-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۷, یکشنبه

Best of Balatarin for 08/29/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.




این یکی از سخت ترین نوشته های من است. اعترافات کسی است که فریب خورده؛ اما باید بنویسم و می دانم که خیلی از شما از این نوشته متنفر خواهید شد. برای آنکه شما هم مثل من دروغ بزرگی به نام جنبش سبز را باور کردید. اینک با گذشت یک سال از آن حوادث با روشن شدن زوایای پنهان اتفاقاتی که افتاد از حماقتم شگفت زده می شوم. می بینم که ماجرای ترانه ی موسوی دروغی بیش نبوده و یاد اشک های مادرم می افتم وقتی خبر را شنید. یاد اشک های خودم می افتم وقتی صحنه ی کشته شدن ندا را هزار بار دیدم و هزار بار اشک ریختم در حالیکه بعد مستند صدا و سیما نشان داد که آن خونها سس گوجه فرنگی مهرام بوده ، باور کردم که پزشک کهریزک کشته شده ولی او با مولتی ویتامین خودش خودکشی کرده بود. ما بر اساس کدام مدارک این دروغ ها را پذیرفتیم؟ کدام یک از این کشته شدگان با زبان خودشان آمدند در برابر مردم اعتراف کنند که کشته شده اند؟ پس چطور یک ملت این گونه فریب می خورد؟ پاسخ خیلی ساده است: از قدیم و ندیم گفته اند که دروغ هرچه بزرگ تر باشد باورش اسان تر می شود .تئوری پردازان این جنبش هم از این راهکار استفاده کردند تا ما باورمان شود که چیزی به نام جنبش سبز وجود دارد. اوج این دروغ جایی است که با اینکه صدا و سیما گل و بلبل نشان می داد ما دچار توهم شدیم و از طریق سران فتنه توهم حضور مردمی میلیون ها نفر سبز پوش در تظاهراتی بی سابقه به مردم القا شد. حتی بعضی ها انقدر فریب خوردند که فکر کردند که خودشان در این تظاهرات حضور داشتند.شاید در هیچ زمانی با افکار عمومی و خصوصی مردم انقدر بازی نشده باشد ، نمونه ها فراوانند :توهم فریاد های مرگ بر دیکتاتور بر سر پشت بام ، توهم حمله ی لباس شخصی ها، توهم وجود مکانی به نام کهریزک ، توهم بطری و… از همه بالاتر توهم تقلب در انتخابات ما فریب خوردیم. ما حتی باور کردیم که خودمان با چشم خودمان مردمی را پای صندوق های رای دیدیم که به موسوی رای دادند واز همه مضحک تر آنکه فکر کردیم که حتی خود ما هم به موسوی رای دادیم در حالیکه فردا صبح وقتی دکتر از توی صندوق ها بیرون امد ما باید می فهمیدیم که به او رای داده بودیم ولی ما نکته ی به این سادگی را نفهمیدیم. بعد هم جو گیر شدیم و فکر کردیم که مطالباتی داریم ، حقوقی داریم ویک سری حرفهای گنده تر از دهان و آزادی و دموکراسی می خواهیم .ما قبل رهبر فرزانه مان را شکستیم و به همین سادگی فراموش کردیم که به ولایت فقیه التزام داریم .فراموش کردیم که به گواهی آمار جهانی در کشوری زندگی می کنیم که اصول حقوق بشر در آن مو به مو اجرا می شود ، آزادی مطلق حکمفرماست، شکوفایی اقتصادی بیداد می کند ، مردمانش یکی از شاد ترین ملل دنیا به شمار می روند .این همه آمار نشان مان دادند ، این همه با رافت اسلامی ما را اعدام کردند اما ما پای مان را توی یک کفش کردیم و دم از سبز بودن زدیم. شاید زمان آن رسیده باشد که به اشتباهاتمان اعتراف کنیم و همه با هم ( به فتح میم) و دست در دست هم در ولایت ذوب شویم.
با ۱۴۳ امتیاز و ۱۴۳ نظر فرستاده شده در بخش سرگرمی
نظرات

 


هم غزه، هم لبنان! گور بابای ایران! / ای لولوی دلاور! ممه رو بردار ببر! / نواده‏ی روح الله! همون حسن خمینی! / هسته ای رو رها کنید! موشکارو هوا کنید! / تحریما! کجا رفت؟ موریانه خوردشون! / برادر کره خر! اسفندیارو ببر! / سرور هر چی لُنگیه! خامنه ای خمینیه!
با ۱۱۹ امتیاز و ۲۳ نظر فرستاده شده در بخش سرگرمی
نظرات

 


ما اکنون وظیفه داریم که از درخواست مخالفان دولت ایران برای تشکیل یک دادگاه بین المللی پشتیبانی کنیم. شبیه به جریانی که برای رسیدگی به جنایات جنگی رئيس جمهور سابق لیبریا شکل گرفت و باید برای اثر بخشی این ماجرا به طور رسمی قطعنامه ای را به شورای امنیت ارائه کنیم. وقتی که زنان بیگناهی چون خانم آشتیانی در انتظار حکم سنگسارند و مردانی چون آقای کاظمی در انتظار اعدام، قطعاً دولت های غربی باید از ارتباطات دو طرفهء بازرگانی و وابستگی های سیاسی با دولت ایران دست بشویند تا سوء استفاده از (نام) حقوق بشر در ایران پایان پذیرد.در حالی که جهانیان ایران را به خاطر گسترش سلاح های هسته ای، به درستی تحت تحریم قرار داده تاکنون کمتر کسی زبان به انتقاد از نقض وحشتناک حقوق بشر در جمهوری اسلامی گشوده است. سکینه محمدی آشتیانی، مادر ۴۳ ساله دو کودکی است که با هیجان و نگرانی در انتظار حکم سنگسارِ «در تعلیقِ» وی اند. ماه گذشته، حکومت دستان شش مرد متهم به دزدی را برید.حکومت تهران اعلام کرده است که اعدام جعفر کاظمی قریب الوقوع و حتمی است. جرم وی؟ خودداری از حضور در تلویزیون دولتی برای محکوم کردن فعالیت های پسر نوجوانش که به عنوان مخالف دولت به سازمان مجاهدین خلق ایران در عراق، قرارگاه اشرف پیوسته است. چنین وحشیگری در ایران که تا به امروز بیش از ۱۲۰ هزار زندانی سیاسی را اعدام کرده است چندان غیر معمول نیست. زندانیان سیاسی پیشین می گویند که رئیس جمهور کنونی ایران، محمود احمدی نژاد یکی از مقامات زندان بود که در دهه ۸۰ از سوی سپاه پاسداران به این منصب رسیده بود. وی به نام «مرد هزار تیر» شهرت یافته بود و این نام ننگ مستعار را به خاطر چکاندن ماشهء قتلِ شمار زیادی از زندانیان به وی داده بودند. در تابستان سال ۱۹۸۸ به نقل از بازماندگان (معروف به کشتار ۱۳۶۷) پس از اکراه امضای آتش بس در جنگ ایران و عراق، آیت الله روح الله خمینی دستور قتل عام ۳۰ هزار مرد و زن ایرانی را داد که همچنان به حمایت از جنبش مخالفان دولت پرداخته بودند. هیات ویژه ای که در میان زندانیان به «کمیته مرگ» معروف بود مامور اجرای فتوای خمینی شد. در «شِبه دادگاه» های (کمتر از) ۵ دقیقه ای از زندانیان درباره مواضع سیاسی-عقیدتی آنان سوال پرسیده شد. آنان که کوچک ترین همدردی با مجاهدین از خود نشان می دادند در گروه های ۵ یا ۶ نفری در یک زمان اعدام می شدند. مقاماتی که رهبری کشتار سال ۱۹۸۸ (برابر ۱۳۶۷) را به عهده داشتند مقام خود را در رده های بالای حکومت حفظ کردند و چندین تن از آنان قاضی بازنشسته اند. ایالات متحده و بریتانیا به عنوان اعضای دائم شورای امنیت موظفند که اصول دموکراسی را رعایت کنند و زمانی که یک کشورِ عضو سازمان ملل متحد جنایتی علیه بشریت انجام می دهد زبان به سخن بگشایند.
با ۱۱۵ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


روز قدس هم یکی از اون روزهای است که باید بهایی بپردازیم تا مسیر آزادی باز بشود !
با ۱۱۱ امتیاز و ۱۴ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


روز قدس امسال بسیار سرنوشت ساز و حیاتی است و چشم همه تحلیلگران و سیاست مداران به این روز است تا ببینند آیا مردم ایران باز هم میتوانند با بلوغ سیاسی خود تمام موازنات سیاسی را برهم زنند یا خیر. تا کنون برای این روز که معمولا هفت مسیر برای رسیدن به دانشگاه تهران اعلام میشود از سوی رهبران جنبش سبز اعلام نشده و من فکر میکنم ما باید در نقاطی خاص تمرکز کنیم و اگر پراکنده باشیم تجربه تلخ 22 بهمن بار دیگر تکرار خواهد شد که علارقم حضور سبزها این روز به نفع کودتاچیان مصادره شد. حال باید با تجربیات گذشته برای این روز برنامه ریزی کنیم اگر چه در این روز دیگر نمیتواند مانند 22 بهمن بسیج عمومی از سراسر ایران انجام دهد ولی پراکنده بودن ما آفتی است برای این روز و به نظر من به دلایل مختلف میدان هفتم تیر یکی از بهترین گزینه ها برای شروع راهپیمایی است
با ۱۰۷ امتیاز و ۴۲ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


روز جمعه برابر با ۲۷ آگوست بعد از گذشت ۳۳ روز از اعتصاب غذائی ۵ پناهجوی ایرانی و ۱ پناهجوی افغانی در آتن، وزارت کشور یونان اعلام کرد که، پناهجویان اعتصاب کننده در مقابل ساختمان کمیساریای عالی‌ پناهندگی در آتن را برای گرفتن ستیزن قبول کرده و روز دوشنبه برابر با ۳۰ آگوست پناهجویان با معرفی خود به این وزارت میتوانند قبولی خود را بگیرند. ولی‌ علیرغم این وعده که از سوی وزارت کشور یونان به پناهجویان داده شده است آنها کماکان در اعتصاب به سر میبرند تا روز احقاق وعده و رسیدن به خواست هاشون. اسامی پناهجویان اعتصاب کننده در مقابل ساختمان کمیساریای عالی‌ پناهندگی به شرح زیر است:
با ۱۰۳ امتیاز و ۷ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


امام جمعه شهر مشهد در سخنان خود در خطبه های نماز جمعه از شرکت ورزشکاران زن در مسابقات بین‌المللی انتقاد کرده و گفت: "در مسابقات بين‌المللی كه بانوان شركت كردند از اين مملكت ناموس فاطمه زهراء(س) را بردند و در عرصه بين‌المللی مقابل چشم ده‌ها مرد كافر به فعاليت و جست‌وخيز وادار كردند." علم الهدی همچنین از برگزاری یک مهمانی توسط سفیر اتریش در مشهد به شدت انتقاد کرده و خواستار اخراج وی از ایران شد. وی گفت که در این مهمانی برای مهمانان مشروب سرو شده و در نتیجه پلیس دیپلمات نیز مانع از حضور برخی از مدعوین در این مهمانی شده است. علم الهدی گفت: "آيا درست است كه در شب ماه مبارك رمضان كه مردم رو به قبله دستان خود را به سوي آسمان بلند كرده‌اند و "العفو" می گويند، سفير اتريش در سفارت اتريش پارتی بگيرد؟ حال اين كفار هر كثافتی كه دارند برای خودشان؛ ولی اين كه ١٣٠ زن و مرد ايرانی را دعوت كنند و حجاب خود را بردارند و در پارتي مختلط زن و مرد شركت كنند و مشروب سرو كنند، آيا در اين شب‌هاي ماه مبارك رمضان درست است؟ من از دولت با اين قهرمانی و شجاعتی كه در عرصه بين‌المللی دارد، می خواهم كه دم اين سفير را بگيرند و از اين مملكت بيندازند بيرون."
با ۱۰۲ امتیاز و ۳۵ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


عیسی سحرخیز، روزنامه نگار در نامه ای به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل خواستار اعزام نماینده تام الاختيار در امور حقوق بشر براي رسيدگي به چگونگي رعايت اعلاميه جهاني حقوق بشر در ايران شد.
با ۱۰۰ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


پس ازصحبت‌ها و مخالفت‌هاي زيادي که در مود لايحه حمايت از خانواده در اين دو هفته اخير صورت گرفته، سقف مهريه بر اساس اين لايحه تعيين شد. عضو کميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينکه ماده 24 لايحه حمايت از خانواده به بحث مهريه متعارف و غير متعارف مي‌پردازد، گفت: «بر اساس اين لايحه مهريه متعارف تا سقف 10 ميليون تومان تعيين شده است.»داريوش قنبري با اشاره به ماده 22 لايحه حمايت از خانواده و مطرح کردن ازدواج موقت اظهار داشت:‌ «اگر چه ازدواج موقت يک حق شرعي است ولي نمي‌تواند منجر به تشکيل خانواده و استحکام بنيان آن شود.» وي در ادامه افزود: «ازدواج موقت مشکل جوانان در آستانه ازدواج را حل نمي‌کند و بايد تلاش کنيم تا شرايط دشواري براي ازدواج موقت تعيين شود تا تمايل به آن در جامعه کم شود.»اين نماينده مجلس با اشاره به مطرح شدن بحث تعدد زوجات در ماده 23 لايحه حمايت از خانواده عنوان کرد: «ازدواج مجدد در شرع به رسميت شناخته شده است ولي شرايطي مانند توانايي برقراري عدالت براي آن تعيين شده است که به منظور محدود کردن حق مرد براي ازدواج مجدد است.»عضو کميسيون اجتماعي مجلس ادامه داد: «قانونگذار بايد حق ازدواج مجدد را به شکل محدود و در شرايط خاص در نظر بگيرد تا هر مردي به ازدواج مجدد فکر نکند.» با تصويب ماده 25 مهريه‌هاي پنهان جايگزين مهريه‌هاي سنگين مي‌شود دبير كل جمعيت زنان مسلمان نوانديش در ادامه، با بيان اينكه مهريه و مواردي مانند آن، در شمار حيطه‌هاي خصوصي و قراردادهاي شخصي افراد است كه ورود و دخالت دولت به آن جايز نيست، يادآور شد: «در صورت تصويب اين ماده از لايحه، مردم راه فرار از قانون را نيز پيدا مي‌كنند و از اين پس با مهريه‌هاي اعلام نشده و اعمال شده مواجه خواهيم بود كه چندان تغييري در وضعيت فعلي حاصل نخواهد شد به عبارت ديگر با تصويب ماده 25 مهريه‌هاي پنهان جايگزين مهريه‌هاي سنگين مي‌شود.» وي تاكيد كرد: «همان‌گونه كه لايحه تنظيمي از سوي قوه قضائيه پيش از اعمال تغييرات از سوي دولت، متعرض موضوع مهريه نشده و آن را به مقررات موجود در قانون مدني و روابط و مناسبات و توافقات اشخاص احاله داده است، حذف اين ماده نيز، ضروري به نظر مي‌رسد.» ماده 23 با تجويز چندهمسري موجب ازدواج‌گريزي دختران مي‌شود دبير كل جمعيت زنان مسلمان نوانديش با اشاره به اينكه الزام ثبت ازدواج موقت، زمينه رواج آن را در جامعه فراهم مي‌كند، ضمن تاكيد بر ضرورت حذف ماده 22 لايحه، خاطرنشان كرد: «اين ماده سبب از بين رفتن قبح اجتماعي ازدواج موقت در جامعه و سست شدن بنيان خانواده مي‌شود.»فاطمه راكعي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه ازدواج موقت امروز هم به صورت نه چندان علني و در بسياري از موارد به صورت پنهاني صورت مي‌گيرد، تاكيد كرد: «با تصويب اين ماده شرايط براي رواج و ترويج آن مهيا مي‌شود و اين وضعيت، راه را براي سوء استفاده‌هاي فراوان باز مي‌كند.» راكعي در ادامه، با تاكيد بر ضرورت حذف ماده 23 لايحه كه ناظر بر ازدواج مجدد است، گفت: «در صورتي كه به هر دليل امكان حذف اين ماده نباشد، دست كم بايد بندهاي 2، 3 و 7 لايحه حذف شود و نيز، عبارت مبني بر لزوم رضايت همسر اول، در هر شرايط ديگري، در اين ماده قيد شود.»وي ادامه داد: «اين سه بند ناظر به سه شرط از شروط 10 گانه ازدواج مجدد است كه به هيچ وجه قابل احصاء نيست و تنها امكان سوء استفاده براي مردان را فراهم مي‌كند.» اين نماينده سابق مجلس با اشاره به اينكه اين سه شرط شامل عدم قدرت همسر اول به ايفاي وظايف زناشويي، عدم تمكين زن و نيز سوء رفتار و يا سوء معاشرت همسر اول است، افزود: «اين موارد كاملا نسبي است و اثبات آن غيرممكن است.» وي افزود: «ماده 23 فعلي بازگشتي ناقص، نصفه نيمه و ناشيانه از ماده 16 قانون حمايت خانواده مصوب 1353 است و با توجه به اقتضائات و واقعيات موجود جامعه و نيز تحولات عصر حاضر، نمي‌تواند قانون جامعي باشد.»راكعي همچنين اقدام كميسيون قضايي مبني بر همتراز دانستن اجازه همسر اول با 9 شرط ديگر را نادرست دانست و تصريح كرد: «در صورت حذف نشدن اين ماده و يا اصلاح آن به شكل يادشده، در نهايت آنچه به تصويب مي‌رسد، تجويز چند همسري به صورت مطلق و بدون هيچ قيد و شرط خواهد بود كه اين مساله به ازدواج گريزي دختران جوان و معضلات بيشتر اجتماعي و فرهنگي دامن خواهد زد.»
با ۹۳ امتیاز و ۲۸ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


هفتم شهریور ، زادروز طنزپرداز فقید و بنیان گذار مجله ی «گل آقا»، کیومرث صابری فومنی است. صابری که در سالهای پیش از انقلاب اسلامی با مجله ی «توفیق» همکاری می کرد، در دهه ی خاکستری و عبوس شصت که حاکمیت طنازی در قلم و اندیشه را برنمی تافت، نشریه ای را بنیان گذاشت که تا دوم خرداد 1376، در سبک خود یگانه و بی مانند بود. طنز انتقادی، اما آهسته و پیوسته ی صابری در ستون «دو کلمه حرف حساب» روزنامه ی اطلاعات، سنگ بنای آئینی را گذاشت که در مجله ی «گل آقا» پی گرفته شد. صابری رسم ماندگاری را خوب می دانست. فرهنگ ستیزی و نافرهیختگی بسیاری از دولتمردان را نیز نیک می شناخت، می دانست که نخواهد توانست کاریکاتور روحانیت را روی جلد مجله اش برد، می دانست که نخواهد توانست از بعضی خطوط قرمز فراتر رود، اما طنز «گل آقا»، طنزی بود که مسئولیت از یادرفته ی شهروندی را دوباره به یاد مردم می آورد و پایان شرایط اضطراری روزگار جنگ را نوید می داد. آریستوکراسی نوظهور در دولت هاشمی، برای گل آقا، بستر مناسبی را فراهم می ساخت که دگرگونی های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی را که به تدریج در ایران پس از جنگ پدیدار می گشتند، به ظرافتی تام تصویر کند. از درگذشت صابری، بیش از شش سال می گذرد. صابری پیش از آنکه مرگ جسمانی او را در برگیرد، تن به مرگ خودخواسته ی فرزند قلمی اش یعنی مجله ی «گل آقا» داد. طنز گل آقا، دیگر یارای ایستادن در برابر رادیکالیسم نوظهوری را که در مخالفت با دوم خرداد بنیان نهاده شده بود، نداشت. آن طنز فاخر، مهربانانه و پیوسته ی صابری، دیگر تنها با لبخندهای کنایی دولتمردان روبرو نمی شد، بل او با نهادهای دیگری روبرو شده بود که کج فهم تر و عبوس تر از آنی بودند که طنز گل آقایی را دریابند. زمانی شوخی های گاه و بی گاه با حسن حبیبی و نجفی و نوربخش گذشته بود، حال روزگار قاضی مرتضوی و ده نمکی و عسگر اولادی ها بود و با این دست افراد هم دیگر نمی شد طنازانه سخن گفت. صابری که نمی خواست «گل آقا» را اسیر احکام سیاست پیشگان عبوس ببیند، ترجیح داد با تلخندی، خود به حکایت «گل آقا» خاتمه دهد، چه آنکه تعطیلی خودخواسته ی «گل آقا»، دنیایی حرف با خود داشت؛ حرفهایی ناگفته اما آشنا، که مرگ صابری در اردی بهشت 1383، بر طنین شان افزود. بازخوانی تاریخی امروز ما، به کیومرث صابری فومنی اختصاص یافته است. به سوگ نوشت های یاران و همکاران و پیروانش که در یادنامه ی روزنامه ی شرق منتشر شد. سوگ نوشت هایی البته نه آکنده از شیون و زاری، بل نوشته هایی که خاطره ی معلمی طناز، انقلابی رمانتیکی سرخورده و روزنامه نگاری تیزبین را بیاد می آورند. ابتدا گفتگویی از مصطفی تاج زاده را مرور می کنیم که خاطراتش از صابری را بیاد می آورد، سپس نوشته ای از نیک آهنگ کوثر را درباره ی صابری خواهیم خواند، و در نهایت به بازخوانی یادداشتی از امید مهرگان خواهیم پرداخت که سعی کرده است از موضعی انتقادی، پدیده ی «گل آقا» را در مواجهه با رفتار سیاستمداران جمهوری اسلامی در دهه ی 70 ارزیابی کند...
با ۸۹ امتیاز و ۴۱ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


رئیس بنیاد باران با بیان اینکه بحث تعارض عدالت و آزادی و تقدم یکی بر دیگری از اساس غلط است، گفت: اگر عدالت همانگونه که در نهج البلاغه آمده است، عبارت باشد از «قرار دادن هر چیز در جای خودش»، یا آن تعبیر حقوقی که «هرکس حقی دارد به او عطا شود»، باید بپذیریم که سپردن حق اشخاص به آنها عین عدالت است. سید محمد خاتمی طی سخنانی در سی و هشتمین نشست ماهانه باران، با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی ، رمضان «ماه خدا» نام گرفته است ، اظهار داشت: این تعبیر صحیح است و اگر در این موضوع عمق پیدا کنیم، باید بگوییم رمضان ماه انسان نیز هست، زیرا اگر معیار انسانیت آگاهی، تقوا، تسلط بر خویشتن، تقویت اراده استوار، نیکخواهی و نیکبختی است، ماه رمضان زمینه ساز رسیدن به این اهداف و بطور اخص « تقویت اراده مبتنی بر ایمان پاک » است. وی با توجه به ولادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امیرالمونین(ع) در ماه مبارک رمضان به عنوان دو الگوی بزرگ انسانیت و نمونه های انسان کامل ، موضوع «انسان» را مورد بحث قرار داد و آن را تداوم تبیین مبانی اصلاحات در گذشته دانست. خاتمی گفت: وقتی به عالم نگاه می کنیم، جهان های متعددی در آن به چشم می خورد که در مخلوق خداوند بودن مشترک هستند. گرچه هستی حقیقی یکی بیش نیست که در آیه مشهور «هو الاول و الاخر والظاهر و الباطن» به خوبی به آن اشاره شده است، آنچه هست، همگی تجلیات فیض الهی و اسماء و صفات خداوند است.
با ۸۷ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


از جنابعالی تقاضا دارم حال که حقوق قانونی شهروندان ايرانی رعايت نشده و حتی اوضاع آنان با تبعيد به زندان رجايی شهر که محل اصلی نگهداران جنايتکاران خطرناک است و بازداشتگاههای اوين که از کوچکترين حقوق انسانی زندانيان در آنها رعايت نمی گردد بدتر نيز شده است، به موارد زير توجه و در صورت مصلحت در خصوص تک تک موارد يا مجموعه آن اقدامات لازم به عمل آوريد.
با ۸۶ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


عیسی سحرخیز، روزنامه نگار زندانی، با نوشتن نامه ای خطاب به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، از وی خواسته است اجازه دهد، هیاتی از نمایندگان واقعی ملت ایران، همزمان با حضور آقای احمدی نژاد و هیات ایرانی در ایام برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در مقر این نهاد بین المللی در نیویورک حضور یافته و گوشه هایی از واقعیت های موجود جامعه ایران به خصوص در زمینه زیر پا گذاشتن قوانین داخلی و میثاق های بین المللی و منشورهای سازمان ملل و اعلامیه حقوق بشر را بیان دارند.
با ۸۴ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


از آنجائيكه مقامات سياسي و قضايي جمهوري اسلامي طي اين 11 ماه گذشته حاضر نشده اند به شكايت هاي بر حق و متعدد اينجانب و دوستان و ديگر قربانيان تحت شكنجه و آزار و اذيت هاي گوناگون روحي، جسمي و جنسي حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري22 خرداد 88 رسيدگي و عاملان و آمران شناخته شده اين جريان ها از جمله مقامات عالي رتبه قضايي امنيتي چون آقايان سعيد مرتضوي دادستان و غلامحسين محسني اژه اي وزير اطلاعات و شخصيت هاي سياسي عالي رتبه چون آقايان محمود احمدي نژاد وآيت الله خامنه ای كه بنا بر وظايف و مسئوليت هاي قانوني مندرج در قانون اساسي و قوانين موضوعه ايران و همچنين مقررات و منشورهاي بين المللي پذيرفته شده از جانب ايران نقش مستقيم در اعمال نقض حقوق بشر و جنايت عليه بشريت داشته و يا در قبال آن سكوت كرده اند تحت پيگرد قانوني و مجازات قرار دهند، از جنابعالي تقاضا دارم حال كه حقوق قانوني شهروندان ايراني رعايت نشده و حتي اوضاع آنان با تبعيد به زندان رجايي شهر كه محل اصلي نگهداران جنايتكاران خطرناك است و بازداشتگاههاي اوين كه از كوچكترين حقوق انساني زندانيان در آنها رعايت نمي گردد بدتر نيز شده است، به موارد زير توجه و در صورت مصلحت در خصوص تك تك موارد يا مجموعه آن اقدامات لازم به عمل آوريد.
با ۸۲ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


از دورانی که کاربر بالاترین نبودم تا امروز شاهد بوده ام که بالاترین بهترین عرصه برای جولان دادن گروه اندکی تجزیه طلب بوده است. متاسفانه ما کاربرها هم به خاطر عشق به ایران با این گونه لینکها احساسی برخورد می کنیم وباعث می شویم به دلیل تعداد زیاد نظرات زیر این لینکها،آنها در صفحه اصلی بالاترین و در ستون لینکهای مورد بحث در دید همه هزاران بازدید کننده سایت قرار گیرد و هیچ چیز بیش از این تجزیه طلبان کم شمار را خوشنود نخواهد کرد. شاید گفته شود بحث، باعث روشنگری می شود. ولی آنچه ما شاهد بوده ایم این افراد اهداف خاص دارند و قصد روشنگری برای آنها و آوردن هر نوع دلیل و برهانی برای آنها، آب در هاون کوباندن است. بیاییم از کنار لینکهای اینان براحتی بگذریم و هیچ نظری هم ندهیم. به نظرم گاهی تعداد نظر بالای یک لینک از تعداد مثبت بالای آن ارزش بیشتری دارد. به این لینکها ارزش ندهیم.
با ۸۱ امتیاز و ۳۸ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


عیسی سحرخیز، روزنامه نگار زندانی، با نوشتن نامه ای خطاب به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، از وی خواسته است اجازه دهد، هیاتی از نمایندگان واقعی ملت ایران، همزمان با حضور آقای احمدی نژاد و هیات ایرانی در ایام برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در مقر این نهاد بین المللی در نیویورک حضور یافته و گوشه هایی از واقعیت های موجود جامعه ایران به خصوص در زمینه زیر پا گذاشتن قوانین داخلی و میثاق های بین المللی و منشورهای سازمان ملل و اعلامیه حقوق بشر را بیان دارند. به گزارش وبسایت مهدی سحرخیز، وی در نامه اش آورده است: مقامات سیاسی و قضایی جمهوری اسلامی طی این ۱۱ ماه گذشته حاضر نشده اند به شکایت های بر حق و متعدد اینجانب و دوستان و دیگر قربانیان تحت شکنجه و آزار و اذیت های گوناگون روحی، جسمی و جنسی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری۲۲ خرداد ۸۸ رسیدگی و عاملان و آمران شناخته شده این جریان ها از جمله مقامات عالی رتبه قضایی امنیتی چون آقایان سعید مرتضوی دادستان و غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات و شخصیت های سیاسی عالی رتبه چون آقایان محمود احمدی نژاد وآیت الله خامنه ای که بنا بر وظایف و مسئولیت های قانونی مندرج در قانون اساسی و قوانین موضوعه ایران و همچنین مقررات و منشورهای بین المللی پذیرفته شده از جانب ایران نقش مستقیم در اعمال نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت داشته و یا در قبال آن سکوت کرده اند تحت پیگرد قانونی و مجازات قرار دهند، از جنابعالی تقاضا دارم حال که حقوق قانونی شهروندان ایرانی رعایت نشده و حتی اوضاع آنان با تبعید به زندان رجایی شهر که محل اصلی نگهداران جنایتکاران خطرناک است و بازداشتگاههای اوین که از کوچکترین حقوق انسانی زندانیان در آنها رعایت نمی گردد بدتر نیز شده است. گفتنی است عیسی سحرخیز، عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در ۱۲ تیرماه سال ۸۸ دستگیر شده و در بازجویی‌های آغازین و پس از ضرب و شتم، دچار شکستگی دنده نیز شده است. تقاضاهای مکرر این روزنامه‌نگار برای معاینه توسط پزشک قانونی و تایید این شکستگی تاکنون بی‌پاسخ مانده‌ است. متن کامل نامه وی به شرح زیر است: بنام خدا جناب بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد با اهدای سلام و احترام پیرو نامه چند ماه گذشته خویش در تاریخ ۲۶ فروردین ماه، زمانیکه قرار بود جنابعالی به ایران تشریف بیاورید و به دلایل اداری و مسائل سیاسی چنین سفری انجام نشد و در آن زمان اینجانب عیسی سحرخیز به نمایندگی از سوی جمعی از زندانیان عقیدتی، مطبوعاتی و سیاسی مستقر در بند ۳۵۰ زندان اوین از شما دعوت کردم تا به محل بازداشتگاه و نگهداری ما مراجعه تا با واقعیت های موجود در زندان های ایران آشنا شوید. اکنون که در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست های تابع آن در ماه سپتامبر ۲۰۱۰ میلادی قرار گرفته ایم تقاضای خویش و دوستانم را به گونه ای دیگر به آن جناب مطرح می سازم. از آنجائیکه مقامات سیاسی و قضایی جمهوری اسلامی طی این ۱۱ ماه گذشته حاضر نشده اند به شکایت های بر حق و متعدد اینجانب و دوستان و دیگر قربانیان تحت شکنجه و آزار و اذیت های گوناگون روحی، جسمی و جنسی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری۲۲ خرداد ۸۸ رسیدگی و عاملان و آمران شناخته شده این جریان ها از جمله مقامات عالی رتبه قضایی امنیتی چون آقایان سعید مرتضوی دادستان و غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات و شخصیت های سیاسی عالی رتبه چون آقایان محمود احمدی نژاد وآیت الله خامنه ای که بنا بر وظایف و مسئولیت های قانونی مندرج در قانون اساسی و قوانین موضوعه ایران و همچنین مقررات و منشورهای بین المللی پذیرفته شده از جانب ایران نقش مستقیم در اعمال نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت داشته و یا در قبال آن سکوت کرده اند تحت پیگرد قانونی و مجازات قرار دهند، از جنابعالی تقاضا دارم حال که حقوق قانونی شهروندان ایرانی رعایت نشده و حتی اوضاع آنان با تبعید به زندان رجایی شهر که محل اصلی نگهداران جنایتکاران خطرناک است و بازداشتگاههای اوین که از کوچکترین حقوق انسانی زندانیان در آنها رعایت نمی گردد بدتر نیز شده است، به موارد زیر توجه و در صورت مصلحت در خصوص تک تک موارد یا مجموعه آن اقدامات لازم به عمل آورید. ۱- اعزام نماینده تام الاختیار خویش در امور حقوق بشر برای رسیدگی به چگونگی رعایت اعلامیه جهانی حقوق بشر در ایران بویژه طی ۱۵ ماه اخیر تسریع نمایند. ۲- یک کمیته حقیقت یاب را برای رسیدگی به ابعاد و گستردگی جنایت علیه بشریت طی مدت مذکور تعیین و هرچه سریعتر به ایران اعزام و نتایج تحقیق ، بررسی و دستاورد های آن را طی گزارش رسمی به مجمع عمومی سازمان ملل و نهادهای تابعه ارائه شود ودر صورت ضرورت در ارگانهای حقوقی و قضایی تابعه با خاطئان یا جنایتکاران احتمالی برخورد گردد. در خاتمه از آنجائیکه در مورد صحت انتخابات ریاست جمهوری گذشته ایران مباحث بسیاری وجود دارد و نهادهای بین المللی نیز آنرا تائید نکرده اند و به خصوص میلیونها شهروند ایرانی آقای محمود احمدی نژاد را نماینده قانونی و مشروع خود نمی دانند، اجازه فرمائید هیاتی از نمایندگان واقعی ملت ایران از جمله جمعی از قربانیان و شکنجه شدگان ایام اخیر به مصلحت و انتخاب جنابعالی یا نماینده تام الاختیارتان همزمان با حضور آقای احمدی نژاد و هیات ایرانی در ایام برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در مقر این نهاد بین المللی در نیویورک حضور یافته و گوشه هایی از واقعیت های موجود جامعه ایران به خصوص در زمینه زیر پا گذاشتن قوانین داخلی و میثاق های بین المللی و منشور های سازمان ملل و اعلامیه حقوق بشر را بیان دارند و چون استحضار دارید همچنان که در برابر دولت ها متعهد است بیشتر از آن در قبال ملت ها و حقوق آنها وظیفه خطیری به عهده دارد. در این زمینه برنده جایزه نوبل سرکار خانم شیرین عبادی وکیل تام الاختیار اینجانب و فرزندم مهدی سحرخیز جهت هرگونه همکاری و هماهنگی های لازم معرفی می گردند. با احترام فراوان عیسی سحرخیز ۳/۶/۸۹
با ۸۰ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


نوشتۀ شاهرخ بهزادی/ امروز (شنبه) تظاهراتی به منظور پشتیبانی از سکینه محمدی آشتیانی در شهرهای پاریس، لیون و تولوز در فرانسه بر گزار گردید.همچنین تظاهرات دیگری به همین منظور در 97 شهر جهان بر گزار میگردد. در تظاهرات پاریس- که نزدیک به 700 تن شرکت داشتند- همگان خواستار لغو مجازات سنگسار در ایران شدند. امروز (شنبه) تظاهراتی به منظور پشتیبانی از سکینه محمدی آشتیانی در شهرهای پاریس، لیون و تولوز در فرانسه بر گزار گردید.همچنین تظاهرات دیگری به همین منظور در 97 شهر جهان بر گزار میگردد. تظاهرات پاریس در میدان حقوق بشر موسوم به "تروکادرو" بر گزار گردید. این تظاهرات در فرانسه به دعوت سازمان های دفاع از آزادی و حقوق بشر، از جمله اتحادیه بین المللی حقوق زنان انجام پذیرفته است. انجمن ها و شخصیت های بسیاری در فرانسه با این حرکت اعتراضی اعلام همبستگی نموده و با آن همراه شده اند. پس از درخواستها و فشارهای کشورهای غربی، سازمان های بین المللی حقوق بشر و فراخوان گسترده روشنفکران و هنرمندان در کشورهای غربی ، جمهوری اسلامی ایران حکم سنگسار خانم سکینه محمدی آشتیانی را بعهده تعلیق در آورد. با این حال ، جمهوری اسلامی هنوز در باره سرنوشت نهایی سکینه محمدی آشتیانی تصمیم نگرفته است. در همین رابطه رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی امروز(شنبه) اعلام داشته که حکم سکینه محمدی آشتیانی کماکان در دست بررسی میباشد. در چنین شرایطی دیروز (جمعه) برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه طی نامه ای به کاترین اشتون نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشا ره به این مورد و موارد کلی نقض حقوق بشردر ایران خواستاراقدام مشترک اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی شده است . کاترین اشتون نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به در خواست وزیر امور خارجه فرانسه امروز (شنبه) ضمن ابراز نگرانی از نقض حقوق بشر در ایران اعلام داشته : "زمان ابراز مخالفت جمعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با رفتارهای جمهوری اسلامی- که متعلق به قرون گذشته است- نزدیک میشود." برای آگاهی از کم وکیف تظاهراتی که در میدان تروکادروی پاریس برگزارشد، گفتگویی انجام داده ایم با بهمن امینی ناشر و فعال حقوق بشر مقیم فرانسه. بهمن امینی میگوید که این تظاهرات بسیارخوب برگزارشد و جمعیتی نزدیک به 700 نفر در میدان حقوق بشر پاریس جمع شدند. وی همچنین گفت که سخنرانیهای زیادی در باره موضوع سنگسار بطور کلی و مورد خانم سکینه محمدی انجام گردید. از شخصیت های فرانسوی شرکت کننده میتوان از دانیل سالواتور فیلسوف معاصر و خانم یمینا گیگی عضو انجمن شهر پاریس و مشاور شهردار در حقوق بشر نام برد .همچنین، شخصیت های ایرانی بسیاری در این تظاهرات شرکت نمودند. بهمن امینی میگوید که شعار اصلی تظاهر کنندگان لغو سنگسار در ایران بوده است. نمایندگانی از سوی تظاهر کنندگان به سوی سفارت جمهوری اسلامی در پاریس رفته و اعتراضات کتبی خود را به مسئولان سفارت دادند.
با ۷۹ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


نمی توان گفت که نظامی منتسب به خدا پیامبر است، اما در آن ظلم وجود دارد. باری در جهان اجتماعی انسان باید عدل و نظم عادلانه حاکم باشد که از بارزترین مصادیق عدل در زندگی اجتماعی، به رسمیت شناختن حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود و حرمت نهادن به اوست. وی ادامه داد: در دل همین مساله "آزادی" هم نهفته است. ولی به طور ویژه باید گفت که نظم مطلوب اجتماعی از دید خدا، پیامبر و مصلحان اجتماعی نظمی است که در آن آزادی و عدالت وجود داشته باشد. خاتمی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: جا دارد اشاره ای هم به نسبت میان عدالت و آزادی شود؛ آنچه در دوران متاخر تاریخ از تعارض میان عدالت و آزادی سخن گفته شده است نشان این است که نه آزادی درست شناخته شده است و نه عدالت؛ زیرا عدالت و آزادی گرچه به لحاظ مفهومی متغایرند ولی در عمل و واقع امکان تفکیک یکی از دیگری نیست بلکه این دو در کنار هم و توام با یکدیگرند.
با ۷۸ امتیاز و ۶ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


روز پنجشنبه و شب جمعه٬ خیابان‌ها٬ بازار٬ پارک‌ها٬ مراکز تفریحی و زیارتی و ... از همیشه شلوغ‌تر هستند و شما می‌توانید تنها با پوشیدن لباس سبزرنگ خود باعث دلگرمی همراهان جنبش شوید و حضور در راهپیمایی صبح جمعه را به دیگران یادآوری کنید.
با ۷۸ امتیاز و ۱۵ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


به گزارش روابط عمومی بنیاد باران، سید محمد خاتمی طی سخنانی در سی و هشتمین نشست ماهانه باران، با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی ، رمضان "ماه خدا" نام گرفته است ، اظهار داشت: این تعبیر صحیح است و اگر در این موضوع عمق پیدا کنیم، باید بگوییم رمضان ماه انسان نیز هست، زیرا اگر معیار انسانیت آگاهی، تقوا، تسلط بر خویشتن، تقویت اراده استوار، نیکخواهی و نیکبختی است، ماه رمضان زمینه ساز رسیدن به این اهداف و بطور اخص "تقویت اراده مبتنی بر ایمان پاک" است. وی با توجه به ولادت امام حسن مجتبی و شهادت امیرالمونین در ماه رمضان به عنوان دو الگوی بزرگ انسانیت و نمونه های انسان کامل، موضوع "انسان" را مورد بحث قرار داد و آن را تداوم تبیین مبانی اصلاحات در گذشته دانست. خاتمی گفت: وقتی به عالم نگاه می کنیم، جهان های متعددی در آن به چشم می خورد که در مخلوق خداوند بودن مشترک هستند. گرچه هستی حقیقی یکی بیش نیست که در آیه مشهور "هو الاول و الاخر والظاهر و الباطن" به خوبی به آن اشاره شده است، آنچه هست، همگی تجلیات فیض الهی و اسماء و صفات خداوند است. رئیس بنیاد باران با بیان اینکه یک جهان، جهان "طبیعت" است که آدمی از درون آن بر می آید، تصریح کرد: البته انسان از این جهان بزرگ تر است و طبیعت که در قرآن تاکید بسیاری بر آن شده است، جهانی است سرشار از زیبایی، نظم، انسجام، اندازه و موزون بودن که از گل و گیاه و ترنم آبشار و زندگی و مهر و ماه و کهکشان ها همه جا زیبایی و حساب و سنجیدگی است و بر آفرینش؛ چنان نظم دقیقی حاکم است که سامان علم را توجیه می کند. قرآن نیز می گوید که تمام این اجزاء و موجودات تسبیح گوی خدایند و نوعی شعور بر آنها حاکم است و مجموعه ای بی روح نیستند که تصادفی بوجود آمده باشند. وی گفت: جهان بالاتر، جهان "ملکوت" است و خداوند در هنگام خلق این جهان به خودش آفرین گفته است "فتبارک الذی بیده ملکوت کل شی ء" جهان طبیعت مستقیم یا غیر مستقیم از راه حس و خرد مبتنی بر تجربه قابل درک و دریافت است و جهان بالاتر را از راه معرفتی عمیق تر و از راه عرفان می توان دریافت. خاتمی جهان سوم را جهان "انسان" دانست و ادامه داد: این جهان، جهان علی حده ای است و اولین آیاتی که به پیامبر نازل می شود(سوره علق) مربوط به این جهان است. خداوند در آغاز نزول وحی بر قلب پیامبر، افقی را باز می کند و خبر از خلق جهان می دهد و آنگاه به آفرینش دیگر یعنی خلق انسان اشاره می کند. گویی ملک و ملکوت در یک کفه ترازو هستند و انسان در کفه دیگر؛ واقعا انسان شناسی قرآن شگفت انگیز است. وی افزود: در جای دیگر به صراحت از این خلق و خلقت ممتاز خبر می دهد، یعنی بعد از اینکه از آفرینش انسان از نطفه و گوشت و پوست و استخوان و در یک کلام طبیعت؛خبر می دهد، می افزاید "ثم انشاناه خلقا آخر فتبارک الله احسن الخالقین". خداوند به خاطر این آفریده ممتاز به خود آفرین می گوید، آفرینی برجسته تر از آفرین به هنگام اشاره به ملکوت، زیرا اینجا سخن از بهترین آفریننده است یعنی صفت احسن الخالقین را به هنگام آفرینش انسان به خود نسبت می دهد. رئیس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها یادآور شد: فیلسوفان و عارفان عالم را به "صغیر" و "کبیر" تقسیم می کنند و بر اساس آن کل آفرینش را عالم کبیر و انسان را عالم صغیر می گویند. ولی امیرالمومنین تعریف شگفت انگیز دیگری از انسان دارد "اتزعم انک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الاکبر"؛ یعنی ایشان جان انسان را "عالم اکبر" می داند. خاتمی با بیان اینکه عدل و اعتدال اساس آفرینش است، گفت: قرآن بر این اعتدال و اینکه هر چیز دارای اندازه ای سنجیده و برخوردار از اعتدال است اشارات فراوان دارد و در حدیث هم آمده است که "و با العدل قامت السموات و الارض"؛ یعنی عدالت ملاط هستی است که از جمله چرخ طبیعت بر پایه آن می چرخد و تاکیدات مکرر قرآن بر اعتدال در آفرینش انسان نیز درخور توجه است؛ " فاذا سویته و نفخت فیه من روحی" یعنی وقتی اعتدال ایجاد شد، روح خدایی در انسان دمیده شد. وی ادامه داد: عدل در آفرینش انسان نیز جایگاه ممتاز دارد؛ آیاتی چون "الذی خلقک فسواک فعدلک"، "الذی خلق فسوی" و نظایر آن همگی بر عدل و اعتدالی که بر وجود آدمی حاکم است حکایت دارد و نیز آنجا که خداوند به جان انسان قسم یاد می کند که "و نفس و ما سواها فالهمها فجورها و تقویها ، قدافلح من زکیها، و قد خاب من دسیها" به جان آدمی و آنچه آن را استواری وراستی و اعتدال بخشیده است وسوگند یاد می کند همان پدیده ارجمند است که الهام بخش فجور و تقوی است. خاتمی گفت: آن مایه اعتدال بخش چیست؟ عقل است؟ عشق است؟ نیک خواهی است؟ یا همه اینها؟ با توجه به سیاق آیات به نظر می رسد، مراد "وجدان اخلاقی" آدمی و فطرت پاک اوست که الهام بخش زیبایی و زشتی و نیکی و بدی است. یعنی انسان با وجدان پاک اخلاقی خود زیبایی و زشتی و خوبی و بدی را در می یابد و آنگاه سخن از تزکیه و پالایش جان (از زشتی و پلیدی و پلشتی) و آرایش و پرورش آن با زیبایی و نیکی است که اینها همگی با وجدان اخلاقی انسان سازگار است. خاتمی در ادامه افزود: جهان انسانی منحصر به جهان فردی او نیست بلکه جهان دیگر، جهان "اجتماعی" است. وی در تشریح این جهان، اظهار داشت: انسان علاوه بر جهان فردی، در متن جامعه نیز زندگی می کند و جامعه مطلوب انسانی و الهی نیز جامعه ایست که برخوردار از عدالت باشد. خاتمی با اشاره به اینکه در آیات فراوانی هم ذکر شده است که عدل و قسط اساس نظم مطلوب است، جمله آیه مبارکه "لقد أرسلنا رسلنا بالبینات وأنزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط" گفت: این آیه دو نکته مهم دارد؛ اول اینکه خداوند می خواهد که جامعه مبتنی بر عدل باشد و عامل استقرار و تداوم عدل را نیز "انسان آزاد و آگاه: می داند و پیامبران را نیز فرستاده است که انسانها را به رشد برسانند تا قائم به قسط و عدل شوند. در واقع پیامبران آمده اند تا زمینه ساز ایجاد جامعه انسانی مبتنی بر عدل و قسط باشند. در آیات دیگربه طور خاص مومنان مخاطب هستند: " کونوا قوامین لله شهداء بالقسط" و نیز "کونوا قوامین بالقسط شهداء لله"؛ جامعه مطلوب ایمانی جامعه ایست استوار، بر پایه قسط و تحت شهادت و مراقبت مومنان برای تداوم و تقویت این قسط. رئیس بنیاد باران با قرائت آیه شریفه "إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبى‏ وَ یَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ"، تصریح کرد: خداوند به آنچه عدل و عادلانه است و به آنچه احسان و نیکی است، امر می کند. یعنی عدل (که اساس جامعه مطلوب است) و خیر (که اساس هویت اخلاقی فرد و جامعه است) متعلق امر الهی است و به نظر می رسد که آیه اشعار به این دارد که آدمی عدل و خیر اخلاقی را – دست کم ضابطه های کلی عدل و اخلاق را- می تواند با خرد خویش دریابد. وی با تاکید بر اینکه در حیات اجتماعی مطلوب هم عدل باید وجود داشته باشد، یادآور شد: پیامبر هم تعبیر مهمی دارند که "الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم". البته منظور از "ملک" در اینجا اعم از حکومت به معنی خاص آن است و مراد نظم عام و شاملی است که در متن آن مراوده انسانی میسر می شود. این تعبیر نقل شده از پیامبر نشان می دهد که نظام حق و نظام عادلانه است و اگر نظمی عادلانه نبود الهی هم نیست و برقرار هم نخواهد ماند. رئیس دولت اصلاحات گفت: نمی توان گفت که نظامی منتسب به خدا پیامبر است، اما در آن ظلم وجود دارد. باری در جهان اجتماعی انسان باید عدل و نظم عادلانه حاکم باشد که از بارزترین مصادیق عدل در زندگی اجتماعی، به رسمیت شناختن حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود و حرمت نهادن به اوست. وی ادامه داد: در دل همین مساله "آزادی" هم نهفته است. ولی به طور ویژه باید گفت که نظم مطلوب اجتماعی از دید خدا، پیامبر و مصلحان اجتماعی نظمی است که در آن آزادی و عدالت وجود داشته باشد. خاتمی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: جا دارد اشاره ای هم به نسبت میان عدالت و آزادی شود؛ آنچه در دوران متاخر تاریخ از تعارض میان عدالت و آزادی سخن گفته شده است نشان این است که نه آزادی درست شناخته شده است و نه عدالت؛ زیرا عدالت و آزادی گرچه به لحاظ مفهومی متغایرند ولی در عمل و واقع امکان تفکیک یکی از دیگری نیست بلکه این دو در کنار هم و توام با یکدیگرند. رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه بحث تعارض عدالت و آزادی و تقدم یکی بر دیگری از اساس غلط است، گفت: اگر عدالت همانگونه که در نهج البلاغه آمده است، عبارت باشد از "قرار دادن هر چیز در جای خودش"، یا آن تعبیر حقوقی که "هرکس حقی دارد به او عطا شود"، باید بپذیریم که سپردن حق اشخاص به آنها عین عدالت است. آیا تامین آزادگی انسان و برسمیت شناختن حقوق او از جمله آزادی و تامین این حق مصداق بزرگ عدالت نیست؟ آیا غصب آزادی ناعادلانه ترین کاری نیست که یک حکومت می تواند انجام دهد؟ خداوند انسان را آزاد آفریده است. رئیس جمهور سابق کشور یادآور شد: در تعبیری خداوند راجع به پیامبر می فرماید "یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتی کانَتْ عَلَیْهِمْ " (پیامبر بندها و زنجیر های اسیر کننده را از دست و پای جان آدمیان بر می گیرد)، از جمله رسالت پیامبر برگرفتن غل ها و زنجیرهایی است که ناشی از نظامات غلط اجتماعی و تاریخی است و در یک کلمه رسالت بزرگ پیامبر آزاد کردن انسانها و پاسداشت آزادی های اساسی ان هاست و در جای دیگر می فرماید " لکم فی رسول الله اسوة حسنة"؛ یعنی پیامبر برای مومنان الگوست و با کنار هم قرار دادن این دو آیه در می یابیم که خداوند فرمان برگرفتن غل ها و زنجیر ها را از مردم و جوامع و آزاد کردن انسانها و تامین آزادی های آنان را برای مومنان صادر کرده است و مومن راستین منادی آزادی انسانها و مدافع حق و حرمت آنان است. وی تصریح کرد: فکر می کنیم تفاوت برداشت انقلاب اسلامی با بسیاری از جنبش های اجتماعی همین نکته بود که در عین تکیه بر معیارهای اصیل الهی به نیازهای امروز انسان از جمله تامین آزادی جامعه و استقلال آن نیز تاکید داشت. خاتمی در نتیجه گیری از سخنان خود اظهار داشت: عدالت شان انسان آزاد است و ادعای عدالت در میان بندگان، اسیران و تحقیرشدگان یک دروغ بزرگ است. همانطور که ادعای آزادی در میان گرسنگان و محرومان یک دروغ آشکار است. رئیس بنیاد باران در بخش پایانی سخنانش به یکی از تعاریف موجود از دولت پرداخت و گفت: یکی از این تعاریف این است که "دولت آن است که حق انحصاری حمل سلاح را دارد" و می دانم که هر جا حقی باشد، تکلیف هم وجود دارد و هرچقدر حق سنگین تر باشد، تکلیف هم سنگین تر است. یک فرد عادی مسئولیت هایی در قبال قانون دارد، اما یک وزیر یا وکیل وظایف و تکالیف بیشتری دارد. وی با طرح این سوال که آیا دولت هرگونه که بخواهد می تواند سلاح را بکار ببرد یا در جهت هدف خاصی می تواند این کار را انجام دهد، تصریح کرد: طبیعی است در جهت حفظ تمامیت ارضی، امنیت جامعه و منافع ملی اگر لازم باشد باید سلاح را بکار ببرد، اما از مهمترین مسئولیت های ناشی از این حق، حق انحصاری دفاع از آزادی و امنیت شهروندان است. یعنی یک حکومت عادل نمی تواند این حق و امکان را علیه شهروندان، برای سرکوب و تحمیل خواسته های خود به کار ببرد. بلکه باید از آن در مسیر حراست از آزادی و امنیت شهروندان استفاده کند و این مساله یک معیار برای شناخت یک حکومت عادل است. خاتمی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و آرزوی برخورداری از برکات آن و میلاد امام مجتبی(ع) اسوه صبوری، مقاومت، آگاهی و پایداری در مقابل حق و حرمت انسان، این امام بزرگوار را الگویی برای انسانها دانست و گفت امام مجتبی؛ مظلوم ترین امامها نیز هست و ابراز امیدواری کرد که خداوند توفیق شناخت راه و رسم این بزرگوار و دیگر پیشوایانمان را به ما عنایت فرماید.
با ۷۶ امتیاز و ۵ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


پس ازپيروزي سبزهاونمايش اقتدارآنهادرراهپيمايي روز قدس88،همواره حکومت سعي نموده مسيرهاي تعيين شده سبزهاراپوشش کامل داده ودرآن مسيرهابه سرکوب مردم بپردازداماامسال سبزهاتصميم گرفته اندکه مسيرخودراتادقيقه 90اعلام نکرده ورژيم راسردرگم نمايند؛يکي ازگمانه زنيهاي سبزها،تظاهرات پراکنده درسطح شهراست چراکه رژِيم ناگزيراست نيروهاي خودرادر مسيرها7گانه مستقرنمايدکه دراينصورت سايرنقاط ازامنيت بالاتري برخوردارخواهدبودواگرنيروهاي خودرادرسطح شهرمستقرنمايدآنگاه يکي از مسيرهاي7گانه گزينه خوبي خواهدبود/قابل ذکر است که هم ساله براي روز قدس 7مسير به شرح ذيل تعيين مي شود:مسير شماره1: مسجد امام حسين(ع)، ميدان امام حسين، خيابان انقلاب، دانشگاه تهران//مسير شماره2: مسجد جامعه ابوذر، ميدان ابوذر، خيابان ابوذر، خيابان شهيد برادران حسني(قلعه‌مرغي)، خيابان قزوين، خيابان كارگر، ميدان انقلاب، دانشگاه تهران// مسير شماره3: مسجد دارالسلام، ميدان منيريه، خيابان ولي‌عصر(عج)، خيابان انقلاب، دانشگاه تهران//مسير شماره4: مسجد امام زمان(عج)، خيابان آزادي، تقاطع خيابان بهبودي، ميدان انقلاب، دانشگاه تهران //مسیر شماره 5: مسجد حضرت ابوالفضل (ع)، میدان توحید، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران//مسير شماره6: مسجد نور، ميدان جهاد، خيابان دكترفاطمي، خيابان فلسطين، بلوار كشاورز، دانشگاه تهران//مسير شماره7: مسجدالجواد(ع)، ميدان هفتم‌تير، خيابان كريم‌خان، ميدان وليعصر(عج)، بلوار كشاورز، دانشگاه تهران
با ۷۶ امتیاز و ۱۷ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


خانم کاترین آشتون، نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تلویحاً اقدامات دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران را قرون وسطایی و ای بسا وحشیانه توصیف کرده و سپس افزوده است : "زمان ابراز مخالفت جمعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با رفتارهای متعلق به اعصار دیگر در ایران نزدیک است وزیر امور خارجۀ فرانسه، برنار کوشنر، دیروز در نامه ای به کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، بیست و هفت کشور عضو این اتحادیه را به اقدام مشترک علیه نه فقط محکومیت سکینه محمدی-آشتیانی به سنگسار، بلکه نیز علیه نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران فراخواند. در پاسخ به این نامه، خانم کاترین آشتون تلویحاً اقدامات دستگاه قضایی جمهوری اسلامی را قرون وسطایی و حتا وحشیانه توصیف کرده و سپس افزوده است : "زمان ابراز مخالفت جمعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با رفتارهای متعلق به اعصار دیگر در ایران نزدیک است." نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا در پاسخ به برنار کوشنر نوشته است : "نگرانی های شما در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران دقیقاً همان نگرانی های من است." خانم آشتون در جای دیگری از نامه اش تصریح کرده است که هم اکنون اقدامی از سوی اتحادیۀ اروپا در تهران برای نجات جان سکینه محمدی-آشتیانی در جریان است و اگر این اقدام به نتیجۀ قانع کننده نرسد، راه برای ارسال یک نامۀ جمعی از سوی اعضای اتحادیۀ اروپا به مقامات ایران هموار خواهد شد. کاترین آشتون در جای دیگری از نامه اش خواستار مباحثه در درون اتحادیۀ اروپا برای تدوین راهبردی مؤثرتر در مقابله با نقض حقوق بشر در ایران شده است.
با ۷۵ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


جرس: صدها تن از فعالان حقوق بشر از ایران و فرانسه صبح امروز با تجمع در میدان حقوق بشر پاریس، خواستار لغو حکم اعدام سکینه محمدی آشتیانی شدند. این تجمع اعتراضی، به دعوت سازمانهای دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان فرانسه از جمله سازمان حقوق جهانی برای زنان، سازمان مبارزه علیه تروریسم، زنان متحد فرانسوی و حمایت فعالان سیاسی و حقوق بشری و روزنامه نگاران ایرانی برگزار شد. معترضان، خواستار لغو حکم اعدام وی شدند و طوماری را به امضا رسانده و در پایان مراسم تحویل سفارت ایران در پاریس دادند.
با ۷۳ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


زنجیره ی انسانی از میدان تجریش تا راه آهن ، مشهور تر از آن است که نیازی به معرفی داشته باشد. تجریش و راه آهن، در شمال و جنوب تهران قرار دارند و تضاد شمال و جنوب بر کسی پوشیده نیست . در این زنجیره ی انسانی ، به یمن رنگ سبز، انسانهایی دست به دست هم دادند و با هم آشنا شدند و به هم رسیدند که چه بسا شباهت آنان کمتر از شباهت شمال و جنوب بود . میر حسین موسوی در دیدار با جمعی از فرزندان خانواده های ایثارگران از این زنجیره به یک راهبرد نام می برد و اعلام می کند که این راهبرد هم چنان دنبال می شود . راهبردی که به یمن آن لکنت زبانمان را از دست داده ایم و می توانیم راحت تر با هم صحبت کنیم .» این راهبرد ادامه دارد . زنجیره ی انسانی راه آهن تا تجریش ، زنجیره انسانی کسانی بود که به امید انتخاب میرحسین و تلاش برای آزادی و عدالت به تفاهم رسیده بودند . این راهبرد اکنون به تشکل های سیاسی و فرهنگ های گوناگون و قومیت ها و مذاهب مختلف تسری یافته است . تشکل های سیاسی که با سیاست های غلط از هم جدا شده بودند به تدریج نزدیکتر شده اند و با هم مذاکره می کنند. مرزهای خودی و ناخودی به تدریج کمرنگ شده و به جای آن تعامل گفت و گو می نشیند.
با ۷۱ امتیاز و ۵ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


از مهمترین مسئولیت های ناشی از این حق، حق انحصاری دفاع از آزادی و امنیت شهروندان است. یعنی یک حکومت عادل نمی تواند این حق و امکان را علیه شهروندان، برای سرکوب و تحمیل خواسته های خود به کار ببرد. بلکه باید از آن در مسیر حراست از آزادی و امنیت شهروندان استفاده کند و این مساله یک معیار برای شناخت یک حکومت عادل است.
با ۷۰ امتیاز و ۲ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


تحقیر به چه معناست؟استاد علی اکبر دهخدا در لغتنامه اش تحقیر را خوار و کوچک شدن و همراه با تصغیر معنا می کند. تحقیر همانی است که از روی قلدری، غرور طرف مقابل شکسته شود، حال این غرور می تواند فردی باشد یا در ابعاد بزرگتر تحقیر ملی یا عقیدتی باشد. در مقابل واژه تحقیر می توان سرافرازی وسربلندی را یافت که از بالاترین ارزش هاست. انسان هایی که با مرض حقارت کنار می آیند در ابتدا به خود ضرر می رسانند و پس از آن به جامعه و همزیستان خود. برای درک بهتر واژه تحقیر و حقارت سوالی دارم با این زمینه، بهشت به فرض وجودی یا به عنوان فضایی رویایی به عنوان بالاترین سقف آرزوی یک انسان قرار دارد. اگر شرط ورود به بهشت تحقیر باشد، آیا به آن تن در می دهید؟ فرشته ای بر سردر بهشت ایستاده است و به آنان که قصد ورود دارند توهین می کند و تک تک آنان را تحقیر می کند. اگر با شما نیز چنین رفتار شود، آیا حاضر به پذیرش تحقیر و ورود به بهشت و رسیدن به بزرگترین آرزویتان هستید؟ دیشب که همراه جمعی از دوستانم به دیدار محمد رفتم این تلنگر تحقیر به ذهنم خورد.محمد در میان حلقه دوستان از سفرش می گفت، به کربلا رفته بود و از برآورده شدن یکی از آرزوهایش می گفت که چقدر دلنشین بوده است اما پررنگ ترین قسمت حرفهایش، روایت عبور از مرز بود. از رفتار بد ماموران مرزی که ساعت ها زائران ایرانی را در گرمای تابستان، زیر آفتاب نگه داشته بودند و به آنان بی اعتنایی می کردند، تعریف می کرد که وقتی یکی از زائران اعتراض کرد، گارد مرزی او را دستگیر کردند و دو روزی در بازداشتگاه مرزی نگهش داشتند. قبلن هم از این حرفها شنیده بودم، از رفتار بد سربازان عربستان سعودی با مسافران ایرانی، از انگشت نگاری از هر ده انگشت آنها، از تفتیش بدنی و شیطنت سربازان عرب در برابر زنان ایرانی، از تحقیر مسافران و زائران ایرانی زیاد شنیده ام و اینکه خود هیچ وقت حاضر به قبول چنین تحقیر و نوع برخوردی نیستم که در کنار کوچک کردن شخصیت خودم، به شخصیت ملی و اعتقادی ام توهین شود. در این حال و هوا به یاد دیالوگ معروف محمدرضا فروتن در فیلم اتوبوس شب افتادم. در سکانسی که محمدرضا فروتن به عنوان یک سرباز عراقی به دست سربازان ایرانی اسیر شده بود . یک سرباز ایرانی، او را تهدید به مرگ می کند و در ادامه سرباز عراقی را با الفاظ و رفتارش تحقیر می کند که محمدرضا فروتن در نقش سرباز عراقی می گوید: "می کشی بکش، تحقیر نکن". در خداحافظی با محمد در آن مجلس شبانه به او گفتم: می روی برو اما تحقیر نشو. به دنبال بیان دلیل اصلی این حقارت نیستم که همه شما بهتر از من می دانید دلیلش را کجای این سی سال پیدا کنید واین که راه حل آن چیست. تنها می خواستم همانطور که این تلنگر دیشب به من زده شد به دیگران هم زده شود.
با ۶۹ امتیاز و ۵ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


میرحسین موسوی نامزد معترض به نتایج انتخابات سال گذشته ایران روزجمعه 27-8-2010 " لفاظی ها و مجرا جویی های " دولت را فراهم آوردنده بهانه برای تبلیغات اسرائیل علیه ایران و تجاوز به این کشور دانست. به گزارش سایت خبری "کلمه" موسوی که در جمع شماری از رزمندگان جنگ ایران و عراق سخن می گفت "ایمان" را در جامعه امروز پوشیده به لباس ظلم و جور دانست و گفت بازگشت امنیت به جامعه با لباس های سیاه و مخوف که بر تن بسیج پوشانده می شود، به دست نمی آید. او شرایط امروز جامعه ایران را "نا امن" توصیف کرد و دلیل این نا امنی را وجود ترس از سرکوب ، بیکاری و فساد سازمان یافته وبی عدالتی دانست. میرحسین موسوی گفت: " سوال مهم این است که چرا امروز که صبح تا شب از همه جا صدای مناجات، دعا و مداحی بلند است و همه شبکه های تلویزیون تمام وقت تبلیغات دینی و مذهبی پخش می کند، در جامعه احساس امنیت وجود ندارد؟ دلیلش خیلی روشن است، ایمان وجود دارد ولی با لباس ظلم و جور پوشانده شده است."
با ۶۶ امتیاز و ۲ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


در حالی بین آمار رسمی و غیررسمی تعداد بیکاران ۱٫۵ میلیون نفر اختلاف است که فعالان بازار اشتغال، اخراج از کار را در ۴ ماهه ابتدای سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر می‌دانند. در حالی نرخ بیکاری کشور در بهار ۸۹ به ۱۴٫۶ درصد و تعداد بیکاران نیز به بیش از ۳٫۵ میلیون نفر رسیده که از وضعیت اشتغال‌زایی بنگاه‌های زودبازده به عنوان بزرگترین طرح اشتغالی و ابتکار سال‌های گذشته دولت نیز آمار درستی در دست نیست. بر اساس این گزارش، همانگونه که در زمینه انحراف زودبازده ها آمار مختلفی از ۴ تا ۴۰ درصد توسط دستگاه‌های مختلف ارائه شده؛ در مورد وضعیت اشتغال‌زایی این طرح‌ها نیز حرف و حدیث‌های فراوانی به‌وجود آمده است. خود مسئولان ارشد وزارت کار از دوره جهرمی (وزیر سابق) تاکنون بر این موضوع اصرار دارند که زودبازده ها فقط ۸ درصد از کل تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده‌اند که از این طریق نیز بیش از ۹۰۰ هزار شغل نیز ایجاد کرده‌اند، ضمن اینکه انحراف آنها به ۴ درصد نیز نمی رسد. واقعیت این است، حال که زودبازده‌ها دوران اوج تسهیلات گیری خود از بانک‌ها را سپری کرده‌اند هنوز به نقطه روشنی از نظر میزان دقیق اشتغال‌زایی، تاثیر در کاهش نرخ بیکاری و همچنین میزان انحراف واقعی نرسیده است، هرچند که نباید تلاش زودبازده‌ها در اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری نادیده گرفت و باید به این موضوع اذعان داشت که در هر حال در گوشه و کنار کشور، طرحهای زودبازده توانسته‌اند به اشتغال‌زایی نیز برسند.
با ۶۲ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


چندروز پیش که کروبی فراخوان داد برای شرکت در تظاهرات روز ایران و گفت که خودش هم شرکت میکنه امیدوار شدم که امسال هم بتونیم مثل پارسال یه تظاهرات درست و حسابی‌ داشته باشیم تو اینروز.منتظر موندم که یکی‌ دو روز بعدش موسوی هم مثل کروبی اعلام کنه که روز ایران پیش مردمه ولی‌ فعلا که هنوز خبری نیست.آقای موسوی من فکر می‌کنم اگه روز ایران و در روزهای آینده ۱۳آبان و ۱۶آذر هم شما هیچ کاری نکنید و تظاهراتی نباشه اولین کسانی که دستگیر میشن خود شما هستید.حالا که یار و همراه شما اعلام کرده که ۱۲شهریور کنار مردم تو خیابونه پس شما هم ما رو تنها نگذارید. آقای کروبی از شما هم ممنونم بخاطر اعلام حضور تو تظاهرات و ازتون میخوام که مسیر راهپیمایی تون هم هرچه زودتر بگید.مطمئن باشید ایندفعه مردم بیشتر از ۲۲بهمن کنار شما جمع میشن.چون تجربه کسب کردن و میدونن که برای تشکیل تجمع باید پیش شما باشن.ما پیروزیم. ۱۲شهریور روز ایران همراه شو عزیز
با ۶۰ امتیاز و ۹ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


جرس: محمد شریف وکیل مدافع "شیوا نظرآهاری" می گوید که برای اتهام وی به "محاربه" هیچگونه مبنای قانونی قائل نیست؛ در عین حال یادآوری می کند که شیوا هم از این اتهام خبر دارد اما با روحیه عالی خود به وکیلش روحیه می بخشد.
با ۵۸ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به unsubscribe@balatarin.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به subscribe@balatarin.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته