-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۸, دوشنبه

Latest News from 30Mail for 08/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شبکه جام‌جم ایران در برنامه کودک خود یک کارتون انیمیشنی پخش کرد که در آن یک جوان فلسطینی دست به عملیات انتحاری می‌زند.

 


روزنامه شرق به خاطر چاپ عكس فائزه هاشمی در صفحه اول خود، از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخطار گرفت.

بر اساس این گزارش، فائزه هاشمی در مصاحبه ای که مربوط به این عکس است، درباره تعدد زوجات و ازدواج موقت صحبت کرده است.

روزنامه شرق در حالی به دلیل چاپ عکس فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی تذکر می‌گیرد که پیش از این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی دستوری به مدیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های سراسر کشور، انتشار اخبار، تصاویر و سخنان میر حسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها را ممنوع اعلام کرد.

در بخشنامه وزارت ارشاد علت ممنوعیت انعکاس خبر درباره رهبران جنبش سبز «هشدار مراجع ذیصلاح امنیتی نسبت به آثار احتمالی منفی انتشار اخبار» درباره سران جنبش سبز عنوان شده بود.

منبع: فرارو و مردمک

پیشینه:
نام و تصویر موسوی، کروبی و خاتمی در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها ممنوع شد


 


شیرین عبادی نامه سرگشاده‌ای در مورد شرایط عیسی سحرخیز به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نوشته و خواستار اقدام لازم برای حفظ حقوق موکل خود شده است.

خانم عبادی در این نامه به نحوه غیرقانونی دستگیری عیسی سحرخیز اشاره کرده و نوشته که ضرب و شتم شدید این روزنامه‌نگار در زمان بازداشت به شکستگی دنده و صدمه‌ی تاندون شانه چپ وی انجامیده است.

به نوشته خانم عبادی، عدم درمان درست و به‌هنگام آقای سحرخیز در زندان موجب نقص عضو ایشان شده است.

محرومیت عیسی سحرخیز از دسترسی به وکیل، به‌سر بردن در انفرادی و محاکمه در دادگاهی غیرعلنی از دیگر نکات مورد اشاره خانم عبادی در نامه سرگشاده به خانم ناوی پیلای است.

عبادی در ادامه افزود: «طبق اصل 168 قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی، رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیئت منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌‌گیرد اما عیسی سحرخیز در تیرماه پشت در‌های بسته دادگاه محاکمه شده و تا امروز هیچ حکمی از سوی دادگاه اتخاذ و ابلاغ نشده است.»

نامه شیرین عبادی یک روز پس از نامه عیسی سحرخیز به بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد منتشر شده است که در آن خواستار اعزام نماینده تام‌الاختیار یا یک کمیته حقیقت‌یاب برای شناسایی «ابعاد و گستردگی جنایت علیه بشریت» به ایران شده است.

آقای سحرخیر روز دوم مرداد امسال در نامه دیگری به صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه یک ماه مهلت داد که مقدمات محاکمه سید علی خامنه‌ای، محمود احمدی‌نژاد و غلامحسین محسنی اژه‌ای، سه نفری که وی از آنها شکایت کرده است را فراهم کند و در غیر این‌صورت به مجامع بین‌المللی شکایت می‌کند.

عیسی سحرخیز 12 تیر ماه 88 به دنبال ناآرامی‌های پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران بازداشت شد و بیش از یک سال است که در زندان به سر می‌برد. او در دادگاه بدوی به «اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و اقدام تبلیغی علیه نظام» متهم شد.

منبع: دویچه ووله و مردمک


 


دانشگاه جندی‌شاپور به عنوان اولین دانشگاه تاریخ ایران و از نخستین دانشگاه‌های عملی جهان در گوشه‌ای از شمال خوزستان در حال نابودی است و از سال 1358 در آن کشت گندم صورت می‌گیرد.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان در این باره گفت: «جای تعجب دارد مکانی که می‌تواند اوج عظمت علمی ایرانیان در زمانیکه که اکثر مکان‌های دنیا با ابتدایی ترین شیوه، زندگی می‌کردند را نشان دهند تا این حد مغفول مانده و تاکنون یک کاوش حساب شده در آن صورت نگرفته است.»

مجتبی گهستونی اظهار داشت: «موضوعی که اکنون به شدت دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده، صدور مجوز ساخت جاده آسفالته است که دقیقا از وسط محوطه باستانی این دانشگاه می‌گذرد که این امر با دستور فرماندار دزفول انجام می‌شود.»

وی افزود: «البته کارهای مقدمات و زیرسازی برای ساخت جاده از سوی پیمانکار انجام شده و بخشی از محوطه را با مشکل اساسی مواجه کرده است. همچنین در سال‌های اخیر مجوز حفر 10 حلقه چاه آب در این محوطه صادر شده که برای آبیاری زمین‌های کشاورزی موجود در این منطقه صورت گرفته است.»

گهستونی با تاکید بر اینکه کل محوطه باستانی این دانشگاه 1000 هکتار است که در حال حاضر در 500 هکتار آن کشاورزی صورت می‌گیرد، افزود: «دانشگاه جندی در سال 1358 توسط گروه هفت نفره واگذاری زمین به کشاورزان محلی واگذار شده و کشاورزان در آن اقدام به کشت گندم می‌کنند و این امر تا به امروز ادامه دارد.»

دبیر انجمن دوستدارن میراث فرهنگی خوزستان با اشاره تخریب‌های فراوانی که تا به امروز در این محوطه تاریخی صورت گرفته، گفت: «در هر فصل کشاروزی که زمین این محوطه تسطیح می‌شود اشیا باستانی فراوانی با بیل‌های تراکتور از دل خاک بیرون می‌آیند و تخریب می‌شوند.»

گهستونی همچنین با اشاره به اهمیت تپه‌های باستانی، کشف چغازنبیل را حاصل کاوش در همین تپه‌ها دانست و گفت: «تپه‌های باستانی فراوانی در محوطه دانشگاه وجود دارد که یکی پس از دیگری توسط افراد مختلف و کشاورزان تخریب شده است.»

به گفته گهستونی، گزارش یگان پاسداران میراث فرهنگی خوزستان در سال‌های اولیه دهه‌ 80 خورشیدی این تخریب‌ها، تعرض‌ها و تسطیح‌ها را بالغ بر 50 تپه‌ باستانی عنوان می‌کند.
دانشگاه یا همان شهر دانشگاهی جندی‌شاپور را که در برخی منابع از آن به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان نام برده شده، شاهپور اول فرزند اردشیر هخامنشی بنا نهاد.

در دوره شاهپور دوم، جندی‌شاپور پایتخت دولت ساسانی و مرکز خوزستان شد. این شهر در جنوب غربی ایران در خوزستان و نزدیک شوشتر واقع شده بود.

دانشگاه جندی شاپور از مهمترین مراکز آموزشی و تحقیقی دنیای آن زمان بود که تعداد زیادی دانشمند و پزشک در آن مشغول به تدریس، تحصیل و طبابت بودند.

در زمان انوشیروان عده‌ای از فلاسفه یونان، که بعد از تعطیلی آکادمی آتن به دلیل تعصب امپراطوری روم به ایران پناهنده شدند، مورد حمایت این پادشاه قرارگرفتند و در دانشگاه جندی شاپور به تدریس مشغول شدند. فلسفه ارسطو و افلاطون در زمان انوشیروان به فارسی ترجمه شد. برزویه طبیب نیز در زمان انوشیروان به هند رفت و با تنی چند از دانشمندان و کتب هند به ایران بازگشت.

شهر جندی‌شاپور تا 372 هجری قمری آباد بوده و در قرن ششم هجری به گفته مقدسی (مورخ) به واسطه حمله برخی عشایر به ویرانه‌ای تبدیل می‌شود.

منبع: اکونیوز

پیشینه:

شورای شهر اراک: باید قدردان تخریب آب انبار تاریخی این شهر باشیم

تخریب بافت تاریخی تهران به بهانه نوسازی
 

COPY%2~2.JPG

jshapour.jpg


 


شركت مخابرات استان تهران طی نامه‌ای به اداره نگهداری و پشتیبانی فنی سیستم‌های انتقال و واگذاری مدارات كه رونوشت آن به دبیرخانه گروه شركت‌های انتقال داده‌های پرسرعت ارسال شده، از اداره مذكور خواسته تا ارتباط 8 شركت از 11 شركت خصوصی انتقال داده‌ها (PAP) را قطع كند.

دراين نامه دلیل این امر، عدم پرداخت بدهی مشتركین PAP ذكر شده و مبالغی كه تحت عنوان بدهی شركت‌های بخش خصوصی در این فهرست آورده شده از حدود 180 هزار ریال، 30میلون ریال، 50 میلیون ریال تا 400 میلیون ریال به چشم می‌خورد.

این در حالی است كه مجموع بدهی‌های قید شده در این نامه در مقابل میانگین گردش مالی مجموع این شركت‌ها با شركت مخابرات استان تهران عدد كوچكی است.

به نظر می‌رسد رویه موجود مبنی بر تهدید به قطع ارتباط 8 شركت فعال در زمینه اینترنت پرسرعت كه به معنی دقیق‌تر، قطع ارتباط بیش از 300 هزار مشترك تهرانی است، جز ایجاد ناامنی در فضای بازار و دلسردی بخش خصوصی، عایدی دیگری‌نداشته باشد و شركت مخابرات استان تهران با توجه به نوع ارتباط و حجم مراودات مالی با شركت‌های بزرگ فعال در زمینه اینترنت پرسرعت و سایر حوزه‌های ارتباطی، شرایط متفاوتی را در پیش گرفته زیرا مسلما قطع ارتباط برای شركت‌هایی كه میلیون‌ها تومان ودیعه در نزد شركت مخابرات استان تهران دارند، منطقی به نظر نمی‌رسد.

منبع: ایلنا


 


به گفته معلمان ادبیات، «دیگر درس مستقلی به نام انشاء در مدارس و جود ندارد و دانش‌آموزان در کنار چهار درس املا، آیین‌نگارش، زبانشناسی و دستورزبان به جای انشاء تنها تمرین‌هایی برای خاطره‌نویسی و توصیف انجام می‌دهند.»

یک دبیر ادبیات فارسی گفت: «درحال حاضر درس مستقلی به اسم انشاء در مدارس وجود ندارد.»

«معلم ادبیات دوره دبیرستان دردرس دستور زبان فارسی مجبور است چهار درس املا، آیین نگارش، زبانشناسی و دستورزبان را با دانش‌آموزان کارکند.»

وی همچنین گفت: «دردرس آیین نگارش تمرین‌هایی برای خاطره‌نویسی و توصیف وجود دارد که به شکلی بسیارمحدود همان انشاءی سال‌های گذشته است.اما به خاطر کمبود وقت و مباحث زیادی که معلم ادبیات باید در کلاس به آن بپردازد عملا فرصت زیادی برای توجه به انشاء باقی نمی‌ماند.»

آنچه بیشتر باعث نگرانی است ترس دانش‌آموزان از نوشتن است. الان دانش‌آموزان آن‌قدراز فضای نوشتن دورشده‌اند که از درس انشاء درست مثل درس ریاضی می‌ترسند حتی در همان ساعات اندک توجه به نوشتن در مدارس هم می‌گویند نمی‌دانیم باید چی بنویسیم.

منبع: فرارو


 


ركود نسبتا طولاني بخش مسكن، افزايش شديد چك‌هاي برگشتي و بالاخره بالا رفتن كم‌سابقه نرخ بيكاري، گوياي گرفتار شدن اقتصاد ملي در دام ركود است، گر چه بعضي‌ها ممكن است رشد چشمگير بازار سهام را در بهار و تابستان سال جاري دال بر رونق فعاليت‌هاي اقتصادي تلقي كنند، اما واقعيت اين است كه رونق فعلي بازار سهام در كشور ما متاسفانه دلايل ديگري دارد و به نظر مي‌ر‌سد كه بيشتر ناشي از حركت ناگزير نقدينگي به سوي اين بازار است.

در هر صورت اگر واقعيت ركود را بپذيريم و شكوه و شكايت‌هاي بخش خصوصي را جدي تلقي كنيم بايد براي بيرون آمدن از اين وضعيت نگران‌كننده راه‌حلي ارائه دهيم. گرچه تداوم وضعيت ركودي در كوتاه‌مدت، موجب كاهش تقاضاي كل مي‌شود و به نظر مي‌رسد كه اقتصاد كشور ما در حال حاضر با چنين وضعيتي روبه‌رو شده است، اما نبايد فراموش كرد كه راه‌حل اساسي، تزريق پول و تحريك تقاضا از اين طريق نيست.

بررسي معضلات فعالان اقتصادي به ويژه در بخش خصوصي از زبان خود آنها نشان مي‌دهد كه مشكل بيش از آنكه در طرف تقاضا باشد، در طرف عرضه است. معضل توليدكنندگان ما از يك طرف موانع عديده‌اي است كه دولت با دخالت‌ها و قيمت‌گذاري‌هاي خود در بازار نهاده‌هاي توليد ايجاد كرده و از سوي ديگر، پايين نگهداشتن نرخ ارز است كه آنها را در مقابل رقباي خارجي آسيب‌پذير كرده است.

طرفه اينكه دخالت‌هاي دولت با نيت حمايت از توليد صورت مي‌گيرد، اما عملا نتيجه برعكس مي‌دهد. به‌عنوان مثال، دولت براي پايين آوردن هزينه توليد، همه بانك‌ها را موظف مي‌كند كه نرخ سود تسهيلات را پايين بياورند، اما نتيجه‌اي كه حاصل مي‌شود اين است كه توليدكنندگان متقاضي تسهيلات با درهاي بسته بانك‌ها مواجه مي‌شوند و براي رفع مشكل نقدينگي خود، ناگزير به بازار غيررسمي پول با نرخ بهره‌هاي گزاف روي مي‌آورند يا در بازار كار، دولت براي حمايت از كارگران حداقل دستمزد و بيمه تامين اجتماعي اجباري را به كارفرمايان تحميل مي‌كند، اما نتيجه‌اي كه حاصل مي‌شود، امتناع از استخدام نيروي كار جديد و در نتيجه گسترش بيكاري است.

اينها معضلات مزمن و ساختاري اقتصاد ما است كه از گذشته‌هاي دور دست و پاي فعالان اقتصادي را براي ايجاد يك جهش واقعي در جهت رشد پايدار بسته است، اما هر زمان كه بخش دولتي به هر علتي ابتكار عمل را از دست مي‌دهد، اين مشكلات با حدت و شدت بيشتري خود را نشان مي‌دهند. در شرايطي كه بخش دولتي، بدهي‌هاي خود را به پيمانكاران بخش خصوصي نمي‌پردازد و انباشت اين بدهي‌ها ابعاد نگران‌كننده‌اي به خود مي‌گيرد، واضح است كه معضل ركود دوچندان خواهد شد، چراكه زنجيره عدم ايفاي تعهدات به كل اقتصاد تسري خواهد يافت و مزيد بر علت خواهد شد.


حتي اگر برخلاف قرائن و شواهد بپذيريم كه اقتصاد ايران در وضعيت ركودي نيست، براي دسترسي به نرخ رشد اقتصادي بالاتر و سطح رفاه بيشتر، ناگزير بايد راه‌حلي براي معضلات مزمن اقتصادي انديشيد. يكبار براي هميشه بايد پذيرفت كه با دولت‌مداري اقتصادي نمي‌توان راه دوري رفت و ابتكار عمل را بايد به فعالان بخش خصوصي سپرد. در شرايط فعلي حداقل كاري كه مي‌توان كرد اين است كه هشدارهاي نمايندگان اين بخش را جدي گرفت و آنها را در تصميم‌گيري‌هاي ناظر بر سياستگذاري‌هاي مهم اقتصادي مشاركت داد.

منبع: دنیای اقتصاد


 


وزیر علوم دولت احمدی نژاد با فاصله چند روز از تصفیه گسترده رؤسای دانشگاه‌ها، هشدار داد که اگر در دانشگاهی مراسم مذهبی برگزار نشود، یا صدای اذان ظهر در آن بلند نشود و یا نمازخانه نداشته باشد، باید آن را با خاک یکسان کرد.

کامران دانشجو امروز در مراسم افتتاح طرح‌های عمرانی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه در دانشگاه باید آدم‌سازی اتفاق بیافتد، گفت: «اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که در آن فرهنگ انتظار و بسیج مورد تمسخر قرار گیرد، صدای اذان ظهر در آن بلند نشود به بهانه اینکه به کلاسهای درس آسیبی نرسد، روحانی نتواند در آن وارد شود، نه تنها مسجد بلکه یک نمازخانه نیز نداشته باشد، کوچکترین مراسم مذهبی نیز در آن برگزار نشود و به جایش در چهارشنبه آخر سال گفته شود که اشکال ندارد برقصید و پایکوبی کنید و در اردوی دانشجویی ماشین را نگه دارند و بگویند حالا بروید پایین و شروع کنید، خوب است چنین دانشگاهی اصلا وجود نداشته باشد و مردم آن را با خاک یکسان می‌کنند

وی با بیان این که دانشگاهها باید برای نظام کادرسازی کنند، افزود: «درصورتی که فضای دانشگاه در اختیار چپاولگران شرق و غرب قرار گیرد، آنها فضای اسلامی دانشگاه را به فضای لیبرال دموکراسی مد نظر خود تبدیل می‌کنند

دانشجو با اشاره به سخنان رهبر ایران مبنی بر این که «دانشگاه آماج توطئه‌های دشمن است» تاکید کرد: «نباید این واقعیت را دست کم بگیریم. لذا معلمان نمی توانند وظیفه خود را به حضور صرف در کلاس درس دادن بسنده کنند. مگر می‌شود ماه محرم برسد و استادی بدون گفتن یا اباعبدالله سر کلاس حاضر شود. ما عهد بسته‌ایم در دانشگاه‌هایمان در مسیر ولایت حرکت کنیم یعنی وقتی حضرت آقا فرمایشی را مطرح کردند و صددرصد مخالف نظرمان بود سمعاً و طاعتاً در عمل بپذیریم

وزیر علوم درباره تغییرات گسترده در مدیریت دانشگاه‌ها که موجب اعتراض بسیاری شده، گفت: «دولت که همان دولت است. اصلاً تغییر روسای دانشگاه‌ها که جار و جنجال ندارد، ضمن اینکه این تغییرات با استفاده از اختیارات وزیر صورت گرفته است

کامران دانشجو درباره ساختمان سازی و تجهیز دانشگاه نیز تصریح کرد: «ما به دنبال تعالی بشریت هستیم و اگر این اتفاق نیافتد چنانکه همه بودجه ایران را نیز در دانشگاهها هزینه کنیم هیچ ارزشی ندارد

منبع: مهر


 


 

تعدادی از معلمان استان‌های سمنان، رشت و آذربایجان شرقی به نمایندگی از 120 هزار معلم بازخرید شده سراسر کشور، در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

به گفته یکی از معلمان، «آموزش و پرورش در سال‌های اخیر پس از طی مراحل گزینش و مصاحبه اقدام به استخدام قراردادی حدود 120 هزار معلم کرده بود که اخیرا به همه آنها اعلام کرده که دیگر نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند.»

وی همچنین گفت: «آموزش و پرورش دلیل اخراج ما را برگزاری آزمون و استخدام مجدد معلمان اعلام کرده است.»

سوم شهریور هم، جمعی از معلمان خريد خدمت وزارت آموزش و پرورش با تجمع مقابل مجلس خواستار قرار گرفتن در ليست استخدام اين وزارتخانه شده بودند.

اين معلمان كه همگي زن بودند پارچه نوشته‌هايی را با خود همراه داشته و به صورت آرام در مقابل مجلس حضور پیدا کرده بودند.

منبع: آفتاب


 


الياس نادران، از نمايندگان اصولگراى منتقد دولت اسفنديار رحيم مشايى را به ديدار با سفير اسبق آمريكا در اسرائيل متهم كرد و گفت كه در همايش اخير ايرانيان خارج از كشور مشروب سرو شده و رقص هاى مختلف برپا شده است.

آقای نادران این سخنان را امروز در جريان طرح سوال از منوچهر متكى درباره «نقش شوراى عالى ايرانيان خارج از كشور در آزادسازى مشروط معصومى‌ نژاد و دميرچى ‌لو» در ايتاليا مطرح کرده است.

او با انتقاد از همايش ايرانيان خارج از كشور گفت: «در اين همايش افرادى دعوت شده اند كه دلال رابطه ايران و آمريكا بوده اند. ساواكى ها، ضد انقلاب و ... دعوت شده اند و بعد نيز دستور دادند كه حقوق معوقه سى ساله آنها را پرداخت كنند.»

وى از منوچهر متكى پرسيد كه «آيا اين اتفاقات با هماهنگى وزارت امور خارجه بوده و اساسا اين وزارتخانه چه نقشى در اين زمينه ايفا كرده و آيا اعتراضى داشته است؟»

آقاى نادران بدون نام بردن از اسفنديار رحيم مشايى گفت: «اين آقا در سال گذشته در سفر به نيويورک ملاقات هاى مختلفى را با افراد مختلف انجام داده است. از جمله افرادى كه ملاقات كرده است سفير اسبق آمريكا در رژيم صهيونيستى بوده است و حالا اين سوال پيش مى آيد كه چه مذاكراتى بين اين دو تن صورت گرفته است؟ متن اين مذاكرات كجاست.»

الياس نادران در بخش ديگرى از اظهارات  خود از مجلس شوراى اسلامى خواست تا درباره «۵۰ ميليارد تومانى» كه به گفته وى، براى برگزارى همايش ايرانيان در خارج از كشور هزينه شده است تحقيق و تفحص كند.

وى با انتقاد از واكنش محمود احمدى نژاد به اعتراض ها نسبت به اين همايش، از رييس جمهور ايران نقل و قول كرد كه گفته است: «چرا افراد اين مسائل سطحى را مطرح مى كنند، حالا گيرم كه پاى فلان هم به پاى فلان آقا خورد.»

اين نماينده مجلس در واكنش گفته است: «فقط پاى افراد به هم خورده است؟ اينها شب همايش در هتل مشروب سرو نكرده اند؟ رقص هاى مختلط نداشته اند؟ بعد از آن در همايش چه مسائلى مطرح شد؟»

وى درباره شوراى ايرانيان خارج از كشور گفته است: «افراد معلوم الحالى اين شورا را اداره مى ‌كنند. يكدفعه همين آقا را بكنند وزير امور خارجه و قال قضيه را بكنند! آنها با تاسيس اين شورا به موازات وزارت خارجه مى‌خواهند دستگاه ديپلماسى كشور را بى خاصيت كرده و قانون را دور بزنند و به مجلس پاسخگو نباشند.»

بر اساس گزارش‌ها منوچهر متكى در پاسخ به سوال الياس نادران به تشريح فعاليت هاى وزارت خارجه و شوراى عالى ايرانيان خارج از كشور براى آزادى دو تبعه ايرانى بازداشت شده در ايتاليا پرداخت و از عملکرد این شورا دفاع کرد.

گفتنی‌ست که در پايان توضيحات الياس نادران در خصوص سوال خود و اظهارات وزير امور خارجه در اين باره نمايندگان با ۵۵ راى موافق، ۱۱۰ راى مخالف و ۱۵ راى ممتنع، اعلام كردند كه از پاسخ وزير امور خارجه قانع نشده ‌اند.

منبع: فارس و رادیو فردا


 


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی می‌گوید سیاست وزارت‌خانه‌اش تغییر کرده است و از این پس به جای رویکرد «انفعالی» گذشته، رویکرد جدیدی را در پیش خواهد گرفت که تهاجمی خواهد بود.

آقای مصلحی در گفتگو با خبرگزاری فارس، بيرون آمدن از «حالت انفعال» را نيازمند به «زمينه‌سازي» دانسته و تصريح‌كرده: «زمينه‌سازي‌هاي اين اقدام ايجاد شده و اين روحيه و فضاي تهاجم به وجود آمد و موفقيت‌هايي كه در اين مدت وزارت اطلاعات داشته بيانگر به وجود آمدن اين روحيه است كه مايه مسرت و خوشحالي است.»

 وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد نتیجه تغییر این رویکرد را «موفقیت آمیز» دانسته و گفته است: «اگر برخي مواقع ملت به دنبال يك‌ سری جريان‌ها رفته است به دليل فضاسازي‌هايي است كه عده‌ای با نفاق درونی، فضای ارزشی از خود نشان دادند و ملت فكر كرد كه آنها در مسير ارزشی قرار دارند.»

وی پیش از این و درگفتگو با واحد مرکزی خبر، دستگیری عبدالمالک ریگی، رهبر پیشین گروه جندالله را یکی از نمونه‌های تغییر رویکرد وزارتخانه‌اش دانسته بود. او این حرکت را در میان سیستم‌های اطلاعاتی دنیا «بی سابقه» دانسته و ادعا کرده بود در این جریان این وزارتخانه توانسته است سازمان‌های اطلاعاتی دنیا را فریب بدهد.

آقای مصلحی گفته بود که وزارتخانه‌اش دستاوردهای بزرگی در شبکه‌ مجازی داشته و توانسته به اقدامات مخالفانش «رو دست» بزند.

منبع: فارس و مردمک


 


سرهنگ هادی هاشمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از توقیف یک خودرو با سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت در یکی از بزرگراه‌های تهران خبر داد.

آقای هاشمی با اشاره به اینکه «راننده این خودرو فاقد گواهینامه رانندگی بوده و هنوز به سن قانونی برای داشتن گواهینامه نرسیده ‌است» گفت که وی «برای آزمایش‌های روحی و روانی» به پزشک بهداری ناجا (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی) فرستاده شده ‌است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت که راننده متخلف «با یک دستگاه خودرو که ساخت خارج از کشور است» در نیمه‌شب دست به این اقدام زده، و علت این سرعت غیر مجاز را «تست سرعت خودرو» اعلام کرده‌است.

آقای هاشمی با بیان اینکه، «بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد این راننده تاکنون تخلفی نداشته‌است» افزوده است: «برادر بزرگتر این راننده خاطی به دلیل سرعت غیر مجاز در یک حادثه رانندگی کشته شده‌است.»

وی در ادامه گفت: «راننده مذکور به دستگاه قضایی معرفی شد و تعهد داد تا زمانی که گواهینامه نداشته باشد، از راندن خودرو خودداری کرده و دستگاه قضایی نیز برخورد لازم را با وی انجام داد.»

خبر توقیف خودروی مذکور در شرایطی منتشر شده که مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی روز یکشنبه از کشته و مجروح شدن شمار زیادی از شهروندان ایرانی در اثر حوادث ترافیکی هفته گذشته خبر داد.

گفتنی‌ست جاده‌های ایران با بیش از 23هزار کشته و 40هزار میلیارد تومان خسارت مالی در سال، در ردیف اول حوادث مرگبار جاده‌ای جهان قرار دارند.

رانندگان و مسافران ایرانی، با وقوع سالانه بیش از 800 هزار تصادف در ردیف اول قربانیان حوادث مرگبار جاده ای جهان قرار بگیرند. بر اساس آمارهای ارائه شده، ایران به طور معمول 7 برابر انگلستان و چین، در جاده های خود کشته می دهد.

منبع: خبرآنلاین و رادیو فردا

پیشینه:
ایران با 23هزار کشته و 40هزار میلیارد خسارت در صدر جاده‌های خطرناک دنیا
تنها در دو روز اخیر 108 نفر در اثر تصادف کشته و 1104 نفر مجروح شدند


 


 

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور با بیان اینکه تصادفات 24 ساعت گذشته 30 کشته و 610 مجروح برجای گذاشته است، گفت: «استفاده از تلفن همراه از علل تاثیرگذار در توجه نکردن رانندگان به جلو و بروز تصادفات رانندگی است.»

رسول ضیاءالدین گفت: «روز گذشته 34 فقره تصادف فوتی و 470 تصادف جرحی در محورهای کشور به وقوع پیوسته که این تصادفات منجر به کشته شدن 30 نفر و همچنین مجروحیت 610 نفر شده است.»

به گفته وی، «در طول 24 ساعت گذشته 42 درصد تصادفات به وقوع پیوسته در کشور در اثر توجه نکردن به جلو و خستگی و خواب آلودگی بوده است و از علل تاثیرگذار در توجه نکردن رانندگان به جلو می توان به استفاده از تلفن همراه اشاره کرد.»

بیشتر تصادفات به وقوع پیوسته در ساعات 12 ظهر تا 18 عصر بود.

چندی پیش هم رئیس پلیس راهنمایی رانندگی نیروی انتظامی گفته بود در یک دهه گذشته بیش از ۲۶۰هزار نفر در سوانح رانندگی کشور جان باخته و دو میلیون نفر نیز مجروح شده‌اند.

تصادفات در جهان، ششمین عامل مرگ و میر محسوب می‌‌شود، اما در ایران به عنوان دومین عامل مرگ و میر است.

تراکم بالای خودرو در جاده‌ها، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها و کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی، مهم‌ترین عوامل تصادف جاده‌ای در ایران به شمار می‌رود.

منبع: مهر

پیشینه خبر: مرگ ۲۶۰هزار نفر در تصادفات جاده‌ای در ۱۰سال گذشته


 


فخر السادات محتشمی پور با انتشار مطلبی محتوای گفتگوی خود را در اولین دیدار با همسرش، مصطفی تاج‌زاده بعد از بازگشت مجدد او به زندان اوین را منتشر کرد.

او نوشته: «مصطفی تاجزاده پس از اطلاع یافتن از پخش فیلمی از او توسط رسانه های دولتی که نشان از تأکید بر عدم تقلب در انتخابات داشت، گفته است نمی دانم چرا همه گفتار ها و نوشتارهای مربوط به انتخابات در زمان حضور من در زندان منتشر می شود و وقتی بیرون زندان بودم خبری از آن نبود

مصطفی‌ تاج‌زاده در ادامه گفته است: «من حدود ۷ صفحه در مورد تقلب در انتخابات در بازجویی ها نوشته ام که خوب است برای روشنگری متن کامل و بدون تصرف آن را منتشر کنند.»

به گفته‌ی مصطفی تاج‌زاده «کودتاگران با طرح موضوع تقلب و موارد حاشیه ای می خواهند حواس مردم را از کودتا منحرف و ما را از شکایت منصرف کنند. در حالی که رسیدگی به شکایت ما مایه حیات نظام خواهد بود و اگر به شکایت من از جنتی در ده سال پیش رسیدگی می شد، کار به «کودتا» کشیده نمی شد و اگر به این شکایت هم رسیدگی نشود باید فاتحه انتخابات آزاد را خواند.»

تاج‌زاده افزوده: «همه این شلوغ کاری ها و تبلیغات رسانه های دولتی برای این است که کسی سؤال نکند که چرا به اعتراضات رسیدگی نشد بلکه با منتقدین سرکوبگرایانه برخورد شد. چرا روز عاشورا با ماشین از روی پیکر عزاداران رد شدند و آنان را از روی پل به زمین پرتاب کردند و خواهر زاده کاندیدای اصلاح طلبان را به شهادت رساندند. حوادثی که در هیچ کشور دموکراتیکی روی نمی دهد. اگر جناح پیروز خود را برحق می داند پس چرا با تشکیل هیأت بی طرف مورد قبول نامزدهای ریاست جمهوری، نه آقای جنتی و مرتضوی، به همه شکایت ها رسیدگی نشد.»

به گفته‌ی رئیس ستاد انتخابات دولت اصلاحات «نوار مشفق مشخص کرد که چرا هرگز چنین هیأتی تشکیل نشد.» او افزوده: «بی شک تشکیل هیأتی بی طرف منجر به زیر سؤال رفتن انتخابات گذشته می شد و همه جنجال ها برای ریشه کنی انتخابات آزاد در آینده است در حالی که «راستی آزمایی» حزب پادگانی انجا انتخابات آزاد است اما چون خود خوب می دانند که اقلیتی کودتاچی هستند، اجازه انتخابات آزاد را نمی دهند و این رابطه برای این اقلیت شکننده چون رابطه جن و بسم الله است.»

عضو شورای مرکزی حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، همچنین در این دیدار کوتاه کابینی آمادگی خود را برای مناظره با نمایندگان اقتدارگراها اعلام کرد و گفت «اگر راست می گویند و اعتماد به نفس دارند، همه شان جمع شوند و همه اسناد و مدارک یک ساله شان را بیاورند و مرا نیز از همین زندان بدون هیچ سندی تحت الحفظ به صدا و سیما ببرند تا با آنان مناظره کنم یا این که برای مناظره به اوین بیایند تا ثابت شود چه کسی در این انتخابات و در انتخابات پیشین (مجلس) کودتا کرده و برای انتخابات آتی هم برنامه دارد.»

منبع: جرس


 


غلامحسين اسماعيلي، رييس سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور گفت: «فضاي فيزيكي زندان‌ها متناسب با تعداد زندانيان نيست به گونه‌اي كه اين فضاي فيزيكي كمتر از يك دوم ظرفيت زندانيان را جوابگوست.»

آقای اسماعیلی که در حاشيه سومين سالانه شوراي هماهنگي پيشگيري از وقوع جرم مشهد در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، علت افزایش ورودی زندان‌ها را برخود جدی‌تر «همکاران قضائی» در دور جدید قوه قضائیه دانست و تاکید کرد که مسائل و طرح‌های مختلف و متعددی که از سوی ناجا اجرا می‌شود هم در زیاد شدن تعداد زندانی‌ها موثر است.

رئیس سازمان زندان‌ها در حالی این سخنان را مطرح کرده است که بلافاصه پس از اعلام نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران در خرداد ماه 1388، بازداشت مخالفان به نتیجه انتخابات آغاز شد و زندان‌های کشور از معترضان به انتخابات پر شد.  بسیاری از این زندانیان با گذشت بیش از یک سال همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

با آنکه تعداد زیادی از بازداشت‌ شدگان رویدادهای پس از انتخابات در روزهای پایانی سال 1388 آزاد شدند اما هنوز نیز صدها نفر در بندهای مختلف زندان اوین و زندان‌های دیگر زندانی هستند.

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه سخنان خود گفت که «اگر جرایم مواد مخدر در کشور نبود نیازی به زندان جدید نداشتیم ولی هر سال به طور طبیعی در مقایسه با سال قبل‌تر آمار جرائم افزایش می‌یابد.»

وی تاکید کرد که تراکم «شدید زندانیان» مربوط به جرایم مواد مخدر است و در حال حاضر 50 درصد زندانیان را مجرمان مواد مخدر تشکیل می‌دهند.

تراکم زندانیان در حالی‌ست که چندی قبل  مرضیه فرنیا، مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌‌ها گفته بود که در ۲۰ درصد زندانیان کشور همزمان دو بیماری سل و ایدز با هم دیده شده است.

سل و ایدز بیماری‌های واگیرداری هستند که با توجه به عدم تفکیک زندانیان، به خصوص در زندان قزل‌حصار کرج احتمال انتقال این بیماری ها به دیگر زندانیان بسیار بالاست.

منبع: ایسنا و مردمک

پیشینه:
۲۰ درصد زندانیان کشور همزمان سل و ایدز دارند


 


مهدی کوچک‌زاده در جریان بررسی ماده ۲۲ لایحه حمایت از خانواده در صحن علنی مجلس گفت: «صیغه به معنای لذت بردن است و هرکس خجالت می‌کشد، من خجالت نمی‌کشم.»

کوچک‌زاده که امروز یکشنبه در دفاع از لایحه حمایت از خانواده سخن می‌گفت، با استناد به نظرات فقهی آیت‌الله خمینی و میرزا جواد تبریزی اظهار داشت: «این قانون برای مردان و زنان با شرف و حیا و عفت است نه برای انسان‌های لاابالی.»

وی با انتقاد از به کار برده شدن لفظ «مردان شهوت‌ران» در جریان بررسی این لایحه افزود: «این لفظ ناشی از بی‌اطلاعی از موازین اسلامی است.»

این عضو فراکسیون انقلاب اسلامی با بیان اینکه اگر کسی شرم می‌کند، در بنیاد اعتقاداتش به رساله باید تردید کرد، گفت: «در رساله امام و میرزا جواد تبریزی آمده است گرچه صیغه برای لذت بردن هم نباشد، جایز است.»

کوچک‌زاده گفت: «عده‌ای می‌گویند اگر در ازدواج موقت نطفه‌ای منعقد شد و مرد فرار یا انکار کرد چه باید کرد؟ اما آیا شما این نطفه را به نطفه‌ای که حرام بسته شود، ترجیح می‌دهید؟»

لایحه «حمایت از خانواده» در شهریورماه سال ۱۳۸۶ از سوی قوه‌ قضائیه ایران تدوین و به دولت ارائه شد.

این لایحه سپس با تغییراتی از سوی دولت، به کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم ارائه شد؛ اما پس از بررسی‌های اولیه در این کمیسیون مسکوت ماند.

اعتراض‌ها به این لایحه از سوی فعالان مدنی و حقوق زنان از زمانی آغاز شد که مفاد این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس هشتم، بدون بازنگری تائید و برای تصویب نهایی، آماده ارائه به صحن علنی مجلس شد.

با گسترش اعتراض‌ها، کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ۱۸ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ مواد ۲۳ و ۲۵ لایحه «حمایت از خانواده» را حذف کرد، اما این لایحه از چندی پیش در دستور کار مجلس هشتم قرار گرفته است.

ماده ۲۳ این لایحه به مردان اجازه می‌دهد که در صورت داشتن تمکن مالی و تنها با مجوز دادگاه و بدون ضرورت جلب رضایت همسر اول، ازدواج‌های متعددی داشته باشند. ماده ۲۵ این لایحه نیز برای مهریه‌های بالا مالیات در نظر گرفته است.

منبع: ایلنا


 


حيدر مصلحی وزير اطلاعات شرکت اوريف ليم را به مقابله با دولت ايران متهم کرد و گفت این شرکت «با به وجود آوردن تشکل‌هايی در صدد ضربه زدن به امنيت کشور بود.»

آقای مصلحی گفته است: «حرکتی که شرکت اوریف لیم آغاز کرده بود نمای اقتصادی دارد، اما پشت سر آن مباحث امنيتی و مقابله با جمهوری اسلامی ايران است.»

در همين زمينه، وزارت خارجه سوئد هفته گذشته با احضار سفير جمهوری اسلامی در اين کشور بابت تعطيلی و بازداشت چهار تن از کارکنان شرکت لوازم آرايشی اوريف ليم در تهران، از وی توضيح خواسته بود.

اين در حالی است که گابريل بنت، مدير امور مالی اوريف ليم سوئد دليل اين تعطيلی را علاقه نداشتن مسئولان جمهوری اسلامی به «روش تجاری اين شرکت» عنوان کرده است.
به گفته آقای بنت، در حال حاضر ۴۰ هزار زن در ايران به عنوان مشاور فروش مستقيم اوريف ‌ليم فعاليت می‌کنند.
وی به خبرگزاری فرانسه گفته که هر گونه متهم کردن فعاليت‌های اوريم ليف به روش کار شرکت‌های هرمی، «مسخره و بی‌معنی» است.

دفتر نمايندگی شرکت آرايشی بهداشتی سوئدی «اوريف‌ ليم» در ايران که با نام «اوريف ليم پرشيا» فعاليت می‌کند، هفته گذشته از سوی نيروهای انتظامی بسته شد و چهار نفر از مديران و مسئولان فروش آن بازداشت شدند.

منبع: خبرگزاری موج

پیشینه
سوئد سفیر ایران را احضار کرد
تعطیلی شرکت آرایشی سوئدی «اوریف‌لیم» در ایران و بازداشت چهار نفر


 


محمدرضا شرف معاون ارتباطات، امور بین‌الملل و استان‌های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی می‌گوید یکی از برنامه‌های آتی این انجمن، ثبت اسم محمود احمدی‌نژاد به
عنوان یکی از مفاخر فرهنگی کشور است.

آقای شرف امروز یکشنبه به خبرگزاری مهر گفته است: «هر کسی که در کشور ما به یک پست عالی سیاسی مانند ریاست یکی از قوا می‌رسد، جزو سرآمدهای نخبگان سیاسی است و با این پیش فرض بود که احمدی‌نژاد برای این عنوان برگزیده شد.»

وی افزوده است: «در اساسنامه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آمده است کسی که فعالیت چشمگیری به اسلام و ایران کرده است، مورد تقدیر قرار خواهد گرفت و از این جهت آقای احمدی‌نژاد جزو مفاخر فرهنگی و نخبگان سیاسی ما به شمار می‌رود.»

پیش‌تر محمدجواد ادبی مدیرعامل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از معرفی و تجلیل از ۴۰ نفر از مفاخر استان سمنان و در رأس آنها محمود احمدی‌نژاد خبر داده بود.

فاطمه رجبی همسر غلامحسین الهام نیز سال‌ها پیش با انتشار کتابی، محمود احمدی‌نژاد را «معجزه هزاره سوم» نامیده است.

منبع: خبرگزاری مهر


 


شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، با ارسال نامه‌ای به کمیسر عالی‌ حقوق بشر سازمان ملل متحد، وضعیت وخیم و نگران کننده عیسی سحرخیز را شرح داده و خواستار اقدام عملی در این زمینه شد.

عیسی سحرخیز، در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بازداشت و در جریان بازجویی‌ها و پس از ضرب و شتم فراوان، دچار شکستگی دنده، عوارض قلبی، نوسان شدید فشار خون، بی‌حسی دست و پا و عوارض دیگر شده است.

شیرین عبادی در نامه خود به ناوی پیلای نوشته که «موکل اینجانب، هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته تا حدی که منجر به شکستگی دنده و جدا شدن استخوان قسمت چپ سینه و صدمه تاندون شانه‌ چپ و... شد که مراتب نیز مورد تأیید پزشکان زندان قرار گرفته است.»

عبادی در نامه خود نوشته که «دستگیری عیسی سحرخیز و شیوه رفتار با وی، نه تنها مغایر با کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر است، بلکه مخالف با نص صریح قوانین مصوب جمهوری اسلامی ایران» است.

وی نوشته است: «از آنجایی که متاسفانه قوه قضائیه ایران ناتوان از اجرای عدالت است، نه تنها به شکایت موکل من رسیدگی نکرده بلکه طرح چنین شکایتی موجب فشار و سختگیری‌های بیشتری نیز به وی شده است.»

این وکیل دادگستری در نامه خود ار ناوی پیلای خواسته که هیاتی از سوی سازمان ملل به ایران سفر کرده و با عیسی سحرخیز ملاقات کند.

نامه شیرین عبادی، برای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، گزارشگر ویژه آزادی بیان، گزارشگر شکنجه، گزارشگر وضعیت مدافعان حقوق بشر و گروه کار سازمان ملل در بازداشت‌های خودسرانه نیز ارسال شده است.


منبع: جرس

پیشینه
مهدی سحرخیز: پدرم نیاز فوری به مراقبت‌ پزشکی دارد
سحرخیز از خامنه‌ای، احمدی‌نژاد و اژه‌ای شکایت کرد


 


وب‌سایت خبر آنلاین اعلام کرد برای دومین سال متوالی، مراسم شب قدر در آرامگاه آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار نخواهد شد.

همه ساله و همزمان با شب‌های احیا در ماه رمضان، آرامگاه آقای خمینی میزبان هزاران نفر از مردم تهران بود که مراسم این شب‌ها در سه شب با سخنان علی اکبر ناطق نوری، محمد خاتمی و حسن روحانی برگزار می‌شد.

در ادامه افزایش فشارها به بیت بنیانگذار جمهوری اسلامی، این مراسم دو سال است که برگزار نمی‌شود.

سال گذشته روابط عمومی آستان آیت‌الله خمینی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد به واسطه مشکلاتی که «حرم مطهر امام با آن روبروست از برگزاری مراسم شب‌های احیا معذور» است.
این در حالی بود که مراسم سنتی شب‌های قدر حرم حضرت معصومه نیز به خاطر فشارهای امنیتی لغو شده بود.

امسال نیز وب‌سایت خبرآنلاین در تماسی با روابط عمومی باز هم با همین پاسخ روبه رو شد و «عدم برگزاری مراسم را ادامه تعمیرات اعلام کرد.»

این سایت خبری نوشته است: «درهمین حال شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در خبری مسیرهایی که این شرکت شب زنده داران شبهای قدر را سرویس می‌دهد عنوان کرد، اما مقصد و مبدا هیچ یک حرم امام نیست.»

مسئولین آرامگاه به خبرآنلاین گفته‌اند: «هیچ برنامه رسمی از سوی حرم برگزار نخواهد شد، اما در مرقد باز است و خیلی از پیروان امام برنامه خصوصی خودشان را خواهند داشت.»

منبع: خبر آنلاین


 



 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته