-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۶, شنبه

Latest News from Kaleme for 08/28/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سید علیرضا حسینی بهشتی ادعاهای اخیر مشاور احمدی نژاد را تکذیب کرد و با ارائه‌ی توضیحاتی مشخص کرد که مهدی کلهر واقعیت‌های جلسه‌ی خود با مشاور مهندس موسوی را به کلی تحریف کرده است. آقای کلهر دو روز قبل در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ادعا کرد که با آقای حسینی بهشتی به عنوان نماینده‌ی میرحسین موسوی مذاکره کرده و ایشان نیز مرتبا مباحث را به مهندس موسوی گزارش می‌داده است!

به گزارش کلمه، متن کامل توضیحات سیدعلیرضا حسینی بهشتی در این باره به شرح زیر است:

در جراید روز پنجشنبه ۴/۶/۸۹ به نقل از خبرگزاری مهر در مصاحبه‌ای از آقای مهدی کلهر مطالبی به اینجانب نسبت داده شده که با حقیقت فاصله‌ای بسیار دارد و لازم می‌دانم روایت واقعی آن را به آگاهی برسانم:

در آذرماه ۱۳۸۸ (نزدیک به سه هفته پیش از بازداشت من)، یکی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات به نام آقای سعید صادقی که پس از آزادی‌اش سعی فراوان در تماس با مسئولین نظام و انتقال اخبار مربوط به رفتار غیرانسانی که به او روا داشته شده بود داشت، با من تماس گرفت و از تمایل آقای کلهر برای دیدار با من خبر داد. من تا آن زمان ایشان را ندیده بودم و به دو دلیل تمایلی برای این ملاقات نداشتم: نخست به خاطر سمت رسمی که ایشان داشتند، و دیگر به خاطر وضعیت خود آقای کلهر که در آن زمان دستخوش بحران خانوادگی بودند و علی‌القاعده در وضعیت مناسبی نبودند. از همین رو به آقای صادقی گفتم اگر آقای کلهر مطلبی دارند، به شما بگویند تا منتقل کنید. اما اصرار برای ملاقات به طور پیگیر مطرح می شد. پرسیدم آیا از طرف کسی نمایندگی دارند؟ پاسخ این بود که انگیزة ملاقات، علاقة شخصی است. بالاخره گفته شد که ایشان به دفتر بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی خواهند آمد. هنگامی که ایشان به دفتر آمدند، نزدیک به دو ساعت از خاطراتشان با شهید بهشتی، سوابق کاری خود و مسائل خانوادگی که اخیراً برایشان اتفاق افتاده بود، سخن گفتند و در آخر، نظراتشان را دربارة حوادث پس از انتخابات مطرح کردند. من در پاسخ گفتم که هیچ‌گونه نمایندگی از کسی برای صحبت در این باره ندارم و ایشان را هم به نمایندگی از کسی به رسمیت نمی‌شناسم. بعد از آن ملاقات هم، علی‌رغم تماس‌های مکرر ایشان، ضرورتی برای تجدید دیدار ندیدم.

بنابراین، ادعاهای ایشان دربارة اینکه برادرم با ایشان تماس گرفته، اینکه گفته‌ام من تنها ایشان را قبول دارم، اینکه هر ۴۰ دقیقه به آقای مهندس موسوی گزارش می‌دادم و ایشان هم می‌گفتند ادامه بده، و اینکه برادرم محمدرضا در آن جلسه حضور داشته و صحبتی دربارة بازدید به میان آمده، سراپا کذب بوده و ساختة قوة تخیل آقای کلهر است. اینکه انتشار این‌گونه اخبار با چه اهدافی صورت می‌گیرد، از چشمان تیزبین مردم ما پنهان نیست. اما با این همه، در صورت اقتضا، تمامی آنچه را که در آن جلسه گفته شده، گرچه حائز اهمیت چندانی هم نیست، به اطلاع خواهم رساند.

سید علیرضا حسینی بهشتی

۴/۶/۸۹


 


ظهر امروز تعدادی از نیروهای لباس شخصی در شیراز با تجمع در برابر مسجد آیت‌الله سید محمدعلی دستغیب، علیه وی شعار دادند.

به گزارش کلمه به نقل از سایت «حدیث سرو» تجمع‌کنندگان که جمعیت آنها بین ۲۰ تا ۳۰ نفر بود، اکثرا در سن نوجوانی و جوانی قرار داشتند و در تجمع خود شعارهایی “مرگ بر آخوند آمریکایی” ، “مرگ بر آشوبگر” ، “مرگ بر ضد ولایت فقیه”، ” منافق حیا کن شهر ما را رها کن” سر دادند.

بر اساس این گزارش، همزمان با این تجمع غیرقانونی که پس از برگزاری نمارجمعه صورت گرفت،  پلیس ضد شورش نیز در محل حضور داشت و کوچه‌ی منتهی به مسجد را مسدود کرده بود.

در این گزارش همچنین با اشاره به سابقه‌ی سنگ‌پرانی‌های لباس شخصی‌ها به سمت مسجد قبا و با انتشار فیلم و عکس‌هایی در این باره، اشاره شده که فردی که مسئول جوانان معترض بوده، با هدف انکار سنگ‌پرانی‌های قبلی و نسبت دادن آن به نمازگزاران مسجد و دوستداران آیت‌الله دستغیب، از لباس شخصی‌های حاضر در محل خواسته است که “خویشتنداری به خرج دهند و وارد کوچه‌های مسجد نشوند که مبادا بچه‌های مسجد قبا آنها را هدف سنگ قرار دهند.”


 


یک نماینده‌ی اصولگرا با اعتراض به تلاش جناح حامی دولت برای ایجاد وحدت یکجانبه، تصریح کرد: اگر همه به دنبال این باشند که بخواهند وحدت یک طرفه در جامعه ایجاد کنند و همیشه یکی از قوا از موضع خود عقب‌نشینی کند این مسئله پذیرفتنی نیست و توصیه مقام معظم رهبری هم این چنین نبود.

الیاس نادران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که کسی بخواهد با شیطنت به دنبال ایجاد تفرقه در کشور باشد و یا به سمت یکجانبه گرایی کار را پیش ببرد و باید در مقابل این عده هوشیاری و بصیرت به خرج داد.

نماینده مردم تهران افزود: اگر همه به دنبال این باشند که بخواهند وحدت یک طرفه در جامعه ایجاد کنند و همیشه یکی از قوا از موضع خود عقب‌نشینی کند این مسئله پذیرفتنی نیست و توصیه مقام معظم رهبری هم این چنین نبود.

وی همچنین گفت: اگر تعامل بین دولت و مجلس براساس چارچوب‌های موجود صورت گیرد، نه تنها مطلوب است بلکه جزو ضروریات کشور هم محسوب می‌شود، چرا که هم‌افزایی بین قوا از مسائل مهم در کشور است.

نادران تأکید کرد: تمام مسائل مطرح باید در چارچوب فرمایشات رهبری و موازین اصولگرایی باشد که اگر چنین باشد انجام امور مفید خواهد بود و تنها باید برای انجام آن هوشمندی بیشتری به خرج داد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نباید در این بین در دام دیگران افتاد و فریب بازی دیگران را خورد و یا در زمین دیگران بازی کرد، بر این اساس باید گفت که این مسائل موضوعات روشن و شفافی است که باید آنها رعایت کرد.


 


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، از احزاب شاخص اصلاح طلب، با انتشار بیانیه‌ای از بازگرداندن آقایان تاج‌زاده و نوری‌زاد به زندان به شدت انتقاد کرد و با خطاب قرار دادن مسئولان قوه قضائیه، خواستار پایان یافتن ستم مضاعف علیه این دو چهره‌ی منتقد شد.

به گزارش کلمه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان مجاهدین انقلاب، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

طی هفته های گذشته و در پی انتشار شکوائیه هفت تن از زندانیان سیاسی علیه اظهارات سردار مشفق و در اثبات طرح کودتا، آقای سید مصطفی تاجزاده به زندان فراخوانده شد. به فاصله چند روز پس از آن آقای محمد نوری زاد نیز بلافاصله پس از انتشار نامه ای خطاب به مقام رهبری به زندان بازگردانده شد. پیش از ایشان نیز آقایان محسن امین زاده و محسن صفایی فراهانی به دلیل امضای شکوائیه علیه سردار مشفق به زندان برگشتند. براساس اطلاعات موجود آقایان تاجزاده و نوری زاد در حال حاضر در سلول انفرادی و در شرایط نامعلومی نگهداری می شوند و خانواده های ایشان کمترین اطلاعی از وضعیت ایشان ندارند. بازگرداندن محکومان سیاسی به زندان اگر هر توجیهی داشته باشد، نگهداری آنان در سلول انفرادی و شرایط نامتعارف به رغم مشخص بودن محکومیتشان و در حالی که دوران محکومیت خود را می گذرانند هیچ توجیهی جز اعمال مجازات مضاعف و غیر قانونی علیه ایشان ندارد. این دو زندانی سیاسی به جرم شکایت علیه ظلمی که بر ایشان روا داشته شده و انتقاد محترمانه به مسئولان نظام مشمول مجازات مضاعف شده اند، مجازاتی که هیچ مبنای قانونی و شرعی برای آن نمی توان یافت.

به طوری که اکنون در کنار تمامی محدودیت ها و فشارهای غیر قانونی نظیر انواع فشارهای جسمی و روحی بر متهمان، عدم برخورداری ایشان از حق ملاقات با وکیل، دادگاه های غیرقانونی، نگهداری محکومان سیاسی در کنار زندانیان عادی، قطع تلفن و امکان ملاقات زندانیان سیاسی با خانواده… ، باید رفتار غیر قانونی دیگری را به فهرست قانون شکنی های مذکور افزود و آن مجازات مضاعف زندانیان سیاسی به بهانه استفاده از بدیهی ترین حقوق شهروندی است.

به این ترتیب امروز شاهد واقعیتی تأسف بار هستیم که خود آشکار ترین دلیل برفقدان آزادی در این کشور به شمار می رود.

می گویند جرمشان این است که اسرار هویدا کرده و شکایت را علنی کرده اند. آزادی و برخورداری از حقوق شهروندی در تعریف آقایان این است که امام جمعه ای که موظف به دعوت به تقوی و حفظ آبروی مؤمنان است می تواند از تریبون نماز جمعه سنگین ترین و سخیف ترین تهمت ها را که در هیچ دادگاهی ثابت نشده است علیه منتقدان مطرح کند و دولت مجاز است در نمایشگاهی که به نام قرآن برگزار می شود برخلاف بدیهی ترین آموزه های قرآنی این افتراء ها و نسبت های سوء را علیه منتقدان خود در مرئی و منظر همگان به نمایش بگذارد و سردار سپاه می تواند هر نسبت دروغ و بی اساسی را متوجه مخالفان کند و نوار سخنرانی او در رسانه های وابسته به محافل قدرت منعکس شود، اما مظلومانی که آماج این اتهامات بی پایه، غیرقانونی و نامشروع قرار گرفته اند حق ندارند شکایت خود را آشکار کنند.

آقایان به رغم تجربه سال های اخیر و ناکار آمدی روش زندان درمانی برای یکدست سازی عرصه سیاسی و ساکت کردن معترضان، هنوز حاضر به پذیرش این واقعیت نیستند که این روش جز هزینه های هنگفت بر کشور و گسترش نارضایتی و سست کردن هرچه بیشتر پایه های مشروعیت نظام دست آورد دیگری نداشته و نخواهد داشت. اگر زندان درمانی و مجازات های غیر قانونی می توانست مشکل وجود معترضان و منتقدان را حل کند امروز شاهد گسترش اعتراض به سطح نیروهای وفادار پیشین نبودند و برای ساکت کردن زندانیان سیاسی مجبور به اعمال مجازات های مضاعف علیه آنان نمی شدند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران ضمن محکوم کردن رفتارهای غیر قانونی علیه زندانیان سیاسی، از مسئولان قوه قضائیه می خواهد به ستم مضاعف علیه آقایان تاجزاده و نوری زاد پایان دهند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران

۸۹/۶/۵


 


فرشاد مومنی: نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال ۸۵ و ارزیابی های بعدی از ترکیب نیروی کار دربین بخش های مختلف اقتصادی کشور نشان از تغییرات قریب الوقوع ساختاری ایران از منظر توزیع شاغلان بالای ۱۰ ساله و بیشتر بر حسب طبقه بندی نظام تولیدی سه بخشی اقتصاد ایران:کشاورزی،صنعت(شامل استخراج معدن،صنعت،آب،برق،گاز و ساختمان) وخدمات به دست می دهد.

برمبنای ارقام مذکور مشاهده می شود که سهم اشتغال بخش کشاورزی از ۲۹ درصد در سال ۱۳۶۵به ۲۲ درصد در سال ۸۵ کاهش یافته است، اما در دوره مذکور سهم بخش صنعت فقط ۱٫۲ درصد افزایش داشته و از حدود ۳/۲۵درصد در سال ۶۵ به ۵/۲۶ درصد در سال ۸۵ رسیده و چنانچه سهم اشتغال فعالیت های نامشخص و اظهار نشده را به سهم اشتغال بخش خدمات اضافه کنیم مشاهده می شود شهم اشتغال بخش خدمات از ۴۶ درصد در سال ۶۵ به ۵۲ درصد در سال ۸۵ افزایش پیدا کرده و به نظر می رسد این افزایش همچنان هم ادامه دارد.

ارقام مذکور هرچند تغییرات ساختاری قریب الوقوعی را نشان میدهد یک واقعیت دیگر را نیز در اقتصاد ایران آشکار می کند به این صورت که بیش از ۵۰ درصد از جمعیت شاغلین کشور در گیر تولید کالاهای ملموس مانند تولید غذا، لباس، خانه اتومبیل و… نیستند در این مورد چنانچه تغییرات سهم اشتغال را در این بخش های سه گانه ایران ملاک تغییرات ساختاری قرار دهیم مشاهده می کنیم که اقتصاد ایران وارد فاز جدیدی شده که امروزه به «اقتصاد خدمت» معروف است.

قراین و شواهد موجود بیانگر این واقعیت است که با تعاریف ، مفاهیم و طبقه بندی های سنتی از نظام تولیدی حتی با نظریه های سنتی اقتصادی نمی توان نقش و اهمیت بخش خدمات را در شرایط امروز اقتصاد جهانی که «کوین کلی» آنرا «اقتصاد جدید» می آمد دارای دو ویژگی است: معطوف به اشیاء و امور غیر ملموسی چون ایده ها، اطلاعات ،ارتباطات است و دوم آنکه اجزاء ان به شدت با هم در ارتباط است.

در این ساختار مفاهیمی مانند تولید، کالا، انباشت ثروت و… دگرگون شده و نیاز به تعاریف وطبقه بندی جدیدی است که تبین آنها در قالب رویکرد« پسا صنعتی شدن» ممکن می شود. سنجش ف تعیین و شناسایی قلمرو فعالیتهای بخش چهارم و سپس تحلیل ساختاری آن می تواند بعضی از مولفه های اقتصادی خدمات را در قالب رویکرد پسا صنعتی شدن تامین کند.

اما بررسی ساختارهای اقتصادی و نقش این بخش چهارم در اقتصاد ایران براساس ارزیابی های کارشناسی نشان می دهد بر خلاف کشورهایی مانند ژاپن و کره شمالی رویکردی مصرفی داشته و کمتر حتی نقش واسطه گری را ایفا می کند.

زنجیره تولید ناشی از مبادلات واسطه ای بخش چهارم اقتصاد ایران بسیار ضعیف است در حالی که زنجیره تولید ناشی از القای مصرف به خانوارهای بخش مذکور نسبت به سایر بخش های اقتصادی قابل ملاحظه است و به عبارتی می توان گفت این بخش هرچند تاثیری بر ازجاد ازرش افزوده واقعی نداشته است ایجاد کننده اشتهای مصرف بوده است.

منبع: خبرآنلاین


 


رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در خبری که روز جمعه منتشر شد ضمن بی‌تاثیر دانستن بلوکه شدن منابع بانک‌های ایرانی در اروپا اعلام کرد که ایران پیشتر منابع بانک‌های خود را از اتحادیه اروپا خارج کرده است.

محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «بانک مرکزی قبلا لیست منابع بانک‌ها را اعلام و حساب‌های موجود در اروپا را منتقل کرده بود.»

رئیس کل بانک مرکزی از خروج منابع بانک‌های ایرانی در اروپا خبر داد و ضمن اینکه بلوکه کردن منابع برخی از بانک‌ها را توسط اتحادیه اروپا بی‌تاثیر دانست، گفت: بانک مرکزی از ۶ ماه قبل تمام این اتفاقات را پیش‌بینی کرده و اقدامات لازم برای مقابله با آنها را به اجرا گذاشته بود.

بهمنی در ادامه اظهارات خود به برنامه‌های بانک مرکزی در خصوص تامین نیازهای جامعه در شرایط تحریم، گفت: به طرق مختلف نیازهای جامعه را در شرایط تحریم برطرف می‌کنیم چرا که بانک مرکزی پیش‌بینی این امر را در ۶ ماهه گذشته کرده بود.

به گفته وی، در صورتی که واردات کشور کنترل شود، در شرایط تحریمی به نفع ذخایر ارزی خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی، کاهش مصرف کالاهای وارداتی را راهکار اصلی مقابله با تحریم‌های بین‌المللی عنوان کرد و افزود: تجار در صورت هرگونه مشکلی به بانک مرکزی مراجعه کنند تا این بانک راهنمایی‌های لازم را به آنها انجام دهد.
به گزارش فارس، در ماه‌های اخیر با توجه به تمدید دوره تحریم‌ها برخی رسانه‌ها از بلوکه کردن منابع بانک‌های ایرانی در کشورهای اروپایی خبر داده بودند.

رئیس کل بانک مرکزی از بررسی‌ نوسانات ارزها در بازارهای جهانی در زمان‌های مختلف توسط این بانک خبر داد و تصریح کرد: هر زمان که مصلحت است از ارزهای مناسب در آن زمان خاص استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است در زمانی بکارگیری یورو و یا دلار در سبد ذخیره ارزی به مصلحت کشور باشد، گفت: البته برخی از شرایط زمانی نیز تغییر در سبد ارزی را ایجاب می‌کند.

بهمنی در ادامه به اتخاذ برنامه‌ها و سیاست‌هایی توسط بانک مرکزی در شرایطی که ذخایر ارزی شدیداً افزایش یافته بود اشاره و تاکید کرد: در شرایط کنونی نیز بانک مرکزی سیاست‌هایی را اتخاذ و اجرا کرده است که لزومی ندارد آنها را اعلام کند.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که در چه شرایطی این بانک اقدام به تغییر در سبد ارزی کشور خواهد کرد، افزود: هر وقت احساس کنیم کدام ارز به صلاح کشور است همان لحظه در مورد آن بررسی می‌کنیم.


 


نشانه های آشکار ظلم و احساس ناامنی در جامعه از نگاه آخرین نخست وزیر

کلمه: میرحسین موسوی در میان جمعی از رزمندگان جنگ تحمیلی ، شرایط امروز جامعه را «ناامن » توصیف کرد و تنها راه بازگشت امنیت را در گرو خواست مردم و جنبش متعلق به آنها دانست. موسوی در همین دیدار از دلایل ناامنی در جامعه نیز سخن گفت و ترس از سرکوب ،بیکاری و فساد سازمان یافته را از جمله نشانه های وجود ظلم گسترده و نبود عدالت در کشور ذکر کرد.

ایمانی هدایتگر؛ ایمانی که با لباس ظلم و جور پوشانده نمی شود

به گزارش خبرنگار کلمه، موسوی که هم زمان با سالروز میلاد امام دوم شیعیان و در دیدار با گروهی از رزمندگان دفاع مقدس سخن می گفت  ضمن تبریک ولادت حضرت امام حسن (ع) امام صبر و استقامت، افزود: در قرآن می خوانیم که « الذین آمنوا و لم یلبسو ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون». این آیه نشان می دهد که صرف ایمان نه امنیت می آورد و نه نجات از سرگشتگی و سرگردانی. بلکه ایمان موقعی ایجاد امنیت و هدایتگری می کند و از سرگردانی نجات می دهد که با لباس ظلم و جور پوشانده نشود.

دزفول و ایلام زمان جنگ؛ شاهدی بر ایمان مردمی

نخست وزیر دوران دفاع مقدس خطاب به این رزمندگان گفت :شما خود شاهد بودید که در دوران دفاع مقدس دزفول را با موشکهایی که سر جنگی یک تنی داشتند ،می زدند ولی مردم شهر را تخلیه نکردند و نمازجمعه ها نیز تعطیل نشد. در ایلام نیز همینطور بود.این شهر در معرض بمباران روزمره بود و بنده به یاد می آورم که هرگاه نمایندگان دولت به این استان می رفتند این مردم بودند که به آنها وعده آرامش می دادند و همه کشور همین طور بود. نه جنگ، نه کمبودها و نه درآمد شش میلیاردی نفت احساس امنیت را از مردم نمی گرفت .

پاسخی قر‍ آنی به پرسشی اساسی؛ چرا در جامعه احساس امنیت وجود ندارد؟

میرحسین گفت: سوال مهم این است که چرا امروز که صبح تا شب از همه جا صدای مناجات، دعا و مداحی بلند است و همه شبکه های تلویزیون تمام وقت تبلیغات دینی و مذهبی پخش می کند، در جامعه احساس امنیت وجود ندارد؟ دلیلش خیلی روشن است :ایمان وجود دارد ولی با لباس ظلم و جور پوشانده شده است.

نشانه هایی آشکار از ظلم در جامعه امروز

وی در همین زمینه افزود: ترس از سرکوب، ترس از اعتراف گیری ،ترس از بیکاری و تورم ،ترس از تهاجم خارجی، ترس از شنود و دخالت در امور شخصی ،ترس از چک های بی محل، ترس از فساد سازمان یافته، ترس از قاضی هایی که از بازجو ها دستور می گیرند و ایمان خود را با لباس های تیره و قیرگون ظلم می پوشانند، همه و همه نشانه های حضور گسترده ظلم و نبود عدالت است. در چنین حالتی ایمان نمی تواند امنیت بیافریند و یا هدایتگر مردم به سوی آینده و آخرتی روشن باشد. گمان نمی کنم دلایل زیادی برای اثبات این مساله لازم باشد. وقتی وزیر اطلاعات به دنبال امام جمعه و دبیر شورای نگهبان قانون اساسی دروغ می گوید ،چگونه می توان در چنین جامعه ای امنیت را سراغ گرفت.

وزیر اطلاعاتی که وظیفه اش ایجاد حس آرامش است اما …

تشبه ظاهری به پیامبر نه عصمت می آورد نه آرامش خاطر

میرحسین در ادامه سخنانش با طرح این سوال که «آیا مردم حق ندارند در چنین شرایطی از این وزارت اطلاعات که ایجاد آرامش خاطر یکی از وظایف آن است احساس خوف و رمیدگی از نظام بکنند» ،گفت :عجیب تر اینکه این آقایان و دوستان انها لباس حضرت پیامبر (ص ) را نیز برتن دارند. این موضوع شاهدی بر این است که تشبه ظاهری به پیامبر و معصومین نه عصمت می آورد و نه آرامش خاطر . گرچه این مقامات به ظاهر در پناه قدرت در امنیت کامل باشند.

ایجاد امنیت  تنها درسایه آزادی از ترس و رهایی از نیاز

سرپوش گذاشتن بر فسادهای بزرگ به رویه تبدیل شده است

وی افزود: احساس امنیت تنها در امنیت دولت و دولتیان خلاصه نمی شود. بحث از امنیت انسانی است و امنیت انسانی در آزادی از ترس و رهایی از نیاز به دست می آید .کسانی که سوار بر زرهپوش های امن دولتی چشم خود را می بندند و صحبت از عرضه نان به قیمت های بین المللی می کنند ، درد و ترس مردم را لمس نمی کنند. آنها نمی فهمند که ترس از بیرون ریختن اسباب و اثاثیه یک خانواده به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره بها چگونه روح و جسم کم در آمدها را می تراشد. بویژه در فضایی که سرپوش گذاشتن به فسادهای بزرگ و قانون گریزی ها به یک رویه تبدیل شده است.

آنها نمی توانند مردم را درک کنند

موسوی همچنین در این دیدار به خطرات ناشی از تحریم ها برای کشور پرداخت و گفت :کسانی که می توانند از تحریم ها کیسه خود را بیشتر پر سازند،نمی توانند نگرانی مردم را از آینده این تحریم ها و خطرهای ناشی از آن درک کنند.به اینها اضافه کنید ترس از آنکه رای شما دزدیده شود و ترس از آنکه شما به حکومت اعتماد کنید و به اعتمادتان خیانت شود.

راهی برای ایجاد دورنمای روشن و امنیت برای مردم

موسوی در ادامه گفت: بازگشت امنیت به جامعه با لباس های سیاه و مخوف که بر تن  بسیج  پوشانده می شود، به دست نمی آید. ایجاد دور نمای روشن و امنیت در جامعه در گرو آن است که پرده ظلم و بی عدالتی دریده شود و این کار جز با خواست یکپارچه مردم و جنبش متعلق به آنها امکان پذیر نیست.آزادی و عدالت و به دنبال آن امنیت و رهایی از ترس به یک ملت هدیه نمی شود، بلکه یک ملت بیدار آن را با قدرت صبر و استقامت به دست می آورد و هزینه ای که مردم امروز می پردازند در راه چنین دستاوردی است.

نشانی از عدم تحمل بخشی از حاکمیت

وی تاکید کرد :عدم تحمل و انجماد نظام به جایی رسیده است که صدای ربنای هنرمند مورد علاقه مردم را به هنگام افطار روزه سانسور می کنند و یا به رسانه ها بخشنامه می کنند که مبادا کلمه ای در مورد جنبش سبز بنویسند.

موقعیت خطیری که ناشی از گزافه گویی داخلی و  بدخواهی رژیم صهیونیستی است

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سیاست های ماجراجویانه سالهای گذشته ، گزافه گویی ها و رجز خوانی ها کشور را در موقعیت خطیری قرار داده است. امروز در سطح جهان بدخواهان ملت ما بر طبل خشونت و تجاوز می کوبند و مشخص است که در پیشبرد این دغدغه شوم رژیم صهیونیستی نقش بارزی دارد.

وی با اشاره به این نکته که آنها برای عملی کردن تصمیم های شوم خود احتیاج به برانگیختن افکار عمومی در جهان دارند ،افزود :متاسفانه لفاظی های داخلی که در آن تمام کره زمین مورد تهدید قرار می گیرد بهانه لازم را برای تبلیغات لازم در این زمینه فراهم می سازد.

صریح و بی پرده از منافع  ملی دفاع می کنیم

واکنش جنبش سبز به هر گونه تهدید بیگانه با حفظ حد و مرز با اقتدارگرایان

موسوی در پایان سخنان خود گفت: آنچه مربوط به جنبش سبز است واکنش به هرگونه تهدیدی از سوی بیگانگان با حفظ حد و مرز با اقتدارگرایان است. همه ما به صورت بی پرده و صریح از منافع ملی خود دفاع خواهیم کرد. ما مشفقانه و دلسوزانه توصیه می کنیم که قبل از اینکه دیر شود برای پیشبرد سیاست خارجی معتدل و کاهش خطرات برای کشور از سرمایه های معتبر ، عاقل و با تجربه استفاده شود.


 


قاضی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب، رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی را به پنج سال حبس تعزیری و پرداخت یک میلیون ریال جریمه‌ی نقدی محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار کلمه، بر اساس حکم دادگاه بدوی دکتر قربان بهزادیان نژاد، وی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

همچنین بر اساس این حکم غیرعادلانه که روز سه شنبه به این استاد دانشگاه زندانی ابلاغ شد، وی به اتهام توهین به آقای احمدی‌نژاد به  صد هزار تومان جزای نقدی محکوم شده است.

جلسه دادگاه دکتر بهزادیان نژاد پس از گذشت هشت ماه از بازداشت موقت وی، و پس از آنکه یک بار هم به بهانه‌ی دیر رسیدن نماینده‌ی دادستان به تعویق افتاد، روز سی‌ام مرداد ماه برگزار شد.

آقای بهزادیان نژاد که از زمان اعلام نامزدی مهندس میرحسین موسوی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی وی معرفی شد، رئیس موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی و نیز رئیس موسسه مطالعات فرهنگ و تمدن ایران زمین است. وی همچنین تا فروردین ماه گذشته که به همراه علیرضا بهشتی ، دیگر مشاور مهندس موسوی، از عضویت در هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس محروم شد، در این دانشگاه به فعالیت علمی و تربیت دانشجو اشتغال داشت.

محرومیت این استاد دانشگاه که به تازگی توسط دیوان عدالت اداری نیز تایید شده است، اعتراض گروه کثیری از استادان دانشگاه تربیت مدرس را به دنبال داشت که به صدور حکم تعلیق برای استادان دانشگاه، قطع حقوق ایشان و ایجاد مشکل معیشتی برای خانواده‌ی آنها اعتراض داشتند.


 


نماینده ایلام در مجلس با بیان اینکه طرح دولت برای خروج کارمندان از تهران کاملا شکست خورده است گفت: بر اساس قانون اساسی هیچ فردی را نمی توان به سکونت در مکانی غیر از محل دلخواه خودش ملزم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر ،داریوش قنبری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه کارکنان ادارات دولتی نیز مانند سایر شهروندان حقوق شهروندی خاص خودشان را دارند، تصریح کرد: کارمندان بردگان دولت نیستند که دولت هر طور که بخواهد آنها را جا به جا کند و قانون نیز این اجازه را به دولت نمی دهد.

قنبری افزود: دولت برای خروج کارمندان نمی توانست از اهرم اجبار استفاده کند بنابراین بایستی مشوقهایی را در نظر می گرفت اما با وجود در نظر گرفتن مشوقها این طرح با اقبال روبرو نشد. وی افزود: امکانات زندگی در تهران جذابیت زیادی دارد و هر چقدر هم مشوق در نظر گرفته شود باز هم عده ای حاضر نیستند به راحتی آن را رها کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به غیر کارشناسی بودن این طرح اظهار داشت: اگر بحث کارآمد کردن ادارات مطرح است باید گفت به همان میزان که کمکاری در ادارات تهران وجود دارد در شهرستانها هم به همین نسبت است و کارمند مازادی در تهران نداریم که دولت بخواهد آنها را به شهرستانها منتقل کند.

وی با اشاره به اینکه دولت می توانست قشرهای دیگری غیر از کارکنان ادارات را مخاطب این طرح قرار دهد، افزود: به عنوان مثال تعداد زیادی پادگان نظامی غیر ضروری در تهران وجود دارد که اگر در نقاط مرزی مستقر شوند به راحتی می توانند به خط مقدم جبهه کمک کرده و مفیدتر واقع شوند.

قنبری تصریح کرد: چه لزومی دارد افراد را از شهرستانهای دوردست و نقاط مرزی جمع آوری کرده و به عنوان سرباز در تهران و در فلان پادگان آموزش دهند.

نماینده ایلام در مجلس گفت: طرح انتقال کارمندان از ابتدا غیر کارشناسی مطرح شد و نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه در برخی موارد به علت تفاوت شغل زن و شوهر باعث اختلاف و تنش در میان خانوادهها می شود.

قنبری با اشاره به جمعیت ۱۰ میلیون نفری تهران اظهار داشت: انتقال چند دانشگاه و چند صد هزار کارمند برای کم کردن جمعیت تهران راهگشا و مفید نیست چرا که ظرف چند ماه آینده تعداد دیگری جایگزین این افراد شده و عملا طرح انتقال بی معنی میشود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اجرای برنامه آمایش منطقی سرزمین در کشور، تصریح کرد: با اجرای این طرح و اختصاص امکانات برابر در همه نقاط کشور جاذبه های زندگی در مناطق دیگر کشور افزایش یافته و عدالت به لحاظ دستیابی به امکانات در سراسر کشور به صورت یکسانی گسترش می یابد.

وی افزود: تا زمانی که تهران به لحاظ امکانات اقتصادی، بهداشتی و رفاهی حرف اول را می زند طبیعی است که چنین سیاستهایی به جایی ختم نشود.


 


هواپیمای فوکر شرکت هواپیمایی آسمان که شب گذشته هنگام فرود در فرودگاه تبریز ظاهرا به دلیل ترکیدن چرخ از باند خارج و در کانال خاکی این فرودگاه متوقف شد تلفاتی در پی نداشت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پرواز شماره ۷۷۳ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که قرار بود روز گذشته تهران را به مقصد تبریز ترک کند با دو ساعت نیم تاخیر و همچنین سه بار مراجعت مسافران این پرواز پای پلکان، از زمین برخاست که هنگام فرود در فرودگاه تبریز از باند خارج و در کانال خاکی کنار باند متوقف شد.

این پرواز که قرار بود ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه روز گذشته(پنجشنبه) انجام شود نهایتا ساعت ۲۱ و ۱۵ دقیقه شب انجام شد

یکی از مسافران این پرواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت:‌ مسافران این پرواز دو بار تا پای پلکان این هواپیما رفته و مجددا به ترمینال برگردانده شدند که علت این موضوع نامساعد بودن شرایط جوی تبریز عنوان شد و برای بار سوم نیز که با اعتراض مسافران مواجه شد و کسی در فرودگاه مهرآباد پاسخگوی مسافران نبود گیت فرودگاه باز شد و بدون هیچ نام و نشانی و اخذ کارت پرواز مسافران تبریز سوار هواپیما شدند.

وی اظهار کرد: هنگام فرود که چرخ‌های هواپیما به زمین خورد هواپیما اوج گرفت و مجددا فرود آمد که با زمین خوردن بال، تعادل هواپیما بر هم خورد و مسافران به جلو پرتاب شدند. خلبان نیز با صدای بلند و با زبان لاتین گفت‌وگو می‌کرد.

به گفته این مسافر در نهایت و پس از توقف هواپیما، مسافران از طریق در‌های اضطراری از هواپیما خارج و در دره گل‌آلود پیاده شدند.

وی اظهار کرد:‌ ۱۰ دقیقه پس از این حادثه اورژانس آتش نشانی به محل مراجعت کردند و مسافران نیز با وانت نیسان به باند فرودگاه منتقل شدند و از آنجا با اتوبوس‌ها فرودگاه به یک ترمینال شیشه‌ای که پشت فرودگاه بود از فرودگاه خارج شدند.


 


اولین جلسه‌ی دادگاه عماد بهاور، فعال سیاسی و عضو پویش حمایت از خاتمی و موسوی، روز سه شنبه نهم شهریورماه در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار کلمه، دادگاه این فعال ستاد مهندس موسوی قرار بود در روز ۲۷ مردادماه برگزار شود که به دلیل عدم حضور نماینده دادستان به تعویق افتاد و در عین حال مسئولان قضایی با وجود گذشت شش ماه از بازداشت موقت این فعال سیاسی، با درخواست مرخصی او موافقت نکرده‌اند.

عماد بهاور که اواخر سال گذشته برای چهارمین بار بازداشت شد، هم‌اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد. وکیل این فعال سیاسی چندی پیش در گفت‌وگو با روزنامه‌ی شرق، اتهامات او را «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، «عضویت در گروه نهضت آزادی» و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» ذکر کرده بود.


 


دبیرکل مجمع نیروهای خط امام شب گذشته با دکتر علی عرب مازار یزدی که به تازگی از زندان آزاد شده دیدار کرد.
به گزارش خبرنگار کلمه، حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه ای در این دیدار ضمن ابراز خشنودی از آزادی این زندانی حوادث پس از انتخابات، گفت: امیدواریم سایر زندانیان نیز هرچه سریع‌تر آزاد شوند و در این ماه پر خیر و برکت در کنار خانواده‌هایشان باشند.
در این دیدار که جمعی از اعضای مجمع نیروهای خط امام نیز حضور داشتند، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با تجلیل از مقاومت و صبر زندانیان و خانواده‌های آنان افزود: کاری که برای خدا و ارزش‌های انسانی است، مورد توجه و عنایت خداوند قرار خواهد گرفت. هرچه صبر و استقامت ما در این مسیر بیشتر باشد، ابعاد کار هم بیشتر و پیروزی نزدیک‌تر خواهد بود.
دکتر علی عرب مازار از هفتم دی ماه گذشته تا چند روز قبل که با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد، در بازداشت موقت به سر می‌برد. این استاد دانشگاه علامه طباطبایی که از جوانی در دفتر نخست‌وزیری همراه و همگام میرحسین موسوی بود و در دوران بیست ساله‌ی سکوت مهندس موسوی نیز از مشاوران و یاران نزدیک او به حساب می‌آمد، در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری هم از اعضای حلقه‌ی اصلی مشاوران مهندس موسوی بود.


 


آیت الله مکارم شیرازی، امام موسی صدر را متعلق به مسلمانان جهان و تلاش برای آزادی او را وظیفه آحاد امت اسلامی اعلام کرد.

به گزارش خبرآنلاین این مرجع تقلید، در دیدار معاون رئیس جنبش املِ لبنان، با بیان اینکه دولت لیبی مسئول مستقیم ناپدید شــدن امام موسی صدر است، تصریح کرد: دولت های اسلامی در این باره کوتاهی کرده و روابط سیاسی مانع پیگیری این موضوع از سوی آنان شده، در حالی که پیگیری این مسئله نیازمند جهاد، اخلاص و وظیفه همه مسلمانان است.

آیت الله مکارم با اشاره به جایگاه معرفتـی و علمـی امام موسی صدر افـزود: خدمات ایشان به ویژه در حمایت از انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) بی بدیل است.

“خلیل حمدان” معاون رییس جنبش امل نیز هدف از سفـرش به ایران را سی و دومین سالگرد ناپدید شـدن امام موسی صـدر در لیبی اعلام کرد.

وی گفت: شواهد و اسناد نشـان می دهد که ایشان در لیبی در قید حیات است.

امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنـان و پایه گـذار جنبش حرکت المحرومیـن لبنان (امل) ۲۵ رمضان ۱۳۹۸هجری قمری برابر با ۱۳۵۷ هجری شمسی در لیبی ربوده شد و تاکنون خبری از سرنوشت او منتشر نشده است.


 


علیرغم اتهاماتی که رسانه های دروغ پرداز  دولتی و تمامیت خواه  به جنبش اصیل سبز می زنند٬ هماهنگی و تقسیم کار  رسانه ای آنها و نیز رسانه های منافقین  برای   شایعه سازی و نشر اکاذیب  در هفته های اخیر قابل توجه است.

در همین راستا روزنامه رسالت به مدیر مسوولی مرتضی نبوی از مدعیان اخلاق اسلامی  و اصولگرایی با تولید و نشر خبری با منبع مبهم مدعی شده است موسوی با بنی صدر مکاتبه داشته و نامه نگاری می کند.

جدا از  کذب محض بودن این خبر که یا ناشی از دروغ  طرف مقابل است و یا سناریویی جدید برای اتهام پراکنی از سوی رسانه های تمامیت خواه داخلی٬  هماهنگی و رقابت  این رسانه ها در نشر این گونه اکاذیب قابل توجه است. سایت جهان  با مدیریت زاکانی ( ایشان هم متاسفانه تظاهر به اخلاق و اصول دارند) نیز که در هفته های گذشته گوی تهمت و افترا  را  از دیگر رسانه های هم کیش خود ربوده است  با انتشار این گونه اخبار دروغ سعی در مشوش نمودن اذهان مخاطبان دارد.

کلمه ضمن تکذیب هر گونه نامه نگاری ادعا شده از سوی روزنامه رسالت و سایت جهان ایشان را به تمرین راستگویی در ماه مبارک رمضان دعوت  می نماید.

گفتنی است یکی از  شدید ترین موارد اختلاف بنی صدر با شهید رجایی  بر سر انتخاب  میرحسین موسوی به عنوان وزیر امور خارجه  توسط رجایی بود و وی همواره با موسوی در تضاد و اختلاف به سر می برد. از مخالفان  مشی انقلابی موسوی٬غیر از بنی صدر می توان از مرتضی نبوی نام برد که  به دلیل سنگ اندازی های بی اساس در روزنامه ی خود  علیه دولت میرحسین موسوی مورد اعتراض حضرت امام(ره) قرار گرفته بود به گونه ای که ایشان خواستند تا روزنامه رسالت در جبهه ها توزیع نشود.

از سوابق زاکانی در انقلاب و جنگ اطلاعی در دست نیست.


 


امیر حسین کاظمی از متهمان حوادث پس از انتخابات به قرنطینه ی اندرزگاه یک زندان اوین،منتقل شده است.

به گزارش میزان خبر، امیر حسین کاظمی، عضو شاخه جوانان نهضت آزادی بعد از شش ماه نگهداری در بند ۲۰۹ اوین در روزهای گذشته نخست به قرنطینه بند ۳۵۰ اوین و سپس به قرنطینه ی اندرزگاه یک منتقل شده است.

اندرزگاه یک، بند نگهداری معتادین و متهمین به ارتکاب جرائم خطرناک است.

کاظمی که اخیرا حکم سه سال زندان وی تایید شده است، در تماسی تلفنی ضمن ابراز تعجب و اعتراض شدید خواستار اصلاح وضعیت فعلی شده است.

همچنین مسئولین زندان اخیرا به او اعلام کرده اند حکم مرخصی وی یک ماه پیش از این صادر شده است اما به علل نامعلوم از اجرای حکم جلوگیری شده است.

امیر حسین کاظمی از ۱۵ اسفند به اتهام تشویش اذهان عمومی و حضور در خیابان در روز عاشورا بازداشت شده است و در دادگاه ده دقیقه ای بدوی حکم سه سال حبس تعزیری برای وی صادر شده و دادگاه تجدید نظر بدون بررسی مجدد این حکم را در ماه گذشته تایید کرد.


 


سید محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات با محمدرضا جلایی پور که پس از ۶۶ روز بازداشت در انفرادی آزاد شده است، دیدار کرد.

به گزارش  خبرنگار کلمه در این دیدار که جمعی از جوانان  نیز حضور داشتند، رییس جمهور سابق کشورمان از وضعیت پیش آمده برای جوانان نخبه ایرانی در یکسال گذشته از جمله محمدرضا جلایی پور ابراز تاسف و آزادی سایر زندانیان سیاسی را از درگاه خداوند مسالت نمود.

محمدرضا جلائی‌پور، دارنده مدال طلای المپیاد ادبی و رتبه یک کنکور سراسری سال ۸۰ و دانشجوی ممتاز دانشگاه های تهران، لندن و آکسفورد تابستان سال گذشته نیز ۸۸ روز را در سلول‌های انفرادی زندان اوین گذرانده بود و بعد از آن یک بار دیگر نیز در مراسم دعای کمیل معروف بازداشت شده بود.

جلایی پور برای بار سوم نیز شصت و شش روز در انفرادی نگهداری شد.


 


نشست اضطراری این جمعیت پیرامون لایحه ی حمایت از خانواده به دعوت فاطمه راکعی، دبیر کلّ جمعیت زنان مسلمان نو اندیش، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کلمه در این نشست که با حضور زنان اندیشمند و پژوهشگر از اصناف مختلف زنان دانشگاهی، هنرمند و نویسنده، حقوقدان و روزنامه نگار تشکیل شد، در مورد لایحه ی مربوطه بحث و بررسی لازم به عمل آمد.

راکعی: عده ای می خواهند این لایحه به هر قیمت تصویب شود

در ابتدای جلسه، راکعی با اشاره به اینکه علی رغم تلاشهای احزاب و جمعیتهای مختلف زنان فارغ از گرایشهای سیاسی، در مورد ماده ی ۲۳ لایحه حمایت خانواده، و هشدارهای کارشناسانه ی آنان در خصوص تهدیدات این مادّه برای کیان خانواده، متأسفانه ظاهراً عدّه ای سعی دارند این لایحه به هر صورت که شده به تصویب برسد، از حاضران دعوت کرد انتقادات و پیشنهادات فوری خود را در مورد این ماده، همچنین مواد ۲۲ و ۲۴ لایحه ارائه دهند. وی تأکید کرد که خوشبختانه کلیه ی فعالان در حوزه ی مسائل زنان در این زمینه نظرات انتقادی مشابه دارند و تصویب این ۳ ماده را موجب تزلزل کیان خانواده و خلاف مصالح جامعه می دانند. وی در این ارتباط به نقطه نظرهای مطرح شده در ائتلاف اسلامی زنان متشکل از احزاب و جمعیتهای اصولگرا و اصلاح طلب اشاره کرد.

رهنورد: نگاه استراتژ‍یک به خانواده با توجه به نگرش اسلامی تک همسری است

آنگاه دکتر زهرا رهنورد، سخنانی را به شرح زیر ایراد کرد: نگاه استراتژیک با توجه به نگرش اسلامی و جامعه ی مدرن امروزی، برای چارچوب خانواده، ایجاد خانواده ی تک همسری است و با توجه به این رهیافت، نباید در گیرو دار مواد و بندها درگیر شد؛ چرا که از این استراتژی فاصله گرفته می شود و امکان اشکال دیگر خانواده را به اذهان متبادر می کند. لهذا در درجه ی اول، خروج این لایحه از دستور کار مجلس باید مورد نظر باشد. در غیر این صورت، حذف ماده ۲۳ با توجه به رهیافت استراتژیک خانواده ی تک همسری پیشنهاد می شود و در هر صورت، بند ها باید به صورت سلبی مطرح شود. مثلاً، «مرد، نمی تواند … .

سؤال این است که چرا باید در جمهوری اسلامی، لایحه ای برای حمایت از خانواده تنظیم شود که لایحه ی خانواده ی سال ۱۳۵۳ به مراتب پیشرفته تر از آن است؛ هر چند که همان نیز همواره مورد انتقاد زنان مسلمان نو اندیش بوده است.

این لایحه، به خاطر برخی از مواد آن، اهانت به خانواده و تخریب و انهدام خانواده و تحقّق خانواده های سرشار از بیماریهای روانی و کشمکش های بین پدر، مادران و فرزندان است.

سپس شهین دخت مولاوردی، حقوقدان، در مورد تاریخچه ی این لایحه و ایرادات و مشکلات ۳ ماده ی یاد شده، که از افزوده های دولت به لایحه ی قوه قضائیه بوده است، سخن گفت و به طور مبسوط در این زمینه توضیح داد. دکتر الهه کولایی، نماینده ی سابق مجلس و دکتر زهره ی خسروی استاد دانشگاه و روانشناس، از دیگر سخنرانان این جمع بودند که به نقد موارد فوق و ارائه پیشنهادات در این زمینه پرداختند.

از جمله موارد بحث شده در این  نشست گفت و گو پیرامون ماده ی ۲۳ لایحه حمایت از خانواده است.

طبق ماده ی ۲۳ لایحه ی حمایت خانواده، که این روزها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح است، ازدواج مجدّد منع شده، مگر در موارد خاص:

رضایت همسر اوّل

عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی

عدم تمکین زن از شوهر، طبق حکم دادگاه

ابتلای زن به جنون یا امراض صعب العلاج

محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات حبس بیش از یک سال …

ابتلای زن به هر گونه اعتیاد مضر، که به تشخیص دادگاه، به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد کند.

سوء رفتار یا سوء معاشرت زن، به حدی که ادامه ی زندگی را برای مرد غیر قابل تحمل کند.

ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت شش ماه

عقیم بودن زن غایب شدن زن به مدت بیش از یکسال

شایان ذکر است که علاوه بر مادّه ی ۲۳ مواد ۲۲ و ۲۴ این لایحه، به ترتیب در مورد ازدواج موقّت و مهریه است، که به دلایل مشابه، زنان مسلمان نو اندیش، خواستار حذف دو ماده مذکور نیز هستند.

یادآوری می شود که در مورد حذف و اصلاح مواد مذکور در لایحه حمایت خانواده، همگرایی و توافق نظر بین کلیه فعالان حوزه ی مسائل زنان، اعم از زنان اصلاح طلب و اصولگرا، و همچنین همگرایی سبز جنبش زنان ایران وجود دارد.


 


علی خردپیر،در تازه ترین یادداشت خود در وبلاگ شخصی اش در باره شیوا نظرآهاری که با اتهام محاربه از سوی دادگاه انقلاب مواجه شده ،نوشته است : شیوا از آن روز تاکنون در زندان اوین و هنوز در انتظار برگزاری دادگاه است . تنها خبری که به گوش می رسد اتهام محاربه است. شیوا حالا فقط دخترکی وبلاگ نویس نیست که در سالگرد فاجعه ی تروریستی یازده سپتامبر دو شمع سفید در کیفش پیدا شود ، شیوا در نگاه دستگاه قضایی ایران محارب است .

متن کامل این یادداشت به این شرح است :

سال های ابتدایی دهه هشتاد خورشیدی ، سال های کشف وبلاگ بود برای ما جوانانی که صدایمان را در گلو زندانی می دیدیم. با کامپیوتر و اینترنت آشنا شده بودیم و می توانستیم از پشت شیشه ی مانیتور با همبغضان خود سخن بگوییم .

وبلاگ نویسی برای بسیاری از هم نسل هایم بخشی از زندگی بود آن سال ها . لینک به لینک به خانه های هم سر می کشیدیم . می شد پای دیوارش پیغامی بگذاری و امضایی .

می شد مخالف باشی یا موافق ، می شد بحث کنی و حتی برای سخت ترین معادلات جهان راه حل پیشنهاد کنی . شیوا نظرآهاری را من همان موقع ها بود که شناختم . نه با صدایش ، نه با نگاهش که با نوشته هایش در وبلاگ . سری پر شور و شر داشت و چه می دانستم که سال ها بعد ، این سر پرشور تا مرز اتهام محاربه می بردش .

شیوا را تنها یک بار دیدم . خانه ی احمد زیدآبادی بود ، سال گذشته . زمان زیادی از آزادی اش نمی گذشت .

درآن خانه که جمعی از سیاسیون ، دانشجویان و روزنامه نگاران و خلاصه دوستداران احمد گردآمده بودند ، عقب تر از همه ایستاده بود . دو سه تا از دوستانش هم گردش بودند ، نه برای سخن گفتن از حسن اسدی که مجری آن نشست بود وقتی گرفته بود و نه وجودش نمایشی برجسته داشت که تازه از زندان به قید وثیقه رهایی یافته و از این دست ژست های کودکانه ی متاسفانه مد روز .

شیوای سال ۱۳۸۸ ، دیگر فقط یک وبلاگ نویس نبود . شیوا دانشجوی محروم از تحصیل ، شهروندی که یک سال حبس تعلیقی مثل سایه پشت سر داشت ، از فعالان کمیته گزارشگران حقوق بشر و از فعالان کمپین یک میلیون امضا بود با این همه در نگاه شیوا منتی بر اطرافیان دیده نمی شد . شیوا همانی بود که شنیده بودم برای بچه های جنوب شهر از معلمی تا کارگری می کند . شیوا انگار مثل همان بچه های جنوب شهر ساده بود ، بی گناه و بی ریا.

شیوای ۲۶ ساله اولین بار شهریور ۱۳۸۱ ، در سالگرد یازده سپتامبر بازداشت و به بند ۲۴۰ زندان اوین گرفتار آمد . ۲۰ روزی را پشت میله ها بود تا به خانواده اش خبر دادند که با وثیقه ۴۰ میلیون تومانی می توانند او را به خانه بازگردانند . دادگاه ۲۰۰ هزار تومان جریمه اش کرد چراکه دو شمع سفید در کیفش یافته بودند .

از آن سال با ورودش به دانشگاه و تحصیل در رشته مهندسی عمران ، به همراه تنی چند از دوستان دانشجویش ، کمیته ای برای دفاع از حقوق زندانیان تاسیس کرد . این آغاز راه شیوا بود برای دفاع از حقوق انسان . ۱۳۸۳ اما دو بار بازداشت شد . هر دو بار به همراه مادر بود . هجده تیر شبی را تا صبح گرفتار بود و باری دیگر به علت تجمع در برابر دفتر سازمان ملل در تهران ، یک ماه در اوین محبوس بود . باز هم با وثیقه ۴۰ میلیون تومانی آزاد اما به یک سال حبس تعزیری با پنج سال تعلیق محکوم شد .

شیوا که شب های پیش از انتخابات سال گذشته برای طرح مطالبات زنان در برابر کاندیداهای ریاست جمهوری در مجموعه ای با نام همگرایی زنان فعال بود ، تنها دو روز پس از برگزاری انتخابات باری دیگر بازداشت شد .

این بازداشت توسط وزارت اطلاعات و به گفته مادرش با حکمی که یک هفته پیش از آن تاریخ صادر شده بود صورت گرفت . این بازداشت نگرانی فعالان حقوق بشر را برانگیخت ، چه از شیوا نزدیک به یک ماه هیچ خبری نبود . سه ماه زندان را تحمل کرد بی آنکه بداند جرمش چیست . از این سه ماه ۳۶ روز را در انفرادی بود . برای آزادی اش اما ، اول از خانواده وثیقه ای ۵۰۰ میلیون تومانی خواستند ، بعد با دوندگی های بسیار مادری که خود زیر نظر پزشک ، شیمی درمانی می شود و پدری که زمان زیادی از جراحی قلبش نگذشته بود این رقم به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش یافت و بالاخره سند منزل پدر شد وثیقه ی آزادی شیوا . اول مهر از اوین بیرون آمد و نمی دانست که دیری نخواهد پائید که بازمی گردد .

۲۹ آذر سال گذشته درپی انتشار درگذشت آیت الله حسینعلی منتظری ، خیل مردم از تهران ، کرج ، اصفهان ، نجف آباد و دیگر شهرها به سوی قم به منظور شرکت در مراسم تشییع جنازه به حرکت افتاد . شیوا به همراه دیگر همکارانش در کمیته گزارشگران حقوق بشر به این خیل پیوستند اما هنوز از تهران خارج نشده بودند که توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

شیوا از آن روز تاکنون در زندان اوین و هنوز در انتظار برگزاری دادگاه است . تنها خبری که به گوش می رسد اتهام محاربه است. شیوا حالا فقط دخترکی وبلاگ نویس نیست که در سالگرد فاجعه ی تروریستی یازده سپتامبر دو شمع سفید در کیفش پیدا شود ، شیوا در نگاه دستگاه قضایی ایران محارب است .

سه سال پیش در وبلاگش نوشت : ” دیوارها را که پشت سر می گذاری و می گویند آزادی.. احساس خاصی داری.. خوشحالی و غم توأمان.. خوشحال که از این چهاردیوار تنگ رها می شوی و باز از فردا طی می کنی خیابان های شهرت را.. که دلت تنگ شده بود برای میدان انقلاب و خیابان ولی عصر …و غم داری که تو می روی و دیگرانی اینجا می مانند.. اگر با دوستانی با هم بازداشت شده باشید.. دلت می گیرد که تو آمدی بیرون و آنها هنوز پشت دیوارها هستند و پاهایشان تا صبح دراز نمی شود و آن وقت اولین شب آزادی، سخت ترین شب زندگی ات می شود که یک لحظه از فضای شب قبلت بیرون نمی آیی.”


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته