-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۷, یکشنبه

Latest News from 30Mail for 08/29/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



محمد خاتمی طی سخنانی در سی و هشتمین نشست ماهانه باران، با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی ، رمضان «ماه خدا» نام ‌گرفته، اظهار داشت: «این تعبیر صحیح است اما باید بگوییم رمضان ماه انسان نیز هست.»

وی سپس موضوع «انسان» را تداوم تبیین مبانی اصلاحات در گذشته دانست و پس از بحث مفصلی درباره جهان فردی انسان، گفت: «جهان انسانی منحصر به جهان فردی او نیست. انسان علاوه بر جهان فردی، در متن جامعه نیز زندگی می‌کند و جامعه مطلوب جامعه‌ایست که برخوردار از عدالت باشد.»

خاتمی با بیان اینکه در قرآن هم عدل و قسط اساس نظم مطلوب است، گفت: «عامل استقرار و تداوم عدل، انسان آزاد و آگاه است.»

وی با اشاره به حدیث «الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم» تصریح کرد: «این تعبیر نقل شده از پیامبر نشان می‌دهد که اگر نظمی عادلانه نبود الهی هم نیست و برقرار هم نخواهد ماند.»

 رئیس دولت اصلاحات گفت: «نمی‌توان گفت که نظامی منتسب به خدا و پیامبر است، اما در آن ظلم وجود دارد. از بارزترین مصادیق عدل در زندگی اجتماعی، به رسمیت شناختن حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود و حرمت نهادن به اوست.»

وی ادامه داد: «در دل همین مساله آزادی هم نهفته است. باید گفت که نظم مطلوب اجتماعی از دید خدا، پیامبر و مصلحان اجتماعی نظمی است که در آن آزادی و عدالت وجود داشته باشد.»

رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه بحث تعارض عدالت و آزادی و تقدم یکی بر دیگری از اساس غلط است، گفت: «باید بپذیریم که سپردن حق اشخاص به آنها عین عدالت است. آیا به رسمیت شناختن حقوق انسان از جمله آزادی و تامین این حق مصداق بزرگ عدالت نیست؟ آیا غصب آزادی ناعادلانه‌ترین کاری نیست که یک حکومت می‌تواند انجام دهد؟»

رئیس جمهور پیشین ایران تاکید کرد: «از جمله رسالت پیامبر برگرفتن غل‌ها و زنجیرهای ناشی از نظامات غلط اجتماعی و تاریخی است و در یک کلمه رسالت بزرگ پیامبر آزاد کردن انسانها و پاسداشت آزادی‌های اساسی آن‌هاست.»

رئیس بنیاد باران در بخش پایانی سخنانش با بیان این که بنا به تعریف، دولت حق انحصاری حمل سلاح را دارد در پاسخ به این پرسش که آیا دولت هرگونه که بخواهد می‌تواند سلاح را بکار ببرد یا نه، تصریح کرد: «طبیعی است در جهت حفظ تمامیت ارضی، امنیت جامعه و منافع ملی اگر لازم باشد باید سلاح را بکار ببرد، اما یک حکومت عادل نمی‌تواند این حق و امکان را علیه شهروندان، برای سرکوب و تحمیل خواسته‌های خود بکار ببرد. بلکه باید از آن در مسیر حراست از آزادی و امنیت شهروندان استفاده کند.»

خاتمی در پایان با نتیجه گیری از سخنان خود گفت: «عدالت شان انسان آزاد است و ادعای عدالت در میان بندگان، اسیران و تحقیرشدگان یک دروغ بزرگ است. همانطور که ادعای آزادی در میان گرسنگان و محرومان یک دروغ آشکار است.»

منبع: بنیاد باران


 


عیسی سحرخیز در پاسخ به روزنامه رسالت که بیماری او را کذب و دروغ‌پردازی وی و پسرش خوانده‌، با نگارش نامه‌ای، فهرستی از بیماری‌ها و داورهایی را که مصرف می‌کند برشمرده و خواستار درج این جوابیه در آن روزنامه شده است.

این روزنامه‌نگار زندانی رو به مرتضی نبوی، مدیر مسوول روزنامه رسالت، نوشته: «من شما را فردی مسلمان و خداترس می‌انگاشتم اما شنیده‌ام در یکی از آخرین شماره‌های خود من و پسرم مهدی سحرخیز را به دروغ‌گویی متهم کرده‌اید و بیماری‌های متعددم را که آخرین مورد آن مرا به تجویز پزشکان متخصص به دلیل ضرورت استراحت مطلق بر روی صندلی چرخ دار نشانده کذب خوانده‌اید

سحرخیز ضمن درخواست انتشار این جوابیه در اولین شماره روزنامه رسالت طبق قانون مطبوعات نوشته: «من اکنون پس از چهارده ماه بازداشت غیرقانونی و رفتارهای غیرشرعی و غیرانسانی، به تایید پزشکان بند امنیتی 209، بند 350 و بهداری زندان اوین، زندان پردیس و اکنون زندان رجایی‌شهر از بیماری‌های متعددی که سابقه‌ای پیش از دستگیری نداشته‌ام، در رنجم

وی سپس به عنوان «مشتی نمونه خروار» فهرستی از بیماری‌هایش را در نامه ارائه کرده‌است:

-شکستگی قفسه سینه از قسمت چپ به دلیل ضرب و جرح و شکنجه زمان دستگیری. محل شکستگی الان به صورت نامناسب جوش خورده و برجستگی محل جوش خوردگی خواب راحت را از من ربوده است

- پارگی تاندون شانه سمت چپ در اثر ضرب و جرح زمان دستگیری یادشده

- کم خونی ناشی از نگهداری در محیط نامناسب بازداشتگاه‌ها و ماه‌ها ندیدن نور آفتاب و...

- پروستات ناشی از تغذیه نامناسب و عدم دسترسی به مواد غذایی لازم

- بیماری قلبی و فشارخون مزمن که نیاز به تست ورزش دارد و بیش از دو ماه است که با وجود درخواست متعدد پزشک متخصص اقدامی صورت نگرفته است.

- ضرورت دسترسی به پزشکی قانونی که با وجود وعده‌های متعدد دادستان محترم تهران چهارده ماه است به حالت تعلیق در آمده است.

- عوارض ناشی از فعالیت نامناسب غدد تیروئید و پاراتیروئید که هنوز پس از گذشت یک ماه از انجام آزمایش خون، پاسخ آن ارائه نشده است.

- درد طاقت فرسای ناشی از دیسک و سیاتیک که امکان راه رفتن طبیعی را از من گرفته و با وجود مصرف داروهای متعدد، به علت درد شدید شب تا صبح خواب را از چشمم ربوده و بسیاری اوقات مجبورم نیمه شب به صورت اورژانس به بهداری زندان بروم و آمپول مسکن و ... بزنم.

سحرخیز در پایان نامه خود همچنین فهرستی نیز از «کلکسیون داروهای ریزو و درشت و رنگارنگی» که مصرف می‌کند، آورده که مشتمل بر شانزده نوع دارو است.

منبع: جرس

پیشینه:

مهدی سحرخیز: پدرم نیاز فوری به مراقبت‌ پزشکی دارد

مهدی سحرخیز: پدرم را در زندان گروگان گرفته‌اند

عیسی سحرخیز: خامنه‌ای مسئول همه وقایع است

سازمان ملل: عیسی سحرخیز آزاد شود

سحرخیز از خامنه‌ای، احمدی‌نژاد و اژه‌ای شکایت کرد


 


مدرسین و طلاب قم و نجف در بیانیه شماره یازده خود که با عنوان «غزه یا ایران» منتشر شده نوشته‌اند: «آخرین جمعه ماه رمضان به پیشنهاد فقیه فقید آیت‌الله منتظری و موافقت آیت‌الله خمینی، به روز قدس معروف شده، اما همچون سال گذشته، روز مقدس ظلم‌ستیزی ایرانیان است.»

مدرسین و طلاب قم و نجف در ادامه نوشته‌اند: «این روز، روز اعتراض به اسارت مردم ایران در دست یك حکومت سراسر نامشروع، جعلی و غاصب است. روزی است که در آن ایرانیان به شیوه‌های ظالمان غاصب در هر کجای دنیا گرفته تا رژیم کودتاگر احمدی‌نژاد، اعتراض خواهند کرد.»

نویسندگان این بیانیه رو به ملت ایران نوشته‌اند: «امروز مجاهدان راه آزادی، در قیام علیه فتنه زمان به سر می‌برند. فتنه‌ای که همان تفکر تحجرگرایی است و نتیجه آن جز اتلاف منابع سرزمین زرخیز ایران و تاراندان مغزهای متفکر ایرانی نیست.»

مدرسین و طلاب قم و نجف با تاکید بر این که «هدف ما در مقابل اینان، پراکندن آگاهی است»، «ظلم‌های نهان و آشکاری» که به روحانیت و دیگران رفته را اینچنین برشمرده و به آن اعتراض کرده‌اند:

  • - خود را مرجع، ولی امر مسلمین، ورثه ولایت ائمه اطهار و رسول الله خواندن توسط سید علی خامنه‌ای
  • - کشتار معترضان انتخاباتی، شکنجه و تجاوز در زندانهای حکومت، دزدی واضح از بیت‌المال، از بین بردن کامل اقتصاد ایران و ضرب و شتم مردم بی‌دفاع
  • - زیرسوال بردن استقلال حوزه‌های علمیه با انتشار خبر خلع مرجعیت آیت‌الله العظمی یوسف صانعی به امر حاکم خودعلی‌پندار
  • - ظلم به مراجع تقلید همچون علی سیستانی، تقی قمی طباطبایی، صادق شیرازی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، محمد سعید حکیم، محمد حسینی شاهرودی، موسی شبیر زنجانی، اسحاق فیاض، بشیر نجفی، حسین وحید خراسانی و لطف الله صافی گلپایگانی
  • - ظلم‌هایی که به دستور حکومت بر مراجع تقلید مجاهد و آیات عظام مرحوم چون شریعتمداری، قمی، خاقانی، روحانی، شیرازی، صدر و منتظری روا داشته شده
  • - حصر خانگی آیت‌الله‌العظمی صادق روحانی، هتک حرمت چندین باره بیوت علما چون حضرات آیات طاهری، دستغیب، بیات، صانعی و منتظری و پلمب دفتر مرحوم آیت‌الله‌العظمی منتظری و نیز هتک حرمت متوالی سیدحسن خمینی

نویسندگان این بیانیه سپس با این پرسش که «آیا حضرات مراجع و فضلای ساکت امروز بدعت در دین و تحریف آن را متوجه نشده‌اند؟» رو به «آقایان مراجع تقلید» هشدار داده‌اند: «اگر خود را به ناشنوایی زده‌اید، دگربار در جمعه آخر ماه رمضان فریادهای ملت ایران را خواهید شنید. چه طور می‌شود حضرات کشته‌شدن مردم غزه را فریاد می‌کنند ولی در مقابل ضرب و شتم، تجاوز در زندان و کشته‌شدن دختران و پسران در ایران سکوت اختیار کرده‌اند؟ مگر شما مأمن مردم نیستید؟ مگر فریاد خشم‌آلود ملت ایران را نشنیده‌اید که با همه وجود فریاد برآوردند نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران؟»

نویسندگان این بیانیه با تاکید بر این که «حضور پر شور مردمی در تظاهرات روز ملی ظلم ستیزی، نه تنها یک تکلیف ملی است، بلکه تکلیفی شرعی است» دعوت به حضور میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی را مایه دلگرمی اسیران راه آزادی دانسته‌اند.

مدرسین و طلاب نجف و قم در پایان این بیانیه اعلام کرده‌اند: «اکنون که نجات از سیطره طاغوتیان زمان نزدیک است، با اعلام  دوباره غیراسلامی بودن و غیرجمهوری بودن این نظام، تمامی اقشار مختلف را چه در داخل و چه در خارج از ایران، به حضور در تجمعات همیشه مسالمت‌آمیز و خارج از خشونت با شعارهای کاملا ملی دعوت می‌کنیم و ما نیز با لباس مبدل، دوش به دوش و در صف اول تظاهر کنندگان در کنار شما خواهیم بود و فریاد نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران سر خواهیم داد.»

منبع: وبسایت مدرسین و طلاب نجف و قم


 


دریافت زیرمیزی در حالی به یکی از معضلات نظام درمان تبدیل شده که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به جای برخورد ریشه‌ای با این پدیده، هریک انگشت اتهام را به سوی یکدیگر و پزشکان شاغل در بخش خصوصی و دولتی نشانه رفته‌اند.

اما هیچ‌کدام از این‌ها مشکل مردم را برطرف نخواهد کرد چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 90 درصد مردم نمی‌توانند هزینه‌های درمان بیماریهای سخت به خصوص در بخش جراحی را تامین کنند. از سوی دیگر ناتوانی بیمارستان‌های دولتی و منابع دولتی باعث شده که برخی پزشکان و حتی غیرپزشکان برای تامین هزینه‌های زندگی خود مستقیما به سمت ایجاد رابطه مالی با بیمار بروند و این آغاز شیوه‌ای است که در نظام سلامت با نام «زیرمیزی» عرف شده است.

سید شریف حسینی نماینده مردم اهوازبا اعلام اینکه متاسفانه تعداد پزشکانی که «زیرمیزی» می‌گیرند روزبه‌روز در حال افزایش است گفت: «این کار به صورت آشکار و بدون ترس انجام می‌شود و بهتر است نام آن را «رومیزی» بگذاریم.»

دکتر شهاب الدین صدر رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز معتقد است این پدیده زشت و مذموم اساسا با بیمارستانهای دولتی ارتباط دارد و اغلب در جراحی‌ها و مداخله‌های درمانی شایع است.

با این حال به نظر می‌رسد تاخیر در پرداخت توسط بیمه‌گذاران و تعرفه‌های پایین دولتی باعث شده که پرسنل بخش سلامت مستقیما و بدون دخالت دولت با مردم وارد معامله شوند. در این میان جدال ظاهری برای متهم نشان دادن بخش خصوصی یا دولتی نمی‌تواند وظیفه دولت در تامین دست‌مزدهای پزشکان و پرسنل بخش سلامت را حاشیه‌ای کند.

بر اساس قانون اساسی کشور تامین هزینه‌های درمان بیماری‌ها و ارائه خدمات مطلوب به آحاد مختلف مردم از وظایف اولیه دولت قلمداد شده که باید به نحو احسن اجرا شود؛ امری که با کسری بودجه در پایان هر سال و نارضایتی پزشکان و بیماران در سطح وسیع به پدیده‌هایی همچون «قاچاق دارو» و «زیرمیزی» دامن می‌زند.

منبع: مهر


 


سرزمين‌‌ آب‌‌ها با ورودي بارشي آب 11 ميليارد مترمكعب که سه رودخانه كارون بزرگ، زاينده‌رود و دز از كوه‌هايش سرچشمه مي‌گيرد، اكنون 260 روستايش آب ندارد، 280 چاه‌اش خشك شده و قنات‌هايش بي‌آب‌اند.

هومن خاكپور، كارشناس منابع طبيعي بحران آب در استان چهار محال و بختیاری را چنین توضیح می‌دهد: «استان چهارمحال و بختياري با اینکه 1 درصد از مساحت کل کشور را دارد اما 10 درصد آب شيرين كشور را تامين مي‌كند. كارون بزرگ، زاينده‌رود و رودخانه دز سه رودخانه بزرگ این استان هستند.»

خاکپور در ادامه می‌گوید: «هم‌اكنون 248 روستا در چهارمحال و بختياري با كمبود آب آشاميدني مواجه‌اند. آب‌دهي چشمه‌ها و قنات‌ها كاهش چشمگيري داشته و بيش از 50 درصد آب چاه‌ها كاهش يافته است، اين در حالي است كه 13 حلقه چاه تامين‌كننده آب آشاميدني نيز خشك است و خطر جيره‌بندي آب تعداد زيادي از مناطق روستايي را تهديد مي‌كند.» 

او با اعلام اینکه راندمان كشور ما در بخش كشاورزي يك سوم استاندارد جهاني است؛ دلیل این مشکلات را نابسامانی مدیریت منابع آب می‌داند: «شرايط مديريتي حاكم برآب‌هاي اين سرزمين، مثل برداشت‌هاي غيرمجاز، كشاورزي سنتي، پائين بودن راندمان آبي و آبياري غيرمكانيزه ضربه مهلكي بر منابع آبي زيرزميني اين سرزمين داشته است.»

وی اضافه می‌کند: «سئوال من اين است، در حاليكه در ده سال گذشته نزديك به 1500 ميليارد تومان فقط در سد كارون چهار هزينه كرده‌ايم، تاكنون چه اقدام و يا سرمايه‌گذاري در تقويت سفره آب‌هاي زيرزميني انجام شده است؟»

وی در پایان با اشاره به اثرات مخرب روند کنونی بر پوشش جنگلی و زمین‌های منطقه، از صرف هزینه‌های هنگفت و غیرکارشناسی در زمینه سد سازی‌های سودجویانه انتقاد کرده و راه حل را در بها دادن به فلسفه آبخوان‌داري و آبخيزداري می‌داند.

منبع: ایلنا

پیشینه:

همایش مقابله جهانی با سدسازی در ایران برگزار می‌شود


 


 

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در مورد سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، بانوی ۴۳ساله متهم به زنای محصنه و قتل، گفت: « تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است.»

به گفته وی، «در مورد این پرونده، اجرای حکم به جای خود باقی است و مورد بازنگری قاضی قرار دارد.»

ستاد حقوق بشر قوه قضاييه هم  گزارشی از آخرین وضعیت قضایی پرونده سکینه محمدی آشتیانی را منتشر کرد و گفت: «بر اساس مستندات موجود، اتهامات مطرح شده درباره خانم سکینه محمدی آشتیانی به اثبات رسیده‌است ولی با وجود قطعیت حکم صادره، با پیگیری‌های ستاد حقوق بشر تاکنون این حکم به مرحله اجرا در نیامده‌است.»

بر اساس این گزارش: «دستگاه قضایی برای رعایت حق قانونی افراد راهکارهای ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ است که نتیجه نهایی متعاقباً اعلام خواهد شد.»

پرونده سنگسار سکینه محمدی آشتیانی با واکنش و اعتراض بین‌المللی روبه‌رو شد. 

فرانسه روز جمعه با درخواست از اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌ها در صورت اجرای حکم سنگسار محمدی آشتیانی، فشارهای دیپلماتیک خود بر ایران را در این مورد افزایش داد.

گروه‌های مختلف حقوق بشر نیز در حال آماده شدن برای برگزاری تظاهرات در پاریس به منظور محکوم کردن حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی هستند.

کاترین اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نیز در واکنش به اعدام قریب‌الوقوع سکینه محمدی اعلام کرد: «زمان آن فرا رسیده که اتحادیه اروپا در موضعی مشترک، مخالفت خود را با هرگونه مجازات مربوط به دوران و اعصار گذشته اعلام کرده و آن را رد کند.»

منبع:ایرنا و رادیوفردا

پیشینه خبر: اشتون: اتحادیه به طور مشترک مجازات سنگسار را رد کند


 


 

بر اساس گزارش اکونومیست به دلیل کاهش بهاي نفت و نيز تحريم‌هاي اعمال شده، رشد اقتصادي ايران از ميزان رشد ثبت شده در فاصله سال‌هاي 84 تا 87 کمتر خواهد بود.

طبق برآورد این موسسه رشد توليد ناخالص داخلي واقعي ايران در سال گذشته معادل 0.7 درصد بوده که اين كاهش رشد، مصرف خصوصي و سرمايه‌گذاري را تحت تاثير قرار داده است.

اکونومیست با اشاره به اینکه اين روند در سال آينده دچار تغيير خواهد شد، نوشت: «اما انتظار مي‌رود رشد صادرات نفتي به دليل كمبود ظرفيت پالايش همچنان در سطح پاييني باقي بماند و اين امر ايران را همچنان به واردات بنزين وابسته نگه‌خواهد داشت.»

در حالی که اکونومیست پایین بودن ظرفیت پالایش ایران را مطرح می‌کند، مسعود میرکاظمی وزیر نفت، مدعی شده بود: «ایران برای مقابله با تحریم کشورهای غربی، تولید روزانه بنزین را به میزان ۲۰میلیون لیتر افزایش می‌دهد و در آینده نزدیک واردات این فرآورده نفتی را متوقف می‌کند.»

اظهارات این مقام وزارت نفت در شرایطی ایراد می‌شود که ایران به دلیل نداشتن ظرفیت پالایشگاهی فقط قادر به تولید روزانه ۴۴میلیون لیتر بنزین است که این رقم تقریبا دو سوم نیازهای داخلی  را تامین می‌کند.

بنابراین ایران روزانه نیازمند ۲۰میلیون لیتر بنزین است که این میزان را از طریق واردات تامین می‌کند.

منبع: ایسنا

وزیر نفت: ایران واردات بنزین را متوقف می‌کند


 


کامران دانشجو وزیر علوم با بیان اینکه ماموريت دانشگاه‌ها تربيت انسان‌هايي منطبق با معيارهاي اسلامي است، گفت: «به تدريج تعدادي از واحدهاي درسي از رشته‌هاي مهم علوم انساني براساس مباني اسلامي تغيير محتوا پيدا خواهند كرد.»

به گفته وی «اساتيد و متون درسي را از اركان اسلامي شدن دانشگاه‌ها است و متون درسی، بويژه در علوم انساني در حال بازنگري است.»

در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، وزیر علوم پیش از این نیز گفته بود: «اعتقاد به ولایت فقیه شرط استخدام استادان دانشگاه‌ها است و وظیفه دانشگاه‌ها تربیت سرباز برای امام زمان است.»

همچنین چند روز پیش محمدحسین سرورالدین معاون وزیر علوم هم اعلام کرده بود: «اسلامی شدن دانشگاهها بسیار قوی‌تر از گذشته دنبال می شود.»

در حالی که تنها در 3 ماه گذشته بیش از 20 نفر از روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اخراج شدند، وی گفته بود: «خوشبختانه وزیر علوم در زمینه اسلامی شدن دانشگاه‌ها طرح‌های خوبی و همه این برنامه‌ها اثباتی هستند و هیچ مورد نفی و یا حذف در این برنامه‌ها دیده نمی‌شود.»

موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها اولین بار توسط آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شد.

اوایل شهریورماه سال ۱۳۸۸و به دنبال آغاز اعتراض مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، آیت‌الله علی خامنه‌ای از تحصیل دو میلیون دانشجوی ایران در رشته‌های علوم انسانی ابراز نگرانی کرد.

به گفته وی، «آموزش علوم انسانى در دانشگاه‌ها منجر به ترويج شكاكيت و ترديد در مبانى دينى و اعتقادى خواهد شد.»

منبع: فارس

پیشینه خبر: وزیر علوم: وظیفه دانشگاه‌ها تربیت سرباز امام زمان است

معاون وزیر علوم: اسلامی شدن دانشگاه‌ها قوی‌تر از گذشته دنبال می‌شود


 


عباس کاظمی
جامعه شناسی و زندگی روزمره

چندی پیش که صبح از خانه بیرون رفتم دیدم که نام خیابان محله ما تغییر کرده است. صرفنظر از اینکه شهروندان از این جابجاییِ نام به مشکلاتی عملی دچار می شوند، مسئله برای من این بود که  اساسا سازوکار تغییر نامها چگونه باید باشد و چه کسی می تواند به خود اجازه دهد که به راحتی نام یک خیابان را تغییر دهد؟  آیا مدیران فهیم شهرداری نمی دانند که خیابان خیابان نیست بلکه موجودی زنده است که تاریخ و خاطره دارد؟

نامهای خیابانها مهم هستند.

نه به دلیل نامهای شان بلکه به دلیل اتصالی که به خاطر ها و خیالهای  مردمی دارند که در آن حوالی ساکن اند. نامها مهم اند چون تاریخ و گذشته مردمی هستند که به نحوی با آنها در ارتباط اند. نامها مهم هستند به دلیل مرزهای مفهومی که در ذهنیت و در ساختار زبانی شهروندان پدید می آورند. اما چگونه می شود دنیای مفهومی و ذهنی که در بین الاذهان شهروندان قرار گرفته با سهل انگاری مدیران شهری با سرعت جابجا می شود و در این جابجایی در واقع، به قلمرو ذهنی شهروندان تجاوز می شود.

نامها چیزی نیستند که ما آن را به سادگی با زدن یک تابلوی جدید تغییر دهیم. درست است که نسل جدیدی که می آیند با نامهای جدید عادت می کنند اما بدین ترتیب ارتباط خاطره ای نسل جدید و دنیای نسل گذشته شان را قطع کرده ایم. مراقب تغییر نام خیابانهای شهر باشیم. با هر تغییر در واقع دنیای گذشته یک نسل یا چند نسل را از میان می بریم. ما عادت کردیم که گذشته مان را بی اهمیت بدانیم. ما عادت به نادیده گرفتن ارزشهای تاریخی خود داریم. باید بدانیم که نام خیابانها در سطح خرد سازوکاری از بازتولید خاطرات و گذشته تاریخی ما هستند. نام خیابانها جزوی از میراث تاریخی و فرهنگی ما است.  متاسفانه نظام مدیریتی ما برای نشان دادن کارایی (یا ارائه عملکرد) خود صرفا به تغییر(به هر قیمتی) فکر می کند. تنها یک ذهن مهندسی که جامعه را یک ماشین بزرگ می پندارد می تواند نقش و اهمیت خاطره و خیال را در شهر نادیده بگیرد. مدیریتی که بر مهندسی تکیه دارد در همان زمان که به لحاظ مکانیکی شهر را دستکاری می کند (و به زعم خود توسعه می دهد) بناهای عظیم مفهومی و ذهنی یک شهر را ویران می کند.

نامها نقش مهمی در خلق یک فضای مفهومی در شهر دارند. نام ها می توانند اسم رمز خاطراتی باشند که ما در گذشته داشته ایم. نامها برانگیزاننده خاطرات و خیال اند. نامها مانند یادگاری های اند که ما بر دیوار حک می کنیم. نامها تاریخ دارند، خاطره دارند و بدین ترتیب ما را به گذشته وصل می کنند. نامها تکه ای مهم از زندگی فرهنگی ما هستند.

 نامها جاندارند!
زنده اند!
نامها را نکشیم!


 


مدیرکل تحقیق و توسعه شرکت فناوری اطلاعات ایران از آغاز فاز مطالعاتی پروژه موتور جستجوگر ملی با نام «یا حق» خبر داد.

هادی ملک‌پرست گفته که این موتور جستجو برخلاف موتور جستجوی گوگل و یاهو «صرفا در مورد کاربران ایرانی داخل کشور و فقط برای ارائه خدمات دستگاه‌های دولتی و اجرایی» به کار خواهد رفت.

به گفته ملک‌پرست «موتور جستجوگر ملی، دسترسی سریع‌تر اطلاعات را در حداقل زمان ممکن برای کاربران ایرانی نسبت به دیگر موتورهای جستجو فراهم می‌کند.»

وی یکی دیگر از ویژگی‌های موتور جستجوگر ملی را بحث امنیتی آن عنوان کرد و گفت: «با استفاده از این موتور جستجو اطلاعات کاربران برای جستجوی موضوعات به خارج از کشور منتقل نخواهد شد.»

ملک‌پرست اضافه کرد: «فاز مطالعاتی این طرح حداقل حدود چهار ماه به طول می‌انجامد و عملیاتی کردن آن نیز بعد از انجام مناقصه انتخاب پیمانکار تا انتهای سال 90 ممکن خواهد شد.»

منبع: خبرگزاری مهر


 


عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید برای آنکه دولت قوانین مصوب مجلس را اجرا کند باید «دعا» کرد.

آقای کدخدایی امروز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «فقط باید برای اجرای قوانین دعا کنیم. کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم زیرا وظیفه‌ قانونی بیشتر از این نداریم.»

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از برگزاری بیش از 10 جلسه از سوی «کارگروه ویژه رفع اختلافات دولت و مجلس» خبر داد و گفت امیدوار است نتایج این جلسات به زودی اعلام شود.

به گفته کدخدایی پس از جمع‌بندی این کارگروه، راهکارها برای اجرای قوانین مصوب مجلس پیدا خواهد شد.

محمود احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر از اجرای برخی قوانین مصوب مجلس خودداری کرده است.

احمدی‌نژاد معتقد است این قوانین منجر به کاهش اختیارات دولت شده است.

وی در هفته‌های اخیر بر اثر فشار نمایندگان مجبور شد برخی از قوانین مصوب مجلس را برای اجرا به نهاد‌های دولتی ابلاغ کند.

منبع: ایسنا

پیشینه
احمدی‌نژاد یک مصوبه مجلس را لغو کرد
مطهری: اگر دولت‌ به قانون‌گریزی‌هایش ادامه دهد احمدی‌نژاد را به مجلس می‌کشانیم


 


کاترین اشتون در واکنش به اعدام قریب‌الوقوع سکینه محمدی اعلام کرد: «زمان آن فرا رسیده که اتحادیه اروپا در موضعی مشترک، مخالفت خود را با هرگونه مجازات مربوط به دوران و اعصار گذشته اعلام کرده و آن را رد کند.»

اشتون در پاسخ کتبی خود به برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه نوشته است: «نگرانی‌های من و شما در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران کاملا مانند هم است.»

برنار کوشنر چهارشنبه گذشته در نامه خود به کاترین اشتون نوشته بود از تمام ۲۷ عضو این اتحادیه بخواهد در مورد اعدام سکینه محمدی به جمهوری اسلامی هشدار دهند.

آقای کوشنر در نامه خود نوشته است:‌ «به نظر من، اگر می‌خواهیم جان این زن جوان را نجات دهیم، نامه‌ای مشترک از تمام اعضای اتحادیه اروپا خطاب به مقامات ایران الزامی است.»

آلمان و فرانسه پیشتر از ایران خواسته بودند حکم اعدام خانم آشتیانی را متوقف کند. برزیل هم که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارد، به طور رسمی پیشنهاد داده که پذیرای خانم آشتیانی است و به او پناهندگی اعطا می‌کند.

خانم اشتون در نامه خود افزوده است: «اگر تلاش‌ها نتیجه ندهد، فکر می‌کنم مناسب خواهد بود که خیلی زود، تمامی اعضای اتحادیه اروپا پیام و نامه‌ای مشترک و جمعی به مقامات حاکم در ایران بنویسند.»

به دنبال انتشار خبر حکم سنگسار خانم محمدی‌آشتیانی، جامعه جهانی به این حکم به‌شدت اعتراض کرده است.

سکینه محمدی آشتیانی که از سال ۱۳۸۴ در حبس به سر می‌برد به اتهام زنای محصنه و همکاری در قتل همسرش به سنگسار و اعدام محکوم شده است.

منبع: خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا و (+)

پیشینه
سکینه محمدی سنگسار نمی‌شود
ایران درخواست برزیل برای پناهندگی سکینه محمدی را رد کرد


 


کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل متحد درباره نژاد پرستی و تبعیض نژادی در ایران ابراز نگرانی کرده است.

در این گزارش از تبعیض علیه اقوام عرب، آذری، بلوچ، کرد و همچنین بهائیان در بهره‌مندی از آموزش و پروش، بهداشت، مسکن و شغل ابراز نگرانی شده است.

هیجده متخصص حقوق بشر عضو این کمیته اعلام کرده‌اند با وجود سرشماری سراسری که در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۷ میلادی) در ایران انجام شده است، مقام‌های این کشور آمار دقیقی از تعداد اقلیت‌های قومی و مذهبی در کشور ارائه نمی‌کنند.

این کمیته که مرکز آن در ژنو است، از مقام‌های ایران خواسته جهت رفع تبعیض در رسانه‌ها و زندگی روزانه، اقدامات لازم را انجام دهند.

این کمیته همچنین از جمهوری اسلامی خواسته است یک موسسه مستقل ملی برای حقوق بشر تشکیل دهد و از سال ۲۰۱۳ به کمیته رفع تبعیض سازمان ملل درباره رسیدگی به نگرانی‌های مطرح شده گزارش دهد.

دیلیپ لاهیری، یکی از اعضای این کمیته از ایران خواسته برای توانمند کردن زنان و احقاق حقوق آنها به تلاش‌های خود ادامه دهد.

این کمیته در عین حال درباره روند «گزینش» برای استخدام کارمندان و مدیران دولتی ابراز نگرانی کرده است.

منبع: خبرگزاری فرانسه و بی‌بی‌سی


 


زلزله ۵.۹ دهم ریشتری شامگاه جمعه پنجم شهریور دشت کویر در جنوب دامغان واقع در استان سمنان منجر به مرگ دست‌کم سه نفر و زخمی شدن ۱۹ تن دیگر شد.

دو کودک و یک زن سالخورده جان خود را در این زلزله از دست داده و ۱۹ زخمی نیز به مراکز درمانی منطقه منتقل شده و سایر زخمی‌ها هم سرپایی مداوا شده‌اند.

مرتضی علی‌آبادی، فرماندار دامغان گفته است این زلزله به روستاهای کوه زر، شیمی و کلو آسیب رسانده است.

کانون این زمین لرزه روستای طرود بوده است که حدود دو هزار نفر جمعیت دارد.

احمد طاهری، مدیرکل دفتر بازسازی و حوادث غیرمترقبه استانداری سمنان نیز به خبرگزاری فارس گفته است: «۲۵ زمین‌لرزه کوچک و بزرگ در شهرستان دامغان در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شده است.»

ایران یکی از مناطق زلزله خیز جهان بشمار می‌رود و نواحی مختلف آن شاهد زلزله‌های شدید بوده که قربانیان زیادی به همراه داشته‌ است.

منبع: بی‌بی‌سی و رادیو فردا


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته