شما رامسر را نگاه کنید، نام قدیمیش سخت سر بوده است این یعنی اراده ای که سخت را رام می کند.من نمی خواهم از رضا خان تعریف کنم اما اگر ما قدرت تشخیص نداشته باشیم که تعریف مدیریت چیست وضع ما از این بدتر خواهد شد. آینده نگری در راستای آبادانی کشور وظیفه مدیریت کلان کشور است.

پروژه نواب کرباسچی الگوی شهر سازی شود

وی بخش دیگری از سخنانش را این گونه آغاز کرد : مدرس می گوید در این مملکت مسائل پیچیده فهمیده می شود اما بدیهیات فهمیده نمی شود.

کلهر ابراز عقیده کرد : یکی از طرح های موفقی که در دوره شهرداری کرباسچی بود پروژه نواب بود. البته اشکالاتی داشت اما می شد اشکالاتش را برطرف کرد و با این روش کل ایران را نوسازی کرد. بدون سرمایه گذاری دولت.

وی ادامه داد : البته در دوره های کرباسچی کارهای اشتباه زیادی هم صورت گرفت مسبب اصلی شکست طرح های سازندگی آقای هاشمی، کرباسچی بود. چون ارزش افزوده سرمایه گذاری تهران شد ۱۰ برابر درصورتی که کسانی که برای کارخانه ها موافقت اصولی گرفته بودند ارزش افزوده شان ۳۰ درصد بود و مجبور شدند سرمایه را بیاورند و در تهران برج سازی کنند.

کلهر در ادامه با تشریح مزایای پروژه نواب گفت : باید مثل طرح نواب خانه ها را به قیمت روز بخریم یک اتوبان بکشیم و یک باند سبز کنار اتوبان احداث کنیم و با فاصله از آن آپارتمان سازی کنیم و بفروشیم ، هیچ پولی هم از کیسه دولت نمی رود. بر این اساس یک خیابان یک طرح و یک شکل و عریض بسازیم.

وی با ابراز تاسف گفت : در درگیری های سیاسی این طرح که یکی از بهترین طرح های کشور بود در کشور ما تکرار نشد. با وجودی که همین طرح نیز از کشورهای دیگر آمده بود!

کلهر توضیح داد : من به بسیاری از استانهای کشور بیش از ۳ بار سفر کرده ام مشکل بسیاری از شهرهای ما تعریض خیابان هاست. اگر این طرح نواب را بررسی می کردیم آیا واقعا الگوی طرح نواب نمی تونست الگوی مناسبی برای کل کشور باشد؟ ما شهرهای ناتوان مالی زیادی در کشور داریم که نیازمند بازسازی هستند. و خرید و تملیک بودجه های سنگینی می خواهد که الگو گیری از طرح نواب می تواند چاره کار باشد.

ایران باید حدود ۸ منطقه فرهنگی در میان قومیت ها داشته باشد

کلهر با بیان اینکه موضوع آمایش سرزمین باید فرا جناحی و فرا سیاسی صرفا باتوجه به مباحث عقلی و تجربی با دقت پیگیری شود، گفت : ایران می تواند بین ۵ تا ۸ منطقه فرهنگی مثل هالیوود داشته باشد اگر شما شهری سینمایی بسازید که مترو و مهد کودک ودبیرستان و دانشگاه داشته باشد و نیازی به بیرون کردن سینماگران از تهران نیست خودشان می روند و از این عزیمت استقبال هم می کنند.

وی افزود : ما در مناطق ترک نشین، کرد نشین، عرب نشین، در سیستان و بلوچستان و … در هر کدام می توانیم یک منطقه فرهنگی جداگانه داشته باشیم در حالیکه در حال حاضر سنندج حتی یک سینمای فعال ندارد اما یکی از بهترین دانشگاه ها و یکی از بهترین کتابخانه های کشور در سنندج است.

به جای زور آباد، اختیار آباد و اشتیاق آباد درست کنیم

کلهر گفت : ما باید به جای زورآبادها اختیارآباد درست کنیم. اشتیاق آباد درست کنیم . در هفتاد سال اخیرآنقدر مسئولان خواب و کوتاه فکر در مملکت داشته ایم که مدام حلبی آبادها به زورآباد ها تبدیل شده و زورآبادها را نهایتا به عنوان یک تومور چربی یا چرکی پذیرفته ایم و با هزار جان کندن به آن لوله آب و گاز و برق داده ایم؟

وی همچنین بار دیگر یاد آور شد : کشور در حال ساخت است اصلا نباید در سن ۲۵ تا ۵۵ سالگی به فکر تملیک مسکن باشد موضوع اجاره را باید جدی بگیرید و جوانان را پویا و متحرک و با قابلیت انتخاب نگه دارید.

کلهر توضیح داد: قویترین کشورهای دنیا کشورهای مهاجرند.تاریخ اسلام میلادی نیست با اینکه سال میلاد پیامبرهم سال مهمی بود سال عام الفیل. بعثتی هم نیست هر چند بعثت هم خیلی بزرگ است. هجری است. چون هجرت هم مهاجر را می سازد و هم انصار را . دینی که تا این اندازه در آن مهاجرت اهمیت دارد ۳۰ سال در رادیو تلویزیون تبلیغ کردیم که مهاجر بد است. مثل کمونیست ها که می خواستند مسکو بزرگ نشود.

مسئولان جایگاه مدیریتی خود را درک کنند

وی در پاسخ به این سئوال که مصوبات استانی در ۵ سال اخیر چه تاثیری در حل معضلات آمایشی دارد، گفت : مصوبات استانی عمدتا بسته به درخواست مردم و مسئولان استانی بوده است مردم نگاه آمایشی ندارند ما نیازمند مسئولانی هستیم که جایگاه خود را درک کنند ، بچه در منزل اعلام می کند که گرسنه است اما این شما هستید که بودجه منزل را با غذای روزانه تنظیم می کنید آمایش یعنی نگاه مدیریتی از بالا. مدیریت کلان کشور متناسب با شرایط جهان و مزیتهای کشور باید شجاعانه ، یک طرح آمایش سرزمینی را مد نظر قرار دهد.

حذف یکپارچه یارانه انرژی در سراسر کشور صحیح نیست

کلهر در بخش دیگری از این گفتگو درباره تاثیر هدفمند سازی یارانه ها بر ترکیب جمعیتی در کشور گفت : من با اینکه انرژی در ایران یک قیمت است مخالفم. در خیلی از کشورها برای اینکه مردم در نزدیک مرزها زندگی کنند به ساکنان آن منطقه یارانه می دهند ، اما آن یارانه را در مرکز نمی دهند.

وی ادامه داد : من به عنوان یک شهروند اگر بدانم در منطقه گرمسیری قیمت برق ارزانتر است ، آنجا زندگی می کنم و کولر گازی می زنم ، یارانه دادن در دنیا رسم است به بخش های مختلف و بنا بر ضرورت در انگلیس و آمریکا و فرانسه و کانادا یارانه داده می شود اصل سوبسید درست است اما جایش باید روشن شود.

کلهر معتقد است: عنوان هدفمند کردن یارانه ها عنوان بسیار عاقلانه ای است اما باید این را روی آمایش سرزمین پیاده کنیم. یعنی اگر لازم داریم در شرق کشور تراکم جمعیت داشته باشیم باید هزینه کنیم و امکانات رفاهی را اول آماده کنیم و یارانه هم بدهیم .

مدل هدفمندی یارانه ها باید تغییر کند

وی ادامه داد : مدل هدفمند کردن یارانه ها باید به شیوه ای دیگر باشد در جنوب کشور بدون کولر گازی نمی توان زندگی کرد اگر از آنجا همان پول برقی را بگیرید که در اصفهان می گیرید تمام جنوب کشور خالی می شود.

کلهر با بیان این مثال که در شمال آمریکا که سردسیر است یارانه انرژی داده می شود ، گفت : برای هدفمند کردن یارانه ها باید در هر منطقه دلیل و استدلال داشته باشیم و میزان یارانه هم مشخص باشد هم تشویقی و هم تنبیهی.

وی در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر در کشور چه نهادی باید مسئولیت این کار را برعهده بگیرد ، گفت : این کار کار حاکمیت است ، یک گروهی که حتما باید در حاکمیت باشد و حتما شجاع باشد ، اینها را ببیند و برای مردم توضیح بدهد. این را نمی توان به تصمیمات مردم روستاها و شهرها در مصوبات استانی موکول کرد.

کلهر ادامه داد : وقتی ما در سخنرانی ها از تمدن ایران و فرهنگ غنی ایران حرف می زنیم باید بتوانیم از آنها چیز یاد بگیریم.

نخبگان دچار رخوت و نخوت شده اند

وی در پاسخ به این سئوال که مسئولیت نخبگان در این میان چیست، گفت : نخبگان دچار رخوت و نخوت شده اند. ما یک مشکل داریم که نظام تشخیص اندیشمند واندیشه ورز و اندیشه باز در کشور ما وجود ندارد. یعنی بسیاری از مترجمین ما از مولف خارجی بیشتر دچار نخوت می شوند اگر این را داشته باشیم می توانیم بگوییم دولت سراغ نخبگان رفته است یا نرفته است.

کلهر در پاسخ به این سئوال که مشکل ازنخبگان است یا حاکمیت، گفت : مشکل حاکمیت است. به هر حال مسئولیت با حاکمیت است تا به هر طریق ممکن بهترین و مناسب ترین راه را انتخاب و شجاعانه اجرا کند.

وی ادامه داد : آنچه مهم است این است که هر کس کار خودش را بلد باشد. مدیریت تعریف مشخصی در دنیا دارد و آمایش اساسا کار استراتژیست هاست.

رئیس جمهور باید استراتژیست باشد نه جراح

کلهر درادامه گفتگو با مهر، ازتخصص های نامرتبط مدیران و مسئولان کشور همچنین اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس انتقاد کرد و گفت : در مجلس ما متخصص آپاندیسیت وکیل مردم شده است درحالی که نماینده مجلس باید تاریخ ایران و پارلمان های جهان و مشروطیت را خوانده باشد و باید از کسی که می خواهد وکیل مردم بشود اینها را پرسید و امتحان گرفت. کسی که می خواهد رئیس جمهور شود نمی تواند پزشک جراح باشد ، این چه ربطی به ریاست جمهوری دارد و صرف دکتر بودن دلیل بر انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور نیست.

وی افزود : در کشورهای پیشرفته استراتژیستها سیاست کشور را در دست می گیرند ، وقتی پست سیاسی می گیرند باید تاریخ خودشان و جهان را بدانند و تمام قواعد بازیهای سیاسی و حزبی خودشان را بشناسند و جهان را بشناسند. اینکه تمدن غرب سقوط می کند به خاطر این است که قطار را عوضی سوار شده اند و الا در قطار درجه یک هستند. ما اینجا قطار را درست سوار شده ایم ولی در قسمت باری هستیم.

کلهر گفت : مجلس باید ابتدا ضوابط را اصلاح کند و شرایط وکالت و گرفتن سمت های اجرایی را تغییر دهد.صرف داشتن یک مدرک تحصیلی گمراه کردن رای دهندگان است. شناخت تاریخ تطور قوانین، یکی از ضروریات نمایندگان مجلس است.

کلهر در ادامه این گفتگو با اشاره به تفاوت جامعه غربی با جامعه ایرانی گفت : آزادی و دموکراسی در جامعه غربی معنای حکومت مردم بر مردم نمی دهد بکله به این معناست که مردم در انتخاب لباس و غذا و … آزادند اما به سیاست کاری ندارند.

وی ادامه داد: من در اروپا از مردم در این باره پرسیدم جوابشان این بود که ما پول خرج کرده ایم و سیاستمدار تربیت کرده ایم که برای سیاست ما کار کند ودلیلی ندارد که ما خود را وارد سیاست کنیم .این مشابه همان اعتمادی است که ما به روحانیت داریم. در غرب آنقدر به حکومت اعتماد دارند که هر چه حکم کند می پذیرند.اما در فرهنگ و کشور ما این مدل در قبل از انقللاب بارها شکست خورده است.

برخی مشکلات پارسال آتش زیر خاکستر است

وی همچنین بهبود شرایط مدیریتی کشور همچنین پیشرفت کشور در سایه آمایش سرزمین را در گرو توجه به وحدت و انسجام ملی خواند و گفت : آقای احمدی نژاد رئیس جمهور دریکی از سخنرانیهای اخیر خود بر انسجام و اتحاد ملی تاکید کرد و این کاملا درست بود .

کلهر ادامه داد : ما باید بسیاری از مشکلاتی را که پارسال داشتیم و هنوز هم داریم و برخی از آن آتش زیر خاکستر است با یک فکر عاقلانه حل و فصل کنیم. باید بررسی کنیم چرا این مسائل بوجود آمد، و اساسا حق کجاست؟ سیاه و سفید هم نباید ببینیم. به هر حال هرچه اتحاد و انسجام ملی قوی تر باشد استحکام و سرعت پیشرفت ما بیشتر خواهد شد.

آنها که در پی وحدت نیستند کم شعورند

وی افزود : برای همین می گویم که من به عنوان مشاور احمدی نژاد مصاحبه نمی کنم به عنوان کلهر می گویم که باید این مسائل را جزء به جزء بررسی کرد. از گفتگو و نقد های دلسوزانه نترسیم و استقبال کنیم.
کلهر در پاسخ به این سئوال که چرا عده ای در کشور به دنبال وحدت و انسجام نیستند، گفت: کم شعورند. پیغمبر هم می گفت دو گروه کمر مرا شکستند ، جاهل متنسک و عاقل متهتک .

رفتار حسن آقا را مراسم سالگرد امام پسندیدم

وی گفت : من از رفتار حسن آقا در مراسم سالگرد امام خوشم آمد. آدم باید بتواند فحش بخورد و چیزی نگوید. چه به جا و چه نابه جا.

کلهر ادامه داد: من اوایل دولت احمدی نژاد ۴-۳ ماه به جا و بی جا فحش خوردم . در ماجرای حضور بانوان ورزشگاه یک شب شام در صدا و سیما مهمان بودم که یک نفر از مدیران صدا و سیما از میان صحبت فریاد زد که پسران آقای مصباح یزدی گفته اند حضور بانوان در ورزشگاه پیشنهاد کلهر بوده است، گفتم من هم مثل شما در رادیو شنیدم که گفته اند علی آبادی بررسی کند. گفتم برو به آقازاده های آقای مصباح بگو شما به من تهمت زده اید اما معنی این آن نیست که با این موضوع مخالفم .چون نامه در باره بررسی یک مشکل و معضل بود و اصولا بررسی، کار عاقلانه ای است.

خیلی بجای مشایی و آقایان …فحش خوردم

وی ادامه داد : من خیلی به جای آقای مشایی و آقایان… فحش خوردم ، متاسفانه قیافه من طوری است که گویا همه فسق و فجورهای احتمالی دولت می ریزد گردن ما . سهم ما از دولت این است! از سر قسمت نمی باید گریخت- عین الطاف است ساقی آنچه ریخت.

کلهر گفت: این عده ای هم که می گویید خواستار انسجام و وحدت نیستند آدمهای بدی نیستند اما سقف فکرشان تا حد زانو است خیلی کوته فکرند.همان طور که رهبر عزیز انقلاب فرموده اند همگی باید به سمت جذب حداکثری و دفع حداقلی برویم.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا به نظرمی رسد ریشه اختلافات در سطوح بالایی حاکمیت و در سطح مسئولان بلند پایه است گفت: دقیقا چون آنها بی اطلاع ترند، چون ما وقت نداشتیم درس بخوانیم.اینکه آقا فرمودند مردم بیشتر ازخواص می فهمند راست گفتند.

حاضرم محاکمه شوم

وی با اشاره به اینکه متاسفانه نسل اول انقلاب تجربه خود را به نسل های بعدی منتقل نکرد، گفت: نسل ما باید به تاریخ پاسخ بدهد و خودم حاضرم به عنوان نسل اول انقلاب به این جرم محاکمه شوم. البته نسل های بعدی انقلاب بسیار با هوش تر از ما هستند و بسیار باسوادتر و بسیار شجاع تر و بسیار با ایمان تر اما، تجربه کمی دارند.

جزئیات دیدار ۳ ساعته با علیرضا بهشتی

کلهر با بیان خاطره ای در تبیین ضرورت تعامل و گفتگوی سیاسی گفت : علیرضا بهشتی که از زندان بیرون آمد محمد رضا بهشتی تماس گرفت و گفت علیرضا می گوید من از تمام آن طرفی ها فقط کلهر را قبول دارم و می خواهم صحبت کنم.گفت بیایید موسسه بابا و رفتم. ۲ ساعت و۵۰ دقیقه صحبت کردیم هر ۴۰ دقیقه هم زنگ می زد به مهندس موسوی گزارش می داد مهندس هم می گفت: ادامه بده . آقای شرف الدین هم شاهد صحبت های ما بود. گزارش تفصیلی این دیدار را هم به هیچ کس حتی احمدی نژاد هم ندادم. محمد رضا بهشتی از من تشکر کرد و گفت می خواهم بازدید پس بدهم اما اطرافیانش نگذاشتند. ۴ بار قرار گذاشتم و آنها قرار را بر هم زدند. به قول یکی از دوستان همکار شما متاسفانه کار دست بچه ها افتاده!!

به احمدی نژاد گفتم چرا به مجمع تشخیص نمی روی ولی به سازمان ملل می روی

وی افزود : من اولین کسی بودم که به آقای احمدی نژاد گفتم چرا به جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی روی، گفت من خوشم نمی آید . گفتم لازم نیست خوشتان بیاید مگر شما سازمان ملل می روید از همه خوشتان می آید؟ ملت به شما رای داده و حقوق می دهد که در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کنید.

کلهر تاکید کرد: ما یک مقدار تربیت سیاسی نیاز داریم من حرف احمد توکلی را قبول دارم که می گوید جای حزب خالی است. البته از دید بنده نه تنها چند ماه قبل از انتخابات، یا برای کسب قدرت، بلکه برای آموزش سیاسی به همه اقشار جامعه که حداقل به یک دستور زبان و واژگان سیاسی مشترک برسیم.

ترورهای اول انقلاب ملاک های ما را تغییر داد

وی در پاسخ به این سئوال که چرا اینگونه شد و طیف نخبه برای اداره کشور روی کار نیامد، گفت: این تقصیر آمریکا بود. ترورهای اول انقلاب ملاک های ما را تغییر داد . امروز باید ملاک شناسایی اندیشمند، اندیشه باز و اندیشه ورز داشته باشیم تا بتوانیم نخبگان را شناسایی کنیم. ما دچار یک اینورژن و وارونگی ارزشها شده ایم و کسی باید باشد که جرات کند و این را بگوید .

ملاک بی حاشیه بودن برای انتخاب وزیران اشتباه است

کلهر به مهر گفت : من یکبار گفتم اینکه می گویید وزیر باید بی حاشیه باشد خوب نیست ، انسانی که حاشیه ندارد آدم نیست. پر حاشیه ترین انسان تاریخ پیامبر است که از هنگام تولد پدر نداشت و مادر بزرگوارش را هم از دست داد ، یا ازدواج ایشان با حضرت خدیجه که ثروتمندترین بانوی آن زمان بود از دید عده ای حاشیه ساز می شد . روایت صریح از پیامبر داریم که اگر کسی دشمن جدی نداشته باشد در ایمانش شک کنید. وقتی دشمن دارید معلوم است که تاثیر گذارید و معلوم است که دشمن حاشیه می سازد. امام هم پرحاشیه بود .حضرت امام تنها روحانی بود در قم که کفش پوشید. دختران و همسر امام چادر کمری را برداشته و چادر چرخی سر کردند. شما نمی دانید چقدر پشت سر امام حرف بود. هر آدم توانمندی حتما حاشیه دارد. چقدر مرحوم شهید مطهری حاشیه داشت؟! چقدر او را با زبان و حتی قلم سنگ زدند؟!

وی تاکید کرد : باید بدون نگاه جناحی و حزبی این مسائل مهم را بررسی کنیم. مهمترین مسئولیت خوب آموزش نیروی سیاسی و مدیر است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته